درباره من

سوم دي ماه 1331 در تهران متولد شدم. پس از اتمام دوران دبيرستان به خاطر علاقه اي که به پرواز داشتم به نيروي هوايي پيوستم. در ادامه به آمريکا اعزام شدم، در بازگشت به ايران اولين پروازم را در تاريخ 18/3/53 انجام دادم و با آغاز جنگ تحميلي، به صورت شبانه روزي در مناطق جنگي پرواز داشتم و افتخار كسب مدال طلاي بالاترين ساعات پرواز را به دست آوردم. به دليل سكته قلبي و عمل جراحي باز كه ... ادامه
تبليغات
وبلاگستان
باقي قضايا
  سقوط ایلوشین در کراچی

سانحه دیگری از ایلوشین در پاکستان

شبکه تلویزیونی اسکای نیوز گزارش داد در سقوط یک فروند هواپیمای باربری ایلیوشین 76 شرکت سان وی به همراه 30 تن بار که از کراچی به سمت سودان در حال پرواز بود یازده تن کشته شده اند. اسکای افزود این هواپیمای باربری با هشت سرنشین لحظاتی پس از برخواستن از فرودگاه کراچی در منطقه ای مسکونی سقوط کرده است. این منطقه بسیار پرجمعیت گزارش شده است. شرکت سان وی در گرجستان ثبت شده است . نکته جالب مسیر پروازی این هواپیما بوده؛ پرواز حامل محموله ای از فجیره برای خارطوم بوده و در این میان در فرودگاه کراچی برای سوخت گیری توقف داشته!حداقل 2 تا 3 ساعت مسیر رو طولانی تر کرده بودند . همینطور، سازمان هوانوردی پاکستان اعلام کرده که برج مراقبت کراچی خلبانان رو نسبت به وجود دود در دنباله هواپیما آگاه کرده بوده که جوابی دریافت نکرده است . محموله ايلوشين سانحه ديده 31 تن كمك هاي بشردوستانه اعلام شده است! احتمالا" مبداء اوليه اين هواپيما ، كشوري بغير از پاكستان بوده و بمنظور سوختگيري در كراچي توقف داشته است.

 سانحه دیگری از ایلوشین در پاکستان 

2moam54hmol5qr99728s.gif

y3qpb8toex3mxnp7q24m.jpg

" سقوط ايلوشين در کراچي " عنوان مطلب اين پست است که تقديم حضورتون مي کنم . اين مطلب رو همان گونه که در بخش مقدمه هم توضيح داده ام ياران خوب ما ايمان به همراه دوست ديگري که مايل نيست نام وي برده شود برايم ارسال کرده بودند . از اين که مطلب اين پست کوتاه و فاقد ساختار هاي نگارشي معمول است پيشاپيش از همه دوستان بزرگوارم پوزش مي خواهم . زيرا به خاطر آغاز تعطيلات چند روزه اغلب سايت ها با افت شديد مخاطب مواجه اند که اين تارنما هم مستثني نيست . اما قول مي دهم در مطالب بعدي جبران مافات شود . از سوي ديگر از همه دوستان و ياران نازنين به خاطر عدم پاسخ گويي به کامنت ها عذر خواهي مي کنم . چون مجبورم به حرمت درخواست خانواده ام بويژه پسرم " آرش " تعطبلات اخر هفته رو در کرج و نزد نوه هايم سپري کنيم . طبق برنامه اگه زنده موندم قراره جمعه اخر شب برگردم . اما حدس مي زنم به خاطر ترافيک انبوه شنبه شب برگرديم . تا خدا چه خواهد .. ممنون از همه دوستان که چراغ اين تارنما رو روشن نگاه مي دارند ..

برچسب ها : ايلوشين + هواپيماهاي روسي + کراچي + سقوط + خارطوم + منطقه نظامي + کارگران + اتش سوزي + طالبان + افغانستان + پاکستان +

به بهانه مقدمه ...   

