درباره من

سوم دي ماه 1331 در تهران متولد شدم. پس از اتمام دوران دبيرستان به خاطر علاقه اي که به پرواز داشتم به نيروي هوايي پيوستم. در ادامه به آمريکا اعزام شدم، در بازگشت به ايران اولين پروازم را در تاريخ 18/3/53 انجام دادم و با آغاز جنگ تحميلي، به صورت شبانه روزي در مناطق جنگي پرواز داشتم و افتخار كسب مدال طلاي بالاترين ساعات پرواز را به دست آوردم. به دليل سكته قلبي و عمل جراحي باز كه ... ادامه
تبليغات
وبلاگستان
باقي قضايا
  سانحه ايرباس صفر كيلومتر !

برخورد هواپيماي اير باس نو  به ديوار !

lw5zmzyh069r9piipu58.jpg

تصاوير مربوط به سانحه ايرباس خطوط هوايي اتحاد امارات و سي -۱۳۰ آمريكايي در عراق .

lw5zmzyh069r9piipu58.jpg

bx151pxl9etw9pgi3uc3.gif

y128o6ukn9rygsg2k8pk.jpg

برخورد هواپيماي اير باس نو  به ديوار !

mp9hi2pltqgt7kd8ojrq.gif

برخورد جامبو جت نو يا به قول خودمون صفر كيلومتر به ديوار ، عنوان مطلبي است كه چندي پيش يكي از خوانندگان عزيز و محترم اصل خبر فوق رو كه به زبان انگليسي بود به همراه تعدادي تصوير برام فرستاد . از اون جايي كه موضوع حادثه تقريبآ جديد بود و در سال ۲۰۰۷ رخ داده بود ، تصميم گرفتم اون رو تقديم شما بزرگواران كنم . ولي به دليل كه خبر ارسالي تقريبآ به زبان طنز بود ، بر آن شدم تا ضمن تحقيق در سايت ها علاوه بر اصل خبر ، تصاوير بيشتري رو  هم پيدا كنم . ولي متآسفانه اغلب سايت ها هم از همون تصاوير استفاده كرده بودند ! خارج شدن هواپيما در موقع تست موتور گرداني ، موضوعي است كه اغلب به دليل سهل انگاري اتفاق مي افتد . و اگر خاطر مباركتون باشه در همين رابطه يك مطلب كه مربوط به هواپيماي سي - ۱۳۰ بود (اينجا ) ، كه بهمن ماه  براتون نقل كردم . ضمنآ براي اين كه به سبك و سياق مطالب هميشگي سايت در بيايد ، توضيحاتي رو هم براي آگاهي شما دوستان عزيز و گرامي به آن افزودم . كه اميدوارم خوشتون بياد .

kfcmikxblzvai9wjf1sr.jpg

راستش رو بخواهيد وقتي مطلب قبلي رو كه در باره آخرين عمليات جنگ با عراق بود رو مي نوشتم ، هرگز فكر نمي كردم  اين قدر باعث عصبانيت عده اي بشم ! اين افراد كه هيچ جايگاهي در ميان مردم كشور عزيزمون ندارند ، به روش هميشگي شون من رو تهديد به مرگ نمودند !! آن ها چون بهانه اي پيدا نكرده بودند ، به من خرده گرفتند كه چرا واژه " منافقين " رو مرتب در مطلب ام تكرار كرده ام ؟!! انگار اين لقب رو من به اون ها نسبت دادم ! ولي در عوض خوانندگان بي شماري هم در اي ميل و هم در كامنت ها شون از اين كه نامي از سردار رشيد ارتش " صياد شيرازي " به ميان آوردم ، خيلي تشكر و قدرداني كرده بودند كه نشان از محبوبيت اين قهرمان ملي ايران دارد . يعضي ها هم ايراد گرفته بودند چرا شما كه اجازه بحث سياسي رو در سايت ات نمي دهي ، چرا خودت اين موضوعات رو مي نويسي ؟! در پاسخ به اين عزيزان عرض مي كنم ... بله تآكيد مي كنم كه هيچ علاقه اي به موضوعات سياسي نداشته و  ندارم . ولي خاطراتي كه مي نويسم ، ممكنه در قالب هايي چون .. سياسي ، طنز ، ورزشي ، ديني ، اجتمايي شناخته بشه ، كه به هيچ عنوان بيانگر اعتقاد و علاقه ام به رشته ذكر شده نيست . و فكر كنم اين موضوع در تمام مطالب ام قابل تشخيص است  .

