درباره من

سوم دي ماه 1331 در تهران متولد شدم. پس از اتمام دوران دبيرستان به خاطر علاقه اي که به پرواز داشتم به نيروي هوايي پيوستم. در ادامه به آمريکا اعزام شدم، در بازگشت به ايران اولين پروازم را در تاريخ 18/3/53 انجام دادم و با آغاز جنگ تحميلي، به صورت شبانه روزي در مناطق جنگي پرواز داشتم و افتخار كسب مدال طلاي بالاترين ساعات پرواز را به دست آوردم. به دليل سكته قلبي و عمل جراحي باز كه ... ادامه
تبليغات
وبلاگستان
باقي قضايا
  سفر در اعماق مطالب قدیمی ... !

چگونگی نجات از سوانح هوایی 

xe0lawd3sww11ui5iqm53.jpg

چگونه از سوانح هوایی نجات یابیم ؟

2moam54hmol5qr99728s.gif

5mn3wim1qjhe7x03wn9e.jpg

شانزدهم اسفند ماه ۱۳۸۷ ترجمه ای مفید از پسر عزیزم " علیرضا صادقی " به دستم رسید که طبق معمول برای بخش انگلیسی در نظر گرفته بود . اما از آن جایی که دارای نکات بسیار ارزشمند و جالبی بود ، آن را به صورت مستقل در همان تاریخ منتشر کردم . اما جالبه بدونید همین مطلب را چندی پیش در بخش منابع علمی خبرگزاری  ( www.farsnews. net )  بدون این که نامی از مترجم محترم آن به میان اورد ، تنها به نقل از بنده درج کرده بود  ... ! بگذریم . اما این که چرا مجددآ به همراه چند پست منتخب مفید دیگر منتشر می شود ، عرض می کنم :

اگه در حاشیه سمت چپ سایت به بخش " پر بیننده ترین مطالب " نظری بیندازید ، متوجه می شوید که پرمخاطب ترین پست با بیش از چهل و سه هزار نفر بازدید کننده به دلیل محو تصاویرش ، بی ارزش و فاقد جذابیت است ! که مقصر اصلی سایت های آپلود تصاویر است ! باور کنید مدت ها بود در این اندیشه بودم که چه مطلبی را جایگزین آن کنم ؟ چون از دید خودم ، انتخاب بهترین ها غیر ممکن است ! تا این که یکی از خوانندگان عزیز پیشنهاد کرد ... تلفیقی از تصاویر زیبای طراحی شده را در یک پست ارائه دهم . ایده این دوست نازنین باعث شد که ضمن درج توصیه های ایمنی در سوانح هوایی ، چند مطلب مرتبط با حوادث مهم جهان را با یکی دو پست پر بیننده تقدیم شما یاران همدل نمایم .

کلام آخر این که .. گله ای دوستانه از عزیزانی که آگهی تبلیغاتی سفارش می دهند دارم  . درسته که بنده رسمآ اعلام کرده ام که هزینه تبلیغات وبلاگ و سایت را به مراکز خیریه واریز فرمایید .. تا علاوه بر مشارکت در امری انسان دوستانه ، بیش از مبلغ قرار داد بنر تبلیغی شما انتشار یابد .. اما متآسفانه دوستان بزرگوار کم لطفی کرده و نسبت به پرداخت هزینه های تبلیغاتی خود اقدام نمی فرمایند .. !! به همین دلیل از همه صاحبان تبلیغ خواهش می کنم نسبت به پرداخت دیون خود اقدام کنند . ضمنآ به اطلاع می رسانم از این پس برای پر خواننده ترین مطالب سایت هم آگهی پذیرفته می شود . برای کسب اطلاع و نحوه واریز به حساب های خیریه با جی میل بنده مکاتبه فرمایید .

 

marshalads.gif

Test Baner.gif

 

چگونه از سانحه سقوط جان سالم بدر بریم؟

خطوط هوایی در اطراف جهان هم اکنون 2.5 میلیارد مسافر در سال حمل میکنند و علیرغم خطرهای بالقوه موتورهای جت در آسمان وسفر درچند مایلی بالاتر از زمین ودرون یک قطعه فلز سنگین-این مسافرتها بطرز شگفت انگیزی ایمن هستند.در واقع احتمال اینکه در یک پرواز خطوط هوایی تجاری با بد شانسی مرگ روبرو شویم 1 در 9 میلیون میباشد.البته اشتباهات زیادی در ارتفاع 33000 پایی بالای زمین میتواند اتفاق بیافتد و اگر بد شانسی شما در حدی باشد که در حین مسافرت چنین چیزی اتفاق بیافتد تصمیمی که میگیرید میتواند تفاوت بین مرگ و زندگی باشد.بخاطر داشته باشید که حدود 95 درصد از سوانح هواپیماها نجات یافتگانی دارند بنابراین چنانچه بدترین چیز اتفاق بیافتد بدشانسی شما به بدی که فکر میکنید نخواهد بود.به توصیه های زیر توجه کنید:

1- اینطور لباس بپوشید:شلوار بلند/کفشهای راحت و محکم بند دار:البته ممکن است بخواهید که در طول پرواز راحت باشید یا با کلاس بنظر آیید اما حرکت سریع در لاشه هواپیما با کفشهای صندل یا پاشنه بلند مشکل است.لباسهای گشاد و غیر ساده همچنین این خطر را دارد که با در گیر شدن با موانعی در فضای محدود داخل هواپیما پاره شوند.اگر میدانید که پرواز در مناطق سرد صورت میگیرد لباس مناسب به تن کنید وبالا تنه خود را با ژاکتی بپوشانید.لازم است که در صورت سقوط برای نجات یافتن خود را گرم نگه دارید.حتی اگر احتیاجی به توجه به این مورد(سردی هوا) وجود نداشته باشد هر چه بیشتر پوشیده باشید در هنگام برخورد با زمین کمتر دچار جراحات یا سوختگیهای جدی میشوید.ارجحیت با لباسهای پشمی و کتانی است زیرا کمتر در معرض خطر آتش سوزی میباشند.در هنگام پرواز بر فراز آبها لباس پشمی بر کتانی برتری دارد زیرا پشم نسبت به کتان کمتر خاصیت عایق بودن خود را در هنگام مرطوب شدن از دست میدهد.

۲- صندلیهای مناسبی برای خود بگیرید:در مراحل اولیه برخورد امکان نجات بیشتر است و نجات از یک سانحه سقوط بستگی به این دارد که با چه سرعتی از هواپیما خارج شوید.بهتر است صندلیهایی را بگیرید که تا حد ممکن به دربهای خروجی نزدیک باشند و صندلیهای ردیف میانی ارجحیت بیشتری دارند.بعلاوه سعی کنید در بخش عقب هواپیما بنشینید.مسافرانی که در بخش دم هواپیما قرار میگیرند 40 درصد بیشتر از آنهایی که در ردیفهای اولی نشسته اند شانس نجات دارند.

