درباره من

سوم دي ماه 1331 در تهران متولد شدم. پس از اتمام دوران دبيرستان به خاطر علاقه اي که به پرواز داشتم به نيروي هوايي پيوستم. در ادامه به آمريکا اعزام شدم، در بازگشت به ايران اولين پروازم را در تاريخ 18/3/53 انجام دادم و با آغاز جنگ تحميلي، به صورت شبانه روزي در مناطق جنگي پرواز داشتم و افتخار كسب مدال طلاي بالاترين ساعات پرواز را به دست آوردم. به دليل سكته قلبي و عمل جراحي باز كه ... ادامه
تبليغات
وبلاگستان
باقي قضايا
   آيا استیضاح چاره کار است !؟

وزرات راه و ترابری در آستانه تحول واقعی

" آيا استيضاح وزير راه و ترابري تنها  چاره کار است ؟ "  يعني با گزينش وزيري ديگر که معمولآ زمان بر هم است و در ادامه با انتخاب مديران ديگري براي صنعت هواپيماي کشور آيا براستي مشکلاتي که دامن سازمان هواپيمايي ايران را گرفته بر طرف خواهد شد !؟ به اعتقاد بنده بايستي ريشه ناهنجاري هاي اين صنعت بررسي و برطرف شود . بايد همت و عزم ملي براي احياي ناوگان هواپيمايي و راه هاي مراسلاتي ايران آغاز شود . بايد فرهنگ چاپلوسي و تملق گرايي در نزد بعضي مديران و مشاوران وزارت راه و ترابري برچيده شود . بايد ملاک انتخاب مسئولان در هر رده اي بر پايه تخصص و تجارب باشد . از همه مهم تر بايستي حس خدمت به مردم شرافتمند وطن سر لوحه کار قرار گيرد . برخورد با دلالان و واسطه هاي آشکار و پنهان در وزارت خانه و سازمان هواپيمايي بايستي با جديت هر چه تمام تر شکل گرفته و خاطبان و افرادي که با تصميمات غلط و غير کارشناسي خود باعث بي اعتباري خطوط هوايي گشته اند به مراجع قضايي کشور معرفي شوند .. 

   وزرات راه و ترابری در آستانه تحول واقعی  

 

 

 

آيا استيضاح وزير تنها چاره کار است !؟ عنوان مطلب اين پست است که به بهانه طرح استيضاح حميد بهبهاني وزير محترم راه و ترابري تقديم حضورتون مي شود . نکته قابل توجه اين که در بخش نگرشي به مطالب قديمي که با موضوعات امروزي همخواني دارد .اشاره به زمزمه هاي خريد هواپيماهاي " ام .دي "  بود که در تاريخ دهم مرداد ماه سال هشتاد و هشت با گفت و گو با ارمان بيات به اشکالات اون پرداخته بوديم .. و متآسفانه اکنون مشاهده مي کنيم با وجود هشدارهاي مسئولان و کارشناسان دلسوز به خاطر دست هاي پشت پرده اين هواپيما ها سر از کشور در آورده اند .. ! در بحث محور هاي استيضاح وزير ناباورانه مشاهده مي کنيم که .. در برنامه چهارساله طرح نوسازي ناوگان هوايي ما وجود داشته که متآسفانه تحقق نيافته است . نکته جالب ديگر در سخنان نمايندگان قانون ، غير قانوني بودن استفاده از هواپيماهاي مستهلک بوده است .. که آقايون ظاهرآ بي توجه اي فرموده اند .

براي ما فرقي نمي کنه بهبهاني ابقاء بشه يا شخص ديگري جايگزين وي شود . ان چه مهم است جدي گرفتن جان مسافران در هواپيما و جاده هاي کشور است . که بنا به استناد نمايندگان محترم مجلس مورد بي توجه اي قرار گرفته است . اما ان چه به نظر بنده بيش از همه اهميت دارد . کوتاه کردن دست واسطه هاي در خريد هاي خارجي و تصميم گيري هاي استراتژيک است . که اميدوارم با نظارت دقيق مجلس براي هميشه ريشه کن شود ..

برچسب ها : حميد بهبهاني + نمايندگان مجلس + استيضاح وزير + وزارت راه و ترابري + خطوط هوايي ايران + سوانح هوايي + هواپيماهاي ام  دي + واسطه هاي بي وجدان + مسافرت هوايي

 

بهانه ای برای آغاز سخن

اغلب رسانه ها خبر " طرح استیضاح حمید بهبهانی وزیر راه و ترابری " از سوی برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی رو اعلام کردند . خبری که از مدت ها قبل با افزایش رو به رشد سوانح هوایی و حوادث مرگبار جاده ای مردم ایران انتظار این گونه واکنش قانونی را از نمایندگان خود داشتند . صرف نظر از اين که حميد بهبهاني در مجلس رآي مجدد مي اورد يا خير !؟ از خود مي پرسم " آيا استيضاح وزير راه و ترابري تنها  چاره کار است ؟ "  يعني با گزينش وزيري ديگر که معمولآ زمان بر هم است و در ادامه با انتخاب مديران ديگري براي صنعت هواپيماي کشور آيا براستي مشکلاتي که دامن سازمان هواپيمايي ايران را گرفته بر طرف خواهد شد !؟ به اعتقاد بنده بايستي ريشه ناهنجاري هاي اين صنعت بررسي و برطرف شود . بايد همت و عزم ملي براي احياي ناوگان هواپيمايي و راه هاي مراسلاتي ايران آغاز شود . بايد فرهنگ چاپلوسي و تملق گرايي در نزد بعضي مديران و مشاوران وزارت راه و ترابري برچيده شود . بايد ملاک انتخاب مسئولان در هر رده اي بر پايه تخصص و تجارب باشد . از همه مهم تر بايستي حس خدمت به مردم شرافتمند وطن سر لوحه کار قرار گيرد . برخورد با دلالان و واسطه هاي آشکار و پنهان در وزارت خانه و سازمان هواپيمايي بايستي با جديت هر چه تمام تر شکل گرفته و خاطبان و افرادي که با تصميمات غلط و غير کارشناسي خود باعث بي اعتباري خطوط هوايي گشته اند به مراجع قضايي کشور معرفي شوند .. مديران وزرات خانه بايد پاسخگوي مردم و رسانه ها باشند . بايد تعارف رو کنار گذاشت .. در آن صورت چه با حضور آقاي بهبهاني و چه با شخص ديگري مشکلات برطرف خواهد شد ..

