درباره من

سوم دي ماه 1331 در تهران متولد شدم. پس از اتمام دوران دبيرستان به خاطر علاقه اي که به پرواز داشتم به نيروي هوايي پيوستم. در ادامه به آمريکا اعزام شدم، در بازگشت به ايران اولين پروازم را در تاريخ 18/3/53 انجام دادم و با آغاز جنگ تحميلي، به صورت شبانه روزي در مناطق جنگي پرواز داشتم و افتخار كسب مدال طلاي بالاترين ساعات پرواز را به دست آوردم. به دليل سكته قلبي و عمل جراحي باز كه ... ادامه
تبليغات
وبلاگستان
باقي قضايا
  دیوار صوتی ، چگونه مي شكند ؟

 

سرعت صوت عبارت است از مقدار مسافتی که صوت در یک مدت زمان معین طی می کند. برای مثال سرعت صوت در ثانیه و در سطح دریا و دمای 22 درجه تقریباً 345 متر و سرعت آن در یک ساعت 1240 است.

دیوار صوتی ، چگونه مي شكند ؟

سخني با دوستان :

بيش از دو ماه از آغاز راه اندازي اين وبلاگ گذشته است . ضمن تشكر و قدرداني از يكايك خوانندگان گرامي كه با تشويق هاي خويش باعث دلگرمي و احساس مسئوليت پذيري بيشتري گشته است ، اغلب اين عزيزان در كامنت و اي ميل هاي خود درخواست هايي مربوط به سوانح مختلف هواپيماها رو  نموده بودند كه تا جايي كه حافظه ام ياري مي نمود ، انجام دادم . در اين ميان نعدادي ديگر خواستار درج مطلبي در مورد  " شكستن ديوار صوتي " بودند . اما از آن جا كه اطلاعات بنده در حد تئوري متعارف بود ، همواره در جستجوي پاسخ علمي مناسب مي گشتم . تا اين كه وب گردي هاي من نتيجه داده و آن را پيدا كردم . اما صادقانه عرض كنم ، من روش هاي تبديل لينك از سايتي ديگر رو  بلد نيستم . و همان گونه كه خوانندگان محترم شاهدند ، تمام مطالب ارائه شده ام ، تآليفي هستند . و هرگز پستي رو كپي نكرده ام . لذا ضمن پوزش از همه دوستان براي انجام چنين عملي ، خواهش مي كنم نحوه لينك دادن از سايت هاي ديگر رو ، در كامنت هاي خويش برايم ارسال فرمائيد .

                                           *****************

 

چگونگي شكستن ديوار صوتي  

هواپیماها از نظر سرعت به چند دسته تقسیم می شوند:

*هواپیماهای زیر سرعت صوت یا Sub Sonic
*هواپیماهای نزدیک سرعت صوت یا Tran Sonic
*هوپیماهای دقیقاْ در صوت یا Sonic
*هواپیماهای ماورای سرعت صوت یا Super Sonic
*هواپیماهای بسیار بالاتر از سرعت صوت یا Hyper Sonic


سرعت صوت عبارت است از مقدار مسافتی که صوت در یک مدت زمان معین طی می کند. برای مثال سرعت صوت در ثانیه و در سطح دریا و دمای 22 درجه تقریباً 345 متر و سرعت آن در یک ساعت 1240 است. دلیل متغیر بودن سرعت صوت، به میزان فشار هوا یا در حقیقت ارتفاع بستگی دارد. در سطح دریا، سرعت صوت در میزان حداکثر خود و در ارتفاعات بالا کمترین مقدار خود را یعنی حدود 1060 کیلومتر بر ساعت را در در دمای 52 درجه دارد که به این معنی است که در سطح دریا، به دلیل تراکم نسبتاً زیاد ملکول های هوا، صوت با سرعت بیشتری حرکت می کند و مجرد اینکه ارتفاع بالا می رود، فشار هوا تقلیل یافته در نتیجه صوت با سرعت کمتری فضا را پیمایش می کند. به حداکثر سرعت صوت در یک ارتفاع معین ماخ یا Mach می گویند. به این ترتیب سرعت 120 کیلومتر در ساعت تقریباً مقداری معادل 0.1 ماخ داشته و سرعت 950 کیلومتر برساعت تقریباً معادل 0.9 ماخ است (البته بیان سرعت به کیلومتر در ساعت برای درک بهتر است، چه، در غیر اینصورت واحد سرعت هواپیماها بیشتر بر حسب نات یا Knot که معادل 1822 متر است محاسبه گردیده و ارتفاع آنها نیز بر حسب پا یا Foot که هر فوت معادل تقریباً 0.35 متر است محاسبه می شود). سرعت ماخ توسط فرمول سرعت "هواپیما ÷ سرعت صوت محیط" محاسبه می شود.

