درباره من

سوم دي ماه 1331 در تهران متولد شدم. پس از اتمام دوران دبيرستان به خاطر علاقه اي که به پرواز داشتم به نيروي هوايي پيوستم. در ادامه به آمريکا اعزام شدم، در بازگشت به ايران اولين پروازم را در تاريخ 18/3/53 انجام دادم و با آغاز جنگ تحميلي، به صورت شبانه روزي در مناطق جنگي پرواز داشتم و افتخار كسب مدال طلاي بالاترين ساعات پرواز را به دست آوردم. به دليل سكته قلبي و عمل جراحي باز كه ... ادامه
تبليغات
وبلاگستان
باقي قضايا
  صاعقه باز هم حادثه آفرید !

سانحه بر فراز اقیانوس اطلس

با اخلال در سیستم ، خلبان متوجه علایم الکترونیکی در کابین می شود .. او خیلی زود در می یابد همه سیستم های ارتباطی از کار افتاده است ... تشعشعات بعدی سبب اخلال در سایر سیستم های ناوبری می شود .. حالا دیگه هواپیما به خاطر نزدیک شدن به حریم ابر های سی . بی همانند پر کاهی به این سو و ان سو پرت می شود .. هیچ یک از مسافران حتی خلبان و خدمه پرواز گمان نمی کنند که مشکل مرگ آفرین باشد .. آن ها از طوفان های شدید تر هم عبور کرده اند .. سیستم خود کار هواپیما تقریبآ ده اخطار رو به مرکز اعلام می کند .. هواپیما برای لحظاتی متعادل می شود .. اما برای یک لحظه کاپیتان متوجه می شود فرامین سفت شده و حرکت نمی کنند .. او حالا به وضوح ابرهای خطرناک رو در صفحه رادار خود تشخیص می دهد ..

سانحه بر فراز اقیانوس اطلس

2u29hvfrcaggsvxlbcit.gif

wzxg9i51tse6nvbo0bnr.jpg

این روز ها عادت کردیم خیلی راحت از مرگ و سانحه حرف بزنیم ! دیگه مرگ ۲۲۸ مسافر بی گناه هم برامون اهمیتی نداره ... چرا ؟ فوق فوقش کمی متآثر می شویم .. و کاری از دست کسی بر نمی آید . ولی دور از جان همه .. فقط یک لحظه خودتون رو جای عزیزان و خانواده های ان ها قرار دهید .. وای خدای من .. شاید مثال ام منطقی نباشه ولی همین امروز صبح یکی از خوانندگان تصاویری رو برام ارسال کرد .. که ساعت ها اشگ می ریختم . دلیل اش ترحم حیوانات درنده است !! بله تعجب نکنید .. در ان عکس ها یک شیر گرسته آهویی رو شکار می کنه بعد متوجه می شه باردار و نزدیک زایمان اش است .. از شکم پاره شده مادر نوزاد را بیرون می آورد ... بچه نجات می یابد ! دقایقی بعد شیر از این عمل غیر انسانی خویش دق کرده و کنار لاشه مادر می میرد .. !! خدایا عظمت ات را شکر .. من نظیر این صحنه را در سیمای بامدادی دیدم که چگونه ببری بعد از صید بچه اهو .. او را رها می کند !! بله رحم و مروت در حیوانات درنده هم پیدا می شود ..!

یادمه مدت ها پیش یکی از خوانندگان نکته سنج برام پیغام داده بود که .. به جای نشان دادن سوسمار خواری اعراب در پست های ویژه یا همون " زنگ تفریح " خودمون به حوادث روز در صنعت هوانورد بپردازم البته پیشنهادش  بسیار منطقی بود . و به همین دلیل تصمیم گرفتم دقت بیشتری در " پست ویژه " بکنم . به همین دلیل وقتی دیروز سانحه دردناک برای هواپیمای ایرباس فرانسوی افتاد و طی آن ۲۲۸ نفر از مسافران بی گناه ان کشته شدند .. با توجه به تجربه سال ها پرواز بر روی اقیانوس پر تلاطم اطلس تصمیم گرفتم تحلیل ام رو از این سانحه بیان کرده و یاد آوری کنم که .. این تنها نظر شخصی ام است و ممکنه با واقعیت خیلی فاصله داشته باشد .. ضمن این که سعی می کنم به سبک و سیاق مطالب قبلی ام به این ماجرا نگریسته و برای تجسم بهتر با زبان روایت به آن بپردازم ..! البته سعی کردم نقشه مسیر رو برای شما یاران همدل و صمیمی طراحی کنم .. می دونم خیلی ابتدایی است ولی شما دوستان به خوبی خودتون ببخشید ..

سخن اخر این که .. مدت ها بود ویندوز ام خیلی سنگین شده بود ! به همین دلیل دیروز سعی کردم ورژن جدید یعنی پک سه رو بریزم .. اما بعد از اتمام کار وقتی وارد وبلاگ ام شدم ... کلی تعجب کردم !! اخه هم قالب اش تغیر یافته بود و هم هرچه بنر و عکس و پنجره امار و غیره هم حذف شده بود ! خیلی ناراحت شده و فوری دست به کار شدم و بعضی از اطلاعات رو همراه با تصاویر جدید در آن قرار دادم . اما مشکل من حذف لینکدونی عشق پرواز است .. که در انتهای وبلاگ قرار داشت . از مدیران محترم لینک دونی خواهش می کنم حتمآ کد ها رو برام بفرستند . و اما .. چندی پیش قبل از این که استراحت کنم ، امار بازدید از آخرین پست ام چیزی حدود دویست و خرده ای بود .. اما وقتی بیدار شدم دیدم رفته بالای هزار !! یاد شیخ اصلاحات افتادم تا چرت زد کلی آمار تغیر کرد !! بعد از کلی تحقیق دوزاری ام افتاد که دوستان محبت کرده و از طریق ای میل به دوستان لیست شون خبر دادند .. ضمن تشکر از همه اون عزیزان .. می خوام خواهش کنم حالا که وضع اینترنت کساد و بی رمق است .. لااقل عزیزانی که لیست دوستان ای میلی شون بالاست این محبت رو در حق بنده انجام دهند .. وای یادم نبود دیگه از خوانندگان خواهش نکنم .. چون مدت هاست که کسی مثل سابق اهمیتی نمی دهد ..!!  

  

 مرکز آپلود عکس ایرانی  

 

هتل شرایتون ریودژانیرو ...

خدمه پرواز هواپیمای ایرباس بعد از یازده ساعت پرواز از پاریس تقریبآ سر شب بود که در فرودگاه بین المللی " ریو دژانیرو " فرود آمده و بعد از انجام امور گمرکی سوار خودروی مخصوص فرودگاه شده و به سوی هتل بین المللی " شرایتون " حرکت کردند .. کاپیتان فرانسوی که یازده هزار ساعت پرواز در کارنامه خدمتی اش به چشم می خورد .. بقدری خسته بود که احساس می کرد قادر به باز نگه داشتن پلک هایش نیست ..!! با نیم نگاهی به پشت سر خود متوجه شد بقیه خدمه هم دست کمی از او ندارند .. !! دیگه هیچ کس به وراجی های راننده سیه چرده برزیلی که بیست و چهار گوش مفت گیر آورده بود توجه ای نمی کرد .. !! اتوموبیل بعد از مدتی جلوی هتل شرایتون توقف کرد . ابتدا کاپیتان به همراه دو افسر خلبان کمک اش جلو تر از بقیه به سمت مسئول اطلاعات هتل رفت .. همه چیز از قبل هماهنگ و پیش بینی شده بود .. قبل از این که گروه پروازی وارد اتاق های خود شوند .. کاپیتان خطاب به سر میهماندار گفت .. سعی کنید فردا بعد از صرف نهار کمی زودتر در فرودگاه حاضر باشید . چون پرواز ساعت هفت بعد از ظهر است . بچه ها با گفتن شب به خیر از کاپیتان جدا شده و هر دو نفر در یکی از اتاق های طبقه دوازدهم هتل وارد شدند ...

 ریودژانیرو دوشنبه اول ژوئن ۲۰۰۹

روز بعد کاپیتان به همراه سایر خدمه یکی یکی برای صرف صبحانه وارد لابی هتل شدند .. از چهره همه مشخص بود که بعد از خوابی طولانی ، دوش گرفته و آماده خوردن صبحانه هستند .. در سر میز شوخی بچه ها طبق معمول گل کرده بود .. و به جز کاپیتان که متفکرانه مشغول خوردن صبحانه لذیذ اش بود ، بقیه خیلی مودبانه و اهسته از هر دری سخن می گفتند .. سرمیهماندار هواپیما در حالی که اخرین جرعه آب پرتقال اش رو می نوشید خطاب به یکی از خانم ها میهماندار گفت .. دوست داری به اتفاق بچه ها سری به شهر بزنیم ..!!؟ به جز دو نفر که قصد استراحت و مطالعه داشتند .. بقیه با اتمام صبحانه راهی شهر شدند .. ترافیک شدید اولین روز هفته حال بچه ها رو گرفته بود .. کمک اول هواپیما خطاب به بقیه گفت .. می دونید این شهر جزء شهر های شلوغ و پر ترافیک دنیا شناخته شده است !؟ کاپیتان با خونسردی جواب داد .. این که چیزی نیست !! ای کاش تهران بودی و می فهمیدی ترافیک و بد رانندگی کردن یعنی چه ..!! من نمی دونم خود ایرانی ها چطور در این شهر رانندگی می کنند !!؟؟ گروه پروازی چند ساعتی در شهر در حال پرسه زدن و تماشا بودند .. حضور بچه های خیابانی و التماس های ممتد ان ها اعصاب همه رو خرد کرده بود .. یکی از خانم های میهماندار گفت .. من در جایی خوندم که این ها اکثرآ بچه های طلاق هستند .. طفلکی ها .. !!

