درباره من

سوم دي ماه 1331 در تهران متولد شدم. پس از اتمام دوران دبيرستان به خاطر علاقه اي که به پرواز داشتم به نيروي هوايي پيوستم. در ادامه به آمريکا اعزام شدم، در بازگشت به ايران اولين پروازم را در تاريخ 18/3/53 انجام دادم و با آغاز جنگ تحميلي، به صورت شبانه روزي در مناطق جنگي پرواز داشتم و افتخار كسب مدال طلاي بالاترين ساعات پرواز را به دست آوردم. به دليل سكته قلبي و عمل جراحي باز كه ... ادامه
تبليغات
وبلاگستان
باقي قضايا
   هواپیماهای مدرن چاره ساز نیست ..!

دو کلمه حرف حساب با کاپیتان نخجوانی

Small---1.jpg

در فرودگاه معتبر و مدرنی چون " شهید هاشمی نژاد " مشهد که سوانح متعددی در آن به وقوع پیوسته است .. و در اغلب سوانح هول شدن خلبان ، بالا در امدن هواپیما ، انحراف به طرفین باند ، برخورد با زمین و دیوار و تور باریر و در نهایت اتش سوزی همراه بوده است .. آیا هرگز به عنوان اشکالات احتمالی  تجهیزات سخت افزاری ، آئین نامه های تقرب ، مهارت کنترلر ها ، تجهیزات ناوبری و سیستم های موجود در منطقه را چک کردید .. !!؟ آقای رئیس ..   اگر مسافران پرواز چارتر  شماره ۶۴۳۷ شرکت هواپیمایی " تابان ایر " ترجیح می دادند به جای هواپیمای توپولف با اتوبوس شمس العماره از اصفهان به سوی مشهد حرکت می کردند ، مطمئن باشید وضعیت خستگی کروی پروازی .. وای ببخشید راننده اتوبوس شمس العماره در اولین پاسگاه پلیس راه از ادامه مسیر وی ممانعت به عمل می آوردند .. 

 دو کلمه حرف حساب با کاپیتان نخجوانی

bx151pxl9etw9pgi3uc3.gif

Small---2.jpgSmall---3.jpg 

05upt8sup9xiyg119966.jpg

" هواپیماهای مدرن چاره ساز نیست ..! " عنوان مطلب این پست است که تقدیم شما یاران همدل و صمیمی می شود . در این پست سعی کردم با مخاطب قرار دادن رضا نخجوانی مدیر محترم سازمان  هواپیمایی کشور .. هر ان چه به عنوان یک شهروند عادی به ذهن ام رسیده با او در میان بگذارم . همچنین ضمن اسنتاد به مصاحبه های اخیر ایشان ، نکات مبهم رو بیان کرده و با شکافتن مسایل و مشکلات صنعت هوانوردی ابهامات موجود رو کاهش دهیم . امیدوارم این نوع مطالب صادقانه و غیر مغرضانه راه کاری برای دست یابی به آینده ای روشن و پرواز های ایمن تری باشیم .

به اطلاع شما یاران همدل و صمیمی می رسونم .. به دلیل استقبال گسترده و افزایش خوانندگان و در اختیار داشتن سوژه های متعدد تصمیم دارم فاصله انتشار مطالب رو کوتاه تر از قبل کنم . البته همه این مسایل بستگی به شرایط و آمادگی جناب صادقی و استقبال خوانندگان دارد .. با اجازتون به عناوین  تعدادی از مطالب آینده اشاره می کنم ..  ، " برای مسئولان اداره بازنشستگی ارتش اسپند دود کنید ! " ، " نشست هرکول ها  این بار از زاویه ای دیگر ! " ، " آفرین به ابتکار مدیران بیمه ایران "  ، " آقای ریس جمهور ممنون قیطریه نشین ام کردی ..! " ، " ناگفته هایی از مجله سروش ..! " ، " همه فلاکت های یک زن  " ، "  پرواز های جنگی .. به روایت علی پورآقا " ، " روایتی مستند از نشنال جئوگرافی " ، " سانحه ایرباس به روایت علی صفری .. " و ...  که البته تقدم و تآخر آن ها بستگی به شرایط دارد .. 

    marshalads.gif

Test Baner.gif

 Start---1.jpg

 بهانه ای برای مقدمه .. !  

جناب آقای نخجوانی عزیز .. قبل از این که مشاوران فهیم و رنگاوارنگ دستگاه عریض و طویل شما به عرض حضرتعالی برسونند که راقم سطور " این کاره نبوده .. !! " یا به قول معروف " ایران ایری یا سویل " نمی باشد .. ! خودم پیش دستی کرده و اعلام می کنم .. بنده صرفآ در مقام یک شهروند بی سواد  عادی یا شاید هم خبرنگاری مستقل اجازه می خواهم ابهاماتی که در باب سازمان هواپیمایی ایضآ ناوگان هوایی که حضرتعالی ریاست ان را به عهده دارید ، مطرح نمایم . البته از اون جایی که دسترسی به شما و حتی چند رده پائین تر از شما به هیچ عنوان امکان پذیر نیست .. ! دلمون رو به همین دنیای مجازی خوش کرده و به برکت ابزار فتوشاپ که این روز ها بازار ان در دنیای هنر و خبر داغ داغه .. ما هم جسارت کرده برای پز دادن و قمپز در کردن در میان همولایتی های ندید بدیدمون در کنار شما بزرگوار به فاصله یک پست جلوس کرده ایم .. ! البته از اون جایی که برخی از ما اهالی بازنشسته هرگز وسع مون اجازه سوار شدن به هواپیما رو نمی دهد .. جسارت کرده در همین دنیای فوق الذکر مجازی یکی از اون خوش آب و رنگ هاش رو انتخاب کرده و برای دقایقی به ان تکیه زدیم ..  بگذریم

 کاپیتان نخجوانی گرامی ..  سوانح و اتفاقات رنگارنگی که در حوزه صنعت هوانوردی کشور رخ داده است  مخصوصآ نشست های مطبوعاتی اخیر جنابعالی ابهاماتی رو در ذهن بنده حقیر به وجود اورده که نیاز به پاسخ تخصصی  و کنکاش علمی تر دارد . البته ذکر این نکته ضروری است که .. نه تنها بنده بلکه اغلب مردم خصوصآ خوانندگان فهیم سایت ، تلاش های دلسوزانه شما و گام هایی که برای رفع مشکلات صنعت هوانوردی کشور برمی دارید کاملا اگاه هستند . به همین دلیل بر خود واجب می دانم ابهامات رو با شما صادقانه در میان بگذارم .. 

