درباره من

سوم دي ماه 1331 در تهران متولد شدم. پس از اتمام دوران دبيرستان به خاطر علاقه اي که به پرواز داشتم به نيروي هوايي پيوستم. در ادامه به آمريکا اعزام شدم، در بازگشت به ايران اولين پروازم را در تاريخ 18/3/53 انجام دادم و با آغاز جنگ تحميلي، به صورت شبانه روزي در مناطق جنگي پرواز داشتم و افتخار كسب مدال طلاي بالاترين ساعات پرواز را به دست آوردم. به دليل سكته قلبي و عمل جراحي باز كه ... ادامه
تبليغات
وبلاگستان
باقي قضايا
   در اغاز سال نو ، توپولف حادثه ساز شد

باز هم سانحه براي توپولفي ديگر ..!

صنعت هواپيمايي روس ها  فاقد اجراي چنين تصميمات استانداردي هستند . براي اثبات اين نظريه به سخنان و مصاحبه هاي متخصصان ايراني که در آشيانه ها بر روي هواپيماهاي روسي کار مي کردند ، جلب مي کنم که در هنگام وقوع سوانح مرگبار هواپيماهاي روسي در ايران به طور پراکنده بار ها و بار ها به اين نقيصه اشاره کرده بودند .. آن ها حتي پا را فراتر گذاشته و ادعا کرده بودند که برعکس اصول تعمير در هواپيماهاي امريکايي ، متخصصان روسي فاقد کتابچه هاي راهنماي تعميرات که توسط کارخانه هاي هواپيما سازي منتشر مي شوند ، هستند .. و از روي جزوات شخصي کار تعميرات رو انجام مي دهند .. ! من عين اين واقعيت رو از زبان خلباناني که از نيروي هوايي براي اموزش پرواز به گردان هاي ميگ پيوسته بودند هم قبلآ شنيده بودم .. !  

 مقدمه

 اصل خبر را مرتضي عزيز در اختيارم گذاشت . و حاکي از وقوع آتش سوزي براي يک فروند هواپيماي توپولف روسي بود ! به گفته راوي .. اين نخستين سانحه در سال جديد ميلادي است .. !

اصل خبر دريافتي :

سلام به عموی نازنین .. صنعت هوایی در ابتدای سال 2011 میلادی اولین سانحه مرگبار خودش رو تجربه کرد.   

نوع هواپیما : توپولف 154

مکان : روسیه

به گزارش

abcnews این هواپیما در حال تاکسی کردن (خزش بر روی زمین ) بود . که ابتدا یکی از موتورها دچار آتش سوزی شده و سپس دچار انفجار بسیار شدید می شود . این هواپیما متعلق به شرکت " کوگلیامیا " و مقصد اون فرودگاه بین المللی مسکو بوده است . ( مبدا سیبری) منابعی اظهار کردند هواپیما در حال تیک آف موتورش رو از دست میدهد و در راه بازگشت آتش می گیرد . اما تمام شواهد نشون از ان دارد که هواپیمای توپولف در حال تاکسی کردن بوده است . تایپ هواپیما توپولف 154 نوع بی بوده است. و شماره رجیستر هواپیما : RA-85588 است . به گزازش منابع بهداشت روسیه در این حادثه متآسفانه تا کنون کشته شدن یک نفر از مسافران قطعی است و حد اقل 38 نفر هم زخمی داشته است .که حال 4 نفر از آنان وخیم گزارش شده است 

لازم به ذکر است ، به کلکسیون افتخارات توپولی 154 بار ديگر افزوده شده است ! خصوصا از ديدگاه طرفداران روسي و اکرايني

!

