درباره من

سوم دي ماه 1331 در تهران متولد شدم. پس از اتمام دوران دبيرستان به خاطر علاقه اي که به پرواز داشتم به نيروي هوايي پيوستم. در ادامه به آمريکا اعزام شدم، در بازگشت به ايران اولين پروازم را در تاريخ 18/3/53 انجام دادم و با آغاز جنگ تحميلي، به صورت شبانه روزي در مناطق جنگي پرواز داشتم و افتخار كسب مدال طلاي بالاترين ساعات پرواز را به دست آوردم. به دليل سكته قلبي و عمل جراحي باز كه ... ادامه
تبليغات
وبلاگستان
باقي قضايا
  تاواني سنگين براي انتخابی غلط !

https://ub285q.dm2302.livefilestore.com/y2p7pQLlkUa7tbFYvG3TrDmJTEksKJz3Zm-L4WK_MZpnjwq1hBCd8aAVklgaVq6GNd-H2qQPgfcRnLNpn-NNGoAzkpFYQ0VHNT-VzFT2rojK84/%D8%A2%D9%86%D8%AA%D9%88%D9%86%D9%81---1.jpg?psid=1

https://ub285q.dm2302.livefilestore.com/y2p7pQLlkUa7tbFYvG3TrDmJTEksKJz3Zm-L4WK_MZpnjwq1hBCd8aAVklgaVq6GNd-H2qQPgfcRnLNpn-NNGoAzkpFYQ0VHNT-VzFT2rojK84/%D8%A2%D9%86%D8%AA%D9%88%D9%86%D9%81---1.jpg?psid=1https://ub285q.dm2302.livefilestore.com/y2p-bLLjDMCsGZKE5S1EIUJ7isYLmejFrx7oFvnub-ZrludYWY7UjlOGA8M1zE2_YsrAljZQv-EN3vEoWFtcyRv7bke3LtBR4SV99G8nh6wUuA/%D8%A2%D9%86%D8%AA%D9%88%D9%86%D9%81---2.jpg?psid=1

کليد واژه ها : هواپيماي ايران -۱۴۰ + آنتونف هاي اکرايني + شرکت هسا + کاپيتان علي ايزدپناهي + دلالان اکرايني + فرودگاه مهرآباد  + عامل انساني  ‌+ نقص فني

 به نام ايزد پاک سرشت و با درود به خاک کهن ايران زمين و پرچم مقدس اش و عرض ادب و احترام به هموطنان گرامي به خصوص ياران و خوانندگان همدل و صميمي و دلاور مردان نيروهاي مسلح و ارتشيان قهرمان مطلب اين پست را تقديم حضورتون مي کنم . اميدوارم مورد قبول قرار گيرد .  

 بهانه اي براي آغاز ...

https://ub285q.dm2302.livefilestore.com/y2pCFI2wWO9Ootx72FqmH5gfTsIrDhayKrIEhQLVESxbwxgKV_xABhrXyLjxZReUh_HqrvRhtkItZVnE_SGeoZTXg9QXRTdWFUOjpO4z4HBf8o/%D8%A2%D9%86%D8%AA%D9%88%D9%86%D9%81---3.jpg?psid=1

۱ - ابتدا سالروز ورود آزادگان به ميهن عزيز رو تبريک مي گويم . باور بفرماييد غم غربت خيلي سخت است چه به اين که در دست رژيم خونخواري سال ها اسير باشي . بايد به اين اسطور هاي مقاومت تبريک گفت . ما که با بهترين حقوق و مزايا با بهترين امکانات رفاهي در بهترين کشور دنيا دوران آموزشي را سپري مي کرديم ، از درد دوري وطن تا به مرز جنون رسيده بوديم ! حال تجسم کنيد در زندان هاي مخوف صدام چگونه اين عزيزان به سر بردند !؟ نکته بعدي ماموريت سي -۱۳۰ هاي نازنين در آوردن اين قهرمانان بود . هرکولس هاي دوست داشتني اي که از روز نخست حمله تا پايان جنگ در خدمت رزمندگان بوده و شهداي بسياري را در اين راه تقديم کردند . ياد و خاطر همه پرسنل گردان هاي ترابري خصوصآ بر و بچه هاي سي - ۱۳۰ گرامي باد . عزيزاني که کمتر در رسانه ها يادي از اون ها مي شود !  

۲- وظيفه خود مي دونم سانحه دردناک آنتونف رو به مردم شريف ايران و خانواده هاي جان باختگان به ويژه کروي پروازي هواپيماي ياد شده تسليت عرض کرده و براي آمرزش روح آنان به درگاه پروردگار يکتا دعا نمايم . روحشون شاد . از جناب دکتر روحاني هم به دليل اعلام متوقف کردن پرواز آنتونف ها تشکر و قدرداني مي کنم . اما اي کاش قبل از سانحه اين دستور صادر مي شد و به توصيه کارشناسان دلسوز ايران عمل مي شد .

