درباره من

سوم دي ماه 1331 در تهران متولد شدم. پس از اتمام دوران دبيرستان به خاطر علاقه اي که به پرواز داشتم به نيروي هوايي پيوستم. در ادامه به آمريکا اعزام شدم، در بازگشت به ايران اولين پروازم را در تاريخ 18/3/53 انجام دادم و با آغاز جنگ تحميلي، به صورت شبانه روزي در مناطق جنگي پرواز داشتم و افتخار كسب مدال طلاي بالاترين ساعات پرواز را به دست آوردم. به دليل سكته قلبي و عمل جراحي باز كه ... ادامه
تبليغات
وبلاگستان
باقي قضايا
  روايتي از يك نبرد هوايي -2

حماسه اي كه هواپيما هاي فانتوم ، تام كت و بوئينگ آفريدند .

تصوير آرشيوي از ميگ 23

 (قسمت دوم )

  • روزي كه پايگاه الهوريه عراق با خاك يكسان شد
  • نبرد تن به تن هواپيماهاي تام كت با ميگ هاي 23 عراقي
  • خلبانان عراقي چگونه غافلگير شدن ؟

 

روزي كه پايگاه الهوريه عراق منهدم شد .

 (قسمت دوم )

  • حماسه اي كه هواپيما هاي   فانتوم ، تام كت و بوئينگ آفريدند .
  • نبرد تن به تن هواپيماهاي تام كت با ميگ هاي 23 عراقي
  • خلبانان عراقي چگونه غافلگير شدن ؟

ياد آوري :

در پست قبلي اشاره كردم در يك طرح متهورانه اي بنام سلطان كه توسط دو افسر خلبان شكاري به نام هاي سرهنگ افشار و سرگرد شوقي پي ريزي شد . قرار گرديد به منظور نابود كردن پايگاه الهوريه كه تعداد زيادي ميراژ فرانسوي در آن مستقر بودند ،حمله نمايند . آن ها براي غافلگيري خلبانان و پداقند عراق از مرز تركيه با شش فروند فانتوم و دو فروند بوئينگ سوخت رسان 707 در حالي كه توسط دو فروند هواپيماي تام كت ( اف -14 ) اسكورت مي شدند، با موفقيت ميراژ هاي فرانسوي رو منهدم نمودند. در مراجعت يكي از تام كت ها متوجه حضور 4 فروند ميگ 23 عراقي گرديد . مراتب به  فرمانده گروه اطلاع داده شد و ...

تصويز آرشيوي اف -4 در حال سوختگيري هوايي

سرهنگ افشار كه در كابين يكي از هواپيماهاي بوئينگ 707 نشسته بود و از طريق دستگاه هاي ارتباطي هواپيما با شكاري ها در ارتباط بود ، به خوبي مي دانست كه در حال حاضر ميگ هاي 23 عراقي در منطقه اي بين تانكرها و فانتوم ها پرواز مي نمايند . و آن گونه كه از شواهد بر مي امد خلبانان عراقي متوجه حضور فانتوم ها نشده اند . ولي امكان داشت شكاري هاي ايران در سر راه برگشت خود با آن ها مواجه شوند . لازم به ذكر است در شرايط طبيعي جنگنده هاي فانتوم مشكلي در رويارويي با ميگ هاي 23 عراقي نداشتند . اما در اين ماموريت مهم ،  شكاري ها  مي بايستي حتمآ براي مراجعه به كشور سوختگيري مي نمودند . به همين دليل سرهنگ افشار تصميم گرفت جنگنده هاي فانتوم بدون هيچ گونه تغير مسيري به سوي بوئينگ هاي سوخت رسان پرواز نمايند .