پايان خبر

 

تصاوير دريافتي اوليه  

 بعد از دريافت خبر سانحه توپولف ، با در اختيار داشتن شماره ريجستري هواپيما خيلي راحت به اطلاعات تکميلي مورد نظرم در باره اين اتش سوزي دست پيدا کردم . ابتدا تصوير هواپيما رو قبل از سوخته شدن بدست اوردم . که ظاهرآ نشان از قبراق و سر پا بودنش مي داد .. ! ( معمولآ هواپيماهايي که سرپا و سالم تر از بقيه هستند ، بيشتر از ساير قارقارک ها مورد شکار دوربين هاي خبري قرار مي گيرند .. ! که اين يکي هم چنين وضعي داشته است .. ! )

تصاوير بعدي که توسط رسانه هاي خبري روسي تهيه و پخش شده اند ، عمق شديد اتش سوزي و گستردگي آن در اطراف موتورهاي هواپيما به خوبي ديده مي شوند . در پايان هم لاشه نيم سوز توپولف به همراه نقشه مبدآ و مقصد پرواز به چشم مي خورد .. ! البته فيلم اين سانحه به همراه تفاسير تلويزيوني اش در لينک خبر قرار گرفته بود . که موفق به آپلود و قرار دادن در سايت نشدم .  لازم به ذکر است ... متآسفانه در سال جديد ميلادي علاوه بر اتش سوزي يک فروند توپولف روسي ، دو سانحه ديگر هم به ثبت رسيده است .. !

تصوير هواپيماي کوچک امريکايي قبل از سانحه

اولين مورد مربوط به يک جت کوچک بوده است که با چهار سرنشين از فرودگاه شيکاگو  " Chicago-Midway Airport " به مقصد فرودگاه اسپرينگ فيلد آبراهم لينکلن " Springfield-Abraham Lincoln Capital Airport " پرواز مي کرده است که در هنگام فرود ، برخورد شديدي با زمين ( هارد لندينگ ) داشته است .. ! اين عمل موجب وارد آمدن صدمات شديد به سيستم  چرخ ها و خروج از باند و مختصر اتش سوزي شده بود که سريعآ توسط نيروهاي نظامي حاضر در فرودگاه آتش مهار مي شود . در اين سانحه به هيچ يک از چهار مسافر آسيبي وارد نشد .. و فقط دو خلبان هواپيما کمي جراحات برداشتند .. ! تفاوت آمادگي و امکانات رو مي بينيد .. !؟

نمونه تصويري از هواپيماي سسنايي که دچار سانحه شد    

و اما سانحه بعدي براي يک فروند هواپيماي " سسنا " به شماره ريجستري " N715HE " پيش آمد . اين هواپيما هم در موقع نشستن در فرودگاه " Kipnuk Airport, AK (KPN) (USA) " از باند خارج شده و داخل برف به سمت راست واژگون مي شود . گفتني است دو خدمه هواپيما با سه نفر مسافر همراه از اين حادثه جان سالم بدر بردند ..  

 متآسفانه طبق اعلام خبرگزاري هاي رسمي تعداد کشته شدگان اين حادثه چهار نفر گزارش شده است . براستي چه عامل يا عواملي باعث اين حادثه شده است .. !؟

همان گونه که در سوانح قبلي اشاره کردم ، وقوع هر سانحه اي به عوامل متعددي بستگي دارد . که  شامل : مشکلات فني ، خطاهاي انساني و عوامل جوي است . و هيچ متخصص خبره اي قبل از انجام  تحقيقات کارشناسي و بررسي هاي رسمي که گاهي زمان و بودجه فراواني صرف ان مي شود ، قادر به اعلام نظر رسمي نيست . و هر آن چه هم گفته مي شود ، صرفآ بر پايه حدس و گمان است که بر حسب تجارب گذشته گاهآ توسط افراد گوناگوني روايت مي شود . به همين دليل بار ديگر تآکيد مي کنم گفته هاي بنده صرفآ نظر شخصي است و ممکنه خلاف آن ثابت شود .

ايراد قبلي  

در خبرها خواندم که آتش سوزي ابتدا از محلي که در گذشته دچار مشکل شده بود ، آغاز شده بود ! اگر چنين اظهار نظري صحيح باشد ، انگشت اتهام در وحله اول به سوي " عامل انساني " نشانه مي رود ! که در اين قضيه متخصصان روسي و مسئولان نگهداري هواپيما زير سوال مي روند . در هواپيماهاي امريکايي براي جلوگيري از اتفاقات اين چنيني ، دستور العمل هاي ايمني مشخصي رو اجرا مي کنند .  که ما هم در نيروي هوايي انجام مي داديم . که مختصرآ به آن اشاره مي کنم ..

