درباره من

سوم دي ماه 1331 در تهران متولد شدم. پس از اتمام دوران دبيرستان به خاطر علاقه اي که به پرواز داشتم به نيروي هوايي پيوستم. در ادامه به آمريکا اعزام شدم، در بازگشت به ايران اولين پروازم را در تاريخ 18/3/53 انجام دادم و با آغاز جنگ تحميلي، به صورت شبانه روزي در مناطق جنگي پرواز داشتم و افتخار كسب مدال طلاي بالاترين ساعات پرواز را به دست آوردم. به دليل سكته قلبي و عمل جراحي باز كه ... ادامه
تبليغات
وبلاگستان
باقي قضايا
  نگاهي به ناوگان هوايي ايران

چرا با هواپيماهاي از رده خارج پرواز مي كنيم ؟

  • چرا هنوز با بوئينگ هاي 707 از رده خارج شده پرواز مي كنيم ؟
  • آيا جامبو جت هاي ما هم از رده خارج گشته اند ؟
  • چرا طرح  ايمن سازي فرودگاه ها در كشور اجرا نمي شود ؟
  • چرا هواپيماي تشريفات دولت هم از رده خارج شده است ؟!

چرا با هواپيماهاي از رده خارج پرواز مي كنيم ؟

  • چرا هنوز با بوئينگ هاي 707 از رده خارج شده پرواز مي كنيم ؟
  • آيا جامبو جت هاي ما هم از رده خارج گشته اند ؟
  • چرا طرح  ايمن سازي فرودگاه ها در كشور اجرا نمي شود ؟
  • چرا هواپيماي تشريفات دولت هم از رده خارج شده است ؟!

به بهانه مقدمه :

قبل از هر چيز از همه عزيزان تشكر مي كنم كه به وبلاگ http://selma642002.blogfa.com سلما جون ما سر زديد . راستش رو بخواهيد تازه فهميدم گام نهادن در عرصه سياست كار هر كسي نيست . واقعآ ادبيات خاص خودش رو داره . در يه لحظه تمام دوستانت تبديل به دشمن مي شوند . و شمشير از رو مي بندند . خدا رو صد هزار مرتبه شكر كه همه چيزم رو صادقانه تو سايت نوشته بودم . و دوستان متوجه شدند كه من فقط نظرم رو در باره طرح خوب ملي گفتم . بگذريم

قصد داشتم آخرين سانحه دلخراش هواپيماي سي -130 رو كه در آن جمعي ازهمكاران عزيزم به شهادت رسيدند ، در دو بخش جداگانه مفصلآ بنويسم . ولي در ضمن مطالعه استاندارد هاي پروازي ، چشمم به نكات مهمي افتاد كه ترجيح دادم اول آن رو بنويسم . از حالا هم اعلام مي كنم به هيچ وجه قصد تضعبف شخص يا نهادي رو ندارم . بلكه صرفآ هدف ام بيان مشكلات است .

به جرآت مي تونم ادعا كنم اكثر مردم وقتي مي خواهند سوار هواپيما شوند يه ترس يا دلهره خاصي  تو دلشون احساس مي كنند . البته اين ترس و وحشت در ادم ها متغيره . بعضي ها خيلي مي ترسند . بعضي ها كم تر . خب عده اي هم اصلآ نمي ترسند . ولي همين تعداد افراد معدودي هم كه نمي ترسند ، وقتي طياره در يك هوي متلاطم دچار تكان هاي شديدي مي گرده محكم به دسته صندلي چنگ انداخته و زير لب ورد مي خوانند  يا صلوات مي فرستند و يا شايد هم يه نذري چيزي براي سالم نشستن بنمايند .  

