Oldpilot.ir | نگرشی بر عملیات سلطان
درباره من

سوم دي ماه 1331 در تهران متولد شدم. پس از اتمام دوران دبيرستان به خاطر علاقه اي که به پرواز داشتم به نيروي هوايي پيوستم. در ادامه به آمريکا اعزام شدم، در بازگشت به ايران اولين پروازم را در تاريخ 18/3/53 انجام دادم و با آغاز جنگ تحميلي، به صورت شبانه روزي در مناطق جنگي پرواز داشتم و افتخار كسب مدال طلاي بالاترين ساعات پرواز را به دست آوردم. به دليل سكته قلبي و عمل جراحي باز كه ... ادامه
تبليغات
وبلاگستان
باقي قضايا
  نگرشی بر عملیات سلطان

 عملیاتی که صدام حسین را آچمز کرد

Small---1.jpg

اولين فينيكس به ميگ 23 جلويي برخورد كرد و آن را به تلي از آتش بدل كرد . كمك خلبان تامكت سلطان 7 فريادي از خوشحالي كشيد . با اين وجود به نظر مي رسيد كه موشك فينيكس دوم به هدف برخورد نكرده اما لحظاتي بعد كمك خلبان متوجه شد كه دومين ميگ 23 نيز در حال سقوط به طرف زمين است . به احتمال زياد موشك به خود هواپيما برخورد نكرده بود اما فيوز مجاورتي آن منفجر شده بوده و سرجنگي قوي موشك فينيكس كار ميگ 23 عراقي را يكسره كرده بود . تا اين لحظه 2 فروند ميگ 23 عراقي نابود شده بودند ، اما خدمه تامكت ها فرصتي براي شادماني نداشتند چون هنوز 2 فروند ميگ 23 ديگر در منطقه حضور داشتند كه ممكن بود خطراتي براي فانتوم ها ايجاد كنند .

   عملیاتی که صدام حسین را آچمز کرد !  

bx151pxl9etw9pgi3uc3.gif

 Small---2.jpgSmall---3.jpg

05upt8sup9xiyg119966.jpg

"  نگرشی بر عملیات سلطان " عنوان این پست حماسی است که تقدیم شما یاران نازنین می شود . البته یک عذر خواهی به همه خوانندگانم بدهکارم . اول این که به خاطر عجله ای که داشتم ، قسمت پایانی اش رو به گونه ای که برنامه ریزی کرده بودم ، موفق به انجامش نشدم . ضمن این که اعتراف می کنم این نخستین تجربه ام در زمینه برداشت آزاد از سایر منابع است . همان طور که گفتم .. فقط یک تجربه خشک و خالی .. کاری که متآسفانه برای اغلب سایت ها امری عادی تلقی می شود .. اما برای من که تاکنون همه مطالب ام متکی به خاطرات حک شده در ذهن ام بود ، زیاد جذاب و خوشایند نبود . نظر شما رو نمی دونم .. اما فقط می تونم این قول رو بدهم که این اخرین تجربه ام در این گونه مطالب یود ! دیگه تکرار نخواهد شد .. مگه شما امر بفرمایید .. !!

در پست قبلی اعلام کردم که به دلیل فرار از مشکلات خانه تکانی ، منزل رو به قصد دیدار نوه هایم ترک می کنم .. ! نمی دونم از شانس بد بنده بود یا همسرم .. که درست روز عملیات ، کارگر خانمی که هر ساله زحمت خانه تکانی و نظافت کلی منزل ما به عهده اش است ، مطلع می شود که دخترش در یکی از شهرستان ها به شکرانه وضع حمل کرده است .. !! این خبر برای همسرم که بی نهایت در امر شست و شوی و نظافت دقیق است و بالطبع کار هر نظافتچی رو قبول ندارد ، می تونه خبر بدی باشه .. چون دوباره باید مراحل سخت گزینش افراد رو برای نظافت خونه پشت سر بگذرونه .. ! و اما این اتفاق برای بنده دو تعبیر متفاوت دارد .. اول این که دوباره مجبورم یکی دو روزی رو از شما یاران همدل و صمیمی دور باشم .. دوم این که حضور در کنار نوه ها به همه چیز می ارزد .. !! پس دوباره همون جمله تکراری ام رو عرض می کنم که .. اگه پاسخ کامنت و ای میل های شما با تاخیر همراه شد ، به حساب جسارت نگذارید .. حتمآ در مراجعت پاسخ خواهم داد ...

کلام اخر این که .. هفته قبل دو اتفاق برایم رخ داد .. که خیلی شرمنده شدم . اول این که یکی از بانوان نازنین که از خواننده های قدیمی سایت است ، محبت فرموده و از کشور کانادا دو هدیه زیبا و جالب رو به همراه عیدی برای آنا و آوا ارسال کرد .. نام این بانوی بزرگوار " راژیا " است .. که امیدوارم درست تلفظ کرده باشم . و از نام های اصیل کردی است .. حقیقتآ اعتراف  می کنم .. این هدایا رو پاسخ خداوند به احساس عاشقانه ام نسبت به هموطنان کرد نازنین ام در زمان جنگ می دانم .. وای که چقدر این حرکت معنوی شوکه ام کرد .. باور کنید تا خود کرج به خاطر مشیت الهی و حساب و کتاب داشتن کار  روزگار اشگ ریختم .. دومین هدیه رو دختر خانم بزرگوار دیگری در خارج از کشور به من هدیه داد .. هموطن نازنینی به نام " ستاره رهنما " محبت کرده و با اجاره سایتی معتبر ، این امکان رو برای بنده  فراهم اورد تا با خیالی آسوده از این پس مطالب و تصاویر سایت رو در ان اپلود و حفظ نمایم .. و دیگر دغدغه حذف تصاویر سایت ام رو نداشته داشتم . این بزرگوار قول داد تا پایان عمر هر ساله شارژ ان را بپردازد .. واقعآ نمی دونم چه جوری و با چه واژه هایی عظمت این عشق و محبت رو تعریف کنم .. ؟ فقط با تمام وجودم از صمیم قلب در پیشگاه خداوند عزت و سربلندی این عزیزان رو طلب می کنم .. حال که صحبت محبت شد .. نباید لطف دختر گلم شبنم نازنین در دبی رو هم فراموش کنم .. ممنون

     marshalads.gif

Test Baner.gif

 Start---1.jpg

 یک بهانه ، یک مقدمه ...

در باره افتخارات دلاور مردان ایرانی و پرسنل غیور ارتش مخصوصآ تیزپروازان نیروی هوایی در طول هشت سال دفاع مقدس که من همیشه آن را دفاع مردانه نامیده ام ، همانند اغلب جنگ های به وقوع پیوسته در تاریخ حرف و حدیث های فراوانی روایت شده و می شود . روایاتی که حاکی از درایت و فهم ایرانی ها  به ویژه طراحان عملیات های حساس در آن زمان است . همه می دونیم قوای رزمنده ایرانی درجنگ با عراق عملیات های سرنوشت ساز بسیار گسترده ای رو طراحی و به اجرا گذاشت . مانند بیت المقدس ،  فتح المبین ، خیبر ، ثآمن الآئمه ، طریق القدس و ... که هر یک از اون ها یاد اور پیروزی های فراموش نشدنی است .. و در تاریخ زرین ایران عزیز به ثبت رسیده است . اما در باره عملیات های نفس گیر و خطرناکی که پرسنل نیروی هوایی در زمان جنگ انجام داد ، کم تر اطلاع رسانی شده است . و تنها چند سالی است که به برکت حضور تکنولوژی مدرن و گسترش فن وبلاگ نویسی ، عملیات های افتخار آفرین قهرمانان ما که حاصل تفکر فرماندهان شجاع و فهیم نیروی هوایی و پرسنل دلاور ستاد مشترک ، به رشته تحریر در امده است ... عملیات های غرور آفرینی چون : اچ - ۳ ، کمان ، مروارید ، سلطان و صد ها ماموریت برون مرزی دیگری که با اهداف مهم نظامی ، طراحی و اجرا شده است که به دلیل ماهیت طبقه بندی شده و رموز تاکتیکی محرمانه آن ها ، هرگز برملا نشده است . و بنده در مطالب قدیمی ام به نمونه هایی از آن ها خیلی گذرا اشاراتی داشته ام ..

