Oldpilot.ir | چگونه از سوانح هوایی نجات یابیم ؟
درباره من

سوم دي ماه 1331 در تهران متولد شدم. پس از اتمام دوران دبيرستان به خاطر علاقه اي که به پرواز داشتم به نيروي هوايي پيوستم. در ادامه به آمريکا اعزام شدم، در بازگشت به ايران اولين پروازم را در تاريخ 18/3/53 انجام دادم و با آغاز جنگ تحميلي، به صورت شبانه روزي در مناطق جنگي پرواز داشتم و افتخار كسب مدال طلاي بالاترين ساعات پرواز را به دست آوردم. به دليل سكته قلبي و عمل جراحي باز كه ... ادامه
تبليغات
وبلاگستان
باقي قضايا
  چگونه از سوانح هوایی نجات یابیم ؟

 چگونه از سوانح هوایی نجات یابیم !؟  

خطوط هوایی در اطراف جهان هم اکنون 2.5 میلیارد مسافر در سال حمل میکنند و علیرغم خطرهای بالقوه موتورهای جت در آسمان وسفر درچند مایلی بالاتر از زمین ودرون یک قطعه فلز سنگین-این مسافرتها بطرز شگفت انگیزی ایمن هستند.در واقع احتمال اینکه در یک پرواز خطوط هوایی تجاری با بد شانسی مرگ روبرو شویم 1 در 9 میلیون میباشد.البته اشتباهات زیادی در ارتفاع 33000 پایی بالای زمین میتواند اتفاق بیافتد و اگر بد شانسی شما در حدی باشد که در حین مسافرت چنین چیزی اتفاق بیافتد تصمیمی که میگیرید میتواند تفاوت بین مرگ و زندگی باشد.

 

مقدمه

متآسفانه امروز خبر دردناک سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری را در نزدیکی ارومیه شنیدم . تصمیم داشتم در مطلبی مستقل تحلیل خود رو از این سانحه بیان کنم . اما هنوز اطلاعات دریافنی ام کامل نیست . به محض دریافت اطلاعات تکمیلی این کار رو انجام خواهم داد . همچنین قرار است تحلیلی دیگر توسط پسر عزیزم " علی اصغر صفری " در این باره ارایه شود که ان را هم متعاقبآ ارایه خواهم داد . اما بی مناسبت ندیدم بار دیگر توصیه های علمی به مسافران هوایی رو که مدت ها پیش برای  قسمت  بخش ترجمه سایت در نظر گرفته شده بود را تقدیم شما عزیزان کنم . گفتنی است این مطلب رو پسر عزیزم " علیرضا صادقی " زحمت ترجمه اش رو کشیده است .

توصیه های ایمنی برای نجات از سوانح هوایی

چگونه از سانحه سقوط جان سالم بدر بریم؟

خطوط هوایی در اطراف جهان هم اکنون 2.5 میلیارد مسافر در سال حمل میکنند و علیرغم خطرهای بالقوه موتورهای جت در آسمان وسفر درچند مایلی بالاتر از زمین ودرون یک قطعه فلز سنگین-این مسافرتها بطرز شگفت انگیزی ایمن هستند.در واقع احتمال اینکه در یک پرواز خطوط هوایی تجاری با بد شانسی مرگ روبرو شویم 1 در 9 میلیون میباشد.البته اشتباهات زیادی در ارتفاع 33000 پایی بالای زمین میتواند اتفاق بیافتد و اگر بد شانسی شما در حدی باشد که در حین مسافرت چنین چیزی اتفاق بیافتد تصمیمی که میگیرید میتواند تفاوت بین مرگ و زندگی باشد.بخاطر داشته باشید که حدود 95 درصد از سوانح هواپیماها نجات یافتگانی دارند بنابراین چنانچه بدترین چیز اتفاق بیافتد بدشانسی شما به بدی که فکر میکنید نخواهد بود.به توصیه های زیر توجه کنید:

