Oldpilot.ir | چگونه هواپیما رو فرود اوریم !؟
درباره من

سوم دي ماه 1331 در تهران متولد شدم. پس از اتمام دوران دبيرستان به خاطر علاقه اي که به پرواز داشتم به نيروي هوايي پيوستم. در ادامه به آمريکا اعزام شدم، در بازگشت به ايران اولين پروازم را در تاريخ 18/3/53 انجام دادم و با آغاز جنگ تحميلي، به صورت شبانه روزي در مناطق جنگي پرواز داشتم و افتخار كسب مدال طلاي بالاترين ساعات پرواز را به دست آوردم. به دليل سكته قلبي و عمل جراحي باز كه ... ادامه
تبليغات
وبلاگستان
باقي قضايا
  چگونه هواپیما رو فرود اوریم !؟

https://g6motw.bay.livefilestore.com/y1pHsTVRxgZ76dNwGptzbLs1Qn5Z91w_knkk3G1iw5qNPUJ4awRPLpsIwyxUYtEju_BVqVQ6C8cnA8/qm08sja8zy8rwiv5oc2x.jpg?psid=1

https://g6motw.bay.livefilestore.com/y1pHsTVRxgZ76dNwGptzbLs1Qn5Z91w_knkk3G1iw5qNPUJ4awRPLpsIwyxUYtEju_BVqVQ6C8cnA8/qm08sja8zy8rwiv5oc2x.jpg?psid=1

 کلید واژه ها : سرهنگ خلبان حسین طحانی نظيف + سروان خلبان حسين پور حبيب + اف - ۵ بی + سانحه در کوه هاي ايلام + چگونگي فرود در شرايط اضطراري + دسته يوک + افق مصنوعي + فرستنده راديو + فرکانس ۵۰ . ۱۲۱ مگاهرتز +  ترانسپوندر + دماغه هواپيما 

  به نام ايزد پاک سرشت و با درود به خاک کهن ايران زمين و پرچم مقدس اش و عرض ادب و احترام به هموطنان گرامي به خصوص ياران و خوانندگان همدل و صميمي و دلاور مردان نيروهاي مسلح و ارتشيان قهرمان مطلب اين پست را تقديم حضورتون مي کنم . اميدوارم مورد قبول قرار گيرد .

بهانه اي براي مقدمه .. !

همان گونه که اطلاع داريد اول اول ارديبهست ماه يک فروند هواپيماي اف - ۵ مدل بي نيروي هوايي در يک پرواز آموزشي به کوه فيلمان در حوالي شهرستان آبدانان برخورد کرد . به گفته مسولان هر دو خلبان بر اثر انفجار به شهادت رسيدند . من از کانال هاي رسمي موفق نشدم اطلاعات قابل استنادي در باره  دلايل سانحه بدست اورم . حتي در اعلام نام کامل و تصاوير اين دو عزيز مشکل داشتم ! البته اين روند به خاطر بررسي هاي کارشناسانه امري کاملآ طبيعي است . به هر حال از منابع غير رسمي  شنيدم  استاد خلبان اين پرواز زنده ياد " حسين طحاني نظيف" و شاگرد او ستوان {حسين پور حبيب } و به روايتي نام کوچک او { مرتضي } اعلام شده است . بنده از طرف خود و خوانندگان محترم تارنمايم  شهادت اين دو دلاور نيروي هوايي رو به خانواده آن ها و مردم شريف ايران تسليت عرض مي کنم . روحشان شاد و راهشان مستدام .  

  https://g6motw.bay.livefilestore.com/y1p4ZuFHq9g9iaLtI8Wy9Ep-cLYS74QSZmk1fsOok8eucx0peC0fvn2-Ssi2ZbITFCspMz0FylDSbA/2-copy-2.jpg?psid=1

عده اي از دوستان از من خواسته بودند تا تحليلي از اين سانحه ناگوار ارايه دهم . راستش رو بخواهيد از اون جايي که بنده دسترسي به اطلاعات اوليه ندارم و علاوه بر ان معتقدم هر اظهار نظري ممکنه در روند تحقيقات و بررسي هاي اوليه خللي بوجود آورد ، بررسي دلايل سانحه رو اگر عمري بود بعد از اعلام رسمي نيروي هوايي انجام خواهم داد . اما صحبت از وضعيت اضطراري شد از شما چه پنهان در پي بررسي حوادث مشابه بودم که  چشمم به مطلب مفيدي در باره شرايط اضطراري افتاد که چند سال پيش دوست عزيزم " عليرضا صادقي " اون را براي درج در سايت در اختيارم گذاشت . از اون جايي که ممکنه اطلاعات فوق روزي به درد بخورد تصميم به انتشار ان گرفتم .

