درباره من

سوم دي ماه 1331 در تهران متولد شدم. پس از اتمام دوران دبيرستان به خاطر علاقه اي که به پرواز داشتم به نيروي هوايي پيوستم. در ادامه به آمريکا اعزام شدم، در بازگشت به ايران اولين پروازم را در تاريخ 18/3/53 انجام دادم و با آغاز جنگ تحميلي، به صورت شبانه روزي در مناطق جنگي پرواز داشتم و افتخار كسب مدال طلاي بالاترين ساعات پرواز را به دست آوردم. به دليل سكته قلبي و عمل جراحي باز كه ... ادامه
تبليغات
وبلاگستان
باقي قضايا
  واکاوی سانحه سان فرانسيسکو

https://57qoda.bay.livefilestore.com/y2pRZG_PpG74WSzyuSfKAPTm8ZrtH4COEdlvoc4PtCB5SSqqlYzOcziIbcwh2RvFpzyyhW_dPG2rm1qwCGtR1t1g6Cn7lUjYWFw4EpgwdZrzsk/%D8%B3%D8%A7%D9%86%D8%AD%D9%87---1.jpg?psid=1

https://57qoda.bay.livefilestore.com/y2pRZG_PpG74WSzyuSfKAPTm8ZrtH4COEdlvoc4PtCB5SSqqlYzOcziIbcwh2RvFpzyyhW_dPG2rm1qwCGtR1t1g6Cn7lUjYWFw4EpgwdZrzsk/%D8%B3%D8%A7%D9%86%D8%AD%D9%87---1.jpg?psid=1

کليد واژه ها :  فرودگاه بين المللي سانفرانسيسکو +  خطوط هوايي آسيانا + بوئينگ ۷۷۷ + پرواز شماره ۲۱۴ + شانگهاي + سئول + سانحه + آتش سوزي + نجات مسافران

به نام ايزد پاک سرشت و با درود به خاک کهن ايران زمين و پرچم مقدس اش و عرض ادب و احترام به هموطنان گرامي به خصوص ياران و خوانندگان همدل و صميمي و دلاور مردان نيروهاي مسلح و ارتشيان قهرمان مطلب اين پست را تقديم حضورتون مي کنم . اميدوارم مورد قبول قرار گيرد .

بهانه اي براي مقدمه ...

يقينآ اغلب شما ياران بزرگوار در باره سانحه فرودگاه بين المللي سان فرانسيسکو و نجات معجزه آساي مسافران هواپيماي بوئينگ ۷۷۷ کم و بيش شنيده ايد . چون رسانه هاي زيادي در باره حادثه فوق عکس و خبر منتشر کردند . برخي از تارنماها هم با نگاه کارشناسانه به تحليل ماجرا پرداختند . اگر چه  رمزگشايي و پي بردن به دلايل هر سانحه اي نيازمند تحقيقات جامع و گسترده اي از سوي کارشناسان  رسمي است ، اما معمولآ بعد از هر سانحه هوايي بازار حدس و گمان و اظهار نظرهاي گوناگون ازسوي  متخصصان ، کارشناسان مسايل پروازي و حتي مردم عادي حسابي رواج مي يابد . در اين پروسه طبق روال شايعات هم به گمانه زني ها افزوده مي شود ! اما در برخي سوانح نظير همين پرواز شماره ۲۱۴ به دليل شرايط ويژه { سانحه در وسط باند فرودگاهي مجهز و بين المللي ، ثبت لحظه به لحظه اطلاعات و داده هاي پروازي همچنين رصد هواپيما توسط کنترلر هاي برج مراقبت هنگام فرود و جلوي چشم صد ها نفر  شاهد ماجرا و ... } پي بردن به علل اصلي حادثه زياد پيچيده نيست ! اگر چه بنده همچنان معتقدم  تا زمان اعلام رسمي هر گونه تحليل و اظهار نظري فاقد اعتبار است ! اما با وجود اين دوستان زيادي از من خواستند نظرم رو در باره علل سانحه بيان کنم ! از اين رو ابتدا اصل خبر به همراه تصاويري که بدستم رسيده است را براي اون دسته از عزيزاني که در جريان خبر نيستند ، منتشر مي کنم :  

سقـوط وحشتـناک بوئینگ 777 در سانفرانسیـسکو

6 ژولای 2013 هنگامی که پرواز شماره 214 خطوط هوایی آسیانای کره جنوبی با 307 مسافر از شانگهای برخاسته بود و از مسیر سئول به سان فرانسیسکو در آمریکا رسیده بود، حین فرود در فرودگاه سانفرانسیسکو دچار آتش سوزی شد. سانحه هواپیمای بوئینگ 777 در فرودگاه بین المللی سان فرانسیسکو در حالی اتفاق افتاد که کشته شدن 2 نفر و زخمی شدن 181 نفر را بدنبال داشت ضمن این که وضعیت 1 نفر نیز نامعلوم است . به گزارش واحدمرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه ، منابع بیمارستانی از وخیم بودن حال دستکم ۱۰ تن از مسافران هواپیمای سانحه دیده خبر داده اند .

