درباره من

سوم دي ماه 1331 در تهران متولد شدم. پس از اتمام دوران دبيرستان به خاطر علاقه اي که به پرواز داشتم به نيروي هوايي پيوستم. در ادامه به آمريکا اعزام شدم، در بازگشت به ايران اولين پروازم را در تاريخ 18/3/53 انجام دادم و با آغاز جنگ تحميلي، به صورت شبانه روزي در مناطق جنگي پرواز داشتم و افتخار كسب مدال طلاي بالاترين ساعات پرواز را به دست آوردم. به دليل سكته قلبي و عمل جراحي باز كه ... ادامه
تبليغات
وبلاگستان
باقي قضايا
  گله و انتقاد از وزیر راه

   فقط امیدوارم وزیر محترم پاسخگو باشد  

  

برچسب ها : وبلاگ مرد روستا + ايرباس آ-۳۰۰ + شرکت هواپيمايي ماهان + افزايش صندلي + ايمني پرواز + economy class + business class    قطر ايرلاين + وزير راه و ترابري

بهانه اي براي آغاز ...  

در پي گشت و گذار روزمره ام در دنياي مجازي نوشته " احمد جعفري جمازکتي " همکار فرهيخته ام در وبلاگ " مرد روستا " حسابي شوکه ام کرد ! به طوري که بي اختيار ياد اون هواپيماي مسافربري افتادم  که هنگام برخاستن از  فرودگاه اصفهان ، به دليل داشتن بار اضافه و خارج از استانداردهاي تعريف شده ، در انتهاي باند به سيستم " بارير " برخورد کرد ! ( در آخر باند فرودگاه هاي نظامي معمولآ تور هايي به طول تقريبي شش متر براي مهار احتمالي جنگنده هاي شکاري  نصب مي کنند تا در صورت عدم توقف از باند خارج نشود )  چقدر به خاطر نجات جان مسافران بي گناه به درگاه پروردگار شکر کرديم .. مطمئن بودم اون اتفاق زنگ خطري براي مديران و دست اندرکاران خطوط هواپيمايي تلقي خواهد شد تا مقررات و دستور العمل هاي ايمني رو جدي گرفته و نظارت دقيقي بر استاندارد ها داشته باشند ! اما مثل اين که ظاهرآ  تنه بعضي از مسئولان هواپيمايي هم به تنه برخي از مسئولان فدراسيون فوتبال مون خورده که مطلقآ  از حوادث تلخ و سوانح گذشته درس نمي گيريم .. ! بدون هيچ توضيح اضافه ، ابتدا نظر شما رو به مطلب احمد جعفري عزيز جلب مي کنم :   

 یک سئوال از نیکزاد

هفته گذشته مسافر هواپيماي ايرباس300 سري600 شركت هواپيمايي ماهان به مقصد مشهد مقدس بودم. وقتي روي صندلي ام قرار گرفتم ، به قدري جا تنگ بود كه توان جابجايي پاهايم را نداشتم . از خانم مهماندار خواستم تا سرمهماندار را خبر كند. سرمهماندار آمد و با صبر و متانت به حرفهايم گوش داد. او گفت اين هواپيما به تازگي از كمپاني سازنده وارد خط هوايي ايران شده و استدلال هاي من براي كم بودن فضاي ميان دو صندلي وارد نيست . از او خواستم از روي نقشه داخلي تعداد صندلي هايbusiness class  و economy class  را برايم بگويد . او قبول كرد . رفت و زود برگشت. او گفت:‌ تعداد صندلي هاي بيزينس كلاس 34 و اكونومي 290 صندلي مي باشد. چند دقيقه اي به پرواز مانده بود. از سرمهماندار خواستم حضور داشته باشد و مكالمه من با همكارم در روزنامه را بشنود. در تماس با همكارم خواستم به سايت ايرباس برود و اطلاعات مربوط به تعداد صندلي هاي همين مدل هواپيما را برايم بگويد. بر اساس اطلاعات مندرج در سايت، ايرباس300 سري 600 داراي 28 صندلي در قسمت بيزينس و 232 صندلي در بخش اكونومي است.