1- اینطور لباس بپوشید:شلوار بلند/کفشهای راحت و محکم بند دار:البته ممکن است بخواهید که در طول پرواز راحت باشید یا با کلاس بنظر آیید اما حرکت سریع در لاشه هواپیما با کفشهای صندل یا پاشنه بلند مشکل است.لباسهای گشاد و غیر ساده همچنین این خطر را دارد که با در گیر شدن با موانعی در فضای محدود داخل هواپیما پاره شوند.اگر میدانید که پرواز در مناطق سرد صورت میگیرد لباس مناسب به تن کنید وبالا تنه خود را با ژاکتی بپوشانید.لازم است که در صورت سقوط برای نجات یافتن خود را گرم نگه دارید.حتی اگر احتیاجی به توجه به این مورد(سردی هوا) وجود نداشته باشد هر چه بیشتر پوشیده باشید در هنگام برخورد با زمین کمتر دچار جراحات یا سوختگیهای جدی میشوید.ارجحیت با لباسهای پشمی و کتانی است زیرا کمتر در معرض خطر آتش سوزی میباشند.در هنگام پرواز بر فراز آبها لباس پشمی بر کتانی برتری دارد زیرا پشم نسبت به کتان کمتر خاصیت عایق بودن خود را در هنگام مرطوب شدن از دست میدهد.

۲- صندلیهای مناسبی برای خود بگیرید:در مراحل اولیه برخورد امکان نجات بیشتر است و نجات از یک سانحه سقوط بستگی به این دارد که با چه سرعتی از هواپیما خارج شوید.بهتر است صندلیهایی را بگیرید که تا حد ممکن به دربهای خروجی نزدیک باشند و صندلیهای ردیف میانی ارجحیت بیشتری دارند.بعلاوه سعی کنید در بخش عقب هواپیما بنشینید.مسافرانی که در بخش دم هواپیما قرار میگیرند 40 درصد بیشتر از آنهایی که در ردیفهای اولی نشسته اند شانس نجات دارند.

3 - کارت ایمنی پرواز را مطالعه کنید و به صحبتهایی که قبل از پرواز راجع به مسایل ایمنی میشود توجه نمایید.بله-همه اینها را قبلا شنیده اید واحتمالا هیچگاه نیازی بدان پیدا نکرده اید اما اگر در حین ارائه دستورالعملهای پیش از پرواز گوشی هدفون را روی گوش گذاشته اید و یا به کارت ایمنی بی توجهی میکنید اطلاعاتی را از دست خواهید داد که در زمان واقعه سقوط برایتان حیاتی خواهند بود.فکر نکنید که همه اینها را از قبل میدانید.هر نوع هواپیمایی دستورالعملهای ایمنی خاص خود را دارد.اگر در ردیفی که درب خروج قرار دارد نشسته اید درب را مورد بررسی قرار دهید و مطمئن شوید که در صورت نیاز قادر به باز کردن آن هستید.در شرایط معمولی مهمانداران پرواز درب را باز خواهند کرد اما اگر مرده و یا زخمی باشند خود شما باید این کار را بکنید.

4 - نقشه ای طرح کنید:اگر هواپیمایی در حال سقوط است تقریبا همیشه چند دقیقه ای برای آماده شدن پیش از برخورد وقت هست.از این وقت برای مرور این موارد استفاده کنید:دربهای خروجی کجا قرار دارند و سعی کنید تعداد صندلیهای ما بین ردیف خود و دربهای خروجی را بشمارید.در اینصورت میفهمید که چه زمانی به درب خروج خواهید رسید حتی اگر درب را نبینید.موقعیت را تا حد ممکن تخمین بزنید.تلاش کنید تا تشخیص دهید که هواپیما روی چه سطحی فرود می آید تا نحوه آماده شدن را طرح ریزی نمایید.بعنوان مثال اگر اگر در حال فرود روی سطح آب هستید باید جلیقه نجات خود را بپوشید و تا وقتیکه از هواپیما خارج نشده اید آنرا باد نکنید و اگر در هوای سرد فرود می آیید سعی کنید که با پتو یا ژاکتی خود را در بیرون گرم نگه دارید.....