۳ - بار ها نوشته ام هر گونه اظهار نظري در باره سوانح تا پيش از اعلام رسمي مقامات قابل استناد نيست . ولي در اين مدت نکات در خور توجه اي از سوي متخصصان ، دست اندرکاران ، رسانه ها در باره اين نوع هواپيما ها انتشار يافته است که با مروري بر آن ها خيلي مسايل روشن مي شود . راستش خيلي از دوستان و خوانندگان از من درخواست ارايه تحليل فرمودند و از آن جايي که به برکت فن اوري هاي نوين در دنياي مجازي خيلي چيز ها گفته شده است ، سعي دارم با نيم نگاهي به لينک هاي منتشره " از زاويه اي ديگر " اين سانحه رو مورد بررسي و کنکاش قرار دهم . در پايان جا دارد از پسر عزيزم " ميلاد باستاني " به خاطر ارائه اطلاعات سودمندش تشکر و قدرداني کرده و براي چنين جوانان آگاه و با دانش آرزوي موفقيت و شاد کامي نمايم .  

 خبر تکان دهنده در يکشنبه سياه

ساعت ۹:۱۸ دقيقه بامداد يک شنبه نوزدهم مرداد ماه يک فروند هواپيماي مسافربري از نوع ايران - ۱۴۰يا در حقيقت همان { آنتونف - ۱۴۰ } با چهل مسافر و هشت خدمه که قصد پرواز از فرودگاه مهرآباد به طبس را داشت ، دقايقي بعد از بلند شدن در شمال فرودگاه سقوط کرد !

در باره سقوط اين هواپيما اظهار نظر هاي مختلفي شده است که ممکنه ادعاي برخي از آن ها بعدها تآئيد يا تکذيب شوند . از اين رو با اجازتون فعلآ وارد اين مباحث نشده و با طرح چند پرسش اساسي به نکات ديگري مي پردازم . { به قول ورزشي نويس ها من کد هاي لازم رو ارايه مي دهم قضاوت با خود شما } ..!!

خادم يا خائن !؟ مسئله اين است !!

اولين سوالي که به ذهن هر پرسشگر ايراني خطور مي کنه اين است " دليل انتخاب هواپيماهاي اکرايني  آنتونف - ۱۴۰ و عقد قرار داد براي راه اندازي خط توليد اين مدل در ايران بر اساس کدام معيار علمي پژوهشي صورت پذيرفته بود !؟ تصميم گيرندگان و حاميان اين طرح چه کساني بوده اند !؟‌ " به قول  قوچاني ها با اين خريدشون { چشم بازار رو کور کرده اند !! } يا به قول قديمي ها از ميان اين همه پيامبر جرجيس رو برگزيدند ! اگه اجازه دهيد در انتهاي همين پست نظر شخصي ام رو اعلام مي کنم . در همه جاي دنيا مرسوم است براي خريد هر نوع کالايي { هر چند پيش پا افتاده } گروهي کارشناس خبره و دلسوز مطالعه اي عميق براي توجيه اقتصادي و منطبق با نياز هاي کشورشون مدت ها تحقيق و بررسي مي کنند . پرسش اين است " چه گروه و افرادي در انتخاب چنين کالايي حساس و مهم دخيل بوده اند !؟ کالايي که با جان مردم ارتباط مستقيم دارد " خوب يادمه پيش از انقلاب نيروي هوايي ايران  تصميم مي گيرد هواپيمايي ميان برد با قابليت هاي بالا براي اهداف لجستکي اش خريداري نمايد . از طرفي در ان مقطع سياست ايجاب مي کرد که بر خلاف روال هميشگي از طرف آمريکايي خريد نکنند ! ( در حالي که تمام هواپيماهاي ارتش از بهترين توليدات آمريکايي بوده و است ) از اين رو تيمي خبره از افسران نيروي هوايي به سرپرستي بهزاد معزي  { همون فردي که به دليل فراري دادن رجوي جنايتکار و تروريست ، بزرگ ترين خيانت رو در حق هموطنانش انجام داد . فعلآ رزومه سياسي و عملکرد اين خلبان  مورد بحث نيست  } راهي کشور هاي اروپايي مي شوند . اون ها به اکثر کشور هايي که داراي خط توليد هواپيماهاي مورد نظرشون رو داشت سر مي زنند و تمام مشخصات فني که در شرايط چهار فصل ايران همخواني داشته باشد را دقيقآ مطالعه و بررسي مي کنند .

https://ub285q.dm2302.livefilestore.com/y2pHserLLpybT9dzK5Re3QBGd9NeN4k9DHU9qgpWAu4Zf2uhItOzdVWm2KJSsYlIya0xjvBJ8r9F3Pk6F18htVIwXq7lJZsZwX3r1NQDC_Ob-o/%D8%A2%D9%86%D8%AA%D9%88%D9%86%D9%81---4.jpg?psid=1

