درباره من

سوم دي ماه 1331 در تهران متولد شدم. پس از اتمام دوران دبيرستان به خاطر علاقه اي که به پرواز داشتم به نيروي هوايي پيوستم. در ادامه به آمريکا اعزام شدم، در بازگشت به ايران اولين پروازم را در تاريخ 18/3/53 انجام دادم و با آغاز جنگ تحميلي، به صورت شبانه روزي در مناطق جنگي پرواز داشتم و افتخار كسب مدال طلاي بالاترين ساعات پرواز را به دست آوردم. به دليل سكته قلبي و عمل جراحي باز كه ... ادامه
تبليغات
وبلاگستان
باقي قضايا
  باز هم توپولفی دیگر .. !!؟

  سانحه توپولفی دیگر در مشهد    

Small---1.jpg

 پسره خنگ مگه نه این که شرکت تابان خصوصی است ؟ .. مگه نه این که قرار بود هواپیما اگه هوا خوب بود ساعت یک و نیم بامداد در مشهد فرود می امد .. !!؟ خب خنگ خدا اون ها برای اول وقت روز بعد .. کلی بلیط فروخته بودند .. کلی بار و مسافر قرار بود به فرودگاه بیاید .. گاراژ شمس العماره نیست که ده تا اتوبوس .. ببخشید هواپیما برای چنین مواقعی رزرو داشته باشند .. مخصوصآ در این فصل که آقایون با حج و زیارت قرار داد بسته اند .. و هواپیما کم دارند ..  از همه مهم تر این آقایون روس ها برای هر سورتی پرواز خداد تومن دلار می گیرند .. !! اگه قرار بود هتل تشریف ببرند کلی هزینه مسافران ترانزیت قانونآ به عهده شرکت هواپیمایی تابان می افتاد .. تازه خلبانان هزینه دو سورتی پرواز رو طلب می کردند .. فکر نمی کنی برای پرهیز از این همه مخارج ، و به خاطر این که یک پرواز محاسبه بشه .. و صبح اول وقت هم هواپیما آماده باشد .. دستور داشتند صبح زود در مشهد فرود آیند ..

  باز هم در مشهد توپولف حادثه آفرین شد !

bx151pxl9etw9pgi3uc3.gif

Start--2.jpgSmall---3.jpg

05upt8sup9xiyg119966.jpg

متآسفانه بار دیگر یک فروند هواپیمای توپولف متعلق به خطوط هوایی " تابان " در فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد دچار سانحه شد .. !! اگر چه بخش عمده ای از هواپیما به سبب اتش سوزی منهدم و داغون شد ، اما خوشبختانه تلفات جانی در بر نداشته است . طبق وعده قبلی منتظر دریافت اطلاعات تکمیلی از چگونگی سانحه فوق بودم تا بر اساس آن تحلیل فنی ام را ارایه کنم . اما متآسفانه تا امروز صبح هیچ خبری بدستم نرسید .. ! لذا به سبب فولی که در بخش نظرات پست قبلی به شما عزیزان داده بودم ، بیش از این منتظر نشده و نظراتم رو بر اساس تصاویر هواپیما بیان می کنم . اما لازم است بار دیگر یاداوری نمایم که .. تمام سخنان بنده در این پست بر اساس حدس و گمان نوشته شده است . و به هیچ عنوان جنبه رسمی و قانونی ندارد . به عبارتی صرفآ نظر شخصی تلقی می شود . برای آگاهی از واقعیت های سانحه فوق باید منتظر ماند تا تیم بررسی سوانح از منابع رسمی نتایج تحقیقات خود را اعلام کند ..  هدف من از ارایه این پست تنها پاسخ به بعضی از شایعات غیر واقعی منتشر شده است .

تصاویر گویا و حرفه ای درج شده در این پست کار همکار گرامی جناب آقای " میثم دهقانی " نازنین است که در " خبرگزاری فارس " منتشر شده بود . که به این وسیله تشکر و قدردانی می شود . لازم به ذکر است ..  در بخش کامنت های سایت ، هر گونه خبر تکمیلی و اظهار نظرهای فنی - پروازی درج خواهد شد و به روال همیشه به پرسش های دوستان در حدی که اطلاعات عمومی ام یاری کنه ، پاسخگو خواهم بود .. و سئوالاتی که در حد تخصص بنده نیست را به دوستان آگاه و مطلع واگذار خواهم کرد . فقط تنها خواهش ام از دوستان بزرگوار این است در صورت امکان از کامنت های تشکر آمیز و قدردانی و همچنین مباحث خارج از موضوع خودداری فرمایند .

کلام اخر این که .. در پست قبلی سایت وزین " ابهر سیتی دات کام " ( اینجا ) لینک پست قبلی رو در سایت خود قرار داده بود . این امر باعث ورود عده زیادی از هموطنان آذربایجانی مخصوصآ دوستان نازنین اهری شده بود .. که جا دارد از مدیریت سایت یاد شده تشکر و قدردانی کنم . راستش رو بخواهید وقتی حضور یکپارچه هموطنان آذربایجانی ام رو دیدم ، بی اختیار یاد تیم همیشه قهرمان " تراختور " افتادم که با چه عشق و همدلی استودیوم های ورزشی رو با حضور پر مهر خود گرم می کنند .. من مخلص همه علاقه مندان تیم محبوب تراختور هستم . و حضورشون رو در این سایت گرامی می دارم . به قول معروف .. یاشاسین تراختور .. شاد باشید

   marshalads.gif

Test Baner.gif

Me.jpg

 خبر اولیه چی بود .. ؟

اگر چه ساعتی بعد از سانحه هواپیمای توپولف خبر آن را توسط دوستان و همکارانم در فرودگاه مهرآباد شنیدم .. اما این خبرگزاری فارس بود که قبل از همه آن را منتشر کرد . خبر چنین بود :

خبرگزاري فارس: مديركل فرودگاه شهيد هاشمي نژاد مشهد گفت: عدم توجه خلبان به شرايط ديد كم موجب سانحه هوايي 6436 تابان در مشهد شد.

به گزارش خبرگزاري فارس از مشهد محسن اسماعيلي در جمع خبرنگاران در ارتباط با اين سانحه اظهار داشت: اين هواپيماي توپولف كه متعلق به شركت تابان و چارتر حج و زيارت بوده است.
وي افزود: اين هواپيما كه شب گذشته از مقصد آبادان به سمت مشهد پرواز مي‌كرد به دليل شرايط ديد كم به فرودگاه اصفهان باز مي‌گردد و صبح امروز در حوالي ساعت پنج از اصفهان به سمت مشهد مي‌آمده كه در ساعت 6:30 صبح به دليل شرايط ديد نامناسب و در عين تذكر برج خلبان با مسئوليت خود و با اصرار به اينكه مريض بدحال در هواپيما دارد، فرود مي‌آيد كه در حال فرود دچار آتش‌سوزي مي‌شود و خوشبختانه با ايمني زميني و آتش‌نشاني به موقع مي‌رسند و پس از حدود چهار دقيقه از تخليفه مسافرين هواپيما شعله‌ور شده است. وي ادامه: بر اساس آخرين آمار تعداد مجروحين از اين هواپيما هفت تن بوده و نيز تعداد كل مسافرين 156 تن بوده است. وي با اشاره به تعليق و بسته شدن يكي از باندهاي اين فرودگاه خاطرنشان كرد: تا زمان بررسي كامل اين سانحه اين باند بسته است ولي در عين حال فروگاه قبل از عملياتي شدن باند 31 چپ باز است و پروازها در حال تردد هستند.

*********

به بهانه مقدمه ..

حتمآ یادتونه .. مگه نه ؟؟

به هیچ عنوان قصد ندارم در باره هواپیما های روسی ، تکنولوژی غیر مرغوب و دست های پشت پرده سخنی بگویم .. ! چون الان زمان مناسبی نیست .. تازه ممکنه تبعات سیاسی هم داشته باشه .. شاید هم اصلآ فایده ای نداشته باشه .. ! گفتنی ها بار ها بیان شده است .. ترفند دلالان و سودجویان عیان شده و از همه مهم تر مشکلات صنعت هوانوردی بار ها و بار ها بازگو شده است .. حتی یادمه در همین سایت قبل از سقوط مکرر هواپیماهای روسی خصوصآ توپولف ، مشکلات این صنعت با زبانی ساده و صمیمی توسط دوست عزیزم آرمان بیات با عنوان " ناگفته هایی از صنعت هواپیمایی ایران " بیان شده بود ( اینجا ) یا انگار همین دیروز بود که نگرشی بر سوانح هوایی ایران داشته و در پستی مصور با عنوان " چرا آمار سوانح ایران رتبه اول را دارد !؟ " به بخشی از آن ها اشاره کردم ( اینجا ) و بخش دوم  گزارش که توآم با آمار و ارقام رسمی بود را در ( اینجا ) تقدیم به دوستان کردم .. یادتونه .. !!؟؟

Start---1.jpg

هیچ وقت اون روزی که خبر دردناک سقوط هواپیمای توپولف خطوط هوپیمایی کاسپین رو شنیدم ، یادم نخواهد رفت .. با اشگ چشم در شبی که ایران گریست نوشتم " چرا توپولف سقوط کرد !؟ " و سپس سعی کردم با حوصله فراوان با درج تصاویری مستند از حوادث مشابه ،  سانحه فوق را بسنجم ( اینجا ) . حتمآ یادتونه .. مگه نه .. !!؟؟؟ چند روز بعدش ، دردناک ترین خبر ناگوار زندگی ام را شنیدم .. وای که چقدر گریستم .. اون روز در فرودگاه مشهد ، عزیز ترین دوست ، حامی ، پدری مهربان و فرمانده شجاع ارتش ناباورانه در یکی از همین مرکب های روسی به شهادت رسید .. بله درست حدس زدید ..صحبت از سرتیپ خلبان مهدی دادپی می کنم .. همون کسی که با عشق وعلاقه از مدت ها قبل تصویرش را در وبلاگ ام قرار داده بودم .. تا با دیدن چهره مقتدر او ، یاد عشق و دوستی ، محبت و نیکوکاری بیفتم .. همان وقت در پستی با عنوان " خروج هواپیما از باند .. چرا !؟ " ضمن بررسی دلایل احتمالی سانحه ، به شرح بزرگواری این مرد بزرگ پرداختم .. ( اینجا ) حتما یادتونه .. ؟؟ بگذریم ..

