درباره من

سوم دي ماه 1331 در تهران متولد شدم. پس از اتمام دوران دبيرستان به خاطر علاقه اي که به پرواز داشتم به نيروي هوايي پيوستم. در ادامه به آمريکا اعزام شدم، در بازگشت به ايران اولين پروازم را در تاريخ 18/3/53 انجام دادم و با آغاز جنگ تحميلي، به صورت شبانه روزي در مناطق جنگي پرواز داشتم و افتخار كسب مدال طلاي بالاترين ساعات پرواز را به دست آوردم. به دليل سكته قلبي و عمل جراحي باز كه ... ادامه
تبليغات
وبلاگستان
باقي قضايا
   تکه ای کاغذ باعث سقوط هواپیما شد !

پرواز کور بوئینگ ۷۵۷

 مستندی از نشنال جئوگرافی  

  پرواز  کور  بوئینگ  ۷۵۷       

njbmc4g1wz8x0d3t227y.gif

bbbb.jpg

voowf1twkgbi97cbitfh.jpg

خطای انسانی

"  تکه ای کاغذ باعث سقوط هواپیما شد ! " عنوان مطلب این پست است که ترجمه ای از مستند ها ی زیبا و دیدنی "  نشنال جئوگرافی " است که پسر عزیزم سام نازنین از سوئد ارسال کرده بود . شاید باور این موضوع برای خیلی ها سخت باشد که .. چگونه ممکنه که یک هواپیمای مدرن مسافربری به خاطر چند تیکه کاغذ کوچک بر فراز اقیانوس آرام سقوط کنه !!؟ عین سانحه هواپیمای مدرن دیگری که چند حشره کوچک باعث سرنگونی اش شدند ! ( مطلب را اینجا بخوانید ) . پاسخ به این مسئله دقیقآ واضح و مشخص است . و آن چیزی نیست جز خطای انسانی ! اتفاقآ در هر دو سانحه یاد شده عامل بی توجهی و خطای انسان حرف اول را می زند . یک هواپیما اگه هزار برابر این جت های مدرن و پیشرفته باشد .. باز هم کنترل نهایی با انسان است که بر اثر غفلت سوانح دردناک رو به وجود می آورد . به همین دلیل روی آرامش گروه پروازی و متخصصان هوانوردی تآکید بسیار شده است .  

 استمداد از خوانندگان ...

شاید طرح این گونه پرسش در حرف های خودمونی منطقی نباشد .. اما باور کنید این قضیه خیلی فکرم رو مخدوش کرده است .. و هیچ پاسخی تا حالا پیدا نکردم ! یک راست می روم سر اصل مطلب ... بار ها شده که در عرض کم تر از یک ساعت آمار بازدید از صفحه چندین برابر گذشته می شود .. بدون این که در آمار کل تآثیر بگذارد !! مثلآ همین پست قبلی را که ساعت یک بامداد پنج شنبه آپ کردم .. روز بعد نزدیکی های ظهر آمار بازدید از صفحه مطلب درج شده در سایت ۵۹۷ نفر بود . و نمایش آمار کل عدد ۱۲۰۴ نفر رو نشون می داد .. خب تا این جا همه چیز طبیعی است . بعد از صرف نهار با کمال تعجب دیدم در ظرف کم تر از یک ساعت آمار صفحه رقم  ۳۰۹۳  نفر را نشون می دهد .. در حالی که آمار کل عدد ۱۴۵۶ نفر را نشان می داد !! آن چه مسلم است در ظرف یک ساعت حدود دویست نفر از سایت بازدید به عمل اورده بودند . ولی چگونه صفحه خود مطلب ناگهان دو هزار و پانصد نفر حدو پنج برابر افزایش یافته ولی در آمار اصلی دویست نفر رو نشان داده است !!؟ هر جور محاسبه کردم پاسخی نیافتم .. عکس این کار امکان پذیر است .. چون ممکنه از صفحات قدیمی بازدید کرده باشند .. ولی این که صفحه به طور عجیبی بالا برود رو ندیده بودم .. ممنون می شم اگه یکی علت رو پیدا کنه ..

 مسابقه وبلاگ دفاع مقدس

 دیروز در بین نظرات متعدد وبلاگ ،یک کامنت خصوصی  برایم با مضمون فوق رسید : (   مسابقه وبلاگ نوسي دفاع مقدس با جوايز ارزنده . از شما دوست عزيز كه در اين عرصه مقدس فعاليت مي نماييد و در جهت ترويج فرهنگ ايثار و شهادت گام بر مي داريد جهت شركت در اين مسابقه دعوت به عمل مي آيد : لينك ثبت نام ( اینجا ) weblog.ganjineha.ir )  وقتی روی لینک کلیک کردم با کمال تعجب فقط فرمی رو دیدم که بدون اشاره به موسسه یا نهاد فرهنگی مشخصی از افراد خاص اطلاعات خصوصی چون شماره تلفن ، آدرس پستی و سایر مشخصات می خواست ! ابتدا برای آن ها نوشتم که .. بنده به خاطر جایزه و مادیات به جبهه و مناطق جنگی پرواز نرفتم ! بعد از بازنشستگی هم به خاطر این مسایل وبلاگ ام رو راه اندازی نکردم ! در ادامه متذکر شدم .. شما چگونه قصد ترویج فرهنگ شهادت رو دارید که هیچ اطلاعاتی از خودتون و شرکت تان درج نکرده اید !!؟ و چرا به صورت خصوصی کامنت گذاشتید !؟ وقتی همین سخنان رو به آدرس فوق ریجستر کردم ، متآسفانه ارسال نشده و همان فرم کذایی آمد !! من که در باره خودم واقعیت رو صادقانه بیان کردم .. اما متولیان این درخواست خیلی مشکوک به نظر می آیند !! شاید هم عده ای جوان دلسوز و تازه کار باشند. که در ان صورت باید ازشون حمایت کرد .. من که تشخیص ندادم ، شما چطور ..!!؟

 

 

Picture 

 

 کالبد شکافی یک سانحه ..

مستندی از نشنال چئوگرافی

 بهروز مدرسی

 

دوم اکتبر ۱۹۹۶ فرودگاه بین المللی " لیما " مثل همیشه پر جنب و جوش است .. مسافران زیادی برای تهیه بلیط و پرواز به مقاصد مختلف حضور دارند ..

مسئول قدیمی و با تجربه شیفت شب برج مراقبت اجازه استارت به هواپیمای بوئینگ ۷۵۷ پرواز شماره ۶۰۳ را صادر می کند .. هواپیمایی که بیش از چهار سال از عمر آن نگذشته است .. و به گفته  کارشناسان حدود هفتاد و پنج میلیون دلار قیمت اش است !  

داخل کابین هواپیما دو نفر از خلبانان با سابقه خطوط هوایی حضور دارند .. کاپیتان " اریک اشپایدر " ۵۸ ساله و کمک او " دیوید فرناندس " ۴۲ ساله  با ۶۱مسافر و ۹ نفر خدمه آماده پرواز هستند ..

این چهره کاپیتانی است که ایفای نقش کاپیتان " اریک اشپایدر " را در این پرواز شبیه سازی شده به عهده  دارد .

چهره واقعی کاپیتان ۵۸ ساله پرواز شماره ۶۰۳

این هم چهره کمک خلبانی است که در این مستند به ایفای نقش می پردازد

دیوید فرناندس ۴۲ ساله که در پرواز ۶۰۳ در مقام کمک خلبان پرواز می کرد

۶۱ مسافر با تابعیت های مختلف از جمله پرتغال ، انگلیس ، ایتالیا ، اسپانیا ، نیوزلند و حتی تعدادی امریکایی .. خوشحال قدم به درون هواپیما می گذارند .. آن ها بی خبر از سرنوشتی که در انتظارشان است ، به دنبال صندلی های خود می گردند ... !

 

دکتر " مانوس آلبرت " یکی از بستگان قربانیان در باره شوهر تنها خواهرش که شریک خوب تجاری او هم محسوب می شد ، سخنانی در وصف فامیل اش در این مستند بیان می کند ..

چک لیست قبل از پرواز انجام شده و کمک خلبان خطاب به برج مراقبت لیما اجازه خزش و تیک آف می گیرد .. مسئول برج مراقبت به ان ها اجازه پرواز از باند ۱۵ را می دهد ...

جعبه سیاه هواپیما تمام اطلاعات رد و بدل شدن میان خلبان و مسئول برج رو در خود ثبت کرده است .

کاپیتان بعد از شنیدن اطلاعاتی که از زبان مسئول برج شنیده می شود ، به کمک خود فرناندس جوکی رو تعریف کرده و سپس آماده تیک آف می شوند .. !!

مسئول برج مراقبت آخرین اطلاعات و دستور العمل های پرواز رو به کاپیتان اعلام می کند ..

هواپیما ساعت ۱۲:۴۰ دقیقه بامداد از زمین بلند می شود .. این هواپیمای مدرن قابلیت کنترل اتوماتیک و دستی را دارد .. همه چیز به روال عادی طی شده و جت مسافربری لحظاتی بعد در تاریکی شب وارد فضای اقیانوس آرام می شود ...

هنوز دقایقی از پرواز نگذشته است که صدای بوق اخطار ، از عقربه " آلتیمتر " ( ارتفاع سنج ) به صدا در می آید .. عقربه رقم صفر رو نشان می دهد !! که معنی آن این است .. هواپیما پرواز نکرده است !!

هواپیمای بوئینگ ۷۵۷ سه تا عقربه ارتفاع سنج دارد که یکی در مقابل خلبان و دیگری در مقابل کمک اش و یک عقربه پشتیان هم تعبیه شده است .. اما در موقع تیک آف حتی سرعت کلایم هم نشان داده نمی شود !! و کاپیتان مدام سرعت صعود رو می پرسد .. که پاسخ رقم صفر است !!

