Oldpilot.ir | اشرف ، خلبانی می خواهم خوش تیپ باشه ، سيگاري هم نباشه !
درباره من

سوم دي ماه 1331 در تهران متولد شدم. پس از اتمام دوران دبيرستان به خاطر علاقه اي که به پرواز داشتم به نيروي هوايي پيوستم. در ادامه به آمريکا اعزام شدم، در بازگشت به ايران اولين پروازم را در تاريخ 18/3/53 انجام دادم و با آغاز جنگ تحميلي، به صورت شبانه روزي در مناطق جنگي پرواز داشتم و افتخار كسب مدال طلاي بالاترين ساعات پرواز را به دست آوردم. به دليل سكته قلبي و عمل جراحي باز كه ... ادامه
تبليغات
وبلاگستان
باقي قضايا
  اشرف ، خلبانی می خواهم خوش تیپ باشه ، سيگاري هم نباشه !

 

در همون ايامي كه قرارداد خريد  هواپيما هاي جت فالكون قطعي شده بود ، قرار گرديد طبق معمول تعدادي خلبان براي فراگيري و آموزش فنون پرواز ، راهي كارخانه سازنده اش در فرانسه شوند .  در اون زمان بهزاد معزي فرمانده گردان پروازي بود .


اشرف ، خلبانی می خواهم خوش تیپ باشه ، سيگاري هم نباشه !

 سخني شبيه ي مقدمه :

اگه يادتون باشه در باره كانكس { وي آي پي } مطلبي نوشتم و اشاره كردم وقتي خاندان سلطنتي مخصوصآ خود محمد رضا شاه  قصد سفر با هواپيما رو داشت ، اين اتاقك يا همون كانكس رو داخل هواپيماي سي-۱۳۰ قرار مي دادند و شاه با آن اين ور آن ور مي رفت . داخلش خيلي مجهز و راحت بود . حتي درون آن صفحه آلات دقيقي مثل كابين خلبان تعبيه شده بود كه اعليحضرت هنگام پرواز موقعيت هواپيما و مسيرش رو كنترل كنه . هر سال عيد نوروز كه با خانواده اش به جزيره كيش مي رفت ، از اين وسيله استفاده مي نمود .

تصوير آرشيوي است

با خريد جت بوئينگ ۷۰۷ در نيروي هوايي ، و اختصاص و تجهيز يك فروند از آن به نام " شاهين " ديگه اغلب با اون به مسافرت مي رفت . هواپيمايي كه ظاهرش جز رنگ آبي آن ، فرقي با ديگر هواپيما هاي ۷۰۷ نداشت ، اما داخل آن به صورت خيلي مجللي تزئين شده بود . البته اين رو اضافه كنم كه از ارج و قرب سي -۱۳۰ چيزي كم نشده بود . چرا كه براي سفر به شهر هايي چون "بيرجند " و غيره كما كان از آن بهره مي جست .

نمايي از داخل كابين سي-130

با افزايش بودجه كشور كه حاصل درآمد فروش نفت بود ، و بحران انرژي بوجود آمده در جهان به ويژه آمريكا  طي سال هاي ۲-۷۱ ميلادي و خريد انواع ديگر هواپيما براي نيروي هوايي ، اشرف پهاوي رو بر آن داشت تا از اين نمد كلاهي هم براي خود دست و پا نمايد ، لذا تصميم گرفت چند فروند هواپيماي جت كوچك ، با قابليت هاي پروازي بالا خريداري نمايد . منتهي نه از امريكا ، بلكه از كشور فرانسه كه با عرصه هواپيما هاي " جت فالكون " انقلابي در صنعت هوانوردي بوجود آورده بود . در مورد پيوستن اين نوع هواپيما ها ،  ذكر اين نكته ضروري است كه بنده به شنيده هاي خود اكتفا مي كنم . و در جريان خريد آن نبودم . فقط يادمه كه  اون ايام نام " جت فالكون " رو هواپيماي اشرف نام نهاده بودند !!

 

تصويري آرشيوي از من ، و هواپيماي جت فالكون در پشت سرم

تصویر آرشیوی است

خلبان مخصوص شاه :

 

  قبل از طرح هر موضوعي ،  اجازه مي خوام بار ديگر تآكيد نمايم كه " بنده فقط راوي هستم " و قصد دارم در مورد ( تيتر بالا ) به نقل خاطره اي بپردازم . حال اگر سرهنگ معزي خائن بوده يا خادم ، فراري بوده يا آدم خوبي بوده ، پروازش خوب بوده يا بد ... به بنده هيچ ربطي ندارد . يا در مورد شخص اشرف پهلوي ( اين كه ديگه {يا } نداره !! خود طرفداران سلطنت هم از كار هاي او شاكي بودند !!) . پس لطفآ منو وارد مسايل سياسي نكنيد . متشكرم .

در اون ايام ، هر خلباني اجازه پرواز با  خاندان پهلوي رو نداشت . يادمه تا همون اواخر سلطنت شاه ،   يه خلبان آمريكايي به نام { بلو منستين } هميشه با هواپيماي " شاهين " پرواز مي كرد . او در گردان پروازي پايگاه حضور نداشت .  تو عمليات كه بودم ، مرتب اسمش رو به عنوان فرمانده هواپيما در  پرواز آبي ( نام پرواز خاندان سلطنتي ) ، مي ديدم . يكي دو بار هم در اون زماني كه ديگه چيزي به آغاز انقلاب نمونده بود ، ديدمش .. كمي مضطرب بنظر مي رسيد ... البته زودتر از ساير مثتشاز هاي آمريكايي فلنگ رو بست .

