درباره من

سوم دي ماه 1331 در تهران متولد شدم. پس از اتمام دوران دبيرستان به خاطر علاقه اي که به پرواز داشتم به نيروي هوايي پيوستم. در ادامه به آمريکا اعزام شدم، در بازگشت به ايران اولين پروازم را در تاريخ 18/3/53 انجام دادم و با آغاز جنگ تحميلي، به صورت شبانه روزي در مناطق جنگي پرواز داشتم و افتخار كسب مدال طلاي بالاترين ساعات پرواز را به دست آوردم. به دليل سكته قلبي و عمل جراحي باز كه ... ادامه
تبليغات
وبلاگستان
باقي قضايا
  پرواز ارواح

  یک اشتباه کوچک سانحه آفرید

دوستان اگه خاطرشون باشه من چندین بار در باره اهمیت پرشرایز در هواپیما صحبت کردم . و حتی یادمه در باره اهمیت اتاق ارتفاع یادآوری کرده و نوشتم .. برای همه خلبانان واجب است دوره اتاق ارتفاع رو حتمآ ببینند تا با مقاومت بدن خود در شرایط کمی اکسیژن آگاه شوند .. مسلمآ اگه ان خلبانان دوره اتاق ارتفاع رو دیده بودند ، با اولین نشانه سردرد ، از اکسیژن استفاده کرده و ماسک می زدند و سپس به سراغ والو پرشرایز می رفتند .. ان ها دقیقآ از دوازده هزار پایی ، و کم شدن تدریجی اکسیژن چشمانشان تیره و تار شده و سیستم اعصاب ان ها مختل شده بود .. به همین دلیل صدای کارشناس را که دقیقآ بهش گفت .. دگمه پرشرایز را روی حالت اتوماتیک است یا نه ؟ هیچ واکنشی نشان ندادند . بله دوستان گاهی عظیم ترین و مجهزترین جت های مسافر بری با کوچک ترین اشتباه انسانی سقوط می کنند . در یکی از پست های آینده حتمآ برای شما شرح خواهم داد که چگونه یک زنبور سیاه کوچک یک فروند هواپیمای مسافربری خطوط هوایی ترکیه رو با کلی مسافر به زمین زد !! باورتان می شود یک جامبو جت بوسیله یک حشره سرنگون بشه .. ؟ منتظر بمانید

  یک اشتباه کوچک سانحه آفرید   

 2moam54hmol5qr99728s.gif

http://k2ykog.blu.livefilestore.com/y1pmNg7aQhztY1D71hsKBBny4c68N0irmGMDemQVju1BD1eWx_wGw6WoauCoTBqUbzDAwB_p6G_OKdG_KhoEkAo1fE5_Aa4RVpv/start---2.jpg?psid=1 

 

هواپیمای ارواح ، پرواز شماره ۵۲۲

 ۱۴ آگوست ۲۰۰۵ فرودگاه لارنکا ( Larnaka Air Port ) خطوط هوایی هیلیوس ( Helios ) پذیرای عده زیادی مسافر است که برای تعطیلات آخر هفته خود قصد سفر به یونان رو دارند . قبل از همه میهمانداران وارد هواپیما شده اند .

http://k2ykog.blu.livefilestore.com/y1pwACKKgKnTEADCCUiMRra40JXx6502jSWGoUFvBBJ7hqJU5oT-24jt1IpEq8jqQeVTrXlvFOB1f5dJ3VawRKES6mliQ_JBThl/2.jpg?psid=1

  هانس مارتین  کاپیتان هواپیما اهل آلمان شرقی است که  به خاطر شلوغی پرواز ها در تعطیلات اخر هفته به صورت قرار دادی با خطوط هوایی هلیوس همکاری می کند . " کامبوس خلا لامبوس " هم  کمک خلبان این پرواز است که حدود پنج سال سابقه پرواز با این خطوط را دارد .

http://k2ykog.blu.livefilestore.com/y1pwACKKgKnTEDhTccVrrLIAqk_nbpdfOs7eO9YfStnZRajCaoXDN-zIVC-kIzjSHBQyNZdrJ5kk8ZYgNFWKVTp8Fy5GsSSo1Fp/3.jpg?psid=1

آندرس پرودرمو " ۲۵ ساله  ( Andreas Prodromou) قهرمان داستان ما سر میهماندار  پرواز است . و  دوست دخترش هم به عنوان میهماندار در این پرواز حضور دارد .

http://k2ykog.blu.livefilestore.com/y1ptqCUYo8SU5UDJ8VSoWRPeTk-KCziTs0rxuTyu2v1XWWkUadF4c2Tre4RpWAZu7_YPhyB_ML_ynxf6sL9Hzgc1Y2qZcv3BpJz/4.jpg?psid=1

