درباره من

سوم دي ماه 1331 در تهران متولد شدم. پس از اتمام دوران دبيرستان به خاطر علاقه اي که به پرواز داشتم به نيروي هوايي پيوستم. در ادامه به آمريکا اعزام شدم، در بازگشت به ايران اولين پروازم را در تاريخ 18/3/53 انجام دادم و با آغاز جنگ تحميلي، به صورت شبانه روزي در مناطق جنگي پرواز داشتم و افتخار كسب مدال طلاي بالاترين ساعات پرواز را به دست آوردم. به دليل سكته قلبي و عمل جراحي باز كه ... ادامه
تبليغات
وبلاگستان
باقي قضايا
  ماجرای گم شدن ایرباس ایرانی !

در پاسخ به وبلاگ آقای حسین مرعشی

چرا ایرباس به جای تهران در کراچی فرود آمد !!؟

pwr6hxwh1y86zsbw4akb.jpg

خلبانان هواپیمای ایرباس پرواز شماره ۴۷۳ با محاسباتی که نزد خود انجام داده بودند ، فكر مي كنند در اين ساعت به نزديكي هاي منطقه انارك رسيده اند ! به همين دليل يك چرخش ۴۰ درجه اي به سمت راست راست انجام داده و در كاليدور V - 32 ادامه مسیر می دهند .. ! در حالی که هواپیما ۱۷۰ ناتیکال مایلی جنوب شرقی کرمان بود . به همین دلیل آن ها بلافاصله VOR انارک را بر روی فرکانس ۷/۱۱۲ می بندد ! ولی مشاهده می کنند که از انارک هم هیچ گونه سیگنالی رو دریافت نمی کنند .. !! جالب این که هیچ کدام به کامپاس ( قطب نما ) نگاه نمی کنند .

pwr6hxwh1y86zsbw4akb.jpg

 bx151pxl9etw9pgi3uc3.gif

em6rkbn68a2zg6ha15vd.jpg

در پاسخ به وبلاگ آقای حسین مرعشی

چرا ایرباس به جای تهران در کراچی فرود آمد !!؟

1i4pvrf8yma4nkwzb2lk.jpg

mp9hi2pltqgt7kd8ojrq.gif

 چندي پيش يكي از دوستان در كامنتي كه برايم فرستاده بود ، اشاره به آن بخش از خاطرات آقاي حسين مرعشي كرده بود كه در وبلاگ اش به ماجراي گم شدن هواپيماي آن ها و نشستن در پاكستان پرداخته بود . (اينجا ) و از من خواست تا در مورد چگونگي حادثه نظرم را بگويم . و اين كه چگونه ممكنه كه يك هواپيماي مجهز هواپيمايي ملي ايران به جاي رفتن به تهران ، سر از يكي از شهرهاي كشور همسايه در آورد !! راستش رو بخواهيد با شنيدن اين ماجرا خيلي متعجب شدم . چون بيشتر شبيه به يك جوك بود تا واقعيت ! البته در دوراني كه خود پرواز مي رفتم با اشتباهات متعدد پروازي خلبانان مواجه شده بودم . ولي موردي كه آقاي مرعشي تعريف كرده بود خيلي عجيب و تقريبآ باور نكردني بود !‌ به همين دليل كامنتي را براي حاج آقا مرعشي در وبلاگ اش  نوشته و خواهش كردم اگه ممكنه تاريخ اين پرواز و نوع هواپيما رو بيان بفرمايند . در ضمن به حاج آقا خودم رو معرفي كرده و عرض نمودم سال ها افتخار همكاري با خانم فاطمه هاشمي رو در كانون هموفيلياي ايران داشتم . و كارهاي فرهنگي از جمله برگزاري كنسرت براي اين عزيزان انجام مي دادم .. ولي متآسفانه حاج آقا هيچ پاسخي در اين رابطه ارائه نفرمودند .. ولي خب به اميد او نمانده و خود دست به كار شدم .  

وقتي پست قبلي ام كه در مورد حادثه دردناك حمله ناو آمريكايي وينسنز به يك فروند هواپيماي ايرباس با ۲۹۰ مسافر بي گناه بود ، رو  آپ كردم . هرگز تصور نمي كردم اين همه مورد استقبال خوانندگان محترم قرار بگيره  ! هموطنان گرامي  ما در هر جايي كه از اين جهان پهناور بودند ، غم و اندوه خود را بيان فرمودند . كه جا داره از همه آن عزيزان تشكر و قدرداني كنم .. البته ياد آوري كنم به دليل مشكلاتي كه براي سايت وبگذر كه ارائه دهنده آمار بازديد كنندگان است پيش آمده ، دوستان موفق به ديدن تعداد انبوه مراجعه كنندگان نشدند . كه اميدوارم اين مشكل هم به زودي برطرف شود . البته دوستاني كه مايل هستند از جزئيات  آمار آگاه شوند لطفآ  ( اينجا )  را كليك فرمايند .  ضمنآ اضافه كنم كه در مطلب گذشته  دوستان جواني بودند كه با توجه به شايعات مختلف ، مدام يك نوع سوال مشتركي رو از من مي پرسيدند .. كه با حوصله به بخشي از پرسش هاي آن ها پاسخ دادم .. اميدوارم ديگر شاهد اين گونه حوادث ناگوار نباشيم .

كلام آخر اين كه ... بار ديگر مجبورم اين جمله كليشه اي را تكرار كنم كه هرگز قصد زير سوال بردن نهاد و موسسه خاصي رو ندارم . من هرگز منكر زحمات خلبانان و كادر پروازي هواپيمايي ملي ايران نيستم كه با تلاش شبانه روزي خود روزانه مسافران زيادي رو جا به جا مي كنند .. به همين دليل در اين پست سعي كردم ضمن كالبد شكافي دلايل اشتباه خلبانان پرواز ياد شده فوق ،‌ به خوانندگان محترم سايت  اين نويد رو بدهم كه سازمان هواپيمايي ايران همواره با چك كردن معلومات پرسنل كادر پروازي ، در صورت بروز كوچكترين خطا يا اشتباهي به شدت با خاطيان برخورد مي كند . كما اين كه در پايان مطلب ام  به تنبيه و مجازاتي كه براي هر دو خلبان در نظر گرفته شده  اشاره خواهم كرد ..  در خاتمه عرض كنم كه ... ماجراي گم شدن هواپيماي ايرباس مربوط به پرواز زاهدان - تهران است . حال چرا آقاي مرعشي مبدآء پرواز  را كرمان اعلام فرمودند ، من بي اطلاع هستم .. و نيازي نمي بينم كه از ايشان سوال نمايم ( چون بنده را لايق به پاسخ ندانستند ) و بعيد مي دانم اين حادثه دو بار رخ داده باشد . به هر حال آن چه براي بنده مهم است ،بررسي اشتباه خلبانان است .. اين كه چه شخصيت هايي در هواپيما تشريف داشته اند و چي فرمودند به بنده اصلآ هيچ ربطي ندارد . 

ds351uyk50hg13eoqi5p.jpg 

http://www.lightshine.ae/Home_app.asp 

nxl861dokiu39wurj5ma.gif 

http://www.asheghi.ir/ 


 fho5p5e38q0r7qwikz40.jpg 

به بهانه مقدمه ...... !