" ایمان " یکی از خوانندگان اندیشمند و قدیمی سایت است که همواره نظرات علمی و جالبی رو برای اگاهی یاران همدل و صمیمی ما درج می کند . او ابتدا در نامه اي خبر سقوط يک فروند هواپيماي ايلوشين در کراچي رو به اطلاع ام رسونده و از من پرسيد " اگه خبر اين سانحه بدردت مي خوره ، تصاوير و اطلاعات آن را برايت ارسال کنم " طبيعي است معمولآ پاسخ ام به اين پرسش ها مثبت است . و او هم محبت کرده و به قولش وفا کرد . همزمان خواننده محترم ديگري که مايل نبود نام وي ثبت شود ، عين همون خبر رو برايم فرستاد . واقعيت امر اين است بنده بر روي يک فيلم مستند که مرکز صدا و سيماي اردبيل آن را تهيه و توليد کرده است و در باره يکي از اسطوره هاي جنگ ( شهيد سرتيپ خلبان غفور جدي اردبيلي ) است . کار مي کردم . اين فيلم آرشيو کاملي از سخنان خلبانان همرزم او به همراه خانواده محترم شهيد است که دوست بزرگوارم دکتر " بابک معترض " با پست برايم ارسال کرده است . و تصميم داشتم به عنوان مطلب بعدي از ان استفاده کنم . اما تعطيلات آخر هفته و کاهش مخاطبان باعث شد که موقتآ خبر دريافتي رو منتشر نمايم .

از اون جايي که بنده اصلآ عادت ندارم روي مطالب و نوشته هاي ساير سايت ها و انجمن ها مانور بدهم . تصميم داشتم ضمن درج نام منبع ، با مطالب و تحليل هاي قديمي ام آن را تلفيق کرده و سپس ارايه دهم . اما در حين جستجو در دنياي وب براي پيدا کردن تصاويري گويا تر با مطلب جالبي در اين راستا مواجه شدم که از زاويه ديگري که در حقيقت نگاهي سياسي است با اين قضيه برخورد کرده بود ! به قول قديمي ها .. کور از خدا چه مي خواد ؟ دو چشم بينا .. ! اين شد که با اجازتون همون تحليل رو جايگزين نوشته خودم کردم . و از خير هر گونه اظهار نظري گذشتم ! چون نه دانش سياسي دارم و نه دلم مي خواهد خدشه اي به مطالب خوانندگانم وارد آيد ..   

 و اما .. خبر دريافتي 

یک هواپیمای باربری در کراچی سقوط کرد

مقام های پاکستانی گفته اند یک هواپیمای باربری با هشت سرنشین لحظاتی پس از پرواز از فرودگاه کراچی سقوط کرده است . گفته می شود این هواپیما ساخت روسیه و عازم خارطوم پایتخت سودان بوده است.تصاویر تلویزیونی صحنه حادثه را نشان می دهد که دود و آتش همه جا را فرا گرفته است.
ساختمان های نیمه ساز در منطقه به چشم می خورد و مامورین نجات مشغول خاموش کردن آتش هستند. پرویز جورج سخنگوی اداره هواپیمایی کشوری پاکستان به خبرگزاری فرانسه گفت این هواپیما در ساعت ۱ و ۴۵ دقیقه بامداد به وقت محلی از فرودگاه کراچی بلند شد و ۹۰ ثانیه بعد سقوط کرد.وی گفت: "این هواپیما از نوع ایلوشین ۷۶ بود. به خارطوم می رفت. هشت سرنشین داشت." گفته می شود این حادثه در نزدیکی یک منطقه نظامی رخ داده است.گزارش های تایید نشده حاکی از آن است که حداقل ده نفر در این حادثه کشته شده اند که شامل هشت سرنشین و دو کارگری است که در این منطقه مشغول کار بوده اند.شعیب حسن خبرنگار بی بی سی در کراچی می گوید یک کارگر ساختمان دیگر نیز زخمی شده است.شاهدان عینی می گویند یکی از موتورهای این هواپیما پیش از سقوط آتش گرفت. خبرنگار ما می گوید علت این حادثه هنوز روشن نیست اما احتمال می رود هواپیما دچار نقص فنی شده باشد.فیاض لگهاری رئیس پلیس کراچی به خبرگزاری فرانسه گفت صدای سقوط این هواپیما آنقدر زیاد بود که مردم محلی گمان کردند بمبی منفجر شده است.اوایل ماه جاری نیز یک هواپیمای کوچک مسافربری بلافاصله پس از پرواز از کراچی سقوط کرد و ۲۱ سرنشین آن کشته شدند.

