درباره من

سوم دي ماه 1331 در تهران متولد شدم. پس از اتمام دوران دبيرستان به خاطر علاقه اي که به پرواز داشتم به نيروي هوايي پيوستم. در ادامه به آمريکا اعزام شدم، در بازگشت به ايران اولين پروازم را در تاريخ 18/3/53 انجام دادم و با آغاز جنگ تحميلي، به صورت شبانه روزي در مناطق جنگي پرواز داشتم و افتخار كسب مدال طلاي بالاترين ساعات پرواز را به دست آوردم. به دليل سكته قلبي و عمل جراحي باز كه ... ادامه
تبليغات
وبلاگستان
باقي قضايا
  بررسی سوانح مهم هوایی جهان

 پرواز مرگبار  مسکو - هنگ کنگ

7vhllia8kvmy8v2k8sls.jpg

کمک خلبان هواپیما از طریق سیستم یو اچ اف با مرکز کنترل زمینی ارتباط برقرار کرده و آخرین وضعیت پرواز SU 593 را گزارش می دهد .. در این لحظه هواپیما در ارتفاع ۳۳ هزار پایی قرار داشته و در مسیر ۱۰۵ درجه پرواز می کند . آن ها ۳۲۰۰ کیلومتر از شرق مسکو فاصله گرفته اند . و تقریبآ در مرکز منطقه سیبری هستند .. حال نوبت به پسر نوجوان و پانزده ساله می رسد تا به آن چه همیشه آرزو داشت برسد .. با بلند شدن خواهرش او به روی صندلی خلبان می نشیند .. برق خوشحالی و شادمانی در چهره اش موج می زند .. در همین لحظه کاپیتان کودرفسکی خطاب به کاوالودا که دوربین فیلمبرداری اش را روشن کرده اشاره می کند که از پرواز الدا و نشستن اش در کابین ایرباس فیلم بگیرد .. الدا در حالی که با دستان کوچک خود کنترل هواپیما را به دست گرفته خطاب به پدرش می گوید .. به سمت چپ بپیچم ..!؟ کاپیتان با اشاره عقربه وضعیت هواپیما می گوید .. بله به سمت چپ گردش کن .. پسر جوان وقتی یوک را می چرخاند ، احساس می کنه فرامین خیلی محکم است !! در حالی که وقتی خواهر کوچک تر از خودش همین حرکت رو انجام می داد ، راحت و نرم به نظر می آمد ... 

 

oss7lesciznc3d8q6xc2.jpg

bx151pxl9etw9pgi3uc3.gif

1lxc6jzl2waxkqyvb1lj.jpg

 پرواز مرگبار  مسکو - هنگ کنگ

e7e6wyw5bflv80rfxlnc.jpg

05upt8sup9xiyg119966.jpg

 سارمان نشنال جئوگرافیک مستند های نفس گیری از سوانح هوایی مهم جهان تولید کرده است که در نوع خودش بی نظیر و دیدنی است . این موسسه معتبر با بازسازی اصل پرواز به شکلی ملموس حتی در مواردی شبیه خلبان سانحه دیده و گروه پروازی اش سعی در انعکاس جزئیات پرواز قبل از ساقط شدن هواپیما کرده و در نهایت با تشریح علمی و دقیق علل سانحه و نظرات کارشناسانه گروه تحقیق به معرفی و کالبد شکافی دلایل سقوط هواپیما می پردازد . در بعضی موارد به دلیل مفقود شدن سر نخ های سانحه ماه ها حتی سال ها به جستجو واقعیت ها می گردند . جعبه سیاه هواپیما و سی دقیقه آخر مکالمات کابین سوژه مستند سازان حرفه ای این سازمان معتبر است . فیلم های بررسی سوانح هوایی مخاطبان فراوانی در جهان دارد . مستند های یاد شده فوق در اغلب آموزشگاه های خلبانی و حتی خطوط هوایی معتبر جهان به عنوان فیلم های آموزشی مورد استفاده قرار می گیرد . علاوه بر آن با پخش از شبکه های ماهواره ای و تلویزیونی ممالک دنیا میلیون ها بیننده پای ثابت مستند های این سازمان هستند .

 خب با این همه تعریف و تمجیدی که کردم  باید عرض کنم مجموعه کاملی از این مستند های هوایی توسط سام نازنین که از دوستان بسیار شریف ام است به دستم رسیده است . و  همان گونه که وعده داده بودم  برای ارتقای سطح کیفی و محتوای سایت با اجازه شما یاران همدل و صمیمی قصد دارم هفته ای حداقل یک پست تقدیم شما کنم . اما از ان جا که تجربه گذشته ثابت کرده است که هر گونه تغیر در محتوای مطالب موجب تضاد سلیقه ای برای بعضی خوانندگان شده است .. از این رو سعی می کنم با مشاهده فیلم به همون سبک سیاق همیشگی خاطرات ام آن را برای شما عزیزان روایت کنم . اما مشکلی که تا همین امروز با آن دست به گریبان بودم .. تهیه عکس از فیلم است . ظاهرآ مسئولان ماکرو سافت برای جلوگیری از تکثیر عکس از روش ها یاد شده تمهیداتی اندیشیده اند که این امر صورت نگیرد . اما من دست از تلاش بر نداشته و تمام سعی و کوشش خود را برای تهیه تصاویر مطلوب برای تجسم بهتر از مطلب به کار خواهم برد .

