درباره من

سوم دي ماه 1331 در تهران متولد شدم. پس از اتمام دوران دبيرستان به خاطر علاقه اي که به پرواز داشتم به نيروي هوايي پيوستم. در ادامه به آمريکا اعزام شدم، در بازگشت به ايران اولين پروازم را در تاريخ 18/3/53 انجام دادم و با آغاز جنگ تحميلي، به صورت شبانه روزي در مناطق جنگي پرواز داشتم و افتخار كسب مدال طلاي بالاترين ساعات پرواز را به دست آوردم. به دليل سكته قلبي و عمل جراحي باز كه ... ادامه
تبليغات
وبلاگستان
باقي قضايا
  بررسی حوادث هوایی در ایران - 1

چرا آمار سوانح هوایی ایران رتبه اول را دارد ؟!

p2yg0pjxc27e8nq72bxb.jpg

  • بررسی دلایل ناامنی خطوط هوایی ایران
  • چرا در ایران آموزش آکادمیک مدیریت هوانوردی نداریم ؟
  • یک خلبان حرفه ای نمی تواند مدیر متخصص خوبی باشد
  • آیا هواپیماهای دست دوم قابلیت ایمنی دارند ؟

hlpkvy7fzko3zxxcl0cj.gif

gnj2tsdvxy8nrly6ptbo.jpg

چرا آمار سوانح هوایی ایران رتبه اول را دارد ؟!

بخش اول

  • یک خلبان حرفه ای نمی تواند مدیر متخصص خوبی باشد
  • چرا در ایران آموزش آکادمیک مدیریت هوانوردی نداریم ؟
  • آیا هواپیماهای دست دوم قابلیت ایمنی دارند ؟
  • بررسی دلایل ناامنی خطوط هوایی ایران


kd0eajcwfx29mb7zpqss.jpg
s5mqzynwwvlsljq9uhks.jpg
km05syrx2uwubud3krd8.jpg
hw4tjyn036h58qhwduj8.jpg
x2pnm8ifsso2ihu90zhq.jpg
8a7yvw3wxr1w8s07rl75.jpg
تصاوير فوق مربوط به سانحه دلخراش هواپیمای توپولوف 154 شرکت هواپیمایی ایران ارتور در فرودگاه مشهد است .

           wzn0czvmoyjxt4qdzvci.jpg 

از تمام عزیزانی که در رثای دوست و همکار صمیمی ام مرحوم " قیصر امین پور " شاعر توانمند عصر حاضر با بنده همدردی نموده و یا به وسیله نامه و تلفن  مراتب ناراحتی خود را اعلام فرمودند . تشکر و قدردانی می نمایم . 

عزیزان همدل ، ياران گرامي  .  از اين كه  به دليل بيماري و تب و لرز شديد چند روزي در ارائه مطلب جديد قصور نمودم  اميد عفو دارم . ولي اين وقفه سبب گرديد نسبت به محتوا و ساختار مطالب قدري تفكر كرده و سعي نمايم هر از گاهي ضمن تحليل و بررسي تنگنا هاي صنعت هوانوردي ، مشكلات آن را در بخش هاي مختلف به نقد بكشانم . پيشا پيش اعلام مي دارم هرگز قصد تضعيف و تخريب هيچ فرد و يا نهادي را نداشته و صرفآ در مقام يك روزنامه نگار بي طرف ديدگاه هاي خود را بيان مي نمايم . اميدوارم ساير كارشناسان و صاحب نظران هم در اين راه مرا ياري فرمايند .


بررسي سوانح هوايي در ايران  

در پی وب گردی های روزانه ام ، به مطلب تآمل برانگیزی در وبلاگ " کرمان خبر "بر خوردم . که در آن آمار سوانح هوايي ايران درج شده بود . اگر چه منبع اطلاعات درج نشده بود ، ولي تلنگري بود به آن چه از مدت ها قبل قصد بررسي آن را داشتم .