اصل خبر چه بود ؟

خبرگزاري فارس اصل خبر توام با محور هاي استيضاح رو چنين منتشر کرده است :

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري فارس، طرح استيضاح حميد بهبهاني وزير راه و ترابري با 22 امضاء صبح امروز (يكشنبه) در صحن علني مجلس شوراي اسلامي اعلام وصول شد.
اما پس از اعلام وصول اين طرح در صحن علني، 5 نماينده ديگر هم به جمع امضاكنندگان طرح استيضاح بهبهاني پيوستند.

اين طرح استيضاح داراي 11 محور است كه محورهاي مدنظر اين نمايندگان در تقاضاي مذكور عبارتند از:
*
وقوع سوانح پي در پي و اعلام نظرات غيركارشناسي
*
استفاده غيرمجاز از ناوگان هوايي مستهلك
*
عدم اجراي قانون برنامه چهارم در خصوص نوسازي ناوگان هوايي
*
عدم توجه و تبعيت از قانون بودجه سنواتي
*
دادن وعده‌هاي غيرعملياتي از سوي وزير راه
*
عدم جديت در اصلاح معابر حادثه‌خيز كشور
*
عزل و نصب‌هاي پي‌درپي و مكرر در وزارت راه و ترابري
*
كم‌توجهي به مسيرهاي ريلي كشور
*
كم‌توجهي به ايثارگران شاغل در وزارتخانه و ناتواني در حل مشكلات پيمانكاران طرف قرارداد با وزارت راه
*
عدم توجه كافي به ايستگاه‌هاي هواشناسي 

براستي چرا ... !؟‌

اون هايي که از دور دستي بر آتش امور حمل و نقل دارند ، به خوبي واقف اند .. وقوع  هر يک از محور هاي ياد شده چه تبعات جبران ناپذيري در بر دارد .. ! من به هيچ وجه قصد زير سوال بردن قابليت هاي آقاي وزير رو ندارم . اما سه محور اوليه ( وقوع سوانح پي در پي ،‌ استفاده غير مجاز از ناوگان مستهلک و عدم اجراي قانون برنامه چهارم در خصوص نوسازي ناوگان هوايي )‌ واقعآ غير قابل دفاع است .. ! خودمونيم .. طوري آقاي بهبهاني و مديران مربوطه اش در باب هواپيماها سخن مي گفتند که آدم فکر مي کرد مسئولان و مقامات کشور هيچ طرح و برنامه اي براي نوسازي ابوطياره هاي خود ندارند .. !!‌ و چنين به مردم جامعه القاء مي شد که " ناوگاني که داريم همه عالي و امن هستند . و در شرايط تحريم از سرمون هم زياده ... !! " حالا مي بينم .. اي دل غافل ما اصلآ طرح و برنامه براي نوسازي داشتيم .. ! از همه مهم تر استفاده از اون ها هم ( ازنگاه مردان قانون ) کاملآ غير قانوني بوده است ..!! حتمآ يادتونه .. همين چندي پيش ( بعد از سانحه اروميه ) وقتي در سايت خود نوشتم  .. تعويض هواپيماي ۷۲۷ با فوکر اون هم در شرايط آب و هوايي بد و برفي اشتباه بوده است . وقتي از قول خود بچه هاي ايران اير نوشتم .. اون هواپيما فاقد دستگاه هاي مدرن ناوبري بوده است .. و حتي تاکيد کردم که چرا با وجود مسدود اعلام شدن فرودگاه اروميه به خاطر بدي هوا ، بعد از غروب آفتاب " سان ست " اجازه پرواز داده شده بود !؟‌ و چرا مسئولان مربوطه در شهر اروميه به جاي ريشه يابي مشکلات و موارد منجر به سانحه ، شبانه تمثال مبارک وزير رو طراحي کرده و با هزينه بالا آن ها رو  چاپ و در مسير وزير راه و ترابري قرار داده اند .. !!؟؟  عده اي چاپلوس و نان به نرخ روز خور به جاي پاسخ منطقي به پرسش هاي بنده ، از روي بغض و کينه ابتدا هويت خدمتي ام رو زير سوال بردند و در ادامه ضمن تاکيد بر ايمني همه ناوگان موجود در کشور ، بر مجهز بودن آن ها به مدرن ترين سيستم هاي ناوبري هم تاکيد داشتند .. !! يکي نبود از اين حضرات بپرسه .. اگه اين ها سالم و ايمن و مجهز بودند ، پس چرا سقوط کرد ..!!؟؟ و سپس افاضات خود رو به يکايک رسانه هايي که به مطلب بنده لينک داده بودند ارسال کردند ..!! خيلي دلم مي خواهد ببينم .. حالا چه دفاعي از اين محور ها دارند .. !؟

در حسرت يک پاسخ ...

