Oldpilot.ir | چرا هواپیمای ترکیه ای سقوط کرد !؟
درباره من

سوم دي ماه 1331 در تهران متولد شدم. پس از اتمام دوران دبيرستان به خاطر علاقه اي که به پرواز داشتم به نيروي هوايي پيوستم. در ادامه به آمريکا اعزام شدم، در بازگشت به ايران اولين پروازم را در تاريخ 18/3/53 انجام دادم و با آغاز جنگ تحميلي، به صورت شبانه روزي در مناطق جنگي پرواز داشتم و افتخار كسب مدال طلاي بالاترين ساعات پرواز را به دست آوردم. به دليل سكته قلبي و عمل جراحي باز كه ... ادامه
تبليغات
وبلاگستان
باقي قضايا
  چرا هواپیمای ترکیه ای سقوط کرد !؟

نگاهی به سانحه هواپیما ترکیه از زاویه دیگر

 

 پس با این حساب تنها دلیل سانحه بوئینگ خطوط هوایی ترکیه خرابی ارتفاع سنج سمت چپ هواپیما و اشتباه نشان دادن مقدار مسافت تا زمین بوده است ! یعنی عقربه ۱۸۰ پایی رو به خلبان نشان می داده است ، ناگهان به زیر هشت پایی تنزل کرده و چون با اتوپایلوت اپروچ می کرد ! سیستم اتوماتیک سوخت هم به طبع ان به طور ناگهانی مقدار بنزین به موتور ها رو کم کرده و هواپیمایی که در سطح خیلی پائین به اشتباه پرواز می کرده است ، با کم شدن سرعت ، وزن بر هوا غلبه کرده و چون دماغ هواپیما بالا بود که لحظاتی دیگر با چرخ های عقب در باند فرود آید ، به همین دلیل ابتد قسمت دم هواپیما محکم به زمین برخورد کرده و از جا کنده شده است .. و همین امر سبب پرت شدن مسافران به بیرون شده است .. دلیل این که چرا اتش نگرفته است .. خیلی واضح است .. سوخت در پشت موتور ها خیلی کم بوده است ! و برخورد در زمین خیس و باتلاقی باعث شده که منفجر نشود ! و این بزرگ ترین شانسی بود که نصیب مسافران این هواپیما شد ..

نگاهی به سانحه هواپیما ترکیه از زاویه دیگر 

دوستانی که از اینترنت سرعت ضعیف استفاده می کنند و یا حوصله مشاهده بخش های تبلیغی سایت را ندارند ، لطفآ برای خواندن مطلب به وبلاگ مراجعه فرمایند ..اینجا 

bx151pxl9etw9pgi3uc3.gif

izcf1lhnrmnpwwn0px5f.jpg

Picbaran

می گم خیلی خوش شانس هستم .. بعضی ها مطالب ام رو هم تحریف می فرمایند !! بله ماجرا از این قراره یکی از خوانندگان محترم و خوش ذوق نسخه پی دی اف یک شماره از روزنامه " عصر امروز " رو برام ارسال کرده و نوشت عکس شما در ان درج شده است !! بعد از اتمام دانلود با تعجب دیدم تصویر مطلب پست قبلی ام در ان درج شده است .. !! اما وقتی آن را مطالعه کردم .. با تعجب دیدم تمام آن نوشته ها سخن شخص دیگری است که در ذیل تصویر بنده به عنوان " نامه یک هموطن داخل کشور " !! هر چه به دهان مبارک اش آمده است چاپ کرده اند !! خدا را صد هزار مرتبه شکر که نوشته های بنده علنی است و در سایت موجود است ! و گرنه چگونه باید ثابت می کردم آن غلط ها را من نکرده ام !! البته چون خودم مطبوعاتی هستم .. می دونم احتمالآ  اشتباهی صورت گرفته است !! به همین دلیل رسمآ اعلام می کنم اینجانب بهروز مدرسی هیچ گونه ارتباط و تماسی با رسانه های خارج از کشور نداشته و ندارم .. و تصویر موجود در شماره دوشنبه دهم فروردین ماه ۱۳۸۸ بدون اجازه بنده درج شده است . و اعلام می دارم حق شکایت و اعتراض برایم محفوظ است .

Picbaran

اگر چه مطلب امروزم در باره سقوط هواپیمای ۷۳۷ خطوط هوایی ترکیه است که در نزدیکی فرودگاهی در آمستردام سقوط کرد . اما این پست چند ویژه گی دیگری هم دارد ! اول آن که مطلب بخش انگلیسی هم دقیقآ به این حادثه می پردازد ! دوم این که در حین جستجو برای تصویر چشمم به تحلیلی افتاد که این سانحه رو به اسلام و اسلامگرایان ربط داده بودند !! و به همین دلیل از جناب صادقی خواهش کردم آن را هم ترجمه فرماید .. تا متوجه شوید اوضاع از چه قراره ..!! دست اخر این که بنده علاوه شرح مضاعف حادثه از زاویه ای دیگر ( شاید تجسمی ) تحلیل ام رو در باره دلایل سقوط این پرواز اعلام کرده ام .. امیدوارم مورد قبول شما یاران مشکل پسند قرار گیرد .. ضمنآ به اطلاع شما بزرگواران می رسانم .. هنوز نتایج بررسی دلایل این سانحه منتشر نشده است . آن چه که خواهید خواند صرفآ نظر شخصی ام است و ممکنه سرتا پا غلط باشه .. !

 Picbaran

شاید باورتون نشه امسال عید یکی از بهترین نوروز های زندگی من و همسرم بود .. راستش رو بخواهید وقتی یکی دو ماه مانده به عید دخترم به من گفت بابا شما مسئولیت نگهداری بچه ها رو به مدت دو هفته در ایام عید به عهده می گیرید !!؟ فکر کردم شوخی می کنه .. وقتی پاسخ مثبت من رو شنید گفت .. اگه بشه تصمیم داریم ده پانزده روزی رو در خارج از کشور مسافرت و استراحت کنیم .. البته اگه شما ها زحمت نگهداری آن ها را قبول کنید ... گفتم دخترم این بهترین عیدی به من و همسرم است .. و چنین شد که ما برای زمان سفر آن ها لحظه شماری می کردیم .. و عاقبت وروجک های کوچولو چراغ خونه ما رو روشن کردند .. نمی دونم چه جوری از لذتی که صبح ها با صدای آن ها از خواب بیدار می شدم بگم .. !؟ هر وقت در آغوش می گرفتم .. خدا رو به خاطر شیرین ترین لحظه زندگی ام شکر می کردم .. تا هیجدهم فروردین این شادمانی ادامه خواهد داشت .. ولی به قول همسرم بعد از آن چه کار کنیم ؟ واقعآ بد جوری به آن ها عادت کردیم ..