از ديگر مشكلات اين پازل هوايي مسلح نبودن هيچ كدام از فانتوم ها به موشك هاي هوا به هوا بود . زيرا همان گونه كه در مطلب قبلي اشاره كردم ، هر يك از فانتوم ها براي اجراي اهداف از پيش تعين شده خويش تنها مسلح به 12 بمب 500 پاوندي بودند . به همين دليل فرمانده شجاع عمليات چاره اي جز صدور فرمان درگيري هوايي توسط تام كت ها نداشت . بنا بر اين سرهنگ افشار به دو فروند جنگنده اف - 14 كه در طرفين بوئينگ هاي 707 در ارتفاع پائين پرواز مي كردند دستور داد تا ميگ هاي 23 عراقي را كه  فلاگر ناميده مي شوند رو رهگيري نموده و قبل از رسيدن آن ها به فانتوم هاي ما ، نابودشان كنند ...

تصوير آرشيوي از ميگ 23 ( فلاگر ) در آسمان

از آنجايي كه وقتي براي تلف كردن وجود نداشت ، هر دو تامكت سريعا از تانكر ها فاصله گرفتند و به يكديگر ملحق شدند و در حالي كه ارتفاعشان را به 15000 پا افزايش ميدادند به سمت جنوب(مكان حضور فلاگر ها) حركت كردند . دو خلبان با تجربه ايراني به نام هاي صدقي و طيبي در حين اوج گرفتن ، با كنترل سيستم هاي الكترونيكي طياره هاشون فهميدند كه خلبان هاي عراقي هنوز متوجه حضور آن ها نشده اند . لذا براي تسلط بيشتر در نبرد تن به تني كه پيش رو داشتند ، باز هم افزايش ارتفاع دادند و خود رو به ارتفاع 20000 پايي رساندند . آن ها در حالي كه  لبخند رضايت بر لب داشتند ، خود را مسلط بر دشمن نمودند....

همان طور كه مي دانيد دو فروند اف - 14 هاي ما در اين عمليات با نام هاي سلطان 7 و 8 ناميده مي شدند . سلطان هفت مجهز به دو قبضه تير موشك AIM- 54 فينيكس ، دو موشك AIM -7 اسپارو و دو تير موشك AIM - 9 سايدوايندر مسلح شده بود . همچنين تامكت سلطان هشت نيز مجهز به شش تير موشك AIM - 7 اسپارو ، دو تير موشك AIM - 9 سايدوايندر بود . پس آن چه از ظواهر امر پيداست هواپيماهاي اف - 14 ما از موشك هاي دور برد و موثرتري نسبت به حريفان خود در اختيار داشتند . اما در آن شرايط هم چيز همچنان منوط به رعايت اصل غافلگيري بود .  تا مبادا نيروي هوايي عراق متوجه حضور آنها شده و جنگنده هاي ديگري را نيز براي مقابله با آنها به آسمان بفرستد .....

طبق نقشه قرار بود ابتدا تامكت سلطان 7 با فلاگر هاي عراقي درگير شود . بر همين اساس وقتي داشت ارتفاع خود را 22000 پايي مي رساند ، كمك خلبان تامكت سلطان 7 در حالي كه مشغول تنظيم رادار مجهز خود بود ، مشاهده كرد كه در فاصله 56 كيلومتري اش 4 فروند ميگ 23 ( فلاگر ) به صورت جفتي در حال پرواز هستند . وي سريعآ موضوع رو به كاپيتان صدقي اطلاع داد . صدقي پس از سنجيدن دقيق وضعيت و شرايط ميگ هاي عراقي ، تصميم گرفت در همون ابتداي امر به دو تا ميگي كه جلوتر در پرواز هستند حمله نمايد ...

در فاصله 33 كيلومتري از جنگنده هاي عراقي ، صدقي اجازه شليك موشك فينيكس را به كمك خلبان داد . وي موشك را بر روي اولين ميگ 23 كه در جلو حركت ميكرد شليك كرد ، موشك بلافاصله از تامكت جدا شده و به سمت جنگنده عراقي كه در ارتفاع 30000 پايي حركت مي كردند به پرواز در آمد . 8 ثانيه بعد نيز دومين موشك فينيكس به سمت دومين هواپيماي ميگ 23شليك شد .. عليرغم شليك 2 موشك ، هنوز ميگ 23 ها به مسير خود ادامه مي دادند ، احتمالا آنها هنوز از حضور تامكت ها در منطقه و سرنوشت سياهي كه در انتظارشان بود بي خبر بودند ...