باور کنيد خيلي دلم مي خواست کساني که سنگ دلالان و واسطه هاي بي وجدان رو به سينه مي زنند  در پاسخ به مطلب منطقي " ازچاله توپولف به چاه { ام . دي } ها افتاديم "  لااقل جوابي هر چند کوتاه به اين تحليل مي دادند .. ! عين همون اعلاميه اي که در رد صلاحيت بنده به سايت ها فرستادند ! اما از پيش مي دونستم اين گونه افراد که در پشت هويت هاي مجازي خود رو پنهان کرده اند و دست در دست بعضي واسطه ها دارند ، سواد و دانش تحليل هاي فني رو ندارند ! تنها هنر آن ها بدنام کردن اين و آن است .. بگذريم . امروز پسر عزيزم " آريا طهراني " تلفني به من اطلاع داد که درد نامه اي خطاب به آقاي بهبهاني وزير محترم راه و ترابري نگاشته است . و از من خواست اي ميل ام رو چک کنم . بعد از خوندن نامه آريا بود که خبر استيضاح وزير رو شنيدم . و بلافاصله اين پرسش برايم پيش اومد که آيا او از نامه نمايندگان مجلس اطلاع داشته است يا خير .. !؟ به هر حال ان چه  مي خوانيد " درد نامه " اين جوان است . لازم به ذکر است ..  زنده ياد جناب سرهنگ  " طهراني " يکي از اساتيد با دانش ناوبري بود که خدمات شايسته اي در طول جنگ از خود نشان داد . و افسران ناوبر زيادي رو آموزش داد . متآسفانه به خاطر فشار و استرس هاي روحي و رواني جنگ ، مثل بنده دچار سکته قلبي شده و دار فاني رو وداع گفت .. روحش شاد . و اينک فرزند خلف او احساس مسئوليت نموده و نامه اي جهت ياد آوري براي وزير محترم راه و ترابري نوشته است .. مي خوانيم :

 

خلبان ، ناوبر ، كروچيف چه فرقي مي كند ؟ .... آمار را چه مي گوييد ؟ . . 

جناب آقاي وزير راه و ترابري مي دو.نم شما در فرافكني و پاك كردن صورت مسئله يد طولايي داريد و درجا مي خواين بگين كه تو كه نظافتچي هواپيما هم نيستي پس صلاحيت اظهار نظر نداريد اما بايد به عرض برسونم كه بعنوان يك مهندس نرم افزار و فن آوري اطلاعات يكي از تخصص هاي من تجزيه و تحليل اطلاعات هست و مي خوام به زبان آمار باهاتون صحبت كنم و اين كه در 4 دقيقه آخر پرواز 727 ايران اير در ارتفاع 9000 پايي چه اتفاقي افتاده و ... را به شما و وجدانتون و خدا واگذار مي كنم .

بر مي گرديم به سال 1972 گذشته اي نه چندان دور كه ایران ایر به عنوان ایمن ترین و مدرن ترین شرکت هواپیمایی معرفی شد و توانست طولانی ترین خط بدون ترانزیت جهان را (تهران - نیویورک) برای اولین بار در جهان راه اندازی کند

گذشته ها گذشته ما خودكفا شديم و

حال يه نگاه كوچك به امار سوانح هوايي از سال 1359 مي كنيم

تاريخ

 

نام هواپيما

مسير پروازي

تعداد كشته شدگان

خط هوايي

 

1359

بوئینگ ۷۲۷

مسیر مشهد-تهران

128

ایران ایر

1360

لاکهید سی-۱۳۰

کهریزک

80

نیروی هوایی ارتش

1365

لاکهید سی-۱۳۰

زاهدان

98

نیروی هوایی ارتش

1367

ایرباس آ-۳۰۰

خلیج فارس

290

ایران ایر

1370

ایلیوشین-۷۶

کرمانشاه

4

؟

1371

توپولف-۱۵۴

تهران

134

ایران ایرتور

1372

آنتونوف-۱۲۴

کرمان

17

؟

1373

فوکر ۲۸

کوه کرکس

66

شرکت هواپیمایی آسمان

1375

لاکهید سی-۱۳۰

دزفول

86

نیروی هوایی ارتش

1378

لاکهید سی-۱۳۰

فرودگاه مهرآباد

8

نیروی هوایی ارتش

1380

توپولف-۱۵۴

خرم‌آباد

119

ایران ایرتور

1381

ایلیوشین-۷۶

ارتفاعات استان کرمان

276

سپاه پاسداران

1382

فوکر ۵۰

شارجه

43

کیش ایر

1384

لاکهید سی-۱۳۰

تهران

110

نیروی هوایی ارتش

1384

بوئینگ-۷۰۷

فرودگاه مهرآباد

1

هواپیمایی ساها

1385

آنتونوف-۷۴

فرودگاه مهرآباد

36

سپاه پاسداران

1388

توپولف-۱۵۴

قزوین

168

هواپیمایی کاسپین

1388

ایلیوشین-۶۲

فرودگاه مشهد

17

هواپیمایی آریا

1388

آواکس

قرچک

7

نیروی هوایی ارتش

1389

بویینگ ۷۲۷

ارومیه

78

شرکت هواپیمایی ایران‌ایر

 

اگر به آمار فوق نگاه بيندازيم دوران صدارت حضرتعالي بالا ترين ميزان كشته و سانحه هوايي را داشته كه در سال 1367تعداد تلفات بالا مربوط به جنايت آمريكا در خليج فارس بوده است

. بر اساس آمار شبكه ايمني هوانوردي، يك هزار و 530 سانحه هوايي در ميان هواپيماهاي ايران رخ داده 

است كه بين پنجاه تا هفتاد سانحه آن مرگبار بوده اند

.سهم كشورمان از تلفات سوانح هوايي به نسبت كل جهان نزديك به30 در صد است.

بر اساس رده بندي اطلاعات سوانح هوايي در فاصله سال 1998 تا دسامبر 2007 ميلادي( 1367 تا 1386 شمسي ) شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران "هما" به عنوان سانحه ساز ترين شركت هواپيمايي بين12 شركت هواپيمايي منطقه خاورميانه و آفريقا اعلام شد. (ايران اير) از ميان 90 خط هواپيمايي مورد بررسي از لحاظ ايمني در جايگاه هشتاد و هفتم قرار گرفته است

.جناب آقاي وزير اگر با يك حساب سر انگشتی تعداد كل كشته شدگان اين سال ها را ( 1766 نفر ) را بر عدد 30 تقسيم كنيم به طور ميانگين هر ساله 58 نفر در ايران كشته شده اند كه اگر تعداد كشته شدگان سوانح هوايي را تا سال 81 حساب كنيم ( 1030 نفر ) متوجه مي شويم كه در طول 8 سال گذشته 736 نفر كشته شده اند كه مي شود 59 درصد از كل سوانح.