عملیات " سلطان " از جمله ماموریت های موفق برون مرزی عقابان تیزپرواز نیروی هوایی است که به دفعات در سایت های ایرانی درج شده است .. و بنده قصد دارم به سبک و سیاق خود به بازخوانی ان پرداخته و برای آگاهی بیشتر و افزایش اطلاعات عمومی دوستان گرامی و جوانان نازنین ، در باره تجهیزات به کارگرفته شده در این عملیات توضیحاتی رو ارایه دهم . البته تا یادم نرفته اضافه کنم .. برای تنوع بخشیدن به موضوع تقریبآ تکراری سوژه ، برای نخستین بار نیم نگاهی هم به منابع معتبری در این زمینه انداخته ام . اگر چه قلبآ معتقدم .. هر وبلاگ یا سایت مخاطبان خاص خودش رو دارد .. و تکرار در رسانه های دیگر ، دلیلی بر نپرداختن به ان نیست ..  

 *********

 نیروی هوایی عراق

دو سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران ، فرماندهان عالی رتبه و تحصیل کرده عراقی از این که همسایه قدرتمند شرقی آن ها به یکی از مدرن ترین هواپیماهای شکاری جهان یعنی " اف - ۱۴ " مجهز شده بود ، برای حفظ توازن قدرت هوایی خود در جستجوی رقیبی قدر می گشتند . از آن جایی که هواپیما های تامکت تنها در اختیار ایالت متحده امریکا قرار داشت و به غیر از نیروی هوایی ایران که ان هم با پادرمیانی مجلس سنا و فشار شخصیت هایی چون " هنری کسینجر " وزیر وقت وزارت امور خارجه آمریکا موافقت اش کسب شده بود ، به کشور ثالثی واگذار نمی شد .. کارشناسان نظامی عراق در اروپا دنبال هواپیماهای شکاری مدرن با قابلیت های بسیار بالایی می گشتند .. تا این که در سال ۱۹۷۷ میلادی با کمپانی معظم " Dassault " در فرانسه به توافق رسیده و قرار دادی مبنی به خرید هواپیمای میراژ - اف یک ( Mirage F-1 ) را منعقد کردند . طبق قوانین تعریف شده کمپانی سازنده هواپیما موظف شده بود علاوه بر پشتیبانی قطعات و لوازم یدکی ، همزمان با تحویل هواپیماهای میراژ به نیروی هوایی عراق ، تعدادی متخصص رو برای آموزش پرسنل عراقی اعزام کند . سه سال بعد از عقد قرارداد ، تحویل هواپیماها در شرایطی آغاز شد که حاکم دیکتانور عراق برای گریز از معاهده ۱۹۷۵ الجزایر و با رویای تصرف تهران در سه روز !! حملات گسترده ای رو به خاک ایران آغاز کرده بود .. ! ۴۷ کارشناس و متخصص فرانسوی در پایگاه هوایی " الهوریه " که در نزدیکی شهر " موصل " واقع شده است ، کار اموزش خلبانان میراژ رو آغاز کردند .. صدام حسین به خاطر دستیابی به هواپیماهای مدرن ، به افتخار میهمانان فرانسوی میهمانی شام مجللی رو ترتیب داد ... ! 

7.jpg

 ستاد نیروی هوایی ایران

 با تحویل نخستین پارتی هواپیمای میراژ به عراقی ها و استقرار متخصصان فرانسوی در پایگاه هوایی الهوریه ، کارشناسان کهنه کار ایرانی در ستاد مرکزی نیروی هوایی و پست های فرماندهی تابعه که کل تحرکات نظامی دشمن رو زیر نظر داشتند ، با رصد کردن روی الهوریه در تفکر انهدام کامل پایگاه هوایی و از بین بردن میراژ های فرانسوی بودند ! آن ها خیلی دلشون می خواست راهی پیدا کرده تا ضمن خوشامدگویی به فرانسویانی که علنآ وارد جنگ با ما شده بودند ، ضرب شصتی هم به صدام حسین داده تا دیگه هوس مقابله با شیر مردان ایرانی رو در سر نپروارند .. !! اما همه فرماندهان و طراحان نقشه های جنگی به خوبی می دانستند حضور در عمق ۳۰۰ کیلومتری خاک دشمن حتی بر روی کاغذ هم عملی نیست .. ! و به خودکشی بیشتر شباهت دارد تا یک طرح عملیات جنگی .. !! در همان حال عرق وطن پرستی و خشم ناشی از تعرض عراقی ها به نوامیس مردم شریف چنان در سینه پرسنل ارتش خصوصآ عقابان تیزپرواز مشتعل بود که حتی در موقع استراحت هم در اندیشه طراحی راهکاری برای نفوذ و متوقف کردن ماشین جنگی دشمن بودند .. در جلسات مشترک فرماندهان ارشد ارتش همچنین فرماندهان پایگاه های هوایی گاهی تا پاسی از نیمه شب سرگرم مشورت و بررسی نقشه عملیات های گوناگونی بودند .. تا این که جرقه عملیات مافوق تصور در ذهن دو تن از خلبانان قدیمی فانتوم به نام های " سرهنگ افشاری " و سرگرد " ذوقی " شکل گرفت ..

 نگرشی به هواپیماهای اف -۱۴ ( تامکت )

قبل از این که در باره طرح مشترک دو خلبان شجاع ایرانی بحث ام رو آغاز کنم .. از اون جایی که در همه ماموریت ها و عملیات های خطرناک جنگی به کرات به نقش فعال و حضور هواپیماهای اف - ۱۴ با همون تامکت اشاره می شود ، اجازه می خواهم نکاتی رو در باره گربه های دوست داشتنی ایران بیان کنم . البته از شما چه پنهان مدت هاست تصمیم داشتم به بهانه از رده خارج شدن این هواپیماهای فوق العاده در ایالت متحده امریکا که در سال ۲۰۰۴ صورت گرفت .. پستی کامل از تاریخچه و توانمندی های آن و نقش بسیار حساس اش در زمان جنگ حتی در ایام صلح تقدیم شما یاران کنم .. که به امید خدا اگه زنده موندم ، حتمآ در آینده ای نزدیک انجام خواهم داد . یقینآ اطلاع دارید که نکته قوت هواپیماهای تامکت در توانایی استفاده از موشک های بسیار پیشرفته " فونیکس " است . که در شرکت " هیوز " تهیه و تولید می شود . البته موشک های یاد شده و سیر روند تکاملی آن هم تاریخچه جالبی دارد که سعی می کنم در فواصل همین پست گریز هایی به آن بزنم .. !  همان گونه که در بالا اشاره شد ،  ایران تنها کشوری در جهان بود که به این نوع هواپیما ها بعد از امریکا دسترسی داشت . خوب یادمه خیلی از خلبانان آس شکاری که قبلآ برای آموزش حرفه خلبانی به آمریکا اعزام شده بودند ، با ورود تامکت ها به ایران و استقرار آن در یکی از پایگاه های بزرگ هوایی کشور ، مجدد جهت طی دوره های تخصصی و پرواز با این پرنده محبوب مخصوصآ فراگیری کار با سیستم های موشکی نظیر فونیکس راهی امریکا شدند .. اما با اغاز انقلاب اسلامی و تیره شدن روابط بین دو کشور ، همه خلبانان برگشتند .. حتی خوب یادمه قرار بود بر روی سامانه ره گیری هواپیما ها تغیراتی ایجاد بشه تا بوسیله تکنولوژی لیزری و با خاموش بودن رادار  هواپیما ، قادر به ردیابی هدف های پرنده در آسمان باشد که این پروژه هم انجام نشده کنسل شد ... ! اما این تازه اول مشکلات بود .. !

 خرابکاری آمریکایی ها .. !!