 آقاي وزير! ‌ايرباس وطني شده تعداد 64 صندلي از مشابه خارجي و استاندارد خود اضافه دارد. چرا ؟  آيا طراحان اين نوع از هواپيماها نمي توانستند اين تعداد صندلي را با توجه به محاسبات فني و مهندسي به آن اضافه كنند ؟  آيا تعداد 64 صندلي اضافه شده بر اساس محاسبات فني و مهندسي بوده يا فقط مباحثي چون سودجويي شركت هاي هواپيمايي در آن دخيل است . آقاي نيكزاد! اين گونه سودجويي ها كه با جان مردم سروكار دارد، نبايد از چتر نظارتي مجموعه شما خارج بماند. امنيت پرواز موضوعي نيست كه بخواهيد بي اعتنا از كنار آن بگذريد.

ظريفت واقعي ايرباس چقدر است .. !؟

به قول قديمي ها براي اين که خداي ناکرده زبونم لال روزه شک دار نگرفته باشم ، يک راست مراجعه کردم به  " سايت "  مربوطه اين مدل هواپيماهاي ايرباس تا ببينم کارخانه توليدي براي هر يک از بخش هاي خود ، چه مقدار صندلي تعريف کرده است .. !؟

Capacity 

Flightcrew of two. Typical two class arrangement for 26 premium class passengers at six abreast and 240 economy class passengers at eight abreast. The A300-600 and 600R can carry 22 LD3 containers in forward and aft belly cargo holds.
A300-600F total payload 55,017kg (121,290lb).

The Airbus A300-600

 همان گونه که مي بينيد .. طبق نوشته بالا هواپيماي ايرباسي که اون روز همکار نازنين مون احمد خان جعفري قصد پرواز به مشهد رو داشت ( The Airbus A300-600 ) در بخش (  بيزينس کلاس ) ۲۶ صندلي در شش رديف ( پهلو به پهلو ) و براي بخش ( اکونومي ) ۲۴۰ صندلي در هشت رديف تعريف شده است ! حتي براي پيشگيري از برخورد با هر گونه سيستم " بارير " يا هر مانع ديگري در انتهاي باند ، دقيقآ وزن مجاز قابل حمل توسط  کانتير و پالت ها در محفظه جلو و عقب اين مدل هواپيماي ايرباس را هم اعلام کرده است .. ! با اين حساب مي بينيم نه اعداد و ارقام گفته شده توسط مهماندار مربوطه ( بيزينس 34 و اكونومي 290 صندلي ) صحيح است و نه آمار اعلام شده بوسيله همکاران آقاي جعفري (  28 صندلي در قسمت بيزينس و 232 صندلي در بخش اكونومي ) درست مي باشد ! اما همين جا لازم مي دونم در پارانتز به نکته اي در اين باب اشاره کنم ..

يک پارانتز بجا !

براي اين که در قضاوت خود عجله نکرده باشيم ، صراحتآ اعلام مي کنم .. هر دو نفر صحيح فرموده اند ! مي پرسيد چرا .. !؟ اولآ واضح و مبرن است که خانم و يا آقاي مهماندار ظرفيت هواپيمايش رو بر اساس ورقه اي که مسئولان مربوطه ( مانيفست ) کرده اند ، صادقانه و حتي با اقتدار اعلام کرده است ! و هيچ نقشي در راستاي افزودن صندلي اضافي هواپيما ندارند ! در آن سوي قضيه همکاران محترم ژورناليست ما هم تقصيري ندارند .. ! چون به دليل تنگي وقت و هزار ماشاالله فراواني سايت هاي هواپيمايي دسترسي به سايت مرجع و معتبر واقعآ مشکل است ! ( فراموش نکنيم طبق گفته آقاي جعفري اين ديالوگ ها دقايقي قبل از پرواز آن هم با موبايل انجام گرفته است ! ) به هر حال صرف نظر از تفاوت بسيار اندک آمار همکاران مطبوعاتي با سايت اعلام شده ، مشکل اصلي نصب ۵۸ صندلي اضافه در هواپيماي ايرباس مورد اشاره است !

خطر تغير استاندارد ها ..

