درباره من

سوم دي ماه 1331 در تهران متولد شدم. پس از اتمام دوران دبيرستان به خاطر علاقه اي که به پرواز داشتم به نيروي هوايي پيوستم. در ادامه به آمريکا اعزام شدم، در بازگشت به ايران اولين پروازم را در تاريخ 18/3/53 انجام دادم و با آغاز جنگ تحميلي، به صورت شبانه روزي در مناطق جنگي پرواز داشتم و افتخار كسب مدال طلاي بالاترين ساعات پرواز را به دست آوردم. به دليل سكته قلبي و عمل جراحي باز كه ... ادامه
تبليغات
وبلاگستان
باقي قضايا
  سکوت ایران ایر جایز نیست .. !

Iran-Air---1

  لطفآ اجازه ندهيد با حيثيت ملي ما بازي شود !   

Iran-Air---1

 برچسب ها : هواپيمايي ايران اير + پرواز ۸۴۱ + نشت بنزين + مالزي + بازنشدن چرخ ها + پرواز مسکو + ترکيدن لاستيک هواپيما + کاپيتان شهبازي

 بدون مقدمه ...

ايزد يکتا و يگانه رو شاهد مي گيرم هدف ام از نگارش اين پست نه طرفداري از شرکت هواپيمايي " ايران اير " است . و نه اصولآ اهل استفاده از هواپيما هستم ! ( هميشه وسيله شخصي ، اتوبوس و قطار رو به هواپيما ترجيح داده ام ) نه زبانم لال قصد پاچه خواري شخص يا اشخاصي رو دارم . بر حسب عادت وبگردي هاي روزانه ام ، مدتي است با موضوعات متعددي در رابطه با صنعت هوانوردي کشور به ويژه شرکت هواپيمايي ايران اير مواجه شده ام که متآسفانه بيش از ظرفيت اطلاع رساني عادي مورد بحث و کنکاش در سطح بين المللي قرار گرفته است ! بي پرده مي گم .. احساس مي کنم دست هايي در پشت پرده تعمدآ با دامن زدن به مسايل فني زمينه هاي بي اعتمادي مردم ، خدشه دار کردن شخصيت و تجارب ارزشمند خلبانان و خدمه هاي پروازي و از همه مهم تر حيثيت ملي کشور ما رو نشونه گرفته اند  .. ! و از اين که دستگاه هاي مربوطه خصوصآ روابط عمومي عريض و طويل ايران اير سکوت اختيار کرده است عميقآ افسوس خورده و به عنوان يک ايراني که اندک شناختي از اين مقوله دارم ، با کالبد شکافي موضوغات مطروحه سعي مي کنم نظر شخصي خود رو ابراز نمايم . باز هم تاکيد مي کنم که صرفآ نظر و عقيده شخصي خودم رو بازگو مي کنم .. !     

اعلام نشت بنزين توسط مسافر !  

 " نشت بنزين هواپيما در کوآلامپور و هوشياري يکي از مسافران " عنوان موضوعي است که رسانه هاي متعددي با آب و تاب آن را مطرح کرده و خيلي ها با تمسخر و زير سوال بردن خدمه پروازي سعي در تحقير پرسنل فني و پروازي ايران اير را داشته اند ! قبل از ارائه تحليل فني ، ابتدا خبر رو بخوانيد :   آفتاب :  هواپیمای ایران‌ایر که قرار بود ساعت 13:10 به وقت کوآلامپور به مقصد تهران حرکت کند در فرودگاه کوآلامپور زمین‌‌گیر شد. چند دقیقه پیش از پرواز و زمانی که مسافران در هواپیما نشسته و منتظر پرواز بودند ، ناگهان یکی از مسافران متوجه نشت مشهود بنزین از یکی از بال‌های هواپیما می‌‌شود و این مساله را با ناباوری به مهمانداران منتقل می‌کند، مهمانداران با دیدن این وضعیت، خلبان را در جریان می‌‌گذارند و با تایید صحت این مشکل، پرواز لغو می‌شود و خلبان و مسوولان پرواز هم از دادن هرگونه پاسخ و توضیح خودداری می‌کند. اینکه چنین نقص فنی مشهودی که می‌توانست پرواز 841 ایران ایر را با فاجعه‌ای بزرگ رو‌به‌رو کند چگونه از چشم مهندسان پرواز دور مانده است و چگونه یک مسافر این نقص را لحظاتی پیش از پرواز کشف کرد، سوالات بی‌‌جوابی است که مسلماً مسوولان ایران ایر به راحتی نخواند توانست پاسخ‌گوی آن باشند. این پرواز پس از سه ساعت تاخیر در ساعت 12 به وقت تهران ( 16:30 به وقت محلی) کوآلالامپور را به مقصد تهران ترک کرد. 