دبی هرسمان رئیس اداره ایمنی حمل و نقل آمریکا در کنفرانس خبری پس از وقوع این حادثه گفت : تحقیقات درباره این حادثه ادامه دارد هرچند اعلام شده که " نشانه هایی از فعالیت های مجرمانه یا تروریستی شناسایی نشده است " مسئولان فرودگاه بین المللی سان فرانسیسکو اعلام کردند از مجموع ۳۰۷ نفر مسافر داخل هواپیمای بویینگ ۷۷۷ دستکم 61 تن از آن ها از اتباع آمریکا بودند .


 سانحه به روايت تصوير

https://57qoda.bay.livefilestore.com/y2pYBPZtnckon8lD-kpYXrPdtnmix9IZCUeFlcuQC0LtkPU7KzUQ8hq7N4BZRgJajlBDGDCpgI8d0pu4DeH1xH2rz7l0xT37CfcifWzFfhiF4k/03.jpg?psid=1https://57qoda.bay.livefilestore.com/y2pKXCakjPQHXxDO7sxGYkznkXYXCAI2V5n4XdOYyYKb83ZjVNM281lJfYMSHzOAwlKIJcDLDjasoxvL1Jz-9svHF_OVp5SRn_rPafIWzoF64A/01.jpg?psid=1https://57qoda.bay.livefilestore.com/y2pdBYf5vLQlA5PHTYj58k4xHQ7G2JPB5r4izhf85N-x3UbunWVXULilvajL75O2ZO_wB6dEDDwO7HqHrvNZTQdE2M-578VwYTLOYeqJap8KUU/02-copy-2.jpg?psid=1https://57qoda.bay.livefilestore.com/y2pJCHqW2iBSRNie30rb31TF7O-0N8OHoZQZefL_lhMdGUbGVlv0_w57UgQWst5QSXo7ufAHH5vxSAwiXGBGzMV9qOoMqzId3hzONNLv4oXQkA/04.jpg?psid=1https://57qoda.bay.livefilestore.com/y2psamHzE-lHu5gqF8hahrVytW8C91UNjBwo2tVSIdKRAlZMcJtpICzEH3m0I76DRgINBsEhdVBYaSt3klMbM4LWbyjSNlEZsxc5RgQUtLHjL0/06.jpg?psid=1https://57qoda.bay.livefilestore.com/y2pJc9K9y-6uX3wl-FHKES-tpzEwx6xplprySYYJz9D2EAzrKZV3ZKCRi2KHpOCmOmUCilcNYuNVtaNfgj8eCl2ApJKEiLAL5U2JoyJEuUvK5w/07.jpg?psid=1https://57qoda.bay.livefilestore.com/y2p6AM-ozj8GDUKQRO2MvIaIaZt6QECsyhoTTjnaOiJYqn7SUWqSEi-e8r-q-QiRHAgl_iFg37ca5XUkvfvQ_cdHDD4tVxtykKwvq6y0wcCu6k/05.jpg?psid=1https://57qoda.bay.livefilestore.com/y2p4sB5eqHee-09bWI9n4vd_KoaBQRhMZyETUL4SifUTwRTE2kJdsdTkSHLILfnT1c8qofB6u1Av-4eu9noZNCnEKJMw9vin2CUU_xlfO451jU/08.jpg?psid=1https://57qoda.bay.livefilestore.com/y2pFJPw4riH9jHk4hO8HLPcb_OBKq39W3y3ZZUZe-GnS2mynXNln_98CwnPdjwv_WkJUP1-gC3Uv2UT770q0Xs_53eQ1Oo_IuZXFYxzSM8zhlw/09.jpg?psid=1https://57qoda.bay.livefilestore.com/y2pcbpBzY4V0PMu94ZHRSPTmw6K4POQPo7GN6_d88yeUPDlc1riBgtpHBnIvvl3mQ6JsKxTgHjeV0vO5T_pPgwDEUxzcBebhM1Et7Fnya1GTmo/10.jpg?psid=1https://57qoda.bay.livefilestore.com/y2py9xgy7zrBje_1JC7eJJJFvXiClqwpaOV-AV8r4bFaKtoGQZSqp1PEN3eP1ob4NAQc_zfFPg5SQnpBm32oYg1fVeYJD3lII1vDXx77fYii48/13.jpg?psid=1https://57qoda.bay.livefilestore.com/y2p-xQiWyxmUehJQoORY1hs7T3xF0WBmFgjZSltM_W9R0h13_UdLZTTAOnu1TerTGnKd9HNQtlnitLR5pPstm27f2ahP2_roI_mPw_n56ZM4nQ/11.jpg?psid=1https://57qoda.bay.livefilestore.com/y2p4rFy-O2I84O2fpJM2NOgTRwpjqJceqZG_gbq-Vo6Y7dntZPFTTOuJebgrbPQTjV0JpDQmpyDdMSKsTodWFJ2om6MSnf40HLYXMKgzxkor48/12.jpg?psid=1https://57qoda.bay.livefilestore.com/y2pjuqUXJYvYnNh9kHRHW7tjXdUkWxh_SM3iCWeszLRe5iHoTHVa9lA0RZE_RIYUBVyU4Yc2wc4LsbUiFd1hIpatxuCxjLKi51va8tP6ThGu24/14.jpg?psid=1https://57qoda.bay.livefilestore.com/y2p8zwKQwQzIgj1x700GEoonnJKo_qKthgpXsDNlO3ZGCgWqEmwgT41wIwnFgq2UA0Sb9X3Q_cAbY89fXaf03rI16GOtaXwXNl9uzMd5Ilt2P4/15.jpg?psid=1https://57qoda.bay.livefilestore.com/y2pNt8qmYuz_m3Rkc4u4RFJLkGkz5DIL_LRUtxMbTrOy9XxqheTZcmMxGAXILOj8CwiBOUM_TmipdsaEwm9jHFlkaola6cwi0DZmnNBDKWROno/16.jpg?psid=1https://57qoda.bay.livefilestore.com/y2pepH9elCq1ReXMJuDF8etPuf9dBnQinUPybV9XO1Zugzljw8rPyTi_iQEgV7EHaSnQj2vSUPvNEqkGNMqH_zHuyvTcQNM7dlpSmPR_tDx7lw/17.jpg?psid=1https://57qoda.bay.livefilestore.com/y2plQE_0Gyu-64Br-czB4pMlLJHjiMK7CTGNA_hpMwuXRUQh-blzmDLQV2L_LPQfGwFCygp4MJdv-bZUj5-XmzIPf_0EGprFeZiUk9wF7wrmDY/18.jpg?psid=1https://57qoda.bay.livefilestore.com/y2p4Xc__UxjSH5xCs7BhEqHnr0dyZsWHGp5W01wlUVik2vOFFjtue3VrDwSIPeRF9mFlpvrPgmoEGKKHc4Bg9bB_OFLQ8NRyRVjvb2ECqF4N9E/19.jpg?psid=1https://57qoda.bay.livefilestore.com/y2pWks7L_kQvYLKqAWIbovHoM1iO3EktING65PeCPxyi1y1UkHQgFaeSn8E8yDRhH363q4B_f98DCmaMGehBgSrbLpGfH_PTc0T7jClGBSp5dY/20.jpg?psid=1