آن دو قبل از همه مسافرها وارد هواپیما شده اند . آندرس اخیرآ دوره آموزش خلبانی با هواپیماهای کوچک رو به پایان رسانیده است . و تنها آرزویش پرواز با هلیوس است . میهماندار جوان از این که آندرس او را در این سفر همراهی می کند خوشحال است . با گام نهادن نخستین مسافر به درون هواپیما آندرس پیشانی نامزدش را می بوسد ..

http://k2ykog.blu.livefilestore.com/y1pgdAP_yp5eXtGqtt7gssxEVEVy7rxJYPIbqM9Ix-6Y0HUEynncWs9DIbMQ7nN3LrdVaIUHYKMw3tBIkBvSwBlWqZuEOzwkK5V/5.jpg?psid=1

خلبانان بعد از مرور چک لیست قبل از پرواز عاقبت دقایقی قبل از ساعت ۹ صیح در یک روز آفتابی و زیبا از زمین بلند می شود . خلبان به محض تیک آف و جمع کردن چرخ ها ، از برج نیکوزیا تقاضای ارتفاع ۳۴۰۰ پا را می کند .. برج به ان ها این اجازه را می دهد

http://k2ykog.blu.livefilestore.com/y1pDkYvfczPbR1zWb7rHlxLEqzi5-noMFX2D9gyYpRiWsl1s8v630JbVh7dORWK_Co9P7B2fJZCC3jDRv_vtSe16ndGlqtBrXHg/6.jpg?psid=1

کمک خلبان بعد از شنیدن اجازه کسب ارتفاع ، به دستور خلبان دگمه دیجتالی ارتفاع را روی رقم ۳۴۰۰ پا تنظیم می کند .. مسافران از پنجره هواپیما مشغول تماشای مناظر زیبای زیر پای خود هستند .. اغلب آن ها برای گذراندن تعطبلات اخر هفته به یونان می روند .

http://k2ykog.blu.livefilestore.com/y1pyGZPUuVXRAM-7rchK7g2FSnbIUsM4aiayoHVvTc4N2Ep1yVJmEo5siIpXAySRAzleCnzavLYEI2kFxXf73fGLrrRL6AwYpCh/7.jpg?psid=1

هواپیما هنوز به ارتفاع دلخواه خود نرسیده است که ناگهان گروه پروازی داخل کابین صدای بوق اخطاری را می شنوند ! آن ها یک لحظه گیج شده و انتظار مشکل رو در ابتدای پرواز ندارند ! کمک خلبان وقتی به بالای سر خو نگاه می کند ، چراغ هشدار دهنده رو می بیند . این علامت به معنی این است که بخشی از سیستم های هواپیما در حال گرم شدن و فشار است !

http://k2ykog.blu.livefilestore.com/y1pyGZPUuVXRAOsG7mvnFdKXDdxq7-owRZlOfKdsSLJUBqxxDOFiS8E3E_fpHQVr7plFiQZhSSdxPHCieDbICalEPZ2X3F3i8Rr/8.jpg?psid=1

در حالی که خلبانان نمی دانند اخطار برای چی است ، با فرودگاه مبدآ تماس حاصل می کنند . آن ها به مسئول برج کنترل ماجرا را توضیح می دهند .. ارتفاع سنج هواپیما در زمان تماس با برج  عدد ۱۲ هزار پایی رو نشان می دهد که در حال افزایش و صعود است . صدای بوق خلبانان رو عصبی کرده است . مسئول برج با شنیدن مشکلی که خلبان اعلام کرده ، یکی از متخصصان رو برای کمک دعوت می کند . تا به خلبان هواپیما راهنمایی کند .

http://k2ykog.blu.livefilestore.com/y1p5StoR7NIlXEAf9DCwLq8rhdxXvsjYhfcmUeJoQFbCx1FGy7Fvb3tcgNvWcCx1VePvd9In_XQ7FsOC4WxSX00eLpBiUfUzOrd/9.jpg?psid=1

در همین لحظه مسافران داخل هواپیما احساس سردرد و سر گیجه  شدید می کنند ! متخصص مربوطه از طریق رادیو از خلبان می پرسه چه مشکلی دارید !؟

http://k2ykog.blu.livefilestore.com/y1p6QnuMchwLay3x1uZvNkK9dudepqm3cx7WgfkntCLubSZ4drJqDYPVk131lyV5SncHV1aXUmKYznmb__7ZPk-OBJ9WK1y6u0c/10.jpg?psid=1

