درباره من

سوم دي ماه 1331 در تهران متولد شدم. پس از اتمام دوران دبيرستان به خاطر علاقه اي که به پرواز داشتم به نيروي هوايي پيوستم. در ادامه به آمريکا اعزام شدم، در بازگشت به ايران اولين پروازم را در تاريخ 18/3/53 انجام دادم و با آغاز جنگ تحميلي، به صورت شبانه روزي در مناطق جنگي پرواز داشتم و افتخار كسب مدال طلاي بالاترين ساعات پرواز را به دست آوردم. به دليل سكته قلبي و عمل جراحي باز كه ... ادامه
تبليغات
وبلاگستان
باقي قضايا
  فرودگاه های خطرناک

  معرفی خطرناک ترين فرودگاهاي جهان   

قطعا اين یکی از خطرناک ترین مناطق فرود در جهان محسوب مي شود !  در این فرودگاه هیچ گونه کمبود فضا براي فرود وجود ندارد . تنها مشکل این است که سطح باند آسفالت شده نيست . وسايل نقليه هوايي بايستي در امتداد تلي از برف و يخ بر روي زميني که بدقت مسطح شده است فرود آيند !‌ خلبانان بايستي دقت و توجه لازم رو در زمان فرود به عمل اورند تا وزن هواپيماي آن ها سبب شکستن سطح باند نشده و بدرون برف کشيده نشوند !‌ . در اين فرودگاه هواپیماهای بزرگي مانند سي - 17 Globemaster سوم و  هرکولس ها " سي - 130 "   فرود مي آيند ..!

 معرفی خطرناک ترين فرودگاه هاي جهان 

bx151pxl9etw9pgi3uc3.gif 

فرستنده تصاویر و متن به زبان اصلی : آقای رضا فرجی

 05upt8sup9xiyg119966.jpg

" فرودگاه خطرناک " عنوان اين پست ويژه است که پسر عزيزم رضا فرجي برايم فرستاد . اما از اون جايي که در حال تکميل مطلب جديدم بودم .. براي اين که فاصله انتشار ها طولاني نشه تصميم گرفتم تا آماده شدن مطلب اصلي اين تصاوير رو با توضيحاتش که ترجمه کرده بودم تقديم شما ياران بزرگوار کنم . اما انگاري عجله به من و سايت ام نيامده است ! راستش رو بخواهيد ديشب کار ترجمه اين پست پايان يافت اما وقتي در سايت قرار دادم .. حسي به من گقت يک بار چک کنم ( کاري که معمولآ انجام نمي دهم ! ) با کمال تعجب ديدم همه واژه ها پس و پيش قرار گرفته است ! ( چون از کلمات لاتين استفاده کرده بودم ) تا نزديکي هاي صبح خيلي سعي کردم آماده کنم . اما در لحظه هاي اخر متوجه شدم توضيحات تصوير اول ناقص ارسال شده است ! از امروز غروب تا همين الان در جستجوي لينک اصلي در اينترنت بودم ... که عاقبت پيدا شد ! با خود گفتم اگه همين وقت رو براي کار نيمه تمامي که دستم بود صرف کرده بودم الان پست بهتري ( به زعم دوستان ) ارايه مي شد . به هر حال قسمت چنين بود .

دقيقآ تابستان امسال بود که امار بازديد کنندگان از مرز دو ميليون نفر گذشت .. با خود مي انديشيدم آيا تا تابستان سال بعد اين رقم به سه ميليون خواهد رسيد !؟ اما ديروز متوجه شدم نيمي از راه به همت شما عزيزان طي شده است . قطعآ تا پايان سال به اين رقم خواهيم رسيد . و من از حضور گرم يکايک شما ياران همدل و صميمي سپاسگزارم . و اين را مديون محبت شما خوبان مي دونم . باور کنيد تارنما عين بچه مي مونه .. نبايد ازش غافل شد !‌ کلام اخر اين که .. چندي قبل نامه اي رسمي از سازمان نشنال جئوگرافي دريافت کردم که ضمن تشکر صميمانه از ترجمه و اشاعه توليدات فرهنگي آنان ، از بنده خواسته شده بود که آدرس پستي و شماره حساب معتبر بانکي ام رو براي ان ها ارسال کنم . باور کنيد خيلي در باره اين موضوع فکر کردم .. اما راستش رو بخواهيد به خاطر تبعات منفي اش قيد محبت آن ها رو زدم . فراموش نکنيد من يک نظامي هستم . دلم نمي خواهد به هيچ قيمتي آرامش زندگي ام حتي براي لحظه اي به هم بخورد . به قول مشهدي ها .. " نه شير شتر مي خواهم نه ديدار عرب ! " راستي تا يادم نرفته بگم يک سايت دانلود جالب پيدا کردم . بد نيست به درد تون مي خوره ..

