درباره من

سوم دي ماه 1331 در تهران متولد شدم. پس از اتمام دوران دبيرستان به خاطر علاقه اي که به پرواز داشتم به نيروي هوايي پيوستم. در ادامه به آمريکا اعزام شدم، در بازگشت به ايران اولين پروازم را در تاريخ 18/3/53 انجام دادم و با آغاز جنگ تحميلي، به صورت شبانه روزي در مناطق جنگي پرواز داشتم و افتخار كسب مدال طلاي بالاترين ساعات پرواز را به دست آوردم. به دليل سكته قلبي و عمل جراحي باز كه ... ادامه
تبليغات
وبلاگستان
باقي قضايا
  كي ميگه خلبان مقصره ؟

چرا فكر مي كنيد خلبان سي - ۱۳۰ مقصر است ؟

6eflsf9owfja2uyny49d.jpg

 آيا كسي از اهالي شهرك توحيد تاكنون رفته اند از همسر و مادر اين خلبان تشكر نمايند كه بابك با مهارت در لحظه آخر سعي كرد هواپيما به ساختمان برخورد نكرده و آن را در ميان بلوك ها هدايت كرد ؟ آيا هيچ مي دانيد اگه اين هواپيما به ساختمان بر خورد مي نمود چه فاجعه اي اتفاق مي افتاد ؟

آيا مزد اين خلبان شكستن سنگ مزارش است ؟

درصورت مشكل ، ادامه مطلب را ( اينجا ) بخوانيد :

http://oldpilot.blogfa.com/post-272.aspx

bx151pxl9etw9pgi3uc3.gif

5sxxr1csezpubr12qk27.jpg

چرا فكر مي كنيد خلبان سي - ۱۳۰ مقصر است ؟

ihhefq008xgb6frw9gbw.jpg

e8s6bwstvn8hjhy2u9h1.jpgzyd5t1fm0hg58ufnazfv.jpgfxlo0xfbrwq50u4knbfd.jpg

5mn3wim1qjhe7x03wn9e.jpg

 اصلآ نمي دونستم امروز دومين سالگرد فاجعه سقوط هواپيماي سي - ۱۳۰ حامل خبرنگاران و فرماندهان ارتش است . ديشب يكي از افسران جوان خلبان برايم اي ميلي فرستاد . او خيلي ناراحت و افسرده بود . دليل مكاتبه اش هم  مشكل خانوادگي اش بود . در نامه اش به موضوعي اشاره كرد كه واقعآ خواب رو از چشمانم ربود . وي همين جور كه از دلتنگي هايش مي گفت ... رسيد به موضوع خلبانان سانحه هواپيماي سي - ۱۳۰ كه در شهرك توحيد سقوط كرده اند . وي گفت مردم خلبانان را مقصر مي دونند .. و حتي سنگ فبر آن ها رو چند بار شكسته اند .. !! خداي من چي مي شنوم ؟ چطور هم چين چيزي امكان دارد ... ؟ يعني ما به اين درجه از ذلت رسيده ايم كه به سنگ قبر مرده اي كه دستش از زمين و آسمون كوتاه است هم رحم نمي كنيم ؟!!

همه اش با خود كلنجار مي رفتم كه اي كاش خبر صحت نداشته باشد . شايد منظورش ...  منظورش چي ... ؟ مگر فرقي هم مي كند ؟  اصلآ اين فرهنگ غلط انتقام از مرده هيچ جايگاهي در بين مردم كشور ما ندارد . ولي منبع خبر هم موثق بود .. خودش خلبان است . به گفته خودش يك چند تا از همدوره اي هاش هم تو همون هواپيما بوده اند ... ! اين خلبان بقدري خودش مشكل در زندگي داشت كه حسابي به هم ريخته بود . و در آخر نامه اش يكي از دلايل افسردگي و نااميديش رو نداشتن جايگاه اجتمايي بعد از مرگ اش بود . و براي اثبات حرف هايش به خلبانان سانحه هواپيماي خبرنگاران استناد كرده بود ... ! حتي در جايي نوشته بود دو نفر از كروي پروازي كه مي دونستند دارند سقوط مي نمايند دست يكديگر رو گرفته بودند ...

من مطمئن هستم اين افسر جوان دچار توهم شده است ... به عبارتي اصلآ فرصت دست همديگر رو گرفتن وجود نداشته است . حادثه بقدري سريع اتفاق افتاده است كه فرصت گريز از مهلكه رو نيافته بودند . كسي هم زنده نمانده كه اين حرف رو تآئيد نمايد . شايد هم حقيقت داشته باشد . من بي اطلاع هستم . ولي اصلآ از فكر " شكستن سنگ مزار " هنوز بيرون نيامده ام . تمام روز رو منتظر تماس اين خلبان جوان بودم . چون درپاسخ به نامه اش تلفن همراه ام رو براش نوشته بودم . ولي متآسفانه تماس نگرفت . فقط از خداوند توانا آرزو مي كنم اين خبر هرگز واقعيت نداشته باشد . نه خلبانان و خدمه هواپيماي خبرنگاران و نه هيچ مورد ديگري ...

