Oldpilot.ir | حادثه Air Bus A-380
درباره من

سوم دي ماه 1331 در تهران متولد شدم. پس از اتمام دوران دبيرستان به خاطر علاقه اي که به پرواز داشتم به نيروي هوايي پيوستم. در ادامه به آمريکا اعزام شدم، در بازگشت به ايران اولين پروازم را در تاريخ 18/3/53 انجام دادم و با آغاز جنگ تحميلي، به صورت شبانه روزي در مناطق جنگي پرواز داشتم و افتخار كسب مدال طلاي بالاترين ساعات پرواز را به دست آوردم. به دليل سكته قلبي و عمل جراحي باز كه ... ادامه
تبليغات
وبلاگستان
باقي قضايا
   حادثه Air Bus A-380

نگاهي به فرود اضطراري ايربايس380

 يا مشکل وجود دارد يا ندارد . اگر مشکلي نمود پيدا کرده باشد ، خيلي واضح و شفاف اعلام مي کنند مثلآ .. مدير محترم شرکت ايکس ، نظر به مشاهده ايراد در هواپيماي ايرباس ۳۸۰ و تکرار مجدد آن ، توصيه مي شود بازرسي هاي دقيق تري در فلان قطعه به عمل اوريد .. ! اگر هم مشکلي نباشد ، بر اساس حدس و گمان و شک و ترديد هرگز اطلاعيه اي صادر نمي کنند .. و به هيچ عنوان هشدار نمي دهند .. ! مگه خونه عمه است يا خاله جونه که بگويند .. احتمال داره خان عمو تشريف نياورند ! ضمن اين که صنعت به اون بزرگي و حساس را که روزانه ميليون ها مسافر رو جا به جا مي کنه با من بميرم تو بميري و احتمال و شايد هرگز اداره نمي کنند ! پس همان طور که گفتم مشکل رو در جاي ديگري بايد جستجو کرد .. و با اين حرف خود به قول ما ايراني ها ، دم خروس زده بيرون ..

نگاهي به فرود اضطراري ايربايس380

njbmc4g1wz8x0d3t227y.gif

bbck0mxnwn7x5nglls69.jpg

 " حادثه  Air Bus A-390 " عنوان مطلب اين پست است که تقديم شما عزيزان مي کنم . در اين مطلب همان گونه که به کرات توضيح داده ام .. به دليل عدم دارا بودن تخصص و دانش لازم از مکانيزم و علوم مربوط به هواپيماهاي مدرن ايرباس ۳۸۰ تنها به طرح مسايل کلي پرداخته و تحليل هاي شخصي ام رو بنا به درخواست تني چند از خوانندگان محترم ارايه داده ام . و همان گونه که بار ها در مطالب قديمي توضيح داده ام .. علت واقعي بعد از تحقيقات گسترده اي که توسط متخصصان مربوطه صورت مي گيرد اعلام خواهد شد . و صحبت هاي بنده تنها حدس و گماني بيش نيست .

جا دارد از خواننده محترم " مرتضي " عزيز که خبر و فيلم کوتاه خبري اين حادثه رو برايم ارسال کرد تشکر و قدرداني کنم . راستش از شما چه پنهان خيلي دلم مي خواست فيلم رو هم در ذيل مطلب اضافه کنم اما سايتي که قادر به آپلود موسيقي و مالتي مديا باشد رو سراغ ندارم .. اميدوارم در مطالب آينده از اين تکنولوژي هم براي اطلاع رساني بهره ببرم . سخن اخر اين که .. همان گونه که در گذشته وعده داده بودم که ..  در صورت استقبال از مطالب و قانونمند شدن کامنت ها بنده آمادگي انتشار با فاصله کم مطالب رو دارم .. فکر کنم اين مهم پديد امده است .. به همين دليل در کم تر از ۴۸ ساعت از زمان انتشار پست قبلي .. اين را تقديم شما مي کنم .

برچسب ها : ايرباس ۳۸۰ + فرودگاه سنگاپور +  خطوط هوايي کوانتاس + سيدني + پرواز + انفجار + موتور هواپيما + صنعت هوانوردي + آژانس ايمني هوايي اروپا + هشدار + گراند + مهران مديري + زنده ياد علي اکبر شيدا + قهوه تلخ + تيتراژ + امشب شب مهتابه  

مقدمه

هر روز در گوشه و کنار دنیا با اخبار ناگواری در باره سوانح متعدد هوایی مواجه ایم . که اغلب با تلفات جانی همراه اند و گاهی هم مانند اتفاقی که برای یک فروند هواپیمای مدرن ایرباس ۳۸۰ - آ رخ داد همه سرنشینان صحیح و سالم تخلیه شدند . اما ان چه باعث نگارش این پست شد .. علاوه بر جنبه اطلاع رسانی تاکید بر این امر است  " هر سانحه ای که در صنعت هوانوردی اتفاق مي افتد ضمن  کسب تجارب بیشتر خلبانان و گروه های پروازی در جهان ، موجب ارتقای ایمنی بالا و دقيق تر در سایر پرواز ها می شود . و علاوه بر رفع عیوب هواپیمای سانحه دیده ، بر روي  هواپيماهاي مشابه هم در سراسر جهان بازبيني دقيق تري انجام مي گيرد  . " متآسفانه خيلي از هموطنان ما با شنيدن اخبار سوانح بيشتر از پرواز و هواپيما زده مي شوند ! به همين دليل قصد دارم ضمن تشريح ( تصويري ) حادثه اخير ، با اجازتون نظر شخصي ام رو هم اعلام کنم . خاطر نشان مي شود نظر بنده فاقد پارامتر هاي علمي بوده  و صرفآ حدس و گمان است که  به درخواست برخي خوانندگان عرض مي کنم . و همان گونه که اگاه ايد  .. اظهار در نظر در باره حوادث هوايي نياز به تحقيق و تخصص هاي لازم است .

 اصل خبر چه بوده است .. ؟ 

راستش رو بخواهيد من ابتدا خبر حادثه رو از کامنت يکي از خوانندگان محترم شنيدم که از من خواسته بود حتمآ در باره اش تحليلي داشته باشم . از اون جايي که هيچ گونه خبر يا اطلاعاتي از حادثه فوق نداشتم دوست بسيار عزيزم " مرتضي " اصل ماجرا رو به شرح ذيل برايم ارسال کرد . با سپاس از اين خواننده محترم ، ابتدا روي تصاوير برداشت شده از فيلم خبري توضيحاتي رو ارايه کرده و در پايان تحليل نهايي ام رو تقديم حضورتون مي کنم .

