درباره من

سوم دي ماه 1331 در تهران متولد شدم. پس از اتمام دوران دبيرستان به خاطر علاقه اي که به پرواز داشتم به نيروي هوايي پيوستم. در ادامه به آمريکا اعزام شدم، در بازگشت به ايران اولين پروازم را در تاريخ 18/3/53 انجام دادم و با آغاز جنگ تحميلي، به صورت شبانه روزي در مناطق جنگي پرواز داشتم و افتخار كسب مدال طلاي بالاترين ساعات پرواز را به دست آوردم. به دليل سكته قلبي و عمل جراحي باز كه ... ادامه
تبليغات
وبلاگستان
باقي قضايا
  بمب افکن بي - 2 يا اسپيريت

گران ترين و قدرتمندترين بمب افکن دنيا

مهمترین ویژگی B-2، بی نیازی از سوختگیری هوایی بر فراز اقیانوس آرام است. جهت برآوردن نیاز نیروی هوایی به حملات اتمی علیه اتحاد شوروی، نیاز به بمب افکنی بود که بتواند بدون سوختگیری هوایی، خود را از طریق اقیانوس آرام به مرزهای شوروی برساند و حملات اتمی خود را انجام دهد. مطابق دکترین دفاعی ایالات متحده، چین و کرهء شمالی هم از دشمنان بالقوهء آمریکا محسوب می شوند. با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، چین و کرهء شمالی در زمرهء دشمنان درجهء اول ایالات متحده قرار می گیرند که بازهم برای رسید به فضای این کشورها، نیاز به همان مسیر عبوری اقیانوس آرام است. قابلیت سوختگیری هوایی، هنگامی مورد استفاده قرار می گیرد که به روغن کاری موتورها (به دلیل روغن موجود در بنزین) و همچنین افزایش مداومت پروازی، نیاز باشد. با وجود در اختیار بودن بمب افکن های B-52 و B-1B، نیروی هوایی ایالات متحده، درخواست تولید B-2 را به عنوان بمب افکنی سرنشین دار با قابلیت مانده گاری ذاتی بالا، ارائه نمود.

 گران ترين و قدرتمندترين بمب افکن دنيا  

bx151pxl9etw9pgi3uc3.gif

05upt8sup9xiyg119966.jpg

آشنايي با مدرن ترين  هواپيماي  " بمب افکن بي - تو " يا همون اسپيريت به معني " شبح " عنوان مطلب اين پست است که تقديم حضورتون مي کنم . بخشي از تصاوير و مطلب را يکي از خوانندگان محترم بنام " رضا - جهان " ارسال کرده بود . که بدين وسيله از وي تشکر و قدرداني مي کنم . اما از اون جايي که احساس کردم جاي کار و توضيحات بيشتري رو مي طلبد مجبور به وب گردي شده و آن را تکميل کردم . نکته قابل توجه به هنگام جستجوهايم مشاهده انواع و اقسام آرم سينه  ( پچ ) مربوط به هواپيماي " بي - ۲ " در ايالت هاي گوناگون آمريکا بود که خلبانان اين مدل هواپيماها به روي لباس پرواز خود نصب مي کنند ! اما از اون جايي که همواره با محدوديت حجم مواجه ام ، ترجيح دادم آن ها رو در صفحه اي جداگانه آپلود و درج کنم  . فقط کافي است روي تصاوير آرم ها راست کليک فرماييد .