 حتمآ تعجب می کنید اگه بگم .. طبق گزارش آن دسته ازپرسنل فنی که در گردان های نگهداری و پروازی  هواپیماهای "  اف - ۱۴ " خدمت می کردند ، به دنبال وقوع انقلاب و دستور ترک سریع مقامات امریکایی  از کشور .. آن ها با دستکاری در سیستم های حساس هواپیما و سلاح های مربوطه عملآ شلیک موشک از آن ها رو غیر ممکن کرده بودند .. ! اما با کمال ناباوری به همت متخصصان نیروی هوایی و کار مستمر شبانه روزی ، سرانجام تعدادی از تامکت ها قابلیت شلیک فونیکس رو بدست اوردند .. در این رابطه یا اجازتون یک پارانتز باز می کنم .. در مطالب گذشته اشاره کردم که دو نفر از دوستان و همکاران صمیمی ام از خط پرواز سی - ۱۳۰ به گردان اف - ۱۴ رفته و با آن هواپیما پرواز می کردند . البته در زمان جنگ هر گاه گذرم به اصفهان می افتاد ، چند شبی میهمان این عزیزان بودم .. علاوه بر آن یکی از اقوام دور بنده هم که همافر متخصصی بود در گردان نگهداری کار می کرد .. خب طبیعی است که شب ها محور گفت و گو های ما در باب تامکت ها باشد .. آن ها معتقد بودند حتی در قبل از انقلاب هم کار بر روی سامانه های فونیکس خیلی بامشکل همراه بود . و تنها از عهده تعدادی متخصص ماهر کمپانی هیوزکه در آشیانه کار می کردند میسر بود ! البته آن ها کار آموزش متخصصان ما رو به عهده داشتند .. ولی حضرت عباسی کم تر کسی اموزش رو جدی می گرفت .. ! بعد از انقلاب کارشناسان غربی معتقد بودند .. امکان نداره یک فروند تامکت عملیاتی شود .. چون بدون دریافت قطعات یدکی ، نرم افزار های بهینه سازی و حمایت کمپانی هیوز چنین چیزی غیر ممکن می نمود .. اما خوشبختانه این کار عملی شد .. و دیدیم که چگونه در طول هشت سال جنگ ، چگونه اقتدار و قدرت مطلق خودشون رو به دشمن دیکته کردند .. !؟ و موفق به حفظ ایمنی آسمان ایران عزیز شدند ..

3.jpg 

طرح عملیاتی سلطان ...  

 بر اساس طرحی که آن دو افسر شجاع و فهیم نیروی هوایی ارایه دادند ، قرار شد 6 فروند جنگنده F-4E ، هر كدام مسلح به 12 بمب MK-82 (متعلق به اسكادران هاي 31 و 32 شكاري تاكتيكي مستقر در پايگاه شهيد نوژه همدان ) به هدف حمله کنند .  براي اين ماموریت تصميم گرفته شده بود تا جنگنده ها از شمال عراق به هدف نزديك شوند ( بر خلاف معمول هميشه كه جنگنده ها از غرب عراق وارد آسمان اين كشور مي شدند ) . اين تغيير مسير به جنگنده ها اين امكان را مي داد كه از خطر قرار گرفتن در برد 12 سايت از 16 سايت موشكي شناخته شده SA-2 ، SA-3 و SA-6 مستقر در منطقه پرهيز کنند ، همچنين اين تغيير مسير باعث مي شد تا شکاری ها در مسير گشت هاي هوايي شناخته شده جنگنده هاي عراقي كه عمدتا با MiG-21 بر روي شهر موصل صورت مي گرفت قرار نگيرند . با اين وجود ، بارگيري جنگنده هاي فانتوم با بمبهاي 500 پوندي (آن هم به تعداد 12 تير براي هر جنگنده) باعث مي شد تا وزن هواپيما شديدا افزايش يابد و به تبع آن جنگنده ها نتوانند با تكيه بر سوخت داخلي خود و مخازن سوخت اضافه ماموريت را به سلامت انجام دهند ، از اين رو  نياز به سوختگيري هوايي در بين مسير احساس مي شد . بنابر اين قرار شد تا 2 فروند هواپيماي تانكر 707 به همراه گروه پروازي به داخل عراق وارد شوند و كار سوخت رساني به فانتوم ها را انجام دهند . براي محافظت از تانكرها هم قرار شد 2 فروند جنگنده F-14A تامكت (متعلق به گردان 81 شكاري تاكتيكي پايگاه هشتم شكاري اصفهان) در گروه پروازي حضور داشته باشند .

 پست فرماندهی نیروی هوایی ..

 با تکمیل شدن طرح فوق و جلسات متعدد شور و مشورت با فرماندهان و خلبانان با تجربه و بازسازی دقیق آن از نظر زمانبندی همه چیز برای انجام یک ماموریت تاریخی و سرنوشت ساز مهیا شده بود . از  نخستین روزهای شکل گیری پروژه " سلطان " همه مسایل و جزئیات ایمنی آن مو به مو اجرا می شد . بچه ها در عملیات های برون مرزی گذشته ، حسابی کارکشته شده بودند .. از ویژه گی های مهم این عملیات ، مجوز حضور بوئینگ های سوخترسان به اتفاق تامکت ها به داخل خاک عراق بود .. ! ممکنه در روایت این عملیات حضور تانکر ها عادی به نظر بیاید .. اما کافی است وضعیت جنگی و حاکم بر فضای هر دو کشور رو در نظر گرفته .. و تجسم کنید دو فروند هواپیمای سنگین بوئینگ ۷۰۷ که تا خرخره شون مملو از سوخت است ، بخواهند در معیت فانتوم ها چابک وارد خاک دشمن تا دندان مسلح شوند .. ! دشمنی که از حمایت اغلب کشور های غربی هم برخوردار است .. !! و مجهز به انواع هواپیماهای رهگیری ، رادار های قوی ، سیستم موشکی مدرن زمین به هوا ، به همراه کلی تجهیزات اضافه .. !! چه شود .. !!!؟؟ تازه برای ورود به خاک دشمن ، بایستی وارد فضای کشور دیگری به نام ترکیه هم می شدند .. !! کافی بود یکی از بچه ها در اون هنگام به زیر پایش خیره شده تا به وضوح با چشم بصیرت اختلافات قومی و مرزی منطقه رو مشاهده می کرد .. ! قوز بالا قوز زمانی می شد که اضطراری هم می گرفتند .. !! باور کنید تجسم هر یک از موضوعات فوق در اون شرایط مو رو بر تن ادمی سیخ می کند .. !  ( قربون خودم که کچل و کم مو هستم .. !! ) الحق و انصاف قبول کنید که شق القمر بود ...  

4.jpg

 قبل از آغاز عملیات ...

سرهنگ افشار علاوه بر دغدغه مسئولیت اجرایی طرح سلطان ، وظیفه حفظ روحیه در افراد زیر مجموعه اش رو هم به عهده داشت .. کافی بود یک فروند بچه شیطان بر افکار یکی از خلبانان گروه غلبه کرده و او را به خطرات و تهدیدهای جدی سر راهش وا می داشت .. !! عزیزانی که دستی بر آتش جنگ داشته اند  حتمآ درک می کنند که چگونه کوچک ترین خطای سهوی کل عملیات رو با شکست مواجه می کرد .. ! کافی بود زبونم لال اتفاق غیر منتظره ای برایشون رخ می داد .. از خرابی هواپیماها گرفته تا شلیک پدافند مدرن دشمن .. یا پیدا شدن سرو کله شکاری های عراقی ( که البته این مورد پیش اومد ! ولی خواهید دید گربه های دوست داشتنی مون حسابی دخل شون رو آوردند .. ! ) بگذریم . ابتدا جناب افشار جلسه ای رو با خلبانان فانتوم ترتیب داد . البته این رو بگم .. چون خودش از تبار فانتومی ها بود ( خلبان اف - ۴ بود ) دقیقآ امار آس های کشور رو داشت .. اگر چه به خاطر امادگی و تجارب بالای همه خلبانان انتخاب خیلی دشوار و کار سختی محسوب می شد ..  وي ابتدا خلبانان فانتوم ها را نسبت به ماموريت توجيه كرد و در خلال آن به خلبانان گفت كه  آن ها بايد فقط بر روي اصول پروازي تمركز كنند ، همديگر را در ديد داشته باشند ، هدف را پيدا كرده و منهدم نمايند .. و سپس نوبت خلبانان اف - ۱۴ رسید . او خطاب به آن ها تاكيد كرد كه آن ها مي بايست به همراه هواپیماهاشون در كنار تانكر ها چرخیده  و از اون ها مانند دو تا چشم خود كاملا محافظت كنند، چون اگر خدای ناکرده بوئینگ ها آسیب دیده و منهدم شوند ، همه چيز از بين خواهد رفت . خود سرهنگ افشار قرار شد تا شخصا برای نظارت در عمليات حضور داشته باشد و از درون يكي از تانكرها  عمليات را فرماندهي كند .

۲۹ اکتبر ۱۹۸۰ پایگاه شکاری تبریز ..

