درباره من

سوم دي ماه 1331 در تهران متولد شدم. پس از اتمام دوران دبيرستان به خاطر علاقه اي که به پرواز داشتم به نيروي هوايي پيوستم. در ادامه به آمريکا اعزام شدم، در بازگشت به ايران اولين پروازم را در تاريخ 18/3/53 انجام دادم و با آغاز جنگ تحميلي، به صورت شبانه روزي در مناطق جنگي پرواز داشتم و افتخار كسب مدال طلاي بالاترين ساعات پرواز را به دست آوردم. به دليل سكته قلبي و عمل جراحي باز كه ... ادامه
تبليغات
وبلاگستان
باقي قضايا
  يادي از خلبانان شكاري

به ياد سروان هدي ، عقاب تيز پرواز

n4acgo3nfp2a63fxa279.jpg

از زیر جت جدا شد با دود سفیدش تعقیبش کردم رفت طرف جت عراقی که یه میگ 23 ب ان بود تا خواست ارتفاع کم کنه تبدیل به یه گلوله ی اتش شد وزیری: دومی ساعت 7 ما است داره فرار می کنه می زیم جلو ولی فقط 70-80 کیلومتر بیشتر نه هدی پرسید قفل کردی .وزیری گفت الان نمی تونم .......ولی الان شد صبرکن صبر کن صبرکن دارمش برو دختر خوب(منظورش اف -4 بود) وزیری گفت اماده ی شلیک هدی جواب دادم شنیدم وزیری گفت می شه من موشک رو شلیک کنم هدی: گفت البته انجامش بده هدف یه میگ 23 alm بود 

n4acgo3nfp2a63fxa279.jpg

 

njbmc4g1wz8x0d3t227y.gif

3co0cfmwz5w3vzxxx5sh.jpg

سروان هدی ، يار وفادار شهيد دوران

به همت : سعيده ( دختر نازنين همكارم )

1tpnt27xoatm0whv812g.jpg

bbck0mxnwn7x5nglls69.jpg

 همه دوستان گرامی و خوانندگان محترم قدیمی بر این امر واقف هستند که بنده احترام خاصی به نظرات و پیشنهادات یاران همدل و صمیمی قائل هستم . و قلبآ دوست دارم این سایت محل نظرات و اندیشه های دوستان مخصوصآ جوان های عزیزم باشه .. هفته قبل دختر عزیزم " دامون " که به پیشنهاد وی بخش " ادبیات پرواز " راه اندازی شده بود خواست نظر خوانندگان رو در باره ادامه این بخش جویا شوم . خود وی احساس اش این بود که شاید به ان صورت توجه ای نمی شود ..! به همین دلیل کمی دلسرد شده و همکاری رو موقتآ قطع کرد .. تقاضای من از همه این است واقعآ بی تعارف نظر خودتون رو بفرمایید چون تا ان جا که من در جریان هستم .. این دختر گلم خیلی گرفتاری داره . از مسایل تحصیلی بگیرید تا تحقیقات دانشگاهی و مسایل و مشکلات درون خانه .. ولی با وجود این محبت کرده و برای این سایت و دوستان خوب ان اشعار مربوط به پرواز رو جمع آوری می کرد .. که باید قبول کنیم کاری دشوار و طاقت فرساست .. جا داره از این دختر نازنینم دامون گرامی  همچنین جناب علیرضا صادقی پسر فرهیخته ام که بخش انگلیسی رو به عهده داره تشکر و قدردانی کنم . کم ترین انتظار این عزیزان آگاهی از نظرات شما دوستان است که متآسفانه کم تر کامنتی به این دوستان و کار ان ها اشاره می شود . نتیجه همین است که امروز دامون عزیز منتظر نظر شما برای همکاری مجدد است ..

 و اما یه خبر خوب هم برای شما عزیزان دارم . سعیده دختر یکی از همکارانم در نیروی هوایی است که علی رغم سن و سال جوان اش به دلیل حضور و رشدش در پایگاه هوایی و قرار گرفتن در کانون خلبانان تیز پرواز شکاری ، داراي تجربيات فراوان از ياد و خاطرات اين قهرمانان است . كه به خواهش بنده قرار شده است از اين پس يك مطلب از شهداي قهرمان برايم ارسال كنه .. اما راستش رو بخواهيد ديشب به اين فكر افتادم كه يك بخش جديد با عنوان مطالب خوانندگان در ذيل بخش انگليسي داير كرده و در هر پست مطالب متنوع خوانندگان رو درج كنم . اين مطالب مي تونه متنوع باشه .. از مسايل جهانگردي گرفته تا صنعت هوانوردي .. يا گزارشات تصويري دوستان از نمايشگاه هاي هوايي و يا اطلاعات با ارزش ديگر .. كه منتظر نظرات شما مي مانم . حسن اين كار در اين است كه يك دستي مطالب من حفظ شده و تغيري در نوع روايات پيش نمي آيد . و هم هر پست از تنوع بيشتري برخوردار مي شود . من ديشب براي دختر خوبم سعيده اين پيشنهاد رو نوشته و يادآور شدم يكي دو پست آثار او رو مستقل منتشر  كرده و سپس در زير نويس به عنوان بخشي مستقل ارائه شود كه هنوز پاسخ او رو دريافت نكرده ام . ولي مطمئن هستم كه او هم استقبال خواهد كرد ...