 برچسب ها : فرودگاه هاي خطرناک + جبل الطارق +  درياي مديترانه + فرودگاه پرنسس جوليا + فرودگاه جي + پايگاه هوايي کانساي + ژاپن + ماديرا +Courchevel + جيمزباند + باررا + فرودگاه Gustaf سوم + فرودگاه Lukla +

مقدمه

ياد اون قديم مديما بخير .. که ديدن هواپيما در اسمون هم رويا بود ! نه از جامبو جت خبري بود نه از ايرباس هاي پهن پيکري چون ۳۸۰ - آ و .. اگه بر حسب اتفاق يک داکوتا در هوا ديده مي شد همه از کوچيک و بزرگ ساعت ها به بالا خيره مي شدند .. ! در ديار ما حتي تلويزيون هم نبود !  نخستين باري که تلويزيون رنگي رو در هتل شرايتون لندن ديدم ، از  تکنولوژي غربي ها پاک شوکه شده بودم ! يادمه سال ها بعد وقتي از امريکا به ايران برگشتم هنوز هم تلويزيون رنگي وارد کشور نشده بود . و تلويزيون هاي بزرگ مبله نه تنها مد بود بلکه نشانه اشرافيت هم محسوب مي شد ! نمي دونم چرا بحث به اين جا کشيده شد !؟ شايد به خاطر اين که قصد دارم ابتدا چند تصوير از هواپيماهاي قديمي و باند هاي فرود نشون بدهم .. مطمئن هستم روزي فرا خواهد رسيد که فرزندان نوه هاي شما به هواپيماهاي امروزي و باند هاي مجهز ما خواهند خنديد ! گاهي ياد گذشته کردن بد نيست . به تاريخ حرمت بگذاريم .

  


جبهه شمالی فرودگاه

این فرودگاه معروف در انتهای جنوبی شبه جزیره ایبری در جبل الطارق انگلستان واقع شده است . طول باند فرودگاه تنها  6،000 متر بین خلیج جبل الطارق  و دریای مدیترانه قرار گرفته است .  . به خاطر فضاي کمياب در فرودگاه ، باند فرود در مجاورت صخره هاي خطرناک جبل الطارق ساخته شده است . در نزديکي باند جاده آن را قطع مي کند و در مواقع عبور هواپيما ، ترافیک در انتظار نگه داشته مي شود  وقتی که یک هواپیما به زمین مي نشيند گذرگاه بالا رفته و مثل تقاطع راه آهن عمل مي کند . اين تنها فرودگاه در جهان است که جاده اي باند فرودگاه را قطع مي کند .. ! گفتني است فقط تعداد محدودي از پرواز هاي بين المللي که غالبآ از انگلستان هستند در اين فرودگاه تردد مي کنند . کار تهیه و ساخت این فرودگاه نیروی هوایی سلطنتی در زمان جنگ جهانی دوم شکل گرفت . گفتنی است  در آن روزگار منطقه جغرافیایی " جبل الطارق " یکی از پایگاه های برجسته نیروی دریایی انگلستان محسوب می شده است  .

 

فرودگاه بین المللی پرنسس جولیانا (PJIA)

فرودگاه بین المللی " پرنسس جولیا " در جزیره زیبای سنت مارتین و در یکی از بخش های غربی جزیره " لی وارد " مشترکآ توسط دولت های فرانسه و هلند ساخته شده است . فرودگاه در منطقه هلندی سنت مارتین قرار گرفته است . اما باند این فرودگاه که در ابتدا کوتاه ساخته شده بود . بعد ها چیزی حدود ۱۵۲.۷ پا به طول آن افزوده شد . اما به هر جهت جت های سنگین وزن به سختی در ان فرود می آیند . به همين جهت است که ان ها برای فرود امن در این فرودگاه ارتفاع خود رو خيلي پائین نگه می دارند ! اگه چنان چه شما مایل هستید که هواپیما ها تنها چند صد متر بالا تر از فراز سر شما عبور کنند ، بهتره اين جا باشيد ! اگر چه اين فرودگاه براي هواپيماهاي کوچک و متوسط ساخته شده است ، اما اغلب هواپيماهاي ايرباس A340s و ۷۴۷ هم فرود مي آيند... اغلب گفته مي شود فرودگاه بين المللي پرنس جوليا يکي از خطرناک ترين فرودگاه هاي جهان محسوب مي شود اما واقعيت اين است تاکنون هيچ گونه حادثه مهمي در اين جزيره که در حقيقت دومين فرودگاه بزرگ در منطقه کارائيب محسوب مي شود رخ نداده است 