  سحرگاه  روز 29 اكتبر 1980 ، پايگاه دوم شكاري تبريز ، شاهد برخاست 3 فروند تانكر 707 (1 فروند ذخيره) ، 8 فروند جنگنده فانتوم (2 فروند ذخيره) و 3 فروند جنگنده تامكت (1 فروند ذخيره) بود . هواپيماها در جنوب اروميه به يكديگر ملحق شدند و با حركت در ارتفاع پايين و در پناه كوه ها خود را از ديد رادارهاي عراقي مخفي كردند . قبل از ورود به آسمان تركيه تمام هواپيماهاي ذخيره به پايگاه بازگشتند . سپس بقيه هواپيماها كه اكنون 10 فروند مي شدند گروه پروازي سلطان را تشكيل دادند . اين گروه پروازي شامل 6 فروند جنگنده فانتوم با اسامي سلطان 1 تا سلطان 6 ، 2 فروند جنگنده تامكت با اسامي سلطان 7 و سلطان 8 و 2 فروند هواپيماي تانكر 707 با اسامي سلطان 9 و 10 بود . ليدر دسته فانتوم ها ، سلطان 1 به خلباني سرگرد شوقي بود ، ليدر تامكت ها تامكت سلطان 7 به خلباني كاپيتان صدقي بود و همبال (وينگ من ) او  تامكت سلطان 8 به خلباني كاپيتان طيبي بود. سرهنگ افشار نيز درون تانكر سلطان 9 قرار داشت و از آن جا عمليات را فرماندهي مي كرد. هواپيماهاي گروه پروازي سلطان به مسير خود ادامه دادند و وارد آسمان تركيه شدند و دقايقي به طي مسير در آسمان تركيه ادامه دادند ، سپس فضاي هوايي تركيه را ترك كرده و وارد آسمان عراق شدند و در پناه كوههاي جبل سينجار به حركت ادامه دادند ، سپس تمام جنگنده ها يك بار ديگر در آسمان سوختگيري كردند . پس از سوختگيري  فانتوم ها راهي هدف شدند ،در حاليكه تانكرها و تامكت ها در همان منطقه شروع به چرخيدن كردند و منتظر آن ها ماندند ... دقایقی به کندی می گذشت .. کسی از آینده خبر نداشت .. 

1.jpg

 بر فراز پایگاه الهوریه ...

 جنگنده های فانتوم بعد از دقایقی پرواز به راحتی و بدون کوچک ترین مشکلی به هدف خود نزدیک شدند .. وای چه لحظات هیجان انگیز و جالبی .. ! خلبان ها با ارتفاع گرفتن و شیرجه رفتن بر روی مواضع از قبل تعین شده ، آن جا رو به جهنمی از آتش تبدیل کردند .. ماموریت با دقت و اقتدار پایان یافته بود .. و بایستی به همان روش از منطقه خطر دور می شدند .. با وجود زبانه کشیدن شعله های سرکش ، هنوز هیچ خبری از شلیک پدافند هوایی دشمن نبود .. ! شاید سرگرم تماشای بازی فوتبال استقلال - پرسپولیس بودند .. !! شاید هم خوابشون برده بود .. یا منتظر دستورات مافوق خود بودند .. ! شکاری های ما در حال پرواز به سمت هواپیماهای تانکر بودند .. که رادار یکی از تامکت ها حضور چهار فروند جنگنده عراقی رو که سلانه سلانه خیر سرشون مشغول گشت زنی بودند ، تشخیص داد !  فاصله آن ها تا بوئینگ های سوخترسان چیزی حدود هفتاد کیلومتر بود .. خلبان تامکت همچنین به وسیله سیستم  شناخت دوست از دشمن ( آی . اف . اف ) هواپیمایش خیلی زود متوجه شد که هر چهار فروند هواپیمای جنگنده عراقی از نوع میگ ۲۳ یا همون " فلاگر " ها هستند .. این خبر سریع به سرهنگ افشار که با با دقت مثال زدنی سرگرم بررسی اوضاع بود ، اطلاع داده شد . فرمانده با تجربه بدون کوچک ترین وحشتی متوجه شد که جنگنده ها دقیقآ در منطقه ای بین تانکر ها و فانتوم ها پرواز می کنند .. و به هیچ عنوان متوجه شکاری های ایرانی نشده اند ! اما این امکان وجود داشت که تا دقایقی دیگر فانتوم ها با فلاگر ها برخورد کرده و مشکلاتی رو برای گروه فراهم اورند .. از همه مهم تر طفلک فانتوم های ما فاقد موشک های هوا به هوا بودند .. !! و از طرفی آن ها سوخت هم به مقدار کافی برای تغیر مسیر و تعقیب و گریز  نداشتند .. و به عبارتی شیشه عمر آن ها به همون چند گالن سوخت ته باک هاشون بستگی داشت .. که فقط تا رسیدن به نزدیک مادر هاشون ( تانکرها ) کفایت می کرد .. !!

تصمیم مهم و حساس فرمانده ...

نقش رهبری و فرماندهی در لحظات حساس و خطرناک مشخص می شود .. حال نوبت سرهنگ افشار بود تا با حفظ خونسردی اش سریع تصمیم عاقلانه و صحیحی رو اتخاذ کند .. او به خوبی می دونست کوچک ترین اشتباه در امر محاسبه موقعیت ها و دستوراتی که صادر می کنه تبدیل به فاجعه ای خونبار برای خود و گروه همراه اش بدل خواهد شد .. اما او مرد لحظات خطر بود . سرهنگ مطمئن بود در شرایط عادی مواجه شدن فانتوم ها با فلاگر ها ، اصلآ جای نگرانی ندارد .. و به اصطلاح یک لقمه چپ فانتوم ها خواهند شد .. اما در شرایط فعلی نه سوخت کافی برای مانور دارند .. نه موشکی برای شلیک !! . از اين رو سرهنگ افشار به 2 فروند تامكتي كه در معيت تانكرها پرواز مي كردند دستور داد تا ميگ 23 ها را رهگيري كنند و پيش از رسيدن آن ها به جنگنده هاي فانتوم ، نابودشان كنند . با صدور این فرمان .. حال نوبت عزرائیل بود که به حکم فرمانده به بالای سر خلبانان فلاگر بروند .. ! و ان ها نیز همین کار رو کردند .. و سریع در منطقه حضور یافتند .. ! از آن جا كه هیچ گونه وقتي براي تلف كردن وجود نداشت ، هر دو تامكت سريعا از تانكر ها فاصله گرفتند و به يكديگر ملحق شدند و در حالي كه ارتفاعشان را به 15000 پا افزايش مي دادند به سمت جنوب (مكان حضور فلاگر ها ) حركت كردند . صدقي و طيبي با چك كردن دستگاه هاي الكترونيكي هواپيماهايشان متوجه شدند كه عراقي ها هنوز متوجه حضور آن ها نشده اند .. !! ( اونا دیگه چقدر پخمه بودند ..! ده فروند هواپیما بر  فراز خاک شون جولان می دادند، یک پایگاه هم در دود آتش می سوخت .. اما ان ها هنوز خواب تشریف داشتند  ) بنابر اين بازهم افزايش ارتفاع دادند و خود را به ارتفاع 20000 پايي رساندند . در چنين ارتفاعي دست آن ها براي حمله بسيار بازتر بود . جالب این که هنوز هم خلبانان گشت متوجه نکته مشکوکی نشده بودند .. !! به هر حال یا اشکال از رادار های عهد بوق شون بود ، یا برای هم قصه ننه کلثوم رو تعریف می کردند .. !!

لحظه نبرد هوایی ...

 در آن ماموريت تامكت سلطان 7 با دو تير موشك AIM-54 فينيكس ، 3 موشك AIM-7 اسپارو و 2 تير موشك AIM-9‌سايدوايندر مسلح شده بود و تامكت سلطان 8 نيز مجهز به 6 تير موشك AIM-7 اسپارو و 2 تير موشك AIM-9 سايدوايندر بود .به خوبي قابل درك است كه تامكت ها موشك هاي دوربردتر و موثرتري نسبت به حريفان خود در اختيار داشتند ، اما هنوز موفقيت آن ها منوط به رعايت اصل  مهم غافل گيري بود ، تا مبادا نيروي هوايي عراق متوجه حضور آن ها شود و جنگنده هاي ديگري را نيز براي مقابله با آن ها به آسمان بفرستد . خدمه تامكت ها قرار كردند تا ابتدا تامكت سلطان 7 با فلاگرهاي عراقي درگير شود . در حال افزايش ارتفاع به 22000 پايي ، كمك خلبان تامكت سلطان 7 ، رادار AWG-9 جنگنده را در حالت TWS قرار داد و مشغول بررسي دقيق اهداف شد ، در فاصله 56 كيلومتري از فلاگر هاي  عراقي ، جنگنده هاي عراقي به وضوح رادار تامكت صدقي قابل مشاهده بودند . 4 فروند ميگ 23 به صورت جفتي پشت سر هم حركت مي كردند . صدقي تصميم گرفت تا ابتدا به ميگ 23 هاي جلويي حمله كند . در فاصله 33 كيلومتري از جنگنده هاي عراقي ، صدقي اجازه شليك موشك فينيكس را به كمك خلبان داد . وي موشك را بر روي اولين ميگ 23 كه در جلو حركت ميكرد شليك كرد ، موشك بلافاصله از تامكت جدا شده و به سمت جنگنده عراقي كه در ارتفاع 30000 پايي حركت مي كردند به پرواز در آمد . 8 ثانيه بعد نيز دومين موشك فينيكس به سمت دومين هواپيماي ميگ 23شليك شد . علي رغم شليك 2 موشك ، هنوز ميگ 23 ها به مسير خود ادامه مي دادند ، احتمالا آن ها هنوز از حضور تامكت ها در منطقه و سرنوشت سياهي كه در انتظارشان بود بي خبر بودند . در حالي كه خدمه تامكت ها مسير موشك هاي فينيكس را دنبال مي كردند و منتظر نتيجه بودند ، از سوي سلطان 9 با آن ها تماس گرفته شد و به آن ها اطلاع داده شد كه عراقي ها از حمله به پايگاه الهوريه آگاه شده اند و به ميگ 23 ها دستور داده اند تا به سمت فانتوم ها پرواز كنند و آن ها را رهگيري نمايند . ميگ 23 هاي عراقي قصد گردش و حركت به سمت فانتوم ها را داشتند اما خوشبختانه فرصتي پيدا نكردند ....

