درباره من

سوم دي ماه 1331 در تهران متولد شدم. پس از اتمام دوران دبيرستان به خاطر علاقه اي که به پرواز داشتم به نيروي هوايي پيوستم. در ادامه به آمريکا اعزام شدم، در بازگشت به ايران اولين پروازم را در تاريخ 18/3/53 انجام دادم و با آغاز جنگ تحميلي، به صورت شبانه روزي در مناطق جنگي پرواز داشتم و افتخار كسب مدال طلاي بالاترين ساعات پرواز را به دست آوردم. به دليل سكته قلبي و عمل جراحي باز كه ... ادامه
تبليغات
وبلاگستان
باقي قضايا
  حفظ خونسردی در پرواز

چند توصیه مهم در پرواز برای خلبانان

 

شغل خلباني در كل و با لذات يك شغل پراسترس و سخت است شما با هر هواپيمايي كه پرواز كنيد بازهم فشار كاري واسترس با شما خواهد بود اما بايد به اين نكته نيز اعتراف كرد كه استرس در كابين خلبان يك جت ايرباس 330يا بوئينگ 777 كمتر از فشار واسترسي است كه يك خلبانtu.154يا بوئينگ 727در شرايط عادي و اضطراري متحمل ان مي شود وهرچه استرس وفشار بالاتر باشد خونسردي كاهش مي يابد و احتمال عملكرد اشتباه و خطرناك در درون كابين خلبان افزايش مي یابد. کسی از خلبان انتظار ندارد که نترسد بلکه مسئله مهم کنترل ترس و هیجاناتی است که در ان شرایط بروز می کند بروز دادن استرس و فشار از سوی خلبان می تواند ضمن این که تمرکز را از خلبان گرفته و امکان اشتباه را افزایش می دهد هم چنین همین تاثیر را برروی کمک خلبان و دیگر خدمه می گذارد و ....

  چند توصیه مهم در پرواز برای خلبانان

 

bx151pxl9etw9pgi3uc3.gif

 

05upt8sup9xiyg119966.jpg

تعارف رو کنار گذاشته و رک و راست شما یاران رو مخاطب قرار می دهم .. حضرت عباسی حدود دو سال و اندی است بنا به پیشنهاد خود شما عزیزان بزرگوار شخص محترمی به نام " علیرضا صادقی " وقت و انرژی خود رو صرف ترجمه انواع مطالب جالب و مرتبط کرده و بدون وقفه و حواشی های مرسوم کار خود رو به نحو احسن ارایه داد . ولی از قبل از عید هیچ خبری از او نشده است .. اما دریغ از یک کامنت کوتاه از خوانندگان محترم .. واقعآ این نظریه رو می پذیرم که دنیای مجازی رو نباید جدی گرفت .. نباید دل به ظواهرش بست .. نباید فریب زرق و برق اش رو خورد .. همه فانی اند ..  به هیچ عنوان ارزش وقت صرف کردن ندارد ..

بار دیگر رکورد حضور بالای خوانندگان در پست قبلی شکسته شد . ضمن تشکر از همه شما دوستان نازنین ..  راستش رو بخواهید قصد داشتم بعد از دو روز مطلب پسر عزیزم جناب " علی اصغر صفری " رو منتشر کنم .. اما از شما چه پنهان خرابی سیستم پاور کامپیوترم و نصب چندین باره ویندوز .. !! باعث این تآخیر شد . الان هم از ویندوز نصب شده راضی نیستم .. چون ظاهرآ اکثر فایل های قبلی حذف نشده اند .. و کماکان کامپیوتر خیلی سنگین بالا می آید .. ! یک عذر خواهی هم بدهکارم .. و آن هم به خاطر عدم پاسخ و انتشار کامنت های شما یاران در وبلاگ و سایت است .. تازه کلی هم در ای میل روی هم تلنبار شده است .. که امیدوارم دوستان شرایط بنده رو درک فرمایند .. حتمآ بعد از اصلاح مشکلات سیستم کامپیوترم حتمآ در اسرع وقت پاسخگو خواهم بود ..

بر چسب ها : اینترنت + کامپیوتر + پرواز + خونسردی + خلبانان + سوانح هوایی + هواپیما + ایمنی + شرایط اضطراری + فاکتور + خرابی هواپیما + مسافران

 

figt25aw3ruekq5p1q.jpg

1 (468.60).gif

 

مقوله خونسردی

حتما تا کنون همه ما داستان های زیادی از روایات واقعی پروازهایی شنیده ایم که نباید به مقصد می رسیدند. بارها دیده شده که هواپیماهای ترابری - مسافربری و جنگنده ها در شرایط بسیار بسیار پیچیده و دشوار و مرگباری به لطف خداوند وبا مهارت خلبانان خود به مقصد رسیده اند . حتی شرایطی که علم هوانوردی در ان سکوت اختیار کرده و همه چیز را به شانس و تقدیر می سپارد . مطمئنا اگر از تمام خلبانانی که در شرایط دشوار موفق به کنترل هواپیمای خود شده اند پرسیده شود که .. چگونه موفق به انجام چنین کاری شده اند !؟  ان ها اولین رمز موفقیت در این کار را (حفظ خونسردی)خواهند دانست. خونسردی یکی از شاخصه های مهمی است که یک داوطلب خلبانی باید واجد ان باشد تا بتواند در شغل خود موفق باشد .در واقع تجربه وعلم ثابت کرده اند که علاوه بر شرایط علمی و هوشی که خلبانان باید واجد ان باشند شرایط روحی مانند اعتماد به نفس و خونسردی قدرت تصمیم گیری سریع و دقیق بسیار در بهبود عملکرد خلبانان هواپیما و یا بالگرد موثرند. به عبارتی .. گاهی اوقات حفظ اعتماد به نفس وخونسردی می تواند یکسری معادلات را به هم بزند و شما را از چند قدمی مرگ به زندگی باز گرداند این موضوع یک فرضیه نیست که فقط بر روی کاغذ مطرح شده باشد بلکه عملا ثابت شده است با نگاهی به بسیاری از سوانح هوایی می شود به دو نکته اساسی  دست یافت.

۱. در بعضی از سوانح حفظ خونسردی و قدرت تصمیم گیری صحیح به خلبانان کمک کرده که در سخت ترین شرایط بهترین تصمیم را بگیرند و خود و هواپیمایشان را نجات دهند.

 ۲. بعضی دیگر از سوانح همواره عدم عملکرد صحیح خلبان را به علت ازدست دادن کنترل رفتاری وخونسردی به عنوان یکی از فاکتورهای مهم سانحه در خود جای داده اند. 

 

 حفظ خونسردی در پرواز

این دو نکته به خوبی یک نتیجه را به ما گوشزد می کند و ان این که (خلبانان وعملکرد ان ها هنوز یکی از مهم ترین فاکتورها در بررسی وتحلیل سوانح هوایی است که باید بر روی ان به عنوان تاثیر گذار ترین عامل در وقوع یا عدم وقوع تراژدی های هوانوردی در حوزه ایمنی پرواز به خوبی بحث وبررسی صورت بگیرد که این امر با بررسی ابعاد علمی و شخصیتی خلبانان امکان پذیر است.)

 بعد علمی و بعد شخصیتی خلبان

در حوزه مربوط به مسائل فنی پرواز و تاثیر خلبانان در ایمنی  پرواز برای این که ما بتوانیم به یک نتیجه منطقی و علمی تر برسیم باید خلبانان را از دیدگاه شخصیتی نیز انالیز کرد تا بتوان در کنار بررسی و ضعیت علمی وفنی وی به یک نتیجه گیری درست رسید.زیرا شخصیت و خصوصیات روحی خلبان یا دیگر خدمه پرواز و پرسنل سیستم هوانوردی همواره به اندازه وضعیت علمی و فنی انان در تعیین سرنوشت یک پرواز دخیل است. در واقع در بسیاری از شرایط خاص پروازی خصوصیاتی مانند قدرت تصمیم گیری-تمرکز بالا-شجاعت-صبرو...بر عملکرد خلبانان به اندازه پارامترهای فنی وعلمی پرواز تاثیر دارند گاهی اوقات در شرایط خاص این شخصیت و روحیات خلبانان است که تایین کننده می شود در واقع خلبانانی با روحیات ناسالم هواپیماهای سالم را به خطر می اندازند و خلبانانی با روحیات و افکار مثبت و خصوصیات روانی مناسب هواپیماهایی را به مقصد می رسانند که امیدی به بازگشت انان نیست.

