درباره من

سوم دي ماه 1331 در تهران متولد شدم. پس از اتمام دوران دبيرستان به خاطر علاقه اي که به پرواز داشتم به نيروي هوايي پيوستم. در ادامه به آمريکا اعزام شدم، در بازگشت به ايران اولين پروازم را در تاريخ 18/3/53 انجام دادم و با آغاز جنگ تحميلي، به صورت شبانه روزي در مناطق جنگي پرواز داشتم و افتخار كسب مدال طلاي بالاترين ساعات پرواز را به دست آوردم. به دليل سكته قلبي و عمل جراحي باز كه ... ادامه
تبليغات
وبلاگستان
باقي قضايا
  چگونه خلبان شویم ؟

bjhvz7qe7or50bquusku.jpg

 

2moam54hmol5qr99728s.gif

d3hsbegypvod2m82tga1.jpg

مقررات پذیرش دانشجوی خلبانی 

v1diniabx08rp70qwegh.jpg

 5mn3wim1qjhe7x03wn9e.jpg

با پوزش از خوانندگان محترم ، به دليل مشكلات اديتور سايت بعضي پاراگراف ها جا به جا قرار گرفته اند . براي مشاهده كل مقرارات ( اينجا ) را كليك كنيد .

از روزی که این سایت را راه اندازی کردم تا حالا دوستان زیادی مخصوصآ جوان های علاقه مند به رشته خلبانی مرتب از من در باره مقررات و شرایط پذیرش و حتی آئین نامه هاهی پزشکی را سوال می کنند که متآسفانه به دلیل گذشت طولانی زمان و به روز نبودن اطلاعات ام در این مورد ، با شرمساري پاسخ آن ها را به ديگر دوستان واگذار مي كردم . ديروز صبح اي ميلي از يكي از خوانندگان عزيز و محترم  كه مايل نيست نام شريف وي را اعلام كنم دريافت كردم كه در آن تمام مقررات و جزئيات جذب دانشجو اعلام شده بود . اما از شما چه پنهون از ديروز تا حالا با خودم كلنجار مي روم كه احتمالآ  اين متن را قبلآ در يكي از سايت هاي همكارانم ديده ام . هر چه جستجو كردم تا شايد سايت را بيابم ، فايده اي نداشت . به هر حال اميدوارم من اشتباه كرده باشم . ولي اگر  اين آئين نامه ها گردآورنده مشخصي داشت و يا قبلآ در سايتي درج شده بود ، خوشحال مي شوم به من اطلاع داده تا به عنوان مآخذ در ذيل نوشته ها قرار دهم .. ولي به هرحال به درد خيلي جوان ها مي خورد . و از دوست عزيزي كه زحمت ارسال آن را كشيده است كمال تشكر رو دارم .

ds351uyk50hg13eoqi5p.jpg 

http://www.lightshine.ae/Home_app.asp 

nxl861dokiu39wurj5ma.gif 

http://www.asheghi.ir/ 

هر آن چه یک دانشجوی رشته خلبانی باید بداند ... :

j9tt80jgr97hr3ecn0ne.jpg

گواهينامه خلباني شخصي هواپيما (PPL-AEROPLANE): الف- شرايط صدور گواهينامه:

- موفقيت در آزمون كتبي
- دارا بودن حداقل تجربه پروازي
- دارا بودن مهارت پروازي مورد نياز
- صلاحيت پزشكي


1- آزمون كتبي:

1-1- شرايط عمومي
1-1-1- حداقل سن 18 سال تمام
1-1-2- دارا بودن حداقل مدرک تحصيلي ديپلم متوسطه
1-1-3- دارا بودن حداقل 75 درصد از مجموع تجربيات پروازي مندرج در بند 1-2
1-1-4- ارائه فرم تكميل شده درخواست آزمون

2-1- شرايط اختصاصي:


متقاضي بايد آزمون مربوط به موضوعات زير را با موفقيت بگذراند.
1-2-1- مقررات هوايي (AIR LAW)
2-2-1- اطلاعات عمومي در مورد هواپيما(AIRCRAFT GENERAL KNOWLEDGE)
3-2-1- کارائي و برنامه ريزي پرواز (FLIGHT PERFORMANCE AND PLANNING)
4-2-1- کارائي و محدوديتهاي انساني (HUMAN PERFORMANCE AND LIMITATION)
5-2-1- هواشناسي (METEOROLOGY)
6-2-1- ناوبري (NAVIGATION)
7-2-1- دستورالعمل عملياتي (OPERATIONAL PROCEDURES)
8-2-1- اصول پرواز (PRINCIPLES OF FLIGHT)
9-2-1- راديو تلفني (RADIO TELEPHONY)

تبصره – دستورالعملهاي خاص مربوط به معافيت بعضي از موضوعات آزمون در مورد پرسنل نظامي و دارندگان گواهينامه هاي مختلف خلباني در ضميمه هاي 2 و 3 درج گرديده است.

2- تجربه پروازي:



آزمايشات پزشکي

مقدمه:
توصيه ها و راهنمائيهايي که در اين ضميمه مطرح مي شود، قطعاً جوابگوي تمام سؤالات اختصاصي شما در امور پزشکي پروازي نيست . بلکه اشاراتي در ارتباط با ارزيابي صلاحيت پزشکي است. از اين رو توصيه مي شود که سؤالات خود را در صورتيکه تمايل به آشنائي بيشتري باشد از مرکز پزشکي سازمان هواپيمائي کشوري استفسار فرمائيد.(تلفن 91022144)

تذکرات مهم:

الف- نظر به الزام تطبيق مقرراتي با استانداردهاي بين المللي و دستورالعملهاي اجرائي مربوطه اعلام نظر نهائي در رابطه با صلاحيت جسمي رواني متقاضيان مشمول معاينات طب هوائي به عهده مرکز پزشکي هوائي سازمان مي باشد.
ب- در مواردي که به دليل عدم صراحت در انکس (1) بخش 6، آئين نامه هاي ICAO و مقررات داخلي کشور (N.C) نتوان راه حلي براي تعيين وضع پروازي و يا اختيارات فرد از نظر پزشکي معلوم نمود، پرونده تکميل شده از هر جانب به شوراي عالي پزشکي هوائي سازمان احاله مي گردد. رأي شورا پس از رؤيت مدير کل دفتر و عدم مغايرت با سلامت پرواز به تائيد معاونت استاندارد پرواز رسيده و به اجرا گذاشته مي شود.
ج- بعضاً مشاهده مي شود که با وجود بعضي نواقص و عدم همخواني با استانداردهاي پزشکي، پزشک معاينه کننده اقدام به صدور صلاحيت پزشکي نموده که موضوع پس از طرح در شوراي پزشکي مي تواند منجر به تصويب ارفاق پزشکي (Waiver) گردد قطعاً مسائل زير را در اين تصميم گيري دخالت داده است.

1) نقص موجود در متقاضي سلامت پرواز را بخطر نخواهد انداخت.
2) نقص موجود در متقاضي در اثر پرواز تشديد نخواهد شد.
3) متقاضي صدور گواهينامه اشتياق کافي به پرواز داشته است.
4) گواهينامه مربوط با قيد نارسائي و در صورت نياز محدوديت نوع وظيفه صادر شده است.
5) در مورد شاغلين نياز به تخصص فرد مطرح بوده و فرد شاغل بايد از کارائي و تجربه بالاي حرفه اي برخوردارد باشد.

معاينات و آزمايشات پزشکي در هنگام صدور گواهينامه و تکرار آنها در فواصل معين که ذيلاً توضيح داده خواهد شد متضمن دور نگهداشتن خدمه پروازي در بخشهاي هوانوردي از عدم سلامتي جسمي، ذهني و رواني است.

ارزيابي پزشکي متقاضيان صدور گواهينامه در چهار گروه (CLASS) و به ترتيب زير تقسيم بندي مي شود:

الف- گروه 1 (CLASS I) :

جهت متقاضيان دريافت گواهينامه يا تمديد گواهينامه هاي خلباني CPL و ATPL ( اعم از هليکوپتر يا هواپيما) ، ناوبري هوائي و مهندسين پرواز (F.E).

ب- گروه 2 (CLASS II):

جهت متقاضيان دريافت گواهينامه يا تمديد گواهينامه هاي خلباني PPL (هليکوپتر و يا هواپيما) و CPL و خلبان بالون آزاد (F.B.L).