باز طبق سياست شرکت هاي هواپيما سازي ، هر يک از نمايندگان آن ها جداگانه به سرپرست گروه ايراني پيشنهاد رشوه هاي ميليوني مي دادند تا به اصطلاح از اون ها هواپيما خريداري شود ! اما مسوولان ايراني زير بار پيشنهاد هاي وسوسه انگيز نمي روند .  و در نهايت بعد از مطالعه و تحقيق کافي هواپيماهاي { اف - ۲۷ يا همون فرند شيپ } ها رو انتخاب و قرار داد مي بندند ! و مي بينيم بعد از گذشت چهار دهه هنوز هم در نيروي هوايي ، شرکت نفت و .. به انجام ماموريت هاي محوله مشغول اند و بي اغراق يکي از امن ترين هواپيماهايي که در خدمت ارتش هستند شناخته مي شوند . اما به دليل شرايط تحريم مسوولان امر تصميم مي گيرند از بلوک شرق و برادران اوکرايني " آنتونف - ۱۴۰ " خريداري کرده و خط توليدش رو در کشور راه اندازي کنند ! بدون اين که بررسي کنند آيا اين مدل هواپيما که ويژه مناطق سردسير مثل سيبري است در آب هواي گرم و نيمه خشک ايران کارآيي دارد يا خير .. !!؟ جالبه بدونيد تصميم گيرندگان اين پروژه به هيچ يک از توصيه هاي دلسوزانه کارشناسان و خبرگان اين امر  توجه اي نکرده و براي رسيدن به اهداف خود به گفته " حسين طلا دبير مجمع نمايندگان استان تهران در مجلس شوراي اسلامي " تمام کارشناساني که صلاحيت اين نوع هواپيما ها رو تآئيد نکردند ، جملگي کنار گذاشتند .. !! لينک کامل اين خبر رو مي تونيد در تابناک بخوانيد ( براي آن که ايران -۱۴۰ پرواز کند همه کارشناسان را برکنار کردند ! ) خب حالا يکي به من بگه در اين قضيه چه کساني خائن و چه کساني خادم هستند ... !!؟؟

علت مخالفت با انتخاب آنتونف -۱۴۰ چيست ؟

همان گونه که در بالا اشاره کردم يکي از دلايل اصلي مخالفت کارشناسان و متخصصان خبره براي راه اندازي خط توليد اين نوع هواپيماها در کشور صرفآ به خاطر طراحي و قابليت آن ها براي مناطق سردسير بوده است . و از حق نگذريم تاکنون هيچ اشکال يا سانحه اي در پرواز مسير هاي سرد مانند سيبري گزارش نشده است . اما اين که چرا به اين مهم بي اعتنايي شد ، در خوشبينانه ترين حالت مي توان چنين باشد که گروه تصميم گيرنده ظاهرآ با اتکاء به توانمندي و خلاقيت متخصصان داخل کشور و تغير کاربردي در سيستم موتور ها آن را عملياتي کنند . ( که در عمل مي بينيم دقيقآ اين اتفاق مي افتد ) و بعد از کلي کلنجار با اکرايني ها عاقبت تغيرات اساسي در موتور ها به وجود مي آيد . که به نظر بنده و ساير کارشناسان محترم " اولين زنجيره سوانح از همين تصميم شکل مي گيرد " اما پرسش اين است  اگر تنها گزينه خريد هواپيما و انتقال تکنولوژي در شرايط تحريم بلوک شرق بوده است ، چرا آقايون محترم  مدل هاي پيشرفته تري را از اکرايني ها دريافت نکردند !؟ و هزينه هاي نجومي و تاوان هاي بسيار سنگيني براي کشور به خاطر اصرار بر تصميم غلط خود رقم زدند .. !؟ نکته تآسف بار اين که خضرات با ارائه اطلاعات و امار هاي غلط باعث اغفال افکار عمومي شدند ! هنوز سخنان " بهبهاني " وزير اسبق راه و ترابري { که سوانح متعددي در دوره حضورش به وقوع پيوست } را به خاطر دارم که در کمال افتخار اعلام کرد " هواپيماهاي ايران - ۱۴۰ خيلي بهتر از فوکر - ۱۰۰ است " !!! و نتيجه عوامفريبي اين شد که در ابتداي راه چهار سانحه براي کشور به وجود آيد !

به هر حال با اصرار مسوولان و مديران مربوطه راه اندازي آنتونف -۱۴۰ { يا همون ايران - ۱۴۰ } توسط شرکت هسا در اصفهان راه اندازي مي شود . اولين شاهکار توليدي هنگام گشايش خط توليد در ۲۳ دسامبر ۲۰۰۲ در نزديکي اردستان سقوط کرده و باعث مرگ شماري از کارشناسان هوافضاي اکرايني مي شود !! سه سال بعد يعني ۲۴ دسامبر ۲۰۰۵ يک فروند انتونف - ۱۴۰ خطوط هواپيمايي آذربايجان با سي و سه مسافر در سواحل درياي خزر سرنگون شده و همه مسافران نگون بخت آن کشته مي شوند !‌ اون هايي که دست اندرکار مسايل فني هواپيما هستند مي دونند که اگر نقص فني يا ايرادي هرچند پيش پا افتاده در يک هواپيما مشاهده شود ، وارد پروسه تکرار { ري پيت } شده و تا علت بررسي و رفع عيب نشود اجازه پرواز داده نمي شود ! و در نهايت براي تائيد رفع ايراد علاوه بر کارشناسان فني امضاي بالاترين مقام متخصص فني الزامي است . حال تعجب مي کنم چگونه مسوولان محترم با وجود هشدار کارشناسان ، عدم استقبال ايرلاين ها ، اشکال اساسي در موتور و حتي سوانح پشت سر هم همچنان اصرار به توليد و پرواز آن داشتند . بي توجهي ها باعث مي شود که متاسفانه پروسه سانحه بار ديگر در پانزدهم فوريه ۲۰۰۹ جان پنج خلبان از شرکت هاي هواپيمايي را که براي آموزش اين مدل هواپيما ها تمرين مي کردند را در نزديکي فرودگاه شاهين شهر اصفهان بگيرد .. !