ds351uyk50hg13eoqi5p.jpg

http://www.lightshine.ae/Home_app.asp 

سخت ترين لحظه براي  انسان نوشتن با چشم اشگ آلود است . بله عزيزان همان گونه كه اشاره كردم اصلآ نمي دونستم سالگرد سانحه هواپيماي سي - ۱۳۰ است . راستش رو بخواهيد يكي از خوانندگان نازنين به نام " آرش " برام كامنت گذاشته بود كه در باره يكي دو تا از خلبانان مطلب بنويسم . و من تقريبآ نيمي از كارهاي پست جديدم را كه در مورد " سرهنگ خلباني كه در زندان دق كرد " رو آماده نموده بودم . آخه از شما چه پنهون اون مرحوم رو خوب مي شناختم . يكي از بهترين خلبانان بوئينگ بود . وي علي رغم درجه پائيني كه اون ايام داشت . خلبان حرفه اي هواپيماي ۷۰۷ شده بود . ولي وقتي براي تهيه عكس طبق عادت هميشگي در گوگل وب گردي مي نمودم ، چشمم به عكس خلبان شهيد " بابك گوهري " افتاد .  از روي كنجكاوي مطالب سايت هايي كه در باره اون مرحوم نوشته بودند رو خوندم . وقتي به سخنان مادر گوهري رسيدم .. بد جوري منقلب شدم . و بي اختيار زدم زير گريه .. صداي هق هق گريه ، همسرم رو نگران نموده به طوري كه سراسيمه وارد اتاق كارم شد . اما شايد باور نكنيد تا آمدم در باره فرزند بابك بگويم ... بغض امانم نداد .. با دست به همسرم اشاره كردم كه تنهايم بگذارد .. و با چشم اشگ آلود ساعت هاي متوالي نشستم و عكس هايي رو كه مشاهده مي فرماييد ، خيلي ناشيانه سرهم كردم . در حين كار تازه متوجه شدم كه عجب تصادفي .. ! امروز سالگرد سانحه هواپيماي سي - ۱۳۰ است !!

به همين دليل مطلب قبلي رو نيمه كاره رها ساخته و دير وقت شروع به نگارش نمودم . ولي واقعآ جاي تعجب داره كه چرا هيچ خبري ، بزرگداشتي ... يادي از اين عزيزان نيست ! شايد هم هست و من به دليل مشغله فكري كه براي سايت ام دارم متوجه نشده ام .. اسم سايت رو آوردم ياد زحمات جناب آقاي " پرويز زاهد " مدير محترم شركت فرهنگي - تبليغاتي " شار " افتادم  كه به همراه دوست خوبم " امير عظمتي " طراح جوان و خلاق سايت از ديروز دارند تلاش مي كنند تا براي رهايي از دست مشكلاتي كه سايت داشته و شما عزيزان كمابيش در جريان هستيد ، سرور آن رو عوض مي كنند . جا داره از اين بزرگواران تشكر و قدرداني نمايم ..

q6eb2r8vqkufef7ojj2o.jpg

2qoxwkdihpkxf5tnec5d.jpg3c3gm2bvtzqshjtpuptw.jpgd8ls1f13oszcpsrc1h8g.jpgk63yqjx1xqwekoghcusq.jpg

بابك گوهري كي بود ... ؟

تقريبآ دوسال بعد از اين كه من نيروي هوايي رو ترك كرده و عطاش رو به لغايش بخشيدم ، بابك گوهري از روي عشق و علاقه اي كه به پرواز داشته علي رغم مخالفت خانواده اش در اسفند سال ۱۳۷۳ به دانشكده خلباني نيروي هوايي وارد مي شود  . به عبارت دقيق تر او پانصد و شصت و هشتمين دانشجويي بوده كه  اون سال در اين دانشكده پذيرفته شده بود . تفاوت اش با من در اين بوده است كه وي شاگرد ممتاز كنكور بوده است . ولي من از روي شانس و اقبال و تنها به دليل اين كه كنار دست يك شاگرد ممتاز نشسته بودم ، قبول شدم ! يك تفاوت اساسي هم براي پايان راه با هم داريم .. او دو سال قبل يعني دقيقآ در ۱۵ / ۹ / ۱۳۸۴ در راه خدمت به ميهن اش شهيد شد . ولي من با وجود پرواز مستمر در جبهه و مناطق جنگي و بروز ده ها مورد اضطراري به دليل پوست كلفتي كه داشتم  زنده مانده تا اين كه با نظر آقايون اطباء  بازنشسته  يا بهتر بگم با تي پا و اردنگي از نيروي هوايي بيرون ام نمودند !! شهيد گوهري در سال ۱۳۸۲ ازدواج مي كنه .. ثمره اين ازدواج فرزند پسري است كه سه ماه بعد از سانحه ، يعني در تاريخ ۲۳ / ۱۲/ ۸۴ به دنيا مي آيد .

مي گويند مرحوم گوهري وقتي از طريق آزمايش هاي پزشكي متوجه مي شود كه فرزند اول اش پسر است . خيلي خوشحال شده و آرزو داشته پسرش هم مانند او خلبان شود . مادر شادروان گوهري  شب قبل از سانحه با فرزندش تلفني صحبت نموده بود . و از زبان او مي شنود كه فردا براي پشتيباني از مانور بزرگ به بندرعباس پرواز دارد . و اين آخرين مكالمه مادر با جگر گوشه عزيزش است . روز حادثه هم همسر بابك با مادرش در حال خريد  سيسموني براي دلبند تو راهي خود بودند كه خبر دردناك سانحه هواپيماي سي - ۱۳۰ را مي شنوند . آن ها به تصور اين كه بابك صبح زود پرواز داشته است ، ابتدا گمان نمي كنند كه پدر اين طفل معصوم خلبان هواپيماي سانحه ديده باشد ... اما همسر نگران وي به خاطر مي آورد اغلب پروازهاي شوهرش با تآخير انجام مي شد ... خداي من .. نكنه بابك باشه ...  كه خبر مي آورند همسرت به شهادت رسيد .

