درباره من

سوم دي ماه 1331 در تهران متولد شدم. پس از اتمام دوران دبيرستان به خاطر علاقه اي که به پرواز داشتم به نيروي هوايي پيوستم. در ادامه به آمريکا اعزام شدم، در بازگشت به ايران اولين پروازم را در تاريخ 18/3/53 انجام دادم و با آغاز جنگ تحميلي، به صورت شبانه روزي در مناطق جنگي پرواز داشتم و افتخار كسب مدال طلاي بالاترين ساعات پرواز را به دست آوردم. به دليل سكته قلبي و عمل جراحي باز كه ... ادامه
تبليغات
وبلاگستان
باقي قضايا
  برخورد خونین در آسمان

نوک کفش خلبان باعث سانحه مرگبار شد ..!!

yxm30e7yog8af73oh20j.jpg

مستندی از نشنال جئوگرافی

نوک کفش خلبان باعث سانحه مرگبار شد ..!!

دوستانی که از اینترنت سرعت ضعیف استفاده می کنند و یا حوصله مشاهده بخش های تبلیغی سایت را ندارند ، لطفآ برای خواندن مطلب به وبلاگ مراجعه فرمایند ..اینجا  

bx151pxl9etw9pgi3uc3.gif

 2vyaael7f1hqxp5zsaz6.jpg

05upt8sup9xiyg119966.jpg

همه چیز با یک تلفن آغاز شد .. ! ابتدا فکر می کردم یکی از همکاران قدیمی قصد شوخی داشته است .. ولی با کنترل شماره درج شده در تلفن همراه به واقعیت موضوع پی بردم . از همون ابتدا علامت سوال بزرگی مقابل دیدگانم سبز شد ..!! جریان چی می تونه باشه  ..!!؟ من که جز معرفی چهره پر اقتدار و صلابت ارتش چیزی ننوشته ام ! نزدیک به دو دهه هم از بازنشستگی ام گذشته و چیزی برای افشاء اسرار ارتش نمی دونستم ..!! به هر حال روز موعود سر ساعت مقرر حضور یافتم . خیلی محترمانه و مودبانه فرمودند بعضی مطالب سایت موجب تضعیف ارتش شده است . و از من خواستند فعلآ در مورد ارتش چیزی ننویسم . همین . بقدری از این مسئله شوکه شدم که نهایت ندارد . راستش رو بخواهید احساس پوچی و تحقیر کردم .. اخه نزدیک به دو سال  وقت و انرژی خود رو صرف معرفی نقش دلاور مردان ارتشی و شهدای عالیقدر در دفاع از کشورم کردم . تا نسل جوان با قهرمانان ایران عزیز و بخشی از ماموریت های آن ها آشنا شوند .. و فکر می کنم موفق هم شده بودم . اما وقتی شنیدم بی راهه رفته ام از خودم متنفر شدم . بقدری اعصابم خرد شد که قلبم دچار مشکل شد . و از نظر روحی به هم ریختم . از ان جا که همیشه دنبال آرامش هستم . اطاعت امر کرده و دیگه کلمه ای در این سایت از ارتش نخواهم نوشت . از همه دوستان هم خواهش می کنم هرگز در زمینه این موضوع و یا مسایل نظامی از بنده سوال نفرمایند . چون با عرض شرمندگی پاسخ نخواهم داد .

راستش رو بخواهید در تمام مدتی که از تآلم روحی و درد قلب به خود می پیچیدم .. مدام به آینده سایت  فکر می کردم . رها کردن و خداحافظی ابدی با یاران ... ؟ ادامه کار و نگارش در موضوعات متنوع  هوانوردی ..؟ یا تغیر کاربردی موضوعیت سایت و ترجمه مطالب جالب خارجی ..!!؟ اگه حمل بر خود ستایی نمی گذارید .. حتی قادرم داستان سرایی هم کنم !! ولی از ان جا که همواره به نظر دوستان و خوانندگان گرامی احترام می گذارم .. حالا هم تابع تصمیمات یاران همدل و صمیمی هستم . ولی قبول کنید که تمام عشق و علاقه و انگیزه هایم رو از دست داده ام . و به تنفر از خود و سایت بدل شده است . اگه بگم چه موقعیت های شغلی و اجتماعی رو به خاطر سایت از دست دادم .. ممکنه باورتون نشه .. چه شب هایی که در این دو سال تا صبح بیدار مانده و ساعت ها وقت خود رو برای طراحی یک عکس صرف کرده تا جذابیت بصری بوجود آورم .. بگذریم ... به حرمت عشق و علاقه یاران جوان و دوستانی که در تمام ایام به بنده لطف داشته و تشویق ام می کردند .. به پا خواهم خواست ... و با تمام وجودم از نوع آغاز خواهم کرد .. و در راه سربلندی کشورم دوبار خواهم نوشت ..

از شما چه پنهان مدتی بود به عشق شما یاران حسابی روی غلتک افتاده بودم .. حتی این اواخرا پوستر پست بعدی رو طراحی کرده و زیر مطلب قرار می دادم تا خوانندگان گرامی با محتوای پست بعدی آشنایی یابد . و چه خواب هایی برای ارتقای سطح کیفی سایت نمی دیدم ..!! اما با اتقاقی که رخ داد حتی نتوانستم پست فعلی رو که ۹۰ درصدر کار هایش رو انجام داده بودم .. تقدیم شما خوبان کنم . به همین دلیل لازم می دونم بابت تآخیری که به وجود آمده از همه یاران همدل و صمیمی عذرخواهی کرده و یاد اور شوم .. اگه تا مدتی احساس کردید مطالب فاقد روح و جذابیت های قبلی است .. بر بنده خرده نگیرید . و به حقیر فرصت بازیافت انگیزه هایم رو دهید . خواهشی هم از یکایک شما دوستان دارم .. تحت هیچ شرایطی اجازه ندهید چراغ سایت خاموش شود . و با حضور سبزتان گرمابخش این محفل خودمونی باشید .. امیدوارم مطلب این مستند مورد پسند شما قرار گیرد . راستی یک پوزش دیگر بابت پاسخ تدریجی کامنت های شما عزیزان به خاطر بیماری  ..

 ds351uyk50hg13eoqi5p.jpg

آژانس هواپیمایی برای خوانندگان سایت تخفیف ویژه می دهد .

