درباره من

سوم دي ماه 1331 در تهران متولد شدم. پس از اتمام دوران دبيرستان به خاطر علاقه اي که به پرواز داشتم به نيروي هوايي پيوستم. در ادامه به آمريکا اعزام شدم، در بازگشت به ايران اولين پروازم را در تاريخ 18/3/53 انجام دادم و با آغاز جنگ تحميلي، به صورت شبانه روزي در مناطق جنگي پرواز داشتم و افتخار كسب مدال طلاي بالاترين ساعات پرواز را به دست آوردم. به دليل سكته قلبي و عمل جراحي باز كه ... ادامه
تبليغات
وبلاگستان
باقي قضايا
  بررسی سانحه در قرقیزستان ..

کالبد شکافی سانحه در بیشکک

eh9x0xv26akm5q5x9nfe.jpg

قربان چرا خلبان هاي ايراني تو اين مسير مربوط به  خودشون پرواز نمي كنند !!؟‌ شركت آسمان كه كاپيتان هاي باتجربه فراواني در خدمت داره .. كاپيتان با تجربه در حالي كه دانه هاي درشت عرق بر چهره اش نشسته است ، خطاب به كمك خود مي گويد ... خلبان هاي ايراني شركت آسمان قبلآ اين مسير رو پوشش مي دادند . اما بعد از مدتي ان ها به دليل بتون آرمه بودن باند فرودگاه بيشكك ، به مقامات قرقيزستاني شكايت كردند كه كف بتوني باند شما ، به ارابه هاي فرود هواپيماهاي ما صدمه مي زنه و ما اين شرايط رو دوست نداريم  . به همين دليل شركت گدا و گشنه ما سريع امتياز اين مسير شركت آسمان رو از ايراني ها اجاره كرد ... !!

eh9x0xv26akm5q5x9nfe.jpg

2moam54hmol5qr99728s.gif

3ys5h3fj9xt30rt5vmhe.jpg

کالبد شکافی سانحه در بیشکک

ivercw5uq33lboqzlpce.jpg

ihss9tr9zi9efmcstko6.jpg

 در این چند وقت اخیر که صحبت از سانحه هواپیمای قرقیزستان به میان می آمد ، همه نام شركت هواپيمايي آسمان ايران رو هم به دنبال اين سانحه مي آوردند . اما با كمال تعجب مي شنيديم كه مقامات بلند پايه شركت هواپيمايي آسمان اين امر رو تكذيب كرده و با قاطعيت اعلام مي كردند هواپيماي ساقط شده در اجاره و يا ريجستر شركت ما نبود ! خب اين دو گانگي و عدم اطلاع رساني دقيق سبب شايعاتي گسترده در نزد مردم مي شد ... از سوي ديگر در سايت هاي اينترنتي و خبرهاي رسمي و غير رسمي نام شركت آسمان آورده مي شد !! حتي يادمه يكي از خوانندگان محترم سايت هم در كامنتي كه براي من فرستاد ، در مالكيت شركت آسمان رو تآئيد مي كرد ..! خب فكر مي كنيد داستان از چه قراره ؟ راستش با كمي تحقيق و تفحص متوجه اصل قضيه شدم . اما تعجب مي كنم چرا از روز نخست راست و حسيني ماجرا رو به طور شفاف اعلام نكردند ...!! شايد هم اطلاع رسوني شده و ما از همه جا بي خبريم .. به هر حال نظر شما رو به گزارش جلب مي كنم ..

من فكر مي كنم تمام مطالب سايت يك طرف ، كامنت هاي شما دوستان گرامي به يك سوي ديگه .. يعني براي من اظهار نظر شماها خيلي ارزش داره ... اگه بگم گاهي بعضي از پيغام ها اشگ من رو در مي آوره باورتون مي شه ؟ اگه اعتراف كنم گاهي خواندن يك پيغام كوتاه ، بد جوري من رو دگرگون مي كنه ؟ پي به عظمت قدرت عشق مي بريد ؟ البته بگم هر كامنتي از شما ها يه لطف و هيجان رو داره .. مثلآ هروقت پيغام حسن ، خواننده جوان يكي از روستاهاي بجنورد رو مي خواندم كه ماهي يك بار به شهر آمده و در كافي شاپ مطالب سايت رو مي خونه و برام پيغام مي گذاره ، به روح پدرم قبض و روح مي شدم . با هزار مكافات كامنت او رو مي خواندم .. البته مدتي بي خبرم .. خيلي نگرانش هستم .. چندي پيش هم نامه فرزند شهيد يكي از دوستانم رو كه خودي ها هواپيمايش رو زدند ، خواندم ... نمي دونم چي جوري بگو .. بوي دوستم خلبان شهيد احمد رمضاني رو با تمام وجودم احساس كرده و اشگ مي ريختم .. بگذريم فداي همه تون بشم ..

صحبت از كامنت شد .. بد نيست در مورد كامنتي كه استاد بزرگوارم جناب فرنودي مرقوم فرمودند ، سخن بگويم .. ايشون نوشته بود .. بازديدي از يكي از آشيانه هاي اورهال ۷۴۷ هواپيمايي ملي داشته و به چشم خودش ديده كه چگونه برادران متخصص با عشق و علاقه و تلاش شبانه روزي خود در آشيانه  ؛ هواپيماهاي قديمي رو به صورت سيستماتيك اورهال كرده و تبديل به هواپيمايي نو و عالي مي كنند ... براي اون دسته از عزيزاني كه با مفهوم اورهال آشنايي ندارند عرض كنم ... قبلآ براي كوچك ترين بازديد هواپيما رو خارج مي فرستادند ... و ميليون ها دلار هزينه در بر داشت . اما وقتي متوجه شدم اين عزيزان در ايران زحمت اين كار رو مي كشند ، باور كنيد از خوشحالي بال در آوردم .. و از جناب فرنودي سوال كردم چرا روابط عمومي ها اين افتخار ملي رو منعكس نمي كنند ؟‌ چرا دوربين هاي صدا و سيما به درون اين آشيانه ها نمي رود .. ؟ و ده ها چراي ديگر ... به هر حال من از استاد عزيزم خواهش كردم اگه امكان داره من رو براي تهيه گزارش معرفي فرمايد ....  