و اما .. نخستین بخش از این مجموعه اختصاص به پرواز مسکو - هنگ کنگ دارد . هواپیمای نو و جدید ایرباس ۳۱۰ - آ متعلق به شرکت هواپیمایی ایر فلوت که در تاریخ ۲۲ مارس ۱۹۹۴ مسکو را به مقصد هنگ کنگ ترک می کند . اولین گام های سانحه از جایی آغاز می شود که خلبان هواپیما تصمیم می گیرد دو فرزند خویش را به سفر ببرد .. ! لحظه ای که پسر نوجوان ۱۵ ساله در کابین هواپیما بر روی صندلی پدر می نشیند ، هیچ کس به فکرش خطور نمی کند که ممکن است دقایقی دیگر این نوجوان باعث سقوط هواپیمایی مجهز شود ..! اما حادثه هیچ گاه خبر نمی کند . این که چه عواملی سبب حادثه شده یا نقش نوجوان چی بوده است .. ؟ بهتره مطلب را از ابتدا بخوانید ....  

ds351uyk50hg13eoqi5p.jpg

آژانس هواپیمایی برای خوانندگان سایت تخفیف ویژه می دهد .

شرافت کاری این فروشگاه را تضمین می کنم . مدرسی

مرکز آپلود عکس ایرانی

6iw3jcskxgs7cohv5t6z.jpg

خانواده کاپیتان کودرفسکی  

یبست و دوم مارس ۱۹۹۴ یه روز به یاد ماندنی برای " الدا " پسر پانزده ساله کاپیتان کودرفسکی است  . زیرا قراره برای نخستین بار سوار هواپیما شده و به اتفاق خانواده به خارج از کشور سفر کنند . پسر جوان خیلی خوشحال و ذوق زده به نظر می رسد .. الدا در حالی که سعی می کنه تمام لوازم شخصی از جمله نوارهای موسیقی مورد علاقه اش را همراه خود بیاورد ، صدای پدر را می شنود که او را صدا می کند ... در همین حال کاپیتان کودرفسکی وارد اتاق شده و به فرزندش می گوید ... عجله کن پسرم  عمو " کاوالودا " منتظره .. پدر الدا ، " یالاسوا کودرفسکی " خلبان بین المللی خطوط هواپیمایی روسیه است که به خاطر ویژه گی حرفه اش به تمام کشور های جهان پرواز می کند .. خطوط هوایی " ایرفلوت " سالی یک بار اجازه مسافرت رایگان به خانواده های خلبانان می دهد . از این رو کاپیتان کودرفسکی قصد دارد همراه با فرزندانش برای گذراندن تعطیلات چهار روزه به هنگ کنگ مسافرت کند .

فرودگاه بین المللی مسکو

الدا به همراه " دیانا " خواهر کوچکتر خود خوشحال و سر حال همانند سایر مسافران سوار هواپیمای شیک ایرباس 310 - A  پرواز شماره ۵۹۳ می شوند . اغلب ۶۳ مسافر هواپیما تجار و بازرگانان موفقی از هنگ کنگ و تایوان هستند که از فرصتی که به دست آمده برای بازدید از کشور شوروی متحول شده و مدرن به مسکو آمده اند . در هواپیما مسافرانی دیگر چون " ادرین دیول " هم به چشم می خورد که از شمال لندن به خاطر ارزان بودن بلیط های شرکت هواپیمایی ایرفلوت آن را برای سفر به آسیا انتخاب کرده است . او مدیر یک فروشگاه دوربین های عکاسی است که برای اقامت دوهفته ای و  عکسبرداری از هواپیماها و همچنین فرودگاه تازه تآسیس شده هنک گنگ به این سفر امده است . یا " ماک نیوپورت " که شهروند انگلیسی است ولی در هنگ کنگ اقامت دارد .... میهمانداران با لبخند مهربان شرقی خود مسافران را به طرف شماره صندلی های خود راهنمایی می کنند ...