در حدود سرعت صوت، به دلیل فشردگی بیش از حد هوا در مقابل لبه حمله بال هواپیما، نیروی "برا"ی هواپیما به شدت کاهش پیدا کرده و بالعکس نیروی پس کشنده یا Drag آن به شدت افزایش پیدا می کند؛ تا جایی که بسیاری در زمان های گذشته عقیده داشتند که عبور از چنین سرعتی برای اجسام پرنده ساخت دست انسان غیر ممکن می باشد، اما ورود موتور جت به عرصه هوانوردی، این رویا رنگ واقعیت به خود گرفت. چرا که اگر یک هواپیمای ملخ دار در سرعت 700 کیلومتر بر ساعت به 1000 اسب بخار نیرو نیاز داشته باشد، در سرعت 1000 کیلومتر بر ساعت، همین هواپیما به 30,000 اسب بخار نیرو جهت پرواز نیز خواهد داشت. به همین دلیل این حد را (دیوار صوتی)، Sound Barrier نامیده و گذشتن از آن را غیر ممکن می دانستند.

Image

تصويري از تشكيل يك رنگين كمان در هنگام شكستن ديوار صوتي به وسيله  F_15 به دليل برخورد نور خورشيد و زاويه ديد بيننده

چگونگی شکستن دیوار صوتی:

با نزدیک شدن هواپیما به سرعت صوت، تولید امواج ضربه ای یا Shockwave ها بر روی بال ها شروع می شود. هر چه سرعتی که هواپیما در آن سرعت موجب تولید امواج ضربه ای می شود بیشتر باشد، آن هواپیما از آیرودینامیک بهتری برخوردار است. این امواج حالتی را شبیه به کوبیدن رو بال ها پدید می آورند و این حالت ناپایداری تا جایی ادامه می یابد که ممکن است فرامین هواپیما به کلی از دست هدایت کننده آن بیرون رود. سرعتی را که تولید امواج ضربه ای در آن برای یک هواپیما شروع می شود، عدد ماخ بحرانی یا Critical Mach می نامند. اما بعد از شکست دیوار صوتی و گذشتن از آن این حالت از بین رفته و فرامین به حالت اصلی خود باز می گردند. گفتیم که نزدیکی هواپیما به سرعت صوت، تولید امواج ضربه ای را در پی دارد. هر موجود پرنده ای در حالت پرواز، فشار های گوناگونی تولید کرده و فشار های متفاوتی نیز از سوی او بر محیط اعمال می شود و عملاً نظم فشار محیط را بهم می زند. تا قبل از سرعت صوت، هر موجی که از سوی هواپیما تولید می شود، از آن دور شده و اثری بر آن نخواهد داشت. اما با تقرب هواپیما به سرعت صوت، دیگر تقریباً امواج فرصت دور شدن از لبه حمله بال هواپیما را نداشته تا جایی که دیگر اصلاً موقعیتی برای فرار آنها وجود نداشته و چون هواپیما نیز همسان با سرعت صوت حرکت می کند، صدای تولید شده توسط هواپیما در هر لحظه جمع شده و با تجاوز از سرعت صوت، صدای مهیب و انفجار مانندی به گوش می رسد که همان نتیجه شکستن دیوار صوتی است.

Image

Image

Image

برگرفته شده از انجمن هوا و فضا نوشته آرمان

                                            ************************

با تشكر از همكار گرامي جناب آرمان عزيز ، براي علاقه مندان صنعت هوا نوردي ، تعدادي عكس از شكاري هاي مختلف ، اضافه مي كنم . اميدوارم كه خوشتون بياد .

 

                                          | عکسي از هواپيماي ميگ۲۹ 

 

mig-29

                                         تصويري ديگر از هواپيماي ميگ ۲۹

 
عکس هواپيما اف-۵
عکس هواپيما اف-۵
عکس هواپيمای اف-۴  
mig21
عکس هواپيمای ميگ ۲۱
mig21 
عکس هواپيمای ميگ ۲۱
 دوستان عزيز ، تمام مطالب " خاطرات پرواز " در وبلاگي مستقل جمع آوري شده است . آدرس :
http://bmodarresi.blogfa.com/
با تشكر و سپاس :
بهروز مدرسي http://oldpilot.blogfa.com/
                       
