درباره من

سوم دي ماه 1331 در تهران متولد شدم. پس از اتمام دوران دبيرستان به خاطر علاقه اي که به پرواز داشتم به نيروي هوايي پيوستم. در ادامه به آمريکا اعزام شدم، در بازگشت به ايران اولين پروازم را در تاريخ 18/3/53 انجام دادم و با آغاز جنگ تحميلي، به صورت شبانه روزي در مناطق جنگي پرواز داشتم و افتخار كسب مدال طلاي بالاترين ساعات پرواز را به دست آوردم. به دليل سكته قلبي و عمل جراحي باز كه ... ادامه
تبليغات
وبلاگستان
باقي قضايا
  خطر انجماد در پرواز .. !

 تآثیر وحشتناک  یخ در کنترل هواپیما  

(2) Small---1.jpg

 ماجرایی واقعی از مستند باز سازی شده  

 نشنال جئوگرافی

 تآثیر وحشتناک یخ در کنترل هواپیما

 

bx151pxl9etw9pgi3uc3.gif

 (9) Small---2.jpg

 (2) Small---3.jpg

05upt8sup9xiyg119966.jpg

اغلب مسافران محترم هواپیما و ایضآ بعضی از خوانندگان گرامی اطلاعات کمی در باره خطرات یخ زدگی هواپیما و امکان سقوط آن دارند ! البته به لطف سیستم های مدرن " یخ زدایی " امروزه این احتمال به صفر رسیده است . " انجماد در پرواز " عنوان مطلب تصویری این پست است که بر اساس ماجرایی واقعی توسط سازمان نشنال جئوگرافی باز آفرینی شده است . این روایت پاسخ مناسبی برای آن دسته از عزیزانی است که با خواندن ماجراهای سوانح هوایی نظرشون در باره مسافرت با هواپیما تغیر کرده و اعلام می کنند .. دیگه با هواپیما پرواز نمی کنیم !! در حالی که هر سانحه تجربه ای بر ایمنی سایر پرواز ها است . در مطلب ذیل خواهید دید که این سانحه دردناک چگونه باعث تغیرات اساسی درساختمان بال و بدنه یکی از بهترین و مدرن ترین هواپیماهای جهان یعنی " 72 - ATR "  شد ! با تشکر ویژه از سام عزیزم از سوئد که این مستند ها رو در اختیار بنده قرار داده است .

مدت ها پیش در همین بخش پرسشی رو مطرح کردم که دوستان محبت فرموده و پاسخ ام رو دادند . اما راستش رو بخواهید درست و حسابی متوجه نشدم ! بهتره پست قبلی رو مثال بزنم .. با گذشت یک روز از آپ شدن مطلب ، آمار مراجعه به صفحه دوم سایت ۲۲۷ نفر بود . در کم تر از یک ساعت ناگهان به ۲۷۴۶ نفر رسید !! خب این موضوع اصلآ تعجبی نداره .. اما پرسش ام این است چرا با افزایش بازدید از یک صفحه سایت ، آمار کلی بازدید کنندگان تغیر نکرد !؟ یعنی چطور ممکنه بیش از دو هزار نفر ظرف یکی دو ساعت وارد سایت شده ولی آمار اصلی ( وبگذر ) روند عادی داشت !؟ البته این روند روز بعد به چهار هزار و در ادامه به بیش از پنج هزار نفر رسید .. ولی همان گونه که عرض کردم آمار کلی خیلی پائین است ! بگذریم ... دوستان همان گونه که متوجه شدید این روز ها حتی علی رغم به روز شدن مطالب سایت باز هم با افت شدیدی از بازدید کنندگان مواجه هستم .. شاید به خاطر ماه مبارک رمضان باشد .. شاید اخرین ماه تابستان در ان دخیل است .. نمی دونم ! ولی اگه این روند ادامه یابد ، با اجازتون تصمیم دارم تا ابتدای ماه مهر به خودم مرخصی بدهم ... ! البته شاید ..

کلام آخر این که .. دوستان قدیمی حتمآ خبر دارند که بنده در ایامی که در مجله سروش و صدا و سیما فعالیت می کردم .. در کنارش مسئولیت همکاری با چند نهاد خیریه رو هم داشته و به خاطر ارتباطی که با هنرمندان و ستارگان سینما و تلویزیون داشتم ، همواره از ان ها برای حرکت انسانی استفاده می کردم . یکی از هنرمندان بسیار مهربانی که در هر شرایط دعوت من را پذیرفته و با چهره ای خندان و بی تکبر از این گونه مراسم استقبال کرده و با کشیدن دست نوازش بر سر یتیمان و بیماران آن ها را قلبآ شاد می کرد ، خانم " کتایون ریاحی " بود . از شما چه پنهان شنیدم یکی از جوانان عزیز بنام " لیلا " وبلاگی رو به نام این هنرمند بزرگوار و دوست داشتنی راه اندازی کرده است ( اینجا ) . لذا برای پاسداشت از اعمال این هنرمند مردمی ، همچنین تشویق این دختر نو جوانم لینک خانم ریاحی رو در ذیل درج می کنم .. امیدوارم با رفتن به این وبلاگ بر بنده منت گذارید . http://www.kataunriahi.blogfa.com/ 

 

 مرکز آپلود عکس ایرانی  

Test Baner.gif

Air-Crash-Investigation---S.jpg

 کالبد شکافی یک سانحه

مستندی از نشنال جئوگرافی

 بهروز مدرسی

13a.jpg 

در بعد از ظهر روز سی و یکم اکتبر ۱۹۹۴ پرواز شماره ۱۸۴ متعلق به خطوط هوایی " آمریکن ایگل " فرودگاه ایندیانا پولیس رو به مقصد شیکاگو ترک کرد ...

(7) 2.jpg

مسافران با خیالی آسوده درون هواپیما جای گرفته اند ... کلآ ۶۸ نفر مسافر و خدمه در این پرواز حضور دارند .. پانزده دقیقه از پرواز گذشته است ...