ایمنی در خطوط هوایی ایر فلوت

شرکت هواپیمایی ایر فلوت با خرید پنج فروند هواپیمای ۳۱۰ - A از فرانسه به ارزش هفتاد میلیون دلار  استعداد اسکادران مسافربری خود را افزایش داده است  . این هواپیما ها سه برابر ظرفیت بزرگترین هواپیماهای روسی قادر به جا به جایی بار و مسافر است . همه آن ها اتوماتیک و دارای ضریب ایمنی خیلی بالایی هستند . ایرفلوت سعی می کنه با آموزش خلبانان و گروه های پروازی استاندارد های ایمنی را رعایت کند . و از ان جا که این خطوط هوایی زیر نظر دولت اداره می شود ، همیشه بهترین توجه در رفع مشکلات آن به عمل می آید  . در خطوط بین المللی روسیه هواپیماهای ایرباس با سرویس دهی منظم و پرواز به اقصی نقاط دنیا از اعتبار خاصی برخوردار است . خلبانان با پوشیدن اونیفورم های یک دست و مخصوص جلوه ای خاص به آن بخشیده اند .. این شرکت بهترین خلبانان باتجربه که در پرونده پروازی آن ها رعایت ایمنی بالا به چشم می خورد و تسلط کافی به زبان انگلیسی داشته را برای هواپیماهای فرست کلاس خود انتخاب کرده که همگی بعد از طی آموزش های تخصصی در کارخانه ایرباس مشغول به کار می شوند .. گفتنی است از میان ۳۰۰۰ خلبان موجود در روسیه ، تنها شانزده نفر برای کاپیتانی پرواز های فرست کلاس انتخاب شده اند ..

 پرواز به سوی هنگ کنگ ...  

همه چیز برای یک پرواز دلنشین آماده است .. داخل کابین کاپیتان " دانیلوف " در مقام فرمانده هواپیما بر روی صندلی سمت چپ نشسته است .  کاپیتان کودرفسکی هم با ۹۰۰۰ ساعت پرواز موقتآ به عنوان کمک خلبان در صندلی راست قرار دارد . هر سه نفر از خلبانان فرست کلاس هستند . پرواز شماره ۹۳۵ رآس ساعت ۴:۳۹ دقیقه  بعد از ظهر به وقت محلی از فرودگاه مسکو تیک آف می کند . کاپیتان دانیلو تلاش می کند از میان کالیدور های شلوغ مسکو راه خود رو به سمت هنگ کنگ ادامه دهد ...کابین هواپیماهای جدید ایرباس ۳۱۰ - آ  دارای سیستم  کامپیوتری بوده  و  مثل اغلب  هواپیماهای دیگر دارای " اتو پایلوت " است که قادره  ساعت های متوالی بدون کنترل دست پرواز نماید  .. الدا و خواهرش با اوج گرفتن هواپیما بالاخره به آرزوی دیرینه خود رسیدند .. آن ها تعریف های زیادی را از پدر شنیده بودند .. هواپیما بعد از برخاستن به سمت شمال در امتداد  سیبری تا  " مونگولیا " ادامه داده و سپس به سمت شرق یعنی چین و هنگ کنگ می پیچد ...

چهار ساعت بعد از پرواز ....

حدود چهار ساعت از پرواز شماره ۵۹۳  گذشته است . تقریبآ به نیمه راه رسیده اند . پرواز بسیار آرام و دلنشینی است . اغلب مسافران بعد از صرف شامی دلپذیر با بستن چشم بند های خود ، به خواب نازی فرو رفته اند .. اما فرزندان نوجوان کاپیتان به خاطر هیجانی که دارند به خواب نرفته و بیدارند .. ! در کابین هواپیما ، کاپیتان دانیلوف به خاطر سرو کله زدن های اولیه قبل از پرواز از جای خود بلند شده و برای استراحت به خارج از کابین می رود .. و بلافاصله جای او را کودرفسکی می گیرد . نفر سوم هم به عنوان کمک خلبان کنار دست او می نشیند .. از این به بعد کروی جدید ادامه مسیر می دهند . کاوالودا با مشاهده کاپیتان اولی که مشغول صرف شام است ، آهسته در گوش الدای جوان می گوید .. می خواهی پرواز پدرت رو ببینی ..!!؟ پسر با هیجان خاصی می پرسد .. منظورت داخل کابین است ؟ و دقایقی بعد هر دو فرزند کاپیتان کودرفسکی به اتفاق عموی خود راهی کابین می شوند ...

 ورود بچه ها به کابین هواپیما ..!

