درباره من

سوم دي ماه 1331 در تهران متولد شدم. پس از اتمام دوران دبيرستان به خاطر علاقه اي که به پرواز داشتم به نيروي هوايي پيوستم. در ادامه به آمريکا اعزام شدم، در بازگشت به ايران اولين پروازم را در تاريخ 18/3/53 انجام دادم و با آغاز جنگ تحميلي، به صورت شبانه روزي در مناطق جنگي پرواز داشتم و افتخار كسب مدال طلاي بالاترين ساعات پرواز را به دست آوردم. به دليل سكته قلبي و عمل جراحي باز كه ... ادامه
تبليغات
وبلاگستان
باقي قضايا
  پاسخ به :کتاب بهروز وثوقي

 آقاي وثوقي ، ما انسان حمل مي كرديم نه كاه و يونجه !   

 cys8e3ex452i91mncgwd.jpg

آقاي وثوقي شما كه گفتي مي خواستي بزرگواري كني و بگي كه كاه و يونجه كه سهله ، اون موقع من از ترس جونم اگه هواپيماي سمپاش يا حمل حيونات هم بود سوار مي شدم !! ضمن اين كه اصلآ از بدو ورود سي -۱۳۰ به ايران ، اين هواپيما هرگز از اروميه كاه و يونجه به جايي نبرده است ؟

لطفآ ادامه مطلب را در ( اينجا ) بخوانيد

http://oldpilot.blogfa.com/post-274.aspx

njbmc4g1wz8x0d3t227y.gif

zmnvznsyp71zzsf9zp7h.jpg

آقاي وثوقي ، ما انسان حمل مي كرديم نه كاه و يونجه !  

aohye64rafzp9wej5049.jpg

wzxg9i51tse6nvbo0bnr.jpg

به دلايلي اين حرف ها تكراري است !

قدیمی ها مثال خوبی می زدند که " دوست خوب تعمت است " واقعآ هم راست گفته اند . من اخیرآ به مناسبتی با دوستان خیلی خوبی قاطی شده ام . که هر کدوم شون واقعآ در کار شون خبره و یه پارچه آقا یند . یکی شون همین آرمان بیات جوون دوست داشتنی و پر تلاشیه که دو پست قبل یکی از کاراش رو براتون نقل کردم . یکی دیگه جوونی است به نام " هادی حسینی " که همه سید صداش می کنند . این عزیز تو کار نشر و تحقیق و مطالعه است . چند روز پیش تقویم جدیدی به من هدیه نمود که من تا حالا لنگه اش رو ندیده بودم . اول این که این سالنما ، از مهر امسال تا مهر ۸۷ است !! يعني يك سال تحصيلي كامل رو در بر مي گيره  . دوم اين كه چون كار اساتيد دانشگاهي است ، تمام مناسبت هاي علمي و عمومي رو به شكل خيلي زيبا طراحي نموده اند . كه به نظر من يك گنجينه كامل علمي - ادبي است . روي آن هم نوشته " تقويم علمي و دانشگاهي " كه در صفحه نخست آن نام دوستم  " سيد "  هم به عنوان ناظر امور هنري قيد شده و هم به عنوان يكي از همكاران نشر .... واقعآ به وجود چنين جوون هايي افتخار مي كنم .