 

فرودگاه Juancho E. Yrausquin 

فرودگاه " جی " تنها محل فرود هواپیما در منطقه " صبا " است که در جزیره کارائیب و در بخش " انتیل " هلند واقع  شده است . به اعتقاد عده ای از کارشناسان هوایی این فرودگاه جز خطرناک ترین فرودگاه های جهان محسوب می شود . چون این تنها محل فرود هواپيما ها است که از سه طرف آن ( جلو ، انتها و يکي از قسمت هايش ) به دريا راه دارد ! و تنها راه اپروچ و دسترسي به باند ، سر راه اش تپه و صخره هاي بلند قرار گرفته است . کافي است خلبان در محاسبات خود مرتکب کوچک ترين اشتباهي شود ! خيلي راحت هواپيما در فرود و لدينگ اش به دريا سقوط کرده و يا به صخره برخورد مي کند ! جالبه بدونيد انتهاي نوار هاي مشخص کننده باند با علامت ايکس مشخص شده است تا خلبانان تجاري بدانند اين محل براي فرود هواپيماهاي بازرگاني نيست .. !   

 

فرودگاه بین المللی کانسای (کیا) 

همان طور که مي دانيد  ژاپن کشور جزيره ي است و زمين در آن جا بسيار کمياب است . به همين دليل مهندسان تصميم به ايجاد فرودگاه " کانساي " در سه مايلي خليج اوزاکا گرفتند . پهناي جزيره مصنوعي کانساي دقيقآ ۲.۵ مايل در ۱.۶ مايل است ! گفته مي شود اين فرودگاه از فضا قابل رويت است ! که البته معلوم نيست راست مي گويند يا خير ..!؟ اما حقيقت اين است که گفته مي شود فرودگاه در محل بسيار خطرناکي واقع شده است ! پايگاه هوايي در معرض خطر دايمي طوفان هاي خطرناک و زلزله قرار دارد . کارشناسان هوانوردي هشدار داده اند بالا امدن آب دريا و تغيرات آب و هوايي خطر جدي براي تآسيسات فوق است .  دليل اصلي اين تهديدات گرم شدن کره زمين است که طي سال هاي آينده اثرات مخرب آن نمايان خواهد شد .

فرودگاه بین المللی مادیرا ( MIA ) 

فرودگاه بین المللی مادیرا ( MIA )   در نزدیکی " فون چال "  Funchal مادیرا ، در جزیره ای کوچکي که از سواحل پرتغال بسیار دور است،  واقع شده است . عامل خطر در اين پایگاه هوایی مربوط به طول باند بسيار کوتاه آن است که در گذشته کلآ 5،000 پا بود ! که بعد ها به همت مهندسان به 9،000 پا افزایش یافت . تیر اهن پل بزرگ با بیش از 200 ستون تا ابتدای نوار فرود هواپیماها که در نوع خود شاهکار مهندسی تلقي مي شود ،‌ ساخته شد . اين باند فرود با طول  3،000 پا  و پهناي 590 پا  قادر است وزن   هواپیماهای سنگیني چون جت هاي 747 را به راحتي پشتیبانی  کند . اما همانند باند فرودگاه " جي "   Juancho E. Yrausquin ،  فضا در اين باند از سه طرف مشرف به دريا است . این امر باعث می شود    فرود و برخاست براي خلبانان بسيار مشکل باشد . گفتني است مجريان طرح فرودگاه " فان چال " به خاطر تهيه طراحي و ساخت اين باند " جايزه سازه هاي برجسته "  را از انجمن بين المللي پل و سازه و مهندسي (  IABSE ) دريافت کرد .