   ds351uyk50hg13eoqi5p.jpg 

مرکز آپلود عکس ایرانی 

 

d688oqmy92rrvlr9skol.jpg

  فرودگاه استانبول ۲۵ فوریه ۲۰۰۹

۱۲۸ مسافر ( که البته یکی از ان ها نوزاد است  ) صبح خیلی زود شاد و خرم قدم به فرودگاه استانبول می گذارند تا به مقصد آمستردام هلند پرواز کنند .. مسافران با نظم خاصی مراحل بازرسی و گمرک را طی کرده و از طریق کانالی که به هواپیما متصل است  با راهنمایی میهماندارن که همگی لبخند دلنشینی بر لب دارند سوار یک فروند هواپیمای بوئینگ ۸۰۰ - ۷۳۷ متعلق به خطوط هوایی ترکیه می شوند  .. ( فراموش نکنیم که مدل ۸۰۰ جزء جدید ترین سری بوئینگ های مدرن ۷۳۷ محسوب می شه که بی نهایت امن و از ضریب بالایی در مقابل آتش و حرارت بر خوردار است ) . پیش از آن کاپیتان " حسن تحسین " به اتفاق کمک خلبان و یک کارآموز خلبانی .. بعد از بررسی اطراف هواپیما ( پری فلایت ) داخل کابین کوچک هواپیمای مدرن خود می شوند ... همه شاد و خندان به نظر می رسند مخصوصآ کارآموز جوان که پرواز به اروپا برای او تجربه خوبی محسوب می شود .. کمک خلبان از کیف اش   چک لیست را بیرون آورده و منتظر می ماند .. سر میهماندار به اتفاق سه همکار دیگرش سرگرم راهنمایی مسافران هستند .. ۳۲ نفر از مسافران هلندی هستند که قصد دارند به کشورشون بر گردند . بعضی از مسافران ترک سعی می کنند به زبان محلی با میهمانداران احوال پرسی کنند .. طبق برگه  مانیفست  ۷۲ نفر از مسافرین تبعیت ترکیه رو دارند ..

 داخل هواپیما ساعت ۸ صبح . .

هنوز نیم ساعت به زمان پرواز باقی مانده است ..  یکی از خانم های میهماندار با سه فنجان قهوه ترک وارد کابین می شود .. کاپیتان با خنده خطاب به میهماندار می گوید .. مثل این که هنوز هم یادته که من قهوه ام رو تلخ می نوشم  !!؟ و بلافاصله فنجان رو بر می دارد .. کمک خلبان با لحن گلایه آمیزی می گوید .. کاپیتان این همه تعریف اش نکنید .. مگه نمی بینید که برای من چای نیاورده است !!؟ آخه افندی جان من کی قهوه خورده ام ..!؟ هوا کم کم رو به روشنایی می زند .. سرمای کشنده ماه آخر زمستان از بیرون پنجره هواپیما احساس می شود .. هنوز کمک خلبان برای اجازه استارت با برج مراقبت استانبول تماس نگرفته است که سر میهماندار به کاپیتان اعلام می کند که .. چهار نفر از مسافران کارمند کارخانه بوئینگ هستند که حضورشون رو اعلام می کنند .. ( طبق قانون معمولآ آقایون پزشکان و خلبانان قبل از تیک آف حضورشون رو به کاپیتان اطلاع می دهند ) .. اما حالا کارمندان بوئینگ هم خود رو موظف به معرفی می دانند !! کاپیتان می گوید .. سلام بنده رو برسونید تا بعد ..!! برج مراقبت استانبول اجازه استارت پرواز شماره ۱۹۵۱ را صادر می کند .. طبق چک لیست بررسی های قبل از پرواز به اتفاق به عمل می آید .. حالا هواپیما سر باند قرار دارد .. کاپیتان تحسین هر دو دسته گاز رو به جلو فشار می دهد .. ترمز دستی قفل است .. هر دو خلبان به دقت عقربه های دور موتور ، فشار هیدرولیک ،سوخت ، هوا و .. رو کنترل می کنند . ساعت ۶:۲۲به وقت جهانی ( ۸:۲۲به وقت محلی  ) هواپیما غرش کنان از روی باند بلند می شود . چراغ سیگار نکشید ، کمربند ایمنی رو ببندید روشن است ...

 فرودگاه اسکیوفل آمستردام  

تقریبآ سه ساعت از پرواز  روتین و بین المللی استانبول - آمستردام گذشته است ... طبق نقشه آن ها در هفتاد و پنج ناتیکال مایلی فرودگاه " اسکیوفل " قرار گرفته اند .. کاپیتان تحسین خطاب به کمک خلبان خود می گوید .. حاضری ..!؟ و او در حالی که از کیف چرمی مشگی رنگ خود چک لیست را بیرون می اورد ، خطاب به تحسین می گوید .. خسته نباشید قربان .. و سپس آخرین تماس خود رو با مرکز رادار زمینی برقرار کرده و موقعیت و ارتفاع خود رو گزارش می کند .. مسئول رادار ضمن آرزوی پروازی زیبا برای ان ها .. فرکانس برج مراقبت اسکیوفل را می دهد .. هم زمان دست کاپیتان به روی دسته گاز های هواپیما رفته و به نرمی آن ها را کمی به عقب می کشد .. با این حرکت ، هواپیما به نرمی سرعت اش کم می شود ..  با روشن شدن چراغ های " سیکار نکشید " و " کمربند های خود را ببندید " مسافران با راهنمایی میهمانداران پشتی صندلی ها رو به حالت اولیه برگردانیده و سعی در نگاه کردن به بیرون رو دارند .. هواپیما طبق طرح تقرب به نرمی ارتفاع کم می کند .. مسئول برج تمام اطلاعات لازم رو به خلبان ۷۳۷ اعلام می کند .. هوا صاف است و فرودگاه بزرگ اسکیوفل به خوبی معلوم است .. به دستور کاپیتان سیستم فلاپ توسط کمک خلبان به تدریج پائین می آید .. هر دو نفر چک لیست قبل از فرود رو تکمیل می کنند .. ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه به وقت محلی است ( ۹:۳۰ به وقت گرینویچ ) .. طبق محاسبه  کاپیتان باید تا یک دقیقه دیگه فرود آیند .. چشمان خلبان به عقربه ارتفاع سنج ( َََAltimeter ) است .. عقربه ۱۸۰ پایی زمین رو نشون می دهد .. همه چیز عالی و بدون اشکال به نظر می رسد ... کاپیتان سعی می کند تمرکز کرده و چرخ ها رو تا ثانیه های دیگر به زمین بزند که ناگهان ...  