 برچسب ها : بمب افکن بي - ۲ + استيريت + شبح + رادار گريز + ايالات متحده امريکا + شوروي + چين + کره شمالي +  اقيانوس آرام + صفحه رادار

 

قدرتمند ترین و پیشرفته ترین هواپیمای تاریخ هوانوردی جهان 

 

بی-۲ اسپیریت (شبح)، نام بمب‌افکن رادارگریز چند منظوره شرکت نورث روپ گرومن است که توانایی پرتاب سلاح‌های هسته‌ای و متعارف را دارد. همچنین می‌توان در این نابودگر از بمب‌هایی که از سیستم GPS بهره می‌برند (GPS-Aided Bomb) استفاده کرد. B۲ با سوخت گیری اولیه ۹۶۰۰ کیلومتر را طی می‌کند و اگر سوخت گیری هوایی کند (Aerial Refueling)، می‌تواند به هر نقطه‌ای از این کرهٔ خاکی سر بزند. این بمب افکن در ارتفاع ۵۰۰۰۰ پایی به دور از چشم رادارهای دشمن می‌تواند بمب‌های زیادی را رها کند.
این بمب افکن نقطه برجسته‌ای در طرح مدرن کردن بمب افکن‌های آمریکا بود. این بمب افکن همچنان گران قیمت ترین هواپیمایی است که تا حالا ساخته قیمت آن را حدود ۱٫۱۵۷ تا ۲٫۲ میلیارد دلار که در مقایسه با ناو هواپیمابر نیمیتز که قیمتی برابر ۴٫۵ تا ۶ میلیارد دلار دارد هزینه بالایی محسوب می‌شود
.
همچنین نسل دوم این بمب افکن دارای خاصیت رادار گریزی بهتری است که می‌تواند در مقابل سیستم‌های ضد هوایی مقاوم باشد. بدنهٔ هواپیما از مواد خاصی ساخته شده که امواج رادار را جذب می‌کند. دودهای حاصل از موتور قبل از اینکه خارج شوند، کاملا" سرد می‌شوند تا رادای‌های حرارتی نتوانند مسیر هواپیما را پیدا کنند. همان طور که در تصاویر هواپیما ملاحظه می‌کنید، سکان عمودی وجود ندارد. به این نوع شکل، طرح بال پرنده می‌گویند که در آن همه چیز بر روی بال هواپیما نصب می‌شود. B۲ برای چرخش و غلت زدن، مرکز ثقل خود را تغییر می‌دهد. تمام این ویژگی‌ها سبب شده‌اند که B۲ مانند یک روح با آزادی عمل بالا، آسمان را سیر کند.

 این بمب افکن در سال ۱۹۹۷ معرفی شد و تعداد ۲۱ عدد از آن تاکنون ساخته شده ‌است. از این میان یک فروند به‌نام «شبه کنزاس» در ۲۳ فوریه ۲۰۰۸ کمی پس از برخاست، با باند پرواز برخورد کرد و کاملا نابود شد. دو خلبان آن پیش از این سانحه از هواپیما بیرون آمدند و جان سالم بدر بردند. این حادثه از پرهزینه‌ترین حادثه‌های دنیا بشمار می‌آید.

این هواپیما در مقایسه با دیگر بمب افکن های عمده آمریکایی مانند بی 52 و بی 1 بی، قابلیت انعطاف پذیری بسیاری را با خود به همراه دارد و قابل ترین گونه در میان بمب افکن های سرنشین دار است. مهمترین ویژگی این بمب افکن، مخفی بودن آن از دید رادار است که توانایی بی نظیری در انهدام ارزشمند ترین پایگاه‌های دشمن حتی در قلب پدافند های هوایی بسیار سنگین به این هواپیمای بمب افکن می‌دهد. این ویژگی ها، تماماً موجب شده اند که بی 2 به عنوان تنها بمب افکن قرن بیست و یکم شناخته شود. ویژگی های پنهان کاری، آیرودینامیکی و توانایی حمل مقدار زیادی تسلیحات، این بمب افکن را از سایر بمب افکن های موجود در خدمت متمایز و جدا می سازد. بدین وسیله، این هواپیما قادر است به دور از ترس از شناسایی به وسیله رادار دشمن، در ارتفاعات بالا به عملیات و تجسس پرداخته و آزادی عمل فوق العاده‌ای نیز داشته باشد.
بمب افکن فوق پیشرفتهء B-2 موسوم به Spirit یا «روح»، جهت پاسخگویی به نیاز نیروی هوایی ایالات متحده در نبردهای قرن آینده، طراحی و ساخته شده است. 