يک پارانتز کاملآ ضروري .. !

همان طور که عرض کردم رسانه هاي متعددي به تجزيه و تحليل و بررسي سانحه بوئينگ ۷۷۷ در فرودگاه بين المللي سانفرانسيسکو پرداختند . عده اي خلبان هواپيما را مقصر دانستند . برخي هم به نقص فني اشاراتي داشتند . از سوي ديگر افرادي هم به نجات معجزه آساي مسافران و امادگي نيروهاي امداد پرداختند . اما بخش خبري صدا و سيما تنها به تاخير نيم ساعته امدادگران و گروه هاي نجات !! بسنده کرد . ولي راستش رو بخواهيد از ميان تمام نقد ها و گزارش هاي رنگارنگي که بررسي کردم ، مطلب علمي يکي از دوستانم در  فيس بوک ( که متاسفانه نام اش رو به خاطر ندارم ) خيلي جالب و اموزنده بود . من قبلآ در باره اين تکنولوژي چيزي نشنيده بودم . و با اجازتون آن را درج مي کنم :

 صبح شنبه پرواز ۲۱۴ آسیانا از سئول ٬ حین نشستن در فرودگاه بین المللی سان فرانسیسکو دچار سانحه شد . بیش از ۳۰۰ مسافر و خدمه در این پرواز حضور داشتند ولی تنها ۲ نفر از آن ها جان باختند . البته با توجه به شدت حادثه ٬ ۱۸۲ نفر دیگر هم مجروح شدند . تعداد کم کشته شدگان نه فقط به خاطر شجاعت نیروهای امدادی بود که جان خود را برای نجات دیگران به خطر می اندازند ٬‌ بلکه به لطف تلاش مهندسان و محققانی بود که فناوری های بسیار امنی را برای استفاده در هواپیماهای امروزی٬ توسعه می دهند . در ادامه مطلب با ما باشید تا از این بین٬ به ۳ ابداع مهمی که جان بسیاری افراد را در سانحه شنبه نجات دادند٬ بپردازیم .