3 - کارت ایمنی پرواز را مطالعه کنید و به صحبتهایی که قبل از پرواز راجع به مسایل ایمنی میشود توجه نمایید.بله-همه اینها را قبلا شنیده اید واحتمالا هیچگاه نیازی بدان پیدا نکرده اید اما اگر در حین ارائه دستورالعملهای پیش از پرواز گوشی هدفون را روی گوش گذاشته اید و یا به کارت ایمنی بی توجهی میکنید اطلاعاتی را از دست خواهید داد که در زمان واقعه سقوط برایتان حیاتی خواهند بود.فکر نکنید که همه اینها را از قبل میدانید.هر نوع هواپیمایی دستورالعملهای ایمنی خاص خود را دارد.اگر در ردیفی که درب خروج قرار دارد نشسته اید درب را مورد بررسی قرار دهید و مطمئن شوید که در صورت نیاز قادر به باز کردن آن هستید.در شرایط معمولی مهمانداران پرواز درب را باز خواهند کرد اما اگر مرده و یا زخمی باشند خود شما باید این کار را بکنید.

4 - نقشه ای طرح کنید:اگر هواپیمایی در حال سقوط است تقریبا همیشه چند دقیقه ای برای آماده شدن پیش از برخورد وقت هست.از این وقت برای مرور این موارد استفاده کنید:دربهای خروجی کجا قرار دارند و سعی کنید تعداد صندلیهای ما بین ردیف خود و دربهای خروجی را بشمارید.در اینصورت میفهمید که چه زمانی به درب خروج خواهید رسید حتی اگر درب را نبینید.موقعیت را تا حد ممکن تخمین بزنید.تلاش کنید تا تشخیص دهید که هواپیما روی چه سطحی فرود می آید تا نحوه آماده شدن را طرح ریزی نمایید.بعنوان مثال اگر اگر در حال فرود روی سطح آب هستید باید جلیقه نجات خود را بپوشید و تا وقتیکه از هواپیما خارج نشده اید آنرا باد نکنید و اگر در هوای سرد فرود می آیید سعی کنید که با پتو یا ژاکتی خود را در بیرون گرم نگه دارید.....

5-کمربند ایمنی خود را همیشه محکم ببندید.اگر سقوط هواپیما در زمانی اتفاق افتد که در خواب هستید از بسته بودن کمربندتان خوشحال خواهید شد.در هر حال مطمئن شوید که پیش از برخورد بطور مناسبی در اطراف بدن شما قرار گرفته باشد.(فیت باشد)هر سانتیمتر شل بودن کمربند نیروی جی را که در هنگام سقوط به شما وارد می آید 3 برابر میکند بنابراین آنرا خوب ببندید.همچنین کمربند را تا آنجا که میتوانید نزدیک به لگن خاصره خود محکم کنید.باید بتوانید که بخش بالای لگن خاصره را بالای لبه کمربند حس کنید.چرا؟لگن خاصره ساختار محکمی دارد که نیرو را بخوبی کنترل میکند.بهر حال اگر کمربندتان روی شکمتان کشیده شود شانس ایجاد جراحات داخلی خطرناک بیشتر میشود.

6 -خود را برای ضربه برخورد محکم کنید.صندلی خود را بحالت حداکثر وضعیت عمودی در آورید و یک یا دو حالت وضعیت محکم بودن را برایش در نظر بگیرید.اگر صندلی یا دیواره جلویی شما بحد کافی نزدیک است کف یک دستتان را روی پشتی صندلی جلویی قرار دهید و کف دست دیگر را بحالت ضربدری روی دست اول بگذارید و پیشانی خود را روی دستانتان قرار دهید.(انگشتانتان را درهم نبندید).همچنین در برخی موارد پیشنهاد میشود که سرتان را مستقیما روی صندلی جلویی بگذارید و انگشتان دست را در پشت سر در هم قرار دهید.قسمت بالای بازوانتان را در دو طرف سر قرار دهید.اگر صندلی در جلویتان قرار ندارد به جلو خم شوید و سینه خود را روی رانهای خود بگذارید و سرتان را بین زانوانتان قرار دهید.مچ های دست خود را بصورت ضربدری از جلوی ساق پا رد کنید و مچ پای خود را محکم در دست بگیرید.در چنین وضعیتی کف پاها باید در کف هواپیما و پشت زانوها قرار گیرند تا جراحات پا و کف آن کاهش یابد چونکه پس از برخورد برای خروج موفقیت آمیز از هواپیما به آنها احتیاج دارید.

7-خونسرد بمانید.بلند شدن در هرج و مرجی که بلافاصله پس از سقوط حاصل میشود میتواند ساده باشد.اگر خونسرد باشید احتمال اینکه سالم از هواپیما خارج شوید بیشتر است.بخاطر داشته باشید حتی در بدترین وضعیت لاشه هواپیما شانس زنده ماندن وجود دارد.ضمنا نیازمند این هستید که بتوانید با تفکر بصورت شیوه مند (از روی اسلوب) و منطقی این شانس را به حداکثربرسانید .

8 - از ماسک اکسیژن قبل از کمک کردن به دیگران استفاده کنید.احتمالا در کلیه پروازهای تجاری این را شنیده اید اما ارزش تکرار دارد.اگر وضعیت کابین مخاطره آمیز باشد فقط 15 ثانیه وقت دارید (که در صورت سیگاری بودن و یا داشتن مشکلات تنفسی و عروقی اغلب کمتر میشود)تا قبل از بیهوش شدن از طریق ماسک تنفس کنید.اگر تکان روحی شما را وادار میکند که ابتدا به کودکانتان یا مسافران مسنی که کنار شما نشسته اند کمک کنید بدانید که اگر بهوش نباشید برای هیچکس مفید نخواهید بود.میتوانید ماسک اکسیژن کس دیگری را استفاده کنید حتی اگر آنها بیهوش هستند.

9-خود را در برابر دود محافظت کنید.آتش و بیشتر دود مسئول درصد بالایی از تلفات سقوط میباشند.دود درون یک هواپیمای آتش گرفته میتواند کاملا غلیظ و تا حد زیادی سمی باشد.بنابراین دماغ و دهانتان را جهت جلوگیری از تنفس آن بپوشانید.در صورت امکان برای محافظت بیشتر پارچه را خیس کنید.

10 -با بیشترین سرعتی که میتوانید از هواپیما خارج شوید.در صورت وجود دود و آتش تاخیر در خروج از هواپیما بحرانیست.معمولا کمتر از دو دقیقه فرصت دارید تا از هواپیما خارج شوید.از دستورات مهمانداران که پس از سقوط به شما میدهند اطاعت کنید.مهمانداران پرواز تمرینات سختی را پشت سر میگذارند تا مطمئن گردند در صورت سقوط چه باید بکنند.اگر مهماندار پرواز قادر به دستور دادن یا کمک کردن باشد در برخی موارد بعد از سقوط خود نمیتوانند آن را انجام دهند.بوی گوش کنید و همکاری کنید تا شانس زنده ماندن دیگران افزایش یابد.سعی نکنید که متعلقاتتان را نجات دهید.به عقل جور در می آید اما بنظر می آید که هنوز افرادی اینکار را میکنند.همه چیز را باقی گذارید.آنها فقط حرکت شما را کند میکنند.مطمئن شوید که خروجی را که انتخاب کرده اید ایمن است.از پنجره برای اینکه تشخیص دهید که آیا آتش یا خطرات دیگری در خارج از هواپیما هست به بیرون نگاه کنید.اگر خطری هست از وسط هواپیما خارج شوید و یا از خروجیهای دیگر اقدام کنید.