ج- گروه 3 (CLASS III):

جهت متقاضيان دريافت گواهينامه يا تمديد گواهينامه هاي کنترلرهاي مراقبت پرواز (ATC).

د- گروه مخصوص (Special Class):

جهت متقاضيان دريافت گواهينامه يا تمديد گواهينامه هاي موتور و بدنه هواپيما (پايه و تايپ) – اويونيک-ديسپچر-تجهيزات زميني الکترونيک هواپيمائي-اپراتور ايستگاه هاي هوانوردي- ايمني زميني فرودگاه هاي کشور- ميهمانداران و رانندگان ماشينهاي سوخت رساني، حمل مسافر و GPU شرکت هاي هواپيمائي.

تبصره 1: دارندگان گواهينامه PPL که تقاضاي صدور گواهينامه PPL-INSTRUMENT مينمايند فقط از جنبه ارزيابي شنوائي در کلاس 1 قرار مي گيرند.

تبصره 2: دانشجويان خلباني (STUDENT PILOT) جهت کسب صلاحيت پزشکي در گروه 2 (CLASS II) ارزيابي شده و تا زمان دريافت گواهينامه خلباني مذکور براي سنين زير چهل سال هر 2 سال يکبار و براي سنين بالاتر هر يک سال يکبار کليه معاينات پزشکي تکرار و ميبايست صلاحيت پزشکي آنها تائيد گردد.

تبصره 3: هر متقاضي در هر يک از گروههاي ارزيابي پزشکي توسط پزشک هوائي معاينه کننده بايد از نظر مسائل پزشکي و سوابق فاميلي و ارثي مورد بررسي قرار گيرد. در اين ارزيابي متقاضي در ابتدا پرسشنامه اي را تکميل و امضا مي نمايد که حاوي اطلاعات جامعي از سوابق پزشکي خود و خانواده اش مي باشد. خاطر نشان ميگردد که هر گونه پاسخ غير واقع که از طرف متقاضي داده شود توسط پزشک معاينه کننده به مدير کل دفتر گزارش شده تا تصميمات مقتضي اخذ گردد. ضمناً پزشک هوائي معاينه کننده نيز موظف است معايب مشهود و مهم در معاينات متقاضي را به مدير کل دفتر گواهينامه ها، امتحانات و امور پزشکي منعکس نمايد.

عدم صلاحيت پزشكي فرد با تكميل سه نسخه از فرم اعلام قطع پرواز (فرم 59-5) از سوي DAME به دفتر گواهينامه ها، امتحانات و امور پزشكي انعكاس مي يابد.

تبصره 4: کليه کساني که در راه اندازي و آماده سازي پروازها دخالت داشته و به نوعي در خطوط پرواز تردد دارند ولي مستقلاً در هدايت هواپيما درگير نيستند شامل پرسنل فني اعم از متخصصين تعمير و نگهداري هواپيما (A/C maintenance) – ديسپچر ها – متخصصين تجهيزات زميني الکترونيک هواپيما- اپراتورهاي ايستگاه هاي هوانوردي- پرسنل ايمني زميني فرودگاه هاي کشور- رانندگان سوخت رساني- رانندگان وسايل نقليه مربوط به حمل بار و مسافر و GPU در کلاس مخصوص (Special class) توسط مراکز پزشکي تائيد شده شرکتها و يا مرکز معاينات طب هوائي سازمان (AMC) برابر مفاد دستورالعمل ارزيابي شده و مدت زمان تمديد صلاحيت پزشکي آنان حداقل هر 3 سال يکبار خواهد بود. جدول راهنماي فواصل لازم جهت تمديد گواهينامه هاي اين افراد در صفحه 8-1 درج گرديده است .

تبصره 5: ميهمانداران شرکت هاي هواپيمائي توسط مراکز پزشکي شرکتهاي هواپيمائي و يا مرکز معاينات طب هوائي سازمان (AMC) برابر مفاد دستورالعمل در کلاس مخصوص (Special class) ارزيابي پزشکي شده و مدت زمان تمديد صلاحيت پزشکي آنان حداقل هر سال يکبار تعيين مي گردد. ضمن آنکه بررسي هاي کلينيکي و پارا کلينيکي بايد مؤيد عدم وجود هر گونه بيماريهاي بوجود آورنده ناتواني ناگهاني در پرواز (Sudden incapacitation) و ابتلاء به بيماريهاي واگيردار عفوني، قارچي اعم از پوستي ، ريوي و انگلي باشد.

تبصره 6: گروه مخصوص (Special class) با توجه به تخصص افراد ذينفع به پنج زير گروه تقسيم بندي مي شود:

جهت دارندگان گواهينامه موتور و بدنه (پايه و تايپ) Special class "A"
مربوط به ميهمانداران شرکتهاي هواپيمائي Special class "C"
جهت دارندگان گواهينامه ديسپچر و اپراتور ايستگاه هاي هوانوردي Special class "D"
جهت دارندگان گواهينامه اويونيک و تجهيزات زميني الکترونيک هواپيمائي Special class"E"
مربوط به پرسنل ايمني زميني فرودگاه هاي کشور و رانندگان وسايل نقليه سوخت رساني هواپيما ، حمل بار و مسافر و GPU Special class"F"

nholvndk4p6ezj1m9y7o.jpg


موارد عمومي لازم جهت ارزيابي پزشکي


فرد متقاضي دريافت گواهينامه در يک معاينه پزشکي از جوانب زير مورد بررسي قرار مي گيرد:

1-جسمي
2-رواني
3-شنوايي
4-ينائي و درک صحيح رنگها(رنگهاي ضروري که در هوانوردي کاربرد مستمر دارند.)

متقاضي ذر معاينات جسمي و رواني بايد عاري از موارد زير باشد:

الف- هر گونه ناهنجاري مادرزادي يا اکتسابي
ب- هر گونه از کار افتادگي فعال، مخفي، حاد و يا مزمن
ج- هر گونه مواردي که موجب درجاتي از ناتواني عملي متقاضي شده که سلامت پرواز را بمخاطره بياندازد
ه- هر گونه مصرف دائمي دارو که استفاده مداوم آن براي متقاضي ضروري باشد
و- هر گونه اعتياد به مواد مخدر و داروهاي روانگردان.

بطور کلي متقاضي نبايد از هيچگونه بيماري يا ناتواني رنج ببرد که باعث شود بطور ناگهاني توانائي انجام وظايف مندرج در گواهينامه خود را از دست بدهد، لذا نبايد تاريخچه پزشکي يا تشخيص باليني از هر يک از موارد زير را داشته باشد.

1- سايکوز يا روان پريشي
2- اختلالات شخصيتي
3- بيماري صرع يا هر گونه تشنج
4- اعتياد به الکل يا مواد مخدر
5- لکنت زبان و هر گونه اختلالات گفتاري
6- هر گونه بيماري قلبي و تنفسي حاد و مزمن (مادرزادي و اکتسابي)
7- سردردهاي شديد يا مکرر و سرگيجه
8- ابتلاء به بيماري مسافرت، مقاوم و مکرر
9- سابقه بيهوشي هاي توجيه نشده

متقاضي اخذ گواهينامه ميبايستي کليه آزمايشات خون و کامل ادرار را انجام داده و عاري از هر گونه موارد غير طبيعي و پاتوبيولوژيک باشد. همينطور انجام نوار مغز، نوار قلب، راديوگرافي قفسه سينه، اديومتري يا شنوائي سنجي و آزمايشات کامل چشم پزشکي شامل تيزبيني ، ميدان ديد و قدرت تفکيک و تشخيص رنگها ضروري بوده و در حد امکان آزمايشات پزشکي بايد مشخص کننده وضعيتي باشد که صلاحيت پزشکي متقاضي را تضمين نمايد.
متقاضي بايد از نظر قد و وزن در محدوده استانداردهاي تعيين شده از طرف سازمان هواپيمائي کشوري باشد. فشار خون متقاضي دريافت گواهينامه بايد در محدوده طبيعي بر اساس سن مربوطه باشد. (مصرف هر گونه داروي ضد فشار خون بدون مجوز شوراي پزشکي هوائي سازمان با امتياز دريافت گواهينامه مغايرت دارد) ضريب هوشي و توانائي سيستم حرکتي رواني (سايکوموتور) متقاضي ميبايستي از نظر پزشک مناسب ارزيابي گردد. در معاينات سيستم شنوائي، انجام آزمونهاي شنوائي ضروري بوده و در صورت لزوم با نظر پزشک هوائي معاينه کننده آزمايشات تکميلي نيز اخذ خواهد شد. از آنجائيکه عوامل خطرزاي زير در بروز برخي بيماريهاي ناتوان کننده مؤثر واقع ميشوند، لذا نظر متقاضيان گرامي را به اين مهم جلب مينمائيم که در صورت داشتن سابقه هر يک از ريسک فاکتورهاي ذکر شده در اولين معاينه پزشکي، پزشک را نسبت به آنها آگاه سازند.