  فرودگاه Courchevel

شهرت اين فرودگاه بيشتر به خاطر قرار گرفتن در ارتفاع بالاي ان است . و براي آوردن علاقه مندان به پيست اسکي ( Courchevel ) از آن استفاده مي شود . اين پايگاه هوايي تنها داراي طولي باندي به  وسعت 1،722 فوت است . و فقط هواپيماهاي خصوصي ، هلي کوپتر ها ، وسايل نقليه هوايي چارتر در اين باند بسيار کوتاه که در انتهايش لبه صخره اي قرار دارد ، مجاز به استفاده هستند . شما حتمآ بايد فيلم سينمايي " فردا هيچ وقت نمي ميرد " جيمز باند رو ديده باشيد که در آن مامور ۰۰۷ هواپيماي مملو از گوساله رو از پايگاه (  braving ) به اين جا اورد ! گفتني است اين پايگاه در صنايع هوانوردي از مقبوليت  چنداني برخوردار نيست .
 

فرودگاه بین المللی باررا
فرودگاه بین المللی باررا ( که به گمانم همون برره خودمون باشه ! )  در جزیره باررا و در قسمت خروجي منطقه "  Hebride "  اسکاتلند واقع شده است .  فرودگاه در ساحل " Traigh Mhor "  این جزیره واقع شده است .  این فرودگاه تنها مکان ساحل ياد شده است که در آن هواپيماها به زمين فرود مي آيند !‌  اگر چه اين فرودگاه تقريبآ هر روز توسط جزر و مد شسته مي شود  ، اما پرواز هاي منظم آن براي فرود هواپيماهاي تجاري هرگز قطع نمي شود !  اگرچه فرود در اين پایگاه کاملا خطرناک به شمار مي رود اما تاکنون هیچ حادثه اي در حافظه های مردم ثبت نشده است . اين پایگاه هوایی به طور کاملآ طبیعی روشن مي شود . و براي ان دسته از گردشگراني که خواهان تماشاي فرودگاه هاي غير معمول و جالب هستند ، کاملآ سرگرم کننده است . شما می توانید اطلاعات مورد نياز خودتون را از پرواز بریتیش ایرویز  دريافت کرده و از طريق Benbecula و يا گلاسکو به اين جا پرواز نماييد .

 فرودگاه Gustaf سوم

این پايگاه نیز به عنوان فرودگاه " سنت Barthélemy " شناخته شده است . ( گوستاف و سنت از  اصطلاحات  مذهبي در دين مسيح به شمار مي آيد - مترجم ) . اگر شما فکر می کنید که این فرودگاه برای استفاده افراد مذهبي و یا شخصیت های دینی است ، کاملآ اشتباه مي کنيد ! زيرا این يک فرودگاه  عمومی در مفهوم واقعي است . باند فرودگاه بسیار کوتاه است و  انتهاي آن  مستقمآ سر از دريا در مي آورد که کمي دور تر از ان تپه هايي با فاصله قرار دارند ! به همین دلیل تنها هواپيماهاي چارتر کوچک تجاري در آن فرود مي آيند . ضمن اين که اغلب اين هواپيما ها ظرفيت حمل کم تر از بيست نفر مسافر را دارا مي باشند  . در هنگام تقرب هواپیماها ، چرخي در بالاي منطقه فوق مي زنند تا گردشگران و مسافران با تماشاي مناظر زيبا و دلپذير به وجد بيايند .. !  

  فرودگاه Lukla

این فرودگاه شگفت انگیز در ارتفاي 2،900 متري از سطح دریا در "  Lukla " ، که شهر کوچکی در منطقه " نپال " است واقع شده است .  اين فرودگاه همچنين بنام " نزینگ هیلاری " هم شناخته شده است .  جالب اين که تنها  1،500 پا از باند اين فرودگاه اسفالت شده است ! در انتهاي يک سوي باند کوه بسيار  بزرگ با زاويه تندي قرار گرفته است که با کوچک ترين قدمي به عمق هزاران پايي دره سقوط مي کنيد ! کوچک ترين خطاي خلبان در هنگام فرود و يا پرواز منجر حادثه اي ناگوار مي شود ! به همين دليل محافظ هايي در باند نصب شده است !   .
 

