درباره من

سوم دي ماه 1331 در تهران متولد شدم. پس از اتمام دوران دبيرستان به خاطر علاقه اي که به پرواز داشتم به نيروي هوايي پيوستم. در ادامه به آمريکا اعزام شدم، در بازگشت به ايران اولين پروازم را در تاريخ 18/3/53 انجام دادم و با آغاز جنگ تحميلي، به صورت شبانه روزي در مناطق جنگي پرواز داشتم و افتخار كسب مدال طلاي بالاترين ساعات پرواز را به دست آوردم. به دليل سكته قلبي و عمل جراحي باز كه ... ادامه
تبليغات
وبلاگستان
باقي قضايا
  پاسخي به تابناك

در پاسخ به سايت تابناك

كدام خطر ..؟ كدام  سانحه !!؟؟

 vry5p8eit3fe6t65thtb.jpg

lfhmb7llxyvuxd0r52cc.jpg

bx151pxl9etw9pgi3uc3.gif

با پوزش به دليل خرابي سرور هاي ايران ،لطفآ ادامه مطلب فوق را در اين جا بخوانيد :

http://oldpilot.blogfa.com/post-265.aspx

 ( اينجا )

njbmc4g1wz8x0d3t227y.gif

 dy2rwnrdcpoq8rmzaqdc.jpg

7sbq1wiesjrtw9x87wgx.jpg

yfpjeqyaemjdy4p3kmk5.jpg

vry5p8eit3fe6t65thtb.jpg

در پاسخ به سايت تابناك

كدام خطر ..؟ كدام  سانحه !!؟؟  

FiledonyFiledonyFiledony

5mn3wim1qjhe7x03wn9e.jpg

 " نحوه استفاده از هواپیمای دولت ، خطرناك تر از سن  بالاي  آن "  عنوان مقاله اي تقريبآ انتقادي است كه  سوم آذر ماه امسال سايت " تابناك " آن را به رشته تحرير در آورده و ضمن ابراز نگراني از پرواز نمودن  مسئولان محترم دولت با هواپيماي بوئينگ ۷۰۷ ، با درج دو تصوير از لحظه نشستن اين هواپيماها آن را خطرناك توصيف كرده و از خلبان يا مسئولان اين پرواز ها درخواست پاسخ گويي نموده است تا شبهات احتمالي برطرف شود !

البته عرض كنم من نه خلبان يا مسئول اين پرواز ها هستم و نه كارشناس رسمي نيروي هوايي .بلكه روزنامه نگاري ام آزاد و مستقل كه بنا به رسالت اطلاع رساني ام و با توجه به  تجربياتي كه از مقوله پرواز دارم صرفآ نظر شخصي ام رو بيان مي نمايم . زيرا رجاي واثق دارم خلبانان پرواز هاي فوق به دليل حضور دايم در آسمان و عرصه خدمت رساني به مردم خوب كشورمون شايد هرگز  فرصت مطالعه يا پاسخگويي به مطلب سايت فوق را نداشته باشند .

از طرفي معتقدم  وجود مشكلات عديده اي كه  صنعت هوانوردي ما را در بر گرفته است . نيازمند بررسي و كنكاش دقيق تري از سوي رسانه هاي بي طرف است . به عبارتي طرح مسايل خيلي پيش پا افتاده از نحوه نشستن دو فروند بوئينگ ۷۰۷ در فرودگاه هاي بين المللي و ربط دادن آن به هواپيماي مورد استفاده مسئولان دولت ، جز تشويش اذهان عمومي و دلسردي خلبانان و نيروي هاي متخصص و زحمتكش اين ناوگان هوايي ، هيچ باري  از دوش مسئولان اين صنعت بر نداشته و با پاك كردن صورت مسئله از مشكلات اصلي غافل خواهيم شد .

دوستان نازنين باپوزش از مشكلي كه از ديروز در سرور هاي ايران به وجود امده است . و ما نمي توانيم جز صفحه اول وارد بخش هاي ديگر سايت شد . لذا از ياران همدل خواهش مي كنم تا بر طرف شدن مشكل از وبلاگ استفاده بفرمايند .

luorbtxubvnvnux1xuva.jpg

FiledonyFiledonyFiledony


قبل از پاسخ دادن به مسئولان محترم سايت وزين " تابناك " ابتدا شما خوانندگان محترم رو دعوت مي نمايم  خبر اصلي را در (اينجا ) مطالعه فرمايند .