اگر همچنان به دنبال مقصران اين اتفاقات هستيد ابتدا بايد انگشت اتهام رو به سوي دولتمردان امريکايي نشانه گرفت . چون آن ها در غير انسانه ترين و ناجوانمردانه ترين تصيمات تاريخي - سياسي خود تحريم ها رو عليه شرکت هاي هواپيمايي ايران به کار گرفتند . بعد بايد به سراغ مديراني که چنين تصميم اشتباهي گرفتند رفت . عاقبت اين همه بي تدبيري و اصرار به توليد و پرواز باعث شد در نوزدهم مرداد ماه سانحه اي ديگر رخ داده و جان انسان هاي بيگناهي گرفته شود ! باز جاي شکرش باقي است شرکت هواپيما سازي هسا مدت هاي زيادي به دليل مشکلات مالي و عدم استقبال شرکت هاي هواپيمايي خط توليدش متوقف شده بود ! و گرنه معلوم نبود چند سانحه ديگر هم اتفاق مي افتاد .. ! طبق معمول بعد از سانحه اخر خيلي از مسوولان در باره کيفيت پائين و غير استاندارد اين هواپيما در تريبون هاي رسمي به اظهار نظر پرداختند . يکي از اين مسوولان " مهرداد لاهوتي " عضو کميسيون عمران بود که در جلسه علني مجلس اعلام کرد " اعضاي کميسيون عمران دو بار از مراحل ساخت اين هواپيما بازديد داشتند و نگراني عميق خود را همان زمان اعلام کردند ! " اين نماينده مجلس افزود نبايد به اين هواپيما اجازه پرواز داده مي شد تا شاهد چنين حوادثي باشيم . براي سازمان هواپيمايي که اجاز پرواز به اين هواپيما را داد واقعآ متآسفيم .. ! مهرداد لاهوتي در آخرين اظهار نظرش سازمان هواپيمايي کشوري را به خاطر بي توجهي به هشدار ها به زير سوال برده و از آن به عنوان قصور ياد کرد ( اينجا )

صحبت از مجوز پرواز به هواپيماي ايران -۱۴۰ بود که " احمد خرم " وزير اسبق راه و ترابري در گفت و گو با روزنامه " آرمان " رسمآ تآکيد کرد که اين مدل هواپيما ها مقرون به صرفه اقتصادي نبوده و سازمان هواپيمايي کشوري پرواز آن ها را تآئيد نکرده بود ! او همچنين تصريح کرد " به ايرلاين ها هم ابلاغ شده بود که از اين هواپيماها استفاده نکنند " !! با اين حساب اين پرسش اساسي پيش مي آيد " حکمت ان همه اصرار براي توليد هواپيماهاي غير استاندارد و نا امن و ارايه مجوز پرواز توسط چه کساني صادر و حمايت مي شده است " اين آقايون الان کجا هستند ؟چرا صدايي از هيچ يک از انان شنيده نمي شود !؟  دريغ از يک پيام تسليت خشک و خالي دريغ از يک عذر خواهي ساده براي تصميمات غير کارشناسي خويش ! واقعآ بايد براي چنين مسوولاني تآسف خورد . شرم بر آن ها

**********

چرا پرواز تهران - طبس به مقصد نرسيد !؟

اگر چه با قاطعيت نمي توان دليل سانحه رو اعلام کرد ، اما با توجه به گفته ها و شنيده ها و نشانه هاي موجود تنها مي توان در قالب { اظهار نظر شخصي } سخن گفت . راستش ملموس ترين دليل خاموش شدن موتور درست بعد از تيک آف است . نکته اي که شاهدان عيني و مسافران نجات يافته هواپيما آن را  تآئيد کرده اند . ايرادي که از همان روز نخست توليد و راه اندازي براي کارشناسان مشخص شده بود ! البته بايد ريشه اين نقص را در انتخاب نادرست و غلط جستجو کرد ! زيرا همان گونه که اشاره رفت اين هواپيماها براي مناطق سرد طراحي شده بود نه گرماي بالاي چهل درجه سانتيگراد ! شنيده ها حاکي از آن است متخصصان ايراني براي غلبه بر اشکال موتور بعد از مدت ها چانه زني با کمپاني " پروگرس " طراح و سازنده اکرايني آنتونف هاي -۱۴۰ عاقبت موافقت ان ها را براي تعويض با موتور هاي " سيچ " جلب کردند . به گفته آگاهان ( موتور هاي اين هواپيمايي که سقوط کرد تازه " پلانگر پمپ " هايش جاي خود رو به " گير پمپ " داده بودند و تنها با صد ساعت آزمايش پروازي " فلايت تست " اين موتور ها اجازه پرواز و بهربرداري در آسمان ايران رو پيدا کرده بودند زيرا پلانگر پمپ ها در آب و هواي گرم و شرايط ارتفاع بالا هيچ گونه کارايي لازم رو نداشت .  ) اين يکي از پرسش هاي کليدي است که بايد از آقايوني که براي انتخاب با چشماني بسته انگشت انتخاب روي اين هواپيما گذاشتند به پيشگاه مردم و مقامات قضايي توضيح دهند !

