Oldpilot.ir | چرا به ايرباس حمله شد ؟‌!
درباره من

سوم دي ماه 1331 در تهران متولد شدم. پس از اتمام دوران دبيرستان به خاطر علاقه اي که به پرواز داشتم به نيروي هوايي پيوستم. در ادامه به آمريکا اعزام شدم، در بازگشت به ايران اولين پروازم را در تاريخ 18/3/53 انجام دادم و با آغاز جنگ تحميلي، به صورت شبانه روزي در مناطق جنگي پرواز داشتم و افتخار كسب مدال طلاي بالاترين ساعات پرواز را به دست آوردم. به دليل سكته قلبي و عمل جراحي باز كه ... ادامه
تبليغات
وبلاگستان
باقي قضايا
  چرا به ايرباس حمله شد ؟‌!

چرا پرواز ۶۵۵ سرنگون شد !؟

 yvvc7slf0xnve22x0tqy.jpg

كاپتيان رضائيان بعد از مطمئن شدن از سيستم هاي هواپيما ، در حالي كه زير لب كلمه .. الهي به اميد تو را زمزمه مي كند ،  دست راست خود را بر هر دو اهرم گاز گذاشته و با آزاد كردن سيستم ترمز ها ، هواپيما با شتاب به سوي انتهاي باند راهي مي شود ... بعضي مسافران با دست لبه صندلي را گرفته و زير لب دعا مي خوانند ... مادري با قرار دادن دست خود بر سينه كودك خردسال خود سعي در حفظ تعادل او را در زمان تيك آف دارد ...

yvvc7slf0xnve22x0tqy.jpg

bx151pxl9etw9pgi3uc3.gif

yuy3h51785yqgrgs3xch.jpg

چرا پرواز ۶۵۵ سرنگون شد !؟

kc78o8v6297wx6o6inio.jpg

mp9hi2pltqgt7kd8ojrq.gif

 چرا پرواز ۶۵۵ سرنگون شد ؟ عنوان مطب جدیدم است که سعی دارم بدور از هیاهو های رسانه ای و با اتکاء به برداشت های  شخصی خودم قضیه را بررسی کنم . همان طور که می دانیم امروز ۱۲ تیر ماه است . سالروز دردناک حمله ناو آمریکایی وینسنز در آب های ساحلی خاک خودمون به یک فروند هواپیمای غیر نظامی ایرباس هواپیمایی ملی ایران با ۲۹۰ سرنشین است . ما عادت داریم فقط در سالروز ها و مناسبت ها شلوغ اش کنیم و بعد ... تمام ! با گذشت بیست سال وقتی در گوگل به دنبال  نام کاپیتان این پرواز " محسن رضائیان " می گردم . دریغ از یک تصویر ! ولی تا دلتون بخواد مملو از سایر رضایی ها بود  چرا ؟ شاید انتظار داشتیم دولت و نهاد های رسمی این کار ساده را برای ما انجام می داد !؟ فکر نمی کنید این کم ترین کاری بود که از دست همکاران آن مرحوم بر می آمد ؟ خوبه که ماشاالله همه یک کامپیوتر در خونه داریم !! واقعآ خیلی دلم گرفت که چرا عکسی از این شهیدان مظلوم وطن در وب نیست . حتی می تونستیم از فرزندانمان بخواهیم این کار را انجام دهند !!

قبل از هر چیز عرض می کنم هرگز قصد زیر سوال بردن نهاد و سازمان خاصی را ندارم  واقعآ دلم گرفته است . خودتون قضاوت کنید . چند سال پیش که در هفته نامه سروش قلم می زدم ، به مناسبت روز دوازدهم تيرماه از سوي روابط عمومي هواپيمايي ملي ايران دعوت شدم تا در مراسم گلريزاني كه توسط مسئولين در محل سانحه صورت مي پذيرد حضور داشته باشم . و ايضآ چهار خط هم گزارش از عملكرد مثبت روابط عمومي هواپيمايي ملي بنويسم ! خب براي من حضور در چنين مراسمي واقعآ لازم بود . شب قبل مرتب با خود فكر مي كردم چه گلي بر سر اين مظلومان تاريخ مي زنند .. از شما چه پنهون ما راهي بندرعباس شديم و با يك شناور به محل سقوط اين سانحه رفتيم .. راس ساعت از بالا توسط هلي كوپتري گل ريخته شد . همين ! و بعد با همان شناور برگشته و بعد از صرف نهار سوار هواپيما شده و برگشتيم ..! تمام توجه و فكر ذكر مسئولان در بندر عباس و حتي داخل شناور ارائه آمار ( شما بخوانيد پاچه خواري ) به مدير وقت هواپيمايي شده بود كه افتخار حضور داده بود .. و گريه هاي پدر يكي از خدمه كه پيرمردي از منطقه لواسان بود . باز خدا  اموات آن روحاني بي ادعا را بيامرزه كه بدون توجه به حضور مدير عامل به انبوه سوالات ميهمانان پاسخ مي داد   البته يك جزوه هم روابط عمومي از كارهايي كه صورت پذيرفته بود به ميهمانان هديه داد ! 

