درباره من

سوم دي ماه 1331 در تهران متولد شدم. پس از اتمام دوران دبيرستان به خاطر علاقه اي که به پرواز داشتم به نيروي هوايي پيوستم. در ادامه به آمريکا اعزام شدم، در بازگشت به ايران اولين پروازم را در تاريخ 18/3/53 انجام دادم و با آغاز جنگ تحميلي، به صورت شبانه روزي در مناطق جنگي پرواز داشتم و افتخار كسب مدال طلاي بالاترين ساعات پرواز را به دست آوردم. به دليل سكته قلبي و عمل جراحي باز كه ... ادامه
تبليغات
وبلاگستان
باقي قضايا
   چرا در پرواز آب نبات تعارف مي كنند ؟!

خانم ميهماندار ، شكلات يادت نره !

h5xq342afxvnu5of5ehp.jpg

آيا شده تا حالا از خودتون بپرسيد چرا ميهمانداران قبل از پرواز طريقه استفاده ماسك هاي اكسيژن رو آموزش مي دهند ؟ يا چرا به محض بلند شدن هواپيما از زمين به شما آب نبات ترش تعارف مي كنند ؟ البته بعضي ها كلاس گذاشته و براي نشون دادن چشم و دل سيري خود ، پشت چشم نازك كرده و با حالتي كه مسافر كنار دستي هم متوجه بشه  با بيان واژه " نه خيلي ممنون " از خير آب نبات فسقلي مي گذرند !  و ....

h5xq342afxvnu5of5ehp.jpg

2moam54hmol5qr99728s.gif

cpdvq0xcsl5sv3999sw4.jpg

9q7v5dqnut4rzoktlrhl.jpg

خانم ميهماندار ، شكلات يادت نره !

f8ufqjpujbarqdwifzy7.jpg

 5mn3wim1qjhe7x03wn9e.jpg

 اگه بگم ماجراي خانم ميهماندار شكلات يادت نره چه جوري به يه مطلب براي پست تبديل شد . شايد تعجب كنيد ! واقعيت اينه وقتي پست قبلي رو مي نوشتم . در همين حرف هاي خودموني قصد داشتم به پرسنل متخصصي اشاره كنم كه به دليل پرواز هايي كه بر حسب ضرورت و چك كردن هر از گاهي انجام مي دهند . حق پرواز دريافت مي كنند . به همين دليل دامنه بحث رو ادامه دادم تا رسيد به موضوع اهميت اكسيژن و فقدان كمبود آن در پرواز ! سپس قصد داشتم در راستاي مباحث آموزشي وارد مقوله اتاق ارتفاع بشم . تا اومدم سر و ته آن رو جمع كنم . با كمال تعجب متوجه شدم در حد يك پست كامل فقط مقدمه بلغور كرده ام !! اين بود از خير مقدمه گذشته و آن را براي فرصتي ديگر كنار گذاشتم ! امشب در اين انديشه بودم كه كدام يك از موضوعاتي رو كه در موردشون فكر كرده و يادداشت كردم . كدوم يكي شون رو بنويسم . و چشمم به دست پخت قبلي ام افتاد . شايد محتواي آن براي خيلي از شماها عادي باشه . ولي حتي اگه يك نفر هم از آن بهره ببره . من به هدف خود در اين پست رسيده ام پس آرزو مي كنم خوشتون بياد .. 

 يه دوست بسيار عزيز در بخش كامنت هاي وبلاگ به طور خصوصي پيشنهادي نوشته بود . كه خيلي از ارائه نظرش خوشم اومد . اين بزرگوار فرموده بود ... در ماه يك روزي رو براي پاسخ به سوالات خوانندگان اختصاص بدهيد . وي همچنين تاكيد كرده بود كه خيلي از مديران سايت ها چنين ارتباط صميمانه اي  رو با خوانندگان شون برقرار كرده . و نتيجه هم گرفته اند . به طور كلي برقراري اين گونه رابطه ها رو خيلي دوست دارم . ولي راستش رو بخواهيد در مورد نحوه اجراي آن روش خاصي به ذهنم نمي رسه . به همين دليل با عرض شرمندگي ، دوستان خوش ذوقي كه تجربه در اجراي اين گونه برنامه ها دارند . اگه زحمتي نيست لطفآ نحوه آن رو برام بنويسند . يادمه چندي پيش هم يكي از خانم هاي محترم پيشنهادي شبيه اين طرح فرموده بود . ايشون نوشته بودند ... از طريق ياهو مسينجر مي توانيد آن لاين با مخاطبان تون رو در رو در ارتباط باشيد . اون موقع تصور من اين بود ... خيلي كم گرفتاري پاسخ به انبوه اي ميل  و كامنت ها دارم كه اين يكي هم اضافه بشه !! ولي حالا مي بينم اگر در ماه يا هفته اي يك روز رو اختصاص بدهم ، بد نيست . پس لطفآ شما راهنمايي ام كنيد .  