- سابقه فاميلي مثبت از هر گونه بيماري قلبي عروقي
- بالا بودن فشار خون
- بالا بودن چربيهاي خون
- ابتلا به ديابت قندي
- سابقه مصرف سيگار
- ابتلا به نقرس باليني و بالا بودن اوره خون
- اعتياد به مواد مخدر و وابستگي دائمي به مصرف داروهاي خاص
- ازدياد وزن

r84bp34deaqc0kqc2sad.jpg



بطور کلي متقاضي اخذ گواهينامه در صورتي قابل قبول ارزيابي مي گردد که:

الف: معاينات کلينيکي و پارا کلينيکي ، عکس قفسه سينه، نوار قلب و نوار مغز هيچگونه علائمي از بيماريهاي مهم جسمي و رواني را نشان ندهد.
ب: معاينات کامل شنوائي بينائي و تشخيص رنگ در محدوده طبيعي باشد.
ج: هيچگونه سابقه اي از تشنج، سرگيجه و سردردهاي شديد و مکرر و بيماري مسافرت نداشته باشد.
د: در معاينات دهان و دندان و سينوسها يافته غير طبيعي ذکر نشده باشد.


راهنماي پزشکي بمنظور تبديل يا تمديد گواهينامه

شرايط عمومي لازم در ارزيابي پزشکي بهنگام تمديد گواهينامه ها مشابه موارد ذکر شده در رابطه با صدور گواهينامه ميباشد.
انجام نوار قلب، عکس قفسه سينه و شنوائي سنجي برابر مقررات با نظر پزشک DAME انجام خواهد شد.
انجام آزمايشات پارا کلينيک خون و ادرار برابر تشخيص DAME صورت مي گيرد.

تبصره 1: در صورت صلاحديد پزشک DAME انجام آزمايشات تکميلي لازم در هر زمان که ضروري تشخيص داده شود الزامي است.

تبصره 2: در صورتيکه متقاضي نتايج آزمايشاتي را که مورد تائيد DAME از نظر تطبيق تاريخ آزمايش و مراجع آزمايش کننده باشد ارائه نمايد مي تواند از انجام آزمايشات مجدد معاف گردد.

فواصل لازم جهت انجام معاينات کلينيکي و پارا کلينيکي بمنظور کسب صلاحيت پزشکي براي تمديد گواهينماه ها در جدول صفحه (8-1) ذکر شده که نظر متقاضيان گرامي را به آن جلب مي نمايد.

تبصره 3: جهت متقاضيان صدور گواهينامه معادل ( equivalent) ، انجام آزمايش HIV بررسي پزشکي اوليه ضروري خواهد بود.

تبصره 4: در مواردي که نتيجه معاينات انجام شده توسط پزشک DAME (شامل کلينيک و پارا کلينيک) ارسالي به مرکز پزشکي هوائي سازمان با مصوبات شوراي عالي پزشکي هوائي و مندرجات آئين نامه هاي ICAO و يا کشور (National Code) مطابقت نداشته باشد، مرکز پزشکي هوائي سازمان مجاز است تا در مورد تمديد ، تکميل و تکرار معاينات و يا ارجاع تخصصي فرد،اقدامات لازم يا هماهنگي با پزشک معاين را معمول دارد.

تبصره 5: از آنجائيکه بررسي صلاحيت پزشکي گروههاي پروازي در بررسيهاي پس از سانحه يا حادثه ميتواند نقش مهمي در تصميم گيريهاي مربوط جهت ارتقاء ايمني پروازها داشته باشد لذا لازم است تا در تمام کميته هاي بررسي سانحه و حادثه نماينده بخش پزشکي با معرفي مدير کل دفتر گواهينامه ها، امتحانات و امور پزشکي به عنوان عضو حضور داشته باشد.


تمديد موقت مجوز پزشکي

تعريف: عبارتست از تعويق در انجام معاينات پزشکي گروههاي پروازي و تمديد موقت اعتبار صلاحيت پزشکي مربوطه در موارد استثنائي و نادر و در شرايط خاص مشروحه زير با پيشنهاد شرکت مربوطه مبني بر نياز تمديد صلاحيت پزشکي فرد مورد نظر و تصويب معاونت استاندارد پرواز به دفتر گواهينامه ها، امتحانات و امور پزشکي اجازه داده مي شود پس از بررسي مدارک و احراز اطمينان از اينکه سلامت فرد و سلامت پرواز در مدت تمديد در مخاطره نخواهد افتاد درمورد تمديد اعتبار پزشکي گواهينامه صلاحيت پزشکي (M.C) مطابق يند فوق الذکر با رعايت ضوابط زير اقدام نمايد:

- دارنده گواهينامه در محلي دور از نقطه اي که تجهيزات معاينات پزشکي هوائي مهيا باشد کار کند.
- دلايل منطقي مبني بر نياز تمديد موقت صلاحيت پزشکي از طرف عمليات شركت مربوطه ارائه گردد
- شواهد كافي مبني بر عدم دستيابي فرد به محل انجام معاينات پزشكي هوايي در زمان مناسب وجود داشته باشد.
- يك گزارش پزشكي مناسب مبني بر سلامت جسمي رواني فرد از طريق پزشك كارآمد ، قانوني و مورد تاييد اين دفتر در محل ارئه گردد.

در صورت حصول شرايط فوق اين دفتر نسبت به تمديد موقت صلاحيت پزشكي فرد مورد نظر براي مدت زمان تعيين شده زير اقدام نمايد:

الف- حداکثر شش ماه و فقط براي يک بار جهت گروههاي پروازي هواپيمائي که در گير حمل و نقل بار و يا مسافر به منظور کسب در آمد نيستند.
ب- حداکثر دوبار متوالي سه ماهه جهت گروههاي پروازي هواپيماهائي که درگير حمل و نقل بار و يا مسافر به منظور کسب درآمد باشند.

تبصره: به منظور تمديد سه ماهه دوم صلاحيت پزشکي حصول کليه شرايط چهارگانه فوق الزامي است.


1- شرايط لازم جهت متقاضيان صدور گواهينامه کلاس پزشکي

1. معاينات عمومي از نظر جسمي و رواني
2. انجام آزمايشات خون حداقل شامل : (CBC-FBS-ESR-CHOLESTEROL-Credtenin-BUN-unric Acis-B/G-RH)

آزمايش کامل ادرار (U/A)
ارزيابي شنوائي (اديومتري)
الکتروکارديوگرام (نوار قلب)
رايوگرافي قفسه سينه
الکتروانسفالوگرام(نوار مغزي)
بررسي از نظر دندانپزشکي و اختلال گفتاري
ارزيابي بينائي

تبصره 1: در صورت تشخيص پزشک معاينه کننده هر گونه آزمايشات تکميلي و مشاوره اي لازم خارج از موارد بالا توسط پزشکان متخصص مورد تائيد اين دفتر

تبصره 2: در صورتيکه فرد متقاضي از کلاس II به کلاس I ارتقاء يابد و قبلاً نوار مغزي انجام داده باشد نياز به انجام مجدد آن نيست مگر با تشخيص پزشک معاينه کننده

شرايط لازم جهت متقاضيان تمديد گواهينامه کلاس I پزشکي زير 40 سال

هر سال يکبار چک پزشکي انجام گيرد
معاينات عمومي از نظر جسمي و رواني
انجام آزمايشات کامل خون در هر چک پزشکي: LDL-HDL-CR-BUN-URICACID- CBC-FBS-TG-CHOLESTEROL
(حداقل يکبار بين 35 و 40 سالگي)
آزمايش کامل ادرار (U/A) حداقل يکبار در سال
اديومتري حداقل هر دو سال يکبار و يا به صلاحديد پزشک DAME
راديوگرافي قفسه سينه در موارد لازم به تشخيص DAME
الکتروکارديوگرام (نوار قلب) حداقل هر دو سال يکبار
ارزيابي کامل بينائي
آزمايش PSA حداقل يکبار بين 35 و 40 سالگي
آزمايش مدفوع از نظر بررسي خون مخفي (O.B) حداقل يکبار بين 35 تا 40 سالگي)