كلام آخر .. اين كه من اهل ايماء و اشاره يا در لفافه حرف زدن نيستم .. همه دوستان و خوانندگان خوب و  قديمي مي دانند كه وابسته به هيچ طيف و نهاد خاصي نيستم ... ولي خدا وكيلي مي گم  خيلي ها سعي دارند و داشتند  عمل غير انساني ناو آمريكايي رو موجه جلوه دهند .. من روي سخن ام با آمريكايي ها نيست .. چون آن ها را خوب مي شناسم و زير پرچم اش خدمت كردم ! ولي دلم از اين مي سوزه كه خيلي ها دانسته يا ندانسته شايعاتي رو مبني به مجرم بودن ما در اين مسئله عنوان مي كنند ... ! يه سري به وب هايي كه در همين رابطه منتشر شده بزنيد .. من اصلآ دوست ندارم حرف هاي آن ها را تكرار نمايم تا خداي ناكرده شائبه منفي پيش بيايد  . ولي روي سخن ام با نويسندگان آن مطالب است .. آقا نكنيد ! با هر چه بازي مي كنيد با خون شهيدان اين فاجعه بازي نكنيد ... سعي نكنيد با اشتباه خواندن ماجرا و اين كه فرمانده ناو آمريكايي چه فكر مي كرده سعي در كم رنگ تر كردن فاجعه داشته باشيد  ... فقط يك كلام مي گم رادار ناوي چون وينسنز خيلي مجهز تر از اين حرف ها بود كه هواپيماي ايرباس رو تشخيص نده ! اون ها حتي مكالمات داخل كابين هواپيماها رو در بندر عباس مي شنيدند ! خلبانان شكاري بندرعباس حتمآ به خاطر دارند كه ناو هاي آمريكا حتي گاهي قبل از پرواز روي فركانس آن ها آمده و تهديد مي كرد !!‌ ما كه نقشي نداشتيم و قارقاركي بيش نبوديم ، به ما اخطار داده و رديابي مون مي كردند . آن گاه ايرباس را نشناسند !!؟؟؟  

ds351uyk50hg13eoqi5p.jpg 

http://www.lightshine.ae/Home_app.asp 

nxl861dokiu39wurj5ma.gif 

http://www.asheghi.ir/ 


به بهانه مقدمه ...  

همان گونه كه در حرف هاي خودموني عرض كردم ، قصد دارم فاجعه دردناك سرنگوني هواپيماي  ايرباس را  تنها از نگاه خودم و آن چه به عقل ناقص ام مي رسه به زبان خيلي ساده بيان كنم . البته باز تآكيد مي كنم كه  هيچ ادعايي دال بر درستي يا غلط بودن تحليل ام ندارم . قضاوت نهايي رو به خود شما خوانندگان گرامي واگذار مي كنم ..  به اعتقاد من ،  هر اتفاق و رويدادي كه در كشور رخ مي دهد ، بر گرفته از حوادث يا جرياناتي است كه ريشه در گذشته دارد . حال بايد ديد چه عامل و يا عواملي باعث شده تا ناو جنگي آمريكايي به خود اجازه داده و وارد آب هاي ساحلي ايران بشه !! و بعدش هم با كمل قساوت به يك هواپيماي غير نظامي حمله كنه !!

از فرداي سرنگونگي رژيم شاهنشاهي در ايران و حاكميت جمهوري اسلامي ، كاسه و كوزه آمريكايي ها بر چيده شد . براي كشور مقتدري چون ايالت متحده آمريكا خيلي سخت بود كه هم منافع اش را در منطقه از دست داده  و هم آبرويش در جهان برود ! و ديديم كه چگونه تا قبل از اين حادثه بار ها دست به ترفندهايي زد نا به نوعي آبروي رفته اش را به دست آورد .. كه بهترين گواه آن ماجراي طبس است . ولي هيچ گاه موفق نشد . خب طبيعي است كه عقده اي توآم با انتقام سراسر وجودش رو فرا بگيره .. در جنگ ايران و عراق وقتي ديد نيروي دريايي ايران با اقتدار امنيت كشتي راني در تنگه هرمز را  به دست گرفته و مانع از تجاوز عراق به كشتي هاي بين المللي شده است ،‌ تازه دوزاري اش افتاد كه چرا او اين كار را نكنه ؟! به همين دليل با حمايت از عراق سعي كرد در خليج فارس نا امني به وجود بياوره و سپس براي سر كيسه كردن اعراب منطقه به بهانه تآمين امنيت ناو هاي خودش رو راهي خليج فارس كرد .. و اجازه داد كشتي ها و نفتكش ها با پرچم اين كشور تردد داشته باشه .

آغاز جنگ زرگري براي تجاوز و حمله ... !

 اصطلاح جنگ زرگري ، ضرب المثلي است قديمي براي توجيه اعمال بعدي .. . سايت همشهري آنلاين در اين باره آورده است :

شليكي كه اشتباه نبود

تحركات نظامي ناو وينسنس در خليج فارس در كنار ناو مونتگومري، نشان از آن دارد كه روز حادثه ويليام را جرز فرمانده وينسنس، ‌قصد و غرضي در گشودن آتش به سوي اهداف ايراني داشته است.

راجرز در ساعت 7:42 در واكنش به گزارش خلبان‌ هلي‌كوپتر اين ناو مبني بر اينكه قايق‌هاي ايراني به دور يك كشتي بازرگاني آلماني گردش مي‌كنند به مركز جنگي ناو مي‌رود و با اعلام وضعيت فوق‌العاده به سرعت به سوي محل شناور آلماني رهسپار مي‌شود اين در حالي است كه بنابر گزارش‌هاي رسمي هيچ كشتي بازرگاني در محل مورد بحث درخواست كمك نكرده بود.

با وجودگزارش گارد  ساحلي عمان مبني بر اينكه نشاني از قايق‌هاي  ايراني در آبهاي عمان وجود ندارد، ناو وينسنس، به سوي شمال تنگه هرمز حركت مي‌كند. چند دقيقه بعد كاپيتان مك كنيا، فرمانده مركز عمليات نيروي دريايي آمريكا، از اينكه وينسنس 64 كيلومتر بالاتر از محلي قرار دارد كه مي‌بايست در آن مستقر باشد تعجب كرده و از فرماندهان ناوهاي وينسنس و مونتگومري مي‌خواهد كه به سوي جنوب خليج فارس بازگردند.

ساعت 9:10 خلبان هلي‌كوپتر، بار ديگر به راجرز گزارش مي‌دهد كه قايق‌‌هاي ايراني به سوي او تيراندازي كرده‌اند. ويليام راجرز در واكنش به اين گزارش از دستور  فرمانده مركز عمليات، سر باز مي‌زند و مجدداً راهي شمال تنگه هرمز مي‌شود.