یخ باند 

 قطعا اين یکی از خطرناک ترین مناطق فرود در جهان محسوب مي شود !  در این فرودگاه هیچ گونه کمبود فضا براي فرود وجود ندارد . تنها مشکل این است که سطح باند آسفالت شده نيست . وسايل نقليه هوايي بايستي در امتداد تلي از برف و يخ بر روي زميني که بدقت مسطح شده است فرود آيند !‌ خلبانان بايستي دقت و توجه لازم رو در زمان فرود به عمل اورند تا وزن هواپيماي آن ها سبب شکستن سطح باند نشده و بدرون برف کشيده نشوند !‌ . در اين فرودگاه هواپیماهای بزرگي مانند سي - 17 Globemaster سوم و  هرکولس ها " سي - 130 "   فرود مي آيند ..!

امیدوارم  شما از مطالعه تعدادي از خطرناک ترين فرودگاه هاي جهان خوشتون امده باشد . مسلمآ تعداد زيادي از فرودگاه هاي خطرناک در ساير کشور ها وجود دارند . اگه چنان چه شما با چنين پايگاه هاي هوايي يا فرودگا ها مواجه شديد ، اطلاعات و تجربه خود رو با ما تقسيم کنيد .  
 

 

در پناه ایزد منان پاینده و جاوید باشید .

بهروز مدرسی

این پست ساعت ۲۳:۴۵ دقيقه  در تاريخ بيستم  آبان ماه ۱۳۸۹ پایان یافت .

 پاینده و برقرار باد ارتشیان دلاور و قهرمان ایران

 ajr4i2ce8c0d7seedv8o.jpgWeblog-Archive-.jpg

   آرشیو سایت  اينجا                                               آرشیو وبلاگ اینجا 

c9grzonv11okublhvvhp.jpg

 

 

swycxfs3o3dv7o8yhs8l.jpg

 

   pplnwui1jq5rw7l7897x.jpg

پیشنهاد دو پست دولتی توسط احمدی نژاد ( اینجا )

چگونه به جای دختر خارجی ، برادر پاسداری را تحویل ام دادند !! ( اینجا )

  • چگونه از تهمت کودتای نوژه ، نجات پیدا کردم !!؟ ( اینجا )
  • به جای  قطعه هواپیما بهروز وثوقی تحویل دادند !! (اینجا )
  • ماجرای جدا شدن سر مسافری در مقابل چشمان خانواده اش !! (اینجا )
  • نقش ستون پنجم در سقوط هواپیمای آیت الله محلاتی ! ( اینجا )
  • آیا تاکنون آتش گرفتن انسانی رو از نزدیک دیده اید !!؟ ( اینجا )
  •  ادار خلبان ، نظم پایگاه را به هم ریخت !! (اینجا )
  • دلایل سقوط هواپیمای خبرنگاران ! ( اینجا )
  •  آیا زندانیان سیاسی به دریاچه نمک ریخته می شدند !!؟ ( اینجا )
  • چگونه به دبیر کلی حزب خران برگزیده شدم !!؟؟ ( اینجا )
  • انتقاد از اعلیحضرت همایونی جهت رفاه الاغ !! ( اینجا )
  •  با خلخالی در صحرای طبس ! ( اینجا )
  • چرا در پرواز آبنبات تعاروف می کنند !؟ (اینجا )
  • پرواز به قبیله آدمخواران !! (اینجا )
  • عملیات محرمانه نجات زندانیان ( اینجا )
  • ماجرای اشگ ننه علی ( اینجا )

    شوخی با حاج آقا در جبهه ! ( اینجا  

    توجه ... توجه.... توجه  

    خوانندگان محترم لطفآ توجه داشته باشيد :

    کليه کامنت هاي وبلاگ ( دل نوشته هاي يک سرباز ) بدون پاسخ منتشر مي شوند .

    دوستان محترم پرسش هاي خود را فقط در سايت ( خاطرات يک خبرنگار ) مطرح فرمايند .

    فراموش نکنيد فقط به کامنت هاي پست اخر پاسخ داده مي شود .

  • - تعداد بازديد
  • 6527
  • مرتبه

    نظرات
    شما هم چيزي بنويسيد
    • هر چي دلتان مي خواهد بنويسيد. اينجا مربوط به شماست اگر نظر خصوصي‌اي داريد لطف کنيد و از طريق اي‌ميل (behrouz.journalist at gmail.com) مطرح کنيد، ممنون.






    مشخصات حفظ شود؟

    از تگ‌هاي HTML هم مي‌توانيد در نظرتان استفاده کنيد.

     
    Copyright 2007 by Behrouz Moddaresi | Design by WebStudio | Powered By Movable Type 3.35