درباره من

سوم دي ماه 1331 در تهران متولد شدم. پس از اتمام دوران دبيرستان به خاطر علاقه اي که به پرواز داشتم به نيروي هوايي پيوستم. در ادامه به آمريکا اعزام شدم، در بازگشت به ايران اولين پروازم را در تاريخ 18/3/53 انجام دادم و با آغاز جنگ تحميلي، به صورت شبانه روزي در مناطق جنگي پرواز داشتم و افتخار كسب مدال طلاي بالاترين ساعات پرواز را به دست آوردم. به دليل سكته قلبي و عمل جراحي باز كه ... ادامه
تبليغات
وبلاگستان
باقي قضايا
  نخستین پرواز آزمایشی آ - 380 ( قسمت دوم )

افسانه عظمت پرواز

شرکت ایرباس به مدت ۳۰ است که در آلمان به ساخت قطعات بدنهٔ هواپیما‌های مختلف خانواده ایرباس مشغول می‌باشد، ولی‌ بعد از اعلام ساخت ای-۳۸۰ این شرکت تصمیم به ساخت کارخانهٔ بسیار عظیمی‌ در شهر هامبورگ گرفته است که قابلیت کار بر روی ۴ فروند هواپیما ای-۳۸۰ پارک شده در کنار هم را به کارکنان ایرباس میدهد. زیرا کل هواپیما بعد از مرحله مونتاژ نهایی‌ از فرانسه به آلمان ارسال تا قطعات تزینیی داخلی نصب و رنگامیزی نهایی‌ بر روی آن انجام شود.  برای افزایش زیربنای این کارخانه نیاز به ساخت ۳ اشیانه جدید به همراه افزایش طول باند فرود است. ولی‌ مشکل بزرگی‌ برابر مدیران این شرکت قرار دارد، مردم شهرک چسبیده به این کارخانه و فعالان حفظ محیط زیست با انجام تظاهرات و کشیدن کار به دادگاه در برابر اقدام مدیران ایرباس ایستاده و باعث تاخیر در ساخت این مجتمع به مدت ۲ سال شده ا‌ند.

افسانه عظمت پرواز 

دوستانی که از اینترنت سرعت ضعیف استفاده می کنند و یا حوصله مشاهده بخش های تبلیغی سایت را ندارند ، لطفآ برای خواندن مطلب به وبلاگ مراجعه فرمایند ..اینجا 

bx151pxl9etw9pgi3uc3.gif05upt8sup9xiyg119966.jpg

      باور کنید اصلآ نمی تونم و قادر نیستم که .. چگونه احساسات و منویات قلبی ام رو نسبت به یکایک شما یاران همدل و صمیمی بیان کنم !؟ حمایت شما از پست سمبلیک سفید و بدون مطلب ام اشگ شوق بر دیدگانم جاری ساخت .. بعد از دوسال احساس زنده بودن و عشق رو به معنی واقعی درک کردم . این عشق انگیزه های مرده رو در وجودم زنده کرد . بال پرواز گرفته و در آسمان وجودم خود رو در اوج دیدم .. وای که با شما بودن چقدر زیباست . نمی دونم چگونه و با چه واژه گانی از شما بزرگواران تشکر و قدردانی کنم ؟ فقط با تمام وجودم می گویم .. الهی فدای همه شما عزیزانم بشم . شمایی که عشق رو برام معنی کرده و به آن جان بخشیدید .. تصدق همه تون ...

همان گونه که مشاهده می فرمایید .. بخش دوم مطلب " نخستین پرواز آزمایشی آ - ۳۸۰ " به همت دوست عزیزم آری خواجه نظام آماده شده است . می دونم خیلی زحمت کشیده است . مخصوصآ که دختر نازنین اش هم کسالت داشته است . فقط می تونم با تمام وجود از این پسر بزرگوارم تشکر و قدر دانی کنم .. دوستان گرامی باورتون می شه که تقویم و ایام هفته رو فراموش کرده ام !!؟ راستش رو بخواهید الان ساعت ۴:۴۵ دقیقه بامداد است و کسی در خونه بیدار نیست که تاریخ دقیق رو بپرسم !! بین ششم و هفتم فروردین شک دارم !! علت تردید ام درج تاریخ در ذیل مطلب توسط آری عزیزم است . به زعم من امروز باید هفتم باشد .. ولی واقعیت این است که خودم هم شک دارم !! حتی نمی دونم چند شنبه است تا از روی ایام هفته بتونم تاریخ رو تشخیص دهم !! می دونید چرا ؟ چون از دیروز بعد از ظهر نوه ها رو تحویل گرفته و تهران اوردیم .. تا ده روز میهمان ما هستند .. بقدری ذوق زده ام که می ترسم نام خودم رو هم فراموش کنم ..!!

دو سال از عمر وبلاگ و سایت سپری شده است و تقریبآ همه می دونند که کار ما سیاسی نبوده و نیست . اما نمی دونم چه اصراری است که بعضی دوستان در بخش نظرات وبلاگ کامنت های سیاسی با لینک های آتشین و خطرناک درج می کنند !!؟ کافی است یکی حواس اش نباشه و یکی از آن ها رو منتشر کنه .. واقعآ ثابت کردن بی گناهی اش کار دشواری است ! الان مدتی است دوست که چه عرض کنم .. آقای محترمی با نام مستعار ( cheyakoدر روز چندین و چند کامنت آن چنانی در بخش نظرات برایم می نویسه .. و هر دفعه هم من آن ها رو حذف می کنم . اما روز بعد همین آش و همان کاسه !! واقعآ منظور این افراد رو متوجه نمی شوم !! اگه مبارزه می کنید خب چرا روی وب دیگران !!؟ اگه منظور اطلاع رسانی است .. خب وقتی می بینی درج نمی شود باید بی خیال اش شوی ..نه این که هی هر روز با تیتر های متفاوت در لا به لای سایر نظرات لینک و تیتر انقلابی و سیاسی درج کنی ..!! دوست نازنین .. جون من بی خیال من پیر مرد شو .. چون نه سیاسی ام .. نه شجاع ام .. نه سواد این مطالب رو دارم .. نه جرآت اش رو و نه ...

ds351uyk50hg13eoqi5p.jpg 

آژانس هواپیمایی برای خوانندگان سایت تخفیف ویژه می دهد .

مرکز آپلود عکس ایرانی 

 

مرحلهٔ ماشین کاری نوبت به Creep Forming و یا استفاده از حرارت برای شکل دادن مواد (در اینجا الیاژ مخصوصی از الومینیوم سخت کاری شده) است.این پروسه ارتباط مستقیم با انحنا ساختار بال دارد که انحنا نیز خود تاثیر زیادی بر بازدهٔ ایرودینامیکی بال خواهد داشت. ۸ پنل از ۱۰ پنل بال به این روش فرم داده میشوند. برای این منظور هر پنل در قالبی‌ خاص جا داده شده و بعد از پوشاندن کلّ قالب با مواد پلاستیکی مخصوص برای محافظت سطح بال از خوردگی بوسیله اکسیژن و انجام وکیوم در جای خود ثابت میشوند. بعد از انجام این مقدمات کل پکیج بداخل اتوکلاو (Auto Clave) که یک کوره بسیار بزرگ به ابعاد ۴۲ متر طول در ۶ متر قطر و ۳۳۰ تن وزن است وارد شده و به مدت ۲۴ ساعت در دمای ثابت ۱۵۰ درجه و فشار ۸.۵  بار نگهداری میشود. بعد از خروج از اتوکلاو پنلها خاصیت فنری پیدا کرده و به شکل مورد نظر طراحان در میان. در طول این اتوکلاو  ۹ بخش دمش و کنترل گرما تعبیه شده که کاملا کامپیوتری کنترل میشوند تا دما در تمام بخش‌های بال ثابت بماند.