حتمآ بار ها اين ضرب المثل را شنيديد  " خدا گر ز حكمت ببندد دري ، ز رحمت گشايد در ديگري " واقعآ من به اين كلام اعتقاد قلبي دارم . حتمآ يادتونه كه نوشته بودم همون يكي دو تا دوست خوبي هم كه داشتم به خاطر داشتن اين سايت از ترس شون ولم كردند ..!؟ عوض اش از بركت همين سايت دوستان خيلي خوبي پيدا كرده ام . يكي از اون ها خلباني است كه الان هم داره در اير لاين مي پره . وي وقتي شنيد من خاطراتم رو مي نويسم ، با لهجه شيرين تبريزي اش ماجراي عشق به حرفه خلباني اش رو برام تعريف كرد كه قصد دارم براي تشويق جوون ها به صورت كتاب منتشر نمايم . يعني همين برادر سيد هادي حسيني قول چاپ اش رو داد . اما سر اين كه اول در سايت خلاصه اون رو نقل كنم ، با سيد اختلاف نظر داريم . وي معتقد است اگه در سايت بنويسم ديگه كسي كتاب رو نمي خره .. ولي نظر من اينه كه هر چيزي به جاي خودش نكوست . اما اين رو بگم بقدري خاطرات اش جالب و شنيدني است كه آدم از شنيدن آن دل نمي كنه ... ! اين كاپيتان عزيز برام تعريف كرد چگونه در شهر غريب تهران با پول مسافر كشي بر روي پيكاني كه از دم قسط خريده بود ، شهريه آموزشگاه خلباني رو تآمين مي نمود ! اين عزيز علاوه بر خلباني ، سياستمدار توانايي است . و فعاليت هاي سياسي در مجلس و نهاد هاي كشور انجام مي دهد . منتظر آلبوم عكس هاش هستم كه هر هفته بخشي از خاطرات او را در سايت درج نمايم . مطمئن هستم خيلي خوشتون خواهد اومد .

بعضي از خوانندگان ازم ايراد مي گيرند كه فضاي وبلاگ رو مثل مجله ، تصويري نموده ام . من نمي گم حق  با اون ها است يا نه . .. ولي چه جوري بگم ..؟ راستش اين فرمي خيلي حال مي كنم . البته اگه عكس نگذارم كارم خيلي راحت تر مي شه .. چون ساعت هاي متوالي وقت ام براي مونتاژ و طراحي تصاوير گرفته مي شه . به عبارتي با اين كار ها مشكلاتم رو فراموش مي نمايم . اما از اون جايي كه از روز نخست عهد كردم مطيع نظرات شما عزيزان باشم . ادامه اش رو به انتخاب شما مي گذارم . اگه اكثريت موافق همين روش بود ، ادامه مي دهم . اگه نه كه فقط يك عكس همون بالاي سردر مي گذارم . راستي اين رو هم بگم به دليل سرعت پائين اينترنت در ايران ، به پيشنهاد يكي از خوانندگان خوب ، حجم عكس ها رو خيلي پائين مي گيرم . ولي باور كنيد چون تازه فتوشاپ رو ياد گرفته ام خيلي از كار با تصاوير لذت مي برم .

ds351uyk50hg13eoqi5p.jpg

http://www.lightshine.ae/Home_app.asp 

پاسخ به آقاي بهروز وثوقي :

جناب آقاي وثوفي ، قبل از اين كه گله و اعتراض خودم رو بيان بكنم . اجازه مي خواهم به اطلاع تون برسونم من از زماني كه يه الف بچه بودم عاشق فيلم و سينما و هنرپيشه هاي آن بودم . كمي كه بزرگ تر گرديده و به اصطلاح شاگرد مدرسه اي شدم .  يعني همون هنگام كه دوستي ها از روي ريا و تزوير نبود ، شما را دوست داشته و براتون احترام مي گذاشتم . شما حتمآ به خاطر مي آوريد كه در اون روزگار عكس  و كارت پستال هنرپيشه ها رو به همراه تصنيف فيلم جلوي مدارس مي فروختند . عين همون صحنه تصنيف خواني شما كه در فيلم " سوته دلان " به خوبي آن رو اجرا نمودي . و من پول هاي اندك تو جيبي خود را جمع كرده و كارت پستال شما رو خريده و به پشت كلاسورم مي چسبوندم . و موقع تعطيل شدن مدارس مخصوصآ آن قسمتي  كه عكس شما روي آن بود رو به شاگردان ديگر مخصوصآ دختر خانم ها نشان داده و پز مي دادم . با اين عشق و علاقه به شما بزرگ و بزرگ تر شدم . تا قسمت بر آن شد كه براي تحصيل به آمريكا بروم ...