 خونسردی در پرواز

یکی از بهترین پارامترهای روحی یک خلبان موفق مسئله خونسردی و کنترل این خصوصیت ویژه روحی در شرایط سخت محیطی و کاری است . خونسردی خصوصیت روانی مهمی است که در هر کاری میتواند شما را از دیگران متمایز کند.بهترین دروازه بان های فوتبال در جهان ان هایی نیستند که بلندتر می پرند یا هیکل بزرگتری دارند بلکه ان هایی هستند که در ضد حمله های حریف یا ضربات پنالتی می توانند در حضور صدها هزار تماشاگر هم چنان خونسرد و معقولانه به وظایف خود عمل کنند. 

 

در تمام مشاغل پراسترس مانند خلبانی هم خونسردی و نحوه کنترل هیجانات روحی عامل مهم تمایز یک خلبان خوب از یک خلبان متوسط است . یک خلبان باید به خاطر داشته باشد که همیشه در کابین نمی تواند مثل یک جنتلمن سر جایش بنشیند و فقط اینسترومنت را چک کند و هر از گاهی ارتباط رادیویی با ایستگاه های زمینی داشته باشد در عین حال هر چند دقیقه مهمانداری شیک و مهربان برای وی کیک و قهوه بیاورد . ..

در واقع گاهی اوقات همه چیز در کاکپیت به جنگ با خلبان می اید.شرایط تغییر می کند انقدر سریع غافلگیرتان می کند که حتی فرصت بستن کمربند خود را ندارید خیلی سخت است که یک جت بوئینگ۷۴۷ که در حال پروازی معمولی و همیشگی است و خلبان ان فکر می کند که همه چیز در بهترین وضعیت ممکن قرار دارد ناگهان با زاویه  ۳۰درجه منفی بدون ان که شما بتوانید فکرش راهم بکنید به سمت زمین شیرجه بزند. (ایا واقعا هر خلبانی امادگی مواجه شدن با چنین وضعیتی را دارد؟!)

اگر فکر میکنید این مسئله غیر ممکن است یا برای شما پیش نمی اید به امار سوانح هوایی نگاهی بیندازید .شما با وسیله ای پرواز می کنید که افرادی مثل شما ان را ساخته اند نقص و کمبود جزء لاینفک طراحی ان است و ممکن است هر لحظه موقعیتی پیش روی شما قرار بگیرد  که شما را وارد شرایط دشواری کند و دیگر هواپیمای شما یک معجزه فناوری وایمنی نباشد بلکه تبدیل به ماشین پیچیده ای شود که دیگر هیچ دستوری را به سادگی ازشما نخواهد پذیرفت. مسئله غیر ممکن و دوری نیست . معادله بسیار ساده است .هواپیما در پرواز تحت تاثیر چهار نیرو حرکت میکند که خلبان و سیستم های هواپیما این  چهار نیرو را کنترل می کنند.فقط کافی است که شما به هر دلیلی کنترل یکی از این چهار نیروی مهم را از دست بدهید ... کافی است یکی از این نیرو ها سرکش شود ان جا دیگر نقطه ایست که همه چیز به علم وعمل خلبان بستگی دارد علمی که اموخته و عملی که باید در جهت بازگرداندن هواپیما به شرایط ایمن به ان بپردازد. اما سوال مهم این جاست:

ایا هر خلبانی به همان خوبی که در شرایط عادی به اموخته های خود عمل می کند در شرایط دشوار نیز می تواند به اموخته های خود جامه عمل بپوشاند یا در ان جا دیگر تمام داشته هایش را باید با خود به ان دنیا ببرد؟! جواب این سوال راباید این گونه داد .

(در شرایطی که هواپیما در یک وضعیت خطرناک قرار بگیرد خلبانانی که خونسردتر هستند در مقایسه با دیگر همکاران خود می توانند به طرز شگفت اوری اموزه ها و دانست های خود را برای مقابله با چنین شرایطی بهتر و کارامدتر اجرا کنند اما خلبانانی که نتوانند خونسردی خود را حفظ کنند ومدیریت بحران مناسب را در کاکپیت اجراکنند شانس کمتری برای بازگرداندن هواپیمای خود به شرایط عادی دارند.)

در واقع این نتیجه گیری نشان دهنده  این است که نقش حفظ خونسردی در کنترل شرایط خاص ودشوار بسیار برای خلبانان مهم است و این اهمیت نشان دهنده این است که خلبانان باید برای ارتقای اعتماد به نفس و مهارت های حفظ خونسردی تلاش بیشتری کنند تا در طول پروازهای خود همواره امادگی ذهنی وروحی  برای مواجهه با خطرات احتمالی پرواز  داشته باشند. در زیر به چند فاکتور مهم و اساسی که در میزان حفظ خونسردی در خلبانان تاثیر دارد پرداخته می شود. 

فاکتورهای موثر در حفظ روحیه و خونسردی خلبانان

۱. دید گاه در مورد مرگ:

شاید در ابتدا دور از ذهن باشد اما واقعیت است!!!

در واقع میزان اعتقادات  خلبانان به مسائل مذهبی و میزان اعتقاد ان ها در مورد مرگ وجهان بعد از این جهان باعث این می شود که در حین وقوع شرایط خطرناک خلبان با توجه به ارامش نسبی که اعتقادات درونی - شخصی یا مذهبی وی در مورد مرگ دارد با ارامش بیشتری با شرایط خاص برخورد کند.

خلبانانی که بیشتر به مرگ فکر کنند و یا به ان ایمان قلبی داشته باشند و در کل انسان های معتقدی به جهان دیگر باشند  در شرایط مرگبار ی که ممکن است به طور  ناگهانی برای ان ها پیش بیاید به طرز عقلانی تر و با ارامش بیشتری با شرایط بوجود امده برخورد می کنند و به خاطر وجود یک حس وحشت  کمتر نسبت به مرگ کمتر کنترل رفتاری خود را از دست می دهند-مدیریت بحران بهتری دارند وارامش بیشتری که در شرایط خاص همین فاکتورها می تواند به طرز شگفت اوری در بهبود عملکرد انان واتخاذ تصمیم صحیح  به ان ها کمک کند.

خاطر نشان می شود این اصل یک اصل ثابت شده است که از لحاظ روانشناسی نیز قابل اثبات است در واقع انسان هایی که دیدگاه مثبت تری نسبت به مرگ دارند در رویارویی با ان بسیار معقولانه تر و خونسردتر عمل می کنند که گاهی همین امر باعث می شود که ان ها با خونسردی موفق شوند این شرایط مرگبار را تبدیل به یک فرصت کرده و از ان براحتی با یک مدیریت علم محور و عمل محور عبور کنند.

برای مثال این مسئله می توان موارد زیادی را پیدا کرد که خلبانان با توجه به این روحیه ودیدگاه موفق شده اند با بدست اوردن خونسردی و (کنترل ترس خود) شرایط سخت را پشت سر بگذارند و با موفقیت هواپیمای خود را به زمین برسانند.همچنین نمونه هایی بسیار از تاثیر این دیدگاه در عملکرد خلبانان را میتوان در تاریخ دفاع مقدس دید که خلبانان در بسیاری اوقات با شجاعت بسیار زیاد و خونسردی ناشی از این تفکر موفق شده اند در سخت ترین شرایط ومرگبارترین عملیات ها با موفقیت عبور کنند.

شاید نتوان با قلم تاثیر این فاکتور را به خوبی تشریح کرد اما لااقل خلبانانی که خود در چنین شرایطی با داشتن این دیدگاه موفق شده اند با حفظ خونسردی از بروز فجایع  جلو گیری کنند میتوانند این فاکتور وتاثیر انرا در مدیریت بحران در کابین خلبان به نحو احسن درک کنند.

