Oldpilot.ir | فرود های اضطراری
درباره من

سوم دي ماه 1331 در تهران متولد شدم. پس از اتمام دوران دبيرستان به خاطر علاقه اي که به پرواز داشتم به نيروي هوايي پيوستم. در ادامه به آمريکا اعزام شدم، در بازگشت به ايران اولين پروازم را در تاريخ 18/3/53 انجام دادم و با آغاز جنگ تحميلي، به صورت شبانه روزي در مناطق جنگي پرواز داشتم و افتخار كسب مدال طلاي بالاترين ساعات پرواز را به دست آوردم. به دليل سكته قلبي و عمل جراحي باز كه ... ادامه
تبليغات
وبلاگستان
باقي قضايا
  فرود های اضطراری

 همه سوانح مرگبار نیست  

i5nqhgd6woigi1y1buqv.jpg

پست ویژه

 

 همه سوانح مرگبار نیست  

2moam54hmol5qr99728s.gif

ihss9tr9zi9efmcstko6.jpg

 فرود های اضطراری  

 بعضی از خوانندگان محترم گاهی اوقات اظهار می دارند که : از پرواز وحشت و استرس دارند ! یا این که از پرواز با خطوط هوایی ایران احساس دلشوره و اضطراب دارند و ... و من همیشه در پاسخ این بزرگواران گفته ام .. اگه هواپیما مشکلی داشته باشد .. اولین نفر خلبان و گروه پروازی است که با آن هواپیما پرواز نمی کنند . یا این که آمار سوانح هوایی خیلی خیلی پائین تر از تصادفات اتوموبیل و قطار است . و اغلب از این عزیزان خواسته بودم به خدا توکل کرده و از پروازشون لذت ببرند . و اما در این فصل امتحانات جوانان     و بی رونق بودن محیط سایت که همه انگیزه های نگارش رو ازم گرفته است .. فکر کردم برای تنوع و هم چنین بیان این نکته که " همه سوانح هوایی مرگبار نیست " تعدادی عکس از فرود های اضطراری انواع هواپیماها رو منتشر کردم که واقعآ بعضی از ان ها به معجزه بیشتر شباهت دارد !!

 تشکر و قدردانی  

امروز وقتی با قطع سیستم اینترنت پر سرعت ام مواجه شدم با مرکز فروش شرکت شاتل تماس گرفتم . متصدی فروش بعد از بررسی اعلام کرد که به دلیل مصرف زیاد حجم اختصاص یافته شما پایان یافته است ! و برای وصل ان پول باید واریز شود ! و به هیچ عنوان هم موقتی تمدید نمی شود ! اما وقتی از شرایط جسمانی و بیماری ام آگاه شدند .. من را به کارشناس پشتیبانی سرکار خانم " مینا ایزدی " وصل کردند . این خانم بزرگوار با وجود مشغله فراوان و خارج از حیطه مسئولیت اش بیش از یک ساعت با مهربانی پی گیر برداشت از حساب الکترونیک ام شد . اما متآسفانه به دلیل ضعف ارتباطات الکترونیکی در شبکه شتاپ همچنین غیر خوانا بودن شماره های مندرج بر روی کارت ( برای پیر مرد ها ) این امر انجام نگرفت .. اما باعث شد با یکی از انسان های مهربان .. وظیفه شناس و با شرافت شرکت خدمات اینترنتی شاتل آشنا شده و باور کنم که هنوز هم انسان های نازنین وجود دارد . لذا بدینوسیله از مدیریت شاتل به خاطر حضور کارمندانی شرافتمند و خوش برخورد تشکر و قدردانی می کنم .

 چشم براه یاران همدل  

سخن اخر این که .. دلم برای کامنت های سرور گرامی ام آقای محمود فرنودی بی نهایت تنگ شده است . می دانم مدیریت آژانس هوایی معتبری رو به عهده گرفته و حسابی در گیر سازماندهی محل کارش است .. اما برای من عدم حضور سبز ایشون خیلی سخت است . امیدوارم بزودی دیدار ها تازه شود . همچنین مدتی است از شنیدن صدای گرم پسر خوبم جناب کدخدایی هم محروم شده ام ! البته او چندین بار تماس گرفته بود که من سعادت گفت و گو با او رو نداشتم . بابک عزیز یا جی اف اس گرامی هم ماه هاست که دیگه سر نمی زنه .. واقعآ نگرانش هستم ..آرمان بیات و همشیره محترم اش هم که از امریکا با بنده تماس داشت مدتی قطع شده است .. امیدوارم حالش خوب باشد .. سایر عزیزانی هم که کم تر تشریف می آورند نگرانشون هستم .. امیدوارم همیشه سالم و تندرست باشند .