فرودگاه ریودژانیرو همان روز

گروه پرواز بعد از صرف نهار در رستوران هتل ، با مسئول اطلاعات هماهنگ کردند که اتوموبیل برای ساعت سه و نیم جلوی هتل آماده باشد تا تعدادی از بچه ها را به فرودگاه ببرد .. و آن گاه برای چرت بعد از نهار وارد اتاق های خود شدند .. سر ساعت متصدی هتل زنگ اتاق بچه هایی که قرار بود زودتر در فرودگاه باشند رو به صدا در اورد .. سرمیهماندار به اتفاق میهمانداران در حالی که لبخند بر لب داشتند یکی یکی جلوی گیشه اطلاعات حضور یافته و بعد از امضای صورت حساب ، کلید های خود رو تحویل دادند .. آن ها به گرمی از کارکنان هتل خداحافظی کرده و سوار ماشین شدند .. گرمای نیم روز اول ژوئن بقدری شدید و شرجی بود که کولر ماشین لوکس به زحمت فضای داخل رو خنک می کرد .. بعد از مدتی آن ها وارد فرودگاه شدند .. ابتدا سر میهماندار به سوی مسئول پرواز AF - 447 رفت تا لیست مسافران رو بررسی کند .. وی در حالی که چشم اش به " مانیفست " مسافران پرواز پاریس بود ، خطاب به دو تا از میهماندارنی که نزدیک اش بودند گفت .. عجیبه !! ما امشب پرواز بین الملل داریم ! یکی از خانم ها گفت یعنی چی ..!؟ وی با خنده جواب داد : در این پرواز فقط ۶۱ نفر فرانسوی و ۵۸ نفر برزیلی داریم بقیه از کشور های دیگه هستند .. چه جالب براتون می خونم : ۲۶ نفر آلمانی ، ۹ نفر چینی ، ۹ نفر ایتالیایی ، ۶ نفر سوئیسی ، ۵ نفر انگلیسی ، ۵ نفر لبنانی ، ۵ نفر مجاری ، ۳ نفر ایرلندی ، ۳ نفر نروژی و ۳ نفر هم اهل اسلواکی .. دیدی گفتم پرواز بین المللی به مفهوم واقعی است ..!!؟

ایرباس ۳۳۰ - آ  فرانسویی در حال خزش به سمت ابتدای باند

رمپ پرواز ؛ هواپیمای ایرباس آ - ۳۳۰ فرانسه

در اطراف هواپیمای ایرباس مدل 200- 330 - A خطوط هوایی فرانسه ( ایر فرانس ) جنب و جوش فراوانی به چشم می خورد .. طبق برنامه تنظیم شده ، علاوه بر خدمات فنی از قبیل سوختگیری و بازدید های قبل از پرواز ، کارگران بخش فلیت سرویس ( نظافت چی ) ، کترینگ ( غذای مسافران ) و عوامل بخش بار و مسافر هر یک به تناوب مسئولیتی که داشتند مرتب به زیر هواپیما می آمدند .. بخش خدمات زمینی با وصل کردن کانال های هوای خنک ، از حرارتی که از تابش مستقیم خورشید بر بدنه فلزی هواپیما ایجاد شده بود می کاستند .. سر میهماندار به اتفاق سایر همکاران اش لانچ باکس ها و ظروف یخ و آب و سایر ملزومات پذیرایی از جمله قهوه ، مشروبات الکلی ، نوشابه های غیر الکلی  رو طبق لیست تحویل گرفته و در مکان های مخصوص قرار می دهند .. تابلوی بزرگ دیجیتالی فرودگاه ؛ شماره پرواز ۴۴۷ به مقصد فرودگاه بین المللی " شارل دوگل " فرانسه را ثبت کرده است .. پرسنل خدمات زمینی هواپیمای بزرگ و  غول پیکر ایرباس رو با وسیله نقلیه مخصوص ( پوش کار ) به سمت سکوی خرطومی ساختمان فرودگاه منتقل ( توی ) می کنند . همه چیز از روی برنامه صورت می گیرد .. عده ای از مسافران قبل از پرواز با مراجعه به فروشگاه ( فری شاپ ) اجناس زیبا و سوغاتی های شکیل رو به قیمت ارزان خریداری می کنند .. بعضی از مسافران هم در حال تماشای کارت پستال های رنگارنگ فروشگاه یا منظره رمپ پرواز هستند ..  تا این که صدایی از بلندگو  آن ها رو برای سوار شدن به هواپیما دعوت می کند .. گوینده علاوه بر زبان محلی به زبان انگلیسی هم پیغام می دهد ...

 فرودگاه ریودژانیرو ؛ ساختمان دیسپچ

کاپیتان کهنه کار فرانسوی به اتفاق دو کمک خود ساعتی بعد از خروج گروه پروازی از هتل ، راهی فرودگاه می شوند .. آن ها بعد از عبور از گیت های مخصوص گمرک و بررسی گذرنامه و مدارک معتبر بین المللی به ساختمان دیسپچ فرودگاه وارد می شوند . مسئولان برزیلی دیسپچ با اونیفورم های سرمه ای متحد الشکلی که به تن دارند به گروه سه نفره فرانسوی خوش امد می گویند .. شب قبل کاپیتان در باره کارمندان برج مراقبت کشور برزیل که همگی زیر نظر ارتش کار می کنند به همکاران اش در هتل توضیح داده بود .. برای همین ان ها با دیدن لباس های یک شکل و یکرنگ  کارمندان دیسپچ در فرودگاه  اصلآ تعجب نکردند ! کاپیتان قبل از پر کردن فرم مخصوص پرواز ، از سرشیفت دیسپچ تقاضای هوای بین راه و پیش بینی آن را می کند .. مرد برزیلی با اجابت خواسته خلبان ، وضعیت هوای مبدآ و مسیر طولانی را که از فراز اقیانوس اطلس می گذرد را به دست خلبان می دهد . کاپیتان با دیدن هوای متلاطم مسیر که از توده ابر های خطرناک " سی .بی " شکل گرفته است ، بی اختیار زیر لب سوتی زده و با چشم مسیر باد همچنین پیش بینی هوا که مربوط به سه ساعت آینده است را می نگرد .. او رو به کمک خلبان خود کرده می افزاید : باید سقف ارتفاع درخواستی رو چند هزار پا بیش تر بگیریم ! خدا به خیر کنه .. هوا بد جوری کشمیشی است !! ( اصلآ اون ها از این اصطلاحات ندارند !! )  

داخل هواپیما ؛ دقایقی قبل از پرواز

 گروه پرواز همگی سخت در تلاش اند تا به موقع به سوی کشورشون پرواز کنند . مسافران با در دست داشتن بلیط های خود با نظم و انضباط خاصی وارد هواپیما می شوند . اکثر آن ها لبخند بر چهره دارند . میهمانداران هم با استقرار در سر جاهای خود خیلی مودبانه به کمک مسافران شون آمده و آن ها رو برای نشستن در جاهای خود راهنمایی می کنند .. داخل کابین ، کاپیتان بر روی صندلی سمت چپ نشسته و کمک اش در صندلی  راست مشغول تنظیم کمربند های نجات است . هوا هنوز روشن است .. کاپیتان از همراهانشان می خواهد تا ساعت ها رو با هم تنظیم نمایند . چیزی به ساعت هفت بعداز ظهر نمانده است .. با ساعت بین المللی ( گرین ویچ ) تنها سه ساعت اختلاف دارند .. به عبارتی الان در کشور خودشون ساعت نزدیک ده شب است ... کاپیتان با تماس با برج مراقبت فرودگاه تقاضای استارت می کند .. و لحظاتی بعد با تائید کارمند برج ، ابتدا موتور سمت راست روشن می شود و متعاقب آن موتور سمت راست .. هواپیما توسط تراکتور ویژه به عقب کشیده و سپس در رمپ پرواز قرار می گیرد .. در حال خزش کمک خلبان با خواندن چک لیست ، وظایف قبل از پرواز رو بررسی می کنند . هنوز دقایقی تا ساعت هفت شب باقی است .. هواپیما به ابتدای باند نزدیک می شود .. و بار دیگر با کنترل اخرین بررسی ها منتظر اعلام برج می شود .. با اوکی دادن برج دست راست کاپیتان بر روی دو دسته گاز هواپیما رفته و با تمام قوا به سمت جلو فشار داده می شود .. کاپیتان حس می کند هواپیما کمی سنگین تر از گذشته است .. به همین دلیل اجازه می دهد تا بر روی باند کمی بیشتر بدود .. با نزدیک شدن به سرعت مجاز ؛ به اهستگی فرامین رو به سمت خود کشیده و هواپیما به نرمی از زمین کنده و در آسمان قرار می گیرد ...

پرواز بر فراز اقیانوس اطلس ...