جناب نخوانی شما خود خلبان هستید و طبعآ مطلع اید که اگه در پرواز یکی از سیستم های هواپیما بیش از یک بار با ایراد فنی مشابه و تکراری مواجه شود ، قطعآ رسیدگی به ان ایراد وارد پروسه ای دقیق تری شده و مسئولان و متخصصان مربوطه ضمن اصلاح و بر طرف کردن عیب یاد شده ، از زوایای متعددی دلایل بروز تکراری ایراد مورد اشاره رو  ارزیابی و تجزیه و تحلیل می کنند . ضمن این که هنگام امضای فرم هواپیما علاوه بر متخصص مربوطه امضای فرد فوق تخصص یا بازرس ( Q.C ) الزامی است .. حال این پرسش پیش می آید .. در فرودگاه معتبر و مدرنی چون " شهید هاشمی نژاد " مشهد که سوانح متعددی در آن به وقوع پیوسته است .. و در اغلب سوانح هول شدن خلبان ، بالا در امدن هواپیما ، انحراف به طرفین باند ، برخورد با زمین و دیوار و تور باریر و در نهایت اتش سوزی همراه بوده است .. آیا هرگز به عنوان اشکالات احتمالی  تجهیزات سخت افزاری ، آئین نامه های تقرب ، مهارت کنترلر ها ، تجهیزات ناوبری و سیستم های موجود در منطقه را چک کردید .. !!؟ آیا اصولآ کار کارشناسی روی این قضیه و احتمالات ممکن صورت گرفته است .. !؟ اگه پاسخ مثبت است .. نتیجه بررسی کارشناسان چه بوده است .. !؟ اگر هم این پرسش ام مسخره و پیش پا افتاده است .. ممکنه در باب سلامت و ایمنی این فرودگاه نظرتون رو بیان کنید .. !!؟ البته تا اون جایی که یادمه .. در زمان جنگ که ما پروازهامون به منطقه از این فرودگاه صورت می گرفت ، در مراجعت هیچ مشکلی در فرود نداشتیم .. حتی یادمه علی رغم به گل نشستن ایرباس مسافربری و مسدود شدن باند ، ما خیلی راحت در یک سوم باند بدون دغدغه فرود امدیم .. از اون به بعد سعادت مشرف شدن به مشهد اون هم با هواپیما رو هرگز نداشتم .. !!

10_8811040492_L600.jpg

مصاحبه مطبوعاتی شما

آقای نخجوانی .. با اجازتون ابتدا به مصاحبه شما با خبرگزاری ایسنا می پردازیم .. شما در باره توپولف ها و مشکلات متعدد ان فرمودید :

رضا نخجواني، معاون وزير راه و ترابري در گفت‌وگو با ايسنا، در پاسخ به اينكه چرا ورود ملكي هواپيماهاي توپولوف 154 كه عملا خريداري در كشور ندارد از سوي سازمان متوقف شده است؟ و اگر اين نوع ناوگان اشكال دارد چرا پروازش متوقف نمي‌شود؟ گفت: براساس آخرين نتايجي كه از بررسي سانحه توپولوف شركت هواپيمايي كاسپين در قزوين به دست آمد، ايراداتي در قسمت موتور اين هواپيما مشاهده و موضوع به كارخانه سازنده روسي آن اعلام شده است كه هنوز نتيجه بررسي‌هاي اين كارخانه را دريافت نكرده‌ايم.

استاد با شرمندگی فراوان .. مگر در کل جهان رسم چنین نیست در صورت بروز هر سانحه ای .. حتی اشکلات فنی پیش بینی نشده ای ، خود کارخانه تولید کننده به خاطر اهمیت جان انسان ها با اعزام کارشناسان و نمایندگانی خبره .. در کنار تیم های بررسی و تحقیق سانحه به کنکاش پرداخته و علاوه بر آن با استناد به مشاهدات و حتی فیلم های گرفته شده گزارش کامل آن را برای بررسی و تحقیق کامل تر به کارخانه تولید هواپیما می فرستند .. چرا کارخانه توپولف این اقدامات را انجام نداد ..!!؟ چرا در خبرها و گزارش های رسمی و غیر رسمی هیچ جا اشاره ای به حضور نمایندگان روس ها در صحنه نداشتیم .. !!

 جناب نخجوانی گرامی .. نمی دونم زمان جنگ را به خاطر دارید یا نه .. در اوج شرایطی که با دشمن تا دندان مسلح بعثی می جنگیدیم ، یک مشکل در تراتل ( دسته گاز ) هرکولس ها پیش آمده بود .. و در کشور های مختلفی سانحه داده بود .. ! حتی یادمه یکی دو مورد هم ( دیچینگ ) نا موفق داشتند .. در شرایطی که ما با امریکای جهانخوار قطع رابطه کرده بودیم .. و هر روز مرگ بر امریکا گفته و پرچم اش را می سوزاندیم ، آن ها بعد از بررسی های فراوان متوجه اشکال سی - ۱۳۰ ها شده و به تمام کشور های دارنده هرکولس از جمله ایران ، این نقیصه را اعلام کرده و راه های اصلاح ان ار گوشزد کردند .. !! فراموش نکنید که در اون ایام نه اینترنتی در کار بود نه کسی به ان صورت سوانح نظامی را در اقصی نقاط دنیا دنبال می کرد .. اما با اعلام ان ها و گراند کردن سی - ۱۳۰ ها متوجه شدیم یکی دو هواپیمای ما هم در شرایط پاره شدن سیم تراتل ها بودند .. !! یادمه اون زمان صحبت خلبان ها در باره چگونه ریکاوری کردن این اشکال بود .. اما روس ها که همین بیخ گوش ما هستند .. ما باید تحقیقات رو به ان ها تقدیم کنیم ... !!!

وي گفت: اگر كارخانه سازنده روسي فرضيه‌ها و نظريه‌هاي مطرح شده كارشناسان ما را تاييد كنند بر اين اساس در مورد ادامه يا توقف پرواز هواپيماهاي توپولوف در كشور تصميم‌گيري خواهد شد. اما قطعا هم به دليل اقتصادي نبودن، شركت‌هاي هواپيمايي تمايلي به استفاده از اين نوع ناوگان ندارند. همچنين نقطه نظرات و ذهنيت مسافران نيز نسبت به اين نوع هواپيما چندان مطلوب نيست.
نخجواني تصريح كرد: قبلا اين ضعف در موتور هواپيماهاي توپولوف را مشاهده نكرده بوديم و در سانحه قزوين به اين نتيجه رسيده‌ايم.

جناب نخجوانی گرامی .. خیلی خیلی عذر می خواهم .. من دوزاری ام واقعآ کج است .. سر در نمی اورم .. یعنی بعد از این همه ضایعه دردناک و از دست دادن هموطنان و سرمایه ملی کشور .. تازه دلایل و مدارکی که کارشناسان محترم و خبره ما زحمت تهیه آن را کشیده و به قول جنابعالی به کارخانه توپولف  فرستادید ، اگر لطف کرده و پذیرفتند .. تازه تصمیم می گیرید که پرواز کند ..!!! یا خیر ..!!؟ پس ببخشید .. خیلی خیلی عذر می خواهم .. این وسط نقطه نظرات و ذهتیت مسافران و عدم اقتصادی بودن آن دیگه چه صیغه ای است .. !!؟ ممکنه از نقطه نظر نگاه مدیریتی به بنده بی سواد توضیح دهید .. اگه ناوگانی به قول جنابعالی غیر اقتصادی است .. ( کاری به نگاه مردم و مشکلات فنی آن ندارم ) چه حکمتی در حضور و استفاده آن ها وجود دارد .. !!؟ ما چه رودربایستی با روس ها و ایضآ دلال های با شرافت آن ها  داریم که حتی با وجود غیر اقتصادی بودن ابوطیاره ها اصرار یه حفظ آن ها داشته باشیم .. !!! خودمونیم حال که نظر شما به عنوان عالی ترین مقام در صنعت هوانوردی این گونه است .. چه اصراری است که پای نظرات مردم رو به میان می اورید .. !!؟

hw4tjyn036h58qhwduj8.jpg

ریاست محترم هواپیمایی کشوری  

شما در یکی از مصاحبه های اخیرتون چندین بار پشت سر هم به هدفمند شدن یارانه ها و اثرات مثبت آن در امر نوسازی ناوگان هوایی کشور اشاره کردید .. از ان جا که متآسفانه درک اقتصادی ام بی نهایت پائین است ، متوجه فلسفه هدفمند شدن یارانه ها نشدم .. !! فرض را بر این می گذاریم که به امید پروردگار این طرح اجرا شده و سازمان متبوع شما دست و بال اش حسابی باز شده و شما بتوانید تعداد زیادی هواپیمای جدید و مدرن خریداری کنید .. آقای نخجوانی حضرت عباسی شما فکر می کنید مشکل صنعت هوانوردی ما فقط نداشتن هواپیمای جدید است .. !!؟ شما بهتر از هر کسی می دانید اشکال در کلیت سیستم هوانوردی ماست ..بر فرض که شما صد ها هواپیمای جدید و مدرن همین فردا خریدید .. آیا وجدانآ فکر می کنید خطر برطرف  خواهد شد .. !!؟ .. خیر قربان به قول دوستی قوز بالا قوز خواهد شد .. !! مثل ماشین های نویی که اوایل آوردند .. وسایل یدکی و تعمیر کار نداشت .. یا بقدری گران بود که مقرون به صرفه نبود .. !! خب .. هواپیماها را نو کردید .. یا تجهیزات کهنه فرودگاهی یا سیستم های کمک ناوبری زمینی چه می کنید !؟ با سخت افزار فرودگاه ها چه خواهید کرد !؟ با ایستگاه های هواشناسی یا مراقبت پرواز چه خواهید کرد .. ؟ از همه مهم تر  با عدم به روز بودن دانش پرسنل از خلبان گرفته تا کارمند ساده رادار چه خواهید کرد .. !!؟