1-
صندلی 16G برای هواپیماها :

از سال ۲۰۰۹ به بعد٬ هواپیماها " ملزم " به داشتن صندلی های 16G هستند ٬ یعنی صندلی هایی که قادر به تحمل فشاری ۱۶ برابر قوی تر از جاذبه در سطح زمین باشند ٬ تا در حین سقوط هواپیما تکه تکه نشوند و به مسافرین صدمه نزنند . صندلی های 16G به دقت و با استفاده از آدمک های مصنوعی که شتاب سنج در سرشان قرار دارد٬ تست می شوند تا صدمات احتمالی به نواحی سر ٬ گردن و ستون فقرات شناسایی و تا حد امکان از وقوعشان جلوگیری شود . این صندلی ها بر روی هواپیماهای ساخته شده از سال ۱۹۸۸ به این سو نصب شده اند ولی در سال ۲۰۰۹ بود که استفاده از آن ها بر روی هواپیماهای قدیمی تر از ۱۹۸۸ هم الزامی شد . استاندارد قبلی 9G نام داشت .

2 -
موادی با قابلیت به تعویق انداختن آتش سوزی

هواپیماهای مسافرتی با مواد بسیار مقاومی ساخته می شوند که در مقابل شعله های آتش مقاوم هستند ٬ شعله هایی نظیر آنچه در حادثه فرودگاه سان فرانسیسکو به جان هواپیما افتاد . از دیواره ها گرفته تا سقف تقریبا هر چیزی به نوعی پوشش مقاوم در برابر آتش٬ تقویت شده . این مواد طوری هستند که بعد از دور شدن شعله از آن ها٬ سوختنشان نیز متوقف می شود .

3-
شلنگ های آتش نشانی مجهز به دوربین

به گزارش وال استریت ژورنال ٬ آتش نشانان در جریان حادثه اخیر از سرلوله هایی استفاده کردند که به دوربین مجهز شده بودند . در نتیجه بدون اینکه نیاز باشد افراد وارد محل آتش سوزی شوند ٬ با استفاده از تصاویر دریافتی از دوربین ها ٬ آب را درست به نقاط مورد نظر شلیک می کردند و این به اطفا سریع تر حریق کمک کرد .

ترجمه و تنظیم : نیما دادگستر
منبع : سایت علمی نارنجی دات آی آر

باقي قضايا ...  

و اما در ادامه وب گردي هايم به اطلاعات حالب ديگري برخوردم که { تيتر وار } اهم آن را به طور خلاصه بيان مي کنم . البته راست و دروغ اش به گردن راويان محترم !

 نام کاپيتان هواپيما " لي کانگ کوک " است . و ده هزار ساعت پرواز در سابقه پروازي اش مشاهده مي شود اما گفته مي شود تنها " جهل و سه " ساعت با اين تايپ هواپيما پرواز داشته است ! ضمن اين که اين اولين باري بود که در فرودگاه بين المللي سانفرانسيسکو با بوئينگ ۷۷۷ فرود انجام مي داده است ! البته همين جناب آقاي " لي کانگ کوک " از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۴ به دفعات با ساير مدل از هواپيماهاي مسافربري به اين فرودگاه پرواز کرده بود !

در تحقيقات ابتدايي داده هاي پروازي توسط تيم بررسي سانحه {  NTSB } مشخص مي شود در زمان اپروچ { شورت فاينال } سرعت هواپيما کم تر از حد طبيعي و ارتفاع پايين تر از استاندارد طرح پروازي فرودگاه سانفرانسيسکو بوده است ! کاپيتان " کوک " هفت ثانيه قبل از برخورد با زمين { واماندگي هواپيما } تصميم به افزايش سرعت يا اصطلاحآ { گو اراند } مي گيرد که در ان شرايط امکان پذير نيست . و به قول دوستان خيلي دير شده بود !

 همچنين" اف دي آر " چهار ثانيه قبل از برخورد با زمين نشان داده است که صداي بوق استال { واماندگي } در کابين خلبان به صدا در امده بود . علاوه بر اين دستگاه ضبط صداي کابين خلبان هم مشخص کرده است که دو ثانيه قبل از برخورد ، خلبان تصميم داشته از فرود صرف نظر کند . که البته براي هواپيماهاي جت اين مدت بسيار کم است !

