درباره من

سوم دي ماه 1331 در تهران متولد شدم. پس از اتمام دوران دبيرستان به خاطر علاقه اي که به پرواز داشتم به نيروي هوايي پيوستم. در ادامه به آمريکا اعزام شدم، در بازگشت به ايران اولين پروازم را در تاريخ 18/3/53 انجام دادم و با آغاز جنگ تحميلي، به صورت شبانه روزي در مناطق جنگي پرواز داشتم و افتخار كسب مدال طلاي بالاترين ساعات پرواز را به دست آوردم. به دليل سكته قلبي و عمل جراحي باز كه ... ادامه
تبليغات
وبلاگستان
باقي قضايا
  روايتي از يك نبرد هوايي

روزي كه خلبانان عراقي غافلگير شدند .

تصوير آرشيوي از اق -14

قبل از آغاز عمليات ، تمام جنگنده ها براي آخرين بار از تانكر هاي سوخت رسان مادر ، مخازن خود رو پر كردند . و سپس فانتوم ها به سوي اهداف تعين شده به پرواز در آمدند . دو فروند هواپيماي 707 به همراه دو فروند شكاري هاي تام كت همچنان در منطقه ماندند . و با چرخيدن دور خود ، منتظر اجراي حملات كوبنده توسط همكاران شجاع خود ماندند .

روزي كه خلبانان عراقي غافلگير شدند .

سخني با شما :

1- به دليل مشكلات سرور ، دو روز تآخير در پست مطالب بوجود آمد . بدينوسيله از تمام خوانندگان عزيز و محترم پوزش مي خواهم . لذا به خاطر جلوگيري از اين گونه مشكلات و همچنين تقاضاي عده اي از دوستان ، وبلاگ قبلي همزمان با سايت ، به روز مي شود . عزيزان مي توانند به آدرس : http://oldpilot.blogfa.com/ مراجعه فرمايند .

2- مطلب فوق از كتاب  Iranian F-14 Tomcat Units in Combat                                 ترجمه گرديده  و در اكثر سايت هاي هوانوردي به نوعي به ماجراي افتخار آميز آن اشاره گرديده است .  با تشكر از وبلاگ  http://air.blogfa.com/كه تعدادي از تصاوير آرشيوي ام را از آن برداشتم .

                                                ******

ميراژ از جمله هواپيما هاي شكاري ساخت كشور فرانسه است ، كه با روي كارآمدن آن ،كفه  تعادل تسليحات هوايي به نفع اروپا تغير كرد . خلبانان شكاري ما به فن آوري پيشرفته اين هواپيما ها كاملآ آگاه بودند . در زمان جنگ تحميلي عراق ، خوب بخاطر دارم كه تعدادي از شهرهاي كشورمان از جمله تهران و خوزستان  آماج حملات نا جوانمردانه اين نوع هواپيما ها شده بود . اگر چه در نبردهاي هوايي خلبانان غيور ما با شكاري هاي اف -4 ( فانتوم ) و اف -14 ( تام كت ) حسابي از پس اين جنگنده ها بر مي آمدند ، اما دشمن با پشتيباني از امكانات پيشرفته غرب همچون آواكس ، هر از گاهي به مناطقي از كشور آسيب مي رساندند .