 باور کنيد امروز ديگه هر نوجوون و يا بچه محصلي که به اصطلاح عشق به پرواز داره ، به برکت آموزش با  سيمولاتور هاي رايانه اي و مطالعات عميق از خطرات تغير استاندارد در صنعت هواپيمايي آگاه است . و خيلي خوب مي دونه هر گونه سهل انگاري سهوي و يا خداي ناکرده عمدي در اجراي مقررات چه حوادث خونباري رو رقم مي زند . واقعآ در عجبم از اين که شرکتي براي سودجويي بيشتر خيلي راحت ۵۸ صندلي اضافي به ظريفت هواپيماي خود بيفزاد ! اما راستش رو بخواهيد از اون جايي که خيلي از دوستان و همکاران قديمي ام در ماهان حضور دارند و با شناختي که از شخصيت و نظم و انضباط هر يک از آن ها سراغ دارم ، واقعآ بعيد مي دونم اين چنين آشکارا بي گدار به آب زده باشند ! عقل ناقص بنده مي گه .. ممکنه آقايون با رعايت و  مد نظر قرار دادن استاندارد وزن پرواز ( وزن هواپيما + مقدار سوخت + وزن بار و مسافر ) ، با کاستن از وزن بار حتي سوخت بر تعداد صندلي هاي هواپيما افزوده باشند . که به نوعي تصميم مديريتي در مواجه با افزايش حامل هاي انرژي ، گراني تامين قطعات يدکي به خاطر تحريم ها و افزايش دستمزد پرسنل و خدمه پروازي و ... تلقي مي شود . البته اين خوشبينانه ترين تحليلي است که در اين مورد مي توان ارايه داده و دلخوش بود .. ! اما حال خودمونيم .. پس راحتي و رفاه مسافران در طول پرواز چه مي شود ..!؟؟  

 در اغلب کشور هاي دنيا از اون جايي که ايرلاين هاي هوايي به بخش خصوصي تعلق دارند ، همواره رقابتي سالم بين اون ها برقرار است . و هر يک شرکت هاي هوايي سعي مي کنند با ارايه خدمات رفاهي و تسهيلات جانبي براي مسافران در طول پرواز ، در اين رقابت پيروز شوند . اغلب اون ها بدون استثناء سعي مي کنند با استخدام مهمانداران زيبا و خوش برخورد و اموزش متانت و صبوري و روش هاي سالم ارتباطي خاطره دلنشيني در اذهان مسافران در هر پرواز فراهم نمايند . همچنين با بهره گيري از کترينگ منحصر به فرد ، سعي مي کنند متنوع ترين سرويس پذيرايي رو براي هر نوع سليقه اي فراهم اورند . رفاه مسافر در طول پرواز از جمله اهداف اصلي شرکت هاي هوايي است .. فاصله مناسب صندلي ها ، ابزار هاي سرگرمي ، وسايل ارتباطي ( مالتي مديا ) ، چشم بند و پتو و روانداز و انواع کادو براي کودکان و اشانتيون براي بزرگ تر ها امري رايج است .. اگر چه مسافران هوايي کشور ما با درک شرايط انتظار چنين خدمات گسترده اي رو ندارند ، اما رفاه نسبي در طول پرواز و برخورد شايسته مهمانداران کم ترين انتظاري است که هموطنان ما دارند .. اما خدا وکيلي مشکل اصلي رو بايد در جاي ديگر جستجو کرد که عرض مي کنم ..  

عدم اطلاع رساني به موقع ..

امروزه قدرت تکنولوژي ارتباطات بر کسي پوشيده نيست . اگه در اين قضيه بپذيريم که بر فرض محال  افزودن ۵۸ عدد صندلي بر پيکره هواپيما  هيچ نوع خطري ايمني پرواز رو تهديد نمي کند ( البته قانع نشده ام ) از طرف ديگر بايد خدمه و مهمانداران هواپيما رو با استاندارد هاي تعريف شده کارخانه سازنده آشنا نمود تا اگر مسافري به خاطر غير استاندارد بودن فضاي لازم براي دراز کردن پاهايش به مشکلي برخورد ، با توجيهات غير واقعي به شعور وي توهين نکنيم .. ! چه بسا ممکنه يکي مثل اين همکار مطبوعاتي ما زرنگي کرده و بلافاصله آمار واقعي رو به اون ها گوشزد کند .. ! صرف نظر از بي اعتمادي و تبعات بسيار منفي براي اين گونه شرکت هاي هوايي که به هر دليلي دست به ترکيب صندلي هواپيما مي زنند .. و سواي انتظار رفاه نسبي براي سرنشينان هواپيما ، در صورت پيش امدن وضعيت اضطراري جان مسافران نگون بخت به خطر خواهد افتاد .. ! باز در خوشبينانه ترين حالت بر فرض محال اگه بپذيريم  اين تغيرات اشکالي بوجود نمي آورد ، چرا وقتي چنين مسئله اي رسانه اي مي شود ، شرکت مربوطه نه به خاطر احترام به مسافرانش ، نه براي حفظ حرمت مخاطبان رسانه ، لااقل براي پرهيز از تبعات منفي که يقينآ مسافر گريزي رو به همراه دارد چرا سريعآ اطلاع رساني نمي کنند !؟ مگه حضرات سوانح خونيني که به خاطر سودجويي مشتي دلال اکراني و روسي و واسطه هاي بي وجدان وطني بر ملت ايران گذشت رو به خاطر نمي اورند ... !؟  چرا براي ترغيب مسافران هوايي اعتماد از دست رفته رو به جاي نمي اورند .. !؟

 آقاي وزير ...