 

هواپیما در تاریکی فضای اطراف ، با مشکل جدی ارتفاع سنج و سرعت سنج مواجه می شود !!

همان گونه که در تصویر می بینید ، عقربه اعداد صفر رو به خلبان نشان می دهد !

متآسفانه هر سه نشان دهنده حیاتی ارتفاع سنج از کار می افتند .. !! و در شرایطی که خلبان برای صعود به سرعت واقعی هواپیمایش احتیاج دارد ، به هر حال آن ها بر اساس تجارب قبلی خود بدون داشتن علایم حیاتی اوج می گیرند .. !

هواپیما بدون علایم اولیه کنترل پرواز سرعت سنج و ارتفاع سنج مواجه است .. هنوز خلبانان در فکر اخطار های اولیه هستند که مشکل دیگری به وجود می آید ... به عبارتی پرواز کور آن ها آغاز می شود . برج مراقبت سعی دارد با خلبان ارتباط برقرار کند ...

مشکل بعدی که خلبانان را گیج می کند ، اخطار فرامین است ! کاپیتان با دیدن این اخطار به کمک خود می گوید به سمت راست به چرخ ... و کمک خلبان با چرخش فرامین ، سعی در تصحیح اخطار دارد .

کاپیتان " آلن مک لیود " که خود خلبان بازنشسته خطوط هواپیمایی کاناداست ، در باره این اخطار می گوید : ابتدا چراغ زرد رنگی شروع به بوق زدن و چشمک می کند .. که نشان دهنده مشکل جدی در سرعت و کشش موتور ها است ..  همه این علایم از کامپیوتر مرکزی ارسال می گردد .. که خلبان بایستی سرعت خویش را افزایش دهد ...

با چرخش به راست هواپیما ، ناگهان ارتفاع سنج هایی که از کار افتاده بودند ، به سرعت شروع به چرخش می کنند .. اما در عین حال با یکدیگر اختلاف دارند .. و نمی دونند کدام یک رقم صحیح رو نشان می دهد ...!!؟

کمک خلبان با تعجب مشاهده می کند ، که عقربه سرعت و ارتفاع سنج او با نشان دهنده مقابل کاپیتان اختلاف فاحش دارد !!

کاپیتان با تجربه برای فرار از تضاد های علایم حیاتی ، مجبور به روشن کردن اتوپایلوت می شود .. اما به دلیل اختلاف علایم در عقربه ها ، آن ها را گیج تر می کند .. !!

در همین هنگام بد شانسی دیگری به ان ها رو می کند .. با به صدا در امدن بوق اخطار و چشمک زدن علایم ماخ اسپید ، به آن ها اعلام می کند که هواپیما در ارتفاع تعین شده پرواز نمی کند !! آن ها مجبور می شوند هواپیما را از حالت خلبان اتوماتیک خارج نمایند ...

با تناقض در نشاندهنده کنترل فرامین در وضعیت افقی ، خلبان بایستی با افزایش سرعت هواپیما رو به حالت تعادل برگرداند ..

در شرایطی که خلبانان با شرایط کاملآ استثنایی مواجه شده اند ، اخطار دیگری رو مشاهده می کنند !! این اخطار برعکس قبلی که از سرعت کم و زاویه نامناسب حکایت می کرد ، این بار با روشن شدن این چراغ به خلبان می گوید که هواپیما سرعت بیش از اندازه استاندارد دارد !!

در همین حال چراغ های زرد و قرمز اخطار های هواپیما پشت سر هم روشن شده و با چشمک زدن و آژیر های ممتد اعصاب خلبانان رو به هم می ریزند ..

کاپیتان تصمیم می گیرد با اعلام وضعیت اضطراری به فرودگاه مبدآ مراجعت نماید .. از این رو وضعیت رو به برج مراقبت گزارش می دهد ..

مسئول کنترل برج مراقبت از ان ها ارتفاع فعلی هواپیما را سئوال می کند .. کمک خلبان در پاسخ می گوید : ما تا حالا ارتفاع سنج نداشتیم .. اما حالا بالای ده هزار و سی پا رو نشان می دهد .. !!

مسئول برج مراقبت از خلبان می خواهد در صورت امکان فرکانس خود رو روی ۱۱۹،۷ هرتز تنظیم کنند . هواپیما در این لحظه ۶۰ کیلومتر از لیما فاصله دارد .. و بدون داشتن هیچ نوع علایمی ، از مسئول کنترل ترافیک می خواهند تا آن ها را در فرود بی خطر یاری رساند ..

مسئول مربوطه اعلام می کند که ...با اجرای طرح تقرب " آی . ال . اس " به فرودگاه لیما مراجعه کنند .

به خواسته مسئول کنترل هوایی  ان ها می بایستی تا ارتفاع ۴۰۰۰ پایی ارتفاع کم کنند .. اما خلبانان مشکل اساسی در خواندن ارتفاع و سرعت دارند .. مشکل مهم این است که هیچ یک از دو خلبان داخل کابین تا این لحظه هیچ گونه فرود اضطراری با این نوع هواپیما نداشتند !!

به اعتقاد " ریچارد ردریگز " یکی از کارشناسان ایمنی حمل و نقل بین المللی ، آن ها در لحظه مراجعت به فرودگاه لیما  مشکل خاصی نداشتند .. و هواپیما در کنترل بود .. اما توجه به اخطار های گوناگون و متفاوت کار دست همه داد .. !!

وجود اخطار های متناقض در هواپیما ، که در نوع خود در سی چهل سال گذشته بی نظیر بود ، باعث به هم ریختگی خلبانان شده است  .. از سوی دیگر تاریکی مطلق بر فراز اقیانوس آرام ، وضعیت آن ها رو در آن شرایط خیلی بغرنج تر کرده است ... اگه هوا آفتابی یا روشن بود ، شاید می شد کاری انجام داد ..

در  صفحه بزرگ و مجهز مرکز کنترل ترافیک هوایی ؛ شماره پرواز و ارتفاع موجود نقش بسته است . اما این اطلاعات هم غلط است ، زیرا از کامپیوتر مرکزی هواپیما تبعیت می کند .. !!

برای یک لحظه ارتفاع هواپیما جلوی دیدگان حیرت زده کمک خلبان درج می شود !

کاپیتان با تجربه و کمک خلبان ۴۲ ساله اش مات و متحیر از وضعیت پیش آمده سعی در کنترل هواپیما و نجات جان هفتاد انسانی که مسئولیت جان ان ها را به عهده دارند ، تلاش می کنند ...

مسئول کنترل ترافیک سعی در راهنمایی خلبانان دارد .. ولی همان طور که می دانید اطلاعات مقابل او هم غلط است ..

متخصصان و کارشناسان خبره بررسی سانحه ، نقشه ارتفاع کاذبی که مسئول کنترل دریافت می کرد را  ، با ارتفاع واقعی که خیلی پائین تر از ان بود رو در این دیاگرام به نمایش گذاشتند ..

مسافران هواپیما هم بی خبر از مشکلاتی که خلبانان هواپیما با ان دست و پنجه نرم می کنند ، در حال استراحت و لذت از پرواز هستند ...

هواپیما در ارتفاع نزدیک به سطح آب در حال مراجعت است . . در حالی که ارتفاع سنج رقم هفت هزار پایی رو به خلبان نشان می دهد !! مسئول کنترل ترافیک هم همین رقم را در مانیتور خود می بیند .. !

مسئول کنترل یک بار دیگر ارتفاع و سرعت را از خلبان سئوال می کند .. و در همان حال می پرسد : آیا شما آهسته به سمت راست در حال چرخش هستید ..!!؟ کمک خلبان می گوید .. نه شما اشتباه می کنی .. ما مشکل سرعت داریم ..

در حالی که آن ها سرگرم گفت و گو با مسئولان زمینی بودند .. نشان دهنده سرعت ، رقم ۳۴۰ ناتیکال مایل رو که مرتب در حال افزایش بود رو نشان می داد .. این سرعت برای هواپیمایی در کلاس ۷۵۷ خیلی بالا است .. !! برای همین چراغ اخطار سرعت زیاد چشمک و بوق می زد !!

در حالی که عجیب ترین اشکال پروازی در حال رخ دادن بود ... خلبانان واقعآ نمی دونستند به کدام اخطار توجه کنند .. !! مگه می شه هواپیما همزمان هم اخطار استال به خاطر سرعت کم رو ارسال کنه و هم افزایش بیش از استاندارد سرعت را !! و هم پایین بودن ارتفاع رو ..!!؟ ولی در پرواز ۶۰۳ اتفاق افتاده بود ..

همان گونه که در تصویر دیجتالی هواپیمای بوئینگ مشاهده می کنید ، سه اخطار متناقض از یک دیگر با هم شروع به چشمک زدن و آژیر کشیدن نموده اند ..!! صدای ضبط شده مرتب از خلبان می خواهد سرعت رو کم کند .. !! و در همان لحظه اخطار سرعت بیش از اندازه چشمک می زند .. !! شما اگه جای کاپیتان بودید .. کدام را قبول می کردید .. ولی کاپیتان علامت سرعت زیاد رو متآسفانه باور کرد .. چون عقربه سرعت سنج آن را نشان می داد !!

خلبانان نگون بخت آموزش دیده بودند که هنگام مشاهده اخطار ها طبق قوانین و مقررات عمل کنند .. اما مشکل این است که به هیچ کدام از اخطار ها نمی توانند اعتماد کنند ...

هواپیما در سرعت پائین  در حال شیرجه به سمت سطح اقیانوس است .. در حالی که داخل کابین سرعت زیاد و ارتفاع بالا نمایش داده می شود .. !

جدول فوق اختلاف نمودار واقعی رو به خوبی نشان می دهد

در این نقشه هم موقعیت هواپیما رو بر روی اقیانوس آرام نشان می دهد ..