چرا هواپيما با يک موتور زمين خورد !؟

خيلي ها مي پرسند چرا هواپيما با يک موتور روشن موفق به بازگشت و فرود امن نشد !؟ راستش اظهار نظر در اين باره خيلي پيچيده است و حتمآ بايد منتظر بررسي جعبه سياه هواپيما ماند . اما آن چه واضح و مبرهن است اولين علت شرايط غير استاندارد فرودگاه مهرآباد و ساختمان هاي مرتفع در حريم فرودگاه است . يادمون باشه مرحوم " علي ايزدپناهي " کاپيتان هواپيما يکي از زبده ترين خلبانان شکاري نيروي هوايي بوده و بيش از دو هزار ساعت با آنتونف ها پرواز داشته است . به عبارتي داراي تجربه کافي براي مهار هواپيما { ريکاوري } بوده است . به گفته اگاهان آن چه مسلم است در اين گونه مواقع { طبق توصيه و تآکيد کارخانه سازنده } بايد اول هواپيما رو در همان ارتفاع حفظ کرده و مانع اوج گيري { کلايم } شد .سپس با احتياط کمي اوج گرفته و نسبت به فرود اقدام نمايند . بدون شک همه اين توصيه ها رو  خلبان به خوبي آگاه بود و بايستي براي انجام آن طبق دستور العمل هاي تقرب فرودگاه مهرآباد گردش به چپ کرده و با حفظ همه نکات ايمني در باند فرود مي آمد . و مي بينيم که مسوول کنترل برج مراقبت هم توصيه گردش به چپ را مي نمايد ...

اما قراين حاکي است زنده ياد " ايزدپناهي " اگر مي خواست طبق چک ليست اضطراري ارتفاع هواپيما  رو براي دقايقي حفظ کرده و در همان وضعيت ادامه مسير مي داد ، به طور يقين به واحد هاي مسکوني برخورد کرده و فجايع غير قابل جبراني رو رقم مي زد . و اگر هم طبق دستور العمل تقرب مهرآباد گردش به چپ مي کرد به طور حتم به مناطق مسکوني تهرانسر برخورد مي کرد ( خصوصآ تجمع انبوه فراوان از مردم بيگناهي که در يکشنبه بازار حضور داشتند ) به همين دليل به اجبار سمت موتور از کار افتاده گردش به راست مي نمايد . و همين امر باعث کاهش ارتفاع و برخورد با منبع آب و سپس ديوار بتوني مي شود . او با درک کامل از وضعيت هواپيمايش قصد داشت لااقل در محل غير مسکوني مثل اتوبان فرود آيد که آنتونف غير استاندارد اين اجازه رو به اين مرد شجاع نداد .. به همين خاطر با قاطعيت مي شود گفت اگر در فرودگاهي غير از مهرآباد بود { مثل فرودگاه امام خميني } با فراغ بال به چک ليست فرود اضطراري عمل کرده و خيلي راحت فرود مي آمد . سايت خبر آنلاين تحليل جامعي از غير استاندارد بودن فرودگاه مهرآباد منتشر کرده است که بيانگر واقعيت هاي شهر تهران است ( اينجا ) لازم به ياد آوري ان چه بيان شد برداشتي آزاد از چکيده بيانات دوستان و آگاهان است . چون بنده مطلقآ شناختي از اين هواپيما ها نداشته و ندارم . { اين رو گفتم تا فردا دوباره عده اي مغرض انواع تهمت ها رو به من نزنند ! }

 چرا موتور هنگام تيک آف خاموش شد .. !؟

 مباحث متعددي در باره خاموش شدن ناگهاني موتور هواپيماي " ايران - ۱۴۰ " صورت گرفته است . برخي اظهار نظر ها منطقي به نظر مي رسد . خيلي از اون ها هم غير اصولي به نظر مي آيند که اشاره به اون ها فعلآ ضرورتي ندارد . اما ملموس ترين نکته اي که قابل تآمل است ، گرماي بالاي ۴۰ درجه در روز سانحه است ! اگر چه اين نظريه با مبحث تعويض موتور ها بايد منتفي شده باشد اما نمي دانم چرا برخي از صاحبنظران آگاه همچنان يکي از پارامتر هاي سانحه فوق رو " گرما " مي دانند . مطمئن باشيد بعد از بررسي جعبه سياه اين ابهامات برطرف خواهد شد . در بحث دلايل سقوط نکته اي ازقلم افتاد و آن اضافه وزن داشتن هواپيما است . مي گويند ۹۰۰ کيلو گرم بوده است . طبيعي است هرگونه اضافه وزني خصوصآ در مواقع اضطراري ، يکي از پارامتر هاي اصلي زنجيره اشتباهات براي سانحه است . به هر حال تا اينجا مروري بر گفته ها و شنيده هاي آگاهان و صاحبنظر داشتم . اما اجازه مي خواهم ديدگاه شخصي خود را از زاويه اي کاملآ متفاوت بيان کنم .

************

کالبد شکافي سانحه از زاويه ديگر ...

بار ها در تحليل سوانح هوايي به اين اصل اشاره کرده ام که سه پارامتر کليدي در همه سوانح نقش دارند که عبارت اند از " عامل فني ، شرايط جوي و خطاي انساني " و بنا بر توصيه و سفارش سازمان هواپيمايي جهان ( ايکائو ) در هر سانحه ابتدا بایستی دو عامل ( فنی و شرایط جوی ) به دقت بررسی شده و در گام اخر به سراغ نقش عامل انسانی پرداخت . که بنده در پايان بر همين اساس به قضايا اشاره خواهم کرد . اما اجازه مي خواهم ابتدا به سراغ دلايل کلان در اين زمينه بپردازم .