11-حداقل 500 فوت (حدود 150 متر) در خلاف جهت باد از هواپیما فاصله بگیرید.اگر در یک منطقه دور افتاده گیر کرده اید معمولا بهترین کار اینست که نزدیک هواپیما بمانید و منتظر امدادگران باشید.خیلی نباید نزدیک هواپیما باشید.در هر لحظه بعد از سقوط آتش یا انفجار محتمل است بنابراین بین خود و هواپیما فاصله ای در نظر بگیرید.اگر سقوط در آب اتفاق افتاده است با شنا تا آنجا که میتوانید از لاشه هواپیما فاصله بگیرید...

12-اگر وقت کافی برای آماده شدن تا زمان سقوط ندارید یا برخی موارد را فراموش کرده اید میتوانید بیشتر اطلاعات مهم را از کارت ایمنی که در پشت صندلی جلویی شما قرار دارد استفاده کنید.

13 -چگونگی روش جان بدر بردن در افتادن از بلندی را بیاموزید.بندرت اتفاق میافتد که هواپیمایی در میان هوا چند تکه شود .اگر چنین شود تنها راه نجات در سقوط آزاد موفقیت آمیز است چونکه هواپیماهای خطوط تجاری چترنجات ندارند.

14 -تا زمان توقف کامل هواپیما در حالت بریس(نکته شماره 6) بمانید.احتمال برخورد ثانویه یا جهش پس از برخورد اولیه وجود دارد.

15-در صورت فرود در آب قبل از ورود در آب یا بلافاصله پس از ورود کفشها و لباسهای اضافی خود را در آورید.این مورد باعث میشود که راحت تر شنا کنید و شناور بمانید.

16-همانطور که لازم است پس از سقوط خونسرد بمانید باید مراقب باشید که اسیر احساسات و ترس منفی نشوید.این موارد تاثیر زیادی در عدم توانایی در جهت واکنش مثبت و مناسب در چنین شرایطی دارد.بعنوان مثال شخصی ممکن است که بجای حرکت بسمت در خروجی در صندلی خود باقی بماند.مراقب این مورد در شخصی بغل دستی خود یا سایر همسفران باشید.

17-یک استثنا برای قانون "همه چیز را رها کنید"(نکته شماره 10) برداشتن یک ژاکت یا پتو است.اگر قرار باشد که مدت زیادی در لاشه هواپیما بمانید پوشش مناسب ممکن است زندگیتان را نجات دهد.

18-اگر بتوانید یک بالش یا شئی نرمی شبیه آن پیدا کنید که سرتان را در هنگام برخورد محافظت کند از آن استفاده کنید.

19-بسیار اتفاق افتاده است که اشخاص فراموش میکنند که چگونه کمربند خود را پس از سانحه باز کنند.بحد کافی بنظر آسان می آید اما در شرایطی که گیج و مبهوت هستید غریزه اولیه شما سعی در فشار دادن کلیدی میکند همانطور که در یک اتومبیل این کار را میکنید.اگر با انجام این کار باز نشود بآسانی دچار ترس و واهمه میشوید.قبل از برخورد ذهنتان را آماده کنید که چگونه آنرا با سرعت و آسانی باز نمایید.

20  بار دستی خود را زیر صندلی جلویی خود قرار دهید.این کار از لغزیدن پایتان بزیر صندلی جلوگیری میکند.

21-اشیا تیز از قبیل:قلم-مداد وشبیه آنها راقبل از برخورد ازجیبهای خود دور کنید.بهتر اینست که در هیچ شرایطی آنها را حمل نکنید.تقریبا هر چیز جداشدنی در هواپیما در حادثه سقوط میتواند تبدیل بیک شئی مرگبار شود.

22-اگر چیزی برای خیس کردن پارچه(برای جلوگیری از تنفس دود) ندارید میتوانید از ادرار خود استفاده کنید.عدم نزاکت در چنین مواقعی کاملا قابل قبول است.

23  -از پوشیدن پارچه های سنتتیک(الیاف مصنوعی) در هنگام سفر با هواپیما خودداری کنید.اگر کابین آتش بگیرد این مواد با ذوب شدن خود به پوست میچسبند.

24  -از مصرف بیش از حد الکل در قبل و در حین پرواز خودداری کنید.الکل توانایی فرد را در واکنش سریع و منطقی در حین سقوط و خروج از هواپیما تحت تاثیر قرار میدهد.

25-هیچگاه بچه های کوچک را روی زانوان خود قرار ندهید.اگرچه این کار از خرید یک صندلی دیگر ارزانتر است اما در صورت گرفتن آنها با دست هیچ تضمینی برای نجات جان آنها وجود ندارد.صندلی برای کودک خود بگیرید واز یک سیستم مناسب جهت محکم کردن وی استفاده کنید.

26  -در کف هواپیما ننشینید.اگر در کابین دود وجود دارد سعی کنید تا در ارتفاع پایین قرار بگیرید اما هیچگاه در کف کابین نخزید.احتمال دارد که توسط سایر مسافرانی که در حال تلاش برای خروج از هواپیما در شرایط دید کم هستند لگدکوب یا زخمی شوید.

27 -سایرین را هل ندهید.خروج با نظم شانس زنده ماندن همه را افزایش میدهد.اگر ترسیده باشید و دیگران را هل دهید ممکن است با عکس العمل تلافی جویانه آنها مواجه شوید.

28-در هنگام فرود در آب تا قبل از خروج از هواپیما جلیقه نجات خود را باد نکنید.در صورت انجام آن ممکن است که داخل هواپیما گیر کرده و از بین بروید.  

 29   -بازرسان سوانح هوایی مرتبا از زخمیانی نام میبرند که هر دو پای آنها از ناحیه زیر زانو شکسته است.وجود پاهای شکسته باعث اشکال در توانایی خروج از هواپیما میشود .این مورد در اثر حالت "بریس" بوجود می آید که باعث قرار داده شدن پاها در زیر صندلی جلویی میشود.در زمان برخورد پاها بسمت جلو میپرند و قسمت عقب صندلی جلویی باعث شکستن آنها میشود.پاهایتان را بصورت مستقیم در جلو خود قرار دهید.....پایان.

گردآوری و ترجمه:علیرضا صادقیhttp://www.wikihow.com/Survive-a-Plane-Crashمنبع:

marshalads.gif

 

xe0lawd3sww11ui5iqm53.jpg

برای مشاهده مطالب بر روی تصاویر کلیک فرمایید .

vqih9lo9ne2kjyvgqz35.jpg

همه سوانح مرگبار و خطرناک نیستند .. روزانه صد ها مورد اتفاق خطرناک در آسمان پهناور کره زمین رخ می دهد که با هوشیاری کادر پرواز و رعایت دستور العمل های ایمنی توسط مسافران ، به سلامتی فرود می آیند .. معمولآ کم تر به این نوع رویداد ها پرداخته می شود . مطلب فوق یکی از نادر ترین سوانحی است که ختم به خیر می شود (اینجا )

cpdvq0xcsl5sv3999sw4.jpg

چندی پیش شنیدم که سرویس شکلات و آب نبات از برنامه پذیرایی مسافران حذف شده است ! دقیقآ به صحت خبر اطمینان ندارم . اما اگه چنین تصمیمی اتخاذ شده است ، به همه مسافران محترم توصیه می کنم برای جلوگیری از گرفتگی مجاری گوش و حلق و بینی در پرواز به ویژه در هنگام اوج گیری و استفاده از سیستم پرشرایز ، حتمآ  آدامس یا آبنبات ترش همراه داشته و بعد از تیک آف استفاده فرمایند .. برای مشاهده مطلب اصلی (اینجا ) را کلیک کنید .

