درباره من

سوم دي ماه 1331 در تهران متولد شدم. پس از اتمام دوران دبيرستان به خاطر علاقه اي که به پرواز داشتم به نيروي هوايي پيوستم. در ادامه به آمريکا اعزام شدم، در بازگشت به ايران اولين پروازم را در تاريخ 18/3/53 انجام دادم و با آغاز جنگ تحميلي، به صورت شبانه روزي در مناطق جنگي پرواز داشتم و افتخار كسب مدال طلاي بالاترين ساعات پرواز را به دست آوردم. به دليل سكته قلبي و عمل جراحي باز كه ... ادامه
تبليغات
وبلاگستان
باقي قضايا
  شاهکار خلبان ایرباس در سوئد ..

 

njbmc4g1wz8x0d3t227y.gif

Small---2.jpgSmall---3.jpg

 vnsh0329k8y5c5pnw2g5.jpg

 " شاهکار خلبان ایرباس در سوئد " عنوان مطلب تحلیلی این پست است که به قلم پسر عزیزم آقای علی صفری نگاشته شده است . امیدارم مورد قبول دوستان و خوانندگان محترم قرار گیرد . راستش رو بخواهید بنده درج هر گونه تحلیل فنی و مقاله علمی بشرطی که از سایت های ایرانی کپی نشده باشد را قلبآ استقبال کرده و ان را میدان دادن به جوانان امروز تلقی می کنم . پرسش های فنی دوستان در بخش کامنت ها را خود جناب صفری پاسخ گو خواهد بود . در ضمن به توصیه یکی از خوانندگان محترم که فرموده بود " گلوگاه های سایت را بردارم " به صورت آزمایشی بخش های تصاویر مرتبط و مطالب آینده را حذف کردم . اگه دوستان راضی باشند ، دیگر از ان ها استفاده نخواهم کرد .

  marshalads.gif

Test Baner.gif

 

 شاهكار خلبان ايرباس ايراني در سوئد

مطمئنا عزيزاني كه اخبار هوانوردي را پيگيري مي كنند مدتي پيش در جريان سانحه عجيبي كه در فرودگاه (آرلاندای ) شهر استکهلم سوئد براي يك فروند هواپيماي (a.300) ايران اير  رخ داد هستند . وحتما پست زيباي كاپيتان مدرسي عزيز را هم در اين مورد مطالعه كرده اند . در ادامه بنده حقير هم با تحقيق در اين باره به نتايج جال بي رسيدم كه باعث تعجب و حيرت زدگي اين جانب شد ! خلبانان اين اير باس ايراني واقعا ثابت كردند كه (خلبانان ايراني هنوزهم جزء بهترين هاي جهانند) ..

  بدترين حالت ممكن!

اگر از هر خلباني پرسيده شود كه بدترين اتفا قي كه ممكن است در پرواز براي يك هواپيما رخ دهد مطمئنا (از دست دادن موتور در حين تيك اف را به عنوان يكي از بدترين حالات ممكن براي هواپيما خواهد دانست )

 چرا اين حالت خطرناك است؟؟!

دوستان عزيز همان طور كه مي دانيد هواپيما در حالت (take-off) براي به دست اوردن سرعت (lift)و(تيك اف) با بيش ترين نيروي رانش موتور حركت را اغاز مي كند و به اصطلاح (موتورها) با حداكثر نيروي موجود و با بالاترين نرخ در حال گردش هستند . در چنين شرايطي سرعت زميني هواپيما در عرض چند ثانيه به طرز وحشتناكي افزايش مي يابد به طوري كه نيروي(lift) حاصل از اين سرعت بالا يك هواپيماي فوق سنگين را به راحتي از زمين بلند مي كند. (كاري كه قوي ترين جرثقيل هاي جهان هم نمي توانند....) در چنين سرعت بالايي باتوجه به ان كه هواپيما روي زمين قرار دارد و به خاطر ( ضعف تعادلي ) هواپيما در روي زمين اگر كوچك ترين مشكلي در نيروي رانش و يا سطوح كنترل هواپيما پيش بيايد به دليل سرعت و شتاب زياد هواپيما و شرايط خاص اطراف باند به احتمال خيلي زياد يك فاجعه رقم خواهد خورد .

  ضعف تعادلي هواپيما(بر روي زمين)چيست؟

 همان طور كه مي دانيد يكي از تفاوت هاي بارز بين هواپيما و خودرو در حركت روي زمين اين است كه هواپيما در حركت برروي زمين بر خلاف اتوموبيل ها بر روي سه چرخ حركت مي كند  و به همين دليل و به خاطر قرار نگرفتن چرخ هاي عقب و جلو هواپيما در يك امتداد افقي حفظ تعادل هواپيما برروي زمين نسبت به ديگر وسايل نقليه بسيار مشكل است و در(landing-gear)هواپيماها فناوري هاي بسيار بسيار پيشرفته اي به كاررفته كه وظيفه ان حفظ تعادل هواپيما در حين (take-off and landing and taxi) است . (ياداور مي شوم طراحي وساخت  (landing-gear)در صنعت هواپيمايي جزء مشكل ترين و پيچيده ترين علوم مهندسي است.... پس با بازگشت به بحث اصلي متوجه مي شويم كه هواپيما اگر در حالي كه برروي زمين درحال حركت است (ان هم به منظور تيك اف)درصورت بروز مشكل جدي ممكن است با (بحران جدي حفظ تعادل ) روبرو شود كه بسيار خطرناك است. (تكرار مي كنم خصوصا كه در حال تيك اف باشد!!)

   وقتي  كه موتور جت سركش شود......

 عزيزان مي دانند كه تفاوت اصلي موتورهاي جت با موتورهاي پيستوني در اين است كه اين موتورها با(كمپرس شديد هوا و سوزاندن ان و خارج كردن هواي فشرده با قدرت و سرعت مافوق تصور زمينه حركت وشتاب فوق العاده هواپيماهاي جت را فراهم مي كند.) خوب اين خصوصيت خوبي است و باعث مي شود كه هواپيما كمتر ارز يك روز بتواند فاصله بين دو قاره را طي كند! درست است اما موتورهاي جت با اين كه مزاياي فوق العاده اي معايبي هم دارند كه عبارتند از.

 1 . به شدت در مقابل مكش و ورود اشيائء خارجي اسيب پذيرند . (اسيب پذيرتر ازموتورهاي ديگر )

 2. در صورت بهم خوردن تعادل در رانش موتورها مي تواند در بعضي شرايط به شدت بر پايداري هواپيما تا ثير گذار باشد.

  همان گونه كه عرض كردم قدرت و سرعت بالاي موتورهاي پيشرفته جت معايبي هم دارد كه به ان اشاره كردم . (اين 2خصوصيت موتور جت در سانحه a.300 به نظر من نقش مهمي داشتند).

Start--1.jpg

 پرواز استكهلم-تهران....!

 به خاطر اين كه در چند پست قبل در همين سايت استاد (مدرسي) توضيحات مفيدي را ارائه كرده بودند من سعي مي كنم كه تكرار دوباره نكنم و نكات ديگري را خصوصا در مورد لحظه به لحظه عملكرد خلبانان  كه به ذهنم رسيد (با توجه به اطلاعاتي كه تا اين لحظه جمع اوري كرده ام ) ارائه كنم.

 شروع پرواز

 (یک فروند ایرباس مدل ۶۰۰ - ۳۰۰ متعلق به خطوط هوایی ایران ایر ( هما ) با ریجستر EP IBB به شماره پرواز ۷۶۲ با ۱۷۲ نفر مسافر و خدمه به خلبانی " کاپیتان صداقت " قرار است در مسیر استکهلم - تهران پرواز کند . در این هواپیما دو گروه پروازی شامل 32نفر حضوردارندو ساعت ۱۲:۴۱ دقیقه به وقت محلی و ۱۵:۱۱ دقیقه به وقت تهران است . که هواپیما  در ابتدای باند ۱۹ راست قرار گرفته و بعد از هماهنگی با برج مراقبت فرودگاه آراندا ، به حرکت در می آید ...(برگرفته از همين سايت)

  لحظه اي كه حادثه رخ داد.