تقريبآ از نخستين روزهايي كه " يادداشت هاي يك خبرنگار " جاي خود را در دل هزاران هموطن ايراني چه در داخل و چه خارج از كشور باز نمود . به كرات نامه هايي مبني بر بررسي سوانح مختلف هوايي از سوي خوانندگان محترم به دستم مي رسيد . كه در حد بضاعت كم خود هر از چند گاهي با درج يكي از ماجراهاي غم انگيز سقوط هواپيما كه اغلب نظامي بودند . تنها به بيان ماجرا مي پرداختم  . و جز در يك مورد كه مربوط به سانحه دردناك هواپيماي سي -  130 حامل خبرنگاران بود . مجال كنكاش و بررسي نيافتم. حال قصد دارم به زبان ساده به بررسي اين مهم بپردازم . اما قبل از آن نظر شما عزيزان را به آمار بعضي سوانح هوايي مهم در ايران كه بعد از سال 1359 اتفاق افتاده اند جلب مي كنم

  • تاريخ و زمان سانحه : 21 JAN 1980 
  • نوع هواپيما : Boeing 727-86
  • شرح سانحه :
    هواپيماي بويينگ 727 در حال طي مراحل نهايي پرواز و هنگامي که به باند 29 فرودگاه مهرآباد نزديک مي شد به علت مه و برف شديد در ارتفاعات البرز سقوط کرد که منجر به کشته شدن صدو بیست هشت سرنشین آن شد . احتمالآ سیستم ناوبری ( آی. ال .اس ) و رادار زمینی غیر فعال بودند . ( شرح این ماجرا در وبلاگ درج شده و اعلام کرده بودم به دلیل اعتصابات گروهک های حاضر در هواپیمایی این فاجعه رخ داد )
  • تاریخ و زمان سانحه :  پانزده اكتبر 1986
  • مكان سانحه : فرودگاه شيراز
  • نوع هواپيما : Boeing 737-286
  • شرح سانحه :
  • فرودگاه شيراز مورد حمله جنگنده عراقي قرار گرفت. مسافرين در زمان حمله کاملاً غافلگير شدند. طبق گزارشات يک فروند هواپيماي هرکولس سي - 130 نيز از بين رفته است. در اين حادثه احتمالا 23 نفر ديگر نيز کشته شده اند.
  • آبان 1365 (نوامبر 1986): سقوط هواپيماي سي - 130 ترابري ارتشي در زاهدان با 103 كشته؛
  • شرح اين سانحه : (به طور كامل در وبلاگ قبلآ درج گرديده است ) اين هواپيما از مشهد به زاهدان رفته و بعد از حمل نيروهاي تازه نفس به جبهه در مراجعت قبل از نشستن به كوه اصابت مي نمايد . خلبان آن سرگرد شهيد حسين سياح پور بود .
  • 3 ـ تير 1367 (ژوييه 1988): سقوط هواپيماي ايرباس بر اثر حمله موشكي ناو آمريكايي با 290 كشته در بر داشته است .
  •  تاريخ و زمان سانحه : 26 APR 1992
  • مكان سانحه : نزديكي ساوه
  • نوع هواپيما : فوكر - اف -27 نيروي هوايي
  • اين هواپيما در مسير پرواز به تهران از صفحه رادار محو شد .
  • تاريخ و زمان سانحه : 08 FEB 1993
  • مكان سانحه : تهران
  • نوع هواپيما : Tupolev 154M
  • شرح سانحه :

هواپيماي توپولوف 154 که از باند R29 به پرواز در آمده بود, در آسمان با يک فروند هواپيماي سوخوي 22 متعلق به نيروي هوايي و در حالي که به باند L29 فرودگاه نزديک مي شد برخورد کرد که منجر به جان باختن تمامي سرنشينان هواپيما شد.