(9) Small---2.jpg

  اغلب مسافران محترم هواپیما و ایضآ بعضی از خوانندگان گرامی اطلاعات کمی در باره خطرات یخ زدگی هواپیما و امکان سقوط آن دارند ! البته به لطف سیستم های مدرن " یخ زدایی " امروزه این احتمال به صفر رسیده است . " انجماد در پرواز " عنوان مطلب تصویری این پست است که بر اساس ماجرایی واقعی توسط سازمان نشنال جئوگرافی باز آفرینی شده است . این روایت پاسخ مناسبی برای آن دسته از عزیزانی است که با خواندن ماجراهای سوانح هوایی نظرشون در باره مسافرت با هواپیما تغیر کرده و اعلام می کنند .. دیگه با هواپیما پرواز نمی کنیم !! در حالی که هر سانحه تجربه ای بر ایمنی سایر پرواز ها است . برای مشاهده ( اینجا ) را کلیک کیند .

ulrcg076ba01nrvvbsvq.jpg

چگونه یک جامبو جت اوراق می شود ؟ عنوان مطلب تصویری این پست است که دوست بسیار عزیز و فرهیخته ام " آری خواجه نظام " زحمت ارسال آن را کشیده است . برای من که از محل اوراق هواپیماها در امریکا دیدن کرده بودم .. این مطلب خیلی زیبا و جذاب بود . و مطمئن هستم برای خیلی از شما یاران    این پرسش پیش امده که .. چگونه یک هواپیما اون هم از نوع ۷۴۷ اوراق می شود ..!!؟ و با جرآت ادعا می کنم خیلی ها حتی چگونگی اوراق شدن خودرو ها رو هم نمی دونند ! من بدون هیچ دخل و تصرفی مطلب دوست قدیمی ام رو منتشر کرده ام . ( اینجا )

ptevtg9zodi5hp55kyvz.jpg

ماجراي سقوط هواپيماي سي - ۱۳۰  حامل خبرنگاران در شهرك توحيد ، بقدري دردناك و غم انگيز بود كه با گذشت مدت ها هنوز هم در باره ابعاد فاجعه و حتي چگونگي سانحه بحث و اظهار نظر مي شود . اين نشان دهنده عمق فاجعه و حساسيت مردم نسبت به وقايع كشور است . اما در اين ميان گاهي متخصصان و حتي خلبانان به  مسايلي اشاره مي فرمايند كه از نقطه نظر اصولي درست است ولي با شرايط كشور ما همخواني نداشته  و سبب شك و شبهه مي شود . به عنوان نمونه چندي پيش در بخش كامنت هاي وبلاگ ام ، جمعي از خلبانان شجاع شكاري ضمن ابراز محبت و احترام به بنده ، وبلاگ " بلند آسمان جايگاه من است "  را كه مديريت آن به عهده يكي از دلاور مردان و عقابان تيز پرواز شكاري است ، توصيه به خواندن آن فرمودند . ضمن تشكر از الطاف اين عزيزان ، مطلبي در باره سقوط هواپيماي سي -۱۳۰ حامل خبرنگاران  در وبلاگ فوق درج شده است ( اينجا ) ، كه بنده وظيفه خود دانسته براي آگاهي خوانندگان محترم ، پاسخي به نظرات كاملآ صحيح نويسنده آن عرض كنم . برای مشاهده مطلب فوق لطفآ ( اینجا ) را کلیک فرمایید . 

eabd7bwti2gus6mulxmd.jpg

ششم فوریه ۱۹۹۶ به دلیل خرابی یکی از هواپیماها گروهی از توریست های آلمانی که قصد مراجعت به فرانکفورت رو داشتند با تاخیر زیادی مواجه شدند . مسئولان خطوط هوایی تصمیم گرفتند هواپیمای دیگری رو جایگزین پرواز کنند . هواپیمای جایگزین شده متعلق به یکی از هواپیماهای چارتر خطوط هوایی ترکیه بود . هواپیمای ۷۵۷ این شرکت به دلیل مشکلات فنی ، نزدیک به سه هفته در این فرودگاه خوابیده بود . اما اماده کردن هواپیما و گروه پروازی اش ساعت ها به طول انجامید ! ( اینجا )

 02l5trzv5idr7ter2vnq.jpg
 
اما هواپيماي ويژه كودكان ، عنون تصاوير زيبايي از خطوط مختلف هواپيمايي  جهان است كه براي جذب نظر بيش از يك سوم جمعيت دنيا كه همانا كودكان و نوجوانان هستند . اقدام به تزئين بدنه هواپيما هاي خود نموده اند . اين عمل يعني بهره گيري از رنگ آميزي زيبا و متنوع بدنه كه اغلب آن ها از شخصيت هاي كارتوني شكل گرفته است ، جلوه اي خاص به آن اير لاين داده است . آن ها فقط به نقاشي بدنه هواپيما اكتفا نكرده ، بلكه در حين پرواز هم سرويس هاي جالبي به مسافران ويژه خود كه همانا كودكان و نوجوانان هستند ، سعي در جلب رضايت آن ها دارند .. زيرا به خوبي مي دانند بچه ها اگه از چيزي خوششان بيايد ، بزرگ تر ها اختيار چنداني ندارند !! . (اینجا )
 
97kal1tjbclxpzz83741.jpg
 
 همون شب به من گفت آدمخواري به شكلي كه همه جا شايعه شده وجود نداره !  يعني از ديگ بزرگ و گومبا گومبا گويي خبري نيست .. ولي خب قبايلي وجود دارند كه با هيچ كسي سازش نداشته و دشمنانشون را با نيزه و تير زهر آگين مي كشند !  و اجساد رو مدت ها جلوي گيت ورودي آويزان مي نمايند .. بهش گفتم با اين حساب من با تو نمي آيم !! جيلو گفت اگه با من بيايي امنيت داري !! خلاصه فرداي آن روز اين بابا ما رو به گردش برد .. هنوز چند كيلومتري دور نشده بوديم كه ديدم يه دختر خانم سياه و تو دل برو از دور پيداش شد .. با ديدن جيلي با احتياط نزديك آمد .. آن ها مدت ها به زبون خودشون با هم حرف زدند .. و در ميان صحبت هاشون دختره هي بر مي گشت و به من نگاه مي كرد .. با خود گفتم اي دل غافل ديدي چه رو دست خوردم !! حتمآ منو به اين ادمخواره فروخته !!  و حالا هم داره چونه مي زنه !! در يك لحظه ياد حرف هاي همكارانم افتادم كه به من مي گفتند بهروز پسر خر نشي يه وقت و با اين سياه برزنگي بيرون بري !! ديگه گفتم تموم شد .. از ترس جونم چند بار همين جوري به دختره سلام كردم .. ديدم اصلآ جواب نداد !!  (اینجا )
 