(6) 3.jpg

دوشیزه " ماندو هوور " یکی از میهماندارن این پرواز است . امروز نخستین روز کاری اش در شرکت هواپیمایی " آمریکن ایگل " است .

 (2) 4.jpg

خانم " ساندی مونداف " هم یکی از میهماندارن باسابقه ای خطوط هوایی آمریکایی است که به اتفاق دستیار جوانش وظیفه پذیرایی از مسافران رو به عهده دارد

(6) 5.jpg

خانم میهماندار برای سرگرم کردن و پذیرایی از تنها مسافر کودک و نوجوان داخل هواپیما ، برای او لوازم نقاشی و شکلات تعارف می کند ...  

(6) 7.jpg

 کاپیتان " اورلاندو اگریا " مسئولیت این پرواز رو به عهده گرفته است .. در حقیقت او امروز می بایستی در خونه استراحت می کرد .. اما به خاطر این که همسرش در انتظار به دنیا اوردند فرزند دوم شون بود ، برای کسب درآمد بیشتر حاضر به انجام این پرواز شده بود .. !!

(2) 11.jpg

" جف کاگیانو " کمک خلبان  این پرواز است .. او عاشق اسب سواری و هواپیماست ...

(2) 8.jpg

آن ها در هوای بارانی فرودگاه رو ترک کرده اند .. تمام مسیر پرواز پوشیده از ابر است ..

(3) 9.jpg 

کاپیتان به کمک خود می گوید برای رهایی از توربالانس شدید ارتفاع خود رو تا سقف شانزده هزار پا افزایش دهد ..  

 13.jpg

عقربه ارتفاع سنج مقابل خلبان به آرامی به عدد شانزده هزار پایی نزدیک می شود ..

 16b.jpg

هواپیمای " ا تی آر - ۷۲ " یکی از پنج هواپیمای معروف و راحت جهان است که برای مسافت های کوتاه بسیار مناسب و مقرون به صرفه است . این هواپیما ساخت کشور فرانسه است .

 (2) 12.jpg

 آقای " استیفان فردریک " یکی از خلبانان با تجربه خطوط هوایی " امریکن ایگل " معتقد است ... شما وقتی از ایندیانا پولیس به فرودگاه " شیکاگو " پرواز می کنید ، باید در نظر داشته باشید که به یکی از شلوغ ترین فرودگاه های جهان می روید ..

 18.jpg

 با نزدیک شدن هواپیما به منطقه اپروچ فرودگاه شیکاگو در امریکا ، آن ها با برج مراقبت تماس گرفته و موقعیت خود رو اعلام می کنند .

21.jpg

برج مراقبت شیکاگو پیغام پرواز شماره ۱۸۴ را می شنود

22c.jpg

در همین لحظه خانم " ویشو ویلمن " که برای لحظه ای استراحت به بیرون رفته بود به محل کار خود در ایستگاه مراقبت پرواز حضور می یابد . در کنار او تعدادی کاراموز هم حضور دارند ..

22a.jpg

در مانیتور مرکزی برج مراقبت فرودگاه شیکاگو ، علاوه بر پرواز ۱۸۴ ، پرواز های دیگری هم در حال نزدیک شدن به فرودگاه هستند

22d.jpg

طبق اعلام برج مراقبت هواپیمای پرواز شماره ۱۸۴ بایستی تا فرا رسیدن نوبت فرود اش در منطقه امن دور خودش بچرخد ( هولدینگ ) ..

19.jpg

از این رو خلبان طبق دستور العمل اپروچ ارتفاع خود رو به ده هزار پایی کاهش می دهد .

23.jpg

طبق برنامه باید آن ها تا اطلاع ثانوی باید دور خود چرخیده تا نوبت فرودشون برسد ..

23a.jpg

در این گونه موارد گروه پروازی باید منتظر بمانند تا موافقت فرود برسد .. آن ها ترجیح می هند برای سر نرفتن حوصله شون ، بر روی یکی از ایستگاه های رادیویی رفته و به یک اهنگ ملایمی گوش فرا دهند

23b.jpg

در همین حال در کابین باز شده و خانم میهماندار وارد می شود ...

23c.jpg

او با شنیدن اوای دل انگیز موسیقی به وجد امده و خطاب به خلبانان می گوید .. به به موسیقی استریو هم که گوش می کنید ... !!

23f.jpg

در حالی که هر سه مشغول صحبت در باب موسیقی هستند ، چشم کاپیتان به عقربه افتاده و متوجه می شود کمی دماغ هواپیما بالاست ... !

23d.jpg

در همین هنگام به کمک خلبان خود می گوید که دماغه هواپیما بالاست .. بهتره تنظیم کنی ..

23e.jpg

کاپیتان از کمک اش می خواهد پنجاه درجه به هواپیما فلاپ بدهد تا هواپیما در حالت مسطح قرار گیرد . و کمک نیز بلافاصله این کار رو انجام می دهد ...

 24.jpg

 هوای بیرون ابری و بشدت بارانی است .. هواپیما با پائین امدن فلاپ ها ، مسطح می شود ..

24a.jpg

کمک خلبان وقتی بی اختیار نگاه اش به موتور سمت راست افتاد ، خطاب به کاپیتان گفت .. فکر کنم در شرایط یخبندان هستیم .. و کاپیتان هم با زدن دگمه " دی آیس " فکر کرد که مشکل بر طرف می شود .

25a.jpg 

 کاپیتان از ان جا که کلی کار باید در شهر انجام می داد ، از این همه تآخیر در هولدینگ شاکی شده و به نرمی بر فشار دادن بر دسته گازهای هواپیما ( تراتل ها ) کمی به سرعت هواپیمایش می افزاید ..

25c.jpg 

هواپیما با سرعت بیشتری این بار در میان توده های ابر به پرواز در می آید ..  

 25d.jpg

در این مدل هواپیماها ، به جای ارتباط رادیویی با دیسپچ ، از طریق تایپ صورت می گیرد ! و خلبان با تایپ کردن درخواست خود ، پاسخ اش رو می گیرد ! ( عین چت اینترنتی ) !!