هواپیمای ایرباس بر فراز منطقه سیبری در ارتفاع ۳۳ هزار پایی در حال پرواز است . کاپیتان کودرفسکی هواپیما رو به حالت اتو پایلوت ( خلبان اتوماتیک ) قرار داده است . در همین لحظه با صدای ضربه ای به در کابین ، هر دو خلبان به پشت سر خود نگاه می کنند .. کاوالودا سر خود رو به داخل کابین کرده و خطاب به کاپیتان می گوید .. اجازه می دهید بچه ها وارد کابین شوند ..!؟ کودرفسکی با خنده و شادمانی می گوید .. بفرمایید .. به این ترتیب به همراه او دو فرزند کاپیتان وارد کابین می شوند . بچه ها مثل همه هم سن و سال های خود با دیدن کابین جالب ایرباس و عقربه های متعددی که در شب به رنگ زیبای فیروزه ای خود نمایی می کند ذوق زده شده و با خنده و شادمانی  هیجان خود رو بروز می دهند .. پدر ابتدا فرزندان خود رو به کمک اش معرفی می کند .. کمک خلبان از بچه ها می پرسد .. چطوره .. ؟ آیا دوست دارید !!؟ هردو با هیجان می گویند خیلی عالی است .. در همین هنگام دیانا با نشان دادن صفحه بزرگی که در میان سایر آلات دقیق روبروی پدر قرار گرفته و تصویر هواپیمایی کوچکی در مرکز آن است ، می پرسد .. پدر اون چیه ..؟ خلبان پاسخ می دهد .. این کامپیوتر پرواز است ..

PicbaranPicbaranPicbaran

وقتی سناریوی مرگ نوشته می شود !؟

 کاپیتان کودرفسکی وقتی اشتیاق دختر رو در پاسخ به سوالش می بینه ، بهش می گه .. دوست داری کنترل هواپیما رو به دست بگیری ..!!؟ هواپیما به نرمی در حال پرواز است .. اغلب مسافران به خواب عمیقی فرو رفته اند .. و هرگز پیش بینی نمی کنند چه اتفاقی در حال وقوع است .. دقایقی دیگر  دختر جوان به جای پدر می نشیند . پدر می پرسه .. دوست داری خودت پرواز کنی ؟ دختر ناباورانه می گه نه بابا ..!! در همین حال کودرفسکی خطاب به دیانا می گوید .. یوک ( فرمان هواپیما ) را در دست بگیر .. مواظب باش به هیچ کلیدی دست نزنی .. و در همین حال با دست دگمه دیجیتال هدینگ ( مسیر پرواز ) را از ۱۰۵ درجه به ۰۹۰ درجه تغیر می دهد .. وی بدون این که هواپیما رو از حالت اتوپایلوت خارج کنه ، اجازه می دهد دخترش به نرمی یوک را به سمت چپ بچرخاند ... او با این کار خود اجازه داد دخترش احساس کنه که داره خودش پرواز می کنه .. در همین حال عقربه رنگی داخل کابین نشون می دهد که هواپیما در حالت " بنک " ( چرخش به طرفین ) قرار دارد ... دختر با هوشیاری رو به عقب برگشته و به پدرش می گوید ... قبول نیست این تو بودی ( منظور چرخش هواپیما ) !! در همین حال کاپیتان درجه هدینگ را به مسیر اصلی یعنی ۱۰۵ درجه تنظیم می کند ..

مرکز منطقه سرد سیبری ..

 کمک خلبان هواپیما از طریق سیستم یو اچ اف با مرکز کنترل زمینی ارتباط برقرار کرده و آخرین وضعیت پرواز SU 593 را گزارش می دهد .. در این لحظه هواپیما در ارتفاع ۳۳ هزار پایی قرار داشته و در مسیر ۱۰۵ درجه پرواز می کند . آن ها ۳۲۰۰ کیلومتر از شرق مسکو فاصله گرفته اند . و تقریبآ در مرکز منطقه سیبری هستند .. حال نوبت به پسر نوجوان و پانزده ساله می رسد تا به آن چه همیشه آرزو داشت برسد .. با بلند شدن خواهرش او به روی صندلی خلبان می نشیند .. برق خوشحالی و شادمانی در چهره اش موج می زند .. در همین لحظه کاپیتان کودرفسکی خطاب به کاوالودا که دوربین فیلمبرداری اش را روشن کرده اشاره می کند که از پرواز الدا و نشستن اش در کابین ایرباس فیلم بگیرد .. الدا در حالی که با دستان کوچک خود کنترل هواپیما را به دست گرفته خطاب به پدرش می گوید .. به سمت چپ بپیچم ..!؟ کاپیتان با اشاره عقربه وضعیت هواپیما می گوید .. بله به سمت چپ گردش کن .. پسر جوان وقتی یوک را می چرخاند ، احساس می کنه فرامین خیلی محکم است !! در حالی که وقتی خواهر کوچک تر از خودش همین حرکت رو انجام می داد ، راحت و نرم به نظر می آمد ...  

 پرواز پسر پانزده ساله ... !