https://g6motw.bay.livefilestore.com/y1pv5OD9ek3dFtLIGIQlA_M__i94f69wVXN_rTVJaBxycRxcwG4PJhysaut5koz2wnCrwIwVe9fv6c/1.jpg?psid=1

بار ها اتفاق افتاده است در طول پرواز اتفاق هاي پيش بيني نشده اي براي خلبان و گروه پروازي پيش آمده باشد که تنها راه نجات جان خود و ساير سرنشين هاي هواپيما بستگي به اطلاعات اوليه پرواز و اگاهي از روش هاي برون رفت از وضعيت اضطراري دارد .

چگونه هواپیما را در شرایط اضطراری فرود آوریم !؟

آیا تا بحال به این فکر کرده اید که اگر خلبان بیهوش شد باید چه کنید؟ اگر کس دیگری در هواپیما نیست تا آن را هدایت کند در واقع زندگی شما بسته به چند تصمیم مهم است که باید بگیرید . نشستن شما احتمالا از طریق رادیو و توسط کسی هدایت می گردد اما این نکات کمک می کند بدانید که انتظار چه چیزهایی را باید بکشید.

 1- روی صندلی خلبان بنشینید : معمولا کاپیتان روی صندلی سمت چپ می نشیند در سمتی که تراکم ابزارآلات بیشتر است (خصوصا در هواپیماهای تک موتوره سبک ) . بهر حال تقریبا همه هواپیماها دو دسته کنترل دارند و توسط هرکدام می توانید هواپیما را با موفقیت فرود بیاورید . هنوز به کنترل ها دست نزنید . بسیاری از هواپیماها دارای خلبان اتوماتیک هستند و حرکت دادن دسته یوک (فرمان هدایت هواپیما ) یا فشار آوردن به آن ممکن است که آن را از کار بیندازد.مطمئن شوید که خلبان بیهوش به دسته یوک تکیه نداده باشد .

 https://g6motw.bay.livefilestore.com/y1pjL6gQ92d87ukMeNSGcaABssd49y9jyafa-CgU0HDYIBM4jodwjYD58KxriyvrH2NuTnzoglXxOM/rastp792.jpg?psid=1

هواپیما را متعادل (تراز) کنید . اگر هواپیما به اندازه قابل توجهی در حال صعود - سقوط یا چرخش است بدین نحو بآرامی آنرا در وضعیت تراز شده قرار دهید :

 به نشانگر و ضعیت که برخی مواقع " افق مصنوعی" نیز نامیده می شود نگاه کنید که شامل مینیاتوری از دو بال کوچک و افق می باشد.بخش بالای آن آبی (آسمان) و بخش پایین قهوه ایست . در بعضی هواپیماهای مدرنتر این نشانگر در صفحه کامپیوتر جلوی خلبان دیده می شود.در هواپیماهای قدیمی تر در وسط ردیف بالایی ابزارآلات قرار دارد .

https://g6motw.bay.livefilestore.com/y1pQ-76nPEe3HuO3_es6jBHL8euB8Wc1ycrQj-kM14FmxOqstFyB2JpN4XCsIezScff-ZtpMvGpV7M/DCA3.jpg?psid=1

در صورت لزوم وضعیت شیب هواپیما ( صعود یا سقوط ) و و ضعیت چرخش آن را تراز کنید بطوری که بال های کوچک در سطح افق مصنوعی تراز شوند . اگر قبل از این متعادل هستند به کنترل ها دست نزنید و به مرحله بعد بروید . اگر احتیاج به تراز کردن هواپیما بود وضعیت پرواز را با عقب کشیدن یوک بسمت خودتان برای بالا بردن دماغه و یا جلو دادن آن برای پایین آوردن دماغه تنظیم کنید . وضعیت چرخش را نیز با چرخاندن یوک بسمت چپ یا راست می توانید تصحیح کنید .