خبر تکميلي  

شبکه تلویزیونی اسکای نیوز گزارش داد در سقوط یک فروند هواپیمای باربری ایلیوشین 76 شرکت سان وی به همراه 30 تن بار که از کراچی به سمت سودان در حال پرواز بود یازده تن کشته شده اند. اسکای افزود این هواپیمای باربری با هشت سرنشین لحظاتی پس از برخواستن از فرودگاه کراچی در منطقه ای مسکونی سقوط کرده است. این منطقه بسیار پرجمعیت گزارش شده است. شرکت سان وی در گرجستان ثبت شده است . نکته جالب مسیر پروازی این هواپیما بوده؛ پرواز حامل محموله ای از فجیره برای خارطوم بوده و در این میان در فرودگاه کراچی برای سوخت گیری توقف داشته!حداقل 2 تا 3 ساعت مسیر رو طولانی تر کرده بودند . همینطور، سازمان هوانوردی پاکستان اعلام کرده که برج مراقبت کراچی خلبانان رو نسبت به وجود دود در دنباله هواپیما آگاه کرده بوده که جوابی دریافت نکرده است . محموله ايلوشين سانحه ديده 31 تن كمك هاي بشردوستانه اعلام شده است! احتمالا" مبداء اوليه اين هواپيما ، كشوري بغير از پاكستان بوده و بمنظور سوختگيري در كراچي توقف داشته است. در آذر 1388 مقامات تايلند يك فروند ايلوشين 76 گرجستان بعلامت ثبت 4L-AWA را كه حامل 35 تن تسليحات قاچاق بود توقيف كردند . اين هواپيما از كره شمالي پرواز كرده بود.

و اما ... حواشي خبر ...  !

با گذشت دو روز از سانحه، تردیدهایی در رابطه با رجیستر هواپیما ایجاد شده شماره پرواز MGCC-4412 ذکر شده و برخی منابع احتمال می دن که رجیستر هواپیما 4L-MGC بوده باشه از طرفی وجود دود در دنباله هواپیما تائید شده اما کروی پرواز فرصتی برای ارائه گزارش به برج پیدا نکردند این سومین سانحه در طی 5 ماه اخیر در پاکستان بوده، نکته مشترک این سه سانحه این بوده که هر سه پرواز از مبداً کراچی انجام گرفته بودند! (از خبرنگاران محترم کسی نمی خواد فرودگاه کراچی رو قبرستان مسافران، تابوت بزرگ یا ... نامگذاری کنه؟ البته ممکنه مقامات هوانوردی پاکستان هم دستور خروج فرودگاه کراچی از نقشه پاکستان رو صادر کنند!) روز گذشته مراسم بزرگداشت خلبانان پرواز در زادگاهشون در اوکراین برگزار شده؛ در این بین رجیستر 4L-GNI تائید شده.منابع شرکت Sun Airways گرجستان اعلام کردند که هواپیما نقص فنی نداشته و علت سانحه رو برخورد هواپیما با پرندگانی می دونند که شبها پرواز می کنند! (تیتر روزنامه اوکراینی "اردکی برای دروغگویان" بود!) اما خانواده درگذشتگان این مورد رو رد کردند و پسر یکی از کروی پرواز در مصاحبه با روزنامه های محلی گفته که تیم پروازی در چند پرواز اخیرشون با همین هواپبما دچار مشکلاتی بودند همچنین به نقل از اوکراینی هایی که در امارات بودند گفته شده که کروی هواپیما قبل از شروع پرواز درگیر مشکلاتی با استارت موتور شماره 3 بودند. البته هیچ یک از منابع رسمی این گفته ها رو تائید نکرده است .