 یک مثال گویا ...

 جناب نخجوانی گرامی ..  خوب یادمه قبل از سرنگونی حکومت پهلوی کمپانی " لاکهید " که تولید کننده انواع  هواپیماهای سی - ۱۳۰ در ایالت جورجیا آمریکا بود ... طبق قرادادی که جهت فروش هواپیماها با ایران منعقد کرده بود ، متعهد شده بود در کنار آموزش و تضمین قطعات یدکی و پشتیبانی همه جانبه فنی ، با مدرنیزه شدن هواپیماهای یاد شده و تولید مدل های جدید ، آن ها را تدریجآ به نیروی هوایی ایران تحویل دهد .. دقیقآ تاریخ اش رو یادم نیست .. فقط می دونم قبل از اعتراضات علیه سلطنت محمدرضا شاه بود .. که چند فروند ( با پوزش آمار دقیق را نمی گویم )  از جدید ترین مدل ها رو از امریکا به ایران اوردیم .. خب مدل های جدید خیلی مدرن تر از هرکولس های قبلی بود .. خصوصآ سیستم های راداری آن که بی نهایت مجهز بود .. اما وقوع انقلاب مانع از اعزام افسران ناوبر جهت اموزش و کار با سیستم های جدید ناوبری شد .. !!  می دونید بعدش چه اتفاق افتاد .. !!؟ در تمام مدت جنگ این هواپیما ها قوز بالا قوز شده بود .. و نمی توانستیم علی رغم نو بودن ازشون استفاده کنیم .. !! چون کسی به سیستم های ناوبری مجهز ان آشنا نبود .. و ما تنها در شرایط  V.F.R ( پرواز با دید ) از آن استفاده می کردیم .. !! حتی شاید باورتون نشه .. بد جوری دست و بال مون را هم گرفته بود .. ! از ترس صدمه در بمباران ها .. آن ها را به فرودگاهی نظامی در شرق ایران منتقل کردیم .. !! (اینجا ) بعد از جنگ را نمی دونم .. احتمالآ آقایون ناوبر ها به طریقی کار با سیستم ها را فراگرفته اند .. بله کاپیتان نازنین .. منظورم از قوز بالا قوز یعنی این مسایل .. پس باید با مردم رو راست بود .. وقتی صحبت از نوسازی می شود .. همه اجزاء و ملزومات را نام برد .. تا به صرف خرید هواپیما ، توقع مردم شریف ایران بالا نرفته و بدانند راه درازی در پیش رو دارند .. !

 ایرلاین های کوچک و خصوصی ...

 جناب آقای نخجوانی .. راستش رو بخواهید هدف اصلی بنده از مخاطب قرار دادن شما ، وضعیت شرکت های خصوصی هواپیمایی و دغدغه مالی بعضی از مدیران است که الزامآ برای پرهیز از هزینه های پیش بینی نشده ، گاهی فشار هایی به گروه پروازی و مسافران وارد می کنند .. و همان گونه که در تیتر به ابرهای بهاری اشاره کردم .. شما به عنوان حلبانی آزموده و مدیری توانا بهتر از هر کسی اگاه اید که با آغاز فصل بهار و نوسانات جوی در آسمان پهناور کشور و پدید امدن ابرهای آتش زا ( سی . بی ) در مسیر های پروازی و منطقه فرودگاه ها ، مشکلاتی جدی مثل همه جای دنیا برای پرواز ها شکل گرفته و با کنسل شدن بعضی مسیر ها ، مشکلات عدیده ای برای مسافران به جود می آید .. تا این جای قضیه حرفی نیست .. اما دغدغه اصلی مردم از تصیمیات غیر استاندارد و قانونگریزی بعضی از صاحبان شرکت های هواپیمایی خصوصی است ..  یادمه شما در این باره فرمودید ... 

معاون وزير راه و ترابري تأكيد كرد: سازمان هواپيمايي با پديده قانونگريزي به شدت برخورد خواهد كرد و امنيت پروازها و جان مردم را فداي مسائل اقتصادي نخواهد كرد.  ( خبرگزاری فارس )

  1.jpg

جناب نخجوانی .. با سپاس فراوان از درایت جنابعالی و نظارت بر امور شرکت های خصوصی ، ای کاش راه کار های بازدارنده و ابزار های نظارتی سازمان هواپیمایی رو هم مشخص کرده و به صورت شفاف اطلاع رسانی می فرمودید . به عنوان مثال عرض می کنم .. در قضیه سانحه توپولف شرکت " تابان " در تحلیلی که ارایه دادم ، اشاره واضحی از وضعیت پرواز شماره ۶۴۳۷ نموده و نوشتم که گروه پروازی ساعت ۲۲:۱۰ دقیقه از فرودگاه آبادان به پرواز در امده ، به دلیل بدی هوای مشهد ساعت ۳۵ دقیقه بامداد در فرودگاه اصفهان نشسته و مجدآ ساعت ۵:۳۰ دقیقه بامداد پرواز کرده و رآس ساعت ۶:۳۰ در فرودگاه شهید هاشمی نزاد سانحه می دهد ... !!

استاد .. جنابعالی خود خلبان هستید . نگاهی به ساعات پرواز فوق به خوبی می توانید وضعیت کرو پروازی را تجسم کنید .. !! این چه نظارتی است که هواپیمایی که به هر دلیل ساعت ۳۵ دقیقه بامداد در فرودگاه اصفهان فرود امده ، صبح زود ( ۵:۳۰ بامداد ) دو باره خسته و کوفته به سمت مشهد پرواز نماید .. !!؟ اگه روز بود هیچ اشکالی نبود .. مکانیزم بدن انسان طوری است که شب نیاز به استراحت دارد .. اون هم انسانی که از سر شب روز قبل در فرودگاه حضور داشته بود ( با توجه به ساعت پرواز از آبادان ) و صبح زود مجبور به پرواز شود .. !! نکته ای که هرگز در هیچ خبری منتشر نشد .. گذراندان فاصله زمانی ۳۵ دقیقه بامداد تا ۵:۳۰ دقیقه برای کروی پروازی و مسافران است ! آیا در هواپیما استراحت کردند .. !!؟ آیا در محوطه فرودگاه روی مبل ها و صندلی ها ولو شدند .. !!؟ آیا به هتل رفتند .. !!؟ فراموش نکنیم استراحت مسافران هم خیلی تآثیر در مواقع اضطراری و خروج از هواپیما را دارد .. 