 

 مرکز آپلود عکس ایرانی  

 

گر نگهدار من آن است که من می دانم

                                                             شیشه را در بغل سنگ نگه می دارد

 

فیلم این سانحه رو پارسال دیدم . جالب این که در موقع فرود این هواپیمای دو موتوره تعدادی عکاس و فیلمبردار در حریم فرودگاه حضور داشتند . هواپیما بدون هیچ مشکلی با چرخ های باز در حال کم کردن ارتفاع بود .. اما به محض تماس با زمین ستون در بر گیرنده چرخ راست شکست و هواپیما به همان سمت متمایل شده و با اصابت ملخ به زمین خسارت فراوانی دید .. اما همه مسافران سالم از هواپیما خارج شدند .. خدا رو صد هزار بار شکر

  

از سرو شکل هواپیمای مسافربری پیداست که حادثه به خیر گذشته است . احتمالآ سیستم ترمز به خوبی عمل نکرده و هواپیما از انتهای باند خارج شده و با رسیدن به ماسه های نرم ساحل  فرو رفته و توقف کرده است ! در این جور حوادث معمولآ مسافران به عمق خطری که آن ها رو تهدید می کنه پی نمی برند ! چون بعد از فرود اغلب نفسی به راحتی کشیده و منتظر جمع و جور کردن سوغاتی ها هستند .. !! و کم تر به بیرون دقت می کنند

در باره این حادثه بقدری کافی در همه جا صحبت شده است .. ! خلاصه این که هواپیما بعد از بلند شدن با دسته ای از پرندگان مواجه می شود که با ورود به درون موتور ها ، هر دو از کار افتاده و خلبان قادر به برگشتن و فرود در فرودگاه نمی شود .. لذا تصمیم می گیرد در رودخانه فرود آید .. البته می دونید که فرود در آب ( دیچینگ ) چقدر خطرناکه !؟ ولی با مهارت کاپیتان همه سالم خارج می شوند .

قدیم ها وقتی اتوبوس های بین شهری تصادف می کرد ، اولین کار گل مالیدن روی آرم اتوبوس و محو نام شرکت مسافربری بود ! اما از بد شانسی این شرکت هوایی ، از زوایای مختلف تصویر هواپیمای سانحه دیده شده گرفته شده است ! ظاهرآ مانند تصویر اولی ارابه فرود جلو شکسته است ! شانس آوردند ملخ ها با زمین اصابت نکرد .. البته همه مسافران سالم پیاده شدند ..

خب این هم هواپیمای دیگری است که خلبان مجبور شده کار سخت فرود در آب را انجام دهد ! کاپیتان این هواپیما هم خیلی با تجربه و ماهر بوده است .. و گرنه هواپیما به محض برخورد در آب چند تکه می شود .. مسافران این پرواز هم نجات یافتند ...

 مثل این که خلبان این هواپیما فراموش کرده چرخ ها رو باز کند !! شوخی کردم ! به نظر می رسه از باند خارج شده و به خاطر شل بودن اطراف باند ، ارابه های فرود ان تا خرخره به زمین فرو رفته است ! مسافران این مرکب آهنین هم سالم پیاده شدند ..

باور کنید هر چه به عکس خیره شدم متوجه نشدم که در برخورد به زمین و باز نشدن چرخ ها جرقه و اتش ایجاد شده است !؟ یا نه بعد از تیک آف آتیش گرفته !!؟

این هواپیما هم به دلیل فنی ناچار به فرود اضطراری می شود .. و شانسی از خطری که در کمین اش است رها یافته و به سلامت فرود می آید .. خدا رو شکر

این بنده خدا هواپیمای کوچک هم دچار بد شانسی شده و چرخ جلو از جا کنده شده است ! و چون موتور بر روی دماغه نصب است ، با نوک کله کرده است .. ! به هیچ یک از خدمه صدمه ای وارد نشد .

اما شکستن ارابه فرود جلوی هواپیمای شرکت جت بلو ، حکایت مفصلی دارد که تحلیل جالبی در باره ان بزودی ارائه خواهم داد .. شاید هم زحمت ترجمه ان را به گردن پسر عزیزم جناب علیرضا صادقی انداخته و خود تحلیل فنی اش را انجام دهم ..

به قول قدیمی ها .. دزد حاضر و بز هم حاضر !! منظورم اینه که مسافران الحمدالله همگی سالم و قبراق هستند .. اما این که چه اتفاقی این وقت شب رخ داده است ، که همه مجبور به تخلیه شده اند رو نمی دونم . هر چه است هواپیما به دلیل نقص فنی از باند خارج شده است ! شاید باز هم مربوط به  نقص سیستم های بازدارنده باشد .. ( دیگه روم نشد بگم ترمز ) چشمک !!