 تحليل انتخاب شده ...

جعفر محمدي چنين نوشته است :

مدت ها است كه سقوط هواپيما در كشورمان به مسأله اي عادي تبديل شده است! لذا سقوط مرگبار «ايلوشين» هرچند تأسف انگيز بود، تعجبي را برنينگيخت ولي هرقدر كه از روز حادثه فاصله مي گيريم، به جاي آن كه تحقيقات به عمل آمده به ريشه يابي علت سقوط كمك كند و ابعاد فاجعه را آشكارتر نمايد، بر دامنه ابهامات افزوده است و رفته رفته «ايلوشين» را به يك «معما» تبديل مي كند. از مسايلي كه در بررسي پرونده سقوط ايلوشين مغفول مانده است، سقوط همزمان 4 فرورند پرونده در كشورهاي منطقه است. «ايلوشين» تنها هواپيماي ساقط نشده روزهاي اخير نيست. همزمان با سقوط هواپيماي نظامي ايران، يك فروند هواپيماي پاكستاني هم در اين كشور سقوط كرد و در آن فرمانده نيروي هوايي پاكستان به همراه جمعي از همراهانش كشته شد. پس از آن يك هلي كوپتر نيز در يمن سقوط كرد و تعدادي از نظاميان آن كشور را به كشتن داد. آخرين حلقه اين زنجره اسرارآميز نيز در افغانستان شكل گرفت و با سقوط يك فروند هواپيما، حامد كرزاي، يكي از اعضاي كابينه اش را از دست داد. اين حوادث به ظاهر جداي از هم، از چند جنبه با يكديگر وجه تشابه دارند و اين شباهت ها، فضاي حاكم بر پرونده سقوط ها را مه آلود و اسرارآميز مي كند. گذشته از آن كه اين حوادث در فاصله زماني بسيار كوتاهي (حدود 15 روز) صورت گرفته اند،از چند نظر ديگر نيز با يكديگر قرابت دارند؛

1 ـ اين سقوط ها همگي در يك جغرافياي محدود رخ داده اند.
2
ـ همه پرونده هاي ساقط شده، نظامي و دولتي بوده اند و قربانيان حادثه را عمدتا نظاميان اين كشورها تشكيل مي دهند
.
3
ـ كشورهايي كه هواپيماهايشان سرنگون شده است، هر كدام به نحوي در تقابل و تعارض با «القاعده» هستند.

