Oldpilot.ir | چگونه به يكي از دورترين پايگاه هاي عراق ضربه زدیم ؟
درباره من

سوم دي ماه 1331 در تهران متولد شدم. پس از اتمام دوران دبيرستان به خاطر علاقه اي که به پرواز داشتم به نيروي هوايي پيوستم. در ادامه به آمريکا اعزام شدم، در بازگشت به ايران اولين پروازم را در تاريخ 18/3/53 انجام دادم و با آغاز جنگ تحميلي، به صورت شبانه روزي در مناطق جنگي پرواز داشتم و افتخار كسب مدال طلاي بالاترين ساعات پرواز را به دست آوردم. به دليل سكته قلبي و عمل جراحي باز كه ... ادامه
تبليغات
وبلاگستان
باقي قضايا
  چگونه به يكي از دورترين پايگاه هاي عراق ضربه زدیم ؟
نقشه اين طرح جنگي تمام كارشناسان جهان را متعجب ساخت.
صدام و فرماندهان ارشد نظامی کشور عراق ، با خيالي آسوده اكثر هواپيما هاي جنگنده و مدرن خود را به همراه تجهيزات جنگي اش ، به دور دست ترين نقطه غربي عراق منتقل كردند  . و به خاطر دوري راه و نرسيدن سوخت جت هاي جنگنده ايراني ، هرگز فكر نمي كردند روزي مهلك ترين ضربه را از اين نقطه بخورند !
چگونه به يكي از دورترين پايگاه هاي عراق ضربه زدیم ؟
نقشه اين طرح جنگي تمام كارشناسان جهان را متعجب ساخت.
صدام و فرماندهان ارشد نظامی کشور عراق ، با خيالي آسوده اكثر هواپيما هاي جنگنده و مدرن خود را به همراه تجهيزات جنگي اش ، به دور دست ترين نقطه غربي عراق منتقل كردند  . و به خاطر دوري راه و نرسيدن سوخت جت هاي جنگنده ايراني ، هرگز فكر نمي كردند روزي مهلك ترين ضربه را از اين نقطه بخورند !
 
در پي درخواست عده اي از دوستان ، به خصوص آن دانشجوي جوان ايراني در هامبورك ، از اين پس هفته اي يكي دو مطلب جنگي كه كمتر در جايي عنوان شده اند را درج مي كنم . 
 
