درباره من

سوم دي ماه 1331 در تهران متولد شدم. پس از اتمام دوران دبيرستان به خاطر علاقه اي که به پرواز داشتم به نيروي هوايي پيوستم. در ادامه به آمريکا اعزام شدم، در بازگشت به ايران اولين پروازم را در تاريخ 18/3/53 انجام دادم و با آغاز جنگ تحميلي، به صورت شبانه روزي در مناطق جنگي پرواز داشتم و افتخار كسب مدال طلاي بالاترين ساعات پرواز را به دست آوردم. به دليل سكته قلبي و عمل جراحي باز كه ... ادامه
تبليغات
وبلاگستان
باقي قضايا
   نمایشگاه هوایی دبی

نمایشگاه هوایی دبی به روایت تصویر

12rn23f5falynyvhey8e.jpg

تصاویر به همراه توضیحات لازم

uoztxwgc6goapeveg597.jpg

bx151pxl9etw9pgi3uc3.gif

نمایشگاه هوایی دبی به روایت تصویر

ykuarkp821wv7nv5m3j5.jpg

bbck0mxnwn7x5nglls69.jpg

ایر شو یا به اصطلاح خودمون نمایش هوایی ، یکی از بخش های مهم صنعت هوانوردی جهان است که همه ساله در نقاطی از کشورهای دنیا برگزار می شود . که در این میان نمایشگاه هوایی پاریس از مهم ترین آن ها محسوب شده و افراد زیادی از سراسر جهان برای تماشا و خرید به فرانسه می روند . البته گاهی در این گونه نمایشگاه ها حوادث غیر قابل پیش بینی رخ داده و طی آن فاجعه ناگواری اعم از برخورد هواپیماها در آسمان و یا استال ( واماندگی ) مرکب پرنده باعث سانحه می شود . کشور شیخ نشین امارات هم به یمن اقتصاد درخشان خود ، مدتی است نمایشگاه هوایی در دبی به راه انداخته و با نمایش انواع هوایپیماهای جنگی ، مسافربری ، حمل و نقل ، هلی کوپتر و حتی هواپیماهای سبک مشتاقان فراوانی را به کشور خود جلب کرده است .

فراموش نکنیم که این گونه نمایشگاه های هوایی علاوه بر جذب توریست ، به دلیل حضور کارشناسان صنعت هوانواردی و خریداران هواپیما درآمد ارزی فراوانی به دست می آورد . در کشور ما هم هستند افراد علاقه مندی که قصد دارند با برگزاری نمایش هوایی ، علاقه مندان این رشته جذاب رو دور هم جمع کنند که متآسفانه به دلایلی که لااقل برای شخص من مشخص نیست ، مسئولان محترم صنعت هوانوردی کشور زیاد این امر را جدی نمی گیرند . به عنوان مثال اگه یادتون باشه در باره خلبان جوانی به نام آرمان بیات که قصد راه اندازی نمایش هوایی در یکی از شهر های شمالی کشور داشته را نقل کردم که با چه کارشکنی هایی مواجه بوده و در نهایت به دستور و پی گیری شخص آقای رضایی نیارکی مدیر اسبق سازمان هواپیمایی کشور موفق به این کار می شود .

البته این رو هم اضافه کنم در حال حاضر امکان برگزاری نمایش های هوایی بین المللی در ایران میسر نیست . و تنها به نمایش ناوگان های متعدد صنعت هوانوردی اکتفا می شود . که خوشبختانه به دلیل اشتیاق عامه مردم به ویژه جوانان عزیز از این گونه نمایش ها خیلی خوب استقبال می شود . و اما آن چه که در ذیل شاهد آن خواهید بود ، تصاویری است که یکی از خوانندگان خوش ذوق سایت به نام آقای نیما نجاتی با دوربین موبایل خود از نمایشگاه اخیر دبی تهیه کرده و در اختیار من قرار داد . که به این وسیله از این دوست بسیار نازنین تشکر و قدردانی می کنم . ضمنآ یاد آور می شوم به دلیل سرعت پائین اینترنت در ایران ، مجبور به کاستن رزولشین تصاویر شده ام که از همه خوانندگان گرامی عذر خواهی می کنم . امیدوارم مورد پسند شما قرار گیرد