نکته بسیار مهمی که نظارت سازمان هواپیمایی را طلب می کند .. و متآسفانه در هیچ رسانه و منبع خبری منتشر نشد .. وضعیت هواست . جناب کاپیتان نخجوانی .. شما به عنوان یک خلبان حرفه ای خیلی خوب می دونید که هوای اکثر فرودگاه ها مخصوصآ مشهد در ایام بامداد و به اصطلاح طلوع فجر .. تقریبآ تا ساعاتی ثابت است .. و دقیقآ می دونید که خلبان ها به کمک سیستم های مدرن هواشناسی نه تنها وضعیت دقیق هوای مقصد را می دانند ، حتی به کمک پیش بینی های دقیق ، از وضعیت هوا حداقل تا سه ساعت بعدی هم اگاه اند .. ! سئوال این است .. چگونه کاپیتان روسی از وضعیت هوای یک ساعت بعد فرودگاه مشهد آگاه نبود .. !!!؟؟ حتی اگه طوفانی ناخواسته هم به منطقه می رسید ، اداره هواشناسی اصفهان می توانست ان را به خلبان اطلاع دهد .. مگه نه ؟ پس نتیجه می گیریم .. کاپیتان روسی با علم خراب بودن هوای مشهد یا بهتره بگم دید کم .. اقدام به تیک آف به مشهد نموده بود . معلوم است کاپیتان روسی هرگز دلش برای مسافران نسوخته بود که با توجه به خرابی هوا ، صبح به اون زودی به سمت مقصدی حرکت کند که دید اش صفر است .. !! مثل روز واضح و مبرهن است که به او تکلیف شده بود قبل از هفت بامداد در مشهد فرود آید .. ترفند هایی مثل بیمار در هواپیما .. حتی اگر واقعیت هم داشته باشد ، طبق مقررات و اصول ایمنی پرواز مجاز به اجرای طرح تقرب نبوده است ..  بگذریم .. بحث و کنکاش در باره این سانحه را به مسئولان مربوطه واگذار می کنیم .. اما پرسش اساسی این است .. نقش نظارتی سازمان شما در این گونه موارد چیست .. !!؟ شما با چه ابزار هایی ایمنی پرواز های چارتر در شرکت های خصوصی رو کنترل می کنید .. !!؟  

   3.jpg

منظور بنده این است .. اگر مسافران پرواز چارتر  شماره ۶۴۳۷ شرکت هواپیمایی " تابان ایر " ترجیح می دادند به جای هواپیمای توپولف با اتوبوس شمس العماره از اصفهان به سوی مشهد حرکت می کردند ، مطمئن باشید وضعیت خستگی کروی پروازی .. وای ببخشید راننده اتوبوس شمس العماره در اولین پاسگاه پلیس راه از ادامه مسیر وی ممانعت به عمل می آوردند .. حتی اگر زرنگی کرده و از یکی از ایست های بازرسی عبور می کرد ، مطمئن باشید در ایستگاه بعدی حتمآ کنترل و ممانعت می شد .. !! حال پرسش این است ما در سازمان هواپیمایی کشوری چه ابزار هایی برای کنترل تصمیات نسنجیده  کرو یا بهتره بگم صاحبان و مالکان هواپیما دارید .. !!؟  آقای نخجوانی .. کمی واقع بین باشید .. من به هیچ عنوان منظورم هواپیمای سانحه داده شده تابان نیست .. بلکه به عنوان مثال این شرکت رو مطرح کردم .. و همان گونه که در پاراگراف بالا عرض کردم .. از این به بعد به خاطر شرایط جوی تعداد کنسلی پرواز ها افزایش خواهد یافت .. شما بهتر از هر کسی می دونید که شرکت های نوپای خصوصی به دلیل عدم حمایت مالی از سوی دولت یا نهاد های مالی خیلی آسیب پذیرند .. کافی است در ماه یکی دو تا کنسلی به مسیر های ان ها بخورد .. و شرکت مجبور باشه طبق قوانین مصوب از ان ها در هتل پذیرایی کرده و هزینه خورد و خوراک ان ها را هم بپردازد .. قطعآ به مشکلات جدی برخورد خواهند کرد .. و مسلم بدانید آن ها در جستجوی ترفند هایی برای فرار از این گونه هزینه های تعریف نشده هستند .. سازمان هواپیمایی چه برنامه هایی برای جلوگیری از ترفند مالکان هواپیماهای خصوصی دارد .. !!؟ چه تضمینی می دهید که مسافران بی گناه بازیچه تصمیمات نسنجیده بعضی شرکت های خصوصی نشوند .. !!؟ این کم ترین انتظار از سازمان عریض طویل شماست ...

marshalads.gif

  مژده به علاقه مندان نمایش های هوایی  

 

چگونه سیستم را اصلاح کنیم .. !؟  

جناب کاپیتان نخجوانی گرامی .. از قدیم گفته اند "  منتقد عادل کسی است که در کنار بیان انتقاد ؛ راه حل های مفیدی را هم عنوان نماید ..! " اگر چه بنده خود را منتقد ندانسته و صرفآ به عنوان یک شهروند دلسوز آن چه به ذهن ام رسیده ، عنوان کردم .. .اما لازم می دونم راهکارهای مفیدی که در اختیار دارم رو صادقانه مطرح نمایم . راستش رو بخواهید از زمان راه اندازی سایت ، به خاطر علاقه شدیدی که به حرفه پرواز دارم .. هر ان چه در این مورد طی این سال ها از رسانه ها و دنیای وب بدستم رسیده برای خود آرشیو کرده تا شاید روزی به کارم آید .. از این رو بعد از جستجوی فراوان در صندوقچه قدیمی کامپیوترم ، به مطلبی در این راستا برخوردم که متآسفانه نام منبع و نویسنده ان را پیدا نکردم .. ! ولی به قول قدیمی ها .. سخن چو از دل برآید .. لاجرم بر دل نشیند .. آن را منعکس می کنم .. اگر چه به نظر قدیمی می آید و حدس می زنم مربوط به سانحه هواپیمای هرکولس باشد .. لذا در صورت مشخص شدن نویسنده اش ، حتمآ در بخش کامنت معرفی خواهم کرد ..

در گام اول بايد کاري کرد که تحريم ها لغو شود. بايد هواپيماهاي نو و پيشرفته خريد. بايد قطعات يدکي استاندارد و اوريژينال خريد. بايد مطابق استانداردهاي بين المللي و "مو به مو طبق کتاب"، تعمير و نگهداري را انجام داد. بايد هواپيماهاي خسته و فرسوده را از رده خارج کرد. بايد در مقابل وسوسه ي خريد هواپيماهاي ارزان روسي مقاومت کرد و آينده را در نظر گرفت. کار را بايد از اين جا شروع کرد در غير اين صورت بقيه کارها بي فايده خواهد بود. اگر برادران از خر شيطان پايين آمدند و اين قدم مهم و حياتي را برداشتند، آن گاه بايد نظام هواپيمايي کشور را از بيخ و بن دگرگون کرد. بايد درست مطابق کتاب هاي قوانين بين المللي رفتار کرد و هر عمل خارج از آن را چه آشکار و چه پنهان مانع شد. بايد ترس دروني را از ذهنيت خدمه ي پروازي دور کرد. بايد به وضعيت معيشتي خدمه ي پرواز رسيد. و خيلي چيزهاي ديگر. قدم اول هم همان مقابله با تحريم ها و دور ريختن تابوت هاي پرنده است. همه ي اين ها البته مثل آرزوهاي محال است و کسي را باور تحقق آن ها نيست !