این هم از اون دسته حوادثی است که خدا خیلی به حال مسافرانش رحم کرده است . در این تصویر چیزی معلوم نیست .. هر چه است بال سمت راست بد جوری صدمه دیده است .. ولی مسافران تخلیه شده اند .. خدا رو شکر

این یکی هم باز از ناحیه چرخ جلو دچار مشکل شده است .. معلوم نیست یخ زیر پایش شکسته است !! یا این که ارابه فرود جلو از جا در امده است !! خودمونیم امشب چقدر مشکل ارابه فرود داریم  !!؟

این یکی هم مشکل قفل کردن چرخ جلو رو دارد .. چه دود و دمی راه انداخته است !!؟ البته اگه مشکل دیگری داشت ، بعدآ در کامنت ها دوستان توضیح خواهند داد ..  

این هواپیمای مسافربری روسی هم .. یا از باند خارج شده و به کاروان پالت های گوشه باند برخورد کرده است .. ! یا این سرگرم موتور گردانی بودند که هواپیما رم کرده .. به هر حال در آخر ماجرا ، باز ارابه چرخ جلو یا به زمین فرو رفته یا این که از بیخ کنده شده است  !!

 

تو رو خدا نیگا کنین چگونه یه الف بچه .. !! ببخشید یک هواپیمای کوچولو این همه ماشین بزرگ و کوچک رو سر کار گذاشته است !!؟ اما خوب که دقت کنید ، احتمالآ فرود اضطراری در اتوبان داشته و آن چه که از قراین بر می آید .. پلیس هم جاده رو مسدود کرده است .. تا این بچه کارش رو تموم کنه !! ضمن این که غربی ها عادت ندارند در صورت راه بندون از شانه خاکی عبور کنند ! ولی این جا دو ماشین سنت شکنی کرده .. شاید هم ایرانی باشند !!

در مستند های نشنال جئوگرافیک با چشم خودم دیدم که یک هواپیما مملو از مسافر ، در آسمون بخشی از سقف و دم اش کنده شده .. اما هواپیما سالم به زمین می نشیند .. می گم نکنه این باشه !!؟

نوشته بودند خلبان فراموش کرده بوده که چرخ ها رو پائین بیاورد !! چه شانسی اوردند که منفجر نشدند !! همین اتفاق در زمان جنگ برای یک فروند هواپیمای اوریون ( پی تری اف ) در شیراز رخ داد و طی آن همه خدمه هواپیما شهید شدند .. اما این یکی شانس اورده است !  

این تصویر بقدری گویاست که نیاز به تعریف نداره .. احتمالآ چرخ های سمت راست داغ کرده و دچار اتش سوزی شده است که این چنین قبل از توقف از یک ماشین اتش نشانی برای خاموش کردن ان کمک می گیرند .. حالا که بحث آتش نشانی فرودگاه شد ، بهتره از همه آتش نشانان شریف و گمنام فرودگاه ها همچنین رانندگان امبولانس و جرثقیل مخصوص هم تشکر کرد .. که با زحمات آن ها درجه ایمنی فرودگاه ها بالا می رود .. خدا قوت

فکر می کنم دود حاصل از برخورد چرخ های اصلی شاتل فضا پیما با زمین است . اما این که چرا اعلام فرود اضطراری کرده است !؟ رو من نمی دونم .. فقط خدا رو شکر سالم می نشیند ..

این حالت در هواپیما ها دور از انتظار نیست .. و دلیل ان هم کشیدن سریع فرامین به عقب به منظور تیک آف کوتاه ( شورت تیک آف ) است . البته کارخانه های سازنده آن قسمتی که ممکنه با زمین برخورد کنه رو ضخیم تر می سازند .. تا بدنه صدمه نبینه ! اما صدای برخورد خیلی وحشتناکه !! و خلبان باید دستپاچه نشه .. در این حادثه همه سالم به زمین می نشینند ..

  باز هم داستان چرخ جلو ... و کله کردن هواپیما !! یکی به من بگه چرا امشب همه ایراد ها به ارابه های فرود ختم می شود !!؟ حتم دارم که می خواهند منو ضایع کنند  !!!

  

این یکی فقط یک فرود اضطراری در مزرعه داشته است . اما این که این همه پلیس و آدم جمع شده ، صرفآ به خاطر شکایت صاحب کشتزار است !! می خواهد تا تنور داغه خسارت اش رو از خلبان بگیره !! ولی از شوخی گذشته هیچ فکر کردید چه جوری باید پرواز کنه .. !!؟

من حدس می زنم هر دو تصویر متعلق به یک هواپیما باشه .. ! ولی بشر جایز الخطاست .. اگه اشتباه کردم ، حتمآ توضیح دهید . اما خودمونیم به قیافه سرباز ها خوب نگاه کنید که چه جوری با سر گروهبان خود برای بیگاری به جنگل آمدند !! خب این هم به معجزه بیشتر شباهت داره که یک هواپیمای بزرگ مسافری در دل جنگل سالم فرود اضطراری انجام داده و هواپیما و مسافران آسیب نبینند !!