کلام آخر ... اگه به خاطر داشته باشید دوست نازنینی هم اشاره کرده بود در هر پست تعدادی از وبلاگ های خوب رو انتخاب کرده و به خوانندگان محترم معرفی کنیم . همون موقع من براش نوشتم ... کار جالبی می تونه باشه . ولی افسوس من فرصت کافی برای جستجو وبلاگ ها ندارم . مگر این که بر حسب اتفاق به چشمم بخوره . و فکر می کنم  دوستان محترم دیگر هم براشون این کار کمی دشوار باشه . به همین دلیل ایده ای به ذهنم رسید . .. و آن این که .. هر یک از یاران همدل اگه در حین وب گردی به مورد جالبی بر خورد ، لينك وبلاگ مورد نظر رو در كامنت قرار دهد . البته لازم به توضيح نيست كه قبل از معرفي ، از سلامت آن مطلع باشيم . 

ds351uyk50hg13eoqi5p.jpg 

http://www.lightshine.ae/Home_app.asp 

nxl861dokiu39wurj5ma.gif 

http://www.asheghi.ir/ 


PicbaranPicbaranPicbaran  

حق پرواز بگير هايي كه پرواز نمي كنند !

يك باور غلط در فرهنگ كشور ما وجود دارد كه متآسفانه اغلب مردم فقط " خلبان " را مسئول هدايت هواپيما مي شناسند ! و فقط و فقط براي اين حرفه ارزش به خصوصي قائل هستند . و اين شغل را با كلاس ارزيابي مي كنند . در حالي كه به استثناي هواپيماي شكاري ( كه در آن هم خلبان متكي به افراد متخصص ديگري است ) ، براي به پرواز در آمدن يك هواپيما ، به غير از خلبان افراد ديگري  چه در هواپيما و چه بر روي زمين در اين كار تيمي سهيم هستند . و نبود هر يك از ان ها ، هواپيما قادر به پرواز نيست . ولي ذكر اين نكته ضروري است ، كليه مسئوليت هاي يك پرواز و مديريت آن تنها با خلبان است . ممكنه سوال كنيد در يك هواپيماي كوچك يك نفره ، چه كسي ديگر در پرواز سهيم است ؟ حال من  از شما مي پرسم فكر مي كنيد اگه مسئول برج مراقبت نباشه ، چه اتفاقي مي افتد ؟ بگذريم .. من اين مقدمه رو عنوان كردم تا بهانه اي باشد براي معرفي ديگر عزيزاني كه كم تر نام و مسئوليت آن ها در جايي ذكر مي شود ! و صرفآ قصدم آگاهي نسل جوون و علاقه مند است .

 اجازه مي خواهم اين بحث رو به نيروي هوايي ربط داده و تعاريف ام مصداق پيدا كند ! همان گونه كه مي دانيد در نيروي هوايي ، پرسنل غير از حقوق ثابت و مزاياي عمومي بابت تخصصي كه دارند ( كه آن هم در فيلد خود درجه بندي است ) ، حق و حقوقي را هم دريافت مي كنند . كه اين پول رو براي خلبانان و ساير خدمه پروازي اصطلاحآ " حق پرواز " مي نامند . و در اصل مزاياي " سختي كار " نام دارد . که البته نسبت به سنوات ( سال های خدمت ) و نوع مسئولیت و حتی نوع کاربری هواپیما متغیر است . به عبارتی حق پرواز یک خلبان شکاری با دیگر خلبانان فرق می کند . خب این مسایلی رو که عرض کردم همه می دانند ! ولی جالبه بدونید افرادی هم هستند بدون این که پای خود را داخل هواپیما بگذارند ، يا در كنترل هواپيما نقشي داشته باشند ، حق پرواز يا همون " سختي كار " را مانند ساير كروي پروازي دريافت مي كنند !  آيا تا حالا اين موضوع رو شنيده بوديد !؟  يا اصلآ مي تونيد حدس بزنيد كه شغل اين عزيزان چي مي تونه باشه ؟!!