                                                 **************
در روزگاري كه آتش جنگ بين ايران و عراق شعله مي كشيد ، و هر يك از طرفين مخاصمه سعي داشتند با ارائه طرحي جديد  ، طرف مقابل را فلج نمايند ، نيروي هوائي ايران با ارائه متهورانه ترين نقشه نبرد هوائي ، كه اكثر كارشناسان خودي ، ريسك پذيري آن را بسيار بالا مي دانستند ، اقذام به حمله اي نمود كه نه تنها صدام ، بلكه هيچ يك از كارشناسان جهان هرگز انجام اين ضربه مهلك را پيش بيني نمي كردند . صدام  همراه با فرماندهان و مشاوران ارشد خود در عراق ، با خيالي آسوده اكثر هواپيما هاي جنگده و تجهيزات فوق مدرن نظامي خود را به دور ترين نقطه در غرب عراق منتقل كردند. جايي كه به خاطر عدم كفاف سوخت جنگنده هاي ايراني برای حمله به این منطقه  ، يكي از امن ترين مناطق محسوب مي شد . و هرگزتصور نمي كرند روزي از همين نقطه ، مهلك ترين ضربه را بخورند .
 طرح افتخار آمیز بدین صورت بود :
یک فروند هواپیمای تانکر جامبو جت نیروی هوائی ، از تهران به مقصد سوريه اجازه پرواز مي گيرد . در درخواستي كه مي گيرند اصلآ قيد نمي شود كه هواپيماي مذكور سوخت رسان است . بلكه آن را هواپيماي مسافر بري قلمداد مي كنند . در نتيجه تمام دستگاه هاي كنترل كننده ي اين مسير ، نمي توانند تشخيص دهند كه حامل مسافر نيست .
با اين ترفند ابتدايي ، هواپيماي جامبو جت سوخت رسان ، با پر نمودن مخازن سوخت راهي سوريه مي گردد . از طرفي تعدادي هواپيماي جنگنده شكاري ، با تجهيزات كامل شامل موشك و..... به فاصله خيلي نزديك در زير جامبو جت پهن پيكر ، قرار مي گيرند و به سوي عراق روانه مي شوند . در نزديكي هاي مرز ايران و عراق ،  تمام اين هواپيما ها كه سوختشان تقليل يافته بود ، از جامبو جت فوق كامل سوخت دريافت مي كنند. . توجه داشته باشيد كه رادار هاي دشمن در مانيتور خود ، تنها يك هواپيماي غير مسلح مسافربري را مي بينند !  و جنگنده شكاري هاي ما با خيالي آسوده و دور از چشم دشمن با امنيت كامل تا نزديكي هاي مرز به پيش مي روند . البته با باك هاي مملو از بنزين !
جامبو جت راهش را كج مي كند و با خاموش كردن سيستم هاي ارتباطي ( جهت عدم پاسخگويي به مراكز كنترل بين المللي ) ، راهي مقصد خود سوريه مي گردد . و در آن جا منتظر بازگشت افتخار آميز پرنده هاي جنگي مي شود .
از طرفي جنگنده بمب افكن ما ، با رسيدن به لب مرز  سرعت خود را افزايش مي دهند و از بالاي خاك عراق به سمت پايگاهي مهم در غرب كشور دشمن پيش مي روند . از سويي نيرو هاي پدافندي عراق با توجه به اين كه رادار هيچ جسم پرنده اي را غير از هواپيماي مسافر بري نشان نمي داد ، در يك لحظه غافلگير مي شوند . زماني متوجه جنگنده هاي ما مي گردند  كه آن ها مايل ها دور شده بودند .
در اين زمان پايگاه مهم و استراتژيك عراق آسوده از هر حمله اي ( همان طور كه اشاره كردم ، به خاطر دوري مسير و عدم  سوخت كافي جنگنده ها ) در خواب خر گوشي به سر مي بردند . { مثل اين مي ماند كه هواپيما هاي عراق بخواهند از روي خاك ايران عبور كرده و پايگاهي را در مشهد بزنند .! كه تقريبآ غير ممكن است .}......... در لحظه اي جهنم واقعي به پا شد ..... جنگنده بمب افكن هاي ما بدون دغدغه تمام هواپيما هاي مدرن دشمن را با همه تجهيزاتي كه داشتند منهدم كردند . همچنين با انداختن چند بمب ناقابل بر روي انبار مهمات ، تمام موشك ها ، فشنگ هاي جنگي و غيره را با اقتدار از بين بردند . و چون در همان ابتداي ورود ، تنها سنگر پدافند مستقر در پايگاه را منهدم كرده بودند ، بدون واهمه راهي كشور گرديدند . از آن طرف هم مجددآ جامبوي مادر به مقصد تهران به پرواز در آمده ، و پس از رسيدن به مرز هاي تركيه، عراق و ايران ، با اعلام شرايط اظطراري { براي اغفال نمودن مراكز كنترل و مراقبت هاي پرواز } و با خاموش كردن سيستم مخابراتي ، راه خود را كج كرده به سوي وعده گاه  راهي مي شود . و با پناه دادن به شكاري هاي فاتح ما  در زير بدنه خود ، همگي به سلامت به ايران بر مي گردند . و برگي ديگر بر صفحات افتخار آميز خود مي افزايند .
البته لازم به ذكر است ، ماجرا را من به طور خلاصه شرح دادم . در حالي كه اين طرح مشكلات و پيچيدگي هاي خودش را داشت . و از نظر اصول هوا نوردي تقريبآ غير ممكن بود . براي مثال جريان هوا در پشت هواپيما هاي جامبو ، خيلي كم است . و هيچ هواپيمائي نمي تواند در پشت آن قرار گيرد چون بخاطر نبودن هوا ، سقوط مي كنند . به همين دليل است در تمام فرودگاه هاي دنيا بعد از نشستن هر هواپيماي جامبو جت ، تا ۳ دقيقه باند فرودگاه تعطيل مي گردد و به هيچ  هواپيمائي اجازه فرود داده نمي شود . يكي ديگر از شاهكار هاي اين گروه ، خراب شدن يكي از جنگنده ها در مسير رفت بود . كه چيزي به لو رفتن نقشه نمانده بود . اما با شجاعت و ابتكار خلبانان هواپيما ها ، جملگي طوري ارتفاع را كم مي كنند تا هواپماي خراب قادر به نشستن شود .....
  اين عمليات تحسين تمام كارشناسان مسائل جنگي را بر انگيخت .  و آن ها را به تعجب وا داشت .
 