موضوع بعدي در باره تبليغات رايگان است . اكثر خوانندگان قديمي خوب مي دانند كه من اين بخش رو تنها به خاطر حسن علاقه اي كه به همكاران وبلاگ نويس دارم ، ايجاد كرده و متذكر شدم مدت آن محدود باشه . ( مثلآ بين يك هفته تا ده روز ) ولي به علت كم بودن درخواست ها نوشتم فعلآ محدوديتي نداريم . اما راستش رو بخواهيد ، اخيرآ تعداد آن ها افزايش يافته و با توجه به سرعت پائين اينترنت در ايران ، باعث كندي در بالا اومدن صفحه مي شود . از طرفي هم صداي اعتراض بعضي از خوانندگان جديد بلند شده است ! ولي به خاطر اين كه واقعآ  دلم نمي آيد با درخواست تبليغ جديد ، قديمي ها رو حذف كنم ، بين دو راهي گير كرده ام . باور كنيد خيلي دلم مي خواد تبليغ همه دوستان رو در صفحه قرار دهم . مخصوصآ آگهي هايي كه مربوط به كسب و كار جوون هاي عزيز است . مانند تبليغ تحصيل در كشور بلارس ( اينجا ) ، كه مدير جوان آن از اين طريق بخشي از هزينه هاي تحصليي خودش رو تآمين مي كنه . و من دوست دارم همه آن رو ديده و به دوستان جواني كه مشتاق ادامه تحصيل در خارج از كشور هستند معرفي كنند .

 

ds351uyk50hg13eoqi5p.jpg 

http://www.lightshine.ae/Home_app.asp 

nxl861dokiu39wurj5ma.gif 

http://www.asheghi.ir/ 


موتور گرداني چيست ؟  

 فكر مي كنم در باره موتور گرداني ، يا روشن كردن موتور هواپيما به منظور آزمايش و بر طرف كردن اشكالات احتمالي آن قبلآ براتون نوشتم . اما به دليل اين كه شايد كسي اون رو نخوانده باشه و مطلب امروز هم در اين باره است براتون عرض مي كنم . واژه " موتور گرداني " يا همون روشن كردن موتور هواپيما توسط افراد متخصص و غير خلبان رو كه به منظور آزمايش موتور هاي هواپيما و ساير سيستم ها صورت مي گيرد رو اصطلاحآ موتور گرداني يا ( Engine Run Up ) مي نامند . براي اين منظور ، متخصصاني كه براي اين كار انتخاب مي شوند ، حتمآ بايد دانش و تبحر فني آن ها  بالا باشد . كه اصطلاحآ به آن ها  " هاي لول " مي گويند . اين افراد بعد از طي دوره هاي تخصصي ، و آموختن تمام روش هاي ايمني بعد از قبولي ، مجوزي رو اخذ مي كنند كه با آن مي توانند در صورت نياز و بدون حضور خلبان ، موتور هاي هواپيما رو فقط در روي زمين روشن كرده و به قول معروف تخت گاز بدهند !! معمولآ در اين جور مواقع ساير متخصصان مربوطه هم در كابين حضور دارند .

