Oldpilot.ir | زبل بازي فيروز بيك ايمانوردي !!
درباره من

سوم دي ماه 1331 در تهران متولد شدم. پس از اتمام دوران دبيرستان به خاطر علاقه اي که به پرواز داشتم به نيروي هوايي پيوستم. در ادامه به آمريکا اعزام شدم، در بازگشت به ايران اولين پروازم را در تاريخ 18/3/53 انجام دادم و با آغاز جنگ تحميلي، به صورت شبانه روزي در مناطق جنگي پرواز داشتم و افتخار كسب مدال طلاي بالاترين ساعات پرواز را به دست آوردم. به دليل سكته قلبي و عمل جراحي باز كه ... ادامه
تبليغات
وبلاگستان
باقي قضايا
  زبل بازي فيروز بيك ايمانوردي !!

فيروز ،مردي كه ارتش را بازي داد !

i31xvdndp66zk8bjb8kn.jpg

 معرفي و كنكاش در باره يكي از قهرمانان جنگ تحميلي 

همراه با مسابقه  

i31xvdndp66zk8bjb8kn.jpg

 2u29hvfrcaggsvxlbcit.gif

wkcnm07sq75k9lmv2s86.jpg

فيروز ، مردي كه ارتش را بازي داد !

g31wjhbbbovwg1yzcz03.jpg

qh8jhv0yaxmrtrjabmzr.jpg

mp9hi2pltqgt7kd8ojrq.gif

فیروز ، افسری که ارتش حریف اش نشد . عنوان خاطره ای قديمي مربوط به یکی از دوستان خوبم به نام " فیروز " است  . افسری که در سخت ترین ماموریت های جنگی خم به ابرو نیاورده و همواره مرد شکست ناپذیر آسمان ها بود . اما همین افسر شجاع تنها یک نقطه ضعف داشت و آن انتقال به شیراز ! بله ... اين آقا اصلآ دوست نداشت تهران رو ترك كرده و در پايگاه هفتم خدمت نمايد !!  تمام  وکلای نیروی هوایی با قوانین رنگ وا رنگ خود دست به دست هم داده تا این عقاب آسمان را وادار به هجرت به شیراز کنند . اما در مقابل تدبیر او کم آورده و موفق نشدند !! و در نهایت هم دوران خدمت اش پایان رسیده و به افتخار بازنشستگی نائل امد . در پست قبلی وقتی ماجرای غم انگیز سانحه  همکار شهیدم " حلاجی " را می نوشتم ، بي اختيار ياد فيروز افتادم . اما راستش رو بخواهيد هرگز دوست ندارم ترفندي كه فيروز براي فرار از انتقالي زد رو تبليغ كرده و به عبارتي راه جلوي پاي بچه هاي نيروي هوايي بگذارم !! به همين دليل به ساير صفات ارزنده اين همكار خوبم پرداخته و ياد و خاطرش رو گرامي مي دارم . تا فداكاري قهرمانان گمنام جايي ثبت بشه ..   

خيلي دلم مي خواد از دست همه تون گله كنم ! ولي حيف هر وقت گله يا شكايتي مي كنم ، اغلب به حساب ناز و ادا و يا قهر و دلخوري گذاشته مي شود ! ولي قبول كنيد بلانسبت باز هم بلانسبت همه شما عزيزان ... ما مردم ايران انسان هاي بسيار احساساتي تشريف داريم . اگه جو گير بشيم حتي جونمون رو هم در راه مردم مي دهيم . ولي پاي عمل كه مي رسه همه به نوعي جا مي زنيم !! و هميشه منتظريم ديگران پيش قدم شده تا ما هم اگه حال اش بود يه حركتي بكنيم !! در مورد اين طفلان مظلوم دانش آموزاني كه بر اثر آتش سوزي بخاري مدرسه سوختند . تا همين لحظه در يك پست بيش از ۵۰ كامنت از ايرانيان سراسر دنيا آمده است كه از صميم قلب اعلام داشته اند " روي كمك ما حساب كنيد " . يا " هر كاري از دستمون بر بياد كوتاهي نمي كنيم " و ده ها مورد ابراز تمايل اين چنيني ... بيش از هفتاد عدد هم اي ميل بر همين مبنا داشته ام . اما يك نفر پا نشد بره با دو تا دكتر صحبت كنه .. يكي پيدا نشد به همراه يك معتمد محل شماره حسابي باز كنه ...

9dlup0xs69iofxdimfqr.jpg

حالا اين ها هيچ .. قبول مي كنم كه فرصت نداشتيد .. ولي در پست قبلي آدرس دو تا لينك رو دادم و عرض كردم اين عزيزان و بزرگواران ظاهرآ اقداماتي كرده اند ... شماره حساب هم داده اند .. ولي از ان جا كه نه عكسي از بچه ها در سايت است و نه برنامه اي در ازاي دريافت پول اعلام شده است ، من هيچ قضاوتي نمي كنم .. ولي خواهش مي كنم شما دوستان شما عزيزاني كه بار ها فرموديد حاضريد همه كار براي اين طفلان معصوم بكنيد .. در مورد اين دو  سايت  و مديران آن و برنامه هايي كه دارند يك پرس و جو بفرماييد . اگه احساس كرديد كارشون درسته ، برنامه و نقشه دارند .. خب به ما بفرماييد تا ما هم زير مجموعه آن ها بشويم و ... اما دريغ از يك حركت !! البته مدير محترم سايت " آئه سرين " به بنده نامه نوشته و ضمن قبول و پذيرش انتقادات مبني بر عدم اعلام برنامه هاي خويش و تصاوير كودكان در سايت .. اعلام كرد كه : از آن جا كه او و همكار ديگرش مدت ها در امر اين گونه كار هاي خير و انساني هستند و اغلب مردم هم به آن ها اطمينان دارند ، لذا فراموش كرده اقداماتي كه تا حالا صورت گرفته و قراره ادامه يابد را در سايت قرار دهند ...

در نهايت مقرر شد مديران اين دوسايت بزودي برنامه هايي كه تا حالا انجام گرفته است و همچنين كارهايي كه قراره با هزينه هاي جمع آوري شده صورت پذيرد را در سايت قرار داده و به بنده اطلاع داده تا متقابلآ  از طريق حرف هاي خودموني به آگاهي همه آن عزيزاني كه اعلام امادگي كرده اند برسونم . خب با اين حساب از تمام عزيزاني كه اعلام آمادگي براي كمك رساني كرده اند ، خواهش مي كنم اگه ترديدي در كار هاي انسان دوستانه اين عزيزان ندارند ، با آن ها همكاري فرمايند . و نتيجه تصميم گيري خود را به وسيله كامنت در پست فراخوان كودكان قرار دهند . اگه هم به هر دليلي مخالف همكاري با مديران اين دو سايت هستيد ، يكي دو نفر از معتمدان و يا پزشكان محترم با افتتاح حساب دو امضايي ، آمادگي خويش را جهت جمع آوري اعلام فرمايند .    

ds351uyk50hg13eoqi5p.jpg 

http://www.lightshine.ae/Home_app.asp 

nxl861dokiu39wurj5ma.gif 

http://www.asheghi.ir/ 


 

s0vm4s33tjv34cpg8g67.jpg

سال هاي پيش از انقلاب ...