B-2 Spirit
که به وسیله کمپانی بزرگ «نورثروپ – گرومن» ساخته شد، یک بمب افکن پنهانکار (استیلت) و چندکاره (Multirole) محسوب می شود که قادر است انواع بمب های معمول و اتمی را پرتاب کند. این بمبافکن، مرحله ی مهمی از برنامه ی تولید بمب افکن های پیشرفته در ایالات متحده به حساب می آید... ، گرانقیمت ترین هواپیمایی است که تاکنون در تاریخ جهان ساخته شده است؛ قیمتی که برای هر فروند آن تخمین زده می شود، رقمی بین 1.157 تا 2.2 میلیارد دلار(!) را بالغ می شود. این رقم، با توجه به دوره ی ساخت هواپیما، از زیاد به کم تغییر کرده است.

..... B-2

 

در جریان یک ارزیابی به عمل آمده توسط نیروی هوایی ایالات متحده که نتایج آن نیز منتشر شد، دقت بمباران دو فروند B-2 مسلح شده، برابر 75 فروند هواپیمای معمول از نوع دیگر است!

 

مهمترین ویژگی B-2،
-
بینیازی از سوختگیری هوایی بر فراز اقیانوس آرام
-
قابلیت سوختگیری هوایی

-
طرح انقلابی ادغام دو خاصیتی «کمتر مشاهده شدن با حفظ بازدهی بالای آئرودینامیک» و «توان بالای بارگذاری مهمات» -استفاده از مواد کامپوزیتی (ترکیبی)، پوشش مخصوص روی بدنه و طرح موسوم به «بال پرنده»، مواردی هستند که در افزایش قابلیت پنهانکاری این بمب افکن، تاثیرگذار می باشند.

  

بمبافکن B-2 دو خدمه دارد؛ یک نفر خلبان در سمت چپ و فرمانده ماموریت که در سمت راست قرار میگیرند، این دو نفر، توانی برابر چهار خدمهء بمبافکن B-1B یا پنج نفر خدمهء B-52 دارند. 

 

 اولین هواپیمای B-2 به تاریخ 22 نوامبر 1988 از آشیانهء خود در تاسیسات شمارهي 42 پایگاه هوایی Palmdale در کالیفرنیا (مکانی که در آنجا ساخته شد) بیرون آورده شد و به نمایش عموم درآمد. اولین پرواز B-2 به تاریخ 17 جولای 1989 انجام پذیرفت. 

 
اولین هواپیمای B-2 که به نام «روح میسوری» یا Spirit of Missouri نام گذاری شده بود، به تاریخ 17 دسامبر 1993 تحویل نیروی هوایی شد. 

  

 پایگاههای B-2: 
*
جزیرهء دیگوگارسیا یا Diego Garcia متعلق به بریتانیا می باشد و در اقیانوس هند – حدود 1600 کیلومتری جنوب هندوستان - واقع است. (این جزیره از جنوبی ترین ساحل ایران، فاصله ای در حدود 3400 کیلومتر دارد)

*جزیرهء گوآم یا Guam، متعلق به ایالات متحدهء آمریکا می باشد و در غرب اقیانوس آرام قرار دارد.
سقوط یک فروند B2 در این پایگاه:  

 *گلوسترشر یا Gloucestershire شهری در جنوب غربی انگلستان است.

 کابین: 
کابین برای جای دادن دو خدمه ساخته شده است. در کابین بی-2، از یک نمایشگر رنگی 9 کاناله موسوم به electronic flight instrumentation system یا EFIS استفاده شده است. بر روی این نمایشگر، اطلاعات پرواز، موتورها، داده های کسب شده به وسیلهء حسگرها و وضعیت مهمات هواپیما به نمایش گذاشته می شود. خلبان به وسیلهء تنها یک کلید سه حالته، می تواند هواپیما را در حالت برخاستن (Takeoff mode)، حالت جنگی (go-to war mode) و حالت فرود (Landing mode) قرار دهد. 