يك فروند هواپيماي ماهان - آرشيوي

تا اين جاي كار طبيعي است . خود من هم وقتي به عنوان مسافر با هواپيماي فرند شيپ از روي اجبار به ماموريت مي رفتم ، واقعآ مي ترسيدم . مخصوصآ زماني كه خلبان براي فرود دور موتور ها رو كم مي كرد ! البته اين رو هم بگم كه سفر با هواپيما خيلي امن تر از مسافرت با ماشين است . اين حرف من نيست . علم و آمار حوادث اين رو مي گه . ولي مقوله ترس يه چيز ديگه است . به قول قديمي ها ، ترس برادر مرگ است . يادمه چند وقت پيش يه مطلب در مورد واكنش خلبانان در شرايط اضطراري رو نوشتم ( اينجا ) كه خوندش خالي از لطف نيست .

تنها چيزي كه در يك پرواز يا مسافرت هوايي به آدم آرامش مي ده ، حفظ مقررات و اصول ايمني است كه نهادها و موسسات گوناگوني متولي نظارت بر آن هستند . علاوه بر آن مهم ترين اصل براي يك پرواز امن ، نگهداري و پشتيباني فني از ناوگان هوايي است .  كه  بعد از قطع ارتباط با كشور آمريكا ، به خاطر وابستگي اكثر هواپيماهاي كشور ، كمي دچار مشگل شديم . تا اون جا كه من اطلاع دارم كشور سازنده و توليد كننده هواپيما نبايد وارد جريان هاي سياسي كشور متبوع اش شود . به عبارتي مي بايست فارغ از تنش هاي موجود بين آمريكا و ايران كه منجر به تحريم اقتصادي گرديد ، طبق تعهدي كه داشتند مي بايد قطعات و لوازم يدكي رو ارسال نمايند .

تصوير آرشيوي است

حقيقتآ عرض مي كنم ، برو بچه هاي ايراني بعد از قطع ارتباط با آمريكا ، براي تآمين لوازم يدكي سنگ تموم گذاشتند . يادمه اوايل انقلاب برادران جهاد اولين باري كه لاستيك هاي فرسوده هواپيماهاي سي -130 رو روكش كردند ، وقتي براي نخستين بار  اون لاستيك ها رو قرار شد آزمايش كنيم . ظاهرآ در موقع خزش هواپيما روي باند به كلي كنده شد . در همين اثنا خلبان ديگري كه قصد تقرب و فرود داشت با ديدن نوار هاي پهن مشگي روي باند ، به تصور اين كه افرادي روي زمين دراز كشيده اند ، مجددآ ارتفاع گرفته  ( گو اراند نموده ) و موضوع رو به برج مراقبت اطلاع مي دهد . و آن ها هم ما رو در جريان مي گذارند .

من قيافه اون برادران جهاد گر رو هنوز بخاطر دارم . درسته كه خيلي ناراحت شدند . ولي با پشتكار و جديتي كه كردند الان با افتخار مي گويم پيچيده ترين قطعات رو توليد مي نمايند . فقط  درصدي از قطعات آلات دقيق و قطعات الكترونيكي رو  از طريق بازار آزاد تهيه مي كنيم . كه به خاطر همين كمبود ها مي بينيم كه آمار سوانح و حوداث هوايي بالا رفته است . و مرتب هر از گاهي شاهد فرود اضطراري ، آتش گرفتن موتور ، تركيدن لاستيك ، انحراف از باند و حتي در مورد يك فروند بوئينگ 707 ساها در عسلويه شاهد كنده شدن فلاپ ها به خاطر خستگي و فرسودگي قطعه هواپيما كه بخاطر مهارت خلبانش سالم به زمين مي نشيند .

تصوير آرشيوي است

خب تا اين جاي قضيه توجيح پذير بود . اما متآسفانه مسئله اي رو شنيدم ( يعني خوندم ) كه اگر صحت داشته باشد واقعآ مصيبت بزرگي است . از آن جا كه سال هاي مديدي است از فضاي فرودگاه و پرواز بدور مانده ام ، اميدوارم موضوعي كه مطرح مي كنم عزيزان آگاه و مطلع پاسخ حقير رو بدهند . در جايي خوندم كه بوئينگ هاي 707 مدت هاست  بخاطر  استاندارد آلايندگي هوا و آلايندگي صوتي در سراسر جهان از رده خارج شده اند . و اين نوع هواپيماها اجازه ورود و نشستن در كشور هاي ديگر رو ندارند .