مي دونم به خاطر تلفيق دو وزارت خانه حساس و پر مسئوليت سرتون حسابي شلوغ است . از طرفي با مشاهده اقدامات مثبت شما ( حداقل ، ايمن بودن سفر هاي هوايي نسبت به سنوات گذشته ) وزيري پر کار در اذهان عمومي معرفي شده ايد . از اين رو انتظار مي رود در اين حيطه بيشتر پاسخگو باشيد . آقاي نيکزاد اگر چه من به نيمه پر ليوان در قضيه افزايش ۵۸ صندلي به ايرباس يکي از خطوط هوايي زير مجموعه وزارتي شما نگريستم . اما صادقانه مي گم .. ته دلم نگران اين موضوع است .. ! تجربه به من ثابت کرده است گاهي براي وقوع يک سانحه خونين هوايي ، زنجيره اي از اشتباهات دست به دست هم مي دهند .. من مديري با انضباط تر از زنده ياد تيمسار " مهدي دادپي " در اين صنعت نمي شناختم . اما  ديديد که چگونه گول دستکاري ريجستري هواپيما رو از دلالان جنايتکار روسي و وطني خورد !؟ پرسش من از شما اين است ..

 آيا شما در جريان افزودن ۵۸ صندلي به هواپيماي ايرباس هستيد يا خير ؟

 اگه پاسخ شما مثبت است ، چه تمهيداتي براي نظارت دقيق تر بر اين گونه اعمال انديشيده ايد !؟ البته بنده پاسخي خارج از جواب هاي کليشه اي رايج مي خواهم .. اين که در چارت تشکيلاتي سازمان هواپيمايي و خطوط هوايي  واحد هاي نظارتي ( کيو . سي ) و غيره پيش بيني شده اند ، جواب پرسش بنده نيست ! منظورم .. چه اهرم هاي قوي و با تجربه اي رو براي نظارت هاي محسوس و غير محسوس خود داريد !؟  آيا هيچ گونه  آناليزي از اشتباهاتي که منجر به سوانح خونين در کشور ما شد ، انجام شده است يا خير ؟ شما بهتر از هر فردي مي دونيد که طمع سودجويي بعضي از شرکت ها ( ايضا شرکت هاي کوچک ) در اين آشفته بازار چه خطراتي رو در پي دارد . به عنوان مثال اشاره به ان شرکت هواپيمايي مي کنم که براي صرفه جويي و استفاده بيشتر از خدمه روسي اش مقررات استراحت گروه پروازي رو نقض کرده و آن گونه در مشهد حادثه آفريني کرد .. ! و آب از آب هم تکان نخورد .. !

پرسش بعدي ام در باره حضور هواپيماهاي قطري در ايران است .. !

آقاي وزير .. حدود پنج ماه پيش بنده تحقيقات وسيعي در باب مضرات حضور هواپيماهاي قطري انجام داده بودم تا با مخاطب قرار دادن شما ، ان ها را در سايت ام درج کنم . اما متآسفانه به دليل بيماري قلبي و متعاقب آن افسردگي روحي اين امر تحقق نيافت ! اما آن چه براي بنده و خيلي هاي ديگر از دست اندرکاران اين صنعت مبهم و بغرنج بود ، عدم شفافيت در باره دلايل اين تصميم بود ! زيرا همان گونه که شما مستحضريد ، هيچ کشوري در دنيا ( حتي فقير ترين ممالک ) اجازه حضور و پرواز با آرم و لوگوي يک شرکت خارجي رو در کشورش نداده است .. ! به عبارتي پرواز از يک نقطه خاک مقدس ايران به خارج از مرزهاي بين المللي ( مثل ايام حج ) و مراجعت ، هيچ منع قانوني نداشته و ندارد . و هر خطوط هوايي با توافق مي تواند يک يا چند مسير را از داخل به خارج آن کشور با ارم و لوگوي خودش انجام دهد . اين يک امر کاملآ طبعيي و عادي است . اما پرواز از يک نقطه داخل کشور به نقطه اي ديگر از کشور با آرم و پرچم کشور ديگري ، هيچ گونه استدلالي ندارد .. ! اون هم با اجازه افزايش ۲۵ درصدي بهاي بليط !