در اون جا هم بحث شما بين دانشجويان بود .  اون موقع  تازه فيلم " ممل آمريكايي " رو بازي كرده بوديد . خبرش توسط نامه يكي از بچه ها به ما رسيد . يادمه همه به هم مي گفتند بچه ها شلوار جين بخريد چون مي گن از وقتي بهروز وثوقي در اين فيلم لباس لي پوشيده ، تو تهرون همه جا مد شده .. و چه اشتياقي كه براي خريد شلوار جين به وجود آمد . وقتي هم كه بعد از مدت ها به وطن برگشتم ، تقدير اين بود كه با هواپيماي سي -۱۳۰ پرواز نمايم . و باز يادمه كه شما با اشتياق سوار اين هواپيما مي شديد و به دنبال تفرحات آخر هفته خود مي رفتيد . پايگاه وحدتي رو مي گويم آقاي وثوقي .. حتمآ يادتون است ...!!؟

از بدو حادثه يا افتخار و يا هر چيز كه اسمش رو مي گذاريد يكي دو بار بنده اين موقعيت رو يافتم تا جنابعالي رو به دزفول برده  و در مراجعت به همراه همان دختر خانمي كه مدعي بوديد دختر خاله تون است از پايگاه وحدتي به تهران آمديد ... آقاي وثوقي يادتون كه نرفته ..؟ همون خانمي كه دختر شايسته سال انتخاب شده بود .. اگه حافظه ام ياري بده اسم شريف ايشون " رويا روحاني " بود . حتمآ يادتون است كه از شما دعوت كردم به كابين خلبان تشريف بياوريد ؟ فقط اين رو مي دونم اون روز در اون پرواز خيلي با دختر خاله تون گرم گرفتيد .. و در كابين كوچك هواپيماي به اصطلاح باري ما شما چقدر از سر و كول هم بالا رفتيد .. كه راستش من مي ترسيدم  نكنه خداي ناكرده در قارقارك ما رو شوخي شوخي تو هوا باز نمايي !!

اما از بد شانسي شما يك بار ديگه هم كه قصد برگشت به تهران رو داشتيد و طبق معمول هواپيماي باري درخواست نموده بوديد ، به پست يه خلبان مقرراتي خورديد .. كه مانع از سوارشدن شما شد . هنوز صداي فرياد هاي شوهر خاله شما " تيمسار روحاني " فرمانده پايگاه تو گوشم است كه دستور مي داد برگرديد و فرمان رو اطاعت نماييد . اما فرمانده هواپيما پاش رو تو يه كفش كرده بود كه به ما گفتند قطعه تحويل گرفته و به تهران ببريم ... اين كه آقاي وثوقي است !!! راستش رو بخواهيد خيلي دلم مي خواست يك بار ديگه شما رو سوار هواپيماي باري كنم .. اما چه كنم كه فرمانده هواپيما شخصي ديگر بود . و پشيزي براي حرف هاي شوهر خاله شما خرد نكرد !! جاتون خالي بود آقاي وثوقي .. حيف شما در ترمينال بوديد و نشنيديد كه شوهر خاله شما چه داد و بيدادي راه انداخته بود . حتي مي خواستند به دستور شوهر خاله تون ما رو از روي اصفهان دو باره برگردونند . تا شما رو سوار هواپيماي باري نماييم . البته اون ايام من اصلآ نمي دونستم كه شما از هواپيماي باري خوشتون نمي آيد . واقعآ خيلي شانس آورديم . چون اگه شما از هواپيماي باري خوشتون مي آمد .. حتمآ شوهر خاله جون دستور شليك تو آسمون رو هم مي داد .

بگذريم قسمت اين بود كه انقلابي بشه و شما هنرمندان عزيز ترك وطن فرماييد . ولي جماعت مشتاق ايراني بوسيله نوار ويدئو باز هم جمال شما رو مي ديدند . و به فرزندانشون كه سعادت ديدن قبل از انقلاب رو نداشتند ، توسط فيلم آگاه و حالي شون مي كردند ... با طولاني شدن انقلاب جامعه هنرمندان كه هر روز نويد برگشت به ايران رو مي دادند ، ديگه نا اميد گشته  و هر يك كاري رو آغاز كردند . و در اين ميان شما كاري كرديد كارستان ... كاري كه تا حالا در جامعه هنرمندان به اين شكل رواج نداشت . مشتاقان حريص مثل بنده كه هميشه اخبار وصف الحال شما رو دنبال مي نمود ، آگاه شد كه شما كتاب خاطرات تون رو چاپ كرديد . شنيدن اين خبر براي ما كه از بچگي شما رو واقعآ   دوست داشتيم خيلي خوشايند بود .