البته اين آمار سوانح است و آمار خرابي ها و فرودهاي اضطراري را شامل نمي شود

. حال بپردازيم به اظهار نظر جالبي كه فرموده بودند كليه هواپيماهاي ما داراي سيستم ناوبري و پروازي پيشرفته از جمله

 

چرا اعلام نمي فرماييد كه ساعتي قبل هواپيماي 727 ايران اير جايگزين فوكر 100 بود كه بعلت نقص فني جايگزين شدن و چون ظرفيت مسافر 727 بيشتر بود و زمان كم فرصت فروختن بليط به منظور پركردن هواپيما را نداشتيد

FMS و GPS و ... مي باشد . عكس كاكپيت هواپيماي سقوط كرده بويينگ 727 با همان رجيستر هواپيما در زير نمايش داده مي شود كه به جز سيستم ILS اگر شما نشاني از FMS كه هيچ يه GPS خانگي هم مشاهده كرديد بنده را مطلع بفرماييد : و صد البته شما مي بايست خدا را شكر كنيد كه تلفات زيادي نداشته است زيرا براي شما اين تلفات در مقابل سانحه هاي سال گذشته دوران تصدي شما چيزي نيست . اما تعجب اينجانب در اين است كه چرا حضرتعالي دليل كم بودن تلفات را اعلام نكرديد ؟ . خوب اين بحثها در حيطه تخصص اينجانب نمي باشد چون گواهينامه خلباني را ندارم اما آقاي وزير راه اينجانب گواهينامه پايه دو رانندگي خود را 12 سال پيش گرفتم پس مي توانم راجع به حوادث جاده اي صحبت كنم ؟ 

در سال 1377 ميزان تلفات جاده اي ايران حدود 13 هزار نفر بوده، اين در حالي است که اين تعداد در سال 1380 نزديک 20 هزار نفر است که به طور متوسط در هر روز بيش از 52 نفر در تصادفات رانندگي کشته مي شوند

. به گزارش فارس: آمار تصادفات رانندگي در جاده ايران با مقايسه ساير کشور هاي جهان نگران کننده است زيرا ميزان تلفات تصادفات رانندگي در ايران 25 برابر ژاپن و 2 برابر ترکيه است.
در عربستان روزانه 12 نفر قرباني حوادث جاده اي مي شوند اين در حالي است که اين رقم در ايران برابر با 48 نفر و در سال 1380 برابر 53 نفر است.
ميزان مرگ و مير ناشي از تصادفات جاده اي در ايران با رشد حدود 10 درصد رو به افزايش است که در آينده اي نه چندان دور تبديل به يک فاجعه ملي خواهد شد.
در سال 1381 تعداد 2 ميليون نفر به دليل تصادفات جاده اي جان خود را از دست داده اند که در حوادث رانندگي هر سال به اندازه يک سال جنگ تحميلي عزيزانمان را از دست مي دهيم.
در بهار سال 1385، جاده هاي ايران از لحاظ تعداد کشته ها براثر حوادث رانندگي، خطرناک ترين راه هاي دنيا معرفي مي شوند.
در سال 1384 در ايران در هر ساعت بيش تر از 3 نفر در تصادفات رانندگي جان خود را از دست داده اند که خسارات سالانه حوادث جاده اي در ايران بر 4 هزار ميليارد تومان بالغ مي شود که حدود 4 درصد آن توليد ناخالص داخلي کشور است.
در سال 1385، 140 هزار و 933 ايراني در حوادث رانندگي در کشوري که هنوز هم ميزان خودرو در آن از بسياري کشورهاي در حال توسعه کم تر است، جان خود را از دست داده اند، در اين مدت 12ميليون ايراني در حوادث رانندگي مصدوم و 500 هزار نفر معلول مادام العمر شده اند.
هر ساله در دنيا بيش از 50 ميليون نفر در اثر حوادث ترافيکي مجروح و 2/1 ميليون نفر کشته مي شوند و با وجود اين که ايران کم تر از يک صدم جمعيت جهان را در خود دارد، بيش از يک چهلم حوادث ترافيکي در آن رخ مي دهد که آماري بسيار وحشتناک است.
در طول سال 1386 تعداد متوفيان در حوادث جاده اي، کاهشي تا حدود 26/4 درصد (در شهريور ) در مقايسه با سال قبل از آن داشته است که در طول 9 ماه از ابتداي سال 1386 بيش ترين تعداد حوادث رانندگي منتهي به فوت در ارديبهشت بوده که به نظر مي رسد در آن آمار کشته شدگان حوادث رانندگي در تعطيلات نوروزي اين سال نيز منعکس شده است.
عمده مشکل ترافيک در ايران، ريشه فرهنگي دارد; در ايران بيش ترين تعداد حوادث رانندگي از عدم رعايت حق تقدم ناشي مي شود که امري متفاوت با فرهنگ ايراني است که اين امر نشان مي دهد فرهنگ ترافيکي در ايران نهادينه نشده است.
بيش از 50 درصد موارد مرگ ناشي از حوادث را افراد 15تا 44 سال تشکيل مي دهند; ايران 180 هزار کيلومتر راه دارد که فقط 31 هزار کيلومتر از آن، آزادراه و راه اصلي است و 44هزار کيلومتر آن راه فرعي پر خطر هستند.
حوادث جاده اي بعد از بيماري هاي قلبي عروقي که آن نيز روابطي با خودرو دارد، بيش ترين تلفات را در ايران منجر مي شود.
بيماري هاي قلب و عروق روزانه جان 300 نفر و در سال، 110هزار نفر و حوادث جاده اي روزانه به طور متوسط جان بين 96 تا 102نفر و در سال 37 هزار نفر و سرطان در 24 ساعت جان 80 نفر و در سال 29 هزار نفر را مي گيرد.
در نوروز سال 85 روزانه 100 نفر انسان در تصادفات جاده اي جان خود را از دست داده اند که اين رقم در نوروز امسال به مرگ روزانه 32 نفر کاهش يافته است.
براي اين مورد چه داريد جواب بدهيد ؟ 

با تقديم احترام

آریا طهرانی

 

نقبي به مطالب قديمي ...  