 برخورد به زمین در نزدیکی باند ..!!   

شاید این عجیب ترین حادثه در تاریخ هوانوردی باشد ..! در یک لحظه هواپیما استال ( دچار واماندگی ) کرده و محکم به زمین گلی برخورد می کند .. خلبانان در لحظه برخورد اصلا فکر نمی کنند دچار سانحه شده اند !! همه اتفاقات در چند ثانیه به وقوع می پیوندد .. به محض برخورد هواپیما سه تکه می شود .. شوک حاصله از فشار جی هر سه خلبان را از پا در می اورد .. به گفته شاهدان محل سانحه ، ابتدا قسمت دم هواپیما به زمین برخورد کرده و جدا می شود .. در حالی که فشارناشی ازسرعت ؛ بدنه هواپیما  رو به جلو می کشاند .. تعداد زیادی از مسافران به گفته شاهدان عینی به زمین پرتاپ می شوند .. و عاقبت در کمال تعجب در نزدیکی اتوبان شماره ۱- ۹ سه تیکه شده و توقف می کند .. کم تر از چند دقیقه نیروهای امداد هلندی به اتفاق شبکه های تلویزیونی در محل حاضر شده و به نجات مسافران می پردازند .. روی هم رفته ۹ نفر در این سانحه جان خود رو از دست می دهند .. و بیش از پنجاه نفر به شدت زخمی شده که به بیمارستان اعزام می شوند ... تصویر ذیل گویای موقعیت فرودگاه است ..

در باره ابعاد تکان دهنده این حادثه حتمآ زیاد خوانده و شنیده اید .. ضمن این که در بخش انگلیسی هم جناب علیرضا صادقی خیلی عالی به آن پرداخته است . اما با اجازه شما عزیزان قصد دارم از زاویه دیگری به این حادثه پرداخته و در پایان تحلیل شخصی ام رو اعلام کنم ..

تحلیل لائیک ها و ربط دادن سانحه به اسلام !!

 معمولآ در هر سانحه ای بلافاصله خبرگزاری های گوناگون به فعالیت افتاده و از زوایای متعدد به حادثه و دلایل سقوط می پردازند .. که سانحه اخیر هم مستثنی نبوده است . و به محض برخورد هواپیما به زمین همه روزنامه نگاران خبر و تصویر رو به سراسر دنیا مخابره کردند . اما در این میان یک خبرگزاری تحلیل متفاوتی ارائه داد ! و ضمن شرح حادثه آن را به اسلام و اسلامگرایان ربط داد !! و همان گونه که در تیتر بالا مشاهده می فرمایید با عنوان " اسلام و هنر نگهداری هواپیما " حسابی عقده و کینه اش را از اقلیت مسلمان و حزب حاکم بیان کرد ! راستش رو بخواهید .. همه دوستان می دانند که بنده به هیچ عنوان گرایش سیاسی - مذهبی ندارم .و اعتقاداتم برای خودم محفوظ است . اما با دیدن عنوان معنی دار بالا، خیلی تعجب کرده و مایل بودم بدانم چگونه این سانحه به اسلام و به قول سیاسیون " اسلامگرایان " ربط داره !!؟ آخه مگه می شه !!؟ هواپیمایی به دلایل فنی زمین بخوره .. و بعد خیلی سریع و بدون مطالعه اون رو به مذهب ( فرقی نمی کنه کدوم مذهب ) ربط داد !!؟ به هر حال از پسر عزیزم خواهش کردم این بخش رو هم ترجمه کند .. با خواندن این مقاله که تصویری روشن از مجادله احزاب در ترکیه است  ، متوجه خواهید شد که چگونه همدیگر را متهم می کنند !!  لطفآ بخوانید !

 

منبع:https://intranet.thefirstpost.co.uk/46726,opi ترجمه:علیرضا صادقی 

در صبح 25 فوریه پرواز شماره 1951 هواپیمایی "ترکیش ایر" در فاصله کمی از باند فرودگاه "اسکیوفل" آمستردام سقوط کرد که باعث کشته شدن 9 نفر از مسافران و خدمه گردید. روز چهارشنبه مقامات هلندی  گزارشی اولیه علت سقوط را مشکل فنی اعلام نمودند که با چند خطای جدی خلبان اوضاع بدتر شده بود.ارتفاع سنج هواپیما که در هنگام نشستن در هشت پرواز قبلی بد کار کرده بود ایراد داشت و خلبانان در مورد اعلام آن یا دادن پاسخ صحیح قصور کرده بودند.بعدا نیز اعلام شد که یک خلبان تازه کار با کمتر از 25 ساعت تجربه پروازی با این نوع هواپیما کنترل آن را بعهده داشته است.سخنگوی خطوط هوایی ترکیه و کارشناسان هوایی اروپا بسرعت افکار عمومی را مطمئن کرده بودند که این حادثه خلاف قاعده بوده است.آنها اصرار داشتند که استانداردهای نگهداری و آموزش خطوط هوایی ترکیه با خطوط هوایی معظم اروپایی معادل هستند.بلافاصله پس از حادثه -معاون کمیسیون اروپایی و نماینده حمل و نقل -"آنتونیو تاجانی" که ایتالیایی است اظهار کرد که نتیجه بازرسی های گذشته نشان می دهد که خطوط هوایی ترکیه از ایمنی خوبی برخوردار بودند.تحقیقات هنوز کامل نیست و زود است که با قاطعیت مقصر را مشخص کنیم.اما با اطمینان می توان گفت که ارزیابی ها مطمئن نیز که بیان می کنند دلیلی برای نگرانی در مورد استانداردهای خطوط هوایی ترکیه وجود ندارد نیز بهمان درجه زود هنگام هستند.حزب اسلامی "عدالت و توسعه" خطوط هوایی را با طرفداران سیاسی و مذهبی خود پر نموده است.در چند سال گذشته مطبوعات ترکیه مقالاتی را در مورد نارضایتی های جدی در بین کارکنان خطوط هوایی در مورد کادر جدید مدیریتی منتشر کرده اند.