هیچ یک از مسافران دلیل این سردرد ناگهانی رو نمی دانند .. تا این که

http://k2ykog.blu.livefilestore.com/y1pjCbBTT1SvDswCVwGJeXGYJHMm87uPwlur3ei7I4Jm_5s7ud47190zdtOrteCe-jQ-3ix8R61mvY0QcreMSz7faaiHx_mnGBg/12.jpg?psid=1

ناگهان ماسک های اکسیژن همگی از بالای سر مسافران آزاد و آویزان می شود .. مسافران با صدای آزاد شدن ماسک ها وحشت زده شده و بعضی از ان ها جیغ و فریاد می کشند .

http://k2ykog.blu.livefilestore.com/y1pGpa1z89lrFjAOAw596rOp8xIDFnPW7Ox6ZOZ3yMMJQnL9-Wsu474YpDxndeqPT9cLp2VughCjH9bU2BAcPtFaqwgE0YJ69W3/13.jpg?psid=1

آندرس سریع ماسک اکسیژن خود را جلوی بینی اش گذاشته و با علامت دست به میهماندار اشاره می کند که مسافران را وادار به این کار نماید ..

http://k2ykog.blu.livefilestore.com/y1pWaXSnDvlODpAOPhBThu9ehUXwbXoDu_JBRi1z-_WFi2n5MDqjRmuC_qvBbg3iPNIanQH3TEy9eCpn86kyag2OISVOrSvFBvY/14.jpg?psid=1

میهماندار بلافاصله ماسک خود رو گذاشته و با برداشتن گوشی از مسافران می خواهد که از ماسک های مقابل خود استفاده کنند .

http://k2ykog.blu.livefilestore.com/y1pSjHB_16NJ5k6QntW7wYqkofcjreh49Hb9qjBJmi8oHVqG9fDctgEyoSFTd58La-Tcvp47BVWPVXSf83YcQgl26504RxBCaKR/15.jpg?psid=1

داخل کابین هر دو خلبان احساس سر درد می کنند . کاپیتان هر از گاهی با مالیدن چشم های خود ، از وضع پیش امده متعجب است ! متخصص روی زمین به خلبان می گوید من متوجه مشکل شما نشدم ! خلبان تکرار می کند که چراغ اخطار روشن است . متخصص با تجربه شک اش به سیستم پرشرایز هواپیما رفته و از کاپیتان می پرسد .. ممکنه تآئید کنید که دگمه سیستم پرشرایز شما روی حالت اتوماتیک است ؟ کاپیتان بدون این که پاسخ متخصص رو بدهد ، می پرسد .. فیوز نشاندهنده حرارت کجاست ؟ متخصص می گوید پشت صندلی خلبان قرار دارد ..

http://k2ykog.blu.livefilestore.com/y1pOgYa-dGz0cggfXGgtHDdCQG1Ei2f6S0rehw7jikZIkF5ekDGMVeeu9DdpOu2TQpIVfWCyFGdW3pEFNpbDnmtJ9GQ3o5nT85n/16.jpg?psid=1

متخصص چند بار پرسش خود را تکرار می کند ... ولی هیچ جوابی از هواپیمای پرواز ۵۲۲ نمی آید ! در همین حال هواپیما به مسیر خود ادامه می دهد ... بار دیگر متخصص خلبان هواپیما رو صدا کرده و می پرسد .. آیا فیوز رو پیدا کردی ؟ ولی هیچ پاسخی دریافت نمی کند ..

http://k2ykog.blu.livefilestore.com/y1pvc7O6uucXftEadHvgGDJB_IsE3zAqLWW7pXudMo_Qo5dfqJdic8sJwGq627S7waoTREz9uZrzhupD89kOy93gEGYsGPkZxr8/17.jpg?psid=1

در همین لحظه متخصص روی زمین ارتباط خود رو با هواپیما از دست می دهد .. ۳۰ دقیقه از پرواز گذشته است . ولی هواپیمای پرواز ۵۲۲ هم چنان در مسیر خود پرواز می کند ! هواپیما در بالای اقیانوس مدیترانه همچنان در ارتفاع بالا پرواز می کند .. کنترل ترافیک هوایی هر چه تلاش می کند نمی تواند با خلبان یا کمک خلبان هواپیما ارتباط بر قرار نماید . پرواز به یونان معمولآ یک ساعت و نیم بیشتر طول نمی کشد .. در حالی که مسافران بیش از دوساعت در هواپیما هستند ..

http://k2ykog.blu.livefilestore.com/y1pQjd3v6ZWDKUU6IoNU7i26rDDf4dvycrWn4WaJI1ZiDbcEC4EbtdC0Uk1HOQJ1OytDFw5fXjvkaLt16OBaQuf5oOFA3aHweEk/18.jpg?psid=1