قبل از اين كه به اصل ماجراي گم شدن هواپيماي ايرباس خودمون در فضاي ايران بپردازم ، لازم مي دونم طبق معمول يكي دو تا حاشيه برم ! ممكنه از من بپرسيد...  چگونه تو يه لا قبا به خودت اجازي دادي در وبلاگ شخص محترمي چون حاج آقا مرعشي كامنت بگذاري ؟ راستش رو بخواهيد هدف من غير از پرسش در مورد تاريخ حادثه و نوع هواپيما ، قصد داشتم از ايشون به عنوان نماينده سابق مردم در مجلس سوال كنم : بعد از اين حادثه چه اقدام قانوني فرموديد ؟ چرا با وجودي كه مي دانستيد خبر اين اشتباه و حادثه عجيب از طريق مسافران در جامعه انتشار مي يابد ، براي پرهيز از شايعات و پائين آمدن وجهه و شآن هواپيمايي ملي ايران ، از آقاي كاظمي مدير وقت سازمان هواپيمايي نخواستيد اطلاع رساني كند ؟!‌ اگر اين كار را انجام داديد ، چرا در خاطرات خود به اين نكته مهم و اساسي هيچ اشاره اي نكرديد ؟!  به هر حال حالا كه اين اتفاق نيفتاد ، يا افتاد و ما بي خبريم .. اگه من جاي حاج آقا بودم .. وقتي تا اين حد با مدير سازمان هواپيمايي دوست بودم كه به گفته خودش از كراچي شب هنگام و دير وقت ( هواپيما ساعت ۲۲:۵۰ به كراچي مي نشيند . تا مسافران پياده شده و از گير پليس و نيروهاي امنيتي خلاص شده تقريبآ ساعت از نيمه شب گذشته است ) با او تماس مي گيرد ،‌ حتمآ از وي مي خواستم براي آگاهي مردم يك اطلاعيه صادر كنه ...

حتمآ مي دونيد همه ساله سازمان هواپيمايي ملي ايران مبالغي رو براي تبليغات ناوگان خودش از طريق روابط عمومي هزينه مي كنه ... اين همه پرسنل در سازمان عريض و طويل زحمت مي كشند تا جايگاه اداره خودشون رو ، امنيت هواپيمايي ، ارائه انواع خدمات و غيره رو تبليغ كنند . حال بيان اين اتفاقات از كانال غير رسمي در جامعه و انتشار شايعات غير حقيقي بين مردم ، فكر مي كنيد چقدر زحمت اين آقايون رو به باد مي ده !؟ آيا بهتر نبود سازمان هواپيمايي به زبان خيلي ساده اشتباه فوق رو كه ممكنه در كشور هاي ديگر هم اتفاق بيفته براي مردم شرح بده ؟ حتي اگر اين كار صورت نگرفته ، بهتر نبود اين آقاي نماينده محترم زحمت كشيده و از دوستشون دلايل اشتباهات رو مي پرسيد  ؟ تا در وبلاگ شون به همراه بيان خاطرات و افتخارات دوره نمايندگي اش ، نتيجه برخورد بازرسان محترم سازمان هواپيمايي رو با خلبانان خاطي شرح مي داد ؟ يا اصلآ بي خيال شرح اين قسمت ماجرا مي شد . چون بي ترديد اثر منفي نزد مسافران هواپيما در كشورمون مي گذاره . به هر حال من براي روشن شدن قضيه دست به تحقيقات مفصلي زدم كه در ذيل مي خوانيد ..

ep817dk131lsz11s83nu.jpg

زمان : ۲۴ / ۱۲/ ۱۳۷۸ 

مكان :‌ فرودگاه زاهدان 

در يك بعد از ظهر زمستاني فرودگاه زاهدان پذيراي مسافراني است كه قراره دقايقي ديگر با پرواز شماره ۴۷۳ با يك فروند هواپيماي ايرباس A300B2 با ريجستر  EP - IBV از مسير كرمان ، يزد به تهران پرواز كنند . مسافران خوشحال از يك غروب تقريبآ بهاري در فصل زمستان ، در حالي كه وسايل سنگين خود را تحويل قسمت بار داده اند ، مداحل كنترل رو پشت سر مي گذارند ... از داخل سالن مسافران هواپيماي زيباي ايرباس را كه به رنگ سفيد جلوه اي خاص به محيط بخشيده تماشا مي كنند . آن ها حركات ماموران خدمات زميني را كه هر يك به كاري مشغولند رو نظاره مي نمايند ... در اين ميان حركت قطار گونه بار مسافران بر روي واگن هاي كوچك كه به سوي هواپيما در حركت است توجه همگان رو به خود جلب مي كند . كودكان بيش از سايرين خوشحال به نظر مي رسند ..

داخل هواپيما - فرودگاه زاهدان .....