کمک خلبان بار دیگر آخرین بررسی های بعد از پرواز رو از روی چک لیست قرائت می کند .. داخل هواپیما مسافران در حالی که کمربند های همه ان ها بسته است ، با حالتی مضطرب در حال تماشای مناظر زیر پای خود هستند .. هواپیما با تکان های مختصری هم چنان در حال اوج گیری است .. طبق نقشه آن ها می بایستی در امتداد ساحل طولانی برزیل به سمت شمال شرقی پرواز کرده و بعد از طی مسافتی به سمت شرق تغیر مسیر دهند .. با اوج گرفتن مرکب آهنین و بالانس شدن آن میهماندارن پذیرایی از مسافران رو آغاز می کنند .. هوا تاریک شده است ... به هیچ عنوان زیر پای ان ها دیده نمی شود . شب با همه تاریکی اش فرا رسیده است .. کاپیتان هواپیما رو در ارتفاع ده هزار و ششصد و هفتاد متری زمین بالانس و لول می کند .. با گذشت دو ساعت از پرواز اغلب مسافران شام خود رو صرف کرده اند .. هواپیما در حالت خلبان اتوماتیک قرار گرفته است .. کاپیتان پشتی صندلی رو کمی عقب برده و در حال استراحت است .. کمک اش هم در حال نوشیدن قهوه فرانسوی است .. با سپری شدن سه ساعت از پرواز ، خلبان از روی نقشه جی پی اس کابین هواپیما متوجه می شود که تقریبآ حدود یک ساعت دیگه به منطقه " جزایر سبز " نزدیک خواهند شد ..  

ساعت ۲۲:۳۰ دقیقه  ؛ اقیانوس اطلس

هواپیما همچنان غرش کنان در حال پرواز است .. هیچ یک از مسافران و حتی گروه پروازی فکرش رو نمی کنند تا دقایقی دیگر در هوا منفجر شده و پودر خواهند شد ..!! ساعت به وقت محلی ده و نیم شب است ( ۱:۳۰ دقیقه گرین ویچ ) چیزی به زمان تعویض کمک خلبان ها نمانده است .. توده ای از ابر های خطرناک و اتش زای " سی . بی " با میلیون ها کیلو وات ولتاژ قوی در چند کیلومتری آن ها واقع شده است . حتی نزدیک شدن به محدوده این ابر ها برای هر هواپیمایی خطرناک و مرگ آفرین است .. چه برسه به این که مستقیم به سویش پرواز کنی .. شاید کاپیتان تصمیم داشته از کنار ان ها بگذرد .. شاید هم اصلآ متوجه ابرهای فوق نشده و تصور کرده ابرهای " آلتاکومولوس " که فقط تکان دارند ، است .. طوفان شدیدی اقیانوس اطلس رو فراگرفته است .. کاپیتان های با تجربه و بین المللی به خوبی می دانند که گاهی ارتفاع طوفان های  استوایی دریا مخصوصآ در منطقه ای که ایرباس در حال عبور است به ۱۵ هزار متری ( تقریبآ ۴۵ هزار پایی ) هم می رسد ! و به هیچ جسم پرنده ای رحم نمی کند ! هواپیما به سوی جزایر غربی آفریقا در پرواز است ..  نخستین تشعشعات سی .بی تعدادی از سیستم ها رو از کار می اندازد .. از ان جا که اغلب سیستم های هواپیمای ایرباس کامپیوتری است ، نقص فنی به مرکز به طور خود کار گزارش داده می شود ...

با اخلال در سیستم ، خلبان متوجه علایم الکترونیکی در کابین می شود .. او خیلی زود در می یابد همه سیستم های ارتباطی از کار افتاده است ... تشعشعات بعدی سبب اخلال در سایر سیستم های ناوبری می شود .. حالا دیگه هواپیما به خاطر نزدیک شدن به حریم ابر های سی . بی همانند پر کاهی به این سو و ان سو پرت می شود .. هیچ یک از مسافران حتی خلبان و خدمه پرواز گمان نمی کنند که مشکل مرگ آفرین باشد .. آن ها از طوفان های شدید تر هم عبور کرده اند .. سیستم خود کار هواپیما تقریبآ ده اخطار رو به مرکز اعلام می کند .. هواپیما برای لحظاتی متعادل می شود .. اما برای یک لحظه کاپیتان متوجه می شود فرامین سفت شده و حرکت نمی کنند .. او حالا به وضوح ابرهای خطرناک رو در صفحه رادار خود تشخیص می دهد .. اما فرامین جواب نمی دهند .. او سعی دارد با فشار دادن به رادر و کم و زیاد کردن سرعت از مهلکه نجات یابد ... اما در یک لحظه برخورد صاعقه به بدنه هواپیما ، آن را در هوا شکافته و منفجر می کند .. همه چیز خیلی سریع تر از ان چه بشه تصور کرد ، اتفاق می افتد .. و به خاطر پرشرایز بودن هواپیما ، مثل سوزنی که به بادکنک فرو کنیم ، با صدای مهیب منفجر می شود .. مسافران بدون این که بدونند چه اتفاقی افتاده است .. ابتدا لباس های آن ها به خاطر خروج هوا پاره و از بدن آن ها جدا می شود .. و سپس به شدت در هوا پرت شده و قبل از برخورد بر سطح دریا بر اثر شوک شدید وارده که عین موج انفجار فشار بسیار قوی دارد ، در بین زمین و دریا جان می بازند .. در همین حال مسئولان کنترل زمینی با تعجب می بینند هواپیما از صفحه رادار محو شد ..!!

 

برای تجسم بهتر ؛  در این نقشه محل تقریبی شهر ریودژانیرو همچنین مسیر پرواز به اروپا رو مشخص کرده ام .

************ 

چرا ایرباس مدرن منفجر شد ... !!؟

 ممکنه برای خیلی از شما این پرسش پیش بیاید که چطور ممکنه یک هواپیمای امروزی مدرن به مانند ایرباس ۳۳۰ با تماس رعد و برقی سقوط کرده و جان صد ها مسافر بی گناه رو بگیرد !!؟ در این پست سعی می کنم با تکیه به تجربه های پروازی خویش این سانحه دردناک رو به زبانی ساده توضیح دهم . خوانندگان قدیمی حتمآ به خاطر دارند که در یکی از پست های قدیمی ام در باره سانحه اسفناک برخورد ابر " سی . بی " با هواپیمای مدرن جامبو جت ۷۴۷ نیروی هوایی بر فراز مادرید ، و اخرین مکالمات خلبان  توضیح دادم  ( اینجا ) و خوب یادمه اطلاعات مبسوطی در باره این ابرها  در همان پست نوشتم . توصیه می کنم ابتدا آن مطلب رو مطالعه فرمایید . اما در پاسخ شما عرض کنم ... تمهیدات فراوانی برای دفع جریان صاعقه و هر گونه رعد و برق بر روی بدنه هواپیما ها اندیشیده شده است . اگر شما جزء اون دسته از مسافرانی هستید که مدام با هواپیما پرواز می کنید ، خواهش می کنم این بار با دقت به انتهای نوک بال ها توجه کنید .. حتمآ خواهید دید سیم هایی شبیه کابل برق از بال های هواپیما اویزان است . همین سیم ها رو در بالچه های دم هواپیما هم می بینید .. حتی وقتی هم که روی زمین قرار دارند ، سیمی نازک از بدنه به زمین وصل شده است .. که برای دفع صاعقه است . اما  بررسی های تیم های خبره سوانح هوایی نشان داده است که صاعقه گاهی بر سیستم های درونی هواپیما از جمله داخل باک برخورد کرده و سبب انفجار می شود !! ( دقیقآ عین مورد جامبو جت نیروی هوایی ) که با هماهنگی با کارخانه سازنده آن ها اصلاح می شود ...

امروزه اغلب هواپیما های مدرن مسافربری به ویژه خانواده ایرباس ها دارای سیستم های مجهز کامپیوتری هستند که تمام اشکالات فنی رو به صورت خودکار به مرکز مخابره می کنند . کما این که این هواپیما هم بیش از ده مورد از نواقص از جمله اشکال در سیستم برق رو مخابره کرده بود . در زمینه شناسایی ابر های خطرناک ، علاوه بر رادار های قوی داخل هواپیما سازمان هواشناسی هم با بهره گیری از پیشرفته ترین سیستم های ماهواره ای وضعیت هوا و حرکت ابرهای خطرناک رو از قبل اعلام می کنند . و خلبانان از قبل از پرواز دقیقآ می دانند چه مسیری رو برای پرهیز از نزدیک شدن انتخاب نمایند . این هواپیما هم بر تکیه بر همان اطلاعات مسیر و ارتفاع خود رو تنظیم کرد . اما ان چه که سبب این حادثه شده و سیستم های ماهواره ای قادر به پیش بینی اش نبودند ... طوفان های ناگهانی و غیر منتظره استوایی در بخش هایی از اقیانوس بود که موجب از کار انداختن سیستم های ناوبری ، ارتباطات و در نهایت فرامین هواپیما بود که باعث انفجار گردید ...