vry5p8eit3fe6t65thtb.jpg

كدام خطر ..؟ كدام  سانحه !!؟؟

راستش رو بخواهيد وقتي تني چند از خوانندگان محترم سايت " يادداشت هاي يك خبرنگار " برام لينك  مقاله فوق رو فرستادند و با نگراني پرسش فرمودند آيا حقيقت داره ؟!! اولش نمي دونستم چه عواملي باعث اضطراب و تشويش آن ها شده است . وقتي تيتر مطلب رو خوندم انتظار داشتم با يك بحث علمي - فني مواجه شوم . خصوصآ اين كه نام هواپيماي مسئولان محترم دولت نيز در آن قيد شده بود . از اون جايي كه علاقه مفرطي در پي گيري مسايل هوانوردي دارم . مشتاق بودم در مورد خطراتي كه به زعم نويسنده  ، اين هواپيماي قديمي رو تهديد مي كنه آگاه شوم . ولي با مطالعه ۱۴ پاراگراف اول آن چيزي دال بر خطري كه از نحوه استفاده آن نام برده شده بود نيافتم !!

نويسنده محترم  با بيان مشخصات ، تاريخ ريجستري و شماره ثبت هواپيماي فوق از قول يكي از آقايون  در " مجنمع عالي آموزشي و پژوهشي غرب " به تعريف و تمجيد ازاين نوع محصولات كمپاني بوئينگ در آمريكا پرداخته و در ادامه به قابليت و كاربرد هاي آن در جهان و ايران اشاره مي نمايد . و سپس خيلي گذرا   موضوع " خطراتي كه جان مسئولان دولت را در پرواز با اين هواپيماي قديمي تهديد مي كند "  را اين چنين توصيف مي فرمايد :

"  اين‌که گفته مي‌شود، پرواز مسئولان‌ دولت با اين هواپيماي قديمي، با خطراتي همراه است موضوع قابل بحثي است و بيشتر به جنبه‌هاي فني، مجموع ساعات پرواز و تعمير و نگهداري آن ارتباط دارد. اما موضوع ديگري که عمدتاً در سوانح هوايي رد پاي آن ديده مي‌شود و خطر پرواز با اين هواپيما را مضاعف مي‌کند، نحوه بهره‌برداري و پرواز با آن است که عکس‌هاي گرفته شده از اين هواپيما در فرودگاه‌هاي ژنو و بوداپست که در عرف هوانوردي به «فرود پرخطر» موسوم است، به خوبي گوياي اين مسئله‌ است. "

قبل از اين كه به بحث در باره تصاوير مورد بحث بپردازم ، عرض نمابم بنده  علي رغم  احترام زيادي   كه براي  شخص آقاي " محسن رضايي " به دليل حضورشون در جبهه ها و همكاران محترمشان در سايت " تابنك " قائل هستم . بايد اعتراف نمايم نويسنده مقاله متآسفانه ار روي عدم آگاهي و تنها با  استناد به دو قطعه تصوير كاملآ عادي  از نشستن هواپيماي فوق كه امري طبيعي در حرفه پرواز است ، آن را بزرگ نمايي نموده و ضمن ايفاي نقش  دايه مهربان تر از مادر براي هيات محترم دولت ، نحوه پرواز خلبانان حرفه اي و بين المللي ما را زير سئوال برده است . كه چه نشسته ايد ... !! خطرات فني و مشكلات تعمير يك طرف ... ولي اين جور نشستن ها باعث خروج هواپيما از باند و فلان و به همان خواهد شد !! يكي نيست به اين نويسنده محترم بگويد .. آقاي محترم هر عكسي كه به دستت دادند و گفتند ببين چه دودي مي كنه رو كه نبايد خيلي راحت " پرواز خطرناك " بنامي !!

من براي روشن شدن نظر خوانندگان گرامي عرض مي كنم اولآ سر تا پاي اين مقاله كه هيچ نكته علمي در آن مشاهده نمي شود ، كذب محض است و صرفآ براي زير سوال بردن خدمه اين هواپيما بوده است . كافي است شما به نزديك ترين باند شهر خود رفته و از ده فروند هواپيمايي كه فرود مي آيد ببينيد چند فروند آن هر دو چرخ عقب را همزمان به زمين مي گذارند ؟ و چند فروند بعد از فرود از زيز چرخ آن دود متصاعد نمي شود ؟ پر واضح است كه همانند تصوير شماره ۲ ، هواپيماهاي بي شماري را خواهيد ديد كه حتي بيشتر از اين مقدار هم دود مي نمايد .. كه دلايل آن را در ادامه همين مطلب عرض خواهم كرد .