در همین حال که خلبانان بد جوری اعصابشان ار تضاد اخطار ها خرد شده است ، از مسئول کنترل ترافیک سئوال می کنند آیا هواپیمایی در آن نزدیکی نیست که آن ها را راهنمایی کنه .. !؟ مسئول مربوطه با خوشحالی اعلام می کنه همین اساعه یک بوئینگ از سر باند بلند شد .. مسئول کنترل بار دیگر با نگاه به صفحه مقابل خود ، ارتفاع آن ها رو ده هزار و خرده ای اعلام می کند ..!! در حالی که هواپیما به سطح آب نزدیک و نزدیک تر می شود ... در شرایطی که خلبانان احساس می کنند با سرعت زیادی در حال پرواز هستند ، فرامین شروع به لرزیدن می کنند .. که حاکی از سرعت پائین است ..!!

فرامین کنترل هواپیما به شدت در حال لرزیدن هستند ... خلبان تازه متوجه می شود که اخطار اولیه مبنی بر سرعت کم صحیح بوده است ... ناخود اگاه دست های هر دو خلبان به روی دسته گاز می رود .. و آخرین فشار رو بر دسته گاز وارد می کنند ... آن ها هنوز هم فکر می کنند در ارتفاع ده هزار پایی هستند !!  

 

برای یک لحظه به خاطر کم و زیاد شدن سرعت هواپیما ، و چپ و راست شدن آن ، نوک بال سمت چپ هواپیما با کمال ناباوری به سطح آب برخورد می کند .. تماس جزئی به سطح آب باعث می شود هواپیما لرزشی شدید کرده .. و از کنترل خارج شود ..  

هر دو خلبان در حالی که فریاد می زنند .. سعی در کنترل و افزودن سرعت هواپیما دارند .. در همان لحظه که مسئول کنترل ترافیک ارتفاع آن ها رو بالای ده هزار پا ذکر کرده است .. کمک خلبان با صدای بلند می گوید ما با آب برخورد کردیم ... !!

مسئول کنترل ترافیک که به سختی حرف های آن ها رو باور دارد .. سعی در ارتباط مجدد دارد ..

کاپیتان اریک اشپایدر تازه دوزاری اش می افتد که اخطار سرعت کم و ارتفاع پائین صحیح بوده است .. ولی دیگر خیلی دیر شده است ....

هر دو خلبان در حالی که صدای برخورد امواج رو بر پیکره هواپیمای خود می شنوند ، آخرین تلاش خود رو برای بیرون امدن از بحران به کار می برند .. اما بی فایده است ...!!

بالاخره هواپیمای ۷۵۷ پرواز ۶۰۳ با ۶۱ مسافر و ۹ نفر خدمه پروازی به قعر اقیانوس آرام سقوط می کنند

روز بعد نیرو های امداد به امید واهی نجات جان مسافران به نردیک ساحل می آیند ..

خودرو های آتشنشانی همه در امتدا جاده ای مشرف به دریا به صف ایستاده اند .. آمبولانس ها هم همین طور ...

ترافیک زیادی در منطقه ایجاد شده است .. اخبار خبر سانحه رو اعلام کرده است

نیروهای گشت نیروی دریایی به اتفاق امداد گران منطقه سقوط رو جستجو می کنند ..

 

هیچ کس از این سانحه جان سالم به در نبرده است .. در اولین جستجو ها ، ۹ جسد در آب های اقیانوس کشف می شود ...

مرکز ایمنی و حمل و نقل بین المللی کارشناسانی رو برای بررسی به محل سانحه اعزام می کند

جستجو ها برای پیدا کردن بقیه اجساد و قطعات هواپیما همچنان ادامه دارد

عاقبت به کمک کشتی های نیروی دریایی محل حادثه و لاشه هواپیما پیدا می شود

 

گروه تحقیق در بین لاشه هواپیما و محیط اطراف به دنبال جعبه سیاه هواپیما هستند

خوشبختانه جعبه سیاه که حاوی آخرین مکالمات خلبانان است پیدا شده و به واشنگتن ارسال می شود

در آمریکا و در مرکز مطالعات سوانح هوایی ، به دقت به اطلاعات به دست امده و همچنین مکالمات خلبانان و اتفاقات رخ داده رو بررسی می کنند ...

ابتدا با شنیدن صحبت های کاپیتان ، متوجه اخطار های مناقص در پرواز می شوند ! اما چه عاملی باعث این اخطار ها شده بود !!؟

کارشناسان به دقت و با حوصله هر ثانیه از پرواز رو شبیه سازی می کنند ..

با طنین هر کلام از خلبانان ، نوشته آن و امواج صدای آن ها تجزیه و تحلیل شده و با وضعیت هواپیما در آن لحظه تطبیق داده می شود

برای پاسخ به پرسش عدم نمایش سرعت سنج و ارتفاع سنج هواپیما ،کارشناسان به سراغ ابزار نشاندهنده ها که در طرفین هواپیما قرار دارد رفته .. و همان گونه که در تصویر می بینید ، نحوه عملکرد و ورود باد و تجزیه و تحلیل ان دیده می شود .

بعد از بررسی فراوان و پیدا کردن قطعه از بدنه هواپیما که در محل پورت های مغناطیسی هواپیما نوارهای کوچک چسب کاغذی دیده می شود ، به پاسخ اصلی ترین پرسش خود که چرا عقربه ها کار نمی کردند دست می یابند ...

کارشناسان با مطالعه سابقه هواپیما قبل از پرواز .. متوجه می شوند متخصص مربوطه برای تمیز کردن زیر هواپیما به خاطر عدم ورود مواد شستشو ،  چسب کوچک کاغذی روی پورت ها نصب کرده است .( با فلش نشان داده ام )

بعد از پایان کار ، متخصص مربوطه فراموش می کند آن تیکه کاغذ رو بردارد .. طبق قانون باید بعد از انجام کار های فنی ، سوپروایزری کار متخصص رو چک نماید .. که ان شب سوپروایزر ظاهرآ جیم شده بود !!

پیش از این یک هواپیمای دیگر به خاطر مسدود شدن دهانه لوله سرعت سنج ، دچار سانحه شده بود

در ان سانحه هواپیمای نگون بخت با کلی مسافر به دریا سقوط می کند !!

مسئولان دولتی رسمآ علت دقیق سانحه را که بی توجهی یک متخصص بوده است را اعلام می کنند .

باقیمانده اجساد مسافران طی مراسمی به خانواده هایشان تحویل داده می شود ..

به هر حال ۷۰ نفر مسافر و خدمه به خاطر همین یک رشته نوار چسب کوچک با هواپیمای مدرن از بین می روند .. و تنها یاد ان ها در اذهان می ماند .. البته کاپیتان موظف بود قبل از پرواز از هواپیما بازدید به عمل اورد .. ظاهرآ اون خدا بیامرز این کار رو انجام داده بود .. اما به خاطر تاریکی شب و بالا بودن محل چسباندن نوار چسب ، متوجه آن کاغذ ها نشده است .. روحشان شاد

در پناه اهورامزداپاینده و جاوید باشید .

بهروز مدرسی

این پست ساعت ۵:۳۰ دقیقه بامداد پانزدهم تیر ماه ۱۳۸۸ پایان یافت .

قابل توجه خوانندگان محترم ... دو روز است که جی میل بنده دچار مشکل شده است . و بنده با شرمساری موفق به پاسخ شما عزیزان نمی شوم . که بدینوسیه از همه پوزش می خواهم .

      یک خواهش دوستانه : گوگل امتیاز وبلاگ من رو به دلیل حضور کم رنگ شما یاران کم کرده است . با یک کلیک در روز از این وب حمایت کنید (اینجا )  

 پاینده و برقرار باد ایران آریایی   

 حتی با ماهی ۱۰۰۰ تومن هم می شه کمک کرد !

برای اطلاع بیشتر به سایت ذیل مراجعه کنید :

http://www.mahak-charity.org/main.php

 ajr4i2ce8c0d7seedv8o.jpg

به درخواست خوانندگان محترمي كه گله فرموده بودند اين سايت فهرست مطالب گذشته ندارد ، اين مهم به همت يكي از خوانندگان خوب و پسر عزيزم امير محمود بازيار انجام گرفت .. همچنين بخش قديمي " مطالب گذشته " به انضمام كالبد شكافي سانحه هواپيماي سي - ۱۳۰ كه در شهرك توحيد به وقوع پيوست به اين صفحه انتقال يافت . براي مشاهده اينجا رو كليك كنيد
 
 
 
  
زير نظر : عليرضا صادقي  
این بخش به پیشنهاد و همت شما خوانندگان محترم شکل گرفته است . از این پس مطالبي متنوع و جذاب به زبان انگلیسی به همراه تازه ترین خبرهایی از صنعت هوانوردی تقدیم شما عزیزان خواهد

.Grounding the last Mig-23:

NEW DELHI,- India decommissioned on Friday its last MiG-23 Flogger fighter-bomber, a Soviet era aircraft in service with the Indian air force for 28 years, a Defense Ministry official said. "It was the best ground support aircraft we have ever had," the source said. India's fighter fleet has boasted 70 MiG-23BN and MiG-23MF aircraft since the beginning of the 1980s. The planes were used extensively in military encounters with neighboring Pakistan. During the Kargil War with Pakistan in 1999, MiG-23s played an important role in supporting an Indian ground offensive in the Kashmir region. However, steep maintenance costs and the lack of spare parts for the outdated aircraft led to its decommissioning. India is replacing the old MiG-21 and MiG-23 aircraft with new Su-30MKI multi-role fighters, which are produced under a Russian license by India's Hindustan Aeronautics Ltd and entered service with the IAF in 2002. India signed a deal with Russia to manufacture 140 Su-30 fighters in late 1990s, and ordered 40 additional Su-30s in 2007. With a strength of approximately 170,000 personnel and 1,130 combat aircraft in active service, the Indian Air Force is the fourth largest in the world.