حتمآ مستحضر هستيد .. مدتي است با هدف بازنويسي و طراحي مجدد  ، مطالب و خاطرات قديمي که به دليل بي تجربگي همه تصاوير آن ها حذف شده اند رو آغاز کرده ام . در ميان نوشته هاي گذشته  نگاهم به مطلبي افتاد که دست بر قضا به اتفاقات و موارد بحث شده اين روز ها ارتباط دارد ! در آن پست بنده در گفت و گو با پسر عزيزم " آرمان بيات " ضمن تشريح انواع و اقسام خطوط هوايي به قرارداد هاي رايج در اين صنعت پرداخته و در خاتمه اشاره اي هم به فعاليت واسطه ها شده بود . اما نکته جالب و قابل توجه  " اشاره به کيفيت بسيار بد و نا مطلوب هواپيماي { ام . دي } است که اون زمان هنوز خريداري نشده بود " و در ان پست ( دهم مرداد ۸۸ ) با اشاره به نقش دلال هاي سود جو احتمال خريداري و ورود اين هواپيما ها رو حدس مي زديم .. اما افسوس و صد افسوس که گوش شنوايي نيست . کلام اخر اين که در اون هنگام آقاي ايلخاني سرپرستي سازمان هواپيمايي رو به عهده داشت ..

خطوط هوایی ایران در یک نگاه ... !   

راستش رو بخواهید تا قبل از گفت و گو با پسر عزیزم آرمان بیات ،هر گاه بحث ورود هواپیماهای قدیمی روسیه به ویژه توپولف ها به میان می امد ، ناخواسته سیاست های کلان نظام و ضرورت ارتباط و حمایت از روس ها به ذهن ام متبلور می شد .. و طبق معمول آن را به حساب تبعات تصمیمات سیاسی قلمداد می کردم .. ! اما وقتی به قول معروف فضولی ام گل کرده و روی نحوه کار و فعالیت های خطوط هوایی ایران زوم کردم، تازه دوزاری ام افتاد  چه می کنند این آقایون دلال ها ی محترم .. !!  بگذریم .. برای روشن شدن واقعیت ها از جناب بیات می خواهم ابتدا انواع خطوط هوایی رو تعریف کرده و سپس وارد بحث شیرین قرار داد ها شویم !! آن چه در ذیل می خوانید سخنان او است .. :

  انواع خطوط هوایی ....

 به طور کلی ما دو نوع خطوط هوایی در کشور داریم .

الف  - خطوط هوایی کلاسیک

این نوع خطوط هوایی در کنار عملیات پروازی شون یک بخش مجهزی را هم به عنوان تعمیرات و نگهداری "  Maintenance Line " راه اندازی کرده اند . جالبه بدونید این مرکز قابلیت و توانایی  تعمیرات انواع هواپیماهایی که شرکت دارد ، یا اجاره می کند را دارا می باشد . به عنوان مثال اگر چهار نوع هواپیما مثل ایرباس ، بوئینگ ، فوکر و توپولف داشته باشد و دو سه مدل هم هواپیماهای دیگری رو اجاره تماید ، برای همه آن ها متخصصین  حرفه ای  ، انبار قطعات ،  آشیانه ، خط تعمیرات ، تجهیزات زمینی  و غیره رو دارند ! همچنین دارای کترینگ ( سرویس تهیه غذای ) هم هستند .. ایرلاین های : ایران ایر ، آسمان ، ماهان ، کاسپین ، کیش ایر شامل این طبقه بندی می شود ...

ب - شرکت های هوایی کم هزینه ( لوکاست کریر  LCC )

این شرکت ها هم تمام شرایط خطوط هوایی کلاسیک رو دارا می باشد  ولی آن گونه که از نام شون بر می آید ؛ به آن گروه از خطوط هوایی اطلاق می شود که خدماتی که به مشتریان شون  ارایه می دهند به خاطر اجرای سیاست هایی خاص هزینه ها را کاهش می دهند .. البته این کاهش ها باعث افت ایمنی پرواز و استاندارد ها نمی شود . بلکه صرفآ با انجام تدابیری از جمله .. حذف کترینگ ، نیروی انسانی ، تجهیزات زمینی و غیره .. آن ها رو اجاره می کنند تا ارزان تر تمام شود . دوم این که بر عکس خطوط هوایی کلاسیک که انواع هواپیما های گوناگون رو در اختیار دارند ، این ها فقط از یک نوع هواپیما استفاده می کنند .. ( چون تنوع هواپیما هزینه های جنبی رو بالا می بره .. ) البته این توضیحاتی که ارائه شد ، تعریف استاندارد این نوع ایرلاین هاست در خارج از ایران ! در حالی که در کشور خودمون اغلب عکس این رویه رو انجام می دهند ..  !!