لحظاتي بعد از شروع حركت جهت (take-off) موتور سمت چپ هواپيما ناگهان به علت انفجار در کمپرسور دچار اتش سوزي مي شود و در واقع دچار (كمپرسور استال) مي شود و هواپيما به شدت سمت چپ منحرف مي شود...

1.jpg 

 چرا هواپيما به سمت چپ منحرف شده؟!

 در هواپيماهايي كه بيش از يك موتور دارند اگر در حين پرواز و درحالي كه موتور در حال فعاليت است  يكي از موتورهاي روي بال هاي هواپيما به هر دليلي از كار بيفتد يا (كمپرسور استال)شود .به خاطر رانش موتورهاي بال مخالف و برهم خوردن معادله (رانش موازي ) هواپيما بسته به قدرت و ميزان رانش موتوري كه در سمت مخالف است به سمت موتور اسيب ديده منحرف مي شود و براي اين كه اين اتفاق رخ ندهد خلبان بايد دور موتوري  كه سالم است را به سرعت كاهش دهد. كه البته اين مسئله به سخن اسان است و در عمل بسيار كار مشكلي است .

 خطرات برهم خوردن(رانش موازي )..

 به هم خوردن (رانش موازي ) در موتورهاي هر هواپيما در صورتي كه اختلاف رانش موتورهاي هربال زياد باشد مي تواند باعث انحراف در حركت هواپيما شود كه همين امر يعني انحراف در جهت هواپيما مي تواند خصوصا در حالي كه هواپيما در حال  (landing or take-off) است بسيار خطرناك باشد. لازم به ذكر است كه اگر هواپيما دو موتوره باشد (مانند همين هواپيمايa.300ايران اير) و رانش موازي موتورها را از دست بدهد به مراتب در شرايط خطرناك تري قرار خواهد گرفت (در مقايسه با هواپيماهاي چهارموتوره)دليل ان هم در معادله ساده زير است.

 ما اگر نيروي رانش را در يكي ازموتورهاي ايرباس -300 از دست بدهيم در واقع در يك طرف معادله (50 درصد نيروي رانش را از دست داده ايم . درصورتي كه در طرف ديگر معادله (موتور ديگر) 50 درصد رانش وجود دارد و اين رانش اضافه كه در مقابل خود رانش خنثي كننده موتور بال مقابل را ندارد(رانش وابسته به يك موتوربوده و با از دست رفتن ان كل رانش روي يك بال از دست رفته) هواپيما را با فشاري زياد به سمتي كه رانش را از دست داده هدايت مي كند.. (در اين سانحه در مورد هواپيماي مذكورa.300 اين قاعده صدق مي كند)  اما در هواپيماهاي چهارموتوره مثل (a.340-b.747و...) اگر رانش يكي از موتورهاي بال سمت راست ياچپ از دست برود خلبان هنوز (25درصد) رانش مفيدرا در همان بال داردومي تواند با مساوي كردن رانش موتورهاي بال مقابل با رانش  موتور باقيمانده (دربالي كه يك موتوررا ازدست داده ) از انحراف هواپيما جلوگيري كند يا حداقل شدت انحراف را كم كند.  خب با تفاسير بالا  در مي يابيم كه با از دست رفتن موتور سمت چپ هواپيماي ايرباس ايران اير (كه گفته ميشود نزديك سرعت(v.1 ) پرواز مي كرده ناگهان هواپيما با شدت زيادي به سمت چپ منحرف مي شود.

2.jpg

وقتي همه چيز در بدترين حالت ممكن است!!

 با (فاير) شدن كمپروسر موتور چپ هواپيماي ايرباس در شرايطي كه هواپيما نزديك (وي-وان) قرار داشته حركت خطرناك انحرافي هواپيما اغاز مي شود از اين لحظه به بعد صدم ثانيه در تعين سرنوشت اين پرواز نقش دارد و خلبانان بايد در عرض چند  (  ثانيه ) سرنوشت پرواز را رقم مي زدندو بهترين تصميم را براي اين ماشين خطرناك و سرنشينان ان مي گرفتند. در اين شرايط هيچ فرصتي براي تفكر و حساب وكتاب  هاي معمول پرواز نيست و خلبانان بايد تمام  (هنر-علم-تجربه وشانس) خود را فقط ذر چند ثانيه نشان دهند . که خلبان در چنين شرايطي دو راه پيشرو دارد.

 1.در همين شرايط سعي كند هواپيما را از زمين بلند كند و دوباره براي فرود اقدام كند.

 2.سعي كند كه سرعت سرسام اور و انحراف خطرناك هواپيما را كنترل كند و هواپيما را به هر ترتيب در روي زمين متوقف كند (باور كنيد اين كار با توجه به سرعت و وضعيت خاص هواپيما كار بسيار سختي است)  در زير به طور مفصل اين دو روش مي پردازيم.

marshalads.gif

 مژده به علاقه مندان نمایش های هوایی  

 

1.پرواز در اين شرايط و فرود مجدد.

 سوال اين است كه  ايا پرواز در شرايطي كه هواپيما يك موتور را از دست داده خطرناك نيست ؟ در جواب بايد گفت اين كار قطعا خطرناك است (اما گاهي اوقات هيچ راه ديگري وجود ندارد و بايد بين بد وبدتر بد را انتخاب كرد) منظور من اين است كه (ماندن روي زمين در شرايطي كه هواپيما در سرعت (تيك اف) قرار دارد و به شدت هم به خاطر از دست دادن موتور تعادل را از دست داده به نظر خطرناكتر مي رسد) 

 پس چرا كاپيتان (صداقت)پرواز نكرده است.؟

 به نظرمن كاپيتان صداقت با توجه به اين که هواپيما به شدت به سمت چپ متمايل شده بوده حدس زده كه اگر (يوك) را به سمت خود بكشد و هواپيما را از زمين بلند كند ممكن است چند حالت روي دهد.

 1.هواپيما يك موتور را از دست داده است -----پس براي اين كه بتواند بايك موتور تيك اف  كند نمي تواند (تراست) تنها موتور باقي مانده را كاهش دهد (در اين صورت هواپيما liftكافي براي بلند شدن پيدا نمي كند  و با اين زاويه كجي ناشي از رانش موتور راست پرواز كردن نمي تواند عاقبت خوبي داشته باشد (به خاطر احتمال برخورد بال هواپيما به زمين با توجه به زاويه هواپيما)

 2.حتي اگر هواپيما توانست چند پا اوج يگيرد براي اين كه بتواند هواپيما را (براي جلوگيري از برخورد با زمين به خاطر  شرايط  انحراف به چپ هواپيما) از زمين دور كند مجبور به(nose up) ميشود كه با توجه به نداشتن نيمي از رانش ميتواند باعث   (stall) شود.  (بعضي از اوقات در عاميانه گفته ميشود كه هواپيما با از دست دادن موتور هم مي تواند براي لندينگ اقدام كند-اما اين قاعده براي شرايطي كه هواپيما نياز به (climb) دارد بسيار پيچيده تر مي شود و نمي شود اطمينان داد كه در اين شرايط هواپيما به راحتي بتواند به فرودگاه برگردد!!!)

3.با توجه به اين كه  موتور شماره یک دچار اتش سوزي شده بوده پرواز كردن ممكن است باعث اتش سوزي در ديگر قسمت هاي هواپيما وگسترش ان بشود.و وضعيت را بحراني تر كند. 

4.jpg

 2.كنترل هواپيما در روي زمين. 

  راه دومي كه كاپيتان صداقت در ان شرايط پيش رو داشته است اين بوده كه قيد پرواز را بزند و سعي كند در ان سرعت ووضعيت خاص هواپيما را روي زمين كنترل كند (شايد شما بگوييد خوب اين راه كه خيلي بهتره..!) اما همان طور كه اشاره شد اين كار نيز باتوجه به دو پارامتري كه هواپيما دران شرايط داشته كار سخت و خطرناكي بوده. اين 2پارامتر عبارتند از

 1.سرعت بالاي هواپيما.