در باره این تصویر و این که چرا کله معلق شده فعلآ بحثی نمی کنم .. ! و نمی گم که چرخ جلو یا شکسته یا فرو رفته است !! بلکه پرسش ام این است .. اگه تابستونه ، برف چه کار می کنه !!؟ اگه هم زمستونه ، پس چرا خلق الله لخت تشریف دارند !!؟

 از این که از باند خارج شده است ، هیچ شکی نیست . به چراغ های ابتدا و انتهای باند دقت کنید !! فقط شانسی که اورده اند .. همه سالم و بی خطر از هواپیما پیاده شده اند .. راستی من موتور سمت راست را نمی بینم !!؟  

  این یکی هم شاهکار فرود در منطقه مملو از برف و یخ رو انجام داده  .. واقعآ ایوالله داره

 

ببینید چطور موتور سمت راست اش داغون شده است !!؟ با این حال خلبان با مهارت هواپیما رو متوقف کرده و مسافران  صحیح و سالم تخلیه می شوند .. آفرین

 

 این هواپیما استارت اش عمل نمی کنه .. خلبانش از کارگران شهرداری مستقر در فرودگاه خواهش می کنه با یا علی گفتن و هل دادن ، قارقارک رو روشن کنند .. آیا فکر می کنید موفق می شه !!؟ راستی کی می دونه چرا دارند هل می دهند !!؟

خلبان بیچاره این هواپیمای کوچک با وجودی که معلق می زنه .. اما صحیح و سالم با همراه اش از ان بیرون می آیند . خدا رو شکر

این هم یک مورد دیگه از فرود اضطراری و خروج شادمانه خلبانان ان .. اما نمی دونم چرا یک عده دست به سینه جلوی پله هواپیما ایستاده اند !!؟

این باید یک تصویر تبلیغاتی باشه .. وگرنه فکر نمی کنم وسایل بازی گلف این همه گران باشد که طرف اول آن ها رو بیرون می فرسته و بعد خودش !!

 به این می گن کاپیتان بی خیال !! هواپیما رو تو دریا ، شاید هم توی  رودخونه نشونده .. اما بی خیال از این اتفاق داره قصه کلثوم ننه رو برای دوستش تعریف می کنه !! یاد یکی از دوستانم به نام ( داود - ف )  افتادم که سر بال بوئینگ را کوبید به تیر چراغ برق ... وقتی رفت ستاد نیرو تا توضیح بده ، مدام با لبخند جواب می داد !! تا این که ژنرال های شاهنشاهی از خونسردی آقا داود ما خونشون به جوش امده و سرش فریاد می زنند .. مرد حسابی اگه هزار تومن به مال بابات آسیب می رسوندی ، باز هم نیش ات این چنین باز بود ..!!؟؟؟ الان آقا داود از بهترین کاپیتان های ایرانه ...

این یکی هم خیلی غریبانه از باند خارج شده و در انتهای باند در گل فرو می رود .. !! ولی از همه مهم تر مسئله ایمنی این ماجراست .. به کپسول سیار اتش نشانی دقت کنید !! آفرین به آن ها

این یکی از نادر ترین اتفاقات تاریخ هوانوردی است .. که عرض کردم فیلم مستند آن را نشنال جئوگرافیک ساخته است . هواپیما در هوا بخشی از سقف اش از جا کنده می شود !! اما خلبان سعی می کنه با حفظ آرامش و خونسردی هواپیما رو با همه مسافرانش سالم به زمین بنشاند .. این بهترین عبرت برای کسانی که بی جهت از پرواز می ترسند .. من برای این که دوستان باور کنند .. این مستند را بزودی منتشر خواهم کرد ...

این یکی اصلآ احتیاج به تفسیر نداره . خیلی راحت موقع فرود اضطراری از باند خارج شده .. اما در نهایت همه سالم از هواپیما خارج می شوند ...

در باب برخورد پرندگان و خطرات ان به کرات مطلب و خاطره تعریف کرده ام .. در این تصویر خلبان شانس می یاره که پرنده به شیشه جلو تصادف می کنه .. اگه داخل موتور می رفت که بیچاره بود !!

 

در میان حوادثی که بیشتر به معجزه شبیه بوده است ( نظیر جدا شدن یخشی از سقف هواپیما در پرواز !! ) این یک مورد هم واقعآ از موارد نادر است . این هواپیما با کلی مسافر در ارتفاع ۲۹۰۰۰ پایی ناگهان بخشی از بدنه کنده می شود !! خلبان با تجربه سریع هواپیما رو به ارتفاع ده هزار پایی رسونده و سپس به سوی اولین فرودگاه راهی می شود . همه مسافران سالم پیاده می شوند .. ! واقعآ خدا خیلی به مسافران رحم کرده است .