Source:http://en.rian.ru/world/20090306/120459251.html BY:Alireza Sadeghi

ترجمه فارسی:

زمینگیر شدن آخرین میگ-23:

دهلی نو-"هند" روز جمعه آخرین فروند از جنگنده بمب افکنهای میگ-23 خود را که جنگنده ای از زمان شوروی میباشد پس از 28 سال زمینگیر کرد.یک مقام رسمی وزارت دفاع گفت :" یکی ازبهترین خدمات زمینی را که تا بحال داشته ایم از آن این هواپیما بوده است".ناوگان جنگنده های هندی ازاوایل سال 1980 مشتمل بر 70 میگ-23 بی ان و میگ-23 ام اف می باشد.این هواپیماها بوفور در جنگ علیه کشور همسایه پاکستان بکار گرفته شده اند.در طی جنگ "کارگیل" در پاکستان در 1999 میگ-23 نقش بسیار مهمی در پشتیبانی تهاجم زمینی در ناحیه کشمیر ایفا نمود.بهر حال افزایش هزینه های نگهداری و کمبود قطعات یدکی برای هواپیمای از رده خارج شده باعث زمینگیر شدن آنها شد."هند" در حال جایگزینی میگ-21 ها و میگ-23 های قدیمی خود با جنگنده های چند منظوره و جدید سوخو-30 ام کا آی میباشد که تحت لیسانس روسیه در صنایع هوایی هندوستان ساخته میشود و در سال 2002 وارد خدمت نیروی هوایی هند شده اند.با استعداد تقریبا 170000 پرسنل و 1130 هواپیمای رزمی در خدمت "نیروی هوایی هند" چهارمین نیروی هوایی بزرگ جهان میباشد.

منبع:http://en.rian.ru/world/20090306/120459251.html گردآوری و ترجمه:Alireza Sadeghi

  

 

 
  
yul2qu6sjgcpbprkkr6e.jpg

تحلیل سانحه فوکر پرواز اردبیل

و

جاسوسی که به خواستگاری آمد !!

روایت واقعی  

 

- تعداد بازديد
  • 17040
  • مرتبه

    نظرات

    سلام کپتن

    مطلب قبلیتون واقعا عالی بود! وقتی تصور می کردم صدا در اوردن شما و قیافه اون بنده خدا رو از خنده مرده بودم!!! ما جوان های این دور زمونه خودمون رو هم بکشیم به گرد پای شما هم نمیرسیم! تازه اون موقع جنگ بوده و فشار عصبی فوقع الهاده بالا! اگه جنگ نبود شما چیکار میکردین؟؟؟!!!! ولی خداییش اعتماد به نفس رو از شما یاد میگیرم!

    ممنون از همه زحماتتون.

    هایل هیتلر!
    پاسخ
    اصلآ معلوم است کجایی عرفان عزیزم .. !!؟ دیگه داشتم نگرانت می شدم
    خوشحالم که دو باره می بینمت .. و همچنین خوشحالم که از مطلب قبلی خوشت اومده است
    گذشته من مملو از این نوع خاطرات است .. که متآسفانه به خاطر تبعات منفی اش نمی توانم زیاد روی ان ها مانور کنم .. چون اون طرف قضیه دوستان مومن و حزب الهی ام بودند .. خب طبیعی است اگه پشت سر هم از این نوع خاطرات بیان کنم ... شبهات منفی برای بعضی ها پیش خواهد آمد که صحیح نیست .. چون من دوست ندارم کسی چنین فکری بکنه
    اما تیتر برداشته ام .. که هر یکی دوماه یک بار وارد خاطرات خاص خودم شده و تقدیم به شما دوستان جوونم کنم
    مواظب خودت باش

    سالروز میلادپیشوای متقین و جلوه رحمت و عدالت رب العالمین،

    امیرالمؤمنین، امام علی بن ابیطالب (علیه السلام) و روز پدر

    مبارک باد .

    دوست خوبم با مطلب جدید به روز ومنتظر دیدار و شنیدن نظراتت هستم .
    [قلب][گل]
    پاسخ
    عارفه جان عزیزم
    من هم متقابلآ این روز رو به همه پدران و خانوادهه ای ایرانی تبریک می گویم
    امیدوارم مولایم علی ع یار و یاور همه باشه
    در پناه حق

    دوست عزیزم جناب رضا آبادانی عزیز
    با تبریک روز پدر به شما دوست عزیزم ، باید بگم که دیروز هنگام پاسخ به انبوه کامنت ها ، پیغامی هم از شما در لیست مشاهده کردم .. اما بعد از حذف صد ها کامنت زائد و تبلیغی ، هر چه جستجو کردم موفق به پیدا کردن کامنت شما نشدم .. و فکر می کنم که اشتباهی پاک کردم .. به همین دلیل به این وسیله از شما رسمآ عذر خواهی می کنم ...
    **********
    پسر عزیزم جناب علی کدخدایی عزیز
    مدتی است از شما بی خبرم .. نگرانت هستم ..ر.ز پدر بر شما مبارک

    سلام جناب مدرسی

    سیستمی که شما با اون وب سایت رو راه اندازی کردین یکی از سرسخترین سیستم های وبلاگ نویسی هست ! زبان برنامه نویسی اون طوری هست که کمتر کسی تو ایران بلده سورس اون رو تغییری بده ! به جای اون وردپرس بسیار ساده ، نرم و دارای افزونه های بسیاری هست !

    مشکل امار چیزی عادی است ، معمولا این مشکل به دلیل ضعف همین سیستم های مدیریت محتوی به وجود میاد ! مثلا بات ها رو چندین بار کانتر می اندازد .

    ولی دلیل دیگه هم میتونه باشه که اونم اینه که به مطالبتون لینک داده باشن و شاید به دلیل عکس ها و فونت نا مناسبی که انتخاب می کنید یوزر ها ترجیح بدن با فیدریدر سایت شما رو بخونند یعنی بدون صفحه اصلی به صفحه اصلی پست می روند ... و هزار دلیل دیگه به نظر من شما از سیستم های امارگیر مثل وبگذر استفاده کنید و رفر ها و صفحات آماری رو خوب بررسی کنید ...

    امیدوارم تونسته باشم کمکی کرده باشم ، موفق باشید
    پاسخ
    دوست عزیز و گرامی ممنون از شما .. بله متوجه شدم
    البته من از همان روز نخست با وبگذر کار می کنم .. پرسش من هم این بود چرا وبگذر نمی اندازد .. ولی صفحه خود سایت به طور چشمگیر در کم تر از یک ساعت رشد چشمگیری می یابد
    که با توضیحات شما کاملآ متوجه شدم
    البته اگه بدونم تصاویری که با هزار زحمت گاهی یک شب تا صبح روی ان کار می کنم ، نا مناسبه ، دیگه طراحی نمی کنم .. و بدون هیچ تصویر و یا حرف اضافه ای اصل مطلب رو بیان می کنم
    موفق باشید

    ممنون ار پاسختون منظور بنده از تصاویر این نبود ، بهتره برای معرفی پست های بعدی از تصاویر کوچکتری استفاده کرده و به جای قراردادن بنر مثلا برای ارشیو ، ارشیو را در منوی بالای وب سایت با لینکی کوچک لینک نمایید . ولی در کل منظور بنده عکس مربوط به پست نبود ...


    تازه مطلب جدید یادم اومد ، بعضی از سیستم های امارگیر مثل سیستم داخلی سایتتون هربار رفرش رو یک بازدید حساب می کنه ، ولی وبگذر یک ای پی رو یک بازدید حساب می کنه ! یعنی بنده اگر از صد صفحه سایتتان بازدید کنم همان یک بار حساب خواهد شد . امیدوارم منظورم رو فهمیده باشید . در هر صورت خوشحال می شم برای تلافی پست های جالب شما به شما توی بحث برنامه نویسی و بحث های تخصصی مدیریت سایت کمک نمایم . روز خوش
    پاسخ
    دوست بزرگوارم علیرضا جان گرامی
    من متوجه منظور شما شدم .. شاید من نباید بحث تصاویر را در کامنت شما پیش می کشیدم .. ولی باور کن من خیلی استفاده بردم .. شما تنها دوست بزرگواری هستی که به استمداد من پاسخ گفتی و این ستودنی است
    در مورد آرشیو .. از نظر علمی حق با شماست .. اما همین را هم بعضی ها نمی بینند و گله می کنند چرا سایت آرشیو نداره !!؟
    در مورد برنامه نویسی .. و لطفی که فرمودید .. خیلی ممنون .. مطمئن باش اگه مشکلی داشتم ، مزاحم شما خواهم شد
    باز هم پوزش من را بپذیرید که پاسخ ام مخدوش بود

    wow
    ماجراي خيلي جالبي بود كاپيتان
    وبلاگ بسيار خوبي داريد
    موفق باشيد
    پاسخ
    ممنون مسعود جان
    چشمهایت زیبا می بینند دوست عزیزم
    ممنون از حضور سبز شما

    سلام کاپیتان
    بسیار زیبا توصیف کردید
    واقعا مثل فیلم بود
    و بسیار جالب
    مرسی از وبلاگ خوبتان
    پاسخ
    دوست نازنینم
    خیلی خوشحالم که مورد توجه شما قرار گرفته است
    از حضور سبز شما واقعآ سپاسگزارم

