درباره من

سوم دي ماه 1331 در تهران متولد شدم. پس از اتمام دوران دبيرستان به خاطر علاقه اي که به پرواز داشتم به نيروي هوايي پيوستم. در ادامه به آمريکا اعزام شدم، در بازگشت به ايران اولين پروازم را در تاريخ 18/3/53 انجام دادم و با آغاز جنگ تحميلي، به صورت شبانه روزي در مناطق جنگي پرواز داشتم و افتخار كسب مدال طلاي بالاترين ساعات پرواز را به دست آوردم. به دليل سكته قلبي و عمل جراحي باز كه ... ادامه
تبليغات
وبلاگستان
باقي قضايا
  تصاویر دلخراش از سوانح هوایی

تصاويري از سوانح هوايي

bx151pxl9etw9pgi3uc3.gif

3nudsqqfftgf4ihize0u.jpg

اين هواپيماي روسي دقايقي بعد از بلند شدن ، موتورش دچار حريق شده است . معمولآ فشار بيش از حد در موقع تك آف ، يا نشت و تركيدگي لوله بنزين سبب اين گونه حوادث مي شود . كه بهترين روش فرود در فرودگاه  مبدآء است

vn221xudf8v82ls9gb0j.jpg

اين هواپيما هم يكي از موتورهايش دچار آتش سوزي گرديده است . به دليل قرار گرفتن باك هواپيما در بال ها اين گونه آتش سوزي ها اگر به موقع خاموش نشود ، خطرناك است . به همين دليل كپسول اطفاء حريق داخل موتور ها وجود دارد . و با روشن شدن چراغ آتش سوزي در هر موتور ، خلبان با كشيدن دستگيره ، آتش را خاموش مي كند . در هر دو تصوير از اگزوز هواپيماها آتش بيرون مي آيد . كارخانه هاي سازنده معمولآ يك مفتول توري در دهانه اگزوز قرار مي دهند تا از بيرون آمدن آتش جلوگيري نمايد . كه در اين هواپيما احتمالآ يا نداشته يا سوخته است

5mn3wim1qjhe7x03wn9e.jpg

تصاوير فوق را يكي از دوستان خوب به نام آقا مجيد كه در دفتر فرهنگي - تبليغي  " شار " فعاليت مي كنند برايم ارسال فرمودند . و من هم تنها كاري كه توانستم انجام دهم ، همانا نوشتن توضيحات يا زير نويس بود . از آقا مجيد عزيز تشكر مي كنم

 

v8tcqy54ruufkprohu0o.jpg

ليز خوردن هواپيما در باند هاي برفي ، مدتي است با اختراع سيستم هاي " آنتي اسكيپ " و نصب بر ارابه هاي فرود ، از بين رفته است . ولي گاهي هواپيماهاي شرقي به دليل نداشتن سيستم هاي فوق  يا خوب عمل نكردن آن ، از باند منحرف مي شوند . جرثقيل زرد رنگ هم ويژه جا به جايي اين گونه هواپيما هاست .

qm8h3qvjyag8gbyufeys.jpg

عوامل متعددي سبب بروز اين گونه سوانح مي شود . كه مهم ترين آن نداشتن ديد كافي و خرابي سيستم هاي ناوبري است . اما در تصوير فوق به دليل سالم ماندن بدنه هواپيما ، مي شه نتيجه گرفت هواپيما سرعت زيادي نداشته يا قبل از برخورد بنزين هاي آن به بيرون دامپ شده باشد . و هواپيما به صورت گلايد پائين آمده و بعد از برخورد با درختي ، سرعت اوليه آن گرفته شده است . اما به هر حال شانس بزرگي كه آورده ، منفجر نشده است

htzgufasy8j03e0892wc.jpg

يكي از موارد اضطراري كه خلبان ها بايد وارد باشند نشستن در آْب ( دي چينگ ) است . كه خيلي خطرناك تر از برخورد با خشگي است ! و ظاهرآ خلبان اين هواپيما اين عمل را به خوبي انجام داده و مسافران سالم تخليه شده اند