8.jpg

یک پارانتز بی موقع در زمین و آسمان .. !!

 برای این که دوستان عزیزم به کاربرد موشک های فونیکس و اسپارو و دیگر موشک های رنگاوارنگ دیگه در این عملیات آشنا شوند ، چهار خلبان بخت برگشته فلاگر ها رو با خلبان های دو تامکت قهرمان مون رو در بین زمین و هوا تنها گذاشته و به دنیای این فن اوری ها می رویم .. AIM - SPARROW  یک موشک هوا به هوا ، هدایت شونده به وسیله رادار و دارای کلاهکی باقدرت انفجاری بالاست. این موشک چند منظوره قابلیت عمل در همه شرایط و همه ارتفاعات را دارد و می تواند از هر جهتی به هواپیما و موشک های با عملکرد بالا حمله کند. سری موشک های AIM/RIM - 7هوا به هوا ، نیمه فعال و بدون موتور همراه است که به صورت ریلی و پرشی پرتاب می شود. . موشک های اسپارو بر روی هواپیماهای F-14 و F-4های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز نصب می شوند . در جنگ 8 ساله با عراق هم پرنده های عراقی زیادی طعمه خشم اسپاروهای ارتش ایران شدند.هواپیمایی که این موشک از آن شلیک می شود بایستی همواره هدف را به وسیله رادار در تصویر داشته باشد و این نیازمند آن است که هواپیما پروازی مستقیم و بدون لغزش داشته باشد. این نکته از محدودیت های موشک های اسپارو محسوب می شود.  موشک اسپارو هنگام پرواز به وسیله چهار بال متحرک دلتا شکل کنترل می شود. نیروی رانش موشک نیز از یک موتور سوخت جامد فراهم می شود. یک فیوز فعال فرکانس رادیویی ، زمانی که موشک درمحدوده برد کشنده هدف قرار دارد ، کلاهک را منفجر می کند. اگرچه ابعاد ظاهری موشک در گونه های مختلف آن نسبتا بدون تغییر باقی مانده است ،اما اجزای داخلی آن پیشرفت ها و توانایی های گسترده ای را پذیرا بوده است

2.jpg

آشنایی با رادار اف - ۱۴ ها ...

در بحث شیرین حمله تامکت ها به فلاگر ها با واژه  "  AWG - 9 " که نوعی رادار است اشاره شد . برای آشنایی شما عزیزان .. با اجازه جناب عزرائیل و نکیر و منکر .. که همچنان به حالت استند بای در هوا منتظر بازگشت ما هستند ، کاربرد آن رو تعریف می کنم ..  . سامانهء AWG-9 در اواخر دههء 1960 جهت نصب بر روي شكاري F-111B طراحي و ساخته گرديد، اما با لغو پرژوهء ساخت F-111B توسط نيروي دريايي، اين سامانه به جنگندهء F-14A منتقل گرديد. اين سيستم رادار، به يك فرستندهء بسيار پرقدرت مجهز است تا تاكنون در هيچ جنگنده‏اي نصب نشده است، و بدين جهت تامكت قادر ميشود به راحتي اهداف پرنده را فاصلهء 100 مايلي (160 كيلومتري) تشخيص دهد. پردازشگر آنالوگ بسيار پيشرفتهء AWG-9، تأثيرات داپلر منعكس شده را تحليل كرده تا بتواند شتاب و جهت حركت هدف مورد نظر را به طور دقيق تشخيص دهد. اين قابليت فوق‏العاده، به تامكت امكان مي‏دهد تا اهداف ثابت روي زمين يا اهداف نزديك سطح دريا كه به واسطهء نزديك بودن به سطح دريا، شناسايي آنها با اغتشاش همراه است، و همچنين اهداف بسيار كوچك يا اهداف پرندهء بسيار كم‏ارتفاع را به طور دقيق شناسايي نمايد.

نبرد با فلاگر ها ...

اولين فينيكس به ميگ 23 جلويي برخورد كرد و آن را به تلي از آتش بدل كرد . كمك خلبان تامكت سلطان 7 فريادي از خوشحالي كشيد . با اين وجود به نظر مي رسيد كه موشك فينيكس دوم به هدف برخورد نكرده اما لحظاتي بعد كمك خلبان متوجه شد كه دومين ميگ 23 نيز در حال سقوط به طرف زمين است . به احتمال زياد موشك به خود هواپيما برخورد نكرده بود اما فيوز مجاورتي آن منفجر شده بوده و سرجنگي قوي موشك فينيكس كار ميگ 23 عراقي را يكسره كرده بود . تا اين لحظه 2 فروند ميگ 23 عراقي نابود شده بودند ، اما خدمه تامكت ها فرصتي براي شادماني نداشتند چون هنوز 2 فروند ميگ 23 ديگر در منطقه حضور داشتند كه ممكن بود خطراتي براي فانتوم ها ايجاد كنند . ميگ 23 هاي باقي مانده كاملا گيج شده بودند و نمي دانستند چه بايد بكنند ، آنها ابتدا به سمت جنوب تغيير مسير دادند ولي بعد به سمت غرب تغيير مسير دادند و پس از آن شروع به كاهش ارتفاع نمودند . آنها هنوز هم نمي دانستند كه چه چيزي و از چه سمتي آن ها را مورد حمله قرار داده است . صدقي و طيبي با دقت فعاليت آن ها را بر روي رادارهايشان زير نظر داشتند و منتظر موقعيت مناسبي براي شكار آن ها بودند . شوك ناشي از متلاشي شدن 2 فروند ميگ 23 در مقابل چشمان خلبانان ميگ 23هاي باقي مانده باعث شد تا آن ها دو اشتباه بزرگ انجام بدهند . يكي اين كه به سمت غرب راه افتادند و پشت خود را به سمت تامكت ها نموده بودند (اكنون تامكت ها دقيقا در پشت آن ها قرار گرفته بودند) و ديگر اين كه كاهش ارتفاع داده بودند و باعث شده بودند تا تامكت ها در ارتفاع بالاتري قرار بگيرند كه براي حمله بسيار ايده آل تر بود . تامكت ها براي چند لحظه پس سوز موتورهايشان را روشن كردند تا به سرعت مناسبي برسند و فاصله شان با فلاگر ها كمتر شود .

6.jpg

 پایان زندگی جنگنده های عراقی ..