5-کمربند ایمنی خود را همیشه محکم ببندید.اگر سقوط هواپیما در زمانی اتفاق افتد که در خواب هستید از بسته بودن کمربندتان خوشحال خواهید شد.در هر حال مطمئن شوید که پیش از برخورد بطور مناسبی در اطراف بدن شما قرار گرفته باشد.(فیت باشد)هر سانتیمتر شل بودن کمربند نیروی جی را که در هنگام سقوط به شما وارد می آید 3 برابر میکند بنابراین آنرا خوب ببندید.همچنین کمربند را تا آنجا که میتوانید نزدیک به لگن خاصره خود محکم کنید.باید بتوانید که بخش بالای لگن خاصره را بالای لبه کمربند حس کنید.چرا؟لگن خاصره ساختار محکمی دارد که نیرو را بخوبی کنترل میکند.بهر حال اگر کمربندتان روی شکمتان کشیده شود شانس ایجاد جراحات داخلی خطرناک بیشتر میشود.

6 -خود را برای ضربه برخورد محکم کنید.صندلی خود را بحالت حداکثر وضعیت عمودی در آورید و یک یا دو حالت وضعیت محکم بودن را برایش در نظر بگیرید.اگر صندلی یا دیواره جلویی شما بحد کافی نزدیک است کف یک دستتان را روی پشتی صندلی جلویی قرار دهید و کف دست دیگر را بحالت ضربدری روی دست اول بگذارید و پیشانی خود را روی دستانتان قرار دهید.(انگشتانتان را درهم نبندید).همچنین در برخی موارد پیشنهاد میشود که سرتان را مستقیما روی صندلی جلویی بگذارید و انگشتان دست را در پشت سر در هم قرار دهید.قسمت بالای بازوانتان را در دو طرف سر قرار دهید.اگر صندلی در جلویتان قرار ندارد به جلو خم شوید و سینه خود را روی رانهای خود بگذارید و سرتان را بین زانوانتان قرار دهید.مچ های دست خود را بصورت ضربدری از جلوی ساق پا رد کنید و مچ پای خود را محکم در دست بگیرید.در چنین وضعیتی کف پاها باید در کف هواپیما و پشت زانوها قرار گیرند تا جراحات پا و کف آن کاهش یابد چونکه پس از برخورد برای خروج موفقیت آمیز از هواپیما به آنها احتیاج دارید.

7-خونسرد بمانید.بلند شدن در هرج و مرجی که بلافاصله پس از سقوط حاصل میشود میتواند ساده باشد.اگر خونسرد باشید احتمال اینکه سالم از هواپیما خارج شوید بیشتر است.بخاطر داشته باشید حتی در بدترین وضعیت لاشه هواپیما شانس زنده ماندن وجود دارد.ضمنا نیازمند این هستید که بتوانید با تفکر بصورت شیوه مند (از روی اسلوب) و منطقی این شانس را به حداکثربرسانید .

8 - از ماسک اکسیژن قبل از کمک کردن به دیگران استفاده کنید.احتمالا در کلیه پروازهای تجاری این را شنیده اید اما ارزش تکرار دارد.اگر وضعیت کابین مخاطره آمیز باشد فقط 15 ثانیه وقت دارید (که در صورت سیگاری بودن و یا داشتن مشکلات تنفسی و عروقی اغلب کمتر میشود)تا قبل از بیهوش شدن از طریق ماسک تنفس کنید.اگر تکان روحی شما را وادار میکند که ابتدا به کودکانتان یا مسافران مسنی که کنار شما نشسته اند کمک کنید بدانید که اگر بهوش نباشید برای هیچکس مفید نخواهید بود.میتوانید ماسک اکسیژن کس دیگری را استفاده کنید حتی اگر آنها بیهوش هستند.

9-خود را در برابر دود محافظت کنید.آتش و بیشتر دود مسئول درصد بالایی از تلفات سقوط میباشند.دود درون یک هواپیمای آتش گرفته میتواند کاملا غلیظ و تا حد زیادی سمی باشد.بنابراین دماغ و دهانتان را جهت جلوگیری از تنفس آن بپوشانید.در صورت امکان برای محافظت بیشتر پارچه را خیس کنید.