روز 5 شنبه 4 نوامبر پرواز a380 شركت هواپيمايي استراليايي كوانتاس Qantas)) 6 دقیقه بعد از شروع پرواز به مقصد سیدنی اسرالیا به دلیل بروز آتش سوزی در موتور 2 به فرودگاه چنگي سنگاپور برگشت. این هواپیما 433 مسافر و 26 خدمه پروازي داشت. بعضی از مسافران گفتند بعد از شنیدن 2 صدای بلند موتور آتش گرفته(منفجر شده). ضمنا با اینکه مقامات خطوط هوايي كانتاس هرگونه خبر درمورد بروز انفجار در موتور اين هواپيما را تكذيب كردند اما ساکنان محلي جزيره بتام تکه هايي از موتور هواپيما را که از آن جدا شده و به زمين افتاده است، پيدا کرده‌اند. بعد از این اتفاق ابتدا شرکت کوانتاس و بلافاصله بعد از اون خطوط هوايي سنگاپور هم كليه پروازهاي ايرباس A380 خود را به حالت تعليق درآوره و A380 ها رو گراند کردند. در باره احتمال وجود نقص فنی در موتور های A380 آژانس ايمني هوايي اروپا از حدود 3 ماه پیش هشدار داده بود و در تاريخ چهارم آگوست به خطوط هوايي جهان اعلام كرده بود كه موتور هواپيماهاي ايرباس A380 خود را مورد بازرسي بيشتر قرار دهند. ضمنا دیروز هم یکی دیگه از هواپیماهای شرکت کوانتاس دچار همین مشکل شد. اینبار موتور شماره یک بوئینگ 747 این شرکت چند دقیقه بعد از بلند شدن از فرودگاه سنگاپور در ارتفاع 2000 پایی آتش گرفت وخلبان بلافاصله به فرودگاه برگشت. . خوشبختانه این دو حادثه هیچ تلفاتی دربر نداشت.سایت abc.net ادعا کرد که کادر پروازی این b747 همون کادر a380 سانحه دیده بوده است. آلن جویس مدیر این شرکت هواپیمایی در این باره گفت : ما از بابت b747 ها نگران نیستیم. موتور این هواپیما بیشتر از 30 سال امتحان خودش را در هر موقعیت اضطراری پس داده اما موتور a380 یک موتور جدید است.ضمنا وی احتمال خرابکاری رو رد کرده و گفت: این یک اشکال مکانیکی بوده است .

 

پس از انتشار خبر بازگشت اضطراري هواپيماي شرکت " کوانتاس " که به مقصد سيدني که تازه به پرواز در امده بود ، همه نگاه ها از جمله خبرنگاران شبکه هاي تلويزيوني سنگاپور به سمت منطقه اپروچ فرودگاه معطوف شد . تا تصاوير مدرن ترين هواپيماي جهان رو در آسمان رصد کنند .. !

 در همين حال مسافران مرفه هواپيماي اير باس " ۳۸۰ - آ "‌  با وجود اعلام خلبان مبني بر بازگشت به فرودگاه مبدآ ، با خيالي آسوده کمر بند هاي خود رو محکم بسته و خونسرد منتظر فرود شدند ! برخي از مسافران کنار پنجره هم با دوربين هاي ديجيتال خود مشغول فيلمبرداري و گرفتن عکس شدند !

مسافران ياد شده در ابتداي امر شاهد خروج گاز هاي غير متعارف از اگزوز موتور شماره دوي هواپيما شدند که با شدت فراواني در حال خروج بود .. !  

 در همين حال بقيه مسافران هم صداي دو انفجار رو از سمت چپ هواپيماي خود شنيدند ! اما بدليل تبليغات فراواني که در باره ايمني اين مدل ايرباس ها شنيده بودند .. زياد وحشت زده نشدند ! در اين تصوير به خوبي قطعات جدا شده از موتور شماره دو هواپيما مشخص است که از کنار موتور شماره يک و لبه فرار بال در حال پرتاپ شدن هستند ..

 خلبان با تجربه هواپيماي ايرباس با اعلام وضعيت اضطراري بعد از شش دقيقه پرواز به راحتي در باند فرودگاه سنگاپور به زمين نشست . و از اون جايي که برج مراقبت پرواز در اين گونه مواقع دستورالعمل مشخصي دارد .. ابتدا وضعيت را به مرکز آتش نشاني مستقر در فرودگاه اطلاع مي دهد . . بي ترديد يکي از واحدهاي حساس و پرتلاش که نقش موثري در نجات مسافران در همه دنيا دارد ، همانا واحد هاي آتش نشاني ( خصوصآ در فرودگاه ها ) است . که به صورت گمنام مشغول خدمت هستند .

جالبه بدونيد هموطنان آتش نشان ما در عمل نشان داده اند که سرعت عمل قابل توجهي نسبت به  ساير  آتش نشان ها در جهان دارند . نمونه آن سانحه در مشهد بود که زودتر از زمان تعين شده اقدام به تخليه مسافران نمودند . به هر حال به محض فرود هواپيما ، و رسيدن به باند فرعي ( Taxi Way ) آتش نشان ها به دقت نزديک هواپيما شده و با فشار آب سعي در جلوگيري از آتش سوزي شدند .

فشار شدبد آب و پاشيده شدن بر روي موتور آسييب ديده و آتش گرفته باعث جلوگيري از آتش سوزي و سرايت احتمالي ان به باک هاي بنزين که اغلب در پشت موتور ها و بر روي بال ها قرار دارند ، انجام مي شود . البته فراموش نشود اغلب هواپيما ها درون موتور هاي خويش کپسول هايي تعبيه شده است که به محض کشيدن دستگيره هاي اضطراري هر موتور ( به منظور خاموش کردن موتور هواپيما در پرواز ) اين کپسول ها که داراي فوم هستند ، با شدت تمام در داخل موتور پخش شده و هر گونه آتش سوزي رو خاموش مي کند . فراموش نکنيد اتش سوزي موتور ها به خاطر وجود گاز ، برق ، هيدروليک ، بنزين و شبکه هاي سيم پيچي شده خيلي زود مشتعل مي شوند

 

 در اين گونه مواقع حفظ خونسردي و تجربه گروه پروازي در نجات مسافران خيلي موثر است . به عبارتي براي اين گونه موارد آموزش ديده اند .. حتي رانندگان ماشين هاي آتش نشاني در نزديکي و حفظ موقعيت به هواپيما دوره هاي خاصي رو گذرونده اند .. چون همان طور که مي دونيد موتور هاي جت  خصوصآ اين مدل ايرباس ها قدرت کشنده و جهنمي شديدي دارند . و کوچک ترين اشتباه باعث کشش وسايل و تجهيزات ماشين به داخل پره هاي موتور مي شود . به هر حال مسافران با حفظ آرامش پياده  شده و سريع از منطقه دور مي شوند ..  

همان طور که در تصوير مي بينيد بخش عمده اي از " کالينگ " ( در پوش هاي موتور هواپيما ) به شکل ناجوري از موتور شماره دو جدا شده است . فراموش نکنيم که بخش آسيب ديده و جدا شده خيلي وسيع است .. کافي است شما آن را با افراد زير موتور مقايسه کنيد ..  

  

بلافاصله مهندسان فني ايرباس و شرکت هواپيمايي ( کوانتاس ) براي آگاهي و تحقيق در باره اتفاق رخ داده به پاي هواپيما مي آيند .. اولين اقدام در اين گونه موارد ، مسدود کردن " والو " ها و کليه خطوط الکترونيکي ، هيدروليک ، بنزين و .. مي باشد . که براي جلوگيري از هر گونه حادثه ناخوشايند انجام مي گيرد . ضمن اين که کار تحقيق هم بلافاصله شروع مي شود ...