فروردين 1373 (مارس 1994): سقوط هواپيماي ترابري ارتش با 24 كشته؛

  • تاريخ و زمان سانحه : 12 OCT 1994
  • مكان سانحه : نزديک نطنز
  • نوع هواپيما : Fokker F-28 -1000
  • شرح حادثه :
  • 35 دقيقه بعد از پرواز از مبدا نطنز به مقصد تهران يک فشار ناگهاني هر دو موتور پرواز 746 هواپيمايي آسمان را از کار انداخت و باعث شد که هواپيماي فوکر ارتفاعش را از دست بدهد. در نتيجه 47 ثانيه بعد به کوه بر خورد کرد. تکه پاره هاي هواپيما در منطقه اي در حدود 300 متر مربع دورتر از محل برخورد پيدا شد.
  • تاريخ و زمان سانحه : 05 JAN 1995
  • مكان سانحه : نزديک اصفهان
  • نوع هواپيما : Lockheed 1329 Jetstar 8

شرح سانحه :
هواپيماي جت استار , کيش را به مقصد تهران ترک کرد. هواپيما در بين راه توقفي 2 ساعته در اصفهان داشت. سپس ساعت 20:40  از اصفهان به مقصد تهران پرواز کرد. در ارتفاع 2000 پايي خلبان متوجه شد که کابين تحت فشار شديدي قرار دارد و به همين خاطر مقدمات يک فرود اضطراي را فراهم کرد تا به اصفهان برگردد. اما هواپيما سقوط کرد و تمام مسافران جان خود را از دست دادند. آقاي منصور ستاري فرمانده نيروي هوايي نيز از جمله افرادي بود که در اين حادثه به شهادت رسيد.


  •  فروردين1376 (مارس 1997): سقوط هواپيماي نظامي در شمال شرق ايران با 80 كشته؛ 

  • تاريخ و زمان سانحه : 15 JAN 1998
  • مكان سانحه : حوالي اصفهان
  • نوع هواپيما : Fokker 100
  • شرح سانحه :

هواپيماي فوکر 100 در حالي به مقصد تهران در پرواز بود که سرعت باد پشت ( بادي که از انتهاي هواپيما مي وزد) بيش از 20 نات بود. به دلايل نا مشخص هواپيما در بستر يک رودخانه خشک در فاصله 10 کيلومتري اصفهان به زمين نشست. هواپيماي آسيب ديده به تهران منتقل شد و براي مدتي در آنجا تحت نگهداري و سرويس قرار گرفت. سپس اين هواپيما براي فروش به شرکت west Airlines استراليا فروخته شد. بنا بر بعضي از گزارشات هواپيما باز سازي شده است.


  • تاريخ و زمان سانحه : 02 FEB 2000
  • مكان سانحه : فرودگاه مهرآباد تهران
  • نوع هواپيما : Airbus A.300B2-203 و سی -۱۳۰
  • شرح سانحه :

هواپيماي Hercules C-130 Lockheed متعلق به نيروي هوايي ارتش هنگام بلند شدن از زمين طي يک پرواز آموزشي کنترلش را از دست داد. C-130 به يک ايرباس 300A خالي از مسافر برخورد کرد که در حال کشيده شدن به سمت آشيانه بود. هر دو هواپيما بر اثر آتش سوزي از بين رفتند. در اين حادثه 8 نفر از سرنشينان هرکولس جان باختند.

pw64zl9ag1u5jgqkwkj5.jpg

ski5tm3bz7k7n7rwy3z3.jpg

 

 


  • تاريخ و زمان سانحه : 17 MAY 2001
  • مكان سانحه : 20 کيلومتري ساري
    • نوع هواپيما : Yakovlev 40
    • شرح سانحه :
      هواپيماي ياک 40 حامل آقاي رحمان دادمان وزير راه و ترابري به اتفاق تعدادي از مسولين اين وزارتخانه و همچنين تعدادي از تمايندگان مجلس که براي افتتاح فرودگاه گرگان به آن شهر سفر مي کردند به علت بدي شرايط آب و هوايي نتوانست در فرودگاه گرگان به زمين بنشيند. به همين دليل خلبان تصميم گرفت مسير خود را عوض کند. اما در هوايي نامساعد به ارتفاعات جنگلي منطقه برخورد کرد و منهدم شد. در اين سانحه تمامي سرنشينان هواپيما از جمله وزير راه و ترابري جان باختند.