براي انجام موتور گرداني ، علاوه بر متخصصي كه قصد روشن كردن موتور ها رو داره و در كابين بر جاي خلبان ، روي صندلي سمت چپ مي نشيند . يك نفر هم حتمآ مي بايستي در بيرون هواپيما و در حالي كه گوشي به روي گوش داره با متخصص مربوطه مدام در تماس باشد . روش كار هم دقيقآ مثل زماني است كه خلبان به قصد پرواز موتور هاي هواپيما رو روشن مي كند . يعني ابتدا بايد از طريق سيستم راديويي ( يو . اچ . اف ) با برج مراقبت پرواز فرودگاه تماس گرفته و ضمن اعلام شماره سريال هواپيما ، ( همان اعدادي كه بر روي سكان عمودي نوشته شده است ) ، درخواست موتور گرداني كند . سپس با پرسش از فردي كه جلوي هواپيما ايستاده و بيان شماره موتور ، به عبارتي از وي مي پرسد كه آيا همه چيز آماده است ؟ اين عمل به اين جهت است كه در هنگام روشن كردن موتور مربوطه ، شخصي در جلو يا پشت اگزوز نباشه كه خداي ناكرده آسيب ببينه ....

طريقه موتور گرداني ... 

 تنها با اعلام فردي كه جلوي هواپيماست ، خلبان يا متخصصي كه پشت فرمون نشسته بر روي كليد استارت هواپيما دستش رو مي بره . بعد از روشن شدن نخستين موتور ( كه معمولآ شماره سه است ) و به سرعت لازم رسيدن ، مجددآ همين پروسه براي ساير موتور ها انجام مي شود . در تمام مدتي كه موتور ها روشن است ، فردي كه در بيرون از هواپيما به گوش است ، بايد مراقب وضعيت موتور ها ، و افراد باشه تا كسي نزديك نشده يا موتور آتش نگيره . البته وجود كپسول هاي آتش نشاني و اطمينان از وجود آن ها در كنار هواپيما ، جزء مقررات است . همچنين قبل از روشن كردن بايد مطمئن باشند كه چوب ها يا موانعي كه زير چرخ قرار مي دهند ( Chocks ) ، حتمآ در جاي خود قرار داشته باشد . قبل از اين كه به اصل ماجرا به پردازم ، اجازه مي خواهم طبق معمول خاطره اي رو عرض كنم ! اون اوايلي  كه تازه هواپيماهاي سي - ۱۳۰ خريداري شده بودند ، در پايگاه هفتم ( شيراز ) تنها يه نفر مجوز موتور گردوني رو داشت ! يادش واقعآ به خير ...

اسم موتور گردون " ژان رفيع زاده " بود . كه از مادري فرانسوي و پدر ايراني متولد شده بود . جووني خوش مشرب و خوش تيپ ، با قامتي بلند بود . يه روز اين بابا تو پايگاه شيراز يه تخلفي مي كنه و به همين دليل مي اندازنش بازداشتگاه پايگاه . خب بقيه اش رو حتمآ مي تونيد حدس بزنيد ! گاهي شب ها كه هواپيماها ايراد آورده  و مجبور به موتور گردوني مي شد ، چون كسي رو نداشتند و از طرفي هم حتمآ بايستي ايراد برطرف بشه ، شبانه با هزار بدبختي حكم آزادي موقت او رو مي گرفتند تا بياد كار پايگاه رو راه بيندازه !! يادمه همون موقع براش جوك درست كرده بودند كه .. شب ها هواپيما رو بكسل كرده و جلوي زندان مي بردند تا ژان از همون اون جا كار آقايون رو راه بيندازه !! از طرفي هم به خاطر مشكل صدور مجوز ، هر كسي نمي تونست به راحتي از عهده آزمون هاي اين كار بر بياد ! براي همين طفلك ها تا مدتي با اين مشكل مواجه بودند . بعد از انقلاب ژان رو فكر كنم به جرم بهايي بودن يا تفكرات غير اسلامي پاكسازي اش كردند . بعد رفت فرانسه ..

حادثه اي كه براي ايرباس امارات پيش آمد ...