 

از طریق رادیو کمک بخواهید : بدنبال یک رادیوی دستی بگردید که معمولا در سمت چپ صندلی خلبان و درست زیر سمت پنجره قرار دارد و نحوه استفاده از آن شبیه یک گیرنده - فرستنده رادیو آماتوری می باشد . میکروفون را پیدا کنید یا گوشی خلبان را بر دارید دکمه را فشار دهید و آن را نگه دارید و سه دفعه عبارت " میدی " را همراه با شرخ مختصری از وضعیت اضطراری خود (بیهوشی خلبان یا مورد دیگر) تکرار کنید . بخاطر داشته باشید که برای شنیدن پاسخ دکمه را رها کنید . کنترلر پرواز به شما کمک می کند تا هواپیما را بسلامت فرود بیاورید . بدقت گوش کنید و به سوالات آن ها به بهترین نحوجواب دهید تا بتوانند بهتر به شما کمک کنند .

https://g6motw.bay.livefilestore.com/y1pjIK-epvV4WKmS81VN_fCHVEKhqgfGhgMp16WDe_yUkw9F1jie-ge3ZYBna1GdKFBof-5CrG5MHc/%D8%B3%D9%84%D8%A7%D8%A7%D9%82%D9%814.jpg?psid=1

هم چنین میتوانید گوشی خلبان را برداشته و دکمه " پی تی تی " ( فشار دهید-صحبت کنید ) را که در روی دسته یوک قرار دارد فشار دهید . بهر حال از آنجایی که ممکن است کلید خلبان اتوماتیک را تصادفا فشار دهید و سیستم آن از کار بیفتد از همان رادیوی دستی استفاده کنید.

https://g6motw.bay.livefilestore.com/y1pDMku04zI1Fj7blKZ192lNckChYqanPB_iggniwIn44-Nf7xqbNINvDh6eKgwQH8d2ZmbINWCtV0/%D9%84%D8%A7%D8%AA%D8%A7%D9%865.jpg?psid=1

اگر به طرز عوض کردن فرکانس آشنا هستید می توانید روی فرکانس 121.50 مگاهرتز کمک بخواهید وگرنه روی فرکانسی که هستید تقاضای کمک کنید.

https://g6motw.bay.livefilestore.com/y1p0EZWgOmfNKuzNYCgeT1itK7ZhwpirahVOZbkx1Z9AeZ7IsjMa1p86yJW7rUvAD0y7osQal36WYg/%D9%82%D9%84%D8%A7%D9%8A%D8%A7%D8%AA%D8%AA6.jpg?psid=1

اگر توانستید " ترانسپوندر " را در محل ابزارآلات رادیویی پیدا کنید ( این دستگاه دارای چهار صفحه با اعدادی از 0 تا 7 می باشد که معمولا در پایین قرار دارد )  آنرا روی 7700 تنظیم نمایید . این یک کد اضطراری است که بسرعت کنترلر ترافیک هوایی را از وضعیت اضطراری شما آگاه می کند .

https://g6motw.bay.livefilestore.com/y1pIRXljJ07s0knkY06kMhMPhLP5J8beSqNChV47C_IL-f7MracR42ZcHraScB6I6kQmgVJ6wxfo7k/%D9%84%D9%8A%D8%A7%D8%AA%D8%AA6.jpg?psid=1

سرعت را در محدوده ایمن نگهدارید : نشانگر سرعت را پیدا کنید . ( معمولا برچسب " ای اس آی " یا " سرعت هوایی "  یا " نات " را دارد ) که معمولا در بخش بالا و چپ پانل ابزار آلات قرار دارد .چشم خود را به آن بدوزید . واحد سرعت معمولا "مایل بر ساعت" یا "نات " می باشد که هم تراز هستند . سرعت یک هواپیمای کوچک دو سرنشینه نباید کمتر از 70 نات باشد و یک جامبوی بزرگ نباید کمتر از 150 نات باشد.نهایتا مطمئن شوید که تا زمان دریافت کمک عقربه سرعت سنج در محدوده منطقه سبز رنگ آن قرار داشته باشد . اگر سرعت شروع به افزایش کرد بدون این که شما دسته گاز را لمس کرده باشید احتمالا هواپیما در حال پایین رفتن است بنابراین دسته یوک را بآرامی بسمت خود بکشید .ا گر سرعت شروع به افت کرد بآرامی دماغه هواپیما را پایین دهید تا کاهش سرعت متوقف شود . هرگز اجازه ندهید که هواپیما خیلی آهسته پرواز کند خصوصا در نزدیکی زمین چون که ممکن است دچار واماندگی (استال) گردد .