  • تاريخ و زمان سانحه : 12 FEB 2002
  • مكان سانحه : نزديک سراب دوراه
    • نوع هواپيما : Tupolev 154M
    • شرح سانحه :

    هواپيما در حالي که قرار بود يک ساعت پس از پرواز از تهران, در فرودگاه خرم آباد به زمين بنشيند در منطقه کوهستاني سفيدکوه و در ارتفاع 9100 پايي به کوه برخورد کرد و منهدم شد. در اين حادثه همه 119 سرنشين هواپيما جان خود را از دست دادند.


    • ـ دي 1381 (دسامبر 2002): سقوط هواپيماي آنتونوف در مركز ايران با 46 كشته؛
    • تاريخ و زمان سانحه : 19 FEB 2003
    • مكان سانحه : 35 کيلومتري کرمان
    • نوع هواپيما : Ilyushin 76MD

    • شرح سانحه :

    ايليوشين در ارتفاع 330 پايي پايين تر از کوههاي سيراچ سقوط کرد. تمام سر نشين ها اعضاي سپاه پاسدران انقلاب اسلامي بودند که از زاهدان عازم کرمان بودند. تعداد شهدای این سانحه ۲۷۶ نفر بودند


  • تاريخ و زمان سانحه : 10 FEB 2004
  • مكان سانحه : 3 کيلومتري شارجه
  • نوع هواپيما : Fokker 50 متعلق به کیش ایر
  • شرح سانحه 
  • هواپيماي  فوکر در حالي که به باند 12 فرودگاه شارجه نزديک مي شد کنترلش را از دست داد و پس از يک چرخش به سمت چپ سقوط کرد. نتايج بررسي هاي اوليه نشان مي دهد که هر دو ملخ در فاصله 2.5 مايلي فرودگاه به حالت معکوس درآمده بودند. در اين حادثه 3 نفر از سرنشينان زنده ماندند. و ۴۵ نفر کشته شدند .
  • xmnz1jr2si95xs9mx8v7.jpg

    ia2zqflhqqg4l6xwar0l.jpg

    i3y8cwpzbp570ehsxvzf.jpg



  • تاريخ و زمان سانحه : 20 APR 2005
  • مكان سانحه : فرودگاه مهراباد
  • نوع هواپيما : Boeing 707-3J9C مربوط به هواپیمایی ساها
  • شرح سانحه
  • هواپیمای بوئینگ 707 شرکت ساها که با 169 مسافر و خدمه از جزیره کیش به مقصد تهران پرواز کرده بود، به هنگام تماس چرخهای هواپیما با باند 29L فرودگاه مهرآباد، دچار ترکیدگی لاستیک در ارابه فرود شد که به دنبال این حادثه، کنترل هواپیما از اختیار خلبان خارج و هواپیما پس از انحراف از باند فرودگاه در نزدیکی رودخانه کن متوقف شد. بعد از حادثه و تا زمان متوقف شدن هواپیما به هیچ یک از سرنشینان هواپیما آسیبی وارد نشد. اما به علت فقدان مدیریت صحیح و عدم اقدام به موقع خدمه هواپیما، تعدادی از مسافران که به خاطر نگرانی از انفجار احتمالی هواپیما سعی داشتند خود را به هر طریق ممکن از هواپیما خارج کنند از هواپیما به درون رودخانه پرتاب شدند که به دنبال آن متاسفانه سه نفر از مسافران جان خود را از دست دادند.
  • t5u8jzv6ngbghssm71jy.jpg

    g45h1cqk8riyxp3sseki.jpg

    9w6uyy2x5rtz875q57do.jpg


  • تاريخ و زمان سانحه : 07 MAR 2005
  • مكان سانحه : فرودگاه مهراباد
    • نوع هواپيما : Airbus A310-304ET متعلق به هواپیمایی ماهان
    • شرح سانحه :

     

    هوایپمای ارباس A310 هواپیمایی ماهان که از بانکوک به مقصد تهران پرواز کرده بود، پس از فرود در باند 29L فرودگاه مهرآباد به سمت چپ باند منحرف شد. در این حادثه به هیچ یک از 91 سرنشین هواپیما آسیبی نرسید، اما به هواپیما خساراتی وارد شد. تیم بررسی سانحه علت این حادثه را اشتباه نیروی انسانی اعلام کرد.