 در افغانستان، «القاعده» دشمن شماره يك دولت كرزاي به شمار مي رود. دولت پاكستان نيز از هنگامي كه در حمله به افغانستان و قلع و قمع طالبان در كنار آمريكا قرار گرفت، به ليست سياه القاعده رفت. جمهوري اسلامي ايران نيز گذشته از تضاد ديرينه خود با القاعده،در يكي دو سال اخير با دستگيري و استرداد بسياري از اعضاي اين سازمان، خشم رهبران آن را برانگيخته است. يمن هم به ويژه پس از 11 سپتامبر بر دامنه همكاري هاي امنيتي ـ اطلاعاتي خود با آمريكا افزوده و بسياري از اعضاي القاعده را كه در اين كشور پناه گرفته بودند دستگير كرده است. چندي پيش نيز خودروي يكي از مقامات القاعده در يمن توسط هلي كوپتر نظامي آمريكا هدف حمله موشكي قرار گرفت كه به مرگ وي منجر شد.
بر سر اين سقوط ها عاملي به نام القاعده وجود دارد و اين مسأله هنگامي جدي تر مي شود كه به ياد داشته باشيم، تيپ ابابكر كه از بقاياي القاعده محسوب مي شود رسما مسؤوليت سقوط «ايلوشين» را به عهده گرفته است. همچنين، تنها اندكي پيش از سقوط مرموز «ايلوشين» يكي از روزنامه هاي تهران در صفحه نخست خود خبر داد كه چند فروند موشك زمين به هوا از اشرار و قاچاقچيان مسلح كشور كشف شده است. وجود سلاح هاي اين چنين در دست اشرار منطقه سيستان و بلوچستان اگر بي سابقه نباشد قطعا كم نظير است و لازم است، بررسي بيشتري در اين خصوص صورت بگيرد كه آيا اين موشك ها كه براي سرنگون كردن هواپيما به كار مي روند صرفا براي دفاع از كاروان هاي مواد مخدر وارد كشور شده اند يا مقاصد بالاتري براي آنها تعريف شده است؟ گذشته از همه اينها انتشار خبر تأييدنشده زنداني بودن يكي از سرنشينان ايلوشين و بستري بودن وي در يكي از بيمارستان هاي تهران بر دامنه ابهامات در خصوص نحوه سقوط هواپيما افزوده است. به هر حال پرونده «ايلوشين» يك «بررسي ويژه» مي خواهد و به نظر مي رسد كه علاوه بر جعبه سياه هواپيما، بايد به دنبال جعبه هاي سياه ديگر هم رفت و عنداللزوم نگذاشت كه «القاعده» به «مثلث برمودا»ي هواپيماي منطقه تبديل شود

منبع  تحليل : سایت بهشت ایران 

سخن آخر ...

تحليل سياسي و تامل بر انگيز هموطن عزيزمون رو خونديم . اما من معتقدم تنها انگيزه سياسي باعث و دليل اين نوع سوانح نيست .. ! بايد مقوله هواپيماهاي قديمي و کهنه روسي همراه با تجربه و دانش اندک خلبانان آن را در فايلي جداگانه و مستقل بررسي و تجزيه و تحليل کرد . زيرا دامنه سوانح هواپيماهاي روسي نسبت به ساير هواپيماهاي هر چند قديمي تر هم خيلي گسترده و بالا است . فقط کافي است نيم نگاهي به مطالب و تحليل هاي همين سايت که در باره حوادث خونبار توپولف ها و ساير هواپيما هاي روسي که در ايران رخ داده است نظري بيندازيد ! صحبت از تفاوت صنعت شرق و غرب نيست .. بلکه سخن از عدم ايمني براي جان هزاران مسافر بي گناه و کشته شده در هواپيماهاي کهنه روسي است که در اغلب رسانه هاي ايراني صرفآ از سر دلسوزي مطرح شده اند .. در همين تارنما غير از من ساير محققان آگاه و جوان هم از زاوياي مختلف به مشکلات هواپيماهاي روسي پرداخته اند . که همه حکايت از ضعف و عقب ماندگي آن ها دارد . به اين مشکلات مسايل تند سياسي رو هم اضافه کنيد چه شود .. !؟؟ بي دليل نيست مسئولان رده بالاي کشور تصميم به حذف توپولف ها گرفته اند . همه مي دونيم جا به جايي چه هزينه هاي گزافي در پي دارد . و در شرايطي که امکان جايگزيني براي هواپيما هاي از رده خارج شده فعلآ نيست اخذ اين تصميم شجاعتي غير قابل تصور نياز داشت که خوشبختانه وجود داشت . در پايان لازم مي دونم از همه سايت ها و انجمن هاي تخصصي ايراني که به طور خستگي ناپذيري مسايل و مشکلات صنعت هوانوردي کشور رو درج کرده و تحليل مي کنند ، قدرداني و سپاسگزاري کنم . به ويژه منابعي که خبر هاي اين پست از آن استخراج شده است .