البته طبق اخرین اعلام کارشناسان ، اخلال در سیستم برق در دقایقی قبل از سانحه گزارش شده بود . ولی از دست رفتن فرامین رو من با توجه به سانحه جامبو جت خودمون حدس می زنم . مورد دیگری که به ذهن ام می رسد این است که .. این احتمال وجود دارد که بعد از چهار ساعت پرواز مستمر بر روی اقیانوس و صرف شام خلبانان ، در حال استراحت بوده و هواپیما در حالت اتوپایلوت به مسیر خود ادامه می داده است .. معمولآ در این ساعت کرو جای خود رو با هم عوض می کنند .. با توجه به اولین اخطار اتوماتیک مبنی بر اختلال در جریان برق هواپیما سه دقیقه قبل از سانحه ، خلبانان متوجه تشخیص ابرهای سی .بی نشده اند .. چه بسا رادار ان ها هم به خاطر مشکل برق آن لحظه قطع شده بود . البته فراموش نکنیم سه دقیقه فرصت کافی برای هواپیمایی مثل ایرباس است که از مهلکه خطر دور شود . البته من برد تشخیص ابر های سی .بی را در این نوع هواپیما نمی دونم . اما طبیعی است وقتی رادار از کار بیفتد ، دیگه وسیله ای برای تشخیص باقی نمی ماند ...

کارشناسان خبره هواشناسی معتقدند طوفان های استوایی معمولآ ناگهانی است و در مواقعی همان طور که اشاره کردم تا پانزده هزار متر هم می رسد .. پس این امکان وجود دارد که هواپیما بی خبر از همه جا مسیر خود رو ادامه می داد .. محل ابر های خطرناک سی . ب رو هم تشخیص داده بود .. و به عبارتی راه خود رو درست انتخاب کرده بود .. ولی ناگهان با طغیان طوفان استوایی هواپیما به سمت ابرهای سی .بی پرت شده و منفجر گردیده است . فراموش نکنیم که حتی گذر از حریم این گونه ابر ها خطرات جدی برای هواپیما و سرنشینان ان به وجود می اید .. به همین دلیل اغلب خلبانان سعی می کنند هرگز به اطراف ان هم پرواز نکنند . از طرفی خلبان هواپیمای فوق با تجربه بالای پروازی اش دقیقآ این مسایل رو می دانسته است .. و اگر تشخیص می داده که ادامه در همان مسیر خطرناکه ، حتمآ با هماهنگی با مرکز کنترل زمینی نسبت به تغیر ارتفاع اقدام می کرده است .. حتی در صورت قطع ارتباط رادیویی به خاطر نجات جان مسافران این ریسک رو می کرده که ارتفاع هواپیما یش رو افزایش دهد .. تازه راه کار هایی هم در این جور مواقع وجود داره و ان ساختن مثلث به ضلع یک مایل است که با مشاهده ان مسئولان کنترل متوجه قطع ارتباط شده و سعی می کنند اطراف هواپیما فوق را خلوت نگاه دارند .. یا از طریق هواپیماهای دیگر پیغام خود رو ارسال کنند . اما وقتی چنین چیزی اتفاق نیفتاده است و هیچ تماس و حرکتی دال بر تغیر مسیر و ارتفاع از خلبان مشاهده نشده است .. سانحه پیش امده می تواند ناگهانی و در یک لحظه اتفاق افتاده باشد ...

بنابراین در جمع بندی سخنانم بار دیگر تآکید می کنم .. این سانحه ناگهانی بوده است . و قطع سیستم برق چه به خاطر تشعشات ابر های سی .بی یا ایراد خود هواپیما ، باعث قطع رادار و عدم تشخیص ابرها شده است . یا این که در اثر بی توجهی به حریم ابر نزدیک و باعث انفجار ناگهانی گردیده .. یا طوفان استوایی ان را به دامان ابرهای خطرناک سوق داده است ..

چگونه هواپیما شناسایی می شود .. ؟

حال به هر دلیلی هواپیما ساقط شود ، برای پیدا کردن آن سیستم هایی طراحی شده است . یکی از ان ها خود جعبه سیاه ( که به رنگ بنفش است ) پالس هایی رو فکر کنم تا یک ماه از خود به اطراف می فرستد . که به راحتی از طریق هواپیما یا کشتی های بزرگ یا دستگاه های جستجوگر زیر دریایی که قیمت ان ها خیلی هم گران است رد یابی می شود .. اما گاهی امکان دارد به خاطر ماسه های نرم و یا املاح کف اقیانوس به زیر آن ها فرو رود .. که در این حالت تنها به وسیله سیستم های زیر آبی با بازوهای الکترونیکی و کامپیوتری شناسایی و خارج می گردند .. مورد دیگری که به کاوش کمک می کند ، این که  در این نوع هواپیما  سیستم رادیویی خاصی  به نام " آرگوس " وجود داره که تا چند روز از خودش فرکانس هایی رو به اطراف ارسال می کنه .. که فکر می کنم به کمک ان تا فردا هواپیما کشف بشه . البته من شنیدم که تجسس های دریایی بین برزیل و جزایر آفریقایی انجام گرفته است . به اعتقاد کارشناسان این دردناک ترین سانحه هوایی در ۷۵ سال گذشته در خطوط هوایی ایرفرانس نامیده شده است !! البته روز بعد سانحه یک فروند هواپیمای تجسسی فرانسه از داکار سنگال به محل تقریبی سانحه پرواز کرده است . همچنین یک کشتی بزرگ هم از سواحل گینه به سمت محل سانحه حرکت کرده است . البته امکان نجات سرنشینان غیر ممکن است .. همه تلاش های جستجو برای یافتن لاشه هواپیما و دسترسی به جعبه سیاه و جعبه اطلاعات پروازی هستند .. تا دلیل این حادثه عجیب رو پیدا کنند .. از طرفی دولت برزیل هم هفت هواپیما و سه کشتی به محل اعزام کرد ..

بازتاب های سقوط ..  

 به محض قطع شدن علایم هواپیمای پرواز ۴۴۷ پاریس ، تلکس خبرگزاری های عالم این واقعه رو سریع اعلام کردند ... خانواده قربانیان با شنیدن اخبار به فرودگاه شارل دوگ رفته و منتظر شنیدن اخبار دقیق از وضعیت جگر گوشه هاشون بودند .. من شنیدم رئیس جمهور فرانسه شخصآ در میان خانواده ها حاضر شده و به ان ها دلداری داده است ... البته او در کلام نخست به اصطلاح آب پاکی رو روی دست هموطنان اش ریخته و گفت .. هیچ امیدی به زنده ماندن آن ها نیست .. از طرفی به دلیل عمق بسیار زیاد اقیانوس در اون منطقه ، باعث کندی جریان جستجو شده است . علاوه بر دولت های اسپانیا و سنگال که هواپیما برای جستجو اعرام کرده اند ، نیکولای سارکوزی رئیس دولت فرانسه از واشنگتن در خواست کمک کرده است .. ان ها همچنین از پنتاگون خواسته اند با سیستم های ماهواره ای که در اختیار دارند کمکی برای یافتن لاشه هواپیما به عمل اورند .. تا این لحظه که مطلب رو می نویسم .. هیچ خبری مبنی بر پیدا کردن قطعات هواپیما به گوشم نرسیده است .. اما مطمئن هستم با تکنولوژی روز و سیگنال هایی که از هواپیما به بیرون ارسال می شود ، تا فردا ( سه شنبه ) به هواپیما یا قطعات ان دسترسی یابند . من از طرف خود این ضایعه رو به همه خانواده های داغدار و مردم کشورم تسلیت می گویم .

ucck57t7h0w8mfm0lbzf.jpg

در پایان بار دیگر خواهش می کنم حتمآ برای شناخت و مطالعه ابرهای "  سی .بی  " به مطلبی که در فروردین سال ۱۳۸۷ نوشتم ( اینجا ) مراجعه کنید ... با آرزوی سلامتی برای همه مردم جهان مخصوصآ هموطنان نازنینم ، از خداوند متعال آرزو می کنم هرگز شاهد سوانح ناگوار در جهان نباشیم . ضمنآ عذر خواهی بنده رو مبنی در محدود بودن اطلاعات اولیه ام ببخشید .. با این مقدار اطلاعات تحلیل حقیر این بود .. بی تردید اگه خبرهای کامل تری به دستم برسه .. در بخش کامنت ها تحلیل های بعدی رو ارایه خواهم داد ... موفق و تندرست باشید .

با آرزوی شادی و تندرستی

بهروز مدرسی

این مطلب ساعت ۲:۴۵ دقیقه بامدائ سیزدهم خرداد ماه ۱۳۸۸ پایان یافت .

 یک خواهش دوستانه : گوگل امتیاز وبلاگ من رو به دلیل حضور کم رنگ شما یاران کم کرده است . با یک کلیک در روز از این وب حمایت کنید (اینجا )  

 پاینده و برقرار باد ایران آریایی   

 حتی با ماهی ۱۰۰۰ تومن هم می شه کمک کرد !

برای اطلاع بیشتر به سایت ذیل مراجعه کنید :

http://www.mahak-charity.org/main.php

 ajr4i2ce8c0d7seedv8o.jpg

به درخواست خوانندگان محترمي كه گله فرموده بودند اين سايت فهرست مطالب گذشته ندارد ، اين مهم به همت يكي از خوانندگان خوب و پسر عزيزم امير محمود بازيار انجام گرفت .. همچنين بخش قديمي " مطالب گذشته " به انضمام كالبد شكافي سانحه هواپيماي سي - ۱۳۰ كه در شهرك توحيد به وقوع پيوست به اين صفحه انتقال يافت . براي مشاهده اينجا رو كليك كنيد
 
 
  
زير نظر : عليرضا صادقي  
این بخش به پیشنهاد و همت شما خوانندگان محترم شکل گرفته است . از این پس مطالبي متنوع و جذاب به زبان انگلیسی به همراه تازه ترین خبرهایی از صنعت هوانوردی تقدیم شما عزیزان خواهد
 

THE WORLD RECENT PLANE CRASHES:

Date:June 1, 2009 Time:00:15 Location:Near IIha Fernando de Noronha,Atlantic Ocean Operator:Air France AC Type:Airbus A-330-203 Aboard:228 Fatalities:228 , Ground:0 ,Route:Rio de Janeiro - Paris , Details: The Airbus went missing over the Atlantic Ocean on a flight from Rio de Janeiro to Paris, France. The plane departed from Rio de Janeiro-Galeao International Airport at 19:03 LT bound for Charles de Gaulle Airport in Paris. The last radio contact with the flight was at 01:33 UTC. The aircraft disappeared about 186 miles northeast of Natal, Brazil. The aircraft reportedly went through a thunderstorm with strong turbulence at 02:00 UTC. At 02:14 UTC an automated message was received indicating a failure of the electrical system. The plane carried 12 crew members and 216 passengers. This ties as the 21st worst accident in aviation history.