و اما سخن آخر ... حالا که امشب کل حرف های خودمونی ام به کامنت و پیغام خلاصه شده است  ، يه موضوع ديگر رو هم بيان كنم .. عزيزان باور مي كنيد .. بخش اعظم وقت من به پاسخ گويي به همين كامنت ها مي گذره !!؟ خب تا اين جاي قضيه هيچ مشكلي نيست .. ولي باور مي كنيد اغلب آن ها مربوط به پست هاي خيلي قديمي است كه هيچ گونه حضور ذهني در مورد مطالبي كه قبلآ نوشتم  ندارم .. !؟ خب اين كامنت ها همه جمع مي شه و اگه يه روز به سرم بزنه كه  بخواهم به نوه هايم سر  زده  ، يا درگير نوشتن پست جديد بشم .. واي كلي كامنت روي هم تلنبار مي شه .. !! و من تا بيام براي  هر كدام تنها يك خط بنويسم ، هفت هشت ساعت سپري مي شود !! من هرگز جسارت نمي كنم كه كامنت ننويسيد .. اما دو خواهش دارم .. اولآ اگه امكان داره از كامنت هاي محبت آميز و تقدير هاي دوستانه پرهيز فرماييد .. باور كنيد هر چه در گذشته انجام دادم و يا حالا در حال انجامش هستم ، تنها وظيفه بوده و بس .. دوم با اجازه شما بزرگواران ، از اين به بعد فقط به كامنت هاي پست آخر پاسخ خواهم داد .. و كامنت  پست هاي گذشته رو فقط منتشر مي كنم .. قبول كنيد همين هم تا بخواهم چك اش كنم كلي زمان مي بره .. اخرين خواهش ام اين است اگه پاسخ شما دوستان دير شد ، گله نفرماييد من قول مي دهم به همه كامنت ها پاسخ دهم ...

 ds351uyk50hg13eoqi5p.jpg

محل درج آگهی های شما

محل درج اگهی های شما

محل درج اگهی های شما


727jicyqpx0871cttiak.jpg 

بهانه ای برای مقدمه ........ !

واقعآ می پذیرم شنیدن خبر هر سانحه و حادثه ای خیلی دردناکه .. قلب آدم با شنیدنش درد می گیره .. مخصوصآ اگه بشنویم  تعدادی هموطن عزیز ما هم در سانحه وجود داشته اند . به هر حال وقتی خبر سانحه هوایی یک فروند بوئینگ  ۷۳۷  خطوط هوايي قرقيزستان رو شنیدم ، واقعآ ناراحت شدم . اما در كنار پخش خبر سانحه هوايي متآسفانه شايعات وسيعي هم دهان به دهان مي گشت مبني بر اين كه اين هواپيما در اجاره شركت هواپيمايي آسمان بوده است .. از طرفي مسئولان اين شركت معتبر هوايي رسمآ اعلام كردند كه بوئينگ سانحه ديده در اجاره شركت هواپيمايي آسمان نبوده است .. ! به همين دليل براي روشن شدن موضوع و آگاهي خوانندگان محترم ، سعي مي كنم از ديدگاه خودم مسئله رو بررسي نمايم . تآكيد مي كنم تمام مطالب و تجزيه و تحليلي كه انجام مي دهم ، صرفآ نظر شخصي است و هيچ ارتباطي با هيچ خطوط هوايي ندارد .

اصل خبر چه بوده است .... ؟

ساعت هشت و سي دقيقه بعد از ظهر ۲۴ اگوست ۲۰۰۸ مطابق با سوم شهريور ماه ۱۳۸۷ پرواز شماره ۶۸۹۵ از فرودگاه بيشكك به مقصد تهران همراه با ۹۰ مسافر  با يك فروند هواپيماي بوئينگ ۷۳۷ مدل ۲۱۹ با شماره سريال ۶۷۶ / ۲۲۰۸۸ با هفت خدمه در دو كيلومتري فرودگاه بين المللي بيشكك قرقيزستان به دلايلي كه عرض خواهم كرد سقوط مي كند . در اين حادثه دلخراش ۶۸ نفر از مسافران كشته مي شوند كه متآسفانه ۴۴ نفر از ان ها مليت ايراني رو داشتند .  در ادامه شنيديم كه يك تيم ورزشي حرفه اي اگه اشتباه نكنم بسكتباليست هم در اين هواپيما بودند .. همچنين شنيدم كمك خلبان اين پرواز خوشبختانه جز نجات يافتگان است .. البته دولت قرقيزستان اعلام كرده است كه ظرف ده روز علت حادثه رو اعلام خواهد كرد .. به هر حال اين ضايعه رو به ملت شريف ايران به ويژه خانواده هاي داغدار تسليت مي گويم .. روحشان شاد باد .

تضاد در بيان مالكيت هواپيما ... !!

راستش رو بخواهيد از لحظه اي كه اين خبر رو شنيدم ، همه با قاطعيت نام شركت آسمان رو به عنوان مالك اين هواپيما مطرح مي كردند ! به عبارتي هواپيماي فوق رو در اجاره شركت آسمان قلمداد مي كردند .. خب تا اين جاي كار براي من و شما به عنوان يك شهروند معمولي خبر عادي تلقي مي شود . چون معتقديم اين نوع سوانح متآسفانه براي هر شركت هواپيمايي ممكنه رخ دهد . اما از زماني كه شركت آسمان به صورت رسمي و غير رسمي اعلام كرد كه هواپيما متعلق به ما نيست ،‌ ديگه خبر براي من شهروند معمولي " عادي " تلقي نمي شود . و همه سعي مي كنيم دليل اين تضاد رو بدونيم ! و مدام با خود مي گوييم چه دليلي داره كه همه سايت هاي خارجي و منابع مختلف نام شركت آسمان رو مطرح مي كنند . . اما اون ها به كل منكر مي شوند ! چرا خود آسمان زيرش مي زنه !!؟ جريان چيست ؟ نكنه كاسه اي زير نيم كاسه اي باشه و ما خبر نداريم !! و البته تو اين گير و دار شايعات رنگارنگ نقش موثري دارند !  و هر كس به نوعي خبر رو تحليل مي كنه .. هيچ كي هم واقعيت رو نمي دونه .. و تو اين آشفته بازار اگه شخص و يا نهادي واقعيت رو بگه ، به دليل همين شايعات و تحليل هاي غلط كسي حرف آن ها رو قبول نمي كنه !! پس واقعيت چيست ؟

آشنايي با قرار دادهاي خطوط هوايي ...

اگه موافق باشيد من براي آگاهي شما خوانندگان عزيز و محترم ابتدا به چند نوع قرارداد شركت هاي  هوايي اشاره مي كنم  . و در ادامه به  قرار داد هواپيماي سانحه ديده مي رسم . آن گاه متوجه خواهيد شد كه مسئولان محترم شركت هواپيمايي آسمان واقعيت رو بيان مي كنند  و اين هواپيما بر اساس  قوانين  بين المللي مربوط به شركت هواپيمايي آسمان نمي باشد . و در پايان هم به بررسي علل سانحه  هواپيماي ۷۳۷ اشاره خواهم كرد .

 ۱-  اجاره هواپيما به صورت " خشك "  (  Dry Lease )

در اين روش مالك ، هواپيما رو طبق يك قرار داد رسمي براي مدت معيني در اختيار اپراتور قرار مي دهد .  معمولآ اين نوع قرار داد ها براي تايپ هايي استفاده مي شود كه در كشور مورد نظر وجود داشته باشند . مثل اجاره هواپيماهاي توپولوف ۱۵۴ توسط شركت ايران اير تور .  