 خدمه دو تامكت اكنون خودشان را براي شليك موشك هاي اسپارو به طرف فلاگر هاي عراقي كه فقط 12 كيلومتر جلوتر از تامكت ها بودند  آماده مي كردند . اينبار نوبت طيبي بود كه وارد عمل شود ، بنابر اين صدقي 2000 پا از او فاصله گرفت تا مواظب اطراف باشد و چنان چه هنوز جنگنده عراقي ناشناخته اي در منطقه باقي مانده بود آن را رهگيري كند . لحظاتي مانده به شليك موشك هاي اسپارو ‏، طيبي با صدقي تماس گرفت و اعلام كرد كه در CSD جنگنده اش مشكلاتي بوجود آمده است . ساختار سيستم تسليحات تامكت بگونه اي است كه بدون داشتن يك CSD فعال و بدون مشكل كار رهگيري دشمن و شليك موشك كاملا غيرممكن است . طيبي مي توانست مشكل را حل نمايد ، برنامه ريزي مجدد CSD در حدود 5 دقيقه زمان مي برد و 6 تا 8 دقيقه نيز نياز بود تا سيستم ناوبري هواپيما اصلاح گردد . اما او در 300 كيلومتري عمق اسمان عراق قرار داشت و فرصت و سوخت كافي براي انجام اين كار ها نداشت . بدون CSD ، طيبي فقط مي توانست از مسلسل هواپيما استفاده كند و براي برگشت به فضاي امن ايران نيازمند شانس زياد و اسكورت از سوي جنگنده ديگري مي بود . صدقي كه از اين مشكل آگاه شده بود و مي دانست كه طيبي فرصتي براي رفع مشكل ندارد به او  دستور داد كه از ادامه مسير خودداري كند و به سمت منطقه اي كه تانكرها در آنجا در حال گردش بودند برگردد و منتظر بماند . و خودش نيز به دنبال ميگ23هاي باقي مانده به راه افتاد . صدقي موشك حرارتي را مسلح كرد و به دنبال ميگ 23 ها به راه افتاد . وي يكبار ديگر نيز از پس سوز استفاده نمود تا به سرعت دست يابد . اكنون صدقي به نزديكي فلاگر ها كه در 10000 پايي پرواز مي كردند رسيده بود . در 1500 متري آن ها ، صدقي صداي قفل موشك سايدوايدر را شنيد اما قبل از آن كه بتواند موشك را شليك كند ، فلاگر ها به يك باره از هم جدا شدند و ليدر به سمت راست گردش كرد و وينگ من هم به سمت چپ . مسلما آن ها اكنون از حضور تامكت مطلع شده بودند . صدقي بلافاصله به راست گردش كرد و به دنبال ليدر رفت . فلاگر عراقي سعي در انجام مانورهاي شديد جهت جلوگيري از شليك موشك توسط صدقي داشت اما بالاخره صدقي توانست تا بر روي فلاگر قفل كند و موشك سايدوايندر را به طرفش شليك كند . ثانيه هايي بعد موشك به هدف برخورد كرد و آن را متلاشي كرد . هنوز لحظاتي از متلاشي شدن فلاگر عراقي نگذشته بود كه كمك خلبان صدقي به وي خبر داد كه آخرين ميگ 23 دقيقا در پشت سر آن ها قرار دارد و هم چنين سوخت چنداني براي آن ها باقي نمانده است .

یک مانور نجات بخش ..

در حال پرواز با سرعت 520 مايل بر ساعت ، با سوخت نه چندان زياد و با يك ميگ 23 دقيقا در پشت سر ، صدقي مانوري شبيه مانور كبرا انجام داد . اين مانور باعث شد تا سرعت وي در چند ثانيه به يكباره از 520 مايل بر ساعت به 150 مايل بر ساعت كاهش پيدا كند . اما خلبان آخرين ميگ 23 كه انتظار چنين مانوري را نداشت غافلگير شد و به يكباره از صدقي جلو افتاد . اكنون صدقي در پشت سر فلاگر عراقي قرار گرفته بود ، وي مجددا پس سوز را روشن كرد تا به سرعت دلخواه برسد سپس يك تير موشك حرارتي سايدوايندر روانه فلاگر عراقي كرد . اين موشك نيز همانند 3 موشك قبلي به هدف اصابت كرد و باعث شد تا فلاگر عراقي منهدم شود . پس از منهدم كردن آخرين فلاگر عراقي ، صدقي پس سوز را خاموش كرد و با سرعت عادي به سمت تانكرها به راه افتاد . وي در تماس با سلطان 9 وضعيت خود را اطلاع داد و همچنين متوجه شد كه تمام فانتوم ها به سلامت به تانكر ها رسيده اند و پس از سوختگيري راهي آسمان ايران شده اند . پس از لحظاتي صدقي و كمك خلبانش توانستند تانكر سوخترسان را ببيند در حالي كه فانتوم هاي سلطان 1 و سلطان 3 آن را اسكورت مي كردند . صدقي توانست همانند ساير پرنده هاي حاضر در عمليات به راحتي سوختگيري نمايد و به سلامت به آسمان ايران اسلامي برگردد

5.jpg

نتیجه عملیات ..

بعد از عمليات مشخص شد كه فانتوم هايي كه به پايگاه هوايي الهوريه حمله كرده بودند ، علاوه بر وارد كردن خسارات جدي توانسته اند تا 2 فروند ميگ 21 و يك فروند Mi-8 را نيز بر روي زمين از بين ببرند . همچنين حداقل يك متخصص فرانسوي در جريان حمله به هلاكت رسيد و يك نفر ديگر نيز زخمي شد . بعد از اين جريان تمامي متخصصان فرانسوي به فرانسه بازگشتند . هم چنين بعدا مشخص شد كه 3 خلبان از 4 خلباني كه ميگ 23 هايشان توسط صدقي ساقط شده بود كشته شده اند كه از جمله آنان ميتوان به كاپيتان احمد صباح (شكارچي 2 فروند F-5E ايراني در روز اول جنگ) اشاره كرد

9.jpg

 

برداشتی آزاد از منابع :

http://www.pauliddon.net/2009/06/sultan-strike.html

كتاب Iranian F-14 Tomcat Units in Combat 

 مشاهدات راقم سطور 

و تشکر ویژه از :

جناب اوالانچ عزیز و نازنین

 

در پناه ایزد منان پاینده و جاوید باشید .

بهروز مدرسی

این پست ساعت ۷:۳۰دقیقه بامداد به تاریخ بیست و دوم اسفند ماه  ۱۳۸۸ پایان یافت .

 

پاینده و برقرار باد ارتشیان دلاور و قهرمان ایران

 ajr4i2ce8c0d7seedv8o.jpgWeblog-Archive-.jpg

   آرشیو سایت  اينجا                                               آرشیو وبلاگ اینجا 

به درخواست خوانندگان محترمي كه گله فرموده بودند اين سايت فهرست مطالب گذشته ندارد ، اين مهم به همت يكي از خوانندگان خوب و پسر عزيزم امير محمود بازيار انجام گرفت .. همچنين بخش قديمي " مطالب گذشته " به انضمام كالبد شكافي سانحه هواپيماي سي - ۱۳۰ كه در شهرك توحيد به وقوع پيوست به اين صفحه انتقال يافت . براي مشاهده آرشیو مطالب سایت اينجا رو كليك كنيد . همچنین برای مشاهده مطالب گذشته وبلاگ اینجا را کلیک کنید .
 
(2) ztdydlzmcqo2fkjwhto2-copy.jpg   
     زير نظر : عليرضا صادقي  
 
 این بخش به پیشنهاد و همت شما خوانندگان محترم شکل گرفته است . از این پس مطالبي متنوع و جذاب به زبان انگلیسی به همراه تازه ترین خبرهایی از صنعت هوانوردی تقدیم شما عزیزان خواهد شد
 

 Ukraine pilots were drunk on plane:

Politicians and police authorities in Ukraine are investigating the airline industry after an incident on the main carrier.During the week, police were ordered to prevent a plane from taking off with a drunken crew.The pilots and cabin crew on the Ukrainian airline Donbassaero were found to be at least ten times over the legal limit.The inland flight was due to carry 86 passengers, including the Ukrainian deputy Attorney General Tatiana Kornikova, from Simferopol on the Crimean peninsula to Kiev.Ms Kornikova ordered the investigation into air safety in Ukraine.

http://story.irishsun.com/index.php/ct/9/cid/88176adfdf246af5/id/610727/cs/1/ BY:Alireza Sadeghi

ترجمه فارسی:

خلبانان مست اوکراینی در هواپیما:

سیاستمداران و مقامات پلیس پس از وقوع حادثه ای در سطوح اصلی حمل و نقل در حال تحقیق بر روی صنعت هوانوردی می باشند.در طول هفته به پلیس دستور داده شد که از پرواز هواپیمایی با خدمه مست جلوگیری کند.میزان مستی خلبانان و خدمه پرواز خطوط هوایی "دنباسارو" ده مرتبه بیش از حد قانونی بود. قرار بود که در این پرواز داخلی 86 مسافر که در میان آنان دادستان کل اوکراین "تاتیانا کورنیکووا" نیز حضور داشت از فرودگاه "سیمفروپول" در شبه جزیره "کریمه" به "کیف" پرواز کند.خانم "کورنیکووآ" دستور داد که تحقیقات روی ایمنی هوایی در اوکراین انجام گیرد.