آقاي نيکزاد ، بنده به عنوان يک ايراني که در اين کشور زندگي مي کنم .. مي پذيرم شرايط استراتژيک کشور در اين برهه ايجاب مي کند تصميماتي خارج از اصول و قواعد بين المللي بر اساس مصلحت نظام گرفته و اجرا شود .. در اين امر هيچ شکي نداشته و ندارم . و از اين که دلايل اين گونه تصميمات هم اعلام نشود ، هيچ گونه اعتراضي ندارم . با شناختي که از دلسوزي مسئولان دارم ، حتي کنجکاوي هم نمي کنم .. ! اما به عنوان يک نظامي بازنشسته و علاقه مند به استقلال کشورم هرگز نمي توانم نظر و تحليلي که به پشتوانه تجربه و جهان بيني در دل دارم رو بازگو نکنم ! آقاي وزير .. شما خيلي بهتر از بنده مي دانيد  غربي ها که طبق قوانين بين المللي نسبت به تامين قطعات هواپيماهايي که به ايران فروخته بودند تعهد پشتيباني داشتند . اما از فرداي پيروزي انقلاب بدون دليل و به طور يک جانبه همه را لغو کردند ! خصوصآ آمريکايي ها که ميليوون ها دلار اضافه و از پيش براي تامين قطعات يدکي هواپيماهاي نظامي از مسئولان رژيم شاهنشاهي دريافت کرده بودند . و طبق مقررات خودشون به هيچ عنوان نبايد کنسل مي شد ! اما با هر استدلال منطقي يا غير عاقلانه اين اتفاق افتاد ! اما همه شاهدند چگونه اين ملت با پشتوانه به دانش و پشتکار خود با چنگ و دندون اين صنعت را روي پا نگه داشت . خصوصآ در بخش هواپيماهاي نظامي که پيش  از ان به دست مستشاران آمريکايي اداره مي شد و آن ها قبل از ترک خاک ايران اغلب سيستم هاي حساس و پيچيده هواپيماهايي چون تامکت و خفاش ها رو از کار انداختند ! و با اغاز جنگ تحميلي همه منتظر فلج شدن ناوگان هواپيمايي ما بودند ..  

مردم ايران بيش از سي سال با تکيه به عزت و توانايي هاي خود در مقابل دشمنان خود ايستاد . با نوع اوري هاي علمي که در اين صنعت بدست اورديم ، دشمن مجبور شد تا تاکتيک خود رو در اين زمينه تغير دهد . ابتدا با تحريم هاي غير قانوني که براي هواپيماهاي غير نظامي ايران اعمال کرد ، منتظر از هم پاشيدگي شرکت هاي مسافربري بود .. اما همه شاهدند اين کشور با همت و درايت مديراني شايسته چون زنده ياد دادپي و ساير عزيزان نه تنها هواپيمايي ملي ما فلج نشد ، بلکه ده ها خطوط هواپيمايي منظم چون ماهان ، کيش اير و غيره راه اندازي شده و به بهره برداري رسيد .. ! خب پس بايد چاره اي دگر مي انديشيد .. آقاي وزير قطعآ شما با بنده هم عقيده هستيد که کشور کوچک و وابسته اي چون قطر ، امکان ندارد بدون اجازه اربابان آمريکايي خود قدمي بردارد .. ! يقين بدانيد يانکي ها با اهداف پنهاني که در دشمني با ناوگان هوايي ما دارند ، اجازه حضور و فعاليت در خاک کشور رو صادر کرده است ... با اين فرض شما به عنوان يک وزير توانمند آينده اين کار را چگونه ارزيابي مي کنيد !؟  