روزنامه شيكاگو تريبيون در اين باره نوشت كه اين هلي‌كوپتر آمريكايي بود كه با كم كردن فاصله‌اش با قايق‌هاي ايراني، قوانين درگيري را نقض كرده و دست به اقدامي خصمانه نسبت به واحدهاي سطحي ايران زده بود. در واقع هلي‌كوپتر وينسنس مورد اصابت هيچ گلوله‌اي هم قرار نگرفته بود و ضرورتي نداشت ويليام راجرز به سرعت مسير خود را به سمت قايق‌هاي ايراني طي كند. راجرز آماده استقبال از يك فاجعه بزرگ بود.

9:37 راجرز از فرمانده مك‌كنيا اجازه آتش به سوي قايق‌هاي ايراني مي‌خواهد. وي با ارائه گزارشي كه قايق‌ها به او نزديك شده‌اند و آرايش تهاجمي گرفته‌اند مركز عمليات را قانع مي‌كند تا اجازه شليك به سوي واحدهاي ايراني را به او بدهند. در حقيقت تحركات ناو وينسنس به فرماندهي ويليام راجرز، پوششي بود براي گرفتن اجازه حمله به اين قايق‌ها!

9:42 توپ‌هاي ناو وينسنس قايق‌هاي ايراني را غرق مي‌كنند.

47 :9 رادارهاي ناو وينسنس هواپيماي C-130 را كه از فرودگاه بندرعبارس بلند مي‌شد، نشان مي‌دهند. چند دقيقه بعد خدمه راداري وينسنس گزارش نزديك شدن يك اف- 14  را  مي‌دهند، اين در حالي است كه اسناد نشان مي‌دهد ايرباس ايراني علايمي را كه مبني برغيرنظامي بودن خود بوده مي‌فرستاده و با سرعتي كم در حال اوج گرفتن بوده است.

فرمانده وينسنس با غرق كردن دو قايق ايراني، توهم تهاجم از سوي مقابل را در سر داشته است. راجرز از مركز عمليات در بحرين براي شليك به هدفي كه به عنوان يك اف- 14  در فاصله 32 كيلومتري شناخته است، اجازه آتش مي‌خواهد.

لحظاتي بعد به راجرز اطلاع مي‌دهند كه جت اف- 14 در حال نزديك شدن است، و چند ثانيه بعدتر، افسر تسليحاتي وينسنس از روي عصبانيتي كه حتي قادر به فشار دادن كليد موشك نبود، وظيفه شليك به ايرباس ايراني را به افسر ديگري محول مي‌كند و دو فروند موشك، به سوي پرواز شماره 655 ايران اير پرتاب مي‌شود تا 290 مسافر اين هواپيما هيچ‌گاه به مقصد نرسند. ويليام راجرز به خاطر اين اقدام مدال شجاعت گرفت.

ادعاي مضحك

خدمه ناو وينسنس بعدها در پاسخ به اين اقدام، ادعا كردند كه علايم ايرباس ايراني را با علايم راداري يك اف- 14 كه در حال فرود آمدن بر روي ناو هواپيمابر فورستال كه در حدود 160 كيلومتر دورتر از وينسنس بود اشتباه گرفته‌اند.

اين ادعا زماني مضحك به نظر مي‌رسد كه بدانيم، وينسنس مجهز به سيستم راداري «ايجيز» (Agies) بوده كه يكي از معروفترين و پيشرفته‌ترين سيستم‌هاي راداري در تمام جهان محسوب مي‌شود. به نحوي كه برخي كارشناسان نظامي آن را متعلق به جنگ جهاني سوم مي‌دانند.

اين سيستم در واقع، سيستم تشخيص دشمن از دوست است تا در صورت انتشار امواج غيرقابل قبول از سوي مهاجم احتمالي، سيستم دفاع موشكي وارد عمل شود. ادعاي فرمانده ناو وينسنس در اشتباه پنداشتن ايرباس از اف- 14 به اين معني است كه مدرنترين سيستم جهان قادر به تشخيص يك هواپيماي مسافربري از هواپيماي جنگي نيست. در حالي كه گفته مي‌شود قدرت سيستم راداري ايجز به حدي است كه همزمان چند هدف را كشف و مورد رهگيري قرار مي‌دهد.


aojygn89p5e49lzscmwg.jpg
 
تهران - ۱۲ تيرماه ۱۳۶۷
طبق هماهنگي و برنامه ريزي عمليات قرار است امروز كروي پروازي ياد شده ذيل از طريق بندرعباس به دبي پرواز نمايند  .
 
كاپيتان : محسن رضائيان
خلبان دوم : كامران تيموري
مهندس پرواز : محمود رضا اميني
سر ميهماندار : شادمهر طالبي
ميهمانداران : جلال نادري ، علي لواساني ، ژاله بنائيان ، نقي ترابيان ، مينا متولي ، سودابه ترابي نيا ، علي اكبر محسني و حميد بدخشان ..
 
ساعت ۵ بامداد ماشين عمليات جلوي منزل كاپيتان رضائيان توقف كرده و قبل از اين كه راننده زنگ در منزل را بزند ، كاپيتان مثل هميشه شاداب و سرزنده پيش دستي كرده و با گفتن سلام به راننده ، بزرگ منشي و كرامت خود را به ثبوت مي رساند ...
 
صبح همان روز - داخل هواپيما :
 
مسافران خوشحال و خندان  هر يك با روياي شيريني در ذهن يكي يكي از اتوبوس بزرگ مخصوص حمل مسافر پياده شده و با اشتياق از پلكان هواپيما بالا مي روند ...  درون كابين كاپيتان رضائيان به اتفاق كمك خود خلبان تيموري سرگرم مرور چك ليست پروازي هستند . اميني مهندس پرواز پشت سر آن ها بر روي صندلي نشسته و با تمركز خاص به يكايك سيستم ها نگاه مي كند .. در همين حال سودابه ترابي نيا وارد كابين شده و با لبخندي كه بر لب دارد به كروي داخل كابين سلام كرده و صبح به خير مي گويد .. كاپيتان وقتي بر مي گردد تا پاسخ سلام ميهماندار را بدهد ، با ديدن او با تعجب مي پرسد : اوا خانم ترابي نيا شما امروز با ما تشريف مي آوريد ؟ ميهماندار جوان به آهستگي مي گويد ... بله قربان . رضائيان مهربانانه اين بار مي پرسد .. خطري برات نداشته باشه دخترم ؟‌ ترابي نيا اين بار در حالي كه حجب و حيا مانع از نگريستن به چشم خلبان مي كند ، مي گويد .. قربان تازه ۴ ماهه است ..! حالا حالا ها مي تونم در خدمت باشم .. كاپيتان اين بار به طور جدي مي گويد .. ولي خيلي مواظب باش . سعي كن در موقع توربالانس حتمآ راحت بشيني
 