https://g6motw.bay.livefilestore.com/y1pTIL2pKedTnRBiyx8UIoH9EOWQs7NmI5CCMLv2eFCXKgO0dKc2eU8c7tNUgTO6gKStskDkFkXjPo/%D8%AA%D8%AA%D9%86%D9%86%D9%857.jpg?psid=1

هواپیما را بزمین بنشانید : کنترلری که با وی صحبت می کنید باید شما را در مورد اعمال لازم برای فرود توجیه کند و شما را بسمت یک نقطه ایمن هدایت کند . آن ها معمولا شما را در راستای باند فرود فرودگاه قرار می دهند اما در شرایط نادر ممکن است قرار باشد که در یک زمین یا جاده نیز فرود آیید . اگر مجبور شدید که در زمینی فرود آیید و به فرودگاه نرسیدید از محلهای دارای سیم برق - درختان و سایر موانع اجتناب کنید .

https://g6motw.bay.livefilestore.com/y1pubeRd2VWF3fj78CcwZgw-qdvEyOqO6x2UWOMY-ovKMw6nmJ_UcpfHtF_riclm_wkAj6-Ecl4uFU/300px-Landairplane_778.jpg?psid=1

برای کاهش ارتفاع دسته گاز را به عقب بکشید تا قدرت موتورها به یک چهارم آن در حالت کروز (سرعت ثابت ) برسد . دماغه پایین می آید و باید باندازه 4 اینچ زیر خط افق باشد اما نباید هرگز بیش از 6 اینچ باشد.

https://g6motw.bay.livefilestore.com/y1plg-anVNsaPSQy4jyFYkBsQ1-DA3Sdva3sH0sgUQKE12r0cmMeqkWgUyGtm3mxUSchrDvQ4z3r-A/%D9%8A%D8%A8%D8%A7%D8%A8%D8%AA%D9%869.jpg?psid=1

اگر ارابه فرود جمع شدنی هستند آنها را پایین دهید . اگر چرخ ها ثابت هستند همیشه پایین می باشند و لازم نیست که کاری انجام دهید . دسته ارابه( شبیه یک چرخ است ) معمولا در سمت راست کنسول وسط و در بالای جایی که زانوان کمک خلبان قرار می گرند قرار دهد.اگر قرار باشد که در آب بنشینید ارابه فرود را همان بالا نگه دارید .

 

باید از مجموعه ای از ابزار کاهش دهنده سرعت استفاده کنید( اسلات و فلاپ ها ( بال چه ها ) در کنار دسته گاز ) تا باعث کاهش سرعت هواپیما بدون از دست دادن نیروی بالابرندگی ( لیفت ) شوید .

  درست قبل از بزمین نشستن باید دماغه هواپیما را بالا ببرید تا هواپیما بآرامی و نخست روی چرخ های اصلی فرود آید .

https://g6motw.bay.livefilestore.com/y1pobMPFA6_B2LoG1_vftBleAWYhTU1BfD6HHMVvrhd1PaHNzzzx5nmPE694JA0W0qVLx4Y6orApQ0/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%86%D9%8510.jpg?psid=1

سپس یوک را بجلو فشار دهید تا دماغه پایین بیاید .

اگر با یک هواپیمای بزرگ تجاری پرواز می کنید " کشش معکوس " را در صورت وجود فعال کنید . در هواپیماهای بویینگ دسته هایی پشت مجموعه دسته گاز قرار دارند . همه دسته ها را بعقب بکشید .در این حال کشش موتورها به جلو هدایت می شود و به توقف هواپیما کمک می کند .

قدرت را با کشاندن دسته گاز بسمت خود به حداقل برسانید . برای این کار اهرم سیاه رنگی معمولا بین خلبان و کمک خلبان قرار دارد.