این اتوکلاو بزرگترین در کلاس خود در اروپا است. بال یک هواپیمای ای-۳۸۰ پنجاه درصد بلندتر از بال یک ایرباس ای-۳۲۰ می‌باشد و برای همین مهندسین ایرباس این اتوکلاو را طراحی و ساخته ا‌ند. خطا در ثابت نگاه داشتن دما در سر تا سر طول بال نمیتواند از ۳ درجه فراتر رود. در صورتی‌ که در حین انجام این پروسه غلاف پلاستیکی روی بال دچاره پارگی شود کلّ قطعه که ساعتها کار بر روی آن انجام شده از رده خارج میشود. بعد از اینکه مهندسین از سلامت بال اطمینان حاصل کردن بال به کارخانهٔ بسیار مجهز مونتاژ ارسال میشود. این کارخانه ۸۵۰۰۰ متر مربع وسعت دارد. در این کارخانه پنلهای الومینیومی به بقیه استراکچر بال متصل میشود.

افراد تیم مونتاژ در مرحلهٔ اول باید محل‌هایی‌ خاص از هرپنل(بیشتر در خط اتصال بین پنلها) را با مواد عایق پوشش داده و بعد پنل مذبور را به بخش اصلی‌ بال متصل کنند. این کار باید به سرعت و با بدقت انجام شود زیرا مواد عایق در مجاورت هوا در کم تر از یک ساعت خشک میشوند ودر صورت سفت شدن باید از روی بال تراشیده شده و پروسه از اول شروع شود. عایق شدن درست این بخشها بسیار برای هواپیما حیاتی است زیرا این بخشها باک‌های داخل بال هستند. اولین پنل ۳۴ متر طول و یک تن وزن دارد.

بعد از اتمام اتصال اولین پنل به استرکچر نوبت به اتصال پنلها بیکدیگر می‌رسد، روش اتصال کاملا سری بوده بصورتی که مهندسین شرکت ایرباس دستور به خاموش کردن دوربینهای فیلم برداری ما دادن. مرحلهٔ اتصال ۴ هفته به طول خواهد انجامید ولی‌ ساخت یک ای-۳۸۰ به این جا ختم نمی‌شود.

شرکت ایرباس به مدت ۳۰ است که در آلمان به ساخت قطعات بدنهٔ هواپیما‌های مختلف خانواده ایرباس مشغول می‌باشد، ولی‌ بعد از اعلام ساخت ای-۳۸۰ این شرکت تصمیم به ساخت کارخانهٔ بسیار عظیمی‌ در شهر هامبورگ گرفته است که قابلیت کار بر روی ۴ فروند هواپیما ای-۳۸۰ پارک شده در کنار هم را به کارکنان ایرباس میدهد. زیرا کل هواپیما بعد از مرحله مونتاژ نهایی‌ از فرانسه به آلمان ارسال تا قطعات تزینیی داخلی نصب و رنگامیزی نهایی‌ بر روی آن انجام شود.  برای افزایش زیربنای این کارخانه نیاز به ساخت ۳ اشیانه جدید به همراه افزایش طول باند فرود است. ولی‌ مشکل بزرگی‌ برابر مدیران این شرکت قرار دارد، مردم شهرک چسبیده به این کارخانه و فعالان حفظ محیط زیست با انجام تظاهرات و کشیدن کار به دادگاه در برابر اقدام مدیران ایرباس ایستاده و باعث تاخیر در ساخت این مجتمع به مدت ۲ سال شده ا‌ند.

در صورت اتمام این کارخانه نرخ ایجاد اشتغال در شهرهای اطراف بالا رفته و باعث رونق سایر بخش‌های اقتصادی میشود ولی‌ چرا باز هم این طرح مورد قبول ساکنان شهرهای اطراف نیست؟ این عکس العمل مردم باعث خسارتی معادل صدها میلیون دلار برای ایرباس شده است! در واقع اعتراضات مردم  در پشت افزایش طول باند فورد قرار گرفته است. این باند بیشتر برای تست ورژن حمل بار ای-۳۸۰ یا کارگو (Freighter) است و اضافه کردن طول باند باعث نزدیک شدن انتهای باند در فاصلهٔ ۴۵۰ متری شهرک Neuenfelde میشود. در داخل این شهرک کلیسایی قرار دارد که محل نصب یک اورگ قدیمی‌ ساخته شده در سال ۱۶۸۸ میلادی است. این اورگ به دلیل ظرافت در ساخت بسیار حساس به ارتعاشات حاصل از نشست و برخاست هواپیما و همچنین گردابهای حاصل از حرکت هواپیما در نوک بال آن میباشد. این گردابها در مرکز خود سرعتی معادل ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت دارند که در صورت تداوم پرواز‌های آزمایشی‌ در این منطقه باعث تخریب این کلیسا و تزئینات داخلی آن میشود.

 

مردم این شهرک در طی‌ سالهای قبل شاهد حضور هواپیمای بزرگ دیگری در این ناحیه بوده‌اند، هواپیمای ساخته شده توسط ایرباس برای حمل بدنهٔ سایر هواپیماهای این شرکت. بلوگا (Beluga) نام داده شده به این هواپیما است که برگرفت شده از اسم نژادی از خانواده نهنگ میباشد و در سال ۱۹۹۶ وارد سرویس شده است. این هواپیما از ای-۳۸۰ کوچکتر است ولی‌ مقدار لرزشهای حاصل از تیک آف و لندینگ آن در حال حاضر برای ساکنان شهرک مسعله ساز شده است و در صورت حضور ای-۳۸۰ این شرایط بحرانی تر هم میشود. هر بلوگا قادر به حمل بدنهٔ و بالهائ یک ای-۳۲۰ است.

در ۵۷ کیلومتری شهر هامبورگ در شهر اشتاد (Stedt) برای ساخت بال عمودی (Vertical Tail) شرکت ایرباس از مواد جدیدی که از فیبر کربن مسلح شده با پلاستیک است استفاده می‌کند. این مواد بسیار سبک و در عین حال بسیار مقاوم هستند و میشه گفت مقاومت آن برابر با مقاومت الماس و ۶ برابر فولاد است. این مواد به وسیله ماشینهای بافت فول کامپیوتری لایه به لایه بافته شده و به هر شکل خاص مورد نظر طراحان در میان. بعد از مرحلهٔ بافتن، این مواد به کوره ارسال شده و تحت گرما به اصطلاح پخت میشوند، بعد از پخت، این مواد استرس زودایی شده و برای رنگامیزی و خشک کردن ارسال میشوند. بعد از این مراحل پنل آماده اتصال به استراکچر بال عمودی است، این کار به وسیلهٔ یک روبات عظیم که در واقع مجموعه‌ای از ماشین‌های دریل و چکش بادیی است انجام میشود. دقت این ماشین فراتر از تصور می‌باشد و در یک مرحلهٔ کاری تا ۱۰ هزار اتصال را به وسیلهٔ پرچ به هم متصل می‌کند. اپراتور این ماشین موظف به چک تمامی‌ ۱۰ هزار اتصال به وسیله سیستمهای تعبیه شده در آن است.

