Oldpilot.ir | چرا خلبانان روسی مشکل آفرین هستند !؟
درباره من

سوم دي ماه 1331 در تهران متولد شدم. پس از اتمام دوران دبيرستان به خاطر علاقه اي که به پرواز داشتم به نيروي هوايي پيوستم. در ادامه به آمريکا اعزام شدم، در بازگشت به ايران اولين پروازم را در تاريخ 18/3/53 انجام دادم و با آغاز جنگ تحميلي، به صورت شبانه روزي در مناطق جنگي پرواز داشتم و افتخار كسب مدال طلاي بالاترين ساعات پرواز را به دست آوردم. به دليل سكته قلبي و عمل جراحي باز كه ... ادامه
تبليغات
وبلاگستان
باقي قضايا
  چرا خلبانان روسی مشکل آفرین هستند !؟

  بررسی عملکرد ضعیف خلبانان روسی  

Small---1.jpg

خلبانان درست در لحظه اخر متوجه مي شود كه ارتفاع هواپيما خيلي بالاتر از ان چه مي خواسته است و با ديدن باند فرود كه هر لحظه در اين ارتفاع به ان نزديك تر مي شود احتمالا نيم نگاهي نيز به روبرو مي اندازد تا با حسابي سر انگشتي ببيند چقدر از باند مانده است .. اما ايا با اين ديد كم(200 متر) مي توان اخر باند را ديد تا بتوان نحوه فرود را برنامه ريزي كرد؟؟؟ ((ذكر اين نكته ضروري  است كه منظور من اين است كه مه شديد وارتفاع زياد و زاويه نامناسبnoseباعث شده كه هر دو خلبان 4چراغ قرمز رنگ ابتداي باند را نبينند و در حالي كه ارتفاعي بالاتر از حد معمول دارند ناگهان فقط چراغهاي اصلي امتداد باند را مي بينند ودر ضمن مه شديد باعث شده انها انتهاي باند را نبينند . در اين شرايط خلبان ناگهان از خود مي پرسد:(نكند مسافت زيادي از ابتداي باند را گذرانده ام در حالي كه هنوز چرخ ها را به زمين نرسانده ام ؟؟؟؟) .. در اين شرايط موتور هواپيما نيز يا (ايدل)بوده يا نزديك اين حالت بوده و دادن موتور نيز ريسك زيادي داشته . ناگهان خلبان در اين شرايط در حالي كه از لحاظ تخمين محل هواپيما در طول باند دچار سردرگمي كامل شده است و دقيقا نمي داند در كجاي طول باند است ريسك يك شيرجه شديد رابه جان مي خرد وبا(nose down)شديد هواپيما را به سمت باند مي برد و ...

بررسی عمللکرد ضعیف خلبانان روسی 

 

2moam54hmol5qr99728s.gif

Small---2.jpg

 Small---3.jpg

تحلیل رسیده  از : علی صفری

 ihss9tr9zi9efmcstko6.jpg

 در باره سانحه اخیر شرکت هواپیمایی تابان در فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد و منهدم شدن بخش اعظمی از بدنه هواپیما حرف و حدیثی فراوانی وجود دارد .. و اغلب رسانه ها در باره این سانحه مطالبی رو درج می کنند . این سایت هم بنا به وظیفه حرفه ای اش تحلیلی را ارایه داد . بعد از انتشار پست قبلی در بخش کامنت ها دوست نازنینی به نام " علی صفری " نظر کارشناسانه جالبی رو در باب مشکلات و نقاط ضعف خلبانان روسی ارایه داد که حیف اومد آن را در اختیار شما دوستان گرامی قرار ندهم . بقدری بحث از نگاه فنی و پروازی کامل بود که فکر کردم یکی از خلبانان خطوط هوایی آن را به رشته تحریر در آورده است .. لذا از وی خواهش کردم رزومه اش را با تصویر برایم ارسال کند .. جالبه بدونید تحلیل کارشناسانه ارایه شده به قلم جوان دانشجویی است که به خاطر عشق و علاقه اش به رشته خلبانی و گران بودن دست یابی به این آرزوی دیرینه اش مجبور به مطالعه و تحقیق گسترده در صنعت هوانوردی شده است .. و الحق و انصاف خیلی در این زمینه موفق شده است . بنده به دلیل حال و هوای خاص نظریه دوست جوانم ، بدون کوچک ترین تحریف در متن دریافتی آن را تقدیم شما یاران فرهیخته و گرانمایه می کنم .. امیدوارم مورد پسند شما واقع شود ..

به دلیل استقبال بی نظیر و کم نظیر شما یاران گرامی ، تصمیم دارم به فاصله کم تری مطالب بعدی را منتشر کنم . خوشبختانه در حال حاضر هفت هشت موضوع جدید و ناب اماده نگارش دارم . به همین دلیل از پسر عزیزم جناب علیرضا صادقی خواهش می کنم مثل همیشه با ترجمه های پر محتوای خود بنده را در این امر یاری رساند . بخش عمده خاطرات را یکی از دوستان قدیمی ام در نشستی که جمعه نهم بهمن برو بچه های قدیمی و بازنشسته گردان های سی - ۱۳۰ دور هم جمع شده بودیم ، یاداوری کرده و قرار شد طبق شرایطی .. از این پس با وی که ذهنی مملو از انواع خاطرات مهیج از پرواز های جنگی دارد همکاری کنم .. در باره  گردهمایی یاران قدیمی بزودی پست متفاوتی را به شکل تصویری ارایه خواهم داد .. یکی از دست اورد های عالی این جلسه ، اگاهی از تعلق گرفتن کارت ویژه " ایثار " است .. که به دلیل در دسترس نبودن موفق به دریافت ان نشده بودم ..