چرا فكر مي كنيم خلبان مقصر است ..؟

خوانندگان گرامي حتمآ به خاطر مي آورند كه در باره بي گناهي خلبان مفصلآ در سه پست جداگانه دلايل احتمالي سانحه رو تشريح نمودم . ( اينجا) . لذا براي درك بهتر به زبان خيلي ساده ده دقيقه آخر پرواز را بيان مي كنم . دوستان براي اين كه در جريان جزئيات پرواز قرار گيرند ، خواهش مي كنم توضيحات رو از روي نقشه مرور فرمايند . در ضمن به اطلاع مي رسانم در تمام مباحث شما  به واژه سيستم ( وي . او . آر )  بر مي خوريد كه در حقيقت اشكال اساسي از اين سيستم نشآت مي گيرد . براي پي بردن به كاربرد اين سيستم لطفآ ( اينجا  ) رو كليك فرماييد و در انتهاي مطلب اصلي آن را مشاهده خواهيد فرمود .

اولين اشتباه چگونه شكل مي گيرد ؟

همان گونه كه در تصوير بالا مشاهده مي فرماييد امتداد خط فرضي ترسيم شده ( رنگ قرمز ) به فرودگاه منتهي نمي شود . فراموش نفرماييد كه طبق اعلام برج مراقبت پرواز  ديد در زمان سانحه 1500 متر بوده است . پس كاملآ مشخص است خلبان بابك گوهري از اين نقطه باند فرود را نمي ديده است . براي يك هواپيماي مقتدر نظامي كه نزديك به سه دهه امتحان خود را پس داده است ، اين نمي تواند مشكل خاصي باشد . اين هواپيما دستگاه هاي متعد ناوبري دارد كه قادر است هواپيما را از هر نقطه اي در شرايط كاملآ كور ( تاريك ) به فرودگاه راهنمايي نمايد . و به طور حتم كاپيتان گوهري ساعت ها در اين شرايط ( I.F.R )  قبلآ پرواز كرده بود .

طبق استاندارد هاي پرواز در اين شرايط و با توجه به فاصله باند خلبان وقتي متوجه مي شود ديد كافي براي مشاهده فرودگاه را ندارد در اولين اقدام مي بايست با استفاده از سيستم هاي ناوبري خود استفاده كرده . و به جاي پرواز (V.F.R ) به طريقه ( I.F.R ) ادامه مسير دهد . حال بايد ديد آيا استفاده كرده است يا خير ؟  قدر مسلم گوهري متوجه شده است در اين فاصله باند فرود را در ديد ندارد . و صد در صد اتكاي او به دستگاه هاي ناوبري بوده است   . پس اولين نتيجه اي كه مي گيريم اين است كه اين سيستم ها خراب بوده اند .  هيچ احتمال ديگري در اين شرايط متصور نيست . مگر اين كه بر فرض محال فكر كنيم كه  بابك گوهري تشخيص نداده است كه فاصله با فرودگاه چقدر است !!   من در همين جا ثابت مي نمايم كه آن خدابيامرز دقيقآ مي دانست در چه فاصله اي از باند قرار دارد . اگر بار ديگر به نقشه بالا دقت فرماييد . به روشني قابل تشخيص است كه بابك گوهري در ساعت 13:35 دقيقه گردش به چپ نموده است . معني و مفهوم آن اين است كه او در نقطه مناسب اولين قدم در راه تقرب را برداشته است . يعني صد در صد به سيستم هاي معيوب ناوبري اطمينان كرده بود .

ibpw9l1oy1ef63gyemqc.jpg 

وظيفه برج مراقبت پرواز در آن شرايط  چه بوده است ؟

پس با توجه  به اين مشاهدات و مستندات ، نتيجه مي گيريم  سيستم زاويه غلطي را به خلبان نشان مي داد . و مشاراليه هرگز نمي توانست فكر نمايد كه مسير اشتباهي را طي مي كند .  از طرف  شعاع پرواز به خوبي نشان مي دهد كه هواپيماي سي -130 در محدوده چهل ناتيكال مايلي فرودگاه مهر آباد بوده است . به عبارت صحيح تر مسئوليت بلند شدن و نشستن (Departure/Approach ) به عهده برج مهرآباد بوده است . و طبق دلايلي كه در سطور بالا عرض كردم ، مرحوم گوهري با اتكاء به آن سيستم ها ، دچار اشتباه فاحش در تعيين ارتفاع ، زاويه تقرب ( approach angle َ) و راستاي باند فرود شده است . ضمنآ باز هم تآكيد مي نمايم با توجه به آشنايي گوهري به انواع و اقسام تقرب ها چه در شب و ديد كور و چه در روز ( از اصولي است كه قبل از خلبان شدن بايد آموخته باشد )  اولين اشتباه ناشي  از خطاي تجهيزات ناوبري بوده است . و عامل انساني بر خلاف ادعاي بعضي ها ، هيچ نقشي نداشته است .