حمل و نقل قطعات (Transportation)

 ارسال تمامی‌ قطعات ای-۳۸۰ به کارخانه مونتاژ در شهر تولوز بوسیله حمل و نقل زمینی‌ و دریایی انجام می‌گیرد. هواپیما بلوگا برای حمل قطعات ای-۳۸۰ بسیار کوچک است. ولی‌ این روش حمل و نقل همراه با ریسک و مشکلات فراوان برای شرکت ایرباس میباشد. این پروسه نیاز به برنامه ریزی و زمان بندی بسیار دقیق برای ارسال به موقع قطعات به تولوز فرانسه از سراسر دنیا دارد. ارسال قطعات بزرگ و سنگین نیاز به بستن اتوبانها و عبور از روی پلها ،که در بعضی‌ مواقع محدودیت وزن یا پهنا وجود دارد باعث اتلاف وقت و هزینهٔ فراوان برای ایرباس میشود. بالها و بدنه به بندر شهر بوردو (Bordeaux) ارسال و بعد از آن بوسیلهٔ بارج در روی رودخانه گارونه (Garonne) مسافتی معادل ۹۶ کیلومتر را به مقصد شهر تولوز طی‌ می‌کند. ولی‌ یک نقطه تاریخی‌ بسیار مهم در این رودخانه وجود دارد، پلی به نام پل سنگی‌ (Pont De Pierre) که به وسیله ناپلئون در ۲۰۰ سال پیش ساخته شده است. بارج شرکت ایرباس به همراه محمولهٔ خود باید از زیر دهانه این پل رد شود و این کار باید در زمانی‌ خاص صورت پذیرد تا جزر و مد رودخانه ارتفاع آب را در حد مجاز برای این بارج تنظیم کرده باشد. در صورتی‌ که بارج زودتر از زمان موعود به این منطقه برسد باید تا لحظهٔ مناسب صبر کند و اگر دیر برسد شاید تا یک هفته تاخیر در ارسال این محموله ایجاد شود. باز هم مردم شهرهای اطراف این رودخانه نسبت به این پل حساس بوده و خواهان تغییر مسیر عبور بارج شده‌اند. هر بار عبور میتواند یک خطر برای محموله و یا پل تاریخی‌ باشد.

بعد از گذر از رودخانه گارونه محموله به وسیله تریلرهای مخصوص به همراه اسکورت از داخل شهرهای مختلف تا رسیدن به مبدا عبور می‌کند. دوستانی که از فرانسه دیدن کردن میدونن که خیابانها و کوچه پس کوچه‌های زیادی در هر شهر فرانسه وجود دارد که محل عبور و مرور اصلی‌ شهر محسوب میشوند و به علت باریکی بعضی‌ مواقع به نظر غیر قابل عبور میایند. تریلرها به علت حرکت در شب با مقررات خاصی‌ مواجه هستند مثلا نمیتوانند با سرعتی بیش از ۶۰ کیلومتر در ساعت حرکت کنند و طی مسیر ۲۵۰ کیلومتری بعضی‌ مواقع تا ساعت‌ها به طول میانجامد. هر بار محموله  به وسیله ۶ تریلر و ۱۵ ماشین اخطار دهنده و موتور‌های پلیس حمل میشود و تقریبا ۶۰ نفر پرسنل در اطراف تریلر‌ها حرکت میکنند و مواظب عبور آنها از داخل خیابانها هستند. در بعضی‌ جا‌ها فاصله بار با دیوار‌های دو ور خیابان به ۵۰ سانتی متر می‌رسد.

 

مونتاژ بدنه و بالها (Fuselage Assembly Line)

و بلاخره کاروان تریلرها به فرودگاه شهر تولوز و به کارخانه نبض خط مونتاژ ایرباس میرسند. این کارخانه بسیار وسیع‌ و بزرگ است به طوری که ۵۰۰ متر طول، ۲۵۰ متر عرض و به اندازه یک ساختمان ۱۵ طبقه ارتفاع دارد. در ساخت این اشیانه از ۳۲۰۰۰ تن آهن، کافی‌ برای ساخت ۳ برج ایفل استفاده شده است. قطعات بدنه و بالها بوسیله JIG (سیستمی‌ برای نگهداری قطعات مختلف در مکان‌های از قبل پیش بینی‌ شده و اتصال آنها به یکدیگر و ساخت پروداکت نهایی‌) به هم متصل میشوند. جیگ ساخته شده در این مجتمع یکی‌ از بزرگترین مدلهای موجود در جهان میباشد. هر جیگ به اندازهٔ یک ساختمان ۵ طبقه ارتفاع و وزنی معادل ۱۲۰۰ تن دارد و مجهز به ۴ اسانسور برای حمل پرسنل و بار است.

انجام مونتاژ بدنه و بالهائ عمودی ۴ هفته به طول می‌‌انجامد. این مرحله به ایستگاه شماره ۴۰ معروف است. بعداز مونتاژ بدنه و بالها هواپیما به بخش دیگری برای نصب اینسترومنت‌ها و سایر قطعات پروازی و موتورها ارسال میشود. در این بخش پرسنل در آن واحد بر روی ۳ هواپیمای پارک شده در کنار یکدیگر کار میکنند. بعد از خروج هواپیما از این بخش، ای-۳۸۰ آماده پرواز به سمت آلمان برای انجام آخرین مراحل ساخت است.

 

 

تزئینات داخلی‌ (Interior Design)

 در باره تزئینات داخلی‌ ایرباس مقالات زیادی موجود میباشد ولی‌ در اینجا تنها به بخش لوکس (Luxury) آن اشاره میشود. در داخل هر ای-۳۸۰ علاوه بر سه کلاس مختلف حمل مسافر شامل اکونومی، بیزینس کلاس و فرست کلاس یک رستوران، یک فروشگاه Duty Free ( فروشگاهایی بدون اعمال مالیات فروش بر کالاها که معمولا در داخل مبانی ورودی در مرز‌های هوایی و زمینی‌ مستقرند)، یک بار برای سرو مشروبات الکلی، بخش کابینهای شخصی‌ برای استراحت و آبشار مصنوعی موجود است. نور پردازی داخلی‌ به روشی‌ طراحی شده که مسافران عبور از شب به روز به خاطر اختلاف ساعت بین قاره ایی را حس نمیکنند و همین امر باعث جلوگیری بیشتر از پدیده Jetlag در مسافرین میشود.

و سرانجام بعد از ۴ ساعت پرواز و انجام تست‌های مختلف بر روی هواپیما در سکوت اسمان شهر تولوز به خاطر گراند کردن سایر پروازها از دور شمایی از ای-۳۸۰ نمایان میشود و در بین شادی بیش از حد تماشاگران چرخهای فیل سفید در یک لحظه تاریخی‌ با باند فرود اشنا میگردد. خلبانان این هواپیما که از بهترین خلبانان ایرباس (Test Pilot) هستند اموزش‌های خود را بر روی سیملاتور ای-۳۸۰ گذرانده ا‌ند. در این سیملاتور بیش از ۴۰۰ سناریو مختلف از شرایط بحرانی به خلبانان آموزش داده می شود.

 

با تشکر و احترام :

بهروز مدرسی

منابع:

۱-Mega Structures Tv Show

۲-airbus.com

۳-wikipedia.com

۴-cadinfo.net/editorial/A380-3.htm

۵-qualityjunkyard.com

این نوشتار ۶ فروردین  ۱۳۸۸ مطابق ۲۶ مارس سال ۲۰۰۹ ، ساعت ۲:۳۰ دقیقه بامداد پایان رسید.