ds351uyk50hg13eoqi5p.jpg 

http://www.lightshine.ae/Home_app.asp 

nxl861dokiu39wurj5ma.gif

http://www.asheghi.ir/ 


lwnihk7995tx21cpov93.jpg

در این تصویر هواپیمای یک موتوره ای را می بینیم که در حال نمایش قابلیت های پروازی است . هواپیماهای کوچک مانند سسنا و پایپر به دلیل برخورداری از سیستم های مجهز و قابلیت پرواز و مانور در میان مدیران آموزشگاه های خلبانی طرفداران زیادی دارد . در کشور ما هم اغلب از این گونه هواپیماها برای آموزش استفاده می شود .

k0bidc6ldbq7nzq3gjj6.jpg

یکی از مانور های مشکل در صنعت هوانوردی پرواز های دسته جمعی یا ( فورمیشن ) است که مهارت های خاصی را می طلبد . افزودن مخزن گاز های رنگی بر جلوه های بصری بینندگان می افزاید . در این گونه پروازها معمولآ یک خلبان قدیمی در مقام رهبر گروه یا لیدر ، با سایر خلبانان هماهنگی دارد . از پروازهای جمعی علاوه بر نمایش های هوایی ، در مانور های نظامی هم کاربرد دارد . در ایران پیش از انقلاب تیم آکروجت طلایی زبانزد بود .

j1rma7etie30bf5wnaqu.jpg

هواپیماهای هرکولس یا همون سی - ۱۳۰ خودمون در جهان طرفداران بسیاری دارد . این هواپیما ها که در انواع مدل ها ساخته شده است هنوز هم در اغلب ارتش های جهان در وضعیت جنگی و صلح کاربرد قابل توجهی دارد . به اعتقاد کارشناسان نظامی هرکولس در مقایسه با سایر هواپیماها ، مانند ماشین جیپ شناخته می شود !

9bwzx8pdfv3szx3dgqwo.jpg

تصویر جالبی از پرواز هواپیماهای شکاری در اطراف یک فروند هواپیمای غول پیکر مسافربری است . دلیل عمده این گونه نمایش ها ، نشان دادن قابلیت های پروازی جت های جنگنده است که در پشت حتی هواپیماهای بزرگ مثل جامبو جت که توربالانس شدیدی وجود دارد ، قادر به پروازند ! همان گونه که مطلع هستید هواپیماهای بزرگی چون ۷۴۷ به دلیل مکش فراوان هوا ، در پشت خود خلآیی را ایجاد می کند که پرواز در آن شرایط امکان ناپذیر است . به همین سبب بعد از نشستن هر جامبو جت در فرودگاهی ، تا سه دقیقه باند فوق مسدود است .

ijo6im76l9rs4mngc9wu.jpg

بخشی از نمایشگاه دبی و نمایش جت های جنگنده مدرن ... قابلیت های هر هواپیمایی در تابلویی کوچک درج گردیده است که بازدید کنندگان با توانایی های فنی و پروازی آن ها آشنا شوند . طفلک سرباز نگهبان را هم گذاشته اند تا کسی احیانآ عکس برداری نکند !! ( شوخی کردم ) غافل از این که آقای نیما نجاتی ما خیلی فرز تر از این حرف هاست !!

dzjr11xro9nb513wsqkv.jpg

این هم یک هواپیمای بزرگ حمل و نقل یا همون کارگو است . که  دهانه آن قابلیت بارگیری محموله های بزرگ رو دارد . امروزه  هواپیماهای حمل و نقل نقش بسیار تعین کننده ای در تجارت و بازرگانی دارند . سرعت بالا ، امکان حمل محموله های بزرگ از ویژه گی های منحصر به فرد این نوع غول های بی شاخ و دم است

laonvm0tlagamcl9px53.jpg

این هم نمای دیگری از هواپیمای فوق .