شادمهر طالبي سر ميهماندار هواپيما ضمن بررسي كترينگ و احوالپرسي صميمانه با ميهمانداران ، به محض نشستن همه مسافران بر روي صندلي هاي خود ، خطاب به همكارانش مي گويد ... خب بچه ها حاضريد ؟ وقتي پاسخ مثبت همكاران خود را مي شنود قبل از رفتن به سوي ميكروفن و اعلام خوشامد گويي و توصيه هاي ايمني ، خطاب به سودابه ترابي نيا مي گويد .. خانم از شانس تو ببين امروز چقدر كودكان ناز و ماماني ميهمان ما هستند ... راستي آمار بچه ها رو داري ؟ در همين هنگام ژاله بنائيان به ميان حرف همكارش  پريده و با عذر خواهي مي گويد .. ببخشيد سودابه جان ، ليست پيش منه .. كلآ ۵۷ نفر كوچولو ناز نازي همراه داريم .. انشاالله سودابه جون هم سال ديگه با كوچولوي خودش مياد پرواز مگه نه سودابه ..؟ در همين حال مينا متولي خطاب به همكارش مي گه .. مي گم ژاله جان امروز مسافر خارجي هم زياد تر از روز هاي ديگه داريم .. مي دوني چند نفرند ؟ خانم بنائيان با نگريستن در ليست مانيفست مسافران بعد از اين كه كمي ليست را بالا و پائين مي كنه مي گويد ... والله طبق اين ورقه اي كه من دارم سيزده نفر اماراتي ، ده نفر هندي ، شش نفر پاكستاني ، شش نفر يوگسلاوي و يك نفر هم ايتاليايي آن برد داريم امروز ....
 
پرواز به سوي بندر عباس ....
 
طراوت و شادابي بامدادي از درون كابين به خوبي احساس مي شد ... همه چيز مرتب پيش مي رفت .. ميهمانداران در فواصل تعين شده ايستاده و طرز استفاده از ماسك اكسيژن در مواقع خطر و نحوه قرار گرفتن بر روي صندلي در شرايط اضطراري رو با حوصله به مسافران گوشزد مي كنه ... چيزي به ساعت پرواز نمانده است .. خلبان تيموري بعد از چك كردن فركانس ها ، با زبان انگليسي از برج اجازه روشن كردن موتور ها رو درخواست مي كنه ...
   Mehrabad , Mehrabad This Is EP - IBU Requst Start Up
و لحظاتي بعد صداي مسئول برج كنترل است كه اجازه استارت را مي دهد . و متعاقب آن با روشن شدن دو عدد موتور هاي  جنرال الكتريك مدل CF6-50C2 به نرمي شروع به كار مي كند ... هواپيما بعد از عبور از فراز شهرهاي اصفهان ، شيراز در فرودگاه بندرعباس فرود مي آيد ..
 
آخرين پرواز .........
 
 در فرودگاه بندرعباس پس از تكميل سوخت و بازرسي هاي معمول هواپيما آماده پرواز به مقصد دوبي مي شود ..  از سوي ديگر در همين لحظات همان گونه كه در بالا ذكر شد ، ويليام راجرز فرمانده ناو جنگي وينسنز با تمهيدات دروغيني كه انديشيده نظر فرماندهان عالي رتبه خويش را در مقر بحرين به دست آورده و با نزديكي به سمت آب هاي ساحلي ايران منتظر اجراي نقشه شوم خود است .. كاپيتان محسن رضائيان بار ديگر به اتفاق كامران تيموري كمك خلبان با تجربه خويش چك ليست قبل از پرواز را اجرا مي كنند .. همه چيز آماده است .. بدين ترتيب هواپيماي  Airbus A300B2-203 با شماره ريجستر EP-IBU و شماره پرواز ۶۵۵ مجوز پرواز از كاليدور هوايي A59 و در ادامه مسير بين المللي A59W را دريافت مي كند ... هواپيما به آرامي محوطه رمپ هواپيمايي را ترك كرده و به ابتداي باند ۲۱ توقف مي كند .. مسافران با مشاهده روشن شدن چراغ هاي هشدار دهنده : بستن كمر بند ايمني و نكشيدن سيگار ، سعي مي كنند از پتجره هواپيما مناظر را تماشا كنند ..
 
 
rtsrh3drxh20cflv4mht.jpg
 
بر فراز آب هاي نيلگون خليج فارس ....
 
كاپتيان رضائيان بعد از مطمئن شدن از سيستم هاي هواپيما ، در حالي كه زير لب كلمه .. الهي به اميد تو را زمزمه مي كند ،  دست راست خود را بر هر دو اهرم گاز گذاشته و با آزاد كردن سيستم ترمز ها ، هواپيما با شتاب به سوي انتهاي باند راهي مي شود ... بعضي مسافران با دست لبه صندلي را گرفته و زير لب دعا مي خوانند ... مادري با قرار دادن دست خود بر سينه كودك خردسال خود سعي در حفظ تعادل او را در زمان تيك آف دارد ... سودابه ترابي نيا با لم دادن بر روي صندلي مشرف به پنجره ، سعي مي كند كمر بند نجات را طوري ببندد كه آسيبي به مسافر كوچولوي خود وارد نشود ... بعضي ها خونسرد سعي دارند از پنجره مناظر زيباي شهر را تماشا كنند ... شهر ساحلي بندر با  قايق هاي ماهي گيري كه به شكل پراكنده بر روي آب قرار دارند ، چشم انداز زيبايي را به وجود آورده است .. كاپيتان با مشاهده عقربه سرعت ، به نرمي فرمان را به سمت خودش مي كشد .. هواپيماي ايرباس به آرامي الياف هوايي را شكافته و رو به بالا اوج مي گيرد ...  
 