 marshalads.gif

Test Baner.gif

 

 Start---1.jpg

 سلام اقاي مدرسي.خسته نباشيد. به نظر من خلبانان روس نسبت به استانداردهاي ايمني پرواز خیلی بي توجه هستند و دليل ان هم نظام ناقص هوانوردي روس ها است . خلبانان روس در پرواز كردن تبحر بالايي دارند ولي به شدت از لحاظ سطح مطالعه با كمبود مواجه اند .فرهنگ هوانوردي روس ها مبتني بر اصل تجربه است نه علم وتحقيق ..!! وقتي سوانح هوايي روس ها را بررسي كنيد متوجه مي شويد كه گاهي خلبانان روس با بهترين و ايمن ترين هواپيماها  هم سانحه داده اند فقط به خاطر نداشتن شناخت علمي از ايمني پرواز .مثال بارزي كه ضعف روس ها را در زمينه ايمني پرواز و مطالعه نشان داد سانحه  a.310بود كه به captain kid شهرت يافت ونشان داد كه روس ها نه تنها ايمني هوايي را به شوخي مي گيرند واجازه مي دهد كه هواپيما در وضعيت خطرناك قرار بگيرد ، بلكه حتي گاهي نمي توانند ساده ترين دستورات  emergengyرا اجرا كنند . فرود با ديد200متر ان هم با tu.154 مملو از مسافر به نظر من ريسك بزرگ خلبان روس بود .يكي از دوستان من كه در اكراين اموزش ديده بود چنین مي گفت .. " استاد خلبانان اكرايني و روس ما landing in alternativeرا در شرايط جوي نامساعد باعث افت كلاس خود مي دانستند.. " به نظر شما اگر در امريكا خلباني تصميم بگيرد براي رو كم كني قوانين را نقض كند با او چه می كنند.؟؟

در بررسی سانحه tu.154 تابان در فرودگاه مشهد به نظر مي رسد اصرار خلبان روس بر فرود درشرايط ديد كور مي تواند مهم ترين عامل زنجيره سانحه باشد . اما به نظر بنده روس ها در زمينه ريسك در پرواز يدي طويل و سابقه اي درخشان دارند و اين امر به سيستم اموزش پر مشكل و نا هماهنگ نظام هوانوردي روسيه  بر مي گردد كه ميراثي از نظام كمونيستي شوروي پيشين است . خلباني در روسيه از لحاظ بعضي استانداردهاي هوانوردي تفاوت زيادي با ديگر كشورهاي مطرح دارد . روس ها اصل ايمني را بسيار ساده تر مي گيرند به ‌همين دليل در روسيه امار سوانح هوايي كه خلبان يا ديگر خدمه در ان نقش اصلي را دارند در روسيه يا كشورهاي وابسته بلوك شرق بسيار بيشتر از ديگر سوانح است . در اين امر شكي نيست كه هواپيماهاي روسي به اندازه همتايان غربي خود لوكس و خوش قيافه نيستند و كيفيت ساخت غربي ها را ندارند ولي فرهنگ ضعيف علم وايمني در بين خلبانان روس عامل اصلي بسياري از سوانح پرنده هاي روسي در تاريخ هوانوردي است.
براي نمونه درصد بالايي از سوانح هوايي روسيه در 10 سال گذشته بر طبق امار اژانس ايمني هوانوردي اين كشور به علت رعايت نكردن موازين ايمني درapproach and landing توسط خلبانان روسي بوده است.(به نظر من اين مورد بسيار مهم وقابل تامل است)

این که چرا خلبانان روسی بیشتر از دیگر خلبانان دچار ریسک و اشتباه می شوند حتما باید دلایل خاص خودرا داشته باشد که بررسی ان نیز باید بسیار گسترده و علمی تر از یک مقاله صورت بگیرد .اما به نظر من چند دلیل اصلی این امر می تواند داشته باشد که در زیر به ان ها اشاره خواهم کرد.(بالا بودن اشتباه وریسک در بین خلبانان بلوک شرق وروسیه نظر من نیست و این امر را سال گذشته اژانس ایمنی هوایی روسیه در یک گذارش مفصل ارایه کرد) . 

s5mqzynwwvlsljq9uhks.jpg

دلایل بالا بودن قدرت ریسک و اشتباه در بین خلبانان روس .

1 . فرهنگ پایین ایمنی:

 روسیه چه در زمان شوروی و چه بعد از فروپاشی شوروی بر خلاف تصور سردمداران خود و بعضی از مردم جهان کشوری جهان سوم محسوب می شده  است و تنها دلیل پیشرفت بعضی صنایع در این کشور (مثل هواپیما سازی) شرایط خاص جغرافیایی و سیاسی و محیطی بوده است . اصولا در کشورهای جهان سوم فرهنگ ایمنی در تمام مشاغل و صنایع پایین تر از کشورهای توسعه یافته است(فاجعه انفجار نیروگاه اتمی چرنوویل را بیاد دارید؟) وهمین پایین بودن فرهنگ ایمنی از عمق جامعه روسها وارد بخش هوانوردی انها نیز شده است وبه همین دلیل علاوه بر پایین بودن استانداردهای هواپیمایی روسها کادر متخصص صنعت هوایی انها نیز در اموزش های خود کمتر با فرهنگ ایمنی اشنا شده اند وسرمایه گذاری کمتری در زمان تربیت انان در این زمینه صورت گرفته است .
 