     

    zt85ifz4geo36oxxuvfs.jpg

  • تاريخ و زمان سانحه : 06 DEC 2005
  • مكان سانحه : تهران - شهرک توحید
  • نوع هواپيما : C-130 Hercules
  • شرح سانحه :
  • هواپیمای ترابری C-130 هرکولس متعلق به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که از تهران به مقصد بندرعباس پرواز کرده بود، پس از گذشت 8 دقیقه از پرواز دچار نقص فنی در موتور شماره 4 شد. به دنبال این اشکال، خلبان گوهری درخواست کرد تا به فرودگاه مهرآباد بازگردد. پس از تایید درخواست خلبان و به هنگامی که هواپیما در مرحله تقرب به باند 29L فرودگاه مهرآباد قرار داشت از مسیر اصلی فرود منحرف و به ساختمانی 10 طبقه در شهرک توحید واقع در منطقه آذری تهران برخورد کرد. عده زیادی از مسافران این هواپیما را خبرنگاران و گروه های فیلم برداری و عکاسی رسانه های جمعی تشکیل می دادند که برای پوشش خبری مانور نیروهای نظامی به منطقه بندرعباس و بعد به چابهار اعزام می شدند. در این حادثه علاوه بر تمامی 94 سرنشین و خدمه هواپیما، 12 نفر نیز در شهرک مسکونی توحید جان خود را از دست دادند.

    d5z6a151ipz1tqsnsa80.jpg

    o9f7fu767vginbayns9d.jpg

  • تاريخ و زمان سانحه : 09 JAN 2006
  • مكان سانحه : نزدیکی ارومیه
  • نوع هواپيما : Dassault Falcon 20 جت فالکون فرماندهان عالی رتبه سپاه
  • شرح سانحه :
  • هواپیمای فالکون 20 حامل جمعی از فرماندهان و مقامات عالی رتبه نیروی زمینی سپاه پاسداران که از تهران به مقصد ارومیه در پرواز بود، به هنگام فرود در فرودگاه ارومیه به علت اوضاع نامساعد جوی سقوط کرد که در پی این حادثه همه 11 سرنشین هواپیما از جمله سرلشکر احمد کاظمی، فرمانده نیروی زمینی سپاه به شهادت رسیدند. خلبان هواپیما که در آب و هوای نامساعد پرواز می کرد، پس از طی مسافت و هنگامی که برای فرود در فرودگاه ارومیه آماده می شد نتوانست 3 چراغ سبز را به معنای باز شدن کامل ارابه فرود به دست آورد. به دنبال باز نشدن کامل چرخ های فرود، هواپیما در مقابل برج مراقبت اقدام به پرواز کرد تا برج مراقبت وضعیت هواپیما را به خلبان اطلاع دهد. اما در هنگام گردش هواپیما، به علت سرمای شدید و یخ زدگی موتورهای هواپیما، هر دو موتور از کار افتادند. در نتیجه خلبان مجبور شد به علت وخامت شرایط هر چه سریعتر اقدام به فرود اضطراری کند. اما هواپیما نتوانست به سلامت فرود آید و در 12 کیلومتری فرودگاه ارومیه سقوط کرد.
  • 1z3f50io2sof19fz6d6u.jpg