10 -با بیشترین سرعتی که میتوانید از هواپیما خارج شوید.در صورت وجود دود و آتش تاخیر در خروج از هواپیما بحرانیست.معمولا کمتر از دو دقیقه فرصت دارید تا از هواپیما خارج شوید.از دستورات مهمانداران که پس از سقوط به شما میدهند اطاعت کنید.مهمانداران پرواز تمرینات سختی را پشت سر میگذارند تا مطمئن گردند در صورت سقوط چه باید بکنند.اگر مهماندار پرواز قادر به دستور دادن یا کمک کردن باشد در برخی موارد بعد از سقوط خود نمیتوانند آن را انجام دهند.بوی گوش کنید و همکاری کنید تا شانس زنده ماندن دیگران افزایش یابد.سعی نکنید که متعلقاتتان را نجات دهید.به عقل جور در می آید اما بنظر می آید که هنوز افرادی اینکار را میکنند.همه چیز را باقی گذارید.آنها فقط حرکت شما را کند میکنند.مطمئن شوید که خروجی را که انتخاب کرده اید ایمن است.از پنجره برای اینکه تشخیص دهید که آیا آتش یا خطرات دیگری در خارج از هواپیما هست به بیرون نگاه کنید.اگر خطری هست از وسط هواپیما خارج شوید و یا از خروجیهای دیگر اقدام کنید.

11-حداقل 500 فوت (حدود 150 متر) در خلاف جهت باد از هواپیما فاصله بگیرید.اگر در یک منطقه دور افتاده گیر کرده اید معمولا بهترین کار اینست که نزدیک هواپیما بمانید و منتظر امدادگران باشید.خیلی نباید نزدیک هواپیما باشید.در هر لحظه بعد از سقوط آتش یا انفجار محتمل است بنابراین بین خود و هواپیما فاصله ای در نظر بگیرید.اگر سقوط در آب اتفاق افتاده است با شنا تا آنجا که میتوانید از لاشه هواپیما فاصله بگیرید...

12-اگر وقت کافی برای آماده شدن تا زمان سقوط ندارید یا برخی موارد را فراموش کرده اید میتوانید بیشتر اطلاعات مهم را از کارت ایمنی که در پشت صندلی جلویی شما قرار دارد استفاده کنید.

13 -چگونگی روش جان بدر بردن در افتادن از بلندی را بیاموزید.بندرت اتفاق میافتد که هواپیمایی در میان هوا چند تکه شود .اگر چنین شود تنها راه نجات در سقوط آزاد موفقیت آمیز است چونکه هواپیماهای خطوط تجاری چترنجات ندارند.

14 -تا زمان توقف کامل هواپیما در حالت بریس(نکته شماره 6) بمانید.احتمال برخورد ثانویه یا جهش پس از برخورد اولیه وجود دارد.

15-در صورت فرود در آب قبل از ورود در آب یا بلافاصله پس از ورود کفشها و لباسهای اضافی خود را در آورید.این مورد باعث میشود که راحت تر شنا کنید و شناور بمانید.

16-همانطور که لازم است پس از سقوط خونسرد بمانید باید مراقب باشید که اسیر احساسات و ترس منفی نشوید.این موارد تاثیر زیادی در عدم توانایی در جهت واکنش مثبت و مناسب در چنین شرایطی دارد.بعنوان مثال شخصی ممکن است که بجای حرکت بسمت در خروجی در صندلی خود باقی بماند.مراقب این مورد در شخصی بغل دستی خود یا سایر همسفران باشید.

17-یک استثنا برای قانون "همه چیز را رها کنید"(نکته شماره 10) برداشتن یک ژاکت یا پتو است.اگر قرار باشد که مدت زیادی در لاشه هواپیما بمانید پوشش مناسب ممکن است زندگیتان را نجات دهد.

18-اگر بتوانید یک بالش یا شئی نرمی شبیه آن پیدا کنید که سرتان را در هنگام برخورد محافظت کند از آن استفاده کنید.