وظیفه رسانه ها چیست .. ؟

 کاري که اصحاب رسانه ها مي توانند بکنند بسيار مهم است. بايد هر ايراد کوچکي که در سيستم هوائي مي بينند منعکس کنند. لازم نيست هواپيما سقوط کند در باره ي آن بنويسيد. اگر خبرنگاري ديد که در داخل هواپيما استانداردها رعايت نمي شود، بايد بنويسد. اگر ديد مسافران در اثناي فرود، بارشان را وسط راهرو مي گذارند، بايد بنويسد. اگر ديد کمربند ايمني خراب است يا جليقه ي نجات زير صندلي نيست بايد بنويسد. اگر مطلع شد که دو هواپيما در آسمان به فاصله کم از کنار هم عبور کرده اند بايد بنويسد. اگر مطلع شد که فلان خبط از خلبان سر زده بايد بنويسد. اگر مطلع شد که مقامات بالا خلباني را وادار به پرواز کرده اند بايد بنويسد. اگر مطلع شد که مسئولان بارگيري با اخذ وجه زير ميزي و بدون اطلاع خلبان چند تن بيش از حد ِ مجاز به هواپيما بار زده اند طوري که هواپيما نتوانسته از روي باند بلند شود بايد بنويسد. و ...

2.jpg

اگر سانحه اي مثل سانحه هواپیمای خبرنگاران رخ داد بايد يقه ي مسئولان مربوطه را در فرودگاه بگيرند و جواب بخواهند حتي اگر جواب درستي نشنوند. اين جواب ندادن ها خود جوابي است براي مردم. با وجود اينترنت ديگر مثل گذشته نيست که موضوع فقط در يکي دو نشريه به طور ناقص بازتاب پيدا کند. به فاصله ي چند دقيقه از سانحه، تجزيه و تحليل ها آغاز و در ده ها صفحه منتشر مي شود. همه ي اين چيزهاي ريز و درشت بايد دقيقا منعکس شود تا حساب کار دست مسئولان فنی بيايد که چشمان ناظر، اين چيزها را مي بينند و اگر اتفاقي بيفتد راه گريزي براي شان نمي گذارند.

سخن اخر ...

جناب نخجوانی عزیز .. اگر چه سعی کردم با زبان الکن خود قطعات پازل گونه ذهن ام رو صادقانه بیان  کرده و دغدغه هایم را با شما که تصمیم به ساخت زیر بنایی این صنعت گرفته اید ، تقسیم کنم . اما به قول قدیمی ها .. عاقل رو به یک اشاره .. ! من سعی کردم گذرا به مشکلات شرکت های خصوصی اشاره کرده و از شما مصرانه بخواهم .. طبق قولی که برای قانونگریزی آن ها داده اید  .. حتمآ بخش نظارتی خود را قوی تر کنید ..  مشکل اغلب مدیران اجرایی ما میدان دادن به انسان های متملق و متظاهری است که برای منافع خود به اصطلاح پاچه خواری می کنند .. خواهش می کنم در دفتر خود را هر از گاهی به روی عاشقان این صنعت گشوده و سخنان و گله های به حق انان را بشنوید ... هرگز اجازه ندهید ورودی اطلاعات شما کانالیزه شده و تنها از مجاری افراد خاصی که ذینفع هستند به شما برسد .. من خیلی خوشحالم که به عنوان یک خلبان و حرفه بلند پروازانه خود به تمام نقاط ایران سر می زنید .. استاد توصیه های بنده حقیر را به عنوان فردی که نه ذینفع است .. و نه  هواپیما سوار است ، و نه طالب پست و مقامی است .. به عنوان یک رهگذر دلسوز بپذیرید ..

جناب نخجوانی گرامی ..  شما بهتر از هر فردی واقف هستید که در ایران چه تعداد جوان با استعداد و عاشق حرفه خلبانی به دلیل انحصاری بودن این صنعنت و هزینه های سرسام اور بخش خصوصی به آرزوی خود نرسیده و  جذب سایر حرفه های غیر مرتبط می شوند .. حضرتعالی به عنوان یک جوان موفق می توانید با تحقیق های اصولی به راهکار های اساسی برسید .. یا با فراخوان طرح های عملی و کم هزینه روش جذب نیروهای خلاق را به اندیشمندان بسپارید .. و مبتکر و متولی نهادی مردمی برای جذب و اموزش جوانان مملکت شوید .. مطمئن باشید در صورت برداشتن گام های نخست ، خیلی از افراد خییر و نیکو کار از این عمل خداپسندانه شما حمایت خواهند کرد .. استاد همان گونه که مستحضر هستید خیلی از همکاران شما با هدف تآسیس اکادمی های ارزان قیمت پرواز که با حمایت سیستم های اعتباری بانک ها قرار بود آموزش جوانان را به عهده بگیرند .. با تغیر مدیریت ها به سر انجام نرسیده و جوانان مستعد را نا امید کردند .. روش کار ان ها خیلی عالی و عملی بود .. با حمایت بانک ها هزینه دانش اموختگان تامین و بعد از جذب به صنعت هوانوردی ، از حقوق آن ها کسر می شد .. اما همان طور که عرض کردم ، به دلایلی نیمه کاره رها شد .. کافی است شما همت کرده و دعای خیر جوانان زیادی را به همراه داشته باشید .. مطمئن باشید بهترین یادگار از ایام مدیریت شما باقی خواهد ماند .. با آرزوی موفقیت و شادکامی برای شما مدیر جوان و خلبانی بلند پرواز ...

  End-Text.jpg 

 

در پناه ایزد منان پاینده و جاوید باشید .

بهروز مدرسی

این پست ساعت ۲۱:۳۰دقیقه  چهاردهم  بهمن ماه ۱۳۸۸ پایان یافت .

 

پاینده و برقرار باد ارتشیان دلاور و قهرمان ایران

 ajr4i2ce8c0d7seedv8o.jpgWeblog-Archive-.jpg

   آرشیو سایت  اينجا                                               آرشیو وبلاگ اینجا 

به درخواست خوانندگان محترمي كه گله فرموده بودند اين سايت فهرست مطالب گذشته ندارد ، اين مهم به همت يكي از خوانندگان خوب و پسر عزيزم امير محمود بازيار انجام گرفت .. همچنين بخش قديمي " مطالب گذشته " به انضمام كالبد شكافي سانحه هواپيماي سي - ۱۳۰ كه در شهرك توحيد به وقوع پيوست به اين صفحه انتقال يافت . براي مشاهده آرشیو مطالب سایت اينجا رو كليك كنيد . همچنین برای مشاهده مطالب گذشته وبلاگ اینجا را کلیک کنید .
 
(2) ztdydlzmcqo2fkjwhto2-copy.jpg   
     زير نظر : عليرضا صادقي  
 
 این بخش به پیشنهاد و همت شما خوانندگان محترم شکل گرفته است . از این پس مطالبي متنوع و جذاب به زبان انگلیسی به همراه تازه ترین خبرهایی از صنعت هوانوردی تقدیم شما عزیزان خواهد  

 Developer Of All-Blind Flight Control System:

Major General Albert Francis Hegenberger's pioneering work in instrument flying and navigational systems led to modern aviation equipment, enabling planes to fly anywhere in almost all weather conditions.Hegenberger graduated from the Massachusetts Institute of Technology as an aeronautical engineer and served as a flight instructor during World War I. Later, as Chief of the Instrument Branch, Air Service Engineering Division, at McCook Field in Dayton, Ohio, he began researching flight and navigation instrument development. In 1927, Lieutenants Hegenberger and Lester Maitland were the first to fly 2,400 miles from California to Hawaii, the longest open sea flight to date, in the "Bird of Paradise," a Fokker C-2 Tri-Motor. They received the Mackey Trophy and the Distinguished Flying Cross from President Coolidge for this achievement. Captain Hegenberger went on to develop a blind instrument landing system. In 1932 he made the world's first solo instrument-only flight at Wright Field, Dayton, Ohio. His system was adopted for both military and civilian use and became standard equipment in all larger airplanes and at all airports. This achievement earned him a second Distinguished Flying Cross and the Collier Trophy in 1934.