bz2gs19w223jpceg6ig0.jpg

در اين تصوير به نظر مي آيد كه چرخ جلوي هواپيما بعد از فرود شكسته و يا به دليل انحراف به قسمت چمن اطراف باند كشيده شده و به دليل شل بودن زمين ، چرخ جلو به گل فرو رفته است . عين اين اتفاق در زمان جنگ براي يك فروند ايرباس هواپيمايي ملي ايران در فرودگاه مشهد رخ داد و فرودگاه براي ساعاتي مسدود شد . و فقط هواپيماهاي كوچك چون ۷۳۷ قادر به نشستن در آن باند بودند .

ob9jqfbxltuhv8fzdrvg.jpg

فكر مي كنم اين تصوير هم مربوط به هواپيماي بالايي كه نوشتم در آب نشسته است باشد

fq07nkydpibuou1ygi16.jpg

آن چه به نظر مي رسد اين هواپيما هم از باند منحرف شده و به دليل  شل بودن زمين چمن اطراف باند ، در گل فرورفته است . نكته قابل توجه اين كه اكثر هواپيماهاي شرقي در سرزمين خودشان دچار اين نوع حوادث مي شوند ! كه ايراد بيشتر مي تواند از ضعيف بودن سيستم ارابه هاي فرود باشد .  مشابه شكستن چرخ هواپيما ، اخيرآ در فرودگاه مهرآباد رخ داد كه طي آن بدنه هواپيما شكسته و دچار آتش سوزي شد !

yv05fhpkmlvq00ylygm5.jpg

اين شكاري شانس آورده است كه به موقع خود را به فرودگاه رسانيده است . چون چنين به نظر مي آيد آتش سوزي شديد بوده است و خلبان اگر به باند نمي رسيد مجبور به استفاده از چتر نجات بود . ولي اين يكي به خير گذشته است

o4raeuzjcfxrhz3asmzq.jpg

برخورد هواپيماها درموقع پرواز دسته جمعي ( فورميشن ) يا نمايش هوايي باعث حوادث درناكي مي شود كه دست كم بيش از دو هواپيما  دچار سانحه و سقوط مي شوند . در تصوير فوق هم چنين به نظر مي آيد كه هواپيماها مشغول انجام نمايش هوايي بودند كه به دليل غفلت يك فروند در همان لحظه نخست متلاشي شده و دومي بعد از دقايقي همان گونه كه در تصوير پائين مي بينيد به زمين اصابت مي كند .

rmcgf3p8mchvtykgb7vy.jpg

اگر به تصوير اين هواپيما دقت كنيد ، مي بينيد كه بخش هايي از بدنه هواپيما مخصوصآ دم آن كنده شده است . به همين دليل خلبان هواپيما هر چه هم ماهر باشد ، نمي تواند براي كنترل آن انجام دهد و به اين صورت در مقابل چشمان وحشت زده تماشاگران استال مي نمايد .

7fevjte5a1dhhfit8ppk.jpg

در اين تصوير سرايت آتش به تمام بدنه را مشاهد مي فرماييد . به عبارتي كپسول اطفآء حريق پاسخ نداده و آتش اين گونه به بال سرايت كرده و مشتعل شده است . خدا به حال مسافران درون آن رحم كند . و اگر خونسرد باشند ، اميدي به تخليه آن ها است

zit0n5sqntiuj4rz3o8h.jpg

از ظواهر امر چنين بر مي آيد اين هواپيما " فورث لندينگ " داشته است . شدت برخورد به حدي بوده است كه قسمت كابين از بدنه جدا مي شود . ظاهرآ قطعات الكترونيكي و رادار آن را بعد از سانحه سريع جدا كرده اند تا به دست غربي ها نيفتد !!