2.ازدست دادن تعادل هواپيما و انحراف شديد به سمت موتوري كه ازدست رفته. در زير بايد دوباره در مورد يك مسئله توضيح داده شود.

  ( در (a.300)اگر در پرواز معمولي ودر حالي كه هواپيما در ارتفاع مناسبي باشد به هر دليلي يكي از دو موتور ازكار بيفتد (با توجه به شدت رانش موتور بال ديگر) ناگهان هواپيما يك حركت (yaw) انجام مي دهد ودر همان لحظه (warnings) متفاوت موتورها و(هيدروليك-سيستم سوخت رساني-سيستم برق موتور-fire warning-,...) شروع به هشدار مي كنند و خلبانان  در اولين فرصت اقدامات براي جلوگيري از انحراف بيشتر يا مهار اتش سوزي با كمك كامپيوتر مركزي هواپيما موتور معيوب را (شات دون) مي كنند و بلافاصله دور موتور ورانش موتور باقي مانده را طوري تنظيم مي كنند كه هواپيما دوباره به حالت تعادل باز گردد.و بعد از اين كه تعادل نسبي ايجاد شد خلبانان براي  emergency-landing) اقدام مي كنند.   اقدام در كتاب هاي پرواز تمام هواپيماها و جود دارد و خلبان تمام دستورات را بر حسب كتابچه فني (دستور العمل هاي مربوط به اين هواپيما اجرا مي كند)  اما در روي زمين در صورتي كه اين اتفاق براي موتورها رخ دهد همه چيز تغيير مي كند خلبان فرصثي براي (شات دون) موتور معيوب ندارد و تنها چيزي كه بايد تمام تلاش خود را صرف ان كند اين است كه از برخورد هواپيما با موانع زميني جلوگيري كند و هواپيما را متوقف كند .   خب همان طور كه همه مي دانيم كاپيتان صداقت و همكاران وي در همان لحظات اوليه تصميم گرفتند تا هواپيما را در روي زمين كنترل كنند .... حالا سوال اصلي اين است كه چگونه موفق به انجام اين كار شدند؟؟؟

 هواپيما چگونه متوقف شد؟

 جواب اصلي اين سوال را به نظرم خود جناب (كاپيتان صداقت)بايد بدهند اما حدثياتي مطرح است كه در ادامه عرض خواهم كرد.

  در ابتدا با تشكر از استاد بزرگوارم(كاپيتان مدرسي)فرضيه مطرح شده از جانب ايشان را مبني بر اين كه يكي از خلبانان احتمالا با دقت تمام (ايندكيترهاي) مربوط به موتور را در لحظه پرواز زير نظر داشته و بلافاصله پس از اسيب اوليه موتور (در باره ان توضيح مي دهم) و تغيير پرامترها در همان ثانيه اول متوجه كل موضوع شده و سريعا تلاش براي كنترل هواپيما را اغاز كرده است (مي توان بسيار بسيار مطرح دانست) اما در ادامه بنده حقير با اجازه از استاد اين فرضيه را كامل مي كنم...

 عزيزان خلبان مي دانند كه اصولا كابين خلبان هم داراي رسومي است كه مربوط به فن پرواز است و يكي از اين رسوم كه معمولا در دوران اموزش خلبانان را به ان عادت مي دهند اين است كه:

(در هنگام (take-off)معمولا يكي از خلبانان يوك را با دو دست نگه مي دارد و چشم به (speed) هواپيما دارد تا با رسيدن به سرعت (تيك اف) هواپيما را بلند كند و خلبان ديگر و ظيفه دارد (ايندكيتورهاي)مربوط به و ضعيت موتور را به دقت زير نظر بگيرد تا در صورت هرگونه تغيير  در وضعيت موتورها و هشدار يا نقصي بلافاصله عكس العمل مناسب را نشان دهد) به نظر بنده در مورد خدمه ايرباس ايراني هم همين امر صادق است و در لحظه اسيب به موتور يكي ز خلبانان متوجه نشانه هاي اوليه اسيب به موتور شده وبلا فاصله با اطلاع به خلبان ديگر ((قبل از اسيب اصلي و(كپرسور استال) خلبان را مطلع كرده و خدمه توانسته اند واكنش مناسب را قبل از بحراني شدن اوضاع هواپيما نشان دهند)  در بالا به يك موضوع ديگر اشاره شد كه ان (اسيب و اوليه در هنگام (fod) به موتور بود كه در زير توضيح داده خواهد شد.

  اسيب اوليه و ثانويه چيست؟؟؟

 همان طور كه مي دانيد و طبق اخرين گزارشاتي كه تا به حال از اين حادثه منتشر شده هواپيماي ايرباس در هنگام (تيك اف) ( Foreign Object Damage ) شده است .  اما هنگامي كه جسم خارجي وارد موتور شود به طرز وحشتناك و مخربي در حال ورود به موتور وكمپرسور سيستم هاي مختلف درون موتوررا مورد اسيب جدي قرار مي دهد و در نهايت باعث ازكار افتادن كامل كمپرسور و اتش سوزي در ان مي شود .

 اما طبق تجارب گذشته اين پديده بعداز ورود جسم خارجي به موتور و قبل از انفجار و اسيب اصلي و ازكار افتادن كامل كمپرسور چند ثانيه (3تا15) ثانيه (بستگي به بزرگي واستحكام شيئ خارجي) زمان  اضافه در بين اين دو پديده وجود دارد كه در اين بين سيستم هاي هشدار دهنده موتور هشدارهاي متعددي را براي كابين خلبان ارسال مي كنند كه اگر در بين اين دو فاصله (معمولا فاصله بين اين دو حادثه بسياركم است و چند ثانيه بيشتر زمان نمي برد ) خلبانان بتوانند سريع ترين و بهترين واكنش را نشان بدهند تا حد زيادي مي توانند عواقب   (fod) را كاهش بدهند كه احتمالا در اين حادثه دقت بالاي خلبان و سيستم هاي هشدار دهنده قدرتمند موتور ايرباس درست در لحظه ورود شيئ خارجي به موتور باعث شد كه خدمه بلافاصله با مهارت موفق شوند هواپيما را كنترل كنند.

مانورهاي مرگبار روي باندوعملكرد خلبان!!

 مي شود تصور كرد كه در لحظه (كمپرسور استال) و انحراف هواپيما سيستم  (landing-gear) فشار زيادي را در برابر اين انحراف شديد تحمل كرده و خلبانان احتمالا در اين شرايط تمام تلاش خود را براي نگه داشتن هواپيما انجام داده اند . (به نظر من در اين شرايط كاپيتان (صداقت) و كمك وي نهايت سعي خود را به كار برده اند تا (speed) را در سريع ترين زمان ممكن كاهش دهند و احتمالا تلاش اصلي براي كاهش سرعت بوده و خلبانان در مورد اصلاح زاويه انحرافي هواپيما بسيار بسيار محتاتانه عمل كرده اند )  چرا كاهش سرعت مهم تر از اصلاح مسير است؟  جواب اين سوال اين است كه: (با انحراف هواپيما در چنين سرعتي و بر روي باند كاپيتان صداقت احتمالا مي دانسته كه اصرار براي جلوگيري از خروج از باند كاملا بيهوده است و با اين سرعت خروج ازباند حتمي است ! به همين دليل اين خلبان با تجربه و كمك خلبان پرواز با علم به خروج هواپيما از باند سعي كرده اند تا دو كار مهم را انجام دهند.

 1.كاهش سريع (speed).

 2.حفظ زاويه هواپيما در همان حالت .

 يعني خلبان در اين شرايط به جاي اينكه زاويه هواپيما را به سمت راست تغيير دهد  اين كار نكرد و سعي كرد تا فقط هواپيما را براي جلوگيري از انحراف به چپ بيشتر در همان حالت حفظ كند كه به نظر من اين امر دو دليل داشت.