 طبق قراردادي كه رسمآ بين دولت امارات با كشور فرانسه منعقد شده بود ، قرار بود فرانسه تا پايان سال ميلادي چهار فروند هواپيماي ايرباس مدل  ۶۰۰ - ۳۴۰ آ رو به خطوط هوايي " اتحاد " تحويل بدهد . ساعت پنج بعدازظهر پانزدهم نوامبر ۲۰۰۷ ، نه نفر از متخصصين فني كه دو نفر از آن ها جزء كارمندان كارخانه توليد كننده ايرباس بودند ، به همراه هفت نفر عرب كه كارمند رسمي خطوط هوايي اتحاد محسوب مي شدند براي تست نهايي داخل كابين هواپيماي اير باس مي شوند . بر اساس مدارك موجود در زمان وقوع حادثه ، هواپيماي ايرباس  ريجستر كشور فرانسه بود كه تنها شش روز به تغير شماره آن باقي مانده بود .

آن چه كارشناسان غير فرانسوي در سايت هاي خود همچنين خبر اوليه كه به دست من رسيد ، اعلام كرده اند . تفاوت اساسي با گزارشات رسمي كارخانه اير باس دارد . آن ها نوشته اند ... پانزدهم نوامبر ۲۰۰۷ حادثه اي براي يك فروند ايرباس نو رخ داد كه آن هواپيما در عمر خود حتي يك ساعت هم پرواز در آسمان رو نداشته است ! نه نفر پرسنل عرب خطوط هوايي اتحاد داخل كابين رفته و در حالي  هيچ يك از كارمندان فرانسوي حضور نداشتند ... عرب ها هواپيما رو روشن كرده و تا محل مخصوص موتور گرداني آن را تاكسي كردند ! ( همان گونه كه در بالا اشاره كردم ، متخصصين به هيچ عنوان اجازه  حركت هواپيما رو ندارند . و تاكسي كردن هواپيما تنها به عهده خلبانان است . در حالي كه آن ها خلبان نبودند !‌) آن ها سپس بدون اين كه به دفتر چه چك ليست نظري بيندازند ، با شدت تمام دسته گاز چهار موتور هواپيماي خالي و بدون سرنشين را به سمت جلو فشار دادند  !!  

آن ها بدون اين كه در زير چرخ هاي هواپيما چوب چرخ ( Chocks ) قرار داده باشند ، و فراموش كردن اين نكته كه در حالت روشن بودن موتور ها با تمام قدرت ، بايستي حتمآ سيستم ترمز رو فعال كرده باشند . به كار خود ادامه دادند ... در همين حال از داخل كابين صداي بوق يا آژيري كه هشدار دهنده وضعيت موتور در دور بالاست  به صدا در مي آيد ! ضمن اين كه كامپيوتر فرامين هواپيما به خيال اين كه خلبان قصد دارد بدون استفاده از فلاپ و ابزار هاي كمكي پرواز نمايد ، به كار مي افتد ! آقايون نابغه كه از صداي ممتد بوق داخل كابين به ستوه آمده و دست پاچه شده بودند ، براي خاموش كردن صداي آن به سمت جعبه فيوز داخل كابين رفته و فيوز آژير رو قطع مي كنند ! آن احمق ها به تصور اين كه در حالت پرواز هستند ، بزرگترين اشتباه رو مرتكب مي شوند !!

به محض اين كه آن ها اين اقدام رو مي كنند ، كامپيوتر به طور اتوماتيك تمام ترمز ها و اهرم هاي نگهدارنده هواپيما رو آزاد مي كند . ( اين كار صرفآ براي اين در هواپيما تعبيه شده است كه خلبانان در موقع فرود در حالت قفل بودن سيستم ترمز ها فرود نيايند ) . به همين دليل هواپيما با سرعت از جاي خود كنده شده و حركت مي كند ... از آن جا كه آن ها شعور به اندازه كافي نداشتند كه در اين حالت لااقل دسته گاز هاي هواپيما رو به سمت عقب بر گردانند ، نتيجه اين مي شود كه در تصاوير ذيل مشاهده مي فرماييد ..

yicqsvsiqgll7yi33qga.jpg

3dbjy9m9r66fp89g5j3u.jpg

kpvlyi7je1d0nts7qk8w.jpg

ct57obefp2ippfcacfoq.jpg

6vf6kn05cokal29wz3kx.jpg

m83z83swzcoy0wpdqu15.jpg

rrt2dr97nplzkd12xy1z.jpg

 eojpql3o3dzyev12hgsr.jpg

q8afjrjq7ktr33ucs6fs.jpg


دو فيلم با يك بليط !!