 حال كه بحث به اين جا كشيد ، تا شما سرگرم پيدا كردن شغل شريف اين آقايون هستيد . يك مورد ديگر هم در زمان قديم وجود داشت ( كه اميدوارم حالا اين گونه نباشه !‌ ) كه جهت تكميل حواشي پست امشب خالي از لطف نيست .... بله عزيزان به قول معروف يكي بود ، يكي نبود . غير از خدا هيچ كس نبود ... اون قديم مديما كه ما در نيروي هوايي خدمت مي كرديم ، يعني در خط پرواز سي - ۱۳۰  يه عده آقايون خيلي زبلي وجود داشتند كه به هر نحو ممكن از مسئوليت پرواز شانه خالي مي كردند ! ولي حضرات براي اين كه حق پرواز شون رو كامل دريافت كنند ، دست به ترفند هايي مي زدند ، تا هر جور شده اون چندر غاز رو بگيرند ! بعضي ها با پذيرش مسئولبت هاي اجرايي ( كه ما به آن دكان مي گفتيم ) از جدول و نوبت پروازي حذف شده و تنها بايد حداقل سقف ساعت پرواز موظفي خود رو ( كه واقعآ فراموش كردم و شك دارم كه آيا ده ساعت در ماه بود . يا ده ساعت در سه ماه !! ) تكميل مي كردند . كه در مقايسه با خودم  بايد عرض كنم كه حداقل ماهي شصت تا هفتاد ساعت مي پريدم ! ولي آقايون براي همون مدت كم هم كلك مي زدند !!

rqosrtfsr1tx33thzgct.jpg

واي  خداي من .. چقدر جاده خاكي رفتم !! پس خلاصه مي كنم .. دكاني كه نام بردم يعني مسئوليت هاي اجرايي از سرپرستي گرفته تا معاونان و مسئول آموزش و بازرسي و غيره . اما بهتره بدونيد آين آقايون از ما بهترون اگه قرار بود پرواز تشريف ببرند . يا به ماموريت هاي خارج از كشور رفته يا پروازهايي كه در بين بچه ها به " نون و آبدار " معروف بود . مثل كيش و چاه بهار و مسير هاي بي درد سر مي رفتند ! گاهي هم از ساير افرادي كه ساعت پرواز ان ها بالا بود ، مي خواستند نام ان ها رو در فرم پرواز يادداشت نمايند ! حالا بريم سر اصل مطلب .. ابتدا شغل عزيزاني كه در پرواز نقشي نداشته ولي سختي كار دريافت مي كنند رو عرض مي كنم  . توجه داشته باشيد اين همه مقدمه رو تنها براي آماده كردن ذهن شما در زمينه يكي از اصول مهم و مرتبط با پرواز انجام دادم . اين پرسنل كساني هستند كه در ساختماني به نام " اتاق پرواز " فعاليت مي كنند . 

نقش اكسيژن در پرواز ....

آيا شده تا حالا از خودتون بپرسيد چرا ميهمانداران قبل از پرواز طريقه استفاده ماسك هاي اكسيژن رو آموزش مي دهند ؟ يا چرا به محض بلند شدن هواپيما از زمين به شما آب نبات ترش تعارف مي كنند ؟ البته بعضي ها كلاس گذاشته و براي نشون دادن چشم و دل سيري خود ، پشت چشم نازك كرده و با حالتي كه مسافر كنار دستي هم متوجه بشه  با بيان واژه " نه خيلي ممنون " از خير آب نبات فسقلي مي گذرند ! ولي اگه بدونيد كه همون آب نبات كوچولو  چه نقش مثبتي در سلامت پرواز ايفا مي كنه ، حتمآ دست ميهماندار رو بر نمي گردانيد ! بگذريم كه بعضي ها يه مشت بر مي دارند .. يا بعضي خانوم ها هم از ترس پاك شدن رژ لبشون آن را مصرف نمي كنند ! اين مقدمه به اين دليل طولاني شد تا به نقش اكسيژن در پرواز بهتر پي ببريد . همان طور كه مي دانيد هر چه هواپيما فاصله اش بيشتر شود ، به همون اندازه هم از غلظت اكسيژن هوا كاسته مي شود . و هواپيماها چون در ارتفاع بالا پرواز مي كنند ، به همين دليل سيستمي در آن نقش تهيه اكسيژن و هوا براي تنفس رو تآمين مي كند . اين عمل را " پرشرايز " مي نامند . حال اگه به هر دليل اين سيستم در ارتفاع بالا از كار افتاد ، همون ماسك هاي اكسيژن كه ميهمانداران طريقه استفاده اش رو ياد دادند ، جون مسافران رو در مدتي كه خلبان ارتفاع هواپيما رو به سطحي مي رسونه كه هوا است ، نجات مي دهند .