co005ejwue18cb55bakt.jpg

نويسنده محترم همچنين با اشاره به تصوير فوق تآكيد نموده است كه ارابه هاي فرود در اين حالت شكسته و باعث تخليه هيدروليك و بر خورد بال با سطح باند مي شود .. همكار محترم خود شما هم بهتر از بنده مي داني كه ارابه هاي فرود هواپيماها ، مخصوصآ اين نوع بوئينگ ها كه نوع مشابه آن هزاران ليتر بنزين را در خود جاي مي هد و در آن وضعيت گاهي " هارد لندينگ " هم مي نمايد خيلي محكم تر از اين تصورات كودكانه است . من نمي خواهم وارد جزئيات بحث فني شوم . و عرض نمايم هيدروليك سيستم ترمز هواپيما به وسيله لوله هاي پلاستيكي مقاوم ( فالكسي بل ) به پشت ديسك هاي چرخ و سيستم ( آنتي اسكيپ ) برده مي شود . و بر اثر هر حادثه اي والو هاي يك طرفه مانع از تخليه هيدروليك مي شود . زيرا نياز به پمپ قوي دارد و ....  در ثاني ممكنه عنايت فرموده براي من بي سواد بفرماييد تاكنون چند فروند از بدو روي كار امدن بوئينگ به خاطر گذاشتن يك ارابه فرود به زمين همانند تصوير شماره دو دچار سانحه شده است ؟ تا من هم با شما همصدا شده و به اعضاي هيات دولت تآكيد نمايم اين خدمه بلانسبت بي عرضه رو هر چه زودتر مرخص فرماييد كه جان همه شما مسئولان محترم در خطر است !!

zov8bcqaf1yx6fofbknl.jpg

واقعآ بنده خجالت مي كشم در باره واژه " سوختن " با شما بحث نمايم . من تا قبل از ديدن تصوير شماره يك فكر مي كردم سوختن لاستيك كه با دود غليظي هم همراه است  ، به معني آتش گرفتن آن است . ولي حالا فهميدم دودي كه بر اثر كشيده شدن لاستيك در موقع نشستن از همه هواپيماهاي سنگين متصاعد مي شود هم سوختن محسوب مي شود و خطرناكه .. البته عرض كنم دود ناشي از اين فرود طبيعي نيست . دليل علمي دارد ... نه از نحوه استفاده آن !! . اگر اين هواپيما صفر كيلومتر هم بود با به وجود امدن اين اشكال فني ( كه عرض خواهم نمود ) باز هم به قول شما مي سوخت ! به عبارتي ربطي به قديمي بودن آن ندارد ..

دلايل علمي تصاوير فو ق :

همان گونه كه ديشب با خواندن مطالب مقاله ، پاسخي هر چند كوتاه در بخش نظرات سايت نوشتم . براي آگاهي عزيزاني كه از بنده خواسته بودند نظرم رو عرض نمايم ، مي گويم :

در اغلب هواپيما ها كه بوئينگ هم از آن مستثني نيست كليد هايي به نام  ( تاچ دان سويچ ) وجود دارد كه تقريبآ در بالاي ارابه فرود قرار گرفته است . و هر بار فرود و يا برخاستن با ضربه اي كه به آن سويچ وارد مي آيد ، وضعيت كار كرد خيلي از سيستم ها را تضمين مي نمايد . براي مثال اگر كارگري در موقع تميز نمودن داخل كابين هواپيما اهرم چرخ ها را بالا بكشد ، هر گز چزخ هاي هواپيما از روي زمين جمع نمي شود . ( چون در غير آن صورت محكم به زمين مي خورد !! ) و به همين گونه سيستم هايي كه فقط در هوا كاربرد دارند يا تنها در روي زمين كارايي دارند به وسيله اين كليد حساس دستور كار خود را مي گيرند ..