 در چنين وضعيتي برج فرودگاه مهر آباد بايد در ساعت 13:35 دقيقه وقتي خلبان گردش به چپ نموده و در مسير اشتباهي اقدام به كم كردن ارتفاع نمود ، وي را آگاه ساخته و گوهري را از شرايط ( mis-approach ) آگاه سازد . ياد آور مي شوم كه راهنمايي هاي برج را اصطلاحآ ( coordinate ) كردن مي نامند . عملي كه دير صورت گرفت   ممكن است براي خيلي ها اين سئوال پيش بيايد كه بر فرض سيستم ناوبري  هواپيمايي دچار نقص گرديد  . و هيچ كدام از عوامل مانند خلبان و يا مسئول برج مراقبت متوجه اين قضيه نشدند . آيا سيستم يا نهاد جايگزيني نيست ؟

kh19skq85hfon0et4wxz.jpg

در هواپيماهاي پيشرفته امروز از جمله سي -130 هاي نيروي هوايي مجهز به انواع سيستم هاي تقرب هستند كه در صورت غير فعال بودن يكي از آن ها ، با ساير ابزار و آلات ناوبري مي شود هواپيما در بد ترين شرايط نشست . بر فرض محال اگر بر اثر اتفاقي تمام سيستم هاي هدايت كننده از كار افتاد ، در قرودگاه و شبكه تقرب زميني ابزار و وآلات ناوبري پيشرفته اي وجود دارد كه هواپيما را مستقيم تا سر باند فرود راهنمايي مي كند . اما در اين سانحه عوامل متعدي دخيل بودند كه در سطور بعدي به آن خواهم پرداخت .  اما چرا در اين پرواز انجام نگرفت ؟ در مرحله اول به نوعي تقصير از مسئولن برج مهرآباد بود كه خيلي دير متوجه انحراف گرديد .  به عبارتي اگر آن ها تنها 2 دقيقه زودتر متوجه انحراف و مسير هواپيما مي شدند ، خلبان را آگاه كرده و مرحوم گوهري بلافاصله با سيستم ديگري زاويه فرود را مي بست .

  به  عبارتي  او كاملآ مظمئن بود كه مسير درستي را طي مي كند . حتمآ با خود مي انديشيد كه اگر مسير ام اشتباه باشد ، برج اخطار خواهد داد .  ضمن اين كه معمولآ ساير پرسنل پروازي همچون كمك خلبان و مهندس پرواز مسلمآ اگر نيم در صد فكر مي كردند كه دستگاه يا مسير مشكل دارد ، به خلبان گوهري تذكر مي دادند . به نظر شخصي بنده ،  مشكل ديد باعث تمام اين مشكلات بود . يعني مرحوم گوهري احتمالآ فكر مي كرد اگر جلو تر برود عمق ديد بيشتر خواهد شد . يعني اگر هوا تاريك يا مه آلود بود ، هرگز اين سانحه پيش نمي آمد !! چون هم خلبان و هم مسئول برج جدي تر به قضييه مي نگريستند .

0u4afnahu7jh33xg0bqm.jpg

من واقعآ از يكايك خوانندگان محترم پوزش مي خواهم كه اين قدر به جزئيات مي پردازم . ضمنآ ياد آور مي شوم   تمام دلايل و عرايض ام كاملآ شخصي است . و احنمال اين كه اشتباه كرده باشم وجود دارد . من بنا به تجربيات چندين ساله ام قدم به قدم احتمالات را بررسي مي كنم . قضاوت را به كارشناسان محترم و خوانندگان فهيم اين سايت واگذار مي كنم . با اين توضيحات بر مي گردم به دقيقه 13:42 دقيقه .. كه خلبان همچنان در حال كاهش ارتفاع است و به سمت خانه هاي سازماني شهرك توحيد در حال پرواز مي باشد ....

  عامل بعدي ، موتور هواپيما  :

مسئول برج با مشاهده  انحراف و ارتفاع نامناسب هواپيماي سي -130 ، بلافاصله سعي مي نمايد به خلبان تذكر دهد . كه البته خيلي دير است . از طرفي با توجه به غبار آلود بودن هوا و پنهان بودن ساختمان ها در آن آرتفاع ، وقتي در ساعت 13:42 دقيقه برج به خلبان اخطار انحراف رو مي دهد ، مصادف مي شود با لحظه اي كه تصويري گنگ از ساختمان هاي شهرك توحيد و حتي زمين قابل رويت براي خلبان مي شود . او تا متوجه اشتباه فاحش خود و ارتفاع موجود شده و قصد پاسخ گويي به برج را دارد ، ديگر خيلي دير شده بود ... و همزماني كه انگشت خود را بر روي فرامين فشار داده تا حرف بزند ، با ديدن وضعيت بحراني ناخود آگاه فرياد يا حسين گفته و تلاش خود را براي خروج از اين مصيبت به كار مي برد ..