این هواپیمای کوچک تک موتوره هم معلومه که است .. ولی با فرود اضطراری مناسبی که خلبان اش انجام داده بود ، به سلامتی از هواپیما اش خارج می شود .

این شکاری هم بعد از پرواز دچار نقص فنی شده و توسط خلبان اش درخواست فرود اضطراری می کند .. در نهایت به شکلی که ملاحظه می فرمایید ، هواپیما متوقف و خلبان از کابین اش بیرون می آید

*************

صحبت از پرواز و فرود های اضطراری شد .. راستش رو بخواهید من هم هفته ای یکی دو بار عاشقانه بال گشوده و برای دیدن نوه های شیطون ام راهی کرج می شوم .. باور کنید هرگز از دیدن ان ها سیر نمی شوم ... شیرین ترین لحظه عمرم زمانی است که این دو را در آغوش گرفته و شکر گزار خداوند متعال می شوم  .. آنا و آوا دست بوس همه یاران همدل و صمیمی این سایت هستند ..

با آرزوی شادی و تندرستی :

بهروز مدرسی

 این پست ساعت ۱۹:۳۰ دقیقه دهم خرداد ماه ۱۳۸۸ پایان یافت .

 یک خواهش دوستانه : گوگل امتیاز وبلاگ من رو به دلیل حضور کم رنگ شما یاران کم کرده است . با یک کلیک در روز از این وب حمایت کنید (اینجا )  

 پاینده و برقرار باد ایران آریایی   

 حتی با ماهی ۱۰۰۰ تومن هم می شه کمک کرد !

برای اطلاع بیشتر به سایت ذیل مراجعه کنید :

http://www.mahak-charity.org/main.php

 ajr4i2ce8c0d7seedv8o.jpg

به درخواست خوانندگان محترمي كه گله فرموده بودند اين سايت فهرست مطالب گذشته ندارد ، اين مهم به همت يكي از خوانندگان خوب و پسر عزيزم امير محمود بازيار انجام گرفت .. همچنين بخش قديمي " مطالب گذشته " به انضمام كالبد شكافي سانحه هواپيماي سي - ۱۳۰ كه در شهرك توحيد به وقوع پيوست به اين صفحه انتقال يافت . براي مشاهده اينجا رو كليك كنيد
 
 
  
زير نظر : عليرضا صادقي  
این بخش به پیشنهاد و همت شما خوانندگان محترم شکل گرفته است . از این پس مطالبي متنوع و جذاب به زبان انگلیسی به همراه تازه ترین خبرهایی از صنعت هوانوردی تقدیم شما عزیزان خواهد
 
Korean Golden Eagle:

The T-50 Golden Eagle is an early 21st century Korean-American supersonic trainer. It is developed by Korean Aerospace Industries in conjunction with Lockheed Martin . .The T/A-50 program is the replacement for a variety of trainer and light attack aircraft. This includes the T-38 and F-5B in training and the CAS Cessna A-37B; in service with the South Korean Air Force. The program was origially intended to develop an indigenous trainer aircraft capable of supersonic flight in order to train and prepare pilots for the KF-16s. The T-50 makes South Korea the 12th nation to produce a complete jet fighter aircraft.The T-50 is equipped with a Honeywell H-764G embedded global positioning/inertial navigation systems and HG9550 radar altimeter. The A-50 variant uses APG-67 radar from Lockheed Martin. The aircraft is the first trainer to feature the digital fly by wire control interface (triple redundant). The aircraft can carry up to two pilots, and the high-mounted canopy and the tandem seating allow the pilots superior visibility, vital to successful lock-on of enemy targets. The cockpit holds the On Board Oxygen Generating System.The altitude limit is 14630 m, and the airframe is designed to last 8,000 hours of service. There are seven internal fuel tanks with capacity of 2,655 litres, five in the fuselage and two in the wings. An additional 1,710 litres of fuel can be carried in the three external fuel tanks.The T-50 Golden Eagle uses a single General Electric F404 turbofan engine with Full Authority Digital Engine Control(FADEC). The engine consists of three-staged fans, seven axial stage arrangement, and an afterburner. The aircraft can supercruise at the speed of Mach 1.05, and with maximum 78.7 KN of thrust with the afterburner, and has a maximum speed of Mach 1.4 and range is 1851 km.

Armament:Vulkan gun,Rockets,Sidewinder and maverick missiles,Bombs .