اما گاهي به دليل نشستن خيلي آروم هواپيما بر روي باند ، اين كليد به كار نيفتاده كه موجب دردسر هاي قراواني مي گردد ! براي مثال خوب به خاطر دارم گاهي بر اثر اين رويداد ، پمپ هاي دريافت بنزين كار نمي كرد . يعني فكر مي كرد هواپيما بر بالاي آسمان است ..؟ براي به كار انداختن مجدد آن سي چهل نفر سرباز قوي و ورزيده را صدا مي كردند كه به بالاي بال هواپيما رفته و با همديگر محكم به هوا پريده و به شدت بر روي بال فرود آيند !! تا اين كليد به كار افتد ..! اما حالا چرا اين مثال را زدم ؟ اين كه نويسنده محترم سخني از واژه ( هارد لندينگ ) آورده و آن را عامل خطر براي هواپيماي دولت دانسته ... عرض كنم اصولآ به دلايلي كه عرض كردم و خيلي از موارد ديگر خلبان به خواسته خودش هارد لندينگ انجام مي دهد .. ! اين مسئله نه اشكال است و نه خطري براي هواپيما دارد . و اين كه در كدام عرف هواپيمايي اين  نوع نشستن را پرواز خطرناك قلمداد كرده اند ، من واقعآ متعجبم !! حتي در مواقعي به دليل شرايط جغرافيايي باند ، خلبان احساس مي كند كه تنها راه نشاندن قارقارك اش فرود محكم است . گاهي هم خيلي محكم تر از ان چه كه اين آقاي نويسنده در عمرش مشاهده نموده باشد ، خلبان با سه ارابه هاي فرودش محكم سر باند هواپيما را ول مي كند روي زمين !! كه به آن اصطلاحآ ( اسالت لندينگ ) مي نامند .. اگر خداي ناكرده عكاسي كه در ژنو يا مجارستان بود و اين نوع نشستن را عكس مي گرفت .. حتمآ به هيات دولت هشدار مي دادند كه خدمه فوق جنون دارند . و امكان سانحه هر ان وجود دارد !! ما گفته باشيم ..!!

tkszxfnzawgyb0pmoyck.jpg

براي مثال اين نوع نشستن عرض مي نمايم ما در خيلي از فرودگاه هاي كوچك همچون مسجد سليمان يا باند ميدوي عمان مجبور بوديم فرود سخت داشته باشيم . خوب يادمه بچه هاي گردان نگهداري ۶ حلقه لاستيك نو زير هواپيما مي انداختند .. و به محض نشستن آن هم به صورت محكم در باند منظقه ظفار ، اصلآ چيزي از لاستيك نمي ماند ... !! و مانند جيگر ذليخا تمام الياف آن از بين مي رفت . مسئله ديگري كه مربوط به متصاعد شدن دود از زير چرخ هاي همه هواپيماهاي سنگين وزن مي شود ، به دليل وجود سيستم ( آنتي اسكيد ) در ترمز ها كه از كشيده شدن مستمر لاستيك بر روي زمين جلوگيري مي نمايد ، گاهي همانند تصوير شماره يك به دليل نقص فني خوب عمل نكرده وخلبان بعد از گرفتن ترمز چند متري لاستيك بر روي زمين كشيده مي شود . كه بلافاصله هم ول مي كند . در اين تصوير در محلي كه دود زياد به چشم مي خورد ، محل برخورد اوليه لاستيك است كه بر اثر آن دود زيادي متصاعد شده و در ادامه همون چند متري كه احتمالآ نقص فني سبب كشيدگي آن شده است دود به چشم مي خورد ..

يك فكري من را خيلي آزار مي دهد .. كه اميدوارم اشتباه بوده باشد .. از ديروز تا حالا تو اين فكرم اين كدوم عكاس بوده كه پا به پاي مسير هاي ماموريت اين هواپيما رفته و از قبل منتظر مونده تا آتوي لازم رو از كروي پروازي بگيره !! و سپس با نوشتن چند خط و ترسوندن مردم و افكار عمومي ، به خواد به دولت هم ندا بده ببين ما حواسمون حتي به سلامتي شما هم هست !! بفرما اين هم مدرك !! بعد از كلي انديشيدن به اين نتيجه رسيدم كه در اغلب فرودگاه ها از هواپيماهاي وي . آي .پي فيلمبرداري مي نمايند . براي آرشيو فرودگاه يا هر چيز ديگر ... هر كي بوده دم تصوير بردار رو ديده و با گرفتن فيلم نشستن هواپيما ، صحنه هاي مورد نظر را خيلي راحت جدا كرده و به صورت عكس در اختيار نويسنده دلسوز گذاشته است ..!! شايد هم واقعآ عكاس خيلي ماهربوده .. !!