تبصره: در صورت تشخيص پزشک معاينه کننده هر گونه آزمايشات و معاينات تکميلي و مشاوره اي لازم خارج از موارد بالا توسط پزشکان متخصص مورد تائيد اين دفتر است

شرايط لازم جهت متقاضيان تمديد گواهينامه کلاس I پزشکي بالاي 40 سال

3vhcc4gsy3zzni2x2b7m.jpg
هر 6 ماه يکبار چک پزشکي انجام گيرد.
معاينات عمومي از نظر جسمي و رواني
انجام آزمايشات کامل خون در هر چک پزشکي شامل : (CBC-FBS-TG-CHOLESTROL-(LDL.HDL)-CR-BUN-URICACID)
آزمايش کامل ادرار (U/A) در هر چك پزشكي
ارزيابي شنوائي ( اديومتري) حداقل هر دو سال يکبار
راديوگرافي قفسه سينه بنا به تشخيص DAME
الکتروکارديوگرام (نوار قلب) حداقل هر سال يکبار
ارزيابي بينائي به طور کامل
آزمايش PSA حداقل هر سال يکبار
آزمايش مدفوع از نظر O.B حداقل هر سال يکبار
انجام تست پاپ اسمير (Vaginal Smear) و ماموگرافي هر 2 سال يکبار براي متقاضيان مؤنث متأهل.
انجام ماموگرافي براي کليه متقاضيان مؤنث هر دو سال يکبار

تبصره: در صورت تشخيص پزشک معاينه کننده هر گونه آزمايشات و معاينات تکميلي و مشاوره اي لازم خارج از موارد بالا توسط پزشک متخصص مورد تائيد اين دفتر

شرايط لازم جهت متقاضيان صدور گواهينامه کلاس II پزشکي

معاينات عمومي از نظر جسمي و رواني
انجام آزمايشات کامل خون حداقل شامل: (CBC-FBS-TG-CHOLESTREOL-CR-BUN-URICACID-B/G-RH-TYPE)
آزمايش کامل ادرار (U/A)
ارزيابي شنوائي (اديومتري)
راديوگرافي قفسه سينه
الکتروانسفالوگرافي (نوار مغزي)
الکتروکارديوگرام (نوار قلبي)
ارزيابي بينائي کامل بويژه اختلال ديد رنگ
ارزيابي دندانپزشکي و اختلال گفتاري

تبصره: در صورت تشخيص پزشک معاينه کننده هر گونه آزمايشات و معاينات تکميلي و مشاوره اي لازم خارج از موارد بالا توسط پزشکان متخصص مورد تائيد اين دفتر

شرايط لازم جهت تمديد گواهينامه کلاس II پزشکي زير 40 سال

هر دو سال يکبار چک پزشکي شوند
معاينات عمومي از نظر جسمي و رواني
انجام آزمايشات کامل خون در هر چک پزشکي شامل: (CBC-FBS-ESR-TG-CHOLESTEROL-CR-BUN-URICACID)
آزمايش ادرار (U/A) در هر چک پزشکي
ارزيابي شنوائي (اديومتري) حداقل يکبار در هر پنج سال
ارزيابي بينائي کامل در هر چک پزشکي
الکتروکارديوگرام ( نوار قلبي) بنا به تشخيص پزشک DAME
عکس قفسه سينه بنا به تشخيص DAME
آزمايش PSA و آزمايش مدفوع از نظر O.B حداقل يکبار بين 35 و 40 سالگي

تبصره: در صورت تشخيص پزشک معاينه کننده هر گونه آزمايشات و معاينات تکميلي و مشاوره اي لازم خارج از موارد بالا توسط

شرايط لازم جهت تمديد گواهينامه کلاس II پزشکي بالاي 40 سال

سالي يکبار چک پزشکي شوند
معاينات عمومي از نظر جسمي و رواني
انجام آزمايشات کامل خون در هر چک پزشکي شامل : (CBC-FBS-ESR-TG-CHOLESTEROL-LDL-HDL-CR-BUN-URICACID)
آزمايش کامل ادرار (U/A) در هر چک پزشکي
ارزيابي شنوائي (اديومتري) حداقل يکبار در هر سه سال
ارزيابي بينائي کامل
الکتروکارديوگرام (نوار قلب) حداقل يکبار در هر پنج سال
آزمايش PSA ساليانه
انجام آزمايش مدفوع از نظر O.B(تست گاياک) در هر معاينه
انجام تست پاپ اسمير (Vaginal Smear) 2 سال يکبار براي متقاضيان مؤنث متأهل.
انجام ماموگرافي هر دو سال يکبار براي کليه متقاضيان مؤنث
عکس قفسه سينه بنا به تشخيص DAME

تبصره : در صورت تشخيص پزشک معاينه کننده هر گونه آزمايشات و معاينات تکملي و مشاوره اي لازم خارج از موارد بالا توسط پزشکان متخصص مورد تائيد اين دفتر


شرايط لازم جهت صدور گواهينامه کلاس III پزشکي

معاينات عمومي از نظر جسمي و رواني
انجام آزمايشات کامل خون حداقل شامل : (CBC-FBS-ESR-TG-CHOLESTEROL-CR-BUN-URICACID-RHTYPE)
آزمايش کامل ادرار (U/A)
ارزيابي شنوائي (اديومتري) حائز اهميت است.
ارزيابي بينائي کامل
الکتروانسفالوگرام (نوار مغزي)
الکتروکارديوگرام(نوار قلبي)
راديوگرافي قفسه سينه
ارزيابي دندانپزشکي و اختلال گفتراي

تبصره : در صورت تشخيص پزشک معاينه کننده هر گونه آزمايشات و معاينات تکملي و مشاوره اي لازم خارج از موارد بالا توسط پزشکان متخصص مورد تائيد اين دفتر

شرايط لازم جهت تمديدي گواهينامه کلاس III پزشکي زير 40 سال

5xrwaaqnbk9zo9yrobou.jpg



هر دو سال يکبار چک پزشکي شوند
معاينات عمومي از نظر جسمي و رواني
انجام آزمايشات کامل خون در هر چک پزشکي شامل: (CBC-FBS-ESR-TG-CHOLESTEROL-CR-BUN-URICACID)|
آزمايش کامل ادرار (U/A) در هر چک پزشکي
ارزيابي شنوائي (اديومتري) حداقل يکبار در هر پنج سال
ارزيابي بينايي کامل
الکتروکارديوگرام (نوار قلبي) بنا به تشخيص DAME
انجام راديوگرافي قفسه سينه بنا به تشخيص DAME
آزمايش PSA حداقل يکبار بين 35 و40 سالگي
آزمايش مدفوع از نظر بررسي خون مخفي (O.B) حداقل يکبار بين 35 تا 40 سالگي

تبصره : در صورت تشخيص پزشک معاينه کننده هر گونه آزمايشات و معاينات تکملي و مشاوره اي لازم خارج از موارد بالا توسط پزشکان متخصص مورد تائيد اين دفتر


شرايط لازم جهت تمديد گواهينامه کلاس III پزشکي بالاي 40 سال

معاينه پزشکي هر سال يکبار صورت مي گيرد
معاينات عمومي از نظر جسمي و رواني
انجام آزمايشات کامل خون در هر چک پزشکي شامل : (CBC-FBS-ESR-TG-CHOLESTEROL-LDL-HDL-CR-BUN-URICACID)
آزمايش کامل ادرار (U/A) در هر چک پزشکي
ارزيابي شنوائي (اديومتري) حداقل يکبار در هر سه سال
ارزيابي بينايي کامل در هر چک پزشکي
انجام الکتروکارديوگرام(نوار قلب) حداقل يکبار در هر پنج سال
انجام راديوگرافي قفسه سينه بنا به تشخيص DAME
آزمايش PSA در هر چک پزشکي
آزمايش مدفوع از نظر بررسي خون مخفي (O.B) در هر معاينه
انجام تست پاپ اسمير (Vaginal smear) هر 2 سال يکبار براي متقاضيان مؤنث متأهل
انجام ماموگرافي هر دو سال يکبار براي کليه متقاضيان مؤنث