 ۲. امادگی علمی خلبانان

فاکتور دوم موثر در حفظ روحیه وخونسردی خلبانان امادگی علمی و فنی انان برای مواجهه با شرایط اضطراری پرواز است . این قاعده بسیار ساده است:

هر چقدر خلبانان از لحاظ فنی و علمی بر شرایط بحرانی به وجود امده در هواپیما مسلط تر باشند و امادگی عملی برخورد با این شرایط را قبلا کسب کرده باشند در کنترل خونسردی و انجام تصمیم صحیح و عمل مناسب بهتر عمل می کنند. در واقع میزان سواد و امادگی علمی به خلبانان در شرایط اضطراری  این توانایی را می دهد که با اعتماد به نفس بیشتر و در نتیجه خونسردی بیشتر در هدایت هواپیما-ارتباط با دیگر خدمه و کنترل ترافیک هوایی از قواعد علمی و فنی پیروی کند که علمی تر است و موفق به کنترل هواپیما یا  به حداقل رساندن خسارات ناشی از سانحه شود.

امادگی علمی خلبانان بیشتر با مطالعه گسترده وعمیق خصوصا در حوزه ایمنی پرواز-استفاده از شبیه ساز وشبیه سازی شرایط سخت وپیچیده احتمالی و کسب تجربه عملی پرواز به دست میاید. وهر چقدر این امادگی بیشتر باشد احتمال اشتباه خلبانان در شرایط خاص کمتر می شود.

کارشناسان خلبانی وپرواز کار با شبیه ساز پرواز و مطالعه بر روی حوادث و سوانح هوایی را به عنوان دو راهکار اصلی ومهم تر برای بالا بردن این مهارت توصیه می کنند و سعی شده که این مطالعات به عنوان یک دغدغه مهم و اصلی برای خلبانان به عنوان یک هنجار شغلی پذیرفته شود.به همین دلیل مراکزی علمی و تحقیقاتی مانند (نشنال جئوگرافی) ومراکز ساخت نرم افزارهای پیشرفته شبیه ساز پرواز مانند(مایکروسافت) با تمام قوا از اوایل دهه ۹۰ میلادی وارد عرصه شدند و موفق شدند که خدمات بزرگی را برای پیشبرد ایمنی در هوانوردی جهان ارائه کنند .

امروزه خلبانان می توانند با تهیه مستندهای زیبا و کاملا علمی تهیه شده در مورد سوانح هوایی و انجام تمرینات گسترده در(فلایت سیمولاتور) میزان امادگی خود را در مواجهه با انواع شرایط اضطراری بالا ببرند . واین امر به خلبانان وخصوصا دانشجویان خلبانی در کشورمان به جدیت توصیه می شود که میزان مطالعات خود را به شدت در این زمینه بالا ببرند امروزه براحتی میتوان از طریق اینترنت در جریان تمام جزئیات علمی وفنی سوانح هوایی قرار گرفت و از این سوانح درسهای بزرگی را اموخت .

تسلط علمی روی هرموضوعی باعث می شود که خلبانان با شناخت بیشتر ازکاری که درحال انجام ان است دایره تردید خود را کم کند وبا ارامش و اطمینان بیشتری با مشکلات بوجود امده که در طول خدمت ممکن است بارها برای یک خلبان پیش بیاید برخورد کند وهمین امر میتواند ازبروز استرس های شدید که کار را تحت تاثیر خود قرار میدهد جلوگیری شود. 

۳. شرایط فنی هواپيما وامكانات درون کاکپیت

مسئله  استاندارد بودن وامروزی بودن تجهیزات وسیستم های درون کابین خلبان هم جزء مواردی است که به خلبان کمک می کند تا فشار روحی کمتری را در شرایط خاص احساس کند که همین کاهش فشار شدید روحی باعث می شود که خلبان با خونسردی بیشتری عکس العمل نشان دهد.

در هواپیماهای امروزی کامپیوترایز شدن بسیاری از سیستمهای درون کابین وپیشرفت در دقت وسرعت بسیاری از ایندکیتورها و انالیزورهای کابین خلبان باعث شده که در تمامی شرایط پروازی بخشی از کاری را که برعهده خلبانان است این سیستم های فوق پیشرفته به طور کامل یا نسبی انجام دهند که همین امر خصوصا در شرایطی که هواپیما از وضعیت معمول خارج شده است می تواند یک نقطه اتکاء برای خلبان باشد و شرایط را برای وی در جهت بازگرداندن هواپیما به حالت نرمال اسانتر کند.

اگر چه بعضی نظریات در حوزه پروازی به بیش از حد کامپیوترایز شدن سیستمهای هواپیما نیز ایراد وارد می کنند و خود این موضوع را نوعی خطر عنوان می کنند.اما تجربه ثابت کرده که در شرایط سخت و اضطراری کامپیوتر به خاطر نداشتن دغدغه های روحی و جسمی وفشارهای محیطی بهتر از انسان عمل میکند .برای درک این موضوع به سراغ یک مثال میرویم.

فرض کنید یک هواپیمای (a.330)در ارتفاع 35000پايي ناگهان با مشكل حفظ پايداري مواجه مي شود ان هم به دليل ازدست رفتن موتور سمت چپ واتش سوزي در اين موتور.در چنين شرايطي  خلبان اين هواپيما با سيستم هاي بسيار مدرن هشدار دهنده وهمين طور سيستم اطفاي حريق پيشرفته كه چند مليون دلار قيمت ان است بسيار احساس امنيت بيشتري مي كند در مقايسه با خلبان يك(tu.154)يا(b.727)كه در شرايطي مشابه قرار دارند.

هواپيماهاي جديد خصوصياتي مثل (وزن كمتر - قدرت مانور بيشتر - بهبود سيستم هاي هشدار دهنده -الكترونيك پروازي مدرن - خدمه كمتر در درون كاكپيت -ا سان تر بودن دسترسي به جزئي ترين اطلاعات فني پرواز- اتوپايلوت پيشرفته و فضاي بازتر وارامش بخش كابين خلبان ) و....دارند كه تمام اين امكانات باعث مي شود خدمه با حساس امنيت بيشتري با ان ها پرواز كنند و در حين وقوع هر نوع مشكل يا نقص فني نيز خلبانان و ديگر خدمه با خونسردي بيشتري شرايط را درك كنند.

شغل خلباني در كل وبالذات يك شغل پراسترس و سخت است شما با هر هواپيمايي كه پرواز كنيد بازهم فشار كاري واسترس با شما خواهد بود اما بايد به اين نكته نيز اعتراف كرد كه استرس در كابين خلبان يك جت ايرباس 330يا بوئينگ 777 كمتر از فشار واسترسي است كه يك خلبانtu.154يا بوئينگ 727در شرايط عادي و اضطراري متحمل ان مي شود وهرچه استرس وفشار بالاتر باشد خونسردي كاهش مي يابد و احتمال عملكرد اشتباه و خطرناك در درون كابين خلبان افزايش مي یابد.

 sSziPR1270646576.gif

figt25aw3ruekq5p1q.jpg

 با این سایت مفید آشنا شوید ( اینجا )

دانلود مفید ترین کتاب های مذهبی به صورت کاملآ رایگان  

 

 چند توصیه برای خلبانان در شرایط اضطراری

۱. سعی کنید اگر خودتان توانایی انتخاب کروی پرواز خصوصا کمک خلبان را دارید کسی را برای پرواز درکنارتان انتخاب کنید که در کنار او احساس امنیت و ارامش بیشتر و همکاری صمیمی تری دارید و به یاد داشته باشید هر چقدر از لحاظ روحی دو خلبان به هم نزدیک تر باشند در شرایط خاص پروازی که نیاز به ارتباط روحی قوی بین خدمه وجود دارد می توانند با ارامش بیشتری کار کنند و خونسردی و عقلانیت را در این شرایط افزایش دهند.

۲. هنگامی که هواپیمای شما ناگهان وارد یک وضعیت غیر نرمال می شود مهم ترین وظیفه شما حفظ سه فاکتور ( (پایداری-سرعت و ارتفاع )) در این شرایط شما در اولین گام فقط دنبال حفظ این سه فاکتور باشید و در مرحله بعد به سراغ پیدا کردن عامل این وضعیت بروید.