هر چه چشم انتظار مونديم خبري از كتاب شما در ايران نشد .. تا اين كه امروز بر حسب اتفاق كه دنبال خبري مي گشتم .. چشمم به گوشه هايي از كتاب شما افتاد . با وجودي كه خيلي كار داشتم . خواندن خاطرات شما رو به هر چيز ديگري ترجيح دادم . اما وقتي در يكي از پاراگراف ها چشمم به اين عبارت افتاد كه : " هواپيمايي است  باري كه كاه و يونجه حمل مي كند " راستش ديگه نفهميدم چي مي خونم ؟!! به قول قديمي ها توهين از اين آشكار تر ؟!! از اون جايي كه ما فقط يك نوع هواپيماي باري داريم و اسم اون سي - ۱۳۰ است خيلي بهم بر خورد .. بر خورد چيه ؟ بگو داغون شدم .. نه فكر كني براي خودم ... نه والله .. از اين بد تر هم به ما توهين شده به خاطر عشق به ميهن تحمل كرديم . ولي اين توهين به يه صنفه .. به يك گروهي از مردم اين جامعه است كه بخاطر دفاع از ميهن جان شون رو از دست دادند .. شهيد شدند . اون هايي هم كه مثل من پوست كلفت بودند سه بار سكته كردند . بله جناب بهروز خان وثوقي ...

يه وقت فكر نكني كه من حمل كاه و يونجه رو توهين به خودم يا هواپيمايي كه جواني ام رو روش گذاشتم مي دونم .. نه .. بلكه توهين به افرادي مي دونم كه من تو خاك پاي آن ها هم نمي شويم . قبل از اين كه بگم چه كساني رو يا به عبارتي چه انسان هايي رو حمل مي كرديم ، جهت روشن شدن ذهن مبارك تون عرض كنم كه اين هواپيما كاربرد هاي متفاوتي داره ... يكي از اون كاربرد ها حمل چتر بازه .. چتر باز كه حتمآ مي دوني چيه و يا كيه !!!؟؟؟ افرادي هستند كه با تحمل سخت ترين آموزش ها سعي مي كنند ياد بگيرند كه چگونه از آسمون روي سر دشمنان وطن فرود بيايند . حالا مي فهمم گله اي كه از بسيجيان داشتم به جا بود كه چرا در هفته هاي بسيج هيچ گاه يادي از هواپيماي سي - ۱۳۰ و نقش آن در دفاع مقدس نمي كنيد ؟

دومين كاربرد اين هواپيماي باري كه شما با سوار شدن به آن افتخار به اين مركب آهنين و خدمه آن داديد ، حمل نيروست . به جرآت مي توانم بگم ۸۰ درصد رزمندگان ما در طول هشت سال دفاع مقدس با همين هواپيماي باري جا به جا شدند .. چه امرا و فرماندهاني رو با اين هواپيما يا نزديك آن از دست داديم . اگه حوصله كني و مطالب گذشته همين سايت رو بخوني ، خواهي ديد كه در اهواز چطوري بهترين فرماندهان و پرستاران زير بال اين هواپيما به شهادت رسيدند . يا فرماندهان عاليقدري چون فكوري و فلاحي و كلاهدوز و خيلي انسان هاي گمنام ديگر در مراجعت از جبهه نزديكي هاي كهريزك سقوط كردند و شهيد شدند .