در ابتدا پسر جوان هر چه سعی می کنه با فشار دادن بر یوک هواپیما رو بچرخاند ، این کار عملی نمی شه . الدا فشار زیادی را وارد می کنه اما  هواپیما به سمت چپ نمی چرخد .. ( چون اتو پایلوت وضعیت مسیر پروازی و کورس رو حفظ کرده است  )   ولی ناگهان فرامین به نرمی حرکت می کنند !! کاپیتان در حالی که لبخند می زد  مسیر پرواز را تصحیح کرده و هدینگ ۱۰۵ درجه رو به حافظه مس سپارد تا هواپیما از حالت چرخش به چپ به حالت طبیعی در امده و در مسیر اصلی قرار گیرد . و فرزندش احساس پرواز واقعی کند . دقایقی بعد .. کاپیتان کودرفسکی بار دیگر دولا شده و این بار دگمه مود ناوبری را تنظیم می کند. در حقیقت با این کارش به اتوپایلوت دستور می دهد تا کورس پرواز ( مسیر هواپیما ) را به سمت هنگ کنگ تغیر دهد . اما الدا هنوز فرمان رو به سمت جپ فشار می دهد... پسر نوجوان وقتی سعی می کنه یوک را به سمت راست بچرخاند ، احساس می کنه دوباره فرامین سفت شده اند !! در همین حال دختر خطاب به پدرش می گوید  .. می تونم بروم سر جایم بخوابم ... ؟   

 PicbaranPicbaranPicbaran

آغاز مشکلات پیش بینی نشده در کابین ....  

 کاپیتان در حالی که سرگرم گفت و گو با دختر نو جوان اش است ، الدا که سه دقیقه ای بیش از پروازش نمی گذرد . در یک لحظه چشمش  به عقربه نشان دهنده وضعیت هواپیما می افتد که به جای حالت تعادل و بالانس ، گردش به چپ رو نشون می دهد ..!! ضمن این که کنترل فرمان هم هر لحظه سخت تر از قبل می شود . پسر رو به پدر کرده و می پرسد .. چرا هواپیما داره می چرخه ..!!؟ کاپیتان با تعجب می پرسد .. آیا خود به خود می چرخه ؟ الدا پاسخ مثبت می دهد .. کودرفسکی با عجله به سمت آلات دقیق می رود . کنترل هواپیما هر لحظه سخت تر می شود و به نظر می رسه ایرباس در حال چرخیدن به دور خودش است ! کسی دلیل این مشکل رو نمی دوند .. در همین حال عقربه موقعیت سنج ، حالت هولدینگ رو نشون می دهد .. انگار که در وضعیت بالای فرودگاه قرار گرفته است !! در همین حال هواپیما در حالت بنک ۴۵ درجه قرار می گیرد ..!! هر دو خلبان مات و متحیر از وضعیتی که به وجود امده در حال بررسی وضعیت هستند .. در همین لحظه سیستم نشان دهنده هدینگ هم از کار می افتد . آن ها در این شرایط هیچ اطلاعی از وضعیت هواپیما ندارند ..

 غیر قابل کنترل شدن ایرباس ..

 هواپیما با سرعتی معادل ۶۵۰ کیلومتر در ساعت در حال پرواز است .. و به سختی از بنک خارج می شود .. پسر بچه نوجوان مات و متحیر و البته با کمی دلهره به حرکات پدر و کمک اش می نگرد .. درست در لحظه ای که خلبانان فشار به یوک وارد می کنند ، تا هواپیما تعادلش رو به دست اورد ناگهان با تغیر وضعیت همه به سمت عقب کشیده شده و  فشار شدیدی به ان ها وارد می شود .. مسافران با حرکت ناگهانی هواپیما به صندلی چسبیده می شوند .. اغلب آن ها فریاد می زنند .. فرمانده هواپیما که در ردیف جلو در حال استراحت بود ، به سختی کمر بند ایمنی خود را بسته و محکم می کند .. ظروف غدا و پذیرایی از روی میز میهماندار به هوا بلند شده و واژگون می شوند .. کاپیتان کودرفسکی در همین حال تمام تلاش خود را به عمل می اورد تا تعادل خود رو حفظ کرده و هواپیما رو به وضعیت عادی برگردانند .. اما بی فایده است ..!! در همین موقع دماغه ایرباس ۳۱۰ - آ شروع به بالا رفتن می کند .. فشار جی وارد شده باعث شده تا خلبان نتواند کنترل رو به دست گیرد ..  او بهترین تلاش اش رو انجام داد .. اما نتیجه بخش نبوده  .. و هواپیما از کنترل خلبانان خارج شده است  ...

 جدال با مرگ در کابین ...

 کمک خلبان در حالی که قطرات عرق سردی بر چهره اش نشسته است بار دیگر سعی می کند هواپیما رو به سمت چپ بچرخاند ... اما هیچ واکنشی از فرامین مشاهده نمی شود . الدا تنها کسی است که هر دو دستش بر روی یوک است .. کودرفسکی در حالی که فشار فراوان جی نمی  گذارد از جای خود بلند شود ، در همون حال با صدای بلند به پسرش می گوید فرامین رو عقب بکش .. بکش عقب .. فشار بده .. اما فشار هواپیما نوجوان نحیف را به صندلی فشار داده و مانع از هر حرکت او شده است .. کاپیتان هم در یک لحظه قاطی کرده و حرف های متضادی می زند ... او یک بار بلند فریاد می زند بکش عقب .. و لحظه ای دیگر می گوید به پیچ به چپ .. یا به پیچ به راست .. چهار دقیقه از حضور الدا در کابین می گذرد .. پدر از او می خواهد از روی صندلی بلند شود .. اما او هر چه تلاش می کند ، موفق به تکان دادن خود نمی شود ... کودرفسکی عملآ فلج شده و هیچ کاری نمی تواند انجام دهد .. نیروی جاذبه حرکت او را گرفته است .. هواپیمای ایرباس خطوط هواپیمایی روسیه پرواز۵۹۳ در این لحظه واقعآ به درد سر افتاده است .. ! هواپیما به سرعت در حال کاهش ارتفاع است .. فشار جی وارده به هواپیما سبب افزایش وزن و سختی هر نوع حرکتی شده است ...