چند روزي بود كه به نيروي هوايي پيوسته بودم .. با موهاي از ته تراشيده و در جمع گروهي كه همه برام غريبه بودند ...  از غصه داشتم دق مي كردم . براي آدم احساساتي مث من همه چيز بوي غم مي داد . اگر چه از كودكي در محيط هاي نظامي پرورش يافته بودم . و به عبارتي دروس نظامي رو بلد بودم . اما درد من دلتنگي بود . تازه ما شانس آورديم كه در نيروي هوايي شاهنشاهي خدمت مي كرديم .. بچه ها چه داستان هايي از سختي خدمت در نيروي زميني و گارد جاويدان مي گفتند .. ! و همه اذعان داشتند نيروي هوايي واقعآ " كويته " !! آخه اون موقع رسم بود هر چيزي كه خوب بود رو به كويت تشبيه مي كردند . و بدين سان بود كه خدمت ما را كويت گفته و آسايشگاه ما را " هتل " مي ناميدند !! ولي با وجود اين روزي نبود كه چند نفر از سيم هاي خار دار پايگاه فرار نكنند ! پيش خودتون بمونه من هم تا قبل از اين كه منشي گردان بشم ، از فراق دلتنگي نه فشار خدمت چند بار همون اوايل تصميم گرفتم براي هميشه قيد نيروي هوايي رو بزنم .

نخستين فرار از سيم خاردار پادگان ........

 اون ايام چهار ماه دوره آموزشي مون رو در پادگان قصر فيروزه كه مثل حالا آباد نبود گذرانده و بعد از گرفتن سردوشي به مركز آموزش هاي نيروي هوايي واقع در خيابان دماوند منتقل مي شديم . در آن جا بعد از طي كلاس هاي زبان ، به مركز آموزش خلباني شهيد ستاري فعلي ، براي فراگيري اصول اوليه و مباني پرواز رفته و هم زمان با آموزش هاي تئوري و فني ، در امتحان هاي " بيگ تست " زبان هم براي اعزام به خارج از كشور شركت مي كرديم . قصر فيروزه مثل حالا آباد نبود .. همه جا بيابون بود . در انتهاي خيابان  كوكاكولا رودخانه اي بزرگ قرار داشت كه ماشين هاي سواري با دريافت ۵ ريال ما را به پادگان قصرفيروزه مي بردند . تازه آموزشگاه خلباني فعلي هم در يك باغ بسيار بزرگي كه اغلب درختان آن توت بودند قرار داشت ! همون روزهاي اول از روي دلتنگي شديد به سرم زد كه من هم فرار كنم !! به اندازه عبور يك توله  سگ فنس شمالي پادگان پاره بود . و من به چه بدبختي از آن عبور كردم .. در امتداد شمال پادگان  كانال آبي قرار داشت كه اغلب خشك بود .. دولا  دولا مسير چهار پنج كيلومتري رو دويدم ! وقتي به خيابان كوكاكولا رسيدم ، ديدم سينما فيلم " رگبار " رو گذاشته است . وسوسه شدم تا فيلم رو ببينم . بعد از پايان فيلم از صرافت فرار افتاده و با ترس و لرز به پادگان برگشتم .    

 جريان نون تره .... !!

يكي از بچه هاي كرمانشاه با ما همدوره بود . از اون تيپ آدم هايي كه گوش هايش شكسته بود . وقتي فهميد از سيم خاردار فرار كرده ام خيلي ناراحت شده و مرا يك نصيحتي كرد كه هنوز هم يادمه ... او با همون لهجه شيرين خود گفت .. يك سال بخور نان و تره ...يك عمر بخور نان كره !! او دوران آموزشي و سختي كار را به خوردن نان خالي با تره تشبيه كرده بود كه اگه دوام بياوريم ، يك عمر نان كره خواهيم خورد ... و ديديم من آن قدر كره خوردم كه سكته كردم !! ولي واقعآ اين ضرب المثل او خيلي به دلم نشست و بعد ها هم آن را به كار بستم .. در همين دوران سخت آموزشي همدوره هاي زيادي داشتيم كه اصلآ نفهميدم سر از كجا در آوردند .. چون بعد از اخذ سر دوشي و آغاز كلاس هاي زبان ، هر كي يك جا مي افتاد . خيلي از بچه ها به گردان شكاري افتاده و كم تر با آن ها رو در رو مي شديم .. خيلي ها در آزمون زبان نمره خوب كسب نكرده و نفهميدم سرنوشت آن ها چي شد ؟ يه عده پاكستان رفتند دوره ديدند ... يك سري هم با ما امريكا آمدند ..

آشنايي با فيروز ....

همون طور كه اشاره كردم در دوره اموزشي بقدري افراد زياد بودند كه آدم خيلي كم چهره ها رو به خاطر مي آورد . و جز آن دو سه نفري كه با آن ها دوست بودم ، با بقيه زياد دمخور نبودم . اما در همون ايام دو چهره هميشه نظرم رو جلب مي كرد . يكي از آن ها همين آقا فيروز خودمون است كه از همون ابتداي ورودش به نيروي هوايي كاراكتر خاص خودش رو داشت . به عبارتي مميك چهره اش طوري بود كه هيچ گاه از خاطرم محو نمي شد . يادمه همون موقع دوستانش او را فيروز بيك ايمانوردي صداش مي كردند .. دليل اش رو نفهيمدم كه به خاطر شباهت اش به اين هنرمند بود يا به دليل كارهاي هنري كه از همون دوران انجام مي داد و با هنرپيشه هاي معروف دمخور بود . نفر دوم خدا بيامرزه " عباس " بود  كه طفلك خيلي به پرواز علاقه داشت .. ولي بعد از جنگ سرطان گرفت و مرد . عباس رو به خاطر روحيه شادي كه داشت و هميشه صداي خوانندگان ور تقليد مي كرد مي شناختم . هيچ گاه تنبيه اي كه در آموزشگاه شد رو فراموش نمي كنم .. اون موقع توالت افسران با دانشجويان جدا بود !! و هيچ دانشجويي حق نداشت وارد توالت افسران كه با خط زيباي نستعليق واژه " افسران " روي در نقش بسته بود شود !! ولي يك روز عباس اين قانون رو زير پا گذاشت و تنبيه شد ... !!  

 اعزام به آمريكا ............

يه نكته رو يادم رفت بگم .. فيروز از همون دوران كار آموزي انسان فهميده و با تدبيري بود . اگر چه من اون موقع دو را دور  فيروز رو مي ديدم .. اما اين سبب نمي شد تا از درايت و كياست او سر نياورم . بله همان طور كه گفتم  خيلي آدم زرنگ و با دل و جرآتي بود . به خاطر همين زرنگي ها اصلآ نفهميدم كي به امريكا اعزام شد !! به هر حال او اگر چه همدوره من بود .. ولي يك دوره از نظر آموزشي جلوتر از من و بقيه بچه ها و آقاي ماشالله مداح بود .. و چون هميشه زودتر از ما به پايگاه بعدي اعزام مي شد ، وضعيت سوق الجيشي هر پايگاه رو به ما گزارش مي داد . و داده هاي او خيلي به درد ما مي خورد . به عبارتي او آناليزور بچه هاي ايراني بود . خب البته زودتر از ما هم وارد خط پرواز شده و حكم كدخدا رو براي ما جديدي ها پيدا كرده بود .. به موقع از ما دفاع مي كرد .