کارکنان بر این باور ادعا دارند که دولت حزب "عدالت و توسعه" ترکیه -حزبی که با اسلام سیاسی مرتبط است- مدیریت خطوط هوایی و کارکنان را با جمعی از هواداران سیاسی و مذهبی خود پر کرده است.حزب "عدالت و توسعه" در نوامبر 2002 به قدرت رسید و مدیریت جدید خطوط هوایی ترکیه را در سال 2003 منصوب نمود.بر طبق روایتی که در پاییز گذشته درترکیه انتشار یافت تشکل خلبانان ترکیه مقامات هوایی ترکیه و سایر مقامات مربوط وزارتی و بین المللی را از این نگرانی خود آگاه کرده بودند که جدی ترین اتهام سیاست های مدیریتی است که باعث ایجاد استانداردهای ضعیف در نگهداری هواپیما ودر واقع بکارگیری کارکنان غیر صلاحیتدارمی باشد.از طرف دیگر چنین گزارشاتی از سوی جمعی از شکاکین مورد مجادله قرار گرفته است.این افراد در رسانه بدنام پارتیزان در زمینه ای از مباحثات طعنه آمیز بین مدیریت خطوط هوایی ترکیه و مجمع کارکنان هوایی ترکیه ظاهر شدند که البته در این زمینه سخنی از خشونت های استثنایی و کینه جویی های مکرر بین حزب "عدالت و توسعه" و رقیب سکولاریست آن ها به میان نیامد.

بعنوان مثال به این مصاحبه بین دو خلبان کهنه کار خطوط هوایی ترکیه که در همان مقاله ترکی منتشر شد توجه کنید.خلبان ها که از تهمت های متقابل می ترسیدند تقاضا کردند که هویت آن ها فاش نشود اما رییس مجمع کارکنان "ترکیش ایر"-"آتیلای آیچین"- رییس بعدی تشکل خلبانان ترکیه -"تونا گورل"- و رییس تشکل خدمه کابین "ترکیش ایر" -"برنا تانیولاک"- به جهت تقویت گزارش خلبانان آنرا به اطلاع افکار عمومی رساندند.همگی قویا تصدیق نمودند که ایمنی خطوط هوایی ترکیه به مخاطره افتاده است.در این گزارش خلبانان مدعی شده اند که تحت مدیریت جدید از خلبانان مرتبا درخواست می شود که ساعات پرواز ایمن خود را افزایش دهند.ادعاهای مشابه نیز مستقیما از طرف رییس جدید اجرایی بعمل آمد.هم چنین از کمبود پرسنل شکایت شد و آموزش کافی خلبانان تازه بکار گرفته شده نیز جزو بحث بود.هم چنین اضافه کردند که جو تفویض مشاغل به افراد بی صلاحیت که در میان مدیریت جدید وجود دارد اعتماد بنفس خلبانان و مهمانداران را کاهش داد ه است و آنها کلاس کاری خود را از دست داده اند. خلبانان گفتند که حتی با وجود افزایش زیاد تعداد هواپیما- مسافران و مقصدهای پروازی- افراد باتجربه مجبور به استعفا می شوند اگرچه صلاحیت افرادی که بتازگی استخدام شده اند نیز ناکافی بیان می گردد.هم چنین این اتهام زده شد که بسیاری از مهمانداران پروازی بجای این که از دانشگاه های فنی فارغ التحصیل شوند در واقع در مدارس مذهبی "امام هاتیپ" تحصیل کرده اند..این افراد ظاهرا مدرک "مدرسه بازرگانی" داشتند اما در واقع این پوششی برای فارغ اتحصیلان مدرسه "امام هاتیپ" بوده است.در صورت صحت این ادعای کوچکی نیست.مهمترین وظیفه مهمانداران نه سرو غذا بلکه کنترل وضعیت اضطراری پرواز یا تخلیه مسافران می باشد.وظیفه تکنیسین ها پس از 2 یا 3 ساعت آموزش به آنان تفویض می شود.رییس تشکل خلبانان ترکیه "تونا گورل" مدعی شد که علیرغم گسترش 25 درصدی ناوگان "ترکیش ایر" در سال گذشته 400 کارمند با تجربه از خدمت کنار گذاشته شوند و 355 نفر از آنها مجبور به بازنشستگی گردیدند.

در کل اززمان انتصاب کادر مدیریت جدید در سال 2003 از طرف "حزب عدالت و توسعه" 1500 نفر از خدمت برکنارشده اند."گورل" گفت که اگر از مدیریت خطوط هوایی ترکیه در این مورد سوال کنید آن ها خواهند گفت که 1500 نفر رفته اند و بجای آنها 2500 نفر بیشتر به کار گرفته شده اند.اما اگر به کیفیت کار نگاه کنید متوجه می شوید که توانایی حتی کارهای کوچک را نیز ندارند.وی مدعی شد که اصولا تکنیسین ها باید قبل از به کارگیری دو سال تجربه را بگذرانند در حالیکه اکنون پس از دو یا سه ساعت کار را بدست می گیرند."گورل" بعنوان رییس اتحادیه کارگری دلیل دارد که نتیجه مشخص کنارگذاری کارمندان باعث خراب شدن اوضاع می گردد.چنین ادعاهایی در گذشته نیز توسط کارکنان خطوط هوایی ترکیه در مطبوعات این کشور درج شده بود.بعنوان مثال "تمپو درگیسی" یک مجله خبری جدی که به اتحادیه معظم رسانه ای تعلق دارد با تکنیسینی مصاحبه کرد که ادعا می نمود مسئول نگهداری موتور هواپیماست.وی اعتراف کرد که گواهینامه ای برای انجام این کار ندارد.دیگر کارگران نگهداری از این مساله شاکی بودند که وقتی نگرانی خود را از بابت یک هواپیما به سرپرستان خود اعلام می کنند به آن ها پاسخ داده می شود که راهی برای سرپا نگه داشتن آن پیدا کنید.اسناد را مهر بزنید(تایید کنید).این کارگران هم چنین گفتند که دستورالعمل های شرکت سازنده در مورد جایگزینی قطعات دنبال نمی شود و زمان و پرسنل ناکافی برای تست های روی زمین در نظر گرفته می شود و کار نگهداری که 8 ساعت باید بطول انجامد بین 3 تا 4 ساعت انجام می شود.در همان گزارش منبع دیگری ادعا کرد که تعداد افرادی که رسما بر سر کار هستند گمراه کننده می نماید.در واقع بسیاری از آنان در حال ترک هستند یا در خدمت نظام وظیفه بسر می برند.این کارکنان نیز از عدم صلاحیت کارکنان تازه وارد شکایت داشتند."ما باید کارشان را به آنان آموزش دهیم.برخی از آنان از دانشگاه های خارجی فارغ التحصیل شده اند اما تجربه ای از هواپیما ندارند و در عین حال در جه ای بالاتر از ما دارند."آنها هم چنین بحث بکارگیری افراد نالایق و تظاهر به دین را در تصمیمات بکارگیری کارکنان تکرار نمودند."در زمان مدیریت گذشته با کریسمس را جشن می گرفتیم و حالا در این بخش با استفاده از کپی های قرآن دعا می کنند.ساختمان های مدیریت بطور قابل توجهی شامل افرادیست که خصوصا در روزهای جمعه در حال دعا خواندن هستند."وقتی آنها برای نماز ظهر می روند اسم خودشان را نمی نویسند اگرچه دیگران مجبور به این کار هستند حتی اگر به دستشویی بروند."کارمندان پس از رفع شدن مشکلی که برای تعدادی هواپیما بوجود آمده بود شتری را قربانی کردند.بدنبال سقوط هواپیما منبعی در خطوط هوایی ترکیه نیز گفت که هواپیماهایی که احتیاج به بازرسی های پیش از پرواز دارند در روی زمین دارند چنان چه وقت نماز صبح نیز باشد سر هم بندی می شوند.ودر دسامبر 2006 این خبر بصورت گسترده ای پخش شد که کارکنان پس از رها شدن از دست تعدادی هواپیمای مشکل سازبخاطر شکرگزاری بر روی رمپ فرودگاه شتری را قربانی کردند.ما هنوز علت دقیق سقوط پرواز 1951 را نمی دانیم اگرچه "آیسین"-رهبر اتحادیه تجاری- شک ندارد که این حادثه مربوط به نحوه کار است.قتلی که به نحوه کار ارتباط دارد.اما وضعیت خطوط هوایی ترکیه در مطبوعات مضطرب کننده است.با در نظر گرفتن طبیعت رسانه ها و سیاست ترکیه کاملا این مساله توجیه پذیر است که این گزارشات تهمت آمیز -طراحی شده و غیر واقعی و طراحی شده برای بدست آوردن امتیازات سیاسی باشد.اما هم چنین با در نظر گرفتن سیاست موجود در ترکیه می تواند چنین نیز نباشد.در جمع بندی پیشنهاد می شود که قبل از متقاعد کردن مسافران در مورد این که دلیلی برای ترسیدن وجود ندارد انجام تحقیقات جدی تری در مورد وضعیت خطوط هوایی تضمین گردد.