ratm0r6bb5wlg2im0g9q.jpg

اتفاقآ من مطمئن  هستم حتمآ نويسنده محترم  همان گونه كه تاريخچه اين هواپيما رو بيان كردند در جريان هستند كه اين هواپيما با بوئينگ هاي مشابه خودش يك سرو گردن بالاتره .. و به خاطر هزينه هاي هنگفتي كه  رژيم گذشته براي خريد اين هواپيما پرداخته است ، قطعآ از استحكام برتري نسبت به هواپيماهاي ديگر برخوردار است . و به قول معروف از ان بيد ها نيست كه با هر هارد لندينگي فاتحه اش خوانده شود . البته اين مطالبي كه عرض كردم دليل نمي شود كه در امر تعمير و نگهداري ان غفلت نماييم . آن چه كه مسلم است متخصصان ايراني به ويژه بچه هاي نيروي هوايي با جديت و دلسوزي خاصي از بدو انقلاب اسلامي تا حالا مسئوليت تعمير و نگهداري ان را به نحو احسني به عهده گرفته و به برگت همت و تلاش ان هاست كه تاكنون در اين ناوگان سوانح خطرناك نديديم .. جزمورد استثنايي ساها .. كه من مفصلآ در باره ان قبلآ نوشته ام

سخن آخر ضمن پوزش از دست اندر كاران محترم سايت " تابناك " از ان ها مي خواهم نوشته هاي حقير را فقط نظر شخصي تلقي نموده .. و در آينده به مشكلات مهم تري چون نداشتن برنامه مدون چشم انداز ۲۰ ساله در صنعت هواپيمايي كشور و نداشتن برنامه هاي دراز مدت در اين سازمان پرداخته تا به همت همين متخصصان دلسوز و سر پا نگه داشتن ناوگان هوايي خود از آمار سوانح منجر به فوت خود بكاهيم تا بار ديگر شاهد كسب رتبه نخست در جهان به لحاظ سوانح نباشيم . بحث قديمي بودن هواپيما شد .. خيلي دلم مي خواهد به عمر مفيد هواپيماها در كشور اشاره نمايم كه در حال حاضر ۲۰ سال است . در صورتي كه در كشورهاي اروپايي و خاورميانه و آسياي شرقي ۱۰ سال مي باشد . بهتر است براي دلسرد نمودن بچه هاي زحمتكش نيروي هوايي از مديران فعلي هواپيمايي بخواهيم برنامه هاي دراز مدت خود را تدوين نمايند و با اجراي اصل ۴۴ قانون اساسي و با واگذاري به بخش خصوصي شاهد رقابت سالم تري باشيم

با تشكر و احترام :

بهروز مدرسي

                     ايام به كام

r3q10av7egwq79syn6xk.jpg

همان گونه كه پيش از اين اعلام كرده بودم ، خوانندگان محترم مي توانند كالا هاي خود را جهت درج رايگان در اين بخش ارسال فرمايند . اما ظاهرآ جز تعداد معدودي استقبال نفرمودند . مستدعي است پس از ارسال فايل تبليغي خود به آدرس جي ميل بنده ، در آخرين پست كامنت بگذاريد . بديهي است در حال حاضر به دليل تبليغات كم محدوديتي وجود ندارد

 jzm2ynhgwltynljjjynj.jpg

http://www.filedony.com/

اينجا 


    jlrapz6z2dchq2hl4k6m.jpg

 به اطلاع اون دسته از دوستاني كه تازه به جمع خوانندگان اين سايت پيوسته اند برسانم . شمه اي از مطالب گذشته رو در پستي مستقل قرار داده ام كه با مراجعه به آن با گلچيني از مطالب قديمي مواجه خواهيد شد . براي مطالعه مطالب فوق لطفآ ( اينجا ) را كليك فرماييد .

بدون شک یکی از دردناک ترین سوانحی که اخیرآ مردم ایران شاهد و داغدار آن بوده اند ، سقوط هواپيماي  سي -۱۳۰ حامل خبرنگاران بود . بنده افتخار دارم تحليلي كه در مقام يه كارشناس در سه پست تنظيم نمودم تقديم شما خوانندگان گرامي نمايم .

      

 دلايل گفته نشده از سقوط هواپيماي خبرنگاران  - قسمت اول  ( اينجا )

 چرا هواپيماي خبرنگاران سقوط كرد ؟  - قسمت دوم  ( اينجا )

  بررسي و تحليل دلايل احتمالي سقوط هواپيماي سي - ۱۳۰ - بخش آخر  ( اينجا)

 


6mfmukopgefyux613u8m.jpg

این بخش به پیشنهاد و همت شما خوانندگان محترم شکل گرفته است . از این پس خلاصه ای از پست قبل به زبان انگلیسی به همراه  تازه ترین خبرهایی از صنعت هوانوردی تقدیم شما عزیزان خواهد شد .