اصل خبر چي بود !؟

تحليل فني و ديدگاه شخصي بنده

اغلب مسافران هوايي خصوصآ اون هايي که با هواپيماهاي ( لانگ رنج ) مثل همين پرواز شماره ۸۴۱ ايران اير که ابتدا از تهران عازم " مالزي " شده بود ، موقع پياده شدن از هواپيما حتمآ با ريزش قطرات آب از زير بال ها مواجه شده اند ! و چه بسا با شک و ترديد از خود پرسيده اند .. آيا اين قطرات آب هستند يا سوخت هواپيما ... !؟ شايد هم شخصي آگاه و مطلع پاسخ آن ها رو داده باشد .. شايد هم اين علامت سوال در هيجانات بعد از فرود به فراموشي سپرده شده باشد ! اما واقعيت اين است .. الف -  هواپيماها به دليل صعود به ارتفاعات بالا که اغلب برودت هوا چندين درجه زير صفر است ( حتي در تابستان ) موجب پديد امدن لايه اي نازک از يخ در زير بال ها مي شود . که به محض کاهش ارتفاع و برخورد با جبهه هواي گرم ، بتدريج يخ ها آب شده و بعد از فرود هم تا مدت ها ريزش قطرات آب ادامه دارد .. ب - از آن جايي که باک هواپيماها معمولآ داخل بال ها تعبيه مي شوند و اغلب موتور هاي هواپيماها هم به روي بال ها نصب مي شوند با توجه به قابليت اشتعال سوخت درون باک ها ، کارخانه هاي سازنده هواپيماها تمهيدات ايمني زيادي رو براي پرهيز از اتش سوزي و نشت بنزين انديشيده و درصد ريسک رو حتي به صفر رسانيده اند ! و تا جايي که سواد بنده قد مي دهد ، معمولآ اطراف محفظه هاي سوخت رو از اسفنج هاي بسيار مقاومي مي پوشانند . ( که حتي اگر با چاقو و يا شيئي نوک تيز به آن ها فرو کنيم ، به دليل قابليت ارتجاعي اش ،خود به خود مسدود مي شود . مي توانيد در منزل امتحان کنيد ) اما گاهي اوقات ( بهتره تآکيد کنم .. ندرتآ ) به دليل تکان هاي شديد هواپيما در حين پرواز خصوصآ در مواجه با حبهه هوا هاي ابري و توربالانس مقدار بسيار اندکي از سوخت لبريز شده و به محفظه دروني بال ها ريخته مي شود ! که معمولآ به صورت نشت جزئي از درزهاي زير بال آشکار مي شود ! معمولآ به خاطر ريزش همان قطرات آب تشخيض نشت بنزين خيلي دشوار است . و به تجربه ثابت شده است که اين گونه نشت ها هيچ خطري ايمني پرواز رو تهديد نمي کند . با وصف اين اگر هم قابل تشخيص باشد ، کار خاصي براي نشت قبل از پرواز صورت نمي گيرد  ( حتي در فرودگاه هاي مادر و مبدآ !‌ ) و متخصصان مربوطه صرفآ با ماليدن چسب هاي ماتيکي ( به خاطر شباهتش به رژ لب با اين نام مي خوانند ! ) و هواپيما به پرواز خود ادامه مي دهد . مگر اين که از حالت نشت به چکيدن تبديل شود که در ان صورت هواپيما تا رفع عيب زمين گير مي شود .   