Source:www.firstflight.org BY:Alireza Sadeghi

ترجمه فارسی:

طراح و توسعه دهنده تجهیزات پرواز کور:

کار ابتکاری ژنرال "آلبرت فرانسیس هگنبرگر" در تجهیزات پرواز و ناوبری منجر به تولید ابزار جدید هوانوردی شد و هواپیماها را قادر ساخت تا در هر شرایط آب و هوایی به هر نقطه که می خواهند پرواز کنند."هگنبرگر" بعنوان "مهندس هوانوردی" از "انستیتو تکنولوژی ماساچوست" فارغ التحصیل شد و در جنگ جهانی اول بعنوان یک مدرس پرواز بخدمت پرداخت.پس از آن بعنوان رئیس بخش ابزار آلات در هنگ مهندسین خدمات هوایی در "مک کوک فیلد" در "دیتون" "اوهایو" شروع به تحقیق و توسعه ابزار آلات پرواز و ناوبری نمود.در 1927 ستوان "هگنبرگر" و "لستر مایتلند" نخستین کسانی بودند که مسیر 2400 مایلی پرواز از کالیفرنیا تا هاوایی را که تا آنزمان طولانی ترین پرواز بر فراز دریای آزاد بود را در یک هواپیمای سه موتوره "فوکر سی-2" بپیماید و بخاطر این موفقیت جایزه "مک کی" و "صلیب برجسته پرواز" را از رییس جمهور "کولیج" دریافت نمودند.کاپیتان "هگنبرگر" توسعه یک سیستم فرود کور با ابزار ناوبری را ادامه داد.در 1932 نخستین سیستم پرواز خودکار را در ملک "برادران رایت" واقع در "دیتون" "اوهایو" تولید نمود .سیستم وی برای استفاده نظامی و غیر نظامی تطابق یافت و بعنوان سیستم استاندارد در کلیه هواپیماهای بزرگ و کلیه فرودگاهها مورد استفاده قرار گرفت.این موفقیت دومین "صلیب برجسته پرواز" و جایزه "کولیه" را برای وی به ارمغان آورد.

گردآوری و ترجمه:علیرضا صادقی www.firstflight.org منبع: 

   xe0lawd3sww11ui5iqm53.jpg

Rhokond.gif

پیشنهاد دو پست دولتی توسط احمدی نژاد ( اینجا )

  • چگونه به جای دختر خارجی ، برادر پاسداری را تحویل ام دادند !! ( اینجا )
  • چگونه از تهمت کودتای نوژه ، نجات پیدا کردم !!؟ ( اینجا )
  • به جای  قطعه هواپیما بهروز وثوقی تحویل دادند !! (اینجا )
  • ماجرای جدا شدن سر مسافری در مقابل چشمان خانواده اش !! (اینجا )
  • نقش ستون پنجم در سقوط هواپیمای آیت الله محلاتی ! ( اینجا )
  • آیا تاکنون آتش گرفتن انسانی رو از نزدیک دیده اید !!؟ ( اینجا )
  •  ادار خلبان ، نظم پایگاه را به هم ریخت !! (اینجا )
  • دلایل سقوط هواپیمای خبرنگاران ! ( اینجا )
  •  آیا زندانیان سیاسی به دریاچه نمک ریخته می شدند !!؟ ( اینجا )
  • چگونه به دبیر کلی حزب خران برگزیده شدم !!؟؟ ( اینجا )
  • انتقاد از اعلیحضرت همایونی جهت رفاه الاغ !! ( اینجا )
  •  با خلخالی در صحرای طبس ! ( اینجا )
  • چرا در پرواز آبنبات تعرارف می کنند !؟ (اینجا )
  • پرواز به قبیله آدمخواران !! (اینجا )
  • عملیات محرمانه نجات زندانیان ( اینجا )
  • ماجرای اشگ ننه علی ( اینجا )
  • شوخی با حاج آقا در جبهه ! ( اینجا  

    24b6zr6.jpg

    (2) Next.jpgSmall---2.jpg

     
     
    نقد و بررسی سریال " گمشدگان " و اهداف پنهان آن
  • تصاویر مستند از یک سانحه  ،به روایت نشنال جئوگرافیک

    نگاهی به زندگی سر گروهبان فاطی ..!!

  •  کالبد شکافی سانحه هواپیمای ۷۲۷ رامسر

     ضربه ای که از بزرگ ترین دروغ خوردم ... !!

     خانم منشی دادگاه و باقی قضایا .. !! 

     و ....

  • - تعداد بازديد
  • 12097
  • مرتبه

    نظرات

    سلام
    اقای مدرسی همه میدونیم که خلبانهای اکثر خطهای هوایی ما نظامیهای سابق هستند و از تجربه بالایی به خاطر سابقه کاری که داشتند برخوردار هستند ما هم به همه اونها افتخار میکنیم .یادمه یک یا دوسال پیش بود که از امام به مهر اباد اومدم همراه من بکی از دوستان بود که دانشجو فوق لیسانس مهندسی پرواز بود همراه من بود.وقتی داشتیم سوار هواپیما میشدیم یه چیزی به من گفت من نفهمیدم بعد با یکی از مسئولین صحبت کرد و به من گفت که با قطار میاد مشهد از منهم خواست که برگردم که من گوش نکردم((شرکت ایران ایر)).من دقیقا نفهمیدم چرا اون برگشت ولی بعد فهمیدم که ظاهر لاستیک هواپیما باعث ترس اون شده بود.بعد هم فهمیدم که ما لاستیک هواپیما هم وارد میکنیم. شما امروز از مشکلات گفتید از تحریم وبقیه .فکر کنم برای نو سازی صنعت بایدمثل30 سال پیش دوباره دانشجو به غرب اعزام کنیم .واقعا مسئولی هست که دلش به حال ما مردم بسووزه؟ ایا اقایان در لیست انتظار بودن؟ما که در حمل ونقل هوایی دنیا یک قطره هم نیستیم اما یک دریا سانحه داریم همه میدونیم چرا اما قابل حل نیست برامون و مردم بیچاره یا میمیرن یا دچار خسارت میشن.به امید اینده روشن .
    یک سئوال
    اتحادیه اروپا به هر هواپیمایی اجازه عبور نمیده اما هواپیماهای ایرانی پرواز میکنن یعنی تا این استاندارد اروپا رو اونا دارن؟
    سئوال بعدی وقتی یه هواپیما سقوط میکند بیمه چطور قیمت هواپیما رو تعین میکنه و چطور پول میده؟ فکر میکنم برای بعضی از شرکتها سانحه چیز بدی نباشه از شر یک هواپیما غراضه راحت میشن و پول یک هواپیما سرحال از بیمه میگیرن ایا اوقعا همینطوره یا نه؟
    بک پیشنهاد
    اگه تمام خوانندهای سایت پول روی هم بذاریم میتونیم یک شرکت هوایی باز کنیم با 2 تا هواپیمای در حد نو و به اسم یک شرکت خارجی در ایران کار کنیم که تحریم هم مزاحممون نشه((چشمک))این کار ما نیست
    پاسخ
    محمد جان عزیز و گرامی
    با تشکر از کامنت شما .. در باره حضور خلبانان هایی نظامی کملآ با شما موافق هستم .. در اغلب خطوط هوایی حضوری فعال دارند .. در باره خودکفایی و ورود لاستیک .. زیاد در جریان نیستم .. ولی مطمئن هستم از خارج وارد می شود .. مگه ما خودمون کارخانه لاستیک سازی استاندارد هواپیما داریم .. !!؟
    سوانح هوایی در همه جای دنیا اتفاق می افتد .. اما خب ما به خاطر تحریم های ناجوانمردانه کمی بیشتر از جاهای دیگر سانحه می دهیم ..
    در باره اتحادیه اروپا .. بله فقط به هواپیماهایی که استاندارد های ایمنی و سوخت را رعایت کنه .. اجازه تردد می دهند .. از شرکت های ایرانی تا اون جا که من می دانم ، علاوه بر ایران ایر ، شرکت هواپیمایی ماهان هم به دلیل مدیریت خوب و هواپیماهای مجهز این اجازه به آن ها دااده شده است .
    در باره بیمه .. تا اون جا که من می دانم .. بر اساس سال ساخت هواپیما و سقف تعین شده بیمه می شود . بهترین مرکز بیمه جهانی لویدز لندن است .. و هزینه ها هم به ارز پرداخته می شود .. اما در باره پردخت .. باید چند سازمان بین المللی تائید کنه .. به عبارتی پرداخت ان ها بر اساس پارامترهای تعریف شده جهانی است .. و هرگونه تخلف مانع از پرداخت می شود .
    تمام خواننده های سایت دو ساله فریاد می زنیم برای دانش اموزان سوخته مرودشتی نفری هزار تومان پرداخت کنید .. هنوز نتوانستیم مبلغ قابل توجه ای را جمع کنیم .. اون وقت توقع داری با پولش یک هواپیما هم بخریم .. باور کن در دنیای واقعی حتی یک ماکت کوچک هواپیما هم نمی توانیم بخریم .. بلانسبت بعضی دوستان خوب .. ما مردم ایران در دنیای مجازی و در غربت خوب لاف می زنیم .. پای عمل که می رسه .. اصلآ آفتابی نمی شویم . !! این اصل رو از من حقیر قبول کن
    با سپاس از شما