اين هواپيماي باري در حمل مجروحين به عنوان آمبولانس هوايي نقش به سزايي داشته است . اگه بدوني چه جوون هايي با اين هواپيما به موقع به مراكز درماني سراسر  ايران رسيدند و زنده ماندند تا فيلم هاي شما رو ببينند ؟!! اگه بدوني چه رزمندگاني در حسرت ديدن آزادي خرمشهر در داخل همين هواپيماي باري به شهادت رسيدند ؟ تازه صحبت بار كردي ... بله ما باري بوديم .. اما كاه ويونجه نبرديم . اگه بدوني چه مقدار خون و دارو به جبهه ها رسونديم . تازه جاهايي ايجاب مي كرد ما بار مون رو از هوا بريزيم . مطمئن هستم كه نمي دوني براي چه كساني ما بار از آسمون مي ريختيم ؟ براي اون هايي كه در كوه و كمر براي محافظت از وطن من و شما در محاصره برف و توفان گير كرده بودند . و مدت ها بود كه چيزي نخورده بودند .. ما حتي اين كار رو براي كشور هاي همسايه هم انجام داديم . خود من چند بار رفتم روي كوه هاي سربه فلك كشيده افغانستان و براي آدم هايي كه اون جا گير افتاده بودند پتو و آذوقه ريختيم .

جناب وثوقي در تمام اين مدت كه نبودي اين هواپيماي باري در تمام حوادث و بلاياي طبيعي واقعآ نقش حساسي رو ايفا نمودند .. مثل زلزله كرمان .. رود بار و خيلي جاهاي ديگر پس مي بيني كار اين هواپيما حمل كاه و يونجه نبوده است . تازه من از پرواز هاي حمل مسافر كه همون طور كه عرض كردم خود شما يه مدت از مسافران پروپا قرص همين هواپيماي باري بودي سخن نگفتم .. از ماموريت هاي مهم و حساس آن كه اجازه بيان آن رو ندارم . بگذريم ...  شما براي اين كه شآن و منزلت خودت رو به مردم نشون بدي .. خواستي عنوان بكني كه ببين در تبريز چقدر هوا پس بوده است كه من مجبور شدم با هواپيماي باري .... اين جا براي اين كه آب روغن اش رو زياد كني به قول بنگاهي ها زدي تو سر مال كه بله هواپيمايي كه كارش حمل كاه و يونجه بود سوار شدم و از مهلكه گريختم . !! ببخشيد عمليات پايگاه حواس شون نبود و گرنه به لطف شوهر خاله جونت حتمآ برات هواپيماي اختصاصي جت فالكون مي فرستادند . شايد هم مي خواستند اين كار رو بكنند ولي به دليل اين كه هوا خيلي پس بود ناچار شدي روي كاه و يونجه بنشيني !!

آقاي وثوقي شما كه گفتي مي خواستي بزرگواري كني و بگي كه كاه و يونجه كه سهله ، اون موقع من از ترس جونم اگه هواپيماي سمپاش يا حمل حيونات هم بود سوار مي شدم !! ضمن اين كه اصلآ از بدو ورود سي -۱۳۰ به ايران ، اين هواپيما هرگز از اروميه كاه و يونجه به جايي نبرده است ؟ به عبارتي چون به تهران پرواز داشت مي خواهي بگي كه كاه و يونجه رو براي پايتخت مي آورند كه برحسب تصادف شما هم روي آن ها لميدي ؟  من يادمه در طول تمام مدتي كه پرواز مي كردم ، تنها يك بار علوفه براي دام هايي كه در خوزستان در دام سيل ويرانگر اسير شده بودند برديم . و من واقعآ اون روز افتخار كردم كه يه مشت حيوان زبون بسته را كه چندين روز هيچ غذايي نخورده بودند سير كرديم . شايد به من بخندي كه چرا براي گاو ها افتخار مي كنم . جناب وثوقي عزيز .. در اغلب روستا ها تمام سرمايه يك خانواده اي فقط چند رآس حيوان است . همون روستاهايي كه شما براي بازي و يا تفريح مي رفتيد از بركت همون گاو ها بهترين شير و ماست و كره را نوش جون مي كردي

آقاي وثوقي واقعآ با تمام احترامي كه براي شما قائل هستم از ذكر اين عبارت كه با معني خاصي آن رو بيان كردي واقعآ حالم گرفته شد . اصلآ از شخصيتي چون شما انتظار نداشتم كه در صفحه ۱۶۱ كتاب ات اين گونه بي رحمانه نقش كاربردي هواپيماهاي ما رو زير سوال ببري . نمي دونم چه جوري مي خواهي اصلاح اش كني ... ولي كم ترين توقع من تصحيح آن در چاپ هاي بعدي است .