 اين هم تصوير ديگري از قسمت آسيب ديده قسمتي از موتور شما ره دو ايرباس .. و حضور ماموران زحمتکش آتش نشاني جلوي موتور هواپيما ..

اين هم تصوير ديگري که از پشت " فنس " ( سيم هاي محافظ ) که هواپيما رو نشون مي دهد .  

در همين هنگام تعدادي از مردم شهر که از نزديک شاهد صداي انفجار و جدا شدن قطعات بدنه موتور هواپيما در بالاي سر خود بودند ، به گزارشگر تلويزيون در باره مشاهدات خود توضيح مي دهد .. اين بابا بقدري هيجان زده و با ذوق صحبت مي کنه که تعجب دوستان و همشهري هايش رو به خود جلب کرده است .. و همان طور که مي بينيد ، به دهان او خيره شده اند .. !

 همان گونه که در اصل خبر خوانديد .. طبق معمول و اصل رايج  ،مسئولان شرکت هواپيمايي کوانتاس هرگونه آتش سوزي و انفجار رو در هواپيماي خود تکذيب کردند ! ( رو را برم .. ! ) در همين اثنا يکي دو نفر از خبرنگاران زبل سنگاپوري راهي جزيره " بتام " شده تا از تکه هاي جدا شده بدنه هواپيما که باعث تخريب يک دبستان شده بود ، عکس و فيلم تهيه کنند .. ! تا سر فرصت به آقاي " آلن جويس " که در ادامه با او آشنا خواهيد شد ، نشون بدهند .. !

اين هم تصوير همون مدرسه اي است که بخشي از سقف اش صدمه ديده است .

 اگر چه در تصوير سقف مدرسه ، عمق خرابي و سوراخ بدرستي معلوم نبود ، اما در اين عکس بخوبي  مي بينيد که سرعت برخورد قطعه اي تيز چه خرابي هايي رو بوجود اورده است .. ! خدا رو صد هزار بار شکر که هيچ دانش آموزي در اون لحظه زير سقف نبوده است .. !

ديگه جاي هيچ گونه انکاري باقي نمانده بود .. به قول قديمي ها " شتر دزدي دولا دولا نمي شه " به همين دليل با خيالي آسوده قطعات جدا شده رو اين جوري روي زمين قرار دادند ..  مي گم اين آقا پليسه چنان غرق تفتيش شده انگاري در صحنه جنايت اومده است .. ! اما دلم براي اون کارگر ها مي سوزه که زحمت حمل قطعات رو کشيده اند . خدا کنه دستمزدش رو بدهند .. !  اگه خوب به زمينه تصوير دقت کنيد مي بينيد جماعت زيادي به همراه پليس ها در صف ايستاده اند .. اگه اشتباه نکنم با صداي انفجار و پرتاپ قطعات قرمز رنگ از آسمون ، بنده خدا ها فکر کرده اند جنگ شروع شده .. يا طالبان حمله کرده است ! حتمآ نيروهاي واکنش سريع اند ... !

 

 به اين دو تصوير نگاه کنيد .. در لبه هاي فلز اليافي ديده مي شوند .. يادم باشه در تحليل ام به اون اشاره کنم . البته تئوري وار حدس مي زنم . بايد دوستان هم نظرشون رو بگويند ..

اين هم قطعه اي ديگر که طفلک کارگر ها پيدا کرده اند .. از قوس فلز مي شه تشخيص داد که چه ابعادي داشته است .. جالب اين که آقايون پليس دست به کمر ايستاده اند .. نيروهاي ضد شورش هم در عکس ديده مي شوند .. ديديد حدس ام درست بود .. !؟‌بنده خدا ها فکر هاي ديگري کرده بودند ..!

اين هم تصوير ديگري از قطعات جدا شده .. خدا رحم کرد اين همه فلز به روي جزيره پراکنده شده ، اما همچنان مسئولان هواپيمايي خيلي راحت مي گويند .. انفجار و اتش سوزي در کار نبوده است .. ! اگه به همين عکس خوب دقت کنيد .. دو تا کارگر با تعجب به حمل قطعه نگاه مي کنند ! مي دونيد چرا ؟‌ براي اين که اين پليس زبل تا چشمش به دوربين فيلمبرداري افتاده ، سريع رفته و زير تابوت .. واي ببخشيد زير قطعه رو گرفته .. !  به اين مي گن زبل خان سنگاپوري مگه نه ..!؟

 واي خداي من .. چقدر فلز از هواپيماي ايرباس آ - ۳۸۰ جدا شده است .. ! خدا رحم کرد شش دقيقه پرواز کرد .. اگه شش ساعت مي پريد ، حتمآ چندين کاميون فلز جمع آوري مي شد ! ديگه اينا باشن تا ما رو اين همه مسخره نکنند .. !

  

 در پايان خبرنگاران به سراغ مسافران هواپيما رفته و از اون ها در باره حادثه سوال کردند .. اگه فيلم رو  ديده باشيد  .. يکي از خبرنگاران تلويزيوني به سبک بچه هاي خبر ۲۰:۳۰ خودمون ، هي سعي مي کنه با سوالاتي در باره خلبان ، نحوه فرود ، عملکرد مهمانداران به اصطلاح " اتو " بگيره .. ! اما خودمونيم .. تيرش حسابي به سنگ خورد .. !

 به سراغ هر مسافري رفتند .. همه با آرامش هر نوع ترس و وحشت رو انکار کردند .. در حقيقت بندگان خدا حقيقت رو مي گفتند .. اما خبرنگار جماعت دست بردار نبودند .. به گمانم با بچه هاي تيم ملي فوتبال ما اشتباه گرفته بودند که .. حضور گاو و دامداري رو در اردوي تيم ملي درخارج از کشور انکار کرده و همگي گفتند کولر هم داشتيم  .. چشمک !

 اين هم جمال تر و تميز آقاي " آلن جويس " راستگو . که روز روشن به چشم همه خبرنگاران نگاه کرده و با لبخند و آرامش گفت .. کدوم انفجار .. !؟ کدوم اتش سوزي ..!؟ نخير چنين چيزي واقعيت نداره .. و من رسمآ و حکمآ تکذيب مي کنم .. ! مي دونيد ياد کي افتادم .. ؟ ياد وزير تبليغات صدام حسين که مثل اين بابا واقعيت ها رو تکذيب مي کرد .. خدا رو شکر در دنياي مدرن امروز و بودن انواع دوربين هاي ديجيتال ديگه نمي شه دروغ گفت ..  من که احساس مي کنم دماغش داره گنده مي شه .. مث پينوکيو !