bvm3tawtfevhoekpfhpd.jpg

این هم یک نوع دیگر از هواپیماهای باری دو موتوره است . که بیشتر در پرواز های میان برد از آن استفاده می شود . متآسفانه نام آن رو فراموش کرده ام .. فقط یادمه ما این ها رو بچه های سی - ۱۳۰ خطاب می کردیم !!

qlwwut0r9tnm53fry3qt.jpg

این هم گل سرسبد شکاری ها در نمایشگاه هوایی دبی .. امروزه کشورهای زیادی خواهان این جت جنگنده زیبا هستند . این نوع شکاری ها به دلیل قابلیت مانور و بهر گیری از رادارهاییشرفته همچنین توانایی حمل موشک های هوا به هوا و هوا به زمین از جایگاه ویژه ای برخوردار است . در باره مبحث  رنگ آمیزی هواپیماها باید مفصلآ توضیح دهم ،اما فعلآ به این نکته اکتفا می کنم که رنگ بدنه هواپیماهای نظامی هر کشور مبتنی به رنگ طبعیت آن منطقه است . برای مثال هواپیماهای سی - ۱۳۰ و یا شکاری های ما به دلیل این که یک سوم کشورمون کویر و خاکی است ، برای استتار از رنگ زرد و قهوه ای  استفاده می کنند . در حالی که سی - ۱۳۰ های آمریکا اغلب سبز و خاکستری هستند . زیر شکم هوایپیماها هم نقره ای یا به رنگ ابر هستند . این رو هم بگم که این مسئله در باره هواپیماهای نمایشی صدق نمی کند .

6ttda0yw1c2xm8p9g83c.jpg

این هم تصویری از پرواز دسته جمعی  دیگر که در باره آن در بالا توضیحات لازم رو عرض کردم .

981m5b3p8aza67quyllj.jpg

 در نمایشگاه های بزرگ هوایی ، بخشی هم برای نمایش سایر اجزای مهم هواپیما مانند موتور در نظر می گیرند . تا کارشناسان و متخصصان حتی بازدید کنندگان هم با قابلیت های مهم فنی و پروازی آن ها آشنا شوند . حتمآ شما عزیزان می دانید که هزینه نگهداری هواپیما معمولآ خیلی بالاست . از این رو با نشان دادن قطعات به کار رفته در موتور هواپیما ، چشم اندازی از تعمیرات و نگهداری آن رو به نمایش می گذارند .

 

bsbvelh0qxz657jcmqzl.jpg

در این تصویر در کنار ماکت هواپیمای بزرگ مسافربری ، نمونه موتور عظیم جت و اجزای آن به خوبی به نمایش گذاشته شده است .

xh9esby90glqim9edv5s.jpg

خب مشخص شد تصویر موتور بالا مربوط به هواپیمای غول پیکر جامبو جت است . بعضی شرکت های سازنده هواپیما بعضی از اجزای هواپیمای خود را مانند موتور ، رادار  و حتی آلات دقیق رو به کارخانه های خوش نام و معتبر سفارش می دهند . بعضی ها هم مثل فرندشیپ ( اف - ۲۷ ) هر تکه اش رو کشوری دیگر می سازه . ( ملخ ساخت هلند ، موتور رولزرویز انگلیس و بدنه فرانسه ) .که در مورد هواپیمای فوق دلیل این کار مشترک را تداوم دوستی بین کشور ها یاد کرده اند . و به همین دلیل فرندشیپ می نامند .

ikuruhc71k086kolulp2.jpg

جت های پرسرعت کوچک طرفداران بی شماری  بین مسئولان بلند مرتبه کشور ها دارند . که معروف ترین آن ها می توان به جت استار یا جت فالکن که ساخت کشور فرانسه است  اشاره کرد . این نوع هواپیماها به دلیل سقف پروازی بالا و امنیت فوق العاده جایگاه منحصر به فردی در صنعت هوانوردی جهان دارد . جالبه بدونید این هواپیماها قادرند مانند یک جت شکاری مانور های فراوانی رو انجام دهد . بر و بچه هایی که برای آموزش جت فالکن به فرانسه رفته بودند .. از قابلیت های پروازی آن سخن های بسیاری گفته اند که واقعآ جای تعجب داره .