در رسانه ها خوندم كه قبل از شنيده شدن فرياد يا حسين ، صداي صلوات و هلهله شادي از مسافران شنيده مي شود ...  همين امر دقيقآ فرضيه من را ثابت مي كند . زيرا همان طور كه گفتم از آن ارتفاع به خاطر بدي هوا زمين ديده نمي شد . خاموشي يك موتور و ديده نشدن زمين براي مسافران غير نظامي كه به قابليت هاي ايمني اين نوع هواپيما آشنا نبودند باعث  گرديده بود آن ها يك نوع اضطراب و دلشوره اي از شرايط موجود داشته باشند . و دقيقآ زماني كه برج اخطار را به خلبان مي دهد ، زمين براي مسافران و ساختمان ها براي خلبان قابل رويت مي شود . از اين رو با توجه به حال و هواي ماموريت خود كه تلفيقي از نام عشق و و لايت است ،  جو گير شده و با صداي بلند صلوات مي فرستند ، شايد هم عده اي هورا كشيده و غريو شادي سر داده بودند ...

gbsou27708ygd839y68x.jpg

در رسانه ها خوندم كه قبل از شنيده شدن فرياد يا حسين ، صداي صلوات و هلهله شادي از مسافران شنيده مي شود ...  همين امر دقيقآ فرضيه من را ثابت مي كند . زيرا همان طور كه گفتم از آن ارتفاع به خاطر بدي هوا زمين ديده نمي شد . خاموشي يك موتور و ديده نشدن زمين براي مسافران غير نظامي كه به قابليت هاي ايمني اين نوع هواپيما آشنا نبودند باعث  گرديده بود آن ها يك نوع اضطراب و دلشوره اي از شرايط موجود داشته باشند . و دقيقآ زماني كه برج اخطار را به خلبان مي دهد ، زمين براي مسافران و ساختمان ها براي خلبان قابل رويت مي شود . از اين رو با توجه به حال و هواي ماموريت خود كه تلفيقي از نام عشق و و لايت است ،  جو گير شده و با صداي بلند صلوات مي فرستند ، شايد هم عده اي هورا كشيده و غريو شادي سر داده بودند ...

 ذكر يك ماجرا براي روشن شدن افكار خوانندگان خالي از لطف نيست . در آن ايامي كه هواپيماهاي بوئينگ 707 براي نيروي هوايي خريداري شد ، سرهنگ معزي ( خلبان دربار و فردي كه بني صدر را از كشور فراري داد ) به عنوان فرمانده گردان و معلم خلبان اين هواپيماها هميشه روي يك اصل براي نشستن تآكيد داشت . او يه شاگردان خود هميشه توصيه مي كرد موقع نشستن ، آن اندازه سرعتي كه (طبق وضعيت هواپيما محاسبه مي شود ) براي نشستن بدست آورديد ، هميشه چند ( نات ) بيشتر بگيريد . چون اگر به دليلي اشتباهي در محاسبه تان مرتكب شده باشيد ، بوئينگ بر خلاف سي -130 ، چند ثانيه  طول مي كشد تا موتور هاي ( جت ) شما جواب دهد .. و همين امر كافي است زمين بخوريد ...

غرض از اين مثال اين بود كه هواپيماي سي -130 بر عكس بوئينگ هر وقت به دسته موتور آن فشار آورده شود ( گاز داده شود ) بلافاصله موتور ها جواب داده و هواپيما با سرعت ارتفاع مي گيرد . .. در اين پرواز هم قاعدتآ چنين اصلي عملي بود . يعني در آن 2 دقيقه اي كه از زمان اخطار برج تا زمان سانحه كه باز طبق نوشته رسانه ها يك دقيقه و پنجاه ثانيه  بعد از يا حسين گفتن خلبان سكوت بود ، اين هواپيما در شرايط عادي ... تكرار مي كنم در شرايط متعارف و عادي ،قابليت اين را داشت كه با فشار دادن دسته گاز رو به جلو و كشيدن فرامين به سمت عقب ، هواپيما به سرعت از منطقه خطر نجات يابد .  اما چرا جنين نشد ؟!!

 پر واضح است كه در اين جا ديگر خرابي سيستم هاي ناوبري نقشي نداشته است . و خلبان صد در صد همين عمل را انجام داده است . اما چرا به گفته شاهدان ماجرا مانند يه گلوله سنگ به سمت زمين آمده و به گوشه ساختمان بر خورد نموده است ؟ باز به نظر حقير  خلبان بعد  از ديدن درجه انحراف ، همزمان با صدا در آمدن مسئول برج كه با ديده شدن ساختمان توآم بوده است ، به طور غريزي و نا خود آگاه هواپيما را به جهت عكس زاويه سقوط يعني سمت راست پيچانده ( تو بنك ) مي گذارد .  اين جاست كه به نظر من خلبان قصور كرده است . يعني در يك لحظه فراموش كرده بود يك موتور از همون سمت ندارد !! سرعت اش كم است ( چون داشت مي نشست ) و در بنك قرار دادن باعث واخوردگي هواپيما يا همان ( استال ) گرديده و مانند يه نكه سنگ بدون اين كه هيچ كنترلي روي فرامين داشته باشد ، متآسفانه به زمين مي خورد . ببخشيد يادم رفت كه اضافه كنم وزن آن هم سنگين بود ( بنزين مصرف نشده بود . بار و مسافر هم داشت ) .

تصويري از ساختمان محل سانحه - عكس از خبرگزاري ايسنا

تصوير دو تن از خبرنگاران خبر گزاري ايسنا

خلبان جان اش را از همه بيشتر دوست داره ...