تصوير آرشيوي از پرواز دو فروند اف -14 در آسمان

اين رو بايد خاطر نشان كنم كه بهترين لذت در درگيري هاي هوايي ، مشاهده نمودن سرنگوني هواپيماهاي دشمن است . همون كاري كه كاپيتان صدقي با همكارش بعد از شليك دو موشك انجام داد . اما هنوز موشك هاي شليك شده به قلاگر ها اصابت نكرده بود كه با شنيدن خبري ، عيش آن ها در آسمان منقض گرديد ! بله آن ها در حالي كه منتظر نتيجه كار خود بودند ،از سوي سلطان 9 با آنها تماس گرفته شد و به آنها اطلاع داده شد كه عراقي ها از حمله به پايگاه الهوريه آگاه شده اند و به ميگ 23 ها دستور داده اند تا به سمت فانتوم ها پرواز كنند و آنها را رهگيري نمايند....

. ميگ 23 هاي عراقي قصد گردش و حركت به سمت فانتوم ها را داشتند اما خوشبختانه فرصتي پيدا نكردند . اولين فينيكس به ميگ 23 جلويي برخورد كرد و آن را به تلي از آتش بدل كرد . كمك خلبان تامكت سلطان 7 فريادي از خوشحالي كشيد . با اين وجود به نظر مي رسيد كه موشك فينيكس دوم به هدف برخورد نكرده اما لحظاتي بعد كمك خلبان متوجه شد كه دومين ميگ 23 نيز در حال سقوط به طرف زمين است . به احتمال زياد موشك به خود هواپيما برخورد نكرده بود اما فيوز مجاورتي آن منفجر شده بوده و سرجنگي قوي موشك فينيكس كار ميگ 23 عراقي را يكسره كرده بود...

تصوير آرشيوي از ميگ -23 بر روي زمين

تاا اين لحظه 2 فروند ميگ 23 عراقي نابود شده بودند ، اما خدمه تامكت ها فرصتي براي شادماني نداشتند چون هنوز 2 فروند ميگ 23 ديگر در منطقه حضور داشتند كه ممكن بود خطراتي براي فانتوم ها ايجاد كنند . ميگ 23 هاي باقي مانده كاملا گيج شده بودند و نمي دانستند چه بايد بكنند ، آن ها ابتدا به سمت جنوب تغيير مسير دادند ولي بعدپشيمان شده  به سمت غرب تغيير مسير دادند و پس از آن شروع به كاهش ارتفاع نمودند . آنها هنوز هم نمي دانستند كه چه چيزي و از چه سمتي آنها را مورد حمله قرار داده است ؟ صدقي و طيبي با دقت فعاليت آن ها را بر روي رادارهايشان زير نظر داشتند و منتظر موقعيت مناسبي براي شكار آن ها بودند ...

. شوك ناشي از متلاشي شدن 2 فروند ميگ 23 در مقابل چشمان خلبانان ميگ 23هاي باقي مانده باعث شد تا آنها دو اشتباه بزرگ انجام بدهند . يكي اين كه به سمت غرب راه افتادند و پشت خود را به سمت تامكت ها نموده بودند (اكنون تامكت ها دقيقا در پشت آن ها قرار گرفته بودند) و ديگر اينكه كاهش ارتفاع داده بودند و باعث شده بودند تا تامكت ها در ارتفاع بالاتري قرار بگيرند كه براي حمله بسيار ايده آل تر بود . تامكت ها براي چند لحظه پس سوز موتورهايشان را روشن كردند تا به سرعت مناسبي برسند و فاصله شان با فلاگر ها كمتر شود .خدمه دو تامكت اكنون خودشان را براي شليك موشك هاي اسپارو به طرف فلاگر هاي عراقي كه فقط 12 كيلومتر جلوتر از تامكت ها بودند آماده مي كردند