شرافت کاری این فروشگاه را تضمین می کنم . مدرسی

مرکز آپلود عکس ایرانی 

 

5axq66i624krrsa227gs.jpg

بیست و پنجم سپتامبر سال ۲۰۰۶ روز بزرگی برای شرکت خصوصی که جت مدرن ۲۵ میلیون دلاری را از امریکا خریداری کرده بود .. محسوب می شد .

dugpvn8s116t51p3amkm.jpg

آن ها قبل از پرواز آزمایشی هواپیما .. به مناسبت این روز خاص جشنی کوچک در آشیانه برگزار کرده و با دعوت از شخصیت ها از جمله خبرنگار یک نشریه تخصصی هوانوردی به سلامتی هم گیلاس های شامپاین را بالا بردند ..

dhe2a0oclnpk0eh6mgnz.jpg

" جو شارکی " روزنامه نگار  " نیویورک تایمز " که آن روز در مراسم شرکت داشته و در لحظه حادثه درون هواپیما بوده است . او تمام جزئیات رو به دقت شرح می دهد .

hj2a5hfcyw1ksvliy8yt.jpg

" جوزف لوپور " و " جان هالیدی نو " به ترتیب کاپیتان و کمک خلبان این جت مدرن هستند که ظرفیت ۱۳ مسافر را داراست و به تازگی با تغیراتی در بدنه در خط پرواز قرار گرفته است .

 a8vnmyfwpfppwhjfnhrc.jpg

هواپیمای جت قرار بود از شهر  دوس کامپوس ( Dos Campos )  به شهر مانائوس ( Manaus ) پرواز کند . همه چیز عالی و مرتب به نظر می رسید .

2jmrm96z7tiv0lthxmqt.jpg

نیم ساعت از پرواز گذشته  .. هوا گرم و آفتاب است . و مسافران مخصوص هواپیما از دیدن مناظر سر سبز جنگل های زیر پایشون لذت می بردند .

oww4dpsqcydly9a0r9ur.jpg

ده دقیقه مانده به ساعت چهار کمک خلبان سعی می کند با برج مراقبت " وی کامور " بزرگ ترین مرکز کنترل هوایی برزیل است .. تماس برقرار کند . هفتاد و پنج درصد کنترل ترافیک کشور در این مرکز انجام می گیرد .

vp666vkexf3uvclb38hu.jpg

در داخل اتاق کنترل پرواز بر روی صفحه بزرگ مانیتور موقعیت همه هواپیماها را زیر نظر دارند . شماره پرواز و ارتفاع درخواستی هواپیماها بر روی آن حک شده اند .. و مسئول کنترل به راحتی بر پرواز های منطقه نظارت دارند

tnkty7wziolzm98a06gq.jpg

همان گونه که در تصویر مشاهده می فرمایید ... شماره N600XL نشاندهنده شماره پرواز جت برزیلی و رقم ۳۷۰ سمت چپ نشاندهنده ارتفاع درخواستی خلبان و رقم سمت راست نشانگر ارتفاع فعلی هواپیماست .. و چنان چه این دو عدد با هم اختلاف داشته باشد ، مسئول کنترل موظف است با خلبان تماس گرفته و وضعیت ارتفاع رو گوشزد نماید ..

j5wdja3bobf183qrpz0w.jpg

کمک خلبان چند بار سعی می کند وضعیت خود رو به مرکز کنترل هوایی اطلاع دهد .. اما تماس برقرار نمی شود . این در حالی است که مسئول کنترل هوایی در مانیتور خود موقعیت آن ها رو دارد

i7g01u218dz8nzbh9ubu.jpg

داخل هواپیما مسافران با آرامش مشغول استراحت هستند ... خبرنگار هم با لپ تاپ کذایی خود سرگرم تنظیم گزارش پرواز است ..

bebk0sc66xt95nv0qe78.jpg

کمک خلبان بعد از چند بار تلاش ناموفق مجبور می شود فرکانس خود رو تغیر داده و با ایستگاه قبلی ارتباط برقرار کند ..

bqpc02vkjha7cp5sey9i.jpg

عاقبت بعد از چند بار تلاش  این بار شخص دیگر از کارمندان مرکز کنترل هوایی برزیل صدای خلبان را شنیده و به ان پاسخ می دهد !!

4yufaan802xslixl3m99.jpg

مسئول کنترل سعی می کند فرکانس تماس بعدی را به خلبان پرواز " ان ۶۰۰ ایکس ال " اطلاع دهد . اما از شانس بد آن ها ، چند رقم آخر فرکانس را خلبان نمی شنود .. هر چه هم مجددآ ارتباط برقرار می کند تماس با مرکز کنترل هوایی بر قرار نمی شود .

e81wk0f8ih6uuusv9gb1.jpg

در حالی که هواپیما هیچ گونه ارتباطی با مرکز کنترل هوایی ندارد ، هم چنان بر فراز ابر ها در ارتفاع ۳۷۰۰۰ پایی پرواز می کند .. مسافران در حال لذت بردن از مناظر هستند ..

678ceae1nojlil8jszyd.jpg

کمک خلبان از این وضعیت واقعآ کلافه است .. چطور ممکنه که مرکز کنترل ترافیک هوایی صدای ان ها را نمی شنود ..!!؟

5wdes8ged3wpyhbjhpq3.jpg

یک دقیقه به ساعت پنج بعد از ظهر مانده بود که ناگهان صدای برخورد شدیدی با هواپیما شنیده شد !! همه متعجب از این که چه چیزی ممکنه باشه ..!!؟

q0ndkvjgevpxtalutzoh.jpg

با صدای برخورد شدید ، هواپیما برای لحظاتی کنترل خودش رو از دست می دهد .. خلبان بهت زده سعی می کند بر اعصاب خود مسلط شده و کنترل رو به دست گیرد .. او از مسافران می خواهد که محکم سر جای خود نشسته و کمر بند ها رو ببندند ...