                                                                                                    ايام به كام
- تعداد بازديد
  • 13072
  • مرتبه

    نظرات

    سلام
    قبل از هر چیز باید بگویم وبلاگ بسیار جالبی دارید خسته نباشید و خدا قوت
    اما سوالی داشتم می خواستم بپرسم که آیا دوره ای برای خلبانی با هواپیماهای جنگنده به صورت آزاد وجود دارد یا برای ورود به این رشته باید فقط و فقط از دانشکده افسری اقدام کرد. همچنین آیا شما دوره های آزادی را که در سازمان
    هواپیمائی یا جاهای دیگر برای آموزش خلبانی برگزار می شود را تائید می کنید؟
    پاسخ
    وحید عزیز و گرامی
    با تشکر از شما .. و عرض خوشامد به سایت خودتون
    در باره دوره آزاد هواپیماهای شکاری ، در ایران تنها در اختیار ارتش است .. و باید دانشجو از طریق آزمون دانشکده های خلبانی یا افسری به آن بپیوندد .. اما شاید در خارج این امکان باشد ... البته بعید می دونم
    در باره دوره های آموزش خلبانی .. راستش سازمان هواپیمایی از همه بهتر است و آن گونه که من شنیدم ، اکثر پذیرفته شدگان در صورت قبولی مشکل بی کاری ندراند .. و سریع در سازمان هواپیمایی جلب کار می شوند .. اما در سایر اموزشگاه ها .. اگر چه همه یک متد و " جیپسون " درس می دهند ، اما مهم درک بالا و ذوق و استعداد خود فرد است که چقدر بدرخشد .. !!
    آن هایی که استعداد بالایی داشته باشند ، مشکلی ندارند .. حداقل در همان آموزشگاه به عنوان معلم استخدام می شود .. اما در جواب پرسش شما بگویم .. من فقط سازمان هواپیمایی را بیشتر از بقیه جا ها تآئید می کنم .. اگر چه سایر اموزشگاه ها هم اگر مشکل علمی داشته باشند ، مدرک آن ها تآئید نمی شود و باید در خود سازمان آزمون بدهند ..
    به هر حال در این سال ها خیلی عالی شاهد پیوستن جوانان به این رشته بوده ایم .. فقط مشکل جذب آن ها و پارتی بازی کمی مسئله بغرنج است

    sallam
    mikhastam bedoonam havapeymahaye mosaferbari emroozi aya divare soti ro mishkonan ya na?mikhastam bedoonam agar havapeymaee jangi roye 1shahr in kar ro bokone che etefaghi miofte?
    mamnoon az tavajohe shoma
    and ozr khahi ke nemitonam farsi benevisam chon keyboard farsi nadaram.
    mamnoon az matalebe ghabli
    پاسخ
    هادی جان عزیز و نازنین
    با تشکر از شما دوست خوبم
    راستش را بخواهی تا ان جا که من می دونم .. ادر میان هواپیماهای مسافربری ، کنکورد این قابلیت را داشت و حتی یادمه که در داخل قسمت مسافران بر روی دیوار عقربه بزرگی نصب شده بود که رسیدن به سرعت ماخ را نشان می داد .. بقیه هواپیما های مسافربری را حضور ذهن ندارم
    در مورد پرسش دوم شما باید عرض کنم .. اگر یک هواپیمای شکاری دیوار صوتی را در بالای یک شهر بشکند .. همه شیشه ها و صفحات تلویزیون فرو می ریزنند .. حتی تخت گاز هم گاهی این مشکل را به وجود می اورد
    به همین دلیل وقتی در خود فرودگاه قصد دارند موتور تازه تعمیر هواپیمای فانتومی را چک کنند و نیاز به گاز دادن موتور ها دارد ، برای پرهیز از شکستن شیشه های اطراف فرودگاه .. اتاقک های صدا خفه کنی تعبیه کرده اند که اگزوز هواپیما به درون ان قرار می گیرد .. با وجو این .. صدای غرش گوش آزار موتور فانتوم تا کیلومتر ها شنیده می شود ..
    ممنون از کامنت شما

    خسته نباشین. راحت ترین راحش اینه که اسم اون سایت یابلاگ رو بنویسین و خیلی راحت آدرسشم جلوی اسمش کپی کنین. فکر نمیکنم ندونین آدرسش کجاست ولی احیانا اگه ندونین اون بالای صفحه بصورت... http://www مثلا آدرس این صفحه شما اینه http://www.oldpilot.ir/2007/06/post_91.php.
    پاسخ
    خیلی ممنون از توضیحات شما
    راستش را بخواهی این پست من خیلی قدیمی است .. و من یادم نیست در باره چه موضوعی بحث می کنیم
    به هر حال از شما به خاطر درج کامنت و راهنمایی که فرمودید ، تشکر و قدردانی می کنم
    موفق باشید

    شما هم چيزي بنويسيد
    • هر چي دلتان مي خواهد بنويسيد. اينجا مربوط به شماست اگر نظر خصوصي‌اي داريد لطف کنيد و از طريق اي‌ميل (behrouz.journalist at gmail.com) مطرح کنيد، ممنون.






    مشخصات حفظ شود؟

    از تگ‌هاي HTML هم مي‌توانيد در نظرتان استفاده کنيد.

     
    Copyright 2007 by Behrouz Moddaresi | Design by WebStudio | Powered By Movable Type 3.35