 25e.jpg

کاپیتان با تجربه پرواز شماره ۱۸۴ یک لحظه به شک افتاده و از همکارش می پرسد .. چقدر سوخت داریم !؟ 

26.jpg 

 کمک خلبان دست به کار شده و با همان سیستم کامپیوتری خود ، محاسبه کرده و در جواب می گوید .. ۳۶۰۰ پاوند سوخت داریم .

 26c.jpg

 در همین لحظه کاپیتان چون خیالش از بابت سوخت راحت می شه ، گوشی رو از سرش برداشته و با خنده به کمک خود می گوید ... جف جان .. دیگه نمی تونم بیش از این خودم رو نگه دارم .. بد جوری جوش آوردم ... !!

 26d.jpg

 آن گاه بدون این که منتظر جواب کمک اش باشد ، با عجله از روی صندلی اش بلند می شود ..

 27a.jpg

 خلبان جوان بعد از قضای حاجت از دستشویی خارج می شود

27.jpg

در این هنگام چشم اش به میهمانداران می افتد که به جای پذیرایی و رسیدن به مسافران ، مشغول شنیدن موسیقی داخل کابین هستند ...

27b.jpg

کاپیتان جوان با مشاهده صحنه شیطنت اش گل کرده و با گرفتن گوشی به جف می گوید که .. بدبخت اگه بدونی این جا چه خبره .. !!؟ من در میان دو تا خانم خوشگل به سر می برم .. !!!

42d.jpg

بیچاره جف هم چون کمی ندید بدید بود ، این جوری با شنیدن شوخی کاپیتان که در باب جنس مخالف بود ، نیش اش تا بنا گوش باز شد .. ( طفلک خیلی خوش خوشان اش شد !!! )

 27c.jpg

 کاپیتان بعد از سر به سر گذاشتن با کمک خودش ، دوباره به سمت کابین به راه افتاد ..

 (2) 29.jpg

بعد از نشستن کاپیتان بر روی صندلی خود ، برج به ان ها اطلاع داد که ارتفاع خود رو از ده هزار پا به هشت هزار پایی برسونند ..  

26a.jpg

آن ها با کم کردن سرعت هواپیما ، در حال کاهش ارتفاع به سقف مورد نظر بودند

(2) 29a.jpg

که ناگهان با روشن شدن چراغ های اخطار ، هواپیما شروع به آژیر کشیدن کرد .. !!

(2) 30.jpg

در حالی که صدای آلارم خطر در کابین پیچیده بود ، کاپیتان با نگاهی به صفحه آلات دقیق مقابل خود خطاب به کمک خلبانش گفت .. سرعت زیاده .. فلاپ رو کمی جمع کن ..

(2) 30a.jpg

جف طبق خواسته کاپیتان فلاپ رو جمع کرد ..

(3) 10.jpg

در حالی که صدای آژیر همچنان می آمد ، ناگهان بدنه هواپیما شروع به لرزش شدیدی کرد .. !! و تا قبل از این که کاپیتان فکر کنه موضوع چیست ..

(2) 31.jpg

 ناگهان هواپیما به شدت به سمت راست متمایل شد .. تلاش هر دو خلبان برای کنترل هواپیما بی فایده بود ... و هواپیما در همان حال به سرعت به سمت زمین سرازیر شد ... !!

 (2) 32.jpg

 بیچاره مسافر ها از ترس نمی دونستند در برابر این حرکت کششی سریع چه کار کنند ..!!؟

 (2) 32a.jpg

 صدای جیغ و فریاد از قسمت مسافران می امد ...

 (2) 32b.jpg

 جف به کمک کاپیتان هر چقدر زور در توان داشتند برای چرخاندن فرمان هواپیما ( یوک ) به کار بردند .. ولی در مقابل جی وارده ، اصلآ نمی توانستند به حالت اولیه برگردانند ...

(2) 32c.jpg

 هواپیما در آسمان سمت بال راست خود هر لحظه به زمین نزدیک و نزدیک تر می شد .. خلبانان ها دست از تلاش برنداشته و با تمام قدرت به یوک فشار می اوردند ...

 (2) 32d.jpg

 تلاش و مقاومت خلبان ها عاقبت جواب داد و هواپیما برای لحظه ای به حالت عادی برگشت .. هنوز کاپیتان و کمک اش در شوک حاصل از این اتفاق بودند ، که ...

(2) 33.jpg

که چند لحظه بعد دو باره هواپیمای با سرعت به سمت راست پیچید ..

(2) 33b.jpg

و همان گونه که در عقربه می بینید ، هواپیما به کلی از کنترل خارج شد ..

(2) 33e.jpg

 دیگه فاصله ای چندانی با زمین باقی نمانده بود .. هواپیما با سرعت باور نکردنی به سمت زمین نزدیک شده و با شدت در مزرعه ای فرو افتاد ..

 (2) 34.jpg

همان شب نیروهای اتش نشانی و هلی کوپتر امداد گران در معیت پلیس  به محل حادثه شتافتند .. متآسفانه هیچ یک از مسافران و خدمه زنده نمانده بودند ...

 (2) 34a.jpg

 صبح روز بعد .. کارشناسان بررسی سوانح هوایی خود رو به محل سقوط هواپیما رساندند ..

 (2) 34b.jpg

 چیزی از هواپیما باقی نمانده بود .. تمام قطعات برای روشن شدن تحقیقات جمع اوری شدند ..

(2) 35a.jpg 

 بزرگ ترین لاشه باقی مانده از هواپیما ، همین یک قسمت از دم بود که راز یکی از عجیب ترین سوانح هوایی دنیا رو در خود داشت ..

 (2) 35.jpg

 آقای " جورج فیت " رئیس تیم بررسی سانحه در باره آن روز می گوید .. وقتی ما صبح زود به مزرعه رسیدیم همه فضای منطقه را بوی سوخت جت و روغن هیدرولیک پوشانیده بود .. ما در شرایط خیلی دشواری باید تحقیقات خود رو آغاز می کردیم .