بر خلاف روس ها وسیستم شرقی در غرب همواره جان شهروندان و فرهنگ ایمنی مه مترین عامل در تعیین خط مشی وسیاست گذاری ها در تمام بخش های کشوری بوده و به همین دلیل نیز فرهنگ ایمنی در بین پرسنل فنی در تمام صنایع در بالاترین سطح ممکن قرار دارد و بیشترین درصد هزینه اموزش خلبانان در امریکا واروپا مربوط به بحث ارتقا فرهنگ ایمنی است و به همین دلیل ایمنی در هوانوردی غرب وخصوصا در بین خلبانان مهمترین شرط برای پرواز است .
خب با تفاسیر بالا میتوان به این نتیجه رسید که در شرایطی که پرواز یا فرود هواپیما ممکن است با ریسک صورت بگیرد یک خلبان روسی یا خلبانی که در سیستم بلوک شرق اموزش دیده راحت تر از یک خلبان اموزش دیده درغرب این ریسک را انجام دهد. برای مثال به نظر من خلبان روسی هواپیمای il.62 كه ان هم در فرودگاه مشهد سانحه داد (حادثه اي كه امير دادپي نيز متاسفانه از قربانيان ان بود) مي توانست با يك " go around " ساده و به دست اوردن زاويه و سرعت مناسب دو باره براي فرود اقدام كند ولي متاسفانه ريسك پذيري بالاي اين خلبان در" approach " كه حساس ترين مرحله پرواز است اين فاجه را رقم زد.
 درمورد سانحه تابان نیز به نظر من خلبان هواپیما ترکیبی از ریسک و اشتباه را در یک ترتیب خاص مرتکب شده تا نهایتا باعث سانحه شده است.در زیر من سعی کرده ام نموداری از این پروسه را ارائه دهم . ریسک خلبان در انجام approachبا توجه به توصيه كنترلر به لغو approach اشتباه در زاويه نسيت به باند و اشتباه در تعيين ارتفاع مناسب=accident به راستي اگر در معادله بالا حداقل خلبان با دقت بيشتري اقدام به تقرب مي داد اين همه افسوس و هیاهو  رخ نمي داد.

hw4tjyn036h58qhwduj8.jpg

2 . مطالعه کم خلبانان روسی :
در زمینه سرانه مطالعه وتحقیق به نظر می رسد که خلبانان روسی در مقایسه با غربی ها زمان و انرژی کمتری را صرف به روزکردن اطلاعات خود در زمینه هوانوردی می کنند در واقع این امر از انجا ناشی می شود که در نظام هوایی این کشور ارگان قدرتمندی برای سازمان دهی به امر مطالعه و تحقیق و به روز رسانی اطلاعات برای سال ها وجود نداشت و تنها در 10سال اخیر (2000-2010) یک سری فعالیت ها برای کمک به خلبانان در جهت افزایش میزان تحقیق و مطالعه غیر کاری صورت گرفت که همین امر باعث شد نظام گسترده هوایی کم کم به سمت نوسازی علمی حرکت کند.
این امر در دوران ریاست جمهوری (ولادیمیر پوتین)سرعت بیشتری گرفت و خصوصا از سال 2002نظام هوانوردی روسیه سعی می کند که خود را با استانداردهای بین المللی هماهنگ تر کند.
این هماهنگی علاوه بر مسئله طراحی هواپیما های جدید بر مسئله ارتقائ علمی خلبانان نیز تاکید دارد. اما با این همه هنوز هم ضعف اطلاعات خلبانانی که با استانداردهای گذشته اموزش دیده اند به چشم می خورد . 

 در بررسی دقیق هر سانحه هوایی به شرط رعایت بی طرفی و اصول علمی تحقیق میتوان به نتایج جالبی رسید لذابه نظر من این بسیار مهم است که دانشجویان خلبانی و مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیما همواره در مورد تمامی سوانحی که در دنیا رخ می دهد به تحقیق وبررسی گسترده بپردازند واگر احیانا حوصله یا وقت انجام این کار را ندارند همواره ارتباط خود را با اساتید و افرادی چون (کاپیتان مدرسی)که هم تجربه پرواز دارند و هم روحیه کنکاش وتحقیق دارند حفظ کنند.

در ادامه بحث مربوط به بررسی ضعف اطلاعاتی درصد بالایی از خلبانان روسی نسبت به استانداردهای جهانی به بررسی کوتاه چند سانحه که خلبانان روسی عامل انها بوده اند می پردازم.

1 . capitan kid : ياkids in cockpite:اين سانحه قبلا در سايت جناب مدرسي با تفصيل و تحليل ذكر شده است امابنده ذكر چند نكته را كه به نظر خودم در اين مورد جالب بود ذكر مي كنم كه به طور كامل نشان دهنده دو ضعف عمده خلبانان روسي و بلوك شرق است كه قبلا به ان اشاره شد.
اینجا و اینجا

 ريسك پذيري بالا
- اطلاعات ومطالعه پايين .
در این حادثه که شرح ان به طور کامل توسط جناب مدرسی گفته شده :خلبان هواپیمای a.310 يكي از خطوط هوايي روسيه در يك پرواز بين المللي كه از مسكو به يكي از كشورهاي جنوب شرقي اسيا مي رفته در حالي كه هواپيما در حالت (ap)قرار داشته دو فرزند نوجوان خود را در يك اقدام عجيب به جاي خوددر جاي مخصوص خلبان مي نشاند (با اين تصور كه كمك خلبان همه چيز را تحت كنترل دارد و خلبان اتوماتيك هم فعال است) در همين لحظات به خاطر كنجكاوي يكي از بچه ها هواپيما براي لحظه اي از (ap)خارج شده و خلبان و كمك وي متوجه ان نمي شوند تا اينكه بخاطر اين مسئله هواپيما از حالت عادي خارج مي شود(به خاطر اختلاف بين خلبان اتو ماتيك و عملكرد خلبانان) جالب است بدانيد كه با اينكه خلبان و كمك خلبان مي توانستند هواپيما را در همان لحظات اوليه با يك دستور العمل ساده به حالت نرمال بازگردانند به خاطر عدم اگاهي با دخالت در سيستم كنترل كامپيوتري كه قصد بازگرداندن هواپيما به شرايط عادي را داشت باعث شدند كه هواپيما سقوط كند و همه سرنشينان ان كشته شوند.
در ادامه معادله ساده اي نشان دهنده عملكرد خلبانان روسي اين هواپيماي airbus.310 است كه نشان دهنده مسائل جالب توجهي است . ريسك بزرگ خلبان(نشاندن فرزندان خود براي چند دقيقه در جاي خلبان)+عدم اگاهي و اطلاع خلبانان هواپيما در برخورد با اين شرايط و اجراي نادرست دستورات اظطراري=accident  از اشتباهات ان ها مسلم ان ها محسوب می شود .  ( توضیح "ap " یعنی اتوپایلوت با همان خلبان اتوماتیک . مدرسی )