تصاویر چه می گویند ... !!؟  

توصیه می کنم قبل از هر چیز ، ابتدا با حوصله به تصاویر ذیل نگاه کنید ... با مشاهده عکس ها حتمآ متوجه سه موضوع مهم و قابل بررسی خواهید شد .

 اول -  بخش اعظم سوختگی و تخریب و نقاط صدمه دیده شامل دم و موتور های متصل به آن و بال های هواپیما است  و دامنه سوختگی بدنه تا محل اتصال بال ها ادامه دارد .

 دوم - بدنه از قسمت جلوی بال ها تا نوک کابین سالم است .

سوم -  اغلب شیشه های  پنجره در بخش های  مشتعل نشده بدنه هواپیما هم شکسته است ..! همچنین اگه با دقت به تصویر دومی از پائین ( همان عکسی که سرسره جلوی در خروجی است ) نگاه کنید ، متوجه وجود چین و چروک هایی در بخش های متعددی از بدنه خواهید شد .. !

خواهش می کنم موارد فوق را به خاطر بسپارید . در ادامه تحلیل ، و برداشت آزاد از مشاهده تصاویر به  جزئیات هر یک اشاره خواهم کرد ..

 3_8811040492_L600.jpg4_8811040492_L600.jpg6_8811040492_L600.jpg7_8811040492_L600.jpg8_8811040492_L600.jpg9_8811040492_L600.jpg10_8811040492_L600.jpg11_8811040492_L600.jpg13_8811040492_L600.jpg14_8811040492_L600.jpg16_8811040492_L600.jpg17_8811040492_L600.jpg5_8811040492_L600.jpg15_8811040492_L600.jpg18_8811040492_L600.jpg

   marshalads.gif

 مژده به علاقه مندان نمایش های هوایی  

 

Logo-Taban.jpg

آشنایی با شرکت هواپیمایی تابان  

تاريخچه هواپيمايي تابان

شرکت هواپیمایی تابان (Taban Airlines) یکی از جدیدترین شرکت های هواپیمایی خصوصی ایران است. مرکز این شرکت در شهر مشهد است. این شرکت در سال ۱۳۸۴ موفق به کسب مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری ایران شد و از سال ۱۳۸۵ پروازهای خود را به طور رسمی آغاز کرد. شرکت هواپیمایی تابان توسط خلبان اصغر عبدالله پور و با مشارکت منطقه ویژه اقتصادی سرخس و شرکت سهامی توس گستر فعالیت خود را آغاز کرد .

 هواپیمای سانحه دیده به شماره ریجستر " RA-85787 "  یکی از اولین توپولف های خطوط هوایی تابان بوده که ابتدا توسط شرکت " آریا "  این هواپیما وارد کشور شد . و بعدها شرکت هواپیمایی" تابان " از این هواپیما استفاده کرد . شماره سریال این هواپیما " 93A971 " است و همانطور که از شماره سریال معلومه ، توپولف یاد شده ساخت سال 1993 میلادی بوده است . مالک این هواپیما شرکت " Kolavia "   روسیه است .

 1413884.jpg

 فرودگاه آبادان ، روز قبل از سانحه

  هواپیمای توپولف "  Tu -154 " که به صورت چارتر در اجاره سازمان حج و زیارت بوده ، تعداد ۱۵۶ مسافر را از شهر آبادان به مقصد فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد سوار کرده و رآس ساعت ۲۲:۱۰ دقیقه از باند فرودگاه آبادان به پرواز در می آید . چهار خدمه اصلی این پرواز شامل ( خلبان ، کمک خلبان ، ناوبر و مهندس پرواز ) جملگی روسی بودند . و تنها یک خلبان ناظر به نام " ناجی " در کابین ایرانی بود . طبق روال همه پرواز ها خلبان علاوه بر دریافت وضعیت هوای مقصد ، پیش بینی هوای آینده رو هم می گیرد . کاپیتان روسی پرواز شماره ۶۴۳۷ در کالیدور پروازی اش وقتی بر فراز شهر اصفهان نزدیک می شود  ( که احتمالآ فرودگاه آلترناتیو پرواز فوق بوده است - مدرسی ) به خاطر متغیر بودن وضعیت هوای شرق کشور، با استعلام از سازمان هواشناسی متوجه وضعیت نامناسب دید و شرایط جوی می شود . لذا طبق مقررات و اختیاراتی که داشته ، رآس ساعت ۳۵ دقیقه بامداد در فرودگاه اصفهان فرود می آید ..

 فرودگاه اصفهان روز بعد

پرواز یاد شده فوق قبل از پرواز به سوی مشهد ، هوای فرودگاه شهید هاشمی نژاد رو چک می کند . طبق گفته اداره هواشناسی ، به علت وجود مه رقیق صبحگاهی عمق دید فرودگاه مشهد دو هزار متر اعلام می شود . از این رو هواپیمای توپولف راُس ساعت  ۵:۳۰ دقیقه بامداد ، اصفهان رو به مقصد فرودگاه مشهد ترک می کند . بعد از یک ساعت پرواز در ساعت ۶:۳۰ دقیقه وقتی به نقطه کاهش ارتفاع می رسد ، برج مراقبت به کاپیتان پرواز شماره ۶۴۳۷ اعلام می کند که دید مناسب نیست . و شما مجاز به اپروچ در این شرایط نیستید . به عبارت صحیح تر عمق ديد افقي به علت مه غليظ  به 200 متر و ديد عمودي به 100 متر كاهش يافته بود  ! در این هنگام خلبان به دلیل حضور مسافری بیمار که ظاهرآ وضعیت مناسبی هم نداشت اعلام می کند با مسئولیت خودم فرود می آیم .. ! و با اعلام وضعیت اضطراری ناچارآ بر اساس ضوابط " مراقبت پرواز " مجوز فرود را واحد " تقرب فرودگاه مشهد " صادر می کند . اما از ان جایی که عمق دید خیلی پائین تر از حد استاندارد بود ، کنترل و راهنمایی خلبان هواپیما با واحد تقرب / رادار بود . پرسنل با تجربه یاد شده فوق توپولف رو صحیح و سالم به ابتدای باند راهنمایی کرده و منتظر فرود می مانند ...

 یک پارانتز و یک ابهام .. !!

 قبل از این که به ابهامات پیش امده بپردازم ، ذکر این نکته ضروری است که بنده نه به عنوان یک سرباز بازنشسته ، بلکه صرفآ در مقام شهروندی عادی یا یک ژورنالیست مستقل  آن چه در باره این سانحه به ذهن ام خطور می کنه رو مطرح می کنم .. زیرا واقعآ هیچ دانش و اطلاعی از الفبای هواپیماهای سویل    ندارم . از سوی دیگر صادقانه اعتراف می کنم ارادت خاصی به مدیر توانا  کاپیتان " اصغر عبدالله پور " موسس محترم شرکت تابان دارم . و افتخار می کنم در زمان جنگ ایام زیادی رو در رکاب این خلبان با تجربه که از یاران مورد اعتماد زنده یاد تیمسار دادپی بود ، خدمت کرده ام . و هیچ نیت سویی در تحلیل و ارایه این پست ندارم ..

قضیه اخطار برج و غیره ...

بعد از سانحه خیلی از دوستان و خوانندگان در باره اخطار برج مراقبت مبنی و عدم رعایت خلبان پرسش هایی رو مطرح کرده و سعی کردند دلیل حادثه را به این مسئله ربط دهند .. ! همان گونه که در بخش نظرات پست قبلی مفصلآ توضیح دادم ، به اطلاع می رسونم از نظر قانونی خلبان حق هر نوع تصمیمی در شرایط بحرانی مثل مورد فوق دارد . و نظریه های برج مراقبت صرفآ مشاوره تلقی می شود .. برای اثبات این نظریه فرض کنید ، در همان وضعیت هواپیما نقص فنی پیدا کرده است .. یا این که سوخت آن کافی برای بازگشت ندارد  .. یا یکی از موتور هایش را از دست داده و غیره .. آیا چون برج گفته ، بایستی منطقه رو ترک کرده و سانحه بدهد .. !!؟ معمولآ راه های متعددی در مواقع اعلام وضعیت اضطراری توسط خلبان وجود دارد .. که یکی از ان ها راهنمایی برای فرود ( ویکتور ) توسط واحد رادار است . که همان گونه که در بالا عرض کردم ، آن ها به راحتی هواپیما رو تا ابتدای باند راهنمایی کرده اند .. پس قضیه عدم توجه به دستورات برج و شایعات بی اساس ان را فراموش کنید ...

 پرسش های ابهام آمیز .. !

در قیل و قال شایعات مربوط به اختیارات خلبان و دستور اکید برج مراقبت و غیره .. اولین پرسشی که ذهن ام  را به خود مشغول کرده است و کم تر کسی به ان توجه کرده است رو سعی می کنم به زبان ساده مطرح کنم .. امیدوارم پاسخ آن را دریابم . زیرا معتقدم هر سانحه از زنجیره ای از خطاهای انسانی و فیزیکی رخ می دهد .. ابهامات من هم حلقه هایی از این زنجیر است .. !