 (2) 35d.jpg

 گروه تحقیق و بررسی ابتدا با هلی کوپتر از کل منطقه عکسبرداری کردند .. برای ان ها خیلی مهم بود که بدونند هواپیما در چه زاویه و شیبی به زمین برخورد کرده است ...

 (2) 35c.jpg

 بررسی اولیه حاکی از ان بود هواپیما با سرعت بسیار زیادی که احتمالآ خارج از کنترل خلبان بوده است ، با زمین برخورد کرده است ..

 (2) 36.jpg

 خوشبختانه در بخشی از لاشه دم هواپیما ، موفق یه کشف جعبه سیاه شدیم .. البته در ظاهر خیلی صدمه دیده بود .. جعبه حاوی مکالمات به لابراتوار منتقل شد .

 (2) 36a.jpg

 در آزمایشگاه محققان سرگرم تحقیق از سر نخ های بدست امده بودند ..

 (2) 36b.jpg

 آن ها ابتدا به سراغ اطلاعات مفید ضبط شده رفتند ..

 (2) 36c.jpg

 متخصصان ابتدا به آثار باقیمانده از چهار زاویه هواپیما پرداخته و هر تیکه از اجسام به جای مانده رو بررسی کردند

 (2) 37a.jpg

 متخصصان هر قسمت از تصاویر گرفته شده از محل سانحه را علامت گذاری می کردند .. این اطلاعات بعدآ در کشف ماجرا مفید خواهد بود ... علایم به متخصصان نشان خواهد داد که ابتدا دماغه هواپیما با زمین برخورد داشته است ..

(2) 37.jpg

ابتدا آقای " رابرت اسویم " که کی از کارشناسان خبره گروه تحقیق است ، بر روی آلات دقیق پیدا شده در محل سانحه به تحقیق پرداخت ..

(2) 38.jpg

او به کمک کارشناسان باید می دانست که آیا قبل از سقوط  ارتفاع سنج درست کار می کرده است یا خیر .. !!؟

(2) 38a.jpg

آن ها با آزمایشات دقیق خود بر روی عقربه های ارتفاع سنج و آی دی آی ، علی رغم خراش های ایجاد شده بر روی صفحات آن ها ، موفق شدند که بدانند سیستم های فوق هیچ اشکالی نداشته ، و زاویه برخورد با زمین ناشی از اشکالی دیگر بوده است .. !!

 (2) 38b.jpg

 آن ها با بررسی دقیق تر متوجه شدند خلبان می دونسته که داره با زمین برخورد می کنه ... !!

 (2) 38c.jpg

 گروه بررسی و تحقیق وقتی خیال شون از صحت ابزار های آلات دقیق هواپیما آسوده شد .. و فهمیدند که سیستم های نشاندهنده قبل از سقوط سالم بودند ، به دنبال تاریخچه هواپیما قبل از پرواز رفتند ..

(2) 28.jpg

 آن ها در بررسی های خود متوجه شدند هواپیما در وضعیت جنوب شرقی شهر شیگاگو در حال چرخش ترافیکی بوده است ..  

 (2) 38d.jpg

گروه تحقیق در ادامه بررسی خود ، سر از برج مراقبت در آورد ، و با بررسی سوابق متوجه شدند یکی از مسئولان برج ان روز در حال فراگیری بوده است ( به اصطلاح خودمون طرح کادی بوده .. چشمک )  به عبارتی تردید داشتند که نکنه فرد تازه وارد کنترل پرواز فوق رو به عهده داشته است !!؟

 (2) 39.jpg

 با مطالعه دقیق تر متوجه شدند ، هر اتفاقی بوده در همین منطقه هولدینگ به وجود امده است

 (2) 39a.jpg

 با بررسی دقیق تر در پرواز های آن روز ، متوجه شدند هواپیماهای متعددی فرود و پرواز داشته اند .. پس مشکل در کجا می تونست باشد .. !!؟ با گفت و گو با خلبانانی که ان روز پرواز داشتند ، متوجه شدند همه به یک نکته اشاره دارند .. و آن یخ است !!

 (2) 40.jpg

گروه تحقیق با اگاهی از شرایط انجماد در منطقه هولدینگ ، سرنخ اصلی رو پیدا کردند .. به همین دلیل یک راست به سراغ دکتر " مارسیا پولوتوویچ " که یکی از باسابقه ترین اساتید در زمینه بررسی حوادث مربوط به یخ بود رفتند .. به اصطلاح خودمون خانم دکتر یخ شناس قابلی بود

40a.jpg

 خانم یخ شناس ما دریک مرکز بین المللی که مربوط به تحقیق در همین موارد بود حضور داشت

 40c.jpg

گروه تحقیق و تجسس به سراغ پرونده های هواشناسی در روز سانحه رفتند .. با کمال تعجب دریافتند که تمام اطراف فرودگاه شیکاگو پوشیده از ابرهای یخ ساز بوده است .. !!  

40d.jpg 

بررسی دقیق تر وضعیت هوا ، نشان دهنده این واقعیت بود که ابر های موجود برای همه هواپیماها نمی توانست خطر آفرین باشد ...  

41.jpg

آن ها متوجه شدند جت های بزرگ تر به راحتی از میان توده ابرهای یخ ساز بدون هیچ حادثه ناگواری گذشته اند .. پس مشکل کجاست .. !!؟  

41a.jpg 

گروه تحقیق با انطباق وضعیت ابر ها در نقشه پروازی ، متوجه مشکل اساسی که همانا شرایط یخ بندان بود ، شدند .. اما چرا کسی هیچ اخطاری نداد .. !!؟

 42.jpg

 بعد از تحقیقات گسترده یکی از خلبانان به نام " فردریک " اعتراف کرد که اون روز بعد از این که از پرواز به زمین نشست ، به مرحوم کاپیتان پرواز ۱۸۴ و سایر خلبانان حاضر در فرودگاه اخطار لازم رو داده است .. اما ظاهرآ به خاطر نیاز به حق ماموریت .. توجه نکرده و به قول معرف دل به دریا زده است .. !!