 PicbaranPicbaranPicbaran

لحظات مرگبار در کابین ...

کم کم مسافران وحشت زده هم متوجه شده اند که لحظه مرگ ان ها فرا رسیده است . بعضی زوج ها یک دیگر را محکم در اغوش گرفته در در ثانیه های باقی مانده عمرشون با هم باشند .. کاپیتان   دانیلوف با درک شرایط اضطراری تمام تلاش خود را به کار می برد تا خود رو به کابین هواپیما برساند .. اما زحمات او بی فایده است .. و فشار شدید جی مانع از ان است که حتی چند گام بردارد .. هواپیما هم چنان در حالت بنک شدید قرار دارد .. و عملآ از کنترل خارج شده است .. در میان سر و صدا های فراوان اتوپایلوت هم خاموش می شود . در حال حاضر کنترل ایرباس در دست های الدای پانزده ساله و " اسکارلف " کمک خلبان با تجربه هواپیماست ... هواپیما در وضعیت استال ( وا ماندگی ) قرار گرفته است .. صدا های افراد کابین ضعیف تر شده است .. سیستم اتوماتیک ایمنی هواپیما ، ایرباس را در آن شرایط نگاه داشته است .. هواپیما در آسمان سرگردان است .. و دور خود با سرعت می چرخد .. ناگهان دماغ هواپیما پائین می افتد ... سرعت هواپیما به طور جنون امیزی افزایش یافته و با سرعتی معادل ۴۰۰۰ متر در دقیقه به سوی زمین شیرجه می رود ...

 آخرین امید های واهی ...

 هواپیما در ارتفاع ده هزار متری است که با شیرجه ای سریع به سوی زمین ، همه رو وحشت زده کرده است . کاپیتان اسکارلف جوان با نامیدی سعی می کند با کشیدن فرامین رو به عقب ، دماغ هواپیما را به حالت افقی نگاه دارد .. لحظات به سختی می گذرد .. آن ها دقیقآ می دانند که تا دقایقی دیگر به زمین برخورد خواهند کرد .. پس آخرین سعی و تلاش خود رو می کنند .. بالاخره با تلاش کمک خلبان دماعه برای لحظاتی بالا امده و هواپیما متعادل شده و در حالت افقی قرار می گیرد .. اما ناگهان شروع به کلایم ( صعود ) می کند ..!! در این شرایط اسکارلف خیلی سعی می کند که کنترل رو به دست گیرد . اما از شانس بد او هواپیما هم چنان به سرعت رو به آسمان بالا می رود . موتور های هواپیمای ایرباس آن قدر قدرت ندارند که هواپیما رو در شرایط صعود عمودی پشتیبانی کنند  ..  به همین دلیل سرعت به طور اتوماتیک افت پیدا می کنه .. در همین حالت کودرفسکی سعی می کند خیلی چابک خود رو به روی صندلی اش قرار دهد .. الدا هم سریع بلند شده و پدر جای او می نشیند .. آیا امیدی است !؟ در همین لحظه دماغه هواپیما رو به پائین افتاده و بار دیگر به سوی زمین شیرجه می رود ...

پایان اشتباه کودکانه .... !!

 هواپیما بار دیگر در حالی که به دور خودش می چرخد به سمت زمین شیرجه می رود .. شرایط خیلی وحشتناک و غیر قابل باور است .. هواپیما در ارتفاع شش هزار پایی قرار دارد و با سرعت باور نکردنی هفتاد متر در ثانیه ارتفاع کم می کند .. !! از لحظه ای که کودرفسکی روی صندلی نشسته ، هر دو سعی می کنند هواپیما تعادل اش رو به دست آورد . کودرفسکی با شدت به پدال های رادر فشار وارد می کنه تا سرعت کم بشه .. در همین حال از کمک خود می پرسد .. سرعت ما چنده .. با ناباوری می شنود که .. من نمی بینم !! در لحظه ای که کاپیتان تراتل ها ( دسته گازها ) رو عقب می کشه ، به نظر می آید هواپیما کنترل شده است ..  فشار به رادر کمی از شیرجه می کاهد . آن ها سعی می کنند هواپیما رو متعادل کنند . کاپیتان در همین حال خطاب به فرزندان وحشت زده اش دلداری داده و می گوید همه چیز خوب پیش می رود نگران نباشید .. در تمام دقایقی که این وضعیت پیش امده خلبانان دقیقآ نمی دانند چقدر ارتفاع کم کرده اند .. اما دیگه همه چیز تمام شد .. هواپیما با سرعت زیاد به زمین برخورد کرد .. و تنها صدای مسئول برج مراقبت می آید که پرواز ۵۹۳ را صدا می کند ...  