jpmlkmj1o0qm9edi1tsk.jpg

در باره اين سانحه در يكي از پست هاي خود توضيح دادم كه هواپيما خطوط جت بلو در آمريكا بعد از آتش گرفتن و اعلام شرايط اضطراري در مقابل چشم مردم آمريكا كه توسط دوربين هاي تلويزيوني به تصوير كشيده شده بود ، به سلامت فرود آمد

wk1j8nkg0i0jusyabc2j.jpg

راستش من هر چه فكر كردم ، دليل حضور هواپيما  در خيابان اصلي شهر را متوجه نشدم . مگر شما بگوييد چرا اين جاست ؟!!

tbo7qeg0mqi79hcfakvf.jpg

سقوط در جنگل از زمان اختراع هواپيما تا به امروز وجود داشته است

glr7ge3jvc53q1gyh213.jpg

اين هم متآسفانه تصويري غم انگيز از يك نمايش هوايي ديگر ، كه با بي احتياطي خلبان سبب برخورد يا آتش سوزي گشته است

biuhfh79syf6wxhg9mfr.jpg

اين بار تراژدي در دريا اتفاق مي افتد !

4rnw2rbfh5rudj6z05qs.jpg

وجود اين همه دود در اطراف شكاري طبيعي به نظر نمي رسد . راستش من چيزي دستگيرم نشد . مگه شما به من كمك فرماييد !

pnixkjlyi3d6ytmaoha3.jpg

پايان اين قصه تلخ دوباره آتش سوزي مهيب در آسمان كه متعاقب آن انفجار  و سقوط مرگبار را به دبال خواهد داشت .

با تشكر و احترام

بهروز مدرسي

                         ايام به كام


jvza5nkorvbev1onybem.jpg

به اطلاع اون دسته از دوستاني كه تازه به جمع خوانندگان اين سايت پيوسته اند برسانم . شمه اي از مطالب گذشته رو در پستي مستقل قرار داده ام كه با مراجعه به آن با گلچيني از مطالب قديمي مواجه خواهيد شد . براي مطالعه مطالب فوق لطفآ ( اينجا ) را كليك فرماييد .

بدون شک یکی از دردناک ترین سوانحی که اخیرآ مردم ایران شاهد و داغدار آن بوده اند ، سقوط هواپيماي سي -۱۳۰ حامل خبرنگاران بود . بنده افتخار دارم تحليلي كه در مقام يه كارشناس در سه پست تنظيم نمودم تقديم شما خوانندگان گرامي نمايم .

 

 دلايل گفته نشده از سقوط هواپيماي خبرنگاران - قسمت اول (اينجا )

چرا هواپيماي خبرنگاران سقوط كرد ؟ - قسمت دوم (اينجا )

بررسي و تحليل دلايل احتمالي سقوط هواپيماي سي - ۱۳۰ - بخش آخر ( اينجا )

   


r3q10av7egwq79syn6xk.jpg

 

همان گونه كه پيش از اين اعلام كرده بودم ، خوانندگان محترم مي توانند كالا هاي خود را جهت درج رايگان در اين بخش ارسال فرمايند . اما ظاهرآ جز تعداد معدودي استقبال نفرمودند . مستدعي است پس از ارسال فايل تبليغي خود به آدرس جي ميل بنده ، در آخرين پست كامنت بگذاريد . بديهي است در حال حاضر به دليل تبليغات كم محدوديتي وجود ندارد