هواپيما به طور وحشتناکي به زمين برخورد کرده و بر اثر فشار و ضربه وارده ، دم هواپيما از بدنه جدا شده و روي شکم اش مي چرخد ! بر اثر شدت چرخش تعدادي از سرنشينان انتهاي هواپيما به بيرون پرتاپ  شده و به درون  آب مي افتند ! و هواپيما هم شعله ور مي شود . خوشبختانه با رورد سريع و به موقع نيروهاي امداد عمليات نجات آغاز شده و در نهايت صد و بيست و هفت نفر از مسافران صحيح و سالم و بدون هيچ گونه جراحتي از هواپيما خارج مي شوند . صد و هشتاد و دو نفر هم به بيمارستان انتقال داده مي شوند . و متآسفانه دو دختر خانم شانزده ساله چيني به دليل برخورد با ستون هاي هواپيما در اثر ضربات شديد اوليه برخورد هواپيما با زمين ، جان خودشون رو از دست مي دهند . { من احتمال مي دهم که کمر بند خود رو نبسته بودند } گفته مي شود اکثر مجروحان در انتهاي هواپيما نشسته بودند و خيلي از اون ها با شکستگي ستون فقرات مواجه شدند ! البته به خاطر زنده موندن خوشحال يودند ! 

واکاوي سانحه     

بار ديگر لازمه تاکيد کنم تحليل زير صرفآ اظهار نظر شخصي است . که با مشاهده تصاوير بالا و تلفيق تجارب پرواز با هواپيماهاي نظامي به ذهن ام رسيده است . و به خاطر عدم آگاهي و شناخت هواپيماهاي مسافربري { به ويژه مدل هاي جديد و پيشرفته امروزي } فاقد استناد علمي است . و صرفآ به حرمت دوستان عزيز و خوانندگان محترمي که تقاضاي تحليل کرده بودند ، تقديم مي گردد .

https://57qoda.bay.livefilestore.com/y2p1vvGBVh0F0nWtoN1DawxWpFh4zVwaZixE-OADel_o4IaQpuEYh8f8EOxnIjWal_naKaSwlR4DuK-1cZTmVnT84elqUC261KZJTWA6uJi8js/04.jpg-b.jpg?psid=1 

  حفظ اسکلت بدنه هواپيما بعد از سانحه   

 اولين برداشتي که با ديدن تصاوير بجاي مانده بعد از سانحه به ذهن خطور مي کند ، سالم موندن اسکلت اصلي بدنه { fuselage } هواپيما است . که نشان از پيشرفت علم در صنايع هواپيما سازي دارد. پر واضح است هواپيمايي پهن پيکر چون بوئينگ ۷۷۷ با وزني سنگين و سرعت غير قابل کنترل در حالت واماندگي { استال } همچو يک کوه سنگين با زمين برخورد کند به طوري که در وحله نخست به خاطر فشار شديد وارده { جي بالا } دمش از بدنه جدا شود اما هيچ گونه خميدگي يا جدا شدن بال ها از بدنه اصلي اتفاق نيفتد ! در سوانح مشابه با هواپيماي قديمي تر به دفعات شاهد چند تکه شدن و ايجاد  شکاف هاي عميق در بدنه هواپيماها بوديم . البته بايد ياد اوري کنم صرفنظر از تقويت بدنه و سيستم هاي ايمني در هواپيماهاي جديد ، اين اتفاق مديون نوع بال هاي هواپيما هم است . همان طور که در تصاوير مي بينيد اين هواپيما { low wing } است . يعني بال ها بر زير بدنه اصلي تعبيه شده اند . که اين امر به خاطر تقويت کف هواپيما و استحکام اتصالات ، همچون ضربه گيري محکم " جي " وارده رو راحت دفع کرده است . و بدنه با وجود چرخش هاي گريز از مرکزي ، همچنان سالم مونده است !

https://57qoda.bay.livefilestore.com/y2p--5WUOpnr_flLsEabHljIhI8A5eSgvVfjRvLurQ8ZbhDOuxJ3WZzBC77tU0V4x1wYKcjnoO3nYiD6FTGr5DawaNNUHq93-OD73hHZTVMBh4/10-copy.jpg-a.jpg?psid=1https://57qoda.bay.livefilestore.com/y2pO-otGF35oRo7lhnPFQoBGo7yyFEaiTkJRYTGw8CMoy5p8_-F_7TCEcUI42ZZO8tIxM7AJuYtvKlTSeRU-85LBYjLRgF4Pvs2grhHubit46k/03-copy.jpg-a.jpg?psid=1