Date:May 26, 2009Time: Location:Near Isiro, Democratic Republic Congo Operator:Service Air AC Type: Antonov An-26 Aboard: 4Fatalities:3 , Ground:0 ,Route:Goma - Isiro , Details: The cargo plane crashed while on approach to Isiro-Matari Airport.

Date: May 22, 2009 Time:21:13 Location:Trancoso, Brazil Operator:Private AC Type: Beach King Air 350 Aboard: 14Fatalities:14 , Ground:0 ,Route:São Paulo- Trancoso Details: The twin engine plane crashed short of the runway at Terravista Airport while attempting to land in a middle of a heavy storm. Fourteen people were killed, including 4 children.

SOURCE:www.planecrashinfo.com BY:Alireza Sadeghi

ترجمه فارسی:

حوادث هوایی اخیر دنیا:

تاریخ:یک جون 2009/زمان:00:15/مکان:اقیانوس اطلس خط هوایی:ایر فرانس نوع هواپیما:ایرباس آ-330تعداد سرنشین:228/تلفات:228/تلفات روی زمین:0/مسیر:ریودوژانیرو به پاریس/جزئیات:هواپیمای ایرباس در پروازی از ریودوژانیرو به پاریس ناپدید شد.هواپیما در ساعت 19:03 بوقت محلی از فرودگاه بین المللی "گالیو" ریودوژانیرو بسمت فرودگاه "شارل دوگل" پاریس پرواز کرد.آخرین تماس رادیویی با هواپیما در ساعت 1:33 بوقت جهانی انجام شد.هواپیما در حدود 186 مایلی شمال شرق "ناتال" در برزیل ناپدید شد.بر اساس گزارشات در ساعت 2:00 بوقت جهانی هواپیما از میان یک منطقه طوفانی بهمراه توربولانس شدید عبور میکرد.در ساعت 2:14 بوقت جهانی پیامی اتوماتیک مبنی بر نقص در سیستمهای برقی مخابره گردید.هواپیما شامل 12 خدمه و 216 مسافر بود.این سقوط بدترین سانحه هوایی قرن 21 میباشد.

تاریخ:26 مه 2009/زمان:/مکان:نزدیک "ایزیرو" در کنگو/خط هوایی:سرویس ایر/نوع هواپیما:آنتونوف-26/تعداد سرنشین:4/تلفات:3/تلفات روی زمین:0/مسیر:"گومو" به "ایزیرو"/جزئیات:هواپیمای باری در حین تقرب به فرودگاه "ماتاری" "ایزیرو" سقوط کرد.

تاریخ:22 مه 2009/زمان:21:13/مکان:"ترانکوزو" برزیل خط هوایی:خصوصی نوع هواپیما:بیچ کینگ ایر 350/تعداد سرنشین:14/تلفات:14/تلفات روی زمین:0/مسیر:"سائوپولو" به "ترانکوزو"/جزئیات:هواپیمای دو موتوره بفاصله کوتاهی از باند فرودگاه "تراویستا" در حین تلاش برای نشستن در هوای طوفانی سنگین سقوط کرد.14 نفر از جمله 4 کودک کشته شدند.

planecrashinfo.comمنبع: گردآوری و ترجمه:علیرضا صادقی

 تسلیت به دوستان 

o1o9wadarsycb24sozgq.jpg

مطلع شدم هنرمند بزرگ و بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون بانو پروین سلیمانی در سن ۸۷ سالگی از میان ما رفت ... من درگذشت هنرمند گرامی رو به خانواده محترم اش و همه مردم ایران تسلیت می گویم . روحش شاد .

 
 فرستنده : بابک معترض ( اردبیل )  
 
 
 
 
 
 

 من همسر سبیل کلفت نمی خواهم

تحلیل سانحه فوکر پرواز اردبیل

و

جاسوسی که به خواستگاری آمد !!

روایت واقعی  

 

- تعداد بازديد
  • 12118
  • مرتبه

    نظرات

    عمو بهروز سلام
    واقعا تحلیل زیبایی بود
    مخصوصا جایی که از ترافیک تهران صحبت میکنن(چشمک)
    عمو بهروز در باره اهدا عضو باید بگم هیچ محدودیت سنی ندارد البته هر جوری که خودتان دوست دارین
    در مورد آن ماجرا هم دانشگاه جور نشد با اجازتون من میرم دنبال پیشنهاد خودتان
    پاسخ
    علیرضا جان خوشحالم مورد پسند شما قرار گرفته است
    در مورد اشاره به تهران ، برای خنده بود .. !! در مورد اعضای بدن بگم .. مسئله پیری نیست .. پسرم اعضای بدنم چندین بار رفته زیر تیغ .. به درد کسی نمی خورد !! و گرنه می خواهد در خاک بپوسد .. بهتره به یک انسان نیازمند بدهند .. ممنون از شما
    در مورد دانشگاه بی خیال شود .
    می گم در هر پست آدرس این لینک را مرتب بزن .. شاید به درد بخوره

    سلام بهروز خان
    چرا با وجود رادارهای قوی و پیشرفته ای که می توانند حتی یک گلوله توپ را در هوا رد گیری کنند. محل سقوط هواپیما مشخص نمی شود. به عبارت دیگر رادارها باید دقیقاً مکان منفجر شدن هواپیما را نشان بدهند!
    پاسخ
    فرخ جان اشتباه می کنی عزیزم
    رادار ها صفحات مدور بزرگی هستند که امواج به هواپیما برخورد می کنه و در برگشت به ایستگاه بر گشته و مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیره
    اما وقتی هواپیمایی سقوط کرد .. رادار هیچ کارایی ندارد ... چون به زمین افتاده یا کف دریا نشسته است
    اما همان طور که گفتم بعضی هواپیما ها مثل همین ایرباس علاوه بر فرکانس هایی که از جعبه سیاه ارسال می کنه .. خود هواپیما هم سیستم مستقلی داره .. ولی فرخ جان رادار فقط تا زمانی که در هواست می شه آن را تشخیص داد .. ممنون از شما

    ميل24 ارابه شيطان

    میل ۲۴ اولین هلیکوپتری است که در نیروی هوایی روسیه جهت عملیات تهاجمی، عملیات ضدکشتی و امور ترابری به خدمت گرفته شده است. ماموریتهایی دیگری نیز توسط این هلیکوپتر انجام می شود، از جمله: عملیات پشتیبانی هوایی نزدیک، عملیات شکار تانک، عملیات اسکورت و نبرد هوایی با هواپیماهای دشمن. ارابه شیطان (Satan's Chariot) نامی بود که مجاهدان افغان در هنگام اشغال کشورشان توسط شوروی سابق در دهه ۸۰ با دیدن هلیکوپتر MI-24 Hind به آن دادند. این هلیکوپتر به طور گسترده ای در جنگ افغانستان (1980 – 1988) مورد استفاده قرار گرفت و در این جنگ بود که به میل ۲۴نام «سلاح نبرد» (Weapon of the Conflict) اطلاق شد.

    اگر آپاچی را بهترین بالگرد ضد تانک جهان بنامیم ، باید میل 24 را بهترین بالگرد تهاجمی جهان نامید. میل ۲۴ از نظر عملیاتی، همتای هلیکوپتر آمریکایی AH-64 آپاچی شناخته می شود، اما بر عکس نمونه ی آمریکایی اش، توان خوبی در ترابری نیروها دارد و بر خلاف تمامی بالگرد های ضد تانک جهان که تنها می توانند دو خدمه را حمل کند ، قادر است در کابین پایینی خود ۸ نفر سرباز کاملا مسلح را حمل کند.

    میل ۲۴ هایند اولین بار در سال ۱۹۷۴ وارد خدمت شد و آن را باید اولین بالگرد ضد تانک پشتیبانی هوایی نزدیک ساخت روسیه دانست. میل ۲۴ دارای یک طرح انقلابی و اعجاب آور در صنایع بالگرد سازی است. به جرات باید این بالگرد را یکی از بی نظیرترین بالگردهای هجومی جهان نامید.

    این بالگرد با سرعت کروز ۳۳۸ کیلومتر بر ساعت با پرواز در کمترین ارتفاع ممکن به یک باره بر سر نیروهای دشمن ظاهر شده و آتش مهیبی را بر سر آنان فرو می ریزد.