منابع :

 سايت هاي : بی بی سی ، آيروسپس تاک و بهشت ايران  

فرستنده عکس و خبر : ایمان  

نقد القاعده : جعفر محمدی

تهيه و تنظيم : بهروز مدرسي

 

در پناه ایزد منان پاینده و جاوید باشید .

بهروز مدرسی

این پست ساعت ۱۹۰۰ در تاريخ دهم  آذر ماه ۱۳۸۹ پایان یافت .

 پاینده و برقرار باد ارتشیان دلاور و قهرمان ایران

 ajr4i2ce8c0d7seedv8o.jpgWeblog-Archive-.jpg

   آرشیو سایت  اينجا                                               آرشیو وبلاگ اینجا 

c9grzonv11okublhvvhp.jpg

 

 

 

براي مطالعه هر يک از پست ها که با علامت ستاره تفکيک شده اند ، بر روي تصاوير راست کليک کنيد

Small---2.jpgSmall---3.jpg

روايتي مستند و جديد برگرفته از صدا و سيماي مرکز اردبيل

pplnwui1jq5rw7l7897x.jpg

پیشنهاد دو پست دولتی توسط احمدی نژاد ( اینجا )

چگونه به جای دختر خارجی ، برادر پاسداری را تحویل ام دادند !! ( اینجا )

  • چگونه از تهمت کودتای نوژه ، نجات پیدا کردم !!؟ ( اینجا )
  • به جای  قطعه هواپیما بهروز وثوقی تحویل دادند !! (اینجا )
  • ماجرای جدا شدن سر مسافری در مقابل چشمان خانواده اش !! (اینجا )
  • نقش ستون پنجم در سقوط هواپیمای آیت الله محلاتی ! ( اینجا )
  • آیا تاکنون آتش گرفتن انسانی رو از نزدیک دیده اید !!؟ ( اینجا )
  •  ادار خلبان ، نظم پایگاه را به هم ریخت !! (اینجا )
  • دلایل سقوط هواپیمای خبرنگاران ! ( اینجا )
  •  آیا زندانیان سیاسی به دریاچه نمک ریخته می شدند !!؟ ( اینجا )
  • چگونه به دبیر کلی حزب خران برگزیده شدم !!؟؟ ( اینجا )
  • انتقاد از اعلیحضرت همایونی جهت رفاه الاغ !! ( اینجا )
  •  با خلخالی در صحرای طبس ! ( اینجا )
  • چرا در پرواز آبنبات تعاروف می کنند !؟ (اینجا )
  • پرواز به قبیله آدمخواران !! (اینجا )
  • عملیات محرمانه نجات زندانیان ( اینجا )
  • ماجرای اشگ ننه علی ( اینجا )

    شوخی با حاج آقا در جبهه ! ( اینجا  

    توجه ... توجه.... توجه  

    خوانندگان محترم لطفآ توجه داشته باشيد :

    کليه کامنت هاي وبلاگ ( دل نوشته هاي يک سرباز ) بدون پاسخ منتشر مي شوند .

    دوستان محترم پرسش هاي خود را فقط در سايت ( خاطرات يک خبرنگار ) مطرح فرمايند .

    فراموش نکنيد فقط به کامنت هاي پست اخر پاسخ داده مي شود .

  • - تعداد بازديد
  • 4478
  • مرتبه

    نظرات
    شما هم چيزي بنويسيد
    • هر چي دلتان مي خواهد بنويسيد. اينجا مربوط به شماست اگر نظر خصوصي‌اي داريد لطف کنيد و از طريق اي‌ميل (behrouz.journalist at gmail.com) مطرح کنيد، ممنون.






    مشخصات حفظ شود؟

    از تگ‌هاي HTML هم مي‌توانيد در نظرتان استفاده کنيد.

     
    Copyright 2007 by Behrouz Moddaresi | Design by WebStudio | Powered By Movable Type 3.35