حادثه a.310 روسي از چند بعد صنعت هوايي روسيه را با يك بحران جدي روبرو كرد وباعث به وجود امدن سوالات متعددي از طرف كارشناسان ومحققان هوانوردي در مورد كيفيت اموزش و نوع تربيت خلبانان در سيستم روسي و فرهنگ ايمني حاكم خطوط هوايي روسي و پرسنل ان ها مطرح كرد .
در واقع عليرغم ادعاهاي روس ها مبني بر مقصر بودن شركت ايرباس در بخشي از اين حادثه اما به هر حال حتي با وجود قائل بودن سهمي از شركت اير باس در اين سانحه عملكرد ضعيف خلبانان اين هواپيما در وارد كردن افراد غير مسئول و فاقد قدرت تفكر كافي (به لحاظ سن كم ان ها) به كابين خلبان از يك طرف و نا اشنايي خلبانان روسي اين پرنده مدرن با دستورات ساده بخش " emergency " اين هواپيما مهر تاييدي بر اين ادعا زد كه خلبانان روسي و خلباناني كه تحت استانداردهاي بلوك شرق امورش هاي ابتدايي يا پيشرفته را گذرانده اند هنوز براي كسب فرهنگ ايمني و مطالعه و تحقيق بيشتر نياز به سرمايه گذاري و صرف وقت بيشتري دارند تا بتوانند خود را به استاندارد هاي امروز هوانوردي برسانند.

همان طور كه دربحث سانحه (kids in cockpite) ثابت شد كه خلبانان روس احتياج به بالا بردن فرهنگ ايمني و ميزان مطالعات خود دارند ، بدیهی است كه اين امر اكنون درحال پيگيري توسط خلبانان داوطلب و ارگان هاي مربوط به هوانوردي اين كشور است. اما اگر اجازه دهيد به خادثه taban air كه به نظر من نكات مبهم زيادي نيز هنوز در مورد ان بايد كفته شود بپردازيم كه علاوه بر داشتن  تحليلی جديد مي تواند مهر تاييدي در مورد عملكرد خلبانان روس  داشته باشد و براي دانشجويان عزيز خلباني بسيار مهم و سودمند است .

 در پرواز تابان چه گذشت.؟؟

   ابتدا  لازم می دانم در مورد نظر بعضي از دوستان در مورد زاويه هواپيما نسبت به باند عرض کنم که بنده ضمن احترام به دیدگاه اين اساتيد نظر ديگري دارم.

عزيزاني كه خلبان هواپيماهاي جت مسافربري هستند خوب مي دانند كه طبق اصول اوليه پرواز با اين پرنده ها ، اگر خلبان در موقعیت (final approach) متوجه زاويه زياد هواپيما با باند فرودگاه شود (به هيچ عنوان باز هم تآکید دارم به هيچ عنوان) حق " turning " یعنی چرخش را براي اصلاح مسير  ندارد . اين امر به دو  دليل مي تواند باعث فاجعه براي هواپيما شود.

1. سرعت وارتفاع كم . (air speed and alt are in minimum in final approach).

2. وزن و ابعاد بالاي هواپيما.

 x2pnm8ifsso2ihu90zhq.jpg

بايد توجه داشت كه اين دو مورد ذكر شده مواردي است كه شديدا در سيستم پرواز هواپيماهاي جت سنگين مورد توجه است و هيچ خلبان عاقلي دست به گردش اين چنيني در این سرعت و ارتفاعي نمي زند (با توجه به سيستم موتور جت كه در چنين شرايطي قدرت جواب گويي سريع براي افزايش سرعت ندارد) در ضمن معمولا حتي خلبان  cessna.172 هم در اين شرايط به جاي مانور(bank)از مانور(yaw)استفاده مي كند تا خطر واماندگي با برخورد با زمين را به حداقل برساند به همين دليل من (بعيد مي دانم كه اصلا اين هواپيما اختلاف زاويه شديدي با باند داشته است.) اگر هم اختلاف زاويه داشته با استفاده(rudder)و يك(yaw) ساده رفع شده است. بايد اين امر را قبول كنيم كه احتمال (left bank or right bank)توسط خلبان با توجه به ارتفاع و سرعت خيلي كم است. اما ان چه كه بنده حدس مي زنم اين است كه ..  ارتفاع هواپيما احتمالا بالا تر از حد معمول  بوده است . چون (خلبانان روسي يك تاكتيك جالب در فرود دارند كه در نوع خود جالب توجه است . اين در اصطلاح (diving landing) گفته مي شود و اين تاكتيك به اين صورت است كه ان ها هواپيما را با زاويه منفي (negative pitch) زيادي به سمت باند مي اورند ودر لحظه اخر زاويه را افزايش مي دهند تا هواپيما(stall-landing) شود . معمولا اين نوع فرود با ضربه شديدي كه مسافران نيز معمولا از ان گله دارند همراه است و كلا با ريسك زيادي توآم می باشد .  (خصوصا در هنگامي كه side-windداشته باشيم) در اين تاكتيك خطر ناك خلبان در لحظات پاياني approach ارتفاع هواپيما را بر طبق روال (ils) كاهش نداده وبا چند پا بالاتر از حد معمول به ابتداي باند مي رسد .حالا دليل اين ريسك چيست .. ؟

marshalads.gif

 مژده به علاقه مندان نمایش های هوایی  

 