با تشكر و احترام

بهروز مدرسي

                          ايام به كام


jvza5nkorvbev1onybem.jpg

به اطلاع اون دسته از دوستاني كه تازه به جمع خوانندگان اين سايت پيوسته اند برسانم . شمه اي از مطالب گذشته رو در پستي مستقل قرار داده ام كه با مراجعه به آن با گلچيني از مطالب قديمي مواجه خواهيد شد . براي مطالعه مطالب فوق لطفآ ( اينجا ) را كليك فرماييد .

بدون شک یکی از دردناک ترین سوانحی که اخیرآ مردم ایران شاهد و داغدار آن بوده اند ، سقوط هواپيماي سي -۱۳۰ حامل خبرنگاران بود . بنده افتخار دارم تحليلي كه در مقام يه كارشناس در سه پست تنظيم نمودم تقديم شما خوانندگان گرامي نمايم .

 

 دلايل گفته نشده از سقوط هواپيماي خبرنگاران - قسمت اول (اينجا )

چرا هواپيماي خبرنگاران سقوط كرد ؟ - قسمت دوم (اينجا )

بررسي و تحليل دلايل احتمالي سقوط هواپيماي سي - ۱۳۰ - بخش آخر ( اينجا )


6mfmukopgefyux613u8m.jpg

این بخش به پیشنهاد و همت شما خوانندگان محترم شکل گرفته است . از این پس خلاصه ای از پست قبل به زبان انگلیسی به همراه تازه ترین خبرهایی از صنعت هوانوردی تقدیم شما عزیزان خواهد شد .

THE 21TH CENTURY FIGHTER:

The F/A-22 is destined to replace the F-15 and become the next-generation fighter of the USAF. it was designed to "supercruise" fly at supersonic speeds without afterburner. The F/A-22 has a relatively conventional appearance, with twin tails and flat fuselage sides. The engines have two-dimensional thrust vectoring nozzles. To conserve a low radar cross-section, the armament is carried in internal weapons bays. The F-22 possesses a sophisticated sensor suite that allow the pilot to track, identify, and shoot the threat before it detects the F-22. Significant effort is being placed on cockpit design and avionics fusion to improve the pilot's situational awareness. SOME PREFERENCES:.First look/first kill in all environments,Reduced observables,Supersonic persistence,Increased maneuverability,Improved combat radius on internal fuel,Improved reliability and maintainability,Increased lethality and survivability,Air-to-surface capability.Service entry is expected to begin in 2005-2010. Total production, originally planned to be 648 aircraft, has now been reduced to 339.some magazine reports have claimed that the name "Rapier" has been assigned. However, people (including F-22 acquisition officers) are using Lockheed's name of "Lightning II", so that may be officially approved after all. Some sources names "Raptor".SPECIFICATION (YF-22A): length 18.90 m,Height:5.08 m max speed 2655 km/h (Mach 2.5), ferry range 3704 km;combat radius:1400 km, power plant: two 155.68 kN Pratt & Whitney F119-100 augmented turbofans; Ceiling:18000 m,MAX g:9.5.armament: 20mm cannon, internal bays for two AIM-9 and four AIM-120A or six AIM-120C air-to-air missiles, or two AIM-9, two AIM-120, and two air-to-surface missiles, external hardpoints for four more AIM-120s or other ordnance; radar: Westinghouse/Texas Instruments APG-77.