پرواز با هاگ كماندر .........

در اون روزگاري كه تازه به ايران آمده بودم و به اصطلاح آش خور محسوب مي شدم .. يه روز كه شيفت بعد از ظهر بودم ، همين كه به خط پرواز رسيدم ديدم يك فروند هواپيماي " هاگ كماندر " كه مخصوص پرواز كله گنده ها و ژنرال ها بود درست جلوي خط پرواز ترمز كرد . وقتي موتورهايش را خاموش كرد  ، ديدم اي دل غافل اين همون  آقا فيروز خودمون است كه از آن پياده شد !! حال اين بابا چه جوري كي و كجا براي پرواز با اين هواپيما برگزيده شد ، چيزي بود كه زبل خان هيچ گاه نگفت . آخه اون موقع اين هواپيماها تشريفاتي و مخصوص وي آي پي بود . و آقا فيروز علاوه بر سي - ۱۳۰ با آن هم پرواز مي كرد و كلي فخر براي همدوره هاش مي فروخت ! اگر چه بعد از مدتي من هم براي پرواز با اين هواپيما برگزيده شدم . ولي عمر پرواز با اين هواپيماي كوچولوي مدرن زياد به طول نرسيده و آن را به ژاندارمري فروختند ! و در عوض هواپيماي جت فالكن از فرانسه خريداري كردند ..

g5ru0rqqbmkvyp0h9gi8.jpg

آغاز دوستي با فيروز ..........

 فيروز اون اوايل كه از امريكا برگشته بود . به دليل موفقيت هايي كه از نظر شغلي و موقعيت در نيروي هوايي شاهنشاهي كسب كرده بود كمي تا اندكي  قيافه مي گرفت .. به عبارتي هر كسي رو تحويل نمي گرفت ! البته خيلي دلش مي خواست براي ما هم قيافه بگيره .. ولي يه جور هايي حاليش مي كرديم كه ما هم همدوره اش بوديم !! البته اين رو اضافه كنم كه قيافه گرفتن هاي او از سر تكبر و غرور نبود . بلكه بيشتر جنبه كر كري داشت ! كه اون موقع بين دوستان و هم دورها خيلي رواج داشت . به هر حال از زماني كه من هم علاوه بر سي - ۱۳۰ با هاك كماندر هم پرواز مي كردم ، دوستي ما با هم رنگ و بوي تازه اي گرفت .. و الحق فيروز خيلي كمك ام كرد تا تمام ريزه كاري و فنون هواپيماي كوچك رو ياد بگيرم .. فراموش نكنيم اين هواپيماها اگر چه جثه كوچكي داشتند .. ولي تنها هواپيماي  كوچكي بودند كه داراي سيستم پرشرايز بودند  و ما گاهي راحت تا ۲۵ هزار پا هم  اوج مي گرفتيم . و همان گونه كه اشاره كردم اين هواپيما مخصوص امراي ارتش و شخصيت هاي نظامي بود . گاهي هم ما به عنوان پيك ازش بهره مي برديم !! دقيقآ عين پيك موتوري !! اگه نامه فوري بود يا جلسه اي در ستاد نيروي هوايي برگزار مي شد ، با آن راحت به دوشان تپه مي رفتيم !

پیروزی انقلاب اسلامی ..........

با پیروزی انقلاب و شرایط ماه هاي نخست آن اين فيروز بود كه با درايت خود به بچه ها خط و خطوط مي داد . او از آن افراد منظم و دقيقي بود كه همه كار هايش روي حساب بود . ديگه كم كم از ما قديمي تر ها هم به حرف ها و راهنمايي هاي او گوش مي دادند . آخه از شما چه پنهان اون اوايل انقلاب مرده باد و زنده باد زياد گفته مي شد . حتي كار به جاهايي كشيد كه خلبانان نيروي هوايي چند روزي هم اعتصاب كردند ! همان گونه كه بار ها گفتم اغلب ما اهل سياست و گرايش به حزب و دسته جات تفكري نبوديم  و اين خنثي بودن سبب شده بود خيلي ها گول شعار هاي افراطي گروهك ها رو بخورند . كه ديديم در جريان پاكسازي ارتش تقريبآ همه يك دست ماندند . اگر چه خيلي ها هم از روي بدگويي و تنگ نظري همكاران بيرون رفتند .. ولي خوشبختانه برگشتند . در اين شرايط رفاقت من با فيروز خيلي صميمانه تر شد و كار به جايي كشيد كه ديگه رفت و آمد هم با هم پيدا كرديم .   

شروع جنگ تحميلي .........

با آغاز جنگ تحميلي ، اون روز هاي نخست از هم ديگر خبر نداشتيم . من مشهد رفته بودم و از آن جا پرواز به منطقه و حمل نيرو ها رو انجام مي دادم . از هيچ كس حتي زن و بچه خودم هم بي خبر بودم .. كم كم با خارج شدن از شوك اوليه جنگ ، ديگه شرايط طوري شده بود كه به راحتي خلوص انسان ها رو به راحتي مي شد محك زد ! منظورم اين است بعد از گذشت چند ماه از روز هاي نخست جنگ ، مشخص بود كي فقط شعار مي دهد .. كي عمل مي كند !! واقعآ روزگار عجيبي است . بعضي همكاران كه از فرداي پيروزي انقلاب ، دو آتشه انقلابي شده و از چگورا هم انقلابي تر نشون مي دادند . با آغاز جنگ كه بهترين فرصت براي براي بروز دادن ذات اصلي آدم ها بود ، چهره آن ها معلوم شد ! اين عده اغلب با بهانه قرار دادن عبادت و مسجد رفتن اصلآ سمت جبهه هاي جنگ نمي رفتند . اون هايي هم كه سر از گروه ضربت و نهاد هاي انقلابي سر در آوردند ، به تدريج از موقعيت استفاده كرده و با برداشتن هواپيما ، يا علي مدد برو كه رفتيم ...  

پرواز هاي خطرناك ....

در ميان مناطق جنگي ، پرواز به منطقه خارك واقعآ دل و جرآت مي خواست . شجاع ترين آدم هم هيچ اميدي به برگشت نداد . صدام لعنتي براي جلوگيري از صدور نفت و گاز و فلج كردن صادرات نفتي كه خيلي براي ادامه جنگ ضروري بود ، شب و روز جزيره خارك را با انواع جنگنده هاي پيشرفته خود مي كوبيد . باور كنيد هميشه اون جا وضعيت قرمز بود !! واقعآ دل شير مي خواست با هواپيماي غول پيكر بدون وسيله دفاعي به جزيره خارك پرواز كني !! در اين ميان اگه حمل بر تعريف نمي گذاريد من و فيروز مرتب حتي داوطلبانه اين پرواز ها رو مي رفتيم .. ديگه كبوتر جلد جزيره شده بوديم .. روش رفتن و نشستن هم واقعآ حكايت جالبي داشت . ما ابتدا مي رفتيم روي بوشهر .. بعد به پست فرماندهي مي گفتيم چند دقيقه اي وضعيت رو سفيد اعلام كنند تا ما بنشينيم ! بعد ارتفاع پائين از روي آب به سمت جزيره مي رفتيم .. اغلب هنوز چرخ ها رو زمين نزده ، وضعيت قرمز مي شد و صداي شليك توپخانه حتي داخل كابين هواپيما هم مي آمد .. بي معرفت عراق بد جوري اون جا را مي كوبيد . ولي خوشبختانه در طول هشت سال يك هواپيما هم ساقط نشد ..

h9h57ke20siy7e9l1eis.jpg

خاطره اندر خاطره .......