mavcdlidmyv189ws92o2.jpg
 
هواپیما هنوز به ارتفاع دلخواه خود نرسیده است که ناگهان گروه پروازی داخل کابین صدای بوق اخطاری را می شنوند ! آن ها یک لحظه گیج شده و انتظار مشکل رو در ابتدای پرواز ندارند ! کمک خلبان وقتی به بالای سر خو نگاه می کند ، چراغ هشدار دهنده رو می بیند . این علامت به معنی این است که بخشی از سیستم های هواپیما در حال گرم شدن و فشار است ! ( اینجا )
 
e7e6wyw5bflv80rfxlnc.jpg
 
قسمت اول ( اینجا )
کمک خلبان هواپیما از طریق سیستم یو اچ اف با مرکز کنترل زمینی ارتباط برقرار کرده و آخرین وضعیت پرواز SU 593 را گزارش می دهد .. در این لحظه هواپیما در ارتفاع ۳۳ هزار پایی قرار داشته و در مسیر ۱۰۵ درجه پرواز می کند . آن ها ۳۲۰۰ کیلومتر از شرق مسکو فاصله گرفته اند . و تقریبآ در مرکز منطقه سیبری هستند .. حال نوبت به پسر نوجوان و پانزده ساله می رسد تا به آن چه همیشه آرزو داشت برسد .. با بلند شدن خواهرش او به روی صندلی خلبان می نشیند .. برق خوشحالی و شادمانی در چهره اش موج می زند .. در همین لحظه کاپیتان کودرفسکی خطاب به کاوالودا که دوربین فیلمبرداری اش را روشن کرده اشاره می کند که از پرواز الدا و نشستن اش در کابین ایرباس فیلم بگیرد ..
 
5gfvz119yhozwf9hi73t.jpg

قسمت دوم (اینجا )

دقایقی از قرار دادن نوار مکالمه در کابین نگذشته است .. صدای مردی شنیده می شود که به دختری جوان برای نشستن به روی صندلی خلبان تعارف می کند ..!!  بریکوو خطاب به مشکو فسکی می گوید .. آیا در لحظه سانحه کودرفسکی در کابین بوده است ؟ پیرمرد در حالی که سر خود رو به حالت تآسف تکان می دهد ، می افزاید .. ظاهرآ چنین بوده ! نوار که این رو می گه .. در ادامه نوار به بخشی می رسند که پسر جوان خطاب به کودرفسکی می گوید .. می توانم به سمت چپ بپیچم !؟ ... بله اگه فرمان رو به چپ بگردونی ، هواپیما به سمت چپ خواهد رفت .. ! مسئول ارشد بازرسی با شنیدن این دیالوگ ها به فکر فرو می رود .. و بار دیگر از همکار با تجربه خود می خواهد این بخش از گفت و گو ها را پخش کنه .. در حال پخش نوار ، سکوتی تلخ در دفتر بررسی سوانح سایه افکنده است . بر روی دیوار تصاویر بزرگ گرفته شده از محل سانحه خودنمایی می کنه ..

marshalads.gif

 (2) Small---3.jpg

 " سوسن عشق اسطوره ای من " عنوان این پست است که تقدیم همه اون عزیزانی می کنم که در باره نخستین عشق ام .. نحوه آشنایی و دلایل جدایی مرتب از من می پرسند . اگر چه در گذشته و در ایامی که تازه وبلاگ و سایت ام را راه اندازی کرده بودم به این موضوع اشاراتی کرده بودم . اما بیشترین دلیل و هدف از نگارش مسایل شخصی ام ... تجسم در روابط اجتماعی مردم مخصوصآ جوانان در دهه پنجاه یا به عبارت دقیق تر بین سال های  ۵ - ۱۳۵۲ است . اغلب دوستان و خوانندگان قدیمی مطلع اند که بنده در بیان خاطرات شخصی خیلی صادق و رو راست هستم ... ( اینجا )
 
bb287pdzdawfjl3ei155.jpg
 
تصاویر این پست ویژه را دوست عزیزم جناب " افشین ابراهیمی " که پیش از این هم با سایت همکاری داشته است ارسال کرده که مربوط به تصاویر خانم های ارتشی در کشور های گوناگون جهان است . البته من سعی می کنم با دانش بسیار اندک ام هر آن چه که از بعضی ارتش ها می دانم ، توضيح مختصري ارائه دهم . و اما حتمآ مي دانيد كه  پست هاي ويژه با مطالب دايمي سايت فرق مي كنه و تنها با هدف اطلاع رساني و در حد زنگ تفريح تقديم دوستان عزيز و گرامي مي شود .  فقط ذكر اين نكته ضروري است كه يك عكس هم از زنان كشور ما در ميان بقيه بود كه خيلي مغرضانه و تقريبآ غير واقعي بود . و سعي داشت نمايي خشن به جهانيان القاء كنه كه با اجازه دوستان آن را حذف كردم . البته در پايان توضيحاتم در باره زنان نظامي كشور عزيزم مطالبي رو به عرض دوستان خواهم رساند ..اینجا
 
 jcvumsyzxw1vyh152ak7.jpg
" راز وحشتناكي كه هرگز بر ملاء نشد " رو تقديم شما ياران عزيز مي كنم .. هدف من از درج اين مطلب ، جدي گرفتن سيملاتور و اصولآ مطالب علمي در رابطه با صنعت هوانوردي است .. مطمئن هستم روزي حتمآ به درد شما خواهد خورد .. داستان محمد رضا اشرفي جوان با استعداد محله جنوب شهر تهران دليل محكمي براي فرا گيري علوم جديد است .. من مي دونم همه جوانان ما مانند محمد رضا شايستگي لازم در شرايط سخت رو دارند ... اين ماجرا تقديم به تمام جوون ها علاقه مندي كه با سيملاتور پرواز كار مي كنند .. اینجا
 
 
 
فقط ببینید (اینجا )
 
 با توجه به دخالت های اخیر و سیاست های كاملا نابجای رهبران و سران راحت طلب امارات و نیز موضع گیری های ضد ایرانی آنها در راس كشورهای منطقه در مورد (خلیج فارس) و همچنین ادعای بدون اساس مالکیت جزایر سه گانه! (ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ) و ... لازم است این مدعیان سیری ناپذیر، محترمانه به این حقیقت واقف باشند و بدانند كه تحت هیچ شرایطی این خوابشان محقق نخواهد شد! از جانب خلیج همیشه فارس كه خیالشان كاملا راحت باشد و تردیدی نداشته باشند، مبادا كه عیش و نوش مدامشان مکدر شود. چون این ادعای بیهوده ای بیش نیست و نتیجه ای جز شرمساری و ندامت را در مقابل شهامت ملت غیرتمند و وطن پرست ایران به جای نخواهد گذاشت، ضمن اینكه جزایر ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ از ابتدا ایرانی بوده و همواره نیز خواهد بود و ...
 
 

End-Text.jpg 

در پناه ایزد منان پاینده و جاوید باشید .

