درباره من

سوم دي ماه 1331 در تهران متولد شدم. پس از اتمام دوران دبيرستان به خاطر علاقه اي که به پرواز داشتم به نيروي هوايي پيوستم. در ادامه به آمريکا اعزام شدم، در بازگشت به ايران اولين پروازم را در تاريخ 18/3/53 انجام دادم و با آغاز جنگ تحميلي، به صورت شبانه روزي در مناطق جنگي پرواز داشتم و افتخار كسب مدال طلاي بالاترين ساعات پرواز را به دست آوردم. به دليل سكته قلبي و عمل جراحي باز كه ... ادامه
تبليغات
وبلاگستان
باقي قضايا
  دلايل يك سقوط !

 لحظه به لحظه با ايرباس ساقط شده عمان

y9rbaz3kcspwoklovsxm.jpg

 ساعت ۱۹:۲۷ و بيست و سه ثانيه كاپيتان به كمك خلبان خود مي گويد .. به برج بگو ما همين جا يك دور ۳۶۰ درجه به سمت چپ مي زنيم . برج بحرين با درخواست پرواز ۰۷۲ موافقت مي كند . گردش به چپ با سرعت ۱۷۷ نات ، ارتفاع ۵۸۴ پا و در ۹/۰ مايلي فرودگاه آغاز مي شود .. جعبه سياه حين اين مانور تغير وضعيت فلاپ به درجه ۳ و سپس فلاپ كامل را ضبط كرده است . ساعت ۱۹:۲۸ هفده ثانيه كاپيتان چك ليست فرود را شروع مي كند ..

y9rbaz3kcspwoklovsxm.jpg

2u29hvfrcaggsvxlbcit.gif

v23rrukz2pxjyi6ljhb7.jpg

بررسی علل سقوط  ایرباس عمانی ها در خلیج فارس

48tv808pasmoxfo0vtr5.jpg

مطلب تخصصي ويژه خلبانان و دانشجويان خلباني  

wzxg9i51tse6nvbo0bnr.jpg

اصلآ دوست ندارم مشكلاتي كه همين يكي دو روز پيش برام اتفاق افتاد ديگه تكرار بشه ... همه اين داستان ها و سوء تفاهم ها از كامنت ها شروع شد .. بعضي ها خواسته و خيلي ها هم ناخواسته وارد چالش هاي عصبي شدند . خب عده زيادي پيشنهاد دادند كه مثل اكثر سايت ها بخش پاسخ به اظهار نظر ها رو پاك كنم . من فكر مي كنم اصلآ امكان پذير نيست . مي دونيد چرا ؟ چون خيلي از خوانندگان ،‌ اين بخش يعني احترام به خواننده رو يكي از ويژه گي هاي سايت مي دونند . خب اگه قرار باشه با صرف ساعت ها وقت به نظر ها پاسخ داد .. كه مي شود حكايت سابق ! بهترين راه حل اين است كه تنها به كامنت هاي دوستان شناخته شده و همچنين عزيزاني كه با هويت و اي ميل معتبر پيغام مي گذارند پاسخ خواهم داد . به عبارتي مثل سابق نمي آيم به هويت هاي گمنام كه تنها با يك نام غير مشخص يا  مستعار و بدون اي ميل معتبر ساعت ها پاسخ هاي رنگارنگ بدهم . فراموش نكنيد دوستان قبلي كه بنده مي شناسم حتي بدون اي ميل پاسخ گو هستم .

همان گونه كه قبلآ هم عرض كردم قراره يه تغيراتي رو در فرم و محتواي مطالب بدهم . به عبارتي براي غني بخشيدن به محتواي علمي و فني سايت  ، در كنار خاطرات گذشته ام به كمك و ياري دوستان ، مترجمان نازنين و محققان محترمي كه به مطلب جالب و آموزنده بر مي خورند كه در چار چوب مطالب قبلي مي گنجد ، مانند بررسي سوانح هوايي جهان ، مطالب علمي و اموزنده كه دانستن آن براي مسافران مفيد است و يا خاطرات خلبان هاي قديمي كه مهر سكوت بر لب دارند . همچنين مباحثي چون جهانگردي و ايرانگردي رو براي بنده ارسال فرمايند تا با نام خودشان منتشر شود . همانند مطلب اين پست كه البته خيلي تخصصي است و به درد دانشجويان خلباني مي خورد .  