در توضیح این مسئله باید گفت:

در لحظات اولیه بروز هرگونه مشکل به جای این که درگیر فرایند شناسایی مشکل باشید در ابتدا تمام تلاش خود را معطوف به حفظ ((پایداری-سرعت وارتفاع ایمن))کنید و در مرحله بعد به سراغ شناسایی و رفع نقص فنی احتمالی یا اعلام وضعیت (emergency)بروید.

در سانحه اخیر برای یک فروند هواپیمای نیروی هوایی امریکا خلبان و کمک خلبان در حال بررسی و رفع نقص فنی و چک لیست موتور هواپیما بودند و از حفظ زاویه(pitch)هواپیما غافل شدند که ناگهان هواپیما وارد (stall)شده و سقوط کرد .در این حادثه خلبانان هواپیما به جای حفظ وضعیت هواپیما سرگرم بررسی نقص به وجود امده بودند وبه قول ما ایرانی ها(از چاله یه چاه افتادند).!!!!

۳.خونسردی یک فاکتور قابل انتقال است اگر شما کاپیتان پرواز هستید از دست دادن خونسردی برای شما مساوی است با از دست دادن ان برای تمام همکارانتان و خصوصا کمک خلبانی که در کنا ر شما حضور دارد شدیدا از نحوه برخورد شما با وضعیت به وجود امده تاثیر میپذیرد .

در شرایط اضطراری همه نگاه ها به سمت کاپیتان پرواز معطوف است و همه حرکات بر طبق عملکرد وی انجام می شود حال تصور کنید که این فرمانده مقتدر هم نتواند به خودش مسلط باشد و کنترل روانی خود را ازدست بدهد!در چنین شرایطی دیگر نمی توان انتظار داشت که کمک خلبان یا دیگر خدمه بتوانند به خوبی وظایف خود عمل کنند.

کسی از خلبان انتظار ندارد که نترسد بلکه مسئله مهم کنترل ترس و هیجاناتی است که در ان شرایط بروز می کند بروز دادن استرس و فشار از سوی خلبان می تواند ضمن این که تمرکز را از خلبان گرفته و امکان اشتباه را افزایش می دهد هم چنین همین تاثیر را برروی کمک خلبان و دیگر خدمه می گذارد و شرایط را در داخل کابین خلبان بقدری پیچیده می کند که همه چیز را از کنترل شما خارج کرده و هواپیما را در مستعد ترین حالت ممکن برای وقوع سانحه قرار می دهد.

سخن پایانی

در یک نتیجه گیری کلی  می توان به این مسئله اشاره کرد که هنر حفظ خونسردی در پرواز بسیار مهم است و یکی از تاثیر گذارترین مهارت های خلبانی به شمار می رود.خونسردی بیشتر مساوی است با عملکرد عقلانی تر وصحیح تر وعملکرد عقلانی تر مساوی است با ایمنی بیشتر برای هواپپیما وخلبان.

ثابت شده است که خونسردی تاثیر معجزه اسایی در بهبود عملکرد خلبانان دارد.

شاید در بعضی از شرایط  به وجود امده برای یک هواپیما هیچ راهی برای سالم بازگرداندن هواپیما وجود نداشته باشد یا سانحه حتمی باشد اما به نظر من یک خلبان باید طوری در مقابله با این شرایط عمل کند که حتی اگر هواپیمای وی سقوط کرد و ......(وقتی که همکاران وی جعبه سیاه هواپیمایش را بررسی می کنند به خاطر تلاش وخونسردی وی در جهت نجات هواپیما -خود و مسافرانش به وی افتخار کنند.)

 

dfhbsh.jpg 

در پناه ایزد منان پاینده و جاوید باشید .

بهروز مدرسی

این پست ساعت ۲۲:۳۰دقیقه ، هشتم  اردیبهشت ماه ۱۳۸۹ پایان یافت .

 پاینده و برقرار باد ارتشیان دلاور و قهرمان ایران

 ajr4i2ce8c0d7seedv8o.jpgWeblog-Archive-.jpg

   آرشیو سایت  اينجا                                               آرشیو وبلاگ اینجا 

به درخواست خوانندگان محترمي كه گله فرموده بودند اين سايت فهرست مطالب گذشته ندارد ، اين مهم به همت يكي از خوانندگان خوب و پسر عزيزم امير محمود بازيار انجام گرفت .. همچنين بخش قديمي " مطالب گذشته " به انضمام كالبد شكافي سانحه هواپيماي سي - ۱۳۰ كه در شهرك توحيد به وقوع پيوست به اين صفحه انتقال يافت . براي مشاهده آرشیو مطالب سایت اينجا رو كليك كنيد . همچنین برای مشاهده مطالب گذشته وبلاگ اینجا را کلیک کنید .
 
 
سخنی با خوانندگان

 Me.jpg

این بار با اجازتون ، حرف های خودمونی تر ...

بیش از سه سال است با شما بزرگوارن بوده ام ...  هر گاه مشکلات زندگی و خانوادگی به من فشار می آورد  ،  حضور در سایت و ذوق دیدار تحمل درد رو راحت تر می کرد .. تمام زیر و بم گذشته ام رو صادقانه بیان کرده ام .. بار ها مغرضان سد راه ام شدند ، اصلآ اهمیت نداده و راه ام رو یا عشق و علاقه ادامه دادم .. اگه گاهی هم که کم آورده و سخن از ترک حضور می زدم ، به پاس آن جوان هموطن خارج از کشوری که صادقانه می خواست بمانم ... مانده و با عشق کار کردم . حاصل این عشق دو طرفه باعث افزایش بی سابقه مخاطبان شده است . اما بار دیگر همان مغرضان در سایت ها و انجمن ها در پی انکار هویت و گذشته ام هستند .. ! عده ای می گویند .. مهندس پرواز یا لود مستر بوده است .. برخی ها می گویند اصلآ پرواز نمی کرده است .. !! خدا رو شکر می کنم .. هرگز در باره خودم سخنی نگفته ام .. نام و سر در سایت ام رو با نام " یادداشت های یک خبرنگار " نامیده ام . ای میل هم به نام ژورنالیست است .. همواه خودم رو عضو بسیار کوچکی از خانواده هرکولس نامیده ام .. بار ها ملتمسانه از خوانندگان خواهش کردم بنده رو با القاب و عنواین نظامی خطاب نکنند .. افتخار می کنم هیچ گونه سوء استفاده و کلاهبرداری نکرده ام .. اما باز هم دست از سرم بر نمی دارند .. با نام های جعلی و مجازی آزادانه هر چه دوست دارند در باره افرادی که با نام و مشخصات و تصویر واقعی در وب فعالیت می کنند ، تاخته و به قول خودشون تخریب و لجن مال می کنند .. و کسی هم جلودارشون نیست .. !

فرض کنیم حق با این آقایون است ..  اگر مرد هستند و واقعآ غرضی نداشته و به اصطلاح قصدشون جلوگیری از سوء استفاده است ، پس چرا با نام و مشخصات واقعی ادعای خود رو مطرح نمی کنند ؟؟ راست و حسینی مثل بنده با هویت واقعی بیایند و با برشمردن ادله های جرم ادعای خود رو مطرح کنند ! من تعجب می کنم  چرا مدیران انجمن ها اجازه چنین مباحثی رو به نام های مجازی می دهند .. ! چرا دوستان تحت تآثیر قرار می گیرند .. تنها اشتباه بنده انتخاب نام لینک است .. که آن را به خاطر درج مباحث هوانوردی انتخاب کرده ام . همان گونه که عرض کردم .. هرگز به این ادعا های پوچ اهمیتی نمی دهم .. آن چه باعث واکنش ام شده است ، کنجکاوی عزیزانی است که ادعای دوستی با بنده دارند .. ! اصلآ خیال همه این آقایون رو راحت می کنم .. بنده شاگرد مکانیکی بیش نبودم .. که در پایگاه مهرآباد مشغول به کار بودم .. از عشق شدید به پرواز پای حرف ها و بزرگانی چون جناب فولادوند ، مداح ، مومنی و دیگران نشسته و طوطی وار آن ها را حفظ می کردم .. گاهی هم لباس این بزرگواران رو عاریه گرفته و عکسی به یادگاری می انداختم .. بعد ها که از پایگاه بیرونم کردند ... به سرم زد آن خاطرات رو در وبلاگی بنویسم .. هرگز هم نامی از خودم نبردم .. تا این که مشت ام توسط این آقایون باز شد .. ! فقط این رو اضافه کنم .. کسانی که این تهمت ها رو می زنند یه وقت فکر نکنید از اهالی پرواز هستند .. !! خیر این ها هم شاگرد تعویض روغنی های همسایه مون هستند .. که نمی توانند هنر نگارش یک شاگرد مکانیک رو تحمل کنند ... !!