بهروز مدرسی

این پست ساعت۲۲:۳۰ دقیقه به تاریخ هشتم آذر ماه  ۱۳۸۸ پایان یافت .

پاینده و برقرار باد ارتشیان دلاور و قهرمان ایران

 ajr4i2ce8c0d7seedv8o.jpgWeblog-Archive-.jpg

   آرشیو سایت  اينجا                                               آرشیو وبلاگ اینجا 

به درخواست خوانندگان محترمي كه گله فرموده بودند اين سايت فهرست مطالب گذشته ندارد ، اين مهم به همت يكي از خوانندگان خوب و پسر عزيزم امير محمود بازيار انجام گرفت .. همچنين بخش قديمي " مطالب گذشته " به انضمام كالبد شكافي سانحه هواپيماي سي - ۱۳۰ كه در شهرك توحيد به وقوع پيوست به اين صفحه انتقال يافت . براي مشاهده آرشیو مطالب سایت اينجا رو كليك كنيد . همچنین برای مشاهده مطالب گذشته وبلاگ اینجا را کلیک کنید .
 
(2) ztdydlzmcqo2fkjwhto2-copy.jpg 
   
 زير نظر : عليرضا صادقي
 این بخش به پیشنهاد و همت شما خوانندگان محترم شکل گرفته است . از این پس مطالبي متنوع و جذاب به زبان انگلیسی به همراه تازه ترین خبرهایی از صنعت هوانوردی تقدیم شما عزیزان خواهد  

Tejas Fighter:

The HAL Tejas ("Radiant") is a 4.5 generation lightweight multirole fighter aircraft being developed by India. It is a tailless, compound delta wing design powered by a single engine.A two-seat trainer variant is also in development, as is a naval variant capable of operating from the Indian Navy's aircraft carriers.Originally intended to serve as an air superiority aircraft with a secondary "dumb bomb" ground-attack role, the flexibility of this design approach has permitted a variety of guided air-to-surface and anti-shipping weapons . The IAF is reported to have a requirement for 200 single-seat and 20 two-seat conversion trainers, while the Indian Navy may order up to 40 single-seaters to replace its Harrier.The programme was launched in 1983 for two primary purposes. The principal and most obvious goal was the development of a replacement aircraft for India's ageing MiG-21 fighters.The other main objective was to serve as the vehicle for an across-the-board advancement of India's domestic aerospace industry.It was initially planned for the to use the Ericsson microwave system PS-05/A I/J-band multi-function radar, which was developed by Ericsson and Ferranti defence system integration for the Saab JAS-39 gripen. However, after examining other radars in the early 1990s, the India became confident that indigenous development was possible. All weapons are carried on one or more of seven hardpoints with total capacity of > 4,000 kg: three stations under each wing and one on the under-fuselage centreline. There is also an eighth,can carry detectors and electronic facilities.The Tejas has a night vision goggles (NVG (that is dominated by an indigenous head-up display (HUD), two Smart Standby Display Units (SSDU), and a work panel. and stick (HOTAS) controls reduce pilot workload.The pulse- Doppler Multi-Mode Radar is designed to keep track of a maximum of 10 targets and allows simultaneous multiple-target engagement

Some Specifications:Crew: One/Length: 13.20 m/wingspan: 8.20 m/Height: 4.40 m/Powerplant: 1×General Electric F404-GE-F2J3 turbofan, 80.5 kN or 85 kN or 1×Kaveri turbofan, 150 KN /Maximumm speed: Mach 2.5, 2650 km/hr at high altitude (Mach 1 at all altitudes) /Range: 2,000 km/2.30 hr (with internal fuel) /ceiling: 15,950 m

ARMAMENTS:CANNON/Air-to-air missiles include Astra, Vympel R-77: AA-12 Adder), and Vympel R-73: AA-11 Archer). /Air-to-surface munitions include antiship missiles,laser guided bombs, unguided bombs,cluster bombs, and unguided air-to-surface rockets.

Source:Wikipedia BY:Alireza Sadeghi

 آپلود عکس

ترجمه فارسی:

جنگنده تجاس

"تجاس" (به معنی پرتو در زبان سانسکریت)جنگنده ای چند منظوره و سبک از نسل 4.5 میباشد که توسط هند ساخته شده است.جنگنده ای بدون دم افقی و با بالهای دلتا شکل بوده که توسط یک موتور حرکت میکند.نمونه آموزشی دو سرنشینه آن جهت استفاده در نیروی دریایی هند نیز طراحی شده است.بطور کلی جهت ایجاد برتری هوایی با نقش ثانویه پرتاب بمب بسمت اهداف زمینی میباشد.قابلیت انعطافی که در طراحی آن در نظر گرفته شده است به آن اجازه حمل انواعی از سلاحهای هوا به سطح و سلاحهای ضد کشتی را میدهد.بنا بر گزارشات نیروی هوایی هند احتیاج به 200 عدد نمونه تک سرنشینه و 20 نمونه دو سرنشینه دارد در حالیکه نیروی دریایی سفارش 40 نمونه تک سرنشینه جهت جایگزینی با جنگنده "هاریر" را داده است.برنامه "تجاس" در سال 1983 جهت دو منظور اولیه تنظیم گشت.هدف اصلی و آشکار جایگزینی با میگ-21 سالخورده هندی بود.هدف دیگر بخدمت گرفتن وسیله ای جهت پشت سر گذاشتن مرزهای خوداتکایی در صنایع هوا-فضای بومی بود.در ابتدا قرار بود که از سیستم رادار میکروویو اریکسون که راداری چند منظوره است استفاده گردد که توسط مجتمع دفاع هوایی " اریکسون" و"فرانتی" برای جنگنده ساب-39 "گریپن" طراحی شده بود.اما پس از آزمایش دیگر رادارها در دهه 1990 هند اطمینان یافت که طراحی بومی امکانپذیر است.همه سلاحها روی یک یا بیش از هفت نقطه سخت سازی شده با مجموع ظرفیت بالای 4000 کیلوگرم حمل میگردند.سه محل زیر هر بال و یکی در زیر خط مرکزی بدنه.همچنین نقطه هشتم دیگری وجود دارد که توانایی حمل آشکارسازها و تجهیزات الکترونیک را دارا میباشد."تجاس" مجهز به یک عینک دید در شب میباشد که توسط نمایشگر سر بالای روی کلاه خلبان جایگزین و از صحنه بدر رفته است.دو واحد نمایش بحال آماده باش ویک پانل کاری و دسته کنترل که بار کاری خلبان را کاهش میدهد .رادار پالس داپلر چند منظوره جهت رهگیری ده هدف و درگیری همزمان با چند هدف نیز طراحی گردیده است.

برخی خصوصیات:خدمه:1/طول:13.2 متر/بال تا بال:8.2 متر/ارتفاع:4.4 متر/پیشرانه:یک موتور توربوفن جنرال الکتریک با کشش 80.5 یا 85 کیلونیوتن یا موتور توربوفن "کاوری" با کشش 150 کیلونیوتن/حداکثر سرعت:2.5 ماخ-2650 کیلومتر بر ساعت در ارتفاع بالا (یک ماخ در هر ارتفاعی)برد:2000کیلومتر(2.5 ساعت) با تانک درونی/سقف پرواز:15959 متر

تسلیحات:توپ/موشک هوا بهوای آسترا-ویمپل آر-77(آآ-آدر) و ویمپل آر-73(آآ-11 آرچر)/مهمات هوا بزمین شامل موشکهای ضد کشتی و بمبهای هدایت لیزری و بمبهای غیر هدایتی-بمبهای خوشه ای و راکتهای غیر هدایتی هوا بزمین.

