درباره من

سوم دي ماه 1331 در تهران متولد شدم. پس از اتمام دوران دبيرستان به خاطر علاقه اي که به پرواز داشتم به نيروي هوايي پيوستم. در ادامه به آمريکا اعزام شدم، در بازگشت به ايران اولين پروازم را در تاريخ 18/3/53 انجام دادم و با آغاز جنگ تحميلي، به صورت شبانه روزي در مناطق جنگي پرواز داشتم و افتخار كسب مدال طلاي بالاترين ساعات پرواز را به دست آوردم. به دليل سكته قلبي و عمل جراحي باز كه ... ادامه
تبليغات
وبلاگستان
باقي قضايا
  روزی که تپه ی " چغندر " را با باند فرود اشتباه گرفتیم !

تصوير آرشيوي است

 تمام سيستم هاي ارتباطي ما با زمين ناگهان قطع شد . شرايط خيلي خطرناكي بوجود آمده بود . تجسم بفرمائيد در يك كشور اروپايي كه هر دقيقه هواپيمايي در آسمان آن تردد داره ، قطع ارتباط راديويي واقعآ فاجعه است . معمولآ در اين جور مواقع دستورالعمل مشخصي وجود دارد به اين صورت كه ، چون سيستم رادار طياره رو در اسكوپ خود داره ، براي فهماندن به مسئولان رادار ، خلبان در همان ارتفاعي كه قرار دارد

روزی که تپه ی " چغندر " را با باند فرود اشتباه گرفتیم !

در طول ایامی که افتخار پرواز با هواپیما های گوناگونی رو داشتم ، مملو از خاطرات و اتفاقات  جالبي است كه هر گاه يادم مي آيد ، ساعت ها به آن مي انديشم . و اين خاطرات مرا با خود به دنياي جواني مي برد . ولي افسوس كه حافظه ام ياراي باز سازي آن ايام رو خيلي كم بهم مي ده . و همان طور كه ديشب نوشتم ، در ميز كنار تخت خوابم ، در كنار دارو هاي رنگارنگ قلبي ام ، كاغذ قلمي هميشه وجود دارد تا به محض ياد آوردن خاطره اي ، سريع آن رو يادداشت كرده و در اين صفحه درج نمايم .

تصويري از من مربوط به دوران جواني

بخش عمده پرواز هاي ما خصوصآ قبل از انقلاب ، مربوط به خارج از كشور بود . قبل از اين كه بوئينگ هاي ۷۰۷ و ۷۴۷ ( جامبو جت ) وارد خدمت نيروي هوايي شوند ، بار اصلي حمل و نقل بر دوش همين هواپيما هاي سي- ۱۳۰ بود . غير از پرواز به آمريكا ، به تمام قاره ها هم پرواز داشتيم . به طور كلي اغلب در ماموريت خارج از كشور بوديم . شايد باورتون نشه ، واقعآ دلمون براي ايران و خرج كردن دلارهاي سبز حق ماموريت ، تنگ مي شد . به خصوص كه جوون هم بوديم ...

در يكي از همين ماموريت هاي پرواز  آمريكا ، نزديكي هاي صبح بود كه به بالاي خاك ايتاليا رسيديم . هنوز ارتباط راديو يي ما با مركز كنترل زميني اين كشور برقرار نشده بود كه ، تمام سيستم هاي ارتباطي ما با زمين ناگهان قطع شد . شرايط خيلي خطرناكي بوجود آمده بود . تجسم بفرمائيد در يك كشور اروپايي كه هر دقيقه هواپيمايي در آسمان آن تردد داره ، قطع ارتباط راديويي واقعآ فاجعه است . معمولآ در اين جور مواقع دستورالعمل مشخصي وجود دارد به اين صورت كه ، چون سيستم رادار طياره رو در اسكوپ خود داره ، براي فهماندن به مسئولان رادار ، خلبان در همان ارتفاعي كه قرار دارد ، اقدام به ترسيم يه مثلث به طول تقريبآ دو مايل مي نمايد . تا بدينوسيله آن ها ساير هواپيما ها رو از آن مسير دور نگه دارند ...

تصوير آرشيوي است

ما هم همين كار رو كرديم . ولي يادم نيست ارتفاع مون چقدر بود . بعد از اين كه خاطرمون جمع شد كه هيچ ترافيكي در اطرافمان نيست ، اقدام به كم كردن ارتفاع نموديم ... به طوري كه زمين به خوبي قابل ديدن بود . شانس ديگري كه آورديم ، هوا ابري نبود . چون معمولآ صبحها اون منطقه رو ابر فرا مي گيره . همين جوري كه پائين مي آمديم ، يكي از بچه با خوشحالي اشاره به نقطه اي كرد كه در يك منظقه كاملآ مسطح ، يه باندي خود نمايي مي كرد ...  خيلي خوشحال شديم كه موفق به يافتن  فرودگاهي محلي گشته ايم . بعد از انجام  مراحل اوليه نشستن ، كم كم ارتفاع را كم كرده و  هواپيما رو درست به سوي باند تنظيم نموديم ...

وقتي كه حسابي نزديك زمين شديم و چرخ ها رو هم قبلآ باز كرده بوديم ، چشم تون روز بد نبينه ... همين كه خواستيم بشينيم ، ديديم اي دل غافل ، اين باند نيست ... !! بلكه تلي از چغندر است كه كشاورزان ايتاليايي درست به پهناي باند و به طول چند كيلو متر آن ها رو چيده اند و روي آن ها رو براي پرهيز از خيس شدن ، پلاستيك سفيدي كشيده اند ...!!  با ديدن اين وضع ، سريع اوج گرفته و بعد از دقايقي ، يه فروند شكاري ارتش ايتاليا به كمك مون آمده و با راهنمايي او ، وارد يكي از فرودگاه هاي نظامي گشتيم ... وقتي جريان رو به ايتاليايي ها گفتيم ، ساعت ها به اين اشتباه ما مي خنديدند !! خلاصه بعد از چند روزي چشم انتظاري ، يه فروند سي -۱۳۰ با تعمير كار وارد اين پايگاه شدند . و بعد از تعمير به سوي ايران پرواز كرديم .

تصوير آرشيوي است

تصوير آرشيوي است

تمام مطالب خاطرات پرواز در وبلاگي جداگانه كپي گرديده است :

http://bmodarresi.blogfa.com/

با احترام و تشكر :

بهروز مدرسي

http://oldpilot.blogfa.com/

                                                                                                            ايام به كام

- تعداد بازديد
  • 4993
  • مرتبه

    نظرات
    شما هم چيزي بنويسيد
    • هر چي دلتان مي خواهد بنويسيد. اينجا مربوط به شماست اگر نظر خصوصي‌اي داريد لطف کنيد و از طريق اي‌ميل (behrouz.journalist at gmail.com) مطرح کنيد، ممنون.






    مشخصات حفظ شود؟

    از تگ‌هاي HTML هم مي‌توانيد در نظرتان استفاده کنيد.

     
    Copyright 2007 by Behrouz Moddaresi | Design by WebStudio | Powered By Movable Type 3.35