0wa7y1kcyssffc4o1axu.jpg

هیچ یک از مسافران نمی دانند چه اتفاقی افتاده است . روزنامه نگار نیویورک تایمز با بهت و حیرت سعی می کند از پنجره بیرون رو نگریسته تا متوجه شود چه شده است ..!! ؟

f36b7mpsawad1bs0vst1.jpg

ناگهان در کمال ناباوری می بیند نوک بال هواپیما از جای خود کنده شده است !! خدای من چه می بینم .. !!؟ مگه می شه .. !؟ ما به چه برخورد کردیم که بال رو کنده است ..!! ؟

l30a9vtv8ge7sb7kb8fj.jpg

خلبان با فریاد از مسافران می پرسد .. نوک بال کنده شده است ..!؟ وقتی پاسخ مثبت رو می شنود سعی می کند با خونسردی هواپیما رو که دچار لرزش شده بود رو کنترل کند ..

w2qrwv3oen1rkja9ny4i.jpg

در همین حال سایر مسافران هم به روزنامه نگار پیوسته و با نگرانی به ان چه که اتفاق افتاده بود می نگریستند ... یکی از مسافران خطاب به خبرنگار می گوید .. فکر می کنی به دردسر خطرناکی افتادیم !؟ اما در این لحظه هیچ پاسخی نمی شنود ...

sbsl6qupftaeiwuc4dui.jpg

در این لحظه کمک خلبان از کاپیتان خواهش می کند که مسئولیت کنترل هواپیما رو در این لحظه به او واگذار نماید .. و خود به عنوان کمک خلبان انجام وظیفه کند ..!! کاپیتان با خوشرویی می پذیرد .. آخه کمک او تجربه زیادی در پرواز های اضطراری داشت .

3uvrhh4xs17wf83l2fir.jpg

البته در چنین مواقعی رفتار و کردار مسافران عجیب و غریب است . مثلآ جناب روزنامه نگار ما برای همسرش نامه ی فدایت شوم نوشته و در لای کیف پول خود قرار می دهد .. تا اگه سقوط کرد .. مدرکی برجای بماند ..

jg3omn90r4uqp66scpk6.jpg

خلبانان در بد ترین شرایط پروازی قرار گرفته اند .. در زیر پای ان ها جنگل آمازون قرار دارد و هیچ مکانی برای فرود اضطراری وجود ندارد ! آن ها باید این جت صدمه دیده رو یک جور هایی سالم فرود اورند . در این لحظه کمک خلبان با جستجو در نقشه های پروازی اش .. یک پایگاه کوچک نظامی رو پیدا کرده و با ان ارتباط برقرار می کند ..

6xhtvcpk07hu7gvui9ah.jpg

خوشبختانه این بار مسئول برج مراقبت پایگاه نظامی ، صدای آن ها را شنیده و اجازه فرود اضطراری را به ان ها می دهد .. اما هواپیما با مشکل اساسی دیگری مواجه است !! و آن چیزی نیست جزء صدمه دیدن بال و باز نشدن فلاپ های هواپیما ..!!

jd36wt26j0jtrkdf9opy.jpg

آن ها می دانند که سرعت فرود آن ها به سبب خراب شدن فلاپ ها بالاست .. دعا می کنند که هواپیمای از انتهای باند خارج نشود .. باند از دور دیده می شود .. آیا شانسی برای فرود بی خطر وجود دارد .... !!؟

gmiqaf65shkq1a8d0ofq.jpg

هواپیما کم کم ارتفاع خود رو کاهش داده و به درختان سر به فلک کشیده جنگل های  آمازون نزدیک و نزدیک تر می شود ...

q221lhmbi3m7p17i6n1j.jpg

خلبان از مسافران می خواهد که محکم روی صندلی های خود بنشینند . البته هریک زیر لب دعایی برای سالم فرود امدن هواپیما می خواندند .. با لمس چرخ های هواپیما به زمین .. دلهره خلبانان ان افزایش یافته و از ان می ترسیدند که موفق به توقف به موقع نشوند .. اما با حفظ خونسردی و فشار بر پدال های ترمز عاقبت مرکب اهنی آن ها در انتهای باند متوقف می شود ..

f9ajm5jcb8g6ftuxum6r.jpg

خلبانان از شادی فریادی کشیده و رو به درگاه الهی شکر می کنند .. در کابین مسافران هم از خوشحالی یک دیگر را در آغوش می گیرند .. دقایقی بعد ماموران نظامی برای بازدید وارد هواپیما می شوند .. و ضمن کنترل مدارک مسافران ، گذرنامه آن ها رو می گیرند ...

oxrrqq2s9rgru3brxlib.jpg

درست در دقایقی که مسافران نجات یافته به نزدیک ترین پایگاه هوایی منتقل می شدند ، در مرکز کنترل ترافیک اتفاق ناگوار دیگری رخ داد ... یکی از مسئولان کنترل با ناراحتی اعلام کرد که هواپیمای جت مسافرتی " گلد فلایت " از روی صفحه مانیتور او گم شده است ..!!

movw8vy7t30yehxzk7zu.jpg

هواپیمای گم شده یک بوئینگ ۷۳۷ مسافربری بود که ۱۵۴ مسافر را با خود حمل می کرد ..!!

p5fbvu0v3ccrn10b15lo.jpg

حدود دو ساعت از زمان پرواز جت ۷۳۷ می گذشت و باید نزدیک بزریل می بود .. اما متآسفانه هیچ نشانی از مختصات هواپیما بر روی صفحه بزرگ مرکز کنترل ترافیک هوایی وجود نداشت . آن ها با فرودگاه مانا تماس گرفتند .. اما بی حاصل بود ..!!