ساعت ۹:۴۸ دقيقه به وقت ايران .....
 
 به اين ترتيب هواپيما در ساعت ۹:۴۸ دقيقه صبح به وقت تهران از فرودگاه بندرعباس بلند مي شود .. خلبان رضائيان بعد از لحظاتي كه هواپيما از زمين كنده شد ، با عقب كشيدن تراترها ( دسته گاز ) سعي در كاهش سرعت اوليه را دارد .. او در همين حال از كمك خود مي خواهد چرخ ها را جمع كرده و فلاپ ها رو تدريجي بالا بكشد .. و به اين ترتيب مسافران صداي جمع شدن ارابه هاي فرود و فلاپ ها را مي شنوند ... دقيقآ دو دقيقه بعد از تيك آف .. خلبان با مسئول برج مراقبت تماس گرفته و اعلام مي كند .. در حال ترك ارتفاع ۳۵۰۰ پايي است و در مسير كاليدور هوايي A59 قرار گرفته است . او كه به زبان انگليسي مكالمه مي كرده است  زمان تقريبي رسيدن به فرودگاه مقصد را به وقت بين المللي ساعت ۶:۵۳ دقيقه كه به وقت ايران ۱۰:۲۳ دقيقه است اعلام كرده و تقاضاي كسب ارتفاع ۱۴۰۰۰ پايي را مي كند .. او دقيقآ به برج مي گويد :‌ leaving 3500 feet for FL140 on Airway A59, estimating MOBET at 06:53 UTC (10:23 Iran time)
 
s6z3p5lbhtf0g2vvsz1k.jpg
 
۷ دقيقه بعد از تيك آف ...  
 
اي كاش قدرتي داشتيم كه عقربه هاي زمان را در اين حالت متوقف كرده و از بروز فاجعه اي دردناك جلوگيري مي كرديم ... باور كنيد به زبان شرح حادثه اي چنين وحشتناك  و غمگين آسان مي آيد .. ولي واقعيت اين است داغ عزيز خيلي سخت است .. آن هم نا جوانمردانه .. بله عرض مي كردم ... ۵ دقيقه بعد از نخستين تماس و در شرايطي كه هواپيما در كاليدور بين المللي قرار داشت ... يعني هواپيما در ارتفاع ۱۲۰۰۰ پايي بود كه تماس براي رسيدن به ۱۴۰۰۰ پا برقرار شد .. و دقيقآ يازده ثانيه بعد از اين تماس ،  دو موشك از نوع " ام . اس - ۲ " ابتدا يكي به زير كاكپيت و دومي به قسمت عقب هواپيما اصابت مي كند .. و درد آور تر اين كه به محض شليك و بر خورد با هواپيماي مسافربري ، صداي هورا و غريو شادي از ناو آمريكايي به هوا خاست .. ثانيه هايي بعد هواپيما كه در آسمان منفجر شده بود ، قطعات آن بر روي آب فرو مي ريزد ...
 
چرا  ايرباس ايراني به اخطار آمريكايي ها توجه نكرد ؟
 
سوالي كه همه جا معمولآ مطرح مي شود و متآسفانه در كمتر جايي پاسخ صحيح آن را شنيده ام ، موضوع اخطار است .  خيلي ها مي پرسند چرا خلبانان با تجربه ايراني به اخطار هاي هشدار دهنده ناو جنگي آمريكا توجه نكردند ؟ در مقابل هستند كساني كه معتقدند ، آمريكايي ها براي انتقام گيري از تحقيري كه توسط مردم ايران شده بودند ، همان گونه كه مقررات بين المللي حضور در آبراه هاي قانوني كشور را ناديده گرفته بودند ، به همان راحتي هم قوانين اخطار پيش از شليك را انجام نداده و با قلدري تمام و نا جوانمردانه به سوي هواپيماي مسافربري ما شليك كرد ... شما چه فكر مي كنيد .. ؟ آيا آن ها به ايرباس ما اخطار داده بودند ؟
 
واقعيت چيست ؟‌
 
واقعيت امر اين است كه مسئولان ناو جنگي آمريكايي قبل از شليك سه بار اخطار به هواپيماي ما داده بودند .. اما چرا كاپيتان محسن رضائيان به آن توجه نكرده بود .؟ موضوعي است كه بايد در باره آن اطلاع رساني بشه .. واقعيت اين است اخطار آمريكايي ها روي موج فركانس هواپيماهاي نظامي پخش مي شده است . خوب يادمه در زمان جنگ وقتي ما به هر دليلي وارد آب هاي خليج فارس مي شديم يا در پايگاه هاي نزديك به منطقه پرواز مي كرديم ..  اغلب با اخطار هاي آمريكايي ها مواجه مي شديم .. مخصوصآ خلبانان شكاري كه بيشتر از ما ها با اين نوع اخطار ها  سر و كار داشتند ..  ولي از آن جا كه اير باس يك هواپيماي غير نطامي است ، طبيعي است آن بنده خدا ها هيچ گاه اخطار آن ها را دريافت نكرده بودند .. ضمن اين كه هنوز در منطقه خودمون بودند 
 