كاپيتان امير ابراهيم - ق بر روي صندلي سمت چپ نشسته و سرگرم مطالعه روزنامه است .. در سمت  راست كابين هواپيما آقاي جاويد - دال كمك خلبان جوان مشغول بررسي چك ليست هاست . او امروز خيلي خوشحال به نظر مي رسد .. چون از كاپيتان قول گرفته مسير برگشت به تهران را ، شخصآ كنترل و پرواز نمايد . او قبلآ در اين مسير پرواز داشته بود . ولي هيچ گاه كنترل فرود و برخاستن را شخصآ تجربه نكرده بود .. و هميشه بعد از پرواز و ارتفاع گرفتن هواپيما ، مسئوليت اداره پرواز را در دست گرفته بود . جاويد هر از گاهي به ساعت خود نگريسته و از پنجره به گيت خروجي مسافران چشم دوخته تا لحظه موعود فرا برسه .. جاويد مدام دلشوره داشت نكنه كاپيتان - ق ناگهان پشيمان شده و خود به تنهايي اين پرنده زيبا رو به آسمان هدايت كنه ..  كمك خلبان جوان مي دانست فردا در خط پرواز كم تر كسي گفته او را باور خواهند كرد كه به تنهايي و بدون كمك كاپيتان ، هواپيما رو با ۲۸۴ مسافر و ۱۹۰۰۰ ليتر سوخت از باند ۳۴ زاهدان از جا كنده و به نرمي كنترل آن را حتي خيلي بهتر و آرام تر از كاپيتان به پرواز در آورده است ... او حتي به نامزد خود فكر مي كرد ..

ساعت ۱۹:۱۵

 بالاخره انتظار كروي پروازي پايان رسيده و مسافران با نظم خاصي سالن فرودگاه را ترك كرده و قدم بر روي پلكان هواپيما مي گذارند .. تفاوت فرودگاه زاهدان با تهران در اين است كه هواپيما درست مقابل پاي مسافران پارك شده است . و مسافران ديگر احتياج به سوار شدن به اتوبوس هاي مخصوص را ندارند .. بچه ها و نوجوانان خيلي ذوق زده به نظر مي آيند .. ميهمانداران با لبخند و مهرباني خاص ايرانيان ، ضمن كنترل بليط مسافران ، آن ها رو بر روي صندلي هاي خود راهنمايي مي كنند . درون كابين كاپيتان خطاب به كمك خود مي گويد ... همه چيز آماده است ؟ و پاسخ او را مي شنود كه .. بله قربان .. كاپيتان : پس گفتي حاضري تيك آف كني .. ؟ بله قربان و خيلي ممنون . كاپيتان كه كمي خسته به نظر مي آمد ، خوشحال بود كه كمك خود به اندازه كافي توانايي پرواز مستقل رو دارد . در پشت سر خلبانان اكبري مهندس پرواز هواپيما سرگرم وظايف خود بود .. بعد از دقايقي همه مسافران بر روي صندلي هاي خود نشسته و به توصيه هاي ميهمانداران گوش فرا مي دهند ... كاپيتان به كمك خود مي گويد .. خب جاويد جان من نقش كمك تو را ايفا مي كنم .. و بعد در حالي كه چك ليست قبل از پرواز را مي خواند ، از برج زاهدان اجازه روشن كردن موتور ها يش را مي گيره .. دقايقي بعد هواپيما به نرمي رمپ پرواز رو ترك كرده و به ابتداي باند ۳۴ نزديك مي شود .

پرواز از زاهدان ....

هواپيما بعد از مقداري دويدن به نرمي از روي باند ۳۴ كنده مي شود .. به محض بلند شدن جاويد ، به سبك خلبانان حرفه اي با كمي شرم خطاب به كمك خود كه اين بار استادش است ، دستور بالا دادن چرخ ها و فلاپ ها را مي دهد و در همين حال با دست راست خود اندكي از دور موتور را مي گيرد .. كمك خلبان جوان براي اين كه نزد استاد خود سوتي نداده و  به كوه هاي اطراف باند نزديك نشود ، در پاسخ به مسئول برج زاهدان كه به آن ها خروجي يك را توصيه مي كند ، مي گويد : در صورت امكان ما مي خواهيم براي پرهيز از نرديك شدن به كوه ها از خروجي شماره دو به مسيرمان ادامه دهيم !! و برج به خلبان اجازه استفاده از خروجي دو را مي دهد .. كاپيتان - ق وقتي  پيشنهاد كمك خود را مي شنود ،‌ نيم مگاهي به او كرده و در دلش مي گويد : نه بابا خوب راه افتاده .. ترشي نخوره كاره اي مي شه ..!! در اين جا لازم مي دونم  توضيحي در مورد خروجي هاي فرودگاه زاهدان بدهم .. : خروجي شماره يك كه معمولآ روش استاندارد پرواز بعد از بلند شدن است . خلبان بعد از برخاستن از باند  ۳۸ درجه گردش به چپ كرده و تا ارتفاع ده هزار پايي ادامه مي دهد و سپس وارد كاليدور اصلي مي شود . اما آن روز درخواست خروجي شماره دو را مي كند . كه در اين روش بايستي خلبان بعد از تيك آف تا ارتفاع ۸۵۰۰ پايي رفته و سپس  گردش به راست كرده و وارد كاليدور پروازي شماره R - 650 شده و ارتفاع گرفته به طوري كه در ۳۵ مايلي شمال كرمان ارتفاع خود را به ۱۶۰۰۰ پايي رسانيده باشد .

آيا سپردن مسئوليت به كمك خلبان قانوني است ؟

قبل از این که به ادامه ماجرا بپردازم .. اجازه می خواهم برای روشن شدن ذهن جوانان عزیز و خوانندگان محترم به نکته مهمی اشاره کنم .. و آن این که .. معمولآ در اکثر پرواز ها کنترل هواپیما به عهده کمک خلبان های هواپیماست .. و کاپیتان ها کار خاصی رو انجام نمی دهند . بلکه فقط با چشم و نگریستن به صفحه آلات دقیق مقابل خود ، بر كار آن ها نظارت مي كنند . معمولآ در اين گونه مواقع هواپيما روي كمك خلبان اتوماتيك است . و تنها قبل از رسيدن به مقصد ، به عبارتي از نقطه اي كه هواپيما ارتفاع خود را كم مي كنه .. كاپيتان هواپيما را از حالت خلبان اتوماتيك خارج كرده و خطاب به كمك خود به زبان انگليسي مي گويد .. : I Have It .. به عبارت ديگر كاپيتان با بيان واژه " من دارم " فرمان هواپيما يا همون " يوك " رو در اختيار مي گيره ..  اما گاهي اتفاق مي افتد كاپيتان يك هواپيما به خاطر اعتمادي كه به تبحر كمك خود دارد ، براي اين كه حالي به او داده باشه .. يا بهتر بگم يه لطفي به حق اش كرده باشه از او مي خواهد عمليات فرود و يا پرواز را كمك اش انجام دهد . و البته خودش مواظب است اگه موقع فرود كوچكترين اشتباهي كرد يا هول شد به طوري كه هواپيما قصد انحراف از باند رو داشته باشد ، كاپيتان خودش كنترل رو به دست مي گيرد ..