در ادامه شايد اين سوال پيش بيايد كه چرا خلبان بايد از اين تاكتيك پر ريسك استفاده كند در صورتي كه مي تواند با روال عادي هواپيما را در ارتفاع استاندارد به ابتداي باند بياورد دليل انرا در زير شرح خواهم داد.

 چرا (diving-landing) ؟؟

 هواپيماهاي روسي مثل tu.154و همه هواپيماهاي هم نسل ان از لحاظ ( instrument landing systems)نسبت به نمونه هاي غربي ضعيف تر هستند ودر واقع قابليت هاي (auto-landing)ان ها كمتر از هواپيماهاي غربي هم نسل خودشان است به همين دليل خلبانان روسي از استاد خلبانان خود ياد گرفته اند كه نمي شود در فرودها (خصوصا در شرايط ديد كم)تنها با تكيه برinstrument براي  تقرب اقدام كرد لذا به ان ها ثوصيه مي شود كه در شرايط ديد كم ارتفاع هواپيما را چند پا بالاتر از حد استاندارد نگه دارند تا اگر هواپيمابه دليلي با زاويه نامناسب يا اشتباه به باند نزيك شد ارتفاع كافي جهت اصلاح انحراف را داشته باشند (البته بدون قرار دادن در bank) . ولي اگر همه چيز مرتب بود ان ها مي توانند با يك(dive) اين اختلاف ارتفاع را جبران كند.كه به اين تاكتيك كه اكثرا روس ها از ان استفاده مي كنند ،  (diving-landing)گفته مي شود .  البته اين تاكتيك از طرف خلباناني كه اقدام به انجام ان مي پردازند كاملا ايمن توصيف شده اما كارشناسان خطرات اين كار را بسيار بالاتر از مزاياي ان مي دانند.

 ايا (diving-landing) موجب سانحه    تابان اير شد !؟

 به نظر بنده خلبان هواپيماي ثوپولف تابان به خاطر ديد كم ومه الود بودن فرودگاه مشهد به خيال خودش براي افزايش ظريب ايمني پرواز ارتفاع خود را در (final approach)بالاتر از حد معمول نگه داشت تا با تكنيك   (diving-landing)اقدام به فرود كند . احتمالا در اخرين لحظات خدمه متوجه يك اختلاف جزئي در زاويه هواپيما و باند شده اند و ان را با يك ثغيير زاويه ناچيز رفع كرده اند. هواپيما با سرعت و زاويه صحيح به باند نزديك مي شده در حالي كه ارتفاع هنوز بالاتر از حدمعمول بوده است .

اخرين لحظات...

 در اخرين لحظات خلبان احتمالا متوجه مشكلي جدي مي شود.. (((it is very high)))بله به نظر من خلبانان درست در لحظه اخر متوجه مي شود كه ارتفاع هواپيما خيلي بالاتر از ان چه مي خواسته است و با ديدن باند فرود كه هر لحظه در اين ارتفاع به ان نزديك تر مي شود احتمالا نيم نگاهي نيز به روبرو مي اندازد تا با حسابي سر انگشتي ببيند چقدر از باند مانده است .. اما ايا با اين ديد كم(200 متر) مي توان اخر باند را ديد تا بتوان نحوه فرود را برنامه ريزي كرد؟؟؟ ((ذكر اين نكته ضروري  است كه منظور من اين است كه مه شديد وارتفاع زياد و زاويه نامناسبnoseباعث شده كه هر دو خلبان 4چراغ قرمز رنگ ابتداي باند را نبينند و در حالي كه ارتفاعي بالاتر از حد معمول دارند ناگهان فقط چراغهاي اصلي امتداد باند را مي بينند ودر ضمن مه شديد باعث شده انها انتهاي باند را نبينند . در اين شرايط خلبان ناگهان از خود مي پرسد:(نكند مسافت زيادي از ابتداي باند را گذرانده ام در حالي كه هنوز چرخ ها را به زمين نرسانده ام ؟؟؟؟) .. در اين شرايط موتور هواپيما نيز يا (ايدل)بوده يا نزديك اين حالت بوده و دادن موتور نيز ريسك زيادي داشته . ناگهان خلبان در اين شرايط در حالي كه از لحاظ تخمين محل هواپيما در طول باند دچار سردرگمي كامل شده است و دقيقا نمي داند در كجاي طول باند است ريسك يك شيرجه شديد رابه جان مي خرد وبا(nose down)شديد هواپيما را به سمت باند مي برد . در اخرين لحظه با تمام قوا فرامين را به عقب مي كشد تا هوا پيما (stall) كند تا (over speed) مربوط به اين شيرجه شديد را كاهش دهد. اما به نظر من خلبانان هواپيما دراين جا نيز به خاطر سرعت زياد اين شيرجه شديد واز ترس برخورد شديد با سطح باند فرامين را بيش از حد به سمت بالا مي كشند وناگهان هواپيما دچار   (over nose -up)شده و به شدت در حالت(stall)از ناحيه (tail)با باند برخورد مي كند وسپس بدنه اصلي شديدا با باند برخورد مي كند.  بد بودن زاويه برخورد و شدت بالاي ان بلافاصله چرخ ها را متلاشي مي كند(توجه داشته باشيد نا مناسب بودن زاويه فرود سرعت بالاي هواپيما ووزن زياد در هزارم ثانيه ارابه فرود را متلاشي كرده و با توجه به محل قرار گيري چرخ ها در tu.154بلا فاصله چرخ ها مانند شمشيري بران بالها را نابود كرده و بخش اعظم انرا بلافاصله قطع كرده اند.وشايد همين مسئله با عث شده انفجار حاصل از سوخت ذخيره شده در بال ها كل هواپيمارا در لحظه اي نابود نكرده چون بال ها و سوخت موجود در ان از بدنه جدا شده است ودر واقع landing-gearبا قطع كردن بال ها فرشته نجات مسافران خوش شانس اين پروازشده است . اتش سوزي اندكي نيز كه در عقب هواپيما مشاهده شده ناشي از برخورد شديذ tail هواپيما و احتمالا ضربه شديد به موتورها بوده است (مخزن سوخت كوچكي در قسمت دم براي پخش سوخت بين موتورها وجود دارد) . به نظر من زنده ماندن مسافران اين هواپيما با توجه به نوع حادثه يك معجزه بوده.  ياداور مي شوم كه اين تحليل .تحليلي شخصي مبتني بر تجارب شخصي است وتحليل اصلي را تنها جعبه سياه هواپيما ارائه مي دهد.