amiws9qhv2c9305wm234.jpg

این تصویر تکراری رو  تعمدآ قرار دادم تا  در باره نقش این وسیله کوچک که با فلش قرمز مشخص کرده ام توضیح دهم . اگه دقت کرده باشید در دو طرف دماغه تمام هواپیماها  ، دو تا لوله کوچک فلزی رو مشاهده می کنید . اسم این لوله ها که نقش مهمی در پرواز دارند ، " پی تو " است . کار آن این است که با عبور جریان هوا از دهانه باریک آن ، سرعت هواپیما در داخل کابین برای خلبان و کمک اش مشخص می شود . در صورتی که پشه یا مگسی داخل آن بره ، خلبان قادر به تشخیص سرعت هواپیمای خود نیست ! به عبارتی یک پشه می تونه پرواز مثلآ جامبو جتی رو مختل کنه !! برای همین وقتی هواپیما روی زمین است ، کاوری را روی آن قرار می دهند . و اما گاهی ممکنه بر اثر سرمای موجود در ارتفاع بالا هم داخل این وسیله حیاتی یخ بزنه !! برای این کار هم سازندگان هواپیما چاره ای اندیشیده اند . به این صورت که در پرواز هم با عبور جریان برق در سراسر آن لوله ها از یخ بستن جلوگیری می کنند . به همین دلیل قبل از هر پرواز آن را چک می کنند تا مشخص شود داغ می شود !!

n1shkpwmplvz48x9kq5v.jpg

qidjgo63cr3nt3o3xn2m.jpg

دو تصویر فوق هم نشان دهنده ظاهر این جت های کوچک مسافرتی است . که فکر نکنم دیگه نیاز به توضیح داشته باشه .

prltkyv6q9mug9cid8rr.jpg

خب ... این هم تصویر زیبایی از عشق من ! بله نمایی از هواپیمای سی - ۱۳۰ رو مشاهد می کنید که با رنگ سفید رنگ آمیزی شده است . باور می کنید وقتی این قارقارک ها رو در رنگ های دیگری می بینم ، خیلی حال می کنم . و اما یه توضیح علمی دیگری رو هم بدم . اگه یادتون باشه در مورد رنگ آمیزی لبه های ملخ قبلآ توضیح داده بودم که به خاطر پرهیز از دیده نشدن ملخ ها در موقع چرخش آن را رنگ می کنند تا خدای ناکرده کسی بی هوا نره جلو و کله اش مثل اون سرهنگ بدبخت از بدن جدا بشه .. حتمآ موضوع اش رو در سایت ام  خوندید ؟

s00w8vn0dlp2ab1wcqxu.jpg

این هم نمای نزدیکی از دماغه هواپیمای سی - ۱۳۰ .. واقعآ چقدر رنگ سفید به این عشق من می آید !! شما موافق با نظر من نیستید ؟!!

 

ej1vr0jfftlk058xapc1.jpg

نمی دونم چرا از هلی کوپتر زیاد خوشم نمی آید !! به هر حال این پرندگان کوچک جایگاه ویژه ای در صنعت هوانوردی کشور های جهان دارد . به دلیل قابلیت های فرود آن ، در سازمان های امداد رسانی هم خیلی از آن استفاده می کنند . هلی کوپتر انواع مختلفی دارد که نوع جنگنده آن در جنگ ها کاربرد خاص خودش رو دارد .

xzaq9dv12u5xlpzng3rh.jpg

فکر می کنم این هواپیما سیاه " اس آر ۷۱ " باشه .. معمولآ سعی می کنم  در باره نام هواپیما ها کم تر اظهار نظر کنم . چون مدت های مدیدی از فضای هواپیما دور بوده ام .. این هواپیماهای شکاری به دلیل قابلیت نوع آئرودینامیک بدنه و جنس آن و سرعت اعجاب آورش ، کم تر راداری موفق به شناسایی آن ها می شود . در زمان جنگ سرد بین آمریکا و شوروی سابق ، از این هواپیماها برای جاسوسی و عکس برداری استفاده می شد . نوع سوخت آن ها هم ئیدروژن مایع است . جالبه بدونید لباس خلبان های آن کاملآ با لباس سایر خلبان های شکاری فرق می کنه ... که آن هم به دلیل پرواز در ارتفاع خیلی بالاست

xyo9ptdadehhmg9zeqzo.jpg

این هم تصویری از بازدید کنندگان و علاقه مندان صنعت هوانوردی است که مشتاقانه شاهد پرواز یک فروند هواپیمای مسافربری هستند .