حالا هم برای اخرین بار از همه دوستان و خوانندگان خواهش می کنم .. اگه به خاطر القاب و عناوین نظامی بنده به این سایت تشریف می آورید .. لطفآ دیگه نیایید .. و مطلقآ جز " عمو بهروز " و یا نام خانوادگی ام از هیچ پیشوند یا پسوند دیگری استفاده نکنید .. باور کنید تمام انرژی ام صرف پاسخ گویی به این و آن می شود .. بنده به دلایلی لازم ندونستم در نوشته هایم کوچک ترین گرایی به سوابق نظامی ام بدهم .. آیا این جرم است .. !!؟؟ که حالا باید پاسخ گوی یک عده مغرض بی هویت شوم .. !!؟ به جان نوه هایم .. هر چه من اهمیت نداده و به کارم می رسیدم .. کنجکاوی دوستان نازنین باعث از دست دادن انگیزه هایم شده است .. اگه یه روز دیدید خبری از من نشد .. بدونید که من مقصر نیستم .. ذات دنیای مجازی چنین بی معرفت و غیر واقعی شده  است .. !!    

 
 swycxfs3o3dv7o8yhs8l.jpg
 
 
 
f8ufqjpujbarqdwifzy7.jpg
 9q7v5dqnut4rzoktlrhl.jpg
 
 
 
Picture 

پیشنهاد دو پست دولتی توسط احمدی نژاد ( اینجا )

  • چگونه به جای دختر خارجی ، برادر پاسداری را تحویل ام دادند !! ( اینجا )
  • چگونه از تهمت کودتای نوژه ، نجات پیدا کردم !!؟ ( اینجا )
  • به جای  قطعه هواپیما بهروز وثوقی تحویل دادند !! (اینجا )
  • ماجرای جدا شدن سر مسافری در مقابل چشمان خانواده اش !! (اینجا )
  • نقش ستون پنجم در سقوط هواپیمای آیت الله محلاتی ! ( اینجا )
  • آیا تاکنون آتش گرفتن انسانی رو از نزدیک دیده اید !!؟ ( اینجا )
  •  ادار خلبان ، نظم پایگاه را به هم ریخت !! (اینجا )
  • دلایل سقوط هواپیمای خبرنگاران ! ( اینجا )
  •  آیا زندانیان سیاسی به دریاچه نمک ریخته می شدند !!؟ ( اینجا )
  • چگونه به دبیر کلی حزب خران برگزیده شدم !!؟؟ ( اینجا )
  • انتقاد از اعلیحضرت همایونی جهت رفاه الاغ !! ( اینجا )
  •  با خلخالی در صحرای طبس ! ( اینجا )
  • چرا در پرواز آبنبات تعرارف می کنند !؟ (اینجا )
  • پرواز به قبیله آدمخواران !! (اینجا )
  • عملیات محرمانه نجات زندانیان ( اینجا )
  • ماجرای اشگ ننه علی ( اینجا )
  • شوخی با حاج آقا در جبهه ! ( اینجا  
  •  

     
    - تعداد بازديد
  • 6004
  • مرتبه

    نظرات

    عمو بهروز عزیز(چون خودتون فرمودید)
    با سلام لطفا کار خود را ادامه بدهیدوفکر این طور افراد رو هم نکنید.شما اگر ادعایی داشتید تا الان خودتون رو نشون می دادیددرحالی که با نهایت تواضع و فروتنی کار خودتون رو ادامه داده اید و با نثر زیبای خودتون،همراهان سایت رو حفظ کردید و این مهمترین نکته است چون بسیاری سایتها هستند که با ادعاهای آنچنانی سعی در حفظ مخاطب دارند ولی موفق نیستند.
    در ادامه راه خود موفق و پیروز باشید
    پاسخ
    ممنون رضا جان
    از توجه و دقت نظر شما سپاسگزارم .. دقیقآ چنین است که می فرمایی .. بر فرض من قصد سوء استفاده داشتم .. آیا با نام واقعی سایت می زدم .. !!؟؟ مسلمآ مثل خودشون با نام های مجازی اقدام به این کار می کردم
    رضا جان .. چشم .. قول می دهم با قدرت و انگیزه بیشتر به کارم ادامه بدهم
    با سپاس از شما

    سلامی دوباره به عمو بهروز خودمون

    عمو جان مطمئنم اولین نفر خودمم دارم کامنت میدم از صبح تاحالا مدام سر میزنم ببینم آپ کردین یا نه و الان که ساعت 22:37 هست یعنی دو دقیقه بعد از آپ کردن شما.
    خب این از این.

    دوما عمو جان نبینم پریشون بشی عمو. مادرم همیشه بهم میگه سهیل همیشه انسانهای موفق دشمنهایه بیشتری دارن و خداوکیلی من خودم به شخصا با این مسئله روبه رو شدم.
    عموجان اگه شماهم به عشق ما خوانندگان این سایت رو زنده نگه داشتی پس ازت میخواییم اصلا به افرادی که میخوان به هر صورتی شما رو از این هدفی که دارید منصرف کنند محل نزارید.

    فقط خودت و خودمون.

    شاد باشید.
    پاسخ

    فدات بشم سهیل عزیز
    خدا سایه مادر عزیز شما رو هرگز از سر شما کم نکنه .. بله حق با ایشون است
    ضمن این که من اگه قصد کلاهبرداری داشتم .. دیوانه نبودم که با نام و مشخصات خودم بیایم .. !!
    من هرگز به این افراد اهمیتی نداده و نمی دهم
    با سپاس از شما

    Hi,dear Mr modaressi.
    I dont know if u remember me or not but I read ur diaries all the time . Anyways I wanted to be a pilot since I know myself and I couldnt do it in Iran cause of the many problems I had to face,such as your knowledge about the riligion and stuff,,, so I came out and now Im in central america doing my thing.My first solo is in like 2 or 3 weeks away(wish me luck), Ill send you the photos. sorry Im talking in english because I know u dont like finglish comments.take care of ur self.
    پاسخ
    عمید جان عزیز و گرامی
    بله دقیقآ شما دوست خوبم رو به خاطر دارم .. چقدر خوشحالم که شرایط رسیدن به آرزوی دیرینه شما برآورد شده است
    من از صمیم قلب دعا می کنم تا دو سه هفته دیگر که شما پرواز مستقل و سلو دارید ، موفق شوید .. حتمآ چنین خواهد شد .. چون شما فعل خواستن رو صرف کرده اید .. درجه هوش ایرانی ها خیلی بالاست .. مطمئنم شما با نمرات بسیار بالایی پیشرفت خواهید نمود
    منتظر دریافت تصاویر و عکس های سلو شدن شما هستم
    موفق باشی عمید نازنین

    سلام
    آدم !! هایی که به دنبال انکار هویت دیگران هستند ارزش اینکه ذهن ما را مشغول کنند ندارند
    چند وقت پیش گفته بودید که فقط به کامنت های آخرین پست پاسخ می دهید
    در عین حال که به شما حق می دهم کمی دلتنگ شدم
    به هر حال همچنان منتظر پست های بعدی هستم
    با تشکر
    پاسخ
    فدات بشم شهاب جان نازنین
    قربون آدم چیز فهم .. باور کن من هرگز به این افراد اهمیتی نداده و نمی دهم .. اما این بار بعضی از عزیزانی که داعای دوستی با حقیر رو دارند ، مرتب نظرات اون افراد رو برایم ارسال می کنند .. و نظرم رو جویا می شوند .. و من گاهی مجبور می شوم کار و زندگی ام رو رها کرده و به تبرئه خودم بپردازم .. هر چه می گویم .. این نامردی است .. چگونه به حرف کسانی که با نام مجازی و غیر واقعی در انجمن ها حضور می یابند .. اجازه این گونه مباحث داده می شود .. !!؟؟ اما باز این دوستان نازنین هستند .. که با شنیدن حرف های آن افراد .. از من پرسش می کنند .. !! خب قبول کن .. آدم انگیزه اش رو از دست می دهد .. اگه به خاطر این جوان نازنین نبود که بهش قول داده بودم .. قصد نداشتم حالا حالا حتی پشت کامپیوترم بنشینم
    به هر حال ممنون از شما .. چشم من در خدمت همه عزیزانم خواهم بود