طبق اعلام خبرگزاری های رسمی هواپیما ساعت ده و نیم شب از آبادان پرواز کرده و ساعت ۳۵ دقیقه بامداد در فرودگاه اصفهان فرود امده است . روز بعد ساعت ۵:۳۰ دقیقه بامداد به سمت مشهد مجددآ پرواز کرده است .. لطفآ با یک حساب سرانگشتی محاسبه کنید .. اگه برفرض محال در این فاصله گروه پروازی و مسافران به هتل رفته باشند .. و حد اقل یک ساعت وقت صرف پیاده شدن از هواپیما و پیمودن راه و گرفتن اتاق در نظر بگیریم ، آن ها ساعت ۱:۳۵ دقیقه وارد تختخواب شده اند . و اگر دست کم یک ساعت زمان هم برای بازگشت آن ها از هتل و سوار شدن به هواپیما در نظر بگیریم ، با توجه به زمان پرواز که رآس ساعت ۵:۳۰ دقیقه بامداد انجام شد ، مسافران و گروه پروازی بایستی ساعت ۴:۳۰ دقیقه بامداد هتل رو ترک نمایند .. !! به عبارت ساده تر گروه پروازی این هواپیما کم تر از سه ساعت استراحت کرده بودند .. و این می تونه کی از همون حلقه ها باشد ... !! امکان داره مسافران و گروه پروازی اصلآ به هتل نرفته .. و در سالن فرودگاه به صورت استند بای ( اماده ) منتظر مانده بودند .. ! با بر فرض محال آن ها حتی از هواپیما هم پیاده نشده باشند .. !! در این صورت حدود پنج ساعت همگی بلاتکلیف بودند ..! خب مسافران چون در پرواز مسئولیتی ندارند ، در هواپیما می خوابند .. اما پرسش من در باره گروه پروازی است .. شما فکر می کنید در این شرایط آن ها خسته نشده بودند .. !!؟

 تصورات غلط بنده ... !!

بر شیطان لعنت .. اصلآ و ابدآ دلم نمی خواهد آن چه به ذهن غبار گرفته ام می آید رو  مطرح کنم .. ! امیدوارم من اشتباه کرده باشم .. اصلآ مطمئن نیستم . ولی اگه نیم درصد خشک و خالی حدس ام درست باشد ، فاجعه است .. بایستی نظارت بیشتری بر شرکت های خصوصی و پرواز های ان ها اعمال شود .. آقا شیطونه می گه .. از اون جایی که کم تر گروه پروازی بعد از مواجه شدن با شرایط بد جوی و کنسل شدن پروازشون اگر در فرودگاه ثالثی فرود آیند ، امکان نداره بعد از سه ساعت استراحت  ( اگه هتل رفته باشند ) ادامه مسیر دهند .. !  اون هم در شب با کلی مسافر .. ! ( روز اگه بود ، امری عادی تلقی می شد .. ) شاید هم من بی اطلاع باشم .. در آن صورت مطمئن باشید مرد و مردونه از همه مسئولان تابان عذر خواهی می کنم .. اصولآ فایده نقد در همین کار هاست ..   

 می دونید شیطون نامرد چی می گه .. !!؟

از لحظه ای که به موضوع پرواز صبح زود فکر می کنم .. می دونید این شیطون ناقلا در گوش ام چی مرتب وز وز می کنه.. !!؟ می گوید : پسره خنگ مگه نه این که شرکت تابان خصوصی است ؟ .. مگه نه این که قرار بود هواپیما اگه هوا خوب بود ساعت یک و نیم بامداد در مشهد فرود می امد .. !!؟ خب خنگ خدا اون ها برای اول وقت روز بعد .. کلی بلیط فروخته بودند .. کلی بار و مسافر قرار بود به فرودگاه بیاید .. گاراژ شمس العماره نیست که ده تا اتوبوس .. ببخشید هواپیما برای چنین مواقعی رزرو داشته باشند .. مخصوصآ در این فصل که آقایون با حج و زیارت قرار داد بسته اند .. و هواپیما کم دارند ..  از همه مهم تر این آقایون روس ها برای هر سورتی پرواز خداد تومن دلار می گیرند .. !! اگه قرار بود هتل تشریف ببرند کلی هزینه مسافران ترانزیت قانونآ به عهده شرکت هواپیمایی تابان می افتاد .. تازه خلبانان هزینه دو سورتی پرواز رو طلب می کردند .. فکر نمی کنی برای پرهیز از این همه مخارج ، و به خاطر این که یک پرواز محاسبه بشه .. و صبح اول وقت هم هواپیما آماده باشد .. دستور داشتند صبح زود در مشهد فرود آیند .. آخه خودمونیم ، زوار جماعت که عادت داره سختی کشیده و سرپا به ایستد .. کروی روسی هم که مجبور اوامر بالایی ها رو اطاعت کنه .. چون می دونه تو کشور خودشون این جوری دلار بهش نمی دهند .. پس یا علی که رفتیم .. ! البته شیطونه سعی کرد به من بفهمونه که چه کشکی ؟ چه بیماری .. که از شما چه پنهون چنان کشیده آبداری خواباندم تو گوشش ، که صداش چند خیابان اون طرف تر هم پیچید  .. !! بهش گفتم نامرد .. این چه حرفیه .. از مسافران می پرسم بعد روسیاهی برای نو می ماند .. شیطون گفت ..  عمو بهروز روسیاهی یعنی چه .. !!؟

Start---3.jpg

 عجب وجدان دردی گرفتم .. !!

باور بفرمایید جدی عرض می کنم .. به جان خودم از این که تا این حد قضیه رو شکافتم ، وجدان درد گرفتم .. اخه سابقه نداشته من این چنین به عمق مسایل رخنه کنم .. ! تنها دلخوشی ام این است که همه این حدس و گمان ها اشتباه باشد .. یا ثابت شود که واقعیت نداشته است .. اما همان طور که گفتم .. اگه نیم درصد این گونه مسایل در سایر خطوط هوایی خصوصی  واقعیت داشته باشد .. باید واقعآ چاره اساسی اندیشیده شود . بگذریم ... سخن به درازا کشید ! با اجازتون بر می گردم به اول باند فرود و در شرایطی که برو بچه های  واحد رادار هواپیما رو صحیح و سالم بدون این که خدای ناکرده به در و دیوار  بخوره یا یا یکی از همون آنتن های بلندی که هر روز قارچ گونه بر فراز برج های مستکبران سبز می شود ، برخورد نماید به نزدیکی های باند راهنمایی اش کردند ...

 بهترین تحلیل فنی ...

بدون اغراق عرض می کنم .. بعد از کلی تفکر و گلاویز شدن با شیطون بدجنس که ول کنم نبود ، دنبال تحلیل و دلایل این سانحه بودم .. ! همان گونه که در بالا به آن اشاره کردم ، اطلاعات پروازی بنده در باره هواپیماهای غیر نظامی و مسافربری بسیار کم و در حقیقت مربوط به عهد عتیق است .. و بیشتر به درد عمه ام می خورد .. !! و در حقیقت اکثر تحلیل هایی که در پست های قدیمی انجام دادم ، اطلاعات ام در حد اصول کلی پرواز اون هم با قارقارک های خودمون بود .. ! به همین دلیل وقتی تحلیل بسیار زیبای یکی از خوانندگان فزهیخته و با دانش سایت  جناب " سروش " نازنین رو در بخش کامنت های پست قبلی مطالعه کردم ، دیدم دقیقآ حرف دل بنده رو زده است . و تقریبآ همان نظریه بنده است با این تفاوت که هم کامل تره  و هم به اصطلاح خوراک هواپیماهای غیر نظامی است .. من اگه ده روز هم وقت می گذاشتم ، اون اصطلاحات و جزئیاتی که سروش عزیز اشاره کرده ، محال بود می توانستم عین اون ارایه دهم .. لذا بدون کوچک ترین دخل و تصرفی .. ابتدا تحلیل فنی او را می خوانیم ..

برای نشستن در فرودگاه مشهد خیلی مواقع رسیدن به فاینال نیاز به به چند مانور چپ و راست داره . خودتون که کاملا به فرودگاه مشهد آشنا هستین . بعد هم تا قبل از دسیژن های ( ارتفاع تصمیم گیری ) همه چیز از طریق دستگاه های ناوبری کنترل میشه و اساسا خلبان ها به شدت درگیر مقدمات فرود و آلات دقیق هستند. ( ارتفاع تصمیم گیری چیزی حدود 1000 پا یا 330 متر مانده به باند را می گویند )
خیلی طبیعی هست که فرض کنیم به دلیل بدی اوضاع جوی در لحظه ایی که هواپیما به ارتفاع تصمیم گیری رسیده ( توضیح این که وقتی به این ارتفاع می رسند خلبان سرش را بلند می کنه تا مطمئن بشه باند دقیقا روبروش قرار گرفته و اگر غیر از این باشه مسیر را تصحیح کنه و اگر بنا به هر دلیلی ریسک نشستن زیاد هست موتور میده و میره و دوباره تلاش میکنه ) خلبان متوجه شده که یکی از سه اشکال زیر رخ داده  است :