بزرگ ترین اشتباه پرواز چگونه صورت می گیرد ... ؟ 

پس در پرواز شماره ۴۷۳ مشاهده مي كنيم كه كاپيتان تا اين لحظه كار غير قانوني انجام نداده است . معمولآ زماني كاپيتان ها اين لطف را انجام مي دهند كه آزمون كاپيتاني كمك اش نزديك است . يا به اندازه كافي مهارت براي فرود يا پرواز كسب كرده است ..  در پرواز فوق كمك خلبان به محض اين كه درخواست خروجي دوم را مي كند .. مورد قبول مسئول برج مراقبت قرار مي گيرد ..  اما اولين اشتباهي كه مرتكب مي شود به اين صورت بود كه وي بايستي بعد از بستن VOR  زاهدان بايد سمت ۳۰۴ درجه رو مي گرفت . اما وي به دليلي كه هول شده بود ، طفلك قاطي كرده و به جاي ۳۰۴ درجه ، ۱۲۴ درجه هدينگ رو بسته بود !! و به عبارتي دقيقآ ۱۸۰ درجه در انتخاب مسير اشتباه كرده بود ! به همين دليل هواپيما به جاي رفتن به شمال كرمان ، به سمت جنوب شرقي زاهدان ادامه مسير مي دهد .. همان طور كه گفتم خلبان اصلي بايد حواس اش مي بود ولي ...

نخستين گام هاي اشتباه چگونه برداشته مي شود ؟

اولبن گام اشتباه را كمك خلبان جوان بر اثر قاطي كردن بر مي دارد .. اما همان گونه كه كارشناسان خبره صنعت هوانوردي اعتقاد دارند ، براي انجام هر حادثه و رويدادي ، حوادث متعددي بايد در كنار هم قرار گيرند . به عبارتي اگه در همان لحظه و يا دقايقي بعد كاپيتان با تجربه تنها نگاهي به كامپاس ( قطب نما ) هواپيما مي انداخت ، خيلي راحت متوجه مي شد كه نوك عقربه هدينگ به سمت جنوب شرقي است !! و خيلي زود پي به اشتباه كمك خود مي برد . ولي او متآسفانه علي رغمي كه چشم اش به صفحه آلات دقيق هواپيماي خود بود ، ولي چون فكرش در محيطي ديگر سير مي كرد ، اصلآ متوجه اين انحراف وحشتناك نشد .. و هواپيما در مسيري غلط به پرواز خود ادامه  مي داد .. در حالي كه خلبانان تصور مي كردند به سمت شمال كرمان در پرواز هستند !!!‌

8369270p1w1ur2ijdbxp.jpg

 خاطره اندر خاطره .... !

صحبت اشتباه شد . همان طور كه گفتم آدميزاد آدم آهني نيست و بديهي است كه در زندگي و كارهاي روزمره اش گاهي اشتباه هم مي كنه . ولي بايد حواس اش جمع باشه و با دقت جلوي سهل انگاري ها رو بگيره .. يادم مي آيد ما در گردان سي - ۱۳۰ يك ناوبر خيلي زبل داشتيم كه واقعآ در پرواز با شيرين كاري هايش همه رو از خنده روده بر مي كرد .. ما هر وقت با او پرواز داشتيم ، هيچ گاه خستگي رو احساس نمي كرديم .. اسمش ناصر بود .. واقعآ افسر باحالي بود .. يك بار در زمان جنگ با ناصر پرواز داشتيم . قرار بود به همين كرمان برويم .. به محض بلند شدن ناصر مختصات مسير رو تحويل داد .. گويا آقا ناصر به جاي كرمان ، كرمانشاه شنيده بود و به همين دليل به ما مسير كرمانشاه رو داد !! خب اگه حواسمون نبود ، معلوم نبود چه پيش مي آمد !! تازه وقتي بهش گفتيم آقا ناصر اين كه كرمانشاهه .. با خونسردي پاسخ داد .. مگه فرقي هم مي كنه !!‌ 

ده دقيقه بعد از پرواز اشتباهي ... !

همان گونه كه در بالا اشاره كردم ، آن ها به تصور اين كه نزديك شمال كرمان هستند ، و در حالي كه  هواپيما در ارتفاع بيست هزار پايي قرار داشت . كمك خلبان دلاور ما براي تماس با مركز كنترل هوايي تهران روي فركانس  ۹/ ۱۲۳ رفته و درخواست افزايش ارتفاع تا سقف ۳۱۰۰۰ پا را مي نمايد ! وقتي تهران موقعيت آن ها را سوال مي كند .. كمك خلبان به تصور اين كه در ۲۰ ناتيكال مايلي يزد قرار دارد ، وضعيت خود را در نزديكي شهر يزد گزارش مي نمايد ! در صورتي كه هواپيما از زاهدان به جاي شمال غرب به سمت جنوب شرق ادامه مسير داده بود !! در همين هنگام خلبان جاويد متوجه مي شود VOR يزد سيگنال دريافت نمي كند ! به همين دليل خطاب به سنتر ( مركز كنترل هوايي تهران ) اعلام مي كنه  ما  قادر به دریافت سیگنال  VOR شهر یزد نیستیم !

ساعت ۲۰:۰۶ دقیقه ....

خلبانان هواپیمای ایرباس پرواز شماره ۴۷۳ با محاسباتی که نزد خود انجام داده بودند ، فكر مي كنند در اين ساعت به نزديكي هاي منطقه انارك رسيده اند ! به همين دليل يك چرخش ۴۰ درجه اي به سمت راست راست انجام داده و در كاليدور V - 32 ادامه مسیر می دهند .. ! در حالی که هواپیما ۱۷۰ ناتیکال مایلی جنوب شرقی کرمان بود . به همین دلیل آن ها بلافاصله VOR انارک را بر روی فرکانس ۷/۱۱۲ می بندد ! ولی مشاهده می کنند که از انارک هم هیچ گونه سیگنالی رو دریافت نمی کنند .. !! جالب این که هیچ کدام به کامپاس ( قطب نما ) نگاه نمی کنند . با اجازه یک پارانتز باز کنم .. در هواپیماهای ما یا بهتره بگم سی - ۱۳۰ علاوه بر کامپاس های بزرگی که جلوی چشم خلبان و کمک آن قرار داشت ، يك دونه كوچك هم سمت چپ پانل خلبان يك قرار داشت كه معمولي بود .. و از هيچ گونه برق و نيرويي استفاده نمي كرد . اين قطب نماي كوچك رو سازندگان فهيم كارخانه قارقارك سازي به اين جهت تعبيه كرده بودند اگر تمام سيستم برق يا ابزار ناوبري هواپيما رفت ، باز خلبان بتوانه با استناد به آن قطب نماي كوچك كه جوون هاي قديم به جلوي داشبورد پيكان قراضه هاي خود وصل مي كردند ، جهت خود را متوجه شوند . دانستن جهت براي خلبان خيلي اساسي است ..