    میل ۲۴ که نمونه صادراتی آن را میل ۲۵ و یا میل ۳۵ نیز می نامند را باید از نظر ابعاد و وزن بزرگترین بالگرد ضد تانک جهان نامید. این بالگرد با طول ۲۱ متر ( در مقابل ۱۷ متر برای آپاچی ) و وزن خالی ۸۲۰۰ کیلو گرم ( در مقابل ۵۱۶۰ برای آپاچی ) بزرگترین و سنگین ترین بالگرد ضد تانک جهان است که ۳ برابر کبرا و ۵/۱ برابر آپاچی وزن دارد.

    بر خلاف اکثر بالگردهای ضد تانک جهان که از ترکیب دو سرنشینه با الگوی خدمه پشت سر هم استفاده میکردند َ نمونه های اولیه این بالگرد دارای دو خدمه در کنار هم بود که البته این مسئله در مدل های بعدی بر طرف شد.
    جالب است بدانید که این بالگرد نمی تواند به صورت عمودی از روی زمین بلند شود ، بلکه باید مسافتی را با چرخ بر روی باند خزش کرده تا بتواند بلند شود . البته مسافت بسیار کمی. دلیل این امر به بالهای بزرگ و رو به پایین این بالگرد مخوف بر می گردد.

    این بالگرد دارای ۵ ملخ اصلی و ۳ پروانه دم می باشد. ملخ پنج تیغه ی بالگرد در بالای بخش میانی بدنه نصب شده است که کوتاه و افقی می باشد. بالچه های حمل مهمات در قسمت میانی دو طرف بدنه نصب شده اند. کابین خلبان و تیغه های ملخ هلیکوپتر از آلیاژ تیتانیوم ساخته شده اند و در برابر اصابت گلوله های 20 میلی متری کاملا مقاوم هستند.
    دو موتور بسیار پرقدرت توربوشفت نیز در قسمت میانی بالای بدنه، به همراه دو محل ورود هوا (درست در بالای کابین خلبان) نصب شده اند. اگزوز موتورها در کنار موتورها تعبیه شده است.

    بر عکس سایز و مخوف بودنش ، از هلیکوپتر کبرا بسیار آرامتر ( نه از لحاظ سرعت ) ، کم صداتر و نرم تر پرواز می کند. گفته می شود این بالگرد به دلیل داشتن بالهای بزرگش که نیروی زیادی در حرکت رو به جلو ایجاد می کند توسط خلبانانش مانند یک هواپیمای بال ثابت به پرواز در می آید.

    بالچه های نصب شده، 22 تا 28 درصد به توان پروازی افقی هلیکوپتر کمک می کنند.
    بالچه های کوچک نصب شده در انتهای بدنه، در هنگام گردش در زوایای تند و با سرعت کم یا به هنگام گردشهای ناگهانی، به کاهش نیروی برا کمک می کنند. به همین دلیل، حداکثر سرعت افقی هلیکوپتر فدای وجود این دو بالچه ی کوچک شده است تا نیروی برا کاهش یابد.
    به دلیل مشخصات خاصی که ذکر برخی از آنها آمد، این هلیکوپتر بسیار سنگین وزن و دارای ابعادی بزرگ است، قدرت مانور بسیار کمی دارد. به همین جهت در عملیتهای رزمی از دو فروند یا ترکیبی از چندین هلیکوپتر دو فروندی و در جهات مختلف، استفاده می شود.
    میل ۲۴ دارای ۲ دستگاه موتور کلیموف TV3-117 با توان 2190 اسب بخار دارای قوی ترین موتور در میان بالگردهای ضد تانک موجود است.موتور میل ۲۴ از نوع به کار رفته در هلیکوپتر Mi-8 می باشد. روسها این موتور را بر روی سایر هلیکوپتر های خود نصب کرده اند و اکنون میل 24 و میل 28 و کاموف 27 و 29 و 30 و 60 و میل 17 از این موتور استفاده می کنند.

    تسلیحات این بالگرد در مدل پر تولید MI-24V شامل 1 مسلسل 7/12 میلیمتری 4 لول متحرک است با 1470 فشنگ انفجار قوی و ضد زره که معمولا یک فشنگ در میان از این دو نوع لود می شود تا بیشترین اثر مخرب را داشته باشد و می تواند اهداف را در طرفین بالگرد هدف قرار دهد. این مسلسل به وسیله سایت نصب شده بر روی کلاه افسر مهمات هدف گیری می شود به گونه ای که به کمک ارسال و دریافت امواج الکترو مغناطیسی ، مسلسل هدف را شناسایی کرده و خود به خود هدف یا هر جایی را که افسر مهمات نگاه می کند نشانه می رود.

    نمونه های اولیه هایند فاقد مسلسل ثابت در درون بدنه بود و برای حمل آن از بالهای بزرگ و بدون افتادگی و زاویه اش استفاده می کرد. در هایند C شکل بالها به شکل امروزی در آمد و هر بالچه دارای 3 جایگاه حمل تسلیحات (Hard Point ) بود ( در مدلهای قبلی 2 جایگاه در هر بال بود ).
    مهمات این هلیکوپتر در زیر بالچه ها نصب می شوند. هر بالچه شامل سه جایگاه حمل مهمات است که در مجموع شامل 6 جایگاه می شود. مهمات نیز ترکیبی از انواع مختلف است که بر اساس ماموریت و نوع ادوات زمینی دشمن انتخاب می شوند. برای مثال تا 8 فروند موشک ضد تانک AT-6، مسلسل پرقدرت 30 میلی متری با 750 تیر فشنگ و دو محل پرتاب راکتهای 57 میلی متری. همچنین در مواقعی که ماموریت ترابری برعهده ندارد، می تواند یک جایگاه اضافی حمل مهمات نیز تعبیه کند.
    روسیه، انواع مختلفی از میل ۲۴ را با توسعه ی نمونه ی اولیه تولید کرده و آن را به بسیار از کشورهای جهان صادر کرده است.
    گونه های مختلف هلیکوپتر Mi-24

    1- مدل Mi-24D/HIND D: ایجاد پشتیبانی هوایی نزدیک
    2- مدل Mi-24V/HIND E: ایجاد پشتیبانی هوایی نزدیک (با سیستم های بهبود یافته نسبت به مدل D)
    3- مدل Mi-24P/HIND F: ایجاد پشتیبانی هوایی نزدیک. دارای دو مسلسل نصب شده در داخل برجک و وزن خالص 8200 کیلوگرم که می تواند تا میزان 12000 کیلوگرم افزایش یابد.
    4- مدل Mi-24R/HIND G-1: دارای مکانیزمی جهت بدست آوردن نمونه های هوا و خاک، فیلتر هوای مخصوص و جایگاه مخصوص پرتاب افشانه های درخشان منحرف کننده ی موشک (Flare).
    5- مدل Mi-24K/HIND G-2: دارای سیستم عکاسی- اکتشافی و هدفگیری دقیق مسلسل. یک دوربین عکاسی پرقدرت و با زوم بالا در داخل کابین خلبان نصب شده است. دارای مسلسل، راکت انداز ولی بدون سیستم هدفیاب.
    6- مدل Mi-25: نوع صادراتی مدل D.
    7- مدل Mi-35: مدل صادراتی نوع E.
    8- مدل Mi-35M: در این مدل به جای مسلسل پرقدرت 30 میلی متری، از دو مسلسل 23 میلی متری استفاده شده است و آخرین و پیشرفته ترین مدل برای صادرات محسوب می شود.
    9- مدل Mi-35P: نوع صادراتی مدل F با تجهیزات الکترونیک ضعیف شده.

    مشخصات فنی:

    از سال ۱۹۷۴ تا کنون مدل های مختلفی از این بالگرد ساخته شده است که شامل MI-24 A/B/C است که مدل های پایه محسوب می شوند و در در این مدلها خدمه در کنار هم قرار می گیرند. امروزه دیگر هیچ کدام از انواع A، B و C در نیروی هوایی روسیه وجود ندارد و همگی آنها به سطح مدل D یا E ارتقاء یافته اند.

    کشور سازنده: روسیه
    شرکت سازند: MIL
    تاریخ ساخت: 1976 برای مدل D.
    وظائف: تهاجمی، عملیات ضدتانک، هدفگیری نیروهای پیاده ی دشمن.


    پرنده های مشابه: هلیکوپتر AH-1 کبرا (تمامی مدلها)، هلیکوپتر UH-60 موسوم به Black Hawk، هلیکوپتر AH-64 موسوم به آپاچی و هلیکوپتر Mangusta A129.


    ملخها: ملخ اصلی 5 تیغه و موتور انتهایی با 3 تیغه.
    ابعاد مخلها: تیغه ی اصلی= 3/17 متر و تیغه ی انتهایی= 9/3 متر.
    عرض: 5/6 متر
    طول: 5/17 متر و در حالت کار ملخها= 6/21 متر.
    ارتفاع: 4 متر و در حالتی که چرخها باز باشند= 5/6 متر

    ابعاد محل در مدل ترابری: طول= 5/2 متر، عرض= 5/1 متر و ارتفاع= 2/1 متر.
    وزن: حداکثر= 11500 کیلوگرم، وزن عادی= 11100 کیلوگرم، وزن خالص=8500 کیلوگرم.
    سوخت: مخازن داخلی= 1840 لیتر، مخازن اضافی داخلی= 1227 لیتر و مخازن خارجی= 500 لیتر.

    موتور: دو موتور توربوشفت ساخت Isotov هریک به قدرت 2200 اسب بخار.
    حداکثر سرعت: 335 کیلومتر بر ساعت.
    سرعت کروز (گشت زنی): 295 کیلومتر بر ساعت.