 ببخشيد يك خاطره از پرواز مداوم به جزيره خارك يادم اومد . كه حيفه اين جا آن را بازگو نكنم ! اگر چه هيچ ربطي به فيروز خان شجاع و دلاور ما نداره ولي خب شنيدن آن خالي از لطف نيست . وقتي خارك مي نشستيم هر وقت وضعيت سفيد مي شد ، يك ميني بوس مي امد دنبال كروي سي - ۱۳۰ و ما ها رو به نيروي دريايي يا اون باغچه معروف پرورش خيار و گوجه فرنگي مصنوعي مي برد . راننده ميني بوس يك درجه دار خوش ذوقي بود كه مرتب مي گفت و مي خنديد و به همه روحيه مي داد .. ديگه به چهره و حرف هاي او عادت كرده بوديم . يك روز كه پرواز رفتيم به جاي چهره خندان آن راننده ، فردي عبوس و اخمويي رو ديديم كه حتي زورش مي امد به پرسش هاي بچه ها جواب بده ! وقتي از مسئولان جزيره از غيبت آن راننده پرسيديم . موضوع جالبي را گفتند . قضيه از اين قرار بود اين بابا روز ها بچه هاي دبستاني و خردسال رو به مدرسه و مهد كودك و دبستان مي برده .. از اون جا كه آدم بگو بخندي بوده ، در مسير رفت و آمد به اين كودكان آوازهاي لس آنجلسي ياد داده و به جاي شعارهايي كه در آموزشگاه فرا مي گرفتند ، تصنيف هاي كوچه بازاري مي آموخته !! ظاهرآ يك روز بازرس مي آيد .. وقتي از نو نهالان مي خواهدشعر بخوانند آن ها تصنيف گوگوش هايده خوانده و موجبات خشم بازرس و مسئولان عقيدتي رو فراهم كرده و مي فهمند كار راننده است كه هر روز به بچه ها آواز ياد مي داده و اون طفلكي ها هم درس اصلي رو فراموش مي كردند !!‌

سر سختي فيروز در پرواز هاي دشوار ....

 همان گونه كه اشاره كردم واقعآ فيروز سمبل مقاومت در برابر دشمن بعثي بود . اگه همين الان هم از خط پرواز سي - ۱۳۰ استعلام بشه ، متوجه مي شويد تنها چند نفر در زمان جنگ و دفاع مقدس بيش از همه پرواز منطقه جنگي داشتند . كه فيروز ، مرحوم عباس زيورسنگي ، و بنده سر آمد تمام همكاران بوديم . البته اين بدان معنا نيست كه بقيه كم مي رفتند يا وحشت داشتند ... خير .. منظورم اين است كه اين هايي كه نام بردم بيش از ديگران داراي ساعت پرواز در مناطق جنگي هستند . يادم مي آيد گاهي پرواز هايي برنامه ريزي مي شد كه ريسك برگشت آن خيلي كم بود . مثلآ قرار بوددر طرح عملياتي يك فروند سي - ۱۳۰ بر روي منطقه جنگي پرواز كرده و از آن جا خود را به خاك عراق كشانده و نيروهاي هوابرد و چتر بازان رو در عراق پشت سپاه دشمن پياده كرده تا با حمله اي حساب شده بعثي هاي متجاوز رو اسير نمايند . خب اين گونه پرواز ها واقعآ خطرناك بود .. يا موردي ديگر را به خاطر مي آورم كه قرار بود چند فروند هواپيماي سي - ۱۳۰ در نزديك مواضع دشمن فرود آمده و ضمن پياده كردن نيرو  و تجهيزات ، با استفاده از موشك ها  " جتو " از زمين بلند شوند ..

پرواز هاي ويژه ....

ابتدا لازم مي دانم در باره  بلند شدن از باند هاي كوتاه براي شما جوون هاي عزيز توضيحي بدهم .  يكي از مزيت هاي عالي هواپيماهاي سي - ۱۳۰ پرواز در باند هاي خيلي كوتاه است ( جتو ) . كه اين عمل به كمك چهار كپسول موشكي كه در طرفين هواپيما نصب مي شود ، اين غول آهنين را قادر مي سازد تا در مسافت خيلي كوتاهي از جا كنده شود ! . از اين سيستم براي بلند شدن از مكان هايي كه باند پروازي وجود ندارد يا موانعي در پيش روي خلبان است استفاده مي شود . كه در زمان جنگ قرار بود دو فروند سي - ۱۳۰ پشت مواضع دشمن در خاك عراق فرود بيايد كه من و فيروز داوطلب اين پرواز تقريبآ شهادت طلبانه بوديم .. كه البته بعد از كلي تمرين از ستاد عمليات كنسل شد . و قسمت نشد حلواي من و فيروز خورده بشه ! يا حتي در مورد حمل نيروهاي ويژه هم كلي تمرين كرديم .. ولي آن هم از بالا كنسل شد . ولي مصمم بودن او در اجراي پرواز هاي خطرناك زبانزد همه بود . او آدم خيلي جدي بود . با هيچ كس شوخي نمي كرد ! ولي من با شوخي هايم واقعآ او را كلافه كرده بودم . به طوري كه از دست من واقعآ عاجز بود ..

ar1mp6iaethrhhv53ztw.jpg

نمونه اي از شوخي هاي من با او  ............ !

اوج حملات رژيم بعثي بود . فيروز قرار بود به يك ماموريت ويژه اعزام بشه .. براي همين از من خواهش كرد مادر مرحوم اش رو از تهران به شيراز ببرم . من هم منتظر چنين لحظه اي بودم ... آن روز من مادر او رو به شيراز برودم . شب هنگام وقتي فيروز از ماموريت برگشت ضمن تشكر از من قصد داشت با شيراز تماس گرفته و از برادر بزرگ تر خود كه خيلي هم با او رو دربايستي داشت حال حاج خانم رو بپرسه ... قبل از تماس از من خواهش كرد در موقع تماس با شيراز كاري با او نداشته باشم .. طفلك خيلي خواهش و تمنا كرد و من را به جون بهاره هم قسم داد .. ولي همين كه ارتباط برقرار شد و او با ادب و احترام خاصي به زبان تركي با برادرش مشغول گفت و گو بود ، براي لحظه اي گوشي را از دستش گرفته و يك شوخي از نوع " مادري " با فيروز كردم ... شايد باور نكنيد .. طفلك براي يك لحظه داشت سكته مي كرد ! عرق سردي بهش نشسته و به زحمت خودش رو به ديوار تكيه داد .. !! بد جوري با بردارش رودر بايستي داشت .. من هم از ترس فرار كردم !!

فرق من و فيروز .......... !!