42a.jpg

اعضای تیم بررسی سانحه با توجه به این مسئله که پرواز های متعددی در منطقه بوده است ، از ان متعجب شدند چرا مسئولان برج وضعیت رو اعلام نکرده است !!؟ ولی با بررسی دقیق تر متوجه شدند مانیتور مسئولان برج یخبندان رو نشان نمی دهد ..!! پس آن ها مقصر نبودند .. !!  

 42c.jpg

 با بررسی دقیق تر صدا های درون کابین ، گند خیلی از کارهایی که در پرواز مجاز نبود هم در امد .. !! در این نوار صدای کل کل خانم میهماندار جوان با خلبانان ، پخش موسیقی ، شوخی کاپیتان با میهمانداران هم در موقع رفتن به دستشویی همه رو شد .. !! البته این ها دلیل بر سانحه نبود .. ولی خب بد شانسی از این بد تر نمی شه که هم ادم بمیره .. و هم مشت اش باز بشه ... !!!

 42b.jpg

 اما ان چه که برای گروه تحقیق مهم بود .. این است که خلبانان هواپیما ۹ دقیقه قبل از سقوط متوجه وضعیت شرایط یخبندان شده بودند .. اگه یادتون باشه کمک خلبان با نگاه کردن به شیشه به کاپیتان گفت .. البته گروه بررسی متوجه شدند که دو دقیقه قبل از سانجه هم آن ها بار دیگر متوجه یخ بر روی لبه بال شده اند .. اما مهم این است که آن ها چه اقدامی در این رابطه انجام دادند .. !!؟

43c.jpg

 کارشناسان برای پاسخ به پرسش خود و آگاهی از سیستم یخ زدایی  هواپیماهای " اتی آر " به سراغ قابلیت های هواپیما رفته و انگشت روی این سیستم گذاشتند ...

 43.jpg

 با بررسی های دقیق تر از صدای خلبانان ، گروه تحقیق متوجه شد بعد از این که جف جوان موضوع وجود یخ رو در لبه بال ها یادآوری کرد ، کاپیتان سیستم یخ زدایی رو روی حالت حداکثر گذاشته است .

44.jpg

 با اجازه تون یک توضیح درباره این سیستم مهم می دهم .. معمولآ هواپیماها برای یخ زدایی با زدن دگمه ای اجازه می دهند حرارت موتور ها به لبه فرار بال ها رسیده و یخ های حاصل رو ذوب نماید .. البته باید حواس شون باشه بیش از ۳۰ ثانیه اگر این کلید رو فشار بدهیم ، ممکنه کل لبه بال رو ذوب کرده و از ان سوی پشت بام به زمین بیفتند .. !! به همین دلیل دگمه فوق در هواپیماهایی که از حرارت استفاده می کنند ، فشاری است . در بعضی هواپیماها مثل همین نوع ، نشانده ای درون مخزن مایع ضدیخ نصب شده است که در شرایط لازم ، پمپاژ می کند .. و خلبان بنده خدا هم همان طور که در تصویر می بینید این کار رو انجام داده بود ...

 44a.jpg

برای آگاهی دقیق تر و بررسی خود سیستم ضد یخ هواپیما ، آقای " چارلی پیریر " یکی از کارشناسان مرکز تحقیقات سوانح از زاویه ای دیگر به دنبال آزمون سیستم می رود ..  

 43a.jpg

او ابتدا با بررسی نوار صدای داخل کابین ، متوجه شد کاپیتان بعد از زدن دگمه ضد یخ ، به دسته گاز فشار داده است .. پس چه عاملی در این سیستم خوب عمل نکرده است .. !!؟  

 44c.jpg

 آن ها ابتدا روی نشاندهنده های وضعیت یخبندان زوم کردند ...

 44b.jpg

 گروه بررسی به سرپرستی آقا ریچارد ، عقربه ها رو در شرایط انجماد قرار دادند ..

 44d.jpg

 بعد دل و روده سیستم های تحریک کننده عقربه رو بررسی کردند .. اما هیچ مشکلی مشاهده نکردند !! پس گیر کار در کجا می تونه باشه ... !!؟ به همین دلیل آقای " پیریر " از رو نرفته و با حمل سیستم ضد یخ این مدل هواپیما به فرانسه .. یک راست به دیدن طراح این مدل هواپیما ها رفت .. تا اشکال کار رو پیدا کنه .. و بفهمه ایراد از کجاست ..

 48.jpg

 در فرانسه یک خانم زیبا و دلربا وظیفه منشی آقا ریچارد رو ایفا می کرد .. آخه طراح هواپیما زبان انگلیسی بلد نبود .. آقا ریچارد ما هم فرانسه نمی دونست .. !!

 49.jpg

جناب ریچارد خان ابتدا از منشی جوان درخواست کرد اگه می شه پوشه اطلاعات این هواپیما رو در اختیارش بگذاره .. و خانم جوان هر ان چه ازش خواسته بودند ، در اختیار متخصص میهمان قرار داد ..

50.jpg 

همین جناب کارشناس در مصاحبه اش افزود .. من متوجه شدم این هواپیما در یکی از ایالت های آمریکا در شرایط یخبندان فرود امده است .. لذا سریع به دیدن خلبانش رفتم ..  

 50a.jpg

 آقای " میشل بوداک " کاپیتان ان هواپیما بود .. وی هم ظاهرآ با اشکال مواجه شده بود !! وی در باره حادثه آن روز می گوید ...  

 50d.jpg

 طبق معمول داشتیم پرواز می کردیم .. به منطقه اپروچ ونسکانتین که رسیدم ، شرایط یخبندان حاکم بر ابر های منطقه بود .. خب من با اتکاء به سیستم ضد یخ هواپیما ، آن را به کار انداختم .. اما

 50b.jpg

 چشم تون روز بد نبینه .. در یک لحظه بدنه هواپیما شروع به لرزیدن کرد .. و ناگهان به سمت بال سمت راست چرخید .. من و کمک ام هر چه فشار معکوس به یوک هواپیما وارد می کردیم ، هواپیما مسطح نمی شد .. دیگه مطمئن شدیم که به زمین خواهیم خورد .. اما ناگهان هواپیما به حالت عادی برگشت .. و ما نشستیم ..