اخرين تصوير خبري .. مربوط به هواپيماي جامبو جت همين شرکت مي شود که ظاهرآ اون هم دچار اتش سوزي در موتور خود شده بود ! اون هم در ارتفاي بيست هزار پايي ! که به خير گذشت .. اما حالا که دروغگويي مد شده است ، يک دروغ شاخدار هم از سايت " abc.net ‌" مي خوانيم که در خبري مدعي شده اند که ... " گروه پروازي اين جامبو جت همون کادر پروازي ايرباس ۳۸۰ بوده اند .. ! " يکي نيست به اين آقايون بگويد .. چطور چنين چيزي ممکن است اتفاق بيفتد !؟ خلبانان فقط با يک مدل هواپيما پرواز مي کنند . و در صورت تصميم به تغير بايد مدتي دوره هواپيماي مدل بعدي رو بگذرونند ! سواد اين آقايون  منو ياد مغرضان شناخته شده سايت من انداخت .. ! به هر حال به خبر اعلام شده در ابتداي پست اعتماد نکنيد .. مگه اخيرآ چنين قانوني در سنگاپور يا سيدني تصويب شده باشد .. !   

  

تحليل حادثه  ايرباس ۳۸۰ در سنگاپور ...

همان گونه که در ابتداي پست عرض کردم ، تحليل اين حادثه صرفآ با بيان نظريات شخصي ام که نشآت گرفته از اطلاعات عمومي و تجربه گذشته ام است ، تقديم شما عزيزان مي کنم  . اميدوارم مورد توجه و رضايت همه شما ياران همدل و صميمي قرار گيرد .

با نگاهي دقيق به تصوير  موتور هواپيماي ايرباس ۳۸۰ .. حجم و ابعاد آن را نسبت به موتور ساير هواپيما ها ،‌ خيلي بزرگ و پرقدرت تر مي بينيم . و از اون جايي که تازه مورد استفاده بر روي اين مدل هواپيما ها  قرار گرفته اند ، نياز به گذر زمان بررسي دقيق تر  و آزمايشات فراواني دارند  .  

  

چرا ايرباس هاي ۳۸۰ گراند شدند ... !؟‌

قبل از هر سخني ابتدا توجه و نظر شما دوستان محترم رو به اصل خبر درج شده در ابتداي همين پست جلب مي کنم .. اگر چه در نگاه اول خبري معمولي قلمداد مي شود ، اما حاوي نکاتي است که کارشناسان صنعت هوانوردي و يا اون هايي که دستي بر آتش دارند نکات ارزنده اي رو از دل همين چند خط نوشته بيرون مي اورند .. منظور بنده نقل قول هاي مسئولان است نه نويسندگان خبر که قطعآ خبرنگاران هستند .. ! در قسمتي از اين اطلاعيه آمده است " بعد از این اتفاق ابتدا شرکت کوانتاس و بلافاصله بعد از اون خطوط هوايي سنگاپور هم كليه پروازهاي ايرباس A380 خود را به حالت تعليق درآوره و A380 ها رو گراند کردند. " همه مي دونيم ايرباس  ، تنها هواپيمايي نبوده که در حين پرواز موتور يا جاهاي ديگرش اتش گرفته و ايضآ فرود اضطراري داشته است ..! حالا نگيم روزانه .. بلکه در اغلب اوقات از صد ها هزار هواپيماهاي گوناگوني که در اين جهان پهناور پرواز مي کنند ، بار ها با چنين حوادثي مواجه شده اند .. و همه خلبانان بدون استثناء با اين پديده و راه کار هاي مقابله با آن وارد هستند .. و دوره آموزش آن را طي کرده اند . اما پرسش اين است .. تا حالا در کدوم يک از اين نوع وضعيت اضطراري هاي پيش آمده ، کليه هواپيما هاي مشابه مدل سانحه ديده شده در خطوط هوايي يا شرکت هاي هواپيمايي ديگر بلافاصله دستور  " گراند " شدن ( خواباندن ) رو داده باشند !؟ قطعآ عمق فاجعه خيلي بالاتر از يک اتفاق معمولي است ! البته ممکنه خيلي ها تصور کنند اين حساسيت ها به خاطر عمر اندک اين هواپيماهاي غول پيکر است که به عبارت ساده تر هنوز مانند برخي ديگر از هواپيما ها نظير جامبو جت ها امتحان خود رو پس نداده اند ..

در پاسخ به اين نظريه عرض مي کنم .. عزيزاني که با مقررات صنايع هوانوردي و حتي اتومبيل سازي در غرب و اروپا آشنا هستند .. خوب مي دونند تا زماني که هواپيماي جديد از سد آزمايش هاي مختلف و تست هاي گوناگون تعريف شده عبور نکنند و ساعت ها با استاد خلبانان کار آزموده ( تست پايلوت ) ها انواع و اقسام جک ليست ها رو در پرواز و روي زمين امتحان نکنند ، محاله حتي يک مسافر سوار آن هواپيما کنند .. يا دستور استفاده از آن در خطوط هوايي صادر شود ! اين موضوع حتي در باره مدل هاي قديمي تازه توليد شده که سال ها مورد آزمايش قرار گرفته اند هم صدق مي کند ! يعني اگر يک فروند هواپيماي بوئينک ۷۴۷ تازه توليد شده هم از کارخانه بيرون بيايد ، بايستي پروسه آزمون هاي مختلف رو تست کرده و پشت سر بگذارد تا مجوز پرواز عمومي صادر شود .. پس نمي توانيم به اين دليل که تازه اين مدل ايرباس ها وارد صنعت هواپيمايي جهان شده اند ، اين گونه با وقوع حادثه اي همه  هواپيماها را بخوابانند ! اون هم در شرايط اقتصادي فعلي شرکت هاي هواپيمايي ..! اشاره کردم حتي در مورد اتوموبيل هاي تازه طراحي شده هم تا مدت ها در شرايط مختلف آب و هوايي و جاده اي آزمايش مي کنند .. چه برسد به هواپيماي غول پيکري چون ايرباس ۳۸۰ .. ! پس بايد در جايي ديگر دنبال قضيه بود ! البته اين رو هم اضافه کنم .. في نفسه اين کار يعني گراند کردن ايرباس ها از نقطه نظر ايمني عمل بسيار ارزنده اي است . و در کل به نفع مسافران است . نفس کلام اين که .. دليل اين کار رو بايد در جاي ديگري غير از سانحه فرودگاه سنگاپور جستجو کرد .. ! مخصوصآ با مديران اين چنيني که در روز روشن و با وجود ادله هاي فراوان سعي در پاک کردن صورت مسئله رو دارند !

وقتي دم خروس پيدا مي شود  .... !