Source:www.defenceindustrydaily.com               BY:Alireza Sadeghi

جنگنده قرن بیست ویکم:

قرار بر اینست که جنگنده اف-22 جایگزین اف-15 شده و جنگنده نسل بعد نیروی هوایی آمریکا گردد.طراحی این جنگنده جهت پرواز با سرعت مافوق صوت بدون استفاده از پس سوز صورت گرفته است.اف-22 دارای ظاهری دلنشین با یک جفت دم و بدنه ای با طرفین مسطح می باشد وموتورهای آن دارای خروجیهای دوبعدی قابل تغییرجهت می باشند.برای کاهش سطح مقطع راداری تسلیحات در محفظه ای داخلی تعبیه شده است.اف-22 حسگرهای پیشرفته ای دارد که به خلبان امکان جستجو-تشخیص وشلیک به سمت هدف را قبل از اینکه خود شناسایی شود می دهد.کوششهای مشخصی جهت برخی برتریها:قابلیت اول بودن در تشخیص وانهدام دشمن در هر محیطی/کاهش قابلیت تشخیص/تاکید بر پرواز مافوق صوت/افزایش قدرت مانورپذیری/افزایش شعاع عملیاتی با استفاده از تانکهای خارجی/افزایش قابلیت اعتماد وپایداری/افزایش قدرت تخریبی ونجات پذیری/تواناییهای هوا به زمین .انتظار میرود که این جنگنده بین سالهای 2005 تا 2010 وارد خدمت گردد.تعداد تولیدی آن که ابتدا648فروند بود اکنون به 339 فروند کاهش یافته است.برخی مجلات خبری نام این جنگنده را "راپیر" که به معنی شمشیر دودم است ذکر کرده اند اگرچه بسیاری از مردم و افسران اطلاعاتی از آن به لایتینگ 2-رعد 2-که کمپانی لاکهید بر آن گذاشته نام می برند.برخی منابع نیز از "راپتور" به معنی شکارچی نام برده اند. طراحی کابین و یکپارچگی تجهیزات الکترونیکی پرواز در کابین صورت گرفته است.

خصوصیات:طول:18.9 متر/ارتفاع:5.08 متر/حداکثر سرعت:2655 کیلومتر بر ساعت(2.5 ماخ)/برد:3704 کیلومتر/شعاع عملیاتی:1400 کیلومتر/منبع قدرت:دوموتور توربوفن قوی پرات &ویتنی اف-119-100 با کشش 155.68 کیلونیوتن./سقف پرواز:1800 متر/حداکثر تحمل جی:9.5

تسلیحات :توپ 20 میلیمتری/محفظه های داخلی جهت حمل دو موشک ای آی ام-9 یا چهار موشک ای آی ام-120آ و دوموشک ای آی ام -120 آ یا شش موشک آی آی ام-120 سی یا دو عدد ای آی ام-9 دو عدد ای آی ام-120 ودو موشک هوا به زمین می باشد.نقاط سخت سازی شده خارجی جهت نصب چهار یا بیشتر ای آی ام-120 اس یا توپ/رادار وستینگهاوس/تگزاس آی پی جی -77.

 

گردآوری وترجمه:علیرضا صادقی               www.defenceindustrydaily.com منبع:


r3q10av7egwq79syn6xk.jpg

همان گونه كه پيش از اين اعلام كرده بودم ، خوانندگان محترم مي توانند كالا هاي خود را جهت درج رايگان در اين بخش ارسال فرمايند . اما ظاهرآ جز تعداد معدودي استقبال نفرمودند . مستدعي است پس از ارسال فايل تبليغي خود به آدرس جي ميل بنده ، در آخرين پست كامنت بگذاريد . بديهي است در حال حاضر به دليل تبليغات كم محدوديتي وجود ندارد

 jzm2ynhgwltynljjjynj.jpg 

 http://www.filedony.com/

اينجا 


- تعداد بازديد
  • 11700
  • مرتبه

    نظرات
    شما هم چيزي بنويسيد
    • هر چي دلتان مي خواهد بنويسيد. اينجا مربوط به شماست اگر نظر خصوصي‌اي داريد لطف کنيد و از طريق اي‌ميل (behrouz.journalist at gmail.com) مطرح کنيد، ممنون.






    مشخصات حفظ شود؟

    از تگ‌هاي HTML هم مي‌توانيد در نظرتان استفاده کنيد.

     
    Copyright 2007 by Behrouz Moddaresi | Design by WebStudio | Powered By Movable Type 3.35