52.jpg

 آقای چارلی از طراح فرانسوی هواپیما پرسید .. چرا این گونه هواپیماهای اتی آر شما یهو به سمت راست متمایل می شه .. !!؟ طراح مادر مرده با وجودی که زبان نمی دانست ، تمام نقشه های بال هواپیما رو روی میز پهن کرد ..

 45.jpg

 یک ماه بعد از سانحه و با وجود مشخص نشدن ایراد اصلی در این مدل از هواپیما ها ، شبنامه و اخطار های متعددی از سوی خلبان خطوط هوایی آمریکن ایگل منتشر شده و تهدید به اعتصاب کردند ..

46.jpg

چندی بعد تمام روزنامه ها از ممانعت خلبانان از پرواز با " ا تی آر " ها خبر داد .. اعتصاب جدی شده بود

 47.jpg

مسافران هر روز شاهد باطل شدن پرواز های متعددی بودند ..  از سوی دیگر گروه بررسی سانحه و متخصصان خبره متوجه شده بودند که عیب از سیستم ضد یخ هواپیماست .. اما نمی توانستند آن را عملآ ثابت کنند ..

53.jpg

با مطالعه و تحقیقات فراوان آن ها متوجه شدند که چرا هواپیما ها در شرایط یخ بندان ناگهان به سمت راست کشیده می شوند .. !!  

 54.jpg

 تحقیقات جامع نشان داد که با جمع شدن تیکه های یخ بر روی سقف بال ، جایی که خلبان قادر به مشاهده آن نیست ، فشار به الرون ها آورده و چون فرامین این هواپیماها کابلی است ، باعث ایجاد توربالانس شدید در پشت بال و فرامین شده و همین امر هواپیما رو فقط به سمت راست می کشد ..

 55.jpg

 گروه تحقیق به ناچار برای اثبات اشکال در بدنه هواپیماهای " اتی آر " دست به دامان سازمان ناسا شد . چون آن ها تجهیزات مجهزی برای اثبات داشتند ...

 55a.jpg

 آن ها ابتدا مایع ضد یخ رو به لبه های بال و روی الرون ها پاشیدند .. و شرایط مساوی با حالت یخبندان در آسمان به وجود اوردند ..

57.jpg

آن گاه با روشن کردن سیستم ضد یخ ، باقیمانده یخ ها رو دقیقآ اندازه گرفتند .. بله کم کم به اشکال اصلی نزدیک می شدند ..  

 56a.jpg

 در اقدام بعدی از یک فروند هواپیمای سوخت رسان خواستند تا مایع سرد رو به هواپیمای " اتی آر " در آسمان پمپاژ نماید ...

 56c.jpg

 رنگ زرد حاصل از پاشیده شدن محلول به خوبی مشاهده می شود

  56b.jpg

این اخرین آزمایش مهم برای پاسخ به اشکالی که می دونستند بود .. که از این طریق ضعف سیستم ضدیخ این مدل هواپیما ها آشکار شد ! 

 56d.jpg

 با مشخص شدن اشکال اساسی در بدنه ، موضوع به روز نامه ها درز پیدا کرد ..

59a.jpg

 فشار مطبوعات باعث شد که آقای " دیوید هین سون " رسمآ در حضور ارباب جراید اعتراف به اشتباهات طراحی کرد

59.jpg

این اعتراف توسط خبرنگاران به همه رسانه ها مخابره شد .. و کمپانی سازنده مجبور به تغیر در ساختار بال و بدنه شد ...  

58a.jpg

عاقبت جناب ریچارد خان که اجازه می خواهم زبل خطاب اش کنم .. آن قدر در فرانسه با منشی زیبا سر و کله زده تا طراح فرانسوی رو قانع به اشتباه در طراحی کنه ..  

58b.jpg

 در نهایت طراح فرانسوی همین طور که در تصویر می بینید ، نقاط مشکل دار بال رو به ریچارد خان نشون می دهد .. خدا می دونه آقا طراح چه حال و روزی داشته .. !!

 58c.jpg

 بالاخره .. مشکل برطرف شد .. و بال های هواپیمای " اتی آر " همگی اصلاح شدند ..

 60.jpg

 با اجازتون یک عکس از سر و کله زدن خانم منشی ( که گفته می شود کم کم تبدیل به ستون پنجم ریچارد خان ما شده بود ) ، با طراح عصبی رو قرار می دهم ..  

 58.jpg

 در پایان بعد از اعلام رسمی موسسه تحقیقات و سوانح هوایی ، سایر شرکت ها هم موظف به اصلاح نقص در هواپیماهای خود شدند ..

 60a.jpg

آخرین تصویر هم مربوط به شرکت هایی است که در حال اصلاح بال و بدنه رو نشان می دهد ..  

 

در پناه ایزد منان پاینده و جاوید باشید .

بهروز مدرسی

این پست ساعت شش و ۴۵ دقیقه بامداد نوزدهم شهریور ماه ۱۳۸۸ پایان یافت .

پاینده و برقرار باد ارتشیان دلاور و قهرمان ایران

 

 ajr4i2ce8c0d7seedv8o.jpg

به درخواست خوانندگان محترمي كه گله فرموده بودند اين سايت فهرست مطالب گذشته ندارد ، اين مهم به همت يكي از خوانندگان خوب و پسر عزيزم امير محمود بازيار انجام گرفت .. همچنين بخش قديمي " مطالب گذشته " به انضمام كالبد شكافي سانحه هواپيماي سي - ۱۳۰ كه در شهرك توحيد به وقوع پيوست به اين صفحه انتقال يافت . براي مشاهده اينجا رو كليك كنيد .
 (2) ztdydlzmcqo2fkjwhto2-copy.jpg
     
زير نظر : عليرضا صادقي
 
این بخش به پیشنهاد و همت شما خوانندگان محترم شکل گرفته است . از این پس مطالبي متنوع و جذاب به زبان انگلیسی به همراه تازه ترین خبرهایی از صنعت هوانوردی تقدیم شما عزیزان خواهد