  حريم امن راه هاي خروج   

 قديمي ها معتقد بودند " آتش شوخي بردار نيست ! " و هر گاه بيايد ، تر و خشک رو با هم مي سوزاند ! مراد نقل ضرب المثل در باب آتش و سوخته شدن نيست ! کافي است با دقت به دو تصوير بالا نگاه کرده تا به اين حقيقت پي ببريد .. با وجود شعله ور شدن هواپيما و گسترش شعله هاي اتش به سمت پايين و کناره هاي بدنه ، راه هاي خروجي هواپيما  ( به خصوص در وسطي ) با فاصله اي مناسب سالم مانده اند ! و اگر بر اين باوريد که اين فرايند اتفاقي به اين شکل در آمده است ، کاملا اشتباه مي فرماييد ! لطفآ به فضاهايي که با فلش مشخص کرده ام توجه کنيد .. به ويژه به همون در وسطي ، متوجه خواهيد شد در اطراف در هاي خروجي حريم امني { حداقل نيم متر } ايجاد شده است . تا در صورت بروز اتش سوزي راه هاي خروجي ذوب و مسدود نشوند ! البته من حدس مي زنم يکي ديگر از دلايل سالم موندن فضاهاي مورد اشاره ، به خاطر اتصالات تجهيزاتي مانند چفت و بست هاي در هاي خروجي همچنين نصب سيستم هاي سرسره ها باشد . و گرنه نمي تواند گسترش اتش به طرفين در ها با محدوده تعريف شده اي ، اتفاقي باشد ! (‌ ضمنآ لازم به ياد اوري است .. که در بدنه هواپيماهاي ترابري نظامي از جمله هرکولس ها علاوه بر تقويت نقاط خاصي از بدنه ، بخش هايي هم تعمدآ خيلي نازک ساخته اند و ان را با علايم هشدار دهنده اي چون شبرنگ جلوي ديد سرنشينان قرار داده اند تا در شرايط اضطراري که در هاي خروج باز نمي شوند ، با تبري که به همين منظور تعبيه شده است ، امکان شکافتن بدنه با ضرباتي از تبر مخصوص امکان پذير است ! )

https://57qoda.bay.livefilestore.com/y2p55ZRw5jCrk6bt_8Ls_V7f4QduF3VBkfPAjsRzRk-hJtmPEvpVATBBxmPWoXKMR5eyDt_1T7ecegIOg2kxjthX0WZ4__bWHhJfP6dW3mA_oI/04.jpg-a.jpg?psid=1https://57qoda.bay.livefilestore.com/y2pcm5OOc1V0aTz9MwXftD-OFEYGSa5K2qEzaRoLvGlAX_ms6ypwaUjdGZCtyR7ze-GlfaLdfF9l-LkuJhQ0YJZCsOe5PfhQJiqvNTWZInLohk/12.jpg-a.jpg?psid=1

  عدم سرايت آتش از موتور هواپيما   

اگه با دقت به موتور سمت راست هواپيما نگاه کنيد ، متوجه مي شويد که کل سيستم هاي داخل موتور هواپيما بر اثر شعله ور شدن بکلي سوخته اند . اما بخش هاي مماس با بدنه کاملا سالم مونده است ! { فقط رنگ بدنه از دود حاصل سياه شده است ! }  تصوير اول از بالا به خوبي نشان مي دهد که به فاصله اندکي از بال حريمي بوجود امده است که همان مانع گسترش دامنه اتش به بال سمت راست هواپيما شده است ! فراموش نکنيم که مخازن سوخت در داخل بال ها تعبيه شده اند !  

https://57qoda.bay.livefilestore.com/y2pZ3Q6mQm3HexnGBoOJnDj3WtcjI7aYWfyJzpW1y71OFhJvhKjuys2bTkp2vt6AJXNIB2KKe8-04Si8gpx2k5vwCaQdAwrP_tFTgg1OawewHY/15.jpg-b.jpg?psid=1

 سوختن کامل موتور سمت چپ در روي زمين    

 در اين تصوير مشاهده مي کنيد که موتور سمت چپ هواپيما بعد از جدا شدن از بال خيلي سريع آتش گرفته و چيزي از اون باقي نمونده است ! اين عکس بهترين دليل و مدرک براي اون دسته از دوستان شکاکي است که بر اين باور بودند  .. عدم گسترش شعله به بدنه و بال هواپيما به خاطر خاصيت نسوز بودن جنس موتور هاي هواپيما بوده است !! اما اين تصوير نشان مي دهد همان موتور بعد از جدا شدن از بدنه ، به راحتي قابل اشتعال است . با اين حساب مي خواهم به اين نتيجه برسم که جنس خود بدنه و تمهيداتي که از قبل انديشيده شده است مانع از گسترش آتش در نقاط تعريف شده است .