    سلام كاپيتان
    با عرض معذرت بنده به يك كاپيتان دلاور دوران جنگ كه يك قهرمان بزرگ به شمار ميرود به غير از عناوين ارتشي و نظامي با هيچ عنوان ديگري نميتوانم خطاب نمايم و عنوان كاپيتان را به اين علت كه ميدانم فرماندهي يك غول پرنده اهنين در شرايط جنگي چه شاهكار بزرگي است شايسته شما ميدانم
    فقط يك درخواست از شما دارم به هر چه كه ايمان داريد قسمتان ميدهم به خودتان فشار نياوريد و اجازه ندهيد جريانهاي منفي سلامتي شما را تحت تاثير خود قرار دهند مطمئن باشيد انقدر طرفدار و دوستدار داريد كه مزخرفات يك عده حسود هيچ اثري بر حركت شما ندارد. ما در تركي مثلي داريم با اين عنوان(ايت هوروير كاروان كئچر) سگ پارس ميكند و كاروان به راهش ادامه ميدهد .تمنا ميكنم كه مزخرفات جريانات منفي را در حد همان پارس سگهايي قرار دهيد كه هنگامي كه با ماشينتان از دهات رد ميشويد دور ماشين جمع شده و پارس ميكنند (حتما برايتان رخ داده است) اگر از پارس ان سگها ناراحت ميشويد و جوش مياوريد از مزخرفات اينها هم ناراحت شويد . مطمئن هستم كه واق واق كردن اين سگان كه جزو سيرت و طبيعتشان ميباشد هيچ وقت مانعي بر ادامه مسير شما نخواهد شد. ارزومند سلامتي تان هستم و تمام مطالبتان را با اشتياق تمام مطالعه ميكنم ولي به علت اينكه ميدانم نبايد زياد مزاحمتان شوم كامنت نميگذارم .
    با كمال احترام و عزت به يكي از بزرگترين و شريفترين دلاوران ايرانزمين كه در راه دفاع از وطن از همه وجودش مايه گذاشت و هم اكنون نيز مطمئنا دريغ نخواهد كرد.بدبختي ما اين است كه قهرمان مرده را عشق است
    پاسخ
    عباس عزيز و دوست داشتني ام
    از اين كه بعد از مدت ها خبري از شما مي خونم .. بي نهايت خوشحالم ..
    شرمنده ام فرمودي .. من خاك پاي شما عزيزانم هستم .. به شرفم قسم خود رو در حد و اندازه اين همه مهر و محبت نمي بينم .. واقعآ ممنون و سپاسگزارم
    عباس جان .. چون عهد كرده ام ديگه در باره ان مغرضان و به قول شما سگ هاي حسود ديگر سخني به زبان نياورم .. در اين باره فقط و فقط به كامنت شما استناد كرده و مي گويم .. واقعآ همين گونه است كه مي فرمايي .. يك ضرب المثل مشهدي هم است كه در اين باره مي گويد .. اگه سگي پاچه شلوارت رو گاز گرفت .. شما كه نبايد مقابله به مثل كني .. !!؟؟
    ممنون از شما .. عزيزم شما هرگز مزاحم نبوده و نيستيد .. بلكه باعث آرامش بنده بوده و خواهيد بود
    خانواده محترم رو سلام برسون

    کاپیتان مدرسی عزیز
    من 2 ساله سیدنی هستم و مطالب وبلاگ شما را می خوانم.نثر شما بسیار روان و دلنشین است.حتما سخنان شما از دل بر می آید که لاجرم بر دل ما می نشیند.شما هرگز نگران سایت های دیگر نباشید و کار با ارزش خود را ادامه دهید چنانچه به گفته مولانا "مه فشاند نور و سگ عو عو کند ...".
    با کمال احترام
    حامد
    پاسخ
    فدات بشم حامد نازنين
    نمي دوني چقدر خوشحالم كه مي بينم چقدر دوستان با مرام و فهميده اي از سراسر جهان دارم .. و اين بزرگ ترين سرمايه است كه بايد با تمام وجود حفظ اش كنم
    چشم حامد نازنين .. با تمام وجودم .. سعي خواهم كرد در كنار شما عزيزان باشم .. ممنون از كامنت پر مهرت

    کاپیتان بهروز مدرسی عزیزم درود بی کران بر شما.
    قبل از هر چیز برایتان آرزوی تندرستی و کامیابی دارم.
    راستش کاپیتان در جواب کامنت آقای سام که فرموده بودید دیگر کسی کامنت یا ایمیل نگذارد،بسیار برای این کار مردد شده بودم و به همین لحاظ اندکی صبر کردم تا ببینم آیا کامنت های دیگر را منتشر می کنید یا خیر که الآن متوجه شدم 4 کامنت دیگر را منتشر کرده اید.
    از این که با گذاردن این کامنت به فرموده شما عمل نکرده ام بسیار پوزش می طلبم.راستش دلم نیامد بدون کامنت بخواهم ارتباطم را با شما قطع نمایم.اما کاپیتان حقیر می خواهم با اجازه شما مطالبی را درباره سایت و شخص جنابعالی عنوان نمایم که انتشار و یا عدم انتشار آن منوط به نظر جنابعالی می باشد.
    کاپیتان مطمئن باشید در صداقت و روراستی شما خوانندگان حقیقی سایت هیچ شک و شبهه ای ندارند.و این که جنابعالی از خوانندگان خواسته اید شما را بدون القاب نظامی و ... خطاب کنند ناشی از فروتنی و شکسته نفسی شما می باشد.و الا اگر کسی مثلا ژنرال چهار ستاره یا همون ارتشبد باشد چه ایرادی دارد که آدم او را به همون نام و نشان بخواند و یا اگر کسی یک گروهبان دو بیشتر نباشد باز چه ایراد دارد در حد همان نام و نشان اسم آن فرد خوانده شود؟
    آن فرد هر چه باشد همان است حال چه ارتشبد چه گروهبان.
    کاپیتان جان از بزرگی پرسیده بودند میزان موفقیت افراد را در چه می بینی؟جواب داد:بنگرید تا چه حد مورد حسادت دیگران واقع شده اید به همان نسبت به موفقیت دست یازیده اید.حال حکایت سایت و شخص جنابعالی هم بدین گونه می باشد.سایتی که در یک روز حدود 10 الی 12 هزار بازدید کننده داشته باشد طبیعی هم هست که مورد حسادت برخی افراد واقع گردد.و اتفاقا این برای شما یک موفقیت محسوب می گردد.
    کاپیتان جان حقیر قبلا هم خدمت شما عرض کرده بودم بهترین جواب به افراد مغرض و حسود همان جواب ندادن به آنهاست.چرا شما اعصاب خودتان را به خاطر چنین افرادی خرد می کنید؟آنهم به قول خودتان کسانی که حتی این عرضه و جرات را هم ندارند که با نام و ایمیل معتبر کامنت بگذارند.بنده به عنوان کمترین خواننده سایت از شما سرور بزرگوار تمنا دارم ضمن بی توجهی به این افراد،در صورت صلاحدید خودتان کارتان را با قدرت بیشتر ادامه دهید و مطمئن باشید جایگاه شما در اعماق قلب خوانندگان حقیقی سایت قرار دارد.باور کنید دلمان خیلی برایتان تنگ می شود.
    توفیق و سربلندی روز افزون شما را از درگاه ایزد احدیت خواستارم و از این که کامنتم طولانی شد عذرخواهی می نمایم.
    با تشکر و ایام به کام.
    پاسخ
    سرور گرامي جناب جوهري نازنين
    با سپاس و تشكر از شما دوست خوبم .. راستش من از شما و همه دوستانم عذر مي خواهم كه سبب ناراحتي شما بزرگواران شدم .. اشتباه بزرگ من ان بود كه همزمان با خرابي كامپيوترم كه قصد تعمير ان را داشتم .. به آن تهمت ها پاسخ داده و در همان شرايط عصبانيت .. در اين جا پاسخ بعضي از دوستان رو نوشتم .. حق با شماست نبايد به ان ها اهميت داد .. اما واقعيت اسن است .. من هرگز به ان ها اهميت نداده و نمي دهم .. اما اين كه چرا اين بار كار به اين جا كشيد .. پرسش دوستان عزيز خودم بود .. كه مرا مجبور به جواب دادن كرد .. بگذريم .. شما هم فراموش كنيد
    اشتباه از من بود كه اصلآ به اين افراد بي هويت همكلام شدم
    از همه ياران به خاطر اوضاعي كه پيش اومد و باعث ناراحتي دوستانم شدم .. عذر خواهي مي كنم .. در اين كامنت ها ي شما دوستان نكات و اندرز هاي جالبي مواجه شدم .. كه هريك به اندازه يك كتاب گوياست .. مخصوصآ اين تعبير جالب شما در باره حسودان .. بسيار عالي و منطقي است
    به هر حال تصميم گرفتم .. به كوري چشم همه آن ها با تمام وجود فعال تر از گذشته در خدمت شما ياران نازنين و عاليقدر باشم
    ايام به كام