معمولا هواپيما ها چه در پرواز و يا در موقع توقف بر روي زمين ، ايراداتي پيدا مي کنند . که اگر در پرواز اشکالي بوجود آيد ، خلبان بعد از نشستن بر روي زمين در فرم هواپيما اقدام به درج ايراد فني مي کند . و گاهي هم در بازرسي هاي روزانه يا دوره اي هواپيما همچنين چک هاي قبل و بعد از پرواز ايراداتي به چشم مي خورند که بلافاصله در فرم مربوط همان هواپيما منعکس مي شود . اما گاهي اوقات متخصصان در مي يابند که بعضي از ايراد ها تکراري است .. ! ( عين هواپيماي حامل خبرنگاران که قبلآ توسط خلبان پرواز روز قبلي ايراد " وي . او . آر " در فرم هواپيما درج شده بود . و  روز سانحه در بازديد قبل از پرواز زنده ياد " بابک گوهري " با همان ايراد مشابه رو به رو مي شود  و ... ) دستور العملي که عرض کردم چنين است  ..  " در صورت تکرار هر ايراد فني در هواپيما ، متخصصان موظف اند علاوه بر رفع مشکل فني به روش هميشگي ، دلايل تکرار ( ريپيت ) نقص فني توسط سر متخصصان حرفه اي حتمآ ريشه يابي شود که چه عاملي سبب تکرار همان نقص شده است .. !؟ اين روند گاهي مدت ها به طول مي انجاميد . و پس از کشف دلايل ، رفع عيب کردن ايراد ياد شده در فرم هواپيما و مجوز پرواز صادر کردن هم سخت گيري هاي خاص خودش رو داشت .. و علاوه بر امضاي متخصص مربوطه ، به امضاي دوم سر متخصص يا سرپرست گروه تعمير نياز داشت .. و بدون تائيد نيروي فوق تخصص هواپيما اجازه حرکت نداشت .. ! اما آن چه از قراين امر بر مي آيد .. صنعت هواپيمايي روس ها  فاقد اجراي چنين تصميمات استانداردي هستند . براي اثبات اين نظريه به سخنان و مصاحبه هاي متخصصان ايراني که در آشيانه ها بر روي هواپيماهاي روسي کار مي کردند ، جلب مي کنم که در هنگام وقوع سوانح مرگبار هواپيماهاي روسي در ايران به طور پراکنده بار ها و بار ها به اين نقيصه اشاره کرده بودند .. آن ها حتي پا را فراتر گذاشته و ادعا کرده بودند که برعکس اصول تعمير در هواپيماهاي امريکايي ، متخصصان روسي فاقد کتابچه هاي راهنماي تعميرات که توسط کارخانه هاي هواپيما سازي منتشر مي شوند ، هستند .. و از روي جزوات شخصي کار تعميرات رو انجام مي دهند .. ! من عين اين واقعيت رو از زبان خلباناني که از نيروي هوايي براي اموزش پرواز به گردان هاي ميگ پيوسته بودند هم قبلآ شنيده بودم .. !  