راستش رو بخواهيد وقتي داشتم دنبال مطالب مستند و تصوير اضافه براي حادثه بالا مي گشتم ، چشمم خورد به حادثه اي كه مربوط به هواپيماي سي - ۱۳۰ در عراق مي شد . و قصد داشتم در فرصتي مناسب تقديم حضورتون كنم . اما از ان جا كه اصلآ دوست ندارم مطالب تكراري ( در سبك ) منتشر كنم ، اين بود كه همانند سينماهاي لاله زار قديم كه دو فيلم رو با يه بليط نمايش مي دادند ، من هم دو مطلب در يك پست ارائه كنم .

حادثه در بغداد ....

ساعت يازده و پنجاه دقيقه بعد از ظهر ۲۹ دسامبر ۲۰۰۴ يك فروند هواپيماي سي - ۱۳۰ نيروي هوايي آمريكا حامل يازده نفر مسافرو خدمه در حال فرود به باندي در شمال عراق بودند .. به دليل تاريكي و نداشتن علامت هشدار دهنده هواپيما داخل چاله بزرگي كه براي عمليات ساختماني حفر شده بود ، افتاده . اين موضوع در دست بررسي افراد زبده اي از اداره ضد اطلاعات ارتش آمريكاست .. مسئله اي كه به هيچ عنوان كار دشمن نيست .

ed0u3lhgf7lypi6w1yoy.jpg

 خدمه زرمي يك فروند هواپيماي سي - ۱۳۰ اچ از يك ماموريت عمليات نظامي به يكي از پايگاه هاي مخصوص آمريكايي مراجعه مي كردند ...

qunyxxdkf9o8cqwaa46n.jpg

در روز بيستم دسامبر خدمه يك فروند هواپيماي سي - ۲۳ شارجه موقع فرود در باند فوق ، آجر هاي ساختماني رو در باند مشاهده مي كنند . آن ها به دليل اين كه هيچ اخطار يا هشداري بابت اين مسئله به آنان ابلاغ نشده بود ، بعد از فرود در نزديكي چاله فوق ، موضوع رو كتبآ به مقامات ايمني پايگاه آمريكايي اطلاع مي دهند . در گزارش آن ها اشاره به حضور سگ هاي فرانسوي هم شده بود كه بدون هيچ هشداري به خلبانان در باند تردد مي كردند !!

dg12h5d8n96jm1qjq51v.jpg

در تاريخ ذكر شده فوق هواپيماي ويژه عمليات هاي رزمي به علت نديدن مصالح ساختماني كه بر روي باند قرار داشت دچار سانحه شد ..

 lldfh5sqwg0i1evu3mdm.jpg

واقعآ غير قابل باوره ... هيچ كس در اين سانحه كشته و زخمي نشد .. فقط شايد مسافران نياز به مشاوره رواني داشته باشند ، آن هم در سالروز پنجاه سالگي توليد هركولس ها !!

ue7j03dlrhyaljjgr27k.jpg

ظاهرآ در موقع وقوع اين حادثه سيستم ارتباطي هواپيما هم در گوشه اي از كار افتاده باشد !!

منابع :

۱-  اي ميل يكي از دوستان

۲-  سايت www.cargolaw.com/

۳- http://www.cargolaw.com/

با تشكر و احترام :

بهروز مدرسي 

 اين مطلب ساعت هفت بامداد بيست و ششم فروردين ماه هشتاد و هفت به پايان رسيد .