B-2 به عنوان بقاپذیرترین، پایدارترین و پیشرفته ترین هواپیمای تاریخ هوانوردی جهان شناخته می شود. 

  

مهمترین ویژگی B-2، بی نیازی از سوختگیری هوایی بر فراز اقیانوس آرام است. جهت برآوردن نیاز نیروی هوایی به حملات اتمی علیه اتحاد شوروی، نیاز به بمب افکنی بود که بتواند بدون سوختگیری هوایی، خود را از طریق اقیانوس آرام به مرزهای شوروی برساند و حملات اتمی خود را انجام دهد. مطابق دکترین دفاعی ایالات متحده، چین و کرهء شمالی هم از دشمنان بالقوهء آمریکا محسوب می شوند. با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، چین و کرهء شمالی در زمرهء دشمنان درجهء اول ایالات متحده قرار می گیرند که بازهم برای رسید به فضای این کشورها، نیاز به همان مسیر عبوری اقیانوس آرام است. قابلیت سوختگیری هوایی، هنگامی مورد استفاده قرار می گیرد که به روغن کاری موتورها (به دلیل روغن موجود در بنزین) و همچنین افزایش مداومت پروازی، نیاز باشد. با وجود در اختیار بودن بمب افکن های B-52 و B-1B، نیروی هوایی ایالات متحده، درخواست تولید B-2 را به عنوان بمب افکنی سرنشین دار با قابلیت مانده گاری ذاتی بالا، ارائه نمود. این بمب افکن، باید دارای قابلیت کمتر دیده شدن (توسط رادار) بوده و یا به عبارتی پنهانکار (استیلت) باشد و به اهدافی که محافظت فراوانی از آنها انجام می شود، (بدون دغدغه) حمله کند. این خصیص های است که بسیار در قرن 21 ام، مفید واقع خواهد شد. طرح انقلابی ادغام دو خصیصهء «کمتر مشاهده شدن با حفظ بازدهی بالای آئرودینامیک» و «توان بالای بارگذاری مهمات»، امتیازات بسیار مهمی است که باعث تمایز B-2 از بمبافکن های پیشین می شود. برد عبوری B-2 برابر 11000 کیلومتر بدون سوختگیری هوایی می باشد. همچنین، قابلیت کمتر مشاهده شدن توسط رادار، آزادی عمل بسیار بالایی در ارتفاعات بالا به این بمب افکن می بخشد، به همین دلیل، برد هواپیما افزایش یافته و میدان عمل بسیار باز و راحتی جهت سنسورهای هدفیاب هواپیما فراهم می شود. با استفاده از «سیستم هدفیاب جهانی» (GATS) که ترکیبی است از سیستم مکانیاب جهانی (GPS) و بمبهای هوشمند هدایت شونده به وسیلهء ماهواره مانند JDAM، بمبافکن B-2 می تواند از رادار بسیار پرقدرت APQ-181 جهت تصحیح خطاهای سیستم هدفیاب جهانی، بهره ببرد و دقت بسیار بیشتری به هنگام استفاده از بمب های هوشمند هدایت ماهوارهای نسبت به بمب های معمول هدایت لیزری کسب کند. بدین طریق، بمبافکن B-2 قادر است 16 هدف زمینی را همزمان مورد اصابت قرار دهد. 

 

مخفف GPS Aided Targeting System
JDAM
مخفف
Joint Direct Attack Monition

قابلیت پنهانکاری B-2 ترکیبی است از کاهش موارد زیر
:
*
تشعشعات مادون قرمز

*
صدای موتورها

*
تشعشعات الکترومغناطیس

*
لکهء ایجاد شده بر صفحهء رادار


که همگی موارد فوق، باعث دشوار شدن رهگیری و شناسایی این هواپیما می شود. بسیاری از مشخصات رادارهایی از نوع کمتر قابل شناسایی، محرمانه باقی مانده است؛ با این حال استفاده از مواد کامپوزیتی (ترکیبی)، پوشش مخصوص روی بدنه و طرح موسوم به «بال پرنده»، مواردی هستند که در افزایش قابلیت پنهانکاری این بمبافکن، تاثیرگذار می باشند
.