با مراجعه مجدد به همان خبر ، سرنخ هايي از مشکلات پنهان و عنوان نشده سازندگان اين مدل هواپيما در هشدار قانوني " آژانس ايمني هوايي اروپا " کاملآ مشهود است . در خبر فوق امده است .. "  آژانس ايمني هوايي اروپا از حدود 3 ماه پیش هشدار داده بود و در تاريخ چهارم آگوست به خطوط هوايي جهان اعلام كرده بود كه موتور هواپيماهاي ايرباس A380 خود را مورد بازرسي بيشتر قرار دهند. " بله اين آژانس براي اين که کاسبي آن دسته از خطوط هوايي که در پرواز هاي روزانه خود از هواپيماهاي ايرباس آ - ۳۸۰ استفاده مي کنند ، کساد نشود و ايضآ مسافران حساس خود رو در سراسر جهان از دست ندهند از واژه احتياط اميز ..  "  احتمال وجود نقص فنی در موتور های A380 " استفاده کرده اند . که به هيچ عنوان در مقررات ايمني صنعت پرواز عرف و متداول نيست . به عبارت درست تر .. يا مشکل وجود دارد يا ندارد . اگر مشکلي نمود پيدا کرده باشد ، خيلي واضح و شفاف اعلام مي کنند مثلآ .. مدير محترم شرکت ايکس ، نظر به مشاهده ايراد در هواپيماي ايرباس ۳۸۰ و تکرار مجدد آن ، توصيه مي شود بازرسي هاي دقيق تري در فلان قطعه به عمل اوريد .. ! اگر هم مشکلي نباشد ، بر اساس حدس و گمان و شک و ترديد هرگز اطلاعيه اي صادر نمي کنند .. و به هيچ عنوان هشدار نمي دهند .. ! مگه خونه عمه است يا خاله جونه که بگويند .. احتمال داره خان عمو تشريف نياورند ! ضمن اين که صنعت به اون بزرگي و حساس را که روزانه ميليون ها مسافر رو جا به جا مي کنه با من بميرم تو بميري و احتمال و شايد هرگز اداره نمي کنند ! پس همان طور که گفتم مشکل رو در جاي ديگري بايد جستجو کرد .. و با اين حرف خود به قول ما ايراني ها ، دم خروس زده بيرون ..

 

مثالي واضح تر ...  

ابتدا عرض کنم بنده صرفآ به تحليل خبر پرداخته ام .. و خداي ناکرده قصد تخريب يا زدن به سر مال مردم رو ندارم . قبل از اين که با مثال ديگري عقيده ام رو بيان کنم لازم است براي تجسم بهتر از دقت و نظارت فني در صنعت هوانوردي ايران و جهان نکته اي رو ياد اوري کنم . و آن اين است .. وقتي هواپيمايي در يکي از پرواز هاي خود دچار اشکال و يا ايراد فني مي شود ( فرقي نمي کنه هر نوع ايراد ) خلبان يا مهندس پرواز موظف است مشکل پيش آمده رو در فرم مخصوص هواپيما درج کند .. که بر همان اساس متخصصان فني يا گردان هاي نگهداري به رفع اشکال مي پردازند .. و سپس متخصص مربوطه در همان فرم قيد مي کند که مثلآ اشکال برطرف و آزمايش شد . در نهايت بالاترين مقام فني در همان تخصص امضاي متخصص اش رو تآئيد مي کند ( البته  فقط ايراد هاي مهم را  که با علامت در همان فرم مشخص مي شود ) حال اگر در پرواز هاي بعدي همان اشکال بار ديگر پديد آيد ، علاوه بر درج ايراد در فرم هواپيما ، در مقابلش واژه ( تکرار ) رو قيد مي کنند ! با ديده شدن اين کلمه متخصصان فني وارد پروسه ديگري  شده و علاوه بر رفع عيب مربوطه و تکراري ، در جستجوي دلايل بروز مي روند . و ريشه تکرار ايراد رو پيدا مي کنند ..  خب يا اين توضيحاتي که دادم ، حالا شما يک نگاه به تصوير بالاي همين پاراگراف بيندازيد ..  متوجه خواهيد شد در همين  قسمت کوچک يا به قول مشهدي ها  ( در اين گله جا ) يا به قول آذري زبان هاي عزيزمون ( بو بي ذره يرده ) چقدر سيستم هاي تو در تويي رو مي بينيد !؟ حالا لطفا کلاه خود رو قاضي کنيد .. چطور ممکنه در صنعتي که براي يک ايراد کوچک چنين مکانيسم بزرگ و تعريف شده اي داره ، براي موتور غول پيکري چون آ - ۳۸۰ که بيش از هزاران قطعه متفاوت با که هر يک وظيفه اي مشخص و حساس در راندمان موتور را به عهده دارند ، با يک تعريف کلي و با استفاده از عباراتي موهوم  چون ..شايد ، احتمالآ  وجود نقص فني را گوشزد نمايند ..!؟؟ صحبت از موتور گازي " رکس " نيست که بگيم .. هي فلاني حواس ات به موتورش باشه .. روغن کم مي کنه .. ! صحبت از مجموعه سيستم هاي متعددي است که موتور ناميده مي شود ..

اميدورام متوجه منظور بنده شده باشيد .. تا اين جاي کار فقط روي يک نظر مهم و رسمي که در باره اين نوع هواپيماها صادر شده است ، پرداخته ام . و سعي کردم بگم که .. اشکال اساسي و ماهوي حتمآ  وجود داشته است . اما مسئله اصلي در پنهان کاري است که مديران شرکت هاي هواپيمايي ياد شده براي کسب درآمد بيشتر ، اين هشدار ها رو جدي نگرفته بودند .. ! و با جان هزاران مسافر به راحتي بازي کرده اند . براي تاکيد عرايض ام .. همان گونه که يک کاميون فلز رها شده از موتور هواپيما رو همراه با اتش سوزي و انفجار در روز روشن تکذيب مي کنند ، چه انتظاري داريم که  هشدار هاي مهم آژانس هاي ايمني رو که ربطي به خطوط هوايي نداره ، جدي تلقي کنند !؟‌ حتي همين سازمان ها هم بايد رک و راست انگشت روي مشکلات گذاشته و ايرادات رو عنوان کنند . چون همان طوري که سعي کردم در چند پاراگراف طولاني عرض کنم که موتور يک قطعه کوچک نيست ، بلکه از هزاران سيستم و قطعات مجزا تشکيل شده است .. تعارف و احتمالات هرگز در اين صنعت جايي از اعراب ندارد . به همين دليل است در اين صنعت تمام قطعات قبل از اين که فرسوده يا خراب شوند ، تعويض مي شوند . اما با کمال تآسف مي بينيم که به خاطر يک مشت دلار اين گونه با جان مردم بازي مي کنند .. واقعآ گلي به جمال شرکت هاي هوايي داخل ايران که لااقل اين زد و بند ها رو ندارند .. ! 

 چه عواملي باعث اين حادثه شده اند ؟

اگر بار ديگر به دقت به اين تصوير نگاه کنيد ، متوجه نوع پارگي پوسته موتور خواهيد شد . که عين يک تکه نان سنگک از هم جدا شده است . ( فراموش نکنيد اين فضا بسيار بزرگ است ) در نگاه اول مي شه فهميد که اشکال از پوسته جدا شده نمي تواند باشد ! يا بهتر بگم زماني اشکال مي تواند از خود بدنه موتور باشد که .. متخصصان هنگام بازديد فراموش کرده باشند چفت هاي آن را محکم کرده باشند ! در ان صورت به محض پرواز ، محکم در هوا باز و بسته شده و با توليد صداهاي ناهنجار ، فشار شديد هوا آن را از ريشه  مي کند ..  ! که بر اساس اظهارات مسافران ، تنها دو صداي انفجار شنيده شد !