 كلام اخر اين كه ... سروان هدي خلبان تيز پرواز زمان جنگ عنوان نخستين مطلب اديت نشده دختر نازنينم سعيده جان است كه قرار بود آن را به سبك نوشته هاي خودم در اورده و تقديم شما كنم . اما با زدن جرقه افزوده شدن بخش جديد با عنوان " مطالب ارسالي خوانندگان " به اين فكر افتادم مطلب سعيده رو همين جوري مستند گونه تقديم شما كرده ولي از پست هاي بعدي به صورت زير نويس ارائه شود . همچنين از شما چه پنهان هر دو نوه هاي قشنگم سرماي شديد خورده اند و از طرفي دامادم هم براي يك ماموريت كاري به خارج از كشور سفر كرده است . و من ناچارم همين الان براي كمك دخترم به كرج بروم . لذا فرصت اديت و تنظيم مطلب رو ندارم و بدينوسيله از سعيده جان عزيز و شما ياران همدل عذر خواهي مي كنم . ذكر اين نكته ضروري است كه در بخش جديد يا همون مطالب خوانندگان سعي خواهم كرد بار داستاني نوشته رو تنظيم كنم ، مگر اين كه خود صاحب اثر از من بخواه دست به تركيب نوشته اش نزنم .. به هر حال از همه دوستان عزيز درخواست مي كنم مطالب خود رو به طور خلاصه و در صورت امكان با تصوير براي بنده ارسال فرمايند تا به نام خودشون منتشر كنم ..  

  ds351uyk50hg13eoqi5p.jpg

m9qtuclwv9lxrvjtfv3y.jpg

مرکز آپلود عکس ایرانی

http://www.picbaran.com/

اینجا را کلیک کنید


 j710c13cug89givnujq2.jpg

تصاويري از خلبانان عراقي كه هواپيماي ان ها توسط سروان هدي نابود شده و خود اسير شدند  .

سروان هدی هم دوره ی عباس دوران از همون پایگاه بود .  ولی در اسکادران  91  خدمت مي كرد .  و ي دوران فرمانده ی اسکادران 31 بود زمانی که هدی در پایگاه سوم بود هفت جت عراقی رو سرنگون کرده بود كه تاريخ ان ها  به ترتیب عبارت ند از :

1-دو فروند میگ 23 در 21جووئن 1981

 2- میگ 23 در جووئن  1983 

3- سوخو 22 در 4 می 1983 -

۴ - میگ 21 در 19 اپریل 1985

5- میگ 23 در 15 نوامبر 1986

5- میگ 23 در 15 نوامبر 1986

6- میراژf-1 eq در 6 مارس 1988

ساعت 4:35 دقیقه ی صبح است پایگاه سوم اروم است دو فروند هواپیمای اف-4 به ارامی با هشت موشک هوا به هوا برای درگیری هوایی بلند شدند خلبان اف-4 سروان هدی دوره دیده ی پایگاه reec  در ايالت متحده امريكا ..

روايت يك پرواز ....

فکر کنم که روز ارامی باشد .چند روز ی هست که سرکله ی هواپیماهای عراقی پیدا نشده این رو هدی به کمکش ستوان وزیری گفت وزیری گفت بدم نمی اید با یه دونه میگ ملاقات کنم هدی سکوت کرد کمکش جوان بود تازه کار قبل از هز چیزی عشق پرواز بود شاید هنوز نمی دونست جنگ چی؟ نمی دونست موشک سام-2 وسام -6 چیکار میتونه باهاشون کنه .ناگهان با شنیدن صدای قفل رادار روی اف-4 هدی وحشت زده شد

تانک مرکزی رها با تمام سرعت سمت زمین

10000 .600.... 3000... 700

موتورها بالا اوه خدا بکش بالا دماغیه ی هواپیما را .چشمهام رو بستم گفتم کار تمامشد.اف -4 با زمین 15 کیلومتر فاصله داشت .