تصوير آرشيوي از ميراژ

نيروي هوايي عراق در اواخر سال 1970 ميلادي تصميم گرفت تعدادي از اين نوع هواپيماهاي جنگنده ميراژ اف -1 رو از كشور فرانسه خريداري نمايد . وقتي مقدمات ساخت اين كارخانه به اتمام رسيد ، طبق قرداد ، مقرر گرديد تعداد 47 نفر از زبده ترين نيروهاي متخصص فرانسوي جهت آموزش كادر پروازي عراق ، راهي اين كشور شوند . البته اين نكته رو اضافه نمايم كه معمولآ در ستاد فرماندهي و عمليات نيروي هوايي ايران ، تيمي زبده تمام فعل و انفعالات كشور هاي همسايه به خصوص عراق رو زير نظر دارد . و از هر گونه افزايش تسليحات آگاه است . از اين رو وقتي آقايان فرانسوي با ميراژ هاي پيشرفته خود به پايگاه ( الهوريه ) كه در نزديكي هاي موصل است  مستقر شدند ، اين نيروي هوايي ايران بود كه مترصد فرصتي مناسب بود تا ضمن حمله به اين پايگاه ، علاوه بر نابود كردن ميراژ هاي فرانسوي ، يه گوشمالي حسابي هم به اين متخصصان از خود راضي فرانسوي هم بدهد ....

طراحي متهورانه ترين نقشه حمله به عراق :

قبل از هر چيز لازم مي دانم به دو نكته اساسي اشاره نمايم . اول اين كه در اين طرح كه جزئياتش رو خواهم نوشت ، برو بچه هاي شجاع گردان بوئينگ 707 كه اغلب از همدوره هاي خودم در امريكا در آن حضور داشتند . و به نوعي در پايگاه يكم ترابري با هم همسايه بوديم . دوم اين كه من در وبلاگ خود قبلآ به يكي ديگر از حملات متهورانه خلبانان نيروي هوايي در حمله به عراق اشاره كرده بودم كه در آن هم برو بچه هاي شجاع گردان 747 ( جامبو جت ) با همكاري جنگنده بمب افكن شكاري ، بزرگترين و نا ممكن ترين حمله در تاريخ جنگ هاي هوايي رو رقم زدند .( براي خواندن آن مطلب لطفآ اينجا رو كليك فرماييد ) بر همين اساس بر خود واجب دونستم اين عمليات رو بنويسم .....

تصوير آرشيوي از ميراژ

لازم به ياد آوري است در حملات هوايي كه از سوي شكاري بمب افكن هاي ما به كشور عراق صورت مي گرفت ، معمولآ از سمت غرب كشور به عراق نفوذ كرده و ضربه مي زديم . اما گاهي اوقات بنا به حساسيت طرح ، از خاك تركيه وارد خاك دشمن گشته و آن ها را غافلگير مي كرديم . لذا در اين طرح هم كه " سلطان " نام گرفته بود ، قرار بود 6 فروند هواپيماهاي جنگنده بمب افكن هاي فانتوم ( اف -4 ) از كشور تركيه به عمق 300 كيلومتري خاك عراق رخنه كرده و از آن جا پايگاه الهوريه را كه فبلآ اشاره كردم رو با كليه ميراژ هايش نابود نمايند . دليل انتخاب اين مسير هم صرفآ بخاطر دور بودن طياره هاي ما  از تير رس سايت هاي موشكي ( SA-2  و  SA-3، SA-6)  پيشرفته عراق بود ...

ولي از آن جا كه قرار بود فانتوم هاي ما هر كدوم  با خود 12 بمب MK-82 رو حمل نمايند ، با توجه به اين كه هر بمب تقريبآ 500 پوند وزن داشت ، سوخت آن ها تكافوي انجام عمليات و بر گشت به خاك ايران رو نداشت . به همين دليل قرار شد 2 فروند بوئينگ سوخت رسان 707 هم كه با دو فروند شكاري مجهز و پيشرفته اف- 14 آ متعلق به گردان 81 پايگاه هشتم شكاري اصفهان اسكورت شوند . راستي فراموش كردم كه بگويم ، فانتوم ها حاضر در اين ماموريت ، متعلق به پايگاه شهيد نوژه همدان بودند ....