19-بسیار اتفاق افتاده است که اشخاص فراموش میکنند که چگونه کمربند خود را پس از سانحه باز کنند.بحد کافی بنظر آسان می آید اما در شرایطی که گیج و مبهوت هستید غریزه اولیه شما سعی در فشار دادن کلیدی میکند همانطور که در یک اتومبیل این کار را میکنید.اگر با انجام این کار باز نشود بآسانی دچار ترس و واهمه میشوید.قبل از برخورد ذهنتان را آماده کنید که چگونه آنرا با سرعت و آسانی باز نمایید.

20  بار دستی خود را زیر صندلی جلویی خود قرار دهید.این کار از لغزیدن پایتان بزیر صندلی جلوگیری میکند.

21-اشیا تیز از قبیل:قلم-مداد وشبیه آنها راقبل از برخورد ازجیبهای خود دور کنید.بهتر اینست که در هیچ شرایطی آنها را حمل نکنید.تقریبا هر چیز جداشدنی در هواپیما در حادثه سقوط میتواند تبدیل بیک شئی مرگبار شود.

22-اگر چیزی برای خیس کردن پارچه(برای جلوگیری از تنفس دود) ندارید میتوانید از ادرار خود استفاده کنید.عدم نزاکت در چنین مواقعی کاملا قابل قبول است.

23  -از پوشیدن پارچه های سنتتیک(الیاف مصنوعی) در هنگام سفر با هواپیما خودداری کنید.اگر کابین آتش بگیرد این مواد با ذوب شدن خود به پوست میچسبند.

24  -از مصرف بیش از حد الکل در قبل و در حین پرواز خودداری کنید.الکل توانایی فرد را در واکنش سریع و منطقی در حین سقوط و خروج از هواپیما تحت تاثیر قرار میدهد.

25-هیچگاه بچه های کوچک را روی زانوان خود قرار ندهید.اگرچه این کار از خرید یک صندلی دیگر ارزانتر است اما در صورت گرفتن آنها با دست هیچ تضمینی برای نجات جان آنها وجود ندارد.صندلی برای کودک خود بگیرید واز یک سیستم مناسب جهت محکم کردن وی استفاده کنید.

26  -در کف هواپیما ننشینید.اگر در کابین دود وجود دارد سعی کنید تا در ارتفاع پایین قرار بگیرید اما هیچگاه در کف کابین نخزید.احتمال دارد که توسط سایر مسافرانی که در حال تلاش برای خروج از هواپیما در شرایط دید کم هستند لگدکوب یا زخمی شوید.

27 -سایرین را هل ندهید.خروج با نظم شانس زنده ماندن همه را افزایش میدهد.اگر ترسیده باشید و دیگران را هل دهید ممکن است با عکس العمل تلافی جویانه آنها مواجه شوید.

28-در هنگام فرود در آب تا قبل از خروج از هواپیما جلیقه نجات خود را باد نکنید.در صورت انجام آن ممکن است که داخل هواپیما گیر کرده و از بین بروید.  

 29   -بازرسان سوانح هوایی مرتبا از زخمیانی نام میبرند که هر دو پای آنها از ناحیه زیر زانو شکسته است.وجود پاهای شکسته باعث اشکال در توانایی خروج از هواپیما میشود .این مورد در اثر حالت "بریس" بوجود می آید که باعث قرار داده شدن پاها در زیر صندلی جلویی میشود.در زمان برخورد پاها بسمت جلو میپرند و قسمت عقب صندلی جلویی باعث شکستن آنها میشود.پاهایتان را بصورت مستقیم در جلو خود قرار دهید.....پایان.

گردآوری و ترجمه:علیرضا صادقیhttp://www.wikihow.com/Survive-a-Plane-Crashمنبع:

 

چند توصیه مفید هم برای پرواز .. !

حالا که بحث نجات مطرح شد ، بد نيست به چند توصيه مهم براي هنگام سفر با هواپيما آشنا شويد . اميدوارم شما هم جزو افرادي باشيد که توصيه هاي ايمني رو جدي مي گيرند .