 از دوستان مي خواهم نظرات خود را در اين مورد ارائه كنند تا اگر كم و كاستي در اين تحليل بوده برطرف شود. در پايان از جناب (كاپيتان مدرسي) عزيز به خاطر لطفي كه به بنده دارند كمال تشكر را مي كنم . و ادامه همكاري با اين استاد بزرگوار را افتخاري بزرگ براي خود مي دانم. 

آشنای با نویسنده جوان تحلیل فوق  

safari-copy.jpg

علی صفری در باره خودش چنین نوشته است :

در مورد سوابق بنده بايد عرض كنم من دانشجوي رشته علوم سياسي دانشگاه ازاد هستم اما با اين كه از كودكي عاشق خلباني بودم به علت مشكلات مالي و بعضي تبعيضات با اين كه4  سال تمام براي بورسيه شدن جنگيدم نتوانستم به خاطر بعضي تبعيض هايي كه با چشم خود مي ديدم وارد اين شغل شوم و به تحصيل در رشته علوم سياسي ادامه دادم.

 اما به خاطر اين كه من زندگي و جوانيم را در اين راه گذاشته بودم هيچ گاه تسليم نشده و با اين كه سر هيچ كلاس خلباني نرفتم كتاب هاي اين رشته را تهيه كرده و به صورت شبانه روزي در كنار ديگر منابع و تحصيل در رشته ديگر همچنان انها را مطالعه كردم و اكنون نيز با افتخار خود را خلباني مي دانم كه به خاطر نداشتن 40 مليون تومان پول پرواز نكرده است.  اقاي مدرسي من واقعا براي اين كار رنج كشيدم و جنگيدم به صورت شبانه روزي مطالعه كردم و هميشه دوست دارم حتي اگر هم خلبان نشدم(كه مي شوم)بتوانم به برادران عزيز خلبان در زمينه تحقيقاتي كمك كنم تا سهمي در ارتقاي سطح خلبانان كشورم داشته باشم . شايد باورتان نشود اما من براي تحليل سانحه تابان اير 5 ساعت در(flight simulator) سناريوهاي مختلف را شبيه سازي و بررسي كردم . بنده با تمام نيرو و انرژي اماده همكاري با شما استاد گرامي هستم و اين را افتخاري بزرگ براي خود مي دانم .

*********

با تشکر از پسر عزیزم جناب علی صفری نازنین ، به اطلاع دوستان و خوانندگان محترم می رسانم که .. بنده هیچ گونه دخل و تصرفی در تنظیم تحلیل علمی این دوست فرهخته ام نداشته ام . و صادقانه اعتراف می کنم که اطلاعات پروازی او بی نهایت عالی و بیش از کل دانشی است که بنده دارم . من خوشحالم در کشوری زندگی می کنم که جوانانی چنین با استعداد و با سوادی دارد . ای کاش مسئولان کشور فکری برای پویش و پرورش مناسبی برای این استعداد های درخشان باشند . کم ترین اقدام تآسیس اکادمی های متعدد پرواز در مراکز استان هاست . که ضمن هماهنگی با بانک های کشور هزینه های تحصیل جوانان را متقبل شده و بعد از جذب بازار کار این عزیزان ، از محل در امد ان ها ، اقساط بانک ها بازپرداخته شود .. لازم به ذکر است این طرح پسندیده از سوی بعضی از خلبانان دلسوز از جمله  پسر عزیزم جناب آرمان بیات مدتی پی گیری شده ولی همان گونه که می دانید .. به دلیل بعضی کارشکنی ها و مخالفت ها به نتیجه نرسید ...

  

 End-Text.jpg 

در پناه ایزد منان پاینده و جاوید باشید .

بهروز مدرسی

این پست ساعت ۲۱:۳۰ دقیقه  نهم بهمن ماه ۱۳۸۸ پایان یافت .