وزیری گفت قربان ساعت 10 ما است ارتفاع حدود هزار پا هدی به کمکش گفت دیدمش من دارمش قفل کنم کمکش گفت

i did it..... then fire

موشک aim-9p

از زیر جت جدا شد با دود سفیدش تعقیبش کردم رفت طرف جت عراقی که یه میگ 23 ب ان بود تا خواست ارتفاع کم کنه تبدیل به یه گلوله ی اتش شد وزیری: دومی ساعت 7 ما است داره فرار می کنه می زیم جلو ولی فقط 70-80 کیلومتر بیشتر نه هدی پرسید قفل کردی .وزیری گفت الان نمی تونم .......ولی الان شد صبرکن صبر کن صبرکن دارمش برو دختر خوب(منظورش اف -4 بود) وزیری گفت اماده ی شلیک هدی جواب دادم شنیدم وزیری گفت می شه من موشک رو شلیک کنم هدی: گفت البته انجامش بده هدف یه میگ 23 alm بود

دیدم که خلبانش همه چی رو رها کرده وفرار می کنه ولی از یک چیز نتونست فرا کنه اون هم از سرعت اف-4 واون موشک aim-9p بود

 ندیدم که بیرون بپره تا زمانی که خورد زمین تعقیبش کردم خلبان نپرید بیرون احتمالا کشته شده است یا میگ میگ 23 اشکال در اجکت پیدا کرده است کمی دلم برایش سوخت ولی بعدش یاد هم دوره ای هام افتادم وزود فراموشش کردم

اون روز با سه با ر سوخت گیری 6 ساعت در اسمان بودم بعد رفتم پایگاه بچه ها من رو رو دوششون بردن تا اتاقی که فرمانده انجا منتظم بود

امروز 4 می 1983 است دوتا اف -4 که برای پرواز cap 

بلند شدند چند روز پیش یک اف -14 پایگاه 8 شیرین کاشته بود یک میگ -25 رو در ارتفاع 70000 پا نابود کرده بود .تا نیمه شب صحبت سر این کار بود خلبانش هم شهرام رستمی بود که اولش خلبان اف-4 بود در شیراز وبعد به اصفهان منتقل شد می گن حین پرواز دنده هاش درد گرفته ولی به پایگاه بر نمی گرده 5 ساعت رو هوا بوده.

شماره ی دو هم بال در بالم می اید گاهی برام دست تکا ن می ده من هم هم جوابش رو می دهم هر دفعه یه سوخو 22 با سرعت می اید سمتنمون رفتم تو دلش چند کیلومتر باهاش فاصله داشتم که قفل کردم موشک رو رها کردم درست زمانی که خواست گردش کنه موشک بال سمت راستش رو کند دیدم که داشت دور خودش می چرخید ومثل یک تکه سنگ می رفت پایین کمکم گفت خلبان اجکت کرد من ندیدم یک گردش 180 درجه کرد م در ارتفائ 6000 پا خلبان عراقی رو دیدم با 950 کیلومتر سرعت از فاصله ی 150 متریش رد شد فکر کنم از ترس سکته کرد الان با مسلسل اف-4 می زنمش چترش قرمز بود هم رنگ کلاهش به نظرم قد بلند بود این خلبان که اسیر شد ستوان یکم مهدی القیاس الزهرانی نام داشت

9s6akf7rs5weqnno6w01.jpg

با تشكر و احترام  :

بهروز مدرسي

اين مطلب ساعت ۱ بعد از ظهر در تاریخ اول آذر ماه ۱۳۸۷ پایان یافت .

  ایام به كام   

4z5emr3dvam9vqv83k19.jpg
ajr4i2ce8c0d7seedv8o.jpg
 
به درخواست خوانندگان محترمي كه گله فرموده بودند اين سايت فهرست مطالب گذشته ندارد ، اين مهم به همت يكي از خوانندگان خوب و پسر عزيزم امير محمود بازيار انجام گرفت .. همچنين بخش قديمي " مطالب گذشته " به انضمام كالبد شكافي سانحه هواپيماي سي - ۱۳۰ كه در شهرك توحيد به وقوع پيوست به اين صفحه انتقال يافت . براي مشاهده اينجا رو كليك كنيد .
 
6mfmukopgefyux613u8m.jpg 
زير نظر : عليرضا صادقي  

این بخش به پیشنهاد و همت شما خوانندگان محترم شکل گرفته است . از این پس مطالبي متنوع و جذاب به زبان انگلیسی به همراه تازه ترین خبرهایی از صنعت هوانوردی تقدیم شما عزیزان خواهد شد. 