مسئولان کنترل هوایی فکر می کنند که هواپیمای پرواز شماره ۵۲۲ دچار حادثه تروریستی و هواپیما ربایی شده است . به همین دلیل آن ها به فکر چاره جویی می افتند ... نیروی هوایی یونان با این پیش فرض به دو فروند شکاری خود اسکرمبل ( آماده باش ) می دهد ..

http://k2ykog.blu.livefilestore.com/y1pIicnePssjBh2NsOVIn-VlHzXT7aVjQ72jUpxJ4C3nHGfrog1yUe7DB6iu4h-FI2KpKo2kMjXFg-SxyX4Bq_CUCA7b6_AgaNy/19.jpg?psid=1

خلبانان هواپیماهای شکاری به هواپیمای مسافربری نزدیک شده و کاپیتان آن را مرتب صدا می زنند .. هیچ پاسخی شنیده نمی شود ..

http://k2ykog.blu.livefilestore.com/y1p1JhTyXz-dpPp55iLrB22sJWSUwMnie2Bss_VlYq1YTwvJDpfBbhZF4bLwRphxcdcipiEMaej3AHies6wLCPXhJQU7XlglTEo/20.jpg?psid=1

خلبان یکی از جنگنده ها سعی می کند خودش رو خیلی نزدیک به کابین جت مسافربری کرده تا ببیند کسی متوجه حضور او می شود یا نه ؟

http://k2ykog.blu.livefilestore.com/y1pIicnePssjBjZuNZNys6yM1yqVu4ae3gmIM5nqhpu3qZNZiNXTPJLPho9TL0vPpMqVJiASzINRh0yySKpIYOVF4k8YCHN28A2/21.jpg?psid=1

خلبان جنگنده متوجه می شود یکی روی صندلی کمک خلبان نشسته است و سرس رو به پائین است !و هیچ حرکتی نمی کند .. او سریع موضوع رو به برج کنترل گزارش می دهد

http://k2ykog.blu.livefilestore.com/y1pVC8zfoMdiOLap8tFa7Q16ifGcMyRrZCQtOUVBjSOTLchHJQLyzZkqnNjLArnGFTwDPqg0iTxObMSWhiuh5UOYkY7N4ZVZF6R/22.jpg?psid=1

خلبان جت جنگنده به برج می گوید که مسافران را بی حرکت بر روی صندلی های خود می بینم !!

 

او چندین مرتبه با نزدیک شدن به پنجره مسافران مشاهدات قبلی خود را تآئید می کند .

خلبان متوجه می شود که مسافران در حالت طبیعی نیستند و گرنه با دیدن جت جنگنده در کتار پنجره حتمآ عکس العملی از خود نشون می دادند ...

در همین حال خلبان جنگنده متوجه حرکتی داخل هواپیما می شود..! و با تعجب مشاهده می کنه که یک نفر داره سعی می کنه وارد کابین خلبان شود ..! سریع موضوع رو گزارش می کند .. او تکرار می کند یک نفر در کابین خلبان حرکت می کند .. !!

در کابین کسی جز سر میهماندار نیست که با زحمت فراوان خود رو به کابین خلبان رسانیده است .

خلبان اف - ۱۶ یونان تلاش می کنه با اشاره دست با فردی که تازه وارد کابین شده است ارتباط برقرار نماید .. در همین حال اندرسن به خلبان جت شکاری با دست اشاراتی می کند .. خبر خوشحال کننده است .. برج سعی می کند با پرواز ۵۲۲ بار دیگر ارتباط برقرار کند .. اما پاسخی شنیده نمی شود .

خلبان جنگنده در همین لحظه مشاهده می کنه هواپیمای مسافربری به سمت چپ پیچیده و از ارتفاع ده هزار متری به سرعت به سمت زمین شیرجه می رود ..  او سعی می کند به فرد داخل کابین بفهماند که رو به بالا برو .. لحظاتی بعد جت مسافربری مقابل چشمان متحیر خلبان اف - ۱۶ پس از یک بار برخورد با زمین ، به هوا برخاسته و بار دیگر محکم به زمین کوبیده می شود و متعاقب آن دود و اتش فراوان به چشم می خورد .. این حادثه ساعت دوازده بعد از سه ساعت پرواز اتفاق افتاد . و نه مسئولان برج مراقبت و نه خلبان شکاری موفق به تماس با کابین هلیوس نشدند .

بلافاصله نیروهای کمکی خود را به محل حادثه می رسانند . یک فروند هواپیمای اتش نشانی از بالا مواد خاموش کننده روی هواپیمای سانحه داده می ریزد .. ولی متآسفانه یک نفر زنده نمانده است !