                                         ايام به كام

مسابقه ويژه پرواز

 

51rlsyff7zbvt9yhr52x.jpg

به اطلاع خوانندگان محترم و علاقه مندان پرواز مي رسانم : از اين به بعد هر هفته يك سوال در رابطه با اصول پروازي از سوي مدير محترم " فروشگاه لوازم خلباني دبي "   مطرح مي شود ، كه پاسخ آن به صورت پنج گزينه اي است . دوستان بايد پاسخ هاي صحيح خود رو به اي ميل ذيل :hfoladi@dubaipilotshop.com به نام آقاي  " حميد فولادي " ارسال فرمايند . از ميان كساني كه پاسخ صحيح داده باشند ، هر هفته يك جايزه بسيار نفيس تقديم برنده خواهد شد . براي آشنايي با محصولات فروشگاه خلباني ( اينجا ) رو كليك فرماييد . شايان ذكر است از آن جا كه دانشجويان پروازي مي بايستي مسلط به زبان انگليسي باشند ، سوالات هم انگليسي است .

1- When a pilot receives“Caution Wake Turbulence” message from ATC, the pilot must?


A) Maintain maneuvering Speed (Va) to overcome turbulence
B) Fly below landing traffic's flight path, and land after landing traffic's touch down area
C) Maintain circuit pattern altitude and separation from clouds and thunderstorm
D) Fly above landing traffic's flight path, and land before landing traffic's touch down area
E) None of them

 


jvza5nkorvbev1onybem.jpg

به اطلاع اون دسته از دوستاني كه تازه به جمع خوانندگان اين سايت پيوسته اند برسانم . شمه اي از مطالب گذشته رو در پستي مستقل قرار داده ام كه با مراجعه به آن با گلچيني از مطالب قديمي مواجه خواهيد شد . براي مطالعه مطالب فوق لطفآ ( اينجا ) را كليك فرماييد . 

بدون شک یکی از دردناک ترین سوانحی که اخیرآ مردم ایران شاهد و داغدار آن بوده اند ، سقوط هواپيماي سي -۱۳۰ حامل خبرنگاران بود . بنده افتخار دارم تحليلي كه در مقام يه كارشناس در سه پست تنظيم نمودم تقديم شما خوانندگان گرامي نمايم .

 

 دلايل گفته نشده از سقوط هواپيماي خبرنگاران - قسمت اول (اينجا )

چرا هواپيماي خبرنگاران سقوط كرد ؟ - قسمت دوم (اينجا )

بررسي و تحليل دلايل احتمالي سقوط هواپيماي سي - ۱۳۰ - بخش آخر ( اينجا )

  

r3q10av7egwq79syn6xk.jpg

همان گونه كه پيش از اين اعلام كرده بودم ، خوانندگان محترم مي توانند كالا هاي خود را جهت درج رايگان در اين بخش ارسال فرمايند . اما ظاهرآ جز تعداد معدودي استقبال نفرمودند . مستدعي است پس از ارسال فايل تبليغي خود به آدرس جي ميل بنده ، در آخرين پست كامنت بگذاريد . بديهي است در حال حاضر به دليل تبليغات كم محدوديتي وجود ندارد


مرکز آپلود عکس ایرانی

http://www.picbaran.com/

اینجا را کلیک کنید


7alav1r7nibszhawaa16.jpg

 xx0gcidu7e9tuuuo21nr.jpg

http://www.minsk.blogfa.com/ 


 http://fun.mahyaonline.com/ 


373ippzd8coe2ruui46d.jpg 

اينجا رو كليك كنيد

http://phoenix69.blogfa.com/


 hl3cgzchkr1tepfac901.jpg

قابل توجه علاقه مندان تحصيل در كشور بلارس

http://www.minsk.blogfa.com/ 


 


7w57l65r6cdykphszjc5.jpg

http://www.khaleban.com/ 




- تعداد بازديد
  • 10364
  • مرتبه

    نظرات
    شما هم چيزي بنويسيد
    • هر چي دلتان مي خواهد بنويسيد. اينجا مربوط به شماست اگر نظر خصوصي‌اي داريد لطف کنيد و از طريق اي‌ميل (behrouz.journalist at gmail.com) مطرح کنيد، ممنون.






    مشخصات حفظ شود؟

    از تگ‌هاي HTML هم مي‌توانيد در نظرتان استفاده کنيد.

     
    Copyright 2007 by Behrouz Moddaresi | Design by WebStudio | Powered By Movable Type 3.35