 THE WORLD RECENT PLANE CRASHES:

Date:November 16, 2008,Time:10:40,Location:Thormanby Island, British Columbia, Operator:Pacific Coastal Airlines ,AC Type: Grumman G-21 ,Aboard:8, Fatalities:7 , Ground:0 ,Route: Vancouver -Toba Inlet, Details: The charter aircraft crashed into a steep hillside on south Thormanby Island and exploded into flames. This is the second accident for this airlline this year. A Grummand crashed in August

Date:November 13, 2008 , Time:11:35,Location:Fallujah,Iraq, Operator:Falcon Aviation Group,AC Type: Antonov An-12BK,Aboard:7, Fatalities:7 , Ground:0 ,Route:al-Asad air base - Baghdad , Details: The cargo plane, chartered by FedEx, crashed west of Baghdad, shortly after taking off from al Asad air base and after the crew reported a malfunction with the plane.

Date: November 8, 2008,Time:07:00,Location:Between Kibo & Mawenzi Peaks of Mt. Kilimanjaroi, Tanzania , Operator:East African Air Charters,AC Type: Cessna U206F , Aboard:5, Fatalities:4 , Ground:0 ,Route: Kampi ya Kanzi Airstrip - Loitokitok,Details: After taking off, the aircraft climbed to 12,500 feet. While cruising at this altitude, the aircraft was caught in a violent gust that initially pushed the plane upwards and towards the mountain. As the pilot tried to steer the aircraft away from the mountain, he realized that the airspeed had decayed to 40 kts., indicating an imminent stall. He decided to dive in order to gain air speed. As he did so the VSI indicated a rate of sink of 2,000 feet per minute while the airspeed remained at 40 kts. Visibility was poor and the pilot did not see the ground till impact at 14,399 feet. Four Italian tourists were killed. Only the pilot survived. It is therefore very likely that the aircraft was caught in a mountain wave that caused the sudden altitude gain and the subsequent stall.

SOURCE:www.planecrashinfo.com BY:Alireza Sadeghi

ترجمه فارسی:

حوادث هوایی اخیر دنیا:

تاریخ:16 نوامبر 2008/زمان:10:40/مکان:جزیره "تورمانبی در بریتیش کلمبیا/ خط هوایی:خط هوایی ساحلی پاسیفیک/نوع هواپیما:گرومان جی-21/تعداد سرنشین:8/تلفات:7/تلفات روی زمین:0/مسیر:ونکوور به توبا /جزئیات:هواپیمای چارتر در جنوب جزیره تورمانبی به یک تپه شیبدار برخورد کرد و آتش گرفت.این دومین حادثه برای این خط هوایی در امسال بود.گرومن دیگری در ماه آگوست سقوط کرد.

تاریخ:13 نوامبر 2008/زمان:11:35/مکان:فلوجه-عراق/ خط هوایی:گروه هوایی فالکون/نوع هواپیما:آنتونوف-12/تعداد سرنشین:7/تلفات:7/تلفات روی زمین:0/مسیر:پایگاه هوایی الاسد به بغداد/جزئیات:.هواپیمای باری که توسط شرکت "فداکس" اجاره شده بود لحظات کوتاهی پس از بلند شدن و پس از اینکه خدمه آن اعلام نقص فنی نمودند در غرب بغداد سقوط کرد.

تاریخ:8 نوامبر 2008/زمان:7:00/مکان:بین قله های "کیبو" و "ماونزی" کوه کلیمانجارو در تانزانیا/ خط هوایی:خط چارتر آفریقای شرقی/نوع هواپیما:سسنا یو-206 اف/تعداد سرنشین:5/تلفات:4/تلفات روی زمین:0/مسیر:پایگاه هوایی "کامپی یا کانزی" به "لویتوکیتوک"/جزئیات:پس از برخاستن هواپیما به 12500 فوتی صعود کرد.در حال پرواز در این ارتفاع با یک جریان باد شدید و ناگهانی برخورد کرد که هواپیما را بسمت بالا و طرف کوه راند.در حالیکه خلبان تلاش میکرد که هواپیما را از کوه دور کند متوجه شد که سرعت به 40 نات کاهش یافته وهواپیما در شرف واماندگی میباشد.وی تصمیم گرفت که برای سرعت گرفتن بسمت زمین شیرجه رود.در حال شیرجه "وی اس آی" نرخ نزول 2000 فوت در دقیقه را نشان میداد در حالیکه سرعت در همان 40نات باقی مانده بود.دید کم بود و خلبان تا رسیدن به ارتفاع 14399 فوتی زمین را نمی دید.4 توریست ایتالیایی کشته شدند و فقط خلبان نجات پیدا کرد.بنابراین احتمالا هواپیما دچار یک جریان باد کوهستانی شده و با کاهش ناگهانی ارتفاع در نهایت دچار واماندگی شده است.