خدا واقعآ رحم کرد ..

سواي اين مسئله که اشکال کار از کجا بوده است .. بزرگ ترين خطري که در اين گونه موارد هواپيما ها رو تهديد مي کند ، برخورد فلز کنده شده به قسمت هاي حساس هواپيما است . که با توجه به تيز و برنده بودن ان ها ، باعث ايجاد شکاف هاي عظيم ، و انفجار هواپيما به خاطر خروج ناگهاني پرشرايز مي باشد . يا ممکنه به مخزن سوخت هواپيما برخورد کرده و باعث آتش سوزي ناگهاني شود . نمونه بارز آن مي توان به هواپيماي پيشرفته کنکورد اشاره کرد که برخورد قطعه اي کوچک پلاستيکي کنده شده از هواپيمايي باعث انفجار در موتور شماره دو ان شد و قبل از اين که خلبان موفق به نشاندن هواپيما شود ، بر روي هتلي افتاده و همه سرنشينان آن کشته شدند .. ! همچنين ممکن است قطعه اي از فلزات جدا شده به درون موتور کنار دستي مکيده شود که باعث ( F. O . D ) يا همانا ورود جسم خارجي به داخل موتور شده و با توجه به اين که يک موتور قبلآ اتش گرفته است ، خاموشي موتور ديگر از همان سمت مخصوصآ در هنگام تيک آف ، باعث استال ( واماندگي ) هواپيما شود .. اين ها بخشي از خطراتي است که هواپيما رو در اين گونه مواقع تهديد مي کند .. و هيچ کاري از دست خلبان ساخته نيست ..

 چرا پوسته موتور جدا شد ..!؟

 اگر واقع بينانه به اين حادثه بنگريم و نيم نگاهي هم به هشدار آژانس ايمني هوايي اروپا بيندازيم .. بايد عرض کنم .. حالا حالا ها محاله علت حادثه مشخص شود ! چون ان گونه که از قراين بر مي ايد ، اشکالي پنهان و نامشخصي در موتور هاي اين مدل از هواپيما ها وجود دارد .. که به دليل پيچيدگي و فراواني سيستم هاي تشکيل دهنده موتور که هر يک به تنهايي وظيفه اي را در راندمان هواپيما به عهده دارند .. زمان خيلي زيادي صرف کنکاش و " ترابل شوتينگ " ( عيب يابي ) آن خواهد شد . اما از روي حدس و گمان مي شه نظرات متعددي رو متصور شد .. مثلآ به اعتقاد راقم سطور .. ممکنه خلبان در هنگام تيک آف که حداکثر نيرو رو به هواپيما وارد مي کنه ، تراتل ها ( دسته گاز ) ها را بيش از زمان مقرر در حالت ماکزيموم قرار داده باشد .. که در اين حالت به دليل فشار بيش از اندازه به موتور ها و حرارت  شديد ناشي از اين راندمان باعث کنده شدن بعضي لوله ها شده و يا پوسته اگزوز ترک برداشته و نشت حرارت از مرکز احتراق ( کامباسشن چمبر ) باعث گرم شدن بدنه موتور ( کالينگ ) ها شده و در نهايت با فشار مخالف الياف هوايي ، به اين صورت پاره شده و در اطراف هواپيما به پرواز در امده است ..  يک احتمال ديگر اين که به دلايلي ناشناخته ، بخشي از لوله هاي حياتي در موتور مانند هيدروليک يا بنزين از مفصل هاي خود جدا شده و با پاشيده شدن بر روي محفظه بسيار داغ احتراق و پوسته دروني اگزوز سبب ايجاد اتش سوزي و نرم شدن پوسته موتور شده باشد ..

فراموش نکنيم در هواپيماهاي فوق مدرن از قبيل ايرباس ۳۸۰ تمام سيستم هاي کنترل همچنين بخش هاي مختبف موتور هاي آن کامپيوتري است . احساس بنده اين است به زعم اين فناوري همانند گذشته گروه پروازي خود رو موظف به چک کردن و بازديد هاي اساسي قبل و بعد از پرواز به معني واقعي اش نمي کنند .  و با اتکاء به رايانه اي بودن سيستم هاي هواپيما و هشدار هاي به موقع ، ايراد هاي جزئي چون شل شدن مفاصل اتصال ، لوله ها و ساير قسمت ها مشاهده نشده اند .. ! اما صداي دو انفجار پي در پي مي تواند سرنخ مشخصي براي پي بردن به اشکال اصلي باشد . که اميدوارم متخصصان موتور و ايرباس توضيحات لازم رو ارايه دهند ..  در باره اون اليافي که چسبيده به قطعات هواپيما مشاهده مي شد ، مي توان چنين نتيجه گرفت بخش عايق و استتار شده بخش هاي حرارتي موتور هواپيما که با عايق هاي نسوز پوشاينده مي شود ، بنا به دلايلي از جمله پوسيدگي ازجاي خود جدا شده و باعث ذوب بدنه موتور شماره دو شده باشد ..  به هر حال بنده صرفآ روي مسايل کلي نظرم رو بيان کردم . اميدوارم هر چه زودتر اشکال غول هاي زيبا و پرنده مشخص شود . تا با آرامش بيشتري مسافرت ها صورت پذيرد .. و کم تر شاهد دغدغه هاي اين چنيني باشيم .

در زبان بومی استرالیا " کوانتاس " به معنی کانگوری در حال شیرجه به آب است . که در این کاریکاتور زیبا نقاش به نقل از یکی از مسافران خطاب به همسرش در حالی که اشاره به موتور جدا شده هواپیما دارد می گوید .. نگفتم این وسیله امن تر است .. ! که مراد هواپیمای ایرباس است !

کلام اخر ...   

 به عنوان سخن آخر اعلام مي کنم .. در تمام ايامي که افتخار حضور و پرواز با هواپيماهاي سي - ۱۳۰ رو داشتم ، تنها يک بار بعد از پيروزي انقلاب دستور به خواباندن هرکولس ها کردند ! و آن هم زماني بود که خطري جدي همه هواپيما هاي فوق رو در سراسر دنيا تهديد مي کرد .. و ان چيزي نبود جز گير کردن دسته گاز هواپيماها که منجر به هفت سانحه از جمله يک ديچينگ ( فرود در آب ) شده بود . که کمپاني لاکهيد امريکا با وجود قطع ارتباط سياسي ، اجتماعي ، اقتصادي با کشور ايران به دليل پيروزي انقلاب ، اما هشدار تهديد هرکولس ها رو اعلام کرد .. و فکر کنم تنها ظرف ۴۸ ساعت اشکال اساسي و خطرناک رو کشف کرده و به همه کشور هايي که از اين نوع قارقارک ها استفاده مي کردند ،‌ نحوه رفع آن را گزارش کرد .. و جالب اين که طي بازديدي که بچه هاي متخصص نيروي هوايي از سيستم کابل هاي دسته گاز به عمل اوردند .. تعدادي از سي - ۱۳۰ هاي ما هم در مرز سانحه بود .. از اين گفتار خود بار ديگر مي خواهم چنين بگيرم .. گراند کردن ايرباس هاي ۳۸۰ داراي مشکلي خطرناک است .. و تنها به دليل يک آتش سوزي هرگز هواپيماها رو اون هم در اين شرايط نمي خوابانند ..