Source:Wikipedia BY:Alireza Sadeghi

PicbaranPicbaran

ترجمه فارسی:

عقاب طلایی کره:

تی-50(عقاب طلایی ) جنگنده آموزشی کره ای-آمریکایی اوایل قرن 21 میباشد که توسط صنایع هوایی کره با همکاری شرکت "لاکهید مارتین" ساخته شده است.تی/آ-50 جایگزینی برای چند نمونه هواپیماهای آموزشی و تهاجمی سبک میباشد که شامل تی-38 و اف-5 بی و سسنا آ-37بی بعنوان نمونه های آموزشی و در حال خدمت در نیروی هوایی کره جنوبی میباشند.در اصل این برنامه قصد تولید هواپیمای آموزشی بومی قادر به پرواز در فراتر از سرعت صوت برای آموزش و آماده سازی خلبانان اف-16 بود.با ساخت تی-50 کره جنوبی دوازدهمین کشوری میشود که یک جت جنگنده کامل را ساخته است.تی-50 با یک رادار "هانی ول" و سیستم ناوبری جی پی اس و اینرسیایی و یک رادار ارتفاع سنج مجهز شده است.نمونه آ-50 از رادار "آپی جی -67" لاکهید مارتین استفاده میکند و نخستین هواپیمای آموزشی است که از سیستم رابط دیجیتالی پرواز با سیم جهت کنترل استفاده میکند.هواپیما قادر به حمل دو خلبان است و کابین آن که در ارتفاع بالایی قرار گرفته و صندلیهای پشت سر هم آن به خلبان توانایی برتری در دید را میدهد که موضوعی حیاتی برای پیدا کردن اهداف دشمن میباشد.کابین همچنین سیستم تولید اکسیژن را نیز در بر دارد.حد ارتفاع 14630 متر بوده و بدنه برای 8000 ساعت پرواز طراحی شده است.تعداد هفت تانک سوخت با گنجایش 2655 لیتر که پنج عدد از آنها داخل بدنه و دو تا در بالها قرار دارند در این هواپیما موجود است و مقدار 1710 لیتر سوخت اضافی نیز در سه تانک خارجی دیگر قابل حمل میباشد.تی-50 از یک موتور جنرال الکتریک اف-404 توربوفن با کنترل تمام دیجیتالی استفا ده میکند.موتور دارای فنهای سه قسمتی و یک پس سوز میباشد.هواپیما قادر به پرواز در سرعتهای 1.05 ماخ بوده و حداکثر کشش موتور با پس سوز 78.7 کیلونیوتن و حداکثر سرعت 1.4 ماخ میباشد و برد آن 1851 کیلومتر میباشد.

تسلیحات:توپ ولکان/راکت/موشکهای سایدوایندر و ماوریک و انواع بمب.

منبع:ویکیپدیا گردآوری و ترجمه:علیرضا صادقی

 
 
سخنی با شما  
 
 ملاک انتخاب رئیس جمهور  
 
این روز ها تب انتخابات همه جا را فرا گرفته است .. و هر کسی پرسشی به ذهن اش می رسه از رئیس جمهور آینده سئوال می کنه .. اما شاید براتون جالب باشه که بدونید کودکان سرطانی چه انتظاری از رئیس جمهور آینده کشورشون دارند ...  به همین منظور " مهسا " ی عزیزم  یکی از یاران همدل و قدیمی سایت در این راه پیش قدم شده و در وبلاگ پر محتوای خودش (اینجا ) سخن این عزیزان مظلوم رو انعکاس داده است . خوشحال می شوم به وبلاگ این دختر نازنینم سری بزنید
 و با حمایت از این جوون به یاری کودکان سرطانی بشتابیم .
و اما حال که صحبت انتخابات شد ، صادقانه اعتراف می کنم در این سی سال هرگز به پای هیچ صندوقی نرفته و در هیچ یک از مراسم های رایج حضور نداشتم . اما این بار تصمیم گرفته ام به اتفاق خانواده ام در روز ۲۲ خرداد پای صندوق رآی رفته و به کاندید مورد نظرم رآی دهم . چون حالا به این نتیجه رسیده ام که عدم حضور امثال من در انتخابات باعث به ورطه افتادن اقتدار و عزت کشورم می شود . و چون سایت سیاسی نیستم ، هرگز اصرار نمی کنم که شما هم حتمآ بروید ! می دانم درک و شعور شما جوانان از من خیلی بالاتر است .. و ارتباط با شما یاران همدل سبب تغیر نگرش ام شد .

 تسلیت به مردم شریف زاهدان  

مطلع شدم بار دیگر فاجعه ای هولناک در زاهدان به وقوع پیوست و طی آن تعدادی از هموطنان نازنین ما بر اثر این اقدام تروریستی جان خود را از دست داده و عده بی شماری هم زخمی و مجروح شده اند . من این ضایعه دردناک رو به خانواده شهدا .. مردم شریف و بزرگوار زاهدان و هموطنان عزیزم تسلیت گفته و با تمام وجودم از درگاه خداوند متعال آرزو می کنم این اخرین فاجعه خونین در این بخش از سرزمین مقدس ما باشد . در ضمن  مهدی عزیزم یکی از یاران همدل سایت نامه ای به همین مناسبت برایم ارسال فرموده است که تقدیم شما دوستان گرامی می کنم  .