 1.با توجه به سرعت بالاي هواپيما و لغزنده بودن سطح باند اصرار زياد بر هدايت هواپيما به سمت راست مي توانست باعث بر هم خوردن تعادل هواپيما و برخورد بال راست با زمين شود.

 2 .اصرار زياد بر اين تغيير جهت به سمت راست علاوه بر فشار بيش از حد بر  (landing-gear) واحتمال اسيب جدي به ان مي توانست هواپيما را در نهايت به جاي ان كه به سمت باند هدايت كند باعث انحراف به سمت راست شود (در عكس ها انطور كه من متوجه شدم سمت راست باند يك منطقه جنگلي است و...!) به نظر مي رسد كه همين حفظ خونسردي و موفقيت خلبان در كنترل زاويه انحرافي و جلوگيري از انحراف بيشتر در كنار كاهش سريع سرعت هواپيما و همين طور ايمني بالا و طراحي خاص هواپيماي a.300 باعث شده كه هواپيما بعد از طي 100متر خروج از باند متوقف شده و همه مسافران سالم ازان خارج شوند.  (به نظر اينجانب خلبان و ديگر خدمه اين پرواز در بدترين شرايط بهترين واكنش را نشان داده اند و با اين كار از يك فاجعه براي هواپيما و مسافران ان جلو گيري كرده اند)

آشنای با نویسنده جوان تحلیل فوق  

safari-copy.jpg

علی صفری در باره خودش چنین نوشته است :

در مورد سوابق بنده بايد عرض كنم من دانشجوي رشته علوم سياسي دانشگاه ازاد هستم اما با اين كه از كودكي عاشق خلباني بودم به علت مشكلات مالي و بعضي تبعيضات با اين كه4  سال تمام براي بورسيه شدن جنگيدم نتوانستم به خاطر بعضي تبعيض هايي كه با چشم خود مي ديدم وارد اين شغل شوم و به تحصيل در رشته علوم سياسي ادامه دادم.

 اما به خاطر اين كه من زندگي و جوانيم را در اين راه گذاشته بودم هيچ گاه تسليم نشده و با اين كه سر هيچ كلاس خلباني نرفتم كتاب هاي اين رشته را تهيه كرده و به صورت شبانه روزي در كنار ديگر منابع و تحصيل در رشته ديگر همچنان انها را مطالعه كردم و اكنون نيز با افتخار خود را خلباني مي دانم كه به خاطر نداشتن 40 مليون تومان پول پرواز نكرده است.  اقاي مدرسي من واقعا براي اين كار رنج كشيدم و جنگيدم به صورت شبانه روزي مطالعه كردم و هميشه دوست دارم حتي اگر هم خلبان نشدم(كه مي شوم)بتوانم به برادران عزيز خلبان در زمينه تحقيقاتي كمك كنم تا سهمي در ارتقاي سطح خلبانان كشورم داشته باشم . شايد باورتان نشود اما من براي تحليل سانحه تابان اير 5 ساعت در(flight simulator) سناريوهاي مختلف را شبيه سازي و بررسي كردم . بنده با تمام نيرو و انرژي اماده همكاري با شما استاد گرامي هستم و اين را افتخاري بزرگ براي خود مي دانم .

********* 

 

 End-Text.jpg 

در پناه ایزد منان پاینده و جاوید باشید .

بهروز مدرسی

این پست ساعت ۱۳جمعه شانزدهم بهمن ماه ۱۳۸۸ پایان یافت .

 پاینده و برقرار باد ارتشیان دلاور و قهرمان ایران

 ajr4i2ce8c0d7seedv8o.jpgWeblog-Archive-.jpg

   آرشیو سایت  اينجا                                               آرشیو وبلاگ اینجا 

به درخواست خوانندگان محترمي كه گله فرموده بودند اين سايت فهرست مطالب گذشته ندارد ، اين مهم به همت يكي از خوانندگان خوب و پسر عزيزم امير محمود بازيار انجام گرفت .. همچنين بخش قديمي " مطالب گذشته " به انضمام كالبد شكافي سانحه هواپيماي سي - ۱۳۰ كه در شهرك توحيد به وقوع پيوست به اين صفحه انتقال يافت . براي مشاهده آرشیو مطالب سایت اينجا رو كليك كنيد . همچنین برای مشاهده مطالب گذشته وبلاگ اینجا را کلیک کنید .
 ztdydlzmcqo2fkjwhto2.jpg
 
  زير نظر : عليرضا صادقي 
 
 این بخش به پیشنهاد و همت شما خوانندگان محترم شکل گرفته است . از این پس مطالبي متنوع و جذاب به زبان انگلیسی به همراه تازه ترین خبرهایی از صنعت هوانوردی تقدیم شما عزیزان خواهد 
 
 

How to Have the Best Airplane Ride Ever:

1-Make sure you look good. Try and match your clothes and luggage, and make your hair look nice. If you look a complete mess, then nobody is going to want to speak to you! 2-Talk to people, but don't be a nuisance. If that grouchy guy next to you wants to waste his plane ride by being unsociable and boring - then let him! Find someone better to talk to who is more fun!3-Don't be mean to anyone! You have no idea what these people are like. 4-Don't try and flirt with the Flight Attendants. At least one person normally does it on every flight, and it is so annoying! Everybody can see through you, especially them!5-5Before you board, make sure that you have nothing in your luggage that could make an alarm go off. When metal objects are detected, they normally have to be thrown away so you won't get them back.6-Do some exercises - these are normally shown to you before or during your flight. These will help you from getting a blood clot during the flight, as sitting down for any long period of time decreases blood flow.

Source:http://www.wikihow.com/Have-the-Best-Airplane-Ride-Ever BY:Alireza Sadeghi

 

ترجمه فارسی:

چگونه بهترین هواپیما سواری را تجربه کنیم:

1-مطمئن باشید که ظاهرتان خوب است.تلاش کنید که لباسها و اثاثه تان با یکدیگر تطابق داشته باشند و موهایتان را بطرز دلپذیری درست کنید.اگر کاملا بهم ریخته باشید هیچکس تمایل به صحبت با شما نخواهد داشت.2-با افراد اختلاط کنید اما آنها را اذیت نکنید.اگر آدم کج خلقی در کنار شماست که تمایل به ضایع کردن هواپیما سواریش دارد بگذارید کار خودش را بکند.در عوض شما فرد بهتری را پیدا کنید که صحبت کردن با وی بیشتر سرگرم کننده است.3-در مورد کسی اظهار نظر نکنید.شما نمی دانید که مردم چه خصوصیات اخلاقی دارند.4-با مهمانداران پرواز بگو و بخند زیادی را نیندازید.معمولا در هر پروازی حداقل یک نفر این کار را می کند و این خیلی آزار دهنده است.هر کسی مخصوصا خود مهمانداران می توانند این حقیقت را درک کنند.5-قبل از سوار شدن مطمئن شوید که در اثاثه شما چیزی نیست که باعث بصدا در آمدن زنگ شود.اگر اشیا فلزی تشخیص داده شوند بطور اتوماتیک بیرون انداخته میشوند و دیگر نمی توانید آنها را باز پس بگیرید.6-مقداری ورزش کنید.می توانید قبل یا در حین پرواز این کار را انجام دهید که البته به جلوگیری از لخته شدن خون در حین پرواز کمک می کند.نشستن بمدت طولانی جریان خون را کاهش می دهد.