تحلیل فنی سانحه ...

Picbaran

قضاوت در باره تحلیل بالا رو به شما خوانندگان واگذار می کنم .. اما همین قدر می دونم نگارنده با سیاست گاهی به نعل و گاهی به میخ سعی کرد حضور حزب مسلمان و اختیارات آن ها در صنعت هوانوردی باعث سوانح این چنینی شده است .. و از ان جایی که می دانست هیچ مدرک مستندی برای ادعاهای شخصی خود ندارد و با اطمینان از این که طرف مقابل از وکیل های قدری برخوردار هستند ، گاهی ادعاهای خود را رد کرده و گاهی به نوع دیگر به آن ها اشاره کرده بود .. اما ان چه که سبب شد این تحلیل تقریبآ طولانی رو تقدیم شما کنم ..  نشان دادن اختلاف های حزبی ، سیاسی ، مذهبی و اجتماعی کشور همسایه ما ترکیه است . اما شما در باره این سقوط چه فکر می کنید !!؟ البته مجبورم بار دیگر تآکید کنم که آن چه بنده در این باب می گویم ، صرفآ نظر شخصی است .. و پیداکردن دلایل اصلی شاید ماه ها به طول انجامد ..

چرا هواپیمای ۷۳۷ سقوط کرد !؟

 همان گونه که در بالا  عرض کردم ، واقعآ این سانحه در تاریخ هوانوردی بی سابقه بوده است . و آتش نگرفتن هواپیما بیشتر به معجزه شبیه بوده تا شانس . اما چرا در پانصد متری باند اصلی به زمین برخورد کرده است ؟ پاسخ مشخص است . هواپیما به دلیل سرعت کم استال کرده است !! حال باید دلایل استال ( واماندگی ) رو جستجو کرد ! اگه خاطرتون باشه .. و در مطالب گذشته هم به آن اشاره کردم ، یکی از مشکلات هواپیماهای جت در ارتفاع پائین ، عدم فرصت و اصلاح درصورت اشتباه در محاسبه سرعت فرود است ! و توضیح دادم که برعکس هواپیماهای ملخی ( مثل هرکولس ) که اگه خلبان در موقع تقرب سرعت فرود رو اشتباه محاسبه کنه به محض گاز دادن ، هواپیما مثل ماشین موتورش جواب داده و از استال بیرون می آید .. ولی در هواپیماهای جت .. به دلیل ساختار موتور ها چند ثانیه طول می کشد تا موتور ها به خلبان پاسخ دهد !! و همین چند ثانیه کافی است که هواپیما استال کنه ! و باز حتمآ به خاطر دارید که عرض کردم یکی از اولین معلم خلبان های با تجربه بوئینگ که با عملکرد سیاسی اش از ذکر نام او معذورم ، همیشه در موقع آموزش پرواز به شاگردان خود توصیه اکید می کرد .. در هنگام محاسبه سرعت فرود ، همواره چند نات سرعت خود رو بیشتر بگیرید .. تا در صورت اشتباه در محاسبه  دچار استال در ابتدای باند نشوید .. !!

 چگونه و چرا سرعت فرود محاسبه می شود ..!!؟

 همه خلبانان بدون استثناء باید .. موقع تیک آف و فرود سرعت دقیق هواپیمای خود رو محاسبه کنند . زیرا می دانید که پرواز و فرود بر اساس فرمول های فیزیکی صورت می گیرد .. و به خاطر غلبه باد بر وزن هواپیما از زمین اوج می گیرد .. به همین دلیل دانستن مرز سرعت ( لحظه غلبه باد ) برای خلبانان امری حیاتی است . زیرا اگه خلبانی سرعت تیک اف و یا فرود خود رو نداند .. یا قبل از باند استال می کند و یا با سرعت بیش از حد و استاندارد در باند فرود برخورد می کند !! در هواپیماهای هرکولس و به طور کلی هواپیماهایی که دارای مهندس پرواز هستند ، این مسئولیت به عهده آن هاست . و گر نه خلبان ها با داشتن جدول مخصوص به راحتی اندازه های لازم رو بدست می اورند . معمولآ برای محاسبه...همیشه وزن خالص هواپیما مشخص است که با وزن سوخت + بار + مسافر حساب می کنند . ( مسافران را به طور تقریبی مثلآ هر نفر هفتاد کیلو حساب می کنند ). و به خاطر مصرف سوخت وزن هواپیما در لحظه فرود تغیر می کند . معمولآ آقایان مهندس پرواز یا خلبانان دقایقی قبل از فرود با احتساب مقدار بنزین در باک ها حداقل و حداکثر سرعت رو بدست می اورند . حالا که بحث سوخت شد بهتره در پارانتز عرض کنم .. قبل از نشستن تنظیم مقدار بنزین باک های دو طرف از کار های اصلی مهندس پرواز است .. چون اگه حواس اش نباشد و بدون بالانس مقدار بنزین در بال ها هواپیما قصد فرود داشته باشد ... به محض قرار گرفتن روی باند ، به انحراف کشیده شده و از باند خارج می شود !