qaji3yldri3f4vtalffz.jpg

در پایگاه نظامی خلبانان غرق در تفکر بودند که چه چیزی به ان ها در ارتفاع ۳۷۰۰۰ پایی برخورد کرده است .. !؟ که به ان ها اطلاع دادند که جت مسافربری ۷۳۷ سقوط کرده است !! شنیدن این خبر خیلی آن دو خلبان رو ناراحت کرد ..

fwe6p331u2zbv6urb5f8.jpg

بوئینگ ۷۳۷ دقیقآ در نقطه ای سقوط کرده بود که بال هواپیمای جت کوچک کنده شده بود ..!! یعنی چه ؟ کارشناسان به این نتیجه رسیدند که این موضوع نمی تواند اتفاقی تلقی شود .. آن ها ابتدا نیرو های  جستجو و نجات را با هلی کوپتر راهی جنگل آمازون کردند ..

  tvfup87qmuzscp392e4k.jpg

ولی پیدا کردن قطعات هواپیما در میان جنگل انبوه کار بسیار دشواری بود .

xup9kp28lxcc0volro7f.jpg

سرهنگ دوم " موریرا لیما " از هنگ جستجو و نجات در این باره می گوید .. عاقبت بعد از جستجوهای فراوان ، حدودآ در صد کیلومتری پایگاه نظامی بخشی از قطعات هواپیما مشاهده شد . برای گروه های تحت امر من دسترسی به محل سانحه خیلی دشوار بود ..

bqkcen8hrecb44qrefbf.jpg

عاقبت هلیکوپتر نجات موفق شد در یک بخش جنگل که با تلاش نیروها اماده شده بود ، فرود بیاید . در مرکز کنترل ترافیک اوضاع خیلی به هم ریخته بود .. همه متآثر بودند .. بعضی ها با صدای بلند گریه می کردند ..

rtzlsjpo3h68ybklqhfw.jpg

بعد از چند روز تلاش مستمر عاقبت گروه های نجات به بخشی از قطعات هواپیما دست یافتند . متآسفانه همه ۱۵۴ مسافر و خدمه بوئینگ کشته شده بودند ..

k8mbfzno5hhwh8hpbu01.jpg

سرهنگ " روفینو فیرریرا " به عنوان سرپرست تیم بررسی سانحه انتخاب شد . به اعتقاد وی این سانحه در تاریخ هوانوردی برزیل بی سابقه بود .

rneeg1g5cvcbfykfidbj.jpg

به گفته جناب سرهنگ .. سر تیم گروه بررسی سانحه ، وقتی ما به محل سانحه رسیدیم ، متوجه شدیم بخش زیادی از قطعات هواپیما در محل نیست !! که نشان دهنده شدت سانحه بود .

l2x9x35rcm2oe8vvlhvi.jpg

قطعات جت تقریبآ تا شعاع دو کیلومتری پخش شده بود .. و نیرو های جستجو گر به زحمت آن ها رو در میان جنگل انبوه و پر از درخت پیدا می کردند .. آن ها اموخته بودند که هر قطعه کوچک ممکن است به درد گروه بررسی بخورد

95r95kivhsnsi2gnoz3u.jpg

نخستین استدلال گروه بررسی سانحه این بود که بوئینگ ۷۳۷ قبل از این که به زمین برسد ، در آسمان متلاشی شده و به قطعات متعددی تبدیل شده و سپس به شدت با زمین برخورد کرده است ..

 tquql1h8uf5bub2xiszu.jpg

اکثر قطعات هواپیما با تلاش نیرو ها پیدا شدند . اما عاقبت سه روز بعد از حادثه باکس صدای هواپیما پیدا شد . لازم به ذکر است که در جعبه سیاه هواپیماهای مدرن امروزی دیگه از نوار کاست برای ضبط صدای خلبانان استفاده نمی شود . بلکه همان گونه که با فلش نشان داده ام به صورت دیجیتالی مکالمات ضبط می شود .. و این امر کمک شایانی به تیم بررسی می کند . اما بخش مهمی از حافظه دیجیتالی صدا هنوز پیدا نشده بود .. و کار گروه گره خورده بود ..

18zda73znkmjnczrccvq.jpg

سرهنگ فیرریرا سرگرم بررسی صداهای کابین جت ۷۳۷ شد . در اولین گام متوجه شد هواپیما در ارتفاع ۳۷۰۰۰ پایی در حال پرواز بوده است که  حادثه ناگوار رخ داده است .

6dpqsmb0129qyix9sj7j.jpg

او همچنین متوجه شد هواپیما در وضعیت عادی و ارتفاع درخواستی اش پرواز می کرده است . و هیچ نکته غیر عادی در ان ندید .. تا این که بدون دلیل هواپیما به دور خودش چرخیده و منفجر می شود ..!! اخه چرا .. !!؟ چه چیزی سبب این حادثه مرگبار شده است ..!!؟

f4bt989e171xvq5hyldq.jpg

طبق اطلاعات به دست امده ، هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ یازده مرتبه دور خودش در آسمان چرخیده و سپس منفجر شده است .. !! پلیس تحقیقات سوانح با مراجعه به مرکز کنترل ترافیک ، قصد بررسی مختصات ضبط شده پرواز ۳۰۹ را می کند .. مسئول کنترل می گوید .. هیچ اخطاری از هواپیما مشاهده نکردم .. و  مختصات هم چنین چیزی رو نشان می داد ..

f9pcl677lxl7nlllqxjb.jpg

خبر حادثه جت سانحه دیده با تصاویر خلبانان آن خبر اول اکثر روزنامه های مهم کشور شده بود .. از طرفی سرهنگ فیرریرا با خود اندیشید .. شاید خلبانان مزبور برای چک کردن هواپیمای جدید خود ، گاهی بالا پائین رفته و از ارتفاع قانونی خویش عدول کرده اند ..!! و این نخستین جرقه برای بررسی بود .