 

همه کسانی که بنا به ضرورتی با هواپیما مسافرت کرده اند ، حتمآ چند باری گرفتار توربالانس های شدیدی در آسمان شده اند .. و همه بدون استثنآء در شرایط فوق حسابی وحشت کرده اند .. ! البته بر حسب تجاربی که در طول سال ها پرواز داشتم .. عکس العمل های هر فردی با بغل دستی اش فرق داشته است .. عده ای سعی می کنند با محکم چسبیدن به صندلی زیر لب دعا بخوانند .. بعضی ها وانمود می کنند که نمی ترسند .. اما عمق وحشت رو می شه از درون چشمان آن ها دید  .. !  عده ای ناخواسته جیغ می کشند .. یا چنگ به بغل دستی انداخته و ائمه اطهار را به کمک می طلبند .. خیلی ها توبه می کنند که دیگر سوار هواپیما نشوند .. عده ای هم شهادتین خود را می خوانند .. ! اما در این شرایط این خلبانان هستند که با خونسردی و کم کردن دور موتور ، سعی می کنند از لرزش های ناخواسته جلوگیری کنند .. البته برای آرامش دوستان نازنین این رو اضافه کنم .. خلبان ها قبل از پرواز هوای مسیر و مقصدشون رو از اداره هواشناسی هر فرودگاهی دریافت کرده و در صورت استاندارد بودن وضعیت هوا اقدام به پرواز می کنند .. اداره هواشناسی علاوه بر در اختیار گذاشتن وضعیت هوای حاضر ، پیش بینی ساعات آینده مسیر و مقصد را هم اعلام می کند ...

امروزه به دلیل مدرن شدن تجهیزات هوانوردی و بهرگیری از ماهواره های مدرن ، بر عکس زمان های قدیم دقیقآ وضعیت جوی را اعلام می کنند .. از سوی دیگر با تجهیز هواپیماهای امروزی خلبانان خیلی راحت از داخل کابین به وسیله رادار و سایر تجهیزات مربوطه بر جریانات جوی اشراف کامل دارند .. البته بلای جان خلبانان و هواپیما ها ابرهای خطرناکی به نام ( سی . بی ) است که دارای مقادیر فراوانی انرژی و جریان های الکتریسته قوی هستند .. نزدیکی به ابر های فوق خطرات جدی برای هواپیما ایجاد می کند .. البته حجم ابر های فوق را سنجیده و بر هشت قسمت تقسیم می کنند .. و هر هواپیما بر اساس استحکام بدنه اش تا درصدی از این ابر ها را در مسیر پروازی اش تحمل می کند .. البته این به آن معنا نیست که به داخل این نوع ابر ها وارد شوند .. ! بلکه حضور درصد تعین شده باعث کنسل شدن پرواز نمی شود .. مثلآ هواپیما های هرکولس اگر در مسیرش چهار هشتم ابر " سی بی " قرار گرفته  باشد .. با احتیاط به کمک رادار و افسر ناوبرش می تواند از کنار ان عبور کند .. همین مقدار برای هواپیمای کوچک تری مثل " فرند شیپ " غیر مجاز است .. و ان ها در شرایط سه هشتم قادر به عبور هستند .. حتمآ خاطره دردناک اولین سانحه هواپیمای ( ۷۴۷ ) جامبو جت نیروی هوایی بر فراز خاک اسپانیا در قبل از انقلاب رو یادتونه ... ؟ که بنده خدا ها گرفتار ابرهای اتش زای " سی . بی " شده و سقوط کردند .. با کلیک بر روی تصویر یا ( اینجا ) مطلب را مطالعه فرمایید . این مثال ها رو عرض کردم تا  ترس و اضطراب شما در پرواز ها کم تر بشه .. و با هر تکانی وحشت نکنید .. به عبارتی قبول کنید اگه ابر ها خطری داشته باشند ، خلبان به هیچ عنوان وارد ان نمی شوند .. و تکان ها امری بسیار طبیعی است که کاپیتان پرواز با علم بی خطر بودن آن ها ، وارد ان می شود