آيا راهي براي اخطار  وجود نداشت ..؟   
 
  چيزي كه كارشناسان مسايل صنعت هوانوردي جهان را متعجب كرده و شايد هم دل هر انسان آزاده اي را به درد آورده است ، استفاده نكردن از شيوه هاي مرسوم ديگر بوده است ..  به نظر من ، بهترين شيوه در اين گونه مواقع اين است كه با شليك منور هاي مخصوص " آلرت " كه در هر هواپيماي قراضه نظامي هم يافت مي شود ، خيلي راحت مي توانستند نظر خلبان را به خود جذب نمايند .. كه در اين صورت مرحوم محسن رضائيان حتمآ براي مانيتورينگ ماجرا سريع مي رفت روي فركانس 121.5 Mhz تا از آن طريق از پيغام بين المللي آگاه شود . لازمه به اطلاع برسونم اين  فركانسي كه عرض كردم بين المللي است و به آن IAD هم مي گويند كه مخفف (‌ International Air Defence ) است . و مرحوم رضائيان اگر به نحوي كه اشاره كردم آگاه اش مي كردند ، صد در صد از اين طريق اخطار آن ها را متوجه مي شد . راه ديگر اين بود با به پرواز در آوردند چند هواپيما از روي ناو ، او را وادار به ترك از منطقه مي كردند !! ( منطقه اي كه خاك خودش محسوب مي شود )
 
چرا اغلب جنازه ها لخت بودند ؟
 
تا آن جايي كه من به خاطر مي آورم تعداد اندكي از جنازه شهدا بدست آمد . و اغلب ان ها هم بدون لباس بوده و يا با لباس هاي پاره شده پيدا شدند .. علت اين مسئله كه خيلي ها معمولآ از من مي پرسند اين است كه .. از ان جا كه داخل كابين  هواپيما موقع پرواز  براي تنفس بهتر و مواجه نشدن با كمبود اكسيژن " پرشرايز " مي شود ، به محضل وارد آمدن ضربه اي سخت كه منجر به سوراخ در بدنه هواپيما شود ، تمام فشار داخل آن به شدت خارج شده كه همين امر سبب پاره گي لباس ها مي شود .. نكته ديگري كه لازم مي دونم به آگاهي شما خوانندگان محترم برسونم اين است كه .. شايد باور نكنيد بهترين مرگ ، همين مردن داخل هواپيماست .. زيرا به دليل شدت برخورد و خروج هواي پرشرايز ، مسافر در همان ثانيه هاي نخست بي هوش شده و مرگ را متوجه نمي شود .. به همين دليل بود من هميشه آرزو داشتم در هواپيماي خودم بميرم .. چون معتقد بودم راحت ترين نوع مرگ است .. و مسافران هرگز متوجه عمق فاجعه نمي شوند !
 
2kkbp9y8mbx6qwiju08n.jpg
 
 
موشك ام . اس - ۲ چيست ؟
 
 ممكنه خيلي از خوانندگان جوان علاقه مند باشند كه بدانند موشك ام اس - ۲ چيست ؟ و چگونه كار مي كنه .. اين موشك انواع مختلف داره كه به راحتي بر روي انواع كشتي و ناو نصب مي شود . عزيزاني كه مايلند اطلاعات بيشتري در مورد نحوه ساخت ، وزن ، كاربرد و غيره به دست آوردند ، ( اينجا )  را كليك فرمايند ... هم چنين دوستاني كه علاقه مند هستند از كليه مراحلي كه مسئولان محترم نظام جمهوري اسلامي در راه احقاق حق حقوق قانوني اين پرونده طي كرده و يا براي محكوم كردن چهره جنايتكاران حادثه فوق چه اعمالي را انجام داده اند . يا به قول معروف براي ابعاد حقوقي آن چه كار هايي انجام داده اند  ( اينجا ) را كليك كنيد .. در اين مقاله آقاي عباس باقر پور اردكاني توضيحات لازم را ارائه فرموده كه در فرهنگ پايداري هم درج شده است
  
سخن آخر ...........
 
  راستش رو بخواهيد به دليل مشكلاتي كه اين روزها با ان دست به گريبان هستم ، اصلآ حواسم نبود كه به سالروز اين فاجعه دردناك نزديك مي شويم .. چون من براي اين حادثه قرار بود تحقيقات كاملي كرده و نتايج آن را به شيوه خودم تقديم حضورتان كنم .. خب قسمت نبود .. شايد در فرصتي مناسب حتمآ اين كار را انجام دادم ... من قرار بود ترجمه سه حادثه مهم را امروز تقديم حضور شما كنم كه يكي از خوانندگان زحمت ارسال متن و تصاوير آن را كشيده بود .. كه ناگهان متوجه شدم امروز ۱۲ تيرماه است . اميدوارم ديگر هرگز شاهد اين اتفاقات در كشور عزيزمان نباشيم . در خاتمه براي تمام خانواده اين شهيدان عاليقدر كه با گذشت سال ها هرگز داغ عزيزانشون فراموش نمي شود ، صبر و پايداري آرزومندم و اميدوارم خداوند متعال روح همه اين عزيزان را شاد فرمايد .
 
يا تشكر و احترام :
 
بهروز مدرسي
 
اين مطلب ساعت ۲۲ به تاريخ دوازدهم تير ماه ۱۳۸۷ به پايان رسيد .
 
                                                         ايام به كام   

    مسابقه پروازي 

 شماره ۵

51rlsyff7zbvt9yhr52x.jpg

به اطلاع خوانندگان محترم و علاقه مندان پرواز مي رسانم : از اين به بعد هر هفته يك سوال در رابطه با اصول پروازي از سوي مدير محترم " فروشگاه لوازم خلباني دبي "   مطرح مي شود ، كه پاسخ آن به صورت پنج گزينه اي است . دوستان بايد پاسخ هاي صحيح خود رو به اي ميل ذيل :hfoladi@dubaipilotshop.com به نام آقاي  " حميد فولادي " ارسال فرمايند . از ميان كساني كه پاسخ صحيح داده باشند ، هر هفته يك جايزه بسيار نفيس تقديم برنده خواهد شد . براي آشنايي با محصولات فروشگاه خلباني ( اينجا ) رو كليك فرماييد . شايان ذكر است از آن جا كه دانشجويان پروازي مي بايستي مسلط به زبان انگليسي باشند ، سوالات هم انگليسي است .