نوع ديگر اين قرار داد اجاره به شرط تمليك است . دقيقآ شبيه همون كاري كه براي خريد خودرو استفاده مي شود . يعني يك كمپاني ليزينگ مثل ILFC- تعدادي هواپيما رو به شركت سازنده سفارش داده و سپس آن ها رو به اپراتور اجاره مي دهد . اين قرار داد بعد از مدت معيني به پايان مي رسد . و بسته به نوع قرارداد هواپيما در اختيار اپراتور قرار گرفته و يا به مالك (  اصطلاحاً Lessor ) برگردانده مي شود . در كشور ما ايران شركت هايي مثل آسمان ، براي دور زدن تحريم هاي غرب از اين روش استفاده مي كنند . به عنوان مثال هواپيماهاي بسيار مدرن  ATR72-500  اين شركت در اصل توسط شركتي معتبر در امارات  به نام DD ZAHRA Ltd خريداري شده و به شركت آسمان واگذار شده است . كه خوشبختانه يكي از اين دو فروند سال گذشته تحت مالكيت آسمان قرار گرفت . و دومي در سال ۲۰۰۹ به طور كامل واگذار خواهد شد . مبارك باشد

۲ - اجاره  هواپيما  به صورت "‌ تر " (Wet Lease) در اين روش مالك هواپيما رو با كروي پروازي (Flight Crew) به اپراتور اجاره مي دهد . شركت هاي تازه تآسيس مانند تابان اير يا شركت هاي داراي تايپ هاي خاص مثل بوئينگ MD كيش اير از اين قوانين استفاده مي كنند . شركت هواپيمايي ايران اير براي دور زدن تحريم ها از اين روش بهره مي برد . يعني با تآسيس يك شركت ثالث به نام چاه بهار اير لاين از شركت هاي خارجي هواپيماي فوكر ۱۰۰ رو مي خرد و بعد كروي مورد نيازش رو استخدام چاه بهار مي كند . و دست آخر هواپيما رو با كرو از جاه بهار به ايران اير اجاره مي دهد .

۳- اجاره هواپيما هاي استيجاري  Sub Lease

اين همون روشي است كه شركت معتبر ماهان با تحريم هاي ناجوانمردانه آمريكا مقابله مي كنه ..  براي اين كار يك كمپاني ليزينگ در كشور انگلستان ثبت مي شود . سپس هواپيماي بوئينگ ۷۴۷ سري ۴۰۰ ساخته شده به سال ۱۹۹۳ رو از يوناتيد اير لاين آمريكا خريداري مي كنند . ابتدا ريجستر ها رو تغير مي دهند . يعني از " ان به جي " و سپس هواپيما رو براي چك سنگين D به آمستردام هلند منتقل مي شود بعد از چك ، مالك هواپيما رو صورت اجاره به شرط تمليك در اختيار شركت بلو اير ويز (Blue Airways) ارمنستان قرار مي دهد . ( كه در اصل متعلق به شركت ماهان است ) و بلواير ويز هم هواپيما رو به شركت ماهان " دراي ليز " مي كنه .. و به همين راحتي وزارت دادگستري و خزانه داري آمريكا رو براي دو سال سر كار مي گذارند ! البته شنيده ها حاكي است شركت هواپيمايي ماهان قراره يك شركت در تركيه تآسيس كنه تا بتونه هواپيماهاي جديد وارد كنه .. !

۴ - كد شيرينگ (Code Sharing)

در فصل داغ يا به اصطلاح (High Season) شركت ها براي جوابگويي بهتر به مسافرين از كد شيرينگ استفاده مي كند . يعني دو كد پروازي براي يك پرواز اعلام مي شود . و دو شركت هواپيمايي طرف قرارداد مي توانند به طور همزمان در دو كشور مختلف به فروش بليط اقدام كند . به عنوان مثال پرواز شماره ۵۵۳۵ ايرفرانس از تهران به پاريس كه به وسيله هواپيماي ايرباس آ - ۳۴۰ انجام مي شود ، طبق قرارداد به نام ايران اير ۵۵۳۵ هم ثبت مي شود . و هر دو شركت اقدام به بليط فروشي مي كنند .

۵ - واگذاري عمليات ...

حتمآ اطلاع داريد كه مسير هاي پروازي به نام اير لاين ها ثبت مي شود . مثلآ پرواز تهران - لندن فرودگاه هيترو در ايران به نام ايران اير ثبت شده است . و اين يعني هر شركت هواپيمايي كه قصد انجام پرواز در اين مسير رو داشته باشه ، بايد از ايران اير مجوز دريافت كند . گاهي اوقات برخي شركت ها به دلايل گوناگون مثل كمبود ناوگان يا نبود هواپيماي مناسب اقدام به واگذاري روت ( مسير ) به شركت ديگري مي كنند . در اين گونه مواقع حق بهره بردار اصلي محفوظ بوده و اپراتور جايگزين ملزم به استفاده از نام ( Call Sign)  و شماره پروازي شركت اصلييه ، ( مثل همين پرواز آسمان ۶۸۹۵ ) اما كليه مسئوليت هاي حقوقي و فني مرتبط با مسافران چه از ديدگاه ياتا و چه ايكائو به عهده اپراتور موقت باقي مي ماند . و آن ها بايد گزارش چك هاي فني رو به طرف اصلي بدهند .

براي اين كه بيشتر با اين بخش كه موضوع بحث اصلي ما است آشنا شويد  ، يك مثال ديگري مي زنم : طبق قوانين كشور عربستان صعودي تنها اپراتور هاي ملي (National Carriers)  مجاز به برقراري پرواز حج هستند . كه معمولآ به دليل تعداد مسافر و محدويت زمان اين عمليات توسط دو شركت ملي انجام مي شود ( يكي ايران اير و ديگري سعوديا ) اما شركت صعودي به دليل تعداد خيلي زياد پروازها توانايي انجام دو پرواز روزانه به مدينه رو نداره . بنابر ين با استفاده از مقررات هند اورينگ ، كل عمليات جا به جايي  مسافر در ايام حج رو كه به عهده اين شركت است به ماهان واگذار مي كنه . و اين يعني كه شما سوار هواپيماي شركتم ماهان مي شيد كه با لوگوي ماهان پرواز مي كنه ، كرو لباس هاي ماهان رو به تن دارند و حتي كترينگ ماهان پذيرايي مي كنه .. اما به محض آنونس كابين شما با اين جمله مواجه مي شود كه ... خانم ها آقايان با سلام از سوي هواپيمايي سعودي كاپيتان جاويد پور ...  Call Sign  به سعودي تغير مي كنه و در تمام بليط ها كد دو حرفي سعوديا (SV) جايگزين كد بليط هاي ماهان (W5) مي شود .

حق با مديران هواپيمايي آسمان است ..  

خب با اين توضيحات با اجازه تون سر اصل قضيه مي روم ..  در مورد سانحه بيشكك پرواز به نام شركت آسمان ۶۸۹۵ ثبت شده است .  حتي بليط ها هم با نام ۶۸۹۵ EP بودند . اما اپراتور موقت شركت آي تك اير قرقيزستان بوده است . طبق گزارش هاي اعلام شده آن ها هواپيما رو سه ماه پيش چك كردند . و اين يعني اين كه مسئوليت حقوقي از عهده آسمان برداشته شده است . و اين شركت هيچ گونه مسئوليت فني و حقوقي در قبال حادثه اخير ندارد . ضمنآ در این جا لازم می دانم از دوست عزیز و فرهیخته ام جناب علیرضا - م به خاطر همکاری صمیمانه اش در زمینه قرارداد های هوای  تشکر و قدردانی کرده و با افتخار اعلام کنم به دوستی با او افتخار می کنم .

0eh2jxoelpbm6gzdg61n.jpg

فرودگاه بیشکک ، سوم شهريور  حدود  ۸ شب ...

وقتی بلند گو های سالن فرودگاه بیشکک برای آخرین بار اعلام می کند که مسافران پرواز شماره ۶۸۹۵ به مقصد تهران هر چه سريع تر براي انجام تشريفات به گيت خروج مراجعه نمايند .. همراهان و بدرقه كنندگاني كه در سالن حضور داشتند ، براي آخرين بار با عزيزانشان خداحافظي كردند . در ميان بدرقه كنندگان عده زيادي هم از طرفداران تيم ملي بسكتبال به چشم مي خورد . آخرين مسافران باقي مانده در سالن به سختي از آغوش عزيزان و خانواده هاي خود جدا مي شدند .. در اين ميان چهره اشگ آلود مادران و كودكان بيش از همه به چشم مي امد ... در جمع گروه مسافران جمع كثيري ايراني هم حضور داشتند .. برخي با تلفن همراه خود ساعت ورود خود رو اعلام كرده بودند ... در چهره اغلب مسافران يك نوع هيجان و تشويش ديده مي شد .. فقط تعداد اندكي از مسافران و همراهان با مشاهده هواي ابري و بارندگي شديدي كه از ساعت چهار و نيم بعد از ظهر منطقه رو فرا گرفته و گاهآ با رعد و برق شديد همراه بود ، احساس نگراني و نا امني مي كردند ...

ساختمان ديسپچ و عمليات فرودگاه ....

خلبان و كمك خلبان هواپيماي ۷۳۷ براي پر كردن فرم پرواز و گرفتن آخرين وضعيت هوا ، وارد ساختمان عمليات مي شوند .. صداي ريزش باران و برخورد ان با ديوار شيشه اي ساختمان فرودگاه ، منظره جالبي رو به وجود آورده بود .. با هر بار رعد و برق و نوراني شدن آسمان تاريك منطقه فرودگاه ، انبوه ابر ها به خوبي نمايان مي شدند .. كاپيتان خطاب به كمك خود گفت ...  اگه شرايط به اين صورت باشد ، بعيد مي دونم بتونيم پرواز كنيم ....  از صداي رعد و برق هاي فراوان معلومه كه اين اطراف خصوصآ روي فرودگاه  مملو  از ابر هاي خطرناك " سي بي " است . كمك خلبان جوان خطاب به كاپيتان گفت .. ولي قربان فكر مي كنم هوا داره معتدل تر مي شود .. كاپيتان در حالي كه سرگرم پر كردن اطلاعات پرواز بود ، خطاب به ديسپچر ها گفت .. اگه مي شه هواي اكچوال ( فعلي ) و پيش بيني مسير رو محبت فرماييد .. وي در ادامه با نوشتن نام  Itek Air به عنوان اپراتور ، و اطلاعات ديگري از قبيل مقدار بنزين ، تعداد خدمه ، ارتفاع درخواستي ، فرودگاه كمكي ، نام خود و شماره سريال هواپيما ، نگاهي به ورقه وضعيت هوا انداخته و خطاب به همكارش گفت .. بريم ببينيم چي پيش مي آيد !

داخل هواپيما ، فرودگاه بيشكك ....

كاپيتان به همراه خدمه همگي وارد هواپيما مي شوند .. ميهمانداران سرگرم راهنمايي مسافران هستند آخرين اتوبوس مسافران هم از راه مي رسد .. خلبان به شوخي به همكاران اش مي گويد .. كسي مي دونه عمر اين بنده خدا چقدره ..!!؟‌ مهندس پرواز هواپيما در حالي كه فرم پروازي راكب خود رو زير رو مي كنه .. با شيطنت خاصي مي گويد .. قربان فكر مي كنم از سن خانم " نينا "  ميهماندار زيباي شركت هواپيمايي " آي تك اير " يكي دو سال هم بيشتر باشه !! كاپيتان با دلخوري گفت .. شد ما از تو يك سوال بپرسيم و تو يه جور هايي به خانم نينا ربطش ندي !!؟ مهندس پرواز اين بار خنده ... قربان لطفآ بفرماييد دوشيزه نينا !! كاپيتان ... امان از دست شما جوون ها .. باشه دوشيزه نينا .. اما نگفتي عمرش چقدره !؟ قربان دوشيزه نينا رو مي گي !؟  كاپيتان .. نه عزيزم منظورم اين قارقاركه ..! مهندس پرواز .. قربان آن طور كه در سوابق اش درج شده ، نخستين پروازش رو سال ۱۹۸۰ انجام داده است .. يعني چيزي حدود بيست و هشت سال ! كاپيتان در حالي كه چك ليست خودش رو از جيبش بيرون مي اورد ، گفت .. نمي دونم كي ما از دست اين لعنتي ها خلاص مي شويم !؟

داخل كابين ، قبل از پرواز ........

با اشاره كاپيتان كمك خلبان از طريق فركانس يو. اچ . اف  با مسئول برج مراقبت فرودگاه بيشكك تماس برقرار كرده و اجازه روشن نمودن موتور هاي هواپيما رو مي گيرد .. برج مراقبت دستور استارت رو به پرواز شماره ۶۸۹۵ مي دهد .. دقايقي بعد كمك خلبان اجازه خزش رو مي گيرد .. و به اين ترتيب هواپيماي ۷۳۷ مدل ۲۱۹ به آرامي پشت سر خودروي " مرا تعقيب كنيد " به راه مي افتد ... داخل هواپيما مسافران با شادي و هيجان خاصي مشغول تماشاي محيط اطراف و هواپيماهاي پارك شده هستند .. در اين بين شيطنت و شلوغي بعضي از مسافران ايراني توجه بقيه رو به خود جلب كرده است .. مسول برج بار ديگر بر روي فركانس هواپيما امده و ضمن ارائه اطلاعات لازم ، سرعت باد رو ۶ كيلومتر و درجه هوا رو ۲۷ درجه سانتيگراد اعلام مي كند .. كاپيتان خطاب به كمك خود مي گويد ... واقعآ عجيبه .. همين چند دقيقه قبل درجه حرارت هوا ۳۱ درجه بود .. ولي چهار درجه تو همين دقايق افت پيدا كرده است .. وي در همان حال هم ضمن بررسي سيستم ها ، به سوالاتي كه كمك اش از روي چك ليست اعمال قبل از پرواز رو مي خواند ، پاسخ مي داد

ابتداي باند ، لحظه تيك آف ........

هواپيما به ابتداي باند هدايت مي شود .. خلبان قبل از تيك آف ، با گذاشتن دست راست خود بر روي دو دسته گاز در حالي كه از قفل بودن ترمز دستي خود مطمئن است ، به آرامي آن ها رو به جلو فشار مي دهد .. در يك لحظه صداي غرش دلنواز موتور هاي جت به گوش همه مي رسد .. كاپيتان به همراه كمك خود با نگريستن به صفحه آلات دقيق مقابل خود به دقت آخرين وضعيت پنل ها رو كنترل مي كنه . فشار روغن ، دور موتور ، فشار هيدروليك ، اندازه ورودي هوا  به درون موتور ها ... همه چيز عادي به نظر مي رسند .. مسافراني كه كمي از پرواز وحشت دارند ، محكم با دو دست خود به لبه صندلي چسبيده اند .. و برخي هم در حال خواندن ورد هستند ... قبل از اين كه خلبان ترمز دستي رو رها كنه ... مهندس پرواز مي گويد ... كاپيتان اگه مي شه يه خرده هواي موتور شماره دو رو داشته باشيد .. ظاهرآ كمي مشكل داشته است .. كاپيتان با تنظيم شدت تابش نور پانل هاي آلات دقيق ، براي اخرين بار از همكارانش مي پرسه .. همه چيز روبراهه ..؟ وقتي پاسخ مثبت رو مي شنود ، با رها كردن ترمز دستي زير لب به زبان مادري خود نجوا مي كنه ... د برو رفتيم .. ! و هواپيما ناگهان از جاي خود كنده شده و با قدرت تمام رو به جلو و در روي باند راه مي افتد ..

كاپيتان در حالي كه با دست چپ اش يوك ( فرمان هواپيما ) رو محكم گرفته ، تمام توجهش به افق انتهاي باند است تا مركب آهنين اش مستقيم بر روي باند كه با تابش اشعه چراع هاي هواپيما نقره اي به نظر مي سد ، حركت كند .. در همين حال نگاهش به عقربه سرعت زميني هواپيماست .. ۲۰ ... ۴۰ .. ۸۰ ..۱۰۰ .. با رسيدن عقربه روي عدد ۱۲۰ احساس مي كنه چرخ هاي جلوي هواپيما اون چسبندگي رو ندارند .. ولي به خاطر اطمينان كمي يوك رو به جلو فشار مي دهد ، تا دماغ از زمين كنده نشود .. اما وقتي عقربه روي ۱۳۰ مي رسه ، با كشيدن فرمان هواپيما به سوي خود ، دماغ هواپيما به نرمي از روي زمين بلند شده و ثانيه هاي بعد .. هواپيما از زمين كنده مي شود ....  كاپيتان در حالي كه كنترل هواپيما رو به عهده داره خطاب به كمك خود مي گويد... چرخ ها رو بالا بده .. و در يك لحظه صداي جمع شدن ارابه هاي فرود شنيده مي شود ... و بعد نوبت فلاپ ها مي رسه .... و به اين ترتيب فلاپ ها هم جمع مي شوند .. كمك خلبان جوان  بلافاصله به روي فركانس برج مراقبت فرودگاه رفته و اطلاعات پرواز ( اير بورن ) و ساعت عبور از ايستگاه هاي مسير رو گزارش مي كنه ... مسول برج ضمن آرزوي پروازي مفرح و دلنشين شماره فركانس ايستگاه بعدي رو اعلام مي كنه ..

دقايقي بعد از پرواز .....   

هواپيماي بوئينگ ۷۳۷ خطوط هوايي قرقيزستان به محض كنده شدن از زمين ، و جمع كردن چرخ ها و فلاپ ، در دل ابر هاي منطقه فرو مي رود  ... مسافران كنجكاو به محض بلند شدن هواپيما سعي مي كنند با نگريستن به زمين ، موقعيت خود رو تشخيص دهند .. اما با تعجب فقط تاريكي مطلق و صداي برخورد دانه هاي باران بر بدنه رو حس مي كنند .. !  پانل هاي رويروي چشم خلبان ، سرعت زياد باد رو به خوبي نشان مي دهد .. رعد و برق شديد دوباره آغاز مي شود .. هواپيما با تكان هاي شديدي مواجه شده است .. خلبان سعي مي كند با گرفتن ارتفاع از توربالانس شديد رهايي يابد .. تكان هاي ممتد اعصاب كمك خلبان جوان رو به هم ريخته است .. او براي غلبه بر وضعيت بحراني با لحن عصباني خطاب به  كاپيتان مي گويد ... قربان چرا خلبان هاي ايراني تو اين مسير مربوط به  خودشون پرواز نمي كنند !!؟‌ شركت آسمان كه كاپيتان هاي باتجربه فراواني در خدمت داره .. كاپيتان با تجربه در حالي كه دانه هاي درشت عرق بر چهره اش نشسته است ، خطاب به كمك خود مي گويد ... خلبان هاي ايراني شركت آسمان قبلآ اين مسير رو پوشش مي دادند . اما بعد از مدتي ان ها به دليل بتون آرمه بودن باند فرودگاه بيشكك ، به مقامات قرقيزستاني شكايت كردند كه كف بتوني باند شما ، به ارابه هاي فرود هواپيماهاي ما صدمه مي زنه و ما اين شرايط رو دوست نداريم  . به همين دليل شركت گدا و گشنه ما سريع امتياز اين مسير شركت آسمان رو از ايراني ها اجاره كرد ... !!

اخرين دقايق پرواز ...

هنوز دقايقي از پرواز هواپيماي مسير تهران نگذشته است  ..  كه هوا بر خلاف پيش بيني هاي اوليه ناگهان تغير كرده و دوباره رعد و برق شديدي توآم با طوفان سهمگين آغاز مي شود .. رادار هواپيما نشان مي دهد  ابرهاي سي .بي خطر ناكي در مسير قرار گرفته اند .. خلبان با تجربه قرقيزستاني خيلي سعي مي كند بر وضعيت پيش آمده كنترل داشته باشد .. اما با هر رعد و برق شديدي اختلال در سيستم هاي آلات دقيق به وجود مي آيد ..  در همين حال طبق پيش بيني مهندس پرواز موتور شماره دو هواپيما دچار مشكل مي شود .. آن ها هنوز به ارتفاع ده هزار پايي نرسيده بودند كه خلبان با توجه به وضعيت نا به سامان موتور و توربالانس شديد و وجود رعد و برق هاي سهمگين تقاضاي فرود اضطراري نموده و سريع تغير مسير داده و به سوي فرودگاه بيشكك پرواز مي كنه .. هواپيما با تكان هاي شديدي همراه است .. با زدن هر صاعقه خلبان خطر مرگ رو احساس مي كند .. او در شرايط خيلي بدي قرار گرفته است .. و مي داند كه تمام تغيرات جوي ناگهاني بوده است .. و اين در شرايطي است كه نه راه پس داره نه راه پيش .. وحشت و اضطراب خيلي زود دامن گير مسافران مي شود .. ديگر تكان هاي هواپيما كنترل ناپذير مي شود ! و ناگهان با درخشش صاعقه اي ديگر ، پيكره قديمي بوئينگ ۷۳۷ قدرت تحمل نداشته و بدنه شكافته مي شود ...

اولين تحليل اشتباهي كه كردم ......... !

اگه خاطر مباركتون باشه در يكي از پست هاي قديمي ام به نخستين سانحه هواپيماي ۷۴۷ در ايران اشاره داشتم .. كه در نزديكي هاي اسپانيا به دليل برخورد صاعقه به بدنه جامبو جت ، تمام فرامين قفل شده و متآسفانه هواپيما با وجود بهره گيري از بهترين استاد خلبان هاي ايراني و آمريكايي غير قابل كنترل شده و با ۱۹ سرنشين به زمين برخورد مي كنه .. خب با توجه به قراين و شواهد موجود ، اين هواپيما هم دقايقي بعد از تيك آف خلبان اعلام فرود اضطراري مي كنه .. ولي متآسفانه در چند كيلومتري فرودگاه دچار سانحه مي شود . نخستين بار كه خبر سانحه رو شنيدم ، وقتي مطلع شدم كه هواپيما افت فشار كابين داشته ، فكر كردم پرشرايز از دست داده و زماني كه خلبان قصد مراجعت به بيشكك رو داشته ، به دليل كمبود اكسيژن ( تقريبآ نوعي خفگي ) كنترل رو از دست داده و در نزديكي فرودگاه سقوط كرده اند .. كه اين تحليل من اشتباه است . زيرا با توجه به زمان پرواز تا موقع سانحه كه چيزي حدود ۶ دقيقه است ، هواپيما ارتفاع زيادي نگرفته بود ...  

اعلام فرود اضطراري و بازگشت ...

در خبر هاي تكميلي شنيدم كه پرواز ياد شده فوق درست دقايقي بعد از پرواز خلبان آن اعلام فرود اضطراري كرده و  در حال بازگشت بوده است . پس با اين حساب نمي تواند ارتفاع زيادي گرفته باشد .. و از ان جا كه كل زمان پرواز اين هواپيما حدود ده دقيقه بوده است .. و نيمي از اين زمان رو صرف مراجعت كرده ، مي شه با يك حساب سر انگشتي به اين نتيجه رسيد كه هواپيما حدود ۶ دقيقه بعد از پرواز به هر دليل كه در ادامه اشاره خواهم كرد ، اعلام وضعيت اضطراري كرده است  .. و اگر دچار سانحه نمي شد ،  حدود ۶ دقيقه هم زمان برگشت آن به طول مي انجاميد .. ولي چهار دقيقه بعد در چند كيلومتري فرودگاه سقوط مي كنه .. آن چه مسلم است خلبان در آن لحظه هيچ كنترلي بر هواپيما نداشته است . و با توجه به اين كه از پيش اعلام شرايط اضطراري كرده بود ، پس مسلمآ كاپيتان پيش بيني خطر و حتي سقوط رو مي كرده است . خب با اين حساب بايد ببينيم چه عواملي مي توانست هواپيما رو به وضعيت غير قابل كنترل تبديل كنه ..؟

دلايل تصميم به مراجعت اضطراري ....

تا اين جا متوجه شديم كه هواپيما چند دقيقه بعد از پرواز اعلام فرود اضطراري مي كنه ... من تقريبآ با قاطعيت مي تونم اعلام كنم كه مشكل موتور نمي تواند باشد . دليل‌ آن هم اين است .. اگر هواپيما  مشكل موتور داشت  ، مسلمآ خلبان در اولين تماس براي مراجعت نقص موتور رو ياد آوري مي كرد . حتي مي توانيم اعلام اضطراري رو مربوط به مشكل هيدروليك كه واقعآ نقش حياتي داره ، ندونيم ! چون همان طور كه عرض كردم اگر مشكل اين موارد بود ، مطمئنآ خلبان در بي سيم اعلام مي كرد .. خرابي هوا و توربالانس يا وجود ابرهاي خطرناك سي بي هم اگه بود اعلام مي شد . پس به نظر شما چه نقص يا ايرادي وجود داشته كه خلبان اعلام نكرده است !؟ به عقيده من ( اگه دليل فرود اضطراري اعلام نشده باشد ) كه بعيد مي دونم اعلام كرده باشه ، تنها يك چيز مي تونه باشه .. و آن اين است كه خود خلبان هم به طور دقيق نمي دانست مشكل چيست !!

نقش فرامين در كنترل هواپيما ........

خب حتمآ مي پرسيد چطور امكان داره خلبان با تجربه اي اعلام مراجعت اضطراري بكنه ، بدون اين كه دليل ان رو نام ببره !؟ من فكر مي كنم تنها در يك مورد اين احتمال مي تواند شكل بگيرد و آن چيزي نيست جز مشكل كنترل فرامين .. ! يك لحظه خودتون رو جاي خلبان بگذاريد كه در اين وضعيت گير كرده  ايد  . او در حالي كه هواپيما در حالت كلايم ( صعود ) بود ، متوجه مي شود فرامين ديلي ( تآخير ) دارند و كمي كند به نظر مي رسد .. از اين رو عاقلانه ترين تصميم مراجعه به مبدآ است . ولي بيان اين جمله كه فرامين كار نمي كنه ، خود بار منفي فراواني روي همكاران مي توانست به وجود بياورد .. كه هيچ كمكي به حال او نمي كرده و بلكه بر عكس سبب دستپاچه شدن و اضطراب فراوان مي شد . لذا تنها به ذكر اين جمله اكتفا كرده كه فرود اضطراري انجام مي دهد . خب با اعلام اين وضعيت كروي پروازي اصل رو بر خرابي وضعيت جوي همچون ، رعد و برق و باران و توفان سهمگين مي گذارند .. و چون كنترل در دست كاپيتان است ، بقيه متوجه اشكال نمي شوند ..

چرا فرامين دچار اشكال شدند ........ ؟

تا اين جا متوجه شديم خلبان  با تجربه بهترين تصميم عاقلانه رو اخذ كرده است .. اما بايد از خود سوال كنيم چه عواملي مي تونه روي فرامين اثر بگذاره ..!؟ بار ديگه مجبورم ديالوگ سروان  ميرجهانگيري خلبان نخستين جامبو جت ساقط شده نيروي هوايي رو ياد آوري كنم كه  خدا بيامرز ناگهان فرياد مي زنه فرامين كار نمي كنه ...  اوا  فرامين چرا كار نمي كنه .. ؟ و لحظاتي بعد سرگرد كدخدايي فرمانده هواپيما مي گويد از اتو پايلوت خارج كن .. و چند ثانيه بعد سقوط مرگبار . حتمآ مي دانيد كارشناسان با تجربه و  خبره آمريكايي  بعد از مدت ها تحقيق علت رو چي تشخيص دادند ؟‌ برخورد صاعقه به هواپيما و ... خب با اين حساب مي شه اين جوري تحليل كرد كه ابتدا صاعقه اي به بدنه هواپيما برخورد مي كنه .. ولي بخشي از  قدرت تخريبي آن توسط سيم هاي مخصوصي كه به هواپيما نصب شده اند ، گرفته مي شوند ولي آسيب جدي به  فرامين هواپيما وارد امده است و دقيقآ  اين همان لحظه اي است كه كاپيتان كندي فرامين رو احساس مي كنه ...

چرا خلبان موفق نشد ..!؟‌

من دو فرضيه رو براي اين قضيه تصور مي كنم .. اول اين كه به دليل برخورد صاعقه و دفع ناقص سيم هاي برق گير  ، هواپيما در كنترل فرامين دچار مشكل شده و به همين دليل خلبان تقاضاي برگشت نموده ولي در نزديكي هاي فرودگاه احتمالآ بر اثر برخورد صاعقه ديگري و شكاف در بدنه علي رغم تلاش خلبان ، هواپيما ساقط مي شود . فرضيه دوم اين است كه به محض به وجود آمدن مشكلي در امر هدايت فرامين  خلبان تصميم به مراجعه مي گيرد .. و به دليل شيرجه به پائين و كم كردن ارتفاع با بهره گيري از سيستم  گلايد به دليل شكل آئروديناميك بوئينگ ها  ، علي رغم نداشتن كنترل در فرامين ، تا نرديكي هاي فرودگاه مي آيد ولي در ارتفاع پائين هواپيما استال مي كند ... كه البته روي فرضيه اولي بيشتر موافق هستم .. يعني شكاف در بدنه يا قفل شدن فرامين بر اثر برخورد صاعقه ..  البته دولت قرقيزستان با قاطعيت اعلام كرده است كه ظرف ده روز علت سانحه رو اعلام خواهد كرد .. و من مي دانم كه حتمآ برخورد رعد و برق و قفل شدن فرامين رو اعلام خواهد كرد

اعلام تسليت به هموطنان داغدار  .........

من نمي دونم تا امروز چه اطلاعاتي در اين زمينه منتشر شده است .. ولي همان گونه كه صادقانه عرض كردم ، تنها بر اساس شنيده هايم  اين سانحه رو بررسي كردم .. و شايد هيچ كدوم از نظريه هاي من صحيح نباشد .. ولي خوشحالم كه توانسته ام به دوستان گرامي و خوانندگان عزيز و محترم  سايت ام  اطلاع دقيق در مورد مسئله شركت آسمان دهم تا  گول شايعات رسانه هاي مغرض رو نخورند . فقط به عنوان سخن آخر اين فاجعه دردناك رو به همه مردم ايران به خصوص خانواده هاي داغدار تسليت عرض مي كنم و اميدوارم روحشان شاد باشد

با تشكر و احترام :

بهروز مدرسي

اين مطلب ساعت ۹ بامداد دوازدهم شهريور ۱۳۸۷ پايان يافت .

                                                        ايام به كام    


7phhm3ujom07sfqcwzey.jpgcdghymucuajed5r1y2vf.jpgas9qave1icsv02fn5pmk.jpg

http://airtoair.blogfa.com/

پایگاه هشتم شکاری

http://www.taxiran.blogfa.com/

مهربان ترین راننده تاکسی تهران


 6mfmukopgefyux613u8m.jpg 

این بخش به پیشنهاد و همت شما خوانندگان محترم شکل گرفته است . از این پس خلاصه ای از پست قبل به زبان انگلیسی به همراه تازه ترین خبرهایی از صنعت هوانوردی تقدیم شما عزیزان خواهد شد. 

 SUPER JET 100:

The Sukhoi Super Jet 100 is a modern, fly-by-wire regional jet in the 75- to 95-seat category. The Superjet 100 will be produced by Russian aerospace firm Sukhoi's civil division, of which Finmeccanica owns 25%.The jet was unveiled at its official rollout at Dzemgi Airport,Komsomolsk-on-Amur on 26 september 2007.The maiden flight ocurred on 19 May 2008 also at the Dzemgi airport.The Superjet spent 1 hour 5 minutes in the air, and reached altitude of 1,200 meters.Deliveries are to begin in late 2008. Sukhoi predicts that 163 units of all variations of the Superjet 100 will be delivered by the end of 2016.The aircraft will be equipped with two Saturn/SNECMA powerjet SaM146 turbofans.The Superjet 100-75 and -95 variants seat up to 78 and 98 passengers. Both variants are to be built in standard and long range versions.The Superjet 100-95 will be the first aircraft to be built. The aircraft variants have maximum commonality in design, for example in structural design, system fits, avionics, landing gear, electrical systems and power systems.The Superjet 100-75 seats up to 78 single class passengers.For airlines with a two-class passenger requirement, an alternative configuration provides eight passenger seats in the forward first-class cabin section and 62 tourist-class seats in the main passenger cabin. The cabin has two passenger doors on the port side and three service doors for fast embarkation and disembarkation and fast turnaround at the airport terminal.There are underfloor baggage hold compartments in the lower section of the fuselage beneath the rear and forward cabins. The baggage compartment volume in the RRJ-75 is 16.1m³.The Superjet 100-95, overall length 30m, is a stretched version of the baseline Superjet 100-75 .The Superjet 100 airliners will conform to ground noise level requirements under ICAO standards.The flight deck is of similar design to that on the Airbus A380 aircraft. The avionics suite includes the cockpit displays, communication, navigation and surveillance systems.

Some Specification:Crew:2,Length:23.87m,Wingspan:27.8m,Height:10.28m,Passenger capacity:53-98,Range:3050-4870km,Cruise speed:0.78-0.8 Mach,Ceiling:12500 m.

Source:www.aerospace-technology.com & wikipedia BY:Alireza Sadeghi

Picbaran

Picbaran

ترجمه فارسی:

سوپر جت 100:

سوپر جت 100 جت منطقه ای مدرن با قابلیت پرواز با سیم است که در نمونه های 75 تا 95 نفره ساخته میشود.سوپر جت 100 توسط بخش سیویل صنایع هوافضای روسیه "سوخو" تولید میشود که شرکت "فاین مکانیکا" 25 درصد آنرا مالک میباشد.از این جت در 26 سپتامبر 2007 در فرودگاه "ژمگی" شهر "کومسومولسک آن آمور" بصورت رسمی پرده برداری شد.نخستین پرواز نیز در همین فرودگاه در 19 مه 2008 انجام شد.سوپرجت یک ساعت و پنج دقیقه پرواز کرد وبه ارتفاع 1200 متر رسید.تحویل آن قرار است در اواخر سال 2008 شروع شود.بنا بر پیش بینی سوخو تعداد 163 عدد از انواع مختلف سوپر جت تا پایان سال 2016 تحویل گردد.این هواپیما با دو موتور توربوفن ساترن/اسنکما سام 146 تجهیز میگردد. نمونه های سوپرجت 100-75 و 95 میتوانند 78 تا 98 مسافر را در خود جای دهند و هر دو نمونه قرار است که در دو نسخه استاندارد و برد بلند ساخته شوند وسوپر جت 100-95 قرار است که زودتر ساخته شود.نمونه های این هواپیما حداکثر موارد مشترک را در طراحی در بر دارند که بعنوان مثال شامل:طراحی ساختار-جایگزینی سیستمها-الکترونیک پروازی-ارابه فرود-سیستمهای الکتریکی و سیستمهای تولید نیرو میباشد.سوپر جت 100-75 تا 78 صندلی را بصورت تک کلاس دربردارد.جهت خطوط پروازی که احتیاج به دو کلاس مسافر دارند ترکیب دیگری شامل:8 مسافر در جلو بصورت کلاس شماره یک و 62 مسافر بصورت کلاس توریستی تهیه میگردد.کابین دو درب جهت مسافرین در سمت چپ و سه درب خدماتی جهت سوار و پیاده شدن سریع و تخلیه و بارگیری سریع تعبیه شده است.در بخش پایینی بدنه زیر دم و قسمت جلوی کابین محفظه های بار قرار دارند.حجم محفظه بار در نمونه 75 حدود 16.1 مترمکعب است.سوپرجت 100-95 با طول حدود 30 متر نمونه کشیده شده سوپرجت 100-75 میباشد.خطوط هوایی سوپر جت-100 خود را با پایین آوردن سطح صدای مورد نظر استانداردهای ایکا ئو تطبیق خواهند داد.طراحی کابین پرواز شبیه ایرباس آ 380 میباشد.تجهیزات الکترونیک پروازی شامل نمایشگرهای کاکپیت-ارتباطات-ناوبری و سیستمهای نظارت و مراقبت میباشد.

برخی خصوصیات:خدمه:2 نفر/طول:23.87 متر/بال تا بال:27.8 متر/ارتفاع:10.28 متر/ظرفیت مسافر:53-98 نفر/برد:3050-4870 کیلومتر/سرعت کروز:.0.78تا 0.8 ماخ/سقف پرواز:12500 متر.

منبع:www.aerospace-technology.com & wikipedia گردآوری وترجمه:علیرضا صادقی.

jvza5nkorvbev1onybem.jpg

به اطلاع اون دسته از دوستاني كه تازه به جمع خوانندگان اين سايت پيوسته اند برسانم . شمه اي از مطالب گذشته رو در پستي مستقل قرار داده ام كه با مراجعه به آن با گلچيني از مطالب قديمي مواجه خواهيد شد . براي مطالعه مطالب فوق لطفآ ( اينجا ) را كليك فرماييد .          

بدون شک یکی از دردناک ترین سوانحی که اخیرآ مردم ایران شاهد و داغدار آن بوده اند ، سقوط هواپيماي سي -۱۳۰ حامل خبرنگاران بود . بنده افتخار دارم تحليلي كه در مقام يه كارشناس در سه پست تنظيم نمودم تقديم شما خوانندگان گرامي نمايم .

 دلايل گفته نشده از سقوط هواپيماي خبرنگاران - قسمت اول (اينجا )

چرا هواپيماي خبرنگاران سقوط كرد ؟ - قسمت دوم (اينجا )

بررسي و تحليل دلايل احتمالي سقوط هواپيماي سي - ۱۳۰ - بخش آخر ( اينجا )   


 به همت : دامون

برای مشاهده اشعار قبلي لطفآ  اینجا  رو کلیک فرمایید

سروده و ارسال شده توسط آریا (پایگاه هشتم شکاری)
با اندکی تغییر
دوران

به دوران یاد دارم تو را در دلم
به پروازت می اندیشم
چقدر بالا رفته ای؟
این جا تنگ نبود؟
آسمان زنده به آن بود تو پرواز کنی
خاطرش شاد کنی
آسمان کوچک شد
و تو آزاد شدی
من تو را می بینم
خیره به این سو در کنار سرداران ایران زمین
سینه سپر کرده ای
ای اسطوره من
جاوید یادت یادگار خاطراتت


بخش بازرگاني    با مديريت : امير محمود بازيار 

تلفن تماس  : ۰۹۳۵۸۶۶۶۲۹۶

تعرفه تبليغات در سايت و وبلاگ oldpilot

سايز كليه تبليغ ها 464*68 است.

1ماهه :  سايت ۵۰۰۰۰  تومان  / وبلاگ ۱۵۰۰۰  تومان 
 براي هر پست  : سايت ۱۵۰۰۰ تومان  / وبلاگ ۵۰۰۰ تومان

طراحي تبايغات  : ثابت ۵۰۰۰ تومان / متحرك ۱۰۰۰۰ تومان


9dlup0xs69iofxdimfqr.jpg

براي مشاهده (اينجا ) را كليك كنيد . 


آیا برخورد شهاب سنگ به هواپیمای سی - ۱۳۰ واقعیت داشت !!؟

ابهام در دوره آموزشي جورج بوش 

خشم ژنرال ، تبعيد خلبان

و ......



- تعداد بازديد
  • 7223
  • مرتبه

    نظرات

    با سلام و عرض خسته نباشید
    من 15 سالمه و در فرودگاه ازادی 13 ساعت دوره خلبانی فوق سبک دیدم و کاتالیرگر این اشتیاق و استعداد سایت زیبای شما بود که به پشتکار من دامن زد امیدوارم همیشه سلامت و موفق باشید
    پاسخ
    امیر حسین جان عزیزم
    به شما تبریک می گویم که با هواپیمای فوق سبک پرواز کردی
    به امید روزی که با هواپیماهای سنگین پرواز نمایی
    برایت بهترین آرزوها را می کنم

    شما هم چيزي بنويسيد
    • هر چي دلتان مي خواهد بنويسيد. اينجا مربوط به شماست اگر نظر خصوصي‌اي داريد لطف کنيد و از طريق اي‌ميل (behrouz.journalist at gmail.com) مطرح کنيد، ممنون.






    مشخصات حفظ شود؟

    از تگ‌هاي HTML هم مي‌توانيد در نظرتان استفاده کنيد.

     
    Copyright 2007 by Behrouz Moddaresi | Design by WebStudio | Powered By Movable Type 3.35