غير استاندارد بودن نگهداري هواپيما  

اين مبحث رو با مثال ديگري از کشور خودمون ايران آغاز مي کنم .. پيش از انقلاب متخصصان آمريکايي نقش پر رنگي در تعمير و نگهداري هواپيماها عهده دار بودند . و در مقام مستشار رشته کار رو در اختيار داشتند. و اين امر در گردان هواپيماهاي " اف - ۱۴ " خيلي حساس بود . و همه در جريان از کار انداختن سامانه هاي موشکي و راداري تامکت ها هستند که چگونه با اغاز انقلاب و پيش از ترک ايران تمام  هواپيماها رو ناکارامد کردند ! و ديديم که چگونه متخصصان ايراني و همافران با غيرت نيروي هوايي همه کدهاي مخدوش رو اصلاح کرده و با تغير و تعمير بعضي سيستم ها ، حتي باعث افزايش کارآمدي تامکت ها شدند .. !  اين خلاقيت و نو آوري در خيلي از بخش هاي حساس ديگر نيروي هوايي رخ داد . از جمله سيستم هاي الکترونيک و کاملآ سري هواپيماهاي خفاش .. که در اين امر هم ايراني ها روي دست امريکايي ها و صاحبان تکنولوژي غرب ايستادند ! بگذريم .. با اين مثال قصد دارم به اهميت و نقش حساس گردان هاي تعمير و نگهداري و دستور العمل هاي ايمني اشاره کنم . که در صنايع هواپيمايي نقش کليدي در پرواز ها دارند .. اما همان گونه که پيش از اين اشاره شد .. روس ها در اولين گام ، حتي فاقد کتابچه هاي راهنما و دستور العمل هاي تعين شده کارخانجات هواپيمايي هستند .. و همه چيز سليقه اي و بسته به نظر و روش مربيان در بخش هاي مختلف از خلباني گرفته تا تعميرات اجرا و پياده مي شود .. ! به عبارت ساده تر .. اساتيد دانش خود رو به صورت درج در جزوات به شاگردان خود منتقل مي نمايند .. ! و فاقد انسجام ايمني در ارايه دستور العمل هاي مختلف هستند .. !

طبيعي است اگر هواپيمايي بار ها و بار ها دچار نقص فني مشابه اي شود ، نه تنها ريشه يابي اصولي نمي شود ، بلکه مبناي تعميرات هم بر اساس اموخته هاي متخصصان با يک ديگر متفاوت اند .. ! عامل مهم ديگري که در اين گونه سوانح نقش دارند .. علاوه بر ضعف بضاعت اموزشي که ذکر شد ، داراي ضعف تجهيزات مدرن در فرودگاه ها مي باشند .. ! يادمه در سال هاي قبل از فروپاشي حزب کمونيست و در اوج اقتدار ابرقدرتي که ماموريت هايي به مسکو داشتم ، ضعف تجهيزات فرودگاه معتبر پايتخت کاملا مشهود بود .. و دور افتاده ترين پايگاه ها و فرودگاه هاي ما به مراتب مدرن تر از مسکو بود .. حال بعد از فروپاشي و شکسته شدن اقتدار روس ها که با مشکلات اقتصادي عديده اي مواجه هستند ، به مراتب آن ضعف ها به ساير بخش هاي تعميراتي و نگهداري هواپيما ها رخنه کرده است .. در بعد از جنگ عراق ، دوستاني که پرواز به مسکو داشتند تعريف مي کردند که در بعضي از شعبات آشيانه ، متخصصان فاقد نفت کافي براي روشن نگاه داشتن بخاري دفترشون بودند .. ! طبيعي است تمام اين عوامل در کاستن از دقت هاي فردي بي نهايت تآثير گذارند ..  

ضعف تکنولوژي توپولف ها ...  