 چرا خلبان ۷۳۷ دچار اشتباه شد !!؟  

 خب تا این جا متوجه شدید که کم بودن سرعت در ابتدای باند سبب استال هواپیما می شود .. و همچنین دانستید که یکی از دلایل کم شدن سرعت ممکنه اشتباه در محاسبه وزن هواپیما و سرعت فرود باشه .. اما ممکنه این سئوال پیش بیاید که هواپیمای مدرنی چون ۷۳۷ برفرض هم خلبان در محاسبه سرعت فرود اشتباه کرده باشد .. آیا باید این چنین الکی به زمین برخورد کند .. !!؟ پس تآمین جان مسافران چه می شود !!؟ حق با شماست . مسلمآ تدابیر ایمنی فراوانی اندیشیده شده است . پس چرا هواپیمای کاپیتان تحسین سقوط کرد .. !؟

هواپیماها علاوه بر داشتن دو عقربه ارتفاع سنج اصلی ، یک عقربه ارتفاع سنج رادیویی هم دارندکه در صورتی که خلبان به دلیل خستگی و یا اشتباه در محاسبه تقرب و شیب فرود ، با صدای بلند آژیر می کشد ! و خلبان به محض توجه به اخطار ، دگمه ای کوچک زیر عقربه دارد که با فشار دادن آن ، صدای آژیر قطع می شود .. ولی معمولآ بعد از چند ثانیه مجددآ به صدا در می آید ! به همین دلیل خیلی از خلبانان متآسفانه فیوز این سیستم را بیرون می کشند تا صدای دلخراش ان آرامش و تمرکز قبل از فرود رو بر هم نزند ! ( من شنیدم یک هواپیمای مسافربری ما هم تنها به دلیل همین اشتباه خلبان بسیار کار گشته اش متآسفانه سانحه داده و باعث مرگ عده زیادی می شود ) بگذریم . در این پرواز یکی از عقربه های ارتفاع سنج هواپیما خراب بوده است ! ( سمت چپی خراب بوده است ) .طبق بررسی اولیه جعبه سیاه ، در لحظه اپروچ این هواپیما خیلی پائین و خیلی آهسته پرواز می کرده است !! طبق گفته کارشناسان .. کاپیتان این هواپیما در لحظه اپروچ با سیستم " اتوپایلوت " به باند فرود نزدیک می شده است !! خب مسلم است وقتی هواپیما با سیستم خلبان اتوماتیک به باند فرود نزدیک شود ، در حالی که عقربه آلات دقیق سمت چپ آن ( سمت کاپیتانی که کنترل رو به دست دارد ) خراب است و باید به صفحه آلات دقیق کمک اش نگاه کند .. خرابی ارتفاع سنج باعث شده بود که خلبان موقع اپروج فکر می کرد در ارتفاع ۱۵۰ ،۹ پایی قرار دارد ... در حالی که اختلاف ان منهای ۸ فوت بوده است!!

بی توجهی گروه پروازی ..

طبق بررسی کارشناسان این هواپیما در دو پرواز قبلی خود هم مشکل خرابی عقربه سمت چپی ارتفاع سنج را داشته و همچنین سیستم اخطار ارتفاع سنج رادیویی ان هم خراب بوده است ولی گروه پروازی هیچ توجهی به این نقیصه نکرده اند .. بزرگ ترین  اشتباه خلیانان پرواز فوق این بوده است که به فرم اشکالات  هواپیما توجه نکرده و با این تفکر که با اتوپایلوت اپروچ می کنیم ، به پرواز خود ادامه داده بودند ! و همین اختلاف ارتفاع ، سبب فرود در زمین باتلاقی کشاورزی شده است . در حالی که ان ها فکر می کردند بالاتر از زمین قرار دارند !!

معمولآ وقتی هواپیما با اتوپایلوت پرواز می کند .. و به ارتفاع پائین نزدیک می شود ، علاوه بر بوق اخطار فرامین به لرزه افتاده و خلبان متوجه وضعیت خود می شود .. در این هواپیما زمانی این علایم بروز می دهد که در ۱۵۰ پایی قرار گرفته بود !! و معلوم است که دیگر فرصت اصلاح ( ریکاوری ) نداشتند . به نظر بنده یکی از دلایل سرعت پائین می تواند این باشد که وقتی خلبان با سیستم اتوپایلوت قصد اپروچ به باند را داشت ، به دلیل از کار افتادن ارتفاع سنج رادیویی سمت چپ هواپیما، به طور اتوماتیک مقدار سوخت موتور هایش کم شده و همین امرباعث کاهش و افت سرعت هواپیما شده است !!  

آن چه من در خبر های مختلف مطالعه کردم .. ظاهرآ شورای پژوهش سانحه هیچ شخص و یا سازمانی را فعلآ گناهکار معرفی نکرده اند .. تنها به کارخانه سازنده بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ پیشنهاد یا بهتره بگم اخطار داده اند که ترتیبی دهند که در صورت از کار افتادن ارتفاع سنج هواپیما ها ، اتوپایلوت و سیستم های اتوماتیک تقسیم سوخت هم به هیچ عنوان کار نکند ! کاری که باید قبلآ انجام می شد ! در گزارش کارشناسان همچنین مشخص شده است که سیستم ارتفاع سنج سمت چپ در هشت پرواز از کار افتادگی داشته است !! که در گزارش نهایی به این موارد هم رسیدگی خواهد شد .

دلیل اصلی سانحه ..