تصوير آرشيوي از يك فروند فانتوم نيروي هوايي ايران

حضور هواپيماهاي سوخت رسان در منطقه ، قوت قلب مضاعف براي خلبان هاي شكاري ما بود . زيرا بزرگترين خطري كه آن ها رو تهديد مي كرد ، حضور هواپيما هاي ميگ عراقي در پايگاه موصل عراق بود . كه بچه ها با پر كردن مخازن سوخت خود در منطقه ، با خيالي آسوده به سوي در گيري احتمالي با ميگ هاي عراقي مي رفتند . از طرفي دو فروند بوئينگ هاي سوخت رسان هم كه هيچ گونه وسيله دفاعي در آسمان ( آن هم خاك كشور دشمن ) نداشتند ، با حضور تام كت ها ( اف -14 ها ) در طرفين خود ، احساس امنيت مي نمودند ...

عمليات سلطان :

طراح اصلي اين عمليات كاملآ متهورانه ، سرهنگ افشار و سرگرد شوقي بودند . آن ها قرار بود با غافلگير نمودن دشمن ، به يكي ديگر از افتخارات بزرگ نبرد هوايي دست يابند . براي حفظ اصل غافلگيري و شوكه نمودن دشمن ، تصميم گرفته شد گروه پرواز " سلطان " شامل ( فانتوم ها ، تانكر ها و تام كت ها ) بعد از عبور از خاك  كشور همسايه ما تركيه ، به داخل عراق وارد شوند . اين رو هم بگم كه اين اولين باري نبود كه براي حمله به عراق از خاك كشور هاي همسايه استفاده مي كرديم ...

نقشه آرشيوي از يكي ديگر از حملات هوايي به عراق

براي انجام اين عمليات مهم و خطرناك ، مقدمات و توجيهات خاص خود را مي طلبيد . به همين منظور سرهنگ خلبان افشار ابتدا خلبان هاي فانتوم را توجيه نمود . وي به همكاران خود متذكر شد كه در طول پرواز ، حتمآ روي اصول پرواز متمركز بوده . و سعي نمايند بقيه همكاران خود رو هميشه در ديد داشته باشند . و  با كمال دقت اهداف تعين شده رو نابود نمايند . سپس نوبت توجيه خلبانان اف -14 شد . فرمانده عمليات با تآكيد بر اين موضوع كه شكاري هاي تام كت بايد همواره در كنار تانكر هاي سوخت رسان باشند و با دقت از آن ها محافظت نمايند . زيرا معتقد بود با آسيب 707 ها ، همه چيز از بين خواهد رفت ....

 سحرگاه روز 29 اكتبر 1980 ، پايگاه دوم شكاري تبريز ، شاهد برخاست 3 فروند تانكر 707 (1 فروند ذخيره) ، 8 فروند جنگنده فانتوم (2 فروند ذخيره) و 3 فروند جنگنده تامكت (1 فروند ذخيره) بود . هواپيماها در جنوب اروميه به يكديگر ملحق شدند و با حركت در ارتفاع پايين و در پناه كوهها خود را از ديد رادارهاي عراقي مخفي كردند . قبل از ورود به آسمان تركيه تمام هواپيماهاي ذخيره به پايگاه بازگشتند . سپس بقيه هواپيماها كه اكنون 10 فروند ميشدند گروه پروازي سلطان را تشكيل دادند . اين گروه پروازي شامل 6 فروند جنگنده فانتوم با اسامي سلطان 1 تا سلطان 6 ، 2 فروند جنگنده تامكت با اسامي سلطان 7 و سلطان 8 و 2 فروند هواپيماي تانكر 707 با اسامي سلطان 9 و 10 بود .

تصوير آرشيوي از بوئينگ سوخت رسان

سردسته و ليدر گروه پروازي فانتوم ها كه سلطان 1 ناميده مي شد به عهده سرگرد خلبان شوقي بود . خلبان صدقي سر گروه و افسر فرمانده گروه تام كت ها يا همان سلطان 7 بود . سلطان 8 كه همبال  ( وينگ من ) بود به خلباني كاپيتان طيبي در كنار صدقي قرار داشت . خود سرهنگ افشار براي نظارت و فرماندهي در تانكر سلطان 9 قرار گرفت . و از آن جا عمليات رو فرماندهي مي كرد . به اين ترتيب گروه پروازي سلطان وارد فضاي كشور تركيه شده و پس از مدتي به آسمان دشمن وارد گرديده و در پناه كوه هاي سر بفلك كشيده سينجار به راه خود ادامه دادند ...