در باره اشکلات عديده توپولف هاي قديمي خصوصآ در بخش مربوط به موتور هاي آن ، بار ها و بارها در محافل هوايي و رسانه هاي ايراني از جمله اين سايت سخن گفته شده است . مخصوصآ بعد از سانحه بسيار دردناک سقوط توپولف در نزديکي هاي قزوين که متخصصان روسي دليل ان را اشکال در يکي از موتور هاي هواپيما اعلام کردند . ضعف و ناکارامدي موتور هاي توپولف ، خصوصآ نحوه قرار گرفتن بر روي سکان عمودي هواپيما به کرات توسط متخصصان و اگاهان مورد نقد و انتقاد قرار گرفته است . آتش سوزي آن هم در هواي زير صفر منطقه خيلي مضحک به نظر مي رسد .. ! ان هم در هواپيمايي که هنوز بر روي زمين است .. و مسافت زيادي رو نپيموده است .. ! انفجار موتور .. ! از جمله خبرهاي عجيب و غير قابل باور است .. ! هر شاگرد مدرسه اي هم به خوبي مي داند که موتور هواپيما رو طوري طراحي مي کنند که در برابر اتش سوزي و نشت روغن و سوخت ايمن باشد .. اما اين که موتور هواپيمايي بر روي زمين قبل از پرواز به هر دليلي اتش گرفته و در يک چشم به هم زدن منفجر شود .. ! غير قابل قبول است . حتي اگر براي فيلم هاي اکشن بمبي در موتور هواپيما جاسازي کنند ، محاله در يک چشم به هم زدن کل بدنه رو خاکستر کنه .. ! تنها دليل اين اتفاقات به نظر بنده ضعف تکنولوژي است .. ! همين ضعف در سيستم هاي خدماتي هم مشهود است .. به عبارتي اگه نيروهاي اتش نشاني داراي تجهيزات کامل و کافي بودند .. و دانش و تجربه کافي در مواجه با اين گونه حوادث رو داشتند ، محال بود در ظرف چند دقيقه کل هواپيما شعله ور شود .. ! ( سانحه ايلوشين مشهد رو به خاطر داريد .. !؟‌ يادتونه برادران اتش نشاني و خدمات فرودگاهي در ظرف چند دقيقه نه تنها اتش رو مهار کردند ، بلکه مسافران رو صحيح و سالم تخليه نمودند .. !؟ يادمه گفته شد اون دلاور مردان مشهدي زير زمان پيش بيني شده مسافران رو از هواپيما خارج نمودند .. واقعآ قابل مقايسه نيست .. ! )  

چه شانسي اوردند مسافران بخت برگشته هواپيما که اين اتفاق روي زمين رخ داد .. و اگر زبونم لال در هوا موتور اتش مي گرفت .. هيچ کسي شانس زنده موندن نداشت .. خدا رو صد هزار مرتبه شکر .. !

نکته ..

توصيه مي کنم مسئولان ايمني کشورمون بويژه عزيزاني که دست اندر کار تحقيق سوانح توپولف ها در ايران بودند .. حتمآ بازنگري دقيقي در امر نا امن بودن موتور هاي توپولف هاي ساقط شده بنمايند .. اين اتفاق من رو به اين فکر برد .. که نکنه توپولفي که در حوالي قزوين سقوط کرد ، دچار اين نوع اتش سوزي اني شده بود .. !؟ وقتي بر روي زمين .. جلوي چشم اتشفشان هاي فرودگاه هواپيما در يک چشم بر هم زدن به تل خاکستري بدل مي شود ، چه انتظاري از خلبانان شهيد ايراني داريم که در آسمان قادر به کنترل اين معضل مي شدند .. !؟

در پايان بار ديگر تآکيد مي کنم .. که نظر شخصي بنده صد در صد حکايت از خطاي انساني دارد . و معتقدم دقت لازم در بازديد هاي دوره اي و چک هاي ايمني به عمل نيامده است .. مضاف بر اين که ضعف خطرناک و مخفي در سيستم موتور هاي هواپيما نهفته است .. که عامل اکثر سوانح توپولف ها شده است ..

در پناه ایزد منان پاینده و جاوید باشید .

بهروز مدرسی

این پست ساعت ۹ بامداد در تاريخ نوزدهم دي ماه  ۱۳۸۹ پایان یافت .

 پاینده و برقرار باد ارتشیان دلاور و قهرمان ایران

 

توپولفي ديگر در مسکو زمين خورد .. !

توپولف هم رفتني شد / آيا هواپيماي بدي بود !؟

 

بررسي عملکرد ضعيف خلبانان روسي

x2pnm8ifsso2ihu90zhq.jpg

چگونه علل سانحه بررسي مي شود !؟

(7) Small---2.jpg

اسرار پشت پرده هواپيماهاي روسي

 

نکته ...  