البته اگه به مطالب قبلي ام در همين رابطه مراجعه فرماييد ، مشاهده خواهيد فرمود كه در آن جا دلايل ديگري  كه به سوانح مي انجامد رو هم  هم قيد نموده ام . ولي در پاسخ به اون عده اي كه معمولآ بدون تحقيق و مطالعه در هر سانحه اي  مقصر خلبان رو مي شناسند اعلام نمايم ... باور كنيد خلبان و خدمه پرواز جان خودشون را خيلي بيشتر از افراد ديگر و مسافران هواپيما دوست دارند . و طبيعي است نهايت تلاش و دقت خود را به كار مي برند تا پرنده اهنين رو سالم به سر مقصد برسونند . مخصوصآ در سوانح اين چنيني كه هم هوا خراب است و فرودگاه با چشم از فاصله مقرر ديده نمي شود و هم دستگاه ناوبري يا همان ( وي . او . آر ) مسير را كج نشان مي دهد .. خلبان واقعآ چه تقصيري داره ؟ او هم مانند همه اون مسافران كه در بد ترين شرايط جان باختند . دلش مي خواست سالم به زمين نشسته تا به كار و زندگي اش برسه ..

من حتي معتقدم در سوانحي كه از نگاه كارشناسان و متخصصان خلبان را مقصر قلمداد مي كنند هم ، خلبان اگر چه مقصر است ولي مجرم نيست . براي شما مثالي مي زنم . فرض كنيد در يكي از هزاران تصادف منجر به فوت در حوادث راهنمايي و رانندگي كه پليس راننده رو مقصر اعلام مي نمايد . ما بگوييم تعمدي دركار بوده است .. !! البته صرف نظر از تصادفاتي كه راننده مشروبات الكلي صرف نموده يا مواد مخدر مصرف كرده است . در ساير موارد راننده مرتكب اشتباه در محاسبات خود گشته است . وگر نه هرگز دوست ندارد زن و فرزند خود رو به كشتن بدهد . در يك پرواز هم اگر خلباني مقصر شناخته شد معني آن اين نيست كه تعمدي در كار بوده است . بلكه به دليل مشكلات و گرفتاري دچار حواس پرتي شده و آن چيزي كه نبايد اتفاق افتد روي مي دهد . مثل سانحه هواپيماي اوريون ( پي تري - اف ) كه خلبان اش مرحوم سرگرد كريمي در موقع نشستن فراموش مي كند كه چرخ هاي هواپيما رو پائين بياورد . و مي بينم علاوه بر او كمك خلبان و مهندس پرواز و حتي مامور برج كنترل هم متوجه پائين نبودن ارابه هاي فرود نمي شوند ..!!

FiledonyFiledonyFiledony

FiledonyFiledonyFiledonyFiledony

كارشناسان صنعت هوانوردي بر اين عقيده اند كه در هر سانحه اي هميشه چندين عامل آشكار و پنهان در آن نقش دارند . مثلآ در همين پرواز سي - ۱۳۰ علاوه بر خرابي يكي ازموتور ها ، ديد هم خيلي كم بوده است . به عبارتي عمق ديد در لحظه سانحه ۱۵۰۰ متر بوده است . مشكل اساسي و مهم كه در بالا به آن اشاره نمودم ، خرابي سيستم ( وي . او . آر )يكي ديگر از علل اصلي بوده است . دير متوجه شدن مسئول برج مراقبت كه طبق قانون در اين جور مواقع بايد هواپيما را تحت پوشش خود قرار دهد . عامل ديگر محسوب مي شود . البته من بعد ازاين كه بار ها و بار ها اين مسير را به دقت در ذهن خود تجسم نمودم ، به اين نتيجه رسيدم كه مامور برج مراقبت هم به نوعي بي تقصير بوده است !! به دليل اين كه واقعآ ايرادي كه به خاطر آن هواپيما بر مي گشت زياد خطرناك و مشكل نبود .. از طرفي خود مرحوم گوهري هم به دليل توانايي در كنترل اين مشكل به برج گفته بود كه مسئله اي نيست و دارم بر مي گردم . حتي در لحظه انحراف هواپيما از مسير معمولي هم كه يكي از  نكات اساسي در اين سانحه است ، باز به عقيده من مسئول برج مراقبت پرواز تصور مي كرده كه به دليل مشكل موتور خلبان قصد ميان بر زدن رو دارد ..!!

به عبارت ساده تر اگر به جاي مسير بندرعباس ، مقصد اصفهان بود اين هواپيما هرگز به زمين نمي خورد . چون در آن صورت خلبان ترجيح مي داد به جاي برگشتن به تهران ادامه مسير داده و در اصفهان بنشيند . يا اگر به جاي بعد از ظهر شب اين مشكل رخ مي داد ، باز هم هواپيما سالم به زمين فرود مي آمد .. چون خلبان از همون اول تكليف خود رو مي دونست . و به صورت ( آي . اف . آر ) راحت مي آمد و مي نشست . در حالي كه در شرايط اون روز به تصور اين كه ديد بهتر مي شود به همون يك وسيله معيوب ناوبري اطمينان نموده بود .