 

پاینده و برقرار باد ارتشیان دلاور و قهرمان ایران

 ajr4i2ce8c0d7seedv8o.jpgWeblog-Archive-.jpg

   آرشیو سایت  اينجا                                               آرشیو وبلاگ اینجا 

به درخواست خوانندگان محترمي كه گله فرموده بودند اين سايت فهرست مطالب گذشته ندارد ، اين مهم به همت يكي از خوانندگان خوب و پسر عزيزم امير محمود بازيار انجام گرفت .. همچنين بخش قديمي " مطالب گذشته " به انضمام كالبد شكافي سانحه هواپيماي سي - ۱۳۰ كه در شهرك توحيد به وقوع پيوست به اين صفحه انتقال يافت . براي مشاهده آرشیو مطالب سایت اينجا رو كليك كنيد . همچنین برای مشاهده مطالب گذشته وبلاگ اینجا را کلیک کنید .
 
ztdydlzmcqo2fkjwhto2.jpg 
      زير نظر : عليرضا صادقي  
 
 این بخش به پیشنهاد و همت شما خوانندگان محترم شکل گرفته است . از این پس مطالبي متنوع و جذاب به زبان انگلیسی به همراه تازه ترین خبرهایی از صنعت هوانوردی تقدیم شما عزیزان خواهد  
 
 با پوزش فراوان از جناب علیرضا صادقی و خوانندگان محترم ، ترجمه جدید مربوط به این مطلب به دلیل جذابیت فراوان و مورد نیاز خوانندگان در یک پست مستقل تقدیم شما یاران خواهد شد .
 
 
 
 THE WORLD RECENT PLANE CRASHES:

Date: January 5, 2010 Time:13:30 Location:Wheeling, Illinois Operator:Royal Air Freight AC Type:Gates Learjet 35 Aboard:2 Fatalities:2 , Ground:0 ,Route: Detroit, MI - Chicago, IL ,Details:The cargo plane crashed into a forest reserve south of Chicago-Executive Airport while on approach, after being cleared to land.

Date:December 30, 2009 Time:06:15 Location:Morobe Province, Papua, New Guinea Operator:Kiunga Aviation AC Type:Cessna A185E Skywagon Aboard: 7Fatalities:6 , Ground:0 ,Route: Lae Nadzab - Baindoang Airstrip ,Details:After an engine fire the aircraft crashed in mountainous terrain. The pilot was the lone survivor.

Date:December 22, 2009 Time:22:22,Location:Kingston, Jamaica,: Operator:American Airlines AC TypeBoeing B-737,Aboard:154 Fatalities:0 , Ground:0 ,Route: Washington DC - Miami - Kingston, Jamaica ,Details:The aircraft overshot the runway and crashed into a fence while attempting to land in heavy rain. The right engine broke off, the landing gear collapsed and the fuselage broke open in two places. Forty-four people were injured.

SOURCE:www.planecrashinfo.com BY:Alireza Sadeghi

ترجمه فارسی:

حوادث هوایی اخیر دنیا:

تاریخ:5ژانویه 2010/زمان:13:30/مکان:"ویلینگ" در "ایلی نویز"/ خط هوایی:رویال ایر/نوع هواپیما:لیرجت 35/تعداد سرنشین:2/تلفات:2/تلفات روی زمین:0/مسیر:دیترویت به شیکاگو/جزئیات:هواپیمای باری پس از دریافت مجوز برای فرود در جنگلی در جنوب منطقه متعلق به فرودگاه شیکاگو سقوط کرد.

 

تاریخ:30 دسامبر 2009زمان:6:15/مکان:ایالت "موروبه"-پاپوآ -گینه نو/ خط هوایی:"کیونگا"/نوع هواپیما:سسنا/تعداد سرنشین:7/تلفات:6/تلفات روی زمین:0/مسیر:لانادژاب به فرودگاه "بایندونگ"/جزئیات:پس از آتش گرفتن موتور هواپیما در منطقه کوهستانی سقوط کرد.خلبان تنها بازمانده بود.

تاریخ:22 دسامبر 2009/زمان:22:22/مکان:"کینگستون" در جامائیکا/ خط هوایی:آمریکن ایرلاینز/نوع هواپیما:بویینگ-737/تعداد سرنشین:154/تلفات:0/تلفات روی زمین:0/مسیر:واشینگتن دی سی-میامی -کینگستون در جامایکا/جزئیات:هواپیما در حال فرود در باران سنگین از باند خارج و بیک حصار برخورد کرد.موتور راست جدا و ارابه فرود منهدم شد و بدنه به دو تکه شکسته شد.54 نفر مجروح شدند.

planecrashinfo.comمنبع: گردآوری و ترجمه:علیرضا صادقی 

سخنی دوستانه با شما

معرفی سایتی مفید ..

چندی پیش با وبلاگی جدید آشنا شدم که مطالب بسیار جالب و شنیدنی در باره عملیات عقابان تیزپرواز نیروی هوایی دارد . راستش رو بخواهید از این که دیدم آمار نسبتآ کمی دارد ، خیلی ناراحت شدم . از این رو مصمم شدم لینک آن را به خوانندگان فهیم و بزرگوار این سایت معرفی کنم . مطمئن هستم شما عزیزان با حمایت خود از چنین جوانان نازنین ، منت بزرگی به بنده می نهید . اینجا 