planecrashinfo.comمنبع: گردآوری و ترجمه:علیرضا صادقی 

بخش بازرگاني    با مديريت : امير محمود بازيار 

تلفن تماس  : ۰۹۳۵۸۶۶۶۲۹۶

 ای میل مدیر تبلیغات am_bazyar@yhoo.co.uk 

تعرفه تبليغات در سايت و وبلاگ oldpilot

سايز كليه تبليغ ها 464*68 است.

1ماهه :  سايت ۵۰۰۰۰  تومان  / وبلاگ ۱۵۰۰۰  تومان 
 براي هر پست  : سايت ۱۵۰۰۰ تومان  / وبلاگ ۵۰۰۰ تومان

طراحي تبايغات  : ثابت ۵۰۰۰ تومان / متحرك ۱۰۰۰۰ تومان

9dlup0xs69iofxdimfqr.jpg

براي مشاهده (اينجا ) را كليك كنيد .  


مطالب خوانندگان  

شما هم می توانید به جمع همکاران این سایت بپیوندید . از دوستان عزیز خواهش می کنم مطالب جالب و خواندنی خود رو به طور خلاصه به آدرس ای میل بنده ارسال فرموده تا به نام ان ها در بخشی مستقل به صورت زیر نویس در وبلاگ و سایت منتشر شود . مطالب ترجیحآ در موضوعات پرواز و مسایل مربوط به ان باشد . ضمن این که به دلیل محدویت فضا در بلاگفا ، خواهش مي كنم به طور خلاصه ارسال شود . اولويت با مطالب جالب و خواندني است .

behrouz .journalist @gmail.com

 


- تعداد بازديد
  • 14307
  • مرتبه

    نظرات

    اقای مدرسی ما جوانان ایران هرگز زحمات و رشادتهای شما و رزمندگان را فراموش نخواهیم کرد.حیف از عزیزانی که در حوادث اخیر مقابل مردم قرار گرفته اند.

    پاسخ
    مهران نازنین
    بار ها عرض کرده ام یک نظامی واقعی هرگز وارد مسایل سیاسی نمی شود
    کسی که وارد شد ، یا نظامی نیست و یا سیاست را نمی شناسد !
    در مورد بخش آخر کامنت شما اظهار نظری نمی کنم .. چون همیشه عرض کرده ام که این سایت سیاسی نیست و خود من هم از دانش سیاسی هیچ بهره ای نبرده ام .. ! معمولا هم حذف می کنم . اما چون شما نخستین باری است که اشاره به موضوعات سیاسی دارید ، به حرمت خود شما ، این بار حذف نکردم . ولی استدعا دارم برای ارامش خود و خوانندگان وارد این مباحث در این سایت نشویم

    زنده باد خلبانان آزاده و غیور کشور که ایرانیان به شما میبالند درود بر شما افتخار ایران و ای قهرمان ملت

    خیلی ارادتمندیم
    پاسخ
    فدات بشم فرزاد جان
    شما خودت بقدري بزرگوار و مهربان هستي كه همه رو خوب مي بيني
    ممنون و تشكر از حضورتون

    باعرض سلام قهرمان عزیز:
    می خواستم بپرسم آیا افراد عینکی با عمل لیزر بر روی چشم میتوانند خلبان شوند؟در ضمن خیلی ممنون که با حوصله جواب ما را می دهید.
    پاسخ
    فرزاد جان من در باره چيزي نمي دونم .. اما شنيدم خيلي ها اين كار رو انجام داده و خلبان شده اند .. و پزشك متوجه نشده است
    باز هم تحقيق كن
    فرزاد جان .. پاسخ به كامنت ها بخشي از وظايف بنده در قبال بزرگواري شما خوانندگان محترم است

    شما هم چيزي بنويسيد
    • هر چي دلتان مي خواهد بنويسيد. اينجا مربوط به شماست اگر نظر خصوصي‌اي داريد لطف کنيد و از طريق اي‌ميل (behrouz.journalist at gmail.com) مطرح کنيد، ممنون.






    مشخصات حفظ شود؟

    از تگ‌هاي HTML هم مي‌توانيد در نظرتان استفاده کنيد.

     
    Copyright 2007 by Behrouz Moddaresi | Design by WebStudio | Powered By Movable Type 3.35