البته تو پرانتز بگم كه زماني بايد زياد نگران شد كه از نظر قني و اصول پروازي از رده خارج اش نمايند . و گرنه شايد تو كشور ما سطح استاندارد آلاينگي هاي هوا و صوتي اش با ديگر ممالك فرق داشته باشد . ضمن اين كه خدايش هواپيماي خارق العاده اي است . به شرطي كه بهش برسند و به موقع چك هاي مربوطه و استاندارد رو انجام بدهند . حالا كشور هاي ديگه راه ندادند ، گور باباشون . به اندازه كافي طياره هاي استاندارد براي پرواز به  خارج از كشور داريم . ولي هيچ مي دانيد هواپيماي تشريفات و ( وي آي پي ) دولت هم از نوع بوئينگ 707 است ؟ از قديم گفته اند كوزه گر تو كوزه شكسته آب مي خورد !

تصوير آرشيوي است

حتي من شنيده ام مسافران خارجي وقتي در فرودگاه هاي كشور ما هواپيماي بوئينگ 707 رو مي بينند بقدري شگفت زده مي شوند كه گويي از موزه هواپيما ديدن مي كنند . اما مهم ترين مسئله اي كه شنيدم علاوه بر قضييه هواپيماهاي 707 ، مسئله طرح استاندارد  فرودگاه هاست كه به آن توجه نشده است . جريان از اين قراره كه از سال 2003 ميلادي سازمان بين المللي  هواپيمايي كشوري ( ايكائو ) طراحي و پياده سازي روش هاي استاندارد ايمني را در فرودگاه هاي دنيا اجباري كرده است . ولي تا آن جا كه پرس و جو كردم  هنوز تو ايران عملي نشده است . اميدوارم يكي پيدا بشه و بگه بهروز مدرسي شما اشتباه شنيدي .

در مورد از رده خارج شدن حتي زمزمه هايي به گوش مي رسه كه بزودي قرار است هواپيماهاي 747 هم در سراسر جهان از رده خارج شوند . خدا كنه كه مشكل جهاني اين هواپيما ها هم از نوع بوئينگ هاي 707 نازنين ما باشه . ولي اگه خداي ناكرده فني باشه ، بايد از حالا فكر اساسي نمود. معمولآ كارخانجات توليد كننده هواپيما بعد از فروش با تمام مشتري هاي خودش در ارتباط است و اگر مسئله واقعآ خطرناكي باشه ، خيلي زود به همه ( حتي كشور هايي كه با آمريكا در جنگ هستند ) اطلاع مي دهد و در مواقعي كل هواپيما ها رو مي خوابنند .

تصوير آرشيوي از يك فروند هواپيماي سي -130

براي اين موضوع مثالي به ذهن ام رسيد . اوايل اتقلاب بود .اون موقع وضعيت اطلاع رساني مثل حالا سريع و فوري نبود . ما هم اوقات بي كاري رو سعي مي كرديم مطالعه كرده و پي گير خبرهاي مربوط به صنايع هواپيمايي باشيم . در مجلاتي كه به هزار مكافات از اون ور آب برامون مي رسيد ، مي ديديم كه مدتيه  آمار سقوط هواپيماهاي هركولس يا همين سي -130 هاي خودمون تو فرنگستون زياد شده است . خب طبيعي است كه ناراحت شده و دنبال علل آن باشيم . بعد از پي گيري هاي فراوان به اين نتيجه رسيديم ( يعني كارشناسان خبره به اين رسيده بودند ) كه علت سقوط اين طياره ها ، قفل كردن  دسته گاز ( تراتل ) است .