ادامه دارد

با پوزش فراوان به دلیل اهمیت بخش بررسی و کالبد شکافی سانحه فوق و بر خورداری از بار علمی و اموزشی این قبیل سوانح ، در پست بعدی به دقت به ان خواهم پرداخت .

منبع : سلسله مستند های نشنال جئوگرافی

با تشکر ویژه از پسر عزیز و فرهیخته ام سام از سوئد .

 با تشکر و احترام :

بهروز مدرسی

این پست در ساعت یک بامداد هفتم دی ماه ۱۳۸۷ پایان یافت .

   ايام به كام    

 ajr4i2ce8c0d7seedv8o.jpg

 
به درخواست خوانندگان محترمي كه گله فرموده بودند اين سايت فهرست مطالب گذشته ندارد ، اين مهم به همت يكي از خوانندگان خوب و پسر عزيزم امير محمود بازيار انجام گرفت .. همچنين بخش قديمي " مطالب گذشته " به انضمام كالبد شكافي سانحه هواپيماي سي - ۱۳۰ كه در شهرك توحيد به وقوع پيوست به اين صفحه انتقال يافت . براي مشاهده اينجا رو كليك كنيد .

 6mfmukopgefyux613u8m.jpg 

زير نظر : عليرضا صادقي  

این بخش به پیشنهاد و همت شما خوانندگان محترم شکل گرفته است . از این پس مطالبي متنوع و جذاب به زبان انگلیسی به همراه تازه ترین خبرهایی از صنعت هوانوردی تقدیم شما عزیزان خواهد شد. 

Sir Douglas Bader:(First Part):

Douglas Robert Steuart Bader was born on February 10, 1910, in London, England, son of Frederick Roberts Bader and Jessie Bader. From the start, his life followed no placid pattern. After graduating from Cranwell in 1930, Bader was commissioned a pilot officer and posted to No. 23 Squadron at Kenley Airfield, flying tubby Gloster Gamecock biplane fighters. Soon afterward, 23 Squadron was reequipped with Bristol Bulldog fighters. The Bulldogs were faster than the Gamecocks but heavier and liable to loose height rapidly in low-altitude maneuvers. On Monday, December 14, 1931, Douglas Bader flew from Kenley to Woodley airfield along with two other pilots from his squadron. In the Woodley clubhouse a young pilot was discussing acrobatics with Bader, and suggested that he give a demonstration of low flying. Bader refused, citing his inexperience flying acrobatics in a Bulldog. The matter was dropped until Bader and the other pilots were leaving. Someone dared him to do it. In some agitation Bader took off, then turned back toward the field. Flying low and fast across the field, Bader began a slow roll, but in his inexperience with the Bulldog he flew too low. The Bulldog's left wing struck the ground, and the plane cartwheeled quickly into a tangle of wreckage. Both of Bader's legs were crushed, his left leg under the seat, his right torn by the rudder pedal. Bader was pulled from the Bulldog's wreckage by shocked onlookers and taken immediately to the Royal Berkshire Hospital, where he was placed in the care of Dr. Leonard Joyce, one of England's best surgeons. Joyce immediately amputated Bader's right leg above the smashed knee and, several days later, the left leg six inches below the knee. After his second amputation, Bader's condition worsened. None of the doctors expected the 21-year-old pilot to survive. But Bader had great will to live.Bader left the RAF on a total disability pension. ......END OF PART I......

Source:http://www.rogerofengland.moonfruit.com/englishheroes BY:Alireza Sadeghi

ترجمه فارسی:

"داگلاس بادر":(قسمت اول):