http://story.irishsun.com/index.php/ct/9/cid/88176adfdf246af5/id/610727/cs/1/گردآوری و ترجمه:علیرضا صادقی منبع:

 xe0lawd3sww11ui5iqm53.jpg

Rhokond.gif

پیشنهاد دو پست دولتی توسط احمدی نژاد ( اینجا )

  • چگونه به جای دختر خارجی ، برادر پاسداری را تحویل ام دادند !! ( اینجا )
  • چگونه از تهمت کودتای نوژه ، نجات پیدا کردم !!؟ ( اینجا )
  • به جای  قطعه هواپیما بهروز وثوقی تحویل دادند !! (اینجا )
  • ماجرای جدا شدن سر مسافری در مقابل چشمان خانواده اش !! (اینجا )
  • نقش ستون پنجم در سقوط هواپیمای آیت الله محلاتی ! ( اینجا )
  • آیا تاکنون آتش گرفتن انسانی رو از نزدیک دیده اید !!؟ ( اینجا )
  •  ادار خلبان ، نظم پایگاه را به هم ریخت !! (اینجا )
  • دلایل سقوط هواپیمای خبرنگاران ! ( اینجا )
  •  آیا زندانیان سیاسی به دریاچه نمک ریخته می شدند !!؟ ( اینجا )
  • چگونه به دبیر کلی حزب خران برگزیده شدم !!؟؟ ( اینجا )
  • انتقاد از اعلیحضرت همایونی جهت رفاه الاغ !! ( اینجا )
  •  با خلخالی در صحرای طبس ! ( اینجا )
  • چرا در پرواز آبنبات تعرارف می کنند !؟ (اینجا )
  • پرواز به قبیله آدمخواران !! (اینجا )
  • عملیات محرمانه نجات زندانیان ( اینجا )
  • ماجرای اشگ ننه علی ( اینجا )
  • شوخی با حاج آقا در جبهه ! ( اینجا

    24b6zr6.jpg

    (2) Start---2.jpg 

    بزودی

     Start---3.jpg

     تعبیر یک خواب

      اصل خبر این است " بر اساس فراخواني که به منزل بازنشستگان نيروهاي مسلح ارسال شده، شرکت سرمايه‌گذاري ساتا با همکاري شرکت ليزينگ خودرو سپهر پارس وابسته به شرکت غدير، در نظر دارد خودروهاي سنگين کشنده بنز مدل 360/Axor1843LS ساخت کشور آلمان را با سود 17 درصد به متقاضيان واحد شرايط در سال 88 واگذار کند . " اگر چه حکم همین شوفری هم به منزل حقیر نرسیده است .. و شاید حکم شاگرد شوفری یا شاگرد مکانیکی آن به در شکسته منزل ما ارسال شود  ، لذا همین امر چنان ذوق زده ام کرد .. که از شما چه پنهون در خواب دیدم به اتفاق تنی چند از همکاران بازنشسته ام به ترتیب از چپ آقایان : ابراهیم فولادوند ( خوزه خوره فری لوز ) ، جهانگیر خان قمچیلی (  عامل انگلیس ) ، رضا مسیبی ( آقا رضا جهود ) ، حسین اسد ( ملقب به جسد ) ، علی خزایی ( پینیکویو ) و اینجانب بهروز مدرسی ( سون استرایپ ! ) و نشسته در کامیون آق تقی مهدوی ( دل مشگی ) و عزیزان نشسته در قسمت بار که متآسفانه تصویرشون رو نداریم آقایان : ابرهیم سال افزون ، فیروز بهمن مومنی ، ماشالله مداح ، صفرعلی سویری ، جهانگیر ناصری ( راننده کامیون ) ..  در مراسمی برای دریافت اجالتآ لوله اگزوز کامیون های بنز حضور داریم .. ! ضمن تبریک به آقایان یاد شده .. امیدواریم بقیه قطعات هم هر چه زودتر برسد .. با سپاس از همه عزیزان حاضر در مراسم .. اسامی دوستانی که در کامیون بغلی حضور دارند ، بعدآ اعلام خواهد شد ..

     

     

    The Sultan Strike

    The IRIAF (Islamic Republic of Iran Air Force) isn't credited as much as it should have been for its victories in the Imposed War on Iran (otherwise known as the Iran Iraq War), under arms embargo the personnel in this organization managed to keep their F-4's, F-5's and F-14's in the air in (extreme cases) having to cannibalize other air frames and parts as spares to keep the others that were in better condition in the air.

    When the war started on September 22nd 1980 when Saddam Hussein attempted to destroy the Iranian Air Force on the ground, at the time most of the Iraqi Air Force was made up of obsolete aircraft like MiG-21's, MiG-23's and Chengdu J-7's (example seen below).



    Saddam's major air attack proved futile as Iran had built several concrete bunkers to store its aircraft (having learn the mistakes of the Arabs in the Six Day War), so the Iraqi Air Force was only successful in crating a few runways.

    Iran responded the next day with Operation Kaman 99 was launched as were 146 Iranian F-4s and F-5s for a bombing raid on Iraq, 60 F-14 Tomcats where scrambled to defend Iranian airspace against a possible Iraqi retaliation, they managed to down five Iraqi MiG's, the bomb raids inflicted damage on the air bases but the Iraqis had flown most of their air forces to neighbouring countries (such as Saudi Arabia) before the Iranian attack, however they were then out of action for several weeks.

    As the Iranians were putting up stiff resistance against the Iraqi invasion (Saddam vowed they'd reach Tehran in three days!), the IRIAF had total air supercity over them making it impossible for the present IrAF at the time to support ground units.

    The Sultan strike was born after the Iranians had obtained very precise information about 47 French technicians having arrived at an air base near Mosul along with several of the new Dassault Mirage F-1's that the Iraqi's had ordered back in 1977 now ready for delivery giving the IrAF a newer fighter jet for their inventory.



    However the Iranians weren't going to allow that happen and were eager to "welcome the French" to the war since they had obviously chosen the side of the aggressor, unlike the Israeli bombing of a nuclear reactor in 1981 (Operation Opera) in 1981 in which they attacked on a Sunday to avoid killing foreign workers on the plant the Iranians were readying to strike when there were several French workers in the area!

    A total of six F-4's were put to the mission each carrying twelve Mark 12 bombs along with a KC 707 tanker along with two F-14's from the 81st TFS flying shotgun, they would be flying a total of 187 miles to strike their Iraqi targets.



    Zig zagging past Iraqi radars and entering Turkish air space before re entering northern Iraq, refueling several times from the low flying tankers watched over the F-14's, they came across a patrol of four MiG-23's, covering the strike force both F-14's engaged one (with an AIM-54), and the other engaged two right away destroying one instantly and knocking the other out of control, engaging a third the fourth obviously returning to base being low on fuel.

    The Tomcat's had protected the strike package that had broken 300km into Iraqi air space and bombed al-Hurriyah air base destroying two MiG-21's and three Mi-8 helicopters on the ground, a single French technician was killed, the rest of the French were ordered home.

    It was a small tactical victory and proved to Saddam Hussein that the Iranians were a formidable foe!

    منبع :http://www.pauliddon.net/2009/06/sultan-strike.html

    - تعداد بازديد
  • 20617
  • مرتبه

    نظرات

    سلام.پيشاپيش عيد رو به شما تبريك ميگم .. اميدوارم سال خوبي داشته باشيد ..
    راستي چه ميكنيد با خونه تكوني ...
    يه شعر در مورد خونه تكوني كه نميدونم شاعرش كيه :
    خانه تکانی کمرم را شکست
    گردن و این بال و پرم را شکست
    شستن فرش آخ چه حالی گرفت
    بارکشی ، شافنرم را شکست
    اول شب ، موقع تعویض لامپ
    لوستر افتاد و سرم را شکست
    بعد از آن هم کمد افتاد روم
    بینی ناز و جگرم را شکست
    خورد ترک پله ی آن نردبان
    دنده و پهلو و برم را شکست
    صندلی از بخت بدم لیز بود
    یک دو سه جای دگرم را شکست
    دسته ی پارو به سرم خورد سخت
    عینک و این چشم ترم را شکست
    خانه تکانی به چه روزم نشاند
    نصف که نه ، بیشترم را شکست
    پاسخ
    ممنونم از انتخاب این شعر زیبا و طنز که الحق تعریف وصف ما است !!
    من هم پیشاپیش عید سعید نوروز و آئین باستانی ایرانیان رو به شما دوست و پسر گلم تبریک می گویم . امیدوارم سال های سال در خوشی و شادی زندگی کنی .. ممنون از حضورت

    سلام مجدد ...
    يه كاريكاتور باحال ديدم كه حيفم اومد براتون نفرستم منتها نميدونم قوانين سايت شما اجازه انتشار اون رو ميده يا نه به هر حال هر طور صلاح ميدونيد عمل كنيد ... اما فكر ميكنم براي خيلي از جوون ها و هم سن و سال هاي من كه گه گاهي فكر ميكنيم دنيا از اين بدتر براي ما نميشه اين كاريكاتور شايد با زبان طنز خيلي حرفها برامون داشته باشه .... تا شايد ياد بگيريم كه مثبت فكر كنيم و هميشه نيمه پر ليوان رو ببينيم و يادمون نره كه وضعيت هميشه از اين هم بد تر ميتونه باشه ...
    و اما كاريكاتور ...