 5hmzigkcjrrvl6vt2x23.jpg

به همین دلیل هر دو خلبان در همان پایگاه نظامی برای پاسخ به سئوالات گروه تحقیق فراخوانده شدند .. تا اولین حدس گروه روشن شود . البته فراموش نکنیم که آقایان از همان روز نخست محترمانه تحت نظر بودند !! خلبانان مدعی بودند در ارتفاع قانونی از شمال به غرب می رفتند .. و هرگز ارتفاع خود را تغیر نداده اند .

8ubev4j5j7m0tv1kmgdn.jpg

با بررسی دقیق تر مختصات جت کوچک تر .. بر ادعاهای خلبانان ان صحه گذاشته شد . و سرهنگ متوجه شد آن ها ارتفاع قانونی خود را لحظه ای تغیر نداده اند .. ! پس چه اتفاقی ممکنه رخ داده باشد ؟ روند بررسی و تحقیق هر لحظه پیچیده تر می شد .    

6qyh72ivzv1yhvvolst0.jpg

هواپیمای جت کوچک تجاری به سمت شمال ماناوس در پرواز بوده است . و پرواز ۳۰۹ از همین نقطه به سمت جنوب در پرواز بوده است . سرهنگ متوجه این نکته شد که متآسفانه هر دو هواپیما در یک سقف پرواز می کردند !! به دلایل نامعلومی ارتفاع هر دو ۳۷۰۰۰ پایی زمین بود !!

2okraulgyoskodvmedw5.jpg

فرمانده گروه تحقیق با توجه به مختصات ثبت شده .. بر روی نقشه قدم به قدم مسیر رو با علامت گذاری بر روی نقشه مشخص کرد .. طبق تئوری او در نقطه ای این دو هواپیما به هم می رسیدند !!

xg0bd5yipo8qikr35m10.jpg

اما همه می دانند طبق قانون و مقررات هوانوردی در تمام دنیا هواپیما هایی که مخالف جهت هم پرواز می کنند ، برای پرهیز از برخورد .. همواره در کالیدور های هوایی  هزار پا با هم اختلاف دارند .. یعنی کلیه پروازهایی که به سمت جنوب است باید فرد و بر عکس ان همه پرواز های به سمت جنوب باید ارتفاع زوج داشته باشند . در تصویر این وضعیت به خوبی ترسیم شده است

qi09gtzf1j76csgeqmpb.jpg

اما با ترسیم خط فرضی پرواز .. متوجه می شوند هر دو در یک سقف پروازی قرار داشتند .. چرا ؟

s2tl8aonvi2kje27ovud.jpg

برای یافتن کلید معما ، بار دیگر گروه بررسی سانحه به جنگل امازون محل سقوط بوئینگ ۷۳۷ رفته و بال چپ آن را به دقت بررسی می کنند .. با نگاه دقیق در می یابند بخشی از بال به نظر نمی آید که بر اثر برخورد با زمین آن خط و خطوط بر آن نقش بسته باشد !! آن ها خیلی زود متوجه می شوند که آن قسمت از بال بر اثر سائیدگی بر بدنه هواپیمای دیگری به وجود امده است !!  و بقدری ناگهانی بوده است که خلبان جت مسافربری هیچ گونه کنترلی بر روی هواپیمای خود نداشته است . به همین دلیل هم قطعات ان در محوطه ای بزرگ پراکنده شده بود ..!!

1lpqtek286w0rhfspf8r.jpg

رئیس گروه تحقیق در ادامه بررسی های خود به این نتیجه رسید که نوک بال صدمه دیده جت کوچک هم  آثاری از رنگ هواپیمای پرواز ۳۰۹ را بر روی خود دارد ..!!

nlogd85w9ubg60jjko9g.jpg

خیلی زود ان ها به این نتیجه رسیدند که هواپیماها در لحظه برخورد چیزی حدود ۶۰۰ کیلومتر در ساعت سرعت داشتند .. و در لحظه برخورد ، بال بوئینگ ۷۳۷ قسمتی از نوک بال جت کوچک رو از جای می کند !! و خود در آسمان تکه پاره می شود . حالا سرهنگ دلیل اولیه سانحه رو پیدا کرده است .. اما هنوز دلیل بروز این اتفاق رو نمی داند .. چطور ممکنه دو جت در یک ارتفاع پرواز کرده بدون این که کسی متوجه این موضوع شود ..!!؟

5803sbjmbpv1v1d35nm9.jpg

گروه بررسی هر چه بیشتر تحقیق می کردند .. به عجایب باور نکردنی دست می یافتند !! آن ها ابتدا  فرم اجازه پرواز هواپیما ها رو بررسی کردند .. در این فرم همان گونه که در تصویر می بینید ، شماره هواپیما و سایر اطلاعات از جمله ارتفاع درخواستی خلبان درج می شود . که در این جا ۳۷۰۰۰ پا را با فلش مشخص کرده ام . سرهنگ بار دیگر به سراغ خلبانان جت می رود . و در باره ارتفاع درخواستی بحث می کند .. برای اثبات گفته های ان ها به مختصات ضبط شده رجوع می کند ..

ymga1xlpufmr5tgcfi0t.jpg

متآسفانه خلبان هر دو هواپیما درخواست سقف پرواز مشابه ای را کرده بودند .. !! چطور کسی این اشتباه رو متوجه نشده بود ؟ به عبارتی هر دو خلبان با وجود اختلاف مسیر پرواز .. هر دو ۳۷۰۰۰ پایی رو برگزیده بودند !! مشکل به کنترل ترافیک هوایی مربوط می شود که با بی توجهی باعث حادثه ای خونین شده بودند ..

r4xujhhbm677pv1q6ckv.jpg

بررسی دقیق تر از دو ساعت صدای ضبط شده جت تجاری .. تیم تحقیق به این نتیجه می رسند که یکی از مشکلات عدم ارتباط خلبان با مرکز کنترل هوایی بوده است . شاید اگه ارتباط میسر می شد ، در درج ارتفاع تصحیح صورت می پذیرفت . آن ها می بایستی تقاضای رسیدن به ۳۶۰۰۰ پا رو می کردند . جناب سرهنگ با بررسی سوابق مختصات ضبط شده صفحه مانیتور مرکز کنترل متوجه اشتباه می شود . همان گونه که در تصویر می بینید .. زیر شماره هر پرواز ، ارتفاع درخواستی و در سمت چپ ارتفاع در حال پرواز نمایش داده می شود .. که در این تصویر هر دو ۳۷ هزار پایی است .