اتاق ارتفاع چيست ..... ؟

حال كه به نقش عمل " پرشرايز " در هواپيما پي برديد ، بهتره بدونيد كه گاهي ممكنه در پرواز ، فشار  هوايي كه توسط اين سيستم درون هواپيما محبوس است . به دلايلي نشت پيدا كنه .. و كسي از كروي پروازي به دليل خستگي يا هر علت ديگري متوجه افت فشار نشوند . و همين امر يعني كمبود اكسيژن در كابين سبب اختلال شديد در سيستم عصبي خدمه مي شود . اما مشكل اين جاست كه واكنش افراد در مقابل نارسايي اكسيژن با يك ديگر متفاوت است . و اگر خلبان يا هر يك از كروي پروازي متوجه واكنش بدن خود در مقابل اين نقيصه نباشند ، بعد از مدتي در آسمان يهو از هوش مي روند ! با بيان مثالي توضيح ام رو كامل مي كنم ... بعضي افراد وقتي در وضعيت كمي اكسيژن قرار مي گيرند ، ممكنه عرق سردي بر بدنشون نشسته و احساس تهوع نمايند .. برخي ديگر ناخن هايشون كبود مي شود . عده اي هم خون از بيني يا گوش شون مي زنه بيرون  و .... كه ممكنه به حساب كسالت خود گذاشته و  تصور كنند مسموم شده اند ، يا به دليل افراط در خوردن است ! شايد هم تصور كنند اين حالت غير طبيعي به دليل تكان هاي هواپيماست . و اهميت ندهند !!

qnpj3sihn8e1j6pvxjg1.jpg

و اين گونه است كه فاجعه ناگهان به وقوع مي پيونده .. چون خلبان بدون اين كه متوجه باشه چه بلايي قراره سر خود و ابو طياره اش  بياد ، ناگهان از هوش مي ره ..! به همين دليل تمام خلبانان و كروي پروازي بايستي به " اتاق ارتفاع " رفته و پس از طي آموزش هاي تئوري كه شامل قوانين فيزيكي  (مثلآ هميشه فشار كم به سوي فشار قوي رفته يا بر عكس و ... ) سپس به اتفاق پزشك متخصص درون اتاق ويژه يا همون " اتاق ارتفاع "  رفته و با بسته شدن در شرايط پرواز در ارتفاع بالا رو به وجود مي آورند . بعد از رسيدن به سقف پروازي مورد نظر ( مثلآ بيست هزار پايي ) ، پزشك از خلباناني كه روي صندلي نشسته اند و از همون ابتدا ماسك اكسيژن به بيني خود نصب كرده اند ، مي خواهد همه ماسك ها رو بردارند !! ( يعني عملآ در شرايط بي اكسيژني قرار مي گيرند ) . قبلآ توصيه كرده اند كه هر وقت احساس كرديد حالتون خوب نيست ، سريع ماسك رو بزنيد ... 

ماجراي نخستين روزي كه به اتاق ارتفاع رفتم ...  

معمولآ خلبانان نخستين بار در گروه هاي پنج - شش نفري براي آموزش به اين مركز فرستاده مي شوند . ولي در سال هاي بعد ، هر فرد به تنهايي براي آزمايش مجدد مراجعه مي كند . ( نياز به دوره نيست ) . من هم به اتفاق تني چند از همكارانم براي آموزش و امتحان اعزام شديم . قديمي تر ها ما جديدي ها رو بد جوري از اتاق ارتفاع ترسونده بودند .. و هميشه از اتفاقات ناگوار در موقع آزمايش حرف مي زدند !! به طوري كه خدائيش من يكي با ترس و لرز راهي اين مركز كه در خيابان نيروي هوايي واقع شده است شديم .  بعد از آموزش هاي لازم و ضرورت شناخت فرد پرنده از وضعيت جسمي خويش ، نوبت به اتاق ارتفاع رسيد . اتاقي بود كاملآ معمولي يك ضلع آن شيشه اي بوده و اطراف آن صندلي هايي تعبيه شده بود . وقتي روي صندلي نشستيم ، با اشاره دكتر گوشي رو به گوش گذاشته و ماسك رو جلوي بيني خود قرار داديم . پزشك به مسئول اپراتور كه او هم به گوش بود ، دستور داد شرايط پرواز رو به وجود آورد . در گوشه اي از اتاق يك بادكنكي كه فاقد هوا بود به چشم مي خورد ! همين طور كه به اصطلاح اتاق ارتفاع مي گرفت ، از بلند گو مرتب سقف پرواز رو اعلام مي كردند ... ۴۰۰۰ پا ... ۱۲۰۰۰ پا ..حالا ۲۰۰۰۰ پايي هستيم ...