 اگر چه من با فيروز دوست بوده و رفت و آمد خانوادگي داشتم .. اما تفاوت هايي بين من او هميشه وجود داشت . اولآ فيروز از همون دوران جواني و ايام مجردي بسيار انسان متفكر و داراي شم اقتصادي بالايي بود . براي همين هميشه از وضع مالي مناسبي برخوردار بود . بعد از برگشت از امريكا و آغاز پرواز با هواپيماي سي - ۱۳۰ ، او تنها پرسنل خط پرواز بود كه هيچ گاه از امتياز خانه هاي سازماني نيروي هوايي استفاده نمي كرد / به عبارتي ماشاالله چون وضع مادي اش خوب بود ، جزء اولين نفراتي بود كه  در  ميان همدوره هاي خود صاحب منزل شخصي شد . او هميشه شيك ترين اتوموبيل ها رو سوار مي شد . ماشين هاي زير پاي او از اتوموبيل تيمسار فرماندهي پايگاه هم گران تر بود .. و يادمه يك بار تيمسار اميرفضلي در اواخر حكومت شاهنشاهي كه پرسنل پايگاه را براي سخنراني جمع كرده بود .. اظهار داشت .. به لطف رژيم سلطنتي وضع همه خوب شده به طوري كه يه افسري كه تازه به جمع ما پيوسته نوع اتوموبيل آن از من كه فرمانده هستم گران بها تر است !! و منظور او دقيقآ به فيروز بود . در صورتي كه من نقطه مقابل فيروز خان زبل بودم ..

آينده نگري او .......... !

من رو ببخشيد .. خيلي طولاني شد .. ولي وقتي قراره كسي معرفي بشه بايد همه خصوصيات او گفته بشه ... همان طور كه گفتم فيروز از همون ابتدا اهل تجارت و كسب و كار بود . براي همين هميشه جزء همكاران متمول پايگاه شناخته مي شد . او اولين نفري بود كه بعد از انقلاب صندوق كمك به همكاران رو راه اندازي كرد .. يادمه او به بچه ها اعلام كرده بود هر كي هر چه مي خواهد خريداري كند .. يا وام بگيرد .. در عوض روزي ده تومان برگرداند !! با اين روش فيروز خيلي از بچه ها كالا هاي نفيس خريداري مي كردند  و فيروز پول آن ها را مي داد و بدون بهره روزانه ده تومان از همكاران مي گرفت .. بعد ها نمي دونم كدوم شير پاك خورده اي به عقيدتي سياسي پايگاه راپرت خلاف داده و جلوي اين امر انسان دوستانه او را گرفتند . او بسيار انساني دقيق ، مرتب ، خوش اخلاق و تعصبي بود . هرگز با همكاران خود شوخي نمي كرد . ولي از شوخي همكاران با يك ديگر لذت مي برد .. هميشه در حركت هاي عمومي پيش قدم بود . يادمه در ماجراي اعتراض بچه ها نسبت به كمي حق پرواز ، فيروز در پشت پرده عقل كل ماجرا بود . خيلي سياستمدار و آينده نگر بود ...   

02loesowpc72p4b9fe8y.jpg

ماجراي نقل و انتقالات در خط پرواز ...........

 مسئله نقل و انتقالات در بين پرسنل ارتشي يك امر اجتناب ناپذيري است . و همان طور كه مي دانيم اغلب نظامي ها مرتب به شهرهاي مختلف انتقال يافته و بعد از مدتي به شهر و ديار ديگري رهسپار مي شوند . اما از ان جا كه هواپيماهاي سي - ۱۳۰ ايران تنها در دو پايگاه تهران و شيراز مستقر هستند ، از اين روي نقل و انتقال تنها بين اين دو مركز صورت مي پذيرفت . اما  بعضي افراد از جمله خود من كه در پايتخت يا همون پايگاه يكم ترابري خدمت مي كرديم  ، از شنيدن واژه انتقال به شيراز بد جوري حالمون گرفته مي شد . من يكي به دليل وابستگي هاي عاطفي كه در تهران داشتم ، اصلآ به هيچ عنوان دلم نمي خواست يك روز هم تهران رو ترك كنم . فيروز هم به دليل تجارت گسترده اي كه تهران داشت ، به هيچ عنوان حاضر نبود پايگاه يكم ترابري را ترك كند ! البته من چون در مجردي به بندرعباس منتقل شده بودم ، وضعيت ام نسبت به فيروز خيلي بهتر بود . ولي خب باز هم هر از گاهي به من هشدار مي دادند كه آماده براي رفتن به شيراز باش ..

 جايگزين شدن افراد ديگر به شيراز ......... !

 مدت اقامت در پايگاه هفتم ترابري ظاهرآ چهار سال بود .. ولي هر كس كه به شيراز مي رفت ديگه گير مي افتاد . و امكان نداشت سر چهار سال دوباره به تهران برگرده .. يا خودش زورش مي امد اسباب كشي كنه ... يا از نظر وضعيت چارت سازماني ممكن بود به مشكل بر بخورند ... از اين رو اگر فرد ديگري را به جاي خود مي فرستاديم شيراز .. تا چهار سال خيالمون راحت بود كه گير بي خودي نمي دهند كه بايد حتمآ شيراز بروي ... تا آن جا كه يادمه فيروز در اين مدت دو سه نفري را با دادن پول زياد به جاي خود به شيراز فرستاد .. تا اين كه ديگه كسي نبود كه داوطلب رفتن به شيراز بشه !! به عبارتي اغلب بچه هاي خط پرواز يا سال ها در شيراز خدمت كرده بودند .. يا اين كه از آن پايگاه به تهران منتقل شده بودند . و طفلك فيروز ديگر فردي رو نمي تونست پيدا كنه تا با دادن پول به جاي خودش به شيراز بفرسته !! و اين مسئله واقعآ فيروز رو آزار مي داد . او حتي حاضر شده بود مبلغ پرداختي خود را چندين برابر افزايش دهد . اما كم تر كسي حاضر مي شد دوباره رنج سفر به شهري كه تازه از آن جا دل كنده بود ، بپذيرد . به جرآت مي توانم ادعا كنم كه فيروز هرشب كابوس رفتن به  شيراز رو مي ديد .. اواخر جنگ بود كه بخشنامه اي به خط پرواز ابلاغ شد كه طي آن بايستي چند نفر از تهران جايگزين پرسنل شيرازي مي شدند . و مسلمآ يكي از آن ها جناب فيروز خان ما بود !!

تلاش نافرجام فيروز ............

 واقعآ چهره فيروز در آن روزها ديدني بود .. بد جوري به هم ريخته شده بود . حوصله هيچ كس رو نداشت . مدام در حال صحبت كردن با همكاران بود تا شايد يكي رو متقاعد كنه به جاي او اين بار هم به شيراز بره .. اما همان طور كه گفتم اغلب نفري يكي دو باري به شيراز رفته بودند . و ديگر براشون خيلي سخت بود يك بار ديگه راهي شيراز شوند .. فيروز ابتدا نرخ پيشنهادي را بالا برد . ولي كسي حاضر نشد . مخصوصآ بد از مرگ دردناك حلاجي كه به جاي فيروز به شيراز رفته بود و در سانحه اي غم انگيز به كوه بر خورد كرده بود ، بچه شايعه كرده بودند كه اين جايگزيني خوش يمن نيست !! ( عجي خرافاتي !) به هر حال فيروز از نااميدي مجبور شد يك پرواز به شيراز رفته و آن جا با پرسنلي كه قراره به تهران بيايند وارد مذاكره بشه .. اما اين تلاش او هم دردي را دوا نكرده و ان ها اعلام كرده بودند كه وسايل خودمون را بسته بندي كرده ايم و حتي خانه سازماني را هم تحويل داده ايم !! همه نگران حال و روز فيروز بودند .. ولي او قاطعانه مي گفت من شيراز نمي روم !!