9mekxciy4a8xhkn7os97.jpg

اما در مقطعی به طوری که در عکس می بینید ، سمت راست ارتفاعی که هواپیما پرواز می کرد ، با هزار پا اختلاف ، به ۳۶ هزار پایی رسیده و اپراتور متوجه ان نشده بود .. چرا ؟ و چگونه تغیر ارتفاع سقف پرواز جت تجاری رو متوجه نشده بود ؟

lpqm2c5n0x28r9lbzowv.jpg

پلیس بررسی سوانح کارمند خاطی رو مواخذه می کند .. او می گوید در لحظه تغیر ارتفاع ، او برای تنفس و استراحت میز خود رو ترک کرده و مانیتور رو به همکارش می سپارد .. و به او تآکید می کند که پنچ فروند ترافیک در منطقه دارند .. از جمله جت تجاری که در ارتفاع ۳۶۰۰۰ پایی است !! وقتی اپراتور دیگر می نشیند .. اشتباه همکارش رو متوجه نشده و نمی داند که جت هزار پا بالا تر از سقف پروازی اش پرواز می کند ..

8rq0ggvfbm242fqe5ijt.jpg

گروه بررسی بعد از تحقیقات مفصل در جزئیات گفت و گو های خلبانان جت تجاری .. متوجه عدم ارتباط با مرکز شده و می فهمند که آن ها نتوانسته بودند وضعیت خود رو گزارش نمایند .. گروه تحقیق سپس سعی می کند این اشتباه را از زاویه دیگری مورد بررسی قرار دهند .. یکی از مشکلات مرکز کنترل ترافیک برزیل ، در اختیار افراد نظامی بودن است .. که دسترسی به اطلاعات رو مشکل می سازد .. و هر ان چه مصلحت بدانند در اختیار گروه تحقیق قرار می دهند !! در نهایت مسئول کنترل ترافیک به دلیل قصور منجر به سانحه تنها یک سال از کار بی کار می شود .. اما مشکلات هنوز پا برجاست .. اموزش زبان کارمندان و فراگیری لوازم و ابزارهای کنترل ترافیک و ..

r71rdcok5jpqw2h60f1e.jpg

اما هنوز یک تکه پازل پیدا نشده بود .. گروه جستجوگر با توسل با ابزار الکترونیکی دنبال قطعه اصلی حافظه هستند .. خوشبختانه بعد از یک ماه جستجو بالاخره پیدا می شود ..

10u687gy6ahf6ovce8sm.jpg

جناب سرهنگ سرگروه تیم تحقیق با پیدا شدن بخشی از حافظه مفقود شده ، این بار دنبال این معما است که چرا خلبان بوئینگ ۷۳۷ متوجه سیستم اخطار دهنده ای که نزدیکی هواپیمای دیگر رو خبر می دهد ، نشده بود !!؟

gpnzs51ncieuh8358xlw.jpg

هیچ گونه پاسخی در مورد عدم سیستم اخطار بوئینگ به دست نیامد .. زیرا کم تر از یک دقیقه بعد از برخورد هواپیما به دور خود پیچیده شده بود . اما چرا هیچ کدام اخطاری رو دریافت نکرده بودند ؟ هر دو هواپیما مجهز به سیستم اخطار نزدیک شدن هواپیما را دارا بودند .. سرهنگ می خواست بداند چرا سیستم ها از کار افتاده بود ؟

dlskkiocviiuqj6pp1q2.jpg

همان طور که در بالا اشاره کردم ، هر دو هواپیما مجهز به سیستم اخطار ترافیک بودند .. نحوه کار این سیستم ها این گونه است که از خود امواجی رو ارسال می کند .. و اگر به دلیلی سیستم خاموش یا خراب باشد ، ایستگاه کنترل زمینی ان را دریافت کرده و در مانیتور بین رقم ارتفاع درخواستی و ارتفاع در حال پرواز از حرف " Z " انگلیسی درج می شود .. و مسئول کنترل با دیدن این حرف ، مراتب رو به خلبان اطلاع می دهد تا دستگاه رو روشن نماید ...

phrnfxs1tbpfn5rwmbhq.jpg

تمام هواپیماهای تجاری دارای سیستم اخطار هستند .. گروه تحقیق و بررسی سانحه متوجه شد پانزده دقیقه قبل از سانحه سیستم جت تجاری کار نمی کرده است !! وظیفه این دستگاه که تی ک اس نامیده می شود ، اعلام هشدار به خلبانان است که هواپیمایی در محدوده ان ها قرار گرفته است

ofhe4kk2slkpd9u3gqfb.jpg

در تصویر بالا سیستم " TCAS " را مشاهده می کنید که خاموش است .. هر گاه یکی از هواپیماها این سیستم را اشتباهی خاموش کند ، هواپیمای مقابل اخطار رو نخواهد گرفت .. ولی چرا این سیستم به این مهمی رو خلبانان با تجربه جت مدرن تجاری خاموش کرده بودند ..!!؟ این اخرین سوال از این معما پیچیده بود .. متخصصان با بررسی سیستم نصب شده بر روی جت تجاری متوجه صحت ان شدند . اما پاسخی برای خاموش بودن ان نیافتند ..

5dbaag2l3yeo5ulfo91i.jpg

متخصصان با بررسی سابقه سیستم اخطار دهنده .. متوجه شدند این سیستم قبلآ روی یک هواپیمای دیگری بوده که خراب شده بود .. و ان ها بعد از تعمیر روی جت تجاری فوق که فروخته شده بود نصب کرده  بودند ..!! ( عجب کلکی زدند !! ) جالب این که متخصصان حتی سیستم اخطار دهنده بوئینگ ۷۳۷ را هم چک کردند .. ان سالم و روشن بود .