    با پوزش از جسارتي كه شد ..
    در پناه يگانه دادار هستي بخش موفق و مويد باشيد ...
    پاسخ
    دوست عزیز و نازنینم .. کلی از کاریکاتوری که فرستادی .. خندیدم .. پسر عجب سوژه بکری .. !! واقعآ همینه .. امروز همه این وضعیت رو دارند .. اما با کمال پوزش از روی ماه شما پسر خوبم .. به خاطر حضور بانوان محترم ، من هرگز به این وادی ها نمی روم
    بازهم از شما پسر فهمیده ام پوزش می خوهم . خوشحالم که خودت این اجازه رو قبلآ به من دادی ..
    روی ماهت رو می بوسم

    سلام کاپیتان
    اولا ممنون
    دوما شما هفته پیش تو فروشگاه اتکا تو خیابون کارگ بودین؟
    ممنون
    پاسخ
    درود بابک عزیزم .. خوبی پسرم ؟
    در باره پرسش شما .. نه عزیزم . من معمولآ کم تر از خونه بیرون می آیم . مخصوصآ که منزل ما در منطقه مرکز شهر و طرح ترافیک قرار دارد .. ! این روز ها هم که اصلآ نمی شود قدم به بیرون گذاشت
    ممنون از شما

    سلام.... عمو بهروز کجایی؟ حالت خوبه؟ بد جوری نگرانتم.... کجایی؟ خبری ازت نیست
    پاسخ
    امیر حسین جان .. ممنون عزیزم
    جای خاصی نیستم .. فقط حالم خوش نیست
    دست راست ام لمس شده است .. و قادر به نشستن پشت میز کامپیوتر نیستم
    البته از دیروز تا حالا کمی بهتر شده است .. الان فقط مچ دست ام درد می کنه .. ولی با وجود این .. هر روز یکی دو پاراگراف از پست جدید رو به همراه تعدادی از کامنت ها پاسخ می دهم ..
    نگران من نباشید .. بزودی حالم خوب خواهد شد .. و برای شب عید با یک پست جالب در خدمت شما خواهم بود
    مواظب خودت باش

    بارها گفته شده:

    عراق در جنگ با ایران، به پیشرفته ترین سلاحهای غربی و شرقی مجهز بوده و از هر دو ابرقدرت پشتیبانی می شده است.

    جناب کدخدایی، از شما پرسشی دارم:

    اگر واقعا عراق به پیشرفته ترین سلاحهای غربی و شرقی مجهز بوده باشد، پس باید نیروی هوایی ارتش آن کشور مجهز به بمب افکنهای استراتژیک و نامریی B1،هواپیماهای نامریی F-117 و هواپیماهای تورنادو ... بوده باشد.

    شما حتما اطلاع دارید که کارایی هواپیمای مثل میراژ 2000، به هیچ عنوان قابل مقایسه با F-117 نیست.

    از شما پرسش می کنم اگر واقعا، عراق چنین تجهیزاتی را داشت،چه بر سر پایگاههای شکاری ایران می آورد؟

    لطفا صراحتا بفرمایید آیا قبول دارید که این حرف یک دروغ عوام فریبانه بوده است؟

    "عراق در جنگ با ایران، به پیشرفته ترین سلاحهای غربی و شرقی مجهز بوده و از هر دو ابرقدرت پشتیبانی می شده است."
    پاسخ
    ممنون از شما .. امیدوارم جناب کدخدایی پاسخ شما را بنویسد .. فقط خواهش می کنم به پاسخی که در کامنت قبلی شما نوشتم ، توجه فرمایید

    سلام

    چند تا نکته:
    1. برای آپلود عکس میتونید از سایت
    http://picasaweb.google.com/home
    استفاده کنید که هم رایگان هست هم مال گوگل هست و هم فیل نیست! درضمن امکانات زیادی میده و نرمافزار مخصوص هم برای راحتی کار داره
    2. علت دیر آمدن سایت شما کند بودن سایت 4fileup هست که عکس هاتون رو توش میزارید. بعضی عکسا اصلا نمیان(من ای دی اس ال دارم)
    3. اینکه چرا رنک سایت شما کم شده احتمالا به خاطر عوض کردن نرم افزار بلاگ یا قالب اون هست. اگه توی تعداد بازدید کننده هایی که گوگل برای شما میفرستع افت فاحشی دیده نمیشه اصلا جای نگرانی نسیت.رنک گوگل یک چیز تجملاتی هست. اگه بازدیدکننده هایی که از گوگل میان کم نشدن لازم نیست نگران باشدی و هیچ کاری برای افزایش رنک انجام ندید.
    3. راستی یادم رفت از مطالب دیگران کپی پیست نکنید فقط لینک کنید اینکار ارزش سایت شما رو پایین میاره
    4. در ضمن لینک هاتون رو هم به صورت صحیح نامگذاری کنید.
    به جای ارشیو مطالب "اینجا" بنویسید "آرشیو مطالب" یا به جای
    به جای قطعه هواپیما بهروز .. "اینجا" لینک کنید:
    " به جای قطعه هواپیما بهروز تحویلم دادند. "
    5. لطفا از این عملیات ها بیشتر بگذارید. متاسفانه الان اگه پشت یک کاری یک آخوند نباشه کسی تحویلش نمیگیره برای همینه کسی از ارتش و فعالیت هاش در زمان جنگ چیزی نمیگه.
    در ضمن در توضیح این عملیات ها لطفا نقشه شماتیک رو هم بگذارید.
    6. در مورد انواع هواپیماها و مشخصات فنی اونها بیشتر توضیح بدید مثل همین پست
    7. اگه فیلم خواستید تو سایت من یک مطلب بگذارید حتما پیداش میکنم.(البته من تو کار خارجی هستم!)
    سایت من دانلود فیلم هست.

    در آخر خوشحال میشم اگه سایت من رو با همین اسم لینک کنید. مایه افتخاره.

    با تشکر
    مجتبی
    پاسخ
    مجتبی جان عزیز و گرامی
    با تشکر از شما .. راستش رو بخواهی لینک اولی در ایران فیلتر است .. باز نشد . دوم در باره تعویض قالب با بلاگ .. من چیزی متوجه نشدم .. ولی من هیچ قالبی رو عوض نکرده ام .. اصلآ تنظیمات سایت با من نیست .. دست طراح محترم آن است .. و هرگز از روز اول تا حالا قالب همان است . اگه منظورت چیز دیگری است .. لطفآ دقیق تر توضیح بده
    سوم .. اگه دقت کرده باشی .. در این سه سالی که سایت ام را راه اندازی کرده ام .. هرگز مطلبی را از جایی کپی نکردم .. این پست فرق داشت
    در باره نامگذاری .. منظورت اینه که کل جمله را های لایت کرده و در سایت قرار دهم .. تا با کلیک روی آن وارد پست شوند .. !!؟ اگه منظورت این است .. باید بگم خیلی ها هنوز نمی دونند .. که باید روی مطلب راست کلیک کنند .. ولی واژه اینجا .. راحت کلیک می کنند .. اما اگر شما دلیل منطقی دارید .. لطفآ توضیح بیشتر بفرمایید .
    دوست عزیزم .. با تشکر از این که بنده رو لینک کرده ای .. با اجازه ات علاوه بر سایت ، در وبلاگ ام هم شما رو افزودم
    ممنون از شما

    شما هم چيزي بنويسيد
    • هر چي دلتان مي خواهد بنويسيد. اينجا مربوط به شماست اگر نظر خصوصي‌اي داريد لطف کنيد و از طريق اي‌ميل (behrouz.journalist at gmail.com) مطرح کنيد، ممنون.






    مشخصات حفظ شود؟

    از تگ‌هاي HTML هم مي‌توانيد در نظرتان استفاده کنيد.

     
    Copyright 2007 by Behrouz Moddaresi | Design by WebStudio | Powered By Movable Type 3.35