 خلاصه ... همه مثل من دل تو دلشون نبود !! خدايا چه اتفاقي قراره برامون بيفته !؟ ناگهان به فرمان جناب پزشك ارتفاع در همون بيست هزار پايي مثلآ متوقف شد ! و سپس خطاب به ما دستور داد ماسك ها رو برداريم . قبلش به ما اموخته بودند  لحظه اي كه احساس ناراحتي كرديم ، بايستي فورآ ماسك رو جلوي بيني مون بگيريم .. در ضمن اين رو اضافه كنم همان طوري كه به اصطلاح اوج مي گرفتيم ، بادكنك هم خود به خود پر باد مي شد !  من بعد از گذشت دقايقي احساس كردم  عرق سردي به تنم نشسته و احساس سرگيجه دارم . فورآ ماسك ام رو گذاشتم . يكي قبل از من كف دست هايش عرق كرده بود و با اشاره پزشك ماسك اش رو قرار داد .. همين جوري هر كي متوجه شرايط جسماني خود شد . ولي يكي از همكاران كه لهجه شيرين آذري داشت ، همين جوري قشنگ نشسته بود ! و مرتب با لحن خودش مي گفت ... الده من هيچي نشدم .. الده من .. ما فكر مي كرديم خوشا به حالش چقدر بدن مقاومي داره .. كه يهو ديديم كله پا شد !! بعد از اين كه فشار تخليه شد ، دكتر گفت اين خطرناك ترين وضعيت است .. چون طرف متوجه كمبود اكسيژن نمي شه و يهو غش مي كنه ! بدين ترتيب من فهميدم كه در گذشته گاهي بدنم در پرواز خيس مي شد ، به خاطر اكسيژن بوده است . اين رو هم بگم در خاورميانه اتاق ارتفاع كشور ما ، جز بهترين ها شناخته شده بود .

6evjucp7687zzix30xad.jpg

چرا در پرواز شكلات تعارف مي كنند ؟!

اما رسيديم به اين مبحث كه چرا به محض بلند شدن هواپيما ، آب نبات يا شكلات تعارف مي كنند ؟ از نظر علمي بدن انسان در همون ارتفاعي كه زندگي مي كنه ، بدن و سيستم تنفسي اش عادت كرده و به آن وضعيت به اصطلاح خو گرفته است . حال اگه همين انسان سوار هواپيما شده ، به محض اين كه هواپيما اوج مي گيرد . به دليل فشار متفاوت ارتفاع ،  مجاري تنفسي اش دچار اختلال شده و راه منفذ هاي گوش فشار مي آورد . به همين دليل درست دقايقي بعد از پرواز ، مسافر احساس مي كند صداي وز وزي در گوش هايش پيچيده و بعد از مدتي هم هيچ صدايي رو نمي شنود ! ( حتي صداي قار قار موتورهاي  هواپيماي ما رو ! ) . كه بهترين روش براي باز شدن مجاري گوش اين است كه .. ابتدا با دست بيني رو گرفته و سپس آب دهان خود رو قورت دهيم ..  بلافاصله مشاهده مي كنيم كه گوش ها به حالت طبيعي برگشته و صداها رو به وضوح مي شنود . لذا براي اين كه بيچاره مسافران دم به دقيقه بيني خود رو نگيرند و هي آب دهانشون رو قورت ندهند ، به توصيه متخصصان امر ، در همون ابتدا ( قبل از ايجاد ناهنجاري ) به همه آب نبات ترش يا شكلات تعارف مي كنند تا به خاطر قورت دادن آب دهان ، از گرفتگي گوش ها جلوگيري شود . اما اين رو بگم مسافران حرفه اي معمولآ براي مسافرت با هواپيما ، هميشه يه بسته آدامس به همراه خود مي برند ...  