    یک خواهش دوستانه : گوگل امتیاز وبلاگ من رو به دلیل حضور کم رنگ شما یاران کم کرده است . با یک کلیک در روز از این وب حمایت کنید (اینجا

   ایام به کام   

 ajr4i2ce8c0d7seedv8o.jpg

به درخواست خوانندگان محترمي كه گله فرموده بودند اين سايت فهرست مطالب گذشته ندارد ، اين مهم به همت يكي از خوانندگان خوب و پسر عزيزم امير محمود بازيار انجام گرفت .. همچنين بخش قديمي " مطالب گذشته " به انضمام كالبد شكافي سانحه هواپيماي سي - ۱۳۰ كه در شهرك توحيد به وقوع پيوست به اين صفحه انتقال يافت . براي مشاهده اينجا رو كليك كنيد
 
 6mfmukopgefyux613u8m.jpg 
زير نظر : عليرضا صادقي  

این بخش به پیشنهاد و همت شما خوانندگان محترم شکل گرفته است . از این پس مطالبي متنوع و جذاب به زبان انگلیسی به همراه تازه ترین خبرهایی از صنعت هوانوردی تقدیم شما عزیزان خواهد شد.

 

How to overcome a fear of flying:

Do you wish you could travel to faraway places and see the world, but start sweating or perhaps even shaking when you realize you'd need to get on a plane to get there? If you have aviophobia, or the fear of flying, here's how to prevent it from limiting your life.

1-Face the facts. Don't forget that the statistics are on your side. One study found that it's 261 times safer to take a plane from New York to Los Angeles than to drive the same distance. 2-Know what to expect. A large part of being scared is not knowing what will happen next. Why is the plane going so fast? Why do my ears feel funny? Why does the wing look weird? Why are we hitting turbulence? Why are we being asked to keep our seat belts on? When presented with an unusual circumstance, your first instinct is to assume the worst. To minimize this, learn everything you can about flying. The plane needs to reach a certain speed so that it can take off, your ears are popping because of a change in pressure, certain parts of the wing are supposed to move, and so on: everything that is happening happens every time a plane goes into flight. 3-Learn to meditate. In other words, before you step onto a plane, learn how to control your thoughts. Sit down in a chair, close your eyes, and pretend you are on a plane. When something strikes your fear and you start feeling anxious, try to stop the thought process. Think about something else you're excited about, or at least something that will take your mind off of your fears. Listen to yourself breathe. Recite the alphabet backwards. Count to 5,000. 4-Bring doctor-prescribed anti-anxiety medication, just in case. Make an appointment with your MD and explain your situation. Don't wait until you're on the plane and alcohol becomes your only option. Being intoxicated, or taking any kind of drug that is not prescribed by your doctor to address this specific situation, will probably only make things worse. 5-Face your fear head-on by taking flying lessons. There are countless stories of people who've feared something all their lives only to meet it face-to-face one day and discover that the object of their fear was nothing to be afraid of. One way to conquer a phobia is to immerse yourself in it--in what you know is a safe situation. With the guidance of a patient instructor, you might find that flying isn't so scary after all. 6-Accept that you are not in control. Risk is a part of life. You never know what's right around the corner. 7-Get an aisle seat. Not only will you be further away from the window, but you'll also have better access to flight attendants. 8-Fly with a friend if you can--preferably someone who's flown many times before and isn't scared of it at all.9-Bring things to keep you distracted: an MP3 player, puzzles, magazines, books, a portable DVD player, etc. 10-Download or buy a flight simulator and play it. See that flying is very casual and there is nothing to be scared of.

Source:http://www.wikihow.com/Overcome-a-Fear-of-Flying BY:Alireza Sadeghi

ترجمه فارسی:

 چگونه بر ترس از پرواز غلبه کنیم ؟

آیا هیچ وقت دوست داشته اید به جاهای دوردست سفر کنید و دنیا را ببینید اما وقتی که متوجه شدید که باید سوار هواپیما شوید شروع به عرق کردن و یا حتی لرزیدن کرده باشید؟اگر دچار "آویافوبیا" یا ترس از پرواز هستید در اینجا مواردی وجود دارد که به شما می گوید چگونه از چیزی که زندگیتان را محدود کرده است اجتناب کنید.

۱- از حقایق استقبال کنید:فراموش نکنید که آمار در کنار شماست.یک تحقیق نشان می دهد که پرواز از نیویورک تا لوس آنجلس 261 مرتبه امن تر از - رانندگی کردن در همین مسیر می باشد

۲- بدانید که انتظار چه چیزی را باید بکشید.بخش عظیمی از ترس به این خاطر است که نمی دانیم بعدا چه اتفاقی قرار است که بیفتد.چرا هواپیما این قدر تند می رود؟چرا گوش هایم احساس عجیبی دارد؟چرا شکل بال عجیب است؟چرا توربولانس هواپیما را تکان می دهد؟چرا از ما خواسته شده که کمربند را بسته نگهداریم؟وقتی که با شرایط غیر معمول مواجه می شویم غریزه اولیه ما بدترین چیز را فرض می کند.برای به حداقل رساندن آن هر چیزی را در مورد پرواز بیاموزید.هواپیما لازم است به سرعت مشخصی برای برخاستن برسد -گوشهایتان صدا می دهند.این بخاطر تغییر فشار است-بخش های مشخصی از بال باید حرکت کنندو نظایر این.هر چیزی که هم اکنون در حال اتفاق افتادن است در هر دفعه که هواپیما پرواز می کند نیز اتفاق می افتد .

  ۳ -   "مدیتیشن" بیاموزید.به عبارت دیگر قبل از سوار شدن به هواپیما یاد بگیرید که چگونه افکارتان را کنترل کنید.روی یک صندلی بنشینید.چشم هایتان را ببندید و وانمود کنید که داخل هواپیما نشسته اید.هر وقت که چیزی باعث ترستان شد و احساس ناراحتی کردید تلاش کنید تا روند فکری خود را متوقف کنید.در مورد چیزی که شما را ذوق زده می کند یا چیزی که حداقل فکرتان را از ترس دور می کند فکر کنید.به صدای نفس هایتان گوش کنید.حروف الفبا را از آخر بخوانید.تا 5000 بشمارید.

۴ -  فقط داروهای ضد اضطراب نسخه شده توسط پزشک را با خود بیاورید.با پزشک تان ملاقات کنید و وضعیت تان را شرح دهید.در چنین واقعی مصرف بیش از حد الکل یا استفاده از داروهایی که توسط پزشک نسخه نشده اند احتمالا اوضاع را بدتر می کند. 

۵ -  با یادگیری درس های پرواز مستقیما با ترس خود مواجه شوید.داستان های زیادی در مورد افراد مختلف وجود دارد که تمام زندگیشان از چیزی میترسیده اند تا روزی که مستقیما با آن مواجه شدند و متوجه شدند که در واقع چیزی برای ترسیدن وجود نداشته است.یک راه برای غلبه بر ترس غرق کردن خود در آن و در چیزیست که فکر می کنید موقعیت ایمنی است.با راهنمایی های یک راهنما احتمالا متوجه می شوید که بعد از این پرواز اصلا ترسناک نیست.

۶ - قبول کنید که بر هر چیزی کنترل ندارید.خطر بخشی از زندگی است.هرگز نمی دانید که دور بر شما چه اتفاقی می افتد.

۷ - صندلی در ردیف بیرونی بگیرید.این ردیف نه تنها شما را از پنجره دور می کند بلکه بهتر به مهمانداران پرواز دسترسی خواهید داشت .

۸ - در صورت امکان با دوست خود پرواز کنید.ترجیحا کسی که پرواز های زیادی داشته و هرگز از پرواز نمیترسد.

۹ - با خود چیزهایی بر دارید تا ذهن شما را منحرف کند.مثل:دستگاه پخش "ام پی3"-"جورچین"(پازل)-مجله-کتاب-"دی وی دی پلیر" یا نظایر آن.