وقتي كاپيتان وارد عمل مي شود ... !

 نمي دونم چرا وقتي اين تيتر را مي نوشتم .. ياد سريال هاي گاراگاهي تلويزيون خودمون افتادم !! كاراگاه وارد مي شود !! يا ناوارو دست به كار مي شود !!  چي رابطي مي تونه داشته باشه ؟خب حتمآ ربط داره چون تازه آقا مي خواد ببينه مشكل چيه ؟! كاپيتان - ق ابتدا مي آيد كل فركانس VOR های  مسیر را چک می کنه . او فرکانس های یزد ُ کرمان ُ انارک تهران رو یکی یکی آزمایش می کنه ولی با کمال تعجب می بینه هیچ کدوم جواب نمی دهند ! و از هیچ کدام از آن ها سیگنالی شنیده نمی شود ! او با خودش فکر می کنه رادیوی هواپیما از کار افتاده است .. در صورتی که هواپیما از این مسیر ها خیلی دور شده بود . و طبیعی بود که سیگنال نگیرد ..

ساعت ۲۰:۲۰ دقیقه ....

در این ساعت چون هواپیمای ایرباس به محدوده شرق کشور نزدیک شده بود . و به مرز های شرقی کشور رسیده بود ُ ارتباط اش با تهران هم قطع می شود !! و در همین حال آقایون بزرگوار فکر می کنند به ۱۰۰ مایلی فرودگاه مهرآباد رسیده اند !! در صورتی که هواپیمای بیچاره در ارتفاع بیست هزار پایی در حال عبور از ۱۰۰ مایلی جنوب غربی زاهدان بود !

ساعت ۲۰:۴۵ دقیقه ....

  در همین لحظه یک هواپیمای بوئینگ ۷۲۷ هواپیمایی ملی ایران که از زاهدان قصد داشت به کرمان برود و در حال استارت زدن بود ، چون به هواپيماي فوق نزديك بود ، موفق شد صداي آن ها رو شنيده و با آن ها ارتباط برقرار كنه .. اين در حالي بود كه در همان لحظه هواپيماي قهرمانان مطلب ما وارد كشور همسايه ما يعني پاكستان شده بود ! در اين لحظه مسئولان سنتر كه متوجه قطع ارتباط هواپيماي ايرباس مي شوند ، از برادران دلاور پدافند نيروي هوايي  خواهش مي كنه تا رد هواپيماي پرواز شماره ۴۷۳ را به دست آورده و آن را شناسايي كنند . اما از آن جا كه برو بچه هاي پدافند قادر به كنترل شرق كشور نبودند ، با ناراحتي اعلام مي كنند در اسكوپ رادار هاي خود هيچ هواپيمايي با مشخصات اعلام شده را ندارند .. و كلي هم ناراحت مي شوند !!

uf4e8zw65v9yv7fwobts.jpg

ساعت ۲۱۰۰ ، خاك پاكستان ، اتفاق عجيب  !  

 دقيقآ ۸۵ دقيقه از لحظه پرواز گذشته مي گذشت  ... در صورتي كه قرار بود كل مسير فوق در ۷۵ دقيقه طي شود ! اما در اين لحظه يك اتفاق نادر هم براي اين هواپيما رخ مي دهد .. كه واقعآ از عجايب است .. و من به شخصه تا حالا با چنين موردي مواجه نشده بودم .. ! در اين لحظه كاپيتان - ق كه به شخصه در پي كشف ماجرا بود ، وقتي بار ديگر فركانس انارك را كه ۷/۱۱۲ را گرفت ، متوجه شد كه اين بار فركانس انارك پاسخ مي دهد ! در صورتي كه اين فركانس با ايستگاه "‌جيواني پاكستان " مطابقت داشته !!! و خلبانان به تصور برطرف شدن اشكال راديو خوشحال مي شوند !

تماس سنتر پاكستان به مركز تهران .. 

درست در همان دقايق ابتدايي كه هواپيماي ايرباس پرواز ۴۷۳ با ۲۸۴ نفر مسافر وارد حريم مرزي پاكستان مي شود ، و به خيال خودشون در حال فرود به فرودگاه مهرآباد هستند ، و ارتفاع خود را به ۱۴۰۰۰ پا تقليل داده اند ، سنتر پاكستان به مركز هوايي تهران اعلام مي كند كه ... همين الان يك هواپيما از فضاي كشور شما در ارتفاع چهارده هزار پايي وارد حريم ما شده است ..  در همين حال سنتر ايران به مركز هوايي پاكستان اعلام مي كند ما در اين محدوده هيچ هواپيمايي نداريم .. فقط يك هواپيما به رادار كد ۲۰۰۰ گم شده است ! و در ادامه از همكاران پاكستاني خود خواهش مي كند كه زادار كد هواپيماي مزبور را سوال كند .. وقتي پاكستان از كاپيتان - ق رادار كد را سوال مي كند ، و او اعلام مي نمايد كه ۲۰۰۰ است ، خلبان ايرباس تازه متوجه مي شود كه اي دل غافل آن ها نزديك تهران نيستند بلكه در حوالي كراچي مي باشند !!

تشابه VOR انارک با جیوانی پاکستان ... !!