ا -  عدم نظارت دقيق و اصولي در تصميمات کلان

به اعتقاد من يکي از دلايل مهم در ابهامات موجود  " عدم نظارت اصولي و شفاف سازي در اجراي قوانين است " و اين اولين زنجيره در سانحه اخير است ! به عبارتي اگر نظارت کاملي در به پرواز در آمدن اين نوع هواپيماهاي مسئله دار صورت مي پذيرفت ، به هيچ عنوان شاهد بيان مباحث چالش بر انگيزي از سوي مقامات رسمي ( نمايندگان مجلس ، وزير اسبق راه و غيره ) نبوديم . چه معني دارد در کشوري که مدعي پيشرفت علم و تکنولوژي است شاهد اين ضعف ها باشيم . يکي مي گويد " تآئيديه ايکائو را  دريافت نکرده بود  " ! ديگري مي گويد مجوز پرواز نداشت " ! يکي ديگر مي افزايد " اجازه پرواز براي ساعاتي خاص اخذ کرده بودند " ! و ده ها تناقض ديگر در قضيه ساده اي که ارتباط مستقيمي با جان هموطنانمان دارد . آقايان تعارف که با کسي نداريم اگر هواپيماي ياد شده غير اقتصادي و غير استاندارد و مشکل دار بوده است ، زمين گير شدن و بر طرف نمودن نواقص امري طبيعي در همه جاي دنيا است .  اين که با دور زدن قوانين و فشار هاي سياسي مجوز پرواز دريافت شود و در نهايت فاجعه اي جبران ناپذيري بوجود آيد ، گناهي نابخشودني و جرمي آشکار به حساب مي آيد . بايد از اين سوانح درس عبرت گرفته و هميشه ايمني پرواز و استاندار هاي لازم رو جدي بگيريم . و توصيه متخصصان با تجربه و دلسوز رو به حساب سهم خواهي از خود نگذاريم ...

۲ - سايه دلالان بي وجدان و زالو صفت در تمام سوانح هوايي

خدا لعنت کنه دولتمردان کينه توز آمريکايي رو که با تحريم نا بخردانه شرکت هاي هواپيمايي ايران راه  ورود و چپاول براي مشتي دلال اکرايني سودجو و مفت خور به صنايع هواپيمايي کشور را باز کردند تا با انواع حقه بازي و ترفند هاي بيشرمانه بي کيفيت ترين هواپيماهاي نا امن روسيه را به شرکت هاي هوايي ما قالب کنند ! آن ها با کمک برخي ايادي از خدا بي خبر داخلي به سود هاي ميلياردي رسيده و در عوض بيشترين تعداد سوانح هوايي رو در کشور ما رقم زدند . آن ها در يک چشم به هم زدن شرکت هاي هواپيمايي ما را با انواع توپولف ، ايلوشين و انتونف هاي بي کيفيت پر کردند . دوستان و ياران قديمي به خوبي آگاه اند من از نخستين سانحه اي که براي توپولف ها رخ داد ، پرده از اعمال ننگين آن ها برداشته و آن را محکوم کردم . اين جماعت پول پرست با سازماندهي مافيايي خود تمام خريد هواپيماهاي روسي رو در دست گرفتند . آن ها براي کسب در امد بيشتر با تقلب و تغير ريجستري هواپيماها ، آن ها رو ايرلاين هاي ايراني اجاره يا واگذار مي کردند ! سانحه هواپيماي ايلوشين زنده ياد تيمسار " مهدي دادپي " در مشهد نمونه اي گويا از کلاهبرداري اين باند مخوف بود !

يک پارانتز ضروري ...   

اگر چه در قضيه هواپيماهاي " ايران - ۱۴۰ " خريدار شرکت " هسا " وابسته به وزارت دفاع بوده است . لذا با قاطعيت اعلام مي کنم " مديران و کارشناسان نيروهاي مسلح انسان هايي شريف ، با تجربه ، و آگاه به مسايل فني - پروازي و به طور کلي مسايل علمي بوده و هستند . و محال است گول ترفندهاي مشتي دلال اکرايني رو بخورند " اما با شناختي که از مافياي دلالان داخلي و خارجي دارم با خود فکر مي کنم .. نکنه آن ها با ارتباطاتي که در نهاد هاي تصميم گيري { بالا دستي هايي در حد وزراي راه و معاونان } داشتند ، آن ها را متقاعد به انتخابي اشتباه نموده و در نهايت به عزيزان وزرات دفاع خريد اين برند ديکته شده باشد ! دليل اين تفکر از کار بر کنار کردن تمام کارشناساني است که صلاحيت ايمني هواپيماهاي " آنتونف - ۱۴۰ " رو تآئيد نکردند . اين قبيل کار ها نمي تواند از سوي وزارت دفاعي ها صورت پذيرفته باشد . به نظر من علت پيدايش و شيوع اين گونه تخلفات در ابعاد گسترده صرفآ به واسطه دخيل بودن سياست و باند بازي در صنعت هواپيمايي ايران است ! انتصاب مديراني صرفآ سفارشي و اغلب بدون کم ترين تجربه مديريتي در رآس امور و کنار گذاشتن نيروهاي دلسوز راه ورود دلالان به اين صنعت را  گشود . و تا قبل از اعلام قانوني ممنوعيت پرواز هواپيماهاي بي کيفيت " توپولف " که تابوت هاي مرگ لقب گرفته بودند ، بيش از ده ها سانحه و صد ها کشته نصيب ايران شد ..