 پیغام شما
 
بسم رب الشهداء وصديقين

با سلام

زاهدان امروز غرق در ماتم شهداي فاجعه انفجار در مراسم عزاداري شيعيان مظلوم در شب شهادت فاطمه زهراء در مسجد علي ابن ابي طالب بود

درست چند دقيقه از اذان مغرب پنجشنبه شب گذشته بود درخيابان دانشگاه زاهدان منتظر تاكسي بودم كه صداي انفجاري مهيب از چند كيلومتري به گوشم رسيد.بعد دقايقي سرگشتگي خبردارشدم دوباره!!!!مسجد علي اينبار توسط انفجاري انتحاري !!!مورد هدف قرار گرفته(دفعه قبل 3سال پيش بود كه منجر به تخريب بخش اعظم مسجد شد)بادلي هراسان به هروسيله اي بود خود را به مسجدرساندم خاطرات گذشته در راه رسيدن مانند فيلم از جلوي چشمم گذشت:از روزي كه به ياد دارم نمازجماعت ، عزاداري اباعبدالله وائمه معصومين و.... را تماما در اين مسجد به همراه ديگر دوستان همسن وسال خود شروع كردم و سالها اين مكان و هيئتش وپايگاهش مرجع و محل اين موارد بود براي من.

به مسجد رسيدم محشر و واويلايي برپابود،مردم درحال انتقال مجروحين به هروسيله ممكن بودند هنوزاثري از پليس نبودبه داخل مسجد پاي گذاشتم ،خدايا اينجاديگركجاست بوي دود انفجار وگوشت وخون تازه همه جارو پركرده بود هرگوشه جنازه اي متلاشي شده غريبانه افتاده بود يكي بي دست ديگري بدون پا جنازه دو برادر كه در لحضه جان دادن دست هم را گرفته بودند وجنازه معصوم كودكي در صف دوم نماز اشك هر انساني را در مي آورد ،در و ديوار مسجد پر از تكه هاي گوشت و خون پاشيده شده شهدا بود ،آمارشهدا درنگاه اول به بيشتر از بيست وپنج نفر ميرسيد جنازه چند تن از دوستان هيئت مسجد در بين شهدا مشهود بود. بالاخره بعد حضور اورژانس مجروحين وشهدا كاملا تخليه شده و بعد آن نيروي انتظامي در محل حاظر شد و وبه تخليه اطراف مسجد از مردم وايجاد ديواري انساني جهت جلوگيري از ورود مردم به نزديكي مسجد پرداخت .

بروز انفجار بعدي شديدا مححتمل بود ومردم ناراحت وپريشان وبه شدت عصباني حاضر به ترك محل نبودند و كم كم زمزمه اي از شعار هابر عليه مسببان حادثه شروع شد!

عامل حادثه شخصي از قوميت بلوچ و سني مذهب به نام حافظ عبدالخالق ملازهی وابسته به گروهك تكفيري جندالله به سركردگي مولوي عبدالمالك ريگي ملعون است كه با انفجار كمربند انفجاري خود در صف دوم نماز در ابتداي نماز مغرب خودرابه درك واصل كرد واين فاجعه را آفريد.

اين اولين اقدام تروريستي اين گروهك منحرف كه به نام دين دست به سلاح برده وكشتار ميكند نيست!

1.در زمان دولت خاتمي با حمله به سه الگانس نيروي ويژه انتظامي در خيابان اصلي شهر به نام بزرگمهر درست وسط شهر و انهدام دوخودرو توسط سلاح نيمه سنگين!!!او سپس گريختن از محل، اولين حركت جدي خود را اعلام كردند.

2.بستن شاهراه اصلي كشور بين زاهدان وزابل در تقريبا سه سال پيش در محلي از جاده به نام تاسوكي كه از هر طرف با پاسگاه نيروي انتظامي فقط، تكرار ميكنم فقط 8 كيلومتر فاصله داشت! به مدت دوساعت به گونه اي كه خود را ملبس به لباس گشت نظامي كرده و مردم را از خودروها به بهانه بازرسي پائين نموده ودر پشت تپه اي دست بسته به حالت درازكش به رو جمع ميكنند؛همه افراد نظامي با مفهوم گلوله دو زمانه آشنايي دارند؛اين نوع از گلوله بعد از برخورد به هدف درون آن منفجر ميشود؛شخص عبدالمالك ملعون بعد جمع كردن دها نفر از مردم كه همه شيعه و اهل سيستان بودند با شليك تيرهاي دوزمانه به حالت تيرخلاص 23 نفر از مردم را به شهادت ميرساند،8نفر را زخمي و هفت نفر را به گروگان گرفته در تاريكي شب بدون مزاحمت از بين دو پاسگاه به سمت مرز افغانستان متواري ميشود.