7vj5lqfhjhicxenfsrmq.jpg

عاقبت جناب سرهنگ ما گیر کار رو پیدا کرد .. و ان چیزی نبود جز اشکال در طراحی جدید هواپیما .. !! به این صورت که دگمه سیستم اخطار ، دقیقآ در جایی قرار گرفته که خلبان پاهای خود رو برای رفع خستگی روی میله ای که به همین منظور تعبیه شده است قرار می دهند .. و با حرکت پا ، دگمه کلید سیستم اخطار خاموش می شود .. بدون این که خلبان متوجه ان شود !! و در این پرواز هم با برخورد نوک کفش روی حالت استند بای قرار گرفته بود .. که در این ساختار هیچ اخطاری ارسال و دریافت نمی کند ..!!

pt7zkx75ncfe1oenyh2z.jpg

در تحقیقات به عمل امده خلبانان جت تجاری هرگز به خاطر نیاورند که از میله استراحت پا آیا استفاده کرده بودند یا نه ؟ و با مقایسه سرعت ۶۰۰ کیلومتری هواپیما ها .. به این نتیجه رسیدند که ان ها هرگز با سرعتی که داشتند متوجه یک دیگر نشدند ...!!

ueo26hqzhqtzsajbmhvp.jpg

به هر حال گروه بررسی سانحه به این نتیجه رسید که یکی از خلبانان نا خواسته پایش به دگمه سیستم برخورد کرده و موجب خاموشی ان را فراهم کرده است ! نکته قابل توجه می تواند این باشد .. شاید یکی از این دو خلبان برای آشنایی با جت نو و جدید وقتی با دگمه های ان از روی کنجکاوی ور می رفتند موجب خاموش شدن سیستم رو فراهم کرده باشند .. !! از طرفی محل دگمه خاموش بودن سیستم هم در جای مناسبی قرار نگرفته بود تا خلبان ها متوجه شوند ..!! حتی اگر سیستم بوئینگ روشن بوده باشد ، به خاطر این بی توجهی چیزی رو نشان نمی داد ..

0xuxt4ykd2h97whsgs8a.jpg

در نهایت بعد از ماه ها تحقیق متوجه این واقعیت شدند که مقصر اصلی این سانحه هولناک مسئولان کنترل ترافیک هوایی برزیل بوده اند .. مشکل بعدی .. عدم اگاهی خلبانان جت تجاری بود که موفق نشده بودند با زمین تماس برقرار کنند .. و از همه مهم تر سیستم اخطار نزدیکی هواپیما بود که به دلایل خیلی ساده از کار افتاده بود .. !! سیستمی که با عدم کارایی خود میلیون ها دلار سرمایه و جان ادم ها رو به باد داد .. با بررسی مجدد مسیر تحقیقات به این نتیجه رسیدند که کارمندان بزرگ ترین مرکز کنترل ترافیک برزیل باید دانش خود رو ارتقاء دهند .. تا در آینده شاهد این گونه حوادث خونین نباشند .. عاقبت  هر دو خلبان بعد از دو ماه دوری از خانه و زندگی ، به کشور بازگشته و مورد استقبال خانواده ها قرار گرفتند .. !!

با تشکر و احترام :

 ترجمه از : بهروز مدرسی

منبع : مستند نشنال جئوگرافی و تشکر ویژه از سام عزیز از سوئد به خاطر ارسال فیلم مذکور .

 این مطلب ساعت سه بامداد هشتم اسفند ماه ۱۳۸۷ پایان یافت .

 یک خواهش دوستانه : گوگل امتیاز وبلاگ من رو به دلیل حضور کم رنگ شما یاران کم کرده است . با یک کلیک در روز از این وب حمایت کنید (اینجا

  ایام به کام   

 ajr4i2ce8c0d7seedv8o.jpg

به درخواست خوانندگان محترمي كه گله فرموده بودند اين سايت فهرست مطالب گذشته ندارد ، اين مهم به همت يكي از خوانندگان خوب و پسر عزيزم امير محمود بازيار انجام گرفت .. همچنين بخش قديمي " مطالب گذشته " به انضمام كالبد شكافي سانحه هواپيماي سي - ۱۳۰ كه در شهرك توحيد به وقوع پيوست به اين صفحه انتقال يافت . براي مشاهده اينجا رو كليك كنيد
 
 6mfmukopgefyux613u8m.jpg 
زير نظر : عليرضا صادقي  

این بخش به پیشنهاد و همت شما خوانندگان محترم شکل گرفته است . از این پس مطالبي متنوع و جذاب به زبان انگلیسی به همراه تازه ترین خبرهایی از صنعت هوانوردی تقدیم شما عزیزان خواهد شد.

THE WORLD RECENT PLANE CRASHES:

Date:February 7, 2009 Time: 13:50Location:Manacapuru, Brazil Operator: Aerotaxi Manaus AC Type:EMB-110P1 Bandeirante Aboard:28 Fatalities:24 , Ground:0 ,Route:Coari - Manus , Details: The plane was being used as an air taxi to ferry passengers between cities when it crashed in the Manacapuru River, 50 miles from Manus. The plane took off under warning of strong winds and rain. The crew asked permission to return shortly after takeoff because of the bad weather. The plane disappeared from radar and lost contact with ATC. The plane crashed into the river when the crew tried to land the plane on an abandoned runway in the town of Manacapuru

 

Date:February 7, 2009 Time:6:30 Location:Trigoria, Italy OperatorAir One Executive: AC Type:Cessna 650 Citation III Aboard:2 Fatalities:2 , Ground:0 ,Route: Rome - Bologna , Details: The plane, heading to Bologna to pick up a medical team from the Modena University Hospital, crashed shortly after taking off from Rome's Ciampino Airport

.