    wexxse1xkmzrqtbod5c7.jpg

    qkqewk8wjlh2w7edwwvx.jpg

  • تاريخ و زمان سانحه : 01 SEP 2006
  • مكان سانحه : فرودگاه مشهد
  • نوع هواپيما : Tupolev 154M متعلق به ایران ایر تور
  • شرح سانحه :
  • هواپیمای توپولوف 154 شرکت هواپیمایی ایران ارتور به شماره پرواز 945 که از بندرعباس عازم مشهد بود، در ساعت 13:45 و به هنگام فرود در باند 14L فرودگاه شهید هاشمی نژاد به علت ترکیدگی یکی از لاستیک های هواپیما از باند خارج شد که متعاقب آن هواپیما دچار آنش سوزی در قسمت جلوی بدنه گردید. تا هنگام فرود هواپیما همه چیز عادی بود تا اینکه به هنگام تماس چرخ ها با باند به یکباره صدای مهیبی بلند شد و لحظاتی بعد زبانه های آتش به داخل هواپیما شعله کشید. در این حادثه متاسفانه 28 نفر جان خود را از دست دادند و 54 نفر نیز زخمی شدند. گفتنی است حادثه توپولوف ایران ارتور، سومین حادثه منجر به فوت در این شرکت هواپیمایی است که در مجموع 278 کشته بر جای گذاشته است. 
  • i75e03rmh3zr0gfq1dv5.jpg

    pmyl5oy2nkwcvyvy20cj.jpg

    ro5hhdg66boo9mlyyt2x.jpg

    7m0pzr565tullrw67y1d.jpg


    آن چه خواندید تنها بخشی از سوانح مهمی هستند که من از دو منبع جداگانه که هر دوی آن ها  ناقص بودند تلفيق نموده و در اين جا منعكس كردم . منبع اول مربوط به " خبر كرمان " ( http://kn.blogfa.com/post-505.aspx) و بعدي از سايت " پايگاه اطلاع رساني صنعت هواپيمايي " (http://takeoff.ir/) مي باشد . البته اين آمار و اطلاعات مربوط به هواپيماهاي به اصطلاح سنگين و مسافر بري است . در صورتي كه شما هر از گاهي شاهد خبر كوتاهي از هواپيماهاي يك موتوره يا سمپاش هستيد . كه آمار آن ها در جاي خاصي درج نشده است . و من براي آگاهي شما خوانندگان عزيز از منابع دوستان و نزديكان تهيه نمودم كه در ذيل با برخي از اين حوادث هم آشنا مي شويد . لازم به ذكر است اين اطلاعات از سال ۱۳۷۷ به بعد است :

    • ۱۳۷۷- يك فروند هواپيماي آوا ۲۰۳ متعلق به صنايع هوايي در پرواز آزمايشي يك نفر كشته داد .
    •  ۱۳۷۸ يك فروند هواپيماي " تي .بي -۱۱ " آموزشي دچار سانحه شد و يك نفر كشته داد .
    • ۱۳۷۹ يك فروند بونانزاي " اف -۳۳ " در پرواز آموزشي سانحه داده ويك نفر كشته شد .
    • ۱۳۸۰ يك فروند هواپيماي " سي -۴۲ " در سانحه اي يك كشته داد .
    • ۱۳۸۲ يك فروند ديگر از " سي -۴۲ " در يك سانحه يك كشته داد .
    • ۱۳۸۲ يك هواپيماي سمپاش "‌پي ۲ ال " در يك سانحه اي كه داشت يك كشته داد .
    • ۱۳۸۵ يك فروند هواپيماي سنجاقك در سانحه اي يك كشته داد .
    • ۱۳۸۶ يك هواپيماي بلوبرد متعلق به صنايع هواپيما سازي درنا دانشجوي خلباني اش كشته شد .
    • ۱۳۸۶ يك فروند هواپيماي سمپاش ديگر در سانحه اي يك كشته داد .
    • يك فروند هواپيماي " بالانيك - ال - ۲۳ " هم در سانحه اي كه داشت يك نفر كشته داشت .