تصوير آرشيوي از اف -14

. اين بار نوبت طيبي بود كه وارد عمل شود ، بنابر اين صدقي 2000 پا از او فاصله گرفت تا مواظب اطراف باشد و چنان چه هنوز جنگنده عراقي ناشناخته اي در منطقه باقي مانده بود آن را رهگيري كند . لحظاتي مانده به شليك موشك هاي اسپارو ‏، طيبي با صدقي تماس گرفت و اعلام كرد كه در CSD جنگنده اش مشكلي به وجود آمده است !  . ساختار سيستم تسليحات تامكت بگونه اي است كه بدون داشتن يك CSD فعال و بدون مشكل كار رهگيري دشمن و شليك موشك كاملا غيرممكن است .

طيبي مي توانست مشكل را حل نمايد ، برنامه ريزي مجدد CSD در حدود 5 دقيقه زمان مي برد و 6 تا 8 دقيقه نيز نياز بود تا سيستم ناوبري هواپيما اصلاح گردد . اما او در 300 كيلومتري عمق اسمان عراق قرار داشت و فرصت و سوخت كافي براي انجام اين كار ها نداشت . بدون CSD ، طيبي تنها مي توانست از مسلسل هواپيما استفاده كند و براي برگشت به فضاي امن ايران نيازمند شانس زياد و اسكورت از سوي جنگنده ديگري مي بود . صدقي كه از اين مشكل آگاه شده بود و مي دانست كه طيبي فرصتي براي رفع مشكل ندارد به او دستور داد كه از ادامه مسير خودداري كند و به سمت منطقه اي كه تانكرها در آنجا در حال گردش بودند برگردد و منتظر بماند. و خودش نيز به دنبال ميگ23هاي باقي مانده به راه افتاد...

تصوير آرشيوي از داخل كابين ميگ -23

                                                      نمايي از داخل كابين جنگنده ميگ -23 ( فلاگر )

. صدقي موشك حرارتي را مسلح كرد و به دنبال ميگ 23 ها به راه افتاد . وي يك بار ديگر نيز از پس سوز استفاده نمود تا به سرعت دست يابد . اكنون صدقي به نزديكي فلاگر ها كه در 10000 پايي پرواز مي كردند رسيده بود . در 1500 متري آن ها ، صدقي صداي قفل موشك سايدوايدر را شنيد اما قبل از آنكه بتواند موشك را شليك كند ، فلاگر ها به يك باره از هم جدا شدند و ليدر به سمت راست گردش كرد و وينگ من هم به سمت چپ . مسلما آن ها اكنون از حضور تامكت مطلع شده بودند . صدقي بلافاصله به راست گردش كرد و به دنبال ليدر رفت . فلاگر عراقي سعي در انجام مانورهاي شديد جهت جلوگيري از شليك موشك توسط صدقي داشت اما بالاخره صدقي توانست تا بر روي فلاگر قفل كند و موشك سايدوايندر را به طرفش شليك كند . ثانيه هايي بعد موشك به هدف برخورد كرد و آن را متلاشي كرد ...

هنوز لحظاتي از متلاشي شدن فلاگر عراقي نگذشته بود كه كمك خلبان صدقي به وي خبر داد كه آخرين ميگ 23 دقيقا در پشت سر آن ها قرار دارد و هم چنين سوخت چنداني براي آنها باقي نمانده است .در حال پرواز با سرعت 520 مايل بر ساعت ، با سوخت نه چندان زياد و با يك ميگ 23 دقيقا در پشت سر ، صدقي مانوري شبيه مانور كبرا انجام داد . اين مانور باعث شد تا سرعت وي در چند ثانيه به يكباره از 520 مايل بر ساعت به 150 مايل بر ساعت كاهش پيدا كند . اما خلبان آخرين ميگ 23 كه انتظار چنين مانوري را نداشت غافلگير شد و به يكباره از صدقي جلو افتاد . اكنون صدقي در پشت سر فلاگر عراقي قرار گرفته بود ، وي مجددا پس سوز را روشن كرد تا به سرعت دلخواه برسد سپس يك تير موشك حرارتي سايدوايندر روانه فلاگر عراقي كرد ...