تبصره : در صورت تشخيص پزشک معاينه کننده هر گونه آزمايشات و معاينات تکميلي و مشاوره اي لازم خارج از موارد بالا توسط پزشکان متخصص مورد تائيد اين دفتر


10- شرايط عمومي لازم جهت ارزيابي پزشکي متقاضي در کلاس مخصوص (Special class)

1. انجام معاينات عمومي از نظر جسمي رواني
2. انجام آزمايشات کامل خون حداقل شامل: (CBC-FBS-ESR-TG-CHOLESTEROL-BUN-CCREAT-URICACID)(براي افراد بالاي 40 سال LDL-HDL )
3. انجام آزمايش کامل ادرار (U/A)
4. انجام آزمايش مدفوع از نظر خون مخفي به انظمام بررسي انگل براي رده "C"
5. ارزيابي شنوائي
6. ارزيابي کامل بينائي شامل تيز بيني دور و نزديک- عيوب انکساري و ديد رنگ
7. انجام نوار مغز
8. انجام نوار قلب
9. انجام راديوگرافي قفسه سينه
10. ارزيابي گفتاري و رواني کلام در زير گروههاي "C" و "D"


11- شرايط لازم ارزيابي پزشکي کلاس مخصوص F,E,D,A

جهت تمديد گواهينامه موتور و بدنه هواپيما (مکانيک) ، تستهاي غير مخرب هواپيما (NDT) ، ديسپچرها، اپراتور ايستگاه هاي هوانوردي، اويونيک ، تجهيزات زميني الکترونيک هواپيمائي، ايمني زميني و رانندگان وسايل نقليه سوخت رساني هواپيما و حمل بار و مسافر شرکتهاي هواپيمايي.

- معاينات پزشکي هر سه سال يکبار صورت مي گيرد به استثناي دارندگان گواهينامه NDT که سالانه مي باشد.
- انجام معاينات عمومي از نظر جسمي رواني بدون هيچ نوع ناتواني جسمي، عصبي و رواني که با انجام اختيارات مندرج در گواهينامه مربوطه تداخل ننمايد.
- انجام آزمايشات کامل خون بدون المانهاي غير طبيعي درهر چک پزشکي شامل: (CBC-FBS-ESR-TG-CHOLESTEROL-BUN-CERATNIN-URICACID) (براي افراد بالاي 40- سال LDL-HDL)
- انجام آزمايش کامل ادرار (U/A) در هر چک پزشکي بدون وجود المانهاي غير طبيعي
- انجام آزمايش مدفوع براي افراد بالاي 40 سال از نظر بررسي خون مخفي در هر چک پزشکي
- ارزيابي شنوائي هر 6 سال يکبار در حدود معيارها و الزامات شنوايي کلاس II.
- ارزيابي کامل بينايي و ديد رنگ در هر چک پزشکي در حدود معيارها و الزامات بينايي کلاس II.
- انجام نوار قلب براي افراد زير 40 سال در اولين معاينه پزشکي و پس از آن بنا به تشخيص DAME. ( براي افراد بالاي 40 سال انجام نوار قلب در هر چک پزشکي الزامي است.)
- انجام راديوگرافي قفسه سينه در اولين معاينه پزشکي و پس از آن بنا به تشخيص DAME بدون وجود تغييرات غير طبيعي.
- انجام نوار مغز در اولين معاينه پزشکي و پس از آن بنا به تشخيص DAME بدون وجود تغييرات غير طبيعي
- انجام آزمايش PSA براي افراد مذکر بالاي 40 سال در هر چک پزشکي
- انجام آزمايش Mammography براي افراد مؤنث بالاي 40 سال در هر چک پزشکي
- انجام آزمايش PAP smear براي افراد مؤنث و متأهل بالاي 40 سال در هر چک پزشکي

تبصره: در صورت تشخيص پزشکي DAME انجام هر نوع آزمايش، معاينات تکميلي و مشاوره تخصصي خارج از موارد فوق الزامي است.


12- شرايط لازم ارزيابي پزشکي کلاس مخصوص (Special class) زير گروه C جهت خدمه پروازي (ميهمانداران شرکت هاي هواپيمايي)

1. معاينات پزشکي هوائي هر سال يک بار انجام مي شود
2. انجام معاينات عمومي از نظر جسمي و رواني بدون وجود هيچ نوع ناتواني جسمي، عصبي و رواني
3. انجام آزمايشات کامل خون بدون وجود المانهاي غير طبيعي در هر چک پزشکي شامل:
CBC-FBS-ESR-CRP-TG-CHOLESTEROL-BUN-CERTININ-URICACID-LFT(SGOT-SGPT-ALP)HBSAG BILLIROBINE(TOTAL-DIRECT)-WRIGHT TEST-DRL-WIDAL TEST
براي افراد بالاي 40 سال LDL-HDL
2- انجام آزمايش کامل ادرار (U/A) در هر چک پزشکي بدون وجود المانهاي غير طبيعي
3-انجام آزمايش مدفوع از نظر بررسي خون مخفي- تخم و يا کيست انگل در هر چک پزشکي
4- ارزيابي شنوائي هر 5 سال يکبار براي افراد زير 40 سال و هر سه سال يکبار براي افراد بالاي 40 سال در حدود معيارها و الزامات شنوائي کلاس II
5 - ارزيابي کامل بينايي و ديد رنگ برابر الزامات بينايي کلاس II در هر چک پزشکي
6 - انجام نوار قلب براي افراد زير 40 سال در اولين معاينه پزشکي و پس از آن بنا به تشخيص DAME و براي ميهمانداران بالاي 40 سال حداقل هر 3 سال يکبار
7 -انجام راديوگرافي قفسه سينه در اولين معاينه پزشکي و پس از آن بنا به تشخيص DAME
8 -انجام نوار مغز در اولين معاينه پزشکي و پس از آن بنا به تشخيص DAME بدون وجود تغييرات غير طبيعي
9 -انجام آزمايش PSA براي ميهمانداران مذکر بالاي 40 سال حداقل هر سال يکبار
10-انجام آزمايش Mammography براي ميهمانداران مؤنث و متأهل بالاي 40 سال حداقل هر دو سال يکبار
11- انجام آزمايش PAP smear براي ميهمانداران مؤنث و متأهل بالاي 40 سال حداقل هر دو سال يکبار

تبصره: در صورت تشخيص پزشک DAME انجام هر نوع آزمايش ، معاينات تکميلي و مشاوره تخصصي خارج از موارد فوق الزامي است.


دستورالعمل انجام معاينات پزشکي گروههاي پروازي و غير پروازي در مرکز ارزيابي و معاينات طب هوايي (A.M.C)

1- هدف: يکنواختي در انجام معاينات پروازي و جلوگيري از هر گونه اتلاف وقت و سوء برداشت از سوي مراجعين و همچنين ارتقاء سطح سلامتي پرسنل پروازي و بيمار يابي در مراحل ابتدايي و از همه بالاتر افزايش ضريب سلامت پرواز مسافرين، سرنشينان و کروي پروازي

2- تعريف مرکز ارزيابي و معاينات طب هوايي (A.M.C)

مرکزي است مجهز و متمرکز و قابل دسترس به منظور انجام معاينات پزشکي هوايي و ارزيابي مورد نياز ديگر منجمله موارد پاراکلينيک که در راستاي دستيابي به سهولت و دقت و نظارت در معاينات پرسنل پروازي ايجاد شده است.

3- خصوصيات پزشکان معاين: از بين پزشکان A.M.E که بر اساس نياز مورد ارزيابي سازمان هواپيمايي کشوري قرار گرفته و تائيد شده اند انتخاب مي گردند.

4- مشخصات پزشکان مشاور: پزشکان متخصصي هستند که در تخصصهاي مختلف به دلايل تجربه، مهارت، خوشنامي و قابليت دسترسي از طريق شوراي پزشكي سازمان انتخاب و پس از تائيد رياست محترم سازمان، تعيين مي شوند.

5- ساعت کار مرکز: از 30/7 الي 00/19 همه روزه به استثناء روزهاي جمعه و تعطيلات رسمي مي باشد که بر اساس فصل و يا نياز ، با اعلام قبلي قابل تغيير است.