    کل مطلب رو خوندم اخرش رسیدم به تیکه کاغذه. در طی خوندن متن با توجه به اینکه سیستم کنترلی هواپیما قاط زده بود. این سوال برام پیش اومد اماکن اینکه واقعا سیستم بدون اون کاغذ هم قاط بزنه هست یا نه؟ اصلا این مطلبت ترسم رو از پرواز بیشتر کرده یه وقت دیدی کاغذم به هواپیما نچسبونده بودن یا دهنه چیزی رو نبسته بودن اون وقت هواپیما قاط بزنه وای خدا خر رو بیار رو باقالی بار کن. سازنده ی این سیتم ها چن تا شرکت هستن؟ چرا هواپیماههای روسی بیشتر سقوط می کنن؟ ممکنه تو یا بیرون هواپیما کیسه هوای تعبیه بشه؟
    پاسخ
    رضا جان عزیز و نازنین
    هواپیماهای امروزی همه کامپیوتری و دیجیتال هستند .. و امکان قاط زدن به قول شما خیلی کم است .. حتی اگه تمام موتور هایش خاموش شود ، و سیستم برق و هیدرولیک از کار بیفتد ، در زیر هواپیما پروانه ای آزاد شده و شروع به چرخش می کند .. همین موتور کوچولو برق مورد نیاز برای مکالمه رو تامین می کنه .. و هیدرولیک را به کار می اندازد .. ولی باید به شما گوشزد کنم .. اصلآ نباید از پرواز بترسی .. چون هر سانحه باعث تغیراتی در ساختار هواپیما ها می شود .. حتی هزینه تحقیق در باره سقوط گاهی بیش تر از هزینه خود هواپیماست !! در مورد کیسه هوا ، راستش این طرح مدت ها روش کار شد .. و آزمایشاتی هم انجام دادند .. ولی نمی دونم چرا عملی نشد .. زیرا فشار جی همه کیسه ها را منفجر می کند .. و اما این که چرا هواپیماهای روسی بیشتر سانحه می دهند .. عرض کنم مدل های جدید خیلی پیشرفته تر هستند .. اون قدیمی هاشون ، بله فاقد تکنولوژی لازم امروزی بودند
    ممنون از شما

    سلام و عرض ادب
    آقای مدرسی واقعا مطلب غمناکی بود و خداوند روحشان را بيامرزد/ من يه پيشنهاد کوچيکی داشتم که اگه شما از آمار سانحات هواپيمايي یه آمار جسته و گريخته داريد با ذکر نوع هواپيما و کشور تصادف خيز يه مطلب کوچيک فراهم کنيد در ضمن برای من سوال پيش آمد که چرا اطلاعات راداری و ديگر اطلاعات برج کنترل غلط بوده؟و ايا در کنترل های هوايي از سيستم های ماهواره ای برای سمت و سوق دادن هواپيما استفاده نمی شود ؟و آیا اين خلبانان مقصر نبودند که نگاهی به دور و اطرافشان فبل از پرواز نکردند؟و آیا در بين شما خلبانان گرامی چک کردن تمامی سيستم ها قبل از پرواز وجود ندارد////؟ببخشيد يه کم سوالاتم زياد شد/مرسی
    پاسخ
    رایانا جان .. ممنون از شما
    در مورد آمار سانحات یک بار فکر می کنم در زمان سانحه هواپیمای خبرنگاران یه چیزهایی نوشتم .. ولی چشم کامل آن ار خواهم نوشت
    اما این که چرا اطلاعات برج هم غلط بود .. در تصویر توضیح دادم که به خاطر این بود که رادار اطلاعات را از کامپیوتر هواپیما می گرفت .. در حالی که اون کامپیوتر اشکال داشت و به قول دوستمان آقا رضا ، قاط زده بود !! . عزیزم خلبانان موظف هستند قبل از پرواز یک بازدیدی از اطراف هواپیما بکنند .. آن ها هم این کار رو انجام داده بودند .. اما چون شب بود و محل وجود چسب بالا بود ، با نور چراغ قوه متوجه چسب نشده بود . .. چک کردن دور و بر هواپیما جزء وظایف هر خلبان است
    در مورد سیستم های ماهواره ای در حال حاضر استفاده می شود .. آن ها مشکل گم شدن نداشتند که از ماهواره کمک بگیرند .. !! ممنون از شما

    سلام کاپیتان!

    خیلی‌ لذات بردم که از وب سایتتون دیدن کردم.

    همیشه شاد و با انرژی باشید.

    یک ایرانی‌ ساکن استرالیا.
    پاسخ
    هموطن عزیز و نازنینم
    چقدر خوشحالم که با یکی از هموطنان نازنینم در دور ترین نقطه جهان آشنا می شوم ... از این که مورد پسند شما دوست عزیزم قرار گرفته است ، باعث افتخار بنده است
    ممنون از حضور سبز و پر انرژِی شما

    سلام دوست قديمي
    اصغري هستم
    خوشحالم از اينكه پس از مدتها ميام سايت و مطلب علمي و تخصصي ميبينم .
    مثل هميشه لذت بردم .
    دوستتون دارم و روز پدر رو هم به شما پدر مهربون تبريك ميگم
    پاسخ
    به به .. جناب اصغری عزیز
    خوبی دوست نازنینم
    من هم از این که دوباره شما رو می بینم خوشحالم
    موفق باشی

    سلام خدمت عمو بهروز عزيز
    فرا رسيدن سال روز تولد ميلاد کعبه بر همه عاشقان حقيقی ايشان مبارک باد. همچنين در اين ايام علی رغم همه آلام و درد های که همگی ما دارييم بسيار خوشحال و خرسند شدم که که تا اين لحظه بالغ بر ۸۰۰۰ نفر بازديد کننده داشتيد و من تک تک دست اين اين عزيزان را از راه دور می فشارم.
    صادقانه بگويم بعد از مدت ها بعد از خواندن مطلب شما در باره همسر وسواس و باقی قضايا از تمام وجود و از ته دل خنديدم البته اين را هم بگويم که مادر من هم حسابی وسواسی است.
    از دوستان می خواهم در اين ايام خجسته و مبارک برای رفع گرفتاری و حل مشکلات هم وطنان عزيزامان از ته دل دعا کنييم.
    يا علی
    پاسخ
    به به جناب نادر خان نازنین
    خیلی دلم برات تنگ شده بود .. می دونستم یک روز دوباره بر می گردی .. جای شما همیشه این جا سبز بود
    نادر جان .. خدا مادر شما رو حفظ کنه و سال های سال سایه اش بالای سر شما باشد
    من هم روز پدر رو به همه عزیزان و پدران گرامی تبریک می گویم
    علی یارت باشد

    استاد گرامي سلام
    روز پدر بر شما و همه پدران اين مرز و بوم مبارك.
    مطلب خوب و خوندني بود همونطور كه هميشه بوده و انشاالله خواهد بود.
    اين چند روزه كه هوا حسابي گرم و آلوده شده اما با توجه به اينكه فصل تابستونه و همه ما يه جورايي وقت خالي داريم مي خواستم پيشنهاد بدم اگه مايل باشيد و براي سلامتي خود شما هم مضر نباشه توي يه فرصت مناسب يه برنامه اي رديف كنيم تا بتونيم بعد مدتها دور هم جمع بشيم و از نزديك با شما و بقيه دوستان و علاقمندان سايت شما دور هم باشيم.
    پاسخ
    امیر جان عزیز و گرامی
    ممنونم عزیزم .. روز پدر بر شما و همه پدران محترم مبارک
    در مورد گردهمایی من هیچ حرفی ندارم .. ولی واقعیت اینه دستم خالی است عزیزم .. غیرت ام اجازه نمی دهد میهمانامم با دهانی خشک آمده و دهانی خشک تر برگردند .. ولی خدا بزرگه
    سبز و خندان باشی

    کاپتان قلابی سلام.(چون سلام واجبه)
    من نمیدونم هدفت از نوشتن این مضهملات که خودتم درش هیچ نقشی نداشتی چیه؟ و بازم نمیدونم واقعا تا حالا اصلا سوار هواپیمای شکاری شدی یا نه؟ دایی شهیدم هم خلبان بود یه خلبان واقعی اسمشو نمیارم چون واقغا مرد بود ومثل جتابعالی خوش نداشت فتوحات بگه! و مطمعنم روح بزرگشم راضی نیست اسمش جایی براده بشه.راستش ما اصلا خانوادتا مردمان جنگ بودیم .تو محلمون یه یارو بود به اسم رستمعلی که این هر از گاهی میرفت جبهه و هر بارم میومد شروع میکرد که آی بله عملیات شد و اینطوری زدیم و اونطوری ترکوندیم و گرفتیم و کشتیم و از این حرفها یه بار بکی از بچه های محل رستمعلی رو جبهه میبیندش در حالیکه تو یه چادر در فاصله 120 ک.متری خط مقدم داشت دیگهای ترکش خورده رو جوشکاری میکرد .بچه محلمون یه سلامی میکنه و تمام اما رستمعلی دیگه بعد از اون از جبهه و عملیات حرف نمی زنه!
    حالاآق بهروز ما که نمیشناسیمت اما یکی پیدا شه آمارتو بده خیلی حقایق روشن میشه.اون سرفرازان و امیران و تیز پروازان نامی رقتند یه شهادت رسیدند حالا بهروز 330 از عملیات کرکوک خاطره تعریف میکنه؟ میدونم نوشته هامو درج نمیکنی اما اگه سر سوزن برا خون شهدا ارزش قائلی بعنوان به انتقاد درجش کن همش نمیشه که کپیتن بشینه فتوحات بگه و چند جوون کم اطلاع که جنگ رو لمس نکردن بیان تره خرد کنن .قلم زیبایی داری اما حبف که در راه غلط کار میکنه میخوای بنویسی بنویس از عباس دوران بنویس از جواد فکوری بنویس از خلعتبری ها از خضرایی ها از خسروی ها از رضایی از پور سرابی از حیدری ه از صالحی ها از بربری ها از اقبالی ها از دلحامدها از ذبیحی ها از اردستانی ها از جهانشاه لو ها از افشین آذرها از یاسینی ها از شوقی ها از رامین فرها از عروجی ها از دین محمدی ها از عشقی پورها از اسلام نیا هاو ضدها شهید جاودانه دیگر بنویس جناب کاپیتان نمیخوام زیاد وقتتو بگیرم اماآنانکه رفتن کاری حسینانه کردند و آنانکه ماندند کاری زینبانه باید بکنند محض اطلاع زینب بود که قیام حسین رو جاودانه کرد از کارهای نکردت ننویس از کارهای بزرگ دیگران بنویس تا خودتم جاودانه بشی امیدوارم خدا همه ما رو در مسیر صحیح هدایت کند . آمین
    پاسخ
    آقای منتقد اگه من قلابی هستم .. چه توقعی از من داری
    یعنی بزرگوارانی مثل شهید دوران و یاسینی نیاز به متقلبانی چون بنده روسیاه به قول شما دارند .. !!؟
    آقای محترم این یک وبلاگ شخصی است که برای سرگرمی عده ای جوان علاقه مند راه اندازی شده است .. و هیچ ادعایی هم تا حالا نداشته ام !! هرگز کار دیگران را به حساب خودم نگذاشتم .. یک منتقد اول فیلم یا سریال رو می بینه بعد نقد می کنه .. اما از این که من را با جوشکار محله تون مقایسه کردی .. واقعآ خوشحالم .. من گرد پای همان جوشکار رو که شما به قول خودتون پوزش رو زدید به هزاران انسان متظاهر ، رانت خوار و دروغگو نمی دهم .. افتخار می کنم از جنس همان رستمعلی هستم
    آمار من را می خواهی بدونی .. ؟ من که آدرس پایگاه محل خدمت ام ، با نام همکارانم مرتب بیان می کنم .. حیف دایی شما
    من اصلآ نمی خواهم پاسخ ادم هایی با مشخصات شما رو بدهم .. فقط جهت اطلاع ات هم از دوران مطلب داشتم ، هم از یاسینی و هم از خیلی شهیدان عالیقدر .. ولی من راه ام با بقیه وبلاگ هایی که شب و روز به این مسایل می پردازند فرق دارد .. اصلآ من تقلبی هستم .. شما که واقعی هستی چرا مطالب ام رو می خوانی ..؟ دوست ندارم آن چه تو می گویی بنویسم .. مملکت تا دلت بخواهد در بازه چیزهایی که تو می خواهی می نویسند .. درد تو چیز دیگری است که در شآن خودم نمی بینم پاسخ شما رو بدهم
    تو حتی شهامت این را نداری نام یا ای میل ات رو بنویسی !! از تو بیشض از این انتظاری نیست