قبل از اين كه مطلب رو به انتها برسونم ، عرض كنم اگه فرصت شد حتمآ يك پست كامل در مورد  مسايلي  كه يه مسافر از بدو ورود به محوطه فرودگاه تا لحظه سوار شدن به هواپيما ، طول پرواز  ، نوع غذا هاي مفيد ، حقوق و مقررات مربوطه و ... خواهم نوشت . چون معتقدم خيلي از عزيزان در باره تكات ضروري و ايمني در طول پرواز  ممكنه آگاهي كامل نداشته باشند . به عنوان نمونه عرض مي كنم ... مسافر از بدو ورود به محوطه فرودگاه بيمه است . به عبارتي اگه خداي ناكرده حتي جلو پاركينگ بر اثر حادثه اي دچار مشكل شوند . طبق قانون تمام خسارت به عهده فرودگاه و بيمه مربوطه است . يادمه چندي پيش كه براي استقبال عزيزي به فرودگاه رفته بودم ، ديدم خانم محترمي پايش وارد دريچه يكي از  نرده ها شده است . طفلك خيلي آسيب ديده بود . اولين سوالم از وي كه حال و حوصله پاسخ رو نداشت اين بود .. آيا بليط داري ؟ وقتي پاسخ مثبت داد ، بهش ياد آوري كردم كه بيمه خسارت شما رو پرداخت خواهد كرد ... طفلي خيلي خوشحال شد .

در يكي از پاراگراف هاي بالا در مورد سقف پرواز ماهيانه شك داشته و با ترديد نوشتم فكر مي كنم ده ساعت در ماه است . امروز بعد از ظهر براي اين كه از رقم دقيق آگاه بشم ، موضوع رو از يكي از اساتيدم سوال كردم .. بنده خدا او هم ابتدا كمي به فكر فرو رفته و بعد از لحظه اي درنگ گفت .. شش ساعت در ماه بود . كه هر سه ماه محاسبه مي شد . يعني يك نفر كه به دلايلي در يك يا دو ماه هيچ پروازي رو انجام نداده است . تا ماه سوم فرصت دارد هيجده ساعت موظفي اش رو تكميل نمايد . و گر نه مزاياي  پروازي اش قطع مي شد . واقعآ خنده داره كه بدونيد بر عكس اين قضيه ... يعني اگر شخصي در ماه صد ساعت هم پرواز مي كرد ، حتي يه پاپاسي هم اضافه به او تعلق نمي گرفت ! اميدوارم اين تناقض ها در اين هفده سالي كه به افتخار بازنشستگي نائل اومدم . بر طرف شده باشه . البته اين رو هم اضافه كنم كه مزاياي  پرواز بسته به مسئوليت شخص و  نوع هواپيما متفاوت بود . به عنوان مثال مسيري كه هواپيماي سي - ۱۳۰ در سه ساعت طي مي كنه ، ممكنه يك جنگنده شكاري آن را در سي يا چهل دقيقه  انجام دهد .

با تشکر و احترام :

بهروز مدرسی

این مطلب ساعت ۲:۱۵ دقیقه بامداد چهارم اردیبهشت ۱۳۸۷ به پایان رسید .

                                       ایام به کام  

مسابقه ويژه پرواز

 شماره ۲

51rlsyff7zbvt9yhr52x.jpg

به اطلاع خوانندگان محترم و علاقه مندان پرواز مي رسانم : از اين به بعد هر هفته يك سوال در رابطه با اصول پروازي از سوي مدير محترم " فروشگاه لوازم خلباني دبي "   مطرح مي شود ، كه پاسخ آن به صورت پنج گزينه اي است . دوستان بايد پاسخ هاي صحيح خود رو به اي ميل ذيل :hfoladi@dubaipilotshop.com به نام آقاي  " حميد فولادي " ارسال فرمايند . از ميان كساني كه پاسخ صحيح داده باشند ، هر هفته يك جايزه بسيار نفيس تقديم برنده خواهد شد . براي آشنايي با محصولات فروشگاه خلباني ( اينجا ) رو كليك فرماييد . شايان ذكر است از آن جا كه دانشجويان پروازي مي بايستي مسلط به زبان انگليسي باشند ، سوالات هم انگليسي است .

  
What is the benefit of flap?


A) Increase angle of decent by increasing airspeed
B) Decrease drag
C) Increase angle of attack
D) Decrease the wing's lift coefficient
E) None of them
 اطلاعيه مهم


به نام خدا

بدينوسيله به اطلاع ايرانيان علاقه مند به سرمايه گذاري كلان در امر صنعت هوانوردي مي رسانيم ، با استعانت از خداوند متعال در راستاي حمايت از جوانان علاقه مند به آموزش خلباني و تآسيس آكادمي پرواز  جهت همگاني شدن اين حرفه دوست داشتني ، تني چند از اساتيد خوشنام خلباني كشور مراحل قانوني پروژه فوق و اخذ مجوز هاي قانوني را تكميل كرده اند . و براي آغاز آن نياز به سرمايه گذاران حقيقي و حقوقي دارند . هموطنان علاقه مند چهت آگاهي از شرايط پروژه و تضمين سرمايه با اي ميل مدير سايت به نشاني  behrouz.journalist@gmail.com مكاتبه فرمايند .