منبعhttp://www.wikihow.com/Have-the-Best-Airplane-Ride-Ever ترجمه و گردآوری :علیرضا صادقی:

 Picture
Rhokond.gif

پیشنهاد دو پست دولتی توسط احمدی نژاد ( اینجا )

  • چگونه به جای دختر خارجی ، برادر پاسداری را تحویل ام دادند !! ( اینجا )
  • چگونه از تهمت کودتای نوژه ، نجات پیدا کردم !!؟ ( اینجا )
  • به جای  قطعه هواپیما بهروز وثوقی تحویل دادند !! (اینجا )
  • ماجرای جدا شدن سر مسافری در مقابل چشمان خانواده اش !! (اینجا )
  • نقش ستون پنجم در سقوط هواپیمای آیت الله محلاتی ! ( اینجا )
  • آیا تاکنون آتش گرفتن انسانی رو از نزدیک دیده اید !!؟ ( اینجا )
  •  ادار خلبان ، نظم پایگاه را به هم ریخت !! (اینجا )
  • دلایل سقوط هواپیمای خبرنگاران ! ( اینجا )
  •  آیا زندانیان سیاسی به دریاچه نمک ریخته می شدند !!؟ ( اینجا )
  • چگونه به دبیر کلی حزب خران برگزیده شدم !!؟؟ ( اینجا )
  • انتقاد از اعلیحضرت همایونی جهت رفاه الاغ !! ( اینجا )
  •  با خلخالی در صحرای طبس ! ( اینجا )
  • چرا در پرواز آبنبات تعرارف می کنند !؟ (اینجا )
  • پرواز به قبیله آدمخواران !! (اینجا )
  • عملیات محرمانه نجات زندانیان ( اینجا )
  • ماجرای اشگ ننه علی ( اینجا )
  • شوخی با حاج آقا در جبهه ! ( اینجا  
  • - تعداد بازديد
  • 15078
  • مرتبه

    نظرات

    با عرض معذرت باید عرض کنم که فکر میکنم زیادی شلوغش کردید
    اونطور که در فیلم مشخصه هواپیما هنوز در ابتدای بانده و هنوز سرعت چندانی نگرفته
    این موضوع رو میشه از صدای موتور در فیلم هم فهمید
    پاسخ
    حق داری مهدی جان .. ما زیادی شلوغش کردیم
    عزیزم .. شما می خواهی بگی با بحث فنی هم مخالفی ؟
    شما دوست نداری از یک خلبان ایرانی تقدیر بشه ؟
    چه اول باند بود .. چه آخر باند .. این دوست جوان ما از نظر فنی به آن پرداخته .. این اشکالی داره .. !!؟ این شلوغ کردن است ؟
    به نظر شما ما چیزی نگوییم ؟
    از جبهه و جنگ می نویسم .. انگ همکاری با سپاه و بسیج را به من می زنید
    از صنعت هوانوردی می نویسم ... و مشکلات جدی که جان مسافران را تهدید می کنه می گویم.. هزار نوع تعبیر می کنید
    از خاطرات شخصی و دورات تحصیل در امریکا می نویسم .. می فرمایید بد اموزی داره .. !!
    از تکنولوژی جدید هواپیما ها می نویسم .. می گویید صنعت غربی ها را تبلیغ می کنی .. !!؟
    از فوتبال و روابط کثیف ان می نویسم .. می گویید به این حرفه اشاره نکن .. تو در جریان اصل قضیه نیستی .. !!
    به هر موضوعی بپردازم ، باز حرف و حدیث در باره اش است
    پس بهتر نیست خفه خون گرفته و بروم سر خونه زندگی ام .. !!؟
    واقعآ ادم باید خیلی احمق و پوست کلفت باشه که تا صبح بیداری را تحمل کنه .. اون وقت با انواع زخم و زبون مواجه بشه
    منو باش که تصمیم داشتم دو روز در میان مطلب منتشر کنم .. !!!
    حق با شماست

    سلام
    در جواب کامنت آقای مهدی باید بگویم که بروز نقص فنی در لحظات آخر و فاینال اپروچ پرنده و یا هنگام تیک آف بدترین اتفاقی است که برای یک خلبان ممکن است به وقوع بپیوندد. حال اگر این سانحه به لحظه نهایی تیک آف و کنده شدن هواپیما از زمین و یا در چند فوت پایانی لندینگ اتفاق بیفتد باعث چند ده برابر شدن مشکل فوق می گردد. جدا از حس ملی گرایانه, من یقین دارم که کمتر خلبانی موفق به مدیریت وضع بحرانی فوق می شود. لذا بی شک انکار مهارت خلبان ایرانی کاری است بسیار ناجوانمردانه. در آخر با تشکر از آقای علی صفری و استاد مدرسی عزیز در نگارش ای متن از ایشان بابت رایه نظر شخصی و به قولی پا تو کفش ایشان کردن عذر خواهی می کنم. ولی سکوت در مقابل کامنت این شخص غیر قابل تحمل بود. به ایشان توصیه میکنم کمی انصاف به خرج دهند.

    سلام عموبهروز گل
    خوبی؟ چه خبر؟
    راستش انقدر که هی رفتم شمال و اومدم و دیر به پست های شما می رسم کلی گیج شدم!نمی دونم باید کامنت بذارم واسه پست یا نه!:دی
    عموما از این روش استفاده می کنم که اگه تعداد کامنت ها از 20تا بیشتر بود کامنت نمی ذارم چون به نظر پست قدیمی شده و باید منتظر جدیده بود!(چشمک)
    اما در رابطه با این پست:
    من به شخصه مهارت این کروی پرواز رو تحسین می کنم و معتقدم باید حتما ازشون تشکر ویژه می شد نه اینکه حتی خبر اون رو هم دزدکی پخش کنن و سریع سروته مسئله رو هم بیارن!درسته که شاید به عقیده ی خیلی ها این کار اصلا کار شاقی نبوده ولی باز هم این چیزی از ارزش های اون خلبان و گروهش کم نمی کنه!
    راستی عموجون یه کاری داشتم با شما اس ام اس هم دادم که می تونم باهاتون تماس بگیرم اما جوابی ندادین منم گفتم حتما کار دارین دیگه مزاحم نشدم
    راستش یه اجازه می خواستم از شما.
    پاسخ
    امیر جان عزیز و نازنین
    به قول قدیمی ها .. در ای نسایت همیشه به روی شما باز است
    پسر عزیزم .. من هیچ پیامک یا اس ام اسی را از شما دریافت نکرده ام
    توصیه می کنم هر پیشنهادی داری .. در بخش کامنت ها بنویس .. و با درج کلمه خصوصی .. یا منتشر نشود ، من متوجه خواهم شد که پیام خصوصی است
    در باره عکس العمل کاپیتان پرواز و گروه پروازی .. نه تنها بنده ، بلکه خود کاپیتان های ایرباس هم بحث می کنند .. ظاهرآ به مشکلی در این رابطه خورده اند .. که در حال بررسی هستند
    خوشحالم که دوباره می بینمت
    ممنون از حضورت