منبع:ویکیپدیا گردآوری و ترجمه:علیرضا صادقی

 

24b6zr6-copy.jpg

xe0lawd3sww11ui5iqm53.jpg

Rhokond.gif

پیشنهاد دو پست دولتی توسط احمدی نژاد ( اینجا )

  • چگونه به جای دختر خارجی ، برادر پاسداری را تحویل ام دادند !! ( اینجا )
  • چگونه از تهمت کودتای نوژه ، نجات پیدا کردم !!؟ ( اینجا )
  • به جای  قطعه هواپیما بهروز وثوقی تحویل دادند !! (اینجا )
  • ماجرای جدا شدن سر مسافری در مقابل چشمان خانواده اش !! (اینجا )
  • نقش ستون پنجم در سقوط هواپیمای آیت الله محلاتی ! ( اینجا )
  • آیا تاکنون آتش گرفتن انسانی رو از نزدیک دیده اید !!؟ ( اینجا )
  •  ادار خلبان ، نظم پایگاه را به هم ریخت !! (اینجا )
  • دلایل سقوط هواپیمای خبرنگاران ! ( اینجا )
  •  آیا زندانیان سیاسی به دریاچه نمک ریخته می شدند !!؟ ( اینجا )
  • چگونه به دبیر کلی حزب خران برگزیده شدم !!؟؟ ( اینجا )
  • انتقاد از اعلیحضرت همایونی جهت رفاه الاغ !! ( اینجا )
  •  با خلخالی در صحرای طبس ! ( اینجا )
  • چرا در پرواز آبنبات تعرارف می کنند !؟ (اینجا )
  • پرواز به قبیله آدمخواران !! (اینجا )
  • عملیات محرمانه نجات زندانیان ( اینجا )
  • ماجرای اشگ ننه علی ( اینجا )
  • شوخی با حاج آقا در جبهه ! ( اینجا  

    24b6zr6.jpg

    (8) Small---2.jpg(2) Next.jpgSmall---2.jpg

    0vl2xy27t0vezwk1jyux.jpg  Next.jpg

     
    نقد و بررسی سریال " گمشدگان " و اهداف پنهان آن
  • تصاویر مستند از یک سانحه  ،به روایت نشنال جئوگرافیک

    نگاهی به زندگی سر گروهبان فاطی ..!!

  •  کالبد شکافی سانحه هواپیمای ۷۲۷ رامسر

     ضربه ای که از بزرگ ترین دروغ خوردم ... !!

     خانم منشی دادگاه و باقی قضایا .. !! 

     و ....

    شاد و خرم باشید  

    image006.gif

     
  • - تعداد بازديد
  • 13888
  • مرتبه

    نظرات

    عمو جان. در پيام قبلي سعي كردم با بيان دوستانه و خودماني اين سوال را مطرح كنم ولي مثل اينكه زيادي خودماني شدم!! به هر حال همانطور كه آنجا هم گفتم به شرافت شما مطمئن هستم. و مسائلي كه مطرح فرموديد را نه به حساب مومن يا ترسو بودن بلكه به حساب معرفت شما ميگذارم.

    بگذريم..اتفاقا حالا يادم اومد كه خانه تان را براي خرج عمل جراحي سوييس فروختين! بقيه جاها هم دست كمي از ارتش ندارن. همانطور كه فرمودين كارمندي از اين لحاظ خوب نيست.

    عمو جان من آدم خيلي رك و راستي هستم دست خودم نيست اين را به حساب جواني و بي تجربگي بگذاريد. فقط يك سوال دوستانه بود. اميدوارم حتي اندكي ناراحت نشده باشيد.
    پاسخ
    مهدی جان عزیز و نازنین
    به شرافتم سوگند اصلآ ناراحت نشدم .. بلکه خوشحالم شدم . چون من دوست دارم اگه پرسشی هست ، خودم صادقانه پاسخ دهم .. تا سوء تفاهم به وجود نیاید ... و بار ها عرض کرده ام خودم دنبال مادیات نرفتم .. کسی مقصر نیست .. بیشتر دوست داشتم .. برای مردم کاری انجام دهم .. و از خوشحالی آن ها شادمان می شدم .. از طرفی عرضه ریسک کردن و یا وارد زدو بند های تجاری شدن را هم نداشتم .. و به همان حق و حقوق کم خودم قانع بودم .. و از زمانی که در ارتش بودم و آب و برق و همه تسهیلات رایگان بود ، من خانواده ام را طوری تربیت کردم تا صرفه جویی نمایند .. و به بهانه رایگان بودن .. حیف و میل نکنند .. برای همین با صرفه جویی هیچ مشکلی نداریم .. و کلآ آدم های قانعی هستیم .. زیاده طلب نیستیم .و بابت همین قطره باریکی که بازنشستگی می دهد هم خدا رو شاکریم
    اما این که دیدی مفصل توضیح شما را دادم .. صرفآ برای آگاهی سایر دوستان هم بود .. من چیزی پنهان ندارم .. و با بیان گذشته ام نه تنها ناراحت نمی شوم .. بلکه به هر روز و دقیقه آن هم افتخار می کنم
    ممنون از شما

    با سلام و عرض خسته نباشید خدمت استاد گرامی جناب آقای مدرسی عزیز.آقای مدرسی حدود چند ماهی هستش که با سایت شما آشنا شدم و باور کنید اگه من هر روز اقلا 2 ساعتی به مطالعه سایت شما اقدام نکنم اون روز برام تموم نمیشه.باور کنید آن چنان از کلیه مطالبتون مخصوصا مطالب هوابیمایی و خاطرات مربوط به اون لذت می برم که نهیت نداره. من 28 سالمه و عاشق برواز
    فلایت سیمولایتور x رو دارم و از زمان آشنایی با شما بیشتر با c130رواز می کنم.سوالی هم دارم اگه جواب بدید ممنون میشم:
    استاد گرامی هوابیمای c 130چرخهای کوتاهی دارد می خواستم ببینم آ یا در هنگام تماس با زمین دچار مشکل نمی شدید؟ چون من هر کار می کنم در شبیه ساز باز هم لحظه تماس با زمین برام کمی سخت هست
    2:بیشترین بنکی که میشه با c130 زد چند درجه هستش؟ البته می دونم هر قدر سرعت بیشتر باشه با بنک بیشتری میشه دور زد ولی در حالت سرعت ابتیمم کروز منظورم هست
    در ÷ایان روی ماهتونو می بوسم و افخار می کنم که جامعه ما اساتیدی مثل شما داره که همه چیزشو مدیون این چنین افراد از خود گذشتهای هست.
    استاد دستتونو می بوسم
    پاسخ
    جواد جان عزیز و نازنین
    با تشکر از شما و ابراز خوشحالی از این که شما از دوستان قدیمی و خوانندگان ثابت سایت هستید
    در مورد پرسش های شما .. عرض کنم متآسفانه به دلیل استفاده از فونت لاتین در میان کلمات فارسی ، ادیتور سایت بنده قادر به خواندن کامنت نیست
    من بار ها از همه دوستان عزیز خواهش کرده بودم که به هیچ عنوان از فونت لاتین در میان کامنت های فارسی خود استفاده نفرمایند .. مشکل از ادیتور سایت است که در زمان پاسخ ، به درستی نشان داده نمی شود .. و همه به هم ریخته است . و متآسفانه هر چه تلاش کردم جز یک پرسش ، بقیه را متوجه نشدم .. و آن در باره کوتاهی چرخ های هرکولس بود
    پسر عزیزم .. پر واضح است که مشکل این چنینی تا حالا نداشته ایم .. و هرکولس ها هم مانند سایر هواپیماها دارای چرخ های استانداردی هستند .. مخصوصآ که این هواپیما ها به دلیل ماموریت های محوله در هر منطقه ای قابلیت فرود دارد .. پس اعتبار اولیه ان به چرخ هایش است که تحمل فرود های سخت را دارا می باشد
    مسلمآ مشکل از تمرینات شما در سیملایتور است .. شاید هم طراح ها اشتباه کرد باشند .. من تا حالا چنین مشکلی را از دهان کسی چه در خارج و چه در ایران نشنیده ام