 jzm2ynhgwltynljjjynj.jpg 

 http://www.filedony.com/

اينجا 


http://www.talashco.ir/ 


- تعداد بازديد
  • 22240
  • مرتبه

    نظرات

    با سلام خدم شما جناب آقاي مدرسي گرامي :
    بنده حسام الدين حافظ پور هستم و دانشجوي cpl پرواز .
    در ابتدا از شما به خاطر اين اطلاعات تشكر ميكنم و از شما تقاضا دارم چند تا از گفتگو هايي كه بين tower و جنگنده ها رد و بدل ميشه رو هم بگيد ميخواستم با مكالمه هايي كه ما در هواپيماهاي مسافربري داريم مقايسه كنم .......!
    باتشكر حسام الدين حافظ پور
    پاسخ
    کاپیتان حافظ پور گرامی
    خیلی خوشحالم مطالب حقیر مورد توجه دوست فرهیخته و همکاری نازنین واقع شده است
    حسام جان در رابطه با گفت و گوی مراکز کنترل با خلبانان شکاری ، چشم حتمآ در نخستین فرصت خواهم نوشت . فقط توجه داشته باش که به دلیل ماهیت نظامی و ماموریت های سری ، بیشتر به صورت کد رد و بدل می شود . و از آن جا که اکثر ایستگاه های رادار هم در اختیار نیروی هوایی است ، پس مشکلی در زمینه ارتباطات ندارند ... فقط لحظه اپروچ است که برج راهنمایی می کند .. اما حالا که بحث مکالمات شد ، اجازه می خواهم خاطره ای رو بیان کنم .. پیش از انقلاب اساتید خلبانان روی گفت و گو ها خیلی حساس بودند .. مخصوصآ در پرواز های خارج یا به ویژه در آمریکا .. یادمه معزی معروف وقتی بچه ها را برای چک فرمانده هواپیما به آمریکا می برد ، به همه تآکید می کرد بعد از گرفتن اطلاعات لازم ، حتی راجر هم نگوئید !!! چون عقثده داشت همین راجر شما چند ثانیه وقت صرف می کند .. و برای فرودگاه شلوغی چون مثلآ چون کندی نیویورک اگه هر خلبان یک راجر بگویند .. در روز ساعت ها وقت همین راجر خواهد شد !! همان گونه که استحضار داری .. اون موقع برای چک شدن باید حتمآ به آمریکا می رفتیم .. یادش بخیر .. چقدر اصرار داشتیم که ما را نبرند !!! و به زور ما رو به پرواز می بردند .. یک بار هم الکی گفتم پاسبورت ام گم شده است .. باور می کنی بدون پاسپورت راهی ام کردند !!! ببخشید زیاد حرف زدم .. ولی این ها رو گفتم تا بدونی قبلآ روال چگونه بود .. در ضمن من فکر می کنم این مستند ها خیلی برای همکاران مفید باشه .. من چند تا تا حالا در سایت ترجمه کرده ام .. با مراجعه به آرشیو پیدا خواهی کرد .. ممنون از شما

    ممنون...مطالب خوندني و جالبي داريد...بهتون سر ميزنم و اميدوارم بتونم پاسخ سؤالاتم رو از شما بگيرم...
    پاسخ
    حامد عزیز و گرامی
    خوشحال می شم در خدمت شما دوست بزرگوارم بوده و افتخار پاسخگویی به پرسش های شما رو داشته باشم
    موفق باشید

    سلام خدمت استاد مدرسي... خيلي خوشحالم از اين كه توفيق دارم از محضرتون استفاده كنم...ممكنه سؤالات من خيلي ابتدايي باشه،چون من رشته تحصيليم اين نيست و قبلا هم نتونستم اطلاعاتي در اين مورد جمع آوري كنم...عذرخواهي ميكنم اگرسؤالات پيش پا افتاده مي پرسم.
    دوتا سؤال ازتون دارم،
    1-ارتفاع هواپيما با واحد (پا) سنجيده ميشه،خواستم بدونم هر پا چند متر يا سانتيمتره؟