    برد پروازی: در حالت بارگذاری عادی=450 کیلومتر، با مخازن سوخت داخلی= 950 کیلومتر.
    ارتفاع پروازی: 4500 متر.
    پرواز ایستا: بدون تاثیر جاذبه ی زمین =حداکثر در ارتفاع 1500 متری و با تاثیر جاذبه ی زمین= 2200 متر.
    میزان اوج گیری: 15 متر بر ثانیه.
    حداکثر شتاب کششی قابل تحمل: 1/75g
    بارگذاری استاندارد: 8 سرباز یا 4 برانکارد. تسلیحات خارجی= 1500 کیلوگرم و بارگذاری در مقرهای خارجی غیر از مهمات= 2500 کیلوگرم.

    تسلیحات:
    4 مسلسل 7/12 میلی متری با برد موثر 1500 متر.
    زوایای نواخت مسلسل: 20 تا 60 درجه به سمت بالا و 120 درجه به سمن پائین.
    نوع گلوله ی مسلسلها: HEFI, APT, Duplex, DuplexT
    میزان شلیک: حداکثر تا 4500 تیر در دقیقه و به انتخاب خلبان می تواند کمتر نیز شود.

    دو مسلسل بسیار پرقدرت 30 میلی متری از نوع GSh-30K، با برد موثر 4000 متر.
    زوایای نواخت: نامعلوم.
    نوع گلوله ی مسلسلها: HEFI, HEI, APT, APE, CC
    میزان شلیک: بین 300 تا حداکثر 2000 یا 2600 گلوله.

    ترکیبی از 2 تا 8 فروند موشک ضد تانک از نوع AT-2C یا AT-6C.

    2 تا 4 مقر پرتاب راکتهای 80 میلی متری S-8 با نواخت شلیک 20 فروند در هر ثانیه.
    2 تا 4 مقر پرتاب راکتهای 57 میلی متری S-5 با نواخت شلیک 32 فروند در هر ثانیه.
    940 تیر فشنگ برای مدلی که دارای مسلسل 23 میلی متری نوع GSh-23L باشد.

    4 بمب 250 کیلوگرمی از نوع FAB-250
    2 بمب 500 کیلوگرمی
    500 لیتر بنزین در مخازن سوخت خارجی

    تسلحیات قابل حمل در انواع مختلف:
    مدل D:
    4 مسلسل 7/12 میلی متری (قابل نصب بر روی بالچه ها)
    راکت اندازهای 57 میلی متری و موشکهای ضدتانک AT-2C/ SWATTER.

    مدل E:
    4 مسلسل 7/12 میلی متری (قابل نصب بر روی بالچه ها)
    دو مسلسل ثابت 30 میلی متری در سمت راست بدنه
    راکت اندازهای 57 میلی متری، موشکهای ضدتانک AT-6C.
    همچنین نیروهای سوار شده در قسمت بار، می توانند از طرق پنجره های کابین به بیرون شلیک کنند.

    سنسورهای نصب شده (در مدلهای برای روسیه فقط): سیستم هدایت لیزری و FLIR و RWR.

    سیستم های الکترونیک هوایی (آویونیک):
    سیستم هدف یاب با نمایشگر تلویزیونی ATGM، هدایتگر لیزری، سیستم FLIR، سنسور اطلاعات آب و هوا، و سیستم انتقال دهنده ی فرامین به موشک هدایت شونده.

    در مدل D از انواع بسیار ابتدایی سیستم های آویونیک استفاده شده است.
    در برخی از مدلهای صادراتی مانند E و Mi-35، سیستم های پرواز در شب و انطباق با شرائط آب و هوایی (مه آلود یا بارانی یا برفی)، سیستم های بهتر آویونیک، رادار هواشناسی، خلبان خودکار، نمایشگر سربالا (HUD) و مکان یاب جهانی (GPS)، قابلیت حمل مهمات بیشتر، نصب شده است.
    قابلیت حمل مهمات بیشتر و سیستم های آویونیک جدید نظیر HUD، با کمک فنی شرکت فرانسوی Sextant Avionique فراهم آمده است.

    تمهیدات برای افزایش بقاپذیری بالگرد:

    ملخ اصلی و ملخ انتهایی مجهز به سیستم الکتریکی مخصوص جهت جلوگیری از یخ زدگی.
    مخفی کننده ی حرارت ناشی از اگزوز موتورها جهت جلوگیری از رهگیری توسط موشکهای شانه پرتاب.
    کابین، بدنه و ملخ ها از تیتانیوم ساخته شده اند و به گلولهایی تا کالیبر 20 میلی متر، کاملن مقاوم هستند.
    گیرنده ی اخطار راداری بسیار پیشرفته به جهت مصون ماندن از رهگیری توسط رادارهای دشمن.
    سیستم پیشرفته ی تشخیص دوست از دشمن IFF به جهت عدم اصابت اشتباهی توسط نیروهای خودی.

    خدمه: یک خلبان و یک افسر مهمات که پشت سرهم می نشینند.

    قیمت: نامعلوم

    کشورهای دارنده:


    حداقل 43 کشور (عمدتا مدل D) که عبارتند از:
    ارمنستان، افغانستان، الجزائر، آنگولا، بلاروس، کامبوج، چین، کوبا، جهوری چک، اتیوپی، گرجستان، آلمان شرقی، مجارستان، ایران (100 فروند مدل E)، عراق (50 فروند مدل D)، لیبی، مغولستان، نیکاراگوا، کره شمالی، پرو، لهستان، اسلواکی، یمن جنوبی، اوکراین و ویتنام.

    میل ٢۴ در ایران

    در ارتباط با به خدمت گیری این نوع هلیکوپتر در ارتش ایران، هنوز خبر موثقی، منتشر نشده است.
    در سال 1361 (مرحله ی سوم عملیات بیت المقدس و آزاد سازی خرمشهر)، یک هلیکوپتر Mi-24D عراقی به دلیل پیشروی سریع نیروهای ایرانی، غافلگیر شد و به اشتباه در پشت خطوط نیروهای ایرانی فرود آمد. خدمه اسیر شدند و هلیکوپتر توسط نیروهای ایرانی به موزه ای در تهران انتقال یافت.

    نبرد کبراهای ایرانی و هایندهای عراقی

    آنچه در پی می آید خاطره ای است از زبان ستوان ‏یکم خلبان علی چراغلو در مورد برتری خلبانان کبرای ایران بر هایندهای عراقی در جریان جنگ تحمیلی.

    من استاد خلبان هلیکوپتر 206 هستم. این هلیکوپتر به علت کوچک بودن، دارای قدرت مانور خوبی است و به همین دلیل برای ماموریتهای شناسایی و پرواز در مناطق سخت و کوهستانی بیشتر از این نوع هلیکوپتر استفاده می‏شود. به من ماموریت داده شده به همراه یکی از فرماندهان نیروی زمینی، باتلاق هورالهویزه را شناسایی کنیم.

    از آنجا که خط اول نیروهای عراقی در مقابل باتلاق بود و آنها دارای پدافند قوی بودند، لذا شناسایی آن منطقه از رو به رو بعید به نظر می‏رسید و ما برای رعایت اصل ایمنی، مجبور بودیم که باتلاق را دور بزنیم. زمانی که به پشت خطوط عراقی‏ها رسیدیم، ناگهان متوجه شدیم که سه فروند هلیکوپتر سنگین Mi-24 Hind عراقی هایند به طرف ما در حال پروازند. بلافاصله توسط رادیو به قرارگاه مرکز هوانیروز در منطقه اطلاع دادم و خود نیز با سرعت هرچه تمام از همان راهی که آمده بودم برگشتم.

    وقتی از مقابل نیروهای خودی می‏گذشتم متوجه سه فروند هلیکوپتر کبرا شدم. بلافاصله با آنها تماس گرفتم و موقعیت هلیکوپترهای عراقی را گزارش دادم. لحظاتی بعد، خلبانان کبرا در مقابل هلیکوپترهای عراقی صف ‏آرایی کردند و آماده‏ی درگیری شدند. من به دستور فرمانده منطقه و به منظور پشتیبانی هوایی در همان جا مستقر شده و به تماشای جنگ هوایی بین هلیکوپترهای کبرا و هایندهای عراقی پرداختم.

    هلیکوپترهای عراقی و کبراهای ایران رو به ‏روی هم قرارگرفته بودند. خلبان یک کبرا که به من نزدیکتر بود، «ستوان باقر کریمی» بود. او به آرامی به هایند عراقی نزدیک می‏شد و خلبان هلیکوپتر عراقی هم با دستپاچگی به او تیراندازی می‏کرد ولی ستوان کریمی اعتنایی نمی‏ کرد و همانطور به سمت هلیکوپتر عراقی می‏ رفت و لحظه به لحظه به هایند نزدیکتر می‏شد.

    وضعیت طوری بود که نیروهای دو طرف نمی ‏توانستند از زمین وارد عمل شوند چون تیراندازی آنها این خطر را داشت که اشتباهاً هلیکوپترهای خودی را هدف قرار دهند. لذا نیروهای دو طرف دست از کار کشیده و به تماشای جنگ هوایی بین این شش هلیکوپتر پرداختند. من نیز از فرصت استفاده کرده و خود را به میدان درگیری کبرای خلبان کریمی نزدیکتر کردم طوری که صورت باقری را می‏دیدم که چسبیده به دوربین نشانه‏روی موشک بود.