آخرين اخطار ها براي رفتن به شيراز .......

 در ابتداي امر فرماندهان گردان و پايگاه خيلي دوستانه با فيروز صحبت كردند كه حداكثر تا يك ماه ديگر بايد تكليف خود را روشن نمايد. در اين ميان من واقعآ نگران سلامتي او و ايمني پروازهايش بودم . بار ها بهش گفتم فيروز اين قدر فكر نكن .. پاشو مثل بقيه آدم ها برو شيراز .. تو كه هزار ماشاالله سرمايه فراوان داري .. ولي او هميشه يك جمله را تكرار مي كرد ... من شيراز برو نيستم .. ! بچه ها به شوخي مي گفتند بدبخت چنان پس يقه ات رو مي گيرند و با اردنگي مي فرستنت شيراز تا حالت جا بياد !! و او سر سختانه مي گفت نه .. نمي روم .. روزها به ترتيب سپري مي شد .. آن چند نفر پرسنل انتقالي از شيراز به تهران منتقل شده بودند . و تنها يك نفر كه به جاي فيروز بايد مي آمد ، هنوز در شيراز بلاتكليف مانده بود . وضعيت بد جوري بغرنج شده بود . آن طفلكي كه شيراز بود تكليف خودش رو نمي دانست .. از طرفي بايد فرزندانش رو در مدرسه ثبت نام كنه .. ولي نرفتن فيروز تمام كاسه كوزه هاي او را هم بهم ريخته بود . عاقبت فرصت يك ماهه تمام شد . ...

عاقبت از آمار پايگاه كسر شد ......... !!

 آن هايي كه در ارتش خدمت كرده اند مي دانند وقتي شخصي از آمار كم شود ، ديگه جزء پرسنل پايگاه مربوطه به حساب نمي آيد . و بالاخره چنين اتفاق افتاد . و جناب فيروز خان از آمار پايگاه يكم ترابري كسر شد . ما خيلي نگران فيروز بوديم .. مي دانستيم ظرف مدت محدودي اگه به شيراز نره ، غيبت محسوب شده و بعد از پانزده روز فراري به حساب مي آيد .. و تمام سوابق درخشان پروازي او از بين خواهد رفت . بعضي ها فكر مي كردند او در نهايت به شيراز رفته است . ولي من مي دونستم با شناختي كه از يك دندگي او داشتم ، به شيراز رفته باشد . همه مي پرسيدند چه بر سر اين افسر قديمي خواهد آمد ؟ حتي مجبور شديم با خط پرواز شيراز تماس گرفتيم .. آن ها هم چشم به راه او بودند .. قديمي ها براي او خط و نشان مي كشيدند كه با نرفتن به شيراز عملآ دو نفر از پرسنل آن ها كسر شده است . يكي آن فردي كه به جاي فيروز قرار بود برود .. وديگري فيروز كه خود را به خط معرفي نكرده بود ! و باعث پيش آمدن گرفتاري براي آن ها شده بود .. مخصوصآ زمان جنگ بود و در مقاطعي حجم پرواز ها واقعآ زياد بود و آن ها با كمبود پرسنل مواجه بودند ...  

غيب شدن فيروز ......... !!

ديگه هيچ كس از فيروز خبري نداشت . او به معني واقعي گم شده بود . از طرفي با نقل و مكان به منزل جديد اش ، كسي حتي آدرس او را هم نداشت .. چندين بار از دژبان مركز براي تحقيق و جستجو از اندر احوال اين افسر نيروي هوايي به پايگاه آمده بودند .. ولي هر بار دست خالي برگشته بودند .. همه فكر مي كردند كه فيروز فراري شده است !! ولي من با شناختي كه از درايت فيروز داشتم مطمئن بودم كه او هيچ گاه سوابق درخشان خدمت خود را اين چنين به باد نمي دهد . ولي نمي دنستم او چه تدبيري براي حفظ سوابق جنگي و خدمتي خود كرده است . چند بار به در منزل او رفتم .. همسرش گفت هيچ خبري ندارم .. از لحن بيان او فهميدم كه چندان بي اطلاع نيست .. مخصوصآ كه ماشين ب . ام . و آخرين مدل او در پاركينگ منزل پارك بود . واقعآ مانده بودم كه چه اتفاقي براي اين همكار عزيزم افتاده است ؟ نه اداره مي آمد .. نه شيراز بود .. و نه در محل آفتابي مي شد . اون موقع فيش حقوقي بچه ها را به خط پرواز مي آوردند تا هر كس قبض خودش رو برداره .. همين جوري كه دنبال فيش حقوقي خودم بودم ، ناگهان چشمم به بيجك فيروز افتاد .. وقتي به آخرين برگه حقوق او نگاه كردم ، ديدم ديناري از او به خاطر غيبت كسر نشده است . و او از نگاه ارتش حاضر است !!  

مردي كه ارتش را بازي داد ........ !!

از اين كه او از نيروي هوايي اخراج نشده بود خيلي خوشحاال شدم . ولي خداي من او چه ترفندي به كار بسته  علي رغم اين كه  همه وكلاي ارتش و دژبان نيروهاي مسلح كه به كلاه قرمز معروف بودند دنبال او هستند ولي او فارغ از اين بگير و ببند ها حق و حقوق خود را كامل دريافت مي كند . بدون اين كه در محل خدمت خويش حاضر باشد !! شايد باور نكنيد همه بچه ها واقعآ حيران مانده بودند كه اين بار فيروز چه كلكي سوار كرده كه نه شيراز رفته و نه حتي در محل خدمت خودش حاضره .. نه پرواز مي ره  و در شرايطي كه همه دنبال او هستند ، چرا غايب محسوب نمي شود !!؟‌در حالي كه ماه ها بود كه از آمار پايگاه كسر شده بود . به عبارتي معني ان اين بود كه او بايد بعد از پانزده روز فراري محسوب شده و تمام حق و حقوق او بلوكه شود . در حالي كه اين طور نبود !! اگر چه من خوشحال بودم ولي واقعآ مي خواستم سر از كار او در بياورم .. چون تا قبل از اين ماجرا فكر مي كردم تنها من در ميان بچه ها عقل كل هستم !! در حالي كه مي ديدم با قضيه بسيار بغرنجي مواجه شده ام كه هيچ راه حلي براي آن به ذهن ام نمي رسد !! به همين دليل تصميم گرفتم او را هر طور شده ببينم !

حكم بازنشستگي ...  

باور كنيد خيلي دلم مي خواهد به سبك مسابقات تلويزيوني همه ارتشي ها رو به چالش كشيده و از آن ها سئوال كنم ... فكر مي كنيد فيروز چه ترفندي زده بود كه يكي دو سال همين جوري راست راست براي خودش راه مي رفت ، به تجارت و كاسبي خودش مي رسيد .. با وجودي كه از آمار پايگاه كسر شده بود و به آمار واحد جديدش يعني خط پرواز شيراز هم افزوده نشده بود ، فراري محسوب نشده و در اين مدت حق و حقوق خودش رو كامل دريافت مي كرد و سر انجام مثل همه ارتشي ها بازنشسته مي شود !!؟‌ واقعآ بين دو راهي گير كرده ام !! اگر ترفند او را باز گو كنم .. از نظر وجداني و اخلاقي كار درستي نيست . و جنبه بد آموزي پيدا مي كنه .. و خداي ناكرده ممكنه عده اي آن را فرا گرفته و موجبات دردسر من را فراهم آورند !! اگر نگم هم كه صحيح نيست . به هر حال بهترين راه حل  اينه كه به روش مسابقه به اين پست نگريسته و منتظر پاسخ هاي شما عزيزان باشم  . قول مي دهم هر كسي كه پاسخ صحيح داد ، يك هديه ناقابل يادگاري بهش اهداء كنم .