  

 

برای مشاهده آرم های روی سینه خلبان های بی - ۲ در ایالت های گوناگون به روی تصویر راست کلیک فرمایید . به دلیل بالا بودن تعداد تصاویر ، در صفحه اي مستقل قرار دادم .

 

 

در پناه ایزد منان پاینده و جاوید باشید .

بهروز مدرسی

این پست ساعت ۵  بامداد در تاريخ بيست و يکم آذر ماه ۱۳۸۹ پایان یافت .

 پاینده و برقرار باد ارتشیان دلاور و قهرمان ایران

 ajr4i2ce8c0d7seedv8o.jpgWeblog-Archive-.jpg

   آرشیو سایت  اينجا                                               آرشیو وبلاگ اینجا 

c9grzonv11okublhvvhp.jpg

 

 

 

سخني با خوانندگان  

 دوستان عزيز و محترم حتمآ شاهد بوديد .. هفته اي که گذشت خيلي از خبرگزاري ها و رسانه ها نقدي که بنده براي شخص " مهران مديري " نگاشته بودم ، لينک داده و در سطح وسيعي انعکاس يافت . صرف نظر از واکنش هاي مخالف و موافق " آتنا مهران مديري " در کامنت هاي خصوصي خود خط بطلاني بر ادعاهاي بنده کشيده و با جملاتي خاص سعي در وارونه جلوه دادن حقايق بر آمده بود ! جهت اطلاع اين خواننده ( کاري به نسبت اش با مديري ندارم ) عرض کنم : خود مهران مديري دقيقآ مي داند ان چه بنده اعلام کرده ام واقعيت محض است . همچنين نيک مي داند در روزهاي نخست دستيابي به پول و ثروت و عدم دارا بودن ظرفيت هاي لازم چه دسته گل هايي به آب داده بود که خود بنده مرتب در پي تکذيب ان واقعيت ها بودم .. ! ولي در آن پست وارد آن مسايل نشده و تنها از زاويه کار حرفه اي او را زير سوال بردم .  اين حق بنده و همه خانواده هاست که از الگوهاي جامعه ( هر چند کاذب ) بخواهيم مواظب رفتار و اعمال خويش باشند . تخلف از نقض آشکار کپي رايت آغاز مي شود و به ساير موارد تسري مي يابد . و اين حق مردم و رسانه هاست که تذکر دهند . اين که بعضي ها مطرح مي کنند چرا بعد از سال ها تازه مطرح کرده ام ؟ به اين دليل بود که وي در سريال قهوه تلخ علنآ قانون کپي رايت رو نقض کرده بود و ترانه مرحوم " علي اکبر شيدا " رو در تيتراژ آغازين برنامه غير قانوني استفاده مي کرد و در همان حال از مردم مي خواست محصول او را کپي نکنند ! و شاهد بوديد که همين فشار ها سبب شد بعد از قسمت هفتم آن را اصلاح کرد .. !  ضمن اين که همين  " اتنا مهران مديري " نقد مثبت بنده در مجموعه " مرد هزار چهره "   در سايت ام را  پاچه خواري عنوان کرده  است .. ! واقعآ چه انتظاري مي توان از اين افراد با اين ديدگاه داشت .. !؟‌

 