تصوير آرشيوي از اف - 14


اين موشك نيز همانند 3 موشك قبلي به هدف اصابت كرد و باعث شد تا فلاگر عراقي منهدم شود . پس از منهدم كردن آخرين فلاگر عراقي ، صدقي پس سوز را خاموش كرد و با سرعت عادي به سمت تانكرها به راه افتاد . وي در تماس با سلطان 9 وضعيت خود را اطلاع داد و همچنين متوجه شد كه تمام فانتوم ها به سلامت به تانكر ها رسيده اند و پس از سوختگيري راهي آسمان ايران شده اند . پس از لحظاتي صدقي و كمك خلبانش توانستند تانكر سوخت رسان را ببيند در حالي كه فانتوم هاي سلطان 1 و سلطان 3 آن را اسكورت مي كردند . صدقي توانست همانند ساير پرنده هاي حاضر در عمليات به راحتي سوختگيري نمايد و به سلامت به آسمان ايران اسلامي برگردد ...


بعد از عمليات مشخص شد كه فانتومهايي كه به پايگاه هوايي الهوريه حمله كرده بودند ، علاوه بر وارد كردن خسارات جدي توانسته اند تا 2 فروند ميگ 21 و يك فروند Mi-8 را نيز نيز بر روي زمين از بين ببرند . همچنين حداقل يك متخصص فرانسوي در جريان حمله به هلاكت رسيد و يك نفر ديگر نيز زخمي شد . بعد از اين جريان تمامي متخصصان فرانسوي به فرانسه بازگشتند . همچنين بعدا مشخص شد كه 3 خلبان از 4 خلباني كه ميگ 23 هايشان توسط صدقي ساقط شده بود كشته شده اند كه از جمله آنان مي توان به كاپيتان احمد صباح (شكارچي 2 فروندF-5E ايراني در روز اول جنگ) اشاره كرد

تصوير آرشيوي از بوئينگ سوخت رسان

تمام مطالب سايت براي پشتيباني و ( بك آپ ) در وبلاگ http://oldpilot.blogfa.com/ گرد آوري شده است . همچنين كليه مطالب خاطرات پرواز و جنگ جهت چاپ در كتاب ، در وبلاگي جداگانه به آدرس http://bmodarresi.blogfa.ir/ جمع آوري شده است . براي مشاهده سايت ميگ 23 اينجا رو كليك فرماييد

با احترام و تشكر :

بهروز مدرسي

                                           ايام به كام


 

 تصوير آرشيوي از ميگ 23

- تعداد بازديد
  • 9402
  • مرتبه

    نظرات

    سلام بر جناب مدرسی عزیزم ، واقعاً لذت بخش و غرور انگیز بود . از شما ممنونم که واقعیات جنگهای هوایی را برای امثال من که جبهه و جنگ را درک نکرده ایم ، می نویسید . بازهم ممنون و خدا بشما سلامتی بده و قلب مهربونتون همواره در طپش باد . ارادتمند : امیرسلطانی راد

    شما هم چيزي بنويسيد
    • هر چي دلتان مي خواهد بنويسيد. اينجا مربوط به شماست اگر نظر خصوصي‌اي داريد لطف کنيد و از طريق اي‌ميل (behrouz.journalist at gmail.com) مطرح کنيد، ممنون.






    مشخصات حفظ شود؟

    از تگ‌هاي HTML هم مي‌توانيد در نظرتان استفاده کنيد.

     
    Copyright 2007 by Behrouz Moddaresi | Design by WebStudio | Powered By Movable Type 3.35