    چه عواملي باعث سوانح هوايي مي شوند ؟

    مسلمآ هر يك از شما خوانندگان محترم با شنيدن خبر سانحه هوايي دل تون به درد آمده و از خود پرسيده ايد چه عواملي سبب سرنگوني يك هواپيماي مجهز در قرن بيست ويكم مي شود  ؟ و مسلمآ بعد از هر سانحه اي كنجكاو بوديد كه كارشناسان مربوطه چه دلايلي براي اين فاجعه دردناك ارائه مي دهند  . اما متاسفانه هيچ گاه دلايل واقعي سانحه را نمي توانيد از ميان ده ها شايعه گوناگون تشخيص دهيد . ديگر كار به جايي مي رسد كه اگر فردي هم از روي آگاهي و دانش خويش پاسخ سوال شما را بدهد ، آن را قبول نداشته و به سختي مي پذيريد !! فكر مي كنيد چرا ؟ چرا با وجود صد ها كارشناس معنبر و حرفه اي در صنعت هواپيمايي اكثر پاسخ هاي شما بي جواب مي ماند ؟ 

    اجازه بدهيد با ذكر مثالي پاسخ شما را بدهم . ( البته فراموش نكنيد من نظر شخصي خودم رو بيان مي نمايم . ) اگر به خاطر داشته باشيد بعد از گذشت چند ماه از سانحه دلخراش هواپيماي سي -۱۳۰ حامل خبرنگاران ، من تازه در وبلاگ ام نظر كارشناسي ام رو بيان نمودم. مني كه ۲۰ سال سابقه پرواز در عمليات هاي گوناگوني با اين نوع هواپيما داشتم . و عين ان بيست سال را در همون محل سانحه زندگي كرده بودم . بعد از چندين ماه نظرم را به صورت عمومي منتشر كردم . در صورتي كه به محض شنيدن نام خلبان و اطلاعات اوليه ، نظرم هماني بود كه بعد از چندين ماه بيان نمودم !! آيا فكر مي كنيد كسي جلوي دهان من را گرفته بود ؟ مهم ترين عامل طولاني شدن مراحل تحقيق و بازپرسي است . كه هر گونه اظهار نظري روي روند پرونده تآثير منفي مي گذاشت . دومين دليل مي تونه اين باشه كه قربونش برم تا دلتون بخواد ما كارشناس شايعه پراكني داريم. ولي دليل كلي آن عدم اطلاع رساني به موقع است كه اذهان عمومي در يك بي خبري كلي به سر مي برند . و مهم تر از آن در يك سانحه كارشناسان به جزيي ترين موارد هم بها داده و پي گيري مي نمايند    . خب با اين مقدمه نسبتآ طولاني قصد دارم شما عزيزان را به عواملي كه در هر سانحه دخيل هستند آشنا نمايم .

    به طور كلي در تمام سوانح هوايي سه عامل هميشه دخيل هستند .

    يك - عامل انساني  ( شامل خطاهايي كه انسان از خلبان گرفته تا متخصص و ... در آن نقش دارند )

    دو - عامل محيطي  ( شامل عوامل جوي مانند : ابرهاي آتش زا .. طوفان هاي مهيب و ... )

    سه - عامل فني ( يا مكانيكي كه شامل خرابي قطعات و سيستم ها مي شود     )

    به عبارتي امكان ندارد سانحه اي رخ دهد و يكي از اين سه عامل درآن نقش نداشته باشد . اما آن چه من قصد دارم در دو يا سه پست جداگانه به آگاهي شما دوستان برسانم ، فراتر از تمام اين سه عامل است . !! من قصد دارم به زبان خيلي ساده  به اين نتيجه برسم كه هر سه مورد آن بر مي گردد به مديريت اين صنعت . شايد بپرسيد اگر هوا خراب است چه ربطي به مديريت يك مجموعه دارد ؟ و من قصد دارم با مثال هايي ساده به اثبات برسانم حتي هواي خراب كه سبب درصدي از علل حوادث مي شود . باز هم به به عامل انساني ربط پيدا مي كند . شايد اين پرسش را بكنيد كه : مگر نه آن است كه خلبان قبل از پرواز هواي مسير و مقصد را از مسئول ديسپچ مي گيرد ؟ و اگر هوا نا مساعد و زير استاندارد ها باشد نمي رود ؟ من عرض مي كنم درست مي فرماييد . ولي اگر در اين پروسه از من مسئول ديسپچ و آن فرد هواشناس كوچكترين قصوري در دريافت داده هاي صحيح بكنيم .. مسئول كيست .؟ اگر همه درست انجام وظيفه نمايند دستگاه هاي ما به روز نباشد چي ؟ كي مقصر است ؟