۱۰ - یک شبیه ساز پرواز بخرید یا دانلود کنید و با آن بازی کنید.ببینید که پرواز امری معمولی است و چیزی برای ترسیدن وجود ندارد.

http://www.wikihow.com/Overcome-a-Fear-of-Flyingترجمه و گردآوری:علیرضا صادقی منبع:

 

 بخش بازرگاني    با مديريت : امير محمود بازيار 

تلفن تماس  : ۰۹۳۵۸۶۶۶۲۹۶

 ای میل مدیر تبلیغات am_bazyar@yahoo.co.uk 

تعرفه تبليغات در سايت و وبلاگ oldpilot

سايز كليه تبليغ ها 464*68 است.

   

 9dlup0xs69iofxdimfqr.jpg 

براي مشاهده (اينجا ) را كليك كنيد . 

yul2qu6sjgcpbprkkr6e.jpg

من همسر سبیل کلفت نمی خواهم

تحلیل سانحه فوکر پرواز اردبیل

و

جاسوسی که به خواستگاری آمد !!

روایت واقعی  

 سخنی با شما

***********

 اخیرآ دوستان بزرگواری که تازه به جمع یاران همدل و صمیمی پیوسته اند با مطالعه مطالب بسیار قدیمی برایم کامنت می گذارند .. خب من از طریق سیستم ادیتوری که دارم .. همه کامنت ها رو دیده و با دل و جان پاسخ می دهم .. اما این بزرگواران مرتب گله می کنند که چرا جواب نمی دهم !!؟ دلیل آن واضح است که خواننده محترم یادش می رود که در کدام مطلب برایم کامنت نوشته .. و شاید انتظار داره پاسخ اش رو در پست اخر ببینند !! یکی از همین بزرگواران دوست بسیار عزیزم جناب " رضا ارفع " از مردان زحمتکش بر روی سایت نفتی کشور است . که همان گونه که عرض کردم تازه تشریف آورده است . این دوست نازنین خیلی بنده رو شرمنده می فرماید .. و مرتب مطالب قدیمی رو خوانده و برایم کامنت می نویسد .. و من هم سریع جواب می دهم .. اما هر بار از بنده گله می فرماید که چرا کامنت های من را نمی خوانی !!؟ در پیغام آخر مرقوم فرمود .. من نمی دونم کدوم پست جدید است کدوم قدیمی .. !؟راستش رو بخواهید  من نتوانستم در این مورد به این نازنین توضیح دهم . امیدوارم خوانندگان گرامی ایشون رو راهنمایی فرمایند .. فقط بار دیگر تآکید می کنم .. بنده همه کامنت ها رو پاسخ می دهم . فقط خواهش می کنم اگه دوستان پرسشی دارند که نیاز به پاسخ از سوی خوانندگان دارد .. حتمآ در پست آخر آن را درج فرمایند تا امکان رویت آن فراهم شود .. ممنون از همه

 بعضی از یاران قدیمی گله فرموده اند که چرا بخش ترجمه مستند های " نشنال جئوگرافیک " رو تعطیل کرده و دیگه مانند سابق به آن ها نمی پردازم .. ؟ دوستان گرامی حتمآ مستحضر هستید که به دلیل ایام تعطیلات نوروزی و سفر خوانندگان محترم ، آمار حضور به یک سوم ایام گذشته رسیده است .. ! و طبق توصیه خوانندگان قرار بود در این مدت بنده هم استراحتی بکنم ..  که به دلیل پذیرایی از وروجک های شیطون این امر میسر نشد . ولی خب به لطف یاران اندیشمند و بزرگوار ، چراغ سایت در ایام نوروز و حتی روزهایی که بنده کسالت داشتم .. خاموش نشده و کماکان مطالب جالبی منتشر می شود .. مخصوصآ در بخش کامنت ها آقای آوالانچ عزیز غوغا کرده است .. واقعآ مطالب جالب و دلنشین درج می فرماید .. که بی نهایت کاری سخت و طاقت فرساست .. اما در مورد مستند ها ، همان گونه که در بخش مطالب آینده می بینید .. یکی از عجیب ترین حوادثی که در پرواز اتفاق افتاده است رو با عنوان " پرواز کور " در دست ترجمه دارم . که به امید خدا برای بعد از تعطیلات تقدیم یاران خواهم کرد .. و شما خواهید دید که چگونه یک نوار چسب کوچک سبب سرنگونی جت مسافربری شده است !!؟ تا آن ایام هم از مطالب جالب دوستان بهره خواهیم برد .. و اگر فرصت کردم خودم هم یک خاطره شاد تقدیم شما خواهم کرد .. موفق باشید

- تعداد بازديد
  • 6107
  • مرتبه

    نظرات

    جناب علیرضا صادقی عزیز
    ضمن تشکر مجدد از زحمات شما ، در راستای خواهش بنده مبنی بر همکاری بیشتر در قالب پست مستقل از ترجمه های شما ، امشب این لینک جالب رو دیدم که می شه مطلب جالبی از آن تهیه کرد .. قضیه مربوط به هواپیمای مسسافربری است که به دلیل اشتباه در محاسبه سوخت موتور های آن روی اقیانوش خاموش شده و خلبانان هواپیما به جای رسیدگی به وضع هواپیما و فرود اضطراری در آب ، مشغول به دعا و نیایش شده و در نتیجه باعث مرگ مسافران زیادی شده بود .. که اگه به جای دعا به فکر پرواز بود ، اصلآ کسی نمی مرد .. لینک آن این است : http://en.wikinews.org/wiki/Pilots_in_16-death_crash_jailed_for_praying_instead_of_flying?curid=123365
    ممنون از شما .. شما اگر ترجمه کنی من تحلیل فنی را به آن اضافه خواهم کرد .. اگه فرصت نکردی ، بگو خودم یا جناب خواجه نظام انجام دهیم .. فقط تعارف نکن .. چشمک

    آقای مدرسی بچه میترسونید.همین حالا ترجمه میکنم.
    به امید دیدار
    پاسخ
    علیرضا جان گرامی
    آفرین به شما
    واقعآ دستت درد نکنه .. می دونم برای شما این کار به قول معروف سه سوت است .. ولی منظورم این بود که نکنه کار یا گرفتاری داشته باشی
    دست شما درد نکنه

    جناب مدرسی!
    مطلب مورد نظر شما ترجمه ودر پیشنویس قرار گرفت.راستش در هنگام ترجمه و زمانیکه خواندم خلبانان بجای پرواز به دعا پرداختند خیلی خندیدم و به یاد هنرنمایی آقای مهران مدیری در نقش خلبان ودر مجموعه "مرد دو هزار چهره" که همین امشب پخش شد افتادم.احتمالا خلبانان این پرواز نیز از سنخ مسعود شصتچی و روزبهانی بودند که بجای پرواز در کابین خلبان کباب باد میزدند.مقایسه کنید با فرود آوردن هنرمندانه و ماهرانه هواپیمای "ایر کانادا" که خودتان ترجمه و تحلیل کردید.
    این مطلب باضافه دو مطلب دیگر در پیشنویس قرار دارند و هرکدام را که مایل بودید برای پست بعد میتوانید استفاده کنید.همچنین مطلب بلند دیگری راجع به فرود اضطراری آماده است که میتوانید در قالب یک پست مستقل از آن استفاده کنید.در ضمن چندی پیش از من خواسته بودید که حوادث هوایی را ترجمه کنم تا روی آنها نظر دهید که فکر کنم 2 یا 3 پست قبل مطلبی در مورد سقوط اخیر "ترکیش ایر" ترجمه شد که البته هنوز جنابعالی تحلیل نفرمودید و خواستم که یادآوری کنم.
    ایام به کام
    پاسخ
    خیلی ممنون پسر عزیزم .. آفرین به شما
    واقعآ زحمت کشیدید .. در مورد مطالب بلند .. اگه بگم قدرت سنجش ام رو از دست داده ام باورت می شه !!؟
    به عبارتی اگه خودت زحمت کشیده و در مقابل مطالب مستقل ، واژه بلند یا مستقل رو درج کنی ممنون می شوم
    آخه می بینی که اون جا شلوغه .. و من نمی دونم کدوم برای بخش ترجمه است و کدوم برای مستقل
    سقوط ترکیش رو ندیدم .. حتمآ بعد از تفکیک شما ، حتمآ یکی یکی آن ها رو درج خواهم کرد
    خودم هم روی یکی از مستند ها نشنال جئوگرافی کار می کنم
    باور کن .. صد ها ای میل بعلاوه ده ها کامنت در سایت و وبلاگ و پاسخ طولانی به بعضی ها توان فکر و اندیشه رو از من سلب کرده است
    برای همین خواهش کردم شما کمی جور من رو کشیده تا بیشتر هب کار هایم برسم .. مخصوصآ الان که میزبان نوه هایم هم هستم .. !! و کارم سخت تر شده است . ممنون از شما و بار دیگه از شما به خاطر سرعت عمل تشکر و قدردانی می کنم