دوستان ببخشيد كه كمي بي حوصله هستم .. دعا كنيد مشكل پيدا كردن مسكن ام بر طرف بشه ، آن گاه كامل در اختيار شما عزيزان خواهم بود . از همه عزيزاني كه در ماجراي عصبي اخير ، ناراحت شدند پوزش مي خواهم .. واقعآ من به دوستان با وفايي چون شما ياران با وفا افتخار مي كنم . از همه بزرگواراني كه با كامنت يا اي ميل بنده رو تشويق به ماندن  كردند ، قلبآ سپاسگزارم .. در فرصتي مناصب حرف هاي بسيار براتون دارم . راستي بعدآ يادم بيندازيد از وبلاگ " مكتب عشق " و حال و هوايي كه با ديدن ان به من دست داد براتون بگويم ..  

ds351uyk50hg13eoqi5p.jpg 

http://www.lightshine.ae/Home_app.asp 

nxl861dokiu39wurj5ma.gif 

http://www.asheghi.ir/ 

 li76qaksmlh0q3ts444i.jpg

اصل خبر چه بود ؟

 روز ۲۳ آگوست سال ۲۰۰۰ حدود ساعت ۱۹:۳۰ محلی ، پرواز شماره ۰۷۲ شركت گلف اير با شماره ريجستري A40 - EK و از نوع ایرباس ۳۲۰ در خلیج فارس و در نزدیکی فرودگاه بحرین سقوط کرد .  پرواز ۰۷۲ قاهره را با دو خلبان ُ شش میهماندار و ۱۳۵ مسافر به مقصد بحرين ترك كرده بود . پرواز فوق مجاز به فرود بر روي باند ۱۲ شده بود اما پس از دومين تلاش براي فرود در سه مايلي شمال شرقي فرودگاه بحرين به درون دريا سقوط كرده و كاملآ منهدم شد . در اين سانحه تمام ۱۴۳ سرنشين آن كشته شدند . شرايط جوي هنگام حادثه خوب گزارش شده بود .

ساعت ۴ بعداظهر - قاهره

هشت خدمه پروازي خطوط هوايي گلف اير ساعت ۱۶:۰۰ به وقت قاهره يعني ۲۵ دقيقه قبل از پرواز به فرودگاه رسيدند . هواپيما رآس ساعت ۱۶:۵۲ محلي به پرواز در آمد و خود كاپيتان كنترل هواپيما را به عهده داشت . در ساعت ۱۹:۲۱ پرواز ۰۷۲ در حال نزول از ارتفاع ۱۴۰۰۰ پايي توسط كنترل تقرب ظهران مجاز به طرح VOR DEM باند ۱۲ ، نزول به ارتفاع ۳۵۰۰ پا و تماس با كنترل تقرب بحرين فركانس ۸۵/۱۲۷ مي شود .كاپيتان هواپيما پس از تآئيد مجدد مجوز دريافت شده ، به كمك خلبان دستور مي دهد كه با كنترل تقرب بحرين تماس بگيرد .

ساعت ۱۹:۲۳ دقيقه ...

تقرب مركز بحرين در پاسخ به كمك خلبان ، تمام مجوز هاي صادره از تقرب ظهران را تآئيد مي كند . ساعت ۱۹:۲۳ دقيقه خدمه پرواز ۰۷۲ چك ليست تقرب آغاز مي كنند . در همين زمان مركز تقرب بحرين پرواز را به ارتفاع ۱۵۰۰ پا و اجراي طرح  VOR DEM  باند ۱۲ مجاز اعلام مي كند . در همين زمان كمك خلبان تنظيم شاخص سرعت VBVG را از کاپیتان می خواهد . و وی نیز با تنظیم سرعت ۱۳۶ نات به کمک خلبان پاسخ می دهد ...