 وضعیت خطوط  " لوکاست کریر  LCC  " در ایران

حتمآ از این که خطوط هوایی " کم هزینه " کشور ما بر عکس سایر دنیاست ، کلی تعجب کردید !!؟ حق هم دارید . چون وقتی پای کاستن قانونی هرینه ها پیش بیاید ، ایرانی جماعت در این امور خبره است ! اما به چه بهایی !!؟ طرف خارجی برای این که دستمزد به نیروی انسانی ندهد ، یا هزینه آشپز و پخت و پز برای غذای مسافران و کروی پروازی ندهد ، انجام همه آن خدمات را به مناقصه گذاشته و بهترین تسهیلات و ایمنی رو به مسافرانش هدیه می دهد .. سود قانونی اش رو هم می برد . اما .. طرف های ایرانی چون پول و سرمایه اولیه رو ندارند ، مجبور می شوند وام های کلان از دولت و بانک ها دریافت کنند ولی مشکل اصلی زمانی آغاز می شود که این پول ها رو برای ایرلاین خرج نمی کنند !! لذا به دنبال هواپیمای ارزان قیمت می گردند تا با مالکانش قرار داد منعقد کنند ! خب طبیعی است که این تایپ هواپیما ها فقط در بلوک شرق به وفور یافت می شود !!

 ترفندی جالب برای کاهش هزینه ...

 طبیعی است وقتی پول های کلان وام رو در جایی غیر از ایر لاین خودشون سرمایه گذاری کردند ، باید یه   جور هایی به فکر پر کردن چاله چوله ها و کاهش هزینه ها باشند ! ( من شنیدم طفلکی ها عاشق سرمایه گذاری در امر مستغلات هستند .. ! بماند برای وقتی دیگر .. ! ) بگذریم  .. هواپیمای ارزان پیدا شد . حالا باید عده ای این غول آهنین رو به پرواز در اورند .. خرج داره مگه نه !!؟ به قول امروزی ها بار مالی داره ..!! لذا به جای سرمایه گذاری در امر  آموزش و تربیت خلبان و کادر پروازی ( کاری که خطوط هوایی کلاسیک به خوبی انجام می دهند ) سعی می کنند هواپیما رو با کرو اجاره کنند ! البته باز هم برای کاهش هزینه ها ، فقط کابین کرو که شامل :( خلبان ، کمک خلبان ، ناوبر ، مهندس پرواز و مهندس موتور ) است رو اجاره کرده ولی میهماندارن ایرانی هستند .. حالا دیگه تقریبآ خیلی راحت می تونید قضایا رو حدس بزنید .. اما هنوز قسمت تراژدی و دردناک قضیه مانده است .. به قول اهالی تلویزیون .. با ما باشید .. و لینک سایت رو تغیر ندهید .. !!! 

   آشنایی با انواع قرار داد های اجاره هواپیما

 

 خب حالا که بحث به این جا کشیده شد ، بهتره با انواع قرار داد هایی که معمولآ برای اجاره هواپیما منعقد می کنند ، آشنا شوید .. خدا رو چه دیدی ؟ شاید همین  فردا شما هم هوس خرید و اجاره هواپیما به سرت بزنه .. بگذریم . به طور کلی سه نوع قرار داد برای این کار وجود دارد

۱ - Dry Lease : در این روش اجاره کننده طبق نرخ مشخصی هواپیما رو از مالک به صورت خالی اجاره می کند .. منظور از خالی .. یعنی بدون خلبان ، بدون پشتیبانی فنی ، بدون عقد قرار داد بیمه  و غیره ..

۲ -   Wet lease : در این نوع قرار داد هواپیما با کاکپیت کرو ( یعنی فقط گروه پروازی داخل کابین خلبان ) اجاره می شود . در این روش بیمه و خدمات فنی به عهده ایر لاین ایرانی است .

۳- ACMI  Lease :  این نوع قرار داد یکی از رایج ترین شیوه ها در اجاره هواپیما  است . که در حقیقت شامل  یک پکیج چهار تایی است که از حروف اول هر یک موارد اجاره یعنی : هواپیما ،گروه پروازی ، تعمیر و نگهداری و بیمه تشکیل شده است . Air Craft Crew Maintenance Insurance و در حال حاضر همه بزرگواران و مالکان خطوط هوایی خصوصی از آن استفاده می کنند ..

 نحوه تضین و گارانتی قرار داد ها ..

بعد از انتخاب شیوه عقد قرار داد ، برای اجرایی شدن آن نیازمند تضمین هایی از سوی طرف ایرانی است . شرکت های اجاره دهنده معمولآ یک " حداقل زمانی برای ساعت پرواز " در نظر می گیرند .. مثلآ شرط می کنند که بایستی حداقل ۱۵۰ ساعت پرواز رو داشته باشند .. ( به عبارتی هواپیما چه پرواز بکنه یا به دلایلی زمین گیر باشه ، باید هزینه ۱۵۰ ساعت پرواز رو پرداخت کنه .. ) اگه هواپیما پرواز بالاتری داشت ، طبق تعرفه توافق شده محاسبه می کنند ..  به عنوان مثال هزینه یک ساعت پرواز هواپیمای توپولف ۱۷۰۰ دلار آمریکایی است . که طرف ایرانی باید ابتدا ضمانت پرداخت ۱۵۰ تا ۱۷۰۰ دلاری رو بکنه .. این قدم اول است .

مرحله دوم ، باید طبق قرار داد یک پول توجیبی هم به کروی پروازی تقدیم کند .. که اصطلاحآ " پردوم " می نامند ! این مبلغ برای هر یک از افراد نسبت به رتبه شغلی شان متغیر است ! مثلآ خلبان کمی بیشتر از کمک اش می گیرد ..

مرحله سوم ، طرف ایرانی باید سپرده دو ماه از قرار داد یکساله رو نقدآ پرداخت کنه .. ! به عنوان مثال اگه حداقل ۱۵۰ ساعت در ماه در نظر گرفته شده است ، باید هزینه ۳۰۰ ساعت رو پیشاپیش به صاحب هواپیما پرداخت کنه .. بعد از واریز پول به حساب ، هواپیما رو سریع در تهران تحویل می دهند .. ! ضمنآ تا یادم نرفته اضافه کنم .. بعد از انجام تمام این مراحل ، پرواز هواپیما به تهران مشروط به تآئید کارشناسان معاونت استاندارد سازمان هواپیمایی کشوری است .. البته در اروپا هم این شرایط وجود داره .. اما قیمت آن وگارانتی ماهیانه آن بالاست .. آن ها ایرباس دارند ..