خطوط هوایی هلیوس شرکت کوچکی است که با سه هواپیما در این شهر کوچک فعالیت می کند . همه گروه های پروازی با هم فامیل و دوست هستند . و چندین سال است که در کنار هم پرواز می کنند . خانواده ها با شنیدن سانحه داغدار می شوند ...

چرا هیلیوس سقوط کرد !؟

بعد از سقوط هواپیمای هلیوس تیم بررسی مشغول جست و جوی شدند . آن ها به دنبال دو جعبه سیاه هواپیما برای دست یافتن به اخرین اطلاعات مکالمات کابین که تا ۳۰ دقیقه اخر ضبط و باقی می ماند . جعبه دیگر حاوی اطلاعات پرواز است . که دور موتور ، ارتفاع ، فرامین رو از لحظه تیک آف تا زمان سقوط نشان می دهد . ماموران تجسس هر دو جعبه را که معمولآ خیلی مقاوم است ، پیدا می کنند . آن ها خیلی خوش شانس بودند که قطعه ای از کابین را پیدا می کنند که خیلی راحت آن ها را به علت سقوط راهنمایی می کند . اینک تصویری توضیح می دهم :

مسافران بعد از تنفس اکسیژن ، و تمام شدن آن جملگی بی هوش می شوند . و دقایقی بعد هیچ یک از ان ها درون هواپیما هیچ حرکتی نمی کنند .

آندرس وقتی متوجه می شود ساعت ها از پرواز گذشته و هیچ خبری از کابین نیست ، سعی می کند با کاپیتان تماس بگیرد . اما هیچ پاسخی نمی شنود ! دلیل این که سرمیهماندار مثل بقیه بی هوش نمی شود ، استفاده از بطری های اکسیژن که مخصوص خدمه بوده استفاده می کرده است .

آندرس نیمه بیهوش سعی می کند با استفاده از ماسک های استفاده نشده صندلی های خالی خود را به جلوی هواپیما برساند .. او به زحمت در کابین را باز می کند .. وقتی وارد کابین می شود ، کاپیتان را جلوی در روی زمین افتاده می بیند .. اگه یادمون باشه از جاش بلند شد تا بره فیوز اخطار رو چک کنه .. ولی همان جا بی هوش شده و بر کف کابین می افتد ..  

کارشناسان بررسی با دقت به مکالمات متخصص فنی مستقر در برج با خلبان گوش فرا دادند .. اگه آن ها آخرین پیغام او را می شنیدند ، هرگز چنین اشتباهی نمی افتاد .. متخصص به او می گوید : ببینید کلید پرشرایز روی اتوماتیک است ؟ ولی آن ها با آن همه تجربه به آن کلید نظری نینداخته و اجازه دادند تا با گرفتن تدریجی ارتفاع و کم شدن اکسیژن کابین ، بی هوش و گیج شده و بر زمین بیفتند ... اما چرا چنین اتفاقی افتاد ؟ چرا کلید روی اتوماتیک قرار داشت ؟

متخصصان با بررسی پرونده هواپیمای سانحه دیده ، متوجه شدند که روز قبل وقتی پرواز بوده ، در هواپیما پرشرایز خالی می کرده است . متخصصان ( همین آقایی که در تصویر می بینید ) مجبور می شود هواپیما رو روی زمین پرشرایز کرده تا بفهمد از کجا فشار خالی می شود ؟

به همین دلیل دگمه تنظیم پرشرایز را روی حالت دستی " منوال " قرار می دهد . تا که روی زمین امتحان نماید . همکار دیگر او با دستگاهی که در دست دارد ، مقدار پرشرایز را در نقاط گوناگون هواپیما اندازه می گیرد . همان گونه که در تصویر ملاحظه می کنید .. فشار ۸.۲۵ صدم پی اس آی ( پر اسکوار اینچ ) است . متخصص مربوطه بعد از آزمایش فراموش می کند دگمه را به حالت اتوماتیک قرار دهد . ( البته تا آن جایی که من به خاطر دارم در چک لیست قبل از پرواز ، یکی از موارد چک کردن حالت دگمه است . که احتمالآ آن ها توجه نکردند ) ...

یکی از خوش شانسی های متخصصان پیدا کردن تیکه ای از پنل داخل کابین بود که دقیقآ حالت قرار گرفتن روی منوال مشخص بود .. ان ها واقعآ کم تجربگی کردند که وقتی احساس سرگیجه داشتند ، به سیستم افت اکسیژن دقت نکردند

متخصصان برای این که فرضیه خود را ثابت کنند ، با یک فروند هواپیمای مشابه در آسمان همین کار را تکرار کردند .. و وقتی که همه در شرایط بی اکسیژنی قرار گرفتند ، دگمه پرشرایز را روی حالت اتوماتیک قرار داده ( همون پیشنهاد اولیه متخصص زمینی ) که در کم تر از چند ثانیه وضع داخل هواپیما متعادل شده و همه در شرایط طبیعی قرار گرفتند ..