 https://57qoda.bay.livefilestore.com/y2pZHJ3vMGXzOWAA7e9_PFvj82hdKzS2gRIEbSTtYbZKebH52h-058nA9x9zt6Ot9-TvJXC9qYfrMluyu-Uthe0SoYdWzEykuf8qCz2wzsueqw/02.jpg-a.jpg?psid=1

 سالم ماندن سمت چپ هواپيما   

با انتخاب اين تصوير قصد دارم به نتيجه اي برسم که خودم هم زياد بر صحت آن مطمئن نيستم !! به عبارتي با دقت به اين عکس .. يک بال کاملآ سالم مي بينيم که انگاري همانند گلايدر از ابتدا فاقد هر گونه نيروي محرکه اي بوده است ! به مفهوم صحيح تر اين که موتور هواپيماي فوق طوري طراحي و ساخته شده است که در کمال قدرت و مقاوم در برابر گسترش شعله هاي آتش ، در مواقع اضطراري بر اثر وارد امدن ضربات شديد ، خيلي راحت از محل اتصال خود آزاد مي شود ! به طوري که هيچ گونه خراش يا پارگي در بال بوجود نمي اورد ! و اين يعني شاهکار افتخار اميز در صنعت هواپيما سازي ! حال با تماشاي تصوير موتوري که کاملآ سوخته است و مقايسه با قرينه اش که هيچ گونه آسيبي به بال و بدنه وارد نکرده است ، اين حق رو به بنده مي دهيد که در کمال ناباوري ، ان را تحسين نمايم !!؟؟

https://57qoda.bay.livefilestore.com/y2pInFKdqghsaxdTPeh2U_4iRt7eS_R4PP82EEGIv-SSv8_XYr6YtGwho8uqTR-sb-ekJ1iFhJLC_H4yTGZQgqG6G2vQUyW-EKcgwxWszzYNJM/08.jpg-a.jpg?psid=1

  عدم تغير کانون هاي اتش  

به جرات مي خواهم ادعا کنم که شاهکار مهندسي همانا پاراگرافي است که در پارانتز به عرض رسوندم و آن چيزي نيست جز تائيد اين خبر :

{‌  هواپیماهای مسافرتی با مواد بسیار مقاومی ساخته می شوند که در مقابل شعله های آتش مقاوم هستند ٬ شعله هایی نظیر آنچه در حادثه فرودگاه سان فرانسیسکو به جان هواپیما افتاد . از دیواره ها گرفته تا سقف تقریبا هر چیزی به نوعی پوشش مقاوم در برابر آتش٬ تقویت شده . این مواد طوری هستند که بعد از دور شدن شعله از آن ها٬ سوختنشان نیز متوقف می شود . } جالب اين که تصاوير فوق دقيقآ اين نظريه رو ثابت کرده است . به قول قوچاني هاي خودمون " خنه خمير انصافآ دمتون گرم ! "  

و اما کلام اخر ...

اون جور که از شواهد و قراين بر مي آيد خلبان چشم بادومي ما جناب " لي کانگ کوک " به خاطر اين که نخستين باري بوده که با بوئينگ هاي ۷۷۷ قصد فرود به فرودگاه بين المللي سان فرانيسيسکو رو داشته  طفلک کمي هول مي کنه و در محاسباتش براي اپروچ دچار اشتباه مي شه .. ! لازم به ذکر است که خلبانان قبل از فرود در هر فرودگاهي بايد سرعت اپروچ خود رو بر اساس فرمولي که با وزن تعداد مسافران ، مقدار سوخت باقيمانده ، بارهاي مربوط به مسافران ، سرعت باد ، درجه حرارت و ... تناسب تعريف شده اي دارد ، محاسبه نمايد . که کوک نازنين ظاهرآ سرعت اش رو کم محاسبه کرده بود ! همين امر باعث شده بود تا ارتفاع هواپيمايش هم از حريم هاي تعريف شده پايين تر قرار گيرد . البته در کابين هواپيما براي جلوگيري از اين گونه خطا ها ابزار و ادواتي تعبيه شده اند که خلبان رو در هر شرايطي متوچه اشتباهاتش نمايد . در نهايت در اخرين مرحله با به صدا در اومدن بوق و آژير خطر از خلبان مي خواهد به خود امده و با فشار اندکي بر دسته هاي گاز { تراتل ها } سرعت و ارتفاع استاندارد و مناسب رو بدست آورد . خلبانان در زمان قرار گرفتن در چنين وضعيتي بايستي سريع از عمل فرود چشم پوشي کرده و با افزودن سرعت ضمن هماهنگي با برج مراقبت درخواست تکرار فرود { گو اراند } نمايد . اما کوک مادر مرده ما ظاهرآ تاخير در تصميم گيري ها { ري اکشن } هم داشته و به قول معروف دوزاريش گير مي کرده ! شايد هم عاشق بوده يا مثل من نگران اولتيماتوم صاحبخونه اش بوده .. خلاصه تو هر فکري هم بوده ، بعد از متوجه نشدن هشدار هاي الکترونيکي و چشمک زدن هاي آلات دقيق کابين  و حتي بعد از به صدا در اومدن آژير وضعيت واماندگي هواپيما هم بقول مشهدي ها " اون قدر مس مس کرد " که مث يه تيکه سنگ بوئينگ نازنين اش رو به زمين کوبيد .  طفلک کوک بينوا موقع چرخيدن شديد هواپيمايش چه کشيده !!؟؟ باور کنيد هفت جدش تو سانفرانسيسکو جلوي چشمانش اومدند .. !  به اميد اين که هرگز و در هيچ نقطه از جهان پهناور هيچ سانحه اي نداشته باشيم . تا بعد ....