    سلام جناب مدرسی
    اولا درود به شرفتون که حرفهای این بابا رو نقد کردین و غیر مستقیم به مردم فهموندین که واقعا چه کسانی صاحب جون مردم شدن و با جون اونا بازی میکنن

    دوما ای کاش جوری میشد و شما بیشتر پست میزدین

    مثلا اینقدر خوتون رو درگیر فتوشاپ نمیکردین و یا مثلا لپ تاپ داشتین که میتونستین از پیش اوا و انای ناز هم پست بزنین و یا گلوگاه های کند کننده پست زدنتون رو یه جوری حذف میکردین

    خلاصه روی ماه مهربون و خیرخواهتون رو میبوسم

    راستی من دوست ندارم وقت گرانبهاتون رو که هر لحظه اش میتونه بازگو کننده تجربه های شما باشه با پاسخ به کامنتم بگیرم
    پاسخ
    دوست نازنین و اندیشمندم
    با سپاس از مهر و محبت شما دوست اندیشمندم
    راستش رو بخواهی من سعی کردم واقعیت های بین المللی رو به مدیر جدید سازمان هوانوردی یاداوری کرده و بگویم .. اولآ وظیفه کارخانه تولید کننده است که در هر شرایطی حمایت فنی اش را از هواپیماهای فروخته شده ادامه دهد .. حتی اگر رابطه سیاسی اجتماعی و اقتصادی اش هم با کشوری قطع شود .. نباید بررسی نقایص و مشکلات هواپیما را نادیده گرفته .. و به روی مبارکشون نیاورند .. تازه متخصصان و کارشناسان خبره ایرانی هم که زحمت تحقیق و بررسی را کشیده اند .. و به روسیه فرستاده اند نباید پاسخ و اصلاحیه اش طول بکشد .. در ثانی قصد بنده این بود .. اعلام کنم . چه دلیلی داره با نظر روس ها ما تصمیم بگیریم که پرواز توپولف ها متوقف بشه یا ادامه یابد .. !!؟
    خب معلومه ان ها از خداشونه که توپولف ها در ایران پرواز کنند .. و بابت قطعاتش از ایرانی ها پول بگیرند .. خود روس ها می دونند این هواپیماهایی که به ما داده اند .. هیچ جا ازش استفاده نخواهند کرد .. و رو دستشون می ماند
    تعجب من از این است که چرا مدیران ما .. این جوری عملی با مخاطب قرار دادن ملت .. شجاعانه اعلام می کند .. با نظر روس ها ما تصمیم خواهیم گرفت .. !! البته من نخواستم قضیه را سیاسی کرده و روی همین جمله او مانور بدهم .. سعی کردم با دیدن نیمه پر لیوان .. از وی بخواهم از شرکت های خصوصی حمایت کنه .. با اشاره به سانحه تابان .. که خلبان با علم به این که هوای مشهد خراب بود صبح زود با کلی مسافر به سمت مشهد پرواز می کنه . چه عواملی پشت قضیه بوده است .. !!؟ البته ان ها هم حق دارند .. به زحمت خرج خود را در می اورند .. یک کنسلی پرواز کلی هزینه هتل و پذیرایی مسافران را به گردنشون تحمیل می کنه .. این ها همه عیان است
    اما این که بیایند بگویند .. هوا ابتدا خوب بوده .. بعد ظرف کم تر از یک ساعت خراب شده است .. خود آقای نخجوانی و همه خلبان ها می دانند که پیش بینی ادره هواشناسی که به دست خلبانان می دهند .. تا سه ساعت بعدی را دقیقآ اعلام می کند .. در این باره هم زیاد مانور نکردم .. تا بدبینی اذهان عمومی افزایش یابد .. فقط اشاره کردم که مردم حالی شون است .. نیاز نیست بگید بیمار در هواپیما بوده است .. کدوم ادم عاقلی جان 156 نفر ادم سالم را به خاطر یک بیمار به خطر می اندازد .. !!!؟؟
    اصل قضیه را در همون پست اولی به نقل از شیطون توضیح دادم .. در این پست هم مسئله هواشناسی را شکافتم .. تا کاپیتان نخجوانی بدونه مشکل کجا بوده است .. البته او بهتر از هر کسی به اوضاع آشناست .. چون خودش خلبان است .. اما این که در این پست مهمی که به او رسیده چه کار مثبتی باید انجام بده .. هدف ام بود ..
    امیدوارم در پناه حق مردم ما به صلح و دوستی رسیده و در آرامش زندگی کنند
    راستی در باره طراحی تصاویر و احتمالآ حذف ان ها باید بگویم .. به اعتقاد من این ها واجب است .. عین جلد مجله .. یا پوستر یک فیلم ..
    قبول دارم وقت زیادی را از من می گیرد .. و چشمانم برای برش هر هواپیمای داخل کادر ، کلی فشار را تحمل می کنند .. اما یک جور هایی معرف موضوعات پست هستند .. در کنار انتقال سخن ، حس زیباشناسی خیلی موثر است .. اگر دقت کرده باشی .. حتی فونت ها و رنگ بنر ها را در هر پست تغیر می دهم .. تا چشم خوانندگان خسته نشود .. و در نگاه کلی به لیست پست ها .. این متغیر ها به چشم بیایند .. از سوی دیگر حس می کنم اگه آن ها را حذف کنم .. صفحه مطلب خیلی بی روح و سرد جلوه خواهد کرد .. البته من پذیرفته ام که بعد از انتشار هر پست جدید ، یک روز را برای پاسخ به کامنت ها ، یک روز برای طراحی پوستر ها و یک روز هم برای نگارش .. !! کلآ این سه عامل فاکتور های اصلی سایت ام محسوب می شوند .. اما با شما موافقم که گلوگاه های کند را حذف کنم .. چشم .. سعی می کنم مطالب آخر که در باره پست های بعدی است را حذف کنم .
    من تابع نظرات خوانندگان هستم ..
    ممنون از کامنت شما