دلال جماعت به خاطر ذات پول پرستي خود در هر عرصه اي ورود پيدا کردند چز بدنامي و فساد و ترويچ دروغ و حقه بازي و ضرر و زيان براي مردم چيز ديگري ندارند . به عنوان مثال در فوتبال شاهد هستيم چگونه اين زالو صفتان با فعاليت هاي غير قانوني خود ضربه به ورزش کشور وارد کردند . آخرين شاهکار ان ها جعل کارت هاي معافيت بود که شکر خدا قضيه از سوي نيروي انتظامي کشف شد . در بازار مسکن و ارز و سکه همين طور .. بقدري پيش رفتند که باعث گراني مسکن و سقوط ارزش ريال شدند . ده ها مثال ديگر که شما بهتر از بنده آگاه هستيد . حال تجسم کنيد اين متخلفان با همتا هاي اکرايني خود شريک شده و براي مردم ايران هواپيما وارد کنند !! مشکل اساسي در اين است ما از قضيه توپولف ها درس نگرفتيم .. خريد هواپيماهاي " ام دي " نمونه ديگري از اين شاهکار ها است ( اينجا ) .. !! همان طور که اشاره شد من مطالب زيادي در راستاي نشان دادن چهره کريه دلالان اکرايني منتشر کرده و با انتشار انواع قرارداد هاي هوايي نحوه کار آن ها رو توصيف کردم . مثلآ در ( اينجا ) .. اما بايد متذکر شوم همه خريداران هواپيما ها رو نبايد متقلب شمرد . من به شخصه انسان هاي شريف و سالمي رو مي شناسم که از کانال هاي قانوني و با مجوز هاي حقيقي در اين حرفه زحمت مي کشند . حساب اين ها رو يايد از بقيه جدا کرد ..

***********

چرا هواپيماي ايران - ۱۴۰ سقوط کرد !؟

همان طور که اشاره شد هميشه سه پارامتر در سوانح هوايي دخيل هستند که به ترتيب عبارت اند از  ( عامل فني ، شرايط جوي و خطاي انساني ) . با توجه به توضيحات نسبتآ طولاني ام بايد بگم من در  اين سانحه قبل از هر چيز خطاي انساني رو مي بينم . چون اولين گام خطا در انتخاب " انتونف - ۱۴۰ " صورت پذيرفت . اگر فرض رو بر اين بگذاريم که حتمآ مي بايست آنتونف خريداري کنيم ، چرا برند هاي ايمن تري از اين کارخانه که با آب و هواي اقليم ايران سازگاري داشته باشد نخريديم .. !؟ حال بايد رفت سراغ " عامل فني " . طبق شواهد موجود در اين سانحه نقص فني ( خاموش شدن موتور شماره ۲ ) عامل اصلي سانحه شناخته مي شود . اما متآسفانه در  { عامل فني } هم رد پاي خطاي انساني به چشم مي خورد . تغير و جايگزيني موتور هاي کارخانه اي ديگر براي سازگاري با آب و هواي ايران اصلي ترين دليل بروز اشکال فني و متعاقب ان خاموش شدن موتور سمت راست در اين سانحه به حساب مي آيد ! پارامتر بعدي " شرايط جوي " است . از ان جايي که هواپيما دقايقي بعد از پرواز دچار سانحه شده است " شرايط جوي " نمي تواند دخيل باشد . مگر اين که درجه بالاي چهل درجه سانتي گراد فرودگاه مهرآباد در خاموشي موتور رو به حساب آوريم . عامل اخر " خطاي انساني " بيش از حد تصور مون در اين سانحه دخيل بوده است ! صرفنظر از انتخاب اشتباه اوليه و نداشتن تائيديه ايکائو ، نداشتن مجوز پرواز و تغير موتور ها ، بايد اضافه وزن هواپيما رو هنگام تيک آف به اين ليست افزود ! ضمن ان که خطاهاي ذاتي ديگري هم وجود دارد مانند استفاده از فرودگاه نا امن مهرآباد براي پرواز اين هواپيما .. !

کلام اخر ..  