    سلام جناب سرهنگ عزیز..... 1 شعر در وصف خلیج تا ابد پارس.... گوارای وجودتان
    ..........................................
    ی خلیج آبی و پیوسته فارس
    همرهت نام خوش و برجسته فارس

    ای خلیج نیلی و نامی فارس
    ای نشسته در کنار قوم پارس

    جای تو والاترین حد و مکان
    در دل و در جان ما ایرانیان

    رونق احوال دنیا بوده ای
    هرمزت تنگه گلوگاه جهان

    وصله ی اصلی مرز و بوم ما
    غبطه ای بر دشمنان شوم ما

    ای خلیج نیلی و نامی فارس
    چون زمرد می درخشد بر تو نام

    تا که ایران هست و دنیا بر دوام
    نام تو پاینده هست و مستدام

    شعر از : دکتر منوچهر سعادت نوری
    پاسخ
    آفرين به شما پسر عزيزم كه هميشه نامت مترادف با عظمت خليج فارس است
    و مي دونم تلاش زيادي براي تثبيت اين نام پر افتخار مي كشي
    ممنون از شما و جناب دكتر منوچهر سعادت نازنين

    عمو سلام.
    خانوم بغدادچي تو خانوادشون نگين بغدادچي هم بود؟
    پاسخ
    فكر نمي كنم .. شايد در اين 40 سال يكي به اين نام اضافه شده است
    ممنون

    ما می خندیم

    سرور عزیزم جناب مدرسی گل و گلاب سلام
    درود گرم به شما
    ما می خندیم،
    به لبخند یک کودک
    به نگاه یک گربه لوس
    به گلی که صبح روز باز می شود
    به لطیفه ای که نکته ای ظریف دارد
    به یک جک زشت
    به زمین خوردن کاملا اتفاقی یک آدم بی نوا
    به خاطرات شیرین دوسا
    به حماقت دشمن
    به بی فرهنگی این آدم:
    "سلام
    چطوری کاپیتان خره! چیه؟باز خودتو لوس کردی؟ یه سایت بی مزه درست کردی مطالبشم کپی کردی فکر کردی چی؟
    پاسخ
    ممنونم عزيزم .. چه عجب .. افتخار دادي .. !!؟
    بله حق با شماست .. من نبايد خودم رو اين همه لوس مي كردم .. ولي باور كن به چيزي فكر نمي كنم .. آسوده باش هموطن

    | dirim dish dim
    "


    جناب مدرسی
    چند اتفاق بد برایم افتاده بود که شب و روزم را رویش گذاشتم تا در نهایت حل شد.
    با آقای صفری هم در تماس هستم، قبلا دست نداشتم، بامداد شده بود دست راستم، حالا دو تا دست دارم خیلی خوشوقتم که با امداد و کمک های شما ما چند جوون داریم کارهایی انجام می دهیم.
    قسمت کوچکی از نذر هم را فعلا ادا می کنم، بقیه این نذر را به نیت نام نیک شما به هنگام افتتاح طرح.
    پاسخ
    ممنون پسر عزيزم .. خوشحالم كه دست شما خوب شد .. خدا رو صد هزار مرتبه شكر .. خوشحالم كه اتفاقات نا خوشايند هم برطرف شد ..
    سپند عزيز .. من در اي ميل هم براي شما نوشتم .. كه بزرگ ترين اشتباه بنده ربط دادن واحد تبليغات سايت به امور خيريه بود .. !! اين جوري هم ارزش كار نيك و صدقه زير سوال مي رود .. و هم ارزش سايت و تبليغاتش بي ارزش مي شود .. !! بهترين روش اين است براي حفظ شآن و مقام سايت تعرفه تبليغات در حد نورم اش اخذ شود .. بعدش اگه دلم خواست خيرات بكنم .. آن پول يا بخشي از ان را به حساب كانون هاي خيريه بريزم .. مطمئنآ از پست ديگر همين كار رو انجام خواهم داد .. تا هم حرمت خود و سايت ام حفظ شود .. هم بخش صدقه هاي ناچيز به حساب ماه ها تبليغات طولاني با امار بالا گذاشته نشود .. ! **********
    در باب خنده هاي شما .. با شما موافقم .. اين رسم روزگاره عزيزم
    بله .. مخصوصآ ان كامنت رو منتشر كردم .. تا خوانندگان ببينند اين نوع اش را هم داريم .. !!
    ممنون از شما

    جناب مدرسی ، مجددا سلام ، با عرض معذرت بخاطر طولانی شدن کامنت های قبلی از شما اجازه میخواهم تا سئوال آقای محمد از بلاروس را پاسخ دهم (البته در حد توانم) و با توجه به اینکه هر آنچه بنده عرض میکنم نظر شخصی بنده است (البته مسائل فنی از این قاعده مستثنی میباشد و هر آنچه در مورد مسائل فنی عرض میکنم نظر شخصی نیست و در حد معلومات بنده میباشد که آنهم ممکن است کامل و جامع نباشد)