m6crttgvsaszp6bho6nt.jpg

و اما این آقا خوش تیپ هم کسی نیست جز آقا نیما خان نجاتی خودمون که زحمت ارسال این تصاویر رو کشیده اند . این دوست نازنین ما در کنار یک فروند هواپیمای الترا لایت یا به اصطلاح هواپیمای فوق سبک ایستاده است . انشاالله اگه اخلاق اش رو خوب کنه .. حتمآ یک فروند براش می خرم !! ببخشید این هم یه شوخی کوچک با این خواننده با مرام و صمیمی سایت بود .

6j8xsyfxjtjitypqw0s7.jpg

راستش ما نفهمیدم این حضرات برای بازدید دارند سوار هواپیما می شوند یا برای رفتن به کشور های خودشون .. هر چه باشه فرقی نداره ...

wom7jl0wrnwpeosjpy76.jpg

fxohfz5lkmdeexi109zw.jpg

این دو تصویر رو مخصوصآ آخر از همه قرار دادم که اندازه آن ها با بقیه فرق می کرد . بالایی نشون دهند یه پرواز دسته جمعی در یک مانور مشترک است ... و دومی هم فکر کنم همون فرزند خلف سی - ۱۳۰ است که داره در فضای امارات متحده عربی عرض و اندام می کنه !!

با تشکر و احترام

بهروز مدرسی

                             ایام به کام


jvza5nkorvbev1onybem.jpg

به اطلاع اون دسته از دوستاني كه تازه به جمع خوانندگان اين سايت پيوسته اند برسانم . شمه اي از مطالب گذشته رو در پستي مستقل قرار داده ام كه با مراجعه به آن با گلچيني از مطالب قديمي مواجه خواهيد شد . براي مطالعه مطالب فوق لطفآ ( اینجا ) را كليك فرماييد . 

بدون شک یکی از دردناک ترین سوانحی که اخیرآ مردم ایران شاهد و داغدار آن بوده اند ، سقوط هواپيماي سي -۱۳۰ حامل خبرنگاران بود . بنده افتخار دارم تحليلي كه در مقام يه كارشناس در سه پست تنظيم نمودم تقديم شما خوانندگان گرامي نمايم .

 

 دلايل گفته نشده از سقوط هواپيماي خبرنگاران - قسمت اول (اينجا )

چرا هواپيماي خبرنگاران سقوط كرد ؟ - قسمت دوم (اينجا )

بررسي و تحليل دلايل احتمالي سقوط هواپيماي سي - ۱۳۰ - بخش آخر ( اينجا )

  


6mfmukopgefyux613u8m.jpg 

این بخش به پیشنهاد و همت شما خوانندگان محترم شکل گرفته است . از این پس خلاصه ای از پست قبل به زبان انگلیسی به همراه تازه ترین خبرهایی از صنعت هوانوردی تقدیم شما عزیزان خواهد شد .

 EJECTION SEAT:

In (mostly military) aircraft, the ejection seat is a system designed to rescue the pilot or other crew in an emergency. In most designs, the seat is propelled out of the aircraft by an explosive charge or rocket motor, carrying the pilot with it. The concept of an ejectable escape capsule has also been tried. Once clear of the aircraft, the ejection seat deploys a parachute, and descends safely to earth.The purpose of an ejection seat is pilot survival, not pilot comfort. Many pilots have suffered injuries while using ejection seats, including crushed vertebrae. The pilot typically experiences an acceleration of about 12 to 14g (117 to 137 m/s²). Early models were powered by compressed air . Early seats used a solid propellant charge to eject the pilot and seat, by igniting the charge inside a telescoping tube attached to the seat. Effectively the seat was fired from the aircraft like a bullet from a gun.One of the He 280 test pilots, Helmut Schenk, became the first person to escape from a stricken aircraft with an ejection seat on january 13, 1942 after his control surfaces iced up and became inoperable.