    سلام عموجان
    بنده هم مثل جناب امين از طرفداران پرو پا قرص خاطرات قديمي شما هستم. تحليل هاي فني شما و دوستان متخصص بسيار پر بار بوده و در بالا بردن سطح معلومات ما بسيار موثر مي باشد ولي محيط سايت را از حس و حال قديمي اش در آورده و بسوي يك سايت علمي صرف تبديل كرده است. ما شديدا خواهان پايبند بودن به تايتل سايت به عنوان خاطرات يك خبرنگار و عدم تبديل آن به تايتل نظرات يك متخصص پرواز مي باشيم! (البته سايت ، سايت شماست و هركار دلتان خواست بكنيد و ما تابع مدير سايت مي باشيم)
    ما هنوز منتظر خواندن برخي خاطرات قديمي شما (مثلا ديدار با جرج بوش در دوران آموزش در آمريكا)هستيم.
    در پناه حق
    پاسخ
    حمید جان نازنین
    با سپاس از شما و علاقه ای که به محتوای سایت دارید
    عزیزم .. اگه دقت کرده باشی در تمام مدتی که سایت راه اندازی شده است ، همیشه سعی کرده ام تنوع برقرار باشد .. به عبارتی .. اگه یک پست از پرواز نوشتم .. پست بعدی در باب جبهه و جنگ بوده .. و بعدی در مورد خاطرات آمریکا .. مورد دیگر .. خاطرات خصوصی .. مسایل اجتماعی و خیلی کم تحلیل داشتیم .. و این روند ادامه داشت .. گاهی به کمبود سوزه بر می خوردم .. و فاصله طولانی حاکم می شد .. اما نظم را به هم نمی زدم
    اما با اتفاقاتی که متآسفانه در صنعت هوانوردی ما اخیرآ رخ داد .. و چند هواپیما سانحه دادند .. از توپولف کاسپین گرفته تا آریا تور به فاصله کم .. بعدش سوانح و اتفاقات بعدی اش .. ناگزیرم کرد تا بنا به وظیفه ضمن ارایه تحیل در باره هر یک از سوانح ، نقدی هم بر اوضاع داشته باشم .
    البته همان گونه که بارها عرض کرده ام .. من همیشه تابع نظرات خوانندگانم بوده و هستم .. این بی انصافی است که به به صرف مدیر سایت بودن ، خود خواهانه هر کاری دلم خواست انجام دهم .. !! خدا رو شکر تا حالا چنین نبوده و نخواهد بود . این سایت متعلق به خوانندگان است .. و فکر می کنم ثابت کردم که شعار نداده و قلبآ به نظرات دوستان حرمت قائل هستم .
    اما در باره پست های بعدی .. من لیست سوژه ها را در دو پست های قبلی عنوان کردم .. هیچ کدام تحلیل ندارد .. و سعی کردم متنوع باشد . البته فقط یک پست را قراره به نقد سازمان بازنشستگی ارتش اختصاص دهم .. چون حضرت عباسی خیلی مشکلات مدیریتی به چشم می خورد .. و از آن جا که کم تر کسی به این مسایل اشاره کرده است .. همچنان ادامه دارد .. و موضوع تقریبآ همگانی است .. و همه یک روز بازنشسته خواهند شد .. بهتره اصلاح شود .. و بعد از ان دیگه به روند عادی .. و به قول شما تایتل اصلی برخواهم گشت .. یاداوری می کنم .. مطالب خوانندگان را مثل همیشه در اولویت انتشار قرار می دهم .. دلیل آن هم این است که انگیزه های آن ها با تآخیر در انتشار از بین نرود .. به عنوان مثال شما یا جناب صفری و یا هر کسی دیگر برای من مطلبی بفرستید .. قواعد تنظیم شده به هم خواهد خورد .. و این تنها تصمیم انفرادی خودم است .. !!! که به عنوان خادم سایت عمل می کنم ..
    من از تحمل پذیری شما یاران تشکر و قدردانی می کنم
    امیدوارم .. خداوند کمی ذهن بنده را بگشاید تا خاطرات قدیمی یادم بیاید .. شاید باور نکنید .. گاهی در حال رانندگی ، تماشای فیلم ، کامنت دوستان .. خاطرهای را در ذهن غبار گرفته ام زنده می کند و سریع دست به کار می شوم .. اگه مضوع فراوان باشد .. من هرگز صبر نمی کنم .. و به فاصله دو روز در میان آپ خواهم کرد .. کما این که در این چند پست گذشته به دلیل فراوانی سوژه این کار را انجام دادم .. پس دوستان باید بپذیرند تعمدی در تآخیرات نیست .. البته جدا از مسایل اضطراری مثل بیماری و مسافرت ..
    ممنون از شما حمید نازنین

    به ستاد جوانان دکتر محسن رضایی توصیه میکنم به جای تشکر و قدردانی منبع مقالاتی که از اینجا کپی کرده اند را بنویسند.
    پاسخ
    آقا یا خانمی که بدون ذکر نام حتی مستعار و بدون هویت کامنت گذاشته ای
    من که از پیغام شما سر در نیاوردم
    منظورت کدام مقاله و از کدام منبع را اشاره می کنی .. !!؟
    اگه منظورت از سایت بنده است .. که صراحتآ اعلام می کنم وکیل و وصی نمی خواهم .. !! اگه منظورت به سایر منابع است .. چرا این جا نوشتی .. ؟
    از همه مهم تر .. من فکر می کنم اگه سخن و نظر شما پایه و اساس درستی داشت ، لزومی نداره بدون هویت نظرت را عنوان کنی .. شما حتی نام مستعار هم برای خودت انتخاب نکردی .. !! توقع داری سخن شما تآثیری بر مخاطبان داشته باشه .. !!؟
    *********
    اما لازم می دونم یک توضیحی برای روشن شدن ذهن دوستان و خوانندگان محترم سایت بدهم ..
    من بر حسب اتفاق با این ستاد و جوانانی که در ان جا مشغول به کار هستند ، از نزدیک آشنا شده و فعالیت هاشون را مشاهده کردم .
    اولآ یک مشت جوان بی ادعا که اغلب آن ها شهرستانی هستند .. کار فرهنگی بزرگی را آغاز کرده اند .. و هدف اصلی آن ها ارتباط با جوانان مستعد و حمایت فرهنگی از ان ها می باشد . فکر نمی کنم ادم های سیاسی باشند .. لااقل من متوجه نشدم . خیلی با انگیزه و فعال هستند .. نمونه بارز آن که من این عمل ان ها را تحسین می کنم .. تبریک به آقای صفری است .. این نشاندهنده این است که آن ها مدام در حال تحقیق و جستجو هستند تا جوانان با ذوق و استعداد را رصد نمایند ..
    ضمنآ اعلام می کنم .. بنده هفت هشت ماه است که بعد از آشنایی با این دفتر ، دیگه هیچ گونه ارتباطی با افراد این ستاد نداشتم .. به عبارتی پیغامی که برای جناب صفری فرستادند .. من هیچ دخالتی نداشته و ندارم
    شما هم بهتر است اگه سخن حقی داری .. و احساس می کنی مغرضانه نیست .. اولآ واضح توضیح بده .. دوم این که هویتی برای خودت قائل باش

    کاپیتان عزیزم درود بی کران بر شما باد.
    با خواندن این تحلیل زیبا از آقای صفری بیش از پیش به مهارت کاپیتان صداقت و کروی پرواز واقف گردیدیم.امیدواریم که سازمان هواپیمایی کشوری به نحوی شایسته از این عزیزان تقدیر و قدردانی به عمل آورد.کاپیتان جان با اجازتون می خواهم همین جا از آقای صفری عزیز خواهش کنم اگه براشون امکان داره یه سیمیلاتور خوب رو بهمون معرفی کنه.
    بعد هم کاپیتان،اگه براتون مقدور بود در مورد پدیده (( ریورس )) توضیح بدهید ممنون می شویم.
    با آرزوی تندرستی و بهروزی شما کاپیتان عزیز و خانواده محترمتان
    با تشکر:جوهری
    پاسخ
    جناب آقای جوهری گرامی
    با سپاس از شما و توصیه عالی که در باب تشویق کروی پروازی بیان فرمودید .. راستش ما از خدا می خواهیم فرهنگ تقدیر و تشکر در کشور اجرا بشه .. مخصوصآ در میان اهالی پرواز که جان مسافران و مردم در دست آن هاست .. اخیرآ مدیران محترم بیمه ایران اقدام بسیار جالبی انجام داده اند .. و ان اهدای جایزه به خلبانان و کروی پروازی هواپیماهایی که با شجاعت انان از تلفات انسانی جلوگیری به عمل آورده بودند .. که اگه خدا بخواهد .. در یک پست مستقل با این مدیران و سخنان آن ها آشنا خواهیم شد . به عنوان یک حرکت فرهنگی واقعآ جای تقدیر و تشکر داره
    در باره معرفی سیمیلاتور .. چشم حتمآ پاسخ شما را علی آقا خواهد داد . اما در باره ریورس .. از شما اجازه می خواهم خود علی آقا که دانش و اگاهی او به مراتب از بنده بیشتر و به اصطلاح آپدیت تر است .. توضیح فرماید .. در صورت نیاز بنده تکمیل اش خواهم کرد ..
    با آرزوی بهترین شادباش ها برای شما دوست نازنین