اطلاعيه   

 حسب الامر پيشنهاد خوانندگان محترم سايت " يادداشت هاي يك خبرنگار " به استحضار مي رسد . نخستين نشست علاقه مندان دنياي وب ، با حضور ياران همدل و صميمي سايت دهم مرداد ماه در يكي از فرهنگسراهاي تهران به مديريت جناب آقاي آرمان بيات  برگزار خواهد شد . لذا  ان عده از خوانندگاني كه با حضور خود گرمابخش محفل دوستانه ياران فوق  مي شود خواهشمنديم با مراجعه به سايت خانم درياي عزيز به نشاني :http://www.darya2500.blogfa.com/ ، ضمن اعلام آمادگي حضور نظرات و پيشنهادات خويش را بيان فرمايند .

با تشكر : بهروز مدرسي

jvza5nkorvbev1onybem.jpg

به اطلاع اون دسته از دوستاني كه تازه به جمع خوانندگان اين سايت پيوسته اند برسانم . شمه اي از مطالب گذشته رو در پستي مستقل قرار داده ام كه با مراجعه به آن با گلچيني از مطالب قديمي مواجه خواهيد شد . براي مطالعه مطالب فوق لطفآ ( اينجا ) را كليك فرماييد . 

بدون شک یکی از دردناک ترین سوانحی که اخیرآ مردم ایران شاهد و داغدار آن بوده اند ، سقوط هواپيماي سي -۱۳۰ حامل خبرنگاران بود . بنده افتخار دارم تحليلي كه در مقام يه كارشناس در سه پست تنظيم نمودم تقديم شما خوانندگان گرامي نمايم .

 

 دلايل گفته نشده از سقوط هواپيماي خبرنگاران - قسمت اول (اينجا )

چرا هواپيماي خبرنگاران سقوط كرد ؟ - قسمت دوم (اينجا )

بررسي و تحليل دلايل احتمالي سقوط هواپيماي سي - ۱۳۰ - بخش آخر ( اينجا )

  

6mfmukopgefyux613u8m.jpg 

این بخش به پیشنهاد و همت شما خوانندگان محترم شکل گرفته است . از این پس خلاصه ای از پست قبل به زبان انگلیسی به همراه تازه ترین خبرهایی از صنعت هوانوردی تقدیم شما عزیزان خواهد شد.

C-160 AIRCRAFT:

The Transall C-160 is a military transport aircraft developed by a consortium of French and German aircraft manufacturers for the air forces of those two nations and that of South Africa.The name Transall comes from the contraction of Transport Allianse.It is turboprop-powered and of conventional configuration for aircraft of this type, with high wings, and a loading ramp built into the rear of the fuselage. Size-wise, it falls between the Aeritalia G.222 and the C-130 Hercules.Three prototypes flew in 1963, followed by pre-production machines in 1965 and production machines from 1967. The first batch included 110 C-160Ds for the Luftwaffe, 50 C-160Fs for the Armée de l'Air, and 9 C-160Zs for the South African Air Force , 4 C-160Fs were converted to air mail transport aircraft, they were operated by Air France and given the designation C-160P. Production continued until 1972 .From 1994 to 1999, all French C-160s underwent an avionics upgrade and the addition of new anti-missile countermeasures. SPECIFICATIONS:Crew: five - two pilots, flight engineer, tactics officer, Loadmaster /Capacity: cargo or up to 80 troops payload: 16,000 kg /Length: 32.40 m /Wingspan: 40.00 m /Height: 12.36 m /Wing area: 160 m² /Empty weight: 30,000 kg /Loaded weight: 46,000 kg /Max takeoff weight: 49,150 kg /Powerplant: 2× Rolls-Royce Tyne 22 turboprops, (5,565 hp ) each .

Maximum speed: 513 km/h (319 mph) /Range: 1,850 km (1,150 miles) /Service ceiling: 8,230 m (30,000 ft) /Rate of climb: 6.67 m/s (1,312 ft/min) /AVIONICS:Flight management system, GPS ,Laser-INS (inertial navigation system) ,TCAS II collision avoidance system .