 پس با این حساب تنها دلیل سانحه بوئینگ خطوط هوایی ترکیه خرابی ارتفاع سنج سمت چپ هواپیما و اشتباه نشان دادن مقدار مسافت تا زمین بوده است ! یعنی عقربه ۱۸۰ پایی رو به خلبان نشان می داده است ، ناگهان به زیر هشت پایی تنزل کرده و چون با اتوپایلوت اپروچ می کرد ! سیستم اتوماتیک سوخت هم به طبع ان به طور ناگهانی مقدار بنزین به موتور ها رو کم کرده و هواپیمایی که در سطح خیلی پائین به اشتباه پرواز می کرده است ، با کم شدن سرعت ، وزن بر هوا غلبه کرده و چون دماغ هواپیما بالا بود که لحظاتی دیگر با چرخ های عقب در باند فرود آید ، به همین دلیل ابتد قسمت دم هواپیما محکم به زمین برخورد کرده و از جا کنده شده است .. و همین امر سبب پرت شدن مسافران به بیرون شده است .. دلیل این که چرا اتش نگرفته است .. خیلی واضح است .. سوخت در پشت موتور ها خیلی کم بوده است ! و برخورد در زمین خیس و باتلاقی باعث شده که منفجر نشود ! و این بزرگ ترین شانسی بود که نصیب مسافران این هواپیما شد ..

فراموش نکنیم اگر غیر از این فرضیات بود .. خلبان حتمآ اعلام فرود اضطراری می کرد .. پس نتیجه می گیریم که هیچ اشکالی در لحظه اپروچ نداشته است . البته حضور به موقع امداد گران و انتقال مجروحان به بیمارستان در کاهش تلفات نقش بسزایی داشته است .

ضمنآ همیشه بیاد داشته باشید هواپیما خیلی امن تر از هر وسیله دیگری در جهان است . و مقدار خطر سقوط آن یک به یازده میلیون است !  

 با تشکر و احترام :

بهروز مدرسی

این مطلب ساعت ۲۱ مورخه شانزدهم فروردین ماه ۱۳۸۸ پایان یافت .

یک خواهش دوستانه : گوگل امتیاز وبلاگ من رو به دلیل حضور کم رنگ شما یاران کم کرده است . با یک کلیک در روز از این وب حمایت کنید (اینجا

   ایام به کام   

 ajr4i2ce8c0d7seedv8o.jpg

به درخواست خوانندگان محترمي كه گله فرموده بودند اين سايت فهرست مطالب گذشته ندارد ، اين مهم به همت يكي از خوانندگان خوب و پسر عزيزم امير محمود بازيار انجام گرفت .. همچنين بخش قديمي " مطالب گذشته " به انضمام كالبد شكافي سانحه هواپيماي سي - ۱۳۰ كه در شهرك توحيد به وقوع پيوست به اين صفحه انتقال يافت . براي مشاهده اينجا رو كليك كنيد
 
 6mfmukopgefyux613u8m.jpg 
زير نظر : عليرضا صادقي  

این بخش به پیشنهاد و همت شما خوانندگان محترم شکل گرفته است . از این پس مطالبي متنوع و جذاب به زبان انگلیسی به همراه تازه ترین خبرهایی از صنعت هوانوردی تقدیم شما عزیزان خواهد شد.

 A Report of recent Turkish air crash:(february 25,2009-Amsterdam, Netherlands):

The plane, carrying 127 passengers and seven crew, crashed short of the runway near the A9 highway. It broke into three pieces, but did not catch fire. Three of those killed are crew members. Dutch officials say most of the passengers on board were Turkish.It remains unclear why the plane, en route from Istanbul, crashed.The Boeing 737-800 aircraft came down at 1031 local time (0931 GMT), several hundred yards (metres) short of the runway. It had left Istanbul's Ataturk Airport at 0622 GMT. Investigators have found the flight data recorders from the plane. They will be sent for expert analysis. Emergency services spokeswoman Ineke van der Zande told an earlier news conference that six people were in a critical condition and 25 were severely wounded. Another 24 passengers had suffered light injuries, she said, with the injuries of another 31 still to be determined. She said 84 people altogether had been taken using 60 ambulances to 11 hospitals in the surrounding area. Michel Bezuijen, mayor of the Haarlemmermeer municipality under which Schiphol airport falls, said the passenger list was being studied to establish the nationalities and identities of those on board.As far as I know there are no more passengers in the plane," he said. "We cannot say anything about the cause at the moment. The priority... is providing help and care." Earlier, Candan Karlitekin, head of Turkish Airlines' board of directors, told reporters in Turkey the plane had been properly maintained. We have checked the plane's documents and there is no problem concerning maintenance," .Turkish Transport Minister Binali Yildirim said it had been "a miracle" that there were not more casualties, "The fact that the plane landed on a soft surface and that there was no fire helped keep the number of fatalities low," he said. One passenger aboard the plane, Kerem Uzel, told Turkish news channel NTV that the plane's landing had been announced when they were at an altitude of 600m (2,000ft). We suddenly descended a great distance as if the plane fell into turbulence. The plane's tail hit the ground... It slid from the side of the motorway into the field.

" Television footage from the scene showed rescue workers laying out white sheets on what appeared to be bodies. Relatives of passengers who were waiting at the airport have been taken to a sports hall at a nearby village. Tomas Friedhoff, a student who was cycling past the scene, told BBC News he had seen the plane appearing to glide through the air, having lost all propulsion, before hitting the ground. The plane was nose up and the tail section was at a 45-degree angle. The tail section broke down first, which broke off," he said."And seconds after the crash people started exiting through the tail section... "I saw dozens of people making it out very quickly, and as I was about to dial 911 the first sirens were noticeable, and within five minutes there were 10 or 15 ambulances." Telecom worker Nikolai van der Smagt, who was driving past the airport moments after the crash, told BBC News he saw the plane lying in three pieces in a field just 60m from the A9 motorway. He said: "The first people were just getting off the plane and they looked confused. There was a lot of dust, but no fire." All flights were suspended, but the airport has since re-opened. The A9 motorway remains closed. The last crash involving a Turkish Airlines plane was in 2003, when at least 65 people died in an accident in eastern Turkey. Schiphol airport has six runways and one major passenger terminal. In 2007, it handled 47 million passengers, ranking fifth in Europe.