 اما مسئله ای که همه اهل فن را متعجب ساخت ، سواي اشتباه فاحش خلبانان ايرباس ، تشابه فركانس انارك با جيواني پاكستان بود . و اين جا بود كه خلبان مي فهمه وي .او . آر ( دي . ام .اي ) انارك رو كه بسته بود ، با جيواني پاكستان مطابقت داره .. و به همين دليل سيگنال ها پاسخ داده بود .. اين در حالي است كه بعد اين همه پرواز .. مسافران بعد از گذشت مدت زمان پرواز تازه متوجه مي شوند كه گم شده اند ... و ساعت ها بر فراز آسمان شرقي ايران در پرواز بوده اند .. براي آگاهي از حال و هواي مسافران توصيه مي كنم وبلاگ حاج آقا رو بخوانيد . ولي كامنت نگذاريد كه خيط مي شويد .. كسي در آن وبلاگ پاسخ شما را نخواهد داد .. !!

يك پارانتز ، دو موضوع ..... !

ديگه به آخر هاي ماجرا رسيديم .. اجازه مي خواهم دو تا مطلب بگم .. اولي مربوط به خانم فاطمه هاشمي است .. در اون سال هايي كه پدر ايشون فرد دوم مملكت بودند ، صبييه ايشان فاطمه خانم مسئوليت كانون هموفيلياي ايران رو به عهده داشتند .. واقعآ خيلي زحمت اين بيماران را كشيدند . اين رو بگم كه واقعآ خانم خاكي و با مرامي بودند .. و كلي خدمات شايسته براي اين بيماران انجام دادند .. در همان ايام كه براي جلسه به كاخ رياست جمهوري مي رفتم ، فكر كنم دفتر همين آقاي مرعشي هم اون جا بود ( كمي شك دارم ) همان موقع هم مي ديدم كه كسي رو تحويل نگرفته و حتي جواب سلام هم نمي دادند !

قبل از اين كه به موضوع دوم اشاره كنم ياد يك خاطره از خانم هاشمي افتادم .. همان طور كه عرض كردم يكي از كارهاي بنده اين بود كه براي بيماران و خانواده ان ها كنسرت برگزار مي كردم .. يك بار خانم چند بليط براي خانواده خودش خريده بود .. اما قبل از آغاز كنسرت كه در تالار وحدت بود ، خانم يك بليط به من داده و گفت آقاي مدرسي مادرم سرما خورده و نمي آيد .. لطفآ اين يك بليط را بفروش ! وقتي متوجه شد من رويم نمي شود كه بليط را بفروشم خودش اين كار را كرد ..! و به من گفت ادم براي اين بيماران همه كار بايد بكنه .. واقعآ دستشون درد نكنه .. ما هم به همين حساب براي حاج آقا كه نسبت فاميلي با فاطمه خانم داره كامنت گذاشتم !!‌

ساعت ۲۲:۵۰ دقيقه ، فرودگاه كراچي ...

عاقبت هواپيما بعد از ۱۳۷ دقيقه پرواز در فرودگاه كراچي به زمين نشست ..  واقعآ چه شانسي آوردند .. صد رحمت به پاكستاني ها كه شليك نكردند ... ما در حريم مرز كشور ها  نقاطي رو داريم كه در نقشه پروازي هم اطراف آن مشخص شده است و اعلام شده اگر پرنده اي روي اين مناطق بيايد ، بدون اخطار مي زنيم .. معمولآ در تمام نقشه و مناطق كشور ها اين مراكز خطرناك وجود داره .. و غريبه و خودي سرشون نمي شه ! اصلآ چرا راه دوري برويم .. تو همين تهران خودمون .. يادمه زمان جنگ .. اطراف سفارت آمريكا ، پارچين ، جماران و خيلي جاهاي ديگه اين چنين بود .. كافي بود يك پرنده رد بشه ، بدون اخطار تو هوا آبكشش مي كردند ... والله شانس آوردند ... اصلآ موشك رو فراموش كنيم ، فرض نماييد همون موقع كه ارتفاع كم كردند به هواي تهران اگه پائين مي آمدند و به كوهاي سر به فلك كشيده مي خوردند چه اتفاقي مي افتاد ؟ فراموش نكنيم در زمان جنگ هواپيماي سي -۱۳۰ ما هم به شماره  ۵۰۲ و به خلباني مرحوم حسين سياح پور ، به دليل تغير مسير باند ۳۴ به كوه برخورد كرد و تمام مسافران بيچاره ان ها كه از جبهه براي استراحت نزد زن و بچه هاي خود بر مي گشتند ، به صورت وحشتناك داغون شدند ... روحشان شاد

 اعتراض مسافران در شب حادثه .... !

ديگه از اين جا به يعدش رو من از قول حاج آقا حسين مرعشي نماينده اسبق مردم در مجلس شوراي اسلامي مي گويم .. اميدوارم حلالم كنه ... ظاهرآ بعد از اين اتفاقات مردم از هواپيما پياده مي شوند و يك مرد خييري كه همراه اش دلار داشته كارت تلفن خريداري مي كنه تا مردم به زن و بچه هايشون اطلاع بدهند كه نگران نباشند ... از طرفي حاج آقاي ما هم آقاي كاظمي مدير وقت هواپيمايي ملي رو مي گيره .. و همان جور كه گفتم شايد هم طفلك خواب بوده ... وقتي از زبان حاج آقا مي شنوه كه مسافران ديگه با اين كرو پرواز نمي كنند ، از حاج آقا مي خواهند شما سوار شو تا بقيه هم به احترام شما سوار ايرباس شوند ... ولي خب .. جز دو سه نفر هيچ كس راضي نمي شه به اين آقايون كه كراچي رو با تهران اشتباه گرفته بودند ، پرواز كنند ... خب در نهايت حاج آقا كاظمي مجبور مي شه براي اين مسافران عذاب كشيده ، يك فروند جامبو جت به كراچي روانه كنه ...

k6pn0jx8jafgl1m9okzv.jpg

آخر و عاقبت خلبانان به كجا انجاميد ... ؟

 قبل از اين كه بگم به سر اين بنده خدا ها چي آمد و چه تصميم انضباطي براشون در نظر گرفتند .. بدون اين كه خداي ناكرده قصد زير سوال بردن جايي رو داشته باشم ، مي گم .. تو رو خدا مملكت رو مي بينيد .. يك هواپيما به ۲۸۴ نفر مسافر كه تازه نماينده مجلس هم جزوش بوده ، اشتباهي مي ره كشوري ديگه به زمين مي نشينه .. و اين خبر دهان به دهان بين خانواده مسافر ها مي چرخه ، اما سازمان هواپيمايي با وجودي كه رئيس اش با حاج آقا دوست هم بوده يه اطلاعيه خشك و خالي نمي دهه كه داستان چي بوده ؟ اشتباه مهمي نبوده ... همه جا پيش مي ايد .. يا ما پدر مقصرين رو در اورديم .. ديگه از اين اتفاقات نمي افته ... يا حتي خود حاج آقا كه نمايندگي پر افتخار اين ملت رو به عهده داشته يك بار پي گيري نمي كنه ... شايد هم بنده خدا ها كرده باشند .. ولي تقصير حاج آقاست كه در خاطرات خود عنوان نكردند ...