۱ -  نسبت به باند هنوز ارتفاع زیاد تری داره یا اصطلاحا  " های " در  آمده است  .
۲ - نسبت به باند یعنی فاصله ایی که مانده تا چرخ ها را زمین بزنه ارتفاع کم داره .
۳ - بنا بر دلیل باد جانب ( ساید ویند ) هواپیما دقیقا در راستای باند قرار نداره , یعنی باند را سمت راست یا چپ می بینه .
به نظر من با توجه به این که قسمت عقب هواپیما زمین خورده و بال راست با باند برخورد و کنده شده به احتمال خیلی زیاد گزینه اول مردوده و سناریو این طوری درسته که در لحظه رسیدن به ارتفاع تصمیم گیری خلبان ها متوجه می شن که ارتفاع کمه و در ضمن باند را در سمت راست هواپیما دیدن پس یوک را به عقب کشیدن تا بتونن مدت بیشتری در هوا بمونن تا هواپیما به باند برسه و در ضمن جهت تصحیح مسیر هواپیما همزمان یوک را به طرف راست پیچوندن اما ... اولا دیر متوجه شدند و مهم تر این که باد جانب از سمت راست هم که هواپیما را به سمت چپ هول می داده و این که در این شرایط یعنی عقب کشیدن یوک سرعت هم فورا افت کرده و هواپیما در نزدیک باند دچار استال شده دیگه فرصتی براشون نمونده تا هواپیما را جمع کنند . این جا این سوال مطرح می شه که چرا موتور ندادند . به نظر من جوابش کاملا واضحه :دوستان یادتون باشه که اگر در شرایط عادی فرود هم برای کم کردن ریت نزول ارتفاع موتور داده بشه ممکنه هواپیما به دلیل نیرویی که موتور ایجاد کرده بجای نشستن روی باند عین توپ بسکتبال بالا و پایین بپره . چه برسه در شرایط جوی بدی اون روز مشهد که حتی اگر هواپیما به سلامت روی باند قرار می گرفت نباید برای کاهش سرعت از ترمز استفاده می کردند بلکه باید ریورس می کشیدند . ( توضیح اینکه این ثابت شده وقتی هوا بارانی هست و اصطلاحا باند خیسه به دلیل وزن و سرعت هواپیما بخصوص هواپیما های سنگین موقع نشستن در عمل چرخ ها باند را لمس نمی کنن بلکه به روی لایه بسیار نازکی از آب در حال سر خوردن هستن !!! برای همین از ترمز استفاده نمی شه )در ضمن در حالتی که باند خیس هست به همان دلیلی که گفتم خلبان ها هواپیما را اصطلاحا به زمین می کوبند  .  در نتیجه خلبان به درستی موتور نداده و همه عوامل دست به دست هم داده تا این اتفاق رخ بده و هزار بار جای شکرش باقیه که این شرایط استال فقط و فقط یک متر بله فقط یک متر بالا تر رخ نداده چون در این صورت مسلما با یک تلفات سنگین مواجه می شدیم . محض اطلاع تمام ان تکان هایی که موقع نشستن توی هواپیما حس می شه مربوط به این هست که ار ارتفاع حدود 10 پایی یا 3 متری با احتیاط کامل موتور ها را آیدل می کنن و به هواپیما اجازه میدن تا از حدود 30 سانتی متری آرام به طرف باند غرق بشه (سینک ) !!! و تازه ما این همه تلق تولوق حس می کنیم .

تخلیه سریع و به موقع مسافران ..  

 طبق اطلاعات تکمیلی که به دستم رسید ، هواپیما وقتی به ابتدای باند می رسد خلبان به دلایلی  چرخ ها را بر روی " تاکسی وی " زمین زده و در این هنگام هواپیما از باند خارج شده و مجددآ به باند بر می گردد .. در این فعل و انفعالات دم هواپیما به زمین برخورد می کند .. و شعله ور می شود . به گفته شاهدان به کمک مهماندارن با تجربه در کم ترین زمان ممکن ،یعنی در ظرف ۶۰ ثانیه همه یکصد و پنجاه و شش مسافر به سلامت از هواپیما خارج می شوند .. و متعاقب ان خود مهماندارن بعد از اطمینان از خروج همه مسافران خود هواپیما رو ترک می کنند .. استاندارد تخلیه مسافران در مواقع اضطراری ۹۰ ثانیه تعریف شده است .. بعد از لحظاتی آتش از قسمت عقب هواپیما شعله ور می شود .. اما به کمک نیروهای اتش نشانی و امداد گر مستقر در فرودگاه  که جا داره از این عزیزان تلاش گر و بی ادعا رسمآ تقدیر و قدردانی بشه ، شعله های سرکش مهار می شود .. و آسیب دیدگان هم بعد از انتقال به یکی از بیمارستان های مشهد ، به صورت سرپایی مداوا و همگی به سلامت راهی منازلشون می شوند .. طبق گزارش های رسیده تا پاکسازی کامل محل سانحه باند ۱۳ چپ و ۳۱ راست تا نزدیکی های ظهر مسدود اعلام شده بود .. و بعد از پاکسازی مجددآ باز  شد ..  

چرا هواپیما منفجر نشد .. !!؟  

ممکنه این پرسش در ذهن دوستان پیش بیاید که چرا علی رغم اتش گرفتن قسمت دم هواپیما که مخازن سوخت در ان منطقه قرار دارند ، هواپیما منفجر نشد ... این هم از اون نوع سئوالاتی بود که اگه قرار بود من پاسخ دهم .. به صورت کلی به این موضوع اشاره می کردم .. اما سروش عزیز در این باره هم تحلیل دقیقی رو ارایه داده است .. و من بی نهایت از این خواننده عزیز سپاسگزارم . و دوست دارم اگه صلاح دونست در بخش نظرات این پست در باره خودش و حرفه اش که مسلمآ خلبانی است بیشتر توضیح داده و در آینده هم همکاری اش رو با سایت ادامه دهد .. سروش می گوید :

همانطور که شما گفتین باک در قسمت عقب بوده اما نه باک اصلی چون این هواپیما اصطلاحا بال خیس هست یعنی سوخت را در بال هاش نگهداری می کنه ولی برای اینکه سوخت رسانی به موتورها بصورت یکنواخت انجام بشه یک باک رابط یا ریزرو باک هم در قسمت انتهایی هواپیماهای اینطوری مثل بوینگ 727 و یا فالکون و یا اساسا هواپیما هایی که موتور آنها در انتهای هواپیما قرار داره هست که اول سوخت به این باک می اید بعد از آنجا بین موتور ها توزیع می شود .
سوما , اگر نظریه من در مورد باد جانب از راست درست باشه و توجه داشته باشیم که موتور های جت نسبت به ضربه خیلی حساس هستند به اینجا میرسیم که با ضربه ایی که به بال راست و دم هواپیما خورده یکی از موتور ها کمپرسورش دچار اشکال فنی شده و لوله رابط سوخت را قطع کرده در نتیجه به دلیل گرمای بالا سوخت مشتعل میشه نه منفجر !!! ( بنا بر دلایل امنیتی پرواز و کم کردن ریسک انفجار سوخت موتور های جت از نوع روغنی طراحی شده تا آستانه انفجارش رادر اثر ضربه و آتش پایین بیاورند , بخاطر همین هم در فیلم ها اگر دقت کنید گلوله به هواپیما میخوره و سوراخ سوراخش میکنه و خلبان میگه داریم سوخت از دست میدیم ولی هواپیما منفجر نمیشه !!!)حالا برگردیم به سانحه خودمون : خوب سوخت مشتعل میشه و به نظر من بر اثر ضربه موتور هم از حالت استیبل خارج و اگرچه خیلی بعید به نظر میاد اما حالت ریورس بهش دست میده بخاطر همین هم مسافرها اول خرد شدن شیشه ها را میبینند و بلافاصله شعله های آتش را که از بیرون و عقب هواپیما داره به سمت داخل زبانه میکشه . البته دراین شرایط سیستم های ایمنی هواپیما فورا دست بکار شده و سوخت را به سمت باک رابط قطع میکنن ( اصولا باید اینطور باشه ) بخاطر همین هم آتش به سایر قسمت ها بخصوص به بال ها نمیرسه (خدا را هزار بار شکر ) که اگر این اتفاق می افتاد فاجعه پیش می آمد . در نظر داشته باشید که وقتی هواپیمایی به سمت مقصدی پرواز میکنه نه به اندازه مسیری که باید بره بلکه به اندازه ایی که اگر به هر دلیل نتونست در آن فردگاه بشینه و باید به فرودگاه آلترناتیو برسه هم سوخت برمیداره مثل اتفاقی که در پرواز قبل برای همین هواپیما رخ داد و مجبور شد برگرد به اصفهان .در نتیجه هواپیما پر از سوخت بوده و اگر سیستم های ایمنی به موقع عمل نمی کردند و آتش به بال ها سرایت می کرده واقعا با یک فاجعه به معنای واقعی کلمه مواجه بودیم .
بنده جسارتآ در باره  اصابت گلوله به زیر هواپیما که باعث نشت سوخت می شود  ولی اتش نمی گیرد ، افزودم : در جداره داخلی مخازن سوخت نوعی اسفنج مخصوص به کار رفته است که به سبب شرایط ارتجاعی اش اگه سوزن هم به آن فرو رود ، خود به خود ترمیم شده و باعث عدم نشت سوخت و آتش سوزی می شود .. اما وقتی سوراخ بر اثر گلوله باشه نمی تواند ترمیم نماید .. اما جلوی سرایت اتش و حرارت را می گیرد ..

در باره تصاویر چه می گویند ..  

راستش رو بخواهید قصد داشتم بعد از کلی مقدمه چینی در باره نحوه فرود امدن هواپیما و برخورد دم و بال تحلیل ام را اغاز کنم .. که شانس اوردم طبق عادتی که دارم ، در موقع نگارش مطلب جدید هر از گاهی به کامنت های مطلب قبلی رجوع کرده و پاسخ دوستان رو می دهم .. که با مشاهده نظریه سروش نازنین کار من تقریبآ پایان یافت .. فقط اضافه کنم .. برای سئوال اول - قصدم داشتم چنین نتیجه گیری کنم که دم با زمین برخورد کرده است .. و چون باک ها هم در عقب هواپیما تعبیه شده اند ، آتش از قسمت عقب سرایت کرده بود .. پاسخ پرسش دوم هم .. اشاره به عملکرد سریع نیروهای مستقر در فرودگاه بود که اجازه ندادند کل بدنه هواپیما مشتعل شود .. و بخش سوم ، که اشاره به شیشه های شکسته و چین و چروک قسمت هایی از بدنه هواپیما کرده بودم ، به این دلیل بود که فرضیه ضربه خوردن و فشار جی رو بر اثر ضربه اصابت دم به زمین تشریح کنم .. که همان گونه که عرض کردم ف خدا از آسمون به دادم رسیده و فرد اگاه تری رو به کمک فرستاد .. !!

یک راه حل ..

در پایان ...  بعد از محاسبات ریاضی و فیزیکی که در پاراگراف های بالا استفاده کردم ، به این فکر افتادم حالا که با هر سانحه توپولفی مسئولان مربوطه اعلام می کنند که دیگه این نوع هواپیما وارد نخواهیم کرد .. اما خود به دلیل عدم ثبات مدیریتی تغیر کرده و نفر بعدی بعد از سانحه دیگری موضوع عدم خرید توپولف یادش می آید .. به این فکر افتادم اگر جمعیت ایران رو هفتاد میلیون نفر محاسبه کنیم .. با پرداخت هر نفر یک تومان = هفتاد میلیون تومن ، با ارایه ده تومان = هفتصد میلیون تومن ، با پرداخت صد تومن = هفت میلیارد تومن .. و در نهایت با اهدای هزار تومن .. ببخشید ریاضی ام ضعیف است .. خلاصه این که کلی پول جمع می شود .. حال با این پول می شه  هزینه کل توپولف ها و هواپیما های روسی را پرداخت کرد .. ! و ان گاه جملگی رو در خوشبینانه ترین حالت به موزه تبدیلش کرده یا برای گرفتن انتقام همه کشته شدگان در هواپیمای روسی ، ان ها را بسوزانیم .. چه شود .. !!