    مرسی آقای مدرسی من متوجه نحوه ارتباط اطلاعات گيری برج با هواپیما نبودم
    -ولی در جواب اقای منتقد:
    1-چرا فکر کرديد ايشان قلابی هستند / فقط يه عاشق می تونه اين طور از چيزی که بهش عشق می ورزه بنويسه
    2-اقای منتقد من هم از نزديک آقای مدرسی را نمی شناسم ولی عشق پرواز و لمس هواپيما را در نوشته های ايشان احساس کردم و...
    3-در ضمن هدف اين وبلاگ کاملا خداپسندانه است چون عشق به پرواز را در علاقه مندان رشد می دهد و جناب منتقد همه ی مطالب اين وبلاگ پروازی نیست اگر می خواهی نقد کنی بدان خاطرات کاملا شخصی اين انسان نيز نوشته می شود که راست و دوروغش راهم عمراٌ کسی کشف کنی که حالا تهمت می زنی که دروغه-ببخشيد ولی از قديم گفتن تا مدرک نداری ادعا نکن.و با اسم شهدا بازی نکن چون هيچ ربطی به اين ماجرا ندارد اين وبلاگ شخصی استتتتتتتتتتتتت نه جنگی و چيز ديگر.تمام
    پاسخ
    رایانا جان خودت رو ناراحت نکن .. من اگه ریگی به کفش ام بود که کامنت او رو منتشر نمی کردم !! این ها یک مشت انسان های ضعیفی هستند که عادت دارند پشت سر افراد بزرگ قایم شده و وراجی الکی کنند .. یعنی ما هستیم .. تمام حرف های این جماعت بازی با ارزش های این ملت است
    یکی نیست به این بابا بفهمونه که راه ائمه اطهار به تو چه ربط داره .. چرا با نام شهدا بازی می کنی .. !!؟ ضمن این که ده ها وبلاگ در زمینه شهدا وجود داره .. و من هم هر وقت صلاح بدونم به ان ها می پردازم .. احتیاج به وکیل و وصی ندارم ... با این چیز ها بزرگ نمی شی .. گیرم پدر تو فاضل .. از فضل پدر ترا چه حاصل ... !!؟ گیرم دایی ات خلبان بود .. تو رو سننه !!!!؟
    ممنونم رایانا جان .. اصلآ اهمیت نده

    سلام عمو.
    میخواستم کمی درد دل کنم با شما.
    ببخشید ما هم دیواری کوتاهتر از شما گیر نیاوردیم و پر حرفی هامون گزاشتیم واسه شما.
    عمو میخواهم بدونم چرا هر کاری میکنم توی رشته ورزشی ام موفق نمیشم همیشه میبازم. توی تمام مسابقات ضعیف جلوه میکنم .عمو چه کار کنم؟
    دیگه این روزها ناراحتی ولم نمیکنه دارم داغون میشم.
    عمو من و یکی از دوستانم با هم شروع کردیم ولی اون حالا تو مسابقات دوم و سوم میشه و من چی؟ من هم اون آخرای جدولم.
    نکنه عمو استعداد ندارم؟ شاید واقعا به درد این کارا نمیخورم؟
    هرچی میخواهم از تفکر مثبت استفاده کنم نمیشه که نمیشه.
    توی کتابهای روانشناسی میگه وقتی شما یه چیز رو بخواهید با تمام وجود تمام کائنات به شما کمک میکنند تا شما موفق بشید پس کو؟
    عمو هر چقدر تلاش میکنم به جایی نمیرسد ولی من امیدم رو از دست نمیدهم .
    البته زمانه داره کاری میکنه که من نیز امیدم را از دست بدم.
    چقدر این روزها برایم سخت میگزرد.
    عمو شما راهنمایی ام کنید دیگر دارم از ناراحتی دغ میکنم.
    میدانم کلام شما آرامش را دوباره به من باز میگرداند.
    عمو دلیل این همه باخت چیست؟
    امیدم فقط به خداست
    الهی به امید تو
    ارادتمند شما نوید-چ
    پاسخ
    نوید جان هر شکست مقدمه پیروزی است .. باید ان قدر ببازی که قواعد باختن را خوب یاد بگیری .. من احساس می کنم حس حسادت به همکارانت ، مانع رشد شما شده است
    هرگز فکر این که کی چه کار می کنه ، چقدر از شما جلوست رو از سرت بیرون کن .. تو فقط به راه خودت فکر کن .. اونوقت کائنات هم کمک ات می کنند !! اما برای پیروزی نباید امید به کائنات و چیزه های دیگری جز تفکر خودت ببندی .. باید فارغ از هر نوع دغدغه و نگرانی از باخت .. ان قدر ادامه بدهی تا مزه موفقیت رو بچشی
    من فکر می کنم شما هنوز برای برندن شدن ساخته نشدی .. نیاز به فکری باز تر از این داری
    چشم هایت رو بشور و جور دیگه به دنیا نگاه کن .. حتمآ موفق خواهی شد
    سبز و پیروز باشی

    به به سلام خدمت آقای منتقد
    متاسفانه يا خوشبختانه من مثل تو دستم باز نيست که هرچه دلم بخواهد بگويم و صد هزار شکر که من خط قرمز توی زندگی ام دارم و مانند شما و امثال شما ها نيستم و گرنه می دونستم به تو چی بگويم .
    عزيز دل برادر
    تو همه را مثل خود می بينی و گرنه نمی گفتی : ميدونم نوشته هامو درج نمی کنی. اينقدر کاپيتان ما بزرگ منش و دموکرات هست
    که تمام نوشته های منتقدين جز آنها که بی ادب و گستاخ هستند را منتشر می کند.
    عزيزم تو يک مشکلی داری و اين مشکل هم اينقدر بزرگ است که کسی نمی تونه کمکت ات کند ومشکل تو را حل کند و می دانی اين مشکل چيست؟ الان به تو می گويم . تو حسود هستی و خوب معلوم است که حسود هرگز نياسود.
    دوست عزيز و ارجمند
    من جلوی همه دوستان شهادت می دهم که کاپيتان ما جز صداقت و صفا و پاکی و تمام خوبی های عالم چيز ديگر نه می داند و نه می نويسد.
    دوست گرامی و ارجمند
    چون خودت يک آدم تقلبی هستی فکر می کنی که همه هم مثل تو تقلبی هستند .
    اميدوارم حسابی ادب شده باشی واز کاپيتان جلوی همه معذرت خواهی کنی.
    پاسخ
    پسر عزیز و نازنینم نادر جان
    شرمنده کردی من را ... راستش من آخر هم نفهمیدم حرف حساب او چیست .. ؟ می گه چرا کار های دیگران رو به اسم خودت تمام می کنی ... یعنی در مطلب سقوط هواپیما باید داخل ان بودم که حق انتشار ماجرا را می یافتم !!! خب از این جمله می شه به قول شما پی به درون شخصیت اش برد و شما خوب تشخیص دادی ... او نه تنها حسود است ، بیماری روحی هم دارد
    بگذریم .. دعا کنیم خدا به او عقل و تندرستی دهد
    باز هم از دفاع شما سپاسگزارم .. شرمنده فرمودی