    جناب آقاي مدرسي سلام. سال نو مبارك. راستش بنده اولين بار چند ماه پيش لينك سايت شما را در وبلاگ دوست عزيزي ديدم و به قول معروف با يك بار مراجعه، مشتري دائمي شما شدم! مطالب شما جداً جذاب و آموزنده‌اند. بنده از بچگي علاقه بسيار زيادي به هواپيما و پرواز دارم و خواندن مطالب شما تا حدود زيادي سوالات بنده را درباره هواپيما جواب مي‌دهد. اين‌ها را اضافه كنيد به اين دو نكته كه شما، هم‌اسم دو تن از بهترين دوستان بنده هستيد. (آقا بهروز) و آقاي اميرحسين مدرس(مجري و بازيگر خوب سينما و تلويزيون) از اين‌ها كه
    بگذريم، بنده به عنوان يك روزنامه‌نگار و نويسنده كوچك و ناقابل مي‌گويم كه نثر خوبي داريد و جذاب مي‌نويسيد. (درست است. همكار هم هستيم!) و خوب، همه اين‌ها باعث شده به مطالب شما معتاد شوم. باور كنيد هر وقت به اينترنت وصل شوم حتما سري هم به سايت شما مي‌زنم.
    و اما چند نكته: در جايي نوشته بوديد آمادگي داريد خاطراتتان را منتشر كنيد. اميدوارم اين اتفاق هرچه زودتر بيفتد. بنده به واسطه شغلم با چند ناشر خوب آشنايي دور و نزديك دارم. هر وقت تصميم جدي براي انتشار خاطراتتان گرفتيد اطلاع دهيد تا شما را به اين دوستان معرفي كنم. (بنده خود نيز حاضرم بدون هيچ چشمداشتي ويرايش كتابتان را بر عهده بگيرم. جهت ريا عرض مي‌كنم! من به عنوان ويراستار با چند ناشر همكاري دارم.)
    و چند گلايه: چرا اينقدر اصرار داريد خود را پيرمرد بناميد؟! شما هنوز دهه پنجم عمر خود را هم پشت سر نگذاشته‌ايد. اگر منظورتان از پيري، تجارت تلخ و شيريني است كه پشت سر گذاشته‌ايد كه فبها اما بدون تعارف هنوز زود است كه خوتان را پيرمرد فرض كنيد. ما همكاري داريم كه تازه پنجاه سالش شده و به خاطر اين‌كه فراموشي و ديگر عذرهايش را توجيه كند فورا مي‌گويد پيري است و هزار عذر شرعي! شما ديگر چه بهانه‌اي داريد؟! آيا صرف داشتن داماد و دو نوه آدم را پير مي‌كند؟ بقيه حرف‌ها بماند براي بعد. و در انتها يك سوال اساسي: آيا با گذشت حدودا دو دهه از بازنشستگي اجباري، هنوز با همكارانتان ارتباط داريد؟ فاميل و آشنايانتان در برخورد با شما به عنوان خلبان چه واكنشي دارند. آيا مثل ما خوانندگان با سوالاتشان شما را اذيت مي‌كنند؟
    پاسخ
    حمید رضا جان عزیز و گرامی
    چقدر خوشحالم که افتخار آشنایی با همکار فرهیخته ای رو پیدا کرده ام
    جناب امیر حسین خان مدرس .. که ارادت دارم .. اون موقعی که سروش بودم با وی در ارتباط بودم .. واقعآ به از شما نباشند .. انسانی بزرگ و نازنینی هستند بار ها هم کسانی که با او کار داشتند .. اشتباهی به من وصل می شدند !!
    دوست گرامی .. در مورد نشر کتاب فرمودید .. بله من مدت هاست که این تصمیم رو دارم .. حتی به خاطر ارتباطاتی که در زمان مهندس چمران و سردار افشار با بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس داشتم .. و همکاری تنگاتنگی با ان ها در مراسم و همایش های مختلف داشتم .. یکی از مسئولان بلند پایه آن پیشنهاد این کار رو به من داد .. اما راستش رو بخواهی دلیلی که آن را با آن ها انجام ندادم .. این بود که مجبور به خود سانسوری باید می شدم . و من دیدم ارزش ندارد . آن ها گفتند حتی پنج هزار نسخه اش رو خودشون خریداری می کنند !! ولی مزه خاطرات به نوع روایت اش است .. به هر حال به طور جدی پی گیری نکردم .. ولی بار ها عرض کردم هر کسی مایل باشد ، حاضرم امتیاز انتشار آن رو به صورت رایگان در اختیارش قرار دهم ..
    البته ویراستاری یک اصل مهمه .. که الحمدالله شما رو خدا از غیب رسوند
    حالا هم با شناخت و ارتباطاتی که در این ژانر داری .. از طرف من وکیل .. ببین چه کار می شه کرد ؟ در نهایت اگه خودم بخوام چاپ کنم چقدر هزینه می بره !!؟ خنده داره خودم سال ها در انتشارات سروش یکی از دست اندرکاران و دبرسرویس های قدیمی بودم .. ولی خب .. چند سال است که قطع ارتباط کرده ام حمید رضا جان .در مورد خطاب کردن پیر مرد .. چشم حق با شماست .. از امسال رعایت می کنم
    و اما در مورد گذشت دو دهه .. بله هنوز هم ارتباط با بعضی همکاران قدیمی دارم .. و در باب مسایل پروازی ساعت ها بحث می کنیم .. یا پرواز ها و ماموریت هایی که داشتیم بازگو کرده و مثل شکارچی ها هی تعریف می کنیم .. و با افسوس یادی از اون خاطرات می کنیم !! گاهی هم ماه ها از همدیگر خبر نداریم ... قسمت ما هم چنین بود .. !! ممنون از شما

    معرفی خانواده سوخوی:
    سوخوی 37 ترمیناتور : این هواگرد یکی از شاهکارهای دفتر طراحی سوخوی است بدنه مستحکم که به این هواگرد امکان انجام مانور سوپر کبرا را فراهم می کند مانوری که نمونه های غربی حتی در خواب هم انجام آن برایشان مقدور نمی باشد استفاده از کانکارد یک یک رسم معمول در خانواده فلانکر می باشد این پرنده را در داگ فایت بمراتب خطرناک تر می کند اگر اطلاعاتي از پروژه هاي دور و دراز طراحي روس ها در بعد هوانوردي نظامي داشته باشيم جستجوي شركت هاي سازنده آن را به دنبال يك مهره سنتي همچنان خواهيم يافت چرا كه عامل مانورپذيري يك جنگنده در شرايط سخت گرچه امروزه قابل توجيه است اما روح سازندگان روس چندان با نبردهاي آينده سازگار نيست و بسياري معتقدند هنوز هم ركورد اين امر در انحصار رقيب داخلي آن يعني ميكويان گوروويچ موسوم به (ميگ) مي باشد نقطه درخشان طرحهاي شركت با سابقه سوخوي را پس از توليد نخست نمونه فلانكر مي توان در همين جنگنده يافت هرچند اين جنگنده را هنوز نمي توان يكي از رقباي قدر جنگنده هاي چندماموريته و سرسخت امروزي به دليل طي دوره ي اوليه عمر آن ناميد اما اين طور كه پيداست مي توان در اين جنگنده نكات برجسته اي را يافت كه به تفصيل به آنها مي پردازيم چرا كه ترميناتور ناميست كه بر آن نهاده اند.