 

سرهنگ خلبان بهزاد معزي ، كي بود ؟ 

اون هايي كه سن و سالي ازشون گذشته ، حتمآ با نام سرهنگ " معزي " آشنايي دارند . همون خلباني كه  اوايل انقلاب اسمش حسابي  سر زبون ها افتاد ه بود . بله ... او شخصي بود كه خاندان سلطنتي را با هواپيماي "شاهين " از ايران برده بود ، و بعد از مدتي آواره گي ، بالاخره طياره رو به كشور برگردوند . و به خاطر همين اقدامش ، دست كمي از قهرمان ملي نداشت . و علي رغمي كه ساليان متمادي خلبان ويژه دربار بود ، كسي با او كاري نداشت . و حتي ارتقاء مقام هم يافته و به سمت فرمانده گردان ۷۰۷ منصوب شد !!

پس از گذشت مدتي ، همين بابا ، در غائله سياسي سلب مصونيت سياسي بني صدر ( اولين رئيس جمهور ايران ) و اختشاش گروهك منافقين ، به دليل اعتباري كه داشت ، از اعتماد آقايون دژبان هاي حراست  نيروي هوايي ، سوء استفاده نموده ، و بني صدر رو به همراه خانواده اش همچنين مسعود رجوي را با يك فروند تانكر سوخت رسان بوئينگ ۷۰۷ ، در زمان جنگ فراري داد ...( اگر موضع گيري منفي نفرماييد ، در مورد چگونگي اين فرار بزرگ هم ، مطلبي جداگانه خواهم نوشت ) . حال كه با اين فرد آشنا شديد ، زمان رو كمي به عقب برگردونده ، و در مورد انتخاب خلبان براي هواپيماي جت فالكون ، كه متعلق به اشرف پهلوي بود ، ماجرايي رو بيان مي كنم :

در همون ايامي كه قرارداد خريد  هواپيما هاي جت فالكون قطعي شده بود ، قرار گرديد طبق معمول تعدادي خلبان براي فراگيري و آموزش فنون پرواز ، راهي كارخانه سازنده اش در فرانسه شوند .  در اون زمان بهزاد معزي فرمانده گردان پروازي بود . علاوه بر اين ، او به همراه تني چند از افسران خلبان ، وظيفه پرواز با خاندان سلطنتي رو هم به عهده داشت . يعني فقط همين افراد به فرماندهي شخص معزي ، اجازه چنين پروازي رو داشتند . او ظاهري جدي داشت . معمولآ كم حرف مي زد و در موقع عصبانبت ، عادت داشت سبيل هاي بور خود رو بجود .. !!

تصوير آرشيوي است

من كمتر چهره خندان او رو ديده بودم . وي حتي با نزديك ترين دوستان خود هم ، برخوردي جدي داشت .همه از او حساب مي بردند .. يك روز صبح در پايگاه بوديم كه خبر رسيد جناب معزي رو به دربار احظار كرده اند . البته اين مسئله اي عادي تلقي مي شد ، چون او معمولآ به دربار رفت و آمد داشت . ولي اون روز وقتي نزديكي هاي ظهر برگشت ، خيلي عصباني بود . مرتب سبيل هاي خود رو مي جويد . معزي تمام بچه ها رو جمع كرد و با ناراحتي چنين گفت :

والا حضرت اشرف پهلوي منو  به حضور پذيرفتن و امر فرمودند ، براي  جت فالكون ام  يه چند تا خلبان جوان مي خواهم كه اولآ خوش تيپ باشند ... دومآ سيگاري هم نياشند ..!!  البته من در جواب والاحضرت عرض كردم كه : تمام خلبانان من ، هم زشت اند و هم سيگاري ..!!  عاقبت چند نفري رو كه انصافآ زياد هم خوش تيپ نبودند ، انتخاب كرده و اسامي آن ها رو به اداره ضد اطلاعات ارتش معرفي نمود ...

تصوير سي -130

 

 

بعد از انقلاب ، براي تكميل دوره ي اين نوع هواپيما ، قرعه به نام من هم افتاد . البته نه به مفهوم قرعه كشي ، بلكه صد در صد انتصابي بود . يادمه سرپرست خط پرواز اون موقع آقاي محمد معمارزاده بودش . منو صدا كرد و گفت اسم تو رو براي جت فالكن رد كردم ...  اما اجل به من مهلت نداد و درست در همون ايام من اولين سكته ام رو كردم . و بجاي من يكي از دوستام به نام ، صادق الوعده  منتقل شد . گفتني است جت فالكون همون هواپيمايي است كه شهيد ستاري خورد زمين .. و اين اواخر هم ، شهيد احمد كاظمي  فرمانده نيروي هوايي سپاه پاسداران   در اروميه دچار سانحه گرديد ....  روحشان شاد .

در پايان ، من عكس اشرف رو نتونستم پيدا كنم . دوستاني كه دارند ، در كامنت مرا مطلع فرمايند تا در صفحه بگذارم .

كل مطالب خاطرات پرواز در وبلاگي جداگانه http://bmodarresi.blogfa.com/ مشاهده فرمائيد .

با تشكر : بهروز مدرسي

http://oldpilot.blogfa.com/

                                          

                                         

                                                                                   ايام به كام

- تعداد بازديد
  • 13442
  • مرتبه

    نظرات
    شما هم چيزي بنويسيد
    • هر چي دلتان مي خواهد بنويسيد. اينجا مربوط به شماست اگر نظر خصوصي‌اي داريد لطف کنيد و از طريق اي‌ميل (behrouz.journalist at gmail.com) مطرح کنيد، ممنون.






    مشخصات حفظ شود؟

    از تگ‌هاي HTML هم مي‌توانيد در نظرتان استفاده کنيد.

     
    Copyright 2007 by Behrouz Moddaresi | Design by WebStudio | Powered By Movable Type 3.35