Source:www.bbc.com BY:Alireza Sadeghi

Map: schiphol airport

ترجمه فارسی:

گزارشی از سقوط اخیر ترکیش ایر:(25 فوریه 2009-آمستردام -هلند):

هواپیمای مزبور که حامل 127 مسافر و 7 خدمه بود به فاصله کوتاهی از باند پرواز در نزدیکی بزرگراه "آ-9" سقوط کرد و بدون آتش گرفتن سه تکه شد.3 نفر از کشته شدگان از خدمه هواپیما بودند.مقامات رسمی هلند گفتند که بیشتر مسافران ملیت ترک داشتند.هنوز معلوم نیست که دلیل سقوط هواپیما که از استانبول پرواز کرده بود چه بوده است.بویینگ 800-737 در ساعت 1031 بوقت محلی (0931 بوقت جهانی) و در فاصله چند صد متری باند سقوط کرد در حالیکه فرودگاه "آتاتورک" استانبول را در ساعت 0622 بوقت جهانی ترک کرده بود.بازرسان پروازی جعبه های ضبط اطلاعات پروازی هواپیما را بدست آورده اند که جهت تحلیل کارشناسی ارسال شده اند."آنکه فون در ساند" -سخنگوی خدمات اضطراری-در یک کنفرانس خبری اظهار داشت که حال 6 نفر وخیم بوده و 25 نفر دیگر نیز بشدت مجروح شده اند.24 نفر دیگر نیز دچار جراحات سبک هستند ومیزان جراحات 31 نفر دیگر هنوز باید مشخص شود.وی گفت:84 نفر با 60 آمبولانس به 11 بیمارستان که در حوالی منطقه سقوط قرار داشتند فرستاده شده اند."میچل بتسوئن"شهردار منطقه شهری "هارله مرمیر" که فرودگاه اسکیوفل در آن قرار دارد گفت که لیست مسافران در حال مطالعه است تا مشخصات و ملیت آنان مشخص گردد.وی گفت:" تا این لحظه نمی توانیم چیزی در مورد دلیل حادثه بگوییم.اولویت کمک و مراقبت میباشد".پیشتر "کاندان کارلیتکین" رئیس هیئت مدیره "ترکیش ایر" به خبر نگاران در ترکیه گفته بود که از هواپیما بطرز صحیحی مراقبت و نگهداری میشده و بررسی اسناد آن نشان میدهد که مشکلی در امر نگهداری آن وجود نداشته است"."بینالی ایلدریم"-وزیر حمل و نقل ترکیه-گفت که نبودن تلفات بیشتر یک معجزه بوده است.در واقع نشستن هواپیما روی یک منطقه مسطح و آتش نگرفتن آن به پایین بودن شمار کشته شدگان کمک کرده است."کریم اوزل"-یک از مسافران-به کانال خبری ان تی وی ترکیه اظهار داشت که در ارتفاع 600 متری (2000 پا) اعلام گردید که هواپیما در حال فرود است .ناگهان مسافت زیادی کاهش ارتفاع دادیم و بنظر می آمد که هواپیما در جریان توربولانس هوایی افتاده است.دم هواپیما بزمین برخورد کرد و از سمت یک راه عبور و مرور بداخل یک زمین کشیده شد.

تصاویر کوتاه تلویزیونی از صحنه نشان میدهد که تیم نجات کیسه های سفیدی روی زمین قرار داده اند که بنظر می آید حاوی اجساد باشند.وابستگان مسافران که در فرودگاه منتظر آنان بودند بیک سالن ورزشی در روستای مجاور منتقل شدند."توماس فریدهوف" دانشجویی که در حال دوچرخه سواری در نزدیکی صحنه حادثه بود به "بی بی سی" گفت" که قبل از برخورد با زمین بنظر می آمد هواپیما در حال گلاید کردن است و قدرت موتورها بکلی از بین رفته است.دماغه هواپیما رو به بالا بود و بخش دم زاویه 45 درجه داشت.ابتدا دم بزمین برخورد کرد که شکسته شد و چند ثانیه پس از سقوط مسافران از بخش دم هواپیما شروع به خارج شدن کردند.من افراد زیادی دیدم که متوجه شده بودند خروج از دم سریعتر است و در حالیکه قصد گرفتن شماره 911 را داشتم نخستین صدای آژیر توجه مرا بخود جلب کرد و در عرض 5 دقیقه 10 یا 15 آمبولانس به محل رسیدند.""نیکولا فان در اسمات" کارمند شرکت "تله کام" که لحظاتی پس از سقوط در حال رانندگی در نزدیکی فرودگاه بود نیز به "بی بی سی" گفت که وی هواپیمایی را دیده که در زمینی در 60 متری بزرگراه "آ-9" سه قسمت شده بود.نخستین مسافرانی که از هواپیما بیرون آمدند بنظر گیج و مات بودند.گرد و غبار زیادی وجود داشت اما چیزی آتش نگرفته بود."همه پروازها مدتی معلق شدند اما تا بحال (لحظه گزارش) فرودگاه مجددا باز شده است.بزرگراه "آ-9" همچنان بسته است.آخرین سقوط خطوط هوایی ترکیش ایر مربوط به سال 2003 است که حداقل 65 مسافر در حادثه ای در شرق ترکیه کشته شدند.فرودگاه اسکیوفل دارای 6 باند پرواز و یک ترمینال اصلی مسافر میباشد.در سال 2007 47 میلیون مسافر از طریق آن جابجا شدند که رتبه پنجم را در اروپا بدست آورد.

منبع:بی بی سی گردآوری و ترجمه:علیرضا صادقی


  بخش بازرگاني    با مديريت : امير محمود بازيار 

تلفن تماس  : ۰۹۳۵۸۶۶۶۲۹۶

 ای میل مدیر تبلیغات am_bazyar@yahoo.co.uk 

تعرفه تبليغات در سايت و وبلاگ oldpilot

سايز كليه تبليغ ها 464*68 است.

   

 9dlup0xs69iofxdimfqr.jpg 

براي مشاهده (اينجا ) را كليك كنيد . 

yul2qu6sjgcpbprkkr6e.jpg

من همسر سبیل کلفت نمی خواهم

تحلیل سانحه فوکر پرواز اردبیل

و

جاسوسی که به خواستگاری آمد !!

روایت واقعی  

 

- تعداد بازديد
  • 12471
  • مرتبه

    نظرات
    شما هم چيزي بنويسيد
    • هر چي دلتان مي خواهد بنويسيد. اينجا مربوط به شماست اگر نظر خصوصي‌اي داريد لطف کنيد و از طريق اي‌ميل (behrouz.journalist at gmail.com) مطرح کنيد، ممنون.






    مشخصات حفظ شود؟

    از تگ‌هاي HTML هم مي‌توانيد در نظرتان استفاده کنيد.

     
    Copyright 2007 by Behrouz Moddaresi | Design by WebStudio | Powered By Movable Type 3.35