Ilyushin or Ilyushin Design Bureau is a Russian design bureau and aircraft manufacturer, founded by Sergey Vladimirovich Ilyushin. Ilyushin was established under the Soviet Union. Its operations began on January 13, 1933, by order of P. I. Baranov, People's Commissar of the Heavy Industry and the Head of the Main Department of Aviation Industry. In Soviet/Russian nomenclature, aircraft from Ilyushin are prefixed Il.Aviation Industries Ilyushin is a subsidiary established in 1992 to act as Ilyushin's marketing and customer service arm.Ilyushin has developed aircraft for widely varying roles over the years. The Russian government is planning to merge Ilyushin with Mikoyan, Irkut, Sukhoi, Tupolev, and Yakovlev as a new company named United aircraft Corporation.Some notable aircrafts ara Ilyushin-1-2-21-4-3-6-10-12-14-18-20-22-28-30-32-38-40-46-54-62-76-78-80-86-96-102-103-106-108-112-114 and "Ms-21" and "A-50" as Awacs.

Source:Wikipedia BY:Alireza Sadeghi

Ilyushinlogo.JPG

ترجمه فارسی:

ایلیوشین:

"ایلیوشین" یا "دفتر طراحی ایلیوشین" دفتر طراحی و ساخت هواپیمای روسی می باشد که توسط "سرگئی ولادیمیروویچ ایلیوشین" تاسیس شد."ایلیوشین" در زمان اتحاد شوروی بوجود آمد.فعالیت آن در 13 ژانویه 1933 با دستور "بارانوف" کمیسر صنایع سنگین خلق و رییس شاخه اصلی صنایع هوایی آغاز گردید.در فهرست نامگذاری روسی هواپیماهای "ایلیوشین" دارای پیشوند "آی ال" می باشند.صنایع هوایی ایلیوشین بعنوان یک شرکت تابعه در 1992 تاسیس شد که فعالیت آن در زمینه بازاریابی و خدمات رسانی به مشتریان می باشد."ایلیوشین" در خلال سالها فعالیت نقش های متفاوت و گسترده ای را عهده دار شده است.دولت روسیه در صدد است که "ایلیوشین" را با شرکتهای "میکویان"-"ایرکوت"-"سوخو"-"توپولف" و "یاکولوف" تحت یک شرکت واحد بنام "شرکت متحد هوایی" ادغام کند.برخی هواپیماهای شاخص این شرکت به این شرح می باشند:ایلیوشین-1-2-21-4-3-6-10-12-14-18-20-22-28-30-32-38-40-46-54-62-76-78-80-86-96-102-103-106-108-112-114 و "ام-اس-21" و "آ-50" در نقش آواکس.

منبع:ویکیپدیا گردآوری و ترجمه:علیرضا صادقی

24b6zr6-copy.jpg

همه نیک می دونند که هواپیمای سی - ۱۳۰ ، سایت و نوه هایم چقدر برای من عزیز و محترم هستند . و عاشقانه دوستشون دارم . در پی یکی از جستجو های عاشقانه ام  نگاهم به نام قشنگ " آنا " ی نازنین افتاد که بر روی هواپیمای بوئینگ ۷۸۷ نقش بسته است ! اگر چه بر حسب سنوات گذشته تصاویر هیچ ربطی به مطالب این پست ندارند .. اما برای من تنها رابطه ، فقط عشق به آنا است .. که به عنوان یادگاری باقی می گذارم . اما بهتره بدونید این نام اختصاری " All Nippon Airways " است که بر حسب اتفاق نام آنای عزیزم رو شکل داده است ... (2) 2.jpg

(6) 1.jpg

(3) 3.jpg

(6) 4.jpg

Picture

پیشنهاد دو پست دولتی توسط احمدی نژاد ( اینجا )

 خانم منشی دادگاه و باقی قضایا .. !! 

و ....

  • چگونه به جای دختر خارجی ، برادر پاسداری را تحویل ام دادند !! ( اینجا )
  • چگونه از تهمت کودتای نوژه ، نجات پیدا کردم !!؟ ( اینجا )
  • به جای  قطعه هواپیما بهروز وثوقی تحویل دادند !! (اینجا )
  • ماجرای جدا شدن سر مسافری در مقابل چشمان خانواده اش !! (اینجا )
  • نقش ستون پنجم در سقوط هواپیمای آیت الله محلاتی ! ( اینجا )
  • آیا تاکنون آتش گرفتن انسانی رو از نزدیک دیده اید !!؟ ( اینجا )
  •  ادار خلبان ، نظم پایگاه را به هم ریخت !! (اینجا )
  • دلایل سقوط هواپیمای خبرنگاران ! ( اینجا )
  •  آیا زندانیان سیاسی به دریاچه نمک ریخته می شدند !!؟ ( اینجا )
  • چگونه به دبیر کلی حزب خران برگزیده شدم !!؟؟ ( اینجا )
  • انتقاد از اعلیحضرت همایونی جهت رفاه الاغ !! ( اینجا )
  •  با خلخالی در صحرای طبس ! ( اینجا )
  • چرا در پرواز آبنبات تعرارف می کنند !؟ (اینجا )
  • پرواز به قبیله آدمخواران !! (اینجا )
  • عملیات محرمانه نجات زندانیان ( اینجا )
  • ماجرای اشگ ننه علی ( اینجا )
  • شوخی با حاج آقا در جبهه ! ( اینجا  
  • 24b6zr6.jpg
     
     
    0vl2xy27t0vezwk1jyux.jpg 
    Next.jpg
     
     
    نقد و بررسی سریال " گمشدگان " و اهداف پنهان آن
  • یادی از شهید نصرالله بیک ( یکی از خلبانان سانحه دوشان تپه )
     

    تصاویر مستند از یک سانحه  ،به روایت نشنال جئوگرافیک

     کالبد شکافی سانحه هواپیمای ۷۲۷ رامسر

    ضربه ای که از بزرگ ترین دروغ خوردم ... !!