    بله دوستان اجازه مي خواهم درپست هاي بعدي اگر عمري بود نقدي بر مديريت اين صنعت حياتي داشته باشم . باز هم عرض مي كنم .. نه مديران هواپيمايي را مي شناسم ... نه دشمني  با احدي دارم . فقط و فقط در مقام يه روزنامه نگار دلسوز مسايل رو بررسي مي نمايم . و بيشتر هدف ام برآن است شما عزيزاني كه از مسافرت با هواپيما مي ترسيد ، آگاه كنم كه اشتباه مي فرماييد . تا از پرواز و زيبايي هاي آن لذت ببريد ..

    با تشكر و احترام :

    بهروز مدرسي

                                       ايام به كام


    r3q10av7egwq79syn6xk.jpg

    همان گونه كه پيش از اين اعلام كرده بودم ، خوانندگان محترم مي توانند كالا هاي خود را جهت درج رايگان در اين بخش ارسال فرمايند . اما ظاهرآ جز تعداد معدودي استقبال نفرمودند . مستدعي است پس از ارسال فايل تبليغي خود به آدرس جي ميل بنده ، در آخرين پست كامنت بگذاريد . بديهي است در حال حاضر به دليل تبليغات كم محدوديتي وجود ندارد

     jzm2ynhgwltynljjjynj.jpg

    http://www.filedony.com/

    اينجا 

    jlrapz6z2dchq2hl4k6m.jpg

     به اطلاع اون دسته از دوستاني كه تازه به جمع خوانندگان اين سايت پيوسته اند برسانم . شمه اي از مطالب گذشته رو در پستي مستقل قرار داده ام كه با مراجعه به آن با گلچيني از مطالب قديمي مواجه خواهيد شد . براي مطالعه مطالب فوق لطفآ ( اينجا ) را كليك فرماييد .

    بدون شک یکی از دردناک ترین سوانحی که اخیرآ مردم ایران شاهد و داغدار آن بوده اند ، سقوط هواپيماي  سي -۱۳۰ حامل خبرنگاران بود . بنده افتخار دارم تحليلي كه در مقام يه كارشناس در سه پست تنظيم نمودم تقديم شما خوانندگان گرامي نمايم .

            حلقه‌زرد: ابتدای باند‌های فرودگاه مهرآباد - حلقه‌ی قرمز: شهرک توحید (منازل مسکونی نیروی هوایی) - مسیر آبی: مسیر فرضی حرکت هواپیما برای فرود اضطراری

    حلقه‌زرد: ابتدای باند‌های فرودگاه مهرآباد
    حلقه‌ی قرمز: شهرک توحید (منازل مسکونی نیروی هوایی)
    مسیر آبی: مسیر فرضی حرکت هواپیما برای فرود اضطراری
    (Google Earth )

     دلايل گفته نشده از سقوط هواپيماي خبرنگاران  - قسمت اول  ( اينجا )

     چرا هواپيماي خبرنگاران سقوط كرد ؟  - قسمت دوم  ( اينجا )

      بررسي و تحليل دلايل احتمالي سقوط هواپيماي سي - ۱۳۰ - بخش آخر  ( اينجا)

     


    موفق و پيروز باشيد




    - تعداد بازديد
  • 20877
  • مرتبه

    نظرات
    شما هم چيزي بنويسيد
    • هر چي دلتان مي خواهد بنويسيد. اينجا مربوط به شماست اگر نظر خصوصي‌اي داريد لطف کنيد و از طريق اي‌ميل (behrouz.journalist at gmail.com) مطرح کنيد، ممنون.






    مشخصات حفظ شود؟

    از تگ‌هاي HTML هم مي‌توانيد در نظرتان استفاده کنيد.

     
    Copyright 2007 by Behrouz Moddaresi | Design by WebStudio | Powered By Movable Type 3.35