    هواپیمای روسی Su-37 ترمینیتور، آخرین عضو خانواده فلانکر
    از آنجا كه سروصداي روسها در بخش نظامي و رقابت آنان با ايالات متحده همچنان ادامه داشته و دارد،رقابت هاي داخلي بين شركت هاي بنام روسي نيز منجر شده طرحهاي مفهمومي سوخوي بيش از پيش دقيق و اقتصادي باشد.هرچند در حيطه كاري دو شركت سوخوي و ميگ با ارايه طرحهاي مشابه با نقاط نسبتاً مشترك زياد در زمينه سوخو-27 و ميگ-29 ثابت كردند براي مقابله با طرح هاي جديد بلوك غرب متحد هم اند اما مي توان رويه هركدام را بر اساس پيشينه به طور جداگانه بررسي نموده و تشخيص داد حال اين طرح نيز هرچند ملهمي از پيشينيان خود و خصوصاً Su-35 بوده اما يك خط شكن در گروه خود به حساب مي آيد چرا كه نخستين جنگنده روسي است كه از فناوري TVC يا كنترل و هدايت تغيير بردار رانش سه بعدي كه امكان تغيير درسه بعد خروجي هاي هردو موتور را در حالات مختلف،به طور همزمان يا غيرهمزمان و به طور جداگانه براي انجام مانورهاي خاص فراهم مي آورد، برخوردار است.سوپر فلانكر را بايد هواپيمايي با قابليت مانوردهي فوق العاده بالا دانست هرچند اگر نگاهي به جثه سنگين و نسبتاً طويل آن بياندازيد كمي در اين مورد شك مي كنيد اما جالب اينجاست كه سوپر فلانكر با شگردي خارق العاده كه تا فرصت يافته در نمايشگاه هاي عظيم هوايي در اقصي نقاط پهنه اين كشور خودنمايي كرده و موجب بهت و حيرت عموم و حتي كارشناسان شده است مانورها و صرفاً مانوري كه تا پشت رل اين هواپيما در شبيه ساز پرواز Lock On Modern Aircraft ننشينيد به پيچيدگي آن يعني مانور كولبيت پي نخواهيد برد. در اين مانور كه عملاً در شرايط عملياتي اگر كمي بدبينانه به آن نگاه كنيم غير ممكن مي نمايد،هواپيما يك پشتك كامل 360 درجه اي در هوا مي زند و ازآنجا كه اكثر مانورهاي سنگين افت شديد سرعت و رانش را به همراه دارند،آن را به سيبلي براي دشمنان تيزبين خود بدل مي كند هرچند مهارت خلبان نيز مي تواند كمك زيادي براي بهبود سريع وضعيت و نامتعادلي جنگنده باشد و به كارش آيد اما برخي آن را به منزله اتمام كار اين جنگنده در همان نقطه از نبرد مي دانند علاوه بر اين،نمايشگاه هوايي فارن برو در سال 1996نيز عرصه درخشاني براي هنرنمايي اين جنگنده به حساب مي آمد چرا كه چشم سازندگان و طراحان روسي به استقبال خصوصاً عموم از اين جنگنده دوخته شده بود.

    هواپیمای Su-37 Terminator به کانارد نیز مجهز است
    با اين اوصاف گويي پنجره جديدي به روي دنياي حركات آكروباتيك گشوده شده بود.طراحان مطمئن روس،اين پرنده را رويايي براي شكستن ركوردهاي مرگبار مي پنداشتند و به حيات مجدد صنعت هميشه در صحنه اما ضعيف هوانوردي روسيه اميدوار بودند.هرچند ترميناتورها از اين وهله سربلند بيرون آمدند و مانور استثنايي سوپر-كبري را براي اولين بار به نام خود در كتاب ركوردهاي هوانوردي به ثبت رسانيدند، حركتي كه در آن، هواپيما ابتدا با سرعتي معادل 400 كيلومتر بر ساعت كار خود را براي استقبال از خطر آغاز مي كرد و سپس با كشيدن دسته هواپيما به طرف عقب و كاهش تراتل باعث كششي به طرف عقب با زاويه اي حدود 13۵درجه و سپس چرخش كامل به طور عمود و حفظ اين حالت به مدت 4الي 6ثانيه و سپس مجدداً با پايين آمدن دماغه و Level كردن هواپيما در سطح افق و رساندن سرعت از دست رفته به 150Km/hبدون تغيير ارتفاع و نهايتاً استفاده از سيستم تحريف جهت اعمال رانش براي تنظيم تعادل اوليه.البته با توجه به پيچيدگي ظاهري كه از لابلاي جملات فوق پيداست توصيه مي شود تا زمان دريافت گواهينامه مربوطه آن را در شبيه ساز پرواز امتحان نكنيد! زياد هم هيجان زده نشويد چرا كه در مورد هواپيمايي كه تنها چند فروند پيش نمونه از آن تهيه شده و فعلاً توليد آن تعليق و يا درواقع متوقف شده است و دليل آن نيز عدم اختصاص بودجه لازم به پروژه آزمايشي Su-37 اعلام شده و حتي دو فروند نيز با وجود تفاوت نه چنداني كه با Su-35 خود دارد در طرح اصلي اين هواپيما ادغام شده است قضاوت صحيح كمي دشوار است و از اين حيث نمي توان آينده اي براي آن متصور بود،جنگنده اي كه نخستين پرواز خود را در دوم آوريل 1996 انجام داده و از توان بالايي در زمينه پيشرانش برخورداراست به طوري كه براي توليد و تامين نيروي جلوبرندگي خود از دو موتور توربوفن AL-37FU ساخت شركت Lyulkaكه در واقع نوع ارتقا يافته AL-31F به كار رفته در مدل پايه Su-27 است، هركدام با رانشي معادل 30855پوند بهره مي برد و از سيستم Avionic والكترونيكي پيشرفته اي برخوردار است به طوري كه رادار چندحالته NO-11M ساخت شركت NIIPبا قابليت ترك و نظارت همزمان بر 15 هدف و شليك انتخابي با توجه به سيستم راداري موشك مجهز به قفل روي هدف به طور مستقل در حالت فعال يا غير فعال به آسودگي مي تواند به هدايت و مشايعت موشكهاي هوا به هواي خود نظير R-77 پرداخته و شاهد نابودي آن باشد.