بله دوستان من ، امنيت اين كشور با فدا كاري و از خود گذشتگي امثال اين مردان به ثبات رسيده است .
 
                                              **************
اين مطلب را تقديم مي كنم به آرين عزيز دانشجوي  ايراني مقيم هامبورك آلمان ، كه در خواست مطالب جنگي نموده بود . اميدوارم مورد پسندش واقع گردد .
 اين تصوير از سايت air.blogfa گرفته شده است
 
 اين تصوير از سايت air.blogfa برداشته شده است
 
 
اين تصاوير از سايت  http://air.blogfa.com به امانت برداشته شده است .
برای اطلاعات کامل تر این حمله به سایت بالا مراجعه کنید .
                                                                                                ايام به كام
- تعداد بازديد
  • 14184
  • مرتبه

    نظرات

    با درود. طراح عمليات h3 مرحوم سرهنگ هوشيار وسرتيپ(سرهنگ2آنزمان) فرج اله برات پور(ليدر عمليات h3)بودند. 8فروند فانتوم با دو فروند رزرو-4بار سوختگيري در رفت وبرگشت. بزودي كتابي جامع دربارة اين عمليات به قلم دكتر مهرنيا كه نتيجه مذاكره با تمامي پرسنل شركت كننده در عمليات است منتشر وبدست علاقمندان خواهد رسيد.
    پاسخ
    جناب برات پور عزیز و گرامی
    ممنون از یاد اوری خاطرات افتخار امیز نیروی هوایی قهرمان ایران در نبرد با عراق .. بله من اعلب این قهرمانان را از نزدیک می شناسم مخصوصآ جناب سرهنگ هوشیار نازنین را
    ممنون از شما بی صبرانه منتظر انتشار کتاب فوق هستیم

    مطلب شما با واقعیت اختلاف زیادی دارد لطفا مطالب را اصلاح نمایید
    پاسخ
    دوست عزيز حتي دانشمندان و ديرينه شناسان هم در کار خود اشتباه مي کنند .. پس براي يک وبلاگ نويس مفنگي اگه اشتباه هم بکنه ، مسئله مهم و بزرگي نيست .. !!‌چون او برداشت خودش رو مطرح کرده .. و کسي انتظار واقعيت ها را مو به مو از وي ندارد . چون سيستم اطلاع رساني در کشور ما ناقص است . و همين امر سبب مي شود برداشت هاي متفاوتي از رويداد ها بشود . و مردم هم عادت کرده اند .. ان چه به واقعيت نزديک تر است بپذيرند
    ممنون از شما

    شما هم چيزي بنويسيد
    • هر چي دلتان مي خواهد بنويسيد. اينجا مربوط به شماست اگر نظر خصوصي‌اي داريد لطف کنيد و از طريق اي‌ميل (behrouz.journalist at gmail.com) مطرح کنيد، ممنون.






    مشخصات حفظ شود؟

    از تگ‌هاي HTML هم مي‌توانيد در نظرتان استفاده کنيد.

     
    Copyright 2007 by Behrouz Moddaresi | Design by WebStudio | Powered By Movable Type 3.35