6- کليه اقدامات کمک تشخيصي-آزمايشگاهي-راديولوژي- نوار قلب- اديولوژي- نوار مغز، روانشناسي و بالاخص در مورد INITIAL CHECK (چک اوليه) بايد در مرکز A.M.C صورت گيرد.

7- آدرس: محل کنوني مرکز A.M.C به شرح زير است:

تهران- بلوار آيت الله کاشاني- بلوار اباذر- بيمارستان پيامبران (تلفن 4-4079131)

تبصره: در مواردي از معاينات پاراکلينيکي که در حال حاضر به دلايل عدم راه اندازي بخش مربوطه در بيمارستان پيامبران، استثنائاً از مراکز خارج از بيمارستان استفاده مي گردد، برگه معرفي نامه عکس دار از طريق A.M.C به مراکز مورد تائيد و تعيين شده از فوق صادر خواهد شد.

8- چگونگي معرفي و مراجعه متقاضيان:

1-8 : حداقل دو هفته قبل از پايان اعتبار مندرج در گواهينامه فرد ذينفع بايد از طريق عمليات مربوطه (تنظيم برنامه) از تاريخ اتمام اعتبار گواهينامه پزشکي خود مطلع شود.
2-8 : با اطلاع ذکر شده در بند فوق تنظيم برنامه شرکت مربوطه با تائيد الزامات مورد نياز در هر معاينه ( نوار قلبي- اديومتري- آزمايشات لازم- عکس قفسه سينه و نوار مغزي و ساير موارد) را طي معرفي نامه اي تنظيم و به متقاضي تحويل مي نمايد.
3-8 : متقاضي با دريافت معرفي نامه از طريق تماس تلفني يا مراجعه حضوري به بخش A.M.C نسبت به تعيين روشهاي نمونه گيري و تاريخ انجام معاينات هماهنگي هاي لازم را معمول مي دارد.
4-8 : متقاضي موظف است در وقت مقرر جهت انجام معاينات مراجعه نمايد يا هر گونه تغيير در برنامه را قبل از موعد مقرر، به بخش A.M.C اعلام و تجديد وقت نمايد.
5-8 : بايد اقدامات به نحوي صورت گيرد که حداقل 10 روز به پايان اعتبار گواهينامه باقي مانده باشد تا زمان کافي براي بررسي و اقدامات اداري و رفع نواقص و تکميل و امضاء گواهينامه در اختيار مسئولين باشد.
6-8 : در تعاقب بخشنامه هاي مکرر و اينکه اعتياد در مملکت برابر قوانين جرم بوده و در نزد پرسنل پروازي موجب عدم صلاحيت پروازي متقاضي مي گردد بخش A.M.C مجاز است به صورت موردي يا مکرر و منظم آزمايشات لازم را از نظر اعتياد و احتمال داروهاي مصرفي غير مجاز و خودسرانه در نزد پرسنل انجام دهد.

تبصره: ندادن نمونه به هر دليل در هنگام احضار به منزله يک مورد مثبت تلقي مي گردد.

976i5xpb55xd5zktil5w.jpg


9- چگونگي تشخيص صلاحيت پزشکي متقاضي:

1-9 مسئوليت پزشک DAME
پزشک DAME در مقابل معاينات انجام داده برابر ضوابط قانوني پزشکي و سازماني و با توجه به امضايي که در زير فرم مربوطه مي نمايد جوابگوي صحت و يا خطاهاي حرفه اي مربوطه مي باشد.
2-9 بر اساس تعريف فوق پزشک DAME پس از انجام معاينات به يکي از طرق زير به نتيجه حاصله و برداشت شخصي و علمي اقدام مي نمايد.
1-2-9 فردي را واحد صلاحيت تشخيص مي دهد که در اين صورت نسبت به امضاء و صدور M.C اقدام و پرونده توسط پزشک نماينده سازمان به AMS به منظور ارزيابي و تطابق با مقررات موجود و بررسي سوابق و دستورالعملهاي ابلاغي ارسال خواهد شد.
2-2-9 فرد مورد آزمايش به دلايلي بايد نسبت به تکميل مدارک و آزمايشات خود اقدام نمايد که در اين صورت پزشک DAME از امضاء فرم مربوطه خودداري نموده و در صورتيکه عدم وجود نقص از نظر مدارک اشکال مهمي نباشد با گذاشتن يادداشت بر روي فرم، صدور مجوز را به ديگر همکاران محول نمايد.
3-2-9 در صورتيکه عيب مشهود قابل اصلاح بوده ولي مغايرت با انجام وظيفه پروازي و به صورت موقت دارد در اين صورت پزشک DAME نسبت به تعليق پروازي فرد به مدت مورد نياز اقدام مي نمايد

تبصره: در صورتيکه فرد مذکور با تدابير درماني لازم صلاحيت جسمي و رواني لازم را برابر نظر DAME مربوطه دريافت نمود پزشک DAME نسبت به رفع تعليق و صدور گواهينامه اقدام مي نمايد.

4-2-9 در موردي که تصميم گيري با توجه به نقص مشهود در اختيارات DAME به حساب نمي آيد با تشکيل فرم مشاوره، متقاضي را به شورا ارجاع مي دهد. لازم به ذکر است پس از تصميم گيري شوراي پزشکي و طي مراحل قانوني مربوطه نسبت به صدور گواهينامه با توجه به محدوديتهاي عملياتي و پزشکي به صورت مشروط و يا معمول اقدام خواهد شد.

تبصره: در صورتيکه متقاضي ارجاع شده به شورا فاقد صلاحيت پزشکي شناخته شد مي تواند درخواست بررسي مجدد پرونده پزشکي خود را حداکثر تا مدت 15 روز مستند به مدارک و دلايل معتبر به مدير کل دفتر گواهينامه ها، امتحانات و امور پزشکي اعلام و تقاضاي بازبيني مجدد نمايد.

5-2-9 در مواردي که فرد توسط DAME فاقد صلاحيت پزشکي دائم شناخته شد و مراتب مورد تائيد AMC نيز قرار گرفته فرم تکميل شده مربوطه با ذکر قيد (فاقد صلاحيت پروازي) تنظيم و به AMS ارسال مي گردد در اين مورد نيز فرد مي تواند مراتب اعتراض خود را حداکثر تا 15 روز با استناد به مدارک و دلايل معتبر به دفتر گواهينامه ها اعلام تا مجدداً بازبيني به عمل آيد.
6-2-9 در مواردي که بر اساس برداشتي منطقي و علمي پزشکي و يا اطلاعات به تائيد رسيده و يا کسانيکه قبلاً آزمايش مثبت از نظر مواد مخدر داشته اند(بعد از تاريخ 1/4/81) موردي مثبت گزارش شود، نسبت به تعليق پروازي آنها با تکميل فرم مربوطه اقدام و چنين فردي تا انجام درمان قطعي فيزيکي و رواني و رفع مشکلات زير بنايي به رده پروازي برگشت نخواهد شد. (حداقل 6 ماه) اين اقدامات توسط AMC و با مطلع نمودن AMS و از طريق اداري صورت خواهد گرفت.
10- پس از اتمام معاينات در صورت تائيد پزشک معاين گواهي انجام معاينات توسط AMC صادر و به متقاضي جهت ارائه به شرکت يا سازمان مربوطه تحويل داده مي شود
11- دفتر تنظيم برنامه يا عمليات شرکت مربوطه پس از دريافت برگ تائيديه مدارک مورد نياز را جهت صدور يا تمديد گواهينامه به دفتر گواهينامه ها، امتحانات و امور پزشکي ارسال مي نمايند.

تبصره : همانطوري که قبلاً ذکر شد ارسال مدارک به منزله مجاز شناختن فرد براي ادامه فعاليت پروازي ( به شرح منقضي شدن شرايط قبلي) تلقي نمي گردد و نياز به بررسي و اعلام نظر AMS دارد.

2 - مراجعه مستقيم جهت دريافت گواهينامه قبل از 48 ساعت حتي با توجه به عدم نقص مدارک و يا نبودن ايرادي در معاينات و عدم مغايرت با مقررات مقدور نخواهد بود.

تعاريف و شرح اختصارات به کار برده شده در دستورالعمل

AMC: Aero Medical Center

AMS: Aviation Medical Section

AME: Aviation Medical Examiner

DAME: Designated Aviation Medical Examiner

با تشكر و احترام :‌

 گرد آورنده :   بهروز مدرسي  

 این مطلب ساعت ۲:۲۵ دقیقه بامداد  تاريخ نهم تیرماه ۱۳۸۷ پايان رسيد .