 فعاليت تجاري او ..........

عاقبت فيروز هم زمان با من بازنشسته شد . و از همون ابتدا رفت دنبال تجارت . او در حال حاضر يك دفتر ملك و املاك بزرگ در غرب  تهران دارد . راستش عده اي هم مي گويند يك دفتر  املاك  هم  در دبي دارد .  بعضي ها هم معتقدند نيمي از املاك بزرگ رابينسون در دبي متعلق به فيروز است . به هر حال خدا بيشتر بهش بدهد . مرد بسيار زحمت كشي است . فرزندان خيلي خوبي را تحويل جامعه داده است . و خودش گمنام و بي سر و صدا در گوشه اي مشغول كارو تلاش است . كم تر كسي مي داند در پشت چهره آرام اين مرد ، خاطرات ارزشمندي از جنگ ايران و عراق نهفته است . نگارش و معرفي فيروز ، سبب شد از اين پس در ماه يكي از همكاران قديمي ام رو معرفي كرده و پاي حرف هاي آن ها بنشينم . تا هر چند ناچيز ياد دلاوري هاي آن ها رو زنده نمايم .

با تشكر و احترام :

بهروز مدرسي

اين مطلب در ساعت ۱۸:۳۰ دقيقه هفتم خرداد ماه ۱۳۸۷ پايان يافت .

    ايام به كام   

 


      مسابقه پروازي 

 شماره ۴ 

51rlsyff7zbvt9yhr52x.jpg

به اطلاع خوانندگان محترم و علاقه مندان پرواز مي رسانم : از اين به بعد هر هفته يك سوال در رابطه با اصول پروازي از سوي مدير محترم " فروشگاه لوازم خلباني دبي "   مطرح مي شود ، كه پاسخ آن به صورت پنج گزينه اي است . دوستان بايد پاسخ هاي صحيح خود رو به اي ميل ذيل :hfoladi@dubaipilotshop.com به نام آقاي  " حميد فولادي " ارسال فرمايند . از ميان كساني كه پاسخ صحيح داده باشند ، هر هفته يك جايزه بسيار نفيس تقديم برنده خواهد شد . براي آشنايي با محصولات فروشگاه خلباني ( اينجا ) رو كليك فرماييد . شايان ذكر است از آن جا كه دانشجويان پروازي مي بايستي مسلط به زبان انگليسي باشند ، سوالات هم انگليسي است .  

In a stormy night, unluckily you are Captain of B-777, both engines got failed, 300 souls on board, passing through 22,000 feet, you have 5 nearest airports in your GPS display, and you fly under ETOPS regulation. You have enough altitude to glide and reach all 5 airfields. By considering your aircraft requires
1 661.16 meter landing distance and variable weather condition in the area, which airport you choose for landing?

 
1-   OMDB – You contacts them, and ATC accepts you as priority landing-4921 feet Runway length- having Airport Emergency Services (AES)- Active Cat III ILS-5 miles Visibility-1000 a few clouds   
2-     OMSJ – 5570 feet Runway length- AES not available- inactive  CAT III, ILS-  3000 ft overcast- 5 mile visibility-  ATC does not accept you because of high traffic inbound, but you are the final decision maker
3-     OMUQ- 1700 meter Runway length - Class E non controlled- you can active the lights by clicking on the mic- AES not available- Zero Visibility- 1000 overcast-  Jet fuel available-
4-     OMUK- 1599 meter- CAVOK- 11 Miles visibility, Emergency facilities active- ATC accepted you- Wind calm, ILS and all stations active and informed of your situation
5-     You choose none of airports and ditch in the sea
 
6-     None of them 

jvza5nkorvbev1onybem.jpg

به اطلاع اون دسته از دوستاني كه تازه به جمع خوانندگان اين سايت پيوسته اند برسانم . شمه اي از مطالب گذشته رو در پستي مستقل قرار داده ام كه با مراجعه به آن با گلچيني از مطالب قديمي مواجه خواهيد شد . براي مطالعه مطالب فوق لطفآ ( اينجا ) را كليك فرماييد . 

بدون شک یکی از دردناک ترین سوانحی که اخیرآ مردم ایران شاهد و داغدار آن بوده اند ، سقوط هواپيماي سي -۱۳۰ حامل خبرنگاران بود . بنده افتخار دارم تحليلي كه در مقام يه كارشناس در سه پست تنظيم نمودم تقديم شما خوانندگان گرامي نمايم .

 دلايل گفته نشده از سقوط هواپيماي خبرنگاران - قسمت اول (اينجا )

چرا هواپيماي خبرنگاران سقوط كرد ؟ - قسمت دوم (اينجا )

بررسي و تحليل دلايل احتمالي سقوط هواپيماي سي - ۱۳۰ - بخش آخر ( اينجا )

  

فرشتگان مظلوم را فراموش نكنيم .

9dlup0xs69iofxdimfqr.jpg

براي مشاهده (اينجا ) را كليك كنيد . 

http://www.oldpilot.ir/2008/05/post_241.php#more


6mfmukopgefyux613u8m.jpg 

این بخش به پیشنهاد و همت شما خوانندگان محترم شکل گرفته است . از این پس خلاصه ای از پست قبل به زبان انگلیسی به همراه تازه ترین خبرهایی از صنعت هوانوردی تقدیم شما عزیزان خواهد شد. 

Tejas Fighter:

The HAL Tejas ("Radiant") is a 4.5 generation lightweight multirole fighter aircraft being developed by India. It is a tailless, compound delta wing design powered by a single engine.A two-seat trainer variant is also in development, as is a naval variant capable of operating from the Indian Navy's aircraft carriers.Originally intended to serve as an air superiority aircraft with a secondary "dumb bomb" ground-attack role, the flexibility of this design approach has permitted a variety of guided air-to-surface and anti-shipping weapons . The IAF is reported to have a requirement for 200 single-seat and 20 two-seat conversion trainers, while the Indian Navy may order up to 40 single-seaters to replace its Harrier.The programme was launched in 1983 for two primary purposes. The principal and most obvious goal was the development of a replacement aircraft for India's ageing MiG-21 fighters.The other main objective was to serve as the vehicle for an across-the-board advancement of India's domestic aerospace industry.It was initially planned for the to use the Ericsson microwave system PS-05/A I/J-band multi-function radar, which was developed by Ericsson and Ferranti defence system integration for the Saab JAS-39 gripen. However, after examining other radars in the early 1990s, the India became confident that indigenous development was possible. All weapons are carried on one or more of seven hardpoints with total capacity of > 4,000 kg: three stations under each wing and one on the under-fuselage centreline. There is also an eighth,can carry detectors and electronic facilities.The Tejas has a night vision goggles (NVG (that is dominated by an indigenous head-up display (HUD), two Smart Standby Display Units (SSDU), and a work panel. and stick (HOTAS) controls reduce pilot workload.The pulse- Doppler Multi-Mode Radar is designed to keep track of a maximum of 10 targets and allows simultaneous multiple-target engagement

Some Specifications:Crew: One/Length: 13.20 m/wingspan: 8.20 m/Height: 4.40 m/Powerplant: 1×General Electric F404-GE-F2J3 turbofan, 80.5 kN or 85 kN or 1×Kaveri turbofan, 150 KN /Maximumm speed: Mach 2.5, 2650 km/hr at high altitude (Mach 1 at all altitudes) /Range: 2,000 km/2.30 hr (with internal fuel) /ceiling: 15,950 m

ARMAMENTS:CANNON/Air-to-air missiles include Astra, Vympel R-77: AA-12 Adder), and Vympel R-73: AA-11 Archer). /Air-to-surface munitions include antiship missiles,laser guided bombs, unguided bombs,cluster bombs, and unguided air-to-surface rockets.