اما در باره گنجایش کپسول اکسیژن بالای سر مسافران ( همان گونه که در تصویر می بینید ) باید عرض کنم که هر یک از کپسول ها برای مدت ۱۲ دقیقه اکسیژن دارند .. ( چون در این مدت خلبان هواپیما را به ارتفاع مطلوب می رساند ) . و مسافران بعد از دوازده دقیقه بی هوش شده و دیگه چیزی نمی فهمند .  اما بقیه ماجرا رو توجه کنید ...

سر میهماندار وقتی متوجه وضعیت داخل کابین می شود ، به زحمت یکی از چهار کپسول اکسیژن که مخصوص خدمه هواپیما است را به داخل کابین می اورد .. و به ماسک کمک خلبان وصل می کند .. و خیلی تلاش می کند با ماساژ دادن او را به هوش اورد .. البته یکی را هم به دوست دختر میهماندارش وصل می کند .. و خود با توجه به تجارب اولیه ای که از پرواز داشت پشت یوک می نشیند ..

این دقیقآ لحظه ای است که خلبان اف - ۱۶ خود رو به هواپیمای هلیوس نزدیک کرده و با علامت دست به آندرس اشاره می کند .. کارشناسان در بازرسی دقیق نوار متوجه شدند که سرمیهماندار به آهستگی تقاضای کمک می کند .. که در نوار در وحله اول به گوش نمی رسد ... با دقت فراوان زمزمه اهسته او شنیده می شود .. ولی دیگر خیلی دیر بود .. هواپیما احتمالآ با اتمام سوخت یکی از موتور ها ، گردش به چپ می کند ... خلبان شکاری با دست علامت می دهد که دماغه هواپیما رو بالا بکشه ... و اندرس به اهستگی در حالت نیمه بی هوشی با دست پاسخ خلبان شکاری را می دهد .. دقایقی بعد .. هواپیما به زمین نزدیک و نزدیک تر می شود .. و عاقبت با سینه به زمین برخورد می کند .. و بعد از کمانه کردن ، محکم به زمین کوبیده می شود . کارشناسان اعلام کردند در زمان سانحه اغلب مسافران زنده ولی بی هوش بودند ...

 **********

دوستان اگه خاطرشون باشه من چندین بار در باره اهمیت پرشرایز در هواپیما صحبت کردم . و حتی یادمه در باره اهمیت اتاق ارتفاع یادآوری کرده و نوشتم .. برای همه خلبانان واجب است دوره اتاق ارتفاع رو حتمآ ببینند تا با مقاومت بدن خود در شرایط کمی اکسیژن آگاه شوند .. مسلمآ اگه ان خلبانان دوره اتاق ارتفاع رو دیده بودند ، با اولین نشانه سردرد ، از اکسیژن استفاده کرده و ماسک می زدند و سپس به سراغ والو پرشرایز می رفتند .. ان ها دقیقآ از دوازده هزار پایی ، و کم شدن تدریجی اکسیژن چشمانشان تیره و تار شده و سیستم اعصاب ان ها مختل شده بود .. به همین دلیل صدای کارشناس را که دقیقآ بهش گفت .. دگمه پرشرایز را روی حالت اتوماتیک است یا نه ؟ هیچ واکنشی نشان ندادند . بله دوستان گاهی عظیم ترین و مجهزترین جت های مسافر بری با کوچک ترین اشتباه انسانی سقوط می کنند . در یکی از پست های آینده حتمآ برای شما شرح خواهم داد که چگونه یک زنبور سیاه کوچک یک فروند هواپیمای مسافربری خطوط هوایی ترکیه رو با کلی مسافر به زمین زد !! باورتان می شود یک جامبو جت بوسیله یک حشره سرنگون بشه .. ؟ منتظر بمانید

 

 

این مطلب ساعت ۲۲:۳۰ دقیقه هفدهم دیماه ۱۳۸۷ پایان یافته است . 

در پناه ایزد منان پاینده و جاوید باشید .

بهروز مدرسی

 

 

 پاینده و برقرار باد ارتشیان دلاور و قهرمان ایران

     آرشیو سایت  اينجا                                               آرشیو وبلاگ اینجا  

زير نظر : عليرضا صادقي  

این بخش به پیشنهاد و همت شما خوانندگان محترم شکل گرفته است . از این پس مطالبي متنوع و جذاب به زبان انگلیسی به همراه تازه ترین خبرهایی از صنعت هوانوردی تقدیم شما عزیزان خواهد شد.