Source:Wikipedia      BY:Alireza Sadeghi

6fznuauuo2p8vpfk0guo.jpg

PicbaranPicbaran

ترجمه فارسي

هواپیمای سی-160:

هواپیمای سی-160(ترانسال) هواپیمای ترابری نظامی است که توسط کنسرسیومی از نیروی هوایی فرانسه و نیروی هوایی آلمان برای این دو کشور و همچنین آفریقای جنوبی ساخته شده است.واژه ترانسال اختصار کلمات" اتحاد و حمل ونقل" میباشد.هواپیمایی با دو موتور توربوپراپ بوده وواجد طراحی مناسبی برای این نوع هواپیما میباشد.دارای بالهای بالای بدنه و یک رمپ بارگیری در انتهای بدنه میباشد.از لحاظ اندازه چیزی بین جی-222 و سی-130 هرکولس میباشد.سه پیش نمونه آن در سال1963 بپرواز درآمدند وتولید اولیه آن در سال 1965 و تولید اصلی از سال 1967 شروع شد.نخستین دسته شامل 110فروند سی-160دی برای نیروی هوایی آلمان- 50فروند سی-160اف برای نیروی هوایی فرانسه و9 فروند سی-160زد برای نیروی هوایی آفریقای جنوبی بوده و 4فروند سی-160اف نیز تبدیل به هواپیمای حمل ونقل پستی شد و توسط نیروی هوایی فرانسه بکار گرفته شدند.تولید آن تا سال 1972 ادامه پیدا کرد.از سال 1994 تا1999 کلیه سی-160 های فرانسوی تحت بروزرسانی الکترونیک پروازی و تجهیز به سیستمهای ضد موشک قرار گرفتند."خصوصیات":خدمه:5نفر شامل دو خلبان-مهندس پرواز-افسر تاکتیک و لود مستر/ظرفیت:بار یا بیش از 80 سرباز/وزن بار:16000 کیلوگرم/طول:32.4 متر/بال تا بال:40 متر/ارتفاع:12.36 متر/سطح بال:160 متر مربع/وزن خالی:30000 کیلوگرم/وزن پر:46000کیلوگرم/حداکثر وزن برخاست:49150 کیلوگرم/پیشرانه:دو موتورتوربوپراپ رولزرویس تین 22 باقدرت هر یک 5565 اسب بخار.

حداکثر سرعت:513 کیلومتر بر ساعت/برد:1850کیلومتر/سقف پرواز:8230 متر/نرخ صعود:6.67 متر بر ثانیه/الکترونیک پروازی:سیستم مدیریت پرواز/جی پی اس/سیستم ناوبری اینرسیایی-لیزری/سیستم جلوگیری از برخورد.

منبع:ویکیپدیا             گردآوری و ترجمه:علیرضا صادقی 

r3q10av7egwq79syn6xk.jpg

همان گونه كه پيش از اين اعلام كرده بودم ، خوانندگان محترم مي توانند كالا هاي خود را جهت درج رايگان در اين بخش ارسال فرمايند . اما ظاهرآ جز تعداد معدودي استقبال نفرمودند . مستدعي است پس از ارسال فايل تبليغي خود به آدرس جي ميل بنده ، در آخرين پست كامنت بگذاريد . بديهي است در حال حاضر به دليل تبليغات كم محدوديتي وجود ندارد


مرکز آپلود عکس ایرانی

http://www.picbaran.com/

اینجا را کلیک کنید


7w57l65r6cdykphszjc5.jpg

http://www.khaleban.com/ 


 

 http://fun.mahyaonline.com/ 


373ippzd8coe2ruui46d.jpg 

اينجا رو كليك كنيد

http://phoenix69.blogfa.com/


 hl3cgzchkr1tepfac901.jpg

قابل توجه علاقه مندان تحصيل در كشور بلارس

http://www.minsk.blogfa.com/ 


 





- تعداد بازديد
  • 10224
  • مرتبه

    نظرات
    شما هم چيزي بنويسيد
    • هر چي دلتان مي خواهد بنويسيد. اينجا مربوط به شماست اگر نظر خصوصي‌اي داريد لطف کنيد و از طريق اي‌ميل (behrouz.journalist at gmail.com) مطرح کنيد، ممنون.






    مشخصات حفظ شود؟

    از تگ‌هاي HTML هم مي‌توانيد در نظرتان استفاده کنيد.

     
    Copyright 2007 by Behrouz Moddaresi | Design by WebStudio | Powered By Movable Type 3.35