 در ابتداي عرايض ام صادقانه اعتراف مي کنم .. بنده قلبآ و با تمام وجودم براي شخصيت آقاي کوثري مجري کارشناس محترم برنامه وزين " ورزش از نگاه دو " احترام فوق العاده اي قائلم . و معتقدم علاوه بر دانش و تجربه بالايي که دارد ، انساني والا و بزرگواري است . و توصيه بنده صرفآ دوستانه است ...

حرمت به پرچم ملي ايران

قطعآ جناب کوثري گرامي با بنده هم عقيده هستند که نماد ملي هر کشوري پرچم ان است . و حرمت آن بر همه واجب  است . راستش رو بخواهيد ديشب موقع نگريستن به برنامه ورزش از نگاه دو ناگهان نگاه ام به پرچمي که کنار مهمان برنامه " خداداد عزيزي " قرار داشت افتاد . با کمال تآسف متوجه شدم مدت هاست دوستان ما از آن غافل شده اند .. و چين و چروک زيادي دامن اين نماد پرافتخار ما رو فرا گرفته است .. ! اگر چه خطوط و تا خوردگي ها در نگاه اول به چشم نمي آيند ، اما وقتي دوربين نماي کلوزآپ از مهمان برنامه مي گيرد ، چين و چروک ها کاملآ مشهود است . همين امر باعث شد به پرچم  کنار آقاي " جلالي " هم دقت کنم .. متآسفانه آن پرچم هم که با لوگوي مسابقات ورزشي در هم اميخته بود هم نياز به يک اطو کشي معمولي داشت ..

 انتظار از آقاي تاج ..

 وقتي دوربين گزارشگر جوان برنامه "  ورزش از نگاه دو " براي شنيدن نظرات معاونت محترم فدراسيون فوتيال به دفتر آقاي " تاج " برده شد .. انواع و اقسام کاپ هاي رنگارنگ و لوايح افتخار اميز ورزشي در ويترين پشت سر مسئول محترم ورزش کشور به چشم مي خورد . که در ميان همه آن ها جاي پرچم مقدس ايران واقعا خالي بود .. ! مسلمآ شخص آقاي تاج  بهتر از هر کسي بر اين امر واقف است که .. تمام افتخارات کسب شده در سايه اقتدار پرچم مقدس ايران بدست امده است .. و بدون نماد ملي هيچ افتخاري ارزشمند نيست .. من حاضرم به شخصه پرچم پر افتخار کشورم رو براي قرار دادن در ان ويترين تقديم اين مسئول محترم نمايم ...

  ajr4i2ce8c0d7seedv8o.jpgWeblog-Archive-.jpg

   آرشیو سایت  اينجا                                               آرشیو وبلاگ اینجا 

c9grzonv11okublhvvhp.jpg

 

 

 

آموزش شبيه ساز پرواز و پدافند سام

(شبیه ساز) پدافند موشکی سام ! اولین وب لاگ تحقیقاتی و آموزشی پدافندی در ایران است .همچنین آموزش رایگان این شبیه ساز برای علاقه مندان به پدافند های هوایی زیر نظر فرخ سیف . ماهر در شبیه ساز کمیاب پدافند سام و همچنین شبیه ساز پرواز زیر نظر استاد خلبان شبیه ساز جواد رحیم پور شروع به فعالیت کرد . توجه: تمامی عکس هایی که در انتهای پدافند های سام 2 و 3 و 4 گذاشته شده همه گرفته شده از محیط شبیه ساز پدافند سام هست ! لذت ببرید

حتمآ آن را ببينيد . براي اولين بار در ايران

************

مژده به کساني که به سلامتي خود علاقه مند هستند :

در فروشگاه اينترنتي "  سلامت و تندرستي " انواع مکمل هاي

غذايي و محصولات پزشکي رو بدون واسطه و ارزان تهيه کنيد .

سلامت و تندرستی

شماره تماس 09355346939

 

- تعداد بازديد
  • 5555
  • مرتبه

     
    Copyright 2007 by Behrouz Moddaresi | Design by WebStudio | Powered By Movable Type 3.35