 If you are captain of a 747-400 with 300 POB cursing on 17,000 Feet at a low visibility IMC night flight, and suddenly the controller calls you and says” Immediately descend to 15,000 Feet you have a traffic converging head on, no delay and expedite your decent, NO DELAY” & on the other hands your TCAS alarm calls you and says” Traffic, Climb, Traffic, Climb”. By considering you don’t have traffic in sight; which one of the below choices would be your aeronautical decision making?
A)-Even if you don’t see the traffic you keep right to avoid the traffic
B)-You follow TCAS Instruction and Climb
C)-You Follow controller’s order and descend
D)- You decelerate and circle
E)- You turn and backtrack to take your time and once again ask the controller and know where is the traffic


jvza5nkorvbev1onybem.jpg

به اطلاع اون دسته از دوستاني كه تازه به جمع خوانندگان اين سايت پيوسته اند برسانم . شمه اي از مطالب گذشته رو در پستي مستقل قرار داده ام كه با مراجعه به آن با گلچيني از مطالب قديمي مواجه خواهيد شد . براي مطالعه مطالب فوق لطفآ ( اينجا ) را كليك فرماييد . 

بدون شک یکی از دردناک ترین سوانحی که اخیرآ مردم ایران شاهد و داغدار آن بوده اند ، سقوط هواپيماي سي -۱۳۰ حامل خبرنگاران بود . بنده افتخار دارم تحليلي كه در مقام يه كارشناس در سه پست تنظيم نمودم تقديم شما خوانندگان گرامي نمايم .

 دلايل گفته نشده از سقوط هواپيماي خبرنگاران - قسمت اول (اينجا )

چرا هواپيماي خبرنگاران سقوط كرد ؟ - قسمت دوم (اينجا )

بررسي و تحليل دلايل احتمالي سقوط هواپيماي سي - ۱۳۰ - بخش آخر ( اينجا )

  


9dlup0xs69iofxdimfqr.jpg

براي مشاهده (اينجا ) را كليك كنيد . 

6mfmukopgefyux613u8m.jpg 

این بخش به پیشنهاد و همت شما خوانندگان محترم شکل گرفته است . از این پس خلاصه ای از پست قبل به زبان انگلیسی به همراه تازه ترین خبرهایی از صنعت هوانوردی تقدیم شما عزیزان خواهد شد.  

                         Saburo Sakai(PART V)(Last Part):

After 7 years and some 200 combat missions resulting in an estimated 64 kills, Saburo Sakai flew his last one on August 17, 1945. (Japan surrendered August 14, 1945) "I had a chance to combat the B-29 formations, and I must say that their speed and altitude were incredible, and their defensive fire was very accurate and heavy. I assisted in the destruction one bomber that crashed in the ocean. This mission was launched after we were ordered to stand down and surrender, so it never went into the official records, but the USAF records recorded the loss over Tokyo Bay.Saburo Sakai was indeed an Ace, downing 64 Allied aircraft, and most of all, never losing a wingman in over 200 missions. He experienced injuries, but always brought his aircraft home. After WWII, Sakai’s writings described the cruel reality of war and combat. Starting from his book "Samurai", he kept writing and lecturing on leadership based on his experience.Soon after the war, appalled not only with the loss of life that his countrymen had suffered, but seeking atonement for the loss of life he had brought about peering through his own gunsights and squeezing a trigger, Sakai became a lay Buddhist acolyte, a devotion which he continued in life time.. According to Sakai, he has not killed any creature, "not even a mosquito," since the last time he stepped from the cockpit of his A6M5 "Zero" one hot August day in 1945. After the war, Sakai retired from the Navy as a lieutenant. Civilian life was very difficult for Sakai and he found it hard to find a job due to limiting conditions imposed by the Allies and certain provisions that had been placed into the new Japanese Constitution. Fortunately, he eventually was able to start a printing shop and used this to help his former comrades and their families with work or whatever else he could do. Sakai reported that his print shop later became successful. His wife Hatsuyo died in 1954. He later remarried.He visited the U.S. and met many of his former adversaries in an attempt to reconcile with them, including the rear gunner who shot him. In 2000 Sakai briefly served as a consultant to the popular computer game Combat Flight Simulator 2 by Microsoft.Only months before his death, Sakai told reporters that he still prayed for the souls of the Chinese, American, Australian and Dutch airmen he had killed. "I pray every day for the souls of my enemies as well as my comrades," he said. "We all did our best for our respective countries." "Glorifying death was a mistake," he said. "Because I survived I was able to move on and make friends in the U.S. and other countries."On September 22nd, 2000, he attended a party at the American Atsugi Military base. He had dinner, but felt sick and was taken to the Hospital. During various examinations, Sakai asked the Doctor "May I sleep now?" and his Doctor responded "Yes, you can sleep while we proceed". Saburo Sakai closed his eyes and never opened them again. Japan’s legendary Ace had died at the age of 84.Sakaii sent his only daughter to USA to learn language and democracy.She and her two daughters are only Sakaii'd survivors.

Source:http://users.telenet.be/kurt.weygantt/worldwariiaces.index.html_saburosakai.htm BY:Alireza Sadeghi

Picbaran

ma5mmy1wshmq53zghmhl.jpg90dgaj5mfj3lsgwhnko7.gifgg9mar5tgnqqppdra6ub.jpg

02koo7gy483huexa770g.jpg

 ترجمه فارسی:

"سابورو ساکایی":(قسمت پنجم و آخر):