3.چندين فقره انفجارهاي مهيب در سطح زاهدان در اين سه سال كه به شهادت دها نفر انجاميده از جمله انفجار اتوبوس سپاه كه به شهادت 11 تن از پرسنل انجاميد.

4.ده ها مورد گروگانگيري از شيعيان و فارسها جهت اخاذي كه در مواردي منجر به قتل شهروندگروگان  شده.

در همين هفته گذشته سه تن از متمول هاي شيعه و فارس به گروگان اين خبيثان گرفته شده اند.

در ليست فوق از نام بردن بسياري از رذالتهاي اين فرقه منحرف به جهت طولاني شدن بحث خودداري نموده ام.

بر ميگرديم به لحظه قليان احساسي مردم در جلو مسجد كه متاثر از ديدن صحنه هولناك درون مسجد نيز بود،مردم خشمگين با شعار بر عليه تمام علل و عوامل اين نا امنيها به سمت اقصي نقاط شهر حركت نمودند و در چند محل خسارتهاي سنگيني به جاهايي مثل استانداري مسجد اصلي اهل تسنن به نام مسجد مكي و خودروهاي بلوچ هاي سني و... زدند به گونه اي كه پليس زد شورش با پرتاب گاز اشكاور مجبور به مداخله شد.

امروز جمعه شهر به آرامش بازگشته و محزون وعزادار منتظر تشييع جنازه عزيزان خود در روزشنبه ميباشد .

رسانه ملي طبق معمول باكمترين اشاره ممكن كما في السابق از كنار اين فاجعه نيز گذشت به گونه اي كه هيچ آگاهي نسبت به اين ماجرا در كشور رخ نداد ، مردم مظلوم شهر زاهدان باز هم احساس نمودندكه گويي ديارشان نسبتي باكشورايران ندارد!!! وبه ظاهر اسمي بر نقشه درج شده چون كمترين همدرديي از سوي هموطنان صورت نگرفت مثل فاجعه تاسوكي !!!

گويي حتي مرگ دهشتناك 25 انسان در زاهدان مساوي با مرگ چند غير انسان در كشوري بيگانه نيست كه بارها در شبكه خبر زيرنويس ميشود،ازغزه و لبنان  ديگر بگذريم كه به قول دوستي اگر مرغي پايش درآنجابشكند نيم ساعت بعد تمام شبكه هاي ما بارها آن را اعلام ميكنند.

گويا دگر اصلا قرمزيي بر خونمان نمانده

درپايان از استادعزيزم وتمام خوانندگان عزيز عذر ميخام بابت مكدر نمودن اوقات شريفتان،بارها تصميم به انصراف از ارسال اين نوشته داشتم ، اما اينجا تنها مامن وجايگاهاهي بود كه بغض فروخورده خود را ميتوانستم فرياد كنم .در آخر با چشمي اشكباراز تمام دوستان فقط قرائت فاتحه اي بر روح شهداي اين حادثه را خواستارم.

لينك بعضي از خبرگذاري ها درمورد اين فاجعه در ذيل مي آيد؛در خبري اعلام از دستگيري بلافاصله مسبب حادثه شده!! كه مشخص است جهت آرام سازي مردم داغدار ودادن نوعي تسليت به آنها بوده.

اسامي تعدادي از شهدا در ذيل ميآيد:

 

1_ قربانعلي حميد

2_ كوروش فيروزي

3_ ابراهيم عسگري

4_ عليرضا عسگري

5_ ميرعباس مير

6_ علي يوسفي

7_ جواد لك‌زايي

8_ علي‌اكبر كده

9_ مهدي صادقي

10_ خسرو بازيار

11_ نصير مرعشي

12_ عليرضا آبيز

13_ محمود آبيز

14_ محمد سعيدي

15_ باقر اصغري

 

 

 من همسر سبیل کلفت نمی خواهم

تحلیل سانحه فوکر پرواز اردبیل

و

جاسوسی که به خواستگاری آمد !!

روایت واقعی  

 

- تعداد بازديد
  • 9982
  • مرتبه

    نظرات
    شما هم چيزي بنويسيد
    • هر چي دلتان مي خواهد بنويسيد. اينجا مربوط به شماست اگر نظر خصوصي‌اي داريد لطف کنيد و از طريق اي‌ميل (behrouz.journalist at gmail.com) مطرح کنيد، ممنون.






    مشخصات حفظ شود؟

    از تگ‌هاي HTML هم مي‌توانيد در نظرتان استفاده کنيد.

     
    Copyright 2007 by Behrouz Moddaresi | Design by WebStudio | Powered By Movable Type 3.35