دو سال گذشت ... چه كرديم ..؟  

امروز دقيقآ دو سال از اين ماجراي وحشتناك مي گذرد .. آيا از خود پرسيده ايم در قبال بازماندگان اين عزيزان چه كرده ايم ؟ آيا كسي براي يك لحظه خودش رو جاي همسر بابك گوهري گذاشته است كه چه رنجي را بايد متحمل شود ؟ واقعآ به زبان آسان است .. اين زن با فرزندي در شكم روزشمار لحظات بودند تا اولين فرزند از راه برسد ... فرقي نمي كند بقيه همسران شهدا هم همين درد و انبوه رو از فقدان وجود همسرشون كشيده اند ... پدر و مادر شهيدان چه كشيده اند ... ؟ واقعآ تحمل رنج از دست دادن اولاد براي والدين مخصوصآ مادر خيلي مشكل است .. خدا واقعآ صبر و تحمل به اين بندگان خدا بدهد . ولي ما به عنوان يك انسان ... يك شهروند چه كاري براي اين خانواده ها انجام داده ايم    ؟ دعا براي تحمل اين مصيبت عظيم تنها كاري است كه مي تونيم انجام دهيم .. ولي خير ما نه تنها همدردي نكرده ايم بلكه نمك هم به زخم آن مادران پاچيده ايم ..!

آيا هيچ فكر كرده ايد كه مادر بابك گوهري هر بار چه مي كشد وقتي در جامعه به غلط از زبان من و تو مي شنود فرزند او مقصر بود ؟ درد فراق فرزند جوان و برومند يك طرف .. درد زخم زبان امثال من بي اطلاع از مسايل هوانوردي از سوي ديگر .. اين مادر بايد درد و غم خود رو به كي بگويد ؟ او چگونه مي تواند ثابت كند كه فرزند او هرگز نمي خواسته چنين اتفاقي بيفتد .. ؟ آيا كسي از اهالي شهرك توحيد تاكنون رفته اند از همسر و مادر اين خلبان تشكر نمايند كه بابك با مهارت در لحظه آخر سعي كرد هواپيما به ساختمان برخورد نكرده و آن را در ميان بلوك ها هدايت كرد ؟ آيا هيچ مي دانيد اگه اين هواپيما به ساختمان بر خورد مي نمود چه فاجعه اي اتفاق مي افتاد ؟

حضور آقاي قاليباف شهردار تهران در محل سانحه

به جرآت مي توانم ادعا نمايم در خون يكايك خلبانان ايراني اين تعهد وجود داره كه در لحظه آخر وقتي مي بينند كاري از دستشون ساخته نيست كاري مي كنند كه لااقل در جايي سقوط نمايند كه خالي از سكنه باشه ؟ يادمه " علي صولتي "  خلبان شجاع هواپيماي سي - ۱۳۰   حامل شهيدان فلاحي و فكوري كه از اهواز مي آمد و در نزديكي كهريزك دچار سانحه شد .. مي گفت كه وقتي ديدم چهار موتور هواپيما خاموش شده است و با سرعت به سمت زمين مي روم ، تنها كاري كه در اون لحظه آخر انجام دادم ، تلاش نمودم هواپيماي بدون موتور رو طوري كنترل نمايم كه در جايي كه روشنايي نيست قرود بيايد . و ديديم كه چه جالب در بيابان هواپيما رو به زمين كوبيد .. وي الحمدالله اكنون سالم وقبراق با هواپيماي توپولف مسافربري پرواز مي كند . كساني كه با موقعيت محدوده نزديك فرودگاه مهرآباد آشنايي دارند مي دونند كه شب  در ارتفاعات بالاي محدوده كهريزگ همه جا مملو از نور و روشنايي است . و تشخيص آن براي خلباني كه در حال سقوط است خيلي دشوار است كه فضاي خالي بين نور ها رو شناسايي نمايد . ولي علي و بابك اين كار را كردند .

سخن آخر ... من به عنوان يك انسان شرمم مي شود كه حتي بشنوم سنگ مزار خلباني كه هيچ گناهي در سانحه هواپيماي سي - ۱۳۰ خبرنگاران نداشته ، توسط عده اي از خدا بي خبر تنها از روي خشم شكسته شود !! بر فرض بابك مقصر بود .. آيا شرف انساني ما كجا رفته است كه به مزار مرده اي كه دست اش از زمين و آسمون كوتاه است بي حرمتي نماييم . واقعآ خانواده اين عزيزان با مشاهده سنگ شكسته مزار دلبندشون چه عكس العملي نشون مي دهند ؟ دعا مي كنم اين خبر صحت نداشته باشد .. وگرنه بايد نام انسان را از روي خود بر داريم ...

با تشكر و احترام

بهروز مدرسي

                         ايام به كام

jlrapz6z2dchq2hl4k6m.jpg

به اطلاع اون دسته از دوستاني كه تازه به جمع خوانندگان اين سايت پيوسته اند برسانم . شمه اي از مطالب گذشته رو در پستي مستقل قرار داده ام كه با مراجعه به آن با گلچيني از مطالب قديمي مواجه خواهيد شد . براي مطالعه مطالب فوق لطفآ ( اينجا ) را كليك فرماييد .

بدون شک یکی از دردناک ترین سوانحی که اخیرآ مردم ایران شاهد و داغدار آن بوده اند ، سقوط هواپيماي سي -۱۳۰ حامل خبرنگاران بود . بنده افتخار دارم تحليلي كه در مقام يه كارشناس در سه پست تنظيم نمودم تقديم شما خوانندگان گرامي نمايم .