 براستي آيا فاجعه بود .. !!؟

 خب با اين توضيحات ساده اي که عرض کردم ، براستي هنوز هم معتقديد خطر جدي جان مسافران پرواز ۸۴۱ رو تهديد مي کرد .. !؟ آيا به نظر شما ظرف مدت سه ساعت خطر فاجعه آميز جدي برطرف مي شود !؟ فراموش نکنيد يک چک ساده هواپيما با احتساب پروسه حضور و بازرسي متخصصان مربوطه بيش از اين مدت زمانبر است .. ! اما بنده بر خلاف عقيده راويان اين خبر که سعي کرده اند با تمسخر و تحقير پرواز هاي بين المللي ايران رو زير سوال ببرند ، معتقدم .. خلبان هواپيما به اتفاق خدمه پرواز و مسئولان فني ايران اير به خاطر حرمتي که براي مسافران و آرامش ان ها در پرواز قائلند ، دستور بازرسي و نشت يابي رو صادر کرده اند . به هر حال قصور در امر اطلاع رساني مسئولان روابط عمومي شرکت هواپيمايي ايران اير باعث شده است تا جو بي اعتمادي شديدي در جامعه بوجود آيد ... ! بنده با اعمال سانسور بخشي از نظرات مردم رو در ذيل درج مي کنم :

Iran-Air---2-

بخشي از نظرات مردم ..   

  " خلبان هواپیماهای کوچک شخصا باید قبل از سوار شدن به هواپیما دور بدنه هواپیما را چک کنند. من این عادت قدیمی را هنوز با خودم دارم و هنگام مسافرت بازهم تا جایی که چشمم کار میکند سعی میکنم موتورها و بدنه هواپیما را چک کنم. مطمئن باشید که اگر این عادت همه مسافران باشد از بسیاری خطرات جلوگیری خواهد شد. یکی از دوستانم بخاطر همین عادت نشت روغن از موتور هواپیما را به اطلاع مهماندار و خلبان رساند و هواپیما بجای تهران در استانبول نشست و مسافران با پرواز دیگری به تهران رفتند.  "

" سال ۲۰۰۷ من خودم از مشهد عازم تهران بودم با هواپیما ایر باسِ هما، بماند که ۶ ساعت تاخیر داشت و پروازِ بعدی رو از دست داشتم میدادم، ولی‌ دقیقا همین مورد مشابه اتفاق افتاد! از بال مایع میچکید،جرقه هم میزد! به مهماندار اطلاع دادیم، چنتا مهماندار جم شدند از پنجره هواپیما نگاه میکردند! بعد کمک خلبان هواپیما اومد و اون هم نگاه کرد و نظر کارشناسی داد که جرقه نیست چراغِ هواپیماست! یخ‌ها هم در حال آب شدن هستند! بلافاصله هم پرواز کرد! باور کنید وقتی‌ هواپیما در حال اوج گرفتن بود، این موتور هواپیما مثل صحنه جوشکاری همینطور به شدت جرقّه میزد! خدا می‌دونه این ۱ ساعت چطور به ما گذشت! تا الان فکر می‌کردم حتما کمک خلبان میدونسته که مشکل جدی نیست و میتونیم برسیم، ولی‌ الان دیگه زیاد مطمئن نیستم! "

" خلاصه هر درد و بلایی هست نصیب هواپیماهای ایرانی میشه دیگه. امیدوارم همیشه شانس با ما یار باشه.. اگه این مسافر زرنگ نبود، اگر اون خلبان شجاع نبود.. "

" خلبان: مسافرین عزیز خوشبختیم که در این سفر شما را همراهی می کنیم، قبل از پرواز همگی مسافرین این ور و اونور رو نگاهی بیاندازند ببینند چیزی جایی نمی ریزه! جایی سوراخی چیزی وجود نداره؟ هواپیما حتما دو تا بال رو داره و هر دو وصله؟ شیشه ای چیزی جایی نشکسته؟ هواپیما شبیه هواپیما بنظر میاد یا تابوت مرگ؟ در صورت وجود چیزی عجیب غریب لطفا مراتب را به ما اطلاع دهید. با تشکر از شما "

 " از مسافران محترم ایران ایر تقاضا میشود که هنگام ورود یک پیچ گوشتی با انبر دست و یک آچار فرانسه بهمراه داشته باشند!  "

يک خبر تآسف انگيز ديگر ..  