چگونه ترس از تکان خوردن هواپیما را کنترل کنیم ؟

"تکان خوردن" هواپیما بیشتر افراد را عصبی می کند اما بندرت منجر به ایجاد زخم و جراحت می شود خصوصا اگر تا زمانی که در صندلی خود نشسته اید کمربند ایمنی را هم بسته باشید. این مقاله چند نکته مفید را در مورد خونسرد ماندن در حین تکان دادن پرواز به شما ارائه می دهد:

1- صندلی را بگیرید که در آن راحت هستید.اگر دیواره ای در جلوی شما قرار دارد صندلی بگیرید که کنار پنجره باشد.این مورد ایمنی بیشتری را فراهم می کند.البته این را در ذهنتان داشته باشید که هیچ صندلیی ایمنی بیشتری از دیگری ندارد.صندلی های دیگری که احتمالا از آن ها اجتناب می کنید صندلی های ردیف اضطراری هستند. زیرا اگر ترسو باشید احتمالا نمی توانید مسولیت ناشی از نشستن در این ردیف ها را کنترل کنید. در هنگام حرکت هواپیما حول محورهای طولی و عرضی نشستن نزدیک مرکز ثقل هواپیما احتمالا راحتی بیشتری را ایجاد می کند.

 2 - قبل از بلند شدن هواپیما به دستشویی بروید.در حین تکان خوردن هواپیما بودن در دستشویی آن می تواند خطرناک باشد . سعی کنید که مواد ادرار آور نظیر : قهوه و چای مصرف نکنید

.3- به گفته های خلبان و مهمانداران گوش فرا دهید. اگر به شما می گویند که به صندلیتان برگردید و کمربندتان را ببندید فورا به این حرف گوش فرا دهید. این توصیه ممکن است که واضح باشد اما بسیاری از جراحات ناشی از تکان خوردن زمانی بوجود می آید که مسافران به دستورات گوش نمی دهند.بعنوان مثال : خانمی که در حین روشن بودن چراغ بسته بودن کمربند به دستشویی رفته بود زمانی که هواپیما در یک توربولانس افتاد دچار جراحتی فلج کننده شد

.4- کمربندتان را ببندید حتی اگر دستور بسته شدن آن صادر نشده باشد.تا زمانی که خلبان ها پیش بینی توربولانس را در نظر دارند این مورد می تواند بطور ناگهانی یا بطرزی سخت بوجود آید . بعنوان مثال :26  نفر در پروازی از برزیل به آمریکا در برخورد با یک توربولانس پیش بینی نشده مجروح شدند اما تمام کسانی که کمربند خود را بسته بودند آسیبی ندیدند. در پروازهای طولانی امکان دارد که برای راحتی بیشتر وسوسه شوید که کمربند را باز کنید.بجای این کار آن را کمی شل کنید . 

 5- ایمن ترین محل برای بچه ها در هنگام توربولانس صندلی خودشان است که البته مجهز به صندلی ایمنی نیز هست .

6 - اشیایی را که احتمال پرتاب شدن دارند در جایی قرار دهید.جراحات می توانند از برخورد اشیایی که در حین توربولانس به اطراف برخورد می کنند حاصل شوند . سینی جلویتان را ببندید تا در حین تکان خوردن به آن برخورد نکنید .

7 - تنفستان را کنترل کنید. وقتی که شروع به ترس می کنید ممکن است که نفس شما سریع شود یا بر عکس آن را نگه دارید. هر دوی این موارد باعث عصبی شدنتان می شود.روی تنفسی آرام و عمیق متمرکز شوید . 

 8- انگشتانتان را روی دسته صندلی شل کنید. اجازه دهید بدنتان سست و آزاد باشد.تنش فقط اوضاع را بدتر می کند . 

 9- اگر ترسیده اید به مهمانداران پرواز نگاه کنید. اگر آن ها خونسرد و آرام هستند نشانه خوبیست که همه چیز خوبست . 