                                     ايام به كام    

r3q10av7egwq79syn6xk.jpg

همان گونه كه پيش از اين اعلام كرده بودم ، خوانندگان محترم مي توانند كالا هاي خود را جهت درج رايگان در اين بخش ارسال فرمايند . اما ظاهرآ جز تعداد معدودي استقبال نفرمودند . مستدعي است پس از ارسال فايل تبليغي خود به آدرس جي ميل بنده ، در آخرين پست كامنت بگذاريد . بديهي است در حال حاضر به دليل تبليغات كم محدوديتي وجود ندارد


مرکز آپلود عکس ایرانی

http://www.picbaran.com/

اینجا را کلیک کنید


7w57l65r6cdykphszjc5.jpg

http://www.khaleban.com/ 


 

 http://fun.mahyaonline.com/ 


373ippzd8coe2ruui46d.jpg 

اينجا رو كليك كنيد

http://phoenix69.blogfa.com/


 hl3cgzchkr1tepfac901.jpg

قابل توجه علاقه مندان تحصيل در كشور بلارس

http://www.minsk.blogfa.com/ 

j6um2sqcvnx78mmgb1xa.jpgyvf88lowmsm6p7e64mkq.jpg

http://www.tophostingcenter.com/

مژده به ایرانیان سراسر جهان و شهروندان کانادایی

 hg6umhp2axv5tmekn0jb.jpg

http://www.irantonian.net/

قابل توجه مهاجران گرامی ایرانی

      مسابقه پروازي 

 شماره ۴ 

51rlsyff7zbvt9yhr52x.jpg

به اطلاع خوانندگان محترم و علاقه مندان پرواز مي رسانم : از اين به بعد هر هفته يك سوال در رابطه با اصول پروازي از سوي مدير محترم " فروشگاه لوازم خلباني دبي "   مطرح مي شود ، كه پاسخ آن به صورت پنج گزينه اي است . دوستان بايد پاسخ هاي صحيح خود رو به اي ميل ذيل :hfoladi@dubaipilotshop.com به نام آقاي  " حميد فولادي " ارسال فرمايند . از ميان كساني كه پاسخ صحيح داده باشند ، هر هفته يك جايزه بسيار نفيس تقديم برنده خواهد شد . براي آشنايي با محصولات فروشگاه خلباني ( اينجا ) رو كليك فرماييد . شايان ذكر است از آن جا كه دانشجويان پروازي مي بايستي مسلط به زبان انگليسي باشند ، سوالات هم انگليسي است .  

In a stormy night, unluckily you are Captain of B-777, both engines got failed, 300 souls on board, passing through 22,000 feet, you have 5 nearest airports in your GPS display, and you fly under ETOPS regulation. You have enough altitude to glide and reach all 5 airfields. By considering your aircraft requires
1 661.16 meter landing distance and variable weather condition in the area, which airport you choose for landing?

 
1-   OMDB – You contacts them, and ATC accepts you as priority landing-4921 feet Runway length- having Airport Emergency Services (AES)- Active Cat III ILS-5 miles Visibility-1000 a few clouds   
2-     OMSJ – 5570 feet Runway length- AES not available- inactive  CAT III, ILS-  3000 ft overcast- 5 mile visibility-  ATC does not accept you because of high traffic inbound, but you are the final decision maker
3-     OMUQ- 1700 meter Runway length - Class E non controlled- you can active the lights by clicking on the mic- AES not available- Zero Visibility- 1000 overcast-  Jet fuel available-
4-     OMUK- 1599 meter- CAVOK- 11 Miles visibility, Emergency facilities active- ATC accepted you- Wind calm, ILS and all stations active and informed of your situation
5-     You choose none of airports and ditch in the sea
 
6-     None of them
 





   jvza5nkorvbev1onybem.jpg

به اطلاع اون دسته از دوستاني كه تازه به جمع خوانندگان اين سايت پيوسته اند برسانم . شمه اي از مطالب گذشته رو در پستي مستقل قرار داده ام كه با مراجعه به آن با گلچيني از مطالب قديمي مواجه خواهيد شد . براي مطالعه مطالب فوق لطفآ ( اينجا ) را كليك فرماييد . 

بدون شک یکی از دردناک ترین سوانحی که اخیرآ مردم ایران شاهد و داغدار آن بوده اند ، سقوط هواپيماي سي -۱۳۰ حامل خبرنگاران بود . بنده افتخار دارم تحليلي كه در مقام يه كارشناس در سه پست تنظيم نمودم تقديم شما خوانندگان گرامي نمايم .

 دلايل گفته نشده از سقوط هواپيماي خبرنگاران - قسمت اول (اينجا )

چرا هواپيماي خبرنگاران سقوط كرد ؟ - قسمت دوم (اينجا )

بررسي و تحليل دلايل احتمالي سقوط هواپيماي سي - ۱۳۰ - بخش آخر ( اينجا )

  

فرشتگان مظلوم را فراموش نكنيم .

9dlup0xs69iofxdimfqr.jpg

براي مشاهده (اينجا ) را كليك كنيد . 

http://www.oldpilot.ir/2008/05/post_241.php#more

6mfmukopgefyux613u8m.jpg 

این بخش به پیشنهاد و همت شما خوانندگان محترم شکل گرفته است . از این پس خلاصه ای از پست قبل به زبان انگلیسی به همراه تازه ترین خبرهایی از صنعت هوانوردی تقدیم شما عزیزان خواهد شد.

Saburo Sakai(PART IV):

Japan destroyed most of the allied air force in the Pacific in just a few months and Sakai’s Tainan Squadron became known for destroying the most allied planes in the history of Japanese military aviation. On August 7, 1942, 18 Zeroes received the order to attack Guadalcanal. The range from Rabaul was 560 miles, barely within the range of the Zero fighters. Sakai shot down 3 F4F's in this battle and then found 8 enemy planes in the distance, which he presumed to be F4F’s as well. Sakai was wrong. They were SBD Dauntless dive-bombers, which carried rear machine gunners. Sakai's Zero became a target for 16 guns. Sakai shot down 3 SBD’s, but was struck across his head by a bullet, enough to almost blind one eye and leave him somewhat paralyzed. He survived, flying 4 hours and almost 600 miles back to Rabaul. He barely had eyesight but was able to land his plane. By the time he landed, his gas tank was empty.Sakai resumed flying air combat, but his bad eye sight got him into trouble. On June 24 1944, he approached 15 planes that he thought were Zeros, but were U.S. Navy Grumman F6F Hellcat fighters. In a high-flying chase that has become legendary, Sakai eluded every single attack from 15 Hellcats for over 20 minutes, returning to base untouched.

Here's an interesting story that just might be true:

Several years ago, a former Dutch military nurse contacted the Japanese Military, attempting to locate a Japanese fighter pilot that spared her life over New Guinea in 1942. She was flying in a Dutch military C-47 at low altitude over dense jungle. On board were 11 wounded soldiers and 6 children being evacuated from a combat area. Suddenly, a Japanese Zero appeared alongside the plane. It is not hard to imagination their panic as she and the children began frantically waving, hoping to ward off an attack. After a few moments of terror, the Zero pilot waved back, gave a quick wing wobble and flew away. The C-47 erupted with cheers.For over fifty years, this Dutch nurse wanted to meet the pilot who had spared their lives. The Japanese Military located that pilot and it was none other than Saburo Sakai, who had been flying combat air patrol on that day. Sakai had thought about downing the C-47 for a moment as was the order of the day, but seeing the waving hands and terrified faces, he was moved to mercy. ...The End Of Part IV....