حتمآ شما هم خبر فرود اضطراري هواپيماي ۷۲۷ " ايران اير " از مسکو به تهران را شنيديد که چگونه کاپيتان " هوشنگ شهبازي " با اتکاء به تجربه بالاي خود و حفظ خونسردي موفق شد هواپيما رو سالم در فرودگاه مهرآباد به زمين بنشاند . در اين راستا خيلي از رسانه ها از عمل شجاعانه کاپيتان پرواز قدرداني فراوان کردند . ضمن اين که خيلي از خوانندگان محترم سايت ام  از من خواستند تا تحليل فني خود رو در اين رابطه بيان کنم .. بعد از مدتي هم يک فروند هواپيماي ديگر ناوگان هوايي ايران اير به دليل ترکيدگي لاستيک در يکي از فرودگاه هاي لندن فرود موفق اميزي داشت . اما متآسفانه همان دست هاي اشاره شده پشت پرده براي زير سوال بردن مهارت خلبانان ايراني همچنين تحقير مردم شريف ايران از سکوت معني دار مسئولان ايران اير و روابط عمومي آن سوء استفاده کرده و در راستاي رسيدن به اهداف ننگين خود دست به جعل خبر در سايت ها  زدند .. !! 

به اين خبر جعلي توجه کنيد :  

سلام- می خواستم درباره نظر خلبان ها و کارکنان خطوط هوائی و مسافری چند شنیده را برایتان بنویسم. از بعد از ترکیدن لاستیک هواپیمای ایران ایر در یکی از فرودگاه های انگلستان، حالا این حدس و شایعه در میان خلبان ها و بعد هم در میان کارکنان هواپیمائی خیلی جدی شده که این نوع حوادث کار خود حکومت است. این بحث از زمان فرود معجزه آسای یک هواپیمای ایران ایر که از مسکو به تهران رسیده بود پیش آمد. در آن حادثه خلبان بسیار ماهرانه توانست هواپیما را به زمین بنشاند و جان مسافران را نجات بدهد. همان موقع شایع شد که حکومت ترتیب سقوط این هواپیما را داده بود اما خلبان با مهارت همه را از مرگ نجات داد. حالا می گویند که حکومت برای برپائی یک هیاهوی جهانی و جلب ترحم مردم کشورهای اروپائی و حتی امریکا علیه تحریم ها، تا حالا چند بار با ایجاد خرابکاری قصد داشته ترتیب سقوط چند هواپیما را بدهد که هواپیمای پرواز مسکو- تهران و هواپیمائی که لاستیک هایش در فرودگاه انگلستان ترکید از جمله این برنامه ریزی بوده است. خواستم اطلاع رسانی کنم تا مردم حواسشان باشد.

 تحليل بنده از اين اتفاقات ..

همان گونه که در پست هاي قبلي وعده داده بودم ، در فرصتي مناسب حتمآ در باره انواع اضطراري ها خصوصآ در باره فرود هواپيماي ۷۲۷ کاپيتان " هوشنگ شهبازي " تحليل فني و تخصصي ام رو به زبان ساده بيان خواهم کرد . اما ابتدا اجازه مي خواهم نظر شخصي ام رو در باره اين گونه اخبار جعلي اعلام کنم .. شکي نيست راويان اين نوع خبر ها از مخالفين صد در صد نظام جمهوري اسلامي هستند که به قصد تخريب چهره رژيم به صورت خيلي ابتدايي تهمت هاي ناشيانه اي منتشر مي کنند ! و با اين کارشون نه تنها هيچ ضربه اي به حکومت نمي زنند ، بلکه با اين نوع خبر هاي جعلي باعث مي شوند اگه مشکلاتي هم در مملکت وجود داشته باشد ( که قطعآ وجود دارد ) در سايه اين دروغ پردازي هاي مضحک ، محو شود ! هر آدم عاقلي مي داند به هيچ عنوان نمي شود يک هواپيماي مسافربري مجهز رو طوري دستکاري کرد که از تهران پرواز کرده و در مسکو فرود بيايد و در مراجعت روي تهران چرخ هاي جلويش باز نشود !! باز نشدن چرخ هاي هواپيما اتفاقي است که در هر هواپيمايي ممکن است رخ دهد ! از اين رو همه خلبانان  در هنگام دوران اموزشي با انواع و اقسام اضطراري ها از جمله باز نشدن چرخ ها آشنا مي شوند ! ضمن اين که آن هايي که از دور دستي بر اتش دارند مي دونند .. اضطراري چرخ در قياس با ساير نقص هاي فني حيلي آسان است ( به هيچ عنوان قصد زير سوال بردن مهارت کاپيتان شهبازي رو ندارم و در پست مستقلي به نقش و تجربه او اشاره خواهم کرد ) يا در باره ترکيدن لاستيک هواپيمايي ديگر در لندن ، چنين عنوان مي کنند مخصوصآ دستکاري شده است !!؟ مسلمآ اون دسته از افرادي که با مسايل فني هواپيما آشنايي ندارند ممکنه بخشي از اين استدلال ها رو قبول کنند . اما صادقانه عرض مي کنم .. ترکيدن چرخ هواپيما به عوامل متعددي بستگي دارد و قاطعانه اعلام مي کنم .. به هيچ عنوان نمي شود با دستکاري و يا خرابکاري تعمدي موجب ترکيدن لاستيک رو فراهم آوريم .. ! در پارانتز عرض کنم .. از اون جايي که ما در سال هاي نخست جنگ و در روزهاي اوج خيانت گروهک هاي تروريستي مثل مجاهدين خلق با انواع و اقسام خرابکاري هواپيماهاي نظامي مواجه شده ايم .  اين مسئله رو خوب مي دونيم که از کار افتادن  سيستم چرخ ها يا ترکيدن لاستيک هواپيما به خاطر اين که هم جلوي چشم است و هم امکان فرود بدون آن هم وجود دارد ، در مقايسه با ساير نقص هاي فني ، خصوصآ با مهارت همه خلبانان ايراني هيچ دستاوردي ندارد !