 ***********

 نقش مخرب واسطه ها در بازار ... !!

 مشکل ایرانی ها در عقد قرار داد ها ... !!

 آن چه تا حالا توضیح داده شد ، یک امر کاملآ عادی در عقد قرار داد های خارجی است . مثل همه جاهای دیگر در جهان .. عده ای می فروشند ، عده ای می خرند .. بعضی هم با شرایطی که عرض کردم اجاره می کنند .. اما در کشور ما ایران عزیز این کار به خاطر حضور واسطه ها از خدا بی خبر ، کمی گره می خورد .. ! بله .. باند هایی در تهران وجود دارند که با ترفند های خاصی ، تمام شرکت های اجاره دهنده رو شناسایی فرموده اند !! و طوری با آن ها ساخت و پاخت کرده اند که اگه کسی قصد خرید یا اجاره هواپیما رو داشته باشه .. بایستی حتمآ از طریق سیستم آن ها و تیم مربوطه وارد معامله شود !! و گر نه کارشون گره می خوره .. شاید هم معامله رو فسخ نمایند .. !!

حضور واسطه های ایرانی ...

فکر نمی کنم نیازی به تشریح کار واسطه ها و دلال ها داشته باشم .. ! هر جا قدم می گذارند و به اصطلاح نبض کار رو به عهده می گیرند ، بد جوری ضربه می خوریم .. از دلال های میادین ورزشی بگیرید تا بلانسبت بعضی از بنگاه داران نزول خوار مسکن و اتوموبیل .. یا واسطه های نامرد در بازار و میادین میوه و تره بار ... !! همه و همه باعث تخریب جریان سالم اقتصادی تجاری است .. بگذریم . در عقد قرار داده های اجاره هواپیما ، آقایون با سلام و صلوات وارد می شوند .. مثلآ پول گارانتی توافق شده از طرف ایرانی که فرضآ ساعتی ۱۷۰۰ دلار برای توپولف است رو گرفته و با کسر ۱۰۰ دلار حق کمیسیون ساعتی ۱۶۰۰ دلار به طرف روسی یا اکراینی پرداخت می کنه .. پس با این حساب فراموش نکنیم که ... شرکت هایی که نرخ هواپیماهاشون ارزان تره  ، سود بیشتری گیر واسطه ها می آید ... !!

فعالیت دلال ها و اثرات تخریبی آن .. !!  

خب آقایون بعد از این که پول حق کمیسیون رو در جیب نا مبارک شون گذاشتند ، کار تخریبی شون رو انجام می دهند .. !! چطوری !؟ معلومه .. لابی سیاسی می کنند ... موافقت رئیس شرکت اجاره کننده رو می گیرند و خارج از قوانین و مقررات دستور ورود هواپیما را خارج از مقررات و استاندارد های تعین شده اخذ می کنند .. نتیجه .. !!؟ همین می شود که علی رغم مقررات شفاف سازمان هواپیمایی کشوری که ورود هواپیماهای بالای ۱۶ سال عمر رو ممنوع اعلام کرده است ، روز روشن ایلوشین فرسوده ۲۱ ساله از مقابل چشمان زیبای مسئولان در فرودگاه فرود می آورند .. و هواپیمای مادر مرده رو تا خرخره مملو از مسافر می کنند ... نتیجه همین می شود که می بینید .. !!

 من دست و زبان آقای ایلخانی رو می بوسم ...

 باور کنید ما در کشورمون قوانین و مقررات بسیار کاملی از رعایت استاندارد ها و ایمنی مسافران داریم .. بلانسبت به یک گاری هم اگه موتور توپولف رو وصل کنیم ، به شرطی که اصول ایمنی رعایت بشه ، حتی یک قطره خون از دماغ کسی نمی چکه .. ! اما افسوس کانال های نظارتی ما کمی ضعیف شده است .. باز خدا پدر بچه های ACM  ( گارد امنیت پرواز ) رو بیامرزه که با هوشیاری کامل مبتنی  بر  آموزش های عالی و حرفه ای است ، حواس شون به قضایا هست .. مگه همین چند ماه پیش نبود که با هوشیاری این عزیزان عمل توطئه آمیز منافقان در فرودگاه اهواز خنثی شد ؟ من شنیدم این آقایون واقعآ از جان و دل مایه می گذارند .. وقتی آرمان بیات از مسئولیت و وظایف آن ها برایم تعریف کرد .. واقعآ به همه شون افتخار کردم .. همچنین رسمآ اعلام می کنم .. من دست و زبان آقای ایلخانی رو به خاطر تصمیم های شجاعانه اش می بوسم .. نیامده زد تو پوز واسطه ها .. خدا خیرش بده .. راستش شرایط طوری شده تا اگه کسی نقد منصفانه ای هم کرد ، فوری هزار تا انگ بهش می چسبانند .. ! خدا رو شکر که از جایگاه یک آدم عادی و دلسوز سخن می گویم ..  نه خلبانم ، نه روزنامه نگارم ، نه کارمند هواپیمایی هستم .. بلکه یک فرد بازنشسته ای بیش نیستم که بدون غرض و مرض مسایل رو از زاویه نگاه خودم که حاصل سال ها زندگی و پرواز است رو بیان می کنم .. با کسی دشمنی ندارم .. شهامت پذیرفتن اشتباهات ام رو دارم .. به عبارتی اگه یک جوان کم سن و سال با توضیحات اش قانع ام کنه که در نگارش مطلبی بی راهه رفته ام ، سریع آن را می پذیرم .. و از همه عذر خواهی می کنم ..

یک نمونه از شاهکار واسطه ها ... !!