bnev90ztdqsubzfvkakg.jpg

مکالمات ضبط شده کابین ، ساعت ۱۹:۲۴

 كاپيتان خطاب به كمك خود : ببين ، حالا بايد براي همه چيز آماده باشي ! اگر ناگهان ديدي چيزي تغير كرد ، فوري تصميم نگير . اول DEM را چك كن . حالا من همه چيز را برايت عوض كردم . در يك چشم به هم زدن تمام راديو هات تنظيم شدند ! خوبه ؟ ساعت ۱۹:۲۵ پرواز ۰۷۲ با سرعت ۳۱۳ نات TAS در ۹ مایلی باند ۱۲ و ارتفاع ۱۸۷۳ پایی قرار داشت . در همین لحظه کاپیتان می گوید : نزول نهایی را درفاصله ۷ مایلی شروع می کنیم .  در همین ساعت هواپیما در ۷/۷ مایلی فرودگاه ، ۱۷۱۵ پا ارتفاع و ۲۷۳ نات سرعت داشت . كاپيتان از كمك خلبان خود مي خواهد كه تقرب نهايي را به كنترل تقرب بحرين گزارش كند . و به اين ترتيب در ساعت ياد شده فوق هواپيما در حدود ۷ مايلي فرودگاه پرواز ۰۷۲ مجاز مي شود با برج بحرين تماس بگيرد .. كمك خلبان ساعت ۱۹:۲۶ دقيقه با برج فرودگاه بحرين تماس گرفته و فاصله ۸ مايلي خود را به آن گزارش مي كند .

 برج مراقبت فرودگاه بحرين ..

 گلف اير ۰۷۲ ، شما مجاز به فرود بر روي باند ۱۲ هستيد . باد ۹۰ درجه و ۸ نات ... در ساعت ۱۹:۲۶ هواپيما در ۲/۵ مايلي فرودگاه ۱۶۷۸ پا ارتفاع و ۲۲۴ نات سرعت داشت . در اين لحظه كاپيتان وضعيت فلاپ را بر روي درجه يك تنظيم كرد . و چند ثانيه بعد باز كردن چرخ ها را اعلام مي كند . در همين ساعت سرخلبان مشاهده باند را تآئيد مي كند . جعبه سياه لحظاتي بعد خاموش شدن اتوپايلوت و دايركتور را ضبط مي نمايد . اما اتو تراست همچنان روشن مي ماند تا اين كه در هنگام لغو فرود حالت To/GA انتخاب می گردد . در همین ساعت یعنی  ۱۹:۲۶ در حال نزول از ۱۰۰۰ پایی ، ۲/۹ مايلي تا باند با ۲۰۷ نات سرعت تنظيم گرديد . كاپيتان دو بار درساعت ۱۹:۲۷ و شش ثانيه و ۱۹:۲۷ سيزده ثانيه مي گويد : نمي توانيم درستش كنيم !

درخواست چرخش به دور خود ...

 ساعت ۱۹:۲۷ و بيست و سه ثانيه كاپيتان به كمك خلبان خود مي گويد .. به برج بگو ما همين جا يك دور ۳۶۰ درجه به سمت چپ مي زنيم . برج بحرين با درخواست پرواز ۰۷۲ موافقت مي كند . گردش به چپ با سرعت ۱۷۷ نات ، ارتفاع ۵۸۴ پا و در ۹/۰ مايلي فرودگاه آغاز مي شود .. جعبه سياه حين اين مانور تغير وضعيت فلاپ به درجه ۳ و سپس فلاپ كامل را ضبط كرده است . ساعت ۱۹:۲۸ هفده ثانيه كاپيتان چك ليست فرود را شروع مي كند .. كمك خلبان در ساعت ۱۹:۲۸ بيست و هشت ثانيه اتمام چك ليست فرود را اعلام مي كند . طبق اطلاعات موجود در جعبه سياه ، ارتفاع در حين گردش بين ۹۶۵ تا ۳۳۳ پا در تغير بوده است . و زاويه كجي به ۳۶ درجه مي رسيده است .

98ql1ofoux50n1e5tqea.jpg

 ساعت ۱۹:۲۸ دقيقه و پنجاه و هفت ثانيه .....

پس از اين كه برج بحرين مجدآ مجوز فرود را صادر مي كند ، خلبان مي گويد : متآسفانه ما  اورشوت شديم  ( باند را از دست داديم ) . جعبه سياه در اين هنگام گردش مجدد به سمت چپ و افزايش قدرت موتور را ثبت مي كند . ساعت ۱۹:۲۹ دقيقه و هفت ثانيه ، كاپيتان به كمك خود مي گويد ... به او بگو چرخ مي زنيم ... برج مراقبت : شما را در ديد دارم ...  ۰۷۲ آيا مايليد براي يك تقرب ديگر هدايت شويد ؟ در پاسخ به پيشنهاد برج ، كمك خلبان مي پذيرد و برج ادامه مي دهد ... ۰۷۲ جهت ، سه ، صفر ، صفر را پرواز كنيد  و اوج گيري به دو هزار و پانصد پايي گزارش كنيد .