و اما بعد از ساعت ها بررسي كارشناسي موضوع توسط زبده ترين افراد ، هر دو خلبان يك درج تنزل پيدا مي كنند .. به اين صورت كه آقاي جاويد - دال از اسكادران ايرباس به بوئينگ ۷۲۷ انتقال يافته و در مقام كمك خلبان پرواز را از ابتدا شروع مي كند ... شايد با هر نشستن و برخواستن ده ها بار بر شانس بد خود لعنت بفرستد كه چرا از خروجي دو زدم بيرون ..؟ چرا به خود كاپيتان نگفتم تيك آف كنه ... و اما بشنويد از جناب كاپيتان - امير ابراهيم - ق او از خلباني و كاپيتاني ايرباس به كمك خلباني تنزل پيدا كرد .. واقعآ اين خيلي تنبيه سختي است .. خيلي زور داره .. آدم هايي كه تا همين ديروز شاگرد او هم محسوب نمي شدند ، حالا بايد به عنوان فرمانده او ، به وي امر و نهي نمايد !! تازه اين كه چيزي نيست .. خيلي به خدا زور داره كه همه كارهاي پرواز رو انجام بده ولي در عوض كاپيتان تو كابين قهوه بخوره و بگه .. راستي امير يك بار ديگه تعريف كن چي شد رفتي كراچي ؟!!!

حرف آخر ...

در پست قبلي يكي از خوانندگان سايتي كه  مطلب ام در آن لينك شده  از من خرده گرفته بود كه چرا در بيان روايات تاريخي ، گاهي احساسي برخورد كرده و مطالبي اين چنين مي نويسم . منظور او اشاره به ديالوگ مربوط به ميهماندار حامله در كابين با خلبان بود . و در ادامه افزوده بود ..نكنه آقاي مدرسي در كابين حضور داشته بود ؟!!  من در پاسخ به او ضمن عذر خواهي نوشتم .. من در پاسخ به سليقه خوانندگانم معمولآ براي تجسم گرايي بهتر ، ماجراها رو بر اساس تجربه طولاني پروازهايم مي نويسم و انصافآ هم دوستان تا حالا هيچ اعتراضي نداشتند ... ولي خب اگه دوستان و خوانندگان قديمي سايت بفرمايند .. چشم حتمآ  قبول خواهم كرد ..

يه پوزش هم به خوانندگان پست آخري بدهكارم .. من از ديروز اصلآ فرصت نكردم پاسخ كامنت آن ها رو بدهم .. چون دنبال بدست آوردن اطلاعات دقيق اين پرواز بودم .. من از ديشب هم تا اين لحظه نخوابيده و سرگرم نگارش بودم .. اگه زنده بودم از امشب پاسخ همه را به روال هميشگي خواهم داد .. فداي همه دوستان خوب و نازنين ام بشم .

اما چون در بالا ذكري از فيلم و سريال هاي تلويزيوني شد ، با اجازتون مي خواهم به سبك سريال هاي تلويزيوني ، از دوستاني كه من را در اين تحقيق ياري رسوندند تشكر و تحقيق كنم .. پس لطفآ تجسم كنيد كه اين صفحه تلويزيون است تازه مستند آن به پايان رسيده ... اگر چه نويسنده اش ناشي و تازه كار بوده اما محقق هاي آن واقعآ زحمت كشيده اند ...

تشكر ويژه از آقايان ... :

جناب آقاي احمد ماه گلي .. مدير محترم فرودگاه ايرانشهر

مهندس اتابك چيت ساز

و

خلبان جوان ، مديري موفق جناب آرمان بيات

با تشكر و احترام :

بهروز مدرسي

اين مطلب ساعت ۱۰:۳۰ دقيقه بامداد به تاريخ پانزدهم تيرماه ۱۳۸۷ پايان يافت .

                                    ايام به كام   


jvza5nkorvbev1onybem.jpg

به اطلاع اون دسته از دوستاني كه تازه به جمع خوانندگان اين سايت پيوسته اند برسانم . شمه اي از مطالب گذشته رو در پستي مستقل قرار داده ام كه با مراجعه به آن با گلچيني از مطالب قديمي مواجه خواهيد شد . براي مطالعه مطالب فوق لطفآ ( اينجا ) را كليك فرماييد . 

بدون شک یکی از دردناک ترین سوانحی که اخیرآ مردم ایران شاهد و داغدار آن بوده اند ، سقوط هواپيماي سي -۱۳۰ حامل خبرنگاران بود . بنده افتخار دارم تحليلي كه در مقام يه كارشناس در سه پست تنظيم نمودم تقديم شما خوانندگان گرامي نمايم .

 دلايل گفته نشده از سقوط هواپيماي خبرنگاران - قسمت اول (اينجا )

چرا هواپيماي خبرنگاران سقوط كرد ؟ - قسمت دوم (اينجا )

بررسي و تحليل دلايل احتمالي سقوط هواپيماي سي - ۱۳۰ - بخش آخر ( اينجا )

  


9dlup0xs69iofxdimfqr.jpg

براي مشاهده (اينجا ) را كليك كنيد . 


6mfmukopgefyux613u8m.jpg 

این بخش به پیشنهاد و همت شما خوانندگان محترم شکل گرفته است . از این پس خلاصه ای از پست قبل به زبان انگلیسی به همراه تازه ترین خبرهایی از صنعت هوانوردی تقدیم شما عزیزان خواهد شد.  

       What does "Runway Number" mean?