ضمنآ اگه قرار باشه هواپیما های روسی رو بفروشیم .. من توصیه می کنم .. تنها در فرودگاه مشهد می توانیم ..   دم هواپیمای آریا تور را که سالم مانده به سر هواپیمای تابان تور که دست بر قضا سالم است و قبلآ از همین خانواده آریا تهیه شده است ، به هم وصل کرده و به به خود روس ها بفروشیم .. !!

به امید این که سانحه توپولف شرکت تابان آخرین حادثه در صنعت هوانوردی کشورمون باشه ..  همه شما یاران رو به خدای مهربان می سپارم .. با تشکر ویژه از دوست عزیزم جناب ارمان بیات و سروش عزیز و علیرضا صادقی که بنده را در تکمیل این پست یاری رساندند .. سپاسگزارم .

 End-Text.jpg 

در پناه ایزد منان پاینده و جاوید باشید .

بهروز مدرسی

این پست ساعت ۲۰:۳۰ دقیقه  ششم  بهمن ماه ۱۳۸۸ پایان یافت .

 

پاینده و برقرار باد ارتشیان دلاور و قهرمان ایران

 ajr4i2ce8c0d7seedv8o.jpgWeblog-Archive-.jpg

   آرشیو سایت  اينجا                                               آرشیو وبلاگ اینجا 

به درخواست خوانندگان محترمي كه گله فرموده بودند اين سايت فهرست مطالب گذشته ندارد ، اين مهم به همت يكي از خوانندگان خوب و پسر عزيزم امير محمود بازيار انجام گرفت .. همچنين بخش قديمي " مطالب گذشته " به انضمام كالبد شكافي سانحه هواپيماي سي - ۱۳۰ كه در شهرك توحيد به وقوع پيوست به اين صفحه انتقال يافت . براي مشاهده آرشیو مطالب سایت اينجا رو كليك كنيد . همچنین برای مشاهده مطالب گذشته وبلاگ اینجا را کلیک کنید .
 
(2) ztdydlzmcqo2fkjwhto2-copy.jpg   
     زير نظر : عليرضا صادقي  
 
 این بخش به پیشنهاد و همت شما خوانندگان محترم شکل گرفته است . از این پس مطالبي متنوع و جذاب به زبان انگلیسی به همراه تازه ترین خبرهایی از صنعت هوانوردی تقدیم شما عزیزان خواهد  
 

THE WORLD RECENT PLANE CRASHES:

Date: January 25, 2010 Time:02:35 Location:Off Na'ameh, Lebanon Operator:Ethiopian Airlines AC Type:Boeing 737-8AS Aboard:90 Fatalities:90 , Ground:0 ,Route: Beirut, Lebanon - Addis Ababa, Ethiopia ,Details:The passenger plane disappeared off radar shortly after taking off from Rafik Hariri International Airport in stormy weather and crashed into the Mediterranean Sea, two miles west of the village of Na'ameh, Lebanon.

Date:January 24, 2010 Time:07:20 Location:Mashad, Iran Operator: Taban Air AC Type:Tupolev Tu-154M Aboard: 154Fatalities:0 , Ground:0 ,Route: Abadan - Marshad ,Details:The the rear end of the passenger plane caught fire while landing. at Marshad. The tail, starboard wing and part of the Tupolev's body broke off. The plane had left Abadan and was rerouted to Isfahan because of inclement weather in Mashhad. A few hours later, the plane lifted off again for Mashhad only to skid and crash on arrival. About 46 out of 157 passengers aboard were injured, none seriously.

Date:January 22, 2010 Time:00:10,Location:Off Sand Point, Alaska Operator:Alaska Central Express AC Type: Beechcraft 1900C-1 Aboard:2, Fatalities:2 , Ground:0 ,Route: Sand Point - Anchorage ,Details:The cargo plane crashed into the water shortly after taking off with a cargo of fish and mail.

SOURCE:www.planecrashinfo.com BY:Alireza Sadeghi

ترجمه فارسی:

حوادث هوایی اخیر دنیا:

تاریخ:25 ژانویه 2010/زمان:2:35/مکان:نعامه-لبنان/ خط هوایی:اتیوپی/نوع هواپیما:بویینگ 737/تعداد سرنشین:90/تلفات:90/تلفات روی زمین:0/مسیر:"بیروت" به" آدیس آبابا"/جزئیات:هواپیمای مسافربری لحظات کوتاهی پس از بلند شدن از فرودگاه بین المللی "رفیق حریری" و در هوای طوفانی در دو مایلی روستای "نعامه" لبنان به درون دریای مدیترانه سقوط کرد.

تاریخ:24 ژانویه 2010/زمان:7:20/مکان:مشهد-ایران/ خط هوایی:تابان ایر/نوع هواپیما:توپولف-154/تعداد سرنشین:154/تلفات:0/تلفات روی زمین:0/مسیر:آبادان به مشهد/جزئیات:بخش انتهایی هواپیمای مسافربری در هنگام فرود آتش گرفت و دم و بال سمت راست و بخشی از بدنه آن شکسته شد.هواپیما از آبادان عزیمت کرده بود و بخاطر شرایط نامساعد هوا در مشهد بسمت اصفهان تغییر مسیر داده بود.چند ساعت بعد مجددا بسمت مشهد بلند شده بود و بهنگام ورود به فرودگاه سر خورد و سقوط کرد.64 نفر از 157 مسافر زخمی شدند که جراحات آنها جدی نمی باشد.

 

تاریخ:22 ژانویه 2010/زمان:00:10/مکان:"سند پوینت"-آلاسکا/ خط هوایی:آلاسکا سنترال اکسپرس/نوع هواپیما:بیچ کرافت-1900/تعداد سرنشین:2/تلفات:2/تلفات روی زمین:0/مسیر:"سند پوینت" به "آنکوریج"/جزئیات:هواپیمای باری حاوی ماهی و بسته های پستی لحظات کوتاهی پس از بلند شدن بدرون رودخانه سقوط کرد.

  

planecrashinfo.comمنبع: گردآوری و ترجمه:علیرضا صادقی

 24b6zr6-copy.jpg
s5mqzynwwvlsljq9uhks.jpg
km05syrx2uwubud3krd8.jpg
hw4tjyn036h58qhwduj8.jpg
x2pnm8ifsso2ihu90zhq.jpg
8a7yvw3wxr1w8s07rl75.jpg
تصاوير فوق مربوط به سانحه دلخراش هواپیمای توپولوف 154 شرکت هواپیمایی ایران ارتور در فرودگاه مشهد است . اینجا 

 xe0lawd3sww11ui5iqm53.jpg

Rhokond.gif

پیشنهاد دو پست دولتی توسط احمدی نژاد ( اینجا )

  • چگونه به جای دختر خارجی ، برادر پاسداری را تحویل ام دادند !! ( اینجا )
  • چگونه از تهمت کودتای نوژه ، نجات پیدا کردم !!؟ ( اینجا )
  • به جای  قطعه هواپیما بهروز وثوقی تحویل دادند !! (اینجا )
  • ماجرای جدا شدن سر مسافری در مقابل چشمان خانواده اش !! (اینجا )
  • نقش ستون پنجم در سقوط هواپیمای آیت الله محلاتی ! ( اینجا )
  • آیا تاکنون آتش گرفتن انسانی رو از نزدیک دیده اید !!؟ ( اینجا )
  •  ادار خلبان ، نظم پایگاه را به هم ریخت !! (اینجا )
  • دلایل سقوط هواپیمای خبرنگاران ! ( اینجا )
  •  آیا زندانیان سیاسی به دریاچه نمک ریخته می شدند !!؟ ( اینجا )
  • چگونه به دبیر کلی حزب خران برگزیده شدم !!؟؟ ( اینجا )
  • انتقاد از اعلیحضرت همایونی جهت رفاه الاغ !! ( اینجا )
  •  با خلخالی در صحرای طبس ! ( اینجا )
  • چرا در پرواز آبنبات تعرارف می کنند !؟ (اینجا )
  • پرواز به قبیله آدمخواران !! (اینجا )
  • عملیات محرمانه نجات زندانیان ( اینجا )
  • ماجرای اشگ ننه علی ( اینجا )
  • شوخی با حاج آقا در جبهه ! ( اینجا  

    24b6zr6.jpg

    (2) Next.jpgSmall---2.jpg

     
     
    نقد و بررسی سریال " گمشدگان " و اهداف پنهان آن
  • تصاویر مستند از یک سانحه  ،به روایت نشنال جئوگرافیک

    نگاهی به زندگی سر گروهبان فاطی ..!!

  •  کالبد شکافی سانحه هواپیمای ۷۲۷ رامسر

     ضربه ای که از بزرگ ترین دروغ خوردم ... !!

     خانم منشی دادگاه و باقی قضایا .. !! 

     و ....

  •  

     

    - تعداد بازديد
  • 12801
  • مرتبه

    نظرات

    لطفا این تصویر در اول مطلب بگذارید :

    http://h.imagehost.org/0162/spgetz.jpg

    "ضمنآ اگه قرار باشه هواپیما های روسی رو بفروشیم .. من توصیه می کنم .. تنها در فرودگاه مشهد می توانیم .. دم هواپیمای آریا تور را که سالم مانده به سر هواپیمای تابان تور که دست بر قضا سالم است و قبلآ از همین خانواده آریا تهیه شده است ، به هم وصل کرده و به به خود روس ها بفروشیم .. !!"

    بنده کا ملا با این پیشنهاد موافقم!!