 

 

در پناه ایزد منان پاینده و جاوید باشید .

بهروز مدرسی

این پست ساعت ۳ بامداد در تاريخ هفدهم  آبان ماه ۱۳۸۹ پایان یافت .

 پاینده و برقرار باد ارتشیان دلاور و قهرمان ایران

 ajr4i2ce8c0d7seedv8o.jpgWeblog-Archive-.jpg

   آرشیو سایت  اينجا                                               آرشیو وبلاگ اینجا 

c9grzonv11okublhvvhp.jpg

 

 

برای مطالعه و آگاهی از اطلاعات کامل تر در باره ۳۸۰ - آ بر روی تصاویر راست کلیک کنید

  pplnwui1jq5rw7l7897x.jpg

پیشنهاد دو پست دولتی توسط احمدی نژاد ( اینجا )

چگونه به جای دختر خارجی ، برادر پاسداری را تحویل ام دادند !! ( اینجا )

  • چگونه از تهمت کودتای نوژه ، نجات پیدا کردم !!؟ ( اینجا )
  • به جای  قطعه هواپیما بهروز وثوقی تحویل دادند !! (اینجا )
  • ماجرای جدا شدن سر مسافری در مقابل چشمان خانواده اش !! (اینجا )
  • نقش ستون پنجم در سقوط هواپیمای آیت الله محلاتی ! ( اینجا )
  • آیا تاکنون آتش گرفتن انسانی رو از نزدیک دیده اید !!؟ ( اینجا )
  •  ادار خلبان ، نظم پایگاه را به هم ریخت !! (اینجا )
  • دلایل سقوط هواپیمای خبرنگاران ! ( اینجا )
  •  آیا زندانیان سیاسی به دریاچه نمک ریخته می شدند !!؟ ( اینجا )
  • چگونه به دبیر کلی حزب خران برگزیده شدم !!؟؟ ( اینجا )
  • انتقاد از اعلیحضرت همایونی جهت رفاه الاغ !! ( اینجا )
  •  با خلخالی در صحرای طبس ! ( اینجا )
  • چرا در پرواز آبنبات تعاروف می کنند !؟ (اینجا )
  • پرواز به قبیله آدمخواران !! (اینجا )
  • عملیات محرمانه نجات زندانیان ( اینجا )
  • ماجرای اشگ ننه علی ( اینجا )

    شوخی با حاج آقا در جبهه ! ( اینجا  

    تقدير و تشکر از مهران خان مديري  

    با کمال مسرت مطلع شدم مهران خان مديري در پي اعتراض هموطنان و برخي از وبلاگ ها مبني بر عدم رعايت حق کپي رايت و نقض اين قانون در عنوانبندي سريال " قهوه تلخ " و استفاده از آهنگ معروف امشب شب مهتابه .. که توسط زنده ياد مرحوم علي اکبر خان شيدا براي نخستين بار زمزمه و ساخته شده بود ، اين هنرمند به خواسته به حق و قانوني مردم احترام گذاشته و در جديد ترين نسخه اين سريال نام " علي اکبر شيدا " در تيتراژ مجموعه درج شده است . با سپاس و تشکر از اين هنرمند محترم که به نظر مخاطبانش احترام گذاشته است .

     

    توجه ... توجه.... توجه  

    خوانندگان محترم لطفآ توجه داشته باشيد :

    کليه کامنت هاي وبلاگ ( دل نوشته هاي يک سرباز ) بدون پاسخ منتشر مي شوند .

    دوستان محترم پرسش هاي خود را فقط در سايت ( خاطرات يک خبرنگار ) مطرح فرمايند .

    فراموش نکنيد فقط به کامنت هاي پست اخر پاسخ داده مي شود .

  • - تعداد بازديد
  • 8415
  • مرتبه

    نظرات

    با تشکر از جناب مدرسی برای پست زیبا و پر محتوا. خوشحالم که میبینم سایت شما سوانح رو در کمتر از یه هفته بررسی می‌کنه، تبریک میگم.
    پاسخ
    سپاسگزارم علي جان عزيزم
    من به وظيفه ام عمل مي کنم . سپاس از توجه شما