بقدري خسته هستم که نوشته ام رو بدون هيچ گونه ويرايش و مروري منتشر مي کنم . لذا از شما  خواهش مي کنم  هر گونه اشکالي رو به بزرگي خودتون ببخشيد .  

https://s0t26g.blu.livefilestore.com/y1p8oFwifmvSNlgvjP74kMROe-Y268Hq5JtBkMCY4ZdvsbKpSD9hia2JfCPWBK_RkkROAmSc0vjOLt1-x00xr8EhH9MjoFxMlZu/autumn-3.jpg?psid=1

 

در پناه ایزد منان پاینده و جاوید باشید .

بهروز مدرسی .

 ای میل : Behrouz.journalist@gmail.com

 https://www.facebook.com/behrouz.modarresi  : فيس بوک 

: آدرس وبلاگ  جديدwww.amobehrouz.blogfa.com  

 : آدرس آرشيو مطالب حذف شده وبلاگ 

 http://web.archive.org/web/20130511134755/http://oldpilot.blogfa.com/posts/?p=1 

از دوستان و خوانندگان محترم خواهش مي کنم براي دسترسي به وبلاگ ابتدا به لينک قديمي مراجعه فرموده و کامنت هاي خويش رو درج کنند . در صورت باز نشدن وبلاگ يا حذف دوباره مطالب ، از طريق لينک " عمو بهروز " پي گيري فرمايند .

این پست ساعت ۸:۱۵ دقيقه بامداد بتاریخ بيست و سوم تیر ماه ۱۳۹۲ پایان یافت .

پاینده و برقرار باد ارتشیان دلاور و قهرمان ایران

  یک درخواست از دوستان و خوانندگان محترم   

" علی " جان  يکي از خوانندگان محترم سايت و  فارغ التحصيل کارشناسي کامپيوتر است . که به دليل بيکاري و در شرف ازدواج قرار گرفتن ، سايت نمايندگي فروش شارژ را اجاره کرده است . براي حمايت از اين جوان تحصيل کرده با غيرت ، خواهش مي کنم از اين پس هر نوع شارژ مورد نياز خودتون رو از سايت علي آقا " http://www.sansharj.ir/ " خريداري فرماييد . بديهي است از هر هزار تومن خريد ، صد تومن سود به حساب اين دوست عزيزمون واريز مي شود  . براي ورود به سايت " اينجا " را کليک کنيد .

https://4l8xfw.bay.livefilestore.com/y2pKdsUCVsCdDBKXgEmkBYma7a3RCJUeioWoY21s4qJdEYAjMxxKSyWnF1gUGaN_j1OHj2gPqeZD_lBrgNiRKRIpEWPDW6Mi9g7gR_DWno-VyE/%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87.JPG?psid=1

طبق توصيه " علي " آقا ، در صورت رضايت اين سايت رو به دوستان و اشنايان خودتون معرفي فرماييد . من پيشاپيش از يکايک ياران همدل و صميمي ام تشکر و قدرداني مي کنم .  

https://6gbplg.blu.livefilestore.com/y1ps-jfqiqH-2TZSbcWqT96YQTEeDDc0CiU64lTC2Tp28OtrraMr8kSS5lCWubJ5lIjD-HjkSM1A_7ZyBZcgU7QXe6gwwtppLpt/4.jpg?psid=1

     آرشیو مطالب وبلاگ اینجا

 
- تعداد بازديد
  • 6163
  • مرتبه

     
    Copyright 2007 by Behrouz Moddaresi | Design by WebStudio | Powered By Movable Type 3.35