    عمو بهروز سلام
    اين پست واقعا عالي بود چون به نظر من مرور خاطرات سايت بود منم از مرور خاطرات خوشم مياد.....
    از بابت اون روز هم كه بد موقع مزاحمتون شدم معذزت ميخوام
    براتون آرزوي بهترينهارو دارم
    پاسخ
    علیرضا جان عزیز و نازنین
    ممنون از شما .. خوشحالم که مورد قبول واقع شده است
    در مورد ان روز .. من که اصلآ یادم نیست از چه زمانی صحبت می کنی ..!!!!؟
    موفق باشی

    سلام كاپيتان (شتلق)
    اميدوارم خوب و خوش و سرزنده باشيد
    كاپيتان من با گفته جنا نادر رضوي كاملاً موافقم ولي در نگارش مانند ايشان توانايي ندارم پس مي گويم من هم همينطور
    مواظب خودتان باشيد جمعتان را هم ديدم هم خنديدم و هم دچار غرور شدم پيش خودم گفتم اينان كساني هستند كه بايد جاي پايشان را بوسيد
    گاهي كه در ذهن خودم همزاد پنداري مي كنم و در خاطرات شما خودم را جاي بعضي از افراد قرار مي دهم مي بينم قلبم از جايش دارد در مي آيد من توانايي تحمل اين همه فشار و استرس را ندارم
    پس خوشا به حال ايران و ايراني كه چنين شيرمرداني داشته و دارد
    با احترام(خيلي زياد شد)
    قربان شما
    با اجازه ، خبـــــــردار ، (شتلق) ، عقب گرد
    پاسخ
    امیر عزیز و نازنین
    خوشحالم که بعد از مدت ها غیبت دوباره می بینمت
    عزیزم کم پیدا هستی ؟ در مورد پیشنهاد هم چشم .. کلام نادر خان رضوی حق است .. امیر عزیزم .. همه دوستان و همکاران بنده روی ماه شما را می بوسند .. و هیچ گاه خود را شایسته این همه تعریف و ستایش نمی دادند .. و همان گونه که بار ها عرض کردم .. ما فقط به وظیفه قانونی خود عمل کردیم و بس .. این لطف شما جوانان عزیز است که همیشه باعث شرمندگی ما قدیمی ها می شوید
    با تشکر از حضورت

    با سلام خدمت کاپیتان و عرض خسته نباشید
    من علیمردانی هستم همان که پارسال در وبلاگ شما آگهی داشتم باز هم نیاز به آگهی داشتم ولی هر چه در وبلاگ شما دنبال بنر پارسال گشتم تا اگر لازم باشد در متن آن تغییری بدهم آنرا پیدا نکردم.لطفا مرا راهنمایی کنید.یا بنر را به ایمیل من ارسال کنید
    ضمنا تاریخ آگهی پارسال من حدودا از 13/12/87 تا 13/1/88 بود

    با تشکر علیمردانی
    پاسخ
    جناب علیمردانی عزیز
    بنر های شما پاک نشده اند عزیز
    لطفآ به آرشیو مطالب وبلاگ .. که در ذیل مطالب است مراجعه فرموده و پست های آن تاریخ را باز کنید
    حتمآ مشاهده خواهید فرمود
    الان من به آرشیو مطالب وبلاگ رفته و چک کردم .. برای نمونه در دو پست
    http://oldpilot.blogfa.com/post-586.aspx
    http://oldpilot.blogfa.com/post-581.aspx
    شما خواهید دید . آدرس آرشیو وبلاگ
    http://oldpilot.blogfa.com/posts/?p=2
    تاریخ انتشار آگهی های شما در آن است

    سلام عمو جون
    خوبید؟
    امیدوارم بهتر شده باشید و این علایمی هم که گفتید به زودی رفع بشه و سالم و سرحال بشید مثل همیشه
    خیلی جالبه من همین مطلب رو چند روز پیش توی یک ایمیل فورواردی از طرف یکی از دوستانم در آمریکا دریافت کردم!! تا آخرش که خوندم و رسیدم به اسم شما کلی ذوق کردم.میبینید دنیا چه کوچیک شده!!!
    راستی عمو شما این اواخر با آقای بیات صحبت نکردید؟ خبر جدیدی ندارید؟
    پاسخ
    دامون عزیز و نازنین
    با تشکر از شما دختر خوب و مهربانم .. باید عرض کنم
    متآسفانه یکی دو روزه که خیلی بدتر شده است .. !! و انگار از نو آغاز شده است بد جوری تب و لرز و بی حال می شوم .. امروز از صبح تا ساعت 9 شب یک سره خواب بودم .. حتی نتوانستم برای صبحانه و نهار بیدار شوم .. !! گاهی اوقات نیمه های شب حالم کمی عادی شده که از فرصت استفاده می کنم و پاسخ کامنت یا ای میل ها را می دهم
    در مورد جناب بیات .. راستش هیچ خبری ندارم
    ولی مطمئن هستم قولی که داده فراموش نخواهد کرد
    توصیه می کنم شما یک تک زنگی بهش بزنی .. یا پیامک بده که در خاطرش زنده شوی .. !! چشمک
    حالم به محضی که خوب شد .. حتمآ خبرت می دهم

    شما هم چيزي بنويسيد
    • هر چي دلتان مي خواهد بنويسيد. اينجا مربوط به شماست اگر نظر خصوصي‌اي داريد لطف کنيد و از طريق اي‌ميل (behrouz.journalist at gmail.com) مطرح کنيد، ممنون.






    مشخصات حفظ شود؟

    از تگ‌هاي HTML هم مي‌توانيد در نظرتان استفاده کنيد.

     
    Copyright 2007 by Behrouz Moddaresi | Design by WebStudio | Powered By Movable Type 3.35