ساعت ۱۹:۲۹ دقيقه و چهل و يك ثانيه ...

در حالي كه فلاپ ۳ ، چرخ ها بسته و اوج گيري آغاز مي شود ، هواپيماي ايرباس ۳۲۰ در ارتفاع ۱۰۵۴ پايي و با سرعت ۱۹۱ نات باند را پشت سر مي گذراند . به مدت ۱۴ ثانيه صداي هشدار سرعت بيش از حد براي فلاپ شنيده مي شود . دو ثانيه بعد از صداي هشدار دهنده ، جعبه سياه فشار دسته فرمان سمت كاپيتان را به سمت جلو ضبط مي نمايد . طي اين مدت زاويه دماغه از ۵ درجه بالا به ۵/۱۵ درجه پائين كاهش مي يابد . و سرعت از ۱۹۳ نات به ۲۳۴ نات مي رسد . در ساعت ۱۹:۲۹ دقيقه پنجاه و يك ثانيه با عبور از ارتفاع ۱۰۰۴ پا صداي هشدار نرخ نزول و سپس هشدار Whoop Whoop Pull Up از دستگاه GPWS شنيده مي شود .  

عكس العمل خلبان در لحظه هشدار ...

 كاپيتان در اين لحظه فلاپ را كاملآ بالا مي اورد . هشدار به مدت يك ثانيه قطع و مجددآ از سر گرفته مي شود .  دو ثانيه بعد از هشدار GPWS حركت دسته فرمان سمت كاپيتان به عقب و ميزان ۷/۱۱ درجه ضبط شده است . اما جعبه سياه نشان مي دهد كه وضعيت دماغه بالا حفظ نگرديده و حركت فرمان به عقب حتي به ۵۰ درصد حد ممكن نرسيده و هيچ حركتي از دسته فرمان كمك خلبان مشاهده نشد . ساعت ۱۹:۲۹ دقيقه و ۵۹ ثانيه پس از درخواست كاپيتان براي فلاپ صفر ، كمك خلبان با كلمه صفر پاسخ مي دهد و اين آخرين صدايي بود كه از خدمه پرواز شنيده شد . آخرين وضعيت ضبط شده دماغه ۶ درجه پائين و آخرين سرعت ۲۸۲ نات بوده است ! مطابق جعبه سياه حالت TO/GA و حداکثر نیروی موتور تا پایان ضبط ادامه داشته است ..

 نتایج بررسی سانحه .........

 تیم بررسی سانحه بلافاصله بعد از سقوط یک فروند ایرباس به داخل آب های خلیج فارس ، از زبده ترين كارشناسان شده و به دقت بررسي هاي خود را آغاز كردند . در پايان علل سانحه را چنين گزارش دادند :

۱ - كاپيتان پرواز چندين مورد از دستور العمل هاي استاندارد SOP را در حین مراحل تقرب و فرود نادیده گرفته بود .

الف  - هنگام نزول و اولین تقرب ُ پرواز ۰۷۲ سرعتی به مراتب بیش از میزان استاندارد داشت .

ب - در حین اولین تقرب ، وضعيت پايدار نزول به دست نيامد .

ج - در حالي كه كاپيتان در اولين تقرب خود به ناموفق بودن فرود اذعان كرده بود ، اما اقدام به موقع براي لغو فرود به عمل نياورده بود .

د - در عوض گردش ۳۶۰ درجه اي را در نزديكي فرودگاه ، ارتفاع كم و با تغيرات زياد در ارتفاع ، كجي و شتاب ثقل زياد ، كه مجموعآ غير استاندارد مي باشد ، انتخاب كرد .

ه - پس از اولين تقرب و لغوفرود ، وضعيت دماغه به ۱۵ درجه بالاي افق كه استاندارد ايرباس ۳۲۰ است ، نرسيد .

و - كاپيتان و كمك خلبان هيچ واكنشي به GPWS نشان ندادند .

۲ - هنگام تقرب ، كمك خلبان هيچ تذكري نسبت به عدم رعايت استاندارد هاي پروازي به كاپيتان نداد .