مطلع شدم بنا به دستور دکتر روحاني رئيس جمهور محترم نه تنها جلوي پرواز هواپيماهاي " انتونف " گرفته شده است . بلکه ساير هواپيماهاي روسي و اکرايني هم ديگر اجازه پرواز بر فرار آسمان ايران رو ندارند . بايد از اين اقدام شايسته تشکر و قدرداني کرد . اميد است با تدبير و اميد مسوولان در انتخاب مديران اين صنعت هم بازنگري صورت پذيرد . پارمتر استفاده از خلبانان در رآس مديريتي سازمان هاي هوانوري به خاطر تجارب ارزنده ان ها تاکنون جواب نداده است . چون هيچ تضميني وجود ندارد که يک خلبان خوب و با تجربه ، مديري کارامد براي اين صنعت باشد . بهتر است از مديران با دانش و جوان کشور براي اين مسووليت هاي حساس که نياز به برنامه ريزي و فن مديريت دارد استفاده شود . سال ها شاهد بوديم اغلب با انتصاب هاي اشتباه مديراني بر سر کار امده اند که نه تنها باعث رشد و ترقي اين صنعت حساس در کشور نشدند بلکه با اعمال قوانين عير اصولي با جان مسافران هم بازي کرده اند ! اميدوارم با تشکيل کارگرو هاي با تجربه و دلسوز هواپيماهاي ايمن تري وارد ناوگان هوايي کشور شود . تا ان جا که من اطلاع دارم اغلب ايرلاين هاي معتبر هواپيماهاي مازاد بسيار با کيفيت در اختيار دارند که خيلي راحت مي شود جايگزين آهن پاره هاي روسي شوند . به ويژه که عمر ان ها بالاي هشت سال باشد اصلآ شامل تحريم ها نمي شوند . اگر چه ايرانيان اراده کنند قادرند هواپيماهاي صفر کيلومتر را هم از همين شرکت هاي هواپيمايي خريداري نمايند .. به شرطي که دست دلالان رو از همان گام نخست کوتاه نمايند ! به اميد ان روز

منابع : سايت تابناک ، خبرگزاري هاي داخلي ، صفحه حوادث علمي ميلاد باستاني و ..

بانوي غزل ايران هم پر کشيد روحش شاد

https://ub285q.dm2302.livefilestore.com/y2pmlzR8GU4giCdF0rFCc02jgo01aeBHyF6WZCn9S2AvI25XfrbD3q2zDjJlHPzpUhT7MuC8XBsuQvOAL4O4hIe0IjhCHXovsPeDadvNbCvTEU/%D8%B3%D9%8A%D9%85%D9%8A%D9%86-%D8%A8%D9%87%D8%A8%D9%87%D8%A7%D9%86%D9%8A.jpg?psid=1

 تسليت به همه ادبا ، شعرا ، رمان نويسان ، دانشجويان و ديگر مردمان ادب دوست و آزادانديش اين سرزمين....سيمين بانوي شعر از دنيا رفت....ياد و نامش حتما جاودان خواهد ماند

 

https://teskga.blu.livefilestore.com/y1pig6_0ch_XJdQKSRh9gSB3ZynyKI5lLPMHtfWNcNuiMoH9GyFQrfWFZxJv_bVOrUSsXU7cWZGqjvbr9pQxej2BNkaIspBWhud/autumn-8.jpg?psid=1

     

در پناه ایزد منان پاینده و جاوید باشید .

بهروز مدرسی .

 ای میل : Behrouz.journalist@gmail.com

 https://www.facebook.com/behrouz.modarresi  : فيس بوک 

این پست در ساعت ۹:۴۵دقيقه بامداد بتاریخ سي ام مرداد ۱۳۹۳ پایان یافت .

پاینده و برقرار باد ارتشیان دلاور و قهرمان ایران

  لینک های مرتبط   

 

برای مشاهده مطالب روي تصاوير راست کليک فرماييد . در صورت باز نشدن تصاوير در تارنما ، لطفآ از ابزار ف.ي .ل.ت.ر شکن استفاده کنيد .

https://ub285q.dm2302.livefilestore.com/y2pr6ElYez6DIeDJ_4NeJZpf4yk7OXa4M3FkoEZl1eUN2eAsOMJyEJPaWXa_2rPPx-XVTBLC5kvl7H_74tUSyMDraH6xo9ufJTgL5u8jkL-ND4/%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D9%8A-%D9%87%D8%A7.jpg-1.jpg?psid=1

استثماری پنهان در صنعت هوایی کشور

https://ub285q.dm2302.livefilestore.com/y2pRH9u764RLycKxXndTPt_0ANbgnrlnWMj1Xo98MDvXJjR7dVzxP7ERhSChTik_IMMi6JkUnFlT5_P8SVcZalWTYFijCNguGIXzC2kiVaQ920/%D9%BE%D8%B4%D8%AA-%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D9%87.jpg-1.jpg?psid=1

  اسرار پشت پرده هواپیماهای روسی  

https://ub285q.dm2302.livefilestore.com/y2pQ1TVS1l0_8tuUpvhoXmV2HLzl2vqP_jJXqwvGjjiWf_I-18Q0rk4301MLMz4RmJmKLihpZ_Qm7V7ZsnSQ0jYIdijQvqcJvYsKfEfQMAISXE/%D8%AA%D9%88%D9%BE%D9%88%D9%84%D9%81-%D9%87%D9%85-%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%86%D9%8A-%D8%B4%D8%AF.jpg?psid=1

آیا توپولف هواپیمای بدی بود !؟

سایت پندار پی سی

 https://vwqpoq.dm2302.livefilestore.com/y2pThTRMC0Tts1vAtjZ3P0ih4Typmw-p1AancWOeqyOP-6Vg_6cqvR0Iz5Z95qvQi4aJ58P8HBH53ZNG3ynr_Fbb-jnGlP7wZZkxE2FFl0YftY/HKJ.gif?psid=1

- تعداد بازديد
  • 8774
  • مرتبه

     
    Copyright 2007 by Behrouz Moddaresi | Design by WebStudio | Powered By Movable Type 3.35