ترجمه مطلب :

خاطرات ۳۶ سال پیش در  آمریکا !

ynam08026e1g2frlk2bd.jpg 

كاري از : علي اقا  

When I enrolled to join the Imperial (later, Islamic Republic) Iran Air
Force (IIAF), I had to take a test known to us as the "Big Test." Not too
long later I found out that I had passed and that I was being sent to the
US for training. We were told to go to a certain bank to receive two
months' salary and our plane tickets to the US via London, England.

Before our flight, we were given a pep talk by General Jahanbani who
among other things, asked us to have a tolerant view and not to gawk at
scantily clad people while abroad. When we landed in London, we found out
that the IIAF is putting us up at a hotel for the night. On the plane,
travelling with us, there was a captain who was rumored to be a member of
SAVAK, the shah's secret police. He ordered us to stay in our hotel and
and when we objected he said that he is so and so and would do this and
that.

That night most of the guys went out and didn't even get back until we
got to the airport the next morning. As we were waiting I spotted a girl
who was struggling with a rather large suitcase. I went forward and
offered my services as a "porter." Later on, on the plane I switched my
seat with an American guy who was sitting next to her and spent the rest
of the flight practicing my English on her.

Once we landed in New York, we had to switch to another plane that took
us to our final destination in San Antonio, Texas. A bus was waiting to
take to the base where we each shacked up with other Iranian pilot
trainees who had arrived before us. The next day I bought a camera and a
pair of jeans as almost every Iranian did and since it was late summer,
I decided to go the swimming pool. It was there that I had to struggle to
keep from gawking as most Iranians were doing. Most of the people were
practically naked in their skimpy bathing suits. That day I made friends
with the blond life guard.

After a few days that we spent visiting local attractions like a brewery
and a jeans factory, our English language classes started. We spent
several months learning English and then at the beginning of winter, we
were transferred to Sheppard Air Force Base to begin our flight training
on the old F-86. At this stage, due to the fact that my English had
improved considerably compared to my friends, I was separated from my
friends and was sent to attend classes with American students.

This is where I started having trouble with my studies. In the other
classes, instructors would take it easy on foreign students but in these
classes they would just zoom through the material and I had to struggle
to keep up. After the initial training on the F-86, we began training on
C-130s. The classes were in large hangars with rooms for theory and
various components of planes separately mounted for practical
demonstrations.

One thing that I found rather interesting was that these instructors had
no qualms about passing wind in class! I wasn't used to this uninhibited
expression and would invariably break into uncontrollable laughter.
My American friends who found this amusing would occasionally even tell
me so and so farted just to make laugh and my laughter would in turn make
them laugh and would become an matter of amusement for the whole class.

This reminds me of another story about Americans and farting. Our rooms
were built so that each two rooms shared a bathroom in between them with
two doors opening in each room. My neighbour was this big black American
who would often come home late in the night and would start releasing his
intestinal pressure and consequently keep me from a good night's sleep.
There was an Iranian guy from the city of Abadan that I knew who had the
loudest farts I had ever heard and he seemed to be able to let go of as
many as he wanted at will. One night I invited him to spend the night at my
flat. We planned to get up when the black dude came home and treat him
to a dose of his own medicine. As usual my neighbour got home late from
another night of debauchery and let go of a few. Once he got in his bed
and the room quieted down, my friend went into the bathroom turned his
back to his room. He started releasing gas like there was no tomorrow.
After that, my neighbour got the message and I could finally sleep in
peace and quiet.

There were students on the base from almost every country on earth but
Iranian students used to receive the best pay and benefits, followed by
Arabs. I had heard that the government of Iran paid the US $40 per hour
for each hour of instruction in the early 70s. What I found strange was that
hardly anyone knew where Iran was but almost everyone knew Afghanistan.
That was until OPEC raised the price of oil in 73.

Back in those days, many American families would come to the base on
weekends and holidays and invite foreign students to dinner and to share
their culture and show them around. Unfortunately, some of the students
would take advantage of this hospitality and would initiate affairs with
the hosts' wives or daughters.

Another embarrassing behaviour was that some of the students would
punch a hole in a dime and tie a string to it. They would use this dime to
"buy" chips, soda pop and chocolate bars  from vending machines and
would even lend the dime to each other.