    از اینکه وبلاگ باز در مسیر اصلی افتاده خوشحالم!!ان شاالله دیگر بحثهای حاشیه ای نباشد!
    پاسخ
    ممنونم دوست بسیار نازنینم
    خوشحالم که رضایت شما هموطن نازنین ام رو جلب کرد
    در باره این لینک .. هر کار کردم باز نشد .. بعدآ امتحانش خواهم کرد
    فقط امیدوارم سیاسی نباشه .. !! چشمک
    من معمولآ لینک هایی را که نبینم ، حذف می کنم .. متوجه منظورم هستی که .. اما اعتمادی که به شخص شما دارم ، این کار رو نکردم
    با سپاس مجدد از شما

    سلام آقای مدرسی

    من یک همکار روس دارم که این بابا هر روز صبح ناشتا یک لیوان ودکا میزنه بالا.
    یکبار ازش پرسیدم شماها چه جوری کله سحر با شکم خالی ودکا میخورین گفت ما بخاطره سرمای روسیه عادت کردیم اگه نخوریم اصلا مغزمون کار نمی افته.
    حالا شما بگید این خلبان بیچاره روس ساعت پنج ونیم صبح تو اصفهان چهجوری
    یک لیوان عرق پیدا کنه؟

    قربان شما
    علی از کانادا
    پاسخ
    علی جان عزیزم .. به نکته بسیار جالبی اشاره کردی .. !! البته من شنیدم این ها با خودشون همیشه وکا همراه دارند .. !! اما در باره خلبانان بعید می دونم .. چون مرتب چک می شوند .. البته زیاد مطمئن نیستم
    ممنون از کامنت شما

    با سلام
    چند روز پیش توی سایت tabnak.ir نوشته بود که روسیه هواپیماهای توپولف مدل 154 خود را از خطوط هوایی خارج خواهد کرد.امیدوارم ما هم روزی به دنیای واقعیتها سلام کنیم و به جان خود و هموطنان احترام بگذاریم
    پاسخ
    خشایار جان گرامی
    البته برای مسئولان ما هم نا امنی این نوع هواپیما ها ثابت شده است
    و به گفته ان ها دیگه وارد نخواهد شد .. باید دعا کنیم گه این اخرین سانحه هوایی در ایران و جهان باشه
    ممنون از حضورت

    آقا بهروز خوش تيپ (پيرمرد سابق)
    سلام
    اميدوارم حال خودت و عينكت خوب و رديف باشه. انشاء... سعي مي كنم برنامه كاري رو يك جور تنظيم كنم كه بتونم تو نمايشگاه هوايي ببينمتون.
    يك پيشنهاد هم داشتم برات:اينكه با توجه به شرايط فعلي ناوگان هوايي كشور، هميشه يك پست آماده تو زمينه داشته باش و فقط جاي اسم هواپيما و مدل و ... رو خالي بزار تا سريع بتوني تكميل و روي سايت قرار بدي! خيلي هم كاربرد داره، جواب مي ده نه؟
    خيلي مخلصيم
    ارادتمند همه خوش تيپ ها
    پاسخ
    رضا جان اولآ خودت پیر مرد هستی .. کی گفته من پیر مرد هستم .. !!؟ چشمک
    اما از شوخی گذشته .. باورت می شه من اصلآ یادم می رود که سن و سالی ازم گذشته .. و همیشه حس می کنم یک جوان 25 ساله ام .. ! این رو به جان نوه هایم جدی می گم .. واقعآ یادم می ورد .. فقط گاهی که مجبور می شوم چند قدم پیاده راه بروم .. تازه دوزاری ام می افته که .. ای بابا مرد حسابی پیر شدی دیگه .. !! ولی از نظر احساس ، انرژی و روحیه و نگاهم به زندگی دقیقآ عین یک جوان است ..
    در باره پیشنهادت .. خدا دیگه اون روز رو نیاره .. من که با شنیدن هر خبری در این راستا ، می میرم و زنده می شوم .. همیشه آرزو دارم دیگه این جور اخبار را نشنوم .. چه به این که از قبل ... وای خیلی وحشتناکه .. فقط تصور کن در هوای بد و طوفانی داخل یک هواپیما هستی .. شب هم است .. با هر تکان هواپیما ، تمام زندگی ات جلوی چشمت ات می آید .. واقعآ وحشتناک و دردناکه .. خدا قسمت هیچ بنی بشری نکنه .. انشالله
    ممنون از حضورت

    بنام خدا
    جناب آقاي مدرسي عزيز سلام
    متأسفانه توپولف باز هم حادثه (البته ايندفعه بدون تلفات) آفريد ، خود بنده هفته گذشته با يكي از اين ابوطياره ها رفتم مشهد و برگشتم كه صد البته جگر مباركه از ابتدا تا انتهاي پرواز زير قببقه‌ام جا گرفت و تا آخر پرواز اصلاً خيال نداشت به سر جايش برگرده كه خلاصه يجوري بعداً جيگر جديد جايگزين سوخته گرديد .
    خدا وكيلي با هر تكون اين مسافرافكن(بر وزن بمب افكن كه البته از نوع مسافر كشي ببخشيد مسافر بريش)دلمون تالاپ و تولوپ ميكرد و خلاصه پدرمون دراومد ،البته نگراني از بابت مردن نبود بلكه آبرو ريزي بعد از مرگمون بود كه ميگفتند آخي بيچاره ها با توپولف سقوط كردن و اين بدترين نوع كلاس مردن است .اگر بنز به يه آدم بزنه و به رحمت خدا بره ميگن بابا بنز بهش زده ولي خدا نكنه ژيان به آدم بزنه اگر رئيس جمهور آمريكاهم باشي تا سطح يك بورگيناپاسويي ميارند پائين.
    به هر حال عجيب تابوتي اين توفپولوف و به نظر من هركس با اين مسافرافكن پرواز بكنه و سالم بره خونش بايد به او شهيد زنده گفت و بنياد شهيد بايد به او حقوق و مستمري جانبازي و از كار افتادگي بده چون خيلي جاهاي بدن ديگه از كار مي‌افته وقتي با اين قارقارك پرواز ميكني .
    قابل توجه مسئولين هوايي كشور كه كلاشونو بزارن سر برج ايفل كه نه سر قله هيمبالايا.

    قربان شما
    كدخدايي
    راستي خلاصه بعد از رفت و برگشت به مشهد مقدس ما زنده‌ايم هنوز.
    پاسخ
    علی جان نازنیننم ، قبل از هر چیز زیارت قبول آقا .. خوشحالم که به قول خودت سالم برگشتی .. !!
    علی جان باورت می شه .. مدتی است دارم روی این فرضیه کار می کنم که .. شاید یکی از دلایلی که توپولف ها در ایران هی مرتب سانحه و کشته می دهند ، در حالی که در خود روسیه و جاهای دگری که از این ابوطیاره استفاده می کنند یا می کردند ، این همه سانحه نداشته اند .. شاید تنها دلیل آن غیر از بدشانسی این انرژی منفی فراوانی است که در مورد هواپیماهای روسی به ویژه توپولف ها سرزبان هاست .. !! حتمآ می دونی انرژی های مثبت و خوب و منفی واقعیت داره .. و خیلی ها به ان معتقدند .. عین دعای خیر که اثر مثبت دارد . خب معلومه انرژی های منفی می تونه یکی از دلایل این همه سانحه باشه ..!!
    هفتاد میلیون آدم وقتی در باره توپولف سخن به میان می اید ، همه آن ها را تابوت پرنده می نامند .. جدی می گم .. کمی روی این قضیه فکر کن
    خیلی دلم می خواهد اطلاعات علمی ام در باب تآثیر انرژی ها کمی زیاد بود .. تا در یک پستی مستقل در مورد سوانح فراوان توپولف ها در ایران مطلب می نوشتم .. به هر حال ممنون از کامنت شما
    به امید دیدار

    سلام
    من هفته پيش يك ايميل براي شما ارسال كردم اما هنوز جوابي هم از شما نگرفتم مي خواستم بدونم بالاخره جواب مي دين يا نه؟
    با تشكر
    ارادتمند شما
    پاسخ
    نوید جان عزیزم
    من خیلی صادقانه اعلام کردم که حتمآ به همه ای میل ها پاسخ خواهم داد .. باور کن حجم ان خیلی زیاد است .. و روزهایی که به خاطر نوشتن مطلب جدید و حتی پاسخ به کامنت ها کم تر فرصت پاسخگویی می یابم ، بر حجم آن ها افزوده تر می شود
    ضمن این که عرض کردم یکی دو رو بعد از مدت ها به کرج رفته بودم .. قبل از آن در کامنتی از همه شما بزرگواران عذر خواهی کرده بودم
    الان برگشته .. و فرصت محدودی در پاسخ ها دارم .. چون باید پست بعدی را از امشب روش کار کنم ..
    صبور باشید .. حتمآ پاسخ خواهم داد

    کاپیتان مدرسی عزیزم درود بر شما و با عرض ادب و احترام.
    به نظر حقیر دلیل اصلی این سانحه همان خستگی و عدم داشتن استراحت خلبان و کروی پرواز بوده.
    حال سوال اینجاست که مسئولین مربوطه با اشراف به خستگی خلبان چرا مجوز پرواز رو بهشون دادن تا اینجوری با جان این همه مسافر بی گناه بازی کنند؟( البته کاپیتان دلایل جانبی اش رو شما توضیح دادید)
    کاپیتان جان به نظر شما آیا ممکنه این هواپیما موقع لندینگ استال کرده باشد؟
    راستی کاپیتان در باره سوالهایی که از هرکولس پرسیده بودم به فرموده خودتون فقط به خاطر ارضای حس کنجکاویم بود و لاغیر.و الا بنده قصد به زحمت انداختن شما رو ندارم.
    (... حالا که کاپیتان ما این همه جاده خاکی می ره من خواننده نمی تونم یه بار تخته گاز جاده خاکی برم؟...چشمک...چشمک...)
    کاپیتان جان خیلی دوستت دارم و سلامتی و بهروزی شما و خانواده محترمتان را از درگاه احدیت آرزو مندم.
    با تقدیم شایسته ترین احترامات نظامی:جوهری
    پاسخ
    دوست عزیز و نازنینم جناب جوهری عزیز
    با پوزش از تاخیر ناخواسته
    در باره احتمالات سانحه فوق .. خیلی مسایل می تونه دخیل باشه
    از خستگی کرو گرفته تا اشتباه خلبان و شرایط فرودگاه .. که همه و همه تا قبل از اعلام نتایج رسمی ، فقط جنبه حدس و گمان را دارد
    در باره جاده خاکی .. و تخت گاز رفتن .. شما آزاد هستی پسرم .. چه کسی بهتر از شما .. اما یک جاهایی من نمی توانم پاسخ پرسش های دوستان را بدهم .. که واقعآ شرمنده می شوم
    در مورد استال .. شاید یکی از موارد همین باشد .. خدا می داند
    ممنون از شما