    اقای مدرسی عزیز
    میشه از شما خواهش کنم کامنت منو بزارین...من از بچه های پرسنل هستم ذر مهراباد دهه 50 و 60....الان سالهاست که(23 سال) المان هستم به دنبال دوستای مدرسه ام دبستان پاسداران اسمان میگردم...دوست دارم پیداشون کنم شما کمکم کنید...راهنمایی هم مدرسه شهید چمران رفتم که روبروی دبستانمون بود...دم درب اصلی مهراباد...مرسی از شما...
    پاسخ
    آرش عزیز و دوست داشتنی
    پسرم نیاز به خواهش نبود عزیزم .. من همه کامنت ها را منتشر می کنم
    مخصوصآ این یکی را که حال و هوای عاطفی دارد .. و من با دل و جان پی گیری می کنم
    خیلی از بچه های پایگاه به این سایت می آیند و مطمئن هستم شما را به یاد خواهند اورد .. منتها پسرم فکر می کنی .. آرش خشک و خالی .. به شناخت ان ها کمک خواهد کرد .. !!؟
    برای من فرقی نداره .. امیدوارم دوستانت را پیدا کنی

    با درود بسیار و عرض احترام خدمت تمامی بزرگواران و استاد گرانقدر و پرافتخار جناب آقای کاپیتان مدرسی
    لازم به ذکر است که در جهت حمایت از حرکت زیبای استاد گرانقدر جناب آقای کاپیتان مدرسی در بها دادن به استعدادهای جوان ستاد جوانان دکتر محسن رضایی در استان اصفهان با کسب اجازه از جناب آقای علی اصغر صفری نویسنده این مطلب و با درخواست ایشان آن را در چندین سایت خبری و تحلیلی پربیننده و در کمال امانتداری و با نام و مشخصات کامل وی ( علی اصغر صفری – دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا ) منتشر نمود .
    هدف ما حمایت از این استعداد درخشان و کلیه استعدادهای سرشار این مرز و بوم است
    باشد که با این قدم بسیار بسیار کوچک بتوانیم به آنها بگوییم که برایمان با ارزش و عزیزید .
    آرزوی پیروزی و موفقیت روز افزون برای استاد گرانمایه و پرافتخار جناب آقای کاپیتان مدرسی و کلیه خوانندگان عزیز سایت وزین ایشان را از خداوند متعال آرزومندیم .
    زنده باد ایران و ایرانی
    جبهه نسل سوم ایران اسلامی استان اصفهان ( ستاد جوانان و دانشجویی دکتر محسن رضایی در استان اصفهان )

    پ2lateetelafi.blogfa.com
    پاسخ
    بی نهایت از شما دوستان جوان سپاسگزارم
    بنده با دوستان ستاد تهران اشتباه گرفتم
    فرقی نمی کنه .. برای همه شما عزیزان آرزوی موفقیت دارم

    سلام کاپیتان
    پست خوبی بود ولی مثل مال شما نمیشه.
    ضمنا امروز روزنامه همشهری یه مصاحبه با وزیر پیشین راه در مورد وضعیت هواپیمایی چاپ کرده بود که اگه گیر بیارید بخونید خالی از لطف نیست.
    خداحافظ
    پاسخ
    دختر عزیزم لیلا جان گرامی
    با سپاس از محبت شما ، باید عرض کنم این نظر لطف شماست که از نوشته های حقیر تعریف فرمودید .. اما صادقانه عرض می کنم .. من به شخصه از دو تحلیل جناب صفری بی نهایت لذت بردم . و فکر می کنم نظر اغلب دوستان هم چنین باشد .. و مطمئن هستم منظور شما این است که بیان خاطرات را به مسایل فنی ترجیح می دهید .. که خیلی ها هم چنین نظری داشتند .. و معتقد بودند سایت از حال و هوای مطالب قبلی اش خارج شده است .. ! که در پاسخ همه عرض کردم .. گناه بنده و جناب صفری عزیز نبود که این همه اتفاقات در صنعت هوانوردی رخ داد .. !! باید دعا کنیم هرگز شاهد سوانح دردناک نباشیم .. و مثل سابق هر از گاه یک بار به تحلیل های فنی برای اتفاقات رخ داده سایر ممالک در گذشته بپردازیم .
    دختر عزیزم .. متآسفانه بنده فرصت مطالعه نشریات خودمون رو ندارم .. ای کاش شما سر تیتر فرمایشات ایشان را به طور خلاصه بیان می فرمودید ..
    ممنون از شما و حضور پر مهرتون

    عمو جان سلام تو رو خدا ناراحت نشید ! ولی به جون خودم خیلی واسه خاطرات امریکاتون یا شوخی های با مزتون دلم تنگ شده جون من به لیست مطالب چند تای قبلی نگاه کنید. ولی عمو بگم که من خیلی مسایل مربوط به هوابیما رو دوست دارم و مطالعه میکنم ولی تو هیچ سایت یا وبلاگی از تحلیلای به این جامعی خبری نبود ومتاسفانه رسانه ها رو که قربونشون برم البته که ما تواین زمینه مشکل داریمو راه حلشم به نظر این حقیر که خودمو به دلیل اینکه هر چند وقت یه بار سوار این برنده های مرگ ببخشید به قول بعضیا شلوغش کردم!صاحب حق نظر میدونم1-مدیریت منسجم2-به روز سازی تجهیزات و وسایل3-شفافیت وتعامل با رسانه هاو... ودراخربسیار اموزنده بود . استوار وسربلند یعنی مثل همیشه باشید.
    پاسخ
    علی عزیز و مهربان
    باور می کنی دل خودم هم برای بیان اون خاطرات لک زده است .. خوشبختانه یک سوژه ناب از خاطرات آمریکا و اتفاقات پلیسی که به سر بنده و یکی از همکارانم پیش امد را حتمآ بعد از پست بعدی تقدیم خوانندگان خواهم کرد .. خب تحلیل ها هم جای خود دارند .. البته اگه اتفاقات هوایی پشت سر هم رخ نمی داد ما هم مجبور نبودیم زیاده روی کنیم .. !! حق با شماست هر مطلب هر چند زیبا و جذاب باشد وقتی به تکرار برسد ، جذابیت اش را از دست می دهد .. اصولآ مطالب فنی به دلیل ماهیت خشک و بدون هیجان خود ، تنها با مخاطبان خاص خودش ارتباط برقرار می کند .. اما باید قبول کرد تحلیل های پسر جوانم جناب علی آقا صفری بدون اغراق دارای بار علمی بسیار بالا و اموزنده ای بود .. بنده به شخصه کلی به معلوماتم افزوده شد . و خوشحالم که با چنین دوستی اندیشمند و بزرگوار آشنا شدم . به امید روزی که علی جان هم به ارزویش که همانا خلبانی است برسد .. گرچه من معتقد او یکپا خلبان فابریک با دانش است .. این رو جدی عرض می کنم
    ممنون علی جان .. در باره پیشنهادات عالی و منطقی شما سپاسگزارم .. قطعا چنین است که اشاره فرمودی
    شاد و پایدار باشی

    با سلام

    یک سؤال :

    هواپیما سرعت " وی 1 " رو رد کرده بوده یا هنوز به " وی 1 " نرسیده بوده . از فیلم به نظر می یاد که هنوز به " وی 1 " نرسیده .