  • باز نویسی و تحلیل سانحه هرکولس در کهریزک
     
     به مناسبت هفتم مهرماه  

     

     سخنی با شما یاران

    دوستان عزیز و گرامی .. باور کنید قصد منت گذاشتن رو ندارم .. ولی باور کنید سه شب تا بامداد برای تهیه عکس ، تنظیم برای صفحه ، آپلود دانه به دانه تصاویر و ترجمه وقت گذاشتم .. با توجه به کار نکردن سایت " پیک باران " واقعآ در آپلود تصاویر خیلی مشکل داشتم .. به همه این ها طراحی پوستر مطلب رو هم اضافه کنید .. در تمام این سه شب به کامنت های شما چه در وبلاگ و چه در سایت و همچنین ای میل هاتون پاسخ هم می دادم .. واقعآ بی انصافی است اگه یکی در این میان ادعا کنه چرا جواب کامنت ام رو نمی دهی .. !!؟ البته همان طور که گفتم سطح بازدید پائین است .. و همین انگیزه هایم رو گرفته است .. شاید چند روزی رفتم کرج .. لطفآ اگر در پاسخ به کامنت ها با تآخیر مواجه شدید ، من را سرزنش نفرمائید ..

    قربون همه تون بشم

    بهروز مدرسی

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     


    - تعداد بازديد
  • 14643
  • مرتبه

    نظرات

    سلام استاد بزرگوار
    ممنون از زحمتي كه مي كشين. ميدونم عشق به پرواز و عشق به ايران زمين بزرگترين موتور محرك مرداني چون شماست كه وجب وجب خاك ايران و نسل اند نسل آيندگان اين آب و خاك مرهون و مديون مردانگي اونهاست.
    مي خواستم خواهش كنم درصورت امكان، بهترين و معتبرترين آموزشگاه خصوصي خلباني رو معرفي كنين و چنانچه مايل نيستين جنبه تبليغاتي داشته باشه، نام (و آدرس وبسايت) اون رو برام ايميل كنين به nishfafravahr@yahoo.com
    باز هم از اشتراك خاطراتتون ممنونم.
    پاسخ
    دوست عزیز و نازنینم
    با تشکر از شما ، راستش اگه بگم به آن گونه ای که مد نظر شماست خبر ندارم شاید تعجب کنی .. ! اما صادقانه پاسخ شما رو به گونه ای دیگر می دهم
    دوست عزیز .. همه آموزشگاه ها قواعد و مقررات تعریف شده ای رو به دانش آموختگان خود فرا می دهند .. در این میان ممکنه بعضی از ان ها به دلیل کسب سود بیشتر و یا دلایل دیگری از اساتید کم تجربه ای بهره بگیرند .. و یا مسایل دیگه .. اما آن چه که تغیر ناپذیره ، خود دانشجوست که به عقیده من اگه استعداد و علاقه داشته باشد به خوبی دروس رو درک کرده و در همه آزمون ها قبول می شود .. با یک مثالی عرایض ام رو ادامه می دهم .. در زمان دانشجویی ما در امریکا .. آقایون اساتید به شکل سنتی ایران به ان صورت تدریس نمی کردند .. بلکه مثلآ می گفتند فردا فلان مبحث یا فلان صفحات رو بخوانید .. و روز بعد هر کس برای خود درس رو خوانده بود و اگه اشکالی داشت سئوال می کرد .. !! و دیگه نیازی نبود مثل شاگردان کلاس اول بگویند .. بابا آب داد .. !! به عبارتی این دانشجوست که باید دروس رو خوب یاد بگیرد و اساتید نقش رفع اشکالات رو دارند ..
    اما ممکنه برای خیلی از دوستان از جمله شما این پرسش پیش بیاید که سطح کیفی خود اموزشگاه ها چی می شود .. !!؟ در پاسخ به این پرسش هم عرض می کنم .. به عنوان مثال در یک مقطعی سطح علمی آموزشگاه آرتا کیش متعلق به مرحوم دادپی فاقد استاندارد های تعریف شده بود .. خب می دونی چه شد ..!!؟ خود سازمان هواپیمایی در پایان دوره مجددآ از دانشجویان امتحان به عمل می آورد .. خب با این حساب می بینی این قضیه برای کسی که خود درس بخواند .. منظورم دروس رو خوب فرا بگیرد ، بر فرض هم سطح علمی آموزشگاه پائین باشد .. از ان ها رسمآ آزمون به عمل خواهد امد .. امیدوارم متوجه منظور بنده شده باشی
    اما از شما چه پنهان ... من شنیدم آموزشگاه معراج که ان هم در منطقه اکباتان قرار گرفته است نسبت به بقیه بهتر است
    ولی همان گونه که عرض کردم .. موفق کسی است که خود علاقه و جدیت نشان دهد .. به امید روزی که به آرزو های زیبایت رسیده باشی

    با سلام و درود به جناب مدرسی مهربان و بخشنده فوق العاده جذاب آموزنده بودزیاد روم نمیشه واستون پیغام بذارم خداوند 100 سال سایتون رو برروی ما نگهدارد توه های گلتون را ببوسید
    پاسخ
    فدات بشم رضا جان نازنین
    خوشحالم مورد توجه شما دوست خوبم قرار گرفته است
    ممنون از همه الطافی که به بنده داری .. امیدوارم لایق این همه مهر و محبت باشم .. نوه ها دست بوس دایی نازنین خود هستند
    ممنون از کامنت شما

    شما هم چيزي بنويسيد
    • هر چي دلتان مي خواهد بنويسيد. اينجا مربوط به شماست اگر نظر خصوصي‌اي داريد لطف کنيد و از طريق اي‌ميل (behrouz.journalist at gmail.com) مطرح کنيد، ممنون.






    مشخصات حفظ شود؟

    از تگ‌هاي HTML هم مي‌توانيد در نظرتان استفاده کنيد.

     
    Copyright 2007 by Behrouz Moddaresi | Design by WebStudio | Powered By Movable Type 3.35