Source:Wikipedia   BY:Alireza Sadeghi

Picbaran

PicbaranPicbaran

ترجمه فارسی:

جنگنده تجاس

"تجاس" (به معنی پرتو در زبان سانسکریت)جنگنده ای چند منظوره و سبک از نسل 4.5 میباشد که توسط هند ساخته شده است.جنگنده ای بدون دم افقی و با بالهای دلتا شکل بوده که توسط یک موتور حرکت میکند.نمونه آموزشی دو سرنشینه آن جهت استفاده در نیروی دریایی هند نیز طراحی شده است.بطور کلی جهت ایجاد برتری هوایی با نقش ثانویه پرتاب بمب بسمت اهداف زمینی میباشد.قابلیت انعطافی که در طراحی آن در نظر گرفته شده است به آن اجازه حمل انواعی از سلاحهای هوا به سطح و سلاحهای ضد کشتی را میدهد.بنا بر گزارشات نیروی هوایی هند احتیاج به 200 عدد نمونه تک سرنشینه و 20 نمونه دو سرنشینه دارد در حالیکه نیروی دریایی سفارش 40 نمونه تک سرنشینه جهت جایگزینی با جنگنده "هاریر" را داده است.برنامه "تجاس" در سال 1983 جهت دو منظور اولیه تنظیم گشت.هدف اصلی و آشکار جایگزینی با میگ-21 سالخورده هندی بود.هدف دیگر بخدمت گرفتن وسیله ای جهت پشت سر گذاشتن مرزهای خوداتکایی در صنایع هوا-فضای بومی بود.در ابتدا قرار بود که از سیستم رادار میکروویو اریکسون که راداری چند منظوره است استفاده گردد که توسط مجتمع دفاع هوایی " اریکسون" و"فرانتی" برای جنگنده ساب-39 "گریپن" طراحی شده بود.اما پس از آزمایش دیگر رادارها در دهه 1990 هند اطمینان یافت که طراحی بومی امکانپذیر است.همه سلاحها روی یک یا بیش از هفت نقطه سخت سازی شده با مجموع ظرفیت بالای 4000 کیلوگرم حمل میگردند.سه محل زیر هر بال و یکی در زیر خط مرکزی بدنه.همچنین نقطه هشتم دیگری وجود دارد که توانایی حمل آشکارسازها و تجهیزات الکترونیک را دارا میباشد."تجاس" مجهز به یک عینک دید در شب میباشد که توسط نمایشگر سر بالای روی کلاه خلبان جایگزین و از صحنه بدر رفته است.دو واحد نمایش بحال آماده باش ویک پانل کاری و دسته کنترل که بار کاری خلبان را کاهش میدهد .رادار پالس داپلر چند منظوره جهت رهگیری ده هدف و درگیری همزمان با چند هدف نیز طراحی گردیده است.

برخی خصوصیات:خدمه:1/طول:13.2 متر/بال تا بال:8.2 متر/ارتفاع:4.4 متر/پیشرانه:یک موتور توربوفن جنرال الکتریک با کشش 80.5 یا 85 کیلونیوتن یا موتور توربوفن "کاوری" با کشش 150 کیلونیوتن/حداکثر سرعت:2.5 ماخ-2650 کیلومتر بر ساعت در ارتفاع بالا (یک ماخ در هر ارتفاعی)برد:2000کیلومتر(2.5 ساعت) با تانک درونی/سقف پرواز:15959 متر

تسلیحات:توپ/موشک هوا بهوای آسترا-ویمپل آر-77(آآ-آدر) و ویمپل آر-73(آآ-11 آرچر)/مهمات هوا بزمین شامل موشکهای ضد کشتی و بمبهای هدایت لیزری و بمبهای غیر هدایتی-بمبهای خوشه ای و راکتهای غیر هدایتی هوا بزمین.

منبع:ویکیپدیا گردآوری و ترجمه:علیرضا صادقی


r3q10av7egwq79syn6xk.jpg

همان گونه كه پيش از اين اعلام كرده بودم ، خوانندگان محترم مي توانند كالا هاي خود را جهت درج رايگان در اين بخش ارسال فرمايند . اما ظاهرآ جز تعداد معدودي استقبال نفرمودند . مستدعي است پس از ارسال فايل تبليغي خود به آدرس جي ميل بنده ، در آخرين پست كامنت بگذاريد . بديهي است در حال حاضر به دليل تبليغات كم محدوديتي وجود ندارد


مرکز آپلود عکس ایرانی

http://www.picbaran.com/

اینجا را کلیک کنید


7w57l65r6cdykphszjc5.jpg

http://www.khaleban.com/ 


 

 http://fun.mahyaonline.com/ 


373ippzd8coe2ruui46d.jpg 

اينجا رو كليك كنيد

http://phoenix69.blogfa.com/


 hl3cgzchkr1tepfac901.jpg

قابل توجه علاقه مندان تحصيل در كشور بلارس

http://www.minsk.blogfa.com/


j6um2sqcvnx78mmgb1xa.jpgyvf88lowmsm6p7e64mkq.jpg

http://www.tophostingcenter.com/

مژده به ایرانیان سراسر جهان و شهروندان کانادایی


پي نوشت :‌

قابل توجه تمام عزيزاني كه در مورد كمك به كودكان دانش آموز اعلام همدردي و كمك فرموديد . به زودي شماره حسابي مشترك براي كمك هزينه جراحي اين فرشتگان معصوم در همين سايت اعلام خواهد شد . لطفآ منتظر برنامه هاي انساني و خير خواهانه هموطنان ايراني كه در اين راه تلاش مي كنند باشيد .

با تشكر : بهروز مدرسي . مدير سايت



- تعداد بازديد
  • 12620
  • مرتبه

    نظرات
    شما هم چيزي بنويسيد
    • هر چي دلتان مي خواهد بنويسيد. اينجا مربوط به شماست اگر نظر خصوصي‌اي داريد لطف کنيد و از طريق اي‌ميل (behrouz.journalist at gmail.com) مطرح کنيد، ممنون.






    مشخصات حفظ شود؟

    از تگ‌هاي HTML هم مي‌توانيد در نظرتان استفاده کنيد.

     
    Copyright 2007 by Behrouz Moddaresi | Design by WebStudio | Powered By Movable Type 3.35