"داگلاس رابرت استوارت بادر" پسر "فردریک رابرت بادر" و "جسیکا بادر" در 10 فوریه سال 1910 درکشور انگلستان و در شهر لندن بدنیا آمد.از اوایل تمایلی به زندگی آرام نداشت.پس از فارغ التحصیلی از "کرانویل" در 1930 "بادر" بعنوان خلبان در اسکادران 23 واقع در پایگاه هوایی "کنلی" مامور گشت و به پرواز با جنگنده دو باله "تابی گلوسترگیم کوک" پرداخت.کمی بعد اسکادران 23 با جنگنده های "بریستول بولداگ" تجهیز شد .بولداگها سریعتر از گیم کوکها بودند اما در عوض سنگینتر و در معرض خطر از دست دادن سریع ارتفاع در مانورهای ارتفاع پایین نیز بودند.در روز دوشنبه 14 دسامبر 1931"داگلاس بادر" بهمراه دو خلبان دیگر ازاسکادرانش از پایگاه "کنلی" بسمت " وودلی" پرواز میکرد.در باشگاه پایگاه "وودلی" خلبان جوانی با "بادر" به بحث در مورد پروازهای آکروباتیک پرداخت و بوی پیشنهاد کرد که نمایش پروازی با ارتفاع کم اجرا کند."بادر" بدلیل عدم تجربه پروازی با یک "بولداگ" در ارتفاع پایین از این کار سرباز زد و قضیه تا زمان ترک باشگاه توسط "بادر" و دیگر خلبانان متوقف شد اما شخص دیگری وی را ترغیب به انجام این عمل کرد."بادر" در حالیکه هیجان زده بود از زمین بلند شد .سپس بسمت پایگاه دور زد.در حال پرواز در ارتفاع پست و با سرعت زیاد از پایگاه عبور کرد و شروع به چرخش با سرعت پایین نمود اما بخاطر تجربه کم پرواز با "بولداگ" وی با سرعت خیلی کمی پرواز میکرد.بال چپ "بولداگ" بزمین اصابت کرد و هواپیما با چرخش سریع به دور خود به لاشه درهم پیچیده ای تبدیل شد.هر دوی پای "بادر" له شدند.پای چپش بزیر صندلی رفت و پای راستش توسط پدال سکان عمودی بسختی آسیب دید."بادر" در میان شوک دیگران از لاشه هواپیما بیرون کشیده شد و بسرعت به بیمارستان سلطنتی "برکشایر" منتقل و در آنجا تحت مداوای دکتر "لئونارد جویس" از بهترین جراحان انگلیس قرار گرفت."جویس" بلافاصله پای راست "بادر" را از بالای زانوی شکسته اش قطع کرد و چند روز بعد نیز پای چپ را نیزاز حدود 6 اینچ زیر زانو قطع نمود.پس از قطع پای دوم حال "بادر" بدتر شد و هیچیک از پزشکان انتظار نداشتند که این خلبان 21 ساله نجات پیدا کند.اما "بادر" اراده بالایی برای زنده ماندن داشت."بادر" نیروی هوایی را با مستمری کامل از کار افتادگی ترک کرد........پایان بخش اول.......

Source:http://www.rogerofengland.moonfruit.com/englishheroes گردآوری و ترجمه:علیرضا صادقی

 پوزش به خاطر اختلال در سرور


 بخش بازرگاني    با مديريت : امير محمود بازيار 

تلفن تماس  : ۰۹۳۵۸۶۶۶۲۹۶

 ای میل مدیر تبلیغات am_bazyar@yhoo.co.uk 

تعرفه تبليغات در سايت و وبلاگ oldpilot

سايز كليه تبليغ ها 464*68 است.

9dlup0xs69iofxdimfqr.jpg 

براي مشاهده (اينجا ) را كليك كنيد .  

 

سخنی با شما
 
معرفی یک سایت خوب و جامع  
 
قابل توجه هم وطنان خارج از کشور و ان هایی که به دنبال هویت ملی کشور هستند
 
شبکه اطلاعات عمومی گردشگری و بازرگانی ایران
 
y6qwezar9zm3b0vzshkk.jpg
 

دوستان اگه دقت کرده باشند ، طی یکی دور روز گذشته با افت شدید مخاطبان مواجه بودیم . اغلب دوستان با ارسال ای میل نگرانی خود رو بیان فرموده و به دنبال دلایل این امر بودند .. راستش رو بخواهید این مسئله برای بنده هم جای سوال داشت . و دقیقآ نمی دونستم چه مسئله ای سبب این کاهش شدید شده است . البته در طول روز گاهی مشاهده می کردم که دسترسی به سایت امکان پذیر نیست و این امر را ناشی از کامپیوتر خودم می دانستم .. تا این که با کامنت دوستی نازنین در وبلاگ متوجه مشگل عدم دسترسی به سایت شدم . توصیه من به دوستان این است .. در چنین مواقعی به وبلاگ مراجعه فرمایید . و مطمئن باشید سریع به دنبال حل مشگل خواهم بود .

- تعداد بازديد
  • 9593
  • مرتبه

    نظرات
    شما هم چيزي بنويسيد
    • هر چي دلتان مي خواهد بنويسيد. اينجا مربوط به شماست اگر نظر خصوصي‌اي داريد لطف کنيد و از طريق اي‌ميل (behrouz.journalist at gmail.com) مطرح کنيد، ممنون.






    مشخصات حفظ شود؟

    از تگ‌هاي HTML هم مي‌توانيد در نظرتان استفاده کنيد.

     
    Copyright 2007 by Behrouz Moddaresi | Design by WebStudio | Powered By Movable Type 3.35