اجازه مي خواهم بنده تحليل خود رو بازگو کرده .. تا حجت بر من تمام شود . تا حرفي بر دلم نماند .. پيش بيني حقير اين است .. با فعاليت هواپيماهاي قطري در ايران ، کم کم شرکت هاي داخلي هواپيمايي که قدرت رقابت با حريف توانمند خارجي رو ندارند ، از گردنه رقابت حذف شده و عملآ ورشکست و متلاشي خواهند شد .. ! کما اين که همين الان هم ما پرسنل پروازي زيادي را بي کار داريم . طولي نمي گذرد که آن همه اقتدار و بالندگي خطوط هوايي ما ضعيف و ضعيف تر گشته .. تازه در اين زمان است که با يک اشاره اربابان آمريکايي ، قطري ها از انجام هر گونه پروازي در ايران سر باز خواهند زد .. ! و به قول قديمي ها ، علي مي مونه و حوضش .. ! حوضي که اگه خيلي خوش شانس باشه فقط نامي از آن در اذهان باقي مانده است .. ! جناب نيکزاد ، بنده نه از اقتصاد چيزي سرم مي شود و نه از سياست .. اما نيک وافقم که : اگه همين لطف افزايش ۲۵ درصدي بهاي بليط که به قطري ها تعلق گرفته ، شامل خطوط هوايي کشورمون بشه .. نه تنها از پس همه مشکلات ريز و درشت اقتصادي خود بر خواهند امد ، بلکه حتي قادرند با بزرگ ترين خطوط هوايي منطقه هم رقابت سالم داشته باشند . فراموش نکنيم شرکت هواپيمايي ملي ما ( هما ) به همت متخصصان و کادر پروازي ايراني ، سال ها يکه تاز رقابت هاي اين عرصه بود . و يکي از پر افتخار ترين خطوط ايمن هوايي بود ..

آقاي وزير از خدا آرزو مي کنم .. اين تحليل بنده پايه و اساس منطقي نداشته باشد . آرزو مي کنم آن روز زنده نباشم که خداي ناکرده شاهد ورشکستگي خطوط هواپيمايي کشورم باشم . همه مي دونند در طول عمر راه اندازي اين سايت ، تمام افتخارتم باليدن به همت و تلاش متخصصان با شرافت وطنم بوده است .. و هميشه در مقابل دشمنان رنگارنگ کشورم ، سرم رو بالا گرفته و از غيرت دلاور مرداني که هرگز اجازه ندادند ناوگان هوايي ما زمين گير شوند . و با عملياتي کردن هواپيماهاي خفاش ، مرد و مردانه به مقابله به آواکس هاي امريکايي رفتيم .. اينک خوشحالم که حرف دلم رو به زبان اوردم .. خوب مي دونم با درايت مسئولان اين پيش بيني من به حقيقت نخواهد پيوست .. انتظار دارم شما هم بپذيريد کشوري که طول عمرش از شرکت هواپيمايي ايران اير ما کم تر است ، هرگز نمي تواند ما را به سر مقصد نهايي برساند ..  

منبع :  وبلاگ مرد روستا

 

با تشکر و احترام :

بهروز مدرسی

اين پست ساعت ۱۰:۳۰دقيقه بامداد بتاريخ هيجدهم  فروردين ۱۳۹۱ پايان يافت .

 

پاینده و برقرار باد ارتشیان دلاور و قهرمان ایران

 

     آرشیو سایت  اينجا                         آرشیو وبلاگ اینجا 

 

  

مطالب قديمي گذشته

  پیشنهاد دو پست دولتی توسط احمدی نژاد ( اینجا )

چگونه به جای دختر خارجی ، برادر پاسداری را تحویل ام دادند !! ( اینجا )

  • چگونه از تهمت کودتای نوژه ، نجات پیدا کردم !!؟ ( اینجا )
  • به جای  قطعه هواپیما بهروز وثوقی تحویل دادند !! (اینجا )
  • ماجرای جدا شدن سر مسافری در مقابل چشمان خانواده اش !! (اینجا )
  • نقش ستون پنجم در سقوط هواپیمای آیت الله محلاتی ! ( اینجا )
  • آیا تاکنون آتش گرفتن انسانی رو از نزدیک دیده اید !!؟ ( اینجا )
  •  ادار خلبان ، نظم پایگاه را به هم ریخت !! (اینجا )
  • دلایل سقوط هواپیمای خبرنگاران ! ( اینجا )
  •  آیا زندانیان سیاسی به دریاچه نمک ریخته می شدند !!؟ ( اینجا )
  • چگونه به دبیر کلی حزب خران برگزیده شدم !!؟؟ ( اینجا )
  • انتقاد از اعلیحضرت همایونی جهت رفاه الاغ !! ( اینجا )
  •  با خلخالی در صحرای طبس ! ( اینجا )
  • چرا در پرواز آبنبات تعاروف می کنند !؟ (اینجا )
  • پرواز به قبیله آدمخواران !! (اینجا )
  • عملیات محرمانه نجات زندانیان ( اینجا )
  • ماجرای اشگ ننه علی ( اینجا )  
  • - تعداد بازديد
  • 4122
  • مرتبه

     
    Copyright 2007 by Behrouz Moddaresi | Design by WebStudio | Powered By Movable Type 3.35