    سلام کاپیتان
    در مورد تابان، میشه گفت که تا به امروز مشکلی وجود نداشته و به حمد خدا و تلاش شبانه روزی پرسنل، کم سانحه ترین ایر لاین بوده.
    پدر آخرین شغلشان معاونت فنی این ایرلاین بود که باید یادی کنم از او که با مدیریت صحیح و جانفشانی بیدریغ (که بدون شک فشار کاری بیش از حد در این مجموعه و نگرانیها و استرسهای مترتب بر آن منجر به فوت وی شد و هیچ گاه آنطور که باید از سوی مدیریت این ایرلاین از خدمات وی تقدیر نگردید) زمینه ساز امنیت در این خط هوایی بوده است. ناگفته های بسیاری در این زمینه موجود است که متاسفانه .....
    به هر حال خدا رو شاکرم برای نجات جان هم میهنانم و اینکه مطمئن هستم روح پدر مرحومم نیز شاد است از این موضوع و میدانم که هنوز هم نگران است همانند آنروزها و آن شبها که بیداری میکشید و ....
    پاینده باشید
    پاسخ
    بابک جان نازنین .. خدا روح بزرگ پدر مهربان شما را قرین رحمت فرماید .. بله حق با شماست .. دقیقآ همین گونه که می فرمایید بوده است
    همان طور که عرض کردم ، بنده جناب عبدالله پور را به خوبی می شناسم .. از خانواده هرکولس بود .. او علاوه بر خلبانی ، مدیر خلاق و خوش فکر بود .. در باره قدر نداستن زحمات مرحوم باریکانی .. باید عرض کنم در همه جا این نگرش است
    ولی مطمئن باش امثال پدر شما برای تقدیر و توجه کسی زحمت نمی کشید .. ذات خودش درست و انساندوستانه بود
    همیشه این نکته را به خاطر بسپار که امثال پدرت پایه گذار خدمات انسانی عظیمی بوده است که نسل های بعدی به آن مدیون اند
    ممنون از حضورت

    سلام
    خوبین؟
    امیدوارم حالتون خوب باشه؟
    راستش هفته قبل ایمیل راجع به این موضوع هم براتون زدم كه حاوی یك كلیپ هم بود كه بعدا" فهمیدم مربوط به هارد لندینگ یك فروند دی سی 9 در دهه 80 بوده!!! و من هم مانند بقیه همینجوری ایمیل را فوروارد كرده بودم!

    خوب در مورد این سانحه با توجه به اینكه تخصصی ندارم نمی توانم نظری بدم اما برام عجیبه اینكه می گن هواپیما در خاكی بین تاكسی وی و باند فرود امده ممكنه؟
    مگه فرودگاه و هواپیما گلاید اسلوپ ندارند؟
    كار گلاید اسلوپ همینه كه حتی در دید صفر دقیقا" و بدون هر گونه خطا هواپیما را به ابتدای باند بیاورد. می دانید كه تكنولوژی خاصی نیست و بیش از 30 ساله در همه جای دنیا استفاده میشه
    ضمنا" اگر یك بویینگ و یا ایرباس جای این توپولف بود مطمئن باشید كامپیوتر مركزی هواپیما یك فرود بی نقص انجام میداد. شك نكنید من كلی فیلم دیدم كه هواپیماهای بویینگ و ایرباس در دید صفر لندینگ سیف و عالی داشتن حتی روی باند برفی!

    یك سئوال دیگه
    پرواز توپولف به قول شما اگر در ساعت مثلا 7 صبح صورت می گرفت و 8 میرسید به مشهد كه شانش این اتفاق با وجود خورشید خیلی كمتر میشد آیا فقط برای جلوگیری از لغو زنجیره ای پروازها این تصمیم رو گرفتن؟
    پاسخ
    حمید عزیزم حق با شماست
    اما فراموش نکن سیستم های ناوبری هواپیما را دقیقآ به ابتدای باند راهنمایی کرده است .. موقع فرود بنا به تحلیل هایی که در همین پست ارایه شد ، به خاطر وزش باد جانب .. و کنترل غلط کاپیتان ممکنه باعث انحراف شده باشد .. مگه چقدر فاصله بین باند اصلی و نقطه فرود اولی بوده است .. کلآ چند متر .. !! به گفته شاهدان بعد از لمس تاکسی وی ، دوباره به باند وارد شده است .. که نشان دهنده فرود بر لبه های باند اصلی است . و به هیمن دلیل خلبان به خاطر بازی با فرامین ، دم هواپیما به زمین برخورد کرده است ..
    حمید جان من معتقدم .. اشتباه اشتباه است
    اگه همین خلبان در ایرباس هم بود همین اتفاق می افتاد .. اما ممکن بود به دلیل سنگین نبودن دم ، هواپیما اتش نمی گرفت .. اما همین بالانس فرمامین صورت می گرفت .. !! البته همه این ها حدس و گمان است .. خدا بهتر عالم است
    ممنون حمید جان

    سلام اقابهروز منکه دلم خیلی تنگ شده براتون. ولی چکنم که گرفتاریها نمی ذارن زود بزود مزاحم بشم.چند وقت مریض و چندی هم مسافرت بودم و کامپیوتر در اختیارم نبود.راستی بهروز خان امروز شنیدم دیروز در هندوستان نمیدونم مثل اینکه بمبئی یک 747 ایران ایر چرخش ترکیده ولی شکر خدا همه سالم موندند !! خیلی خوشحال شدم که بازم با شما هستم.
    پاسخ
    جناب برهانی نازنین
    قبل از هر چیز دعا می کنم همیشه سالم و سرزنده باشی
    خوشحالم که بعد از مدت ها می بینمت
    در باره هواپیمای ایران ایر .. بله واقعیت داره
    هواپیما در زمان خزش به سمت ترمینال یکی از لاستیک هایش ترکیده .. که مسئله مهمی نیست .
    ممنون از کامنت و حضور پر مهرت

    استاد گرانقدر و خلبان پر افتخار ميهن عزيزمان ايران
    با سپاس و درود از تحليل پر ارزش و هوشمندانه شما كه باعث شد اين فاجعه هوايي با دقت و بدون نيرنگ براي من روشن شود. به راستي كه شما يك افسر شجاع و متخصص هستيد. در پناه پروردگار باشيد.
    پاسخ
    قربونت بشم فرهاد عزیزم
    حسابی شرمنده ام فرمودی .. راستش رو بخواهی بار ها در این باره توضیح داده ام که شرکت های هوایی مثل ایران ایر .. نمی توانند مثل ما سریع تنها بر اساس حدس و گمان اطلاعیه صادر کنند
    ماه ها طول می کشه تا از جوانب مختلف سانحه فوق بررسی بشه .. در نهایت نظری که اعلام می شود ، صد در صد صحیح است
    باید حق را به آن بنده خدا ها هم بدهیم
    فرهاد نازنینم .. از این که دوستی بزرگوار مثل شما دارم خوشحالم و به ان افتخار می کنم

    سلام
    میبینم چند روزه که اینجا یک جنگ روانی بر پا شده بود!!!!!!!
    یه کلمه من به این دوستمون بگم که بجای ناراحت کردن مردم و آزار و .... بهتره که دوست برای خودت پیدا کنی نه دشمن.
    راجب ودکا خوردن روسها هم باید بگم که اگه ودکا گیرشون نیاد از اب و شکر اینها ودکا میسازند خیلی هم راحته و بی دردسر.
    ولی این بگم که روسها کارشون دقیق تا جای امکان بدون نقص انجام میدن.البته اینجا که اینطوریه .
    سئوال ایا هرکولس فقط به هواپیما نظامیه یا جنبه شخصی هم داره ؟
    به امید دیدار
    پاسخ
    بله محمد جان حق با شماست
    آن ها با هر وسیله ای می توانند به وسیله مورد نیاز خود دست یابند
    این پاسخ شما من را یاد دوستانی انداخت که بعد از انقلاب به دلیل بسته شدن مشروب فروشی ها ، خودشون دست به کار شده و تهیه ابزار های اولیه اقدام به تولید انواع مشروبات الکلی می کردند .. خب روس ها هم همین طور ... !! در مورد دقت در کار با شما موافقم
    و اما در مورد پرسش اخر شما .. باید عرض کنم هرکولس ها کاربرد نظامی دارند .. اما می تواند در راستای کمک به مسایل غیر نظامی هم به کار گرفته شود .. که در همه کشور ها صورت می گیرد .. مثل حمل و نقل یا کمک به امداد رسانی و غیره

    سلام کاپیتان عزیز.خوبید.خسته نباشید.خدایا شکرت که برای 160 انسان بی گناه اتفاقی نیافتاد.نمی دانم چه زمانی این tu154 زبا ن بسته از کشور ما ومردم ما خداحافظی می کنه...باند فرود گاه مشهد برای tu 154 ها نفرین شده است...یکی می شه کاپیتان صداقت عزیز که در استکهلم کولاک می کنه یکی هم این خلبان روسی که می کوبنه زمین...کاپیتان مدرسی عزیز به نظر شما سیستم پرشرایز هواپیما در برخورد ان با زمین باعث شکستن پنجره ها نمی شده؟؟ممنون از شما....
    پاسخ
    مهدی جان عزیزم
    حق با شماست .. تا بوده همین تفاوت ها در همه حرفه ها وجود داشته است
    در باره پرسش شما باید عرض کنم .. سیستم پرشرایز به دو صورت دستی و اتوماتیک عمل می کند .. در حالت دستی مهندس پرواز آن ار تنظیم می کند . اما در حالت اتوماتیک وقتی هواپیما ارتفاع کم می کند .. به تدریج تخلیه می شود ..
    به هر حال شکستن پنجره های محکم و دولایه هواپیما برای من هم معما بود .
    باید متخصصان خبره و کارشناسان نظرشون رو اعلام کنند تا بنده بر اساس سخن ان ها تفسیرم رو بیان کنم .. اشاره به هر یک از موضوعات فوق ، ابهام دیگری در پروژه بررسی سانحه است . مطمئن باشید بنده بعد از اعلام نظر کارشناسان ، ان ار تجزیه و تحلیل خواهم کرد
    ممنون از حضور و کامنت شما