  1996 collision(PART II & Last):

The crash was investigated by the Lahoti Commission, headed by then-Delhi High Court judge Ramesh Chandra Lahoti . Depositions were taken from the Air Traffic Controllers Guild and the two airlines. The flight data recorders were decoded by the respective airlines under supervision of air crash investigators in Moscow and London.The commission determined that the accident had been the fault of the Kazakh Il-76 commander, who (according to FDR evidence) had descended from the assigned altitude of 15,000 feet to 14,500 feet and subsequently 14,000 feet and even below that. The report ascribed the cause of this serious breach in operating procedure to the lack of English language skills on the part of the Kazakh aircraft pilots; they were relying entirely on their radio operator for communications with the ATC. Kazakh officials stated that the aircraft had descended while their pilots were fighting turbulence inside a bank of cumulus clouds. Also, a few seconds from impact, the Kazakh plane climbed slightly to 15,000 feet and the 2 planes collided. If they did not climb slightly, it is likely that they would have passed under the Saudi plane. The counsel for the ATC Guild denied the presence of turbulence, quoting meteorological reports, but did state that the collision occurred inside a cloud. This was substantiated by the affidavit of Capt. Place, who was the commander of a US military aircraft flying into New Delhi at the time of the crash. The members of his crew would file similar affidavits. The ultimate cause was held to be the failure of the Kazakh pilot to follow ATC instructions, whether due to cloud turbulence or due to communication problems.Indira Gandhi International Airport did not have secondary surveillance radar, which produces exact readings of aircraft altitudes; instead the airport had outdated primary radar, which produced approximate readings. In addition, the civilian airspace around New Delhi had one corridor for departures and arrivals. Most areas separate departures and arrivals into separate corridors. The airspace had one civilian corridor because much of the airspace was taken by the Indian Air Force. Due to the crash, the air-crash investigation report recommended changes to air-traffic procedures and infrastructure in New Delhi's air-space: Separation of in-bound and out-bound aircraft through the creation of 'air corridors', installation of a secondary air-traffic control radar for aircraft altitude data, mandatory collision avoidance equipment on commercial aircraft operating in Indian airspace and reduction of the airspace over New Delhi which was formerly under exclusive control of the Indian Air Force.The Civil Aviation Authorities in India made it mandatory for all aircraft flying in and out of India to be equipped with an ACAS(Airborne Collision Avoidance System). This was the first time in the world that ACAS was mandatory.

Source:http://en.wikipedia.org/wiki/1996_Charkhi_Dadri_mid-air_collision BY:Alireza Sadeghi

ترجمه فارسی:

برخورد 1996(قسمت دوم و پایانی):