قبل از آغاز عمليات ، تمام جنگنده ها براي آخرين بار از تانكر هاي سوخت رسان مادر ، مخازن خود رو پر كردند . و سپس فانتوم ها به سوي اهداف تعين شده به پرواز در آمدند . دو فروند هواپيماي 707 به همراه دو فروند شكاري هاي تام كت همچنان در منطقه ماندند . و با چرخيدن دور خود ، منتظر اجراي حملات كوبنده توسط همكاران شجاع خود ماندند . لحظات به كندي مي گذشت . سرهنگ افشار قبلآ  توصيه كرده بود كه بچه ها سكوت راديويي رو رعايت نمايند . و جز مواقع اضطراري ، از كانال هاي ارتباطي صحبت ننمايند . زيرا دشمن با شنود امواج يو اچ اف ، پي به موقعيت هواپيما ها مي برد ..

تصوير آرشيوي از پرواز دو فروند اف -14 در آسمان

فانتوم ها توانستند با استفاده از اصل غافلگيري ، كليه اهداف خود را با انداختن بمب به كلي نابود نمايند . و در يك چشم به هم زدن ، پايگاه الهوريه دشمن كه خيلي هم به ان مي نازيد ، تبديل به جهنمي از آتش گرديد . وقتي اف -4 هاي ما به سمت منطقه اي كه تانكر ها حضور داشتند بر مي گشتند ، خلبان يكي از تام كت ها دررادار خود 4 فروند شكاري دشمن رو ديد كه در فاصله هفتاد مايلي به سوي تانكر ها در پرواز هستند . او با استفاده از سيستم F&F ( تشخيص دوست از دشمن ) متوجه شد اين 4 فروند شكاري دشمن از نوع ميگ -23 كه به فلاگر معروف است ، مي باشند ..........

خبر حضور جنگنده هاي عراقي سريعا به اطلاع سرهنگ افشار رسيد . افشار ميدانست كه اكنون ميگ 23 ها در منطقه اي بين تانكرها و فانتومها پرواز ميكردند و اگر چه تاكنون متوجه حضور هيچ يك از هواپيماهاي ايراني نشده بودند ، اما امكان دارد كه فانتومها در سر راه برگشت به سمت تانكرها به آنها بر بخورند و مشكلاتي برايشان بوجود آيد ، در شرايط عادي جنگنده هاي فانتوم مشكلي در رويارويي با جنگنده هاي عراقي نداشتند اما در چنين ماموريتي سوخت به مانند زندگي بود و رسيدن جنگنده هاي فانتوم به تانكر ها بدون هيچ تغيير مسير يا برخورد به دشمن ضروري مينمود ، همچنين هيچ كدام از فانتمها به موشك هوا به هوا مجهز نبودند .....

تصوير آرشيوي از اف -14

دوستان با پوزش از شما به دليل طولاني شدن ، دنباله اين ماجراي مهيج رو فردا پست خواهم نمود .

با احترام و تشكر :

بهروز مدرسي

                                             ايام به كام

- تعداد بازديد
  • 14772
  • مرتبه

    نظرات
    شما هم چيزي بنويسيد
    • هر چي دلتان مي خواهد بنويسيد. اينجا مربوط به شماست اگر نظر خصوصي‌اي داريد لطف کنيد و از طريق اي‌ميل (behrouz.journalist at gmail.com) مطرح کنيد، ممنون.






    مشخصات حفظ شود؟

    از تگ‌هاي HTML هم مي‌توانيد در نظرتان استفاده کنيد.

     
    Copyright 2007 by Behrouz Moddaresi | Design by WebStudio | Powered By Movable Type 3.35