در باره قرار داد هواپیماهای غربی " MD " حتمآ شنیدید .. این درسته که تولیدات غربی خیلی بهتر از هواپیماهای بلوک شرق است .. ولی اگه بدون تحقیق و مطالعه کارشناسانه صورت بگیره ، برای ما جز ضرر جانی و مالی چیزی نداره .. !! به گفته متخصصان صنعت هوانوردی ، این مدل از هواپیماهای  " MD " از لحاظ ایمنی و شرایط پروازی در جغرافیای ایران همخوانی نداره .. از زاویه ایمنی سیستم آن کابلی است !! بدنه اش ضعیف است .. مشکل ناوبری دارد .. و آمریکایی ها اون ها رو از رده خارج کرده است ! من حتی شنیدم موتور آن ها در گرمای تابستان در شرایط فول بار و مسافر جواب نمی دهد .. ! اگر با چنین وضعیتی پرواز کند ، و خدای ناکرده یک موتورش از کار بیفته ، نمی تونه از فلات قاره عبور کنه .. جالبه بدونید .. این پروژه اول برای هما طراحی شده بود .. اما کارشناسان خبره و با شرافت هواپیمایی هما ایراد های آن رو شمردند .. و از ان جایی که شرکت دولتی است ، این کار انجام نشد .. ( آفرین به  غیرت مدیران هما )  .. اما آقایون محترم دلال های شریف آن را برای شرکت های کوچک آماده می کنند .. قابل توجه جناب ایلخانی عزیز و بازرسان محترم سازمان ..

 کلام آخر ....

 باور می کنید یک هواپیمای دست دوم تمیز و مناسب با عمر کم که به درد شرایط ایران بخوره چقدر قیمت داره ؟ بین هفت تا ده میلیون دلار .. واقعآ برای کشور سرمایه دار و ثروتمندی چون ایران رقمی نیست .. اما افسوس به خاطر کارشکنی های همین واسطه های از خدا بی خبر ، ممانعت می شود .. تا همچنان از کانال ان ها هواپیماهای کهنه و فرسوده روسی رو وارد ایران کنند .. !! یادمه چندی قبل یک مطلبی رو در باره فروش هواپیماهای سنگاپور می خواندم که ان ها به خاطر به خدمت گرفتن ایرباس های مدرن و غول پیکر آ -۳۸۰ ،سایر اسکادران هواپیماهای دست دوم خود رو می فروشند .. و از آن جایی که عمری حدود هشت سال کار را دارند ، شامل قوانین تحریم ها نمی شوند .. بحث تحریم پیش آمد .. در پست قبلی پیشنهاد کردم همه ایرانی ها با هم اتحاد داشته باشیم .. هم چنان که با فشار به گوگل یا نشنال جئوگرافی نام جعلی خلیج عربی رو تغیر دادیم .. همه همصد در پی لغو تحریم های هواپیماها شویم .. باو کنید حتمآ موفق خواهیم شد .. مخصوصآ دوستان فرهیخته ای که در خارج از ایران زندگی می کنند .. در پایان از جناب ایلخانی عزیز درخواست  می کنم .. با تغیر زیر ساخت های هوانوردی ، نظارت شدید تر و اصلاح فرایند در بخش صنعت هوانودری .. اجازه ورود سرمایه داران رو در بخش های مختلف هوانوردی تقویت فرماید ..  ..

در پناه اهورامزدا پاینده و جاوید باشید .

بهروز مدرسی

این پست ساعت ۵ بامداد در تاريخ چهارم بهمن ماه ۱۳۸۹ پایان یافت .

پاینده و برقرار باد ارتشیان دلاور و قهرمان ایران

     آرشیو سایت  اينجا                                               آرشیو وبلاگ اینجا 

c9grzonv11okublhvvhp.jpg

 

 

 مژده به کساني که به سلامتي خود علاقه مند هستند :

در فروشگاه اينترنتي "  سلامت و تندرستي " انواع مکمل هاي

غذايي و محصولات پزشکي رو بدون واسطه و ارزان تهيه کنيد .

سلامت و تندرستی

شماره تماس 09355346939  

براي مشاهده مطالب بر روي تصاوير راست کليک فرماييد .  

 

 

 

isqfmgdezi9hu66220gn.jpg

 

 

پیشنهاد دو پست دولتی توسط احمدی نژاد ( اینجا )

چگونه به جای دختر خارجی ، برادر پاسداری را تحویل ام دادند !! ( اینجا )

  • چگونه از تهمت کودتای نوژه ، نجات پیدا کردم !!؟ ( اینجا )
  • به جای  قطعه هواپیما بهروز وثوقی تحویل دادند !! (اینجا )
  • ماجرای جدا شدن سر مسافری در مقابل چشمان خانواده اش !! (اینجا )
  • نقش ستون پنجم در سقوط هواپیمای آیت الله محلاتی ! ( اینجا )
  • آیا تاکنون آتش گرفتن انسانی رو از نزدیک دیده اید !!؟ ( اینجا )
  •  ادار خلبان ، نظم پایگاه را به هم ریخت !! (اینجا )
  • دلایل سقوط هواپیمای خبرنگاران ! ( اینجا )
  •  آیا زندانیان سیاسی به دریاچه نمک ریخته می شدند !!؟ ( اینجا )
  • چگونه به دبیر کلی حزب خران برگزیده شدم !!؟؟ ( اینجا )
  • انتقاد از اعلیحضرت همایونی جهت رفاه الاغ !! ( اینجا )
  •  با خلخالی در صحرای طبس ! ( اینجا )
  • چرا در پرواز آبنبات تعاروف می کنند !؟ (اینجا )
  • پرواز به قبیله آدمخواران !! (اینجا )
  • عملیات محرمانه نجات زندانیان ( اینجا )
  • ماجرا)ی اشگ ننه علی ( اینجا
  • - تعداد بازديد
  • 3872
  • مرتبه

     
    Copyright 2007 by Behrouz Moddaresi | Design by WebStudio | Powered By Movable Type 3.35