10- چشمانتان را ببندید و به موسیقی گوش فرا دهید.به متن آن توجه جدی تری کنید.برای هر چیز که بدان گوش می دهید موزیک ویدیویی در ذهن خود ایجاد کنید

11- کتاب مطالعه کنید 

12  - اگر با کسی سفر می کنید دوتایی با هم بازی های دستی انجام دهید.

در پناه ایزد منان پاینده و جاوید باشید .

بهروز مدرسی

این پست ساعت ۵:۴۵ دقيقه بامداد در تاريخ بیستم دي ماه  ۱۳۸۹ پایان یافت .

 پاینده و برقرار باد ارتشیان دلاور و قهرمان ایران

 

Weblog-Archive-.jpg

   آرشیو سایت  اينجا                                               آرشیو وبلاگ اینجا 

لينک هاي مرتبط ...

cpdvq0xcsl5sv3999sw4.jpgf8ufqjpujbarqdwifzy7.jpg9q7v5dqnut4rzoktlrhl.jpg

c9grzonv11okublhvvhp.jpg

 

 

 آموزش شبيه ساز پرواز و پدافند سام

(شبیه ساز) پدافند موشکی سام ! اولین وب لاگ تحقیقاتی و آموزشی پدافندی در ایران است .همچنین آموزش رایگان این شبیه ساز برای علاقه مندان به پدافند های هوایی زیر نظر فرخ سیف . ماهر در شبیه ساز کمیاب پدافند سام و همچنین شبیه ساز پرواز زیر نظر استاد خلبان شبیه ساز جواد رحیم پور شروع به فعالیت کرد . توجه: تمامی عکس هایی که در انتهای پدافند های سام 2 و 3 و 4 گذاشته شده همه گرفته شده از محیط شبیه ساز پدافند سام هست ! لذت ببرید

حتمآ آن را ببينيد . براي اولين بار در ايران

************

مژده به کساني که به سلامتي خود علاقه مند هستند :

در فروشگاه اينترنتي "  سلامت و تندرستي " انواع مکمل هاي

غذايي و محصولات پزشکي رو بدون واسطه و ارزان تهيه کنيد .

سلامت و تندرستی

شماره تماس 09355346939

pplnwui1jq5rw7l7897x.jpg

پیشنهاد دو پست دولتی توسط احمدی نژاد ( اینجا )

چگونه به جای دختر خارجی ، برادر پاسداری را تحویل ام دادند !! ( اینجا )

  • چگونه از تهمت کودتای نوژه ، نجات پیدا کردم !!؟ ( اینجا )
  • به جای  قطعه هواپیما بهروز وثوقی تحویل دادند !! (اینجا )
  • ماجرای جدا شدن سر مسافری در مقابل چشمان خانواده اش !! (اینجا )
  • نقش ستون پنجم در سقوط هواپیمای آیت الله محلاتی ! ( اینجا )
  • آیا تاکنون آتش گرفتن انسانی رو از نزدیک دیده اید !!؟ ( اینجا )
  •  ادار خلبان ، نظم پایگاه را به هم ریخت !! (اینجا )
  • دلایل سقوط هواپیمای خبرنگاران ! ( اینجا )
  •  آیا زندانیان سیاسی به دریاچه نمک ریخته می شدند !!؟ ( اینجا )
  • چگونه به دبیر کلی حزب خران برگزیده شدم !!؟؟ ( اینجا )
  • انتقاد از اعلیحضرت همایونی جهت رفاه الاغ !! ( اینجا )
  •  با خلخالی در صحرای طبس ! ( اینجا )
  • چرا در پرواز آبنبات تعاروف می کنند !؟ (اینجا )
  • پرواز به قبیله آدمخواران !! (اینجا )
  • عملیات محرمانه نجات زندانیان ( اینجا )
  • ماجرای اشگ ننه علی ( اینجا )

    شوخی با حاج آقا در جبهه ! ( اینجا  

  • - تعداد بازديد
  • 14745
  • مرتبه

     
    Copyright 2007 by Behrouz Moddaresi | Design by WebStudio | Powered By Movable Type 3.35