Surely,you have heared or studied for example:runway 29 or runway 32 or runway 11 right or left several times.In this comment ,i am going to express about this numbers and "right" or "left".If you can remember "VOR" comment,we had a word "RADIAL".Here,i will describe it again.As you can see in the first picture,"Radial" is the angle between a direction and magnetic north in clockwise.For example red line radial is about 135 degrees and green line radial is about 290 degrees.Now,suppose there is runway instead of these lines.IN fact the runway number is the angle between runway direction and magnetic north in clockwise or "Radial" which its first digit from right has been removed.For instance,"Runway 29" means the runway radial is 290 degrees,meaning the angle between runway and magnetic north is 290 degrees in clockwise.Every runway has two numbers.When we are going toward runway from east we have a number between 19 to 36 which is 190 to 360 degrees and when from west we have a number between 1 to 17 which is 10 to 170 degrees.In fact,if we deduct 18 from greater number or add it to smaller number we have the other side number.The smaller number is always mentioned befor greater one.For example "Mehrabad airport runway" is 11-29 and it means when we are going toward runway from west (From Karaj) the number is 11 and when approaching from east of Tehran,it is 29.Since some airports have two parallel runways,one of them is mentioned right,another one left.It is clear that runway 29 left is runway 11 right from opposite direction."Kerman Airport Runway" is 16-34.In your opinion,how much is the angle between runway direction and Kerman magnetic north in clockwise?

BY: Alireza Sadeghi

Picbaran

PicbaranPicbaranPicbaran

 

 

ترجمه فارسی:

شماره باند یعنی چه؟

حتما بارها شنیده اید یا خواندهاید که مثلا: باند شماره 29 یا باند شماره 32 یا باند 11 راست یا چپ.در این مطلب میخواهیم در مورد این اعداد و چپ و راست بودن توضیح دهیم.اگر از مطلب "وی او آر" یادتان باشد اصطلاحی بنام "رادیال" داشتیم.در اینجا آنرا دوباره توضیح میدهم.

گردآوری و ترجمه:علیرضا صادقی


همانطور که در اولین تصویر می بینید رادیال زاویه بین یک راستا با شمال مغناطیسی در جهت عقربه های ساعت می باشد.بعنوان مثال رادیال خط قرمز حدود 135 درجه و رادیال خط سبز حدود 290 درجه می باشد.حال فرض کنید که بجای این خطها باند هواپیما قرار دارد.شماره باند در واقع زاویه راستای باند نسبت به شمال مغنا طیسی یا همان رادیال میباشد که اولین رقم از سمت راست آن برداشته شده است.بعنوان مثال:باند 29 یعنی رادیال باند 290 درجه میباشد یعنی زاویه راستای باند با شمال در جهت عقربه های ساعت 290 درجه میباشد.هر باند دو شماره دارد.هنگامیکه از سمت شرق بسمت باند میرویم عددی بین 19 تا 36 که همان 190 درجه تا 360 درجه میباشد شماره باند است و هنگامیکه از جهت غرب بسمت باند میرویم عددی بین 1تا 17 را داریم که همان 10 تا 170 درجه است.در واقع اگر عدد 18 را از شماره بزرگتر باند کم کنیم یا به شماره کوچکتر اضافه کنیم عدد طرف دیگر بدست می آید.همیشه عدد کوچکتر را قبل از عدد بزرگتر ذکر میکنند.بعنوان مثال:باند فرودگاه مهرآباد 29-11 میباشد. وبدان معنی است که هنگامیکه از سمت غرب یعنی از سمت کرج بطرف باند میرویم شماره آن 11 و هنگامیکه از سمت شرق تهران به آن نزدیک میشویم 29 میشود.چون برخی فرودگاهها دو باند موازی دارند یکی از آنها را باند راست و دیگری را باند چپ مینامند.بدیهی است که باند 29 چپ از سمت دیگر باند 11 راست میشود .باند فرودگاه کرمان باند 34-16 است.بنظر شما زاویه راستای باند با شمال مغناطیسی کرمان در جهت عقربه های ساعت چقدر میباشد؟r3q10av7egwq79syn6xk.jpg 

همان گونه كه پيش از اين اعلام كرده بودم ، خوانندگان محترم مي توانند كالا هاي خود را جهت درج رايگان در اين بخش ارسال فرمايند . اما ظاهرآ جز تعداد معدودي استقبال نفرمودند . مستدعي است پس از ارسال فايل تبليغي خود به آدرس جي ميل بنده ، در آخرين پست كامنت بگذاريد . بديهي است در حال حاضر به دليل تبليغات كم محدوديتي وجود ندارد


مرکز آپلود عکس ایرانی

http://www.picbaran.com/

اینجا را کلیک کنید


7w57l65r6cdykphszjc5.jpg

http://www.khaleban.com/ 


 

 http://fun.mahyaonline.com/ 


373ippzd8coe2ruui46d.jpg 

اينجا رو كليك كنيد

http://phoenix69.blogfa.com/


 hl3cgzchkr1tepfac901.jpg

قابل توجه علاقه مندان تحصيل در كشور بلارس

http://www.minsk.blogfa.com/ 


j6um2sqcvnx78mmgb1xa.jpgyvf88lowmsm6p7e64mkq.jpg

http://www.tophostingcenter.com/

مژده به ایرانیان سراسر جهان و شهروندان کانادایی


 hg6umhp2axv5tmekn0jb.jpg

http://www.irantonian.net/

قابل توجه مهاجران گرامی ایرانی


يك توضحيح ضروري .. :‌ 

    دوستان گرامي همان گونه كه متوجه شديد ، از اين شماره مسابقه را حذف كردم ..  راستش جناب آقاي حميد فولادي چندي پيش به من زنگ زده و گفت .. جوايز برندگان را توسط مسافري به ايران فرستادم .. و از من خواست تا شماره تلفن هايم را در اختيارش گذاشته تا فرد مورد نظر تماس بگيرد .. مدتي گذشت نه از جوايز خبري شد و نه اين كه آقاي فولادي علي رغم نامه هاي من ، مسابقه جديد تري را ارسال كرد . و با توجه به اين كه اخرين نامه من برگشت خورد .. با شرمندگي فراوان فعلآ به طور موقت آن را حذف مي كنم ..    

 

- تعداد بازديد
  • 10326
  • مرتبه

    نظرات
    شما هم چيزي بنويسيد
    • هر چي دلتان مي خواهد بنويسيد. اينجا مربوط به شماست اگر نظر خصوصي‌اي داريد لطف کنيد و از طريق اي‌ميل (behrouz.journalist at gmail.com) مطرح کنيد، ممنون.






    مشخصات حفظ شود؟

    از تگ‌هاي HTML هم مي‌توانيد در نظرتان استفاده کنيد.

     
    Copyright 2007 by Behrouz Moddaresi | Design by WebStudio | Powered By Movable Type 3.35