    با سلام حضور سرور ارجمند جناب مدرسی عزیز و دوست داشتنی از بابت مطالب جالبی که آپ کردید ممنونم مخصوصا" پست قبلی که آخر خنده بود واقعا" که حال کردم از جناب صادقی نیز که با ترجمه های زیبای خود بر محتوای علمی سایت افزوده اند تشکر می کنم یک نکته میگ-23 جنگنده چندان قدرتمندی نیست و هزینه های نگهداری اون هم سر به فلک می زنه اون چند تایی هم که خودمون داریم خیلی وقته خاک می خورند البته هدف های خوبی هستند برای پرسنل هاوک و راپیر چون قدرت مانورش واقعا" افتضاحه موتورش که واقعا" دودزا و پر صر و صداست و به نسبت فانتوم های خودمون که در صورت پرواز کور از 5 کیلومتری شناسایی می شوند فلاگرها از 30 کیلومتری با صدای غرش موتورهاش شناسایی چشمی می شه واقعا" مزخرفه یعنی خرید میگ-23 یعنی پول به آشغال ریختن میگ-21 به مراتب قویتر و چالاکتر از میگ-23 است و به قول قدما سگش میرزه به میگ-23 نمونه های اولیه اش که رادار افتضاحی داشت و به راحتی هر چه تمامتر شکار سیستم هاک ما می شد ولی در مدل های بعدی پیش اخطارهای روسی روش نصب شد که لااقل بدبخت ها بتوند جون سالم بدر ببرند باز هم ممنون
    پاسخ
    جناب جعفر خان گرامی
    خوشحالم که دوباره می بینمت .. و از همه مهم تر از این که تونستم گل خنده رو روی لبان شما و دوستان بکارم
    در مورد میگ 23 حق با شماست .. و بعد از نصب پیش اخطار ها ، بعضی از خلبانان آن از معرکه گریختند
    ممنون از کامنت سبز شما
    منتظر کامنت های بعدی ات هستم

    سلام عمو بهروز، خسته نباشید. روز پدرتون هم مبارک باشه. یه تبریک دیگه هم بابت اینکه بازم آمار سایت بالا رفته. من نمی دونم چرا هر چند وقت یه بار یکی مثل این منتقد پیدا میشه که میاد اینطوری کامنت میزاره! نوع حرف زدن و ادبیاتش معلوم می کنه خط فکریش چیه! آقای منتقد جان! کسی شما رو مجبور کرده بیایی این سایت؟ مگه همه باید به خواست شما رفتار کنن؟ اصلاً به فرض که عمو بهروز اصلاً جبهه نرفته، به شما چه ربطی داره!؟ تیپ آدمایی مثل شما شبیه اون پسر مثلاً حزب اللهی میرزا تو فیلم اخراجی هاست!!!!
    پاسخ
    پیمان عزیز و نازنین ام ... من هم روز پدر و تولد مولایم علی ع را به شما و همه پدران خوب ایرانی تبریک می گویم
    در باره این بابا .. بی خیال اش شوید .. او همین رو می خواهد تا خوانندگان به او بپردازند . .! هر چه بی محلی کنیم .. بهتره
    ممنون از حضور سبزت

    درود جناب مدرسي بزرگوار . اميدوارم كه خوب باشيد . راستش من زماني كه اين مطلب رو خواندم به هيچ عنوان باورم نمي شد كه اين همه اتفاقات متناقض در يك زمان براي خلبان به وجود بياد . واقعا متاسفم شدم كه چطور همه چيز دست در دسته هم داده بود تا مسافران رو نابود كنه . اما در جواب شخص منتقد بايد بگم كه چه كسي مي تونه باور كنه كه شما دلسوز شهدا باشيد زماني كه بدونه اين كه متقلب بودن شخصي بهتون ثابت شده باشه اينطور بهش تهمت مي زنيد . شما درخواست كرده بوديد كه كسي پيدا شود و جناب مدرسي بزرگوار رو رسوا كنه . خوب امروز مي خوام ديگه ايشون رو رسوا كنم چون كه كامنت شما من رو از خواب غفلت بيدار كرد . بله اين آقاي مدرسي همونطور كه در نوشته هايشان هميشه براي بيان موضوعات از ضمير ما استفاده مي كنند در دنياي امروز باز اين اخلاق بد را حفظ كرده اند و از كمكهايشان چيزي نمي گويند . من از جمله كساني هستم كه از كمكهاي ايشان بسيار بهره مند شده ام اما از آنجايي كه ايشان تمايلي به خودنمايي ندارند , من هم از اينكه در اين مكان از ايشان تشكر كنم و در واقعا رسوايشان كنم پرهيز كردم . البته هر چند كه من به نتيجه مطلوب نرسيدم اما ان به خاطر وجود ادمهاي لايقي مثل شما آقاي منتقد بود كه كارها به خوبي پيش نرفت . مثل من بسيار هستند كه مورد لطف جناب مدرسي قرار گرفته اند اما هرگز كسي متوجه نشد . واقعا چطور مي تونيد از شهدا بگيد زماني كه كاملا از نوشته شما مشخص است كه مشكل روحي داريد . اگر رسوا كردن اين است كه اي كاش همه ما روزي اين چنين رسوا شويم .

    مي بخشيد كه زياد حرف زدم جناب مدرسي هر چند كه هنوز كامل رسواتون نكردم . (چشمك)

    به اميد ديدار .
    پاسخ
    پسر عزیز و نازنینم بامداد گرامی
    من فکر می کردم به سلامتی به خدمت مقدس سربازی اعزام شده ای .. خوشحالم که به این زودی ها می بینمت
    بامداد جان ممنون از دفاعی که از من کردی .. پسرم این جور ادم ها با خودشون هم مشکل دارند .. و دوست دارند با تخریب دیگران مورد توجه قرار گیرند .. همه می دانند من هرگز هیچ ادعایی نداشته و به قول شما هیچ ماموریت رو به نام خودم مطرح نمی کنم ... هر وقت هم که موقعیت اش پیش آمده شهدای عالیقدر و عالی مقام رو معرفی کرده ام .. من عادت به تظاهر و تملق ندارم .. وگرنه وضع ام این نبود که الان است !! البته ناشکر نیستم .. و روزی صد بار خدا رو شکر می کنم که به من آرامش عنایت فرموده است .. من این آرامش رو با دنیا عوض نمی کنم .. درسته خونه ندارم .. مستآجرم اما به لطف خدا آب باریکه ای که سازمان بازنشستگی می دهد ، کفاف زندگی ام را می کند .. خیلی ها را می شناسم کلی ملک و املاک و مستغلات در شمال و تهران دارند .. اما هرگز آرامشی که من دارم ، ندارند .. دایم حرص پول رو می زنند .. ولی من از این که موقع خواب وجدانم ناراحت نیست ، خدا رو شکر می کنم .. از زندگی ام لذت می برم .. دیدن روی ماه نوه هایم بزرگ ترین هدیه و ثروت خدا دادی است از کودکی خدمت به مردم رو دوست داشتم . وقتی هم این وب رو شوخی شوخی راه اندازی کردم ، اصلآ فکرش رو نمی کردم که ادامه دهم ! اما وقتی ارتباط صمیمی با مخاطبان رو دیدم .. ادامه این کار برایم هدف شد .. و ادامه اش دادم .. تنها هدف ام ترسیم چهره مقتر ارتش در جنگ بود .. معرفی شجاعت قهرمانان نیروی هوایی بود که مظلومانه به شهادت رسیدند .. و من سعی کردم آن گونه که بود و آن چه واقعیت داشت را صادقانه برای دوستان جوانم تعریف کنم ... چیزی از این سایت برای من نماسیده است .. بگذریم
    پسرم ببخشید خیلی حرف زدم
    ممنون از حضور سبزت

    سلام عمو
    میخواستم در مورد این به اصطلاح منتقد بنویسم : عمو حاضرم قسم بخورم این یارو اصلا" دایی نداره تا داییش خلبان شهید شکاری هم باشه.من نمیدونم چرا بعضی ها مرض دارن مطالبی رو که باب میلشون نیست بخونند و تازه بیان دربارش نظر بدن و .....
    آقای منتقد بنده هم مثل آقای مدرسی خاک پای رستمعلی و رستمعلی هایی هستم که وقتی مامان جون تو ( نمیگم شما ) روزی 4-3 دفعه پوشکت رو عوض میکرد اینها به دور از خانه و خانواده داشتند برای حفظ و حراست از مرز و بوم و ناموس این مملکت تلاش میکردند و اگر نبودند رستمعلی ها احتمالا" جنابعالی الان چندین خواهر و برادر با اسامی و القاب عربی داشتید و لابد خیلی هم بهشون افتخار میکردید.اصلا" شما کی هستید و به چه حقی به رزمندگان جان بر کف این مرزوبوم که با دست خالی 8 سال تمام جلوی دنیا ایستادند توهین کنید . ایکاش سن من هم قد میداد و در زمان جنگ ( که امیدوارم دیگر هیچ وقت تکرار نگردد ، چرا که خانواده من 4 شهید سرافراز و یک جانباز تقدیم ایران کرده است ) دیگ که سهله حتی آفتابه لگن مدافعان وطنم را جوشکاری میکردم .
    آقای منتقد ، آدم حسابی اگر قصد انتقاد هم داشته باشد سعی میکند این انتقاد را با در نظر گرفتن و رعایت انصاف و جوانمردی و با رعایت حدود قرمز انجام دهد و هیچ فردی را زیر سئوال نبرد که عقوبت اخروی و دنیوی را به دنبال خواهد داشت و اما توصیه آخر به شما : عزیز دلم اگه مطلبیو دوست نداری نخووووووووونش
    بابک معترض از اردبیل
    پاسخ
    بابک عزیز و نازنینم .. من افتخار می کنم که بوسه بر دست شما هموطن عزیزم که چهار شهید عالی مقام رو تقدیم آزادی وطن کرده ، با افتخار ببوسم
    بله عزیزم .. ما اصلآ حق نداریم ارزش کار شهدای عزیزمان رو بازیچه عقده های خود کنیم .. این جوری در خانواده جنگ بزرگ شدی !!؟ آفرین به غیرت امثال رستمعلی که شهامت حضور در نزدیکی های جبهه را داشت .. و با تعریف های خود از فتوحات نیروهای خودی ، جوانان رو تشویق به حضور در جبهه می کرد .. ولی امثال شما آقای به اصطلاح منتقد که دید بصیرت ندارید .. این گونه انسان های باشرافت رو تمسخر و تحقیر می کنی
    بابک عزیزم .. اگه من از طریق این سایت ادعایی داشتم .. یا منبع درآمدی برایم بود .. خب حق رو به او می دادم .. که نباید مسایل جنگ رو مورد معامله قرار داد .. ولی همه می دانند در هیچ یک از مطالبم خود رو مطرح نکردم ... و به قول بامداد عزیزم از صفت ما استفاده می کنم .. جز خاطرات خصوصی که نمی شه جمع بست !! بگذریم
    بابک عزیزم همیشه به دوستی با شما افتخار کرده و خواهم کرد
    علی یارت باشه