    خلبان عزيز كاپيتان مدرسي
    از تحليل و بررسي ارزشمند و حرفه اي شما لذت بردم. جاي متخصصان ارزشمند و علمي مانند شما در سازمان هواپيمائي كشوري خالي است.چرا بايد هر وقت ما يا عزيزانمان با اين توپولف ها سفر مي كنيم فكر مي كنيم كه اخرين سفرمان است و سالم به مقصد نمي رسيم؟
    پاسخ
    فرهاد عزیز و گرامی
    با سپاس از شما و تشکر از این که قبول زحمت کشیده و مطالب این پست را مطالعه کردید .
    در باره استرس و ترس از پرواز با توپولف ها .. باید بگم درسته آن ها قدیمی اند و طبق سنت غلط روس ها فاقد کتاب های راهنما مثل سایر کشور ها هستند
    اما باید قبول داشته باشیم دیدگاه های فراوان منفی باعث شده است که بیش از اندازه در باره توپولف ها بدبین باشیم .. من که به شخصه معتقدم انرژی های منفی فراوان در باب تکنولوژی روس ها یکی از دلایل نا امنی ها ست .. فعلآ که مسئولان متقاعد شده اند که مردم به این هواپیماها نظر خوبی ندارند .. و این خیلی عالی است . دوم این که مترصد تصمیم گیری حساسی هستند . آدم باید منصف بود . بر فرض محال اگه آن ها تصمیم به عدم پرواز توپولف ها بگیرند .. با مشکلات جدی در حوزه مدیریت خود مواجه خواهند شد .. چون جایگزین مناسبی در اختیار ندارند .. و این عمل ممکنه صنعت هوانوردی ما را با بحران جدی مواجه کنه ..
    مردم ایران انسان های پر طاقت و شریفی هستند .. باید فرصت تبدیل و جایگزینی مناسب تر را به مدیران بدهیم .. باید به ان ها اعتماد کنیم . تا مادامی که ما به مدیران اجرایی کشور در هر زمینه ای بی اعتماد بوده و یک طرفه قضاوت کنیم .. نتیجه همانی می شود که تصمیم گیری آن هم بدون در نظر گرفتن شرایط مردم می شود . اما اگه اعتماد دو طرفه باشد . حتمآ به خواسته های مردم بیشتر توجه می شود ...
    من به حرف های مدیر جوان سازمان هواپیمایی کشوری خیلی خوشبین هستم .. باید به او فرصت تصمیم گیری مناسب دهیم . البته تصمیمات غیر منطقی را دوستانه نقد کنیم ..
    امیدوارم دیگه هیچ سانحه ای در ایران و هیچ کشور دیگری اتفاق نیفتد .
    ممنون از حضور شما

    سلام جناب مدررسی عزیز
    واقعا آقای نخجوانی اگه کم نیاره باید جوابگوی این سوالات کاملا واضح باشند...البته به شرطی که ریگی در کفش نداشته باشند......
    پاسخ
    جناب حسینی نازنین
    من تصورم این است که جناب نخجوانی چون خودش کاپیتانی آزموده است و در زیر و بم مسایل صنعت هوانوردی قرار دارد ، حتمآ منشآء خیری برای سازمان هواپیمایی خواهد شد .. باید امیدوار باشیم و آرزوی موفقیت کنیم
    با سپاس از حضور پر مهر شما

    کاپیتان عزیزم درود بر شما.
    بنده باید به نکته ای اشاره کنم و آن هم این که متاسفانه دو مقوله فرهنگ و صنعت ایمنی در کشور ما نهادینه نشده است و تا وضع همین است آش همان آش و کاسه همان کاسه می باشد.
    با آرزوی سلامتی و تندرستی شما کاپیتان گلم
    با تشکر:جوهری
    پاسخ
    جناب آقای جوهری عزیز
    با تشکر از اظهار نظر فاضلانه و منطقی جنابعالی .. باید عرض کنم دقیقآ به موضوع قابل تعمقی اشاره فرمودید
    باید امیدوار باشیم که همه این ها اصلاح شده و مردم در صلح و آرامش از خدمات ارایه شده لذت ببرند
    ممنون از حضور پر مهر شما

    دوست عزيز و گرامي جناب آقاي مدرسي
    با سلام
    من و چند نفر از همكارانم با توجه به نوع كار در بخش پروازي ولي از نوع هليكوپتر كار مي كنيم. بنا به دلايل نا معلوم مديريتي مجبور شديم با يك شركت جديد التاسيس ارايه خدمات هليكوپتري خصوصي كار كنيم.در تصحيح فرمايشات شما به عرض ميرسانم كه كليه بازديدهاي دوره اي و نگهداري از هليكوپتر در بدترين شرايط بود و يا انجام نميشد. با اينكه هليكوپتر كلندر و 500 ساعت شده ولي هيچ اقدامي براي بازديد آن صورت نميگيرد وپيگيريهاي ما هم به جايي نرسيد.حال سوال اين است:يك شركت ارايه دهنده خدمات كه حتي يك آچار ندارد چه رسد به هنگر و نفر و باقي ابزار الات لازم چگونه مجوز پروازي از كشوري ميگيرد و تا به حال نزديك به 500 ساعت پرواز كرده است؟ در توجيه هم ميگويند تا به حال كه مشكل خاصي براي پرنده پيش نيامده؟!!!
    خوب با اين وضع كاملا مشخص است كه نظارتي بر كار شركتهاي خصوصي نيست و يا پارتي بازي است يا زد وبند؟
    اگر توضيح بيشتري مورد نياز بود من در خدمتم.
    با تشكر
    پاسخ
    دوست عزیز و گرامی مهدی جان
    خیلی خیلی ناراحت شدم . آخه روی چه اصلی مجوز گرفته است . ؟ می دونی بازدید های دوره ای الکی برنامه ریزی نشده است . شما استاد بنده هستید و خیلی بهتر از بنده می دانید که در هر بازدید دوره ای .. چه قطعات مستعمل پیدا می شود .. یا طبق همان بازدید بعضی قطعات که عمر آن ها محدود به همین بازدید هاست باید تعویض شود .. و گرنه هیچ تضمیمنی بر کارکرد قطعه نیست چطور خلبان جرآت می کند با آن پرواز کند .. ؟ جان انسان های بی گناهی که احتمالآ شرکت خدمات هلی کوپتر آقایان مهندسان زحمت کش و شریف را جا به جا می کند چه گناهی دارند ..!؟؟
    من مطمئن هستم نهاد های بازرسی حتمآ وجود دارد .. وظیفه انسانی حکم می کند گزارش کنید .. اگر فکر می کنید ترتیب اثر داده نمی شود ، مدارک را برای بنده ارسال فرمایید تا در هیمن سایت بی پرده به مسئولان هشدار بدهم ..
    راستش دیگه تا این حد بی بند و باری و پارتی بازی در پرواز و وسیله های پرنده ندیده بودم
    مهدی جان ممنون از شما .. خواهش می کنم برای آسودگی وجدان خود .. حتی اگه مصرف کننده خود شخصی است که پارتی بازی کرده است .. حتمآ به سازمان های یازرسی مربوطه یا حراست های فرودگاه گزراش فرمایید

    شما هم چيزي بنويسيد
    • هر چي دلتان مي خواهد بنويسيد. اينجا مربوط به شماست اگر نظر خصوصي‌اي داريد لطف کنيد و از طريق اي‌ميل (behrouz.journalist at gmail.com) مطرح کنيد، ممنون.






    مشخصات حفظ شود؟

    از تگ‌هاي HTML هم مي‌توانيد در نظرتان استفاده کنيد.

     
    Copyright 2007 by Behrouz Moddaresi | Design by WebStudio | Powered By Movable Type 3.35