Date:January 27, 2009 Time:4:37 Location: Lubbock, Texas Operator:Empire Airlines / FedEX AC Type:ATR-42 Aboard: 2Fatalities:0 , Ground:0 ,Route:Fort Worth - Lubbock , Details: The cargo plane crashed 300 feet short of the threshold of Runway 17 at Lubbock Preston Smith International Airport while attempting to land in poor weather. The aircraft was destroyed by a post-impact fire

.

 

SOURCE:www.planecrashinfo.com BY:Alireza Sadeghi

ترجمه فارسی:

حوادث هوایی اخیر دنیا:

تاریخ:7 فوریه 2009/زمان:13:50/مکان:"ماناکوپورو-برزیل"/خط هوایی:مانائوس/نوع هواپیما:ای ام بی-110/تعداد سرنشین:28/تلفات:24/تلفات روی زمین:0/مسیر:کوآری به مانوس/جزئیات:هواپیما وقتیکه در رودخانه "ماناکوپورو" در 50 مایلی "مانوس" سقوط کرد بصورت تاکسی هوایی مسافران را بین شهرهای مختلف حمل میکرد.هواپیما در حین برخاست از باد و باران شدید آگاه شده بود.بفاصله کوتاهی پس از برخاستن خدمه بعلت هوای بد تقاضای برگشت نمودند.هواپیما از رادار محو شد و ارتباط خود را با برج کنترل از دست داد و در حالیکه خدمه سعی در بزمین نشاندن آن در یک باند متروکه در شهر "ماناکوپورو" داشتند در رودخانه سقوط کرد.

تاریخ:7 فوریه 2009/زمان:6:30/مکان:"تریگوریا"-"ایتالیا"خط هوایی:ایر وان /نوع هواپیما:سسنا 650/تعداد سرنشین:2/تلفات:2/تلفات روی زمین:0/مسیر:"رم -بولونا"/جزئیات:هواپیما که در حال پرواز به "بولونا" برای سوار کردن یک تیم پزشکی از بیمارستان دانشگاه "مدنا" بود بفاصله کوتاهی پس از برخاست از فرودگاه "چیامپینو" رم سقوط کرد.

تاریخ:27 ژانویه 2009/زمان:4:37/مکان:"لوبوک-تگزاس"/خط هوایی:"امپایر-فدکس"/نوع هواپیما:آ تی آر-42/تعداد سرنشین:2/تلفات:0/تلفات روی زمین:0/مسیر:"فورت ورث به لوبوک"/جزئیات:هواپیما در حال تلاش برای فرود در هوای نامساعد در 300 متری آستانه باند شماره 17 در فرودگاه بین المللی "پرستون اسمیت" شهر "لوبوک" سقوط کرد.هواپیما در اثر آتش سوزی پس از برخورد از بین رفت.

planecrashinfo.comمنبع: گردآوری و ترجمه:علیرضا صادقی 

 بخش بازرگاني    با مديريت : امير محمود بازيار 

تلفن تماس  : ۰۹۳۵۸۶۶۶۲۹۶

 ای میل مدیر تبلیغات am_bazyar@yhoo.co.uk 

تعرفه تبليغات در سايت و وبلاگ oldpilot

سايز كليه تبليغ ها 464*68 است.

c9grzonv11okublhvvhp.jpg

 
معرفی یک سایت خوب و جامع  
 
قابل توجه هم وطنان خارج از کشور و ان هایی که به دنبال هویت ملی خویش هستند
 
شبکه اطلاعات عمومی گردشگری و بازرگانی ایران
 
my0r50s4cnrc3q0ejwfd.jpg 
 
 
توجه  ...................... توجه
 
بخش بازرگانی شبکه اطلاعات عمومی گردشگری و بازرگانی ایران فعال شده و از کلیه صاحبان مشاغل جهت درج آگهی رایگان یکماه خود دعوت بعمل می آورد.
لازم به ذکر است هر یک از صاحبان مشاغل می توانند یکبار بمدت یکماه بصورت رایگان آگهی خود را در این شبکه درج نمایند.

mtycu9sokgufjm5w3w0d.jpg

رسانه متفاوت ایرانیان اینجا

5nbix53b3fzmhx7cycy7.jpg 

www.sciencemovie.co.cc  

عزیزانی که مایل به دانلود یا خرید سری کامل مستند های نشنال جئوگرافی هستند ، با مراجعه به لینک بالا آن را تهیه فرمایند . به خوانندگان محترم سایت  " یادداشت های یک خبرنگار " تخفیف ویژه تعلق خواهد گرفت .

    تلفن تماس با مدیر سایت

  

    تلفن تماس با مدیر سایت

۰۹۱۹۴۴۷۱۸۲۸

لطفآ  فقط بعد از ظهر ها قبل از صحبت اس ام اس بفرستید و در صورت تآئید تماس گرفته شود  . خوانندگان فاقد تلفن همراه همه روزه از ساع ۲۰ تا ۲۱ می توانند تماس حاصل فرمایند .

 9dlup0xs69iofxdimfqr.jpg 

براي مشاهده (اينجا ) را كليك كنيد . 

 yul2qu6sjgcpbprkkr6e.jpg

تحلیل سانحه فرود ایرباس در رودخانه هودسن 

********

من همسر سبیل کلفت نمی خواهم

تحلیل سانحه فوکر پرواز اردبیل

و

جاسوسی که به خواستگاری آمد !!

روایت واقعی


جناب آقای علیمردانی عزیز .. با پوزش فراوان ،  من بنر تبلیغی شما را دریافت نکردم 

- تعداد بازديد
  • 10004
  • مرتبه

    نظرات
    شما هم چيزي بنويسيد
    • هر چي دلتان مي خواهد بنويسيد. اينجا مربوط به شماست اگر نظر خصوصي‌اي داريد لطف کنيد و از طريق اي‌ميل (behrouz.journalist at gmail.com) مطرح کنيد، ممنون.






    مشخصات حفظ شود؟

    از تگ‌هاي HTML هم مي‌توانيد در نظرتان استفاده کنيد.

     
    Copyright 2007 by Behrouz Moddaresi | Design by WebStudio | Powered By Movable Type 3.35