کلام اخر ...

به عنوان کلام اخر بار ديگر تاکيد مي کنم به هيچ عنوان قصد دفاع از شرکت هواپيمايي ايران اير رو ندارم . اما  اين گله رو از روابط عمومي اين شرکت مي کنم که چرا اطلاع رساني دقيق و کامل نمي کنند ؟ چرا  از سايت هاي خبري دنيا عقب هستند !؟ آيا به عمق بي اعتمادي مسافران در صورت تداوم اين گونه خبر ها انديشيده اند .. !؟ به اميد اين که تمام اتفاقات شرکت هاي هواپيمايي توسط مسئولان روابط عمومي ها به طور دايم رصد شده و به زباني ساده شفاف سازي شود .. !

 

در پناه ایزد منان پاینده و جاوید باشید .

بهروز مدرسی

اين پست ساعت ۷:۱۵ دقيقه بتاريخ بيست و يکم آبان ماه ۱۳۹۰ پايان يافت .

 

پاینده و برقرار باد ارتشیان دلاور و قهرمان ایران

 

     آرشیو سایت  اينجا                        آرشیو وبلاگ اینجا 

 

   مطالب قديمي گذشته

  پیشنهاد دو پست دولتی توسط احمدی نژاد ( اینجا )

چگونه به جای دختر خارجی ، برادر پاسداری را تحویل ام دادند !! ( اینجا )

  • چگونه از تهمت کودتای نوژه ، نجات پیدا کردم !!؟ ( اینجا )
  • به جای  قطعه هواپیما بهروز وثوقی تحویل دادند !! (اینجا )
  • ماجرای جدا شدن سر مسافری در مقابل چشمان خانواده اش !! (اینجا )
  • نقش ستون پنجم در سقوط هواپیمای آیت الله محلاتی ! ( اینجا )
  • آیا تاکنون آتش گرفتن انسانی رو از نزدیک دیده اید !!؟ ( اینجا )
  •  ادار خلبان ، نظم پایگاه را به هم ریخت !! (اینجا )
  • دلایل سقوط هواپیمای خبرنگاران ! ( اینجا )
  •  آیا زندانیان سیاسی به دریاچه نمک ریخته می شدند !!؟ ( اینجا )
  • چگونه به دبیر کلی حزب خران برگزیده شدم !!؟؟ ( اینجا )
  • انتقاد از اعلیحضرت همایونی جهت رفاه الاغ !! ( اینجا )
  •  با خلخالی در صحرای طبس ! ( اینجا )
  • چرا در پرواز آبنبات تعاروف می کنند !؟ (اینجا )
  • پرواز به قبیله آدمخواران !! (اینجا )
  • عملیات محرمانه نجات زندانیان ( اینجا )
  • ماجرای اشگ ننه علی ( اینجا )  
  • - تعداد بازديد
  • 9879
  • مرتبه

     
    Copyright 2007 by Behrouz Moddaresi | Design by WebStudio | Powered By Movable Type 3.35