 

 دلايل گفته نشده از سقوط هواپيماي خبرنگاران - قسمت اول (اينجا )

چرا هواپيماي خبرنگاران سقوط كرد ؟ - قسمت دوم (اينجا )

بررسي و تحليل دلايل احتمالي سقوط هواپيماي سي - ۱۳۰ - بخش آخر ( اينجا )

  


6mfmukopgefyux613u8m.jpg

این بخش به پیشنهاد و همت شما خوانندگان محترم شکل گرفته است . از این پس خلاصه ای از پست قبل به زبان انگلیسی به همراه تازه ترین خبرهایی از صنعت هوانوردی تقدیم شما عزیزان خواهد شد .

THE WORLD RECENT PLANE CRASHES:

Date: November 8, 2007 Time: 08:00Location: Khartoum, Sudan Operator: Juba Air Cargo AC Type: Antonov 12Aboard: 4 Fatalities: 0, Ground: 2,Route: Khartoum - Juba, Details: While taking off, an engine on the cargo plane failed after the plane hit a hawk. The aircraft tried to return to the airport but crashed. The plane was transporting goods and foodstuffs for traders and international organizations in Juba. Two Sudanese soldiers were killed on the ground.

An-12 of Kosmos PO Aicompany, Russia.

Date: November 11, 2007 ,Time: 16:07, Location: Quito, Ecuador, Operator: Iberia ,ACType: Airbus A340-642, Aboard: 349, Fatalities: 0, Ground: 0,Route: Madrid, Spain - Quito, Ecuador,Details: Blew several tires while attempting to land and overran the runway.

http://www.zap16.com/civ%20fact/civ%20airbus%20a340-300.htm.

Date: November 30, 2007 Time: 01:36 ,Location: Near Isparta, TurkeyOperator: Atlasjet, AC TYPE: McDonnell Douglas MD-83 ,Aboard: 57, Fatalities: 57 ,Ground: 0,Route: Istanbul - Isparta,Details: While making an approach to land, the passenger plane struck a mountaintop and broke apart, 7.5 miles from Isparta Airport. All 50 passengers and crew of 7 were killed

 

SOURCE:www.planecrashinfo.com                             BY:Alireza Sadeghi

ترجمه فارسی:

حوادث هوایی اخیر دنیا:

:8نوامبر2007/زمان:8:00/مکان:خارطوم-سودان/خط هوایی:جوبا ایر(باری)/نوع هواپیما:آنتونوف-12/تعداد سرنشین:4/تلفات:0/تلفات روی زمین:2/مسیر:خارطوم-جوبا/جزئیات:در حال برخاستن بدلیل برخورد با یک باز موتور هواپیمای باری از کار افتاد.هواپیما تصمیم به بازگشت گرفت ولی سقوط کرد.هواپیما در حال حمل بار و مواد غذایی برای تجار جوبا و سازمانهای بین المللی در جوبا بود.دو سرباز سودانی روی زمین کشته شدند.

تاریخ:11نوامبر 2007/زمان:16:07/مکان:کیتو-اکوادور/خط هوایی:ایبریا/نوع هواپیما:ایرباس آ340-642/تعداد سرنشین:349/تلفات:0/تلفات روی زمین:0/مسیر:مادرید(اسپانیا)-کیتو(اکوادور)/جزئیات:هنگام نشستن چند چرخ آن ترکید واز باند خارج شد.

تاریخ:30نوامبر 2007/زمان:1:36/مکان:نزدیکی ایسپارتا(ترکیه)/خط هوایی:اطلس جت/نوع هواپیما:مک دانل داگلاس 83/تعداد سرنشین:57/تلفات:57/تلفات روی زمین:0/مسیر:استانبول-ایسپارتا/جزئیات:هنگام تقرب برای نشستن در 7.5 مایلی فرودگاه ایسپارتا به نوک یک کوه برخورد کرد و تکه تکه شد.کلیه 50 مسافر و 7 خدمه آن کشته شدند.

planecrashinfo.comمنبع:                                      گردآوری و ترجمه:علیرضا صادقی 

r3q10av7egwq79syn6xk.jpg

همان گونه كه پيش از اين اعلام كرده بودم ، خوانندگان محترم مي توانند كالا هاي خود را جهت درج رايگان در اين بخش ارسال فرمايند . اما ظاهرآ جز تعداد معدودي استقبال نفرمودند . مستدعي است پس از ارسال فايل تبليغي خود به آدرس جي ميل بنده ، در آخرين پست كامنت بگذاريد . بديهي است در حال حاضر به دليل تبليغات كم محدوديتي وجود ندارد

 jzm2ynhgwltynljjjynj.jpg 

 http://www.filedony.com/

اينجا 

يك توضيح ضروري

در پست قبلي بعضي از اسامي اشتباه درج شده بود كه به دليل مشكلات اديتور سايت موفق به تصحيح نشده بدينوسيله از تمام آن عزيزاني كه نام يا شغل آن ها ناقص يا اشتباهي درج شد ، پوزش مي خواهم





- تعداد بازديد
  • 11101
  • مرتبه

    نظرات
    شما هم چيزي بنويسيد
    • هر چي دلتان مي خواهد بنويسيد. اينجا مربوط به شماست اگر نظر خصوصي‌اي داريد لطف کنيد و از طريق اي‌ميل (behrouz.journalist at gmail.com) مطرح کنيد، ممنون.






    مشخصات حفظ شود؟

    از تگ‌هاي HTML هم مي‌توانيد در نظرتان استفاده کنيد.

     
    Copyright 2007 by Behrouz Moddaresi | Design by WebStudio | Powered By Movable Type 3.35