    کمی دورتر نیز نبرد نزدیک دو هایند عراقی و دو کبرای ایرانی در جریان بود. هر دو صحنه بسیار نفس‏گیر و تماشایی بود و ما نمی‏‎دانستیم نظاره‏ گر کدام‏یک باشیم. از آنجا که فرکانس رادیویی ما با یگانهای زرهی نیروی زمینی یکی بود در رادیو می‏‎ شنیدم که همگی نیروهای زرهی ایران درگیر تماشای این نبرد هوایی هستند و مرتب در رادیو می‏گفتند: بزن، بزن.

    هلیکوپترها به هم نزدیک شده بودند. ستوان کریمی هنوز به پیش می‏ رفت و فاصله‏اش با هایند عراقی خیلی کمتر شده بود. نفس‏ها در سینه حبس شده بود و کسی کاری انجام نمی ‏داد و همه منتظر نتیجه بودند.

    ناگهان هیند عراقی که به کبرای ستوان کریمی نزدیک بود خواست گردش کند و از خط آتش کبرا دور شود که در یک لحظه موشک تاو هلیکوپتر کبرای خلبان کریمی رها شد و درست به وسط هلیکوپتر عراقی اصابت کرد و هلیکوپتر عراقی در آسمان آتش گرفت و قبل از رسیدن به زمین کاملن متلاشی شد به طوری که چند لحظه ‏ی بعد تقریباً آثاری از هلیکوپتر عراقی دیده نمی‏ شد.

    کمی دورتر، دو هلیکوپتر دیگر کبرا نیز موفق شده بودند دو هایند عراقی را با موشکهای تاو در هوا منهدم کنند. من به اتفاق هلیکوپترهای کبرا که دیگر مهمات نداشتند به طرف پایگاه خود حرکت کردیم و در راه توسط رادیو گزارش جنگ هوایی را به قرارگاه ارسال کردم.

    وقتی در پایگاه نشستیم مورد استقبال پرسنل هوانیروز و مقامات مستقر در قرارگاه قرار گرفتیم. فردای آن روز، این خبر در رسانه‏ های کشور، بازتاب حمعی وسیعی پیدا کرد و هر کدام به نحوی، شجاعت خلبانان کبرا را ستوده بودند.

    __________________________________________________________________


    منابع:

    http://iranmilitary.blogfa.com

    http://www.daneshju.ir/forum/f319/t9880.html

    http://www.centralclubs.com/forum-f52/mi-24-t2520.html

    http://chazabeh.blogfa.com/post-83.aspx

    http://en.wikipedia.org/wiki/Mil_Mi-24

    ماهنامه جنگ افزار
    پاسخ
    علی جان با من قهر کردی ؟
    آقا به جان نوه هایم شماره ات در گوشی ای قرار دارد که در دفتر دوستان آقای رضایی جا گذاشته ام .. و می دونی دیگه اون جا نرفتم !! و تلفن خونه خودت بیا نیگاه کن .. وقتی زنگ بخوره و جواب بدهیم هیچ شماره ای نمی افته .. حال چه جوری با شما تماس می گرفتم !!؟
    البته حق داری ناراحت و دلخور بشی .. چون چهار بار تماس گرفته بودی و بد شانسی من خواب بودم .. اما علی جان با خدا چرا استغفرالله قهر کردی !!؟ چشمک آخه کامنت های شما از دو فرسنگی قابل تشخیص بود .. !! اما حالا بدون نام خدا و بدون کلامی حرف تشریف می آوری
    اشکالی نداره ... حق داری پسرم
    من لیاقت سلام و علیک با شما رو ندارم

    سلام عمو جون.
    عمو میدونم شما ادم سیاسی نیستید ولی میخواستم نظرتون رو درباره مناظره دیشب احمدی نژاد و میر حسین موسوی را بگید . حیف شد من نتونستم ببیینم .
    پاسخ
    ممنون پسرم
    ای کاش می دید ... حیف شد
    اما مهم نیست با مشاهده رسانه ها خواهی دید که چیز مهمی از دست ندادی
    مواظب خودت باش

    آيا شما واقعا ظنز مي نويسيد ؟ يا مردم رو ابله و نادان فرض كرديد ؟

    چرنديات رو من در سال هاي گذشته ديدم كه به خورد مردم داديد ! الانم كه اطلاعات غلط و از خود ساخته ! دارين مي زارين ! من چند خط از مطلبتونو كه خوندم به الكي بودنش پي بردم ! فقط به اين جا اشاره مي كنم


    ه وراجی های راننده سیه چرده برزیلی که بیست و چهار جفت گوش مفت گیر آورده بود توجه ای نمی کرد


    تعداد تيم پروازي آيا 24 نفر بوده ؟ خير !
    تصاويري هم گذاشتين كه هيچ جا موجود نيست ! بي بي سي و ايفرانس ندارنشون ، بعد شما عكس مي زارين از توي هواپيما سقوط كرده !
    " جعبه سیاه ( که به رنگ بنفش است )"
    كجاي جعبه سياه ، بنفش است ؟!! قرمز است دوست من ...

    من نمي دونم شما از فريب مردم چه سودي مي بريد .
    پاسخ
    شما اگر عاقل باشی و حسودی کل وجودت رو پر نکرده باشه
    بیست و جهار گوش مساوی است با دوازده نفر
    تعداد گروه پروازی دوازده نفر بودند
    شما بقدری بی سواد و حسود هستی که هنوز نتوانستی بفهمی هر انسان دو تا گوش دارند .. و 24 گوش یعنی دوازده نفر
    دوم این که رنگ جعبه سیاه .. دقیقآ سرخابی مایل به قرمز است است
    شما بهتره بروی مستند های نشنال جئوگرافیک را که چندین مطلب اش را ترجمه کردم بخوانی .. خواهی دید که رنگ جعبه سیاه سرخابی مایل به قرمز است
    باید برفرض هم من نام رنگ را اشتباه کرده باشم .. و به جای قرمز بگم آبی یا سبز باید نام آن را چرندیات بگذاری !!؟
    من خیلی اشتباه تا حالا داشتم .. ولی همه انسان ها .. توجه کن انسان ها خیلی دوستانه تذکر داده و من پذیرفتم .. انسان جایزالخطاست
    اما این که شما پارسال امدی و دیدی چرند می نویسم .. بلانسبت دوستان .. خیلی بی جا می کنی دوباره آمده و مطالب رو می خوانی
    من اگه احساس کنم جایی چرند تحویل ادم می دهند هرگز نمی روم .. من هیچ کسی رو بله فرض نکرده و نمی کنم .. این تو هستی که هم ابله ای و هم نفهم !!
    در ضمن عکس هواپیمای موجود در بی بی سی کور بود شما را ندید .. مرد حسابی اولین عکس که زیرش نوشتم در حال خزش به سوی ابتدای باند ، دقیقآ با تصویر بی بی سی مشابهت دارد
    آدم عاقل ... نیاز نیست که شما عکس خود هواپیمای سانحه دیده را داشته باشی .. تمام ایرباس های 200 - 330 - آ ایرفرانس همه یک شکلی هستند .. تو هنوز به اون حد شعور نرسیدی ، مردم چه گناه دارند ..!!!؟
    در ضمن از عمر سایت من فقط دو سال می گذرد .. هنوز به سال هایی که شما منظورت است نرسیده
    متآسفم برات

    سلام عمو. (یه جمله به سبک تلویزیونی ها):

    در آستانه سی و پنجمین سالگشت اولین پرواز عمو بهروز عزیز؛ به استحضار می رساند وبلاگ بی مدرسی تا آخرین پست، بروز شده است.

    این هم هدیه من برای این سالگرد خاطره انگیز.
    http://www.bmodarresi.blogfa.com
    پاسخ
    الهی فدات بشم امیر جان
    خیلی ممنون که همیشه من را سورپرایز می کنی
    از زحمات شما سپاسگزارم
    روی ماهت رو می بوسم
    با تشکر مجدد

    اعوذوبالله من لشيطان رجيم
    آقاي با اسم مستعار ALI اميدوارم كه از تو دهني‌اي كه آقاي مدرسي نثار دهان نامباركت كرد درس عبرت گرفته باشي و ديگه اينطرفها پيدايت نشه و گر نه مجبورم به شهرداري تماس گرفته و گروه سگ كش‌ها را براي شكار تو امثال تو روانه كنم .
    چخه برو و ديگه اينطرفها پيدايت هم نشه ، وقتي چندتا آدم با هم اختلات مي كنند يك سگ نمي‌آيد و واق واق سر دهد. بي شعور نفهم كودن.

    ع.ك
    پاسخ
    وای علی جان مردم از خنده .. !! عجب حرف هایی .. پسر این ها رو از کجا می اوری !!؟ دستت درد نکنه
    مردک می گه چرت و پرت است .. خب چرا می خوانی !؟
    من خیلی سعی کردم که جلوی عصبانیت ام رو بگیرم .. اما نتونستم
    ممنون از حمایت شما .. شرمنده ام کردی

    شما هم چيزي بنويسيد
    • هر چي دلتان مي خواهد بنويسيد. اينجا مربوط به شماست اگر نظر خصوصي‌اي داريد لطف کنيد و از طريق اي‌ميل (behrouz.journalist at gmail.com) مطرح کنيد، ممنون.






    مشخصات حفظ شود؟

    از تگ‌هاي HTML هم مي‌توانيد در نظرتان استفاده کنيد.

     
    Copyright 2007 by Behrouz Moddaresi | Design by WebStudio | Powered By Movable Type 3.35