فراموش نكنيم كه اين هواپيماها واقعآ جز امن ترين طياره هاي جهان محسوب مي شه . و به تآئيد همون كارشناسان تا حالا هواپيمايي رو دست آن ساخته نشده است . پس مشگل در كجاست ؟ از اون جايي كه اين ايراد در كتاب راهنماي پرواز ( تي او دشت وان ) نيامده بود . مرتب تو پرواز يا در گردان در باره اين مشكل بحث مي كرديم . و هر يك از نظر علمي يك راهي رو پيشنهاد مي داد . از اون جا كه اين شتر ممكن بود در خونه هر كدام از ما ها بخوابه ، از اين رو خيلي جدي به اين قضيه فكر مي كرديم . آخر به اين نتيجه رسيديم كه اگر موقع نشستن اين اتفاق افتاد ، يكي يكي موتور ها رو موقع نشستن از طرفين خاموش كنيم !

تصوير آرشيوي از يك فروند هواپيماي سي -130 در آسمان ايران

واقعآ كار سخت و خطرناكي بود . چون هواپيما با اون سرعتي كه در آسمان پرواز مي كند كه نمي تونه با همون سرعت به زمين بشينه ! منفجر مي شه . براي يه لحظه خودتون رو جاي خلباني بخت برگشته اي بگذاريد كه با چنين مشكلي مواجه مي شه !! بر همين اساس ما هي مرتب دنبال روشي براي بر اومدن از آن مي گشتيم . تا اين كه خبر رسيد يه فروند ديگه از سي -130 هاي آمريكايي تو آب افتاده است . واقعآ براي ما شده بود كابوس وحشتناك . ولي با كما تعجب شنيديم خود كارخونه لاكهيد ( سازنده هركولس ) با ايران مكاتبه نموده و دستور داده است تمام هواپيما ها بخوابه !!

قضيه خيلي حالت جدي به خودش گرفته بود . هر چي بود ما رو از پريشاني در آورد . تا اين كه كارشناسان كارخانه سازنده  به اين نتيجه رسيدند كه بايد يه قطعه در سر راه دسته گاز تعويض بشه . وقتي  برادران متخصص نيروي هوايي به سراغ اين قضيه رفتند ، شايد باورتون نشه كه اكثر هواپيما هاي ما هم تقريبآ در شرف اين اشكال بودند . و به تدريج مشكل رو بر طرف كردند و طياره ها اجازه پرواز گرفتند . پس مي بينيد كه ارتباط با كارخانه و كشور سازنده چقدر مهم است و به همين دليل مسئولان ناوگان هوايي ما بايد به دنبال روش هايي براي اين نوع ارتباطات باشند . كه خوشبختانه شنيدم واقعآ پي گير مي باشند .

تصوير آرشيوي است

دوستان عزيز و گرامي ، با اجازه شما قصد دارم از هفته آينده روزهاي جمعه يه مطلب در مورد سوانح هوايي در ايران و خارج بنويسم . و ضمن تجزيه و تحليل دلايل آن ، به نكات ايمني و مواردي كه يه مسافر بايد بدونه خواهم پرداخت . اميدوارم اگر نظر خاص و پيشنهادي در اين زمينه داريد در بخش نظرات بنده رو مطلع فرماييد .

با احترام و تشكر :

بهروز مدرسي

                                                        ايام به كام

- تعداد بازديد
  • 10521
  • مرتبه

    نظرات
    شما هم چيزي بنويسيد
    • هر چي دلتان مي خواهد بنويسيد. اينجا مربوط به شماست اگر نظر خصوصي‌اي داريد لطف کنيد و از طريق اي‌ميل (behrouz.journalist at gmail.com) مطرح کنيد، ممنون.






    مشخصات حفظ شود؟

    از تگ‌هاي HTML هم مي‌توانيد در نظرتان استفاده کنيد.

     
    Copyright 2007 by Behrouz Moddaresi | Design by WebStudio | Powered By Movable Type 3.35