بآرامی ترمزها را با فشاربر بالای پدال سکان عمودی ( رادر ) بکار گیرید . بدون این که باعث سر خوردن هواپیما شوید فشار کافی برای توقف آن بکار گیرید . پدالهی سکان عمودی بر روی زمین برای هدایت هواپیما نیز استفاده می شوند بنابراین بجز مواقعی که هواپیما در حال منحرف شدن از باند است از آن ها استفاده نکنید.

 

https://g6motw.bay.livefilestore.com/y1p7IAx7FhtBPV8eeZGI4j8llRTtU0RqRx-oLKT9b1a_Xq2GI6LXUACSr14BMpolnLRVnQwPit-g2o/%D9%82%D8%A7%D8%AA%D9%86%D9%8610.jpg?psid=1

 

تبریک : شما همین حالا هواپیمایی را فرود آورده اید.

چند نکته:

تنظیمات کنترل ها را بآرامی انجام دهید و منتظر تغییرات باشید . تغییرات سریع و ناگهانی باعث می شود که در نتیجه عجله کردن کنترل را از دست دهید .

قبل از بلند شدن از کاپیتان بخواهید که محل کنترل های اصلی را بشما نشان دهد که شامل " ابزارآلات"-"یوک"-"دسته گاز " - " ترنسپوندر " - " رادیو "  و پدال های " سکان عمودی " و " ترمز" می باشد .

"یوک" تاثیر ناچیزی در حین حرکت روی زمین دارد.

در مورد انتخاب محل فرود توجه کافی داشته باشید.هواپیماهای بزرگتر احتیاج به مسافت بیشتری برای فرود دارند.

مطمئن شوید که در اطراف محل فرود موانعی از قبیل خطوط برق - ساختمان ها-درخت ها و سایر موارد وجود نداشته باشد .

این دستورات فقط برای موارد اضطراری کاربرد دارند . برای یک پرواز تفریحی باین دستورالعمل ها تکیه نکنید وبدنبال یک مربی مجاز پرواز باشید.

در حالی که کلیه توصیه های فوق خیلی خوب هستند (و بنظر هیجان انگیز و قانع کننده ) مهم ترین نکته ای که باید بخاطر داشته باشید این ست که " هواپیما را پرواز دهید " . حتی خلبانان با تجربه نیز در مواجهه با شرایط اضطراری روی یک یا دو مورد تمرکز می کنند که ممکن است سرعت هوایی باشد یا جستجو برای محل فرود یا استفاده از رادیویا چیزی دیگر باشد بدین طریق بآسانی فراموش می کنند که هواپیما را هدایت کنند که ممکن است نتایج اسفباری داشته باشد.هواپیما را در هوا نگهدارید.تا زمانی که هواپیما در هواست باندازه کافی وقت دارید تا در مورد بقیه موارد به محاسبه بپردازید .

گردآوری و ترجمه:علیرضا صادقی

منبع: http://www.wikihow.com/Land-an-Airplane-in-an-Emergency

 

https://s0t26g.blu.livefilestore.com/y1p8oFwifmvSNlgvjP74kMROe-Y268Hq5JtBkMCY4ZdvsbKpSD9hia2JfCPWBK_RkkROAmSc0vjOLt1-x00xr8EhH9MjoFxMlZu/autumn-3.jpg?psid=1

 

در پناه ایزد منان پاینده و جاوید باشید .

بهروز مدرسی .

 ای میل : Behrouz.journalist@gmail.com

https://www.facebook.com/behrouz.modarresi  : فيس بوک 

این پست ساعت ۱۸:۳۰ دقيقه بتاریخ هشتم ارديبهشت ماه ۱۳۹۲ پایان یافت .

 براي درج نظرات لطفآ به بخش کامنت هاي وبلاگ " دلنوشته هاي يک کهنه سرباز‌ " مراجعه فرماييد .

 

 پاینده و برقرار باد ارتشیان دلاور و قهرمان ایران  

 

 

https://6gbplg.blu.livefilestore.com/y1ps-jfqiqH-2TZSbcWqT96YQTEeDDc0CiU64lTC2Tp28OtrraMr8kSS5lCWubJ5lIjD-HjkSM1A_7ZyBZcgU7QXe6gwwtppLpt/4.jpg?psid=1

     آرشیو وبلاگ اینجا 

- تعداد بازديد
  • 12153
  • مرتبه

     
    Copyright 2007 by Behrouz Moddaresi | Design by WebStudio | Powered By Movable Type 3.35