    به هر حال آفرین به کاپیتان پرواز .
    پاسخ
    آرش جان من تردید دارم . بعضی ها می گویند وی وان را رد کرده بود
    بعضی ها هم معتقدند هنوز عبور نکرده بود .. بهتره به پست نخستی که بنده در این باره نوشتم مراجعه کنی .. فکر کنم در ان توضیحات لازم داده شده است .. الان حواس ندارم .. می ترسم پاسخ اشتباه بدهم
    ممنون از حضورت

    من از نویسنده مطالب عالی آقای صفری تشکر میکنم و با ایشان احساس همدردی مشترک دارم من اکنون یک دکترم ولی اصلا راضی نیستم و عاشق خلبانی هستم
    پاسخ
    جناب دکتر دسترنج گرامی
    با سپاس از حضور شما دوست فرهیخته به این سایت ، کاملآ احساس شما رو درک می کنم
    اما آقای دکتر فراموش نکنید شما در جایگاه بالاتری از یک خلبان به جامعه کمک می کنید .. برای خلبانی و پرواز هیچ گاه دیر نیست .. اوقات بی کاری می توانید به عنوان تفریح آن را ادامه دهید .. اما جایگاه بالای انسانی شما خیلی رفیع و قابل احترام است
    با سپاس از کامنت شما و خرسند از آشنایی با شما دوست اندیشمندم

    جناب مدرسی ، سلام، واقعا خسته نباشید ، هم شما و هم جناب صفری ، به نظر من زیاد به خودتان زحمت ندهید که وقتتان را جهت اثبات مهارت خلبانان صرف کنید ، به نظر هر کسی فقط به این نکته توجه کند که عمر ناوگان هوایی ما چقدر است و اندکی انصاف داشته باشد میتواند به مهارت خلبانان ایرانی پی ببرد ، اگر دوستانی که منکر مهارت خلبانان ایرانی هستند سری به ایرلاینهای کشورهای خاور دور نظیر سنگاپور ، مالزی ، تایلند و استرالیا بزنند از حضور تعداد بسیار زیاد خلبانان ایرانی متعجب خواهند شد و این تعجب بیشتر خواهد شد اگر بدانند که در 3 سال گذشته از 10 شرکت هوایی برتر هوایی جهان فقط یکی اروپایی بوده است و در میان نه شرکت دیگر 8 تای آنها از خلبانان ایرانی استفاده میکنند ، نظیر قطر ایرئیز ، سنگاپور ایرلاینز ، مالایزین ایرلاینز ، تای ایر ویز ، کانتاس (استرالیا) و . . . و توجه داشته باشید که مهارت و ساعات پروازی خلبانان هر ایرلاین از پارامترهایی است که امتیاز یک ایرلاین را بالا میبرد . . .
    ضمنا عکس بوئینگ 888 هم یک طنز زیبا با فتو شاپ است و شرکت KLM هلند هم چنین هواپیمایی ندارد و کارخانه بوئینگ هم هواپیمای تحت ازمایش و تست را هیچگاه با لوگوی تجاری یک ایرلاین به پرواز در نمی آورد . . .
    پاسخ
    بله کیوان عزیزم .. به واقعیتی انکار ناپذیر اشاره کردید .. راستش مدت ها بود قصد داشتم یک پست در باب حضور خلبانان ایرانی در ایرلاین های معروف جهان بنویسم .. اما از ان جا که تحقیقات ام ناقص بود ، صرفنظر کردم
    کیوان عزیز .. از همون دوران دانشجویی در امریکا ، ایرانی ها استعداد و زیرکی خود را نسبت به تمام دانشجویان جهان از خود نشان دادند .. و این مسئله را خود آمریکایی ها واقف هستند .. من در باره بعضی از همکاران مثل جناب تقی مهدوی مثال زدم که چگونه در کلاس های درس اشکالات استاتید آمریکایی ها را گرفته و به ان ها می گفتند .. اشتباه می کنند .. !! ما امثال جناب مهدوی یا همین آقای صفری عزیز کم نداشته و نداریم ... اما متآسفانه بعضی ها اصلآ دوست ندارند شایستگی ایرانی ها بیان بشه .. دست خودشون نیست .. من در همان کامنت به مهدی توضیح دادم .. که اصلآ دلم می خواهد با بزرگ نمایی یه جور هایی به خلبانان حال داده و تشویق شون کنم .. اشکالی داره .. !!؟
    در باره تصاویر فتوشاپ ممنون از شما

    افای مدرسی عزیز درود بر شما
    مدت زیادی است که مطالب شما را می ببینم...خودم رو معرفی کردم که بچه های مهراباد یادشون بیاد...یادمه دو تا علی خانی دیگه هم غیر از ما داشتیم.من عموم سرهنگ علیها بود که معلم خلبان بود و معاون فرمانده اسکادران 72 تاکتیکال شیراز( سرهنگ دانشمندی )...اسم همه دوستام از اول دبستان که اون موقع اسمش دبستان ایرج مخابری بود تا راهنمایی و بعذ که از ایران رفتم یادمه...چه روزهای خوبی بود...نمیدونم چرا همش دنبال بچه گیام میگردم...پارسال 2 هفته ایران بودم رفتم پایگاه...از نونوایی بربری نون خریدم...اخ چه مزه ای داشت...اقای مدرسی شاید به کمک شما چند تاشون رو پیدا کنم...از ایران پارسال خاطرات خوبی دارم مخصوصا که یه دوست جدید پیدا کردم ولی رابطه قطع شد...خواهرم که نویسنده کامنت است به شما سلام میرساند...شاید روزی همدیگر را دیدیم...بدرود
    پاسخ
    آرش جان عزیز و گرامی .. با دل و جان احساس عاشقانه شما به وطن و نوستالژی دوستان قدیم را از صمیم قلب درک کرده و آرزوی پیدا کردن همکلاسی های شما رو دارم
    آرش جان .. کافی است در هر پست تازه ، یک کامنت مشابه گذاشته .. یا یک اطلاعیه را در چند خط تنظیم کن و با درج ادرس ای میل و سایر اطلاعاتی که مایلی بیان بشه .. برایم بفرست .. من در چند پست به صورت اطلاعیه در بین مطالبم برایت درج می کنم .. تا بهتر به چشم بیاید ..
    من این کار را برای رسیدن به آرزوهای زیبایت انجام خواهم داد
    آرش عزیز .. من احساس دلتننگی های شما هموطن نازنین ام را درک می کنم .. یادمه در سال هایی که در شبکه تلویزیونی جام جم که برای خارج از کشور برنامه پخش می کرد .. و در مقاطعی بنده برای بعضی مجری ها دیالوگ می نوشتم .. یک روز با پیشنهاد بنده یک نان سنگک داغ به همران مقدرای سبزی و پنیر لیقوان در کنار دست مجری برنامه قرار دادیم .. !! شاید باورت نشه با پخش آن برنامه .. خیلی ها دلشون هوای ایران رو کرده بود .. و با نامه و تلفن مراتب دلتنگی و امادگی برای بازگشت رو اعلام کردند
    از این رو من با تمام وجود خالصانه هر کاری از دستم بر آید برای شما پسر عزیزم انجام خواهم داد
    به خواهر عزیزت درود بنده رو برسونید

    سلام جناب مدرسی.
    می خواستم بپرسم آيا لينک دانلود فيلم اين سانحه رو شما يا دوستان دارند؟
    پاسخ
    علی جان عزیز و گرامی
    راستش رو بخواهی من داشتم .. بعد از نگارش پست مربوطه .. به خاطر محدودیت فضای کامپیوترم ، پاک کردم
    اما امیدوارم دوستان کمک ات کنند
    ممنون

    آقای مدرسی من برای اينکه
    ...
    ..
    پاسخ
    علی جان عزیزم .. من متوجه منظور شما شدم .. منتها اجازه نداشتم .. و خب اون هم بهانه خوبی بود .. !!
    اما پسر عزیزم .. مگه نمی دونی جی میل باز نمی شود .. ؟
    شرمنده .. بهترین راه این است در داخل کامنت ای میل ات را بنویسی .. ایشان حتمآ با شما به هر طریقی شده مکاتبه خواهند کرد
    ممنون پسرم .

    شما هم چيزي بنويسيد
    • هر چي دلتان مي خواهد بنويسيد. اينجا مربوط به شماست اگر نظر خصوصي‌اي داريد لطف کنيد و از طريق اي‌ميل (behrouz.journalist at gmail.com) مطرح کنيد، ممنون.






    مشخصات حفظ شود؟

    از تگ‌هاي HTML هم مي‌توانيد در نظرتان استفاده کنيد.

     
    Copyright 2007 by Behrouz Moddaresi | Design by WebStudio | Powered By Movable Type 3.35