Start---2.jpg

شما جای من بودید چه می کردید ..!؟  

بی تردید اکثر شما بزرگواران با شخصیت بنده و عشق و علاقه ای که به خوانندگانم دارم ، اگاه هستید . و نیازی به توضیحات اضافه نیست . دیروز اتفاقی یرایم رخ داد که خیلی حالم رو گرفت .. قبل از اتخاذ هر تصمیمی ، ابتدا با شما در میان می گذارم .. چندی پیش یکی از خوانندگان جوان با ارسال بنر تبلیغاتی از بنده خواست تا ان را در سایت درج کنم .. به خاطر حرمت زیادی که به نظر دوستان قائل هستم ، بدون درنگ از تاریخ ۲۳ دیماه آن را نه تنها در سایت ، بلکه در وبلاگ هم قرار دادم . بعد از گذشت چهار پست از تاریخ یاد شده ، که دقیقآ بر اساس آمار رسمی سایت وبگذر تا روز جمعه تعداد  "  ۳۹۷۳۶ " هزار نفر از  بنر تبلیغی دوست عزیزمون دیدن فرمودند ( شکل زیر ) ، دیروز مجددآ طی ای میلی بنر فوق را ارسال کرده و از من خواست آن را برایش درج کنم ... !!!! باور کنید از روش کارم خیلی متآسف شدم . حتی اگه توقع تشکر خشک و خالی از این عزیز داشتم ، مسلمآ برایش می نوشتم که .. چطور بود ؟ راضی هستی .. !!؟؟ یا اگر زبانم لال یک ریال ناقابل از وی بابت این کار درخواست می کردم ، مطمئن باشید ده ها مرتبه در همان روز نخست از سایت دیدن کرده تا ایرادی نداشته باشد .. ! اما چون بنده درخواست او را سریع و رایگان و بدون هیچ منتی منتشر کردم ، معلومه این بابا طی این مدت حتی نیم نگاهی به وبلاگ یا سایت نینداخته است .. حال حق دارم در نوع ارتباطاتم با خوانندگان عزیز تجدید نظر کنم .. ؟ به قول معروف دم خروس رو بارو کنم یا قسم حضرت عباس را .. !!؟؟ شما اگه جای بنده بودید چه تصمیمی می گرفتید .. !!؟ من تابع نظرات شما هستم .. ضمنآ بنر این دوست را حذف نکردم ..

  Start---3.jpg

خواهش از خانم هوشیار نازنین ...  

چندی قبل کامنت و متعاقب ان نامه ای از دختر زنده یاد تیمسار " هوشیار " گرامی که به حق قهرمان ملی ایام جنگ می شود ، دریافت کردم . همان گونه که می دانید او طراح بزرگ ترین طرح عملیاتی موسوم به " اچ - ۳ " بود که طی آن عقابان تیزپرواز نیروی هوایی ارتش بزرگ ترین حماسه تاریخی را در حمله به پایگاه های استراتژیک عراق به ثبت رساندند ... دختر خانم مرحوم  هوشیار اکنون در مقطع دکترا در حال تحصیل در ایالت متحده امریکاست .. طی تماس تلفنی محبت کرده و قول داد با ارسال خاطراتی از پدر بزرگوارش به همراه تصاویر وی ، در پستی مسقل به معرفی عملکرد این افسر شجاع و یاران دلاورش بپرازم .. لذا از دختر نازنیم خانم هوشیار گرامی می خواهم بیش از این بنده و خوانندگان محترم سایت را منتظر نگذارد ..

e7e6wyw5bflv80rfxlnc.jpg

5gfvz119yhozwf9hi73t.jpg

 

 

(7) Small---2.jpg

 با کلیک بر روی تصاویر بالا ، مطلب مربوطه را مطالعه فرمایید .

Picture

Rhokond.gif

پیشنهاد دو پست دولتی توسط احمدی نژاد ( اینجا )

  • چگونه به جای دختر خارجی ، برادر پاسداری را تحویل ام دادند !! ( اینجا )
  • چگونه از تهمت کودتای نوژه ، نجات پیدا کردم !!؟ ( اینجا )
  • به جای  قطعه هواپیما بهروز وثوقی تحویل دادند !! (اینجا )
  • ماجرای جدا شدن سر مسافری در مقابل چشمان خانواده اش !! (اینجا )
  • نقش ستون پنجم در سقوط هواپیمای آیت الله محلاتی ! ( اینجا )
  • آیا تاکنون آتش گرفتن انسانی رو از نزدیک دیده اید !!؟ ( اینجا )
  •  ادار خلبان ، نظم پایگاه را به هم ریخت !! (اینجا )
  • دلایل سقوط هواپیمای خبرنگاران ! ( اینجا )
  •  آیا زندانیان سیاسی به دریاچه نمک ریخته می شدند !!؟ ( اینجا )
  • چگونه به دبیر کلی حزب خران برگزیده شدم !!؟؟ ( اینجا )
  • انتقاد از اعلیحضرت همایونی جهت رفاه الاغ !! ( اینجا )
  •  با خلخالی در صحرای طبس ! ( اینجا )
  • چرا در پرواز آبنبات تعرارف می کنند !؟ (اینجا )
  • پرواز به قبیله آدمخواران !! (اینجا )
  • عملیات محرمانه نجات زندانیان ( اینجا )
  • ماجرای اشگ ننه علی ( اینجا )

    شوخی با حاج آقا در جبهه ! ( اینجا  

     

    (2) Next.jpgSmall---2.jpg

     
     
    نقد و بررسی سریال " گمشدگان " و اهداف پنهان آن

  • تصاویر مستند از یک سانحه  ،به روایت نشنال جئوگرافیک

    نگاهی به زندگی سر گروهبان فاطی ..!!

  •  کالبد شکافی سانحه هواپیمای ۷۲۷ رامسر

     ضربه ای که از بزرگ ترین دروغ خوردم ... !!

     خانم منشی دادگاه و باقی قضایا .. !! 

     و ....

  • - تعداد بازديد
  • 12246
  • مرتبه

    نظرات
    شما هم چيزي بنويسيد
    • هر چي دلتان مي خواهد بنويسيد. اينجا مربوط به شماست اگر نظر خصوصي‌اي داريد لطف کنيد و از طريق اي‌ميل (behrouz.journalist at gmail.com) مطرح کنيد، ممنون.






    مشخصات حفظ شود؟

    از تگ‌هاي HTML هم مي‌توانيد در نظرتان استفاده کنيد.

     
    Copyright 2007 by Behrouz Moddaresi | Design by WebStudio | Powered By Movable Type 3.35