تحقیق در مورد این سقوط توسط کمیسیون "لاهوتی" به رهبری قاضی دادگاه عالی دهلی "رامش چاندرا لاهوتی" انجام گرفت و شاهدانی از صنف کنترلرهای پروازی و دو خط هوایی در نظر گرفته شدند.اطلاعات پروازی ضبط شده توسط هر کدام از خطوط هوایی و تحت نظارت بازرسین سقوط هواپیماها در مسکو و لندن باز گردید.کمیسیون تشخیص داد که علت سقوط اشتباه فرمانده پروازی ایلیوشین 76 بوده است که بر طبق مدارک حاصل از جعبه سیاه از ارتفاع 15000 پایی در نظر گرفته شده به 14500 پا کاهش ارتفاع داده و سپس به 14000 پایی و حتی کمتر نزول کرده است.گزارش دلیل این اشتباه فاحش در روال عملیاتی رابه کم بودن مهارت زبان انگلیسی در بخشی از خلبانان قزاق نسبت داد که کاملا وابسته به متصدی رادیویی خود در ارتباط با برج مراقبت بودند.مقامات رسمی قزاقستانی عنوان کردند که خلبانانشان در حین کاهش ارتفاع در حال دست و پنجه نرم کردن با هوای متلاطم در داخل توده ای از ابرهای کومولوس بودند.همچنین ثانیه هایی چند قبل از برخورد هواپیمای قزاقستانی به آرامی به ارتفاع 15000 پایی صعود کرد و 2 هواپیما بیکدیگر برخورد کردند که اگر این صعود انجام نمیشد احتمال داشت که بتوانند از زیر هواپیمای سعودی رد شوند.وکیل صنف کنترلرهای پرواز بر اساس اطلاعات هواشناسی وجود تلاطم هوا را انکار کرد اما بیان نمود که برخورد داخل توده ای از ابر صورت گرفته است که این موضوع با اقرار کاپیتان "پلیس" که فرمانده یک جت نظامی آمریکایی را که در زمان حادثه در حال پرواز به سمت فرودگاه دهلی بود بر عهده داشت ثابت گردید.سایر خدمه این هواپیما نیز همین اظهارات را بیان نمودند.در نهایت دلیل نهایی اشتباه خلبان قزاق در دنبال کردن دستورات برج مراقبت اعلام شد چه در اثر تلاطم هوا در ابر و یا اشکالات ارتباطی.فرودگاه بین المللی "ایندیرا گاندی" فاقد رادار مراقبت ثانویه بود که ارتفاع دقیق پرواز را نشان میدهد و بجای آن فرودگاه از رادار اولیه ای بهره میبرد که ارتفاع تقریبی پرواز را نشان میداد.بعلاوه-برای فضای پرواز غیر نظامی اطراف فرودگاه دهلی نو نیز فقط یک کریدور پروازی جهت ورود و خروج در نظر گرفته شده بود.اغلب مناطق کریدورهای ورودی و خروجی جداگانه ای را دارا میباشند.فضای منطقه بدلیل اینکه اغلب بخشهای آن جهت نیروی هوایی هند در نظر گرفته شده است فقط واجد یک کریدور غیر نظامی بود.بر اساس اطلاعات این سقوط گزارش تحقیق سوانح هوایی پیشنهاد تغییراتی زیر بنایی در روالهای ترافیک هوایی در فضای هوایی دهلی نو ارایه داد:جداسازی مسیر ورود و خروج هواپیما با ایجاد کریدورهای هوایی.-نصب رادار ثانویه کنترل ترافیک هوایی جهت اطلاعات ارتفاع هواپیما -اجبار در نصب تجهیزات جلوگیری از برخورد در کلیه هواپیماهای تجاری عملیاتی در فضای هوایی هند و کاهش فضای هوایی دهلی نو که قبل از این به مقدار زیادی تحت کنترل نیروی هوایی هند قرار داشت.مقامات رسمی هواپیمایی هند برای کلیه هواپیماهایی که در داخل و خارج هند پرواز میکنند نصب سیستم جلوگیری از برخورد را اجباری کردند.این اولین مرتبه در جهان بود که نصب این تجهیزات اجباری میشد....پایان.

منبع گردآوری و ترجمه:علیرضا صادقی:http://en.wikipedia.org/wiki/1996_Charkhi_Dadri_mid-air_collision

- تعداد بازديد
  • 14008
  • مرتبه

    نظرات

    سلام عمو بهروز عزیز من احسان هستم پنج یا شش ماه پیش یک کامنت براتون گزاشته بودم نمیدونم خاطرتون هست یا نه من پسر خاله ی احمد ارش کاوه علیمحمدی هستم که در سانحه ی سقوط هواپیما به همراه پدرشون علی اکبر علیمحمدی به دیار باقی شتافتند.غم خوانواده ی من خیلی بزرگه.ی سوال داشتم 20 تن بنزین برای مقصد تهران تا ایروان زیاد نیست که همچین فاجعه ی رو پدید بیاره .ممنونم
    پاسخ
    احسان جان خدا رحمت کنه همه کشته شدگان سوانح هوایی رو
    پسرم .. نرخ سوخت هواپیما در خارج از ایران خیلی گران است .. برای همین اکثر هواپیما هایی که پرواز خارج از کشور مخصوصآ کشورهای همسایه رو دارند .. سعی می کنند با پر کردن باک خود ، مجبور به سوخت گیری در خارج از کشور نباشند
    ضمن این که احسان جان ... فرقی برای کشته شدگان ندارد که بیست تن بنزین باشه یا ده تن .. در هر صورت انفجار حاصل از برخورد با زمین همه چیز رو نابود می کند .. یک گالن بنزین هم می تونه لاشه باقیمانده رو به اتش بکشاند
    توصیه می کنم به این مسایل منفی فکر نکرده و به مسایل سازنده ای فکر کنیم

    شما هم چيزي بنويسيد
    • هر چي دلتان مي خواهد بنويسيد. اينجا مربوط به شماست اگر نظر خصوصي‌اي داريد لطف کنيد و از طريق اي‌ميل (behrouz.journalist at gmail.com) مطرح کنيد، ممنون.






    مشخصات حفظ شود؟

    از تگ‌هاي HTML هم مي‌توانيد در نظرتان استفاده کنيد.

     
    Copyright 2007 by Behrouz Moddaresi | Design by WebStudio | Powered By Movable Type 3.35