Source:http://users.telenet.be/kurt.weygantt/worldwariiaces.index.html_saburosakai.htm BY:Alireza Sadeghi

Picbaran

ساکایی مجروحwounded Sakaii

Picbaran

PicbaranPicbaran

 

ترجمه فارسی:

"سابورو ساکایی"(قسمت چهارم):

ژاپن بخش اعظم نیروی هوایی متفقین در اقیانوس آرام را نابود کرد و "ساکایی" و اسکادران "تاینان" بخاطر نابودی آنها در تاریخ هوانوردی ژاپن مشهور شدند.در 7 اوت 1942 -18 هواپیمای "زیرو" دستور حمله به "گوآدال کانال" را دریافت کردند.فاصله تا "رابائول" 560 مایل بود که بزحمت به برد "زیرو" میرسید."ساکایی" در این نبرد 3 "اف4اف" را سرنگون کرد و سپس 8 هواپیمای دشمن را در فاصله دوری مشاهده کرد و احتمال داد که آنها هم "اف4اف" باشند."ساکایی" اشتباه کرد.آنها بمب افکنهای "اس بی دی" بیباکی بودند که مسلسلهایی در ناحیه دم داشتند."زیروی" ساکایی هدفی برای 16 مسلسل شد."ساکایی" 3 فروند از آنها را سرنگون کرد اما سر وی هدف گلوله قرار گرفت و تقریبا از یک چشم کور و تا حدودی فلج شد.اوخود را نجات داد و با 4 ساعت پرواز و طی حدود 600 مایل به "رابائول" برگشت.بندرت میتوانست ببیند اما قادر به نشاندن هواپیمایش شد.زمانیکه فرود آمد مخزن بنزین وی خالی بود."ساکایی" پرواز جنگی را از سر گرفت اما بینایی بد چشمش وی را دچار مشکل میکرد.در 24 جون 1944 -به 15 هواپیما که فکر میکرد "زیرو" هستند نزدیک شد اما آنها جنگنده های "اف6اف" (هلکت) گرومن بودند.در یک تعقیب ارتفاع بالا که تبدیل به اسطوره شد -"ساکایی" در مدت 20 دقیقه ازدست تک تک "هلکت" ها بدون مورد اصابت قرار گرفتن فرار و به پایگاهش مراجعه کرد.

این داستان جالبی است که میتواند حقیقت داشته باشد:..

چند سال قبل- یک پرستار نظامی سابق هلند با نیروی هوایی ژاپن تماس گرفت و تلاش کرد که خلبان ژاپنی را که در سال 1942 بر فراز "گینه نو" به او زندگی دوباره ای بخشیده بود پیدا کند.وی در حال پرواز در یک "سی-47" نظامی هلندی در ارتفاع پایین و بر فراز جنگلهای انبوه بود .داخل هواپیما 11 سرباز مجروح و 6 کودک قرار داشتند که در حال تخلیه از منطقه جنگی بودند.ناگهان یک هواپیمای ژاپنی "زیرو" در کنار هواپیما ظاهر شد.تصور ترس او و بچه ها در هنگامیکه شروع به دست تکان دادن به امید جلوگیری از حمله کردند زیاد سخت نیست.پس از لحظاتی وحشت آور-خلبان "زیرو" نیز دست تکان داد و با تکان دادن بال خود دور شد."سی-47" غرق فریادهای شادی شد.بیش از 50 سال این پرستار هلندی مایل به ملاقات خلبانی بود که جانشان را به آنها بخشیده بود.نیروی نظامی ژاپن محل آن خلبان را یافت و او کسی نبود جز "سابورو ساکایی" که مشغول انجام یک پرواز گشتی درآن روز بود."ساکایی" بر اساس دستور لحظه ای به سرنگون کردن "سی-47" فکر کرده بود اما با دیدن دست تکان دادنها و چهره های وحشتزده به آنان ترحم کرد .....پایان قسمت چهارم......

منبع: http://users.telenet.be/kurt.weygantt/worldwariiaces.index.html_saburosakai.htm گردآوری و ترجمه:علیرضا صادقی



1-2- مجموع كل ساعات پرواز حداقل 50 ساعت شامل:
1-1-2- پرواز دو فرمانه حداقل 40 ساعت
2-1-2- پرواز مستقل محلي حداقل 5 ساعت
3-1-2- حداقل 5 ساعت پرواز مستقل ناوبري شامل حداقل دو نشست و برخاست در فاصله 150 ناتيكال مايل

تبصره1: در صورتيكه متقاضي دوره آموزش خلباني را در يكي از مؤسسات مورد تائيد سازمان هواپيمايي كشوري گذرانده باشد، مي توان با کاهش 10 ساعت از مجموع ساعات پرواز مندرج در بند 1-2 نسبت به صدور گواهينامه اقدام نمود.

تبصره 2: در صورتيكه متقاضي دوره پرواز مصنوعي (SYNTHETIC FLIGHT TRAINER) مورد تائيد سازمان هواپيمايي كشوري را گذرانده باشد، مي توان حداکثر 5 ساعت از زمان پرواز مندرج در بند 1-1-2 را کاهش داد.

4-1-2- چنانچه متقاضي داراي تجربه پروازي بر روي انواع ديگري از وسايل پرنده باشد (OTHER CATEGORIES) دفتر گواهينامه ها، امتحانات و امور پزشكي مي تواند با محاسبه تجارب پروازي فوق مجموع ساعات پروازي مورد نظر (50ساعت) را به تناسب کاهش دهد.

3- مهارت مورد نياز:

1-3- مهارت پروازي متقاضي ميبايستي بر اساس محتويات چك ليست شماره 5-5 (مندرج در ضميمه شماره 5) در پرواز آزمايشي توسط معلم خلبان منتخب سازمان هواپيمايي كشوري تائيد گردد.

تبصره: مسئوليت انجام مراحل آموزش هاي پروازي بعهده مؤسسه آموزش دهنده ميباشد.

4- صلاحيت پزشكي:
متقاضي بايد تحت ارزيابي پزشكي از نوع کلاس 2 قرار گيرد.

تبصره: شرايط احراز موفقيت در ارزيابي کلاس 2 در ضميمه شماره 1 درج گرديده است.

ب- اختيارات: (PRIVILEGES)

1- دارنده اين نوع گواهينامه مجاز مي باشد به عنوان سر خلبان و يا كمك خلبان بر روي هواپيماهاي مختلف با استفاده از مقررات VFR پرواز نمايد. مشروط بر اينکه هدف از انجام پرواز دريافت كرايه و يا كسب در آمد نباشد.
2- به منظور پرواز بر روي هواپيماهايي كه به عنوان TYPE محسوب مي شوند كسب مجوز مربوطه (TYPE RATING) الزامي مي باشد.
3- چنانچه دارنده گواهينامه آموزشهاي برخاستن و نشستن و همچنين ناوبري هوايي در شب را كسب نموده و مورد تائيد خلبان منتخب سازمان هواپيمايي كشوري (CAO DESIGNATOR) قرار گرفته باشد مي توان اختيارات انجام پرواز شب را نيز كسب نمايد مشروط بر اينکه محدود عملياتي اينگونه پروازها با استفاده از مقررات VFR از دوره ترافيك فرودگاه تجاوز ننمايد.

- تعداد بازديد
  • 12173
  • مرتبه

    نظرات

    جناب مدرسي شما به گردن تمامي خوانندگانتون حق داريد از جمله خود من.بابت ارسال مطالب فوق خيلي ممنونم اگه امكان داره راجع به نحوه گزينش تكميلي خلبانان نظامي مثلا كدام فرد براي شكاري مناسبه، فرد ديگري براي ترابري نظامي وزير مجموعه هاي آن با توجه به تنوع هواپيماههاي شكاري و ترابري توضيح بفرماييد
    پاسخ
    علی جان عزیزم
    با تشکر از شما و لطفی که به بنده داری .. راستش رو بخواهی با توجه به زمان طولانی از ترک نیروی هوایی ، به مقررات و نحوه گزینش وارد نیستم .. اما نا امیدت نمی کنم .. دوستان زیادی می توانند شما را راهنمایی فرمایند .. منتها شما باید پرسش خود را در آخرین پست سایت درج کنید .. مطمئن باشید راهنمایی خواهید شد . اما تا ان جا که من شنیده ام ، بستگی به اخذ نمراتی داره که دانشجویان در طول آموزش کسب می کنند .. شاگرد اول ها حق انتخاب دارند .. بقیه را نمی دانم
    ممنون از حضورتون

    شما هم چيزي بنويسيد
    • هر چي دلتان مي خواهد بنويسيد. اينجا مربوط به شماست اگر نظر خصوصي‌اي داريد لطف کنيد و از طريق اي‌ميل (behrouz.journalist at gmail.com) مطرح کنيد، ممنون.






    مشخصات حفظ شود؟

    از تگ‌هاي HTML هم مي‌توانيد در نظرتان استفاده کنيد.

     
    Copyright 2007 by Behrouz Moddaresi | Design by WebStudio | Powered By Movable Type 3.35