    2-اگه موقع فرود اومدن چرخهاي هواپيما بصورت معمولي باز نشه،چند تا كار ميشه انجام داد؟
    پاسخ
    حامد عزیز و نازنین
    با تشکر از شما .. راستش به دلیل مشغله زیاد و غبار گرفتگی ذهن ... !! فرمول دقیق اش رو فراموش کردم . اما هر دو پا و خرده ای ، یک متر حساب می شود . تقریبآ عین گام های یک انسان معمولی است
    در مورد باز نشدن چرخ ها .. راستش روش های گوناگونی در هر هواپیما وجود داره .. مثلآ در هواپیمای هرکولس .. ابتدا با آچار مخصوصی که برای این کار پیش بینی شده است و به آچار " شتر گلو " معروف است .. چرخ ها رو با دست پائین می اورند .. اگر این کار نشد .. یعنی به مشکلی خورد ، از دریچه مخصوص چرخ ها که در کارگو قرار دارد ، پیچ های بالای شفت نگاهدارنده چرخ های عقب رو باز می کنند .. و با نیروی جاذبه زمین ، آن ها رها شده و پائین می آیند ! و آنگاه با زنجیر های قوی که معروف به زنجیر بیست هزار پوندی است ، محل پیچ یا محل اتصال شفت چرخ را با زنجیر با چرخ های سمت دیگر هواپیما محکم به هم بسته و به صورت عدد هشت لاتین ، در کف هواپیما زنجیر ها رو محکم می بندند
    برای چرخ جلو هم زیر کابین خلبان محفظه ای وجود دارد که دسترسی به سیستم چرخ های جلو را امکان پذیر کرده است .. و آن را هم با روش های تعریف شده آزاد و یا قفل می کنند
    اگر هیچ کدام از این روش ها جواب نداد . یا امکانش به وجود نیامد .. باز هم مشکلی نیست .. خلبان قبل از فرود ، سوخت باک ها را با زدن کلیدی دامپ یا تخلیه می کند .. بنزین با فشار از لوله هایی به نوک بال ها منتقل شده و در هوا پاشیده می شود .. البته به دلیل سرعت زیاد ، سوخت در هوا پودر شده و چیزی به ان صورت به زمین نمی رسد .. !! ان گاه با اعلام به فرودگاه ، کف باند فرود رو فوم می ریزند .. و هواپیما با سینه فرود می آید .. و چون هیچ مقدار سوخت همراه ندارد ، آتش نمی گیرد ..
    البته در هواپیماه ای دیگر هم ، کم و بیش یکی از این روش ها استفاده می شود .. بستگی به نوع هواپیما و دستورات کارخانه سازنده برای این موارد دارد
    امیدوارم قانع شده باشی
    یا حق

    سلام
    موارد بالا خوب بود ولی از صحنه های جالب سوانح هوایی نبود و قابل ذکر اینکه نظرهایکه در مورد سوانح داده شده سنجیده و کارکشته نیستند و از دید یک پروازی اصلا قابل قبول نیست .باتشکر
    پاسخ
    سامان عزیز و بزرگوار
    راستش از نگاه یک ادم بی سوادی مثل بنده .. همین هم اضافی است
    خوشحال می شوم شما توضیحات کارشناسانه و سنجیده تان را بیان کنید ، قول می دهم حتمآ از ان استفاده نمایم
    دوست عزیز .. این یک پست سرگرمی است مخاطبان هم دوستان جوانی هستند که این گونه توضیحات را می پسندند
    نه بحث علمی است .. و نه محل ابراز عقاید کارشناسانه .. اما همان طور که گفتم شما که مدعی بی ارزش بودن آن هاست ، خودت بهتر از این را راه اندازی کن .. و آدرس بده تا بنده و امثال دوستانی که مثل بنده بی سواد هستند از سایت و نوشته های شما فیض ببریم
    ضمنآ این سایت ویژه بی سوادان و غیر کارشناسان است .. خوشحال می شوم که شما برای حفظ معلومات عالیه ای که داری .. دیگه تشریف نیاوری

    شما هم چيزي بنويسيد
    • هر چي دلتان مي خواهد بنويسيد. اينجا مربوط به شماست اگر نظر خصوصي‌اي داريد لطف کنيد و از طريق اي‌ميل (behrouz.journalist at gmail.com) مطرح کنيد، ممنون.






    مشخصات حفظ شود؟

    از تگ‌هاي HTML هم مي‌توانيد در نظرتان استفاده کنيد.

     
    Copyright 2007 by Behrouz Moddaresi | Design by WebStudio | Powered By Movable Type 3.35