Source:wikipedia           BY:Alireza Sadeghi

Picbaranhej5h2k661vnux5q98hr.jpg

ترجمه فارسی:

صندلی پرتاب شونده:

در هواپیماهای نظامی صندلی نجات سیستمی است که برای نجات جان خلبان یا سایر خدمه پروازی در شرایط اضطراری طراحی شده است.در بیشتر طراحیها صندلی توسط یک موتور موشک که بوسیله مواد منفجره کار می کند به بیرون پرتاب می شود در حالیکه خلبان نیز با آن بیرون می آید.مورد پرتاب با یک کپسول فرار نیز آزمایش شده است.پس از دور شدن از هواپیما چتر نجات باز شده و فرود با امنیت بر روی زمین صورت می گیرد.دلیل استفاده از این صندلی نه آسایش خلبان که نجات وی می باشد.بسیاری از خلبانان در هنگام استفاده از صندلی از جراحاتی رنج می برند که شامل خرد شدن استخوانهای تحتانی ستون فقرات می باشد.بطور معمول خلبانان فشاری معادل 14-12 جی را تحمل می کنند.نخستین مدلها نیروی خود را از هوای فشرده دریافت می کردندسپس از جلوبرنده های سوخت جامدی استفاده شد که با انفجار در یک لوله تلسکوپی متصل به صندلی باعث جلو رفتن آن می شد و صندلی مثل گلوله ایکه از یک تفنگ شلیک شود از هواپیما به بیرون پرتاب میشد.هلموت شنک -یکی از خلبانان آزمایشی در آلمان نخستین کسی است که از هواپیمایی در 13 ژانویه 1942 پس از یخ زدگی سطوح کنترل و غیر قابل استفاده شدن آنها بیرون پرید.

منبع:ویکیپدیا          گردآوری و ترجمه:علیرضا صادقی


r3q10av7egwq79syn6xk.jpg

همان گونه كه پيش از اين اعلام كرده بودم ، خوانندگان محترم مي توانند كالا هاي خود را جهت درج رايگان در اين بخش ارسال فرمايند . اما ظاهرآ جز تعداد معدودي استقبال نفرمودند . مستدعي است پس از ارسال فايل تبليغي خود به آدرس جي ميل بنده ، در آخرين پست كامنت بگذاريد . بديهي است در حال حاضر به دليل تبليغات كم محدوديتي وجود ندارد

m1k8ntuto5svpr4ldl6h.jpg

 خ ولیعصر بالا تراز پارک ساعی

ساختمان صدف ط همکف 88774591
www.iranchef.com
www.farhood.ir
www.sadafcoffeeshop.blogfa.com
www.coffeemaniran.pirsianblog.ir

http://www.iranchef.com/

  سايت مرجع هتل ، رستوران و كافي شاپ در ايران

 برنامه هاي آموزشي مدير اين سايت  در شبكه هاي تهران و جام جم  به روي آنتن است .


مرکز آپلود عکس ایرانی

http://www.picbaran.com/

اینجا را کلیک کنید

7alav1r7nibszhawaa16.jpg

 



7w57l65r6cdykphszjc5.jpg

http://www.khaleban.com/ 




- تعداد بازديد
  • 13880
  • مرتبه

    نظرات
    شما هم چيزي بنويسيد
    • هر چي دلتان مي خواهد بنويسيد. اينجا مربوط به شماست اگر نظر خصوصي‌اي داريد لطف کنيد و از طريق اي‌ميل (behrouz.journalist at gmail.com) مطرح کنيد، ممنون.






    مشخصات حفظ شود؟

    از تگ‌هاي HTML هم مي‌توانيد در نظرتان استفاده کنيد.

     
    Copyright 2007 by Behrouz Moddaresi | Design by WebStudio | Powered By Movable Type 3.35