    جناب آقای تا آنجا که به خاطر دارم یکبار هم قبلا در مورد خلبانی و پرواز در مسیرهای بین المللی سئوالی مطرح کرده بودید که بنده جواب دادم ، نمیدانم جواب قانع کننده بود یا خیر ، به هر حال من با اجازه ابتدا سئوال دوم شما را مبنی بر برتر بودن خلبانان ایرانی نسبت به خارجیها ، جواب بنده در حوزه صنعت هوانوردی تجاری است و صد البته به عنوان یک ایرانی جواب بنده از پیش مشخص است ، ولی سعی میکنم بدون هیچ پیش داوری مطالبی را بیان کنم و قضاوت و نتیجه گیری را بر عهده خودتان میگذارم ، حقیقت این است که پاسخ دادن به این سئوال قدری مشکل است ، چرا که برتری در هر زمینه و رشته ای به شدت وابسته به مهارت است ، یعنی این مهارت افراد است که برتری آنها را نسبت به دیگران آشکار میسازد و مهارت هم به نوعی وابسته به ریسک پذیری و اتخاذ تصمیم های فردی است ، که متاسفانه (یا خوشبختانه) ریسک پذیری وقتی که جان حدود سیصد مسافر در دستان شماست چندان امکان پذیر نیست ، شاید در عرصه نظامی این گونه نباشد ، به عنوان مثال جناب مدرسی در خاطره ای از تیمسار جهانبانی اشاره میکنند که همه متخصصین آمریکایی اعلام کردند که تیک آف شکاری اف 4 در جاده ساوه (اگر اشتباه نکنم) امکان پذیر نمیباشد ولی جهانبانی با پذیرش ریسک و با اتکا به مهارت خود این عمل را انجام داد و نام خود را به عنوان یک خلبان ماهر مطرح نمود و یا در زمان جنگ بزرگانی بودند که بسیار فراتر از استانداردهای مصوب عمل نمودند و در واقع مهارت خود را به اثبات رسانیدند ، متاسفانه هم چنین اعمالی در حالت عادی در صنعت هوانوردی سیویل امکان پذیر نیست ، در ایرلاینهای تجاری نه تنها شما حق ندارید سلامت پرواز و مسافرین را وارد ریسک نمایید بلکه حتی اهداف تجاری و مالی شرکت را هم باید مد نظر داشته باشید ، خود بنده چند وقت پیش هنگام تیک آف در فرودگاه مبدا به دلیلی (احتمالا یک جسم خارجی) یکی از لاستیکهای ارابه فرود عقب را از دست دادم (می دانید که در زمان تیک آف به خاطر سرعت زیاد لاستیکها آسیب پذیرتر میشوند و هنگامی که شما دماغه را به بالا میکشید و چرخهای جلو از زمین جدا میشوند وزن هواپیما بر روی چرخهای عقب میافتد و فشار بیشتری را متحمل میشوند و در مقابل اجسام خارجی آسیب پذیرتر میشوند) این مشکل زیاد جدی نبود و برگشتن من و فرود مجدد و ادامه مسیر و فرود در فرودگاه مقصد هر دو یکسان بود یعنی در هر دو حالت وضعیت چرخها به یک شکل بود ولی با مطرح کردن آن با مسئولین مربوطه تصمیم گرفته شده تا تعویض و سرویس چرخ در فرودگاه مبدا صورت بگیرد تا هزینه (احتمالا) کمتری را شرکت در کشور و آشیانه خودش متحمل شود و ما مجددا برگشته و فرود آمدیم . . .
    ولی در کل دو مسئله را نمیتوان منکر شد ، اول اینکه در حرفه خلبانی بهره هوشی و قدرت فراگیری (آموزش پذیری) نقش بسیار موثری دارد و در این مورد فکر میکنم متّفقاا بر این باوریم که ایرانیان از بهره هوشی و ذکاوت بالایی برخوردارند ،
    دوم اینکه میگویند آدم در سختیها تجربه کسب میکند و آبدیده میشود ، لذا پرواز با امکانات کم باعث میشود تا خلبان بیشتر از آموخته ها و تجربیاتش استفاده کند ، البته به این دو مورد موارد دیگری نظیر انگیزه و علاقه ، حس مسئولیت پذیری ، جدی گرفتن دستورالعملهای پروازی و . . . را اضافه نمایید و بعد خودتان قضاوت نمایید ، البته هیچگاه فراموش نکنید که یک پرواز خوب و راحت فقط به خلبان آن بستگی ندارد و شما از لحظه ای که بلیت مسافرت خود را خریداری میکنید تا لحظه ای که چمدانهای خود را در فرودگاه مقصد دریافت میکنید در چرخه ای از صنعت هوانوردی قرار میگیرید که هر جزء آن مهم و حیاتی است ، در واقع صنعت هوانوردی بسیار پیچیده و متکی به اجزا بسیاری است ، به عنوان خاتمه کافیست عرض کنم که حتی صدور یک بلیت پرواز بین المللی (به نظر بنده و جنابعالی ظاهرا ساده) به قدری دارای نکات ظریفی است که میتوان یک مقاله چند صفحه ای راجع به آن نوشت
    .
    .
    .
    و اما سئوال اول شما (که سعی میکنم کوتاه و مختصر پاسخ دهم) باید عرض کنم که بنده تا اواخر دهه هفتاد در ایران مشغول به خدمت بودم ولی بعد از آن در هیچ فرودگاه ایرانی به زمین ننشسته ام (به جز تعطیلات که از فرودگاه امام خمینی یا مشهد وارد ایران میشویم) باید عرض کنم که واژه "مجهز" بسیار کلی و جامع است و در مورد فرودگاه ها وقتی میگویند مثلا فرودگاه سنگاپور بسیار مجهز است فاکتورهای بسیاری در نظر گرفته میشوند از مسائل فنی که مستقیما به کادر پروازی مربوط میشود تا مسائل رفاهی که به مسافرین مربوط میشود ، مثلا فرودگاه سنگاپور (Changi) که در هفته حدود چهار هزار پرواز ثبت شده طبق برنامه (On Scheduled) دارد از همه نظر مجهز است ، شاید باند فرود و برج مراقبت فرودگاه مهرآباد هم بتواند این تعداد پرواز را ساپورت کند چرا که هر پروازی مثلا یک دقیقه باند را در اختیار میگیرد ولی قطعا ترمینال مسافرین نمیتواند این همه مسافر را تحمل نماید و یا تاکسیرانی فرودگاه جوابگوی این همه مسافر نیست . . . اما اگر منظور شما از تجهیزات فرودگاهی از نگاه خلبان و نشست و برخاست هواپیماها است تا آنجا که من میدانم الان تقریبا تمامی فرودگاههای مراکز استان به تجهیزات ILS مجهز شده اند و بسیاری از فرودگاههایی که در گذشته دارای محدودتهایی بودند امروزه برطرف شده اند (یادم می آید در شمال ایران فرودگاههای ساری ، نوشهر و رامسر شبها پذیرش هواپیما نداشتند ، اصطلاحا طلوع تا غروب بودند ، ولی الان شنیدم که شبانه روزی شده اند) ، خود بنده شخصا از فرودگاه اصفهان و باند طولانی آن خیلی خوشم می آمد ، در پایان بد نیست بدانید امروزه به فرودگاه ها (مخصوصا بین المللی) توجه خاصی میشود چرا که در واقع دروازه هر کشوری فرودگاه آن است و اولین چیزی که نظر یک توریست را جلب میکند فرودگاه است ، امروزه در برخی از کشورها و دانشگاهها رشته مدیریت فرودگاهی وجود دارد و فرودگاهها جزو ساختارهای زیر بنایی کشورها و دولتها تلقی میشوند و صد البته منبع درآمد ، بعنوان مثال در فرودگاه سنگاپور از هر توریست حدود 20 دلار عوارض فرودگاهی دریافت میشود و این عدد را ضرب کنید در 65 میلیون مسافر در سال ، ببخشید که طولانی شد ، در مورد فرودگاه ها میتوان چندین پست کامل نوشت . . .
    پاسخ
    استاد عزيز و نازنين
    بار ديگر از شما تشكر مي كنم
    واقعآ نمي دونم چگونه اين لطف و محبت شما رو جبران كنم ؟

    عمو جان سلام
    خسته نباشید
    من فقط می خواستم خسته نباشید
    می خواستم چند تا نکته رو خدمتتون عرض کنم
    اول از اینکه در نظر کسانی که معنای اوجح گرفتن را نمی دانند هرچقدر اوج بگیری کوچکتری
    دوم اینکه مردم به قطاری که ایستاده سنگ نمی زنند به قطاری که در حال حرکته سنگ می زنن
    سوم این آسمان بلند هم عقاب داره هم کرکس هم کلاغ این مردم هستند که می دونند بلند آسمان جایگاه چه کسایی هست
    در آخر هم عمو جان بی خیال خودت رو عشق است .
    با احترام
    آریا طهرانی
    پاسخ
    قربون مرام شما دوست عزيز و بزرگوارم بشم
    حقا كه فرزند خلف دوست نازنينم زنده ياد جناب سرهنگ طهراني خودمون هستي .. خدا رحمت كنه مرحوم پدر بزرگوار شما رو كه چنين فرزندان فهيم و با دانشي رو تحويل جامعه داد
    آريا جان .. نمي دونم چگونه و با چه زباني از گفته هاي عميق و پر بار شما تشكر كنم ... قطعآ با لحاظ كردن اين نوع كامنت ها از سوي دوستان و خوانندگان نازنين .. مجددآ دلگرم شده .. و فعاليت ام رو از نوع آغاز كردم
    بي نهايت از شما سپاسگزارم
    ممنون از حضور پر مهرت

    شما هم چيزي بنويسيد
    • هر چي دلتان مي خواهد بنويسيد. اينجا مربوط به شماست اگر نظر خصوصي‌اي داريد لطف کنيد و از طريق اي‌ميل (behrouz.journalist at gmail.com) مطرح کنيد، ممنون.






    مشخصات حفظ شود؟

    از تگ‌هاي HTML هم مي‌توانيد در نظرتان استفاده کنيد.

     
    Copyright 2007 by Behrouz Moddaresi | Design by WebStudio | Powered By Movable Type 3.35