Kaman 99(Bow 99) operation:

The Iraq air invasion started on 22 september 1980,but the IRIAF designed and operated a huge air strikes to gain air superiority on iraq air force(Iraf) just one day later by more than 140 military aircrafts.This proudly operation was "kaman 99" which means "Bow 99".This name refers to legendary iranian hero ,namely,"Arash Kamangir" who was a strong man in using bow and arrow .Also it refered to rage fire of Iran nation which was fired to far-reaching point of enemy land and 99 was the number of operation plan pages.As soon as sun rose in iraq, fighters striked to this country sky.The main reason for choosing this time was this fact that since sun rises from east to west and Iran is located in the east of iraq,so iraq air defence was annoyed by sun lights, making aiming so difficult.The operation region was all over Iraq land and sky such us kirkook,moosel,rashid,habania,naseria,shoibieh,koot,almosana and many other air bases from 30 in south to 37 in north of Iraq.The main goal of the operation was ruining Iraq air force as much as possible.To achieve this aim,the majority of airbases,fuel tankers,munitions bunkers,aircraft shelters,air industrial centers,runways,control towers and everything which was effective in paralysing Iraq air force were bombarded.Also,before the main invasion,some supission air enemy defence carried out and radar sites,air to air missiles sites and other air defence instruments were aimed by fighters.It is estimated that about 56 percent of iraq air force ability were descended for a long time.For example,AL-Rashid airbase,near Baghdad,was operated again two mounths later.After Iraf being paralysed,Iran air force was able to operate air to ground strikes against iraq ground forces in Khozestan and other part of our dear land,making them paralysed on ground,too.The most important fighters using in this air strike were F-5(Tiger),F-4(Phantom),F-14(Tomcat) and air tankers.Also,the most important airbases participated in the operation were Tehran,Tabriz,Hamedan,Dezful,Bushehr and Shiraz.About 380 pilots took part in this operation who 140 of them entered in Iraq sky.On this day,Iriaf lost some of best pilots including "Homayoon Shoghi","Ghafar Raminfar","ghlomhosein orooji","Massih Dinmohammadi","Bahram Eshghipoor","Abass Eslaminia" and ....During next days world medias started to admire Iranian pilots and fighters.They mentioned Iran pilots ability and their manoueuvers against Baghdad powerfull air defence as UNIQUE and WONDERFUL jobs and the heads of Iraq who were feared of other such operations suggested ceasefire.

Source:Internet               BY:Alireza Sadeghi

osom3szrpvdqug68yuya.jpgv2lhhdtlkmwky0xhciyn.jpg

FiledonyFiledony

 e9vwlozjzgnw8ewa45ii.jpgk8kht29hf0frjl5dybms.jpg

ترجمه فارسی:

عملیات کمان 99:

حمله هوایی عراق در 31 شهریور 1359 آغاز شد اما نیروی هوایی ایران جهت کسب برتری هوایی عملیات بزرگی را فقط یک روز بعد توسط بیش از 140 جنگنده طراحی و اجرا نمود.این عملیات غرورآمیز کمان 99 نامیده شد.این نام اشاره به قهرمان افسانه ای ایران "آرش کمانگیر"دارد که مردی قدرتمند در استفاده از تیر و کمان بود.همچنین این نام اشاره به آتش خشم ملت ایران داشت که بسوی نقاط دوردست سرزمین عراق شلیک می شد و عدد 99 تعداد صفحات این طرح بود.بمحض اینکه خورشید در عراق طلوع کرد جنگنده ها به آسمان این کشور هجوم بردند.دلیل اصلی برای انتخاب این زمان این بود که چون خورشید از شرق به غرب طلوع می کند وایران نیز در شرق عراق قرار دارد لذا نور خورشید باعث آزار پدافند هوایی عراق می شد و هدفگیری را برای آنها مشکل می کرد.محدوده عملیات کل سرزمین و آسمان عراق نظیر کرکوک-موصل-رشید-حبانیه-ناصریه-شعیبیه-کوت-المثنی و بسیاری از پایگاههای دیگر عراق حد فاصل مدار 30 درجه در جنوب و37 درجه در شمال عراق بودوهدف عملیات تخریب نیروی هوایی عراق تا حد ممکن بود.برای نیل به این هدف قسمت اعظم پایگاههای هوایی-مخازن سوخت-انبارهای مهمات-پناهگاههای هواپیما-مراکز صنایع هوایی-باندها-برجهای کنترل و هر چیز دیگری که در زمینگیر کردن نیروی هوایی عراق موثر بود بمباران گشت.همچنین قبل از عملیات اصلی چند عملیات ضد پدافند هوایی انجام گرفت و سایتهای راداری-مقرهای موشکهای زمین به هوا و سایر تجهیزات دفاع هوایی توسط جنگنده ها مورد هدف قرار گرفت.تخمین زده میشود که حدود 56 درصد از توان هوایی عراق کاهش یافت.بعنوان مثال پایگاه الرشید در نزدیکی بغداد دو ماه بعد مجددا عملیاتی گشت.پس از فلج شدن نیروی هوایی عراق نیروی هوایی ایران قادر به انجام عملیات هوا به زمین بر ضد نیروی زمینی عراق در خوزستان و سایر بخشهای میهن عزیزمان شد که باعث زمینگیر شدن آنها بر روی زمین نیزگشت.مهمترین جنگنده ها در این حمله هوایی اف-5(تایگر)-اف-4(فانتوم)واف-14(تامکت)وتانکرهای سوخترسان بودند.همچنین مهمترین پایگاههای هوایی شرکت کننده در این عملیات پایگاههای تهران-تبریز-همدان-دزفول-بوشهر وشیراز بودند.در این روز نیروی هوایی ایران جمعی از بهترین خلبانان خود را از دست داد که شامل"همایون شوقی"-"جعفر رامین فر"-"غلامحسین عروجی"-"مسیح دین محمدی"-"بهرام عشقی پور"-"عباس اسلامی نیا" و تنی دیگر بود.در خلال روزهای بعد رسانه های جهان شروع به ستایش از خلبانان ایرانی و جنگنده های آنان کردند.آنان قابلیتهای خلبانان ایرانی و مانورهایشان بر ضد دفاع قدرتمند هوایی بغداد را منحصر بفرد و شگفت انگیز ذکر نموده و سران عراق که از عملیات مشابه دیگری در هراس شده بودند پیشنهاد آتش بس دادند.

منبع:اینترنت                                   گردآوری و ترجمه:علیرضا صادقی





ds351uyk50hg13eoqi5p.jpg

o28zvyulk6s979cueaw4.jpg

http://www.gogo.ir/

GOGO.ir این امکان را به شما میدهد تا بتوانید از طریق یک سرور خارجی در کشور آمریکا به شبکه سراسری اینترنت متصل شوید این اتصال از هرجای دنیا موقعیت شما را به آمریکا تغییر می دهد و شما به عنوان یک کاربر آمریکائی شناخته میشوید.

پس از اتصال با استفاده از این سرویس به اینترنت اطلاعات مورد درخواست شما به GOGO.ir ارسال شده و از طریق آن به دست شما میرسد.

پس شما میتوانید بدون هیچ محدودیتی و با اعتماد کامل به امنیت اطلاعاتتان از اینترنت استفاده کنید.

 


hee6pqgezm7sqxn7yse8.jpg

در پاسخ به پرسش تعداد زیادی از متقاضیان ثبت نام قرعه کشی گرین کارت آمریکا به استحضار می رساند: مهلت ثبت نام سالجاری در تاریخ 11 آذر ماه به پایان می رسد، لذا از عزیزانی که تمایل دارند ثبت نامشان بر اساس استانداردهای اعلام شده اداره مهاجرت آمریکا و به درستی انجام شود، خواهشمندیم  در اسرع وقت نسبت به ثبت نام خود اقدام نموده و از جوایز ارزنده این سایت بهره مند شوند.

برای ثبت نام گرین کارت آمریکا به سایت :

http://www.mohajerateiranian.com/

مراجعه فرمایید .


http://www.lightshine.ae/Home_app.asp


m1k8ntuto5svpr4ldl6h.jpg

 

http://www.iranchef.com/

سايت مرجع هتل ، رستوران و كافي شاپ در ايران

 برنامه هاي آموزشي مدير اين سايت  در شبكه هاي تهران و جام جم  به روي آنتن است .


- تعداد بازديد
  • 7432
  • مرتبه

    نظرات
    شما هم چيزي بنويسيد
    • هر چي دلتان مي خواهد بنويسيد. اينجا مربوط به شماست اگر نظر خصوصي‌اي داريد لطف کنيد و از طريق اي‌ميل (behrouz.journalist at gmail.com) مطرح کنيد، ممنون.






    مشخصات حفظ شود؟

    از تگ‌هاي HTML هم مي‌توانيد در نظرتان استفاده کنيد.

     
    Copyright 2007 by Behrouz Moddaresi | Design by WebStudio | Powered By Movable Type 3.35