پس از 7 سال و تعداد 200 پرواز جنگی که منجر به سرنگونی تقریبا 64 هواپیمای دشمن شد "سابورو ساکایی" آخرین پروازش را در 17 اوت 1945 انجام داد.(ژاپن در 14 اوت 1945 تسلیم شد)." من شانس این را داشتم که با یک فرمیشن "بی-29" بجنگم و باید بگویم که سرعت و ارتفاع آنان باور نکردنی و آتش دفاعی آنها دقیق و بسیار سنگین بود.من یک بمب افکن را سرنگون کردم که در اقیانوس سقوط کرد.این ماموریت پس از آنکه به ما امر شده بود که تسلیم شویم انجام شد و بنابراین در رکوردهای رسمی ثبت نگردید اما در رکوردهای آمریکا از دست رفتن آن بمب افکن بر فراز خلیج توکیو ثبت شد"."سابورو ساکایی" واقعا یک تکخال بود.وی 64 هواپیمای متفقین را در طی 200 ماموریت که اغلب آنها بدون کمک همبال بود سرنگون کرد .پس از جنگ جهانی دوم -نوشته های "ساکایی" واقعیت و حشیانه جنگ را توصیف کرد.وی با ابراز انزجار نه تنها از آنچه بر سر کشورش آمده بود بلکه به دنبال جبران از دست داده های زندگیش که از میان مگسک نشانه روی مسلسل و با فشار ماشه بوجود آمده بود - به مذهب بودا گروید و این گرایش تا پایان عمرش با وی بود.بر اساس اظهارات "ساکایی" از وقتیکه وی در یک روز گرم در سال 1945 از کاکپیت "زیروی" خود بیرون آمد هیچ موجودی دیگری حتی یک پشه را نکشته است.پس از جنگ "ساکایی" با درجه ستوانی بازنشسته شد.زندگی معمولی برای "ساکایی" بسیار سخت بود و بدلیل محدودیتهای اعمال شده از طرف متفقین و قید وبند های گذاشته شده برای تاسیس ژاپن جدید پیدا کردن شغل مشکل بود.خوشبختانه وی در نهایت توانست یک چاپخانه تاسیس کند که توسط آن به دوستان و افراد فامیل با استخدام آنان و یا از طرق دیگر کمک میکرد.بنا به اظهارات "ساکایی" این چاپخانه موفق بود.همسر وی "هاتسویو" در 1954 در گذشت و "ساکایی" بعدها دوباره ازدواج کرد."ساکایی" از آمریکا نیز دیدن نمود ودر تلاش برای آشتی و وفاق بسیاری از رقیبان گذشته اش از جمله مسلسل چی دم هواپیمایی که "ساکایی" را با تیر زده بود ملاقات نمود.در سال 2000 "ساکایی" به عنوان یکی از مشاوران شرکت "مایکروسافت" برای تولید بازی "شبیه ساز پرواز جنگی 2" بکار پرداخت.چند ماه قبل از مرگ-"ساکایی" به خبرنگاران گفت که وی هنوز برای روح هوانوردان چینی-آمریکایی-استرالیایی و هلندی که آنان را کشته بود دعا میکند."من هر روز برای روح دشمنانم دعا میکنم همانطور که برای دوستانم این کار را میکنم .همه ما بهترین کار را برای کشورمان انجام میدادیم."" مقدس دانستن مرگ یک اشتباه بود.""چون من زنده ماندم توانستم به آمریکا و کشورهای دیگر بروم و دوستان تازه ای پیدا کنم."در 22 سپتامبر 2002 وی در یک میهمانی در پایگاه نظامی آمریکایی "آتسوگی" شرکت کرد.او شام خورد اما بعلت احساس ناخوشی به بیمارستان منتقل گشت.در هنگام انجام آزمایشات مختلف "ساکایی" از پزشک سوال کرد که آیا میتواند بخوابد و دکتر جواب داد که در حین انجام کار آنها وی میتواند بخوابد. "سابورو ساکایی" چشمانش را بست و دیگر هیچگاه باز نکرد.تکخال افسانه ای ژاپن در سن 84 سالگی در گذشت."ساکایی" تنها دخترش را جهت فراگیری زبان و دموکراسی به آمریکا فرستاد.وی و دو دخترش تنها بازماندگان "ساکایی" هستند.

منبع: http://users.telenet.be/kurt.weygantt/worldwariiaces.index.html_saburosakai.htm گردآوری و ترجمه:علیرضا صادقی


 r3q10av7egwq79syn6xk.jpg

همان گونه كه پيش از اين اعلام كرده بودم ، خوانندگان محترم مي توانند كالا هاي خود را جهت درج رايگان در اين بخش ارسال فرمايند . اما ظاهرآ جز تعداد معدودي استقبال نفرمودند . مستدعي است پس از ارسال فايل تبليغي خود به آدرس جي ميل بنده ، در آخرين پست كامنت بگذاريد . بديهي است در حال حاضر به دليل تبليغات كم محدوديتي وجود ندارد


مرکز آپلود عکس ایرانی

http://www.picbaran.com/

اینجا را کلیک کنید


7w57l65r6cdykphszjc5.jpg

http://www.khaleban.com/ 


 

 http://fun.mahyaonline.com/ 


373ippzd8coe2ruui46d.jpg 

اينجا رو كليك كنيد

http://phoenix69.blogfa.com/


 hl3cgzchkr1tepfac901.jpg

قابل توجه علاقه مندان تحصيل در كشور بلارس

http://www.minsk.blogfa.com/


j6um2sqcvnx78mmgb1xa.jpgyvf88lowmsm6p7e64mkq.jpg

http://www.tophostingcenter.com/

مژده به ایرانیان سراسر جهان و شهروندان کانادایی


 hg6umhp2axv5tmekn0jb.jpg

http://www.irantonian.net/

قابل توجه مهاجران گرامی ایرانی


پي نوشت :

تصاوير فوق را دوست عزيزم سام نازنين برايم ارسال كرد كه از او تشكر مي كنم .

 aa503gd11gcs5vw376ey.jpg

j8dsc775jglh88mea8yk.jpg

m824jxsupv6w6igi4714.jpg

محسن رضائیان
 
 تصاویر کاپیتان هواپیمای ایرباس پرواز شماره ۶۵۵

- تعداد بازديد
  • 20875
  • مرتبه

    نظرات
    شما هم چيزي بنويسيد
    • هر چي دلتان مي خواهد بنويسيد. اينجا مربوط به شماست اگر نظر خصوصي‌اي داريد لطف کنيد و از طريق اي‌ميل (behrouz.journalist at gmail.com) مطرح کنيد، ممنون.






    مشخصات حفظ شود؟

    از تگ‌هاي HTML هم مي‌توانيد در نظرتان استفاده کنيد.

     
    Copyright 2007 by Behrouz Moddaresi | Design by WebStudio | Powered By Movable Type 3.35