    من عاشق پرواز بوده و هستم. با عشق پرواز بزرگ شده و از کودکی هر آن چه را که می توانستم از کتاب های مربوط به خلبانی خوانده ام. سالها با رویای خلبانی بزرگ شده ام ولی درست موقعی که وقت آن فرا رسیده بود با واقعیت های هولناکی به نام شهریه نجومی و عدم حمایت دولت و ... مواجه شدم. سوال من این است که ایا دولت نمی تواند جوانانی مثل من که استعداد سرشاری را دارند و حتی بدون حضور در یک جلسه آموزش خلبانی آن چه را از پرواز می دانند که تصورش محال است , حمایت کنند؟ آیا من ایرانی کم تر از بیگانه روس استعداد پرواز دارم؟ آیا هزینه بورسیه من از دلار ها یی که او می گیرد بیشتر است؟ ایها ناس من در آرزوی پرواز سوختم.
    پاسخ
    شهاب عزیزم . احساسات لطیف و دوست داشتنی شما مبنی بر اشتیاق به پرواز و عشق آسمانی ان را درک می کنم
    و می دونم هزاران جوان با استعداد مثل شما در ایران عزیز وجود داره .. که منتظر حمایت دولت و سازمان های مربوطه بسر برده .. و در همین انتظار عمر و انرژی خود رو هدر می دهند .. اعتراف می کنم به دلیل حرفه مطبوعاتی ام با خیل عظیمی از این استعدادها مواجه بوده ام .. از سوی دیگر تلاش انسان های دلسوزی را مثل آقای آرمان بیات و دوستان همفکرش شاهد بودم که به اتفاق کاپیتان های دلسوز و مردمی حرکت هایی را برای تآسیس آکادمی پرواز آغاز کردند .. تا با حمایت های بانکی .. دوستان جوانی مثل شما بدون هیچ دغدغه ای به تحصیل در این رشته ادامه داده و بعد از جذب به بازار کار ، به تدریج هزینه های تحصیل رو به بانک ها عودت دهند .. اما خیلی کارشکنی هایی در انجام و نحقق این نوع پروژه هایی که لااقل من شاهدش بودم ، از بین رفت .. آن هایی هم که به همین بهانه انسانی مجوز گرفتند .. تغیر عقیده داده و از رانت آن بهره برداری مالی کردند .. بله شهاب جان .. خیلی کار ها می شه با این همه استعداد های جوان کشور انجام داد .. اما همیشه سودجویان و بد خواهانی برای در انحصار بودن دست و پای این گونه طرح های عالی رو می بندند .. !! امیدوارم روزی این مسایل رو بدون هیچ دغدغه ای در سایت مطرح کنم ..ممنون از حضورت

    با سلام خدمت کاپیتان قهرمان ایرانی آقای مدرسی :
    من در حد تیم ملی عاشق خلبانی ام و دوست دارم در این رشته در ایران تحصیل کنم اما از یکی از اقوام که خلبان فوکر 100 شرکت آسمان است این رشته در بازار کار به شدت اشکال دارد و تنها در صورت وجود پارتی اونم از نوع کلفتش می تونیم استخدام بشیم من در حال حاضر دانشجوی رشته مهندسی ژنتیک هستم و واقعا دوست دارم روزی پشت یوک ایرباس310 بنشینم و همچنین با سیمولاتور فوق العاده پرواز میکنم با توجه به اینکه هیچ کلاسی رو هم نرفتم اما تمام دور های مجازی پرواز جت را دیده ام و واقعا از نظر همان دوستمان که خلبان آسمان است وضعیت بسیار خوبی دارم خواهش می کنم منو راهنمایی کنیند اگه من نتونم خلبان شوم مطمئنا ایران یکی از خلبان های بسیار موفق خود را در آینده از دست خواهد داد . جوان همیشه عاشق پرواز- بهزاد
    پاسخ
    بهزاد جان عزيزم .. قبل از پاسخ لازم است اين توضيح تكراري رو بدهم كه .. بنده به هيچ عنوان لايق و در حد اين عناويني كه دوستان در كامنت ها اعلام مي كنند ، نيستم . يك نظامي بسيار معمولي كه حتي وظايف محوله رو رويهم رفته به خوبي انجام ندادم .. اين رو جدي و صادقانه عرض مي كنم . اگه پروازي به منطقه داشتم ، صرفآ وظيفه ام بوده .. يا به خاطر عشق و علاقه ام به پرواز بود .. همين . از شما و همه خوانندگان خوب و بزرگوارم استدعا مي كنم ديگه از اين واژه هاي اغراق آميز و حتي عناوين نظامي خودداري كنيد . بيش از دو دهه بازنشسته شده ام .. و يك فرد معمولي با گذشته معمولي هستم .. مسئله ديگر اين كه بعضي از همكاران قديمي اگه گذرشون به سايت بيفتد و اين عناوين رو در باهر بنده بخوانند ، با خود فكر مي كنند كه من چيزي نوشته و يا خواسته ام كه مخاطبان اين گونه مرا خطاب مي كنند .. !! من مخلص همه شما بزرگواران هستم . خواهش مي كنم با كلماتي چون عمو بهروز يا همون بهروز خشك و خالي خطاب ام فرماييد .. اين جوري احساس آرامش و راحتي مي كنم .. سپاسگزارم . .. بگذريم
    بهزاد جان در باره علاقه ات به پرواز خصوصآ حضور در كابين ايرباس كردي . اولآ خيلي خوشحالم كه با يكي از جوان هاي علاقه مند به اين رشته آشنا مي شوم . پسرم نمي خواهم شما رو ناميد كنم .. اصولآ چنين عادتي ندارم . اگر چه معتقدم آرزو بر جوانان عيب نيست . اما براي راحت رسيدن به آرزويت .. توصيه مي كنم اولآ راه هاي رسيدن به حرفه خلباني رو با موفقيت طي كن .. وقتي كه به اميد خدا جذب شدي .. گام بعدي ات رو در راه پيوستن به اسكادران ايرباس شروع كن . چون از شما چه پنهان .. وقتي كه هنوز خلبان نشدي .. اين گونه ترسيم كردن آرزو ، در حد همان آرزو هاي شيرين جواني باقي مي ماند . چون حتمآ مستحضري كه براي پرواز با ايرباس بايد پروسه اي از پرواز با مدل هاي متعدد ديگري رو طي كني .. و با توجه به تغير مقررات اين پروسه .. بهتره اين گام رو بعد از خلبان شدن و پرواز انجام دهي .. قطعآ در حين پرواز هايي كه خواهي داشت ، دوستان و اساتيد به شما راه هاي ترقي و رفتن به كلاس هاي بعدي رو ترسيم خواهند كرد .
    اما در باره اين كه با سيميلاتور خوب پرواز مي كني .. علي رغم اين كه من قلبآ معتقدم دنياي مجازي پرواز با واقعي خيلي شباهت هايي دارد . اما اين نوع مهارت ها هيچ گونه امتيازي براي جذب به حرفه خلباني محسوب نمي شود . البته ممكنه كمكي براي شناخت اصطلاح ها و ابزار و ادوات پرواز باشد .. اما به جهت جذب كمكي نمي كند . دوم اين كه قضيه پارتي بازي .. متآسفانه واقعيت تلخي است . كه به درستي فاميل محترم شما كه خلبان فوكر است براي شما توضيح داده است . البته از اون جايي كه من نزديك به دو دهه است از اين فضا دور هستم .. دقيقآ نمي توانم راه كار هاي صحيح رسيدن رو اشاره كنم . به عبارتي .. اگه قضيه پارتي بازي و توصيه نبود .. مسلمآ بهت مي گفتم با دل و جان برو درس بخوان و استعداد و علاقه ات رو به همه ثابت كن . همان گونه اي كه در زمان ما چنين بود .. و به هيچ عنوان در اين حرفه پارتي بازي و توصيه انجام نمي شد .. حتي پدر براي پسر خودش هم انجام نمي داد . اما متآسفانه در اين دوره اخبار متعددي در باره پارتي بازي شنيده ام كه اميدوارم با ان برخورد شده باشد .. اصلآ و ابدآ هم به شما توصيه نمي كنم دنبال پارتي بگرد .. !! بلكه باز هم معتقدم بايد بقدري از خودت استعداد نشون بدي .. كه خودشون سراغت بيايند .. اگر چه در دنياي پارتي بازي و توصيه به اين گونه افراد نگريسته نمي شود .. به هر حال اخرين توصيه ام اين است .. به سخنان و مشورت هاي فاميل خلبان خودت اعتماد كن .. چون او تنها كسي است كه صادقانه راهنمايي ات مي كند . اميدورام يك روز شما رو به عنوان خلبان ايرباس ببينم
    موفق باشي پسرم

    شما هم چيزي بنويسيد
    • هر چي دلتان مي خواهد بنويسيد. اينجا مربوط به شماست اگر نظر خصوصي‌اي داريد لطف کنيد و از طريق اي‌ميل (behrouz.journalist at gmail.com) مطرح کنيد، ممنون.






    مشخصات حفظ شود؟

    از تگ‌هاي HTML هم مي‌توانيد در نظرتان استفاده کنيد.

     
    Copyright 2007 by Behrouz Moddaresi | Design by WebStudio | Powered By Movable Type 3.35