گاهی اوقات هنگام وب گردی و جستجو در صفحات اينترنت ، نگاهم به سايت يا وبلاگ هاي بسيار جالبي مي افتد که جوانان عزيز و بزرگوار کشورمون با پشتکار فراوان مثال زدني چراغ ان را روشن نگه داشته اند . بعضي از اين تارنماها متآسفانه مخاطب قابل توجه اي ندارد . اما مي بينم عزيزان ما همچنان رسالت خويش رو به انجام مي رسونند .. احسنت بر شما . يکي از اين تارنماهاي خوب که نام با مسماي " آشيانه " رو براي آن برگزيده است را معرفي مي کنم . من از خوانندگان محترم و دوستان بسيار نازنينم استدعا مي کنم با رفتن به اين وبلاگ موجبات تشويق اين جوون عزيز رو فراهم نماييم . به شرافتم سوگند بنده مدير محترم و با ذوق ان را  نمي شناسم و هيچ گونه هماهنگي از قبل بين ما براي معرفي وبلاگ اش به عمل نيامده است . و با اجازتون قصد دارم در هر پست تعدادي از اين ها رو معرفي کنم. کلام اخر اين که .. همين الان متوجه شدم اين بزرگوار نام بنده رو هم لينک کرده است .. اما به جان خودم تا حالا اين موضوع رو به من نگفته بود .. واقعآ شرمنده اين جوان شدم .

صنعت هوایی hangar

pplnwui1jq5rw7l7897x.jpg

پیشنهاد دو پست دولتی توسط احمدی نژاد ( اینجا )

چگونه به جای دختر خارجی ، برادر پاسداری را تحویل ام دادند !! ( اینجا )

  • چگونه از تهمت کودتای نوژه ، نجات پیدا کردم !!؟ ( اینجا )
  • به جای  قطعه هواپیما بهروز وثوقی تحویل دادند !! (اینجا )
  • ماجرای جدا شدن سر مسافری در مقابل چشمان خانواده اش !! (اینجا )
  • نقش ستون پنجم در سقوط هواپیمای آیت الله محلاتی ! ( اینجا )
  • آیا تاکنون آتش گرفتن انسانی رو از نزدیک دیده اید !!؟ ( اینجا )
  •  ادار خلبان ، نظم پایگاه را به هم ریخت !! (اینجا )
  • دلایل سقوط هواپیمای خبرنگاران ! ( اینجا )
  •  آیا زندانیان سیاسی به دریاچه نمک ریخته می شدند !!؟ ( اینجا )
  • چگونه به دبیر کلی حزب خران برگزیده شدم !!؟؟ ( اینجا )
  • انتقاد از اعلیحضرت همایونی جهت رفاه الاغ !! ( اینجا )
  •  با خلخالی در صحرای طبس ! ( اینجا )
  • چرا در پرواز آبنبات تعاروف می کنند !؟ (اینجا )
  • پرواز به قبیله آدمخواران !! (اینجا )
  • عملیات محرمانه نجات زندانیان ( اینجا )

    ماجرای اشگ ننه علی ( اینجا )

    شوخی با حاج آقا در جبهه ! ( اینجا    

    توجه ... توجه.... توجه  

    خوانندگان محترم لطفآ توجه داشته باشيد :

    کليه کامنت هاي وبلاگ ( دل نوشته هاي يک سرباز ) بدون پاسخ منتشر مي شوند .

    دوستان محترم پرسش هاي خود را فقط در سايت ( خاطرات يک خبرنگار ) مطرح فرمايند .

    فراموش نکنيد فقط به کامنت هاي پست اخر پاسخ داده مي شود .

    GATS

  • - تعداد بازديد
  • 13471
  • مرتبه

    نظرات
    شما هم چيزي بنويسيد
    • هر چي دلتان مي خواهد بنويسيد. اينجا مربوط به شماست اگر نظر خصوصي‌اي داريد لطف کنيد و از طريق اي‌ميل (behrouz.journalist at gmail.com) مطرح کنيد، ممنون.






    مشخصات حفظ شود؟

    از تگ‌هاي HTML هم مي‌توانيد در نظرتان استفاده کنيد.

     
    Copyright 2007 by Behrouz Moddaresi | Design by WebStudio | Powered By Movable Type 3.35