    سلام عموی نازنینم
    روزتون مبارک...
    متاسفانه گویا دیروز گوشیتون خاموش بود چون به هیچ وجه موفق به تماس یا ارسال اس ام اس نشدم.
    حتی به همین دلیل به خانمتون هم نتونستم تبریک بگم و خدمتشون عرض ادبی داشته باشم...
    به هر حال خواستم کوتاهی نکرده باشم

    باز هم روز تون رو تبریک میگم

    فعلا خدا نگهدارتون
    پاسخ
    دختر عزیزم فاطمه جان
    من هم میلاد با سعادت مولایم حضرت علی ع سلام رو به شما و خانواده گرامیتان تبریک می گویم .. از این که به فکر بنده حقیر هستی .. سپاسگزارم
    همسرم خدمت شما سلام مخصوص دارد و این روز مبارک رو تبریک می گوید
    ممنون دخترم .. راستی به پاپیون یه سلام بلند بالا برسون ... !!! چشمک
    در پناه حق

    جناب منتقد سلام.از اینکه آمدی بسیار ممنونم ولی از اینکه بد قواره آمدی بسیار متاسفم.دوست عزیز شما هم مثل بسیاری از ما راه و رسم حرف زدن و انتقاد کردن را یاد نگرفته ای و با چند کلمه نابجا یکسره خود و انتقاداتت را زیر سوال دوستان آقای مدرسی بردی!شاید اگر مطلوبتر سخن میگفتی برخی انتقاداتت مورد توجه قرار میگرفت و حتی خود مدرسی عزیز با شناختی که از وی دارم آنها را بکار می بست نه اینکه خوانندگان سایت را برعلیه خود تحریک و اگر حرف حسابی هم در لابلای حرفهایت بود ناشنیده باقی بماند و همه تلاش کنند جوابت را با کلمات دندان شکن بدهند.دلم میسوزد وقتی می بینم بعضی از ما حتی روش ارتباط گرفتن و زدن حرف دلمان را بلد نیستیم.وقتی خوب فکر میکنم می بینم حتی در سطح جامعه هم ما حتی اهل فکر و فرهیختگانمان هم راه و رسم ارتباط را نمیدانند.دیدی چگونه حرف دل و یک اعتراض ساده مردمی که قرار بود میزان رای آنان باشد تبدیل به یک سوء تفاهم ملی شد و بنظرم حالا حالا ها باید تاوان آنرا پس بدهیم.از بزرگ و کوچکمان ندانستیم مدیریت در موقعیت های بحرانی چه ابزار هائی نیاز دارد و چگونه باید این ابزار ها را بکار گیریم.هیچکدام از مدیران جامعه گرفته تا مدیران نیروهای نظامی و انتظامی همه و همه 30 سال نصایح رسانه های دولتی و خصوصی که با پول این مردم اداره می شدند را به هیچ گرفتند و درست در لحظاتی که باید با ارتباط صحیح بحران را فرو می نشاندند و پدرانه هیجانرا تبدیل به منطق مینمودند داغ و درفش کشیدند و شد آنچه نباید می شد.تو باید از چه کسی یاد میگرفتی عزیزم ؟بتو یادداده اند هر لقب و تهمتی را بی مهابا و بی آنکه به عاقبت آن فکر کنی بر زبان آوری و صغیر و کبیر را با الفاظ ناخوش آیند برانی و خود بر توسن خودخواهی و کبر و غرور بیجا آنقدر بتازی تا نه از تاک نشان ماند نه از تاک نشان!! خدا اونروزو نیاره منتقد جان.
    پاسخ
    محمود عزیز و نازنین
    چقدر سخن های شما بر دل می نشیند .. که همه نشان از درک عمیق شما از مسایل روز دارد
    بله استاد عزیزم .. ارتباط صحیح و اصولی خیلی موثر است .. در همین مسایلی که اشاره کردی .. اگه مثل زمان سردار طلایی که بدون اسلحه می رفت با گروگان گیر ها صحبت می کرد و غائله رو می خواباند .. اگه نیروهای پلیس ما هیجان زده نمی شدند .. تا حالا این غوغا خوابیده بود ... بگذریم .. قصد ندارم وارد مباحث سیاسی شوم چون اطلاعی در این باب اصلآ ندارم !! در مورد منتقد هم .. به قول شما اگه پیشنهادی می داد .. مثلآ می نوشت از فلان شهید بنویس .. مسلمآ می گشتم و زندگی نامه پر افتخار آن شهید رو پیدا می کردم .. اما حیف .. بعضی ها فقط جلوی نوک بینی خود رو می بینند
    محمود جان ممنون و سپاسگزار که تشریف آوردی .. دلم برات تنگ شده بود
    موفق و سرسبز باشی

    متاسفم ولی من گفتم شاید مخاطباتون ایشونو بشناسن چون خلبان هواپیما ایلوشین که سقوط کرد بودن و منم وقتی داشتم سرچ میکردم به اولین جایی که برخوردم سایت شما بود و من میخواستم از جزئیات دقیق حادثه مطلع بشم چون اشنایی دوری دارم نمیخوام خانومشون بفهمن
    پاسخ
    دوست عزیز .. زمانی که بنده از نیروی هوایی بازنشسته شدم ، نه ایلوشینی در کار بود نه سایر هواپیماهای روسی .. امیدوارم درک ام کنید

    بله درک میکنم ممنون از همکاریتون و بازم ممنون از اینکه جوابمو دادین و یه خسته نباشید به خاطر سایت زیبا و جذابتون. راستی اگه دست من بود جایزه خوش اخلاقترین خلبان دنیا رو به شما میدادم.این واسه من خیلی جالب بود که یه خلبان اونم بازنشسته اینقدر با حوصله باشه راستشو بخواین با اون تشری که اولین بار زدین[البته زیاد دور از انتظار از یه خلبان نبود] من حتی فکر نمیکردم دیگه جوابمو بدین راستی این جناب منتقد که واقعا ادم بی نزاکتی هستن بگین اگه شما رو قبول نداره بیجا میکنه که میاد مطالب زیباتونو میخونه تازه بعدشم انتقاد میکنه حداقل یه کم مودبتر باشه البته اگه ادبی هم تو وجودش هست به نظرم شما واقعا تا اینجا هم خیلی حوصله به خرج دادین که جوابشو دادین ناشناس
    پروا جان عزیزم
    اولآ عذر می خواهم کمی با تآخیر پاسخ شما دوست عزیز و محترم را می دهم
    دوم این که چشمانت همه چیز رو زیبا می بیند .. و گرنه سایت من آن قدر که شما تعریف می کنی نیست .. این از خانمی و شخصیت مهربان خودت است
    از این که به بنده این همه لطف داری سپاسگزارم .. نمی دونم کجا زندگی می کنی .. فکر می کنم خارج از ایران باشی . که برایت ارتباط معمولی این همه جلوه کرده است .. !! وظیفه من ایجاب می کنه به همه خوانندگانم احترام بگذارم .. این کم ترین کاری است که در قبال زحمت و لطف دوستان انجام می دهم .. البته بعضی ها هم نمی توانند این ارتباط وسیع و گسترده رو ببینند .. البته عده شون خیلی کم است .. من هرگز به افراد حسود و عقده ای و بیمار روانی اهمیتی نمی دهم
    پروا جان اعتراف می کنم .. خواندن نظرات شما به من انرژی مثبت می دهد .. و تمام خستگی از تنم خارج می شود .. و این نشاندهنده روح والا و مهربون شماست .. ممنون از حضور پر مهرت .. و سپاس از کامنت
    بدرود

    سلام اقای مدرسی عزیز
    خواهش میکنم البته من باید عذرخواهی کنم که وقت پر ارزشتونو میگیرم نه اتفاقا من تو ایران زندگی میکنم ولی ادمای خوب و مطالب زیبا رو خوب تشخیص میدم شاید حس ششم خوبه و واقعا از اینکه بتون روحیه میدم بی نهایت خوشحالم البته شما واقا لیاقت این تعریفا رو خیلی بیشتر از اینا دارین
    و در اخر . . . . . سپاس گذار همه ی تلاشاتون وسایت زیباتون هستم
    پاسخ
    پروا جان نازنین
    دخترم این چه فرمایشی است که می فرمایید .. !!؟ شما خیلی بزرگوار تر از این حرف ها هستید
    خوشحالم که در ایران زندگی می کنی .. البته باز هم بنده رو شرمنده کردی ..
    پروا جان صادقانه می گم .. خودت خوب و زیبا هستی که همه چیز رو زیبا و قشنگ می بینی
    ممنون از حضورت .. خوشحالم کردی

    شما هم چيزي بنويسيد
    • هر چي دلتان مي خواهد بنويسيد. اينجا مربوط به شماست اگر نظر خصوصي‌اي داريد لطف کنيد و از طريق اي‌ميل (behrouz.journalist at gmail.com) مطرح کنيد، ممنون.






    مشخصات حفظ شود؟

    از تگ‌هاي HTML هم مي‌توانيد در نظرتان استفاده کنيد.

     
    Copyright 2007 by Behrouz Moddaresi | Design by WebStudio | Powered By Movable Type 3.35