    با سلام و عرض ادب خدمت جناب مدرسی و خوانندگان عزیز ، اگر چه این پست هم طبق معمول زیبا و دلنشین بود ولی با اجازه جنابعالی و خوانندگان چند سطری را به آن اضافه مینمایم ، قبل از هرچیز باید به واژه "کانگوروی شیرجه رو" اشاره کنم که فرموده بودید معنی بومی کلمه کانتاس (QANTAS) است ، اگر اشتباه نکنم همچین مهفهومی برای این کلمه در زبان بومیان استرالیا از قبل وجود نداشت ، در واقع کلمه کانتاس (QANTAS) مخفف و کوتاه شده (مانند بسیاری از ایرلاینهای دیگر) جمله (Queensland And Northern Territory Aerial Services) میباشد که حتما خوانندگان فهیم و فرهیخته شما مستحضرند که کشور استرالیا متشکل از شش استان یا ایالت و دو ناحیه جداگانه میباشد که ایالت کوئینزلند (Queensland) که با افتخار ملکه ویکتوریا این نام را به خودش اختصاص داده است و (Northern Territory) رویهم بخش وسیعی از کشور پهناور استرالیا را تشکیل میدهند ، شاید بد نباشد بدانید که شرکت هواپیمایی کانتاس که قدیمترین ایرلاین استرالیا میباشد در دنیا هم از نظر قدمت و سابقه کار پیوسته و متوالی رتبه دوم را دارد و از نظر امنیت پرواز هم رتبه اول را دارد ، این ایرلاین در طول نود سال سابقه فعالیت از زمانی که هواپیماهای جت را در سرویس های خود به خدمت گرفته است تا بحال هیچ حادثه منجر به مرگ و میر نداشته است ، شاید قدیمی ترها (نظیر آقای فرنودی) به خاطر بیاورند در سال 1976 (یا 1975) شرکت هواپیمایی ملی ایران (هما) بطور مشترک با هواپیمایی کانتاس در زمینه امنیت پرواز رتبه یک را کسب کردند که شرکت کانتاس به دلیل تعداد پرواز بیشتر و پوشش مسیرهای پروازی متوعتربه عنوان ایرلاین ایمن سال معرفی گردید ، به هر حال واژه "کانگوروی پرنده" نه "کانگوروی شیرجه رو" بعد از معروف شدن شرکت کانتاس به استعار و کنایه وارد فرهنگ محاوره استرالیایی ها شد ، و اما نکته دیگر اینکه شرکت سنگاپور ایرلانیز تنها 8 ساعت هواپیماهایش را گراند کرد و در حال حاضر پروازهای این مدل ایرباس به صورت روتین و طبق برنامه ادامه دارد ، ولی شرکت کانتاس هواپیماهایش را گراند کرده است ، البته اگر چه که در کاتناس ضریب ایمنی پروازها در اولویت قرار دارد ولی یک مقداری هم مانور تبلیغاتی و در واقع یک ترفند مدیریتی است چرا که در عمل ناوگان 380 آنها فلج شده است ، از شش فروند ایرباس 380 آنها یکی در فرودگاه چانگی سنگاپور در یک نقطه دور افتاده پارک شده است (زمینگیر شده است) و دو فروند دیگر یکی در سیدنی و یکی هم در لس آلجلس موتورهای آنها باز شده است و متخصصین کشغول بررسی و کنترل آنها هستند ، با عرض پوزش از طولانی شدن مطلب حتما میدانید کارخانه ایرباس تا کنون 37 فروند از این سوپر جامبو تولید و روانه بازار کرده است که شرکت هواپیمایی امارات با در اختیار گرفتن 13 فروند بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است ، بعد از امارات سنگاپور ایرلانیز 11 فروند ، کانتاس 6 فروند ، ایرفرانس 4 فروند و لوفتهانزا 3 فروند در اختیار دارند ، مطمئنم که مبدانید تعداد کارخانجاتی که موتورهای جت قدرتمند را تولید میکنند انگشت شمار است و معروفترین آنها "رولزرویس" ، "جنرال الکتریک" و" پراد اند ویتنی" میباشند که کانتاس ، سنگاپور ایرلاینز و لوفتهانزا از موتورهای رولزرویس بر روی ایرباسهای 380 خود استفاده نموده اند و امارات و ایرفارنس از یک محصول جدید (اگر اشتباه نکنم مدل GP7200) استفاده نموده اند ، نکته جالب اینجاست که این موتور (همانطور که از کد GP آن پیداست) محصول مشترک جنرال الکتریک و پراد اند ویتنی است (که ظاهرا گرانتر هم هستند) این موتور که هسته مرکزی آن توسط جنرال الکتریک و تیغه ها ، کمپرسور و توربین توسط پراد اند ویتنی ساخته میشود حاصل ترکیب موتور سری GE90 (که قبلا در هواپیماهای پهن پیکر یا همان بدنه وسیع (Wide Body) بوئینگ 747 و 777 آزمایش خود را پس داده بود) و موتور پرقدرت PW4000 (که آنهم قبلا در ایرباسهای مدل 300 و 310 و 330 و بوئینگ 747 و 767 و 777 مورد استفاده واقع شده بودند) میباشد ، نکته جالب دیگر این است که از سال 2007 که این سوپر جامبوی گرانقیمت وارد سرویس شده است تا کنون تنها سه مورد مشکل موتور (مورد جدی و قابل بررسی) گزارش شده است که به جز این مورد آخر یک مورد در پرواز پاریس به سنگاپور بود که خلبان شرکت سنگاپور ایرلانیز پس از تیک آف مجددا بدلیل بروز اختلالاتی در یکی از موتورها به منظور پیشگیری از حوادث احتمالی مجددا به کبدا برگشت تا بررسیهای لازم به عمل بیاید و مورد دیگر پرواز لوفت هانزا از توکیو به فرانکفورت بود که پس از یک پرواز طولانی در انتهای پرواز کادر پروازی سیگنالهای هشدر را دریافت نموذند که خلبان ترجیح داد با خاموش کردن موتور مذکور قسمت آخر پرواز را بدون آن موتور انجام دهد و همانطور که حتما متوجه شدید هر سه این موارد مربوط به موتورهای رولزرویس بود و امارات و ایرفرانس تا بحال مشکل جدی با موتورهایشان نداشته اند ، این مسئله قطعا شرکت رولزرویس را با مشکل جدی روبرو خواهد کرد چرا که چیزی نزدیک به 250 فروند سفارش این مدل ایرباس توسط کشورهای مختلف در کارخانه ایرباس وجود دارد که ممکن است خریداران را به سمت موتورهای GP سوق بدهد ، به همین دلیل سهام شرکت رولزرویس از روز پنجشنبه در بورس لندن نزول قابل ملاحظه ای داشته است . . . ببخشید که طولانی شد فقط نکته آخر اینکه در متن اشاره شده بود که این هواپیما سریعا و بلافاصله به سنگاپور بازگشت باید عرض کنم که چند دقیقه بعد از تیک آف این حادثه رخ داد و از آنحاییکه هواپیما برای یک مسیر طولانی سوختگیری نموده بود امکان برگشت سریع وجود نداشت لذا خلبان پس از خاموش نمودن موتور مذکور اقدام به تخلیه سوخت و مصرف آن نمود (جهت سبک شدن هواپیما و پیشگیری از خطر آتش سوزی احتمالی) و حدود 90 دقیقه در آسمان بود ، اینجا واقعا نقش ارزشمند کادر پروازی در حفظ آرامش و روحیه مسافرین خودش را نشان میدهد ، بطوریکه در مصاحبه هایی که با مسافرین شد هیچکس احساس نگرانی و ترسی به خود راه نداده بود . . . باز هم بخاطر طولانی شدن عذر خواهی میکنم
    پاسخ
    به به سرور گرامي جناب خلبان مهاجر نازنين
    اي کاش از خدا يک چيز ديگري آرزو مي کردم .. هم ديشب و هم امروز در پاسخ به کامنت ها ياد شما افتاده و آرزو کردم اي کاش شما اين پست رو بخونيد و نظرتون را بيان فرماييد
    اکنون خوشحالم که اين منت رو بر بنده نهاده و نظرات بسيار جالب و علمي خودتون رو ابراز فرموديد
    در باره کوانتاس .. راستش من هيچ پس زمينه اطلاعات عمومي در اين زمينه نداشتم .. و صرفآ با مشاهده اون کاريکاتور ، ان را بيان کردم . قطعآ توضيحات شما بسيار کامل و علمي است
    استاد عزيز .. يکي از خوانندگان در باره امکان استفاده يک گروه پروازي براي دو مدل هواپيما پرسش داشتند .. ممنون مي شوم توضيح دهيد . چنين امري در نيروي هوايي امکان پذير بود .. يعني ما هم با هرکولس پرواز مي کرديم .. هم با هات کماندر .. يا جت فالکون .. اما در باره اير لاين ها نمي دونم .. در باره گراند 380 ها تحليل بسيار جالبي بود . اي کاش در باره امکانات حريق و جدا شدن کالينگ هم اشاراتي داشتيد .
    باز هم از شما سپاسگزارم . حضور شما در اين سايت برايم نه تنها پشتوانه است ، بلکه افتخار بزرگي است . ممنون از شما دوست خوبم

    شما هم چيزي بنويسيد
    • هر چي دلتان مي خواهد بنويسيد. اينجا مربوط به شماست اگر نظر خصوصي‌اي داريد لطف کنيد و از طريق اي‌ميل (behrouz.journalist at gmail.com) مطرح کنيد، ممنون.






    مشخصات حفظ شود؟

    از تگ‌هاي HTML هم مي‌توانيد در نظرتان استفاده کنيد.

     
    Copyright 2007 by Behrouz Moddaresi | Design by WebStudio | Powered By Movable Type 3.35