    سیستم تغییر بردار رانش از قابلیت های کم نظیر ترمینیتور است
    از ديگر تجهيزات پيشرفته آن مي توان به كاكپيت و صفحه آلات پيشرفته آن اشاره داشت تعجب نكنيد بله پيشرفته! البته چنانچه پیشتر گفته شد تمایل روسها به قطعات آنالوگ همچنان ادامه داشته و ردپای آنها هنوز پیداست اما در ترمیناتور اطلاعات ناوبري و تاكتيكي مورد نياز خلبان بر روي چهار نمايشگر با فناوري استفاده از كريستال مايع ،يك دستگاه صفحه نمايش تعيين شده اختصاصي نقش بسته و يك صفحه كليد گسترده براي كنترل وضعيت تجهيزات خارجي تعبيه شده است. اطلاعات مربوط به سيستمهاي اختصاصي نيز هر يك به طور همزمان با انتخاب خلبان نمايش داده مي شوند، هرچند اعتقاد بسياري بر اين است كه هنوز توانايي روس ها براي ساخت تجهيزات پيشرفته الكترونيكي در حد رقابت نيست اما اين بار شركت كرانستت سازنده قطعات Avionics اين جنگنده متفاوت ظاهر شده است.بيشترين سرعت سوپر فلنكر(در حالت روشن بودن پس سوز) به حدود 2 برابر سرعت صوت يا 2500Km/h خواهد رسيد برد گذري جنگنده در حالت Full Load به 3500 كيلومتر رسيده و 2000 كيلومتر در مقايسه با فلنكر پايه بهبود يافته است.تسليحات سوپر فلنكر، از نظر وزن كلي 18075 پوند (مقداري معادل 8200 كيلوگرم) هستند كه به نسبت هاي نابرابر بين موشكهاي هوا به هواي R-73 و R-77 ،هوا به زمين،بمب ها،راكتها و پادهاي مغشوش كننده رادار و ضد عمل الكترونيك و... تقسيم شده اند.

    برای کنترل سیستم تغییر بردار رانش نیاز به Fly By Wire های بسیار پیشرفته است
    نهايتاً لازم به ذكر است طرح اين هواپيما همانطور كه پيشتر گفته شد در حد شايعاتي متوقف شده اما برنامه هايي نيز پس يك دوره استراحت براي دفتر طراحي آزمايشات سوخوي(EDB) حول كار بر روي گونه 2 سرنشينه اين هواپيما با قابليتهايي باز هم وسيع تر در زمينه اهداف و ماموريت هاي زميني به طور گسترده در دست بررسي است و بايد منتظر ماند و ديد كه آيا همچون بسياري از شاهكارهاي روسي به قبرستان مدرن هواپيماهاي اين كشور به دليل مشكلات فوق منتقل خواهد شد يا خواهد ماند و آسمان را زير چشم هاي تيزبين خود اداره خواهد كرد.

    منبع : http://www.air.blogfa.com
    سایت هوانورد
    دفتر طراحی سوخوی روسیه
    سایت رسمی شرکت سوخوی
    پاسخ
    جعفر خان عزیز و گرامی
    خیلی ممنون از مطلب بسیار جالب و عالی شما
    همه می دونند تایپ کردن این همه مطلب خیلی سخت و وقت گیر است . و شما و آقای آوالانچ واقعآ زحمت می کشید .. و به معلومات خوانندگان می افزایید .. از شما به خاطر زحماتی که می کشید سپاسگزارم

    با سلام و تبریک سال نو.

    پاسخ دادن به تمامی سوالات و نظرات خیلی وقت گیر است و اگر خواننده ای نمی داند کدام پست جدید است ، از طراح سایت بخواهید امکانی را برایتان فراهم کند که وقتی پاسخ نظرات را می دهید آن پاسخ اتوماتیک برای شخص ایمیل شود(در صورتیکه ایمیلش را وارد کرده باشد) تا بتواند به راحتی به پاسختان دسترسی داشته باشد.

    با تشکر
    پاسخ
    ممنون از راهنمایی شما مهدی عزیزم
    راستش وبگذر این سیستم و امکانات را در اختیار کاربران و خوانندگان قرار می دهد . منتها در این و سال چنین مشکلی نداشتم که کسی متوجه نشود پست جدید کدام است !!؟ مخصوصآ سیستم سایت من طوری است که تمام مطالب به ترتیب پشت سر هم قرار می گیرد .. و تنها آرشیو نداشت که خودم آن ها را جمع آوری کرده و با عناوین مشخص در زیر هر مطلب قرار می دهم .. به هر حال از شما سپاسگزارم

    به نام ايزد منان

    منت خداي را كه دگر بار با گردش چرخ
    انديشه ها را به پندارنيك
    چشمها را به تماشاي شكوه طبيعت
    لبها را به گفتار نيك
    گامها را به پيمودن مسير حقيقت
    و دستها را به كردار نيك
    بزگوارانه زينت مي بخشد

    سال نو و بهار طبيعت بر همگان مباركباد

    علي كدخدايي
    پاسخ
    پسر عزیزو گرامی ام جناب کدخدایی گرامی
    زیارت قبول عزیزم .. خوش آمدی
    جایت واقعآ این مدت خالی بود .. دوستان مطلع هستید که علی جان برای زیارت به عراق تشریف برده بودند تا در لحظه سال تحویل در حرم امام حسین ع باشد .. خوشا به سعادت اش
    امروز وقتی همسرم گفت جناب کدخدایی برگشته است .. و سپس تلفن رو به دستم داد ، خیلی خوشحال شدم . چون واقعآ نگران اش بودم .. واقعآ خوشحالم که بار دیگر علی عزیز نزد ماست

    عموجان سلام
    من را ببخشید چند وقتی غایب بودم مطلب بسیار جالب وخواندنی بود از آری جان هم تشکر میکنم واقعا بر اطلاعات من افزوده شد
    عموجان امیدوارم اوقات خوشی را با نوهه iایتا داشته باشید
    پاسخ
    علیرضا جان عزیز و گرامی
    ممنون پسرم .. خوشحالم که مورد قبول شما واقع شد
    از آری جان هم تشکر می کنم

    جناب كاپتان
    سال نو مبارك
    اميدوارم سال خوبي داشته باشيد. يك سوال ساده داشتم در مورد كارخانه ايرباس.
    چرا تمامي اين كارخانه ها در يك محل ساخته نشده كه اين قدر مصيبت براي جابجايي نكشند؟ آيا كارخانجات بوينگ و توپولوف هم با اين چالش روبرو هستند؟
    ممنون
    صمد
    پاسخ
    صمد جان پرسش بسیار جالبی فرمودی
    در اروپا و حتی آمریکا هر بخش از هواپیما را در جایی ساخته می شود .. مثلآ رادار و آلات دقیق در یک کارخانه و بال و بدنه جای دیگر .. اما به هر حال چون ابعاد آن طبیعی است مشکلی ایجاد نمی کنه
    اما این ایربااس کمی با دیگران فرق می کند .. و آن بزرگی ابعادش است
    مسلمه که برای هر قسمت از آن نیاز به تکنولوژی خاصی است که در یک شهر حتی یک کشور مستقر نیست
    مثلآ می بینید که برای تزئینات به آلمان می برند .. یا تولوز برای بخش مهم هواپیما ... اما در باره توپولف این داستان ها وجود نداره .. همه در یک شهر و یک کارخانه تولید می شود .. فوقش بعضی قطعات را از شهری دیگر می برند


    شما هم چيزي بنويسيد
    • هر چي دلتان مي خواهد بنويسيد. اينجا مربوط به شماست اگر نظر خصوصي‌اي داريد لطف کنيد و از طريق اي‌ميل (behrouz.journalist at gmail.com) مطرح کنيد، ممنون.






    مشخصات حفظ شود؟

    از تگ‌هاي HTML هم مي‌توانيد در نظرتان استفاده کنيد.

     
    Copyright 2007 by Behrouz Moddaresi | Design by WebStudio | Powered By Movable Type 3.35