۳- به نظر مي رسد بعد از ناتمام گذاردن فرود و گردش ۳۶۰ درجه ، خدمه پرواز دچار سردرگمي فضايي شده بودند :

الف - هنگامي كه كاپيتان با وضعيت سرعت بيش از حد روبرو شد ، دماغ هواپيما را به سمت پائين راند و باعث زاويه ۱۵ - و افزايش شتاب شد .

ب - تحقيقات بعد از سانحه نشان دادند ، هنگامي كه هواپيما در حال شتاب گيري پس از لغو فرود و در تاريكي مطلق شب و فراز دريا بود ، كاپيتان دچار خطاي حسي Somatogravic گرديده و تصور مي كند دماغه در حال پائين رفتن است . در نتيجه دسته فرمان را به جلو فشار مي دهد و هواپيما پس از نزولي سريع درون ساحل كم عمق سقوط مي كند ...

۴ - سانحه تحت كنترل خدمه CFIT

الف - هشدار نزول سريع GPWS و سپس هشدار نزديكي به زمين به مدت ۹ ثانيه و به طور ممتد به صدا در آمدند .

ب - خدمه به هشدار هاي GPWS هيچ عكس العملي نشان ندادند و خود را به موضوع كم اهميت فلاپ مشغول كردند .

ج - كاپيتان از علايم حياتي نشان دهنده ها غفلت ورزيد .

۵ - در حين تقرب ، كاپيتان هيچ مشورتي با كمك خلبان خود ننموده و از وجود او در فرايند تصميم گيري استفاده نكرد . ضعف آموزش مديريت منابع CRM به يك كار گروهي ناقص و غير كار آمد انجاميد .

۶ - الف : برنامه هاي آموزشي شركت گلف اير چندان به موضوعات SOP ، پيشگيري از ‍CFIT و پاسخ دادن به GPWS نپرداخته بودند .

ب - این حادثه زمانی روی داد که بخش ایمنی شرکت گلف ایر از نارسایی هایی رنج می برد که باعث عدم توجه شرکت به موضوعات مهم ایمنی می شد .

هیات بررسی سانحه جهت ارتقای ایمنی نکات زیر را به اداره کل هوانوردی پادشاهی عمان توصیه می نماید :

- نظارت اصولی بر پایبندی شرکت های هواپیمایی به مقررات و ملزومات ایمنی .

- حصول اطمینان در مورد بهبود برنامه های مدیریت CRM ، رعايت دستور العمل هاي استاندارد عملياتي SOP توسط خدمه پرواز ناوگان ايرباس ۳۲۰ شركت كلف اير ، افزايش نقش كمك خلبان در طول پرواز ، آموزش هاي پيشگيري از سوانح تحت كنترل خدمه CFIT و نحوه ارزشيابي عملكرد خدمه پرواز شركت گلف اير و مطابقت آن ها با قوانين .

هيات بررسي همچنين پيشنهاد مي نمايد :

- كنترل هاي مراقب پرواز تقاضاهاي نا معقول و خطرناك خلبانان ( مانند گردش ۳۶۰ درجه در حين تقرب نهايي ) را ثبت و گزارش نمايند . و تنها پس از در نظر گرفتن جنبه هاي ايمني ، با انجام مانور هاي غير استاندارد موافقت كنند .

- سازمان هاي هواپيمايي كشوري محدوديت سرعت ۲۵۰ نات در ارتفاع هاي زير ۱۰ هزار پا را در تمام فضا هاي مراقبت پرواز اعمال نمايند . و انجام مانور گردش ۳۶۰ درجه Orbit را هنگام تقرب نهايي ، مگر در موارد خاص ممنوع نمايد .

با تشكر و سپاس :

بهروز مدرسي

اين مطلب ساعت  ۴:۱۵ دقیقه بامداد در تاريخ بيست و هفتم تيرماه ۱۳۸۷ به پايان رسيد .

    منبع : نشريه ايكائو 

مترجم : آقای محمد فرخی                                   

                        ايام به كام   


 

 zx226p7ab8j8g6lhgr6j.jpg

فرودگاهي واقعآ زيبا در جامائيكا

 

0bcgtki0phnvcqngafb2.jpg

مكتب عشق

http://www.alborhan.blogfa.com/

jvza5nkorvbev1onybem.jpg

به اطلاع اون دسته از دوستاني كه تازه به جمع خوانندگان اين سايت پيوسته اند برسانم . شمه اي از مطالب گذشته رو در پستي مستقل قرار داده ام كه با مراجعه به آن با گلچيني از مطالب قديمي مواجه خواهيد شد . براي مطالعه مطالب فوق لطفآ ( اينجا ) را كليك فرماييد . 

بدون شک یکی از دردناک ترین سوانحی که اخیرآ مردم ایران شاهد و داغدار آن بوده اند ، سقوط هواپيماي سي -۱۳۰ حامل خبرنگاران بود . بنده افتخار دارم تحليلي كه در مقام يه كارشناس در سه پست تنظيم نمودم تقديم شما خوانندگان گرامي نمايم .

 دلايل گفته نشده از سقوط هواپيماي خبرنگاران - قسمت اول (اينجا )

چرا هواپيماي خبرنگاران سقوط كرد ؟ - قسمت دوم (اينجا )

بررسي و تحليل دلايل احتمالي سقوط هواپيماي سي - ۱۳۰ - بخش آخر ( اينجا )

  


9dlup0xs69iofxdimfqr.jpg

براي مشاهده (اينجا ) را كليك كنيد . 


6mfmukopgefyux613u8m.jpg 

این بخش به پیشنهاد و همت شما خوانندگان محترم شکل گرفته است . از این پس خلاصه ای از پست قبل به زبان انگلیسی به همراه تازه ترین خبرهایی از صنعت هوانوردی تقدیم شما عزیزان خواهد شد.

 MARTYR DORAN:(Doran is a surname):

Abbas Doran(1950-1982) was a professional Iranian fighter pilot.Colonel Doran piloted an F-4 phantom II. He was shot down over Baghdad in 1982 trying to prevent NAM conference from taking place in Baghdad by showing the city as insecure during the war.After the outbreak of the Iran-Iraq War, Colonel Doran became a hero in the IRIAF and beloved by the general public, especially in his home town of Shiraz .He who was graduated in U.S.A, known for flying the Phantom II beyond its limits, lower and faster than anybody in the Iranian Air Force, he was a great marksmanship with the M-61A1 Vulcan gun, and had a high number of AGM-65 Maverick kills, and with the help of his wingman and the rest of the IRIAF, he virtually destroyed the Iraqi Navi in October 1980 during Operation Morvarid. One of his greatest values to the IRIAF was being the mission planner, because, according to the IRIAF, 90% of his missions in Iraq were successful.Saddam planned to host 7th Summit of Non-aligned movement in Baghdad to show that Iraq enjoys stability during the ongoing war. Therefor IRIAF planned to hit Baghdad by plane for the first time. This was the last sorties of Doran. He flew on Wednesday, july 21, 1982 to Baghdad on his jetfighter and bombed Ad-Doura refinery in Baghdad before carrying out a martyrdom attack on the venue of the international conference . Flying over the Iraqi capital he fell into a trap. His F-4E was hit by two missile Roland 2 SAMs.. His weapon system officer ejected from the plane and was taken prisoner. Knowing that he was the most wanted pilot in Iraq and also the key IRIAF mission planner, he chose to die crashing his plane into Al-Rashid Hotel. His sacrifice caused the summit to be held in New Delhi instead of Baghdad.Iraq returned Doran's remains to Iran in 2002.

Colonel Doran led more than 120 strikes into Iraq and by 1982 had flown over 2500 sorties and more than 900 combat missions.

SOURCE:Wikipedia  BY:Alireza Sadeghi

PicbaranPicbaran

PicbaranPicbaran

ترجمه فارسی:

شهید دوران:

عباس دوران(1361-1329)یک خلبان جنگنده زبده ایرانی بود.سرهنگ دوران خلبان فانتوم (اف-4)بود.او در سال 1361 بر فراز بغداد ودر حالیکه سعی می کرد با ناامن جلوه دادن شهردر خلال جنگ مانع از تشکیل کنفرانس غیر متعهد ها گردد سرنگون گردید.پس از شروع ناگهانی جنگ بین ایران وعراق سرهنگ دوران در نیروی هوایی یک قهرمان ودر افکار عمومی خصوصا در زادگاه خود شیراز دارای محبوبیت شد.وی که فارغ التحصیل آمریکا بود بخاطرپرواز با جنگنده فانتوم در ماورا حدود این جنگنده وپرواز در پایینتر از ارتفاع و سریعتر از هر کس دیگر در نیروی هوایی شناخته می شد.او در کار با توپ ولکان ام-61آ1 بسیار ماهر بود و رقم بالایی در شلیک و بهدف زدن موشک ماوریک را یدک می کشید و با کمک همراه پروازی خود و بقیه نیروی هوایی در آبان 1359 طی" عملیات مروارید" تقریبا نیروی دریایی عراق را منهدم کرد.بیشترین ارزش او برای نیروی هوایی بخاطر طراحی عملیات بود وبر طبق آمار نیروی هوایی 90 درصد عملیاتهای وی در عراق موفقیت آمیز بود.صدام برای نشان دادن امنیت وپایداری عراق در جنگی که در جریان بود قصد میزبانی هفتمین اجلاس جنبش غیر متعهدها را در بغداد داشت.بنابراین نیروی هوایی قصد کوبیدن بغداد برای نخستین بار را داشت.این آخرین پرواز "دوران" بود.وی در روز چهارشنبه سی ام تیر ماه 1361 بسمت بغداد پرواز کرد وقبل از انجام عملیات شهادت طلبانه در محل برگزاری اجلاس پالایشگاه الدوره را بمباران کرد.در حین پرواز بر فراز بغداد در تله افتاد واف-4 وی توسط دو موشک زمین به هوای "رولند 2" مورد اصابت قرار گرفت.افسر تسلیحات وی از هواپیما بیرون پرید و به اسارت درآمد.از آنجاییکه دوران می دانست که خلبانی است که عراق بیشترین سعی را در بدست آوردن وی دارد وهمچنین کلید ماموریتهای نیروی هوایی می باشد شهادت را انتخاب کرده وهواپیمای خود را به هتل الرشید بغداد زد.فداکاری وی باعث شد که اجلاس بجای بغداد در دهلی نو بر پا گردد.عراق بقایای جنازه دوران را در سال 1381 به ایران باز گرداند.سرهنگ دوران بیش از 120 حمله به عراق را فرماندهی کرد وتا سال 1362 بیش از 2500 پرواز و900 ماموریت جنگی را انجام داد.

منبع:ویکیپدیا    گردآوری و ترجمه:علیرضا صادقی


 r3q10av7egwq79syn6xk.jpg

همان گونه كه پيش از اين اعلام كرده بودم ، خوانندگان محترم مي توانند كالا هاي خود را جهت درج رايگان در اين بخش ارسال فرمايند . اما ظاهرآ جز تعداد معدودي استقبال نفرمودند . مستدعي است پس از ارسال فايل تبليغي خود به آدرس جي ميل بنده ، در آخرين پست كامنت بگذاريد . بديهي است در حال حاضر به دليل تبليغات كم محدوديتي وجود ندارد


مرکز آپلود عکس ایرانی

http://www.picbaran.com/

اینجا را کلیک کنید


7w57l65r6cdykphszjc5.jpg

http://www.khaleban.com/ 


 

 http://fun.mahyaonline.com/ 


373ippzd8coe2ruui46d.jpg 

اينجا رو كليك كنيد

http://phoenix69.blogfa.com/


 hl3cgzchkr1tepfac901.jpg

قابل توجه علاقه مندان تحصيل در كشور بلارس

http://www.minsk.blogfa.com/


j6um2sqcvnx78mmgb1xa.jpgyvf88lowmsm6p7e64mkq.jpg

http://www.tophostingcenter.com/

مژده به ایرانیان سراسر جهان و شهروندان کانادایی


 hg6umhp2axv5tmekn0jb.jpg

http://www.irantonian.net/

قابل توجه مهاجران گرامی ایرانی 


 

 

- تعداد بازديد
  • 6798
  • مرتبه

    نظرات
    شما هم چيزي بنويسيد
    • هر چي دلتان مي خواهد بنويسيد. اينجا مربوط به شماست اگر نظر خصوصي‌اي داريد لطف کنيد و از طريق اي‌ميل (behrouz.journalist at gmail.com) مطرح کنيد، ممنون.






    مشخصات حفظ شود؟

    از تگ‌هاي HTML هم مي‌توانيد در نظرتان استفاده کنيد